Ενότητα 2: Ένας σταθμός στην αρχαιότητα - Μέρος 1 / Οικονομική Ιστορία της Ελλάδας
Οικονομική Ιστορία της Ελλάδας: Απόμαχοι κράτη μεσόγειος ήτανε το επίκεντρο της παγκόσμιας οικονομίας να σημειώσουμε ότι η έννοια παγκόσμια οικονομία δεν υπάρχει κρυφό 1500μ αυτό που μπορούμε απλά να πούμε είναι ότι ανεπτυγμένος πολιτισμός βρισκόταν στην περιοχή της Μεσογείου και και στη μεσόγειο εί...
Κύριος δημιουργός: | |
---|---|
Γλώσσα: | el |
Φορέας: | Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών |
Μορφή: | Video |
Είδος: | Ανοικτά μαθήματα |
Συλλογή: | Οικονομικής Επιστήμης / Οικονομική Ιστορία της Ελλάδος |
Ημερομηνία έκδοσης: |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
2015
|
Θέματα: | |
Άδεια Χρήσης: | Αναφορά-Μη-Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγο Έργο |
Διαθέσιμο Online: | http://delos.aueb.gr/opendelos/videolecture/show?rid=c920cca2 |
Οικονομική Ιστορία της Ελλάδας: Απόμαχοι κράτη μεσόγειος ήτανε το επίκεντρο της παγκόσμιας οικονομίας να σημειώσουμε ότι η έννοια παγκόσμια οικονομία δεν υπάρχει κρυφό 1500μ αυτό που μπορούμε απλά να πούμε είναι ότι ανεπτυγμένος πολιτισμός βρισκόταν στην περιοχή της Μεσογείου και και στη μεσόγειο είχαν αναπτυχθεί αρκετά λέει το εμπόριο είπαμε 3000 4000 χρόνια πίσω και έχει αναπτυχθεί στο εμπόριο ανταλλαγή και η ανταλλαγή το εμπόριο είναι αυτό που θα αποτελέσει σημαντικό στοιχείο στη μακρά διάρκεια αυτό που λέμε ανάπτυξη εμπορικού καπιταλισμού εμπορικός καπιταλισμός έχει και πολύ αργότερα μετά το ναι 11ο 12ο αιώνα και πάλι στην περιοχή στην περιοχή της Μεσογείου οικογένεια το εμπορικό καπιταλισμός 12ο αιώνα θυμάστε μια 12 έως τον 12ο αιώνα μ.Χ. σύννομης Δέσποινα μπρος-πίσω ίσως σας υπέρ λέω ότι στη μεσόγειο αυτό που συμβαίνει 3000 4000 π.Χ. όπου νέα γενιά φοίνικες είναι ιδίοις εσύ πρώτη πρώτης πόροι γι' αυτό θα αναπτυχθεί αργότερα ονομάζουμε εμπορικό καπιταλισμό 12ο αιώνα πάλι στη μεσόγειο που Βενετία Φλωρεντία στις υπόγειες άνω Γιάννο κυρίως ένα αυτές περιοχές άρα είναι μεσόγειος είναι στο επίκεντρο του Πολιτισμού του οικονομικού πολιτισμού να το πούμε έτσι από την Παιδεία έχει ότι η έως και τον 12ο 13ο αιώνα μ.Χ. όντας λοιπόν μεσόγειος όπου η κοκό τονίζω δεν υπάρχει η έννοια της παγκόσμιας οικονομίας παγκοσμιοποίηση με κάτι που γεννιέται περίπου _1000_ πεντακόσια αλλά έχουμε διεθνείς σχέσεις έχουμε ανταλλαγές μεταξύ ανθρώπων σε διάφορες περιοχές και ανταλλαγές αυτές γίνονται κυρίως διαμέσου της θάλασσας της και η μεσόγειος είναι μπαίνει σαν τον ατλαντικό ωκεανό τον ειρηνικό ωκεανό είναι μια θάλασσα είναι κλειστοί οι δήμοι αλίμου άρα είναι και φυσικό εκεί σε αυτό το κλειστό χώρο να υπάρχει πιο μεγάλη ευκολία στις θαλάσσιες επικοινωνίες διότι σε αρχαιότητα το εμπόριο των μεγάλων αποστάσεων κυρίως αφορούσε τη θάλασσα είτε για άλλο ποταμούς και βεβαίως μεγάλες λίμνες είναι το νερό συνδέει τους ανθρώπους και το νερό δημιουργεί οικονομικό πολιτισμό μη οικονομικό πολιτισμό εδώ έτσι αυθαίρετα ας βάλουμε τον όρο μπορεί κι όταν έχεις το εμπόριο διά θαλάσσης σκηνή μεγάλες αποστάσεις κάποια στιγμή πρέπει να υπάρχει χρήμα δεν μπορεί να γίνει η ανταλλαγή σε είδος πρέπει να έχεις έναν πολιτισμό πρέπει να γίνει να υπάρχουν συμβόλαια υπάρχουνε μετά έχει κάποια μορφή κράτους κρατίδιο για να ελέγχετε όλο αυτό τώρα λοιπόν να θεωρήσουμε ότι η μεσόγειος είναι το επίκεντρο του οικονομικού χώρου της αρχαιότητας μπορούμε να πούμε στη συνέχεια και φτάνουμε σε μια εποχή γύρω στον 5ο 4ο αιώνα π.Χ. όπου η ελλαδική χερσόνησος η περιοχές όπου είναι εγκατεστημένοι οι έλληνες όπως την ιδιαι κοιτάξτε εκεί απέναντι Τουρκία Μικρασία που στείλαμε με τις καυτές περιοχές έχουμε την βασική οικονομική εξουσία δηλαδή είναι το επίκεντρο της οικονομικής ζωής του αιγαίου και οπωσδήποτε της μεσογείου η κατάστασης των ελλήνων βλέπετε ένα χαρτί εδώ κάτω δεξιά σας δεκτή δεξαμενή το βλέπετε που είναι η μεσόγειος και δεν είναι καθαρό ίσως σαν βάσεις ζωή κρασί 100 βάσω θα μπορέσετε να δείτε καλύτερα έχετε διαθέσιμη όπου υπάρχει η καλλιέργεια της ελιάς ν τα πιο σκούρα σημεία η καλλιέργεια της ελιάς πιο και φυσικά αυτά είναι τα σημεία που έχουμε το εμπόριο δηλαδή το εμπόριο είναι παράκτιους αυτές περιοχή και βλέπουμε ότι η ελλαδική είχες μέσα σε μια σημαντική παρουσία σε αυτό τώρα αν πάρουμε την οικονομική ιστορία της ελλάδας απ' το όχι 3401 π.Χ. ας πούμε και σκέφτομαι τι είναι αυτό που χαρακτηρίζει τον ελληνικό πολιτισμό την ελληνική κουλτούρα ποτό σκεφτείτε την Μινωική περίοδο τη μυκηναϊκή την κλασική αθήνα κομμάτι εποχή του φαγητού βυζαντίου και πιο απλή την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία τι είναι αυτό που καθορίζει την μέσα στο αίμα μας μπορούμε να μπούμε μέσα στο DNA τι έχει γραφτεί μέσα στο DNA αν δείτε την τα λαϊκά τραγούδια τα δημοτικά τραγούδια παρακαλώ ναι εμπορική ναυτιλία μια κηδεία λόγω περίσσα έμποροι ναυτιλία εδώ ναι μπράβου όλα σωστά ξενιτιά είναι ποτισμένη με στον Έλληνα μέσα στην εμπειρία του Έλληνα θέτει πολλές σπουδαίες ταινίες ελλήνων κινηματογραφιστών το 20ο οδικώς του πρώτου αιώνα σκεφθείτε τον Βούλγαρη τον αγγελόπουλο πως έχουν να κάνουν με αυτό που ονομάζεται ξενιτιά διασπορά ο Έλληνας έχει μάθει να αφαιρεί και πας φερθείς APS διόδους έχει Έλληνας για να φύγει ποια ιδρύονται τη θάλασσα μνημείων τα καράβια και ιδίως στις θάλασσες στον PIKE ανατολικά τον πάει και δυτικά τον πάει και ενώ έτσι των πάλσαρ αλλες επίσης άλλη άλλες ηπείρους σε Ασία σεφ εκεί μέχρι την ινδία έφτασαν οι έλληνες σαν τάξεως εποχή του μήνα τι άλλο πιάνει άλλη δίοδος των ελλήνων είναι προσφορά VR ίσχυσε έως ότου ενώ μέσα από βουνά και τα λαγκάδια φτάνει και διαχέεται Ελληνισμός στα Βαλκάνια αρκετοί στην αρχαιότητα κυρίως αυτό που έχουμε είναι θετικά καθώς το πληθυσμών προς την ελλαδική χερσόνησο και αυτό είναι κάτι που συνεχίζει τη μακρά διάρκεια μπορεί να σκεφτεί κάτι άλλο που χαρακτηρίζει τον Έλληνα σκεφθείτε λίγο το χαρτί που σας έδειξα εδώ τι σας είπα οτι έχει χαρτί της χάρτης αυτός είναι χάρτης της σέλας είναι και η ελαιοκαλλιέργεια θάλασσα η ελαιοκαλλιέργεια ήδη πάρα πολλές ακτές που έχουν δηλαδή και τα νησιά δεν ξέρω πόσες 1000 νησιά έχουμε στην στον ελλαδικό χώρο λήγει η Ελλάδα δεν έχει αν πάμε και σε βραχονησίδες νομίζω ότι είναι πάνω από 2.3 στα νησιά σε παρακαλώ το αμπέλι και το κρασί το τη σταφίδα το κρασί το δολάριο όλα αυτά τι είδους καλλιέργειες είναι με καλλιέργειες που μπορεί να γίνουν σε βραχώδη εθεάθη είναι καλλιέργειες που χαρακτηρίζουν όλη τη μεσόγειο και ακόμη και όταν κοιτάμε την οικονομική ιστορία στη μακρά διάρκεια κι έκανε ένα περιοχή όπως δηλαδή είχε σώας κάμε δωράκι σόγιας έχει μεγάλη σημασία να σκεφτόμαστε τη γεωγραφία γιατί στη μακρά διάρκεια η γεωγραφία δεν αλλάζει το κλίμα μπορεί να αλλάξει η γεωγραφία δεν αλλάζει και αυτό δημιουργεί συνήθειας κουλτούρες και τι λείπει από την Ελλάδα αυτό δε φαίνεται στον πάνο χαρακτηριστώ κατοχή αρχαίων κοιτάξτε καλά τι έχει Ελλάδα σε πάρα πολύ μεγάλη ποσότητα εκτός από θάλασσα και νησιά παρακαλώ βουνά αγόρι διώχνουν όλοι σημαίνει δυσκολία καλλιέργειας έχετε νυστέρι σε ορεινές περιοχές όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και πηγαίνοντας από βόρειο Ιταλία προς ελβετία το βλέπει κανείς και παρατηρήστε βουνά είναι έτσι τα εδάφη πάνω κάτω ομαλά οι έχει γίνει κάποια παρέμβαση του ανθρώπου με τις Peugeot όλες για να αυξήσετε την καλλιεργήσιμη γη το όλα αυτά λοιπόν είναι πάρα πολύ μεγάλης έντασης εργασίες εργασίες δηλαδή και η ίδια και το αμπέλι για να γίνουν τα γραφεία έτσι στα πέτρινα να δημοσιευθούν και το σιτάρι που καλλιεργείται σε αυτές τις περιοχές σημαίνει πάρα πολύ εργασία και αυτό που λείπει από την Ελλάδα είναι μεγάλες πεδιάδες τάξη έχουμε το θεσσαλικό κάμπο έχουμε τους κάμπους πάνω στη μακεδονία αλλά γενικώς δεν έχουμε τόσο πεδιάδες χοσέ έχει παράγει σκάει η Γερμανία Γαλλία αγγλία και αυτό σημαίνει και διαφορετική ποιότητα γι τις που σημαίνει ότι δεν είναι τόσο πολύ εύκολα εκμηχάνιση της καλλιέργειας στην Ελλάδα ας είναι σημαντική και σώζω ωσάν εσάς περιοχές της Ευρώπης άρα βλέπουμε ότι η γεωγραφική διαμόρφωση φέρνει δυσκολίες πρακτική καλλιέργεια φέρνει εξειδίκευση σε καλλιέργειες οι οποίες χρειάζονται πολλή εργασία και πολύχρωμα ταμπελάκια κακία για να αποδώσουν θέμα μεγάλο χρονικό ορίζοντα και υσικές ακόμη και στο μεταξύ δημιουργίας θέλει χρόνο είναι πολύ πιο χρονοβόρες και έντασης εργασίας αποτίμηση το καλλιέργειας πούμε που στο οποίο Ελλάδα δεν είχε δηλαδή κι όμως ποτέ δεν είχε συγκριτικό πλεονέκτημα αλλά οι άνθρωποι είναι στραμμένη προς τη χαμάς στραμμένη προς τη θάλασσα σημαίνει εύκολη φυγή και σημαίνει επίσης τη δυνατότητα κανείς να έρθεις σε επαφή με άλλους πολιτισμούς ποιοί ανακάλυψαν την αλφάβητο και φοίνικες έλληνες κάποια στιγμή πριν από πολλά χρόνια παίρνεις μια τάξη ότι οι έλληνες οι φοίνικες συνεχώς χαρά αλφάβητο και μου ήρθε ένα γράμμα παραπάνω όχι οι έλληνες τάξη αποτάθηκε στην βρετανική αρχαιολογική Σχολή μου έστειλαν ένα fax και μάξιμος οδύνη φοίνικες να από τους έλληνες λοιπόν αυτό το ότι BMW Ρουμανία ελληνες και φοίνικες οι φοίνικες ξεκινούν και εμείς συμπληρώνουμε δείχνει ακριβώς αυτή τη στιγμή έξι των πολιτισμών μέσα από το εμπόριο και τη θάλασσα και τη διάδραση παρακαλώ παρέα και οι περισσότεροι αυτό έχουμε διαβάσει υπάρχουν όμως και κάποιοι οι οποίοι ισχυρίζονται ότι εφόσον μια μάσκα μια βελτίωση αλ Μεσσήνη υλοποίηση ευθύνονται για αυτό απλά θέλω να δείξω ο άδικος χώρος Πολυχώρος επιδρομών από τη βαθιά αρχαιότητα είναι χώρος θάλασσας οι άνθρωποι που ζούνε και ζήσανε και ζούνε σε αυτό το χώρο ουσιαστικά βρίσκονται στο σταυροδρόμι των πολιτισμών σημείο σημαίνει ότι οι έλληνες πολιτικός πολιτισμός είναι ίσως και υπήρξαν νότες πολιτισμός γιατί είχε και όλες αυτές τις επιρροές και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να το υποτιμούμε σε όλη τη διάρκεια της θεωρίας μας ήμασταν σε επαφή ακόμα και στην Τουρκοκρατία όλη η ελλαδική περιοχή θα ήταν κάτω από τους οθωμανούς υπήρχαν καίει ούτε ήρθαν και βγαίνω αρκετές υπάρχει μια συνεχής κίνηση με ακόμα και από την αίγυπτο με τις διάφορες στρατιωτικές σε τόπο εξόρμησης των οθωμανών που περνάνε και άτομα στρατιώτες από την αίγυπτο υπάρχει και το τον νότο προς στην Ελλάδα μετανάστευση μια συνεχής αλληλεπίδραση εντάξει δεν μπερδεύτηκε κανείς πού πάω πίσω πρώτος όχι το δεύτερο εξάμηνο μισθωτοί αυτό μπορείτε να το ανεχθεί έτσι ανέκδοτο λογικά θα σας πω και έκαναν μάθημα Erasmus χθες το οποίο ήταν στην τύχη ειδικότητα και τελειώνοντας έκλεισα κουβέντα με τη μοναδική το ΚΥΣΕΑ φοιτήτρια που είχα για ποια σχολιάζει στην Δυτική Ευρώπη αλλά είναι η Τουρκία οικόπεδα πείραξε λοιπόν προσπερνάει εδώ στην είναι άμλετ καταπληκτικά με το προηγούμενο εξάμηνο στον Υμηττό αυτό ολόκληρο χρόνο εξάλλου λέει τέτοιο πράγμα είμαστε αν βγάλουμε λαϊκή θρησκεία το πράγμα με τη γλώσσα ίδια νοοτροπία σαν να είναι το σπίτι μας θα το ίδιο πράμα λένε οι Ιταλοί όταν έρχονται εδώ ούτε φαξ έχουνε ράτσα λοιπόν είμαστε και το ίδιο πράγμα Στέλιος θα μου πείτε πώς μπορούμε να είμαστε το ίδιο πράμα και με τους Ιταλούς και εμετούς Τούρκος λίγο δύσκολο απλώς είμαστε ένα κράμα παρακαλώ και με τους βαλκανικούς λαούς είναι κανείς που έχει καταγωγή από τη Βουλγαρία από την αλβανία ωραία πολλή ώρα για πες μας αισθάνεσαι την εμείς είμαστε ένα πράγμα παρακαλώ μοιάζουν άρα μοιάζουν και με τη βουλγαρία όλα ωραία και υπάρχει και ένα στην πόλη διάσημος Ιάπωνας σηκώνομαι τρεις όποιος ο οποίος έχει δουλέψει πάνω σε πολλά οικονομετρικά υποδείγματα πήρε σύνταξη είχε ανεργία και ξαναγράφει και ένα για τον αρχαίο από εθνικό πολιτισμό και τον ελληνικό βρίσκοντας τρομερές ομοιότητες μπορείτε να βρείτε γιατί μπορεί από μια γυαλάδα να έχουν τρομερές ομοιότητες παρακαλώ θάλασσαν πολύ ωραία αυτό είναι που τους ενώνει ένταξης όσο και να θέλουμε να λέμε ότι είμαστε ιδιόμορφη έχουμε υποστεί επιρροές από αλλιώς και έχουν επηρεάσει άλλους πολιτισμούς κα δυτικός πολιτισμός οικογένεια και Δημοκρατία γεννιέται στην αρχαία αθήνα παρακαλώ εντάξει τώρα μέσα στο ασανσέρ με την κοπέλα την Τουρκία δε θέλω να είμαι θετική αλλά βεβαίως παίζουν ένα αξιοθαύμαστο γεγονός είναι ότι κάτω από την οθόνη των οθωμανικών ζυγό για Ελλάδα λέω οι Έλληνες κράτησαν με τη γλώσσα μας για τη γλώσσα μας πάει πίσω και φθάνει μέχρι σήμερα ζωντανή γλώσσα πόσο Διονυσιάτης χρόνια τόσο εγώ και μαζί μου λέει η εμπειρία του εξωγενούς κράτος δεν ήταν κάτι θετικό για μας ελέω παρακαλώ δεν ήταν κωνσταντινούπολη την άγκυρα θέλουμε απ' τη στεριά άμεσα πληρωμές σε παραλία Νότια εικόνα το πιάσουμε για τα μιλήσουμε πολύ για Τουρκία και επτά ουσιαστικά η Ελλάδα όντως κατόπιν θερμαντικό ζυγό έχασε τον διαφωτισμό ήρθε αργά ήταν ατελής πήρε δεν λέω ότι ήταν μια θετική εμπειρία υπήρχαν και θα δικαστεί και πολλά αρνητικά αλλά και κάποια θετικά στοιχεία που πρέπει να τα δούμε παρακαλώ δεν είναι βεβαίως πολύ σωστό αυτό διότι η ελληνική σκέψη επηρέασε πάρα πολλούς άραβες οι άραβες κατακτούν την Ευρώπη πιο ας όλα αυτά λοιπόν που θέλουν φέρανε σκεφθείτε αυτή τιμή έξι δεν πάει κανείς πάει κάνεις πλακάκια νομίζω ότι είναι ανάγκη ως Σπυρίδωνας η Αγία Αικατερίνη μάμε για Κατερίνη καθώς μπαίνει κανείς από τις στήλες του Ολυμπίου διός στην πλάκα συναντάει μια εκκλησία για Κατερίνη πιστεύω ότι είναι αποβλέπει εκεί ρωμαϊκά και βυζαντινά στοιχεία λοιπόν υπάρχει μια μίξη και όλο αυτό αυτό θέλω ακριβώς να δείξουν κακή δεν είναι ευθεία γραμμή ότι Ελλάδα δημιουργεί τη Δημοκρατία 5ο αιώνα KBC τον παίρνει και συνεχίζει η ομάδα άμεσα αναστείλει τις ταξιδεύουν πολύ καλά λοιπόν ανεβάσω όλη αυτή την περιοχή της αρχαιότητας πριν τον 5ο αιώνα π.Χ. έχουμε πάρα πολύ μπορεί από τους φοίνικες και τους έλληνες και υπάρχουν και οι αποικίες των ελλήνων οι οποίες φθάνουν μέχρι τη μασσαλία Μασσαλία είναι δημιούργημα Ελλήνων επί του όλου και φθάνουν μέχρι και και τη βρετανία μέχρι το λέει δε μπορώ για να βρούμε μέταλλα που δεν υπάρχουνε στην ελλαδική χερσόνησο πια μέσα σε όλο αυτό το καθεστώς κάποια στιγμή πρέπει να γεννηθεί το νόμισμα το χρήμα υπήρχε πριν το νόμισμα οι άνθρωποι θα είχαν κάποια αντικείμενα πολλές φορές πήλινα ήδη πέτρινα και διάφορα άλλα πράγματα ποια τα μεταχειρίζονται σαν για χρήμα για την ανταλλαγή αλλά ιδέα του νομίσματος με τη στάμπα με με την ένα στρογγυλό πράγμα το οποίο κινείται με ευκολία είναι σε μικρό μέγεθος μπορεί να πάει παντού και έχει και μια σφραγίδα νομιμότητας πούμε επίσημης υδάτινο άρχοντα της πόλης είτε κάποιο άλλο επίσημο πρόσωπο δημιουργείται τον 6ο αιώνα π.Χ. στη λυδία συναντά τον 7ο αιώνα π.Χ. κ 620R αν θυμάμαι καλά στη λυδία στη περιοχή της μικράς Ασίας και αυτό βάσει Παράθεση είναι ένα από τις μεγαλύτερες εφευρέσεις της ανθρωπότητας εδώ ένα χάρτης που μας δείχνει τρεις ελληνικές αποικίες από τον 8ο έως τον 6ο αιώνα π.χ. και χάρτες χωρίς την ιδανική περίοδο δωρική και Αχαϊκή οπότε βλέπουμε κοιτώντας τις πράσινες κουκίδες που είναι πιο παλαιές όσο παλιά πάει ιδέα τη διαδικασία το εποικισμό στην αρχαία Ελλάδα βλέπετε τη Μασσαλία τρίτη ηλικία στο εμπόριο αν εμπορίου βλέπετε και νότια ποικιλίες και ανατολικά πέσει πάμε πίσω στην αρχαιότητα υλικό ειδικές φέρε και κοινωνικοί λόγοι θρησκευτικοί ήταν αυτοί οι οποίοι ορίζουν τους κανόνες για την οικονομική της εικονικής και υποτελείς στη σημερινή εποχή όλοι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο κάτω από την οικονομία της αγοράς οικονομικής πέρα καθορίζει τους κανόνες της κυρίες της δραχμής τον πολιτισμό τα πάντα υπάρχει μέσα στον αντίποδα και το ερώτημα είναι τι συνέβαινε στην αθήνα φέτος αυτό αργότερα θα άφηνα τον 5ο αιώνα π.Χ. εδώ τώρα να σταθούμε στην έννοια της πρωτόγονης οικονομίας φέτος οικονομία είναι παραδοσιακή οικονομία που γωνία ίση παππούδες και προ παππούδες και προ παππούδες κανονίζουν τους νόμους με τους οποίους λειτουργεί το άτομο δηλαδή δεν υπάρχει μεγάλη ελευθερία νομικής δράσης έλλειψη ελευθερίας ατομικής δράσης και κάτω από την πρωτόγονη οικονομία μέσα σε αυτό το πλαίσιο γι δεν υπάρχει οικονομία της αγοράς είναι ατελής το λέω λίγο διαφορετικά από την γερμανική ήττα δεν υπάρχει οικονομία της αγοράς είναι ατελής αυτό θα ανεβεί στο E-Class τότε κυρίως σημειώστε αυτό που δεν είναι γραμμένα πάνω υπάρχει όμως ανταλλαγή ανάμεσα στους άνθρωπος και έχουμε την οικονομία της ανταλλαγής χωρίς χρήματα για κάποιες δραστηριότητες πια τον 5ο αιώνα π.Χ. που μιλάμε υπάρχει νόμισμα και θα την έκανα μιάσματα ήταν πολύ ισχυρά σε όλο τον ελλαδικό χώρο αλλά κάποιες ανταλλαγές γίνονται χωρίς νομίζει και άρα βρισκόμαστε σε ένα καθεστώς όπου κυριαρχεί η οικονομία ελληνική λέξη το χάος πολιτικών μην δηλαδή παραγωγή γι' αυτό κατανάλωση αλλά κάποια πράγματα οι άνθρωποι ανταλλάσσουν είμαι άλλος μιλώντας για την πρωτόγονη οικονομία δεν υπάρχει μπορεί να υπάρχει νόμισμα είναι μην υπάρχει νόμισμα τάξιν ξεχάστε το 4ο 5ο είπαν μιλώντας για πρωτόγονη οικονομία είπαμε ότι δεν υπάρχει οικονομία της αγοράς είναι ατελές επίσης έχουμε ανταλλαγή αλλά περιορισμένης μέγεθος ανταλλαγή μπορεί να γίνει είτε σε είδος μπορεί να είναι είτε μέχρι μάλλον νομίζει και επίσης υπάρχουν και οι μονομερείς παροχές τι είναι οι μονομερείς παροχές είναι όταν δίνω κάτι προσφέρω κάτι χωρίς να περιμένω κάτι σε αντάλλαγμα π.χ. κάνω μια φιλανθρωπία εάν κάνω μια δωρεάν κι αυτό λέγεται Google επτά Exchange Economy και είναι στοιχείο που ξεκινάμε και πρωτόγονη οικονομία αλλά υπάρχει και πολύ είναι δεδομένα και σε νεότερους χρόνους σε νεώτερες εποχές λοιπόν μια μονομερής πράξη μεταβίβαση είναι η φιλανθρωπία και ένα άλλη είναι ληστεία όπου παίρνω κάτι από κάποιον χωρίς να δίνει τίποτα αυτές οι μονομερείς παροχές οικονομίας ανταλλαγή σε είδος λίλι έλλειψη οικονομίας θα αγοράσει η ατελής οικονομία της αγοράς δεν είναι μόνο στοιχεία για τις συντάξεις αρχαιότητας και της αρχαίας αθήνας του πέμπτου αιώνα αλλά υπάρχουν και στον μεσαίωνα ακόμα από ότι ήτανε στην γενική οικονομική ιστορία της ελλάδας και είναι στοιχεία ακόμη και ληστεία που εντείνονται σε περιόδους κρίσης σήμερα βλέπουμε σήμερα ότι υπάρχει μια εντατικοποίηση και της φιλανθρωπίας αλλά και των ληστειών χτυπώντας να θυμόμαστε ότι καθαρή αυτές κατηγορίες είναι μεν καθαρές οι πρωτόγονοι οικονομία ημι πρωτόγονη οικονομία της αγοράς άλλα στοιχεία τους υπάρχουν διάχυτα στο χρόνο και στην εξέλιξη της οικονομικής ζωής λοιπόν το ερώτημα εδώ είναι τι στοιχεία της πρωτόγονης οικονομίας έχει η αρχαία αθήνα φερθεί σε αυτό σε λίγο κάποια στοιχεία τα έχει λοιπόν να ξεκινήσω τώρα γυαλί λέγοντας ότι η αρχαία αθήνα τον 5ο αιώνα φτάνει στην οικονομική και πολιτική της ακμή είχαν διαφορετική απόψεις από τις πάρτι στον αντίποδα εμείς πάρτι με την οποία δεν θα ασχοληθούμε αλλά υπήρχαν κάποιες πόλεις κράτη διαστέλλεται και χερσόνησο που ήταν μεταξύ της δομής της αρχαίας αθήνας του 5ου αιώνα και μεταξύ της γραμμής της ύπαρξης υπάρχουν διαβαθμίσεις οι Αθηναίοι το ακραίο παράδειγμα οικονομικής εξέλιξης και φτωχού χαρακτηρίζει την αθήνα και τη διαφοροποιεί από τις άλλες πόλεις για περισσότερες πόλεις κράτη διάκεινται αποχή είχαν αριστοκρατίας αυτό που τη διαφοροποιεί είναι ο θεσμός της Δημοκρατίας η δημιουργία της κοινωνίας των πολιτών σε κι ιδιόμορφη μορφή που παίρνει ιδιοκτησία γης εδώ βάζουμε ένα κουταλάκι στον υπόλοιπο αλλά δικό χώρο οι πολίτες ήταν μόνο τα άτομα και οι οικογένειες οι οποίες είχαν είχε οξεία εάν δεν ήσουν γαιοκτημόνων δεν ήσουνα πολίτης της πόλης τον 5ο αιώνα στην αρχαία αθήνα στην αρχαία αθήνα μόνο οι πολίτες είχαν δικαίωμα ιδιοκτησία γυρίσεις αλλά αν δεν ήταν απαραίτητο nice γαιοκτημόνων για να είσαι πολίτης της σκόνης δηλαδή κι άλλα κληθεί άκληρου άτομα άτομα που δεν είχαν ιδιοκτησία είχαν δικαίωμα να είναι Αθηναίοι εφόσον οι γονείς ήταν ευθύνη είμαι αθηναίος ενώ αφήνει πολύ άρα βλέπουμε για πρώτη φορά η κατηγορία του πολίτη της πόλης η κοινωνική αυτή κατηγορία να μην είναι και οικονομική κατηγορία δεν είναι οικονομική τάξη οι πολίτες δεν είναι οικονομική τάξη ανάμεσα στους πολίτες ναι μεν υπήρχαν γαιοκτήμονες και γαιοκτήμονες ήταν η πειοψηφία των πολιτων αλλά υπήρχαν πολίτες άρα το να τα οποία ήταν εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις εμπορικές μεταποιητικές ήταν μισθωτοί δίναν τη μισθωτή τους εργασία στις ιδιοκτησίες αλλά και υπήρχε το φαινόμενο ένα πολίτης να είναι ένα πολύ φτωχός τεχνίτες αυτοαπασχολούμενους ήδη να εργάζεται σε αυτά που είπα πριν και να δουλεύει δίπλα σε όλους αλλά η λέξη κοινωνική των πολιτών δεν είναι οικονομική τάξη έχει σημασία αυτό επίσης έχει σημασία ότι όλοι οι πολίτες είχαν την υποχρέωση να προσφέρουν υπηρεσίες στη διοίκηση της πόλης και γι' αυτούς οι οποίοι ήταν απόρρητο ζει ένα δώρο την ημέρα για να τους απασχολήσουν όταν τους χρειαζόντουσαν στον δήμο αυτό είναι μια τεράστια καινοτομία κι ένα μεγάλο βήμα μπρος στη δημιουργία της κοινωνίας των πολιτών εδώ θέλω να σας σημειώσω το εξής θέλουν να πάνε στην αγγλία του δέκατου όγδοου αιώνα που ξεκίνησε δύο μηχανικοί επανάσταση και συναυλία του δέκατου ένατου αιώνα όπου εκεί κυριαρχία ακόμα οι αριστοκράτες της υγείας πιο ακουγόταν πρώτο δίνεται το εκλογικό δικαίωμα δίνεται ασφαλώς μόνο στους άνδρες και επιπλέον άρχισε όλους τους άνδρες έπρεπε να έχουν και κάποια ιδιοκτησία γης το ίδιο συνέβη και στην Ελλάδα να απελευθερώσει όταν δόθηκε το εκλογικό δικαίωμα Στράχε έπρεπε κάποιος να έχει κάποια γιοκ ΣΙΑ για να μπορεί να έχει ψήφο σας τα λέω αυτά να σας δείξω πόσο ριζοσπαστικό ήταν αυτό το καθεστώς στην αθήνα ωραία αραιά εδώ ερχόμαστε σε μια πολύ σημαντική διαπίστωση που δίνει μια διαφορετική αντιμέτωπες απέναντι στην ιδιωτική ιδιοκτησία στην ιδιοκτησία γης φωνή βασική μορφή ιδιωτικής ιδιοκτησίας στην αρχαιότητα λοιπόν κάποια ερώτηση υπήρχε κάποια σχολή κάποιο χέρι είχα δει διάφορες εικόνες γεύση λέει άμα τον ανεβάζανε πολίτες στην αρχή έπρεπε να ανήκει δύο γονείς Αθηναίοι και μετά μόνο ένα γονιός σαν να μη μας αρκούσε το κάνει λίγο πιο ελαστικό στη διάρκεια του χρόνου ναι ισχύει το 5ο αιώνα αυτό που λέω το ότι δεν ήταν απαραίτητο να είσαι ιδιοκτήτης γης τώρα υπήρχε πληθυσμιακής πίεσης στην στον ελλαδικό χώρο στους αιώνες αυτούς που είδαμε πριν εδώ ήταν αυτονόητος τον 6ο αιώνα και αυτό ισχύει και μετά καθώς υπάρχει πίεση πάνω στους πόρους κάνουν εξορμήσεις και δημιουργούν εμπορία αποικίες οι Αθηναίοι και άλλες πόλεις για να μπορούν να λύσουν το πρόβλημα ίσως της στενότητας γης απαντώ έμμεσα σ'#αυτό από λοιπές ότι για να λυθεί το πρόβλημα της στενότητας γαίες κάνανε αποικίες και έτσι κατά κάποιο τρόπο αυτό έλυνε το πρόβλημα και το βασικό πρόβλημα που δημιουργούσε η έλλειψη γης στην αθήνα κάνει σπάει η έλλειψη σιτηρών γιατί η αθήνα υπέφερε από έλλειμμα στα σιτηρά Monetary το ερώτημα κατά πόσο η πρωτόγονη οικονομία μπορεί να χαρακτηρίσει στην αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ. γι να πούμε ότι η αθήνα του 5ο αιώνα π.Χ. ήταν μια σύγχρονη οικονομία μια καπιταλιστική οικονομία υπάρχει μια πάρα πολύ μεγάλη διαμάχη μεταξύ των ιστορικών γι' αυτό το θέμα και ακόμα δεν έχει λυθεί το θέμα αν ήταν πρωτόγονη η καπιταλιστική η αρχαία αθηναϊκή οικονομία η κυρίαρχη άποψη συγκλίνει στο να πει ότι η αθήνα ήταν το πέμπτο αιώνα ένα πιο προχωρημένη μια πιο σύγχρονη οικονομία μέσα σε μια θάλασσα πρωτόγονων οικονομιών σε ελλαδικής χερσονήσου και ότι είχε στοιχεία και πρωτόγονης οικονομίας και καπιταλιστικής νέα πρώτο καπιταλιστικής οικονομίας εδώ λοιπόν να πούμε ότι όλα αυτά οι ατελείς οικονομία της αγοράς οικονομία της ανταλλαγής μονομερείς παροχές και έφταιξε η οικονομική υπάρχουν στην αλλά υπάρχουν και κάποια στοιχεία που την διαφοροποιούν και νομίζω ότι το βασικό που τη διαφοροποιεί είναι ότι κοινωνικές τάξεις και ομάδες δεν αντιστοιχούσαν σε οικονομικές τάξεις εδώ λοιπόν θα ήθελα λίγο να σαφώς το θέμα της εργασίας στην αρχαία αθήνα είναι πάρα πολύ δύσκολη για να μιλήσουμε για εργασία πρέπει να μιλήσουμε για τον πληθυσμό της Αθήνας και όπως καταλαβαίνετε είναι πάρα πολύ δύσκολο κανείς σήμερα και νωρίτερα τον 20ο αιώνα ήταν πολύ δύσκολο κανείς να υπολογίσει τον ακριβή πληθυσμό της Τρόικας έκτοτε τα 131 π.χ. ένα σημείο στο οποίο βρίσκεται σε μεγάλη ακμή υπολογίστηκε ότι είχε περίπου τριακόσιους 50000 κατοίκους θέτει τον εαυτό από τους τριακόσιους 50000 305100 Λυκούργος οι 160 ήταν εκεί 160000 ήταν οι πολίτες δηλαδή 40000 άνδρες 40000 γυναίκες και 80000 παιδιά 25000 έκανε ειδική π.χ. ενημερωτική ήτανε Ελληνο αφανίζουν από άλλες περιοχές η οποία εγκαθίσταται στην αθήνα μελέτη ήμουν προτροπή της γιατί θέλει να οιχαλια με τύπους με αδικεί δεν είχαν δικαίωμα για τις διασχίζει μεταξύ είναι βασικά η κατηγορία των ατόμων αντίστοιχης αυτός που για τους οποίους μιλήσαμε χθες και σήμερα που είναι π.χ. είναι πια πέσει έχει κατευναστική είναι καρτούν που ειδικεύονται σε στο εμπόριο στην τραπεζική και άτομα που επειδή είναι μειονότητα μέσα στη ροή είναι φιλοξενούμενοι δεν μπορούν να πάρουν διοικητή και αυθαιρεσίες δεν μπορούν να έχουν γη να είναι οι γαιοκτήμονες οι βασικοί ας πούμε καλή οικονομική λειτουργίας ποιοτικά είναι αυτοί που κάνουν αυτά που δεν θέλουμε καμία φήμη πολίτες διότι στην αρχαιότητα υποτιμούσαν βασικά τις εργασίες τις χειρωνακτικές και εμπόριο η τραπεζική μεταποίηση που υπήρχε εκείνη την εποχή είναι χειρωνακτικές εργασίες έχουν ως στόχο ωχριούν το κέρδος στην κοινωνική ιεραρχία ήταν πάνω πάνω τα άτομα τα οποία ασχολιόταν με πνευματικές για να μερικά πράγματα και βεβαίωση και ιδιοκτησία έτοιμη να κύρους εφόσον ακόμα και στη βιομηχανική επανάσταση η πρώτη μεγαλοβιομήχανοι στην Ηλίας τηγάνια Γερμανία όταν βγάζουν τεράστιες περιουσίες που που που επενδύουν τα χρήματά τους στη συνέχεια αφορά επενδύσεις σε επιχειρήσεις επέτειος στη γη επιδιώκουν να γίνουν αριστοκράτες ευγενείς να πάρουν τίτλους διότι αυτός είναι και κύριος υγιή πάντα έμπαινε εκεί γύρω στις ακόμα και σήμερα για τις αδικίες σήμερα είναι και ανάγκη για τις αιγιαλός που δε θα ασχοληθούμε μόνο τώρα άρα είμαι εκεί είναι αυτή που δίνουνε την οικονομική ανάπτυξη στην και η αθήνα είχε μεγάλο έλλειμμα σε σιτηρά και ένα πολύ βασικό θέμα ήτανε οι εισαγωγείς Ικαρίου συνείδηση των πολιτών και εμετική βασικά ταινία μπορεί που φέρναμε θύρα κυρίως από τη μαύρη θάλασσα και θέλω να πω ότι η το κράτος δεν φέραμε γινόταν πολύ στην οικονομία αυτό γενικά ισχύει εκείνη την εποχή στημένη σε ελλαδικό χώρο της αρχαιότητας στην περίπτωση της αθήνας το κράτος ελέγχει το εμπόριό τους Στεργίου θέλει να εξ ασφαλίζεται αρκετός Ικαρίας πολίτες και το κράτος απαγορεύει την εξαγωγή τους την επανεξαγωγή του εισαγόμενου η εισαγωγή του οποίου Στεργίου κατασκευαζόταν αστικών πέραν αυτού το κράτος δεν αναμιγνύονται αλλά το κράτος συμμετείχε μια μια στενή σχέση λοιπόν πάνε 25000 μέτοχοι και ποιά είναι η πιο μεγάλη και πιο πολυπληθείς φωνάρα μετά τους πολίτες είναι ο κ Νίκος 1000 δούλοι έντονες και αυτόματη εντολή στην αρχαιότητα μπορεί να ήτανε πρώην άτομα με εξουσία είναι αυτοί είναι αιχμάλωτοι πολέμου παρατάνε πρίγκιπες πριγκίπισσες άτομα είναι κουλτούρα και άρα η βουλή κάνετε όλων των ειδών της δουλειάς από τον δε δουλεύουν προς τας αυτόν δουλεύει τους αστυφύλακες γιατί πολύ Αφγανών από το να δουλεύουνε ως βοηθοί στους επιχειρηματίες με τη κάποιοι από αυτούς που ήταν υπηρέτες ζούσαν μέσα στο σπίτι των εργοδοτών τους και ανέπτυσσαν τεράστιος στενούς δεσμούς και βέβαια κάποιοι δούλευαν στις μικρότερες εργασίες πιάσει ήταν οι χειρότερες δράση στην πόλη θα ίνες τα μεταλλεία των αύριο παραγωγή εσύ λίγο κάτω από πολύ δύσκολες θήκες και άρα κωπηλάτες στις Τρί της απάνθρωπης κομμώσεις έξυπνους και πιστός δούλος είχε τη δυνατότητα να εξαγοράσει την ελευθερία αυτό είναι μια μεγάλη υπόθεση είναι μια μεγάλη καινοτομία και φέρνει κοινωνική κινητικότητα και μάλιστα έχουμε δουλειά σου που γίνανε σπουδαίοι τραπεζίτες τους εμπιστευόταν σαν οι εργοδότες τους και τους ελεύθερο να ναι και μετά αυτοί κάνουν τις δικές τους εργασίες δικές τους ιδέες η Βουλιαγμένη σαν σήμερα ημέρα των πρώην εργοδότης άρα βλέπουμε μια οικονομία συνθέτει ανατολικά αποτελείται μόνο από ντόπιους έχει ξένο πληθυσμό μεγάλο για να πάρουμε τους εδώ τους σκλάβους τους όλους και τους και τους με ειδικούς αριθμητικά είναι περίπου όσοι λοιπόν λέει εδώ βλέπουμε ότι όταν κάποιος το όχι δε καμιά φορά κατέληγε να γίνει δούλος αλλά αυτό είναι κάτι που στο χρόνο εξελίχθηκε κάπως περιλήφθηκε άρα ποιες είναι οι δραστηριότητες στη αθήνας που τη διαφοροποιούν και μαζί κάνουν μιλάμε για καπιταλισμό είναι βασικά η ανάπτυξη της του εμπορίου των μεγάλων αποστάσεων και είναι η μεταποίηση μεταποίησης πήλινα αγγεία κι μεταποίησης χάλκινα και ασημένια αντικείμενα και είναι βεβαίως παραγωγή ασημιού οι τεράστιες ποσότητες σημείου που έπαιζε το Λαύριο που επέτρεπαν την αθηναϊκή οικονομία να έχει ένα ισχυρό νόμισμα δεν ξέρω ακριβώς αν οι εξαγωγές ήταν περισσότερες από τις εισαγωγές πάντως είχε μεγάλη εξαγωγική παρουσία και ουσιαστικά στην αρχαία αθήνα τον 5ο αιώνα δημιουργείται τραπεζική δημιουργούνται προχωρημένες μεθόδους δανεισμού δημιουργούνται κατά ορισμένους οι πρώτες πολύ μετοχικές π.χ. κινήσεις όλα αυτά είναι οι ρίζες καπιταλισμό και ιδιωτική ιδιοκτησία είχε ισχυρή παρουσία στην οικονομία της πόλης υπήρχαν μεγάλα εργαστήρια κατασκεύαζαν εργαστήρια πλοία πέρα από τα αντικείμενα τα οποία οι σήκωσε το χέρι σου με ας τόσες προκαλεί την η δουλεία παίρνει τεράστια εκ της στη δυτική Ευρώπη και στην αμερική τον 17ο και το 18ο το 19ο αιώνα καταρχάς η δουλεία η δουλεία αγοράζοντας και πουλώντας μπαίνουν στην οικονομία της αγοράς δευτέρα μπορεί να λύσει μια καπιταλιστική οικονομία να έχεις εργοστάσια να έχεις μισθωτή εργασία αλλά παράλληλα nice και ένα κομμάτι που είναι οικονομία των φυτειών της δουλείας όπως στη νότια αμερική όπως γνωρίζουμε πριν από τον εμφύλιο πόλεμο αυτό κάνει τη νότιο αμερική μένατε αμερική ενώ στις νότιες πολιτείες των ηνωμένων πολιτειών να μείνει είναι ενταγμένες μέσα στον καπιταλισμό καπιταλισμός σε πρωτοπόρα στις πρώτες φάσεις ανάπτυξης του είναι Zara της πράγμα έχει στοιχεία και πρωτόγονης οικονομίας αναφέραμε και παραδοσιακής και φεουδαρχική γυρίζει με φέτα αρχικής όμως Παράλληλα δίπλα σε αυτό αναπτύσσεται και αυτό που λέμε ο καπιταλισμός οπότε είναι μια ιδιόμορφη περίπτωση εγώ δεν λέω ότι είναι καπιταλιστική οικονομία μια αλλά υπάρχει μεγάλος αντίλογος και θα ανεβάσω στο E-Class το κεφάλαιο του MGM ένα καθηγητή στην καλιφόρνια ο οποίος ασχολείται με αυτή τη μεγάλη διαμάχη για το αν ήταν καπιταλιστική η όχι η αθήνα έχει Δημοκρατία εθνική Δημοκρατία είχε στοιχεία και από τα δύο δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το μεγάλο μέγεθος της μισθωτής εργασίας και τα προνόμια που παίρνει ιδιοκτησία διεκδίκηση αρχαία αθήνα και βεβαίως στην αρχαία αθήνα τον 5ο αιώνα γεννιέται η τάξη των επιχειρηματιών η οποία μεταξύ των επιχειρηματιών αποτελείται Δημόπουλος πρώην δόλος μεθοδικός και αθηναίος πολλοί είναι ταξική μεγάλη κοινή ειδικότητα ιδεατό επιχειρεί νεαρή ενήλικη κοινωνία αυτή η οικονομία είναι προσηλωμένη στις ως ένα βαθμό στις παραδοσιακές αξίες μπορεί να μείνει με λιάνα ακόμη αρχαιότητα μπορεί φιλόσοφοι να μη γράφουν πολλά πράγματα για την οικονομία και ιστορική αλλά έχουμε τα πρώτα οικονομικά και ένα . Ξενοφώντα έχουμε κι άλλες περιπτώσεις και μάλιστα ΤΕΙ δηλαδή ασχολούνται έστω και περιφέρεια περιφερειακά με την οργάνωση των οικονομικών TUI από εκεί βγαίνει πιο όρος οικονομία μιλάνε για τα οικονομικά της πόλης είναι παρέμεινε ένα τυπική πρωτόγονη οικονομία μια κρατικοδίαιτη οικονομία και με καπιταλιστικά χαράκτης ειδικά η οποία έζησε μια νησίδα πρωτόγονων ήδη σε μια θάλασσας που με πρωτόγονων οικονομιών εδώ κανείς σας ότι πέρασε ένα νόμος την εποχή αυτή όπου υποχρεώνει τους πατέρα της να μαθαίνουν στα παιδιά τους στα αγόρια τους κάποια εργασία αυτό σημαίνει ότι καταρχάς θα υπήρχαν κάποιοι με νοοτροπία αριστοκρατική φορέων δεν πρέπει δεν είναι απαραίτητο να μάθω Απ' την άλλη μεριά μόνο το ότι περνάει αυτός μου δε δείχνουν τη θέληση της πολιτείας να στηρίξει αυτό που λέμε παραγωγή και τη νέα ιδέα ατόμων είναι χρήσιμος στην στην οικονομία της πόλης να έχει έναν να βγάζει το ψωμί του αλλά εκτιμάται η εργασία θυμάται εκείνη πνευματικά σκέψη ανατιμάται και χειρωνακτικής είχε να να λοιπόν αυτό δεν υπάρχει στην αρχαιότητα πουθενά λόγο είναι μια μεγάλη καινοτομία και εδώ το ερώτημα είναι η επιχειρηματικότητα που εμφανίζεται στην αρχαία αθήνα Γιάννενα τη Δημοκρατία η Δημοκρατία για να την επιχειρηματικότητα εγώ θεωρώ ότι η Δημοκρατία για να την εποχή μας βοηθάει να αναπτυχθεί αν κι αν μιλήσει κανείς με τον γιώργο τον βιτρό που ασχολείται με την έρευνα πάνω στο σχηματικό και αστάθεια εκτιμά σου λέει όχι επιχειρηματικότητα δημιουργεί Δημοκρατία και εγώ λέω ότι είναι ίσως μια διάταση στον τώρα εδώ να σταθούμε στις υποχρεώσεις των πολιτών προς την πολιτεία υπήρχε ένα εξελιγμένο φορολογικό εσείς θυμάμαι πολύ εξελιγμένο φορολογικό εσείς θύμα και αυτό που έχει σημασία είναι ότι συσσωρεύσει κεφάλαια συσσώρευση κερδών και του πλούτου δεν επιτρεπόταν χωρίς κάποιο ορίου κανένα όριο το μεγάλο κέρδος ο πλουτισμός ο εύκολος η κερδοσκοπία η τοκογλυφία σε όλα αυτά δεν είναι όροι έπρεπε οι πολύ πλούσιοι πολίτες να επιστρέφουν ένα μέρος του πλούτο τους στην πόλη μέσα από τις λειτουργίες ξέρετε λειτουργεί ζητούν χρήματα για να υπάρχουνε εκδήλωσης για το κοινό θεατρικές παραστάσεις μουσικές εκδηλώσεις και έπρεπε όταν υπήρχε ανάγκη για την εντολή είτε γιατί επίθεση το τρεις πείνα είτε γιατί υπήρχε πόλεμος έπρεπε ένα μέρος τον του πλούτου τους NATO διαθέτουν σαν έκτακτη εισφορά στο ταμείο της πόλεις ουσιαστικά η αρετή η οποία προωθεί η αρχαία αθήνα είναι της ισορροπίας επιχειρηματικότητα αλλά όχι ασυδοσία και υπήρχε ένα ηθικό στοιχείο όπως και υπάρχει ασκούμενο ηθικό στοιχείο το ότι έμποροι του λαός αν είναι πίστεως όχι παραγωγικός και έχει αρκετές μπορεί να απελευθερωθεί έχουμε πολλές περιπτώσεις βιολογικό απελευθερώθηκαν δεν υπήρχε κάποιο οικονομικό όφελος των ελεύθερο ενώ δουλειά γιατί έδινε κάποια χρήματα και στον εργοδότη έξι πυρέξ εξαγοράζεται θεριά του δεν την απέκτησαν αλλά έχει το δικαίωμα να την εξαγοράσει γιατί έχει σημασία αυτό που περιγράφονται αρχαία αθήνα δεν είμαι ειδικός για την αρχαία αθήνα και όντας αρχαία οικονομική ιστορία είμαι ειδικός αλλά λατρεύω αφού το κόμμα της γιατί διότι μαζί τα ίχνη τόση ιστορία δεν είναι μια μονογαμική υπόθεση προόδου δηλαδή έχουμε μια τάση στην δυτική οικονομική σκέψη στη δίκαιη ιστοριογραφία καταλαβαίνετε κενών στον ιστορική αυτά που γράφουν είχαμε ένα τάση τους τελευταίους δύο αιώνες να ερμηνεύουμε την παγκόσμια ιστορία σαν μια καμπύλη που πάει έτσι προς τα πάνω θυμάστε την καμπύλη την πρώτη που σας έδειξα στο μάθημα γενικής οικονομικής ιστορίας που σας έδειξα την εικονική στις ιστορίες ανθρώπων σε μια καμπύλη το Economist που δίνει το κατά κεφαλή εισόδημα διαμέσου των αιώνων πάει έτσι αρχαιότητα μεσαίωνας στο τέλος του μεσαίωνα θα ανεβαίνει προς τα πάνω βιομηχανική επανάσταση δεν είναι έτσι αν δούμε αυτό που λέμε οικονομική ανάπτυξη λοιπόν η αρχαία αθήνα ήταν ένα στιγμή δόξας τον 5ο αιώνα μετά πέσαμε και μετά ξανανέβει κ η Ελλάδα λάβει ιερατική χερσόνησος έχει περάσει αυτοτελώς σκεφτείς και βεβαίως είναι πολύ σημαντική είπε σε και γιατί είχε να τον δυτικό πολιτισμό γιατί η αρχαία αθήνα γεννά το δυτικό πολιτισμό για πείτε μου τους βιολόγος να οκ επιτρέπει και τραπεζική τραπεζικής είμαι επιτοκίων τι άλλο ευχαριστημένοι ποιες είναι οι ρίζες στο διαφωτισμό γι αρχαία αθήνα γεννά τη Δημοκρατία την έννοια της Δημοκρατίας η οποία έρχεται μετά να εγκατασταθεί χωρίς τη δουλεία πλέον είναι 712 το 9ο στον αιώνα τρίτον καταρχάς να σας πω κάτι ξέρετε πόσοι είναι οι δούλοι σήμερα στην παγκόσμια οικονομία έχετε υπόψη σας πως εκατομμύρια άνθρωποι είναι δούλοι υπάρχει ένα οργανισμός για την κατάργηση της δουλείας και ξέρετε ότι κάποιοι από αυτούς τους δόλιους εργάζονται σε χώρες καπιταλιστικές μέσα σε κλειστά κυκλώματα παραοικονομίας και δεν τους γνωρίζουμε και τρίτον ιδιωτική ιδιοκτησία ΣΙΑ πήρε ένα της οικονομίας και χώρες ιδιωτική ιδιοκτησία Σία δεν έχεις Δημοκρατία δεν έχεις καπιταλισμό δεν έχει επιχειρήσει τικότητ είναι πάρα πολλά αυτά που μπορεί να Διαβάστε και θα ήθελα να προτρέψω κάθε χρονιά το λέω κάποιος να ασχοληθεί με την οικονομική ιστορία της αρχαίας ελλάδας και των αρχαίων ελλήνων και οικονομική ιστορία των αρχαίων Ελλήνων δεν απλώς η ιστορία της αθήνας οινική ιστορία της Μασσαλίας και των οικείων στη μαύρη θάλασσα και στην περιοχή εκεί της ρωσίας τελείωσα ο όποιος αποφασίσει να ασχοληθεί με την οικονομία της αρχαίας αθήνας θα μπορεί να κάνει πρωτίστως διεθνή ακαδημαϊκή καριέρα υπαναχωρεί εξάπτει Nivea ελπίζω κάποια στιγμή να πιάσει μαγεία θα σας ευχαριστώ πολύ |