Διάλεξη 5 / Διάλεξη 5 / Άμυνα ζώνης
Άμυνα ζώνης: Οι άμυνα ζώνης είναι ένα κεφάλαιο και ένας τρόπος άμυνας που διαφοροποιήθηκε σε αρκετά σημεία από αυτά που ήδη γνωρίζουμε, όσον αφορά την προσωπική άμυνα μαν του μάντανε που έχουμε εκπαιδευτεί. Αν θυμάστε ιστορικά το 1891 ήταν που ανακαλύφθηκε το άθλημα, η καλλαδοσφαίριση. Πολύ νωρίς κα...
Κύριος δημιουργός: | |
---|---|
Γλώσσα: | el |
Φορέας: | Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης |
Είδος: | Ανοικτά μαθήματα |
Συλλογή: | Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού / Διδακτική της καλαθοσφαίρισης ΙΙ |
Ημερομηνία έκδοσης: |
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2014
|
Θέματα: | |
Άδεια Χρήσης: | Αναφορά-Παρόμοια Διανομή |
Διαθέσιμο Online: | https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=8c8de0dd |
id |
aee2f614-aac2-49fb-8af5-92877a9a5bec |
---|---|
title |
Διάλεξη 5 / Διάλεξη 5 / Άμυνα ζώνης |
spellingShingle |
Διάλεξη 5 / Διάλεξη 5 / Άμυνα ζώνης Basket Επιστήμες Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής Γαλαζούλας Χρήστος |
publisher |
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ |
url |
https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=8c8de0dd |
publishDate |
2014 |
language |
el |
thumbnail |
http://oava-admin-api.datascouting.com/static/c1de/56c8/a1d8/b9e8/3828/f727/deb5/67ba/c1de56c8a1d8b9e83828f727deb567ba.jpg |
topic |
Basket Επιστήμες Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής |
topic_facet |
Basket Επιστήμες Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής |
author |
Γαλαζούλας Χρήστος |
author_facet |
Γαλαζούλας Χρήστος |
hierarchy_parent_title |
Διδακτική της καλαθοσφαίρισης ΙΙ |
hierarchy_top_title |
Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού |
rights_txt |
License Type:(CC) v.4.0 |
rightsExpression_str |
Αναφορά-Παρόμοια Διανομή |
organizationType_txt |
Πανεπιστήμια |
hasOrganisationLogo_txt |
http://delos.it.auth.gr/opendelos/resources/logos/auth.png |
author_role |
Καθηγητής |
author2_role |
Καθηγητής |
relatedlink_txt |
https://delos.it.auth.gr/ |
durationNormalPlayTime_txt |
00:35:44 |
genre |
Ανοικτά μαθήματα |
genre_facet |
Ανοικτά μαθήματα |
institution |
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης |
asr_txt |
Οι άμυνα ζώνης είναι ένα κεφάλαιο και ένας τρόπος άμυνας που διαφοροποιήθηκε σε αρκετά σημεία από αυτά που ήδη γνωρίζουμε, όσον αφορά την προσωπική άμυνα μαν του μάντανε που έχουμε εκπαιδευτεί. Αν θυμάστε ιστορικά το 1891 ήταν που ανακαλύφθηκε το άθλημα, η καλλαδοσφαίριση. Πολύ νωρίς και αυτό είχε να κάνει με, αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα να διακόψω εγώ να το λύσουμε και να συνεχίσω Δεσποινής. Θα ανακαλώ. Για τόσο απλό λόγο, σε έναν αγώνα δύο γυμνασίων, επειδή έσταζε η οροφή σε ένα σημείο, στο δεύτερο ημέχρονο, ο προπονητής της ομάδας του Γυμνασίου του Μπρίστολ, ο Κάμ Χέντερσον και τον αναφέρουμε επειδή η σκέψη η δική του ήταν που έβαλε το πρώτο κομμάτι της άμυνα ζώνης. Τους είπε να μην μετακινούνται και να μην ακολουθούν τους αντιπάλους τους όταν κόβουν και να είναι κοντά στη ρακέτα. Η πρώτη καταγραφή άμυνα ζώνης έγινε λοιπόν τότε εξαιτίας του προβήαιματος της οροφής και της οριστερότητας του γυπέδου. Η άμυνα που καταγράφτηκε ήταν η 3-2. Σας υπενθυμίζω ότι πάντα από πάνω προς τα κάτω μετράμε, προς την τελική γραμμή. Άρα ήταν η 3 περιφερειακά και η 2 πιο κοντά στο καλάθι. Στην εξέλιξη και της προπόνησης αλλά και της βελτίωσης των αθλητικών ικανοτήτων περίπου στη δεκαετία του 30 χρόνια για να αντιμετωπίσουν το πολύ γρήγορο παιχνίδι επιθετικό, οι άμυνα ζώνης είχαν πολύ μεγάλο προβληματισμό. Πώς θα αντιμετωπίσουν το passing game. Εκεί γεννήθηκαν τι? Οι μορφές και οι παραλλαγές της άμυνας ζώνης οι οποίες υπάρχουν σχεδόν μέχρι σήμερα για να αντιμετωπίσουν το γρήγορο παιχνίδι της επίθεσης. Και στη δεκαετία του 50 ολοκληρώνεται η ιστορική αναδρομή που σας κάνω όσον αφορά την άμυνα ζώνης, γιατί εκεί δημιουργήθηκαν το zone press και οι συνδυασμένες οι άμυνες προσαρμογής, η μετατροπή από μάντου μάντου σε zone και του μπαλίν ή σε κινήσεις συγκεκριμένων παιχτών ή σε συγκεκριμένες θέσεις παιχτών όταν φτάνει μπάλα τότε αυτές είναι άμυνες με προσαρμογή. Όπως βλέπετε όλες οι αλλαγές και οι βελτιώσεις έχουν τα συστατικά της δράσης και της αντίδρασης. Όπως όλα τα πράγματα έτσι και η καλλαδοσφαίριση εξελίσσεται με βάση την αποτελεσματικότερη είτε άμυνα είτε επίθεση. Εξελισσόμενη η επίθεση εξελίσσεται ακολούθως η άμυνα. Όταν μια άμυνα αποδειχθεί ότι είναι πάρα πολύ αποτελεσματική, αναγκαστικά η επίθεση προσπαθεί να βρει τρόπους να διασπάσει αυτή την άμυνα. Το κομμάτι το δικό σας όσον αφορά το ποια είναι η καταλληλότερη ηλικία για να διδάξετε την άμυνα zone. Χωρίς να είναι απόλυτο αλλά η προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτό είναι καλό να γίνει στην ηλικία των 13-15 και φυσικά και μεγαλύτερους. Ο λόγος στις μικρότερες ηλικίες οφείλουμε να επιμένουμε πάρα πολύ στην εκμάθηση της ατομικής άμυνας και της προσωπικής άμυνας. Η ατομική τεχνική όπως λέει και ο Παναγιώτης εδώ στην άμυνα είναι το σημαντικότερο στοιχείο. Η άμυνα zone παρόλο όπως θα πούμε αμέσως παρακάτω είναι άμυνα χώρου ουσιαστικά γι' αυτό ονομάζεται έτσι. Το πώς παίζουμε άμυνα στον παίκτη που είναι στο χώρο μας είναι ίδιος με την προσωπική άμυνα δεν διαφέρει. Έχει λοιπόν μεγάλη αξία τουλάχιστον για τους κατοικητές φυσικής αγωγής το να μάθουν την ατομική άμυνα πάρα πολύ καλά και ακολούθως να διδάξουν τις άμυνες ζώνεις. Όπως προείπα λοιπόν έχει ευθύνη ελέγχου συγκεκριμένης περιοχής την άμυνα ζώνης πάντα σε σχέση με θέση την πάλα. Αυτό είναι η άμυνα ζώνης και όταν λέμε χώροι ευθύνης περιοχές ευθύνης οποιοςδήποτε επιθετικός βρεθεί στο χώρο ευθύνης του οφείλει να τον ελέγξει με αρχές που αναπαραφέραμε στην ατομική άμυνα. Ποιες είναι οι βασικές αρχές όμως αυτές που κάνουν αποτελεσματικότερη μια άμυνα ζώνης που πρέπει να εφαρμόζονται για να γίνει αποτελεσματικότερη. Πρώτη βασική αρχή πίεση στην πάλα. Στον παίχτη τον επιθετικό που έχει την πάλα βρίσκεται στο χώρο ευθύνης κάποιου από την άμυνα ζώνης. Όποιος κι αν είναι αυτός πρέπει να πιέσει την πάλα αυτό θα δυσκολέψει με στόχο να δυσκολέψει τον παίχτη που έχει την πάλα και να δυσκολέψει αλλά και να πασάρει εύκολα. Πώς παίζουμε. Παίζουμε στην δυνατή πλευρά και ισχυρή πλευρά. Θυμάστε νομίζω ποια είναι πλέον. Έχουμε ξεκαθαρίσει ποια είναι η δυνατή και η αδύνατη πλευρά. Δούσκο θυμάσαι ε. Για πες μου Λεβέντη μου. Στο μισό γήπεδο λοιπόν που παίζεται η πάλα είναι η δυνατή πλευρά και στο άλλο μισό η αδύνατη. Άρα στην ισχυρή πλευρά στην δυνατή πλευρά παίζω όπως παίζω στο μαν του μαν. Δηλαδή λυγισμένα πόδια 45 εμείρες κλείσει την πλάτη. Χέρια σε κίνηση ανάλογα με το τι κάνουν επιθετικοί. Θέση που έχουμε στο μαν του μαν. Ενώ στην απέναντη πλευρά στην αδύνατη πλευρά καλύπτω χώρους έχω ψηλότερα τα πόδια και τα χέρια πιο όρθιος δηλαδή ο κορμός και το στέλνω σχεδόν στραμμένο προς την πάλα. Όπως αντιλαμβάνεστε αυτή η βασική αρχή θα διαπιστώσετε παρακάτω ότι είναι ένα αδύνατο σημείο. Με την έννοια ότι επειδή δεν βλέπω μπάλα και παίχτη ταυτόχρονα όπως ήταν στο μαν του μαν και αν θυμάστε αυτή η βασική αρχή μπάλα και παίχτη ταυτόχρονα είχε μία εξαίρεση αυτήν για την άμυνα ζώνης στην αδύνατη πλευρά. Όπου βλέπω την μπάλα έλεγχο της μπάλας τέταρτη βασική αρχή ακριβή γνώση του χώρου ευθύνης. Αυτό είναι ένα κομμάτι πολύ ευαίσθητο γιατί η χωροθέτηση και η γνώση των παιχτών του χώρου ευθύνης δεν δημιουργεί σύγχυση αρμοδιωτήτων. Η επίθεση που θα επιτεθεί στα όρια τα δικά σου που είναι μέχρι εκεί και τα δικά μου που είναι επίσημα εκεί. Αν εμείς δεν συμμενοηθούμε καλά θα τρέξουμε και οι δύο να ελέγξουμε άρα θα δημιουργηθεί κενό. Γι' αυτό λοιπόν η συνεχή σε επικοινωνία με τους αθλητές είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ξέρετε ποιο είναι το πρόβλημα με την επικοινωνία, το αναφέραμε σε όλες τις καταστάσεις της άμυνας. Σε όλες τις περιπτώσεις συνεργασίας 2, 3, 4, 5 παιχτών στην άμυνα μαν του μαν, στην άμυνα ζώνης το αναφέρουμε. Υπάρχει ένα έλλειμμα και η αιτία ξέρετε ποια είναι, στο ότι οι περισσότεροι προπονητές δεν αφιερώνουν χρόνο προπόνησης της επικοινωνίας. Επειδή μετά τα δύο έτη όλοι μπορούμε και μιλάμε, θεωρούν ότι το να μιλάμε μπορούμε να το κάνουμε και στον μπάσκετ. Να αρχίσει σαν απέτηση και οι περισσότεροι τι λένε μετά, έπρεπε να του μιλήσεις, έπρεπε να του πεις, ναι αλλά δεν έχουν αναπτύξει κώδικα επικοινωνίας και να προπονούν το συγκεκριμένο πράγμα. Που να ξέρει ο παίχτης όταν περνάει κάποιος και κόβει, να λέει κόβει από κάτω, σκρήν αριστερά, σκρήν δεξιά, βοηθάω, ελέγχω, μπλοκ. Όλα αυτά είναι κώδικας επικοινωνίας των παίχτων μεταξύ τους και λέω λέξεις τυχαία, έτσι, που πρέπει να λέγονται σε κάθε προπόνηση. Ναι αλλά στην προπόνηση που είμαστε με συμπαίχτες το αμελούμε. Αν δεν προπονήσουμε όμως δεν μπορούμε να έχουμε αποτέλεσμα στον αγώνα. Ό,τι προπονούμε αυτό παίρνουμε. Οπτική επαφή με την μπάλα συνεχώς. Και εδώ είναι η διαφοροποίηση με το μαν του μαν. Είχαμε οπτική επαφή με την μπάλα και τον παίχτη συνεχώς. Εδώ έχουμε μόνο με την μπάλα συνέχεια. Απαγορεύεται να γίνει πάσα πάνω από το κεφάλι μας. Αντιλαμβάνεστε ότι μια πάσα πάνω από το κεφάλι μας θα δημιουργήσει σίγουρα ρίγμα στην άμυνα, γιατί θα είναι ή διαγώνια ή κάθετη και δεν θα προλάβει να αντιδράσει όλοι οι συμπαίχτες μας στη νέα κατάσταση. Ένα την βασική αρχή λέει ότι η προσπάθεια για κλέψιμο της μπάλας μόνο όταν είμαστε σίγουροι ότι θα πιάσουμε με δύο χέρια την μπάλα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε πολύ μεγάλη σιγουριά και μόνο τότε να το επιχειρούμε. Γιατί? Γιατί αν όταν γίνεται μια πάσα πεταγόμαστε να κλέψουμε την μπάλα, ο χώρος ευθύνης μας μένει κενός και δεν μπορεί να καλυφθεί από άλλον παίχτη. Γιατί αν καλυφθεί θα μείνει άλλος χώρος ευθύνης καινός. Δεν είναι οι βοήθειες που δίνονται στο μαν του μαν δεν μπορούν να εφαρμοστούν στην άμυνα ζώνηση. Δέκα δεν επιτρέπουμε στον αντίπαλο να κινείται ελεύθερα μέσα στο χώρο ευθύνης μας. Έντεκα ότι πρέπει να κάνουμε block out σε όποιον αθλητή βρίσκεται στο χώρο ευθύνης. Δεν ψάχνουμε συγκεκριμένου αθλητή αλλά αυτός που βρίσκεται στο χώρο ευθύνης μας αυτός τον μπλοκάρουμε. Υπάρχουν όπως σε κάθε άμυνα ή σε κάθε επίδεση σε κάθε τακτική δεξιότητα κάποια πλεονεκτήματα και κάποια μειονεκτήματα. Νομίζω ότι από αυτά που είπαμε και αναφέραμε είτε στο man to man είτε στη ζώνη μπορούμε να κατανοήσουμε ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια είναι τα μειονεκτήματα. Πρώτον ελέγχει μέτριο σουτέρ. Όταν μία ομάδα δεν έχει πολύ καλού σουτέρ από μέση και μακρινή απόσταση αναμφίβολα αφού είμαστε κοντά στη ρακέτα ελέγχει το σουτέρ που είναι μέτρη αποτελεσματικά και το κεντρικό σε όλες τις θέσεις. Δηλαδή όπου και να βάλει με τον παίχτη οι άμυνα ζώνεις μπορεί να τοποθετήσει τον αντίστοιχο ψηλότης. Διδάσκεται εύκολα και προσαρμόζεται θαυμάσια. Εύκολα μαθαίνουν ακόμα και οι νεαροί αθλητές τις τοποθετήσεις και το χώρο ευθύνης στον παίχτη. Αρκεί να γνωρίζουν την ατομική τεχνική της προσωπικής άμυνας. Προστατεύει τους παίχτες από τα φάουλ και είναι αποτελεσματική εναντίον στατικής επίθεσης. Αν θυμάστε σε ένα μειονέκτημα και πάντα τα βάζουμε σχεδόν σε αντιδιαστολή και βλέπουμε όταν είναι μειονέκτημα στο μαν του μαν. Τα πολλά φάουλ εδώ είναι πλεονέκτημα στην άμυνα ζώνης. Γιατί ήταν μειονέκτημα στο μαν του μαν. Γιατί είχαμε πολλές επαφές. Εδώ δεν έχουμε πολλές επαφές άρα προστατεύει μερικώς από τα φάουλ τους παίχτες. Άρα λοιπόν αν μια ομάδα έχει πολλά φάουλ μπορούμε να επιλέξουμε να χρησιμοποιήσουμε άμυνα ζώνης για να προφυλάξουμε μερικώς τους παίχτες μας. Και αντιλαμβάνεστε πολύ καλά γιατί είναι αποτελεσματική εναντίον στατικής επίθεσης. Έλα έχει πάρα πολύ καλά το καλάθι, προσαρμόζεται στους παίχτες που δεν κινούνται πολύ γιατί εκείνη είναι το μειονέκτημα της. Υπάρχει πολύ καλή τοποθέτηση για έναρξης ευφυνδιασμού. Θέλω να προσπαθήστε να σκεφτείτε τι πλεονέκτημα αναφέραμε στο μαν του μαν για τον ευφυνδιασμό. Θυμάται κανείς ένα από τα πλεονεκτήματα της άμυνας μαν του μαν. Ποιο ήταν? Ότι έχουμε πολλά κλευσίματα και πολλούς κατεπέκταση και ακολούδους πολλούς ευφυνδιασμούς. Σε διαδικασίες εξεταστικές, γι' αυτό σας κάνω ιδιαίτερη αναφορά σε αυτό, στα πλεονεκτήματα της άμυνας ζώνης έχουμε πολύ καλή τοποθέτηση για έναρξη του ευφυνδιασμού. Η λέξη κλειδί εδώ είναι η έναρξη, στο άλλο είναι περισσότεροι ευφυνδιασμοί. Αν λοιπόν η ερώτηση τοποθετηθεί εύστοχα και εμείς δεν βρούμε τη λέξη κλειδί, θα δούμε πού είναι πλεονέκτημα, στην άμυνα ζώνης ή στην άμυνα μαν του μαν. Στο ένα έχουμε περισσότερους ευφυνδιασμούς, εδώ έχουμε καλύτερη τοποθέτηση για έναρξη του ευφυνδιασμού. Δεν σημαίνει ότι μπορεί να γίνουν πολλοί ευφυνδιασμοί. Δεν μου λέτε δεσποινής τσάνκα. Τι εννοούμε όταν λέμε πολύ καλή τοποθέτηση για έναρξη του ευφυνδιασμού. Τι εννοούμε δηλαδή, είναι ένα πλεονέκτημα αυτό. Τι? Αυτό είναι δοδομένο ότι έχουμε πλεονέκτημα και ότι είναι καλό πράγμα να έχουμε πλεονέκτημα. Ναι. Δηλαδή, τι εννοεί με τη λέξη τοποθέτηση. Όχι. Όχι για να κλέψουμε. Αυτό είναι στο μαν του μαν. Θα μπορεί να βοηθήσει κάποιος στον συμπετήτρα. Τι λες δηλαδή ενώ λήγες και συμπεριφερμένα. Ότι ο κάθε ένας μπορούμε να ορίσουμε στον κάθε παίχτη, αυτό ακριβώς λέει. Ότι μπορούμε να πάρουμε. Ότι εσύ θα πας εκεί. Εσύ θα πας εκεί. Να καθοπίσουμε δηλαδή πού θα πάει ο καθένας. Αυτό εννοούμε. Στο μαν του μαν είναι αδύνατο να γίνει αυτό, γιατί δεν ξέρουμε πότε και πώς θα εκδελωθεί η επίθεση. Μπορεί ξαφνικά ο παίχτης που θα ορίσουμε να πάει σε αυτόν τον διάδρομο να τρέχει να είναι στην απέναντι γωνία. Ενώ στην άμυνα ζώνης οι θέσεις είναι συγκεκριμένες των παίχτων. Άρα μπορούμε να καθορίσουμε το ρόλο στον εφηβιασμό. Έχει πολύ καλή κάλυψη της περιοχής κοντά στο καλάθι, γιατί εκεί μπορούμε να τοποθετήσουμε τους ψηλότερους μας παίχτες. Άρα να ελέγξουμε καλύτερα το χώρο κοντά στο καλάθι. Ελέγχει το ρυθμό του παιχνιδιού. Μπορούμε να επιβραδίνουμε το ρυθμό αν είναι επιλογή μας και μας βολεύει. Και αυτό μπορεί να δημιουργήσει και εκνευρισμός τους αντιπάλους. Αν η αντιπάλη ομάδα αρέσκεται στο γρήγορο παιχνίδι, στο τρέξιμο πάνω κάτω, στο run and gun, και εμείς παίζουμε μία άμυνα ζώνης σε όλο τον αγώνα, μπορεί να προκαλέσει εκνευρισμός τους αντιπάλους. Γιατί δεν μπορούν να παίξουν έτσι όπως αρέσκονται. Άλλο ένα μειονέκτημα του Man to Man ήταν ότι είναι αδύναμος στα πολλά και συνεχή pick and roll. Εδώ ελέγχουμε καλύτερα το pick and roll. Και στην άμυνα ζώνης γίνονται screen και pick and roll. Δεν μπορούν να γίνουν τόσα και συνεχή. Παρά μόνο με τους δύο παίκτες περιφερειακούς της κορυφής. Ελέγχει καλύτερα ένα πολύ κακό αθλητή, γιατί είναι σε συγκεκριμένο χώρο και αυτός ο αθλητής μπορεί να ελεγχθεί καλύτερα με την άμυνα ζώνης. Και αντιλαμβάνεστε επειδή δεν έχουμε ευθύνη κανενός παίκτη, αλλά ευθύνης και ενός χώρου, ενθαρρύνει και αναπτύσσει την ομαδικότητα των παίκτων. Αναφίβολα όπως κάθε άμυνα είπαμε και κάθε επίθεση έχει και μειονέκτηματα. Αφού ήταν πλεονέκτημα τους κακούς σουτέρ, αντιλαμβάνεστε ότι στα μακρινά σουτ έχει μειονέκτημα. Όταν μία ομάδα έχει καλά σουτ από μακριά, έχει μειονέκτημα. Επίσης στα κοψίματα από την αδύνατη πλευρά. Όταν ένας παίκτης επιθετικός βρίσκεται στην αδύνατη πλευρά, είπαμε στην βασική αρχή ότι εμείς παίζουμε με το στέρνο μας σχεδόν στραμμένο προς την μπάλα. Δηλαδή δεν βλέπουμε τον παίκτη. Όταν αυτός κόψει, εμείς θα του αντιληφθούμε όταν φτάσει σε εμάς. Ναι αλλά η αντίδραση πάντα καθυστερεί τις δράσεις. Άρα θα είμαστε κάτι στερημένοι στο να ενημερώσουμε ή να ελέγξουμε τον παίκτη που έκοψε από την αδύνατη πλευρά. Επίσης είναι αδύναμη όταν απλωθεί και χάνει τη συνοχή της. Παρακαλώ. Η λέξη απλωθεί και γι' αυτό είναι σε ισαγωγικά. Η επίθεση πρέπει να έχει αποστάσεις μεταξύ τους επιθετικοί. Όταν έχουν πολύ καλές αποστάσεις και καλύπτουν όλο το χώρο, η άμυνα ζώνης για να μπορέσει να ελέγξει τους επιθετικούς, αναγκαστικά ανοίγει. Δεν είναι πολύ κοντά στη ρακέτα. Ναι αλλά αυτό μεγαλώνει τους χώρους εντός. Ναι αλλά αυτό μεγαλώνει τους χώρους ευθύνης των παιχτών και δεν μπορούν να τα αποκλειθούν. Και δημιουργούν τα κενά. Είτε στα κοψίματα είτε στις διευθύσεις κάποιων παιχτών. Σύγχυση αρμοδιωτήτων όταν η επίθεση επιτίθεται στα σύνορα ευθύνης. Και είναι λογικό. Η επίθεση θα προσπαθήσει να βρει τα αδύνατα σημεία και να επιθεθεί από εκεί. Άρα λοιπόν εδώ η επικοινωνία παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο. Η καλή γνώση του χώρου μας πάλι επίσης παίζει σημαντικό ρόλο. Γιατί δεν δημιουργεί αυτή τη σύγχυση στους αμυντικούς. Είναι αδύνατη η άμυνα ζώνης όταν γίνεται ευθυνδιασμός από τους αντιπάλους. Είναι εύλογο γιατί δεν προλαβαίνουν να πάρουν τις θέσεις τους όλοι οι παίχτες. Και αν κάποιος παίχτης παίζει σε ένα χώρο συγκεκριμένο στην κορυφή τρέχει να καλύψει εκείνον τον χώρο στην άμυνά του. Φυσικά αυτό μπορεί να καταστρατηγηθεί αλλά δεν προλαβαίνει η άμυνα ζώνης όταν έχουμε ευθυνδιασμό από τους αντιπάλους να πάρει θέσεις. Αυτό λέμε ως μειονέκτημα. Χάνει τη συνοχή της μετά από μερικές πάσες ιδιαίτερα γρήγορες και περνώντας από τη μία πλευρά στην άλλη γιατί απαιτεί μεγάλη φυσική και πνευματική δύναμη, συγκέντρωση και πολύ καλά επίπεδα φυσικής κατάστασης. Βεβαίως η συγκέντρωση και η καλή πνευματική δύναμη ισχύει για όλους τις καταστάσεις άμυνας. Παλαιότερα υπήρχε ο μύθος ότι οι άμυνας ζώνης δεν χρειάζεται πολύ καλή φυσική κατάσταση. Γιατί μέχρι πριν από 20-30 χρόνια, τουλάχιστον στην Ελλάδα, οι άμυνας ζώνης παίζουν πολύ στατικά. Δηλαδή φανταστείτε πέντε καρέκλες τοποθετημένες και τα χέρια ψηλά και παίζαμε έτσι. Τώρα στο σύγχρονο μπάσκετ έχουν αλλάξει άρβην τα πράγματα. Θεωρώ ότι το επίπεδο φυσικής κατάστασης πρέπει να είναι το ίδιο, είτε παίζουμε μαν του μαν είτε παίζουμε ζώνη. Οι αποστάσεις που καλύπτει ένας παίχτης στην άμυνα ζώνης μπορεί να είναι και περισσότερες από κάποιον που καλύπτει μαν του μαν. Ανάλογα με τον παιδιών παίχτη Μαρκάρη. Άρα οι μετακινήσεις αυτό είναι ένα πολύ χρήσιμο ερώτημα που προέκυψε αυτή τη στιγμή που μιλούσα στο μυαλό μου για έρευνα. Και μπορεί με τα τεχνικά μέσα που έχουμε σήμερα να καταγράψουμε τις αποστάσεις και το ρυθμό που εκτελεί κάποιος τις αποστάσεις. Με τι ένταση δηλαδή τις εκτελεί σε άμυνα ζώνης και σε μαν του μαν. Έτσι. Ναι σε χαρά πες. Άλλα τις επαφές δεν μας ενδιαφέρουν. Λέμε ότι ένα ερώτημα. Εγώ απάντησα σε ένα ερώτημα. Πότε έχουν πού καλύπτουν. Υπάρχει αυτή τη στιγμή μύθος που λέει ότι στη ζώνη τρέχουν λιγότερο οι παίχτες. Μπορεί να είναι μύθος. Αν δεν το ερευνήσουμε όμως δεν μπορούμε να το πούμε σιγουριά. Στο σύγχρονο μπάσκετ έχουμε πάρα πολλές μετακινήσεις και με τις αλλαγές που γίνονται. Κάνε τις ομάδες που παίζουν γρήγορα να χαλαρώνουν. Προσέξτε αν μια ομάδα στην επίθεση αρέσκεται να τρέχει και να παίζει γρήγορα μπορεί να περάσει λάθος μήνυμα οι άμυνα ζώνης στους παίχτες και να τους κάνει να χαλαρώσουν. Τι ήδη ζώνης υπάρχουν. Μονές. Ζυγές. Συνδυασμένες. Κι άμενες ζώνης με προσαρμογή. Η ματσάπ που λέμε. Όπως βλέπετε οι 1-3-1, 1-2-2, 2-3-2 ή 1-1-3. Οι 2-1-2, 2-3-2, 2-2-1 αναφέρονται σαν μονές και ζυγές επειδή ο πρώτος αριθμός είναι είτε μονός για τις μονές ζώνες είτε ζυγός για τις ζυγές. Θυμάστε είπαμε και στο προηγούμενο μάθημα νομίζω ή στο προ-προηγούμενο ότι πάντα μετράμε από την κορυφή προς την τελική γραμμή. Άρα δεν είναι κάτι περίπλοκο μονές, ζυγές, ζώνες. Συνδυασμένες. Τι μπορεί να είναι οι συνδυασμένες άμυνες. Τι να συνδυάζουν δηλαδή. Ακούω. Πήγες στο επόμενο. Πες. Άκου. Όχι. Προσαρμογή. Η μάτσα αυτό είναι. Και οι μετατροπές που έχουμε. Συνδυασμένες άμυνες. Είναι να παίζει ένας ή δύο παίχτες μαντουμάν. Και τρεις ή τέσσερις. Ακόμα και τρεις μαντουμάν και δύο ζώνη. Πότε θα επιλέγατε να παίξετε τρεις μαντουμάν και δύο ζώνη. Καλού σούτερ. Όχι. Στην άμυνα πότε θα το επιλέγαμε αυτό εδώ. Να ελέγξεις τους σούτερ λες εσύ. Μπορείς να τους ελέγχεις και με άλλους τρόπους Παναγιώτη. Έχουμε δύο ψηλούς οι οποίοι είναι πολύ ψηλοί και αργοί. Όχι. Τους βάζουμε κοντά στη ρακέτα. Το γρήγορο μπορεί να ακολουθήσει οπουδήποτε. Άρα και ελέγχουμε το καλάθι μας κοντά. Ναι για την άμυνα μιλάμε. Και αυτό που είπε ο συνάδελφός σας. Όταν πάει μπάλα σε συγκεκριμένη θέση. Ή από κάποιο σημείο της επίθεσης και μετά. Μπορεί να μετατρέπεται από μαντουμάν σε ζώνη και τούμπαλιν. Τότε έχουμε τις ματσάπ ζώνες. Εδώ βλέπουμε πως αποτυπώνεται παράδειγμα η τοποθέτηση. Δύο, ενός και άλλων δύο παιχτών. Άρα δούσκω εδώ τι άμυνα ζώνης έχουμε. Ζυγή η μονή. Ζυγή. Γιατί έχουμε δύο, ένας, δύο. Ενώ εδώ δίπλα έχουμε μία μονή άμυνα που είναι ένας, δύο, δύο. Στην μετακίνηση των παιχτών μπορούμε να δούμε την τοποθέτηση των παιχτών δύο περιφερειακών και τριών. Οι δύο, τρεις και οι δύο, ένας, δύο είναι άμυνα. Με το που γίνεται μία πάσα λοιπόν εδώ έχουμε νέα τοποθέτηση πάλι δύο, ένας, δύο, δύο, τρεις. Εάν γίνει πάσα στον άλλο παιχτή βλέπετε οι νέες θέσεις των παιχτών που παίρνουμε. Ψανανεβαίνει η μπάλα, ξαναπαίνουν τις θέσεις τους οι παιχτές και μετακινούνται συνέχεια ανάλογα με το που πάει η μπάλα. Όταν έχουμε κόψιμο από την απέναντι πλευρά και βγει εκεί και όπως βλέπετε ο παίχτης αυτός τριπλάρι λίγο βασάρισε αυτόν τον παιχτή που ανέβηκε. Η νέα τοποθέτηση όπως βλέπετε των παιχτών μας είναι χ1, χ2, χ5, χ4 και χ3. Εδώ βλέπετε η μπάλα είναι εδώ αυτός είναι στην αδύνατη πλευρά και αυτός εδώ που κόβει είναι το αδύνατο σημείο της άμυνας. Και αυτός ο παίχτης πρέπει γρήγορα να κατέβει αμυλά. Αυτά θα κάνουμε στην πράξη σαν εφαρμογή και σε κατάσταση animation μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε βέβαιες τώρα ότι θα καταφέρομαι μέχρι το χρόνο να έχουμε τέτοιες καταστάσεις αλλά σε ιδιαίτερα σε αναπτυξιακές ηλικίες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε animation για να δείχνουμε τις θέσεις και τις τοποθετήσεις των παιχτών. Ακούω αν θέλει να ρωτήσει κάποιος κάτι. |
_version_ |
1782818432736034816 |
description |
Άμυνα ζώνης: Οι άμυνα ζώνης είναι ένα κεφάλαιο και ένας τρόπος άμυνας που διαφοροποιήθηκε σε αρκετά σημεία από αυτά που ήδη γνωρίζουμε, όσον αφορά την προσωπική άμυνα μαν του μάντανε που έχουμε εκπαιδευτεί. Αν θυμάστε ιστορικά το 1891 ήταν που ανακαλύφθηκε το άθλημα, η καλλαδοσφαίριση. Πολύ νωρίς και αυτό είχε να κάνει με, αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα να διακόψω εγώ να το λύσουμε και να συνεχίσω Δεσποινής. Θα ανακαλώ. Για τόσο απλό λόγο, σε έναν αγώνα δύο γυμνασίων, επειδή έσταζε η οροφή σε ένα σημείο, στο δεύτερο ημέχρονο, ο προπονητής της ομάδας του Γυμνασίου του Μπρίστολ, ο Κάμ Χέντερσον και τον αναφέρουμε επειδή η σκέψη η δική του ήταν που έβαλε το πρώτο κομμάτι της άμυνα ζώνης. Τους είπε να μην μετακινούνται και να μην ακολουθούν τους αντιπάλους τους όταν κόβουν και να είναι κοντά στη ρακέτα. Η πρώτη καταγραφή άμυνα ζώνης έγινε λοιπόν τότε εξαιτίας του προβήαιματος της οροφής και της οριστερότητας του γυπέδου. Η άμυνα που καταγράφτηκε ήταν η 3-2. Σας υπενθυμίζω ότι πάντα από πάνω προς τα κάτω μετράμε, προς την τελική γραμμή. Άρα ήταν η 3 περιφερειακά και η 2 πιο κοντά στο καλάθι. Στην εξέλιξη και της προπόνησης αλλά και της βελτίωσης των αθλητικών ικανοτήτων περίπου στη δεκαετία του 30 χρόνια για να αντιμετωπίσουν το πολύ γρήγορο παιχνίδι επιθετικό, οι άμυνα ζώνης είχαν πολύ μεγάλο προβληματισμό. Πώς θα αντιμετωπίσουν το passing game. Εκεί γεννήθηκαν τι? Οι μορφές και οι παραλλαγές της άμυνας ζώνης οι οποίες υπάρχουν σχεδόν μέχρι σήμερα για να αντιμετωπίσουν το γρήγορο παιχνίδι της επίθεσης. Και στη δεκαετία του 50 ολοκληρώνεται η ιστορική αναδρομή που σας κάνω όσον αφορά την άμυνα ζώνης, γιατί εκεί δημιουργήθηκαν το zone press και οι συνδυασμένες οι άμυνες προσαρμογής, η μετατροπή από μάντου μάντου σε zone και του μπαλίν ή σε κινήσεις συγκεκριμένων παιχτών ή σε συγκεκριμένες θέσεις παιχτών όταν φτάνει μπάλα τότε αυτές είναι άμυνες με προσαρμογή. Όπως βλέπετε όλες οι αλλαγές και οι βελτιώσεις έχουν τα συστατικά της δράσης και της αντίδρασης. Όπως όλα τα πράγματα έτσι και η καλλαδοσφαίριση εξελίσσεται με βάση την αποτελεσματικότερη είτε άμυνα είτε επίθεση. Εξελισσόμενη η επίθεση εξελίσσεται ακολούθως η άμυνα. Όταν μια άμυνα αποδειχθεί ότι είναι πάρα πολύ αποτελεσματική, αναγκαστικά η επίθεση προσπαθεί να βρει τρόπους να διασπάσει αυτή την άμυνα. Το κομμάτι το δικό σας όσον αφορά το ποια είναι η καταλληλότερη ηλικία για να διδάξετε την άμυνα zone. Χωρίς να είναι απόλυτο αλλά η προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτό είναι καλό να γίνει στην ηλικία των 13-15 και φυσικά και μεγαλύτερους. Ο λόγος στις μικρότερες ηλικίες οφείλουμε να επιμένουμε πάρα πολύ στην εκμάθηση της ατομικής άμυνας και της προσωπικής άμυνας. Η ατομική τεχνική όπως λέει και ο Παναγιώτης εδώ στην άμυνα είναι το σημαντικότερο στοιχείο. Η άμυνα zone παρόλο όπως θα πούμε αμέσως παρακάτω είναι άμυνα χώρου ουσιαστικά γι' αυτό ονομάζεται έτσι. Το πώς παίζουμε άμυνα στον παίκτη που είναι στο χώρο μας είναι ίδιος με την προσωπική άμυνα δεν διαφέρει. Έχει λοιπόν μεγάλη αξία τουλάχιστον για τους κατοικητές φυσικής αγωγής το να μάθουν την ατομική άμυνα πάρα πολύ καλά και ακολούθως να διδάξουν τις άμυνες ζώνεις. Όπως προείπα λοιπόν έχει ευθύνη ελέγχου συγκεκριμένης περιοχής την άμυνα ζώνης πάντα σε σχέση με θέση την πάλα. Αυτό είναι η άμυνα ζώνης και όταν λέμε χώροι ευθύνης περιοχές ευθύνης οποιοςδήποτε επιθετικός βρεθεί στο χώρο ευθύνης του οφείλει να τον ελέγξει με αρχές που αναπαραφέραμε στην ατομική άμυνα. Ποιες είναι οι βασικές αρχές όμως αυτές που κάνουν αποτελεσματικότερη μια άμυνα ζώνης που πρέπει να εφαρμόζονται για να γίνει αποτελεσματικότερη. Πρώτη βασική αρχή πίεση στην πάλα. Στον παίχτη τον επιθετικό που έχει την πάλα βρίσκεται στο χώρο ευθύνης κάποιου από την άμυνα ζώνης. Όποιος κι αν είναι αυτός πρέπει να πιέσει την πάλα αυτό θα δυσκολέψει με στόχο να δυσκολέψει τον παίχτη που έχει την πάλα και να δυσκολέψει αλλά και να πασάρει εύκολα. Πώς παίζουμε. Παίζουμε στην δυνατή πλευρά και ισχυρή πλευρά. Θυμάστε νομίζω ποια είναι πλέον. Έχουμε ξεκαθαρίσει ποια είναι η δυνατή και η αδύνατη πλευρά. Δούσκο θυμάσαι ε. Για πες μου Λεβέντη μου. Στο μισό γήπεδο λοιπόν που παίζεται η πάλα είναι η δυνατή πλευρά και στο άλλο μισό η αδύνατη. Άρα στην ισχυρή πλευρά στην δυνατή πλευρά παίζω όπως παίζω στο μαν του μαν. Δηλαδή λυγισμένα πόδια 45 εμείρες κλείσει την πλάτη. Χέρια σε κίνηση ανάλογα με το τι κάνουν επιθετικοί. Θέση που έχουμε στο μαν του μαν. Ενώ στην απέναντη πλευρά στην αδύνατη πλευρά καλύπτω χώρους έχω ψηλότερα τα πόδια και τα χέρια πιο όρθιος δηλαδή ο κορμός και το στέλνω σχεδόν στραμμένο προς την πάλα. Όπως αντιλαμβάνεστε αυτή η βασική αρχή θα διαπιστώσετε παρακάτω ότι είναι ένα αδύνατο σημείο. Με την έννοια ότι επειδή δεν βλέπω μπάλα και παίχτη ταυτόχρονα όπως ήταν στο μαν του μαν και αν θυμάστε αυτή η βασική αρχή μπάλα και παίχτη ταυτόχρονα είχε μία εξαίρεση αυτήν για την άμυνα ζώνης στην αδύνατη πλευρά. Όπου βλέπω την μπάλα έλεγχο της μπάλας τέταρτη βασική αρχή ακριβή γνώση του χώρου ευθύνης. Αυτό είναι ένα κομμάτι πολύ ευαίσθητο γιατί η χωροθέτηση και η γνώση των παιχτών του χώρου ευθύνης δεν δημιουργεί σύγχυση αρμοδιωτήτων. Η επίθεση που θα επιτεθεί στα όρια τα δικά σου που είναι μέχρι εκεί και τα δικά μου που είναι επίσημα εκεί. Αν εμείς δεν συμμενοηθούμε καλά θα τρέξουμε και οι δύο να ελέγξουμε άρα θα δημιουργηθεί κενό. Γι' αυτό λοιπόν η συνεχή σε επικοινωνία με τους αθλητές είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ξέρετε ποιο είναι το πρόβλημα με την επικοινωνία, το αναφέραμε σε όλες τις καταστάσεις της άμυνας. Σε όλες τις περιπτώσεις συνεργασίας 2, 3, 4, 5 παιχτών στην άμυνα μαν του μαν, στην άμυνα ζώνης το αναφέρουμε. Υπάρχει ένα έλλειμμα και η αιτία ξέρετε ποια είναι, στο ότι οι περισσότεροι προπονητές δεν αφιερώνουν χρόνο προπόνησης της επικοινωνίας. Επειδή μετά τα δύο έτη όλοι μπορούμε και μιλάμε, θεωρούν ότι το να μιλάμε μπορούμε να το κάνουμε και στον μπάσκετ. Να αρχίσει σαν απέτηση και οι περισσότεροι τι λένε μετά, έπρεπε να του μιλήσεις, έπρεπε να του πεις, ναι αλλά δεν έχουν αναπτύξει κώδικα επικοινωνίας και να προπονούν το συγκεκριμένο πράγμα. Που να ξέρει ο παίχτης όταν περνάει κάποιος και κόβει, να λέει κόβει από κάτω, σκρήν αριστερά, σκρήν δεξιά, βοηθάω, ελέγχω, μπλοκ. Όλα αυτά είναι κώδικας επικοινωνίας των παίχτων μεταξύ τους και λέω λέξεις τυχαία, έτσι, που πρέπει να λέγονται σε κάθε προπόνηση. Ναι αλλά στην προπόνηση που είμαστε με συμπαίχτες το αμελούμε. Αν δεν προπονήσουμε όμως δεν μπορούμε να έχουμε αποτέλεσμα στον αγώνα. Ό,τι προπονούμε αυτό παίρνουμε. Οπτική επαφή με την μπάλα συνεχώς. Και εδώ είναι η διαφοροποίηση με το μαν του μαν. Είχαμε οπτική επαφή με την μπάλα και τον παίχτη συνεχώς. Εδώ έχουμε μόνο με την μπάλα συνέχεια. Απαγορεύεται να γίνει πάσα πάνω από το κεφάλι μας. Αντιλαμβάνεστε ότι μια πάσα πάνω από το κεφάλι μας θα δημιουργήσει σίγουρα ρίγμα στην άμυνα, γιατί θα είναι ή διαγώνια ή κάθετη και δεν θα προλάβει να αντιδράσει όλοι οι συμπαίχτες μας στη νέα κατάσταση. Ένα την βασική αρχή λέει ότι η προσπάθεια για κλέψιμο της μπάλας μόνο όταν είμαστε σίγουροι ότι θα πιάσουμε με δύο χέρια την μπάλα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε πολύ μεγάλη σιγουριά και μόνο τότε να το επιχειρούμε. Γιατί? Γιατί αν όταν γίνεται μια πάσα πεταγόμαστε να κλέψουμε την μπάλα, ο χώρος ευθύνης μας μένει κενός και δεν μπορεί να καλυφθεί από άλλον παίχτη. Γιατί αν καλυφθεί θα μείνει άλλος χώρος ευθύνης καινός. Δεν είναι οι βοήθειες που δίνονται στο μαν του μαν δεν μπορούν να εφαρμοστούν στην άμυνα ζώνηση. Δέκα δεν επιτρέπουμε στον αντίπαλο να κινείται ελεύθερα μέσα στο χώρο ευθύνης μας. Έντεκα ότι πρέπει να κάνουμε block out σε όποιον αθλητή βρίσκεται στο χώρο ευθύνης. Δεν ψάχνουμε συγκεκριμένου αθλητή αλλά αυτός που βρίσκεται στο χώρο ευθύνης μας αυτός τον μπλοκάρουμε. Υπάρχουν όπως σε κάθε άμυνα ή σε κάθε επίδεση σε κάθε τακτική δεξιότητα κάποια πλεονεκτήματα και κάποια μειονεκτήματα. Νομίζω ότι από αυτά που είπαμε και αναφέραμε είτε στο man to man είτε στη ζώνη μπορούμε να κατανοήσουμε ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια είναι τα μειονεκτήματα. Πρώτον ελέγχει μέτριο σουτέρ. Όταν μία ομάδα δεν έχει πολύ καλού σουτέρ από μέση και μακρινή απόσταση αναμφίβολα αφού είμαστε κοντά στη ρακέτα ελέγχει το σουτέρ που είναι μέτρη αποτελεσματικά και το κεντρικό σε όλες τις θέσεις. Δηλαδή όπου και να βάλει με τον παίχτη οι άμυνα ζώνεις μπορεί να τοποθετήσει τον αντίστοιχο ψηλότης. Διδάσκεται εύκολα και προσαρμόζεται θαυμάσια. Εύκολα μαθαίνουν ακόμα και οι νεαροί αθλητές τις τοποθετήσεις και το χώρο ευθύνης στον παίχτη. Αρκεί να γνωρίζουν την ατομική τεχνική της προσωπικής άμυνας. Προστατεύει τους παίχτες από τα φάουλ και είναι αποτελεσματική εναντίον στατικής επίθεσης. Αν θυμάστε σε ένα μειονέκτημα και πάντα τα βάζουμε σχεδόν σε αντιδιαστολή και βλέπουμε όταν είναι μειονέκτημα στο μαν του μαν. Τα πολλά φάουλ εδώ είναι πλεονέκτημα στην άμυνα ζώνης. Γιατί ήταν μειονέκτημα στο μαν του μαν. Γιατί είχαμε πολλές επαφές. Εδώ δεν έχουμε πολλές επαφές άρα προστατεύει μερικώς από τα φάουλ τους παίχτες. Άρα λοιπόν αν μια ομάδα έχει πολλά φάουλ μπορούμε να επιλέξουμε να χρησιμοποιήσουμε άμυνα ζώνης για να προφυλάξουμε μερικώς τους παίχτες μας. Και αντιλαμβάνεστε πολύ καλά γιατί είναι αποτελεσματική εναντίον στατικής επίθεσης. Έλα έχει πάρα πολύ καλά το καλάθι, προσαρμόζεται στους παίχτες που δεν κινούνται πολύ γιατί εκείνη είναι το μειονέκτημα της. Υπάρχει πολύ καλή τοποθέτηση για έναρξης ευφυνδιασμού. Θέλω να προσπαθήστε να σκεφτείτε τι πλεονέκτημα αναφέραμε στο μαν του μαν για τον ευφυνδιασμό. Θυμάται κανείς ένα από τα πλεονεκτήματα της άμυνας μαν του μαν. Ποιο ήταν? Ότι έχουμε πολλά κλευσίματα και πολλούς κατεπέκταση και ακολούδους πολλούς ευφυνδιασμούς. Σε διαδικασίες εξεταστικές, γι' αυτό σας κάνω ιδιαίτερη αναφορά σε αυτό, στα πλεονεκτήματα της άμυνας ζώνης έχουμε πολύ καλή τοποθέτηση για έναρξη του ευφυνδιασμού. Η λέξη κλειδί εδώ είναι η έναρξη, στο άλλο είναι περισσότεροι ευφυνδιασμοί. Αν λοιπόν η ερώτηση τοποθετηθεί εύστοχα και εμείς δεν βρούμε τη λέξη κλειδί, θα δούμε πού είναι πλεονέκτημα, στην άμυνα ζώνης ή στην άμυνα μαν του μαν. Στο ένα έχουμε περισσότερους ευφυνδιασμούς, εδώ έχουμε καλύτερη τοποθέτηση για έναρξη του ευφυνδιασμού. Δεν σημαίνει ότι μπορεί να γίνουν πολλοί ευφυνδιασμοί. Δεν μου λέτε δεσποινής τσάνκα. Τι εννοούμε όταν λέμε πολύ καλή τοποθέτηση για έναρξη του ευφυνδιασμού. Τι εννοούμε δηλαδή, είναι ένα πλεονέκτημα αυτό. Τι? Αυτό είναι δοδομένο ότι έχουμε πλεονέκτημα και ότι είναι καλό πράγμα να έχουμε πλεονέκτημα. Ναι. Δηλαδή, τι εννοεί με τη λέξη τοποθέτηση. Όχι. Όχι για να κλέψουμε. Αυτό είναι στο μαν του μαν. Θα μπορεί να βοηθήσει κάποιος στον συμπετήτρα. Τι λες δηλαδή ενώ λήγες και συμπεριφερμένα. Ότι ο κάθε ένας μπορούμε να ορίσουμε στον κάθε παίχτη, αυτό ακριβώς λέει. Ότι μπορούμε να πάρουμε. Ότι εσύ θα πας εκεί. Εσύ θα πας εκεί. Να καθοπίσουμε δηλαδή πού θα πάει ο καθένας. Αυτό εννοούμε. Στο μαν του μαν είναι αδύνατο να γίνει αυτό, γιατί δεν ξέρουμε πότε και πώς θα εκδελωθεί η επίθεση. Μπορεί ξαφνικά ο παίχτης που θα ορίσουμε να πάει σε αυτόν τον διάδρομο να τρέχει να είναι στην απέναντι γωνία. Ενώ στην άμυνα ζώνης οι θέσεις είναι συγκεκριμένες των παίχτων. Άρα μπορούμε να καθορίσουμε το ρόλο στον εφηβιασμό. Έχει πολύ καλή κάλυψη της περιοχής κοντά στο καλάθι, γιατί εκεί μπορούμε να τοποθετήσουμε τους ψηλότερους μας παίχτες. Άρα να ελέγξουμε καλύτερα το χώρο κοντά στο καλάθι. Ελέγχει το ρυθμό του παιχνιδιού. Μπορούμε να επιβραδίνουμε το ρυθμό αν είναι επιλογή μας και μας βολεύει. Και αυτό μπορεί να δημιουργήσει και εκνευρισμός τους αντιπάλους. Αν η αντιπάλη ομάδα αρέσκεται στο γρήγορο παιχνίδι, στο τρέξιμο πάνω κάτω, στο run and gun, και εμείς παίζουμε μία άμυνα ζώνης σε όλο τον αγώνα, μπορεί να προκαλέσει εκνευρισμός τους αντιπάλους. Γιατί δεν μπορούν να παίξουν έτσι όπως αρέσκονται. Άλλο ένα μειονέκτημα του Man to Man ήταν ότι είναι αδύναμος στα πολλά και συνεχή pick and roll. Εδώ ελέγχουμε καλύτερα το pick and roll. Και στην άμυνα ζώνης γίνονται screen και pick and roll. Δεν μπορούν να γίνουν τόσα και συνεχή. Παρά μόνο με τους δύο παίκτες περιφερειακούς της κορυφής. Ελέγχει καλύτερα ένα πολύ κακό αθλητή, γιατί είναι σε συγκεκριμένο χώρο και αυτός ο αθλητής μπορεί να ελεγχθεί καλύτερα με την άμυνα ζώνης. Και αντιλαμβάνεστε επειδή δεν έχουμε ευθύνη κανενός παίκτη, αλλά ευθύνης και ενός χώρου, ενθαρρύνει και αναπτύσσει την ομαδικότητα των παίκτων. Αναφίβολα όπως κάθε άμυνα είπαμε και κάθε επίθεση έχει και μειονέκτηματα. Αφού ήταν πλεονέκτημα τους κακούς σουτέρ, αντιλαμβάνεστε ότι στα μακρινά σουτ έχει μειονέκτημα. Όταν μία ομάδα έχει καλά σουτ από μακριά, έχει μειονέκτημα. Επίσης στα κοψίματα από την αδύνατη πλευρά. Όταν ένας παίκτης επιθετικός βρίσκεται στην αδύνατη πλευρά, είπαμε στην βασική αρχή ότι εμείς παίζουμε με το στέρνο μας σχεδόν στραμμένο προς την μπάλα. Δηλαδή δεν βλέπουμε τον παίκτη. Όταν αυτός κόψει, εμείς θα του αντιληφθούμε όταν φτάσει σε εμάς. Ναι αλλά η αντίδραση πάντα καθυστερεί τις δράσεις. Άρα θα είμαστε κάτι στερημένοι στο να ενημερώσουμε ή να ελέγξουμε τον παίκτη που έκοψε από την αδύνατη πλευρά. Επίσης είναι αδύναμη όταν απλωθεί και χάνει τη συνοχή της. Παρακαλώ. Η λέξη απλωθεί και γι' αυτό είναι σε ισαγωγικά. Η επίθεση πρέπει να έχει αποστάσεις μεταξύ τους επιθετικοί. Όταν έχουν πολύ καλές αποστάσεις και καλύπτουν όλο το χώρο, η άμυνα ζώνης για να μπορέσει να ελέγξει τους επιθετικούς, αναγκαστικά ανοίγει. Δεν είναι πολύ κοντά στη ρακέτα. Ναι αλλά αυτό μεγαλώνει τους χώρους εντός. Ναι αλλά αυτό μεγαλώνει τους χώρους ευθύνης των παιχτών και δεν μπορούν να τα αποκλειθούν. Και δημιουργούν τα κενά. Είτε στα κοψίματα είτε στις διευθύσεις κάποιων παιχτών. Σύγχυση αρμοδιωτήτων όταν η επίθεση επιτίθεται στα σύνορα ευθύνης. Και είναι λογικό. Η επίθεση θα προσπαθήσει να βρει τα αδύνατα σημεία και να επιθεθεί από εκεί. Άρα λοιπόν εδώ η επικοινωνία παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο. Η καλή γνώση του χώρου μας πάλι επίσης παίζει σημαντικό ρόλο. Γιατί δεν δημιουργεί αυτή τη σύγχυση στους αμυντικούς. Είναι αδύνατη η άμυνα ζώνης όταν γίνεται ευθυνδιασμός από τους αντιπάλους. Είναι εύλογο γιατί δεν προλαβαίνουν να πάρουν τις θέσεις τους όλοι οι παίχτες. Και αν κάποιος παίχτης παίζει σε ένα χώρο συγκεκριμένο στην κορυφή τρέχει να καλύψει εκείνον τον χώρο στην άμυνά του. Φυσικά αυτό μπορεί να καταστρατηγηθεί αλλά δεν προλαβαίνει η άμυνα ζώνης όταν έχουμε ευθυνδιασμό από τους αντιπάλους να πάρει θέσεις. Αυτό λέμε ως μειονέκτημα. Χάνει τη συνοχή της μετά από μερικές πάσες ιδιαίτερα γρήγορες και περνώντας από τη μία πλευρά στην άλλη γιατί απαιτεί μεγάλη φυσική και πνευματική δύναμη, συγκέντρωση και πολύ καλά επίπεδα φυσικής κατάστασης. Βεβαίως η συγκέντρωση και η καλή πνευματική δύναμη ισχύει για όλους τις καταστάσεις άμυνας. Παλαιότερα υπήρχε ο μύθος ότι οι άμυνας ζώνης δεν χρειάζεται πολύ καλή φυσική κατάσταση. Γιατί μέχρι πριν από 20-30 χρόνια, τουλάχιστον στην Ελλάδα, οι άμυνας ζώνης παίζουν πολύ στατικά. Δηλαδή φανταστείτε πέντε καρέκλες τοποθετημένες και τα χέρια ψηλά και παίζαμε έτσι. Τώρα στο σύγχρονο μπάσκετ έχουν αλλάξει άρβην τα πράγματα. Θεωρώ ότι το επίπεδο φυσικής κατάστασης πρέπει να είναι το ίδιο, είτε παίζουμε μαν του μαν είτε παίζουμε ζώνη. Οι αποστάσεις που καλύπτει ένας παίχτης στην άμυνα ζώνης μπορεί να είναι και περισσότερες από κάποιον που καλύπτει μαν του μαν. Ανάλογα με τον παιδιών παίχτη Μαρκάρη. Άρα οι μετακινήσεις αυτό είναι ένα πολύ χρήσιμο ερώτημα που προέκυψε αυτή τη στιγμή που μιλούσα στο μυαλό μου για έρευνα. Και μπορεί με τα τεχνικά μέσα που έχουμε σήμερα να καταγράψουμε τις αποστάσεις και το ρυθμό που εκτελεί κάποιος τις αποστάσεις. Με τι ένταση δηλαδή τις εκτελεί σε άμυνα ζώνης και σε μαν του μαν. Έτσι. Ναι σε χαρά πες. Άλλα τις επαφές δεν μας ενδιαφέρουν. Λέμε ότι ένα ερώτημα. Εγώ απάντησα σε ένα ερώτημα. Πότε έχουν πού καλύπτουν. Υπάρχει αυτή τη στιγμή μύθος που λέει ότι στη ζώνη τρέχουν λιγότερο οι παίχτες. Μπορεί να είναι μύθος. Αν δεν το ερευνήσουμε όμως δεν μπορούμε να το πούμε σιγουριά. Στο σύγχρονο μπάσκετ έχουμε πάρα πολλές μετακινήσεις και με τις αλλαγές που γίνονται. Κάνε τις ομάδες που παίζουν γρήγορα να χαλαρώνουν. Προσέξτε αν μια ομάδα στην επίθεση αρέσκεται να τρέχει και να παίζει γρήγορα μπορεί να περάσει λάθος μήνυμα οι άμυνα ζώνης στους παίχτες και να τους κάνει να χαλαρώσουν. Τι ήδη ζώνης υπάρχουν. Μονές. Ζυγές. Συνδυασμένες. Κι άμενες ζώνης με προσαρμογή. Η ματσάπ που λέμε. Όπως βλέπετε οι 1-3-1, 1-2-2, 2-3-2 ή 1-1-3. Οι 2-1-2, 2-3-2, 2-2-1 αναφέρονται σαν μονές και ζυγές επειδή ο πρώτος αριθμός είναι είτε μονός για τις μονές ζώνες είτε ζυγός για τις ζυγές. Θυμάστε είπαμε και στο προηγούμενο μάθημα νομίζω ή στο προ-προηγούμενο ότι πάντα μετράμε από την κορυφή προς την τελική γραμμή. Άρα δεν είναι κάτι περίπλοκο μονές, ζυγές, ζώνες. Συνδυασμένες. Τι μπορεί να είναι οι συνδυασμένες άμυνες. Τι να συνδυάζουν δηλαδή. Ακούω. Πήγες στο επόμενο. Πες. Άκου. Όχι. Προσαρμογή. Η μάτσα αυτό είναι. Και οι μετατροπές που έχουμε. Συνδυασμένες άμυνες. Είναι να παίζει ένας ή δύο παίχτες μαντουμάν. Και τρεις ή τέσσερις. Ακόμα και τρεις μαντουμάν και δύο ζώνη. Πότε θα επιλέγατε να παίξετε τρεις μαντουμάν και δύο ζώνη. Καλού σούτερ. Όχι. Στην άμυνα πότε θα το επιλέγαμε αυτό εδώ. Να ελέγξεις τους σούτερ λες εσύ. Μπορείς να τους ελέγχεις και με άλλους τρόπους Παναγιώτη. Έχουμε δύο ψηλούς οι οποίοι είναι πολύ ψηλοί και αργοί. Όχι. Τους βάζουμε κοντά στη ρακέτα. Το γρήγορο μπορεί να ακολουθήσει οπουδήποτε. Άρα και ελέγχουμε το καλάθι μας κοντά. Ναι για την άμυνα μιλάμε. Και αυτό που είπε ο συνάδελφός σας. Όταν πάει μπάλα σε συγκεκριμένη θέση. Ή από κάποιο σημείο της επίθεσης και μετά. Μπορεί να μετατρέπεται από μαντουμάν σε ζώνη και τούμπαλιν. Τότε έχουμε τις ματσάπ ζώνες. Εδώ βλέπουμε πως αποτυπώνεται παράδειγμα η τοποθέτηση. Δύο, ενός και άλλων δύο παιχτών. Άρα δούσκω εδώ τι άμυνα ζώνης έχουμε. Ζυγή η μονή. Ζυγή. Γιατί έχουμε δύο, ένας, δύο. Ενώ εδώ δίπλα έχουμε μία μονή άμυνα που είναι ένας, δύο, δύο. Στην μετακίνηση των παιχτών μπορούμε να δούμε την τοποθέτηση των παιχτών δύο περιφερειακών και τριών. Οι δύο, τρεις και οι δύο, ένας, δύο είναι άμυνα. Με το που γίνεται μία πάσα λοιπόν εδώ έχουμε νέα τοποθέτηση πάλι δύο, ένας, δύο, δύο, τρεις. Εάν γίνει πάσα στον άλλο παιχτή βλέπετε οι νέες θέσεις των παιχτών που παίρνουμε. Ψανανεβαίνει η μπάλα, ξαναπαίνουν τις θέσεις τους οι παιχτές και μετακινούνται συνέχεια ανάλογα με το που πάει η μπάλα. Όταν έχουμε κόψιμο από την απέναντι πλευρά και βγει εκεί και όπως βλέπετε ο παίχτης αυτός τριπλάρι λίγο βασάρισε αυτόν τον παιχτή που ανέβηκε. Η νέα τοποθέτηση όπως βλέπετε των παιχτών μας είναι χ1, χ2, χ5, χ4 και χ3. Εδώ βλέπετε η μπάλα είναι εδώ αυτός είναι στην αδύνατη πλευρά και αυτός εδώ που κόβει είναι το αδύνατο σημείο της άμυνας. Και αυτός ο παίχτης πρέπει γρήγορα να κατέβει αμυλά. Αυτά θα κάνουμε στην πράξη σαν εφαρμογή και σε κατάσταση animation μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε βέβαιες τώρα ότι θα καταφέρομαι μέχρι το χρόνο να έχουμε τέτοιες καταστάσεις αλλά σε ιδιαίτερα σε αναπτυξιακές ηλικίες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε animation για να δείχνουμε τις θέσεις και τις τοποθετήσεις των παιχτών. Ακούω αν θέλει να ρωτήσει κάποιος κάτι. |