Διάλεξη 1 / Διάλεξη 1 / Ατομική άμυνα (man to man)
Ατομική άμυνα (man to man): Καλημέρα σε όλους. Τρεις βασικές καταστάσεις αντιμετωπίζουμε στην άμυνα στην καλαθοσφαίρηση. Άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Θα προσπαθήσω να το φέρουμε με όσο πιο απλά λόγια για να κατανοήσετε πως και γιατί παίζουμε άμυνα με τον α, τον β ή τον γ τρόπο. Τρεις λοιπόν καταστάσεις...
Κύριος δημιουργός: | |
---|---|
Γλώσσα: | el |
Φορέας: | Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης |
Είδος: | Ανοικτά μαθήματα |
Συλλογή: | Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού / Διδακτική της καλαθοσφαίρισης ΙΙ |
Ημερομηνία έκδοσης: |
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2014
|
Θέματα: | |
Άδεια Χρήσης: | Αναφορά-Μη-Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή |
Διαθέσιμο Online: | https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=2599cffc |
id |
7f1d41fc-b24a-4077-b244-42658930fe4f |
---|---|
title |
Διάλεξη 1 / Διάλεξη 1 / Ατομική άμυνα (man to man) |
spellingShingle |
Διάλεξη 1 / Διάλεξη 1 / Ατομική άμυνα (man to man) man to man Διδακτική άμυνα Καλαθοσφαίριση basketball basket Επιστήμες Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής Γαλαζούλας Χρήστος |
publisher |
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ |
url |
https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=2599cffc |
publishDate |
2014 |
language |
el |
thumbnail |
http://oava-admin-api.datascouting.com/static/f9c6/a073/235e/4f32/d51f/bddf/667d/1980/f9c6a073235e4f32d51fbddf667d1980.jpg |
topic |
man to man Διδακτική άμυνα Καλαθοσφαίριση basketball basket Επιστήμες Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής |
topic_facet |
man to man Διδακτική άμυνα Καλαθοσφαίριση basketball basket Επιστήμες Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής |
author |
Γαλαζούλας Χρήστος |
author_facet |
Γαλαζούλας Χρήστος |
hierarchy_parent_title |
Διδακτική της καλαθοσφαίρισης ΙΙ |
hierarchy_top_title |
Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού |
rights_txt |
License Type:(CC) v.4.0 |
rightsExpression_str |
Αναφορά-Μη-Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή |
organizationType_txt |
Πανεπιστήμια |
hasOrganisationLogo_txt |
http://delos.it.auth.gr/opendelos/resources/logos/auth.png |
author_role |
Καθηγητής |
author2_role |
Καθηγητής |
relatedlink_txt |
https://delos.it.auth.gr/ |
durationNormalPlayTime_txt |
00:36:51 |
genre |
Ανοικτά μαθήματα |
genre_facet |
Ανοικτά μαθήματα |
institution |
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης |
asr_txt |
Καλημέρα σε όλους. Τρεις βασικές καταστάσεις αντιμετωπίζουμε στην άμυνα στην καλαθοσφαίρηση. Άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Θα προσπαθήσω να το φέρουμε με όσο πιο απλά λόγια για να κατανοήσετε πως και γιατί παίζουμε άμυνα με τον α, τον β ή τον γ τρόπο. Τρεις λοιπόν καταστάσεις έχουμε στο άθλημα. Άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Δεύτερη περίπτωση άμυνα σε παίχτη χωρίς μπάλα. Και εξειδικεύουμε την άμυνα στους ψηλούς. Ο λόγος, οι ψηλοί παίζουν κοντά στο καλάθι, γύρω γύρω στη ρακέτα. Άρα δεν μπορούμε να τους εντάξουμε στις περιπτώσεις. Έχουμε λοιπόν την κάθε περίπτωση να τη μελετήσουμε ξεχωριστά για να δούμε πως διαρθρώνεται ολόκληρη η άμυνα. Και βάλτε καλά στο μυαλό σας αυτό το σχεδιάγραμμα που αποτυπώνει όλες τις περιπτώσεις. Και στην κάθε περίπτωση μπορούμε να βάζουμε την τεχνική του πως παίζουμε. Τι μπορεί να κάνει λοιπόν ο παίχτης όταν έχει την μπάλα, να τριπλάρει. Τι βασική αρχή θα εφαρμόσουμε άμυνα σε παίχτη που τριπλάρει. Τι προσπαθούμε βασική αρχή, να τον οδηγήσουμε προς τις γραμμές προς τα πλάγια για να είναι σύμμαχοι και να μας βοηθήσουν στην άμυνά μας. Άρα η τοποθέτηση του σώματος μας θα είναι τέτοια ώστε να του αποτρέπει την κίνηση προς το κέντρο. Ανάλογα από την πλευρά που είμαστε θα έχουμε το εσωτερικό πόδι μπροστά, χαμηλά. Είπαμε το πως παίζουμε την θέση και τον οδηγούμε προς τα πλάγια. Δε σπινείς, παρακαλώ μπορέσα να σας βοηθήσω, πέστε μου. Τι άλλο μπορεί να κάνει ο παίχτης όταν έχει την μπάλα, να έχει δικαίωμα τρίπλας. Λογικά, πώς θα του παίξουμε αμυνά, λογικά πες. Πρέπει να ασχηθεί λίγο μακροχέρις γιατί λέμε τώρα και το 80 πόντους να πούμε, είναι πάλι τέτοια απόσταση και ανάλογα το ποιος μαρκάρει ποιον. Ώστε να μην μπορεί να μας περάσει με το πρώτο βήμα. Όπως λέει και ο συνάδελφός σας, ιδιαίτερα στις αναπτυξιακές ηλικίες, παιδιά, μπορούμε να το προθετούμε τέτοιου είδους. Ένα χέρι απόσταση, εδώ. Άρα, αντιλαμβάνετε πιο εύκολα την απόσταση των παιδί. Ιδιαίτερα, θα σας λέω στις αναπτυξιακές ηλικίες, άμα το πούμε τώρα 70, 80, 90 πόντους, δεν μπορεί να υπολογίσει αυτήν την απόσταση. Και τρίτη περίπτωση είναι όταν δεν έχει δικαίωμα τρίπλας. Η κάθε μία από αυτές τις περιπτώσεις, με δικαίωμα και χωρίς δικαίωμα τρίπλας, έχουν οι υποκατηγορίες. Γιατί στην άμυνα, εκτός από τον παίχτη, η μπάλα, ποιά άλλη παράμετρο πρέπει να λάβουμε υπόψη μας για το πώς θα παίξουμε, που είναι η μπάλα, που είναι ο παίχτης, που είναι το καλάθι. Άρα αυτά τα τρία στοιχεία καθορίζουν το πώς παίζουμε. Καλάθι, μπάλα και παίχτης που μπαρκάρουμε. Πώς μπορούν να πλέξουν αυτά. Όταν λοιπόν ο παίχτης έχει δικαίωμα τρίπλας, μπορεί να είναι κοντά στο καλάθι. Όταν έχει δικαίωμα τρίπλας, τι μπορεί να κάνει. Τρία πράγματα, πες. Έχει την μπάλα, αφού έχει την μπάλα, γι' αυτό έχει και δικαίωμα τρίπλας. Λοιπόν, να κάνει τρίπλα, πάσα, σούτ. Εγώ σε ανάμεινα, είναι κοντά στο καλάθι, γι' αυτό μπορεί να κάνει και σούτ. Ποια θα ελέγξω πρωτίστως, πες. Το σούτ πρωτιστά, αφού είναι κοντά στο καλάθι, άρα λοιπόν το ένα χέρι μου θα είναι σιλά. Και επειδή δεν μπορώ να ελέγξω δύο χέρια έχω, το άλλο χέρι θα είναι στο ύψος της μπάλας. Να ελέγξει την τρίπλα και την πάσα δευτερεβόντως. Πρωτίστως όμως, σιλά το χέρι για το σούτ. Θα είμαι όρθιος το σώμα μου, λογικά. Θα είναι όρθιο το σώμα μου, γιατί όχι όμως. Ακριβώς, γιατί έχει δικαίωμα τρίπλα. Αν είμαι όρθιο το σώμα μου με μία προσπήσει, έφυγε. Άρα θα είναι πιο χαμηλά, αλλά σιλά το χέρι. Και το άλλο στο ύψος της μπάλας. Όταν έχει δικαίωμα τρίπλα και είναι μακριά από το καλάθι, τι υπολείπεται αυτός ο παίχτης, δεν μπορεί να κάνει και σούτ. Άρα εκεί, πιο εύκολη είναι η δουλειά του αμυντικού. Πρέπει να ελέγξει την τρίπλα και την μπάσα. Άρα, εδώ. Και φυσικά, αυτά τα δύο στοιχεία, σε παίχτη με δικαίωμα τρίπλα, ισχύουν και χωρίς δικαίωμα τρίπλα. Μια διαφορά, ότι ο αμυντικός εδώ, η δουλειά του γίνεται ευκολότερη. Γιατί δεν έχει να αντιμετωπίσει την περίπτωση που κάνει τριπλάριο παίχτη. Άρα, όταν είναι κοντά στο καλάθι, θα ελέγξει το σούτ και την μπάσα με το σώμα του πιο όρθιο. Γιατί έχασε το δικαίωμα τρίπλα και πρωτίστως θα ελέγξει το σούτ. Όταν είναι μακριά δε από το καλάθι, έχει χάσει δύο από τα πλεονεκτήματα που είχε. Το δικαίωμα τρίπλας τελείωσε. Άρα, αυτός ο παίχτης που είναι και μακριά από το καλάθι, δεν μπορεί να σουτάρει. Τι μπορεί να κάνει μόνο? Πάσα. Άρα λοιπόν, είναι πιο εύκολη ακόμα η δουλειά του αμυντικού. Και ο στόχος θα είναι να ελέγξουμε όλες τις διόδους για πάσα. Το σώμα μας όρθιο, δεν πρέπει να έχει δικαίωμα τρίπλας. Άρα, όρθιο το σώμα μας, πολύ κοντά και πιεστικά και ελέγχουμε όλες τις διόδους για πάσα. Αυτές είναι οι περιπτώσεις άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Έτσι ανάγλυφα να το έχετε στο νου ή στο χαρτί σας και να απαντάτε σε κάθε μία περίπτωση πώς τοποθετούμαστε και πώς παίζουμε άμυνα. Μόνο έτσι μπορείτε να προσεγγίσετε και να κατανοήσετε την άμυνα γενικότερα. Είτε είναι την περίπτωση αυτή άμυνα σε παίχτη με μπάλα είτε είναι η περίπτωση άμυνα σε παίχτη χωρίς μπάλα. Που έχουμε πάλι ένα σχεδιάγραμμα το οποίο λογικά και με ροή θα μας δώσει τη δυνατότητα να δούμε ποιες περιπτώσεις έχουμε. Τρεις βασικές περιπτώσεις την άλλη ώρα. Τρεις βασικές περιπτώσεις άμυνα σε μία πάση απόσταση. Δεύτερη περίπτωση δύο πάσης απόσταση και τρίτη περίπτωση η αδύνατη πλευρά. Τρεις βασικές περιπτώσεις άμυνα σε παίχτη χωρίς μπάλα. Η μία πάση απόσταση δύο πάσης απόσταση και λοιπά δεν έχουν να κάνουν με απόσταση μέτρων. Δηλαδή δεν είναι πέντε μέτρα δέκα μέτρα δεκαπέντε μέτρα. Έχουν να κάνουν με το αν μεσολαβεί ενδιάμεσα κάποιος ζευγάρι αμυνόμενου και επιθετικού. Μία πάση απόσταση είναι η μόνη περίπτωση όπου έχουμε τρεις υποκατηγορίες. Ο παίχτης που μαρκάρουμε ο επιθετικός είναι πιο κοντά στο καλάθι από την μπάλα. Όλη η λογική και η φιλοσοφία. Καταρχήν πέστε μου στο ερώτημα γιατί κάνουμε άμυνα στο μπάσκετ. Στατιστικά και λογικά καλάθι μπορούμε να δεχθούμε από κοντινή απόσταση ή από μακρινή απόσταση. Πιο εύκολα από κοντινή. Άρα ο στόχος της άμυνας ο βασικός και φιλοσοφικός είναι να μην πλησιάζει η μπάλα από την μπάλα και δεν είναι από το φυσικά. Η μπάλα να μην πλησιάζει στο καλάθι στη ρακέτα. Άρα λοιπόν όταν εγώ μαρκάρω έναν παίχτη χωρίς την μπάλα και αυτός είναι κοντά στο καλάθι. Πρέπει να αποτρέψω να πάει μπάλα σε αυτόν για να μην κινδυνεύουμε περισσότερο. Αυτή είναι η περίπτωση μιας πάσας απόστασης δηλαδή που δεν μεσολαβεί άλλος δευγάρι αμυνόμενο επιτυθέμενο ενδιάμεσα. Ευθεία μπορεί να γίνει μία πάση απόσταση αυτή είναι. Και ο επιτυθέμενος είναι πιο κοντά στο καλάθι από την μπάλα. Η άμυνά μου είναι πιεστική έτσι ώστε να αποτρέπω την πάσα. Λεκτικά τοποθετούμε εδώ το πλαίσιο σε αυτόν. Παίζει χέρι μακριά από την μπάλα κοντά στο ύψος των πλευρών του παίχτη. Το πόδι μακριά από την μπάλα ανάμεσα στα πόδια του και το χέρι πόδι από την πλευρά της μπάλας στη γραμμή πασαρίσματος. Η γραμμή πασαρίσματος και ισχύει για από εδώ και παρακάτω όσες φορές και αν τη χρησιμοποιήσουμε είναι η νοητή γραμμή που ενώνει τον παίχτη μου με την μπάλα, η ευθεία που ενώνει. Άρα εγώ όταν πρέπει να έχω το χέρι μου και το πόδι μου πάνω στη γραμμή πασαρίσματος, αυτό εννοούμε και εκεί έγινε η πιεστικότητα της άμυνας. Δεύτερη περίπτωση της μίας πάσας απόστασης. Είναι ο παίχτης να είναι πιο μακριά από το καλάθι από την μπάλα. Από πού είπαμε κινδυνεύουμε πρωτίστως, από την μπάλα. Εμείς τι παίχτη μαρκάρουμε που είναι μακρύτερα σε σχέση με την μπάλα. Άρα θα παίξω, ενώ είναι μία πάσα απόσταση, άρα θα παίξω πιεστικά να μην πάρει την μπάλα αυτός. Και ο λόγος λογικά γιατί, γιατί αν απομακρυθεί η μπάλα από το καλάθι, η άμυνα είναι πετυχημένη εν μέρη. Άρα δεν είναι ο στόχος μου να αποτρέψω την πάσα σε αυτόν, άρα θα παίξω διαφορετικά. Και θα είμαι πιο μέσα και θα το δούμε ανάγκληφο αυτό πώς είναι, γιατί δεν θέλω να σας δείξω τώρα. Θα το δούμε ανάγκληφο αυτό, άρα θα παίξω πιο μέσα και είμαι έτοιμος να δώσω και βοήθειες. Και η τρίτη περίπτωση της μίας πάσας απόστασης είναι ο επιτυθέμενος και η μπάλα να είναι περίπου στην ίδια ευθεία. Φανταστείτε δύο περιφερειακούς παίχτες που είναι περίπου στο ύψος του τρυπόντου έξω από τη ρακέτα, έχει ο ένας περιφερειακός παίχτης την μπάλα και εμείς μαρκάρουμε τον άλλον απέναντι. Είναι στην ίδια ευθεία, δηλαδή τον αλλάξει πλευρά η μπάλα, δεν δημιουργεί καμία ανισορροπία ή κάποιο πρόβλημα. Άρα πάλι δεν παίζουμε πιεστικά, είμαστε πιο μέσα, είμαστε έτοιμοι να δώσουμε και βοήθεια αν γίνει διείσδιση από την πλευρά μας. Τέλος, από μόνη της η αδύνατη πλευρά είναι μια κατηγορία. Θυμάστε εκεί οι προτελευταίοι ποια είναι η δυνατή και η αδύνατη πλευρά. Μέγα φιλοσοφικό ερώτημα του προηγούμενου αιώνα. Η δυνατή πλευρά είναι η πλευρά που παίζεται η μπάλα, αν χωρίσουμε με μία νοητή γραμμή στη μέση του γήπεδο, το μισό γήπεδο που παίζεται η μπάλα είναι η δυνατή, η άλλη είναι η αδύνατη. Άρα λοιπόν αν παίζουμε άμυνα σε παίχτη στην αδύνατη πλευρά, εμείς η μέρη μνά μας και η έννοια μας είναι να δώσουμε βοήθειες. Για αυτό παίζουμε σχεδόν κάτω από το καλάφι, φανταστείτε τη μία πλευρά είναι η μπάλα και εμείς μαρκιάρουμε στην άλλη πλευρά. Περίπου στη μέση είμαστε εμείς, γιατί αν ταξιδέψει η μπάλα από τη μία πλευρά στην άλλη, ο χρόνος είναι μεγάλος και προλαβαίνουμε να ελέγξουμε. Ας το δούμε λίγο ανάγκληφα αυτό εδώ, την τοποθέτηση στο χώρο. Λοιπόν. Για πέστε μου σας παρακαλώ να μου αναγνωρίσετε τις περιπτώσεις εδώ πέρα. Εδώ είναι η μπάλα. Περίπτωση πρώτη. Τι έχουμε εδώ, ποια κατάσταση είναι αυτός εδώ ο αμυντικός σε ποια κατάσταση Βρίνα, πες. Ωραία, μία πάση απόσταση. Και από τις τρεις περιπτώσεις της μιάς πάσης απόστασης, ποια? Ποια, βάλε μέσα και το καλάθι, ο παίχτης που μαρκάρει είναι, όχι, πιο κοντά στο καλάθι από την μπάλα, να η μπάλα. Για αυτό παίζει και επειδή ακριβώς είναι στην αρχή της κίνησης εδώ, δεν είναι τόσο πιεστικά, θα πρέπει να είναι λίγο πιο κοντά στον παίχτη του. Λοιπόν, πέστε μου, οι κοπελιές εκεί πίσω, ποια περίπτωση είναι εδώ, είναι η μπάλα, αυτός ο αμυντικός σε ποια, μαρκάρει αυτόν, ποια περίπτωση είναι. Μία πάση απόσταση, δύο πάσης απόσταση, αδύνατη πλευρά, τι είναι. Πού τον εντάσσεται δηλαδή αυτή την περίπτωση του αμυνόμενου αυτού. Ε, κάποιος άλλος, θες, γιατί είναι στην απέναντι, ναι αλλά πρόσεξε με Σολαβία άλλος ζευγάρι εδώ, άρα είναι μία πάση απόσταση. Δεν είναι πολύ μεγάλη η απόσταση και η ίδια είναι, ναι η μέση, εδώ είναι η μέση. Είναι μία πάση απόσταση, με τον παίχτη που μαρκάρουμε και την μπάλα περίπου στην ίδια απόσταση από το καλάθι. Παίζουμε πιο μέσα, παρακαλώ. Είμαστε έτοιμοι να δώσουμε βοήθεια σε περίπτωση που γίνει διείσδιση από εδώ και ελέγχουμε την μπάλα και τον παίχτη μας ταυτόχρονα. Αυτός εδώ, ποια περίπτωση είναι. Πες παλικάρι μου, όχι, δεν είναι αδύνατη πλευρά ακόμα. Πρόσεξε, να η μπάλα, να ένα ζευγάρι να άλλο, είναι, πες, όχι, δύο πάει σε απόσταση είναι παιδιά. Προσέξτε, αν πάει μπάλα από εδώ εκεί, τότε αυτός θα είναι αδύνατη πλευρά. Δηλαδή θα είναι στη μία άκρη και θα μαρκάρει έναν παίχτη που είναι στην άλλη, απέναν την πλευρά. Εδώ, με πάσα εδώ και εδώ μπορεί να έρθει. Μεσολαβία ένα ζευγάρι εδώ ανάμεσα, από εδώ εδώ. Είναι δύο πάει σε απόσταση. Πώς παίζουμε άμυνα στη δύο πάει σε απόσταση. Παίζουμε. Στα δύο τρίτα της απόστασης μπάλας και παίχτη. Η γραμμή πασαρίσματος. Είπαμε ότι είναι η ευθεία που ενώνει την μπάλα και τον παίχτη. Εμείς παίζουμε ένα μέτρο πίσω από τη γραμμή πασαρίσματος. Για ποιον λόγο, λογικά. Για να μπορούμε να βλέπουμε ταυτόχρονα και τον παίχτη και την μπάλα. Αν ήμασταν πάνω στη γραμμή θα έπρεπε να έχουμε περιφερειακή όραση 180 μήρες. Μόνο αν είσαι αλήθωρος μπορείς να το καταφέρεις αυτό. Ο μέσος όρος των ανθρώπων έχουν περίπου 160 μήρες περιφερειακή όραση. Άρα λοιπόν, αν πάμε ένα μέτρο πίσω από τη γραμμή πασαρίσματος, εύκολα μπορούμε να δούμε και τον παίχτη και την μπάλα που πρέπει να το κάνουμε. Αν πάει μπάλα στη γωνία τότε θα δούμε την αδύνατη πλευρά. Εδώ! Ακριβώς. Έχουμε τις άλλες δύο περιπτώσεις που δεν ακουμπήσαμε. Λοιπόν, θέλω να μου πείτε, η μπάλα είναι εδώ στη γωνία. Πρώτον, τι άμυνα κάνει αυτός ο παίχτης. Πρέπει να τα αναγνωρίζετε πιο εύκολα για να μπορέσετε να ανταποκριθείτε. Εδώ. Αυτός εδώ. Μπαν του μπαν. Τι περίπτωση είναι. Πες. Άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Εκεί πρέπει να το βάζουμε. Να το βάζουμε δηλαδή στη θέση του. Στο καλούπι. Άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Με δικαίωμα τρίπλας. Κοντά στο καλάθι. Αυτά έτσι πρέπει να τα βάλετε όμως. Αν δεν τα κωδικοποιήσουμε με αυτόν τον τρόπο δύσκολα θα αναλύουμε. Λοιπόν, αυτός ο αμυντικός ο κόκκινος μαρκάρει αυτόν τον άσπρο. Πέστε μου ποια περίπτωση είναι αυτή. Πες. Ναι. Ο παίχτης αυτός εδώ και η μπάλα είναι στην ίδια απόσταση. Λοιπόν, ο παίχτης που μαρκάρουμε είναι μία πας απόσταση και είναι σε σχέση με την μπάλα πιο μακριά από το καλάθι. Όπως βλέπετε ο αμυντικός εδώ δεν παίζει πιεστικά ενώ είναι μία πας απόσταση. Παίζει πιο μέσα, ελέγχει και τον παίχτη του και την μπάλα και είναι έτοιμος όπως και στην ίδια ευθεία, μη μιλάτε και στο τέλος. Είναι έτοιμος να δώσει βοήθεια σε περίπτωση γίνει δύσδεση από πάνω. Και να σας πω κάτι παιδιά. Αυτή την πάσα εδώ εμείς τη θέλουμε γιατί θα απομακρυνθεί η μπάλα από το καλάθι. Λέγε τι ήθελες να ρωτήσεις. Λοιπόν, αυτός εδώ ο παίχτης μαρκάρει αυτόν. Ποια περίπτωση είναι. Πες. Δύο πάεις απόσταση. Πώς παίζουμε στις δύο πάεις απόσταση. Να η μπάλα. Απόστασης μπάλας και παίχτη που μαρκάρουμε. Όχι λίγο. Τώρα το ένα μέτρο πίσω. Όχι. Από τη γραμμή πασαρίσματος. Έτσι πρέπει να τα λέμε όμως. Δηλαδή η γραμμή πασαρίσματος είναι η ευθεία που ενώνει αυτό. Λοιπόν, και κλείνουμε με αυτόν εδώ. Εδώ τον παίχτη. Λέγια. Πες. Δεν να τράμε την απόσταση με μέτρο ταινία. Εντάξει, δηλαδή, συμπτωματικά είναι εκεί πέρα τώρα. Εδώ είναι ο παίχτης περίπου. Αυτός είναι έξω από το τρίποντο. Η απόσταση όχι, δεν είναι η ίδια. Πλησιάζει προς το καλάθι. Εσύ παίρνεις την εικόνα και κάνεις περιπτωσιολογία. Ναι, αλλά η τελική γραμμή έχει και γωνίες σε φωνό, αλλά το καλάθι είναι κοντά στην τελική γραμμή. Πλησιάζοντας προς την τελική γραμμή πλησιάζομαι και προς το καλάθι. Πρόσεξε να δεις. Εδώ τώρα, ενώ είπα να μην μπούμε σε τέτοιου είδους λεπτομέρειες με την εξής έννοια. Θεωρώ ότι θα χαθείτε, γιατί εδώ αυτός είναι πιο κοντά στο καλάθι, φιλοσοφικά και μπασκετικά, γιατί εδώ μπορεί να διησδίσει εύκολα. Εάν αυτός ο παίχτης που είναι εδώ πάει να διησδίσει, θα συναντήσει 3-4, ενώ αυτός μόνο 1. Για αυτό σου λέω, εάν όμως μου το υποθετήσεις το τέτοιο, θα πρέπει να σου απαντήσω μπασκετικά. Εγώ θέλω να το καταλάβετε όσο το δυνατόν, με τον απλούστερο δυνατό τρόπο και να μπείτε σε τέτοιου είδους λεπτομέρειες. Αυτά του χρόνου στην ειδικότητα θα τα αναλύσουμε. Μπορεί να έρθει. Είναι πρόθυμος και έτοιμος ακόμα όχι, αλλά μπορεί να ετοιμαστεί. Δεν λύσαμε όμως την περίπτωση εδώ. Δύο πάει σε απόσταση και μας έμεινε αυτός ο παίχτης εδώ. Τι άμη να παίζει, ποια περίπτωση είναι. Αδύνατη πλευρά, βρίσκεται σχεδόν κάτω από το καλάθι. Έτοιμος να δώσει βοήθειες σε όποιον χρειαστεί. Η μία πλευρά είναι η μπάλα και ο άλλος παίχτης που μαρικάρ είναι εδώ στην άλλη πλευρά. Αν ταξιδέψει μπάλα από εκεί εδώ είναι πάρα πολύ μεγάλος ο χρόνος και προλαβαίνει να μηνθεί. Αυτές είναι οι περιπτώσεις άμη να σε παίχτη χωρίς μπάλα. Μία στιγμή μόνο θέλω να δείτε και αν μπορείτε να αναγνωρίσετε αυτά που λέγαμε. Γιατί πιο αργά το βάζουμε αργά και παρακολουθήστε τώρα σε κανονικό παιχνίδι. Είδατε την άμυνα μία πάσα με τον παίχτη πιο μέσα και να είναι έτοιμος να κλέψει. Σε κανονικό παιχνίδι την πίεση στην μπάλα, τις μασικές αρχές. Λοιπόν, μπορείτε να αναγνωρίσετε εδώ κάποιες καταστάσεις. Ακούω. Αναγνωρίστε. Εδώ. Αυτή. Πες. Μία πάσα απόσταση. Όχι. Η μπάλα είναι εδώ. Είναι περίπου στην ίδια ευθεία. Όπως βλέπετε δεν είναι εδώ αυτοί οι δυο παίχτες. Άσχετα αν ετοιμάζονται για screen. Εδώ. Λέγε. Κατερίνα. Μαρία. Λέγε Μαρία. Δύο πάει σε απόσταση μεσολαβή και άλλο ζευγάρι ανάμεσα. Στα δύο τρίτα της απόστασης ένα μέτρο πίσω. Δεν μου λέτε. Βλέπετε τώρα εσείς το παιχνίδι. Αυτό είναι εδώ το μπαίχτη. Εδώ. Και αναγνωρίζετε τι άμυνα παίζει. Πες του δυνατά. Λέγε. Εδώ. Εδώ δεν υπάρχει γιατί είναι ακριβώς το κέντρο η μπάλα. Δεν μπορούμε να το προσδιορίσουμε. Για πες τώρα τι είναι το deny. Άρνηση στην μπάσα. Δηλαδή απαγορεύουμε την μπάσα. Γιατί. Δηλαδή αυτός εδώ έχει καμιά ειδική οδηγία σε αυτόν εδώ να τον παίξει τόσο πιεστικά ώστε να του αρνείται την μπάσα. Για πέστε μου λογικά. Όχι μπασκετικά. Λογικά πες μου. Είναι πολύ κοντά στο καλάθι. Αν πάει μπάλα σε αυτόν κινδυνεύουμε άμεσα. Overplay. Deny. Πιεστική. Ιδιαίτερα πιεστική είναι το ίδιο και το αυτό. Είναι η μία πας απόσταση με τον παίχτη που μαρκάρουμε πιο κοντά στο καλάθι από την μπάλα. Για να ολοκληρώνουμε οι καταστάσεις που έχουμε για να κλείσουμε όσον αφορά τις περιπτώσεις της άμυνας. Είναι ότι η άμυνα στους ψηλούς αντιμετωπίζεται σε τρεις θέσεις. Όπως γνωρίζετε οι ψηλοί παίζουν γύρω και κοντά στο καλάθι. Ανάλογα με τη θέση τους που βρίσκονται λέμε ότι βρίσκονται ή στη χαμηλή θέση στους κόκκινους κύκλους ή στη μεσαία θέση στους μαύρους ή στη ψηλή θέση που είναι εδώ στη γραμμή των ελευθέρων βολών. Σε όλες τις περιπτώσεις η άμυνα στους ψηλούς διαφοροποιείται γιατί βρίσκονται πάντα κοντά στο καλάθι. Ποιες περιπτώσεις είναι αυτές και πώς παίζουμε. Όταν βρίσκονται στη χαμηλή, μεσαία και ψηλή θέση οι τοποθετήσεις του αμυντικού είναι 2 τέταρτα, 3 τέταρτα και 4 τέταρτα. Με τι έχει να κάνει τα τέταρτα αυτά εδώ. Με την τοποθέτηση του σώματος μας είναι η μπάλα από εκεί. Μαρκάρω έναν ψηλό παίχτη στη ραγκέτα. Εάν τοποθετήσω το στήθος μου κάθετα στο νόμο του, εδώ, είμαι στα 2 τέταρτα. Εάν πάω λίγο πιο μπροστά, 3 τέταρτα. Αν περάσω από μπροστά του και παίξω άμυνα είμαι 4 τέταρτα από μπροστά. Και αν είμαι τελείως από πίσω του, εδώ, είμαι 4 τέταρτα από πίσω. Αυτό έχει να κάνει με τα τέταρτα. Πάντα από τη μεριά της μπάλας. Κάθισε. Δηλαδή, στη χαμηλή θέση, 2 τέταρτα. 3 τέταρτα να είναι μπάλα, 3 τέταρτα. 4 τέταρτα από πίσω, στη μεσαία θέση. Και στην ψηλή θέση, εδώ, είτε από εδώ είτε από εκεί παίζουμε κυρίως 2 τέταρτα από την πλευρά της μπάλας. Γιατί, η εξαίρεση που έχουμε είναι ότι στη θέση high post, στην ψηλή θέση δεν μπορεί να πεχτεί η άμυνα 4 τέταρτα από μπροστά. Ο λόγος, όλος αυτός ο χώρος είναι ελεύθερος και μπορεί να κινηθεί ο παίχτης και να πάρει πάση. Όλες οι άλλες οι άμμενες, σε όλες τις θέσεις παίζονται το ίδιο για τους ψηλούς. Έχει να ρωτήσει κάτι κάποιος. Θα επανέλθουμε και στην εφαρμογή κάθε ένα πράγμα να το αναλύουμε, αλλά προσπαθήστε να βλέπετε και να αναγνωρίζετε κάποια πράγματα. Αυτό θα είναι το μεγαλύτερο και ουσιαστικότερο κέρδος σας. Σας ευχαριστώ. |
_version_ |
1782818435042902016 |
description |
Ατομική άμυνα (man to man): Καλημέρα σε όλους. Τρεις βασικές καταστάσεις αντιμετωπίζουμε στην άμυνα στην καλαθοσφαίρηση. Άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Θα προσπαθήσω να το φέρουμε με όσο πιο απλά λόγια για να κατανοήσετε πως και γιατί παίζουμε άμυνα με τον α, τον β ή τον γ τρόπο. Τρεις λοιπόν καταστάσεις έχουμε στο άθλημα. Άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Δεύτερη περίπτωση άμυνα σε παίχτη χωρίς μπάλα. Και εξειδικεύουμε την άμυνα στους ψηλούς. Ο λόγος, οι ψηλοί παίζουν κοντά στο καλάθι, γύρω γύρω στη ρακέτα. Άρα δεν μπορούμε να τους εντάξουμε στις περιπτώσεις. Έχουμε λοιπόν την κάθε περίπτωση να τη μελετήσουμε ξεχωριστά για να δούμε πως διαρθρώνεται ολόκληρη η άμυνα. Και βάλτε καλά στο μυαλό σας αυτό το σχεδιάγραμμα που αποτυπώνει όλες τις περιπτώσεις. Και στην κάθε περίπτωση μπορούμε να βάζουμε την τεχνική του πως παίζουμε. Τι μπορεί να κάνει λοιπόν ο παίχτης όταν έχει την μπάλα, να τριπλάρει. Τι βασική αρχή θα εφαρμόσουμε άμυνα σε παίχτη που τριπλάρει. Τι προσπαθούμε βασική αρχή, να τον οδηγήσουμε προς τις γραμμές προς τα πλάγια για να είναι σύμμαχοι και να μας βοηθήσουν στην άμυνά μας. Άρα η τοποθέτηση του σώματος μας θα είναι τέτοια ώστε να του αποτρέπει την κίνηση προς το κέντρο. Ανάλογα από την πλευρά που είμαστε θα έχουμε το εσωτερικό πόδι μπροστά, χαμηλά. Είπαμε το πως παίζουμε την θέση και τον οδηγούμε προς τα πλάγια. Δε σπινείς, παρακαλώ μπορέσα να σας βοηθήσω, πέστε μου. Τι άλλο μπορεί να κάνει ο παίχτης όταν έχει την μπάλα, να έχει δικαίωμα τρίπλας. Λογικά, πώς θα του παίξουμε αμυνά, λογικά πες. Πρέπει να ασχηθεί λίγο μακροχέρις γιατί λέμε τώρα και το 80 πόντους να πούμε, είναι πάλι τέτοια απόσταση και ανάλογα το ποιος μαρκάρει ποιον. Ώστε να μην μπορεί να μας περάσει με το πρώτο βήμα. Όπως λέει και ο συνάδελφός σας, ιδιαίτερα στις αναπτυξιακές ηλικίες, παιδιά, μπορούμε να το προθετούμε τέτοιου είδους. Ένα χέρι απόσταση, εδώ. Άρα, αντιλαμβάνετε πιο εύκολα την απόσταση των παιδί. Ιδιαίτερα, θα σας λέω στις αναπτυξιακές ηλικίες, άμα το πούμε τώρα 70, 80, 90 πόντους, δεν μπορεί να υπολογίσει αυτήν την απόσταση. Και τρίτη περίπτωση είναι όταν δεν έχει δικαίωμα τρίπλας. Η κάθε μία από αυτές τις περιπτώσεις, με δικαίωμα και χωρίς δικαίωμα τρίπλας, έχουν οι υποκατηγορίες. Γιατί στην άμυνα, εκτός από τον παίχτη, η μπάλα, ποιά άλλη παράμετρο πρέπει να λάβουμε υπόψη μας για το πώς θα παίξουμε, που είναι η μπάλα, που είναι ο παίχτης, που είναι το καλάθι. Άρα αυτά τα τρία στοιχεία καθορίζουν το πώς παίζουμε. Καλάθι, μπάλα και παίχτης που μπαρκάρουμε. Πώς μπορούν να πλέξουν αυτά. Όταν λοιπόν ο παίχτης έχει δικαίωμα τρίπλας, μπορεί να είναι κοντά στο καλάθι. Όταν έχει δικαίωμα τρίπλας, τι μπορεί να κάνει. Τρία πράγματα, πες. Έχει την μπάλα, αφού έχει την μπάλα, γι' αυτό έχει και δικαίωμα τρίπλας. Λοιπόν, να κάνει τρίπλα, πάσα, σούτ. Εγώ σε ανάμεινα, είναι κοντά στο καλάθι, γι' αυτό μπορεί να κάνει και σούτ. Ποια θα ελέγξω πρωτίστως, πες. Το σούτ πρωτιστά, αφού είναι κοντά στο καλάθι, άρα λοιπόν το ένα χέρι μου θα είναι σιλά. Και επειδή δεν μπορώ να ελέγξω δύο χέρια έχω, το άλλο χέρι θα είναι στο ύψος της μπάλας. Να ελέγξει την τρίπλα και την πάσα δευτερεβόντως. Πρωτίστως όμως, σιλά το χέρι για το σούτ. Θα είμαι όρθιος το σώμα μου, λογικά. Θα είναι όρθιο το σώμα μου, γιατί όχι όμως. Ακριβώς, γιατί έχει δικαίωμα τρίπλα. Αν είμαι όρθιο το σώμα μου με μία προσπήσει, έφυγε. Άρα θα είναι πιο χαμηλά, αλλά σιλά το χέρι. Και το άλλο στο ύψος της μπάλας. Όταν έχει δικαίωμα τρίπλα και είναι μακριά από το καλάθι, τι υπολείπεται αυτός ο παίχτης, δεν μπορεί να κάνει και σούτ. Άρα εκεί, πιο εύκολη είναι η δουλειά του αμυντικού. Πρέπει να ελέγξει την τρίπλα και την μπάσα. Άρα, εδώ. Και φυσικά, αυτά τα δύο στοιχεία, σε παίχτη με δικαίωμα τρίπλα, ισχύουν και χωρίς δικαίωμα τρίπλα. Μια διαφορά, ότι ο αμυντικός εδώ, η δουλειά του γίνεται ευκολότερη. Γιατί δεν έχει να αντιμετωπίσει την περίπτωση που κάνει τριπλάριο παίχτη. Άρα, όταν είναι κοντά στο καλάθι, θα ελέγξει το σούτ και την μπάσα με το σώμα του πιο όρθιο. Γιατί έχασε το δικαίωμα τρίπλα και πρωτίστως θα ελέγξει το σούτ. Όταν είναι μακριά δε από το καλάθι, έχει χάσει δύο από τα πλεονεκτήματα που είχε. Το δικαίωμα τρίπλας τελείωσε. Άρα, αυτός ο παίχτης που είναι και μακριά από το καλάθι, δεν μπορεί να σουτάρει. Τι μπορεί να κάνει μόνο? Πάσα. Άρα λοιπόν, είναι πιο εύκολη ακόμα η δουλειά του αμυντικού. Και ο στόχος θα είναι να ελέγξουμε όλες τις διόδους για πάσα. Το σώμα μας όρθιο, δεν πρέπει να έχει δικαίωμα τρίπλας. Άρα, όρθιο το σώμα μας, πολύ κοντά και πιεστικά και ελέγχουμε όλες τις διόδους για πάσα. Αυτές είναι οι περιπτώσεις άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Έτσι ανάγλυφα να το έχετε στο νου ή στο χαρτί σας και να απαντάτε σε κάθε μία περίπτωση πώς τοποθετούμαστε και πώς παίζουμε άμυνα. Μόνο έτσι μπορείτε να προσεγγίσετε και να κατανοήσετε την άμυνα γενικότερα. Είτε είναι την περίπτωση αυτή άμυνα σε παίχτη με μπάλα είτε είναι η περίπτωση άμυνα σε παίχτη χωρίς μπάλα. Που έχουμε πάλι ένα σχεδιάγραμμα το οποίο λογικά και με ροή θα μας δώσει τη δυνατότητα να δούμε ποιες περιπτώσεις έχουμε. Τρεις βασικές περιπτώσεις την άλλη ώρα. Τρεις βασικές περιπτώσεις άμυνα σε μία πάση απόσταση. Δεύτερη περίπτωση δύο πάσης απόσταση και τρίτη περίπτωση η αδύνατη πλευρά. Τρεις βασικές περιπτώσεις άμυνα σε παίχτη χωρίς μπάλα. Η μία πάση απόσταση δύο πάσης απόσταση και λοιπά δεν έχουν να κάνουν με απόσταση μέτρων. Δηλαδή δεν είναι πέντε μέτρα δέκα μέτρα δεκαπέντε μέτρα. Έχουν να κάνουν με το αν μεσολαβεί ενδιάμεσα κάποιος ζευγάρι αμυνόμενου και επιθετικού. Μία πάση απόσταση είναι η μόνη περίπτωση όπου έχουμε τρεις υποκατηγορίες. Ο παίχτης που μαρκάρουμε ο επιθετικός είναι πιο κοντά στο καλάθι από την μπάλα. Όλη η λογική και η φιλοσοφία. Καταρχήν πέστε μου στο ερώτημα γιατί κάνουμε άμυνα στο μπάσκετ. Στατιστικά και λογικά καλάθι μπορούμε να δεχθούμε από κοντινή απόσταση ή από μακρινή απόσταση. Πιο εύκολα από κοντινή. Άρα ο στόχος της άμυνας ο βασικός και φιλοσοφικός είναι να μην πλησιάζει η μπάλα από την μπάλα και δεν είναι από το φυσικά. Η μπάλα να μην πλησιάζει στο καλάθι στη ρακέτα. Άρα λοιπόν όταν εγώ μαρκάρω έναν παίχτη χωρίς την μπάλα και αυτός είναι κοντά στο καλάθι. Πρέπει να αποτρέψω να πάει μπάλα σε αυτόν για να μην κινδυνεύουμε περισσότερο. Αυτή είναι η περίπτωση μιας πάσας απόστασης δηλαδή που δεν μεσολαβεί άλλος δευγάρι αμυνόμενο επιτυθέμενο ενδιάμεσα. Ευθεία μπορεί να γίνει μία πάση απόσταση αυτή είναι. Και ο επιτυθέμενος είναι πιο κοντά στο καλάθι από την μπάλα. Η άμυνά μου είναι πιεστική έτσι ώστε να αποτρέπω την πάσα. Λεκτικά τοποθετούμε εδώ το πλαίσιο σε αυτόν. Παίζει χέρι μακριά από την μπάλα κοντά στο ύψος των πλευρών του παίχτη. Το πόδι μακριά από την μπάλα ανάμεσα στα πόδια του και το χέρι πόδι από την πλευρά της μπάλας στη γραμμή πασαρίσματος. Η γραμμή πασαρίσματος και ισχύει για από εδώ και παρακάτω όσες φορές και αν τη χρησιμοποιήσουμε είναι η νοητή γραμμή που ενώνει τον παίχτη μου με την μπάλα, η ευθεία που ενώνει. Άρα εγώ όταν πρέπει να έχω το χέρι μου και το πόδι μου πάνω στη γραμμή πασαρίσματος, αυτό εννοούμε και εκεί έγινε η πιεστικότητα της άμυνας. Δεύτερη περίπτωση της μίας πάσας απόστασης. Είναι ο παίχτης να είναι πιο μακριά από το καλάθι από την μπάλα. Από πού είπαμε κινδυνεύουμε πρωτίστως, από την μπάλα. Εμείς τι παίχτη μαρκάρουμε που είναι μακρύτερα σε σχέση με την μπάλα. Άρα θα παίξω, ενώ είναι μία πάσα απόσταση, άρα θα παίξω πιεστικά να μην πάρει την μπάλα αυτός. Και ο λόγος λογικά γιατί, γιατί αν απομακρυθεί η μπάλα από το καλάθι, η άμυνα είναι πετυχημένη εν μέρη. Άρα δεν είναι ο στόχος μου να αποτρέψω την πάσα σε αυτόν, άρα θα παίξω διαφορετικά. Και θα είμαι πιο μέσα και θα το δούμε ανάγκληφο αυτό πώς είναι, γιατί δεν θέλω να σας δείξω τώρα. Θα το δούμε ανάγκληφο αυτό, άρα θα παίξω πιο μέσα και είμαι έτοιμος να δώσω και βοήθειες. Και η τρίτη περίπτωση της μίας πάσας απόστασης είναι ο επιτυθέμενος και η μπάλα να είναι περίπου στην ίδια ευθεία. Φανταστείτε δύο περιφερειακούς παίχτες που είναι περίπου στο ύψος του τρυπόντου έξω από τη ρακέτα, έχει ο ένας περιφερειακός παίχτης την μπάλα και εμείς μαρκάρουμε τον άλλον απέναντι. Είναι στην ίδια ευθεία, δηλαδή τον αλλάξει πλευρά η μπάλα, δεν δημιουργεί καμία ανισορροπία ή κάποιο πρόβλημα. Άρα πάλι δεν παίζουμε πιεστικά, είμαστε πιο μέσα, είμαστε έτοιμοι να δώσουμε και βοήθεια αν γίνει διείσδιση από την πλευρά μας. Τέλος, από μόνη της η αδύνατη πλευρά είναι μια κατηγορία. Θυμάστε εκεί οι προτελευταίοι ποια είναι η δυνατή και η αδύνατη πλευρά. Μέγα φιλοσοφικό ερώτημα του προηγούμενου αιώνα. Η δυνατή πλευρά είναι η πλευρά που παίζεται η μπάλα, αν χωρίσουμε με μία νοητή γραμμή στη μέση του γήπεδο, το μισό γήπεδο που παίζεται η μπάλα είναι η δυνατή, η άλλη είναι η αδύνατη. Άρα λοιπόν αν παίζουμε άμυνα σε παίχτη στην αδύνατη πλευρά, εμείς η μέρη μνά μας και η έννοια μας είναι να δώσουμε βοήθειες. Για αυτό παίζουμε σχεδόν κάτω από το καλάφι, φανταστείτε τη μία πλευρά είναι η μπάλα και εμείς μαρκιάρουμε στην άλλη πλευρά. Περίπου στη μέση είμαστε εμείς, γιατί αν ταξιδέψει η μπάλα από τη μία πλευρά στην άλλη, ο χρόνος είναι μεγάλος και προλαβαίνουμε να ελέγξουμε. Ας το δούμε λίγο ανάγκληφα αυτό εδώ, την τοποθέτηση στο χώρο. Λοιπόν. Για πέστε μου σας παρακαλώ να μου αναγνωρίσετε τις περιπτώσεις εδώ πέρα. Εδώ είναι η μπάλα. Περίπτωση πρώτη. Τι έχουμε εδώ, ποια κατάσταση είναι αυτός εδώ ο αμυντικός σε ποια κατάσταση Βρίνα, πες. Ωραία, μία πάση απόσταση. Και από τις τρεις περιπτώσεις της μιάς πάσης απόστασης, ποια? Ποια, βάλε μέσα και το καλάθι, ο παίχτης που μαρκάρει είναι, όχι, πιο κοντά στο καλάθι από την μπάλα, να η μπάλα. Για αυτό παίζει και επειδή ακριβώς είναι στην αρχή της κίνησης εδώ, δεν είναι τόσο πιεστικά, θα πρέπει να είναι λίγο πιο κοντά στον παίχτη του. Λοιπόν, πέστε μου, οι κοπελιές εκεί πίσω, ποια περίπτωση είναι εδώ, είναι η μπάλα, αυτός ο αμυντικός σε ποια, μαρκάρει αυτόν, ποια περίπτωση είναι. Μία πάση απόσταση, δύο πάσης απόσταση, αδύνατη πλευρά, τι είναι. Πού τον εντάσσεται δηλαδή αυτή την περίπτωση του αμυνόμενου αυτού. Ε, κάποιος άλλος, θες, γιατί είναι στην απέναντι, ναι αλλά πρόσεξε με Σολαβία άλλος ζευγάρι εδώ, άρα είναι μία πάση απόσταση. Δεν είναι πολύ μεγάλη η απόσταση και η ίδια είναι, ναι η μέση, εδώ είναι η μέση. Είναι μία πάση απόσταση, με τον παίχτη που μαρκάρουμε και την μπάλα περίπου στην ίδια απόσταση από το καλάθι. Παίζουμε πιο μέσα, παρακαλώ. Είμαστε έτοιμοι να δώσουμε βοήθεια σε περίπτωση που γίνει διείσδιση από εδώ και ελέγχουμε την μπάλα και τον παίχτη μας ταυτόχρονα. Αυτός εδώ, ποια περίπτωση είναι. Πες παλικάρι μου, όχι, δεν είναι αδύνατη πλευρά ακόμα. Πρόσεξε, να η μπάλα, να ένα ζευγάρι να άλλο, είναι, πες, όχι, δύο πάει σε απόσταση είναι παιδιά. Προσέξτε, αν πάει μπάλα από εδώ εκεί, τότε αυτός θα είναι αδύνατη πλευρά. Δηλαδή θα είναι στη μία άκρη και θα μαρκάρει έναν παίχτη που είναι στην άλλη, απέναν την πλευρά. Εδώ, με πάσα εδώ και εδώ μπορεί να έρθει. Μεσολαβία ένα ζευγάρι εδώ ανάμεσα, από εδώ εδώ. Είναι δύο πάει σε απόσταση. Πώς παίζουμε άμυνα στη δύο πάει σε απόσταση. Παίζουμε. Στα δύο τρίτα της απόστασης μπάλας και παίχτη. Η γραμμή πασαρίσματος. Είπαμε ότι είναι η ευθεία που ενώνει την μπάλα και τον παίχτη. Εμείς παίζουμε ένα μέτρο πίσω από τη γραμμή πασαρίσματος. Για ποιον λόγο, λογικά. Για να μπορούμε να βλέπουμε ταυτόχρονα και τον παίχτη και την μπάλα. Αν ήμασταν πάνω στη γραμμή θα έπρεπε να έχουμε περιφερειακή όραση 180 μήρες. Μόνο αν είσαι αλήθωρος μπορείς να το καταφέρεις αυτό. Ο μέσος όρος των ανθρώπων έχουν περίπου 160 μήρες περιφερειακή όραση. Άρα λοιπόν, αν πάμε ένα μέτρο πίσω από τη γραμμή πασαρίσματος, εύκολα μπορούμε να δούμε και τον παίχτη και την μπάλα που πρέπει να το κάνουμε. Αν πάει μπάλα στη γωνία τότε θα δούμε την αδύνατη πλευρά. Εδώ! Ακριβώς. Έχουμε τις άλλες δύο περιπτώσεις που δεν ακουμπήσαμε. Λοιπόν, θέλω να μου πείτε, η μπάλα είναι εδώ στη γωνία. Πρώτον, τι άμυνα κάνει αυτός ο παίχτης. Πρέπει να τα αναγνωρίζετε πιο εύκολα για να μπορέσετε να ανταποκριθείτε. Εδώ. Αυτός εδώ. Μπαν του μπαν. Τι περίπτωση είναι. Πες. Άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Εκεί πρέπει να το βάζουμε. Να το βάζουμε δηλαδή στη θέση του. Στο καλούπι. Άμυνα σε παίχτη με μπάλα. Με δικαίωμα τρίπλας. Κοντά στο καλάθι. Αυτά έτσι πρέπει να τα βάλετε όμως. Αν δεν τα κωδικοποιήσουμε με αυτόν τον τρόπο δύσκολα θα αναλύουμε. Λοιπόν, αυτός ο αμυντικός ο κόκκινος μαρκάρει αυτόν τον άσπρο. Πέστε μου ποια περίπτωση είναι αυτή. Πες. Ναι. Ο παίχτης αυτός εδώ και η μπάλα είναι στην ίδια απόσταση. Λοιπόν, ο παίχτης που μαρκάρουμε είναι μία πας απόσταση και είναι σε σχέση με την μπάλα πιο μακριά από το καλάθι. Όπως βλέπετε ο αμυντικός εδώ δεν παίζει πιεστικά ενώ είναι μία πας απόσταση. Παίζει πιο μέσα, ελέγχει και τον παίχτη του και την μπάλα και είναι έτοιμος όπως και στην ίδια ευθεία, μη μιλάτε και στο τέλος. Είναι έτοιμος να δώσει βοήθεια σε περίπτωση γίνει δύσδεση από πάνω. Και να σας πω κάτι παιδιά. Αυτή την πάσα εδώ εμείς τη θέλουμε γιατί θα απομακρυνθεί η μπάλα από το καλάθι. Λέγε τι ήθελες να ρωτήσεις. Λοιπόν, αυτός εδώ ο παίχτης μαρκάρει αυτόν. Ποια περίπτωση είναι. Πες. Δύο πάεις απόσταση. Πώς παίζουμε στις δύο πάεις απόσταση. Να η μπάλα. Απόστασης μπάλας και παίχτη που μαρκάρουμε. Όχι λίγο. Τώρα το ένα μέτρο πίσω. Όχι. Από τη γραμμή πασαρίσματος. Έτσι πρέπει να τα λέμε όμως. Δηλαδή η γραμμή πασαρίσματος είναι η ευθεία που ενώνει αυτό. Λοιπόν, και κλείνουμε με αυτόν εδώ. Εδώ τον παίχτη. Λέγια. Πες. Δεν να τράμε την απόσταση με μέτρο ταινία. Εντάξει, δηλαδή, συμπτωματικά είναι εκεί πέρα τώρα. Εδώ είναι ο παίχτης περίπου. Αυτός είναι έξω από το τρίποντο. Η απόσταση όχι, δεν είναι η ίδια. Πλησιάζει προς το καλάθι. Εσύ παίρνεις την εικόνα και κάνεις περιπτωσιολογία. Ναι, αλλά η τελική γραμμή έχει και γωνίες σε φωνό, αλλά το καλάθι είναι κοντά στην τελική γραμμή. Πλησιάζοντας προς την τελική γραμμή πλησιάζομαι και προς το καλάθι. Πρόσεξε να δεις. Εδώ τώρα, ενώ είπα να μην μπούμε σε τέτοιου είδους λεπτομέρειες με την εξής έννοια. Θεωρώ ότι θα χαθείτε, γιατί εδώ αυτός είναι πιο κοντά στο καλάθι, φιλοσοφικά και μπασκετικά, γιατί εδώ μπορεί να διησδίσει εύκολα. Εάν αυτός ο παίχτης που είναι εδώ πάει να διησδίσει, θα συναντήσει 3-4, ενώ αυτός μόνο 1. Για αυτό σου λέω, εάν όμως μου το υποθετήσεις το τέτοιο, θα πρέπει να σου απαντήσω μπασκετικά. Εγώ θέλω να το καταλάβετε όσο το δυνατόν, με τον απλούστερο δυνατό τρόπο και να μπείτε σε τέτοιου είδους λεπτομέρειες. Αυτά του χρόνου στην ειδικότητα θα τα αναλύσουμε. Μπορεί να έρθει. Είναι πρόθυμος και έτοιμος ακόμα όχι, αλλά μπορεί να ετοιμαστεί. Δεν λύσαμε όμως την περίπτωση εδώ. Δύο πάει σε απόσταση και μας έμεινε αυτός ο παίχτης εδώ. Τι άμη να παίζει, ποια περίπτωση είναι. Αδύνατη πλευρά, βρίσκεται σχεδόν κάτω από το καλάθι. Έτοιμος να δώσει βοήθειες σε όποιον χρειαστεί. Η μία πλευρά είναι η μπάλα και ο άλλος παίχτης που μαρικάρ είναι εδώ στην άλλη πλευρά. Αν ταξιδέψει μπάλα από εκεί εδώ είναι πάρα πολύ μεγάλος ο χρόνος και προλαβαίνει να μηνθεί. Αυτές είναι οι περιπτώσεις άμη να σε παίχτη χωρίς μπάλα. Μία στιγμή μόνο θέλω να δείτε και αν μπορείτε να αναγνωρίσετε αυτά που λέγαμε. Γιατί πιο αργά το βάζουμε αργά και παρακολουθήστε τώρα σε κανονικό παιχνίδι. Είδατε την άμυνα μία πάσα με τον παίχτη πιο μέσα και να είναι έτοιμος να κλέψει. Σε κανονικό παιχνίδι την πίεση στην μπάλα, τις μασικές αρχές. Λοιπόν, μπορείτε να αναγνωρίσετε εδώ κάποιες καταστάσεις. Ακούω. Αναγνωρίστε. Εδώ. Αυτή. Πες. Μία πάσα απόσταση. Όχι. Η μπάλα είναι εδώ. Είναι περίπου στην ίδια ευθεία. Όπως βλέπετε δεν είναι εδώ αυτοί οι δυο παίχτες. Άσχετα αν ετοιμάζονται για screen. Εδώ. Λέγε. Κατερίνα. Μαρία. Λέγε Μαρία. Δύο πάει σε απόσταση μεσολαβή και άλλο ζευγάρι ανάμεσα. Στα δύο τρίτα της απόστασης ένα μέτρο πίσω. Δεν μου λέτε. Βλέπετε τώρα εσείς το παιχνίδι. Αυτό είναι εδώ το μπαίχτη. Εδώ. Και αναγνωρίζετε τι άμυνα παίζει. Πες του δυνατά. Λέγε. Εδώ. Εδώ δεν υπάρχει γιατί είναι ακριβώς το κέντρο η μπάλα. Δεν μπορούμε να το προσδιορίσουμε. Για πες τώρα τι είναι το deny. Άρνηση στην μπάσα. Δηλαδή απαγορεύουμε την μπάσα. Γιατί. Δηλαδή αυτός εδώ έχει καμιά ειδική οδηγία σε αυτόν εδώ να τον παίξει τόσο πιεστικά ώστε να του αρνείται την μπάσα. Για πέστε μου λογικά. Όχι μπασκετικά. Λογικά πες μου. Είναι πολύ κοντά στο καλάθι. Αν πάει μπάλα σε αυτόν κινδυνεύουμε άμεσα. Overplay. Deny. Πιεστική. Ιδιαίτερα πιεστική είναι το ίδιο και το αυτό. Είναι η μία πας απόσταση με τον παίχτη που μαρκάρουμε πιο κοντά στο καλάθι από την μπάλα. Για να ολοκληρώνουμε οι καταστάσεις που έχουμε για να κλείσουμε όσον αφορά τις περιπτώσεις της άμυνας. Είναι ότι η άμυνα στους ψηλούς αντιμετωπίζεται σε τρεις θέσεις. Όπως γνωρίζετε οι ψηλοί παίζουν γύρω και κοντά στο καλάθι. Ανάλογα με τη θέση τους που βρίσκονται λέμε ότι βρίσκονται ή στη χαμηλή θέση στους κόκκινους κύκλους ή στη μεσαία θέση στους μαύρους ή στη ψηλή θέση που είναι εδώ στη γραμμή των ελευθέρων βολών. Σε όλες τις περιπτώσεις η άμυνα στους ψηλούς διαφοροποιείται γιατί βρίσκονται πάντα κοντά στο καλάθι. Ποιες περιπτώσεις είναι αυτές και πώς παίζουμε. Όταν βρίσκονται στη χαμηλή, μεσαία και ψηλή θέση οι τοποθετήσεις του αμυντικού είναι 2 τέταρτα, 3 τέταρτα και 4 τέταρτα. Με τι έχει να κάνει τα τέταρτα αυτά εδώ. Με την τοποθέτηση του σώματος μας είναι η μπάλα από εκεί. Μαρκάρω έναν ψηλό παίχτη στη ραγκέτα. Εάν τοποθετήσω το στήθος μου κάθετα στο νόμο του, εδώ, είμαι στα 2 τέταρτα. Εάν πάω λίγο πιο μπροστά, 3 τέταρτα. Αν περάσω από μπροστά του και παίξω άμυνα είμαι 4 τέταρτα από μπροστά. Και αν είμαι τελείως από πίσω του, εδώ, είμαι 4 τέταρτα από πίσω. Αυτό έχει να κάνει με τα τέταρτα. Πάντα από τη μεριά της μπάλας. Κάθισε. Δηλαδή, στη χαμηλή θέση, 2 τέταρτα. 3 τέταρτα να είναι μπάλα, 3 τέταρτα. 4 τέταρτα από πίσω, στη μεσαία θέση. Και στην ψηλή θέση, εδώ, είτε από εδώ είτε από εκεί παίζουμε κυρίως 2 τέταρτα από την πλευρά της μπάλας. Γιατί, η εξαίρεση που έχουμε είναι ότι στη θέση high post, στην ψηλή θέση δεν μπορεί να πεχτεί η άμυνα 4 τέταρτα από μπροστά. Ο λόγος, όλος αυτός ο χώρος είναι ελεύθερος και μπορεί να κινηθεί ο παίχτης και να πάρει πάση. Όλες οι άλλες οι άμμενες, σε όλες τις θέσεις παίζονται το ίδιο για τους ψηλούς. Έχει να ρωτήσει κάτι κάποιος. Θα επανέλθουμε και στην εφαρμογή κάθε ένα πράγμα να το αναλύουμε, αλλά προσπαθήστε να βλέπετε και να αναγνωρίζετε κάποια πράγματα. Αυτό θα είναι το μεγαλύτερο και ουσιαστικότερο κέρδος σας. Σας ευχαριστώ. |