Διάλεξη 2 / Διάλεξη 2 / Συγκριτικό Εκκλησιαστικό Δίκαιο

Συγκριτικό Εκκλησιαστικό Δίκαιο: Παρακαλώ, αδερφή μου, για να σας ευχαριστήσω για τη δεύτερη διαλήξη του Συγκριτικού Εκκλησιαστικού Δικαίου του Δεύτερου Εξαμίνου. Συνεχίζω με την παρουσίαση του πανωράματος της Ρωμαϊκής Κουρίας και των λοιπόν οργανισμών της Αποστολικής Ιαγίας Έδρας. Και περνάμε στην...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Κυριαζόπουλος Κυριάκος (Επίκουρος Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Νομικής / Συγκριτικό Εκκλησιαστικό Δίκαιο ΙΙ
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2015
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=c3e83b0a
id 8ee55613-28bd-4222-9ef2-47d4af3c811e
title Διάλεξη 2 / Διάλεξη 2 / Συγκριτικό Εκκλησιαστικό Δίκαιο
spellingShingle Διάλεξη 2 / Διάλεξη 2 / Συγκριτικό Εκκλησιαστικό Δίκαιο
Νομική Επιστήμη - Δίκαιο
Κυριαζόπουλος Κυριάκος
publisher ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
url https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=c3e83b0a
publishDate 2015
language el
thumbnail http://oava-admin-api.datascouting.com/static/65d2/d037/7570/ddc0/bd44/9fd9/a768/e014/65d2d0377570ddc0bd449fd9a768e014.jpg
topic Νομική Επιστήμη - Δίκαιο
topic_facet Νομική Επιστήμη - Δίκαιο
author Κυριαζόπουλος Κυριάκος
author_facet Κυριαζόπουλος Κυριάκος
hierarchy_parent_title Συγκριτικό Εκκλησιαστικό Δίκαιο ΙΙ
hierarchy_top_title Νομικής
rights_txt License Type:(CC) v.4.0
rightsExpression_str Αναφορά
organizationType_txt Πανεπιστήμια
hasOrganisationLogo_txt http://delos.it.auth.gr/opendelos/resources/logos/auth.png
author_role Επίκουρος Καθηγητής
author2_role Επίκουρος Καθηγητής
relatedlink_txt https://delos.it.auth.gr/
durationNormalPlayTime_txt 00:29:57
genre Ανοικτά μαθήματα
genre_facet Ανοικτά μαθήματα
institution Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
asr_txt Παρακαλώ, αδερφή μου, για να σας ευχαριστήσω για τη δεύτερη διαλήξη του Συγκριτικού Εκκλησιαστικού Δικαίου του Δεύτερου Εξαμίνου. Συνεχίζω με την παρουσίαση του πανωράματος της Ρωμαϊκής Κουρίας και των λοιπόν οργανισμών της Αποστολικής Ιαγίας Έδρας. Και περνάμε στην έννοια των επιτροπών. Οι επιτροπές είναι οι οργανισμοί που δεν έχουν την πλήρη διοικητική αυτοτέλεια των ποντιφικών συμβουλίων, διότι συνδέονται με ορισμένη κογκρεγάτσιο ή σύλλογο ή με ορισμένο ποντιφικό συμβούλιο από την άποψη ότι «ο Πρόεδρος του Ποντιφικού Συμβουλίου προίσταται και της Επιτροπής». Δεν έχουν όμως ούτε δικό τους πρελάτους προϊστάμενο, δηλαδή ιεράρχοι προϊστάμενο, ούτε δικούς τους ανώτερους λειτουργούς. Ποιες είναι οι επιτροπές? Οι επιτροπές είναι οι εξής τρεις. Η Διεθνής Θεολογική Επιτροπή, η οποία συνδέεται με την κογκρεγάτσιο ή σύλλογο για τη δασκαλία της πίστεως. Δεύτερον, η Επιτροπή για τις θρησκευτικές σχέσεις με τον εβραϊσμό που συνδέεται με το ποντιφικό συμβούλιο για την προώθηση της ενότητας των χριστιανών. Και τρίτον, η Επιτροπή για τις θρησκευτικές σχέσεις με τους Μούσουλουμάνους που συνδέεται με το ποντιφικό συμβούλιο για το διάλογο μεταξύ των θρησκιών. Ποια είναι η έννοια των οργανισμών που συνδέονται με την Αγία Έδρα? Οι οργανισμοί που συνδέονται με την Αγία Έδρα είναι εκείνοι οι οποίοι, αν και δεν ανήκουν κατά κυριολεξία στη Ρωμαϊκή Κουρία, εντούτοις παρέχουν αναγκαίες ή οφέλημες υπηρεσίες σε αυτήν. Διακρίνονται σε οργανισμούς παλαιότερης και νεότερης συστάσεως. Διέπονται από τους οικείους νόμους, συστάσεως και διοικίσεως. Ο γενικός κανονισμός της Ρωμαϊκής Κουρίας ισχύει κατά κανόνα και για τους εν λόγω οργανισμούς. Ποιοι είναι οι οργανισμοί που συνδέονται με την Αγία Έδρα? Είναι οι εξής. Πρώτον, παλαιότεροι συστάσεως είναι τρεις. Πρώτον, το Μυστικό Αρχείο του Βατικανού, δεύτερον, η Ποντιφική Βατικανή Βιβλιοθήκη και τρίτον, η Ποντιφική Ακαδημία των Επιστημών. Δεύτεροι συστάσεως είναι οι εξής επτά οργανισμοί. Πρώτον, η Βατικανή Πολύγλωση Τυπογραφία. Δεύτερον, το Βατικανό Εγκδοτικό Βιβλιοπωλείο. Τρίτον, η εφημερίδα «L'Osservatore Romano», δηλαδή «Ο Ρωμαίος Παρατηρητής». Τέταρτον, ο Βατικανός Ραδιοφωνικός Σταθμός. Πέμπτον, το Βατικανό Τηλεοπτικό Κέντρο. Έκτον, η Φάμπρικα, δηλαδή η Επιτροπή του Ναού του Αγίου Πέτρου. Τέταρτον, η Ποντιφυκική Ελεημοσυνάρια, δηλαδή ο οργανισμός για την παροχή ελεημοσύνης προς τους πτωχούς. Ποια είναι η έννοια της Κεντρικής Υπηρεσίας Εργασίας. Ποια είναι η αρχή υπηρεσίας εργασίας. Είναι ο οργανισμός Αποστολικής Έδρας που είναι αρμόδιος για την παροχή εργασίας στη Ρωμαϊκή Κουρία και για τα ζητήματα που συνδέονται με αυτήν. Ποια είναι η έννοια των δικηγόρων της Αγίας Έδρας. Το Δικαστήριο της Ρωμαϊκής Ρώτα και η Κογκρεγκάτσιο ή Σύλλογος για τις ανακηρύξεις των Αγίων έχουν τους δικούς τους δικηγόρους για τη νομική υποστήριξη των δικαστικών υποθέσεων ενώπιον του Ανώτα του Δικαστηρίου της Αποστολικής Συγκνατούρα, δηλαδή Αποστολικής Επισφραγήσεως και των ιεραρχικών προσφυγών ενώπιον των Δικαστέρια δηλαδή των οργανισμών της Ρωμαϊκής Κουρίας υπάρχει ένα μητρό δικηγόρων που δικαιούνται να αναλάβουν την εν λόγω υποστήριξη. Από τους δικηγόρους τους ενιαγραμμένους στο παραπάνω μητρό αποτελείται κυρίως το σώμα των δικηγόρων της Αγίας Έδρας οι οποίοι μπορούν να αναλάβουν τη νομική υποστήριξη των υποθέσεων στο όνομα της Αγίας Έδρας ή των Δικαστέρια δηλαδή των οργανισμών της Ρωμαϊκής Κουρίας ενώπιον των εκκλησιαστικών ή πολιτιακών δικαστηρίων. Στη συνέχεια περνάμε στην καθήλη αρμοδιότητα των Δικαστέρια δηλαδή των οργανισμών της Ρωμαϊκής Κουρίας. Η Γραμματεία του Κράτους έχει δύο τμήματα δηλαδή το πρώτο τμήμα ή το τμήμα για τις γενικές υποθέσεις και το δεύτερο τμήμα ή το τμήμα για τις σχέσεις με τα κράτη ως προς τις αρμοδιότητές τους. Το πρώτο τμήμα προσωμιάζει κατά βάση με το Πρωθυπουργικό Γραφείο των Κρατών, ιδίως εκείνων που έχουν το πολίτευμα της Απόλυτης Μοναρχίας, ενώ το δεύτερο τμήμα με το Υπουργείο των Εξωτερικών των Ελλογωκρατών. Το δεύτερο τμήμα διεκπεραιώνει κατεξέρεση της υποθέσεις που αφορούν την ανάθεση των επιμέρους εκκλησιών, καθώς και τη σύσταση ή τη μεταβολή αυτών και των επισκοπικών οργανισμών, κατόπιν εντολής του Πάπα και ύστερα από συρεννόηση με ταρμόδια αντικαστέρια ή οργανισμούς της Αγίας Έδρας. Η Γραμματεία του Κράτους, ύστερα από εντολή του Πάπα, συντονίζει τη δραστηριότητα των δικαστέρια, δηλαδή των οργανισμών της Ρωμαϊκής Κουρία, και εξασφαλίζει την ενότητα κατεύθυνσής τους. Η Κογκρεγάτσιο Ισύλογος για τη Δασκαλία της Πίστεως είναι αρμόδια για την προαγωγή και την υπεράσπιση της διδασκαλίας για την πίστη και τα ήθη στην καθόλου εκκλησία. Εξετάζει πριν τη δημοσίευσή τους τα έγγραφα που ετοιμάζονται από άλλα δικαστέρια, δηλαδή από άλλους οργανισμούς της Ρωμαϊκής Κουρίας, εφόσον άπτονται της δασκαλίας για την πίστη ή τα ήθη. Ασκεί η κατεξέρεση την ανώτατη δικαστική εξουσία του Πάπα στις υποθέσεις των εγκλημάτων εναντίον της πίστεως, των σοβαρότερων εγκλημάτων εναντίον των ηθών και των εγκλημάτων των διαπρατώμενων κατά την τέλεση των μυστηρίων, καθώς και στις υποθέσεις που αφορούν το προνόμιο της πίστεως. Να διευκρινίσουμε ότι εγκλήματα εναντίον της πίστεως είναι η αποστασία και η αίρεση. Να διευκρινίσουμε ότι σοβαρότερα εγκλήματα εναντίον των ηθών είναι, παραδείγματος χάρη, η ανθρωποκτονία, η άμβλωση. Εγκλήματα διαπρατώμενα κατά την τέλεση των μυστηρίων είναι η απαγορευμένη μυστηριακή επικοινωνία, «Κομμουνικάτσιο εν σάκρης», η βεβήλωση των καθαγιασμένων ειδών, «Άρτου και Είνου». Να διευκρινίσουμε επίσης ότι το προνόμιο της πίστεως, κατά κυριολεκσίαν ταυτίστε με το λεγόμενο προνόμιο του Αποστόλου Πέτρου. Αυτό το προνόμιο συνίσταται στην εξουσία του Πάπα, να λύνει για χάρη της πίστης τον γάμο των συζύγων, από τους οποίους ο ένας τουλάχιστον είναι αβάπτιστος, εφόσον ο γάμος δεν έχει ολοκληρωθεί με συνουσία μετά το βάπτισμα και των δύο μερών. Και τώρα προχωρούμε στην «Κογκρεγκάτσιο Ισήλωγο για τις Ανατολικές Εκκλησίες». Η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλωγος για τις Ανατολικές Εκκλησίες» είναι αρμόδια για όλες τις υποθέσεις των Ανατολικών Καθολικών Εκκλησιών. Εξερούνται όμως οι υποθέσεις που ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της «Κογκρεγκάτσιο Ισηλόγου» για τη δασκαλία της πίστεως, της «Κογκρεγκάτσιο Ισηλόγου» για τις ανακηρύξεις των Αγίων, της Αποστολικής Πενητεντσιάρια, δηλαδή του Αποστολικού Εξομολογηταρίου, του Ανώτατου Δικαστηρίου της Αποστολικής Συγκνατούρα ή Αποστολικής Επισφραγήσεως, του Δικαστηρίου της Ρωμαϊκής Ρώτα, καθώς και της «Κογκρεγκάτσιο Ισηλόγου» για τη θεία λατρεία και την τάξη των μυστηρίων αναφορικά με την «Δυσπενσάτσιο», δηλαδή την απαλλαγή για το γάμο των ράτους ενών κονσουμάτους, δηλαδή επικυρωμένο με την τέλεση του μυστηρίου και μη ολοκληρωμένο με την καταφύση συνουσία μεταξύ των συζύγων. Η «Κογκρεγκάτσιο» έχει αποκλειστική αρμοδιότητα, η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογος» για τις Ανατολικές Εκκλησίες έχει αποκλειστική αρμοδιότητα για την ιεραποστολή στις περιφέρειες στις οποίες οι Ανατολικοί ρυθμοί υπερισχύουν από παλιά. Η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογος» για τη θεία λατρεία και την τάξη των μυστηρίων είναι αρμόδια για τη ρύθμιση, την προαγωγή και την εποπτεία της εγγένει θείας λατρείας στην καθόλου εκκλησία. Ασκή κάτεξέρεση την ανώτατη δικαστική εξουσία του Πάπα στις υποθέσεις της «Δυσπενσάτσιο» για το γάμο των ράτους ενών κονσουμάτους και στις υποθέσεις τις σχεδικές με την ακυρότητα της χειροτονίας. Η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογος» για τις ανακηρύξεις των Αγίων. Η «Κογκρεγκάτσιο» για τις ανακηρύξεις των Αγίων είναι αρμόδια για τις ανακηρύξεις των Αγίων, καθώς και για την απόδοση του τίτλου του διδασκάλου σε ορισμένους Αγίους. Ύστερα από την συμβουλευτική π.ψήφο της «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογου» για τη διδασκαλία της πίστεως, αναφορικά με την εξέχωσα διδασκαλία του Αγίου. Έχει επίσης αρμοδιότητα για τη διακήρυξη της αυθεντικότητας των ιερών λειψάνων. Η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογος» για τους επισκόπους. Πριν προχωρήσουμε όμως στην παρουσίαση της καθήλην αρμοδιότητας της «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογου» για τους επισκόπους, ας εξηγήσουμε τον όρο «Δυσπενσάτσιο Απαλλαγή» για το γάμο τον επικυρωμένο και μη ολοκληρωμένο ράτους ενών κονσουμάτους. Η «Δυσπενσάτσιο Απαλλαγή» για το γάμο τον επικυρωμένο και μη ολοκληρωμένο χορηγείται για εύλογη αιτία από τον Πάπα προσωπικά. Μετά την τήρηση της ειδικής δικαστικής διαδικασίας που προβλέπεται από τον Κώδικα Κανονικού Δικαίου της Λατινικής Εκκλησίας και τον Κώδικα Κανόνων των Ανατολικών Καθολικών Εκκλησιών. Και τώρα προχωρούμε στην παρουσίαση της καθήλην αρμοδιότητας της «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογου» για τους επισκόπους. Η «Κογκρεγκάτσιο» για τους επισκόπους είναι αρμόδια για τη σύσταση και τις λυπές μεταβολές των επιμέρους εκκλησιών και των επισκοπικών οργανισμών, καθώς και για τις αναθέσεις των επιμέρους εκκλησιών μέσα στη Λατινική Εκκλησία. Διευθετεί τις επισκέψεις «αντλήμινα», δηλαδή τις επισκέψεις στους τάφους των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου των Λατίνων Επισκόπων και υποπτεύει τους λατινικούς επισκοπικούς οργανισμούς. Ασκεί τις αρμοδιότητες Αγίας Έδρας σε σχέση με τις προσωπικές «πρελατούραι», δηλαδή σε σχέση με τις προσωπικές ιεραρχικές δικαιοδοσίες. Ας εξηγήσουμε την έννοια της προσωπικής «πρελατούρα», δηλαδή της προσωπικής ιεραρχικής δικαιοδοσίας. Αυτή είναι μια οργανωτική δομή, η οποία ιδρύεται από την Αγία Έδρα και δεν εξομοιώνεται με επισκοπή. Έχει σκοπό να κατανέμει κατάλληλα τους πρεσβυτέρους και να αναπτύσσει ειδικές πειμαντικές και υραποστολικές δραστηριότητες για διάφορες περιοχές ή κοινωνικές ομάδες. Προίσταται αυτής ένας «πρελάτους», δηλαδή ιεράρχης, ως οικείος ορδινάριους, δηλαδή τακτικός ιεράρχης. Τούτος έχει το δικαίωμα να εγγράψει στην προσωπική «πρελατούρα», στην προσωπική ιεραρχική δικαιοδοσία, όπως οι επιμέρους εκκλησίες, πρεσβυτέρους και διακόνους του κοσμικού κλήρου, καθώς και ιεροσπουδαστές, τους οποίους μπορεί να προάγει στους βαθμούς του πρεσβυτέρου και του διακόνου με τον τίτλο της υπηρεσίας της «πρελατούρα персонάλις» της προσωπικής ιεραρχικής δικαιοδοσίας. Επίσης, το δικαίωμα να ιδρύει εθνικά οι διεθνοί ιεροσπουδαστήρια και να δέχεται με συμβάσεις την ενσωμάτωση στην «πρελατούρα», δηλαδή στην προσωπική ιεραρχική δικαιοδοσία, των λαϊκών με τη μορφή της οργανικής συνεργασίας. Με την αποστολική διάταξη «outsit validum» της 28-11 του 1982, ο τότε Πάπας Ιωάννης Παύλος Β' ίδρυσε την προσωπική «πρελατούρα», δηλαδή την προσωπική ιεραρχική δικαιοδοσία του «Opus Dei». Θα πρέπει επίσης να εξηγήσουμε εδώ την έννοια των «ορδινάρι», δηλαδή των τακτικών ιεραρχών. Είναι εκείνοι οι οποίοι ασκούν την τακτική εξουσία διακυβερνήσεως μέσα στην Καθολική Εκκλησία. Ορδινάριοι, δηλαδή ασκούνται στην τακτική εξουσία διακυβερνήσεως, είναι στην Λατινική Εκκλησία. Πρώτον, ο Ρωμαίος Ποντίφικας, δηλαδή ο Πάπας. Δεύτερον, οι επαρχιούχοι επίσκοποι. Τρίτον, οι εδαφικοί πρελάτ, δηλαδή οι εδαφικοί ιεράρχες. Τέταρτον, οι εδαφικοί αμπάτες, δηλαδή οι εδαφικοί ηγούμενοι. Πέμπτον, οι αποστολικοί βικάροι, δηλαδή οι αποστολικοί αντιπρόσωποι. Έκτον, οι αποστολικοί υπαρχοί. Εύδομον, οι μόνιμοι αποστολικοί διοικητές, ατμινιστρατώρες. Όχδον, όσοι ενόσο κολλείται ή χειρεύει η έδρα μιας επιμέρους εκκλησίας διαδέχονται τους ανωτέρω στη διακυβέρνησή της. Ένατον, οι γενικοί βικάροι των επιμέρους εκκλησιών, δηλαδή οι γενικοί αντιπρόσωποι των επιμέρους εκκλησιών. Δηλαδή, η Γενική Αρχιερατική Επίτροπη με την ορολογία του Ορθοδόξου Κανονικού Δικαίου. Δέκατον, οι επισκοπικοί βικάροι των επιμέρους εκκλησιών, δηλαδή οι αρχιερατικοί αντιπρόσωποι, οι αρχιερατικοί επίτροποι κατά την έννοια του Ορθοδόξου Κανονικού Δικαίου. Δέκατον, οι γενικοί προηστάμενοι ή γενικοί υγούμενοι των μοναστικών καθηδριμάτων κληρικών Ποντιφικού Δικαίου. Δωδέκατον, οι επαρχιακοί προηστάμενοι ή υγούμενοι των μοναστικών καθηδριμάτων κληρικών Ποντιφικού Δικαίου. Δέκατον, οι γενικοί προηστάμενοι ή υγούμενοι των αδελφωτήτων αποστολικής ζωής κληρικών Ποντιφικού Δικαίου. Και δωδέκατον, οι επαρχιακοί προηστάμενοι των αδελφωτήτων αποστολικής ζωής κληρικών Ποντιφικού Δικαίου. Πρέπει εδώ να διευκρινίσω με την έννοια των επιμέρους εκκλησιών. Οι επιμέρους εκκλησίες είναι τμήματα του λαού του Θεού, δηλαδή τμήματα καθολικών πιστών, που έχουν ανατεθεί στην επιμαντική φροντίδα των επικεφαλείς των επιμέρους εκκλησιών. Η βασική μορφή μιας επιμέρου εκκλησίας είναι η επισκοπή. Με την επισκοπή εξωμιούνται και οι εξής επιμέρους εκκλησίες. Οι εδαφικές ιεραρχικές δικαιοδοσίες, οι εδαφικές δεύτερον, οι εδαφικές υγουμενικές δικαιοδοσίες, τρίτον, οι δικαιοδοσίες των αποστολικών αντιπροσώπων, τέταρτον, οι δικαιοδοσίες των αποστολικών υπάρχων και πέμπτον, οι δικαιοδοσίες των μόνιμων αποστολικών διοικητών. Οι επαρχιούχοι επίσκοποι, οι εδαφικοί ιεράρχες και οι εδαφικοί υγούμενοι πειμένουν, δηλαδή διοικούν, εν ευρύ αινία, τις επιμέρους εκκλησίες τους στο δικό τους όνομα. Και τώρα προχωρούμε να εξηγήσουμε την έννοια των ορδινάριοι, δηλαδή των τακτικών ιεραρχών, δηλαδή των ασκούντων την τακτική εξουσία δια κυβερνήσεως στις Ανατολικές Καθολικές Εκκλησίες. Στις Ανατολικές Καθολικές Εκκλησίες ορδινάριοι, δηλαδή ασκούντες την τακτική εξουσία δια κυβερνήσεως είναι οι εξής. Πρώτον, ο Ρωμαίος Ποντίφικας, η Πάππας. Δεύτερον, οι Πατριάρχες των Πατριαρχικών Εκκλησιών. Τρίτον, οι μεγαλύτεροι Αρχιεπίσκοποι των Μυζώνων Αρχιεπισκοπικών Εκκλησιών. Τέταρτον, οι Μητροπολίτες Σουηγιούρης των άλλων εκκλησιών Σουηγιούρης. Πέμπτον, οι επαρχιούχοι επίσκοποι. Έκτον, όσοι ενώσου κολύονται ή χειρεύουν είτε μια Πατριαρχική ή μεγαλύτερη Αρχιεπισκοπική Μητροπολιτική Σουηγιούρης έδρα, είτε μια επαρχιακή έδρα διαδέχονται τσονωτέρω στη διακυβέρνηση μιας από τις παραπάνω εκκλησίες Σουηγιούρης ή μιας επισκοπής. Και έβδομον, οι ανώτεροι προηστάμενοι γενικοί επαρχιακοί των καθηδριμάτων καθαγιασμένης ζωής, εφόσον έχουν τακτική εξουσία διακυβερνήσεως. Τι είναι οι αδελφότητες Αποστολικής Ζωής. Αδελφότητες Αποστολικής Ζωής είναι ικανονικώς ιδρυμένες ως εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα αδελφότητες, οι οποίες προσωμιάζουν με τα καθηδρίματα καθαγιασμένης ζωής. Τα μέλη τους δεν ομολογούν τις τρεις Ευαγγελικές σύμβουλες, τις τρεις Ευαγγελικές υποσχέσεις, της πενίας, της αγνοίας και της ακτιμοσύνης, ενώ σε μερικές από αυτές ομολογούν ή ενολαμβάνουν ιδιωτικά, με κάποιο δέσμο τις παραπάνω σύμβουλες ή υποσχέσεις. Επιδιώκουν δε τον ηχείο σκοπό, διάγουν κοινή ζωή και τηρούν τον καταστατικό χάρτης αδελφότητας στην οποία ανήκουν. Τι είναι τα καθηδρίματα καθαγιασμένης ζωής. Είναι ικαρονικώς ιδρυμένες ως εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα αδελφότητες. Τα μέλη τους ομολογούν ή αναλαμβάνουν δημοσίως, μπροστά στην αρμόδια εκκλησιαστική αρχή, τις τρεις Ευαγγελικές συμβουλές ή υποσχέσεις, της πτωχίας, της αγνοίας και της υπακοής, μέσω επαγγελιών ή άλλων ιερών δεσμών, όρκων, υποσχέσεων και λοιπά, είτε αλλάζοντας είτε όχι την γενική νομική κατάσταση του πληρικού ή του λαϊκού. Αν τα μέλη τους την αλλάζουν τα καθηδρίματα είναι μοναστικά, αν δεν την αλλάζουν τα καθηδρίματα είναι κοσμικά. Στη συνέχεια προχωρούμε στην παρουσίαση της Καθήλη Ναρμοδιότητος, της Κογκρεγάτσιο ή Συλλόγου για τον Ευαγγελισμό των Λαών. Η Κογκρεγάτσιο ή Σύλλογος για τον Ευαγγελισμό των Λαών, διευθύνει και συντονίζει την ιεραποστολή στα εδάφη ιεραποστολών όλου του κόσμου, τα οποία δεν υπάγονται στην Κογκρεγάτσιο ή Σύλλογο για τις Ανατολικές Εκκλησίες. Διεκπεραιώνει στα παραπάνω εδάφη τις υποθέσεις τις οποίες διεκπεραιώνει στα πλαίσια της δικής της αρμοδιότητας, η Κογκρεγάτσιο ή Σύλλογος για τους επισκόπους. Έχει αποκλειστική αρμοδιότητα για τις αδελφότητες αποστολικής ζωής που έχουν ιδρυθεί για τις ιεραποστολές, ενώ όσον αφορά τα μέλη των καθηδριμάτων αφιερωμένης καθαγιασμένης ζωής, που έχουν ιδρυθεί ή εργάζονται στα εδάφη ιεραποστολών, η αρμοδιότητα της Κογκρεγάτσιο ή Συλλόγου εκτείνται μόνο στα ζητήματα που άπτονται τον ίδιο ως ιεραποστόλων. 8. Η Κογκρεγάτσιο για τους κληρικούς. Ποια είναι η αρμοδιότητά της. Η Κογκρεγάτσιο για τους κληρικούς είναι αρμόδια για τα ζητήματα που αφορούν τους πρεσβυτέρους και διακόνους του κοσμικού και του μοναστικού κλήρου της Λατινικής Εκκλησίας. Προάγει και υποπτεύει την ορθή παροχή της κατηχητικής καταρτίσεως και χορηγεί την προβλεπόμενη από το κανονικό δίκιο έγκριση της Αγίας Έδρας για τις κατηχήσεις με τη συνέναιση της Κογκρεγάτσιο Ισυλόγου για τη δασκαλία της πίστεως. Ασκεί τις αρμοδιότητες της Αγίας Έδρας αναφορικά με τη διαχείριση της εκκλησιαστικής περιουσίας. Το σημείο αυτό τελείωσε ο χρόνος της δεύτερης διαλέξεως του συγκριτικού εκκλησιαστικού δικαίου του δευτέριου εξαμίνου. Θα συνεχίσουμε στην τρίτη διάλεξη. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.
_version_ 1782818311609778176
description Συγκριτικό Εκκλησιαστικό Δίκαιο: Παρακαλώ, αδερφή μου, για να σας ευχαριστήσω για τη δεύτερη διαλήξη του Συγκριτικού Εκκλησιαστικού Δικαίου του Δεύτερου Εξαμίνου. Συνεχίζω με την παρουσίαση του πανωράματος της Ρωμαϊκής Κουρίας και των λοιπόν οργανισμών της Αποστολικής Ιαγίας Έδρας. Και περνάμε στην έννοια των επιτροπών. Οι επιτροπές είναι οι οργανισμοί που δεν έχουν την πλήρη διοικητική αυτοτέλεια των ποντιφικών συμβουλίων, διότι συνδέονται με ορισμένη κογκρεγάτσιο ή σύλλογο ή με ορισμένο ποντιφικό συμβούλιο από την άποψη ότι «ο Πρόεδρος του Ποντιφικού Συμβουλίου προίσταται και της Επιτροπής». Δεν έχουν όμως ούτε δικό τους πρελάτους προϊστάμενο, δηλαδή ιεράρχοι προϊστάμενο, ούτε δικούς τους ανώτερους λειτουργούς. Ποιες είναι οι επιτροπές? Οι επιτροπές είναι οι εξής τρεις. Η Διεθνής Θεολογική Επιτροπή, η οποία συνδέεται με την κογκρεγάτσιο ή σύλλογο για τη δασκαλία της πίστεως. Δεύτερον, η Επιτροπή για τις θρησκευτικές σχέσεις με τον εβραϊσμό που συνδέεται με το ποντιφικό συμβούλιο για την προώθηση της ενότητας των χριστιανών. Και τρίτον, η Επιτροπή για τις θρησκευτικές σχέσεις με τους Μούσουλουμάνους που συνδέεται με το ποντιφικό συμβούλιο για το διάλογο μεταξύ των θρησκιών. Ποια είναι η έννοια των οργανισμών που συνδέονται με την Αγία Έδρα? Οι οργανισμοί που συνδέονται με την Αγία Έδρα είναι εκείνοι οι οποίοι, αν και δεν ανήκουν κατά κυριολεξία στη Ρωμαϊκή Κουρία, εντούτοις παρέχουν αναγκαίες ή οφέλημες υπηρεσίες σε αυτήν. Διακρίνονται σε οργανισμούς παλαιότερης και νεότερης συστάσεως. Διέπονται από τους οικείους νόμους, συστάσεως και διοικίσεως. Ο γενικός κανονισμός της Ρωμαϊκής Κουρίας ισχύει κατά κανόνα και για τους εν λόγω οργανισμούς. Ποιοι είναι οι οργανισμοί που συνδέονται με την Αγία Έδρα? Είναι οι εξής. Πρώτον, παλαιότεροι συστάσεως είναι τρεις. Πρώτον, το Μυστικό Αρχείο του Βατικανού, δεύτερον, η Ποντιφική Βατικανή Βιβλιοθήκη και τρίτον, η Ποντιφική Ακαδημία των Επιστημών. Δεύτεροι συστάσεως είναι οι εξής επτά οργανισμοί. Πρώτον, η Βατικανή Πολύγλωση Τυπογραφία. Δεύτερον, το Βατικανό Εγκδοτικό Βιβλιοπωλείο. Τρίτον, η εφημερίδα «L'Osservatore Romano», δηλαδή «Ο Ρωμαίος Παρατηρητής». Τέταρτον, ο Βατικανός Ραδιοφωνικός Σταθμός. Πέμπτον, το Βατικανό Τηλεοπτικό Κέντρο. Έκτον, η Φάμπρικα, δηλαδή η Επιτροπή του Ναού του Αγίου Πέτρου. Τέταρτον, η Ποντιφυκική Ελεημοσυνάρια, δηλαδή ο οργανισμός για την παροχή ελεημοσύνης προς τους πτωχούς. Ποια είναι η έννοια της Κεντρικής Υπηρεσίας Εργασίας. Ποια είναι η αρχή υπηρεσίας εργασίας. Είναι ο οργανισμός Αποστολικής Έδρας που είναι αρμόδιος για την παροχή εργασίας στη Ρωμαϊκή Κουρία και για τα ζητήματα που συνδέονται με αυτήν. Ποια είναι η έννοια των δικηγόρων της Αγίας Έδρας. Το Δικαστήριο της Ρωμαϊκής Ρώτα και η Κογκρεγκάτσιο ή Σύλλογος για τις ανακηρύξεις των Αγίων έχουν τους δικούς τους δικηγόρους για τη νομική υποστήριξη των δικαστικών υποθέσεων ενώπιον του Ανώτα του Δικαστηρίου της Αποστολικής Συγκνατούρα, δηλαδή Αποστολικής Επισφραγήσεως και των ιεραρχικών προσφυγών ενώπιον των Δικαστέρια δηλαδή των οργανισμών της Ρωμαϊκής Κουρίας υπάρχει ένα μητρό δικηγόρων που δικαιούνται να αναλάβουν την εν λόγω υποστήριξη. Από τους δικηγόρους τους ενιαγραμμένους στο παραπάνω μητρό αποτελείται κυρίως το σώμα των δικηγόρων της Αγίας Έδρας οι οποίοι μπορούν να αναλάβουν τη νομική υποστήριξη των υποθέσεων στο όνομα της Αγίας Έδρας ή των Δικαστέρια δηλαδή των οργανισμών της Ρωμαϊκής Κουρίας ενώπιον των εκκλησιαστικών ή πολιτιακών δικαστηρίων. Στη συνέχεια περνάμε στην καθήλη αρμοδιότητα των Δικαστέρια δηλαδή των οργανισμών της Ρωμαϊκής Κουρίας. Η Γραμματεία του Κράτους έχει δύο τμήματα δηλαδή το πρώτο τμήμα ή το τμήμα για τις γενικές υποθέσεις και το δεύτερο τμήμα ή το τμήμα για τις σχέσεις με τα κράτη ως προς τις αρμοδιότητές τους. Το πρώτο τμήμα προσωμιάζει κατά βάση με το Πρωθυπουργικό Γραφείο των Κρατών, ιδίως εκείνων που έχουν το πολίτευμα της Απόλυτης Μοναρχίας, ενώ το δεύτερο τμήμα με το Υπουργείο των Εξωτερικών των Ελλογωκρατών. Το δεύτερο τμήμα διεκπεραιώνει κατεξέρεση της υποθέσεις που αφορούν την ανάθεση των επιμέρους εκκλησιών, καθώς και τη σύσταση ή τη μεταβολή αυτών και των επισκοπικών οργανισμών, κατόπιν εντολής του Πάπα και ύστερα από συρεννόηση με ταρμόδια αντικαστέρια ή οργανισμούς της Αγίας Έδρας. Η Γραμματεία του Κράτους, ύστερα από εντολή του Πάπα, συντονίζει τη δραστηριότητα των δικαστέρια, δηλαδή των οργανισμών της Ρωμαϊκής Κουρία, και εξασφαλίζει την ενότητα κατεύθυνσής τους. Η Κογκρεγάτσιο Ισύλογος για τη Δασκαλία της Πίστεως είναι αρμόδια για την προαγωγή και την υπεράσπιση της διδασκαλίας για την πίστη και τα ήθη στην καθόλου εκκλησία. Εξετάζει πριν τη δημοσίευσή τους τα έγγραφα που ετοιμάζονται από άλλα δικαστέρια, δηλαδή από άλλους οργανισμούς της Ρωμαϊκής Κουρίας, εφόσον άπτονται της δασκαλίας για την πίστη ή τα ήθη. Ασκεί η κατεξέρεση την ανώτατη δικαστική εξουσία του Πάπα στις υποθέσεις των εγκλημάτων εναντίον της πίστεως, των σοβαρότερων εγκλημάτων εναντίον των ηθών και των εγκλημάτων των διαπρατώμενων κατά την τέλεση των μυστηρίων, καθώς και στις υποθέσεις που αφορούν το προνόμιο της πίστεως. Να διευκρινίσουμε ότι εγκλήματα εναντίον της πίστεως είναι η αποστασία και η αίρεση. Να διευκρινίσουμε ότι σοβαρότερα εγκλήματα εναντίον των ηθών είναι, παραδείγματος χάρη, η ανθρωποκτονία, η άμβλωση. Εγκλήματα διαπρατώμενα κατά την τέλεση των μυστηρίων είναι η απαγορευμένη μυστηριακή επικοινωνία, «Κομμουνικάτσιο εν σάκρης», η βεβήλωση των καθαγιασμένων ειδών, «Άρτου και Είνου». Να διευκρινίσουμε επίσης ότι το προνόμιο της πίστεως, κατά κυριολεκσίαν ταυτίστε με το λεγόμενο προνόμιο του Αποστόλου Πέτρου. Αυτό το προνόμιο συνίσταται στην εξουσία του Πάπα, να λύνει για χάρη της πίστης τον γάμο των συζύγων, από τους οποίους ο ένας τουλάχιστον είναι αβάπτιστος, εφόσον ο γάμος δεν έχει ολοκληρωθεί με συνουσία μετά το βάπτισμα και των δύο μερών. Και τώρα προχωρούμε στην «Κογκρεγκάτσιο Ισήλωγο για τις Ανατολικές Εκκλησίες». Η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλωγος για τις Ανατολικές Εκκλησίες» είναι αρμόδια για όλες τις υποθέσεις των Ανατολικών Καθολικών Εκκλησιών. Εξερούνται όμως οι υποθέσεις που ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της «Κογκρεγκάτσιο Ισηλόγου» για τη δασκαλία της πίστεως, της «Κογκρεγκάτσιο Ισηλόγου» για τις ανακηρύξεις των Αγίων, της Αποστολικής Πενητεντσιάρια, δηλαδή του Αποστολικού Εξομολογηταρίου, του Ανώτατου Δικαστηρίου της Αποστολικής Συγκνατούρα ή Αποστολικής Επισφραγήσεως, του Δικαστηρίου της Ρωμαϊκής Ρώτα, καθώς και της «Κογκρεγκάτσιο Ισηλόγου» για τη θεία λατρεία και την τάξη των μυστηρίων αναφορικά με την «Δυσπενσάτσιο», δηλαδή την απαλλαγή για το γάμο των ράτους ενών κονσουμάτους, δηλαδή επικυρωμένο με την τέλεση του μυστηρίου και μη ολοκληρωμένο με την καταφύση συνουσία μεταξύ των συζύγων. Η «Κογκρεγκάτσιο» έχει αποκλειστική αρμοδιότητα, η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογος» για τις Ανατολικές Εκκλησίες έχει αποκλειστική αρμοδιότητα για την ιεραποστολή στις περιφέρειες στις οποίες οι Ανατολικοί ρυθμοί υπερισχύουν από παλιά. Η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογος» για τη θεία λατρεία και την τάξη των μυστηρίων είναι αρμόδια για τη ρύθμιση, την προαγωγή και την εποπτεία της εγγένει θείας λατρείας στην καθόλου εκκλησία. Ασκή κάτεξέρεση την ανώτατη δικαστική εξουσία του Πάπα στις υποθέσεις της «Δυσπενσάτσιο» για το γάμο των ράτους ενών κονσουμάτους και στις υποθέσεις τις σχεδικές με την ακυρότητα της χειροτονίας. Η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογος» για τις ανακηρύξεις των Αγίων. Η «Κογκρεγκάτσιο» για τις ανακηρύξεις των Αγίων είναι αρμόδια για τις ανακηρύξεις των Αγίων, καθώς και για την απόδοση του τίτλου του διδασκάλου σε ορισμένους Αγίους. Ύστερα από την συμβουλευτική π.ψήφο της «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογου» για τη διδασκαλία της πίστεως, αναφορικά με την εξέχωσα διδασκαλία του Αγίου. Έχει επίσης αρμοδιότητα για τη διακήρυξη της αυθεντικότητας των ιερών λειψάνων. Η «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογος» για τους επισκόπους. Πριν προχωρήσουμε όμως στην παρουσίαση της καθήλην αρμοδιότητας της «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογου» για τους επισκόπους, ας εξηγήσουμε τον όρο «Δυσπενσάτσιο Απαλλαγή» για το γάμο τον επικυρωμένο και μη ολοκληρωμένο ράτους ενών κονσουμάτους. Η «Δυσπενσάτσιο Απαλλαγή» για το γάμο τον επικυρωμένο και μη ολοκληρωμένο χορηγείται για εύλογη αιτία από τον Πάπα προσωπικά. Μετά την τήρηση της ειδικής δικαστικής διαδικασίας που προβλέπεται από τον Κώδικα Κανονικού Δικαίου της Λατινικής Εκκλησίας και τον Κώδικα Κανόνων των Ανατολικών Καθολικών Εκκλησιών. Και τώρα προχωρούμε στην παρουσίαση της καθήλην αρμοδιότητας της «Κογκρεγκάτσιο Ισήλογου» για τους επισκόπους. Η «Κογκρεγκάτσιο» για τους επισκόπους είναι αρμόδια για τη σύσταση και τις λυπές μεταβολές των επιμέρους εκκλησιών και των επισκοπικών οργανισμών, καθώς και για τις αναθέσεις των επιμέρους εκκλησιών μέσα στη Λατινική Εκκλησία. Διευθετεί τις επισκέψεις «αντλήμινα», δηλαδή τις επισκέψεις στους τάφους των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου των Λατίνων Επισκόπων και υποπτεύει τους λατινικούς επισκοπικούς οργανισμούς. Ασκεί τις αρμοδιότητες Αγίας Έδρας σε σχέση με τις προσωπικές «πρελατούραι», δηλαδή σε σχέση με τις προσωπικές ιεραρχικές δικαιοδοσίες. Ας εξηγήσουμε την έννοια της προσωπικής «πρελατούρα», δηλαδή της προσωπικής ιεραρχικής δικαιοδοσίας. Αυτή είναι μια οργανωτική δομή, η οποία ιδρύεται από την Αγία Έδρα και δεν εξομοιώνεται με επισκοπή. Έχει σκοπό να κατανέμει κατάλληλα τους πρεσβυτέρους και να αναπτύσσει ειδικές πειμαντικές και υραποστολικές δραστηριότητες για διάφορες περιοχές ή κοινωνικές ομάδες. Προίσταται αυτής ένας «πρελάτους», δηλαδή ιεράρχης, ως οικείος ορδινάριους, δηλαδή τακτικός ιεράρχης. Τούτος έχει το δικαίωμα να εγγράψει στην προσωπική «πρελατούρα», στην προσωπική ιεραρχική δικαιοδοσία, όπως οι επιμέρους εκκλησίες, πρεσβυτέρους και διακόνους του κοσμικού κλήρου, καθώς και ιεροσπουδαστές, τους οποίους μπορεί να προάγει στους βαθμούς του πρεσβυτέρου και του διακόνου με τον τίτλο της υπηρεσίας της «πρελατούρα персонάλις» της προσωπικής ιεραρχικής δικαιοδοσίας. Επίσης, το δικαίωμα να ιδρύει εθνικά οι διεθνοί ιεροσπουδαστήρια και να δέχεται με συμβάσεις την ενσωμάτωση στην «πρελατούρα», δηλαδή στην προσωπική ιεραρχική δικαιοδοσία, των λαϊκών με τη μορφή της οργανικής συνεργασίας. Με την αποστολική διάταξη «outsit validum» της 28-11 του 1982, ο τότε Πάπας Ιωάννης Παύλος Β' ίδρυσε την προσωπική «πρελατούρα», δηλαδή την προσωπική ιεραρχική δικαιοδοσία του «Opus Dei». Θα πρέπει επίσης να εξηγήσουμε εδώ την έννοια των «ορδινάρι», δηλαδή των τακτικών ιεραρχών. Είναι εκείνοι οι οποίοι ασκούν την τακτική εξουσία διακυβερνήσεως μέσα στην Καθολική Εκκλησία. Ορδινάριοι, δηλαδή ασκούνται στην τακτική εξουσία διακυβερνήσεως, είναι στην Λατινική Εκκλησία. Πρώτον, ο Ρωμαίος Ποντίφικας, δηλαδή ο Πάπας. Δεύτερον, οι επαρχιούχοι επίσκοποι. Τρίτον, οι εδαφικοί πρελάτ, δηλαδή οι εδαφικοί ιεράρχες. Τέταρτον, οι εδαφικοί αμπάτες, δηλαδή οι εδαφικοί ηγούμενοι. Πέμπτον, οι αποστολικοί βικάροι, δηλαδή οι αποστολικοί αντιπρόσωποι. Έκτον, οι αποστολικοί υπαρχοί. Εύδομον, οι μόνιμοι αποστολικοί διοικητές, ατμινιστρατώρες. Όχδον, όσοι ενόσο κολλείται ή χειρεύει η έδρα μιας επιμέρους εκκλησίας διαδέχονται τους ανωτέρω στη διακυβέρνησή της. Ένατον, οι γενικοί βικάροι των επιμέρους εκκλησιών, δηλαδή οι γενικοί αντιπρόσωποι των επιμέρους εκκλησιών. Δηλαδή, η Γενική Αρχιερατική Επίτροπη με την ορολογία του Ορθοδόξου Κανονικού Δικαίου. Δέκατον, οι επισκοπικοί βικάροι των επιμέρους εκκλησιών, δηλαδή οι αρχιερατικοί αντιπρόσωποι, οι αρχιερατικοί επίτροποι κατά την έννοια του Ορθοδόξου Κανονικού Δικαίου. Δέκατον, οι γενικοί προηστάμενοι ή γενικοί υγούμενοι των μοναστικών καθηδριμάτων κληρικών Ποντιφικού Δικαίου. Δωδέκατον, οι επαρχιακοί προηστάμενοι ή υγούμενοι των μοναστικών καθηδριμάτων κληρικών Ποντιφικού Δικαίου. Δέκατον, οι γενικοί προηστάμενοι ή υγούμενοι των αδελφωτήτων αποστολικής ζωής κληρικών Ποντιφικού Δικαίου. Και δωδέκατον, οι επαρχιακοί προηστάμενοι των αδελφωτήτων αποστολικής ζωής κληρικών Ποντιφικού Δικαίου. Πρέπει εδώ να διευκρινίσω με την έννοια των επιμέρους εκκλησιών. Οι επιμέρους εκκλησίες είναι τμήματα του λαού του Θεού, δηλαδή τμήματα καθολικών πιστών, που έχουν ανατεθεί στην επιμαντική φροντίδα των επικεφαλείς των επιμέρους εκκλησιών. Η βασική μορφή μιας επιμέρου εκκλησίας είναι η επισκοπή. Με την επισκοπή εξωμιούνται και οι εξής επιμέρους εκκλησίες. Οι εδαφικές ιεραρχικές δικαιοδοσίες, οι εδαφικές δεύτερον, οι εδαφικές υγουμενικές δικαιοδοσίες, τρίτον, οι δικαιοδοσίες των αποστολικών αντιπροσώπων, τέταρτον, οι δικαιοδοσίες των αποστολικών υπάρχων και πέμπτον, οι δικαιοδοσίες των μόνιμων αποστολικών διοικητών. Οι επαρχιούχοι επίσκοποι, οι εδαφικοί ιεράρχες και οι εδαφικοί υγούμενοι πειμένουν, δηλαδή διοικούν, εν ευρύ αινία, τις επιμέρους εκκλησίες τους στο δικό τους όνομα. Και τώρα προχωρούμε να εξηγήσουμε την έννοια των ορδινάριοι, δηλαδή των τακτικών ιεραρχών, δηλαδή των ασκούντων την τακτική εξουσία δια κυβερνήσεως στις Ανατολικές Καθολικές Εκκλησίες. Στις Ανατολικές Καθολικές Εκκλησίες ορδινάριοι, δηλαδή ασκούντες την τακτική εξουσία δια κυβερνήσεως είναι οι εξής. Πρώτον, ο Ρωμαίος Ποντίφικας, η Πάππας. Δεύτερον, οι Πατριάρχες των Πατριαρχικών Εκκλησιών. Τρίτον, οι μεγαλύτεροι Αρχιεπίσκοποι των Μυζώνων Αρχιεπισκοπικών Εκκλησιών. Τέταρτον, οι Μητροπολίτες Σουηγιούρης των άλλων εκκλησιών Σουηγιούρης. Πέμπτον, οι επαρχιούχοι επίσκοποι. Έκτον, όσοι ενώσου κολύονται ή χειρεύουν είτε μια Πατριαρχική ή μεγαλύτερη Αρχιεπισκοπική Μητροπολιτική Σουηγιούρης έδρα, είτε μια επαρχιακή έδρα διαδέχονται τσονωτέρω στη διακυβέρνηση μιας από τις παραπάνω εκκλησίες Σουηγιούρης ή μιας επισκοπής. Και έβδομον, οι ανώτεροι προηστάμενοι γενικοί επαρχιακοί των καθηδριμάτων καθαγιασμένης ζωής, εφόσον έχουν τακτική εξουσία διακυβερνήσεως. Τι είναι οι αδελφότητες Αποστολικής Ζωής. Αδελφότητες Αποστολικής Ζωής είναι ικανονικώς ιδρυμένες ως εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα αδελφότητες, οι οποίες προσωμιάζουν με τα καθηδρίματα καθαγιασμένης ζωής. Τα μέλη τους δεν ομολογούν τις τρεις Ευαγγελικές σύμβουλες, τις τρεις Ευαγγελικές υποσχέσεις, της πενίας, της αγνοίας και της ακτιμοσύνης, ενώ σε μερικές από αυτές ομολογούν ή ενολαμβάνουν ιδιωτικά, με κάποιο δέσμο τις παραπάνω σύμβουλες ή υποσχέσεις. Επιδιώκουν δε τον ηχείο σκοπό, διάγουν κοινή ζωή και τηρούν τον καταστατικό χάρτης αδελφότητας στην οποία ανήκουν. Τι είναι τα καθηδρίματα καθαγιασμένης ζωής. Είναι ικαρονικώς ιδρυμένες ως εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα αδελφότητες. Τα μέλη τους ομολογούν ή αναλαμβάνουν δημοσίως, μπροστά στην αρμόδια εκκλησιαστική αρχή, τις τρεις Ευαγγελικές συμβουλές ή υποσχέσεις, της πτωχίας, της αγνοίας και της υπακοής, μέσω επαγγελιών ή άλλων ιερών δεσμών, όρκων, υποσχέσεων και λοιπά, είτε αλλάζοντας είτε όχι την γενική νομική κατάσταση του πληρικού ή του λαϊκού. Αν τα μέλη τους την αλλάζουν τα καθηδρίματα είναι μοναστικά, αν δεν την αλλάζουν τα καθηδρίματα είναι κοσμικά. Στη συνέχεια προχωρούμε στην παρουσίαση της Καθήλη Ναρμοδιότητος, της Κογκρεγάτσιο ή Συλλόγου για τον Ευαγγελισμό των Λαών. Η Κογκρεγάτσιο ή Σύλλογος για τον Ευαγγελισμό των Λαών, διευθύνει και συντονίζει την ιεραποστολή στα εδάφη ιεραποστολών όλου του κόσμου, τα οποία δεν υπάγονται στην Κογκρεγάτσιο ή Σύλλογο για τις Ανατολικές Εκκλησίες. Διεκπεραιώνει στα παραπάνω εδάφη τις υποθέσεις τις οποίες διεκπεραιώνει στα πλαίσια της δικής της αρμοδιότητας, η Κογκρεγάτσιο ή Σύλλογος για τους επισκόπους. Έχει αποκλειστική αρμοδιότητα για τις αδελφότητες αποστολικής ζωής που έχουν ιδρυθεί για τις ιεραποστολές, ενώ όσον αφορά τα μέλη των καθηδριμάτων αφιερωμένης καθαγιασμένης ζωής, που έχουν ιδρυθεί ή εργάζονται στα εδάφη ιεραποστολών, η αρμοδιότητα της Κογκρεγάτσιο ή Συλλόγου εκτείνται μόνο στα ζητήματα που άπτονται τον ίδιο ως ιεραποστόλων. 8. Η Κογκρεγάτσιο για τους κληρικούς. Ποια είναι η αρμοδιότητά της. Η Κογκρεγάτσιο για τους κληρικούς είναι αρμόδια για τα ζητήματα που αφορούν τους πρεσβυτέρους και διακόνους του κοσμικού και του μοναστικού κλήρου της Λατινικής Εκκλησίας. Προάγει και υποπτεύει την ορθή παροχή της κατηχητικής καταρτίσεως και χορηγεί την προβλεπόμενη από το κανονικό δίκιο έγκριση της Αγίας Έδρας για τις κατηχήσεις με τη συνέναιση της Κογκρεγάτσιο Ισυλόγου για τη δασκαλία της πίστεως. Ασκεί τις αρμοδιότητες της Αγίας Έδρας αναφορικά με τη διαχείριση της εκκλησιαστικής περιουσίας. Το σημείο αυτό τελείωσε ο χρόνος της δεύτερης διαλέξεως του συγκριτικού εκκλησιαστικού δικαίου του δευτέριου εξαμίνου. Θα συνεχίσουμε στην τρίτη διάλεξη. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.