: Υπόσχεσθαι Ιωάννα Γκούμπλια, Επιτήτρια Συλλητερολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών. Γεια σας, ονομάζομαι Ιωάννα Γκούμπλια και είμαι Επιτήτρια του Τμήματος Συλλητερολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών. Όπως μπορεί κανείς να καταλάβει από τον τίτλο της σχολής, ένας απόφυτος του τμήματος έχει επαγγελματικά δικαιώματα τόσο ενός συλλητερολόγου μηχανικού όσο και ενός μηχανικού υπολογιστών, δηλαδή με άλλα λόγια έχει διπλά επαγγελματικά δικαιώματα. Πάμε να αναλύσουμε τώρα λίγο το πρόγραμμα σπουδών. Το κύκλο σπουδών της σχολής έχει διάρκεια 5 έτη, δηλαδή 16 άμυνα. Στα τρία πρώτα έτη έχουμε μαθήματα γενικού περιεχομένου, κορμού όπως αλλιώς τα ονομάζουμε και ουσιαστικά είναι μαθήματα τα οποία αποτελούν βάσεις για τα επόμενα έτη. Είναι βασικά μαθήματα τα οποία θα πρέπει να έχει παρακολουθήσει κανείς για να μπορέσει να τα επεξέλθει στη συνέχεια. Στο δέντερτο έτος ο φοιτητής μπορεί να επιλέξει τη διπλωματική που τον ενδιαφέρει να ακολουθήσει και να ασχοληθεί, καθώς επίσης παίρνει και την εξειδίκευση των τομέα δηλαδή που τον ενδιαφέρει. Στο πέντο έτος ο φοιτητής ασχολείται με μαθήματα του τομέα του, καθώς επίσης και με τη διπλωματική του. Οι τομείς που μπορεί να επιλέξει κάποιος φοιτητής είναι τέσσερις. Είναι ο τομέας τηλεπικοινωνιών και τεχνολογίας πληροφορίας, ο τομέας συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας, ο τομέας ηλεκτρονικής και υπολογιστών και ο τομέας συστημάτων και ευθομάτων ελέγχου. Πάμε αρχικά να αναλύσουμε το τομέα τηλεπικοινωνιών και πληροφορίας τεχνολογίας. Όταν λέμε τηλεπικοινωνίες εννοούμε κάθε μορφή επικοινωνίας, ενσύρματη ή ασύρματη, ηλεκτρομαγνητική, ηλεκτρική, οπτική και ακουστική. Αντικείμενα δραστηριότητας αυτού του τομέα είναι τα ηλεκτρομαγνητικά παιδεία, τηλεπικοινωνιακά συστήματα, κάποια τηλεφωνικά συστήματα, επεξεργασία ομιλίας, ηλεκτροακουστική. Όπως μπορούμε να δούμε και στις εικόνες, η πρώτη εικόνα δείχνει ένα σήμα ανάλυσης σήματος της ομιλίας, κάποιου ήχου δηλαδή. Και στο δεύτερο βλέπουμε τη βασική αρχή των συστημάτων επικοινωνίας, ότι ο κομπός ξεκινάει να στείλει ένα σήμα, το οποίο θα περάσει μέσα από ένα μέσο μετάδοσης και θα φτάσει στο δέκτη, ο οποίος θα πρέπει να το αποκοδικοποιήσει για να λάβει το μήνυμα που του έστειλει ο κομπός. Επόμενος τομέας είναι ο τομέας συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας. Σε αυτό το τομέα ασχολούμαστε με αρκετά πράγματα. Το πιο βασικό είναι η παραγωγή, η μεταφορά και η διανομή της ενέργειας. Πώς δηλαδή μπορεί το ηλεκτρικό ρεύμα από ένα εργοστάσιο να περάσει μέσω του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και να τροφοδοτήσει τα διάφορα κτίρια και μέσω αυτού να έχουμε φωτισμό και θέρμανση ας πούμε στο σπίτι μας. Όπως επίσης και να αναλύσουμε τη λειτουργία και το σχεδιασμό ηλεκτρικών μηχανών όπως που είναι οι γεννήτριες και οι κινητήρες. Άλλα αντικείμενα δραστηριότητα σε αυτού τομέα είναι επίσης τα συστήματα ανανεώσιμων μορφών ενέργειας όπως είναι οι ανεμογεννήτριες. Πώς μπορούμε δηλαδή να εκμεταλλευτούμε διάφορους πόρους όπως είναι ο αέρας για να παράγουμε ηλεκτρική ενέργεια. Και ασχολούμαστε και με κάποιες διελεκτρικές καταπονίσεις, τις ιδιότητες των μονοτικών υλικών, μαγνητικές και διελεκτρικές. Όπως μπορούμε να δούμε στην πρώτη εικόνα έχουμε έναν πίνακα μιας ηλεκτρολογικής εγκατάστασης από κει δηλαδή ξεκινούν όλα τα καλώδια και οι καλωδιώσεις για τα φωτιστικά και τους διακόπτες ενός κτιρίου. Δεξιά βλέπουμε ανεμογενήτριες και στο κάτω μέρος βλέπουμε μια μηχανή, μια ηλεκτρική μηχανή και τα βασικά στοιχεία της. Επόμενος τομέας είναι ο τομέας ηλεκτρονικής και των υπολογιστών. Όταν λέμε ηλεκτρονική εννοούμε την κατασκευή πρακτικών κυκλωμάτων τα οποία βασίζονται στον έλεγχο ροής ηλεκτρονίων. Είναι δηλαδή πολύ πολύ μικρά κυκλώματα. Μια κατηγορία της ηλεκτρονικής είναι η μικροελεκτρονική στην οποία φτιάχνουμε κάποια αναλογικά και λογληρωμένα κυκλώματα καθώς και άλλες διατάξεις όπως πιθανόν να έχετε ακούσει το τρατζίστορ, τα οποία μπορεί να λειτουργούν ως διακόπτες και να έχουν και άλλες κρίσεις. Τώρα στο τομέα των υπολογιστών είναι καθαρά προγραμματισμός. Ασχολούμαστε με γλώσσες προγραμματισμού, όπως είναι η Python, η Nisi, η Java, λειτουργικά συστήματα, βάσεις δεδομένων, καθώς και δίκτυο υπολογιστών, δηλαδή πώς αλληλεπιδρούν οι υπολογιστές μεταξύ τους, πώς λειτουργεί το διαδίκτυο. Εδώ όπως βλέπουμε είναι κάποια κύκλωμα μικροελεκτρονικής η αριστερή εικόνα, δεξιά βλέπουμε κάποια transistor, πώς είναι στην πραγματικότητα και κάτω διάφορα συγκλώσεις προγραμματισμού. Επόμενος τομέας είναι ο τομέας συστημάτων και αυτοματοελέγχου. Σε αυτό το τομέα ουσιαστικά ασχολούμαστε με αυτοματοποιημένες συστήματα. Προσπαθούμε να φτιάξουμε αυτοματισμούς, οι οποίοι θα μπορούν να λειτουργούν χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση μέσω κάποιου μηχανισμού. Εφαρμογές αυτοματισμών έχουμε στην τεχνητή νοημοσύνη, στη ρομποτική, για παράδειγμα μπορούν να φτιάξουμε ένα βιονικό τυχνητό χέρι, το οποίο θα επιτελεί τις λειτουργίες των δακτύλων με βάση της θέλησης του εγκεφάλου. Όπως βλέπουμε στις εικόνες αριστερά, οι αυτοματισμοί έχουν βγει και στην τομέα της ιετρικής και βοηθούν στην ακρίβεια και στην βελτίωση των ιετρικών μηχανημάτων και στις ισχυρικές υπεμβάσεις και σε διάφορα άλλα πράγματα. Δεξιά έχουμε την αλλαγή με το μετασχηματισμό ενός σύμματος από μια μορφή σε μια άλλη μορφή που μας βολεύει ως καλύτερα και στο τελευταίο σχήμα έχουμε κάποιο παράδειγμα βιομηχανικών ασθηματισμών. Οι εικόνες των οθμάτων. Κατ' αρχάς κάποιος εφηδητής για να θεωρηθεί ότι έχει τελειώσει τη σχολή πρέπει να έχει περάσει επιτυχώς όλα τα μαθήματα καθώς και να έχει κάνει διβλαματική του εργασία. Για κάθε μάθημα υπάρχουν οι αντίστοιχες διαλέξεις από τον αντίστοιχο καθηγητή. Δεν είναι υποχρεωτικές, όμως είναι πάρα πολύ σημαντικό να πηγαίνεις οι διαλέξεις γιατί αποκτά τη δυνατότητα να έχει μια πιο σφαιρική και σωστή άποψη του μαθήματος καθώς επίσης διευκολύνει και τη δουλειά του στο σπίτι. Εργαστήρια όταν υπάρχουν είναι υποχρεωτικά γιατί ουσιαστικά είναι εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη και για έναν ηλεκτρολόγο η θεωρία με την πράξη απέχουν αρκετά. Θα πρέπει να είναι σε θέση να μπορεί να εφαρμόσει τη γνώση με ακρίβεια και λεπτομέρεια γιατί κάθε λάθος μετράει. Για παράδειγμα στην ηλεκτρολογική κατάσταση ένα λάθος το λιγότερο που μπορεί να κοστίσει είναι κάποια χρήματα και το περισσότερο κάποιες ζωές. Και τέλος η διγκλωματική έργαση η οποία είναι υποχρεωτική για τον καθοφυτητή μπορεί να επιλέξει το θέμα της διγκλωματικής από το 7ο εξάμινο και να αρχίσει να τη δουλεύει. Εκτός από τα μαθήματα τα οποία υπάρχουν στο πρόγραμμα σπουδών στο πανεπιστήμιο και ειδικότερα στους ηλεκτρολόγους και στους μηχανολόγους υπάρχουν κάποιες ομάδες οι οποίες εξειδικεύονται σε κάποια συγκεκριμένα αντικείμενα του σχολού. Όπως για παράδειγμα το εργαστήριο LMS το οποίο βρίσκεται στους μηχανολόγους και προσλαμβάνει κάποιους ηλεκτρολόγους και μηχανολόγους και δουλεύουν πάνω σε διάφορα project με πιο γνωστό το μονοθέσιο αυτοκίνητο το οποίο κάθε χρόνο προσπαθούν να βελτιώνουν κάποιες λειτουργίες του παίρνουν μέρος σε διαγωνισμούς αντίστοιχους και από όσο γνωρίζω έχουν και αρκετές διακρίσεις. Άλλη μία ομάδα είναι η Λέση Ρομποτικής στην οποία μπορεί να πάει κάποιος φοιτητής και να ασχοληθεί πιο συγκεκριμένα με τη ρομποτική, με τα ρομπότ, να του ανατεθούν project και να ασχοληθεί λεπτομερός με αυτό το θέμα. Η ομάδα των ηλεκτρολόγων έχει επίσης και την ομάδα των αυτοματισμών που ασχολείται και αυτοί πιο πολύ με τον τομέα των αυτοματισμών έτσι ώστε ο φοιτητής να μπορέσει να αποκτήσει και μια περαιτέρω εμπειρία. Και εκτός από αυτά είναι και το γνωστό σε όλους μας ράσμους δηλαδή ένας φοιτητής μπορεί να πάει έπειτα από συνεργασία του πανεπιστήμιου με κάποιο άλλο πανεπιστήμιο στο εξωτερικό και να παρακολουθήσει τα μαθήματα σε κάποια άλλη χώρα να δει τον τρόπο δουλειάς εκεί, την οτροπία που έχουν οι φοιτητές και θα είναι μια πολύ καλή εμπειρία για τη μετέπειτη ταπορία του. Όσον αφορά τώρα την πρακτική άσκηση, η πρακτική άσκηση δεν είναι υποχρεωτικής στο τμήμα αλλά αποτελεί μπόνους όταν υπάρχει. Το τμήμα συνεργάζεται με διάφορους ιδιωτικούς και δημόσιας φορείς και τα ωφέλη της πρακτικής άσκησης είναι το γεγονός ότι ο φοιτητής μπορεί να εφαρμόσει τις γνώσεις και τη θεωρία στην πράξη, καθώς επίσης και το πιο σημαντικό να γνωρίζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αγορά εργασίας και το τι απαιτεί από έναν απόφυτο, τι δεξιότητας δηλαδή έχει πέρα των γνώσεων. Και γι' αυτό όταν κάποιος φοιτητής μπορεί να κάνει μια πρακτική άσκηση είναι σημαντικό να την κάνει. Τώρα ασχοληθούμε τις ευκαιρίες ασχόλησης. Ας μου επιτραπεί η έκπραση να πω ότι ο ηλεκτρολόγος μηχανικός σχεδιάζει τον κόσμο. Όταν κατάξουμε γύρω μας η λειτουργία ένας αυτοκινήτου, το γεγονός ότι στο σπίτι μας έχουμε φωτισμό και θέρμανση, ένα παιχνίδι στον υπολογιστή είναι όλα κατασκευάσματα ενός ηλεκτρολόγου μηχανικού. Αν όχι εξολογλύρουν έστω και συμμετοχικά. Έτσι μπορεί να καταλάβει κανείς ότι το εύρος ευκαιριών ασχόλησης είναι μεγάλο. Μπορεί να γίνει ελεύθερος οπαγγελματίας και να ανοίξει ένα δικό του τεχνικό γραφείο για ηλεκτρολογικές συγκαταστάσεις. Μπορεί να ακολουθήσει μια ακαδημαϊκή καριέρα. Μπορεί να δουλέψει σε διάφορες εταιρίες ποιχοί που σχετίζονται με το δικαίωμα της σχολής, όπως είναι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρίες που σχολούνται με software και hardware. Επίσης μπορεί να ασχοληθεί με την έρευνα σε άλλα παρεμπιστήμια και εταιρίες. Μπορεί να γίνει και επιχειρηματίας. Δηλαδή, το πρωτότυπο της ιδέας του, το οποίο θα σχετίζεται με κάποιο αντικείμενο της σχολής, να το φτιάξει ως μια startup, μια εταιρεία δική του. Και τέλος, ένας ηλετρολόγος μηχανικός, ο οποίος πέρα από το τυχείο έχει και κάποιο μεταπτυχιακό στα οικονομικά, μπορεί να αποτελέσει και στέλεχος σε μεγάλων εταιριών, τραπεζών, όπως μπορούμε να δούμε και στις επόμενες εικόνες κάποιες από τις πολύ μεγάλες εταιρίες που ένας ηλετρολόγος μπορεί να εργαστεί είναι η Apple, η HP, η IBM, η Microsoft, η McLaren, η Mercedes Benz. Και σε αυτό το σημείο έχω να πω ότι ένας διερτωρικός απόφυτος εδώ και κάποια χρόνια δουλεύει στη McLaren στην Αγγλία και αυτό δεν το λέω για επενόητο ή για κάτι τέτοιο, απλά θέλω να πω ότι για κάθε φοιτητή απόφυτος του τμήματος είναι δυνατόν και έχει την ευκαιρία να δουλέψει σε τόσες μεγάλες εταιρίες αρκεί να το κυνηγήσει, να δουλεύσει σκληρά και να το ψάξει λίγο παραπάνω. Οι ορίζοντες είναι όλοι ανοιχτοί. Τι προσώδα τώρα απαιτούνται για κάποιον που θέλει να σπουδάσει στο τμήμα των ηλετρολόγων μηχανικών. Θα πρέπει αρχικά να έχει αρκετή υπομονή διότι τα μαθήματα είναι πολλά και χρειάζεται αρκετό διάβεση. Με άλλα λόγια να έχει όρεξη για πολύωρο διάβοση, να είναι οργανωτικός να μπορεί δηλαδή να οργανώνει το χρόνο του και το πρόγραμμά του σωστά έτσι ώστε να προλαβαίνει πολλά πράγματα σε συγκεκριμένο χρόνο, να έχει αντοχή στην πίεση γιατί σίγουρα θα πιεστεί και λόγω των πολύωρων διαλέξεων και των εργαστηρίων καθώς και το διάβοσημα το οποίο απαιτείται και το πιο βασικό από όλα είναι να αγαπάει τα μαθηματικά και τη φυσική και όσο το δυνατόν να είναι καλύτερο σε αυτά αν κάποιος δεν του αρέσει τα μαθηματικά ότι η φυσική καλύτερα να μην επιλέγει αυτή τη σχολή. Επίσης να είναι δυναμικός και όσο το δυνατόν δημιουργικός για να μπορέσει ίσως να δημιουργήσει και εκείνος κάτι καινούριο. Χρήσιμοι σύνδεσμοι είναι το site της σχολής καθώς και η δικαιπέδεια. Ελπίζω να σας φάνηκε ενδιαφέρουσα και χρήσιμη αυτή η παρουσίαση. Τυχόν ερωτήσεις, απορίες και παρατηρήσεις γράψτε τις στα σχόλια. Ευχαριστώ πολύ. |