id |
0b9675ed-48c3-490a-9783-f98960996095
|
title |
Ημερίδα- Διδακτικές Πρακτικές 29-03-2019 /
|
spellingShingle |
Ημερίδα- Διδακτικές Πρακτικές 29-03-2019 /
|
publisher |
Datascouting Lists
|
url |
https://www.youtube.com/watch?v=ac_5-Azc-Mw&list=PLHTRW8q23EuLa43OcqByrHzKNJhT3jjA7
|
publishDate |
2019
|
language |
el
|
thumbnail |
http://oava-admin-api.datascouting.com/static/9b8b/2267/c20b/d974/283d/b612/60e0/c19e/9b8b2267c20bd974283db61260e0c19e.jpg
|
format |
Video
|
organizationType_txt |
Ιδιωτικοί φορείς
|
durationNormalPlayTime_txt |
1554
|
genre |
Ακαδημαϊκές/Επιστημονικές εκδηλώσεις
|
genre_facet |
Ακαδημαϊκές/Επιστημονικές εκδηλώσεις
|
institution |
Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία
|
asr_txt |
Ευχαριστούμε για την παρουσία σας στη τρίτη ημερίδα που πραγματοποιεί η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία με θέμα διδακτικές πραγματικές των εκπαιδευτικών στα μαθηματικά του Δηματικού Σχολείου. Μαζί μας είναι και το μέλος του Δικαιητικού Συμβουλίου, ο κ. Κερασαρίδης, ο οποίος θα μας πει δύο λόγια για τους τόπους και τους σκοπούς της Εταιρείας. Και της σημερινής εκδήλους. Κύριε Κερασαρίδη, απ' το λόγο. Κύριε Κερασαρίδη, σας καλουσορίζουμε εδώ, στο ντόπο αυτό, όπως και πέριση και πρόθεση. Το ποιο είναι το έμωνο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι υπάρχουν κάποιοι, κάποιοι, που ζουν στον κόσμο τους, οι οποίοι τρέχουν από το πρωί μέχρι το βράδυ, για το κοινό καλό, ας πούμε, της μαθηματικής επιστήμησης. Τώρα, μετά από λίγο, θα δείτε έναν, ο οποίος αποτελεί συλλεκτικό, ο οποίος αποτελεί συλλεκτικό είδος μέλους της Μαθηματικής Εταιρείας, γιατί ο αρχαιότατος θα τον ακούσετε. Λοιπόν, εν πάση περίπτωση, αδερφή, απευθύνουμε στους ομιλητές. Οι ομιλητές, σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα τους διατίθεται 20 λεπτά. Όμως, θα μιλήσουν μόνο 15 λεπτά ο καθένας, θα κανονίσει, γιατί τα υπόλοιπα 5 λεπτά, δηλαδή, ο κάθε ομιλητής θα κάνει εισφορά χρόνου, για να γίνει η εναλλαγή του ενός ομιλητή με τον άλλον. Διαφορετικά, ξέρετε εσείς τι σημαίνει. Λέει, ξέρω εγώ, πέντε η ώρα, θα μιλήσει ο τάδε και μιλάει ένας άλλος. Ξέρω, ξέρω, και ο τάδε είναι σεξ, κύριε Πάρο, από τα λεγόμενα ακαδημαϊκά τέταρτα, τα περίφημα. Δεν υπάρχει συναδελφή. Χειρότερη εφεύρεση από τα αποκαλούμενα ακαδημαϊκά τέταρτα δεν μπορούσε να υπάρξει. Λοιπόν, επάσης πέντε πρόσημα. Κατά τα άλλα, οι ομιλητές πρέπει, είπαμε, 15 λεπτά. Κατά τα άλλα θα βλέπουν, βέβαια, κάθε τα 10 πρώτα λεπτά θα είναι εντελώς η δυσσυχία τους. Από εκεί απέρα τα 10 λεπτά θα αρχίσουν να τους παρουσιάσουν, ξέρω, πέντε λεπτά. Μετά θα τους δείχνουν τρία λεπτά και μετά ένα λεπτό. Πρέπει να τελειώνει. Λέει να σεβαστεί το χρόνο. Κατά τα άλλα, να, δεν μπορώ να αντέξω τον πειρασμό. Βλέπω εδώ, απέναντι μου, όταν ήμουνα εγώ, όπου με βλέπετε τον Γεροκαράφλα, όταν ήμουνα φοιτητής, εδώ, στο παρεξήμιο της Αθήνας, και συγκεκριμένα ήταν εδώ, στον Οδοσόλον, όπως ήταν το βασιλικό κμήμα. Λάμνει για το 1821. Ξέρετε ποιος ήταν βοηθός του περίφημου Κάπου. Κάπου, Δημήτρης Κάπου, ο θεμελιωτής της σύγχρονης μαθηματικής σχολής και η χώρα μας. Δημήτρης Κάπου. Λοιπόν, θα δείτε τώρα να τους. Τόσο εδώ ήταν βοηθός του. Καταλαβαίνετε τώρα γιατί μιλάμε. Συνάδη, φίλε, αρκετά σας άγισε. Εκείνο που με ενδιαφέρει για μένα είναι ότι οι χρόνοι πρέπει να τελειθούν αυστηρός και διαρροπάδητο. Λοιπόν, το λόγο έχει ο κ. Τριανταφύλλου. Απ' τη μεριά μου θέλω να πω ως προς τη γνωργάνωση της Μερίδας, ότι επειδή δεν έχουμε δυνατότητα να εκδοθούν πρακτικά, γι' αυτό σας παρακαλούμε να αφήστε τη διέκτηση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου, ώστε όλες οι εισηγήσεις που θα γίνουν εδώ να σας τις στείλουμε σε ηλεκτρονική μορφή. Έτσι, νομίζω, θα καλύψουμε και αυτό το κεμμό της μη έκδοσης των πρακτικών. Στη συνέχεια θα παρακαλούσα τον Πρόεδρο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, τον κ. Ανάγιρο Πελούρη, ομότιμο παθηγητή του Χρυπού Μετσόβιου Πολιτεχνίου, να πάρει τον λόγο και να μας μιλήσει λίγο για την Εταιρεία. Καλησπέρα σας. Συναδέρφη σας και συναδέρφη, κυρίες και κύριοι, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία είναι ένα από τα αρχαιότερα επιστημονικά σωματεία στην Ελλάδα, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχει ιδρυθεί σ' 8 Απριλίου του 1918 και φέτος πλησίες να συμπληρώσει τα 101 χρόνια ενεργούς επιστημονικής δράσης. Σκοπός της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας είναι η προαγωγή και η ιδιάδοση των διαφόρων κλάδων της μαθηματικής επιστήμης, που πραγματώνεται μέσα από μια σειρά στόχων, που μπορεί να πούμε έτσι πολύ γενικά και σύντομα, ότι είναι οι εξής. Η πρόοδος της επιστήμης των μαθηματικών και η συνεχής βελτίωση της μαθηματικής αλλά και της γενικής εκπαίδευσης. Η ανάπτυξη της ελεύθερης ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των μαθηματικών, των επιστημών και της κοινωνίας. Η ανάπτυξη και η συντήρηση της επιστημονικής ακαιρεότητας και η βελτίωση των δυνατοτήτων των μελών της. Η προσέγγιση του Έλληνα μαθηματικού, η ενημέρωσή του για την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας και η προσφορά πρακτικής βοήθεια σε θέματα που τον αφορούν κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής και της εκπαιδευτικής εργασίας. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που επιλέγει η Εταιρεία για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων, περιλαμβάνεται και η έκδοση περιοδικών ετύπων, η προεγματοποίηση διαλέξεων, διαξαγωγή σημερινών σεμιναρίων και οργάνων συνεδρίων. Μία από τις σημαντικές δράσεις της ΕΜΕ είναι και η σημερινή ημερίδα, γιατί θεωρούμε ότι τα μαθηματικά παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εκεί που τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τα μαθηματικά. Επομένως, θεωρούμε υποχρέωση μας και τη στήριξη του ρασκάνου, με όποιο τρόπο είναι δυνατό. Στο πλαίσιο αυτό έγινε και η τελευταία επαέμβαση της ΕΜΕ με την ομάδα του καθηγητή του Γιώργου Τουμπαραλί, καθηγητή του ΕΧΠΑ και της ΑΛΑΜΑΙΚΙΣ ΕΜΕ, στροφίζω όπως η κυρία Στάμη Τσικοκούλου, στο βιβλίο του Δημοτικού. Αλλά εδώ πρέπει να πω ότι υπάρχει μια μακρόχρονη ιστορία με παρεμβάσεις της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας στο θέμα των μαθηματικών του Δημοτικού. Από τη δεκαετία του 50, μέλη της Μαθηματικής Εταιρείας, βλέπω και τον κ. Αντώνι Παναγιωτόπουλο εδώ, ο οποίος ήταν τότε βοηθός στην Έδρα της Ανάγκησης για τα βασικά στελέχη της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, ιστορικός στέλεχος θα λέγαμε, ο οποίος ήταν στα μέλη της ομάδας που είχαν παρέμβει στις παιδαγωγικές ακαδημίες τότε, για να μπούν τα μαθηματικά και να εδραιωθεί η διδασκαλία των μαθηματικών στις ακαδημίες. Στη συνέχεια υπήρχε άλλη παρέμβαση προς το 68, με τα βιβλία που είχε βγάλει η Μαθηματική Εταιρεία για το Δημοτικό, πάλι με προθεργάτη τον κ. Παναγιωτόπουλο, και φτάσαμε σιγά-σιγά στην δημιουργία του Μικρού Ευκλήδη, ένα περιοδικό το οποίο αναφέρεται στο Δημοτικό, και επιπλέον έχουμε ήδη θερμοθετήσει δύο διαγωγισμούς, ο ένας είναι ο Μαθηματικά για παιχνίδι που γίνεται στη τελευταία στάξη του Δημοτικού, με πολύ μεγάλη επιτυχία, κ. Μπαραλίης είναι από τους βασικούς πρωτερνιέτες και πρόεδρος της Επιτροπής αυτής, και τελευταία έχουμε οργανώσει τη φετική πρωτογραφιά στην Αντική το διαγωγισμό Πυθαγόρα, ο οποίος αναφέρεται σε τέσσερις στάξεις του Δημοτικού, και η αλήθεια είναι ότι πρέπει να πω εδώ, ο σκοπός είναι να δώσουμε στα παιδιά του Δημοτικού, ένα κίνητρο για να ασχοληθούν με τα Μαθηματικά, να δουν την ωραιότητά τους και να τα αγαπήσουν. Ευχαριστώ τον κ. Κερασαρίδη και την Επιτροπή οργάνωσης αυτής της ημερίδας, κ. Κερασαρίδης είναι από τα ιστορικά στελέγη της Εταιρείας, δεύτερος αντιπρόεδρος στο Παρό Συμβουλείο και ακούραστος εργάτης της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ κ. Κερασαρίδη και της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, αλλά τώρα θα μας επιτρέψετε εκτός προγράμματος να τον παρουσιάσω εγώ, γιατί όταν ήμουν σας είπα φοιτητής, καταλαβαίνετε τώρα πότε μιλάμε, ήτανε βοηθός του καθηγητήτρου του ΚΑΠΑ. Λοιπόν, τι μίσαι έλεγε τον παρουσιάζω εγώ, έχει κάνει πάρα πολλές έργασεις, είναι ομοτιμός καθηγητής του Παρουξιμίου Πειραιά, κτλ κτλ. Ναι Αντώνη, ναι ο κ. Παραγιωτόπουλος Αντώνης. Ευχαριστώ τώρα κ. Βασιλένη για τα καλά της λόγια. Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, πράγματι όταν για πρώτη φορά δέκα πανεπιστρομιακοί ξεκίνησαν στις Ακαδημίες, ξεκίνησαν στις Ελληνικές Μαθηματικές Εταιρείας, πράγματι όταν για πρώτη φορά δέκα πανεπιστρομιακοί ξεκίνησαν στις Ακαδημίες, οι δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε ήταν πολύ μεγάλες. Θυμηθείτε, αν μπορείτε να το θυμηθείτε, τους πολύ παλιούς δασκάλους. Υπήρχε μια απέχθεια, στη συνέχεια έγινε περίεργεια και μετά έγινε θαυμασμός. Εν τω μεταξύ δημιουργήθηκαν τα παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστριμίων και έτσι σήμερα οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάλλειας μας εκπαίδευσης δέχονται σωστή εκπαίδευση. Όμως έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής και χαίρομαι διότι το κρατήριο είναι νεανικό. Στον αιώνα λοιπόν που ζούμε, που είναι αιώνας μαθηματικού λογισμού, χαρακτηρίζεται αυτός από τρία σε. Το Kindle, το computer και το communication. Τα μικρά παιδιά, βέβαια σε πολυτιμισμένες χώρες, έρχονται σε άμεση επαφή με τα πολυμέσα πολύ πριν από το σχολείο. Και έτσι ο κλασικός μαυροπίνακας αντικαθίσταται από τον ηλεκτρονικό διαδραστικό πίνακα. Αυτή είναι η υπάρχουσα κατάσταση. Το 1950 ο Βέλγος παιδεωγός-κυζινέρ δημιούργησε την ομώνυμη μέθοδο με τη συνεργασία του Άγγλου Μαθηματικού Κατένου, ο οποίος ήταν τι? Ήταν γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας για τη μελέτη και βελτίωση της διδασκαλίας των μαθηματικών. Τα αποτελέσματα της μεθόδου υπήξαν καταπληκτικά. Βέβαια, αυτοί δυο γνώριζαν ότι στα τριγύα του Ευκλήδη υπάρχουν αποδείξεις όπου οι φυσικοί αριθμοί παρεστάνονται με ευθύγραμμα τμήματα. Αυτά τα ευθύγραμμα τμήματα, αυτοί τα κάνανε χρωματιστά τσιδάκια. Τραγδάκια, όπως τα ξέρετε, στην Ελλάδα τώρα. Και πρώτη φορά διδάχτηκε από τον Σπύρο Ράλι. Αν είναι κανένας παλιός εκπαιδευτικός θα πρέπει να του μιλήσει. Ήταν επιδιορτής και τα δίδαξε σε ένα σχολείο του Πειραιά. Όμως εκείνη η οποία είναι θεμελιωτής, υπήξε η αήνιστη Κατερίνα Σακιώτου Ριγοπούλου. Η οποία δύρασκε στα πρότυπα δημοτικά σχολεία της Μαναζλίου. Τώρα παράλληλα με τα ερευνητικά μου θέματα ως μέρος της οικογενείας εκπαιδευτικής που είμαστε. Τέσσερα αδέρφια μαθηματική και ο πατέρας μαθηματικός. Ασχολήθηκα με τη μέθοδο, αλλά με τη μέθοδο να μπει στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Μιλάμε για το 1977. Αυτό έπρεπε να το πειραμάτω. Για να κάνω πείραμα σε δημόσιο σχολείο στην εποχή εκείνη ήταν αντίνατο. Έβρυκα όμως ένα ιδιωτικό, τα κατάφερα και κάναμε μια μερίδα για το θέμα αυτός, για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στον Πειραιά. Και όλοι εξεπλάγησαν από τη δεξιοτεχνία και τις ικανότητες των μικρών μαθητών όταν βοηθιώνται από τη μέθοδο. Τώρα αυτό το θέμα απισκόλησε και το τύπο αλλά και τη τηλεόραση. Έρχεται η Μαθηματική Εταιρεία. Η Μαθηματική Εταιρεία λοιπόν αφιερώνει το 14ο και 15ο τεύχος του μικρού ευκλήδη στη λεπτομέρειες της παρουσιάλης και πηγαίνουμε το 2009 στη Θετσαλονίκη και την παρουσιάζουμε και εκεί τη μέθοδο. Πέρασαν κάποια χρόνια, οι υπολογιστές ξεπεράστηκαν, ήρθε ο διαδραστικός πίνακας και έπρεπε να γίνει μια αναθεώρηση. Τι κάναμε και το 2016 την παρουσιάσαμε πάλι στη Μαθηματική Εταιρεία. Κανένα άλλο εταιρεία αφιερωμένων ανθρώπων στην εκπαίδευση δεν έχει να παρουσιάσει τέτοιες δραστηριότητες. Τώρα ποια είναι τα πλειονεκτήματα, αν την εφαρμόσετε και για να την εφαρμόσετε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία είναι στη διάθεσή σας. Μπορείτε να πάρετε πληροφορίες και να ζητήσετε ό,τι θέλετε. Πρώτον, εξαφανίζει κάθε ήχνος αριθμοφοβίας και καταργεί το βασαριστικό τρόπο λογισμού με τη βοήθεια των δακτύλων. Είναι όσοι είστε δάσκαλοι πραγματικοί όταν το παιδί του λέτε τρία μήλα κάνει έτσι. Όταν του πείτε τρία κιλά σταματάει το μυαλό του να λειτουργήσει. Πού είναι τα τρία κιλά? Το δεύτερο παίζει μεταχρωματιστά ραγδάσια και μανθαίνει. Πού βασιλεύεται η μέθοδος στο τρίπτυχο ακούω και ξεχνώ βλέπω και θυμάμαι κάνω και καταγραπένω. Καλλιεργεί τη δημιουργική σιωπή. Είναι από τα μεγαλύτερα επιτεύματα της διεθνούς παιδαγωγικής τεχνικής. Δηλαδή αφήνει το παιδί να σκεφτεί και να βρει ώρες στη λύση ενός προβλήματος. Το παιδί δεν τρέπεται και δεν συστηρήφεται από την ιδέα της αποτυχίας. Τελειώνοντας θα πω ότι η πίστα η οποία βρίσκει λύπη είναι απέξω από το Βέλγιο και αυτή βοηθάει να επαρρετεύουν τα αποτελέσματα. Όσοι δεν είσαστε ευαίσθητοι και ασχολείται και με παιδιά με μαθηματικοσιακές δυσκολίες είναι η πιο κατάλληλη μέθοδο ιδιότητες ιδιαίτερα για τη δυσλεξία. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ που με ακούσατε. Ευχαριστούμε βέβαια τον Νατώνη. Σας είπα είναι από τα ιστορικό ταραστελέτη της Μαθηματικής Εταιρείας. Έκου με έκανες δεινόσαυρο πέρα. Εγώ είμαι τυρανόσαυρος. Ευχαριστώ πολύ. Θα παρακαλούσαμε τον Κύριο Καραδί που είναι πρόεδρος του περιοδικού ο Μικρός Εππλήτης να έρθει να μας πει δυο λόγια. Αν υπάρχουν κάποιοι συνάδελτοι που είναι ισχυγητές και δεν μας έχουν δώσει την παρουσία αξιοί, τους μπορούν να έρθουν τώρα να μας παίρνουν για να μπορέσουν να τα χωρίσουν. Αξιότιμε, κύριε Πρόεδρε, της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Αξιότιμε με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, το ήξερα, αντιπρόεδρε της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Μου έδωσε αυτό ιδιαίτερη χαρά, γιατί πιστεύω ότι έχεις προσφέρει πάρα πολλά στην Εταιρεία και με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενο. Όλοι τους προσπαθούν να μας δείξουν ότι εγώ και ο Αντώνης είμαστε αρθαιολογικά ευρήματα της Μαθηματικής Εταιρείας και ξέρετε τα αρθαιολογικά ευρήματα είναι πανάκριβα και σπάνια. Αξιότιμοι ιδιοργανωτές της σημερινής ημερίδας, αγαπητοί δάσκαλοι, αγαπητές ποιτήτρες και αγαπητοί φοιτητές, αγαπητά μας παιδιά κυρίες και κύριοι, αγαπητά θα ήθελα να ευχαριστήσω την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, η οποία όλα αυτά τα χρόνια συμπαραστέγεται ενεργά και στηρίζει τις προσπάθειες όλων των εκπαιδευτικών σε οποιαδήποτε βαθμίδα της εκπαίδευσης. Ακόμα θα ήθελα να εκφράσω τη χαρά μου που συναντιόμαστε σε μια τέτοια εκδήλωση, σε μια ημερίδα η οποία απευθύρεται πρωτίστως σε μάχημους εκπαιδευτικούς, δηλαδή σε εκπαιδευτικούς που βρίσκονται κοντά στα παιδιά. Παράλληλα, σημαντικό είναι πως η ημερίδα αυτή έχει ως στόχο να αναδείξει τις καλές διδακτικές πρακτικές στα μαθηματικά του Δημοτικού Σχολείου. Αυτή είναι άλλωστε και η σημαντική της διαφορά από συνέδρια που γίνονται και αφορούν ερευνητικά και επιστημονικά θέματα. Παρευρίσκομαι εδώ σήμερα και ως μέρος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού ο μικρός Ευκλήδης που απευθύρεται σε μαθητές του Δημοτικού. Το περιοδικό αυτό κυκλοφορεί κάθε τρίμηνο. Νομίζω το γνωρίζετε οι περισσότεροι. Μπορεί και όλοι. Μέχρι τώρα έχουν εκδοθεί 58 τεύχοι. Είναι υπό έδοση το 59 και ετοιμάζεται παράλληλα το 60 τεύχος. Ευελπισθώ το 61ο να βγει από εσάς τις φοιτήτριες, τους φοιτητές και τους εκπαιδευτικούς που μας ακούνε αυτή τη στιγμή. Το περιοδικό στελεφώνεται από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης καθώς της δευτεροβάθμιας καθώς και από μέλη δεύτερη. Τα τελευταία χρόνια επίσης και από προτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές του Παιδαγωγικού Θμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Θα ήθελα να επισημάνω ότι είναι ανοιχτός όποιον ενδιαφέρεται και αγαπάει τόσο τα μαθηματικά όσο και τα παιδιά και σας περιμένουμε να δουλέψουμε μαζί για αυτόν τον κοινό σκοπό. Ο μελλοντικός σχεδιασμός προβλέπει το άνοιγμα του περιεδικού ακόμα περισσότερο. Η οργάνωση της Ήλης έχει σκοπό να αναδείξει ευχάριστες δραστηριότητες μαθηματικού περιεχομένου με παιχνιόδι τρόπο. Χρήσιμες στους μαθητές, στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς αλλά και την οικογένεια εν γέννη. Κορυφαία δραστηριότητα του περιεδικού αποτελεί ο διαγωνισμός παιχνίδι και μαθηματικά που γύρεται τα τελευταία 13 χρόνια με τεράστια επιτυχία. Ήδη φτάσαμε, θα έχουμε συμμετοχή, 100.000 παιδιά. Στο περιοδικό εργαζόμαστε όλοι εθελοντικά με στόχο να εμφυσίσουμε την αγάπη μας για τα μαθηματικά σε παιδιά δασκάνους και γονείς. Θεωρούμε ότι το θέμα της παιδείας είναι το πιο σημαντικό ζήτημα με το οποίο θα πρέπει να ασχολείται ένας λαός. Όπου η εκπαίδευση δεν είναι το γέμισμα ενός κουβά αλλά το άνομα μιας φλόγας. Για να πετύχουν τα παιδιά τόσο στο σχολείο όσο και γενικότερα στη ζωή τους, πολύ σημαντική είναι η στήριξη που θα πρέπει να έχουν από τους ενήλικες. Δάσκαλοι και γονείς μας και όλοι μαζί σε αυτή τη διαδικασία, συνεργάτες και συνοδιπόροι. Ιδιαίτερη προσεχή και στήριξη όμως χρειάζεται και ο δάσκαλος. Αντιλαμβάνομαι και συμμερίζομαι τις δυσκολίες του έργου του εκπαιδευτικού και προσπαθώ κι εγώ από την πλευρά μου να κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για την βελτίωση του έργου του τόσο σε επίπεδο προπτυχιακών όσο και σε επίπεδο μεταπτυχιακών σπουδών. Πιστεύω πως ο δάσκαλος θα πρέπει να στηρίζεται στο έργο που επιτελεί και να του δίνεται η δυνατότητα να εξελίσσεται δυναμικά στον χρόνο. Οφείλει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στον επιστημονικό, στον εκπαιδευτικό, στον φεταγωγικό και στον κοινωνικό τομέα με τρόπο συστηματικό. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να παρακολουθεί σεμινάρια και επιμορφώσεις, συνέδρια και ημερίδες γιατί μόνο έτσι μπορεί να δημιουργεί και να ανανεώνει συνεχώς το δικό του εκπαιδευτικό υλικό και να εξελίσσεται παράλληλα και με τις ανάγκες των γοργά μεταβαλόμενων καιρών μας. Μια από αυτές τις δυνατότητες του δίνεται και η σημερινή ημέρα. Για να γίνουμε καλοί δάσκαλοι πρέπει να υιοθετήσουμε τη νοοτροπία να μαθαίνουμε επιμελώς και αδιαλείπτως. Διότι διδάσκοντας και εκπαιδεύοντας τους άλλους διδασκόμαστε και εμείς οι ίδιοι. Ο δάσκαλος πρέπει να είναι ένας μόνιμος μαθητής και ένας επιμελής επιστήμονας. Ως δάσκαλοι όλοι μας όπου και αν βρισκόμαστε θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας και να πορευόμαστε με τα λόγια ενός γνωστού συγγραφέα. Ο μέτριος δάσκαλος μιλάει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο εξαιρετικός δάσκαλος δείχνει. Και ο μεγάλος δάσκαλος ελπνεύει. Σας ευχαριστώ και καλή επιτυχία στις εργασίες σας.
|
_version_ |
1782817152459341824
|
description |
: Ευχαριστούμε για την παρουσία σας στη τρίτη ημερίδα που πραγματοποιεί η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία με θέμα διδακτικές πραγματικές των εκπαιδευτικών στα μαθηματικά του Δηματικού Σχολείου. Μαζί μας είναι και το μέλος του Δικαιητικού Συμβουλίου, ο κ. Κερασαρίδης, ο οποίος θα μας πει δύο λόγια για τους τόπους και τους σκοπούς της Εταιρείας. Και της σημερινής εκδήλους. Κύριε Κερασαρίδη, απ' το λόγο. Κύριε Κερασαρίδη, σας καλουσορίζουμε εδώ, στο ντόπο αυτό, όπως και πέριση και πρόθεση. Το ποιο είναι το έμωνο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι υπάρχουν κάποιοι, κάποιοι, που ζουν στον κόσμο τους, οι οποίοι τρέχουν από το πρωί μέχρι το βράδυ, για το κοινό καλό, ας πούμε, της μαθηματικής επιστήμησης. Τώρα, μετά από λίγο, θα δείτε έναν, ο οποίος αποτελεί συλλεκτικό, ο οποίος αποτελεί συλλεκτικό είδος μέλους της Μαθηματικής Εταιρείας, γιατί ο αρχαιότατος θα τον ακούσετε. Λοιπόν, εν πάση περίπτωση, αδερφή, απευθύνουμε στους ομιλητές. Οι ομιλητές, σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα τους διατίθεται 20 λεπτά. Όμως, θα μιλήσουν μόνο 15 λεπτά ο καθένας, θα κανονίσει, γιατί τα υπόλοιπα 5 λεπτά, δηλαδή, ο κάθε ομιλητής θα κάνει εισφορά χρόνου, για να γίνει η εναλλαγή του ενός ομιλητή με τον άλλον. Διαφορετικά, ξέρετε εσείς τι σημαίνει. Λέει, ξέρω εγώ, πέντε η ώρα, θα μιλήσει ο τάδε και μιλάει ένας άλλος. Ξέρω, ξέρω, και ο τάδε είναι σεξ, κύριε Πάρο, από τα λεγόμενα ακαδημαϊκά τέταρτα, τα περίφημα. Δεν υπάρχει συναδελφή. Χειρότερη εφεύρεση από τα αποκαλούμενα ακαδημαϊκά τέταρτα δεν μπορούσε να υπάρξει. Λοιπόν, επάσης πέντε πρόσημα. Κατά τα άλλα, οι ομιλητές πρέπει, είπαμε, 15 λεπτά. Κατά τα άλλα θα βλέπουν, βέβαια, κάθε τα 10 πρώτα λεπτά θα είναι εντελώς η δυσσυχία τους. Από εκεί απέρα τα 10 λεπτά θα αρχίσουν να τους παρουσιάσουν, ξέρω, πέντε λεπτά. Μετά θα τους δείχνουν τρία λεπτά και μετά ένα λεπτό. Πρέπει να τελειώνει. Λέει να σεβαστεί το χρόνο. Κατά τα άλλα, να, δεν μπορώ να αντέξω τον πειρασμό. Βλέπω εδώ, απέναντι μου, όταν ήμουνα εγώ, όπου με βλέπετε τον Γεροκαράφλα, όταν ήμουνα φοιτητής, εδώ, στο παρεξήμιο της Αθήνας, και συγκεκριμένα ήταν εδώ, στον Οδοσόλον, όπως ήταν το βασιλικό κμήμα. Λάμνει για το 1821. Ξέρετε ποιος ήταν βοηθός του περίφημου Κάπου. Κάπου, Δημήτρης Κάπου, ο θεμελιωτής της σύγχρονης μαθηματικής σχολής και η χώρα μας. Δημήτρης Κάπου. Λοιπόν, θα δείτε τώρα να τους. Τόσο εδώ ήταν βοηθός του. Καταλαβαίνετε τώρα γιατί μιλάμε. Συνάδη, φίλε, αρκετά σας άγισε. Εκείνο που με ενδιαφέρει για μένα είναι ότι οι χρόνοι πρέπει να τελειθούν αυστηρός και διαρροπάδητο. Λοιπόν, το λόγο έχει ο κ. Τριανταφύλλου. Απ' τη μεριά μου θέλω να πω ως προς τη γνωργάνωση της Μερίδας, ότι επειδή δεν έχουμε δυνατότητα να εκδοθούν πρακτικά, γι' αυτό σας παρακαλούμε να αφήστε τη διέκτηση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου, ώστε όλες οι εισηγήσεις που θα γίνουν εδώ να σας τις στείλουμε σε ηλεκτρονική μορφή. Έτσι, νομίζω, θα καλύψουμε και αυτό το κεμμό της μη έκδοσης των πρακτικών. Στη συνέχεια θα παρακαλούσα τον Πρόεδρο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, τον κ. Ανάγιρο Πελούρη, ομότιμο παθηγητή του Χρυπού Μετσόβιου Πολιτεχνίου, να πάρει τον λόγο και να μας μιλήσει λίγο για την Εταιρεία. Καλησπέρα σας. Συναδέρφη σας και συναδέρφη, κυρίες και κύριοι, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία είναι ένα από τα αρχαιότερα επιστημονικά σωματεία στην Ελλάδα, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχει ιδρυθεί σ' 8 Απριλίου του 1918 και φέτος πλησίες να συμπληρώσει τα 101 χρόνια ενεργούς επιστημονικής δράσης. Σκοπός της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας είναι η προαγωγή και η ιδιάδοση των διαφόρων κλάδων της μαθηματικής επιστήμης, που πραγματώνεται μέσα από μια σειρά στόχων, που μπορεί να πούμε έτσι πολύ γενικά και σύντομα, ότι είναι οι εξής. Η πρόοδος της επιστήμης των μαθηματικών και η συνεχής βελτίωση της μαθηματικής αλλά και της γενικής εκπαίδευσης. Η ανάπτυξη της ελεύθερης ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των μαθηματικών, των επιστημών και της κοινωνίας. Η ανάπτυξη και η συντήρηση της επιστημονικής ακαιρεότητας και η βελτίωση των δυνατοτήτων των μελών της. Η προσέγγιση του Έλληνα μαθηματικού, η ενημέρωσή του για την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας και η προσφορά πρακτικής βοήθεια σε θέματα που τον αφορούν κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής και της εκπαιδευτικής εργασίας. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που επιλέγει η Εταιρεία για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων, περιλαμβάνεται και η έκδοση περιοδικών ετύπων, η προεγματοποίηση διαλέξεων, διαξαγωγή σημερινών σεμιναρίων και οργάνων συνεδρίων. Μία από τις σημαντικές δράσεις της ΕΜΕ είναι και η σημερινή ημερίδα, γιατί θεωρούμε ότι τα μαθηματικά παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εκεί που τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τα μαθηματικά. Επομένως, θεωρούμε υποχρέωση μας και τη στήριξη του ρασκάνου, με όποιο τρόπο είναι δυνατό. Στο πλαίσιο αυτό έγινε και η τελευταία επαέμβαση της ΕΜΕ με την ομάδα του καθηγητή του Γιώργου Τουμπαραλί, καθηγητή του ΕΧΠΑ και της ΑΛΑΜΑΙΚΙΣ ΕΜΕ, στροφίζω όπως η κυρία Στάμη Τσικοκούλου, στο βιβλίο του Δημοτικού. Αλλά εδώ πρέπει να πω ότι υπάρχει μια μακρόχρονη ιστορία με παρεμβάσεις της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας στο θέμα των μαθηματικών του Δημοτικού. Από τη δεκαετία του 50, μέλη της Μαθηματικής Εταιρείας, βλέπω και τον κ. Αντώνι Παναγιωτόπουλο εδώ, ο οποίος ήταν τότε βοηθός στην Έδρα της Ανάγκησης για τα βασικά στελέχη της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, ιστορικός στέλεχος θα λέγαμε, ο οποίος ήταν στα μέλη της ομάδας που είχαν παρέμβει στις παιδαγωγικές ακαδημίες τότε, για να μπούν τα μαθηματικά και να εδραιωθεί η διδασκαλία των μαθηματικών στις ακαδημίες. Στη συνέχεια υπήρχε άλλη παρέμβαση προς το 68, με τα βιβλία που είχε βγάλει η Μαθηματική Εταιρεία για το Δημοτικό, πάλι με προθεργάτη τον κ. Παναγιωτόπουλο, και φτάσαμε σιγά-σιγά στην δημιουργία του Μικρού Ευκλήδη, ένα περιοδικό το οποίο αναφέρεται στο Δημοτικό, και επιπλέον έχουμε ήδη θερμοθετήσει δύο διαγωγισμούς, ο ένας είναι ο Μαθηματικά για παιχνίδι που γίνεται στη τελευταία στάξη του Δημοτικού, με πολύ μεγάλη επιτυχία, κ. Μπαραλίης είναι από τους βασικούς πρωτερνιέτες και πρόεδρος της Επιτροπής αυτής, και τελευταία έχουμε οργανώσει τη φετική πρωτογραφιά στην Αντική το διαγωγισμό Πυθαγόρα, ο οποίος αναφέρεται σε τέσσερις στάξεις του Δημοτικού, και η αλήθεια είναι ότι πρέπει να πω εδώ, ο σκοπός είναι να δώσουμε στα παιδιά του Δημοτικού, ένα κίνητρο για να ασχοληθούν με τα Μαθηματικά, να δουν την ωραιότητά τους και να τα αγαπήσουν. Ευχαριστώ τον κ. Κερασαρίδη και την Επιτροπή οργάνωσης αυτής της ημερίδας, κ. Κερασαρίδης είναι από τα ιστορικά στελέγη της Εταιρείας, δεύτερος αντιπρόεδρος στο Παρό Συμβουλείο και ακούραστος εργάτης της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ κ. Κερασαρίδη και της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, αλλά τώρα θα μας επιτρέψετε εκτός προγράμματος να τον παρουσιάσω εγώ, γιατί όταν ήμουν σας είπα φοιτητής, καταλαβαίνετε τώρα πότε μιλάμε, ήτανε βοηθός του καθηγητήτρου του ΚΑΠΑ. Λοιπόν, τι μίσαι έλεγε τον παρουσιάζω εγώ, έχει κάνει πάρα πολλές έργασεις, είναι ομοτιμός καθηγητής του Παρουξιμίου Πειραιά, κτλ κτλ. Ναι Αντώνη, ναι ο κ. Παραγιωτόπουλος Αντώνης. Ευχαριστώ τώρα κ. Βασιλένη για τα καλά της λόγια. Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, πράγματι όταν για πρώτη φορά δέκα πανεπιστρομιακοί ξεκίνησαν στις Ακαδημίες, ξεκίνησαν στις Ελληνικές Μαθηματικές Εταιρείας, πράγματι όταν για πρώτη φορά δέκα πανεπιστρομιακοί ξεκίνησαν στις Ακαδημίες, οι δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε ήταν πολύ μεγάλες. Θυμηθείτε, αν μπορείτε να το θυμηθείτε, τους πολύ παλιούς δασκάλους. Υπήρχε μια απέχθεια, στη συνέχεια έγινε περίεργεια και μετά έγινε θαυμασμός. Εν τω μεταξύ δημιουργήθηκαν τα παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστριμίων και έτσι σήμερα οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάλλειας μας εκπαίδευσης δέχονται σωστή εκπαίδευση. Όμως έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής και χαίρομαι διότι το κρατήριο είναι νεανικό. Στον αιώνα λοιπόν που ζούμε, που είναι αιώνας μαθηματικού λογισμού, χαρακτηρίζεται αυτός από τρία σε. Το Kindle, το computer και το communication. Τα μικρά παιδιά, βέβαια σε πολυτιμισμένες χώρες, έρχονται σε άμεση επαφή με τα πολυμέσα πολύ πριν από το σχολείο. Και έτσι ο κλασικός μαυροπίνακας αντικαθίσταται από τον ηλεκτρονικό διαδραστικό πίνακα. Αυτή είναι η υπάρχουσα κατάσταση. Το 1950 ο Βέλγος παιδεωγός-κυζινέρ δημιούργησε την ομώνυμη μέθοδο με τη συνεργασία του Άγγλου Μαθηματικού Κατένου, ο οποίος ήταν τι? Ήταν γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας για τη μελέτη και βελτίωση της διδασκαλίας των μαθηματικών. Τα αποτελέσματα της μεθόδου υπήξαν καταπληκτικά. Βέβαια, αυτοί δυο γνώριζαν ότι στα τριγύα του Ευκλήδη υπάρχουν αποδείξεις όπου οι φυσικοί αριθμοί παρεστάνονται με ευθύγραμμα τμήματα. Αυτά τα ευθύγραμμα τμήματα, αυτοί τα κάνανε χρωματιστά τσιδάκια. Τραγδάκια, όπως τα ξέρετε, στην Ελλάδα τώρα. Και πρώτη φορά διδάχτηκε από τον Σπύρο Ράλι. Αν είναι κανένας παλιός εκπαιδευτικός θα πρέπει να του μιλήσει. Ήταν επιδιορτής και τα δίδαξε σε ένα σχολείο του Πειραιά. Όμως εκείνη η οποία είναι θεμελιωτής, υπήξε η αήνιστη Κατερίνα Σακιώτου Ριγοπούλου. Η οποία δύρασκε στα πρότυπα δημοτικά σχολεία της Μαναζλίου. Τώρα παράλληλα με τα ερευνητικά μου θέματα ως μέρος της οικογενείας εκπαιδευτικής που είμαστε. Τέσσερα αδέρφια μαθηματική και ο πατέρας μαθηματικός. Ασχολήθηκα με τη μέθοδο, αλλά με τη μέθοδο να μπει στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Μιλάμε για το 1977. Αυτό έπρεπε να το πειραμάτω. Για να κάνω πείραμα σε δημόσιο σχολείο στην εποχή εκείνη ήταν αντίνατο. Έβρυκα όμως ένα ιδιωτικό, τα κατάφερα και κάναμε μια μερίδα για το θέμα αυτός, για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στον Πειραιά. Και όλοι εξεπλάγησαν από τη δεξιοτεχνία και τις ικανότητες των μικρών μαθητών όταν βοηθιώνται από τη μέθοδο. Τώρα αυτό το θέμα απισκόλησε και το τύπο αλλά και τη τηλεόραση. Έρχεται η Μαθηματική Εταιρεία. Η Μαθηματική Εταιρεία λοιπόν αφιερώνει το 14ο και 15ο τεύχος του μικρού ευκλήδη στη λεπτομέρειες της παρουσιάλης και πηγαίνουμε το 2009 στη Θετσαλονίκη και την παρουσιάζουμε και εκεί τη μέθοδο. Πέρασαν κάποια χρόνια, οι υπολογιστές ξεπεράστηκαν, ήρθε ο διαδραστικός πίνακας και έπρεπε να γίνει μια αναθεώρηση. Τι κάναμε και το 2016 την παρουσιάσαμε πάλι στη Μαθηματική Εταιρεία. Κανένα άλλο εταιρεία αφιερωμένων ανθρώπων στην εκπαίδευση δεν έχει να παρουσιάσει τέτοιες δραστηριότητες. Τώρα ποια είναι τα πλειονεκτήματα, αν την εφαρμόσετε και για να την εφαρμόσετε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία είναι στη διάθεσή σας. Μπορείτε να πάρετε πληροφορίες και να ζητήσετε ό,τι θέλετε. Πρώτον, εξαφανίζει κάθε ήχνος αριθμοφοβίας και καταργεί το βασαριστικό τρόπο λογισμού με τη βοήθεια των δακτύλων. Είναι όσοι είστε δάσκαλοι πραγματικοί όταν το παιδί του λέτε τρία μήλα κάνει έτσι. Όταν του πείτε τρία κιλά σταματάει το μυαλό του να λειτουργήσει. Πού είναι τα τρία κιλά? Το δεύτερο παίζει μεταχρωματιστά ραγδάσια και μανθαίνει. Πού βασιλεύεται η μέθοδος στο τρίπτυχο ακούω και ξεχνώ βλέπω και θυμάμαι κάνω και καταγραπένω. Καλλιεργεί τη δημιουργική σιωπή. Είναι από τα μεγαλύτερα επιτεύματα της διεθνούς παιδαγωγικής τεχνικής. Δηλαδή αφήνει το παιδί να σκεφτεί και να βρει ώρες στη λύση ενός προβλήματος. Το παιδί δεν τρέπεται και δεν συστηρήφεται από την ιδέα της αποτυχίας. Τελειώνοντας θα πω ότι η πίστα η οποία βρίσκει λύπη είναι απέξω από το Βέλγιο και αυτή βοηθάει να επαρρετεύουν τα αποτελέσματα. Όσοι δεν είσαστε ευαίσθητοι και ασχολείται και με παιδιά με μαθηματικοσιακές δυσκολίες είναι η πιο κατάλληλη μέθοδο ιδιότητες ιδιαίτερα για τη δυσλεξία. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ που με ακούσατε. Ευχαριστούμε βέβαια τον Νατώνη. Σας είπα είναι από τα ιστορικό ταραστελέτη της Μαθηματικής Εταιρείας. Έκου με έκανες δεινόσαυρο πέρα. Εγώ είμαι τυρανόσαυρος. Ευχαριστώ πολύ. Θα παρακαλούσαμε τον Κύριο Καραδί που είναι πρόεδρος του περιοδικού ο Μικρός Εππλήτης να έρθει να μας πει δυο λόγια. Αν υπάρχουν κάποιοι συνάδελτοι που είναι ισχυγητές και δεν μας έχουν δώσει την παρουσία αξιοί, τους μπορούν να έρθουν τώρα να μας παίρνουν για να μπορέσουν να τα χωρίσουν. Αξιότιμε, κύριε Πρόεδρε, της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Αξιότιμε με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, με συγγενή ιδιαίτερα αυτό που άκουσα, το ήξερα, αντιπρόεδρε της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Μου έδωσε αυτό ιδιαίτερη χαρά, γιατί πιστεύω ότι έχεις προσφέρει πάρα πολλά στην Εταιρεία και με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενο. Όλοι τους προσπαθούν να μας δείξουν ότι εγώ και ο Αντώνης είμαστε αρθαιολογικά ευρήματα της Μαθηματικής Εταιρείας και ξέρετε τα αρθαιολογικά ευρήματα είναι πανάκριβα και σπάνια. Αξιότιμοι ιδιοργανωτές της σημερινής ημερίδας, αγαπητοί δάσκαλοι, αγαπητές ποιτήτρες και αγαπητοί φοιτητές, αγαπητά μας παιδιά κυρίες και κύριοι, αγαπητά θα ήθελα να ευχαριστήσω την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, η οποία όλα αυτά τα χρόνια συμπαραστέγεται ενεργά και στηρίζει τις προσπάθειες όλων των εκπαιδευτικών σε οποιαδήποτε βαθμίδα της εκπαίδευσης. Ακόμα θα ήθελα να εκφράσω τη χαρά μου που συναντιόμαστε σε μια τέτοια εκδήλωση, σε μια ημερίδα η οποία απευθύρεται πρωτίστως σε μάχημους εκπαιδευτικούς, δηλαδή σε εκπαιδευτικούς που βρίσκονται κοντά στα παιδιά. Παράλληλα, σημαντικό είναι πως η ημερίδα αυτή έχει ως στόχο να αναδείξει τις καλές διδακτικές πρακτικές στα μαθηματικά του Δημοτικού Σχολείου. Αυτή είναι άλλωστε και η σημαντική της διαφορά από συνέδρια που γίνονται και αφορούν ερευνητικά και επιστημονικά θέματα. Παρευρίσκομαι εδώ σήμερα και ως μέρος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού ο μικρός Ευκλήδης που απευθύρεται σε μαθητές του Δημοτικού. Το περιοδικό αυτό κυκλοφορεί κάθε τρίμηνο. Νομίζω το γνωρίζετε οι περισσότεροι. Μπορεί και όλοι. Μέχρι τώρα έχουν εκδοθεί 58 τεύχοι. Είναι υπό έδοση το 59 και ετοιμάζεται παράλληλα το 60 τεύχος. Ευελπισθώ το 61ο να βγει από εσάς τις φοιτήτριες, τους φοιτητές και τους εκπαιδευτικούς που μας ακούνε αυτή τη στιγμή. Το περιοδικό στελεφώνεται από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης καθώς της δευτεροβάθμιας καθώς και από μέλη δεύτερη. Τα τελευταία χρόνια επίσης και από προτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές του Παιδαγωγικού Θμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Θα ήθελα να επισημάνω ότι είναι ανοιχτός όποιον ενδιαφέρεται και αγαπάει τόσο τα μαθηματικά όσο και τα παιδιά και σας περιμένουμε να δουλέψουμε μαζί για αυτόν τον κοινό σκοπό. Ο μελλοντικός σχεδιασμός προβλέπει το άνοιγμα του περιεδικού ακόμα περισσότερο. Η οργάνωση της Ήλης έχει σκοπό να αναδείξει ευχάριστες δραστηριότητες μαθηματικού περιεχομένου με παιχνιόδι τρόπο. Χρήσιμες στους μαθητές, στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς αλλά και την οικογένεια εν γέννη. Κορυφαία δραστηριότητα του περιεδικού αποτελεί ο διαγωνισμός παιχνίδι και μαθηματικά που γύρεται τα τελευταία 13 χρόνια με τεράστια επιτυχία. Ήδη φτάσαμε, θα έχουμε συμμετοχή, 100.000 παιδιά. Στο περιοδικό εργαζόμαστε όλοι εθελοντικά με στόχο να εμφυσίσουμε την αγάπη μας για τα μαθηματικά σε παιδιά δασκάνους και γονείς. Θεωρούμε ότι το θέμα της παιδείας είναι το πιο σημαντικό ζήτημα με το οποίο θα πρέπει να ασχολείται ένας λαός. Όπου η εκπαίδευση δεν είναι το γέμισμα ενός κουβά αλλά το άνομα μιας φλόγας. Για να πετύχουν τα παιδιά τόσο στο σχολείο όσο και γενικότερα στη ζωή τους, πολύ σημαντική είναι η στήριξη που θα πρέπει να έχουν από τους ενήλικες. Δάσκαλοι και γονείς μας και όλοι μαζί σε αυτή τη διαδικασία, συνεργάτες και συνοδιπόροι. Ιδιαίτερη προσεχή και στήριξη όμως χρειάζεται και ο δάσκαλος. Αντιλαμβάνομαι και συμμερίζομαι τις δυσκολίες του έργου του εκπαιδευτικού και προσπαθώ κι εγώ από την πλευρά μου να κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για την βελτίωση του έργου του τόσο σε επίπεδο προπτυχιακών όσο και σε επίπεδο μεταπτυχιακών σπουδών. Πιστεύω πως ο δάσκαλος θα πρέπει να στηρίζεται στο έργο που επιτελεί και να του δίνεται η δυνατότητα να εξελίσσεται δυναμικά στον χρόνο. Οφείλει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στον επιστημονικό, στον εκπαιδευτικό, στον φεταγωγικό και στον κοινωνικό τομέα με τρόπο συστηματικό. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να παρακολουθεί σεμινάρια και επιμορφώσεις, συνέδρια και ημερίδες γιατί μόνο έτσι μπορεί να δημιουργεί και να ανανεώνει συνεχώς το δικό του εκπαιδευτικό υλικό και να εξελίσσεται παράλληλα και με τις ανάγκες των γοργά μεταβαλόμενων καιρών μας. Μια από αυτές τις δυνατότητες του δίνεται και η σημερινή ημέρα. Για να γίνουμε καλοί δάσκαλοι πρέπει να υιοθετήσουμε τη νοοτροπία να μαθαίνουμε επιμελώς και αδιαλείπτως. Διότι διδάσκοντας και εκπαιδεύοντας τους άλλους διδασκόμαστε και εμείς οι ίδιοι. Ο δάσκαλος πρέπει να είναι ένας μόνιμος μαθητής και ένας επιμελής επιστήμονας. Ως δάσκαλοι όλοι μας όπου και αν βρισκόμαστε θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας και να πορευόμαστε με τα λόγια ενός γνωστού συγγραφέα. Ο μέτριος δάσκαλος μιλάει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο εξαιρετικός δάσκαλος δείχνει. Και ο μεγάλος δάσκαλος ελπνεύει. Σας ευχαριστώ και καλή επιτυχία στις εργασίες σας.
|