Πρωτόκολλα υγειονομικού περιεχομένου για την λειτουργία των πανεπιστημίων. /

: Καλώς ήρθατε στην ενημέρωση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης πάνω στα ειδικά πρωτόκολλα γενομικού περιεχομένου για τη λειτουργία των πανεπιστημίων. Ονομάζομαι Γιάννης Καρακασιλιώτης και είμαι επίκουρος Καθηγητής Ιατρικής Βιολογίας, Μωριακής Ιολογίας του Τμήματος Ιατρικής. Ο SARS-CoV-2 και η α...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Είδος:Προωθητικές δράσεις
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Democritus University of Thrace 2020
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=FqLSgQOA4Ek&list=UC65_Su-opKVqNNYI5tJ7NUA
id 9f1648b1-ddf1-4e0b-923f-019bfad8e73d
title Πρωτόκολλα υγειονομικού περιεχομένου για την λειτουργία των πανεπιστημίων. /
spellingShingle Πρωτόκολλα υγειονομικού περιεχομένου για την λειτουργία των πανεπιστημίων. /
publisher Democritus University of Thrace
url https://www.youtube.com/watch?v=FqLSgQOA4Ek&list=UC65_Su-opKVqNNYI5tJ7NUA
publishDate 2020
language el
thumbnail http://oava-admin-api.datascouting.com/static/8a7d/3f89/bbfd/851c/782d/8cbf/c730/2724/8a7d3f89bbfd851c782d8cbfc7302724.jpg
organizationType_txt Πανεπιστήμια
durationNormalPlayTime_txt 1632
genre Προωθητικές δράσεις
genre_facet Προωθητικές δράσεις
institution Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
asr_txt Καλώς ήρθατε στην ενημέρωση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης πάνω στα ειδικά πρωτόκολλα γενομικού περιεχομένου για τη λειτουργία των πανεπιστημίων. Ονομάζομαι Γιάννης Καρακασιλιώτης και είμαι επίκουρος Καθηγητής Ιατρικής Βιολογίας, Μωριακής Ιολογίας του Τμήματος Ιατρικής. Ο SARS-CoV-2 και η ασθένεια COVID-19 έχουν παγκόσμια εξάπλωση. Αυτή τη στιγμή γνωρίζουμε ότι έχουμε ξεπεράσει τα 33 εκατομμύρια κρούσματα ενώ τα κρούσματα φανάτων αγγίζουν το 1 εκατομμύριο. Η COVID-19 ξεκινώντας από το Μάρτη μέχρι τον Απρίλη εμφάνισε ένα πρώτο κύμα έξαρσης ενώ από τα τέλη Ιουλίου μέχρι τώρα βρισκόμαστε στο δεύτερο κύμα έξαρσης. Από πού προήλθε ο ιός, γνωρίζουμε ότι οι νυχτερίδες κουβαλούν κορονοϊούς και δεν είναι η πρώτη φορά που ένας κορονοϊός πέρασε από τη νυχτερίδα μέσω ενός ενδιάμεσου ξενιστής τον άνθρωπο. Την πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση που έχουμε το 2003 ήταν ο ιός SARS στην Κίνα ενώ η δεύτερη περίπτωση 10 χρόνια αργότερα ο ιός MERS στη Μέση Ανατολή ο οποίος πέρασε από τη νυχτερίδα στις καμήλες και από τις καμήλες στον άνθρωπο. Αυτό που ζούμε αυτή την περίοδο είναι η τρίτη καταγεγραμμένη περίπτωση περάσματος κορονέων από τις νυχτερίδες στον άνθρωπο. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι στις πρώτες δύο περιπτώσεις οι ασθενείς πέθαναν πάρα πολύ εύκολα με αποτέλεσμα να περιοριστεί επιδημιολογικά στους 800 περίπου θανάτους παγκοσμίως και στις δύο περιπτώσεις. Στην τορινή περίπτωση της COVID-19 του SARS-CoV-2 η ύπαρξη πολλών ασυμπτωματικών ανθρώπων δηλαδή ανθρώπων οι οποίοι δεν εκδηλώνουν κανένα σύμπτωμα ή πολύ ήπια σύμπτώματα έχει οδηγήσει στην παγκόσμια εξάπλωση του ιού και στην εμφάνιση πάρα πολλών θανάτων οι οποίοι όπως είπαμε ξεπερνούν, είναι χίλιες φορές περισσότεροι από τις προηγούμενες φορές, ξεπερνούν το 1 εκατομμύρι. Τα διαθέσιμα τέστα τα οποία έχουμε είναι ομοριακός έλεγχος μέσω PCR, ο οποίος αργεί μεν αλλά είναι πολύ αξιόπιστος και ο έλεγχος των αντισομάτων που είναι πάρα πολύ γρήγορος ωστόσο είναι λιγότερο αξιόπιστος και χρειάζεται να μεσολαβήσουν αρκετές μέρες από την έκθεση μέχρι την εμφάνιση ενός θετικού τέστα αντισομάτων. Ποιοι πρέπει να ελέγχονται? Πρέπει να ελέγχονται άτομα τα οποία έχουν συμπτώματα συμβατά με την ασθένεια COVID-19. Θα τα δούμε στη συνέχεια. Άτομα τα οποία είχαν στενή επαφή με κάποιον βεβαιωμένο κρούσμα, δηλαδή εντός δύο μέτρων και για τουλάχιστον 15 λεπτά όπως για παράδειγμα μια συνομιλία για τουλάχιστον 15 λεπτά με ένα μολυσμένο άτομο. Άτομα επίσης τα οποία έχουν επισκεφτεί κάποιο πάροχο γεωνομικής περιουλθάρψης για παράδειγμα θα μπουν σε ένα νοσοκομείο για μια επέμβαση μπορεί να ζητηθεί από τον φορέα γεωνομικής περιουλθάρψης ή τον εωδεί αυτά τα άτομα να κάνουν τον Μωριακό έλεγχο. Ποιος είναι ο τρόπος μετάδοσης του ίου. Όπως είπαμε ότι μεταδόθηκε ο ίος για αρχή από τα ζώα στον άνθρωπο, ωστόσο δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι υπάρχει μετάδοση από τα ζώα συντροφιά στον άνθρωπο. Η μετάδοση γίνεται κυρίως μέσω από τα σταγωνίδια του αναπνευστικού, μετά από φτέρνισμα, δίχα, εκνοή ή ακόμα και μια πλήρη αλληλεπίδραση, μια κουβέντα με ταξίδιο ανθρώπων. Ωστόσο πρέπει να βρίσκονται σε πάρα πολύ κοντινή απόσταση, τουλάχιστον το λιγότερο από ένα μέτρο. Ποιοι είναι οι τρόποι μετάδοσης. Είπαμε σταγωνίδια, υπάρχουν μικρά σταγωνίδια τα οποία ταξιδεύουν με τον αέρα σε μεγάλες αποστάσεις, μέχρι και 8 μέτρα, ενώ υπάρχουν και τα μεγαλύτερα σταγωνίδια τα οποία λόγω της βαρύτητας πέφτουν γρήγορα στα αντικείμενα τα οποία βρίσκονται μπροστά μας, ωστόσο αυτά τα αντικείμενα μπορούμε μέσω άμεσης επαφής με τα χέρια μας να φέρνουμε με τη βοήθεια των χεριών στο πρόσωπο, στο στόμα, στη μύτη και στα μάτια και από εκεί να κολλήσουμε τον ιό. Ποιοι είναι τα συντώματα της ασθένειας. Το κύριο σύντωμα είναι ο πυρετός. Οβίχα, συφαρικαλγία, αθραλγία, κοιμιαλγία όπως και η καταβολή και η δυσκολία στην αναπνοή έχουν παρατηρηθεί αρκετές φορές. Η πνευμονία εμφανίζεται σε σπάνιες περιπτώσεις. Φυσικά όσο μεγαλώνει η ηλικία εμφανίζεται όλο και πιο πιθανό να εμφανίζει κάποιος δυσκολίας στην αναπνοή και την πνευμονία. Λόγω του υψηλού βαθμού μεταδοτικότητας πρέπει να διακόψουμε τη διασφορά κρατώντας ένα αρκετά υψηλό επίπεδο ατομικής υγείνης όχι η καθαριότητας του περιβάλλοντος χώρου. Πρώτα απ' όλα πρέπει να ξέρουμε πώς μπορούμε να πλένουμε σωστά τα χέρια μας. Για να πλένουμε σωστά τα χέρια μας τα βάζουμε κάτω από τρεχούμενο νερό, απλώνουμε σαπούνι σε όλη την επιφάνειά τους, τρίβουμε ανάμεσα στις παλάμες και στη ράχη, ενώ ανάμεσα στα δάχτυλα και τον αντίχειρα επιμένουμε γιατί συνήθως είναι οι επιφάνειες στις οποίες δίνουμε λιγότερη σημασία όταν πλένουμε τα χέρια μας. Πρέπει να τρίψουμε όλες αυτές τις επιφάνειες για τουλάχιστον 20 με 30 δευτερόλεπτα. Να ξεπλύνουμε κάτω από τρεχούμενο νερό και να στεγνώσουμε με τη βοήθεια μιας χειροπετσέτας. Η χειροπετσέτα είναι πάρα πολύ σημαντική γιατί με αυτή μπορούμε μετά να κλείσουμε τη βρύση ή να ανοίξουμε με το πόμολο την πόρτα την οποία θα βγούμε από μια τουαλέτα, μιας και υπάρχει κίνδυνος επαναμόλυσης του χεριού μας σε περίπτωση που αγγίξουμε ένα μολυσμένο αντικείμενο. Φυσικά τη χειροπετσέτα πρέπει να την αποκρίνουμε σε ειδικό κάδο απορριμάτων. Πότε πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας. Πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας μετά από κάθε επαφή με άλλο άτομο ή τις αναμνευστικές εκκρίσεις αυτού. Όταν αγγίζουμε αντικείμενα που αγγίζονται από άλλους, όπως είναι οι χειρολαβές. Πριν βάλουμε τη μάσκα και αφού βγάλουμε τη μάσκα. Πριν και μετά την αφαίρεστο αγτιόν, μετά τη χρήση της τουαλέτας και πριν το φαγητό και πριν ακουμπήσουμε το πρόσωπό μας. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει διαθέσιμο σαπούνι και νερό, τότε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αντισυπτικό διάλειμμα το οποίο περιέχει τουλάχιστον 70% αλκοόλι. Η χρήση του αντισυπτικού διαλείμματος μειώνει πάρα πολύ γρήγορα το αριθμό των μικροβίων στα χέρια μας. Επόμενο μέτρο είναι η τήρηση των φυσικών αποστάσεων. Η φυσική απόσταση, που συνήθως ορίζεται μεταξύ του 1,5 και των 2 μέτρων, πρέπει να τηρείται σε όλους τους εσωτερικούς αλλά και τους εξωτερικούς χώρους. Η μείωση της φυσικής επαφής μειώνει πάρα πολύ την δυνατότητα μετάδοσης του ίου. Σε περίπτωση που έχουμε βδήχα υφτέρνισμα και βρισκόμαστε σε εξωτερικό χώρο, όπου δεν χρειάζεται να φοράμε μάσκα, τότε καλύπτουμε το μανίκι στο ύψος του αγγώνα, είναι ένα χαρτομάντιλο. Εφόσον χρησιμοποιήσουμε χαρτομάντιλο, πρέπει να το απορρίψουμε αμέσως σε ειδικούς κάδους, και όχι να μπει στην τσέπη μας, για παράδειγμα. Μετά τη χρήση του χαρτομάντιλο ή μετά το βδήχα ή το φτέρνισμα, πρέπει οπωσδήποτε να πλύνουμε τα χέρια μας ή να χρησιμοποιήσουμε, εφόσον δεν μπορούμε, αντισυπτικό. Τα μέσες ατομικής προστασίας είναι τα γάντια μιας χρήσης, η χρήση των οποίων συνίσταται μόνο στην περίπτωση των εργαστηρίων, ενώ σε όλες τις περιπτώσεις πρέπει να χρησιμοποιούμε μάσκα. Πώς χρησιμοποιούμε σωστά τα γάντια. Τα γάντια μας δυνητικά στο εξωτερικό τους μέρος είναι δυνητικά μολυσματικά, οπότε πρέπει να ξέρουμε πώς τα βγάζουμε. Για να βγάλουμε σωστά τα γάντια μας πρέπει να κρατήσουμε με το αριστερό, σε περίπτωση που είμαστε δεξιόχειρες, το δεξί, να βγάλουμε το δεξί και να το κρατήσουμε με τη βοήθεια του αριστερού, ενώ για να βγάλουμε το αριστερό γάντι πρέπει να βάλουμε το δάχτυλο του δεξιού χεριού, ακριβώς όπως δείχνει η εικόνα, μέσα από το γάντι, να αφαιρέσουμε το αριστερό γάντι, περικλείοντας το δεξί. Οπότε βλέπετε ότι έχει σχηματιστεί ένα περίπου σακουλάκι, μέσα στο οποίο βρίσκεται το άλλο γάντι, ωστόσο δεν έχουμε πλησιάσει, δεν έχουμε ακουμπήσει την εξωτερική επιφάνεια. Απορρίπτουμε τα γάντια αμέσως στον κάδο απορριμάτων. Για τη χρήση της μάσκας υπάρχουν πάρα πολλές οδηγίες, είναι υποχρεωτική για τους φοιτητές το διδαχτικό και το λιπό προσωπικό, όπως και για τους επισκέπτες του Δημοκρίτου Πανεπιστήμιου Θράκης, στις περιτώσεις που βρίσκεται κάποιος σε μία αίθουσα, στο ανθηθέατρο, στο εργαστήριο και σε κάθε είδους κλειστό χώρο, όπου παρέχεται το επαιδευτικό έργο. Στα αναγνωστήρια, στις αίθουσες χρήσης πολυμέσων και στις βιβλιοθήκες τοχτηρίων του Πανεπιστήμιου, στους εσωτερικούς κλειστός χώρους κοινόχρητους χώρους του Πανεπιστήμιου, και σε όλους τους εξωτερικούς χώρους του Πανεπιστήμιου, όπου παρατηρείται ταυτόχρονη παρουσία υψηλού αριθμού φοιτητών ή ατόμων γενικότερα. Πώς χρησιμοποιούμε σωστά τη μάσκα. Για να βάλουμε τη μάσκα μας πρέπει οπωσδήποτε να καλύπτει πλήρως τη μύτη, το στόμα και το πηγούνι. Να μην υπάρχουν κενά μεταξύ της μάσκας και του προσώπου. Η μάσκα πρέπει να έχει ένα μεταλλικό έλασμα γύρω από τη μύτη, ακόμα και οι μάσκες οι οποίες είναι πολλαπλών χρήσεων και πρέπει να μην υπάρχουν κενά μεταξύ της μάσκας και του προσώπου. Πολλαπλών χρήσεων και δεν έχουν αυτό το μεταλλικό έλασμα συνίσταται κάποιος να το ράψει επάνω από μιας χρήσης γιατί πάρα πολύ απλά γύρω από τη ράχη της μύτης πρέπει να εφαρμόσει η μάσκα και να μην υπάρχει δίοδος του αέρα, ελεύθερη δίοδος του αέρα. Σε περίπτωση που θέλουμε να αφαιρέσουμε τη μάσκα πρέπει αυτό να γίνεται μόνο με τη βοήθεια των βραχιών, των κορδωνιών, ελαστυχένιων ή υφασμάτυνων με τους οποίους δένουμε τη μάσκα γύρω από το πρόσωπό μας. Αν χρειάζεται να πιούμε ή να φάμε βγάζουμε τη μάσκα από τους βραχίων και με τους ίδιους βραχίων ξανατοποθετούμε γύρω από τα αυτιά μας. Αριστερά στην εικόνα, αριστερά επάνω βλέπετε την ορθή χρήση της μάσκας. Δεν πρέπει να έχουμε τη μύτη μας είτε ολικά είτε μερικά εκτός, ούτε το πηγούνι. Η μάσκα μας δεν πρέπει να είναι χαλαρή γιατί αφήνουμε τη δίοδο του αέρα και ενδεχομένως τα μολυσματικά στραγωνίδια τα οποία είπαμε ότι βρίσκονται στον αέρα, τα μικρά σταγωνίδια και φυσικά δεν πρέπει να κατεβάζουμε τη μάσκα στο ύψος του πηγούνιου. Όταν κατεβάζουμε τη μάσκα στο ύψος του πηγούνιου, στο ύψος του λαιμού, αυτό το οποίο κάνουμε είναι ότι η εσωτερική επιφάνεια της μάσκας έρχεται σε επαφή με οτιδήποτε έχει πέσει επάνω στο λαιμό μας. Δηλαδή όταν κάποιος μιλάει απέναντί μας μπορεί ενδεχομένως να μας μοβαρτίσει με τα σταγωνίδια. Αυτά τα σταγωνίδια όταν έρχονται σε επαφή με την εσωτερική πλευρά της μάσκας, τότε ανεβάζοντας τη μάσκα εμείς για να ξανακαλύψουμε το πρόσωπό μας, τότε μεταφέρουμε αυτά τα σταγωνίδια, τα δυνητικά μολυσμένα σταγωνίδια στο πρόσωπό μας. Εκτός από τις μίας χρήσης μάσκες, υπάρχουν και οι φασμάτινες μάσκες. Πρέπει να παρατηρούμε πάρα πολύ καλά το ποιο είναι το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο. Συνείσταται η χρήση βαβακερού υφάσματος, 100% βαβακερού υφάσματος με πυκνή ύφανση και τουλάχιστον δύο στρωμάτων, ειδικά όταν πρόκειται για υφάσματα πιο χαλαρής ύφανσης όπως είναι το λινό και το μεταξωτό. Η χρήση της μάσκας και της φυσικής απόστασης είναι δύο συμπληρωματικά μέτρα. Πρέπει όλα τα μέτρα ατομικής υγιεινής και ατομικής προστασίας να χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα. Οπότε πρέπει και τη φυσική απόσταση να προσέχουμε και την αδναστική υγιεινή και την υγιεινή των χεριών όπως και το αποφεύγουμε να ακουμπάμε το προσοφό μας. Στη συνέχεια θα δούμε μερικά στοιχεία καθαρισμού και απολύμασις. Αρχί να διαχωρήσουμε τι σημαίνει καθαρισμός και απολύμασι. Καθαρισμός είναι όταν βγάζουμε τις ακαθαρισίες από μία επιφάνεια. Δεν σημαίνει ότι σκοτώνουμε τα μικρόβια, απλά διώχνουμε τη βρομιά από μία επιφάνεια. Απολύμασι σημαίνει ότι δεν διώχνουμε απαραίτητη βρομιά αλλά θανατώνουμε τα μικρόβια. Οπότε πρέπει να ψάχνουμε για απολυματικά μέσα τα οποία θα σκοτώσουν τον ιό και οι πιο γνωστές ουσίες είναι το υποχλωριόδεσνα άτριο ή χλωρίνι, η αλκοόλη 70% είτε σε τζελ είτε σαν πανάκια αλκοόλης και το οξυζενέ. Οι απολυματικές αυτές ουσίες δεν σημαίνει ότι καθαρίζουμε. Εφόσον, για παράδειγμα, έχουμε μία βρώμικη περιοχή καλό είναι πρώτα να την καθαρίσουμε και μετά να την απολυμάνουμε ώστε να υπάρχει η καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση της υγικής επιβάρευσης. Πώς γίνεται το καθαρισμός των χώρων εκπαίδευσης και των κοινόχρηστων χώρων. Πρέπει, πρωτίστως, να διατηρούμε ένα φυσικό αερισμό, πρέπει δηλαδή να κρατάμε όσο είναι δυνατόν ανοιχτά τα παράθυρα, ενώ η χρήση των ανεμιστήρων, όπως θα ακούσατε και παρακάτω, συνίσταται εφόσον αυτή είναι οροφής. Οι επιφάνειες, οι οποίες χρησιμοποιούνται και αγγίζονται συχνά, πρέπει να καθαρίζονται και συχνά, δηλαδή στον καθημερινά, αλλά εφόσον χρησιμοποιούνται από πολλές ομάδες ταυτόχρονα, πρέπει να καθαρίζονται μεταξύ των ομάδων. Τέτοιες επιφάνειες είναι πόμολα, χερούλια θειρών, καρέκλες, πολυθρώνες, επιφάνεια τραπεζιών, διακόπτες, κουπαστές, βρίσες, κουμπιά αναλυκιστήρων και λιπές χειρολαβές. Ο καθαρισμός πρέπει να προχωρήσει από τις λιγότερο λερωμένες, τις πιο καθαρές, στις πιο λερωμένες επιφάνειες, ενώ οι ακαθαρσίες πρέπει να καταλήγουν στο πάτωμα, ώστε να καθαρίζονται με συστηματικό τρόπο από τα συνεργία καθαρισμού. Πρέπει να γίνεται συγχωλαστικός καθαρισμός των επιφάνειών, είτε με ζεστό νερό και σαμπούνι, είτε με κάποιο ουδέτερο απορριπαντικό μέχρι η επιφάνεια αναστεγνώσει. Για τον ασφαλή και υγιεινό καθαρισμό πρέπει να υπάρχει σύστημα χρωματικής κωδικοποίησης, ώστε τα μέσα τα οποία χρησιμοποιούμε για να καθαρίσουμε τις αντίστοιχες επιφάνειες να έχουν ένα χρωματικό κώδικα. Μιλάμε για κόκκινο στην περίπτωση που καθαρίζουμε την τουαλέτα και στην οποία έχουμε παρουσία υγρών, όπως είναι τα ούρα, επάνω σε πλακάκια και στη γύρω περιοχή. Κίτρινο χρώμα για τους χώρους υγιεινείς, όπως είναι νυπτήρες, πλακάκια, ράφια, εξαρτήματα, καθρέφτες, καμπίνες, δούς και μπανιέρες. Μπλε στην περίπτωση που έχουμε έπιπλα γραφεία, δουλάπια, καρέκλες γραφείου, ράφια και καδορυφέρ. Ενώ το πράσινο χρησιμοποιείται σε ειδικές περιοχές όπου γίνεται καθαρισμός και απολύμας στο χώρο φροντίδας, όπως είναι κρεβάτια φροντίδας, το χειρουργείο και η κουζίνα. Στη συνέχεια θα αναφερθούμε στη λειτουργία των εργαστηρίων του Δημοκλήτου Πανεπιστήμιου Θράκης. Κατά τη διεξαγωγή των εργαστηριακών ασκήσεων, οι ομάδες των φοιτητών πρέπει να είναι ολικομελείς. Ως μέγιστος αριθμός φοιτητών έχει οριστεί οι 30 εγγραμμένοι φοιτητές. Ο ακριβής ωστός ο αριθμός ανάλογα με το χώρο στο οποίο γίνεται η άσκηση και λαμβάνοντας υπόψη ότι πρέπει να εξασφαλίζεται η τίδηση των αποστάσεων μεταξύ των συμμετεχόντων και φοιτητών και διδακτικού προσωπικού, μπορεί αυτός ο αριθμός να αλλάξει. Για το λόγο αυτό, σε μικρότερες αίθουσες συστήνεται η δημιουργία περισσότερων ομάδων φοιτητών. Ο σχετικός εξοπλισμός του εργαστηρίου, όπως είναι πάγκη, εργαλεία κτλ, καθώς και οι χώροι που χρησιμοποιούνται αναπερίτωση, θα πρέπει να καθαρίζεται σχολαστικά μετά το πέρας της εργαστηριακής άσκησης από την κάθε ομάδα φοιτητών και πριν από την είσοδο της επόμενης. Πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι σε όλα τα εργαστήρια, όπως και στους υπόλοιπους εσωτερικούς χώρους του πανεπιστημίου, πρέπει να υπάρχει τήρηση των κανόνων προσωπικής υγιεινής και χρήση των μέσων ατομικής προστασίας, όπως είναι η μάσκα. Ενδεικτικά θα αναφερθούμε σε εργαστήρια θεωρητικών επιστυμών, εργαστήρια υπολογιστών και ηλεκτρονικών, τα βιοετρικά εργαστήρια και τα εργαστήρια φυσικής εισαγωγής και τους σχετιζόμενους με αυτά αθλητικούς χώρους. Στα εργαστήρια θεωρητικών επιστυμών, όπως και σε όλα τα εργαστήρια, πρέπει να υπάρχει συνεχής αερισμός του χώρου, χωρίς κλιματισμό οριζόδιας ροής, να κρατάμε τα παράθυρα ανοιχτά εφόσον το επιτρέπει ο καιρός, πρέπει να καθαρίζονται οι πάγκοι των εργαστηρίων με κατάλληλα πολυμαντικά, ενώ τα χαρτιά τα οποία ανταλλάσσουμε δεν αποτελούν σημαντική πηγή μόλισης και μπορεί να συνεχίσουμε να παρέχουμε σημειώσεις και να ανταλλάσσονται έγγραφα, τα οποία ωστόσο θεωρούνται καθαρά μετά το πέραση 24 ωρών. Τα βιβλία με υφασμάτινη επιφάνεια θεωρούνται καθαρά μετά από 24 με 48 ώρες, εκτός κι αν έχει πέσει επάνω τους εμφανής όγκος πιθανώς μολυσμένου υγρού. Τα βιβλία με πλαστικοποιημένη επιφάνεια πρέπει να καθαρίζονται με πανάκι 70% αλκόλης, χωρίς ωστόσο να αφήνουμε το πανάκι να ακουμπήσει στον καθαρό χαρτί. Σημαντικό μετά το πέραση της άσκησης να καθαρίζονται όλοι οι διακόπτες, πόμολα και ηλεκτρονικός εξοπλισμός, όπως ορίζει και η επόμενη διαφάνεια για τα εργαστήρια υπολογιστών. Στα εργαστήρια υπολογιστών και ηλεκτρονικών μηχανημάτων δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε σπρέι αερολήματος. Όπως και σε κανέναν άλλο χώρο, τα σπρέι αερολήματος απαγορεύονται από την κείμενη νομοθεσία. Δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε λευκαντικά καθαριστικά, καθώς αυτά μπορεί να καταστρέψουν τους υπολογιστές και τα άλλα ηλεκτρονικά μέσα, ενώ δεν πρέπει να ρίχνουμε καθαριστικό απευθείας πάνω σε ένα αντικείμενο υπολογιστή ή άλλο ηλεκτρονικό μηχάνημα. Πρέπει να έχουμε αποσυνδέσει όλες τις εξωτερικές πηγές τρογοδοσίας και τα καλώδια, ενώ ενδείχνει τη χρήση 70% αλκοόλις, συνήθως επάνω σε ένα εμποτισμένο μαντιλάκι, μιας και αυτό προστατεύει όλα τα ηλεκτρονικά αντικείμενα, όπως είναι οθόνες, πληκτρολόγια, ποντίκη και εξωτερική επιφάνεια ενός μηχανήματος, ενώ πρέπει να χρησιμοποιούμε ένα πανί το οποίο δεν αφήνει χνούδι, όπως για παράδειγμα ένα πανί κατασκευασμένο από μικροήνες. Υπάρχει πιθανότητα να χρησιμοποιήσουμε περισσότερο από ένα μαντιλάκι, μιας και πρέπει να διατηρηθεί υγρή επιφάνεια επάνω σε ένα ηλεκτρονικό μηχάνημα για τουλάχιστον ένα λεπτό. Πρέπει να αποφεύγουμε το υπερβολικό σκούπισμα και δεν πρέπει να βυθίζουμε τα αντικείμενα μέσα στα καθαριστικά ή τα απολυμαντικά για να αποφύγουμε ζημιές. Στα βιοεκτικά εργαστήρια και εφόσον υπάρχουν κοινόχρηστα είδη, όπως είναι πιπέτες, μπουκάλια και άλλα αντικείμενα, συνύσταται η χρήση των γαδιών μιας χρήσης. Μετά το πέρας της άσκησης και ανάμεσα στις ομάδες τα κοινόχρηστα είδη πρέπει να απολυμαίνονται, να πλένονται και να απολυμαίνονται. Όταν χρησιμοποιούμε μικροσκόπια και εφόσον σε αυτά τα μικροσκόπια είχαμε συνηθίσει να έχουμε παραπάνω από έναν φυρητές, τώρα πια δεν συνύσταται να κάθονται περισσότεροι του ενός φυρητές σε ένα όργανο ή σε ένα μικροσκόπιο την ίδια στιγμή. Τα ελεκτρονικά όργανα καθαρίζονται όπως περιγράφτηκε προηγουμένως για όλα τα εργαστήρια υπολογιστών και ηλεκτρονικών. Μετά το πέρας της εργαστηριακής άσκησης, κάθε ομάδα πρέπει να αφήνει γύρω στα 15 λεπτά χρόνο στην επόμενη ώστε να μπορέσει να αεριστεί ο χώρος και να γίνει και ο αντίστοιχος καθαρισμός. Για τα εργαστήρια φυσικής αγωγής και τα πανεπιστημιακά γυναστήρια ισχύουν οι οδηγίες της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού. Πριν την έναρξη οποιασδήποτε αθλητικής δραστηριότητας είναι απαραίτητη η αποχή για 7 ημέρες μετά την επιστροφή από διακοπές. Ο αθλητής σε αυτό το διάστημα μπορεί να αθλείται εφόσον δεν έχει κάποια συμπτώματα. Αν εμφανίσει κάποια συμπτώματα τότε πρέπει να είναι σε επαφή με τον γιατρό του. Ειδικά οι αθλητές οι οποίοι έχουν βρεθεί θετικοί με τεστ PCR τότε είναι απαραίτητο να υποβληθούν σε εκτεταμένο κλινικό και εργαστηριακό καρδιολογικό έλεγχο μιας και ο ιός εμφανίζει επιπλοκές στην καρδιά. Κατά τη διάρκεια της άθλησης οποιασδήποτε αθλητικής δραστηριότητας πρέπει το προσωπικό το οποίο εμπλέκεται να είναι το απολύτως απαραίτητο με τις εκάστοτε οδηγίες της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και του ΕΟΔΙΝ. Ο μέγιστος αριθμός ατόμων που μπορεί να φιλοξενήσει ταυτόχρονα μια αίθουσα ορίζεται σε ένας αθλούμενος από 15 τετραγωνικά μέτρα συμπεριλαμβανομένων και των προπονητών και των επισκεπτών. Μέχρι που μια περιοχή βρεθεί σε αυξημένο διδημιολογικό έλεγχο, τότε αυτό το νούμερο μπορεί να πέσει στο 75%. Κατά την είσοδο στην αθλητική εγκατάσταση πρέπει να γίνεται καταγραφή σε κατάλογο εισερχομένων και εξερχομένων. Η είσοδο στην εγκατάσταση πρέπει να γίνεται πάντα φορώντας μάσκα ενώ προτείνεται να υπάρχουν διαθέσιμες μάσκες μιας χρήσης στην είσοδο της εγκατάστασης. Η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις εκτός από τους αθλητές οι οποίοι εκείνη τη στιγμή ασκούνται. Για την αποφυγή των συνθηκών συγχροντισμού πρέπει οπωσδήποτε να τηρείται η απόσταση των 2 μέτρων και κατά τη διάρκεια της άσκησης προτείνουν να τηρούνται οι ακολούθες αποστάσεις. 2 μέτρα μεταξύ αθλητών που βρίσκονται σε στάση, 5 μέτρα μεταξύ αθλητών που βαδίζουν, 10 μέτρα μεταξύ αθλητών που τρέχουν και 20 μέτρα μεταξύ ποδηλατών. Το συχνό πλήσμα των χεριών με σαπούν και νερό για τουλάχιστον 30 δευτερόλεπτα και ο καθαρισμός των αντισυπτικών διάλειμμα συνίσταται πολλές φορές μέσα στη διάρκεια της άθλησης. Πρέπει να αποφεύγεται το άγγιγμα του προσώπου όπως και η επαφή με αντικείμενα τα οποία αγγίζουν πολλά άτομα. Πρέπει να καλύπτεται η μύτη και το στόμα με χαρτομάδιλο εφόσον υπάρχει δύχας ή φτέρνισμα. Ο καθαρισμός των οργάνων και των κοινόχριστων ειδών συστήμηται μεταξύ των ομάδων e-group όπως για παράδειγμα η χρήση κορινών, ρακετών και τα λοιπά. Ενώ αποφεύγεται η χρήση κοινόχριστο εξοπλισμού που φορειέται όπως είναι γάντια, μάσκες, κράνοι. Τέλος, θα ήθελα να αφερθώ στα φυδητικά εστιατόρια και τα κληρικία. Τα φυδητικά εστιατόρια των ΑΕΙ λειτουργούν κανονικά για τη σύνδεση των φυδητών, η οποία και προαγμαδοποιείται αποκλειστικά με παραλαβή του φαγητού σε πακέτο. Είναι διευρυμένο το ωράριο λειτουργίας τους για την αποφυγή συγχροντισμού των φυδητών και τη δημιουργία ουράς αναμονής. Τα κληρικεία των ΑΕΙ λειτουργούν κανονικά και εξυπηρετούν τους φυδητές το διδακτικό και λοιπό προσωπικό αποκλειστικά για παραλαβή των προϊόντων σε πακέτο είτε με διανομή. Είναι απαραίτητη η χρήση προστατευτικής μάσκας από το προσωπικό καθόλου τη διάρκεια της εργασίας τους. Είναι υποχρεωτική τόσο κατ' την εξυπηρέτηση όσο και την παρασκευή προετοιμασίας των γευμάτων και ροφυμάτων. Το προσωπικό εφαρμόζει χωλαστικά γενικούς κανόνες καθαριότητας, απολύμασις χώρων και ατομικής υγιεινής. Τα γεύματα και τα τρόφιμα που διατίθεται είναι συσκευασμένα ή έχουν ετοιμαστεί κατάλληλα με όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα πριν την ώρα διαθεσής τους σε ατομικές συσκευασίες που προστατεύονται από κατάλληλο υλικό. Οι φοιτητές, οι επισκέπτες και το διδαχτικό προσωπικό πρέπει να τηρούν αποστάσεις τουλάχιστον 1,5 μέτρου κατά την αναμονή και την εξυπηρέτησή τους, εφόσον αυτό φυσικά είναι δυνατό. Για το λόγο αυτό συστήνεται η κατάλληλη σήμα στο έδαφος με τις προελαιπόμενες αποστάσεις. Είτε κλειστός είναι ο χώρος, είτε ανοιχτός, εφόσον δεν μπορεί να τηρηθεί η απόσταση, τότε η μάσκα είναι υποχρεωδική από όλους τους παρελβισκόμενους στον χώρο. Είτε κλειστός, είτε ανοιχτός ο χώρος. Τέλος, δεν επιτρέπει η τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, σταν και καρεκλών και η παραμονή ατόμων στους χώρους των φοιτητικών εστιατορίων και των κηλικίων μετά την εξυπηρέτησή τους. Σας εύχομαι μια καλή και ασφαλή Ακαδημαϊκή χρονιά.
_version_ 1782816867809755136
description : Καλώς ήρθατε στην ενημέρωση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης πάνω στα ειδικά πρωτόκολλα γενομικού περιεχομένου για τη λειτουργία των πανεπιστημίων. Ονομάζομαι Γιάννης Καρακασιλιώτης και είμαι επίκουρος Καθηγητής Ιατρικής Βιολογίας, Μωριακής Ιολογίας του Τμήματος Ιατρικής. Ο SARS-CoV-2 και η ασθένεια COVID-19 έχουν παγκόσμια εξάπλωση. Αυτή τη στιγμή γνωρίζουμε ότι έχουμε ξεπεράσει τα 33 εκατομμύρια κρούσματα ενώ τα κρούσματα φανάτων αγγίζουν το 1 εκατομμύριο. Η COVID-19 ξεκινώντας από το Μάρτη μέχρι τον Απρίλη εμφάνισε ένα πρώτο κύμα έξαρσης ενώ από τα τέλη Ιουλίου μέχρι τώρα βρισκόμαστε στο δεύτερο κύμα έξαρσης. Από πού προήλθε ο ιός, γνωρίζουμε ότι οι νυχτερίδες κουβαλούν κορονοϊούς και δεν είναι η πρώτη φορά που ένας κορονοϊός πέρασε από τη νυχτερίδα μέσω ενός ενδιάμεσου ξενιστής τον άνθρωπο. Την πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση που έχουμε το 2003 ήταν ο ιός SARS στην Κίνα ενώ η δεύτερη περίπτωση 10 χρόνια αργότερα ο ιός MERS στη Μέση Ανατολή ο οποίος πέρασε από τη νυχτερίδα στις καμήλες και από τις καμήλες στον άνθρωπο. Αυτό που ζούμε αυτή την περίοδο είναι η τρίτη καταγεγραμμένη περίπτωση περάσματος κορονέων από τις νυχτερίδες στον άνθρωπο. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι στις πρώτες δύο περιπτώσεις οι ασθενείς πέθαναν πάρα πολύ εύκολα με αποτέλεσμα να περιοριστεί επιδημιολογικά στους 800 περίπου θανάτους παγκοσμίως και στις δύο περιπτώσεις. Στην τορινή περίπτωση της COVID-19 του SARS-CoV-2 η ύπαρξη πολλών ασυμπτωματικών ανθρώπων δηλαδή ανθρώπων οι οποίοι δεν εκδηλώνουν κανένα σύμπτωμα ή πολύ ήπια σύμπτώματα έχει οδηγήσει στην παγκόσμια εξάπλωση του ιού και στην εμφάνιση πάρα πολλών θανάτων οι οποίοι όπως είπαμε ξεπερνούν, είναι χίλιες φορές περισσότεροι από τις προηγούμενες φορές, ξεπερνούν το 1 εκατομμύρι. Τα διαθέσιμα τέστα τα οποία έχουμε είναι ομοριακός έλεγχος μέσω PCR, ο οποίος αργεί μεν αλλά είναι πολύ αξιόπιστος και ο έλεγχος των αντισομάτων που είναι πάρα πολύ γρήγορος ωστόσο είναι λιγότερο αξιόπιστος και χρειάζεται να μεσολαβήσουν αρκετές μέρες από την έκθεση μέχρι την εμφάνιση ενός θετικού τέστα αντισομάτων. Ποιοι πρέπει να ελέγχονται? Πρέπει να ελέγχονται άτομα τα οποία έχουν συμπτώματα συμβατά με την ασθένεια COVID-19. Θα τα δούμε στη συνέχεια. Άτομα τα οποία είχαν στενή επαφή με κάποιον βεβαιωμένο κρούσμα, δηλαδή εντός δύο μέτρων και για τουλάχιστον 15 λεπτά όπως για παράδειγμα μια συνομιλία για τουλάχιστον 15 λεπτά με ένα μολυσμένο άτομο. Άτομα επίσης τα οποία έχουν επισκεφτεί κάποιο πάροχο γεωνομικής περιουλθάρψης για παράδειγμα θα μπουν σε ένα νοσοκομείο για μια επέμβαση μπορεί να ζητηθεί από τον φορέα γεωνομικής περιουλθάρψης ή τον εωδεί αυτά τα άτομα να κάνουν τον Μωριακό έλεγχο. Ποιος είναι ο τρόπος μετάδοσης του ίου. Όπως είπαμε ότι μεταδόθηκε ο ίος για αρχή από τα ζώα στον άνθρωπο, ωστόσο δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι υπάρχει μετάδοση από τα ζώα συντροφιά στον άνθρωπο. Η μετάδοση γίνεται κυρίως μέσω από τα σταγωνίδια του αναπνευστικού, μετά από φτέρνισμα, δίχα, εκνοή ή ακόμα και μια πλήρη αλληλεπίδραση, μια κουβέντα με ταξίδιο ανθρώπων. Ωστόσο πρέπει να βρίσκονται σε πάρα πολύ κοντινή απόσταση, τουλάχιστον το λιγότερο από ένα μέτρο. Ποιοι είναι οι τρόποι μετάδοσης. Είπαμε σταγωνίδια, υπάρχουν μικρά σταγωνίδια τα οποία ταξιδεύουν με τον αέρα σε μεγάλες αποστάσεις, μέχρι και 8 μέτρα, ενώ υπάρχουν και τα μεγαλύτερα σταγωνίδια τα οποία λόγω της βαρύτητας πέφτουν γρήγορα στα αντικείμενα τα οποία βρίσκονται μπροστά μας, ωστόσο αυτά τα αντικείμενα μπορούμε μέσω άμεσης επαφής με τα χέρια μας να φέρνουμε με τη βοήθεια των χεριών στο πρόσωπο, στο στόμα, στη μύτη και στα μάτια και από εκεί να κολλήσουμε τον ιό. Ποιοι είναι τα συντώματα της ασθένειας. Το κύριο σύντωμα είναι ο πυρετός. Οβίχα, συφαρικαλγία, αθραλγία, κοιμιαλγία όπως και η καταβολή και η δυσκολία στην αναπνοή έχουν παρατηρηθεί αρκετές φορές. Η πνευμονία εμφανίζεται σε σπάνιες περιπτώσεις. Φυσικά όσο μεγαλώνει η ηλικία εμφανίζεται όλο και πιο πιθανό να εμφανίζει κάποιος δυσκολίας στην αναπνοή και την πνευμονία. Λόγω του υψηλού βαθμού μεταδοτικότητας πρέπει να διακόψουμε τη διασφορά κρατώντας ένα αρκετά υψηλό επίπεδο ατομικής υγείνης όχι η καθαριότητας του περιβάλλοντος χώρου. Πρώτα απ' όλα πρέπει να ξέρουμε πώς μπορούμε να πλένουμε σωστά τα χέρια μας. Για να πλένουμε σωστά τα χέρια μας τα βάζουμε κάτω από τρεχούμενο νερό, απλώνουμε σαπούνι σε όλη την επιφάνειά τους, τρίβουμε ανάμεσα στις παλάμες και στη ράχη, ενώ ανάμεσα στα δάχτυλα και τον αντίχειρα επιμένουμε γιατί συνήθως είναι οι επιφάνειες στις οποίες δίνουμε λιγότερη σημασία όταν πλένουμε τα χέρια μας. Πρέπει να τρίψουμε όλες αυτές τις επιφάνειες για τουλάχιστον 20 με 30 δευτερόλεπτα. Να ξεπλύνουμε κάτω από τρεχούμενο νερό και να στεγνώσουμε με τη βοήθεια μιας χειροπετσέτας. Η χειροπετσέτα είναι πάρα πολύ σημαντική γιατί με αυτή μπορούμε μετά να κλείσουμε τη βρύση ή να ανοίξουμε με το πόμολο την πόρτα την οποία θα βγούμε από μια τουαλέτα, μιας και υπάρχει κίνδυνος επαναμόλυσης του χεριού μας σε περίπτωση που αγγίξουμε ένα μολυσμένο αντικείμενο. Φυσικά τη χειροπετσέτα πρέπει να την αποκρίνουμε σε ειδικό κάδο απορριμάτων. Πότε πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας. Πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας μετά από κάθε επαφή με άλλο άτομο ή τις αναμνευστικές εκκρίσεις αυτού. Όταν αγγίζουμε αντικείμενα που αγγίζονται από άλλους, όπως είναι οι χειρολαβές. Πριν βάλουμε τη μάσκα και αφού βγάλουμε τη μάσκα. Πριν και μετά την αφαίρεστο αγτιόν, μετά τη χρήση της τουαλέτας και πριν το φαγητό και πριν ακουμπήσουμε το πρόσωπό μας. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει διαθέσιμο σαπούνι και νερό, τότε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αντισυπτικό διάλειμμα το οποίο περιέχει τουλάχιστον 70% αλκοόλι. Η χρήση του αντισυπτικού διαλείμματος μειώνει πάρα πολύ γρήγορα το αριθμό των μικροβίων στα χέρια μας. Επόμενο μέτρο είναι η τήρηση των φυσικών αποστάσεων. Η φυσική απόσταση, που συνήθως ορίζεται μεταξύ του 1,5 και των 2 μέτρων, πρέπει να τηρείται σε όλους τους εσωτερικούς αλλά και τους εξωτερικούς χώρους. Η μείωση της φυσικής επαφής μειώνει πάρα πολύ την δυνατότητα μετάδοσης του ίου. Σε περίπτωση που έχουμε βδήχα υφτέρνισμα και βρισκόμαστε σε εξωτερικό χώρο, όπου δεν χρειάζεται να φοράμε μάσκα, τότε καλύπτουμε το μανίκι στο ύψος του αγγώνα, είναι ένα χαρτομάντιλο. Εφόσον χρησιμοποιήσουμε χαρτομάντιλο, πρέπει να το απορρίψουμε αμέσως σε ειδικούς κάδους, και όχι να μπει στην τσέπη μας, για παράδειγμα. Μετά τη χρήση του χαρτομάντιλο ή μετά το βδήχα ή το φτέρνισμα, πρέπει οπωσδήποτε να πλύνουμε τα χέρια μας ή να χρησιμοποιήσουμε, εφόσον δεν μπορούμε, αντισυπτικό. Τα μέσες ατομικής προστασίας είναι τα γάντια μιας χρήσης, η χρήση των οποίων συνίσταται μόνο στην περίπτωση των εργαστηρίων, ενώ σε όλες τις περιπτώσεις πρέπει να χρησιμοποιούμε μάσκα. Πώς χρησιμοποιούμε σωστά τα γάντια. Τα γάντια μας δυνητικά στο εξωτερικό τους μέρος είναι δυνητικά μολυσματικά, οπότε πρέπει να ξέρουμε πώς τα βγάζουμε. Για να βγάλουμε σωστά τα γάντια μας πρέπει να κρατήσουμε με το αριστερό, σε περίπτωση που είμαστε δεξιόχειρες, το δεξί, να βγάλουμε το δεξί και να το κρατήσουμε με τη βοήθεια του αριστερού, ενώ για να βγάλουμε το αριστερό γάντι πρέπει να βάλουμε το δάχτυλο του δεξιού χεριού, ακριβώς όπως δείχνει η εικόνα, μέσα από το γάντι, να αφαιρέσουμε το αριστερό γάντι, περικλείοντας το δεξί. Οπότε βλέπετε ότι έχει σχηματιστεί ένα περίπου σακουλάκι, μέσα στο οποίο βρίσκεται το άλλο γάντι, ωστόσο δεν έχουμε πλησιάσει, δεν έχουμε ακουμπήσει την εξωτερική επιφάνεια. Απορρίπτουμε τα γάντια αμέσως στον κάδο απορριμάτων. Για τη χρήση της μάσκας υπάρχουν πάρα πολλές οδηγίες, είναι υποχρεωτική για τους φοιτητές το διδαχτικό και το λιπό προσωπικό, όπως και για τους επισκέπτες του Δημοκρίτου Πανεπιστήμιου Θράκης, στις περιτώσεις που βρίσκεται κάποιος σε μία αίθουσα, στο ανθηθέατρο, στο εργαστήριο και σε κάθε είδους κλειστό χώρο, όπου παρέχεται το επαιδευτικό έργο. Στα αναγνωστήρια, στις αίθουσες χρήσης πολυμέσων και στις βιβλιοθήκες τοχτηρίων του Πανεπιστήμιου, στους εσωτερικούς κλειστός χώρους κοινόχρητους χώρους του Πανεπιστήμιου, και σε όλους τους εξωτερικούς χώρους του Πανεπιστήμιου, όπου παρατηρείται ταυτόχρονη παρουσία υψηλού αριθμού φοιτητών ή ατόμων γενικότερα. Πώς χρησιμοποιούμε σωστά τη μάσκα. Για να βάλουμε τη μάσκα μας πρέπει οπωσδήποτε να καλύπτει πλήρως τη μύτη, το στόμα και το πηγούνι. Να μην υπάρχουν κενά μεταξύ της μάσκας και του προσώπου. Η μάσκα πρέπει να έχει ένα μεταλλικό έλασμα γύρω από τη μύτη, ακόμα και οι μάσκες οι οποίες είναι πολλαπλών χρήσεων και πρέπει να μην υπάρχουν κενά μεταξύ της μάσκας και του προσώπου. Πολλαπλών χρήσεων και δεν έχουν αυτό το μεταλλικό έλασμα συνίσταται κάποιος να το ράψει επάνω από μιας χρήσης γιατί πάρα πολύ απλά γύρω από τη ράχη της μύτης πρέπει να εφαρμόσει η μάσκα και να μην υπάρχει δίοδος του αέρα, ελεύθερη δίοδος του αέρα. Σε περίπτωση που θέλουμε να αφαιρέσουμε τη μάσκα πρέπει αυτό να γίνεται μόνο με τη βοήθεια των βραχιών, των κορδωνιών, ελαστυχένιων ή υφασμάτυνων με τους οποίους δένουμε τη μάσκα γύρω από το πρόσωπό μας. Αν χρειάζεται να πιούμε ή να φάμε βγάζουμε τη μάσκα από τους βραχίων και με τους ίδιους βραχίων ξανατοποθετούμε γύρω από τα αυτιά μας. Αριστερά στην εικόνα, αριστερά επάνω βλέπετε την ορθή χρήση της μάσκας. Δεν πρέπει να έχουμε τη μύτη μας είτε ολικά είτε μερικά εκτός, ούτε το πηγούνι. Η μάσκα μας δεν πρέπει να είναι χαλαρή γιατί αφήνουμε τη δίοδο του αέρα και ενδεχομένως τα μολυσματικά στραγωνίδια τα οποία είπαμε ότι βρίσκονται στον αέρα, τα μικρά σταγωνίδια και φυσικά δεν πρέπει να κατεβάζουμε τη μάσκα στο ύψος του πηγούνιου. Όταν κατεβάζουμε τη μάσκα στο ύψος του πηγούνιου, στο ύψος του λαιμού, αυτό το οποίο κάνουμε είναι ότι η εσωτερική επιφάνεια της μάσκας έρχεται σε επαφή με οτιδήποτε έχει πέσει επάνω στο λαιμό μας. Δηλαδή όταν κάποιος μιλάει απέναντί μας μπορεί ενδεχομένως να μας μοβαρτίσει με τα σταγωνίδια. Αυτά τα σταγωνίδια όταν έρχονται σε επαφή με την εσωτερική πλευρά της μάσκας, τότε ανεβάζοντας τη μάσκα εμείς για να ξανακαλύψουμε το πρόσωπό μας, τότε μεταφέρουμε αυτά τα σταγωνίδια, τα δυνητικά μολυσμένα σταγωνίδια στο πρόσωπό μας. Εκτός από τις μίας χρήσης μάσκες, υπάρχουν και οι φασμάτινες μάσκες. Πρέπει να παρατηρούμε πάρα πολύ καλά το ποιο είναι το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο. Συνείσταται η χρήση βαβακερού υφάσματος, 100% βαβακερού υφάσματος με πυκνή ύφανση και τουλάχιστον δύο στρωμάτων, ειδικά όταν πρόκειται για υφάσματα πιο χαλαρής ύφανσης όπως είναι το λινό και το μεταξωτό. Η χρήση της μάσκας και της φυσικής απόστασης είναι δύο συμπληρωματικά μέτρα. Πρέπει όλα τα μέτρα ατομικής υγιεινής και ατομικής προστασίας να χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα. Οπότε πρέπει και τη φυσική απόσταση να προσέχουμε και την αδναστική υγιεινή και την υγιεινή των χεριών όπως και το αποφεύγουμε να ακουμπάμε το προσοφό μας. Στη συνέχεια θα δούμε μερικά στοιχεία καθαρισμού και απολύμασις. Αρχί να διαχωρήσουμε τι σημαίνει καθαρισμός και απολύμασι. Καθαρισμός είναι όταν βγάζουμε τις ακαθαρισίες από μία επιφάνεια. Δεν σημαίνει ότι σκοτώνουμε τα μικρόβια, απλά διώχνουμε τη βρομιά από μία επιφάνεια. Απολύμασι σημαίνει ότι δεν διώχνουμε απαραίτητη βρομιά αλλά θανατώνουμε τα μικρόβια. Οπότε πρέπει να ψάχνουμε για απολυματικά μέσα τα οποία θα σκοτώσουν τον ιό και οι πιο γνωστές ουσίες είναι το υποχλωριόδεσνα άτριο ή χλωρίνι, η αλκοόλη 70% είτε σε τζελ είτε σαν πανάκια αλκοόλης και το οξυζενέ. Οι απολυματικές αυτές ουσίες δεν σημαίνει ότι καθαρίζουμε. Εφόσον, για παράδειγμα, έχουμε μία βρώμικη περιοχή καλό είναι πρώτα να την καθαρίσουμε και μετά να την απολυμάνουμε ώστε να υπάρχει η καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση της υγικής επιβάρευσης. Πώς γίνεται το καθαρισμός των χώρων εκπαίδευσης και των κοινόχρηστων χώρων. Πρέπει, πρωτίστως, να διατηρούμε ένα φυσικό αερισμό, πρέπει δηλαδή να κρατάμε όσο είναι δυνατόν ανοιχτά τα παράθυρα, ενώ η χρήση των ανεμιστήρων, όπως θα ακούσατε και παρακάτω, συνίσταται εφόσον αυτή είναι οροφής. Οι επιφάνειες, οι οποίες χρησιμοποιούνται και αγγίζονται συχνά, πρέπει να καθαρίζονται και συχνά, δηλαδή στον καθημερινά, αλλά εφόσον χρησιμοποιούνται από πολλές ομάδες ταυτόχρονα, πρέπει να καθαρίζονται μεταξύ των ομάδων. Τέτοιες επιφάνειες είναι πόμολα, χερούλια θειρών, καρέκλες, πολυθρώνες, επιφάνεια τραπεζιών, διακόπτες, κουπαστές, βρίσες, κουμπιά αναλυκιστήρων και λιπές χειρολαβές. Ο καθαρισμός πρέπει να προχωρήσει από τις λιγότερο λερωμένες, τις πιο καθαρές, στις πιο λερωμένες επιφάνειες, ενώ οι ακαθαρσίες πρέπει να καταλήγουν στο πάτωμα, ώστε να καθαρίζονται με συστηματικό τρόπο από τα συνεργία καθαρισμού. Πρέπει να γίνεται συγχωλαστικός καθαρισμός των επιφάνειών, είτε με ζεστό νερό και σαμπούνι, είτε με κάποιο ουδέτερο απορριπαντικό μέχρι η επιφάνεια αναστεγνώσει. Για τον ασφαλή και υγιεινό καθαρισμό πρέπει να υπάρχει σύστημα χρωματικής κωδικοποίησης, ώστε τα μέσα τα οποία χρησιμοποιούμε για να καθαρίσουμε τις αντίστοιχες επιφάνειες να έχουν ένα χρωματικό κώδικα. Μιλάμε για κόκκινο στην περίπτωση που καθαρίζουμε την τουαλέτα και στην οποία έχουμε παρουσία υγρών, όπως είναι τα ούρα, επάνω σε πλακάκια και στη γύρω περιοχή. Κίτρινο χρώμα για τους χώρους υγιεινείς, όπως είναι νυπτήρες, πλακάκια, ράφια, εξαρτήματα, καθρέφτες, καμπίνες, δούς και μπανιέρες. Μπλε στην περίπτωση που έχουμε έπιπλα γραφεία, δουλάπια, καρέκλες γραφείου, ράφια και καδορυφέρ. Ενώ το πράσινο χρησιμοποιείται σε ειδικές περιοχές όπου γίνεται καθαρισμός και απολύμας στο χώρο φροντίδας, όπως είναι κρεβάτια φροντίδας, το χειρουργείο και η κουζίνα. Στη συνέχεια θα αναφερθούμε στη λειτουργία των εργαστηρίων του Δημοκλήτου Πανεπιστήμιου Θράκης. Κατά τη διεξαγωγή των εργαστηριακών ασκήσεων, οι ομάδες των φοιτητών πρέπει να είναι ολικομελείς. Ως μέγιστος αριθμός φοιτητών έχει οριστεί οι 30 εγγραμμένοι φοιτητές. Ο ακριβής ωστός ο αριθμός ανάλογα με το χώρο στο οποίο γίνεται η άσκηση και λαμβάνοντας υπόψη ότι πρέπει να εξασφαλίζεται η τίδηση των αποστάσεων μεταξύ των συμμετεχόντων και φοιτητών και διδακτικού προσωπικού, μπορεί αυτός ο αριθμός να αλλάξει. Για το λόγο αυτό, σε μικρότερες αίθουσες συστήνεται η δημιουργία περισσότερων ομάδων φοιτητών. Ο σχετικός εξοπλισμός του εργαστηρίου, όπως είναι πάγκη, εργαλεία κτλ, καθώς και οι χώροι που χρησιμοποιούνται αναπερίτωση, θα πρέπει να καθαρίζεται σχολαστικά μετά το πέρας της εργαστηριακής άσκησης από την κάθε ομάδα φοιτητών και πριν από την είσοδο της επόμενης. Πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι σε όλα τα εργαστήρια, όπως και στους υπόλοιπους εσωτερικούς χώρους του πανεπιστημίου, πρέπει να υπάρχει τήρηση των κανόνων προσωπικής υγιεινής και χρήση των μέσων ατομικής προστασίας, όπως είναι η μάσκα. Ενδεικτικά θα αναφερθούμε σε εργαστήρια θεωρητικών επιστυμών, εργαστήρια υπολογιστών και ηλεκτρονικών, τα βιοετρικά εργαστήρια και τα εργαστήρια φυσικής εισαγωγής και τους σχετιζόμενους με αυτά αθλητικούς χώρους. Στα εργαστήρια θεωρητικών επιστυμών, όπως και σε όλα τα εργαστήρια, πρέπει να υπάρχει συνεχής αερισμός του χώρου, χωρίς κλιματισμό οριζόδιας ροής, να κρατάμε τα παράθυρα ανοιχτά εφόσον το επιτρέπει ο καιρός, πρέπει να καθαρίζονται οι πάγκοι των εργαστηρίων με κατάλληλα πολυμαντικά, ενώ τα χαρτιά τα οποία ανταλλάσσουμε δεν αποτελούν σημαντική πηγή μόλισης και μπορεί να συνεχίσουμε να παρέχουμε σημειώσεις και να ανταλλάσσονται έγγραφα, τα οποία ωστόσο θεωρούνται καθαρά μετά το πέραση 24 ωρών. Τα βιβλία με υφασμάτινη επιφάνεια θεωρούνται καθαρά μετά από 24 με 48 ώρες, εκτός κι αν έχει πέσει επάνω τους εμφανής όγκος πιθανώς μολυσμένου υγρού. Τα βιβλία με πλαστικοποιημένη επιφάνεια πρέπει να καθαρίζονται με πανάκι 70% αλκόλης, χωρίς ωστόσο να αφήνουμε το πανάκι να ακουμπήσει στον καθαρό χαρτί. Σημαντικό μετά το πέραση της άσκησης να καθαρίζονται όλοι οι διακόπτες, πόμολα και ηλεκτρονικός εξοπλισμός, όπως ορίζει και η επόμενη διαφάνεια για τα εργαστήρια υπολογιστών. Στα εργαστήρια υπολογιστών και ηλεκτρονικών μηχανημάτων δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε σπρέι αερολήματος. Όπως και σε κανέναν άλλο χώρο, τα σπρέι αερολήματος απαγορεύονται από την κείμενη νομοθεσία. Δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε λευκαντικά καθαριστικά, καθώς αυτά μπορεί να καταστρέψουν τους υπολογιστές και τα άλλα ηλεκτρονικά μέσα, ενώ δεν πρέπει να ρίχνουμε καθαριστικό απευθείας πάνω σε ένα αντικείμενο υπολογιστή ή άλλο ηλεκτρονικό μηχάνημα. Πρέπει να έχουμε αποσυνδέσει όλες τις εξωτερικές πηγές τρογοδοσίας και τα καλώδια, ενώ ενδείχνει τη χρήση 70% αλκοόλις, συνήθως επάνω σε ένα εμποτισμένο μαντιλάκι, μιας και αυτό προστατεύει όλα τα ηλεκτρονικά αντικείμενα, όπως είναι οθόνες, πληκτρολόγια, ποντίκη και εξωτερική επιφάνεια ενός μηχανήματος, ενώ πρέπει να χρησιμοποιούμε ένα πανί το οποίο δεν αφήνει χνούδι, όπως για παράδειγμα ένα πανί κατασκευασμένο από μικροήνες. Υπάρχει πιθανότητα να χρησιμοποιήσουμε περισσότερο από ένα μαντιλάκι, μιας και πρέπει να διατηρηθεί υγρή επιφάνεια επάνω σε ένα ηλεκτρονικό μηχάνημα για τουλάχιστον ένα λεπτό. Πρέπει να αποφεύγουμε το υπερβολικό σκούπισμα και δεν πρέπει να βυθίζουμε τα αντικείμενα μέσα στα καθαριστικά ή τα απολυμαντικά για να αποφύγουμε ζημιές. Στα βιοεκτικά εργαστήρια και εφόσον υπάρχουν κοινόχρηστα είδη, όπως είναι πιπέτες, μπουκάλια και άλλα αντικείμενα, συνύσταται η χρήση των γαδιών μιας χρήσης. Μετά το πέρας της άσκησης και ανάμεσα στις ομάδες τα κοινόχρηστα είδη πρέπει να απολυμαίνονται, να πλένονται και να απολυμαίνονται. Όταν χρησιμοποιούμε μικροσκόπια και εφόσον σε αυτά τα μικροσκόπια είχαμε συνηθίσει να έχουμε παραπάνω από έναν φυρητές, τώρα πια δεν συνύσταται να κάθονται περισσότεροι του ενός φυρητές σε ένα όργανο ή σε ένα μικροσκόπιο την ίδια στιγμή. Τα ελεκτρονικά όργανα καθαρίζονται όπως περιγράφτηκε προηγουμένως για όλα τα εργαστήρια υπολογιστών και ηλεκτρονικών. Μετά το πέρας της εργαστηριακής άσκησης, κάθε ομάδα πρέπει να αφήνει γύρω στα 15 λεπτά χρόνο στην επόμενη ώστε να μπορέσει να αεριστεί ο χώρος και να γίνει και ο αντίστοιχος καθαρισμός. Για τα εργαστήρια φυσικής αγωγής και τα πανεπιστημιακά γυναστήρια ισχύουν οι οδηγίες της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού. Πριν την έναρξη οποιασδήποτε αθλητικής δραστηριότητας είναι απαραίτητη η αποχή για 7 ημέρες μετά την επιστροφή από διακοπές. Ο αθλητής σε αυτό το διάστημα μπορεί να αθλείται εφόσον δεν έχει κάποια συμπτώματα. Αν εμφανίσει κάποια συμπτώματα τότε πρέπει να είναι σε επαφή με τον γιατρό του. Ειδικά οι αθλητές οι οποίοι έχουν βρεθεί θετικοί με τεστ PCR τότε είναι απαραίτητο να υποβληθούν σε εκτεταμένο κλινικό και εργαστηριακό καρδιολογικό έλεγχο μιας και ο ιός εμφανίζει επιπλοκές στην καρδιά. Κατά τη διάρκεια της άθλησης οποιασδήποτε αθλητικής δραστηριότητας πρέπει το προσωπικό το οποίο εμπλέκεται να είναι το απολύτως απαραίτητο με τις εκάστοτε οδηγίες της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και του ΕΟΔΙΝ. Ο μέγιστος αριθμός ατόμων που μπορεί να φιλοξενήσει ταυτόχρονα μια αίθουσα ορίζεται σε ένας αθλούμενος από 15 τετραγωνικά μέτρα συμπεριλαμβανομένων και των προπονητών και των επισκεπτών. Μέχρι που μια περιοχή βρεθεί σε αυξημένο διδημιολογικό έλεγχο, τότε αυτό το νούμερο μπορεί να πέσει στο 75%. Κατά την είσοδο στην αθλητική εγκατάσταση πρέπει να γίνεται καταγραφή σε κατάλογο εισερχομένων και εξερχομένων. Η είσοδο στην εγκατάσταση πρέπει να γίνεται πάντα φορώντας μάσκα ενώ προτείνεται να υπάρχουν διαθέσιμες μάσκες μιας χρήσης στην είσοδο της εγκατάστασης. Η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις εκτός από τους αθλητές οι οποίοι εκείνη τη στιγμή ασκούνται. Για την αποφυγή των συνθηκών συγχροντισμού πρέπει οπωσδήποτε να τηρείται η απόσταση των 2 μέτρων και κατά τη διάρκεια της άσκησης προτείνουν να τηρούνται οι ακολούθες αποστάσεις. 2 μέτρα μεταξύ αθλητών που βρίσκονται σε στάση, 5 μέτρα μεταξύ αθλητών που βαδίζουν, 10 μέτρα μεταξύ αθλητών που τρέχουν και 20 μέτρα μεταξύ ποδηλατών. Το συχνό πλήσμα των χεριών με σαπούν και νερό για τουλάχιστον 30 δευτερόλεπτα και ο καθαρισμός των αντισυπτικών διάλειμμα συνίσταται πολλές φορές μέσα στη διάρκεια της άθλησης. Πρέπει να αποφεύγεται το άγγιγμα του προσώπου όπως και η επαφή με αντικείμενα τα οποία αγγίζουν πολλά άτομα. Πρέπει να καλύπτεται η μύτη και το στόμα με χαρτομάδιλο εφόσον υπάρχει δύχας ή φτέρνισμα. Ο καθαρισμός των οργάνων και των κοινόχριστων ειδών συστήμηται μεταξύ των ομάδων e-group όπως για παράδειγμα η χρήση κορινών, ρακετών και τα λοιπά. Ενώ αποφεύγεται η χρήση κοινόχριστο εξοπλισμού που φορειέται όπως είναι γάντια, μάσκες, κράνοι. Τέλος, θα ήθελα να αφερθώ στα φυδητικά εστιατόρια και τα κληρικία. Τα φυδητικά εστιατόρια των ΑΕΙ λειτουργούν κανονικά για τη σύνδεση των φυδητών, η οποία και προαγμαδοποιείται αποκλειστικά με παραλαβή του φαγητού σε πακέτο. Είναι διευρυμένο το ωράριο λειτουργίας τους για την αποφυγή συγχροντισμού των φυδητών και τη δημιουργία ουράς αναμονής. Τα κληρικεία των ΑΕΙ λειτουργούν κανονικά και εξυπηρετούν τους φυδητές το διδακτικό και λοιπό προσωπικό αποκλειστικά για παραλαβή των προϊόντων σε πακέτο είτε με διανομή. Είναι απαραίτητη η χρήση προστατευτικής μάσκας από το προσωπικό καθόλου τη διάρκεια της εργασίας τους. Είναι υποχρεωτική τόσο κατ' την εξυπηρέτηση όσο και την παρασκευή προετοιμασίας των γευμάτων και ροφυμάτων. Το προσωπικό εφαρμόζει χωλαστικά γενικούς κανόνες καθαριότητας, απολύμασις χώρων και ατομικής υγιεινής. Τα γεύματα και τα τρόφιμα που διατίθεται είναι συσκευασμένα ή έχουν ετοιμαστεί κατάλληλα με όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα πριν την ώρα διαθεσής τους σε ατομικές συσκευασίες που προστατεύονται από κατάλληλο υλικό. Οι φοιτητές, οι επισκέπτες και το διδαχτικό προσωπικό πρέπει να τηρούν αποστάσεις τουλάχιστον 1,5 μέτρου κατά την αναμονή και την εξυπηρέτησή τους, εφόσον αυτό φυσικά είναι δυνατό. Για το λόγο αυτό συστήνεται η κατάλληλη σήμα στο έδαφος με τις προελαιπόμενες αποστάσεις. Είτε κλειστός είναι ο χώρος, είτε ανοιχτός, εφόσον δεν μπορεί να τηρηθεί η απόσταση, τότε η μάσκα είναι υποχρεωδική από όλους τους παρελβισκόμενους στον χώρο. Είτε κλειστός, είτε ανοιχτός ο χώρος. Τέλος, δεν επιτρέπει η τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, σταν και καρεκλών και η παραμονή ατόμων στους χώρους των φοιτητικών εστιατορίων και των κηλικίων μετά την εξυπηρέτησή τους. Σας εύχομαι μια καλή και ασφαλή Ακαδημαϊκή χρονιά.