Ενότητα 6: Η «Γλώσσα των νέων» (Μέρος Β) / Αντικείμενο του μαθήματος είναι η Γλώσσα των νέων. Ορισμός, βασικά χαρακτηριστικά, στοιχεία της νεανικής επικοινωνίας, το νεανικό λεξιλόγιο, κοινωνικά χαρακτηριστικά και γλωσσικές στάσεις.

Αντικείμενο του μαθήματος είναι η Γλώσσα των νέων. Ορισμός, βασικά χαρακτηριστικά, στοιχεία της νεανικής επικοινωνίας, το νεανικό λεξιλόγιο, κοινωνικά χαρακτηριστικά και γλωσσικές στάσεις.: Αυτή η κοινωνιόλεκτος, έτσι την χαρακτηρίσαμε, έτσι την χαρακτηρίζει και ο Ανδρουτσόφιλος το κείμενο που έδειτ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Πολίτης Περικλής (Αναπληρωτής Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας / Γλώσσα και κοινωνία
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2014
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά-Παρόμοια Διανομή
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=57d35084
Απομαγνητοφώνηση
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η Γλώσσα των νέων. Ορισμός, βασικά χαρακτηριστικά, στοιχεία της νεανικής επικοινωνίας, το νεανικό λεξιλόγιο, κοινωνικά χαρακτηριστικά και γλωσσικές στάσεις.: Αυτή η κοινωνιόλεκτος, έτσι την χαρακτηρίσαμε, έτσι την χαρακτηρίζει και ο Ανδρουτσόφιλος το κείμενο που έδειτε στο βιβλίο που θα πάρετε ή πήρατε. Δεν προσφέρεται τόσο ευαίσθητα, όχι μόνο ευαίσθητα, όχι μόνο ευαίσθητα. Δεν προσφέρεται τόσο ευαίσθητα, όχι μόνο ευαίσθητα, όχι μόνο ευαίσθητα. Δεν προσφέρεται τόσο ευαίσθητα, όχι μόνο ευαίσθητα, όχι μόνο ευαίσθητα. Δεν προσφέρεται τόσο ευαίσθητα, όχι μόνο ευαίσθητα, όχι μόνο ευαίσθητα. Έχουμε αναφερθεί στο θέμα αυτό και στο κομμάτι, στο μάθημα για τη γλώσσα των μέσων και έχω πει πως αυτή η κοινωνόμασα νέα προφορικότητα δεν είναι το κουβεντολόι το οποίο υπάρχει πάντα, δεν αλλάζει, δεν είναι άλλες μορφές ιδιωτικής, δεν είναι άλλες συνομιλίες και επικοινωνίας, μιλάμε για μία μορφή, να χρησιμοποιήσω ένα μόνο λίγο μακαρόνι, ανεπισυμμοποίησης, informalization, έχει προταθεί ο όρος γι' αυτό τον χρησιμοποιώ, είχα πει ότι προτάθηκε από τον Νόρμαν Φέρκλοφ και χαρακτηρίζει το σύνολο της δημόσιας σφαίας και της επικοινωνίας της δημόσιας εφαία. Σε αυτό λοιπόν το πλαίσιο της μετακίνησης δημόσιας επικοινωνίας από το επίσημο ύφος το ανεπίσημο στο καθημερινό στόχο φεγγιαστό που έχει διαποτίσει όλη την επαγγελματική επικοινωνία στο χώρο της δημοσιογραφίας, η γλώσσα των νέων αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πόρο. Επίσης δυο άλλοι τομείς ας το πούμε έτσι που εκμεταλλεύουν τη γλώσσα των νέων είναι τα περιοδικά και η διαφήμιση. Κυρίως η διαφήμιση με την οποία έχω ασχοληθεί δηλαδή πώς εκμεταλλεύεται η διαφήμιση τη γλώσσα των νέων και θα δείξω και μερικά παραδείγματα. Αυτά σαν εισαγωγή. Κοινίζω ότι στο προηγούμενο μάθημα είχαμε δει παραδείγματα, είχαμε δει μια περιγραφή γλωσσική, γλωσσολογική καλύτερα της κοινωνιολέπτου των νέων και έχουνε μείνει ορισμένα ζητήματα που έχουν να κάνουν και πολύ με το κομμάτι της κοινωνικής διάστασης της, της σχέσης με τη γλώσσα των μεγάλων αν μπορούμε να το πούμε έτσι και μετά μέσα. Αυτό το παραματάκι ήθελα να δούμε πριν ολοκληρώσουμε το κεφάλαιο αυτό. Λοιπόν προσπερνάω τις διαφάνειες που ήδη έχουμε δει. Επίσης να θυμίζω ή να πω για όσους ίσως δεν ή για όσες δεν ήταν στο προηγούμενο μάθημα ότι αυτές οι διαφάνειες αυτού του μαθήματος που είναι πολύ γεμάτες έχουν ενδιάμεσα και κάποια κείμενα τα οποία, για να το πω λίγο σχετικά, δεν είναι στην ύλη. Αλλά είναι πάρα πολύ κρίσιμα κείμενα. Είναι αποσπάσματα από άρθρα που τα έχει μεταφράσει ο Γιάννης στο βιβλίο. Δεν θα τα βρείτε μέσα στο βιβλίο αυτά, γι' αυτό και σας τα έβαλα. Υπάρχουν μόνο στο διαδίκτυο και έχουν πάρα πολύ δύσκολες πληροφορίες και λεπτομέρειες για θέματα που αναλύει το βασικό κείμενο. Το βασικό κείμενο είναι τέσσερις σελίδες, ένα μικρό κείμενο, δεν είναι μεγάλο, αλλά είναι πολύ τυκνό και έχει διάφορα ζητήματα. Όπου λοιπόν βλέπετε κείμενο τρία, τέσσερα και βλέπετε στη συνέχεια αυτό το κείμενο, ακριβώς αυτό είναι ένα υπερκείμενο στην πραγματικότητα. Δέστε λίγο ο διάλογος νέων ενηλίκων. Τι σημαίνει αυτό, πώς το καταλαβαίνετε, τι σημαίνει διάλογος νέων ενηλίκων, σε ποιό επίπεδο, τι μπορεί να σημαίνει αυτό, η γλώσσα που μιλάνε νέοι και η γλώσσα που μιλάνε οι παλιοί, πώς η μία επηρεάζει την άλλη, πώς συνομιλεί ένας μεγάλος με έναν νέο, τη συνύπαρξη. Υπάρχουν φιλές. Ναι, υπάρχει ένα μικρό, γιατί δεν είναι τόσο έντενο, αλλά υπάρχει. Οι νέοι μιλάνε η γλώσσα των μεγαλών, δεν μιλάνε μόνο. Και επίσης η αλλαγή γλωσσικού κώδικα. Γλωσσικός κώδικας είναι πολλά πράγματα. Μπορεί να είναι μια φυσική γλώσσα, ελληνικά, βουλγαρικά, ορξικά, αραδικά κλπ. Μπορεί να είναι όμως και μία επικοιλία της γλώσσας, όπως είναι οι διάλεκτοι γεωγραφικές ή κοινωνικές. Οι νέοι, όπως θα δούμε στη συνέχεια, έχουν την τάση να δανείζονται από διάφορους γλωσσικούς κώδικες για να φτιάξουν αυτό που ωραία, η καλή συνάδελφος, η Γεωργα Κακοπούλου, η Λαξάνδρα, ονομάζει μοσαϊκό. Η γλώσσα των νέων είναι ένα μοσαϊκό. Δεν μοιάζει με μια φυσική γλώσσα. Είναι αποτέλεσμα επιλογής στοιχείων από διάφορους πόρους όπως δούμε. Αυτό λέει και στη συνέχεια, κοιτάξτε λίγο εδώ, στο κέντρο, ότι οι νέοι δανείζονται από το σύνολο. Θα δούμε τι ακριβώς σημαίνει αυτό. Το σύνολο των γλωσσικών κώδικων. Εδώ χρειάζεται μια μικρή διευκρίνηση. Γλώσσα ως σύστημα, ελληνική γλώσσα, γραμματικής, τετουργική, λοιπά ολα αυτά. Έχει κάποιες πηγές από τις οποίες και αντλεί και αναναιώνεται και εξελίσσεται. Δυο μεγάλες πηγές είναι, και ήταν και στο παρελθόν, δεν αναδείθηκαν ξαφνικά, είναι οι γεωγραφικές πικηλίες και οι κοινωνικές πικηλίες. Προσέξτε το αυτό, για κάθε γλώσσα δεν είναι θέμα της ελληνικής και μόνο. Μπορείτε λίγο να φανταστείτε πώς μιλούσανε τα ελληνικά σου το 11ο αιώνα στην περίοδο της Επανάστασης ή πριν από την Επανάσταση. Υπήρχε μια γλώσσα ενιαία, επίσημη, όπως η γλώσσα του Κεντρικού Δημιουργικού Ιδρύσσων ή η γλώσσα του σχολείου. Καταθύν δεν υπήρχαν σχολεία, καν με την έννοια που υπάρχουν σήμερα. Όχι, όχι, υπήρχαν διάλεκτοι, έτσι. Και κάποιες από αυτές έπαιξαν μεγαλύτερο ρόλο απ' ό,τι άλλες σε αυτό που σήμερα λέμε κοινή είναι η ελληνική. Για παράδειγμα, η πελοποντισιακή διάλεκτος έχει υποστηρικθεί. Περισσότερο απ' ό,τι κυπριακή ή κονδιακή, σωγό τα τσακόνικα ή οτιδήποτε άλλο παίξανε ρόλο στο πώς διαμορφώθηκε αυτό που λέμε κοινή είναι η ελληνική, δηλαδή η βρώση των αστυκών κέντρων. Αυτό συνέβη σε όλες τις χώρες. Ας πούμε ξέρετε για τη Δανία πειχεί, ότι η διάλεκτος των μορφωμένων της Κοπενχάγης έπαιξε καθολιστικό ρόλο στο να διαμορφωθεί μια ενιαία Δανέζικη κυκλόση και το καθεξής. Βεβαίως. Και κοινωνικές. Οι γεωγραφικές είναι ποντιάκτα, μάλλον οι πραγματικές διάλεκτοι που είναι σαν γλώσσες είναι τα κυπριακά και τα τσακόνικα. Σε μικρότερο βαθμό τα ποντιακά και σε ακόμη πιο μικρότερο βαθμό άλλες διάλεκτοι που μιλούνται σε διάφορες περιοχές. Διάλεκτος των Επτανήσων, των Κυκλάδων, τα λεγόμενα βόρεια ιδιώματα, αυτά που οι περισσότεροι τα χαρακτηρίζουν ως βλάχικα, ας πούμε, που δεν είναι η γλώσσα που μιλάνε, η βλάχη, βλάχη, αλλά ορισμένα φαινόμενα τα οποία χαρακτηρίζουν ένα πολύ ευρύ τόξο γεωγραφικών διαλέκτων από τη Θεσσαλία μέχρι τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θράη, όλη την περιοχή αυτή. Τώρα οι κοινωνικές διάλεκτοι έχουν μεγαλύτερη διασπορά και επικοιλία γιατί αυτές έχουν να κάνουν αστικά κέντρα, έχουν να κάνουν με κοινωνικά στρώματα και με επαγγελματικές κατηγορίες με το κοινωνικό περιθώριο και το καθεξής. Εκεί εντάζεται και η κοινωνιόριξη των νέων. Να πάμε λίγο παρακάτω να δούμε ποιες είναι αυτές οι γλωσσικές πηγές από που αντλεί η γλώσσα των νέων. Δεν θα μιλώ όμως πολύ σε αυτό γιατί είναι ένα θέμα που ενδιαφέρει περισσότερο την έρευνα παρά εμάς. Αυτό το είδαμε, δεν επιμένω. Α, να συμπληρώσω κάτι. Εκτός από τις γεωγραφικές και κοινωνικές ποικιλίες, η γλώσσα των νέων αντλεί και από άλλα στρώματα. Ποια είναι η γλώσσα των νέων? Αντλεί από ένα διεθνές λεξιλόγιο. Εντάξει, όχι μόνο οι Λίκοι, αλλά όλες οι γλώσσες, είναι το αγγλουαμερικανικό λεξιλόγιο της νεολογικής κουλτούρας, της Pop μουσικής, της Rock μουσικής, του Hip Hop, διαφόρων μουσικών ρευμάτων που εμφανίζονται κατά καιρούς. Παλιότερα ήταν Skinheads, ξέρω εγώ, στις δεκαετία του 70. Υπάρχει ένα πολύ ωραίο ισχυρό βιβλίο, «Χυποκουλτούρα, το νόημα του στυλ». Κλήρη παρέθυση. Επίσης, λεξιλόγια που έχουν να κάνουν με τη μόδα, με τον τίσιμο δηλαδή, με τρόπους συμπεριφοράς και βεβαίως από τα μέσα, με μη κεφαλαίο. Δηλαδή αντρούν από τη διαφήμιση, αντρούν από τα serial, αντρούν από τον κινητογράφο, από πόρους που έχουν σχέση με την επικοινωνία και τη διασκέδαση, θα έλεγε κανείς για νυπότερα. Αυτό που λέει αυτή εδώ διαφάνημα. Με το αποτέλεσμα να έχουμε έναν επικοιλόμορφο, πολύγρωμο, μοσαϊκό, πόρμακο που ανλύει αυτή η γλώσσα. Το προσπαιρνάω αυτό το υπεκείμενο. Εδώ ήθελα λίγο να σταθώ, γιατί παρά το ότι είναι συμπληρωματικό κείμενο, είναι πολύ τρεσιμό. Είπα και προηγουμένως ότι είναι της συναδέλφου μας, της Γεωργακοπούλου διακεκριμένης, της Ερευνήτριας. Κοιτάξτε λίγο το α, β, γ. Αυτά που λέγαμε και προηγουμένως, σε ένα της άρθρο, λέει ότι η γλώσσα των νέων αντιλεί και από τοπικές διαλέκτους, αλλά και πρότυπες ποικιλίες ή πρότυπη ποικιλία που μπορούμε να πούμε σήμερα. Θα δούμε στα παραδείγματα όμως παρακάτω, γιατί τα χρησιμοποιούν αυτά τα στοιχεία, γιατί δηλαδή ένας νέος μπορεί να λανηστεί ένα στοιχείο από τορκική διαλέκτω, τι λέτε, ή από διαθαρρύνουσα. Το χρησιμοποιείς στα σοβαρά ή περισσότερο παιχνιδιάρικα ή για λόγους χιούμορ ενδεκομένως. Τι είναι πιο πιθανόν. ΟΚ, τι λες. Είναι το ιδιωτικό τρόπο. Άρα κάποιες μεταφοριές υπάρχουν. Κρατήστε λίγο και έναν όρο που δεν θα τον δείτε ούτε στις διαφάνειες. Διαλεκτικό χιούμορ. Είναι όρος καθιερωμένος. Και δεν έχει να κάνει μόνο με τη λόγω των νέων. Γενικά, ειδικά στη διαφήμιση, αλλά και σε σαπουνόπερες, επομικές ιδέες και λοιπά, όταν χρησιμοποιείται όχι στα σοβαρά, όχι για την επικοινωνία, αλλά για το παιχνίδι, για το χιούμορ, για την ιρωνία, για τη σάντειρα. Ένα διαλεκτικό στοιχείο. Και εδώ σημειώστε και το εξής. Θα το δω και στα παραδείγματα. Η χρήση διαλέκτων δεν είναι κανονική. Δηλαδή δεν έχεις μεγάλα διαλεκτικά κείμενα. Δεν έχεις μεγάλες απλωμένες συνομίλειες. Έχεις μικρά κομματάκια. Έχεις λέξεις, έχεις φράσεις, έχεις εισα-είσα για να κάνουμε τη διαφορά με την πρότυπη γλώσσα. Σου πετάει μια λέξη, το μουτισπάει, όταν το δεις μέσα σε πρότυπη κοιλία, αμέσως το προσέχεις, έτσι δεν είναι. Ή το καράφλαισα, ή το... ξέρω εγώ, διάφορα που θα δούμε στα παραδείγματα, το... γαζόνω, ξέρω εγώ, δεν θυμάμαι, τη γλώσσα των μηχανόμιων, ξέρω εγώ, τσιταταγκάζια, διάφορα τέτοια. Δεν ξέξεις αυτό μέσα σε ένα περιβάλλον, όπου ο υπόλοιπος λόγος είναι επίσημη κοιλία, σοβαρός, κανονικός, σε εισαγωγικά. Λοιπόν, τόσο θέλει, δηλαδή, η εκμετάλλευση των διαλέκτων σε τέτοια περιβάλλοντα, είναι, πώς να το πω, είναι εκδοχική. Εξόνυχος των λέοντα, που λέει και η Αρχαία Παρήμια, λίγο χρειάζεται και παίρνεις χαμπάριο, ότι αυτό είναι για να ξυπνήσεις, να γελάσεις, να μηδιάσεις και λοιπά. Τέτοια είναι η ιδρύση των τοπικών διαλέκτων ή των πρώτων επικοιλειών. Επίσης, ναι, το βήτας το είδαμε, και το γ είναι η μήμηση, η χρήση, η εκμετάλλευση στοιχείων από ίδιοι, από κείμενα, όχι από διαλέκτους, που, όπως είπαμε, είναι γεφμιστικά συλλόρασης, τραγούδια, αφηγήσεις, κλπ. Έτσι, για να δούμε αυτό που υποσχέθηκα λίγο πιο πριν, δηλαδή παραδείγματα από διαφήμίσεις, οι οποίες χρησιμοποιούν γλώσσα των νέων. Εάν κάποιοι από εσάς ενδιαφέρονται για διαφήμιση, για τη δουλειά του τιμελωγράφου, εννοώ, είναι μια πάρα πολύ χρήσμη πληροφορία, που στηρίζεται σε έρευνα αρκετού χρόνου και αρκετών διαφημίσεων, να δούμε, καταρχήν, ποιες είναι φιλικά προσκείμενες, δηλαδή ποιών προϊόντων διαφημίσεις, ποιες διαφημίσεις ποιών προϊόντων εκμεταλλεύονται γλώσσα των νέων και ποια ακριβώς στοιχεία συναντάμε εδώ πέρα. Μισό λεπτάκι και θα το δούμε. Είναι αυτό εδώ. Θα σας δείξω ένα πίνακα πρώτα. Για πείτε μου λιγάκι πριν τον δούμε, φαντάζεστε ποια προϊόντα αρέσκονται στη κρίση γλώσσας των νέων. Κυκλολογιστές, αυτοκίνητα, δάνεια, ξέρω εγώ. Όπως είναι, φαντάζω τη τηλεφωνία. Τι άλλο, μόνη τηλεφωνία, καλά, εντάξει. Το φαινόμενο αυτό, κοιτάω κινητό, βλέπω παντού, βλέπω στουμένα γεφάρια, σερνά παιδιά. Άλλο προϊόν, άλλη υπηρεσία. Διαφήμιση ταινίων. Η μόδα, οι τάσεις. Ας πούμε, διάφορες τάσεις μαλλιών. Διαφήμιση. Συσχέση με καλλιτικά. Ας δούμε το πίνακα και θα δούμε αν επιβεβαιώνει. Εμέρι, σίγουρα, επιβεβαιώνεστε. Είναι αυτός εδώ, δεν ξέρω από κει μακριά που είστε, δεν διακρίνεται, αλλά θα σας δείτε. Αναψυπτικά, νούμερο 1. Είναι για εσάς και τα παιδάκια είναι. Γαλατοπονικά, το γαλατάκι σας που θέλετε. Δεν είναι πάντως πάρα πολλές. Μαλλιά μήλκο. Λόγω σεμιμέλτο. Εννοείται σε αυτές οι διαφημίσεις. Σκιά, εδώ έχουμε το Lux. Ξέρετε αυτή τη διαφήμιση, έχουμε παραδείγματα μετά. Το Lux, όχι το σαπούνι, το πορτοκαλάδα. Ο οποίος έχει 7 διαφημίσεις στο υλικό. Σε αυτήν εδώ τη σύλλη να προσέξετε το πίνακα. Έχω την κοινωνιόλυπτο που χρησιμοποιείται, γιατί δεν είναι μόνο η γλώσσα των νέων, είναι και μπρος των μηχανόφιων, γλώσσα των βιντεογκέινγκς, κλπ. Τρίτη κατηγορία είναι τα παγωτά. Και αυτά τα χαίρονται τα παιδάκια. Δεν μπορούν. Η τέταρτη είναι λυκίσματα σνακς. Ε, τάξει, και αυτά βέβαια. Κρέας και αλαδικά, λίγες περιπτώσεις. Καφές, τσάι. Ο καφές τάξει. Τώρα δεν είναι για τους μεγάλους γενικά. Πιάνει και στους νέους κάπως. Ελεκτρονικές συσκευές, όχι τηλέφωνα. Ελεκτρονικές συσκευές γενικώς, μία μόνο. Καταστήματα. Εδώ είμαστε, η περίπτωση που είχε ο νέος. Υπηρεσίες διαδικτύου και τηλεφωνία. Όχι μόνο τηλεφωνία και υπηρεσίες διαδικτύου γενικώς. Όπως βλέπετε, είμαστε μεγάλους όγκους των διαθυμίσεων. Τράπεζες, ακόμα και τράπεζες. Θα σας δείξω μία. Υπηρεσίες iBank. Καταλαβαίνετε, έχει να κάνει πάλι με... Μία με μία μαμά, νομίζω ότι πρέπει να τη δούμε. Έχει ενδιαφέρον. Σαν όλα την τέταρτη. Τουριστικά, γραφεία, φροντιστήρια... και μια πολιτική διαφήμιση που την είχαμε δει την προηγούμενη φορά. Αυτές είναι οι κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών. Σκεφτείτε το εξής. Είχαμε πει στο προηγούμενο μάθημα... το λέει μέσα και το Άρθρο. Ότι η λόσα των νέων είναι περιορισμένη... ως προς τα λεξιολογικά παιδεία που εκφράζει. Γιατί είναι συναισθηματική, είναι αξιολογική. Δεν είναι περιγραφική. Δεν έχει να κάνει με αφηρημένους όρους... με επιστήμη κλπ. Αντιστίχως και τα προϊόντα αυτά... είναι προϊόντα που σωστά υπόθηκε... που συνδέονται με την ελεύθερη ώρα... με το διάλειμμα, με την απόλαυση... ή με την επικοινωνία... την διαπροσωπική τηλεφωνία κλπ. Να δούμε λίγο την... κατευθυμμένη τηλεοπτική διαφήμιση... με μια μαμά η οποία ψωνίζει... και η οποία θέλει να είναι τζόβενο... θέλει να κατέβει πάρα πολύ ηλικιακά... και χρησιμοποιεί η διαφήμιση... νομίζω αποτελεσματικά γλώσσα των νέων. Και μετά θα επανέλθουμε λίγο στις διαφάνειες. Η μεγάλη στον κόσμο σου το έχεις... πες το δίκτυο στο ίντερνετ... γιατί είναι μεγάλη χωρισία... μια μεποβουλία από το iMac της εποχής τραπέτας. Ζεραντέ, είναι λίγο παλιότερο... νομίζω είναι ένα καλό παράδειγμα... της εκμετάλλευσης γλώσσας των νέων. Και ξαναγυρίζω λίγο στις διαφάνειες... να δούμε μόνο παραδείγματα... από τα ευρύματα λοιπόν αυτής της εργασίας. Θα σας δείξω τα κυριότερα. Το ένα είναι οι γλωσσικές πράξεις. Μην πω ίτσα να πω τώρα την γλωσσικές πράξεις... δεν θα μας βγάλει από το μάθημα. Αποφάσεις, παντορπές, αναφωνήσεις... που τις βλέπουμε στα παραδείγματα που αποριστούν. Αυτές κυρίως χρησιμοποιούνται. Αυτά είναι μερικά... χαρακτηριστικά παραδείγματα... που οι πράξεις αυτές... εκφράζονται με γλώσσα των νέων. Με εκφράσεις από την γλώσσα των νέων. Είπα προηγουμένως μια λεξούλα φτάνει. Εδώ είναι το τόχο. Το χωτόχης έχει γίνει πια... από τα πιο εμβληματικά... θα έλεγα, από τις πιο εμβληματικές εκφράσεις. Το λένε και μεγάλες πλέον. Το ακούς και από... κάτι σου γίνει να μιλήσεις στην τηλεόραση... ειδικά σε εκπομπές... ψυχαγωγικές, ελπάσεις νομιλιακές. Μια πολύ γνωστή διαφήμιση, παλιότερη... νομίζω είναι break, κοκολάτα. Η κόρη λέει στον παπά... δεν υπάρχει, δεν υπάρχει. Είναι μια ψηρά από 4-5 διαφημίσεις... οι οποίες όλες πατάνε... πάνω σε εμπρός των νέων. Γεύσεις που τα σπάνε... μια της πιο από τις πάρα πολλές... άρχισε πάλι τα κουλά. Αυτή την έχουμε δει... είναι της νεοκρατείας. Αυτή λοιπόν είναι η κατηγορία ισχυρισμών... που στηρίζονται σε γλώσσα των νέων. Έχουμε και προσταγές, προσταγές όπως βλέπετε. Θα την έχετε δει φαντάζουμε... μια διαφήμιση πολύ χοντροπομένη... πολύ άτεχνη... αλλά τη δουλειά της τι κάνει. Είναι ένας νεαρός ο οποίος λέει αυτά εδώ... στον παπά. Θυμάσαι που θέλω να κάνω συγκρότημα... για να πάρει ο χάρος μου. Άκυρο τελικά. Και το άκυρο είναι γλώσσα των νέων, έτσι δεν είναι? Νομίζω. Βγήκα σε ένα τέστα IQ τζίνιους... αν τον δείτε... και με πήραν στον πανεψίμεν της Οξφόρδης. Μια θέση υπήρχε και τον πήραν. Μας παίρνει... έγραψε, σε έγραψε... κάποτε λέγονταν πολύ, νομίζω τώρα έχει χαθεί λιγάκι... της οποίου μια άλλη άθλατα πάνω... κρανείο, ούτε καν στοκ κρανείο. Αυτές είναι τις κατηγορίες... γλωσσικών πράξεων. Αυτό θα το δείτε και στις άλλες διαφάνειες. Αυτή είναι αρκετά χρήσιμη πληροφορία εδώ. Οι πόροι από τους οποίους αντιλήγει... όπως είπαμε, δηλαδή από την προφορική κυνηπέρνη... στο τσακ, από τη μάγικη... τη βγάζω καθαρή, είναι πλόσα... της κλακής. Μη σας πω τι σημαίνει και πώς ξεκίνησε. Ωραία, το διάλειμμα. Φανταστείτε. Κυρίως Γιώργη του Χριστού Μηχανόπιον... σαν ειδώσε του για απίθανα δώρα... βλέπετε μια αρκετά μεγάλη γάμμα. Επίσης, κάτι που το βλέπει... κανείς τελευταία σχετικά... διαφημίσεις... που πατάνε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης... αναφορά στο Facebook. Αυτή έχει κλάκα. Είναι μια γιαγιά... την πονή, νομίζω, να προσέχει στο Facebook... ποιους θα κάνει φίλους. Α, να προσέχει σκόρη μου. Να μην απογοητευθείς. Κι εμένα που ξέρω πέντε πράγματα... ας πούμε, έχετε mutual friends. Λέει γιαγιά τώρα στην εγγόν ελληνική. Εδώ τελειάζει το... σε ποια γκρούση σε μέλλον... σε ποια post κάνει like αυτός... είναι χριστιανός ορθόδοξος. Το γύριζε, το γύριζε, το γύριζε... το φέρνει εμείς. Επίσης το διαδίκτυο. Αυτή είναι... μια κάπως παλιότερη διαφήμιση. Πάλι ένας μεγάλος και μια νεαρή. Delete στους μεγάλους. Και επίσης από τα video games... τα 6.2.4, 6.2.5 και 6.2.6... είναι από τις πιο καινούργιες. Και βλέπει κανείς ότι... όχι μόνο η γλώσσα των νέων... αλλά και οι διαφημίσεις που χρησιμοποιούν γλώσσα των νέων... τρέχουν πίσω από τις νέες τεχνολογίες... τις νέες μορφές της κοινωνίας όπως είναι τα social media... τα παιχνίδια στο διαδίκτυο. Αλλά όλο αυτό το υλικό δεν είναι για δημοσιογραφία... αλλά για τα παιχνίδια. Και φέτος, βλέπω, έχει μια καινούργια έτσι... που χρησιμοποιεί κατεξοχήν... γλώσσα των νέων. Για ένα serial. Ποιος λέγεται... Σολομού λέγεται... Άσχετα αν σας αρέσει. Πάντως... Τι να πω εδώ... Κακό δεν θα το έλεγα. Αλλά εντάξει, είναι υπερβολικό. Αλλά είναι άλλο θέμα αυτό. Εδώ έχουμε και ολόκληρα κείμενα... τα οποία παίζουν με την αληθοφάνια και τη μυθοπλασία... στηρισμένα πάλι σε γλώσσα των νέων... και επίσης... διαφημίσεις οι οποίες παίζουν... και το humor. Εδώ κλείνω αυτή τη σειρά διαφανίων... και επιστρέφω στις άλλες. Εδώ ήθελα να σταθούμε... για λίγο. Το τρίτο κομμάτι... μικρό κεφάλαιο του κείμενα... είναι τα κοινωνικά κατασκευαστικά. Ας κρατήσουμε αυτά τα δύο στοιχεία. Αυτό μάλιστα εξηγείται ωραία σε ένα επόμενο κείμενο υποστηρητικό. Για να μιλάμε για γλώσσα των νέων... πρέπει να υπάρχει... πρέπει να το εξηγήσουμε λίγο αυτό. Θεσμοποιημένη κατηγορία νεότητας. Το καταλαβαίνετε? Τι θα πει θεσμοποιημένη κατηγορία νεότητας? Θα πω γιατί είναι λίγο αφιερημένο. Η νεότητα είναι αφιερημένη. Είναι μια ηλικιακή ομάδα, αλλά θεσμοποιημένη... θα το ρωτήσω κάπως αλλιώς. Η κοινή νόμια για τους νέους... είναι η ίδια ή αλλάζει από δεκαετία σε δεκαετία? Αλλάζει. Προφανώς αλλάζει. Πώς αλλάζει, γιατί αλλάζει... ή ποια είναι σήμερα σε σχέση, Γιάννη... με την δεκαετία του 50 ή του 60 ή του 19ου αιώνα... ή είναι πιο ψηλή... να το πούμε, η θέση της νεολαίας... πιο αναγνωρισμένη από την παλιότερα, πιο κεντρική. Γιατί, γιατί... γιατί σημαίνει αυτό. Σωστό είναι. Νομίζω κανείς δεν θα το αμφισβητούσε αυτό. Γιατί σήμερα υπολογίζει περισσότερο... όλοι, το παιδί το μικρό το υπολογίζει... και οι οικογένειοι και το σχολείο και τα μέσα όλοι. Είμαστε πιο παιδοκεντρική και νεολεοκεντρική κοινωνία... από ότι πριν από μισοεώνα, ας πούμε. Και τα ίση έχουν αλλάξει. Έχει αλλάξει, έχει αλλάξει και ο θεσμός οικογένειας. Το παιδί, ας πούμε, ήταν πιο πατριαρχικές οικογένειες... νομίζω από ότι τώρα, και τα νέα μέσα έχουν βοηθήσει. Ας πούμε, έχουν δώσει λόγο. Εγώ, ας πούμε, διαδίκτω, πιστεύω ότι και δεν μπορούν να γράψουν... ένα λίμμα στο Facebook και να το μάθουν όλοι. Ή ας πούμε, κάνουν συλλογικές ομάδες, για να κάνουν κατάληψη. Είχαν κάνει τώρα όλοι μαζί, είχαν συγκεντρωθεί. Πιο παλιά δεν μπορούσε να γίνει κάτι αυτό. Αυτό οφείλεται στην αναγνώριση της νεολαίας ως μιας οντότητας... ή στην ευκολία που προσφέρονταν τα νέα μέσα. Τους δίνει, πάντως. Δεν ξέρω, νομίζω ότι τους δίνει ένα βήμα παραπάνω από το παλιό. Τώρα αυτό που λες, εντάξει, ισχύει βέβαια, αλλά... γιατί να το συγκρίνεις τώρα στις δεκαετία που πένει εδώ, ή στις δεκαετία που πένει εδώ, δεν έπαιρνε και ούτε Facebook να ανταλλάσσανε γράμματα, επιστολές και να βγαίναν μετά από 6 ετών. Ναι, αλλά δεν έκανε τίποτα έναν τόπο. Όχι, όχι, όχι. Τόσο τόπο έτσι. Συγκεκριτικά με το σήμερα, ναι. Α, τόπο. Ναι. Και πλέον η σχέση των μαγαζών με τους νέους είναι πιο... στις δεκάσεις τους βλέπουν οι σούλια πιο... σαν ένα πιο εθνικό πλαίσιο. Και έχουν αλλάξει, δηλαδή, τα πράγματα. Αλλά πια, νομίζω, όχι τόσο. Δηλαδή, σταθερά οι μαγαζικοί και οι κύριες ομάδες θα βλέπουν τους νέους από απόσταση, λίγο από ψήλου, σε κάποιον τουλάχιστο θέμα. Λογικό δεν είναι. Ναι, βέβαια, σε κάποια πλαίσια είναι λογικό. Τότε είναι σαν να είναι ο μεγάλος το ρόλο του. Του γονιού, του δάσκαλου, του έμπειρου, κλπ. Δεν θα έχει ξαφανιστεί ποτέ αυτό. Για λίμονο. Γιατί μεγάλος σημαίνει και ευθύνη, εντάξει. Μεγάλος σημαίνει και ευθύνη. Δεν είσαι μόνο ηλικιακά και πριτορέχλεις προς το συνολικό. Ναι, νομίζω ότι δεν διαφωνεί. Νικόλα, θα λες κάτι? Εγώ θέλω να πει ότι είναι μια μοναστήρα στους ομάδους που είναι κοινωνικοί ομάδοι πολύ ενεργοί. Και ουσιαστικά είναι μεγάλη επιλογή. Και στους πολύ νεότερους. Δηλαδή στους νευρές, αλλά και στους... Πώς την έχουν στους νεότερους? Όχι ενώ... Εσύ έχεις αδερφό 12 χρονών και τον επηρεάζεις? Ναι. Ενώ πριν από 23-24 χρόνια δεν γίνονταν αυτό. Έκανα σίγουρο που θα γνωρίζω αυτό. Αν εγώ θα χρησιμοποιώ τώρα ένα κάμπρετ. Το βουτάει ο μικρός και... Επιρροή είναι η μίμηση αυτό. Έτσι. Προς την άλλη κατεύθυνες προς τα πάνω. Και προς τα πάνω, βέβαια, ότι... Περνάει ο λόγος στο νέο, να το πούμε έτσι. Περνάνε τα επιχειρήματά τους, περνάνε τα θέλο τους, περνάνε κάποιες αξίες. Πανιά πανιά. Για πυροή μίλησες. Αυτό που θέλουν να αφήσουν εις τέτοιοι γυναίκες, είναι να τους ανακοπίσουν πιο πολύ τους νέους. Τα θέματα της φιλοκοπικής... Ενώ οι νέοι δεν θέλουν. Υσχύει αυτό. Θέλουν να τους ανακοπίσουν πιο πολύ. Μεγάλη. Δεν ξέρω. Εσύ πόσο νέο είσαι. Γιατί έχουν αρκετά τέτοιο κενό στους ανθρώπους. Δεν ξέρω εβδομάδια και τα μέσα. Δεν ξέρω εβδομάδια στο θέσου. Να σας εξηγήσω και εγώ. Βλέπεις πολλά, πολλά, πολλά... Πολλοί μέλη, ας πούμε, παιχνίδια, πράγματα... Τι δεν έχουν να κάνουν στην φιλοκοπική. Άμεσα τουλάχιστον, όχι. Βλέπεις πολλά, πολλά, πολλά... Δεν ξέρω τι. Πολλοί μέλη, ας πούμε, παιχνίδια, πράγματα... Να σας εξηγήσω και εγώ. Δεν ξέρω εβδομάδια και τα μέσα. Πολλοί μέλη, ας πούμε, παιχνίδια, πράγματα... Πολλοί μέλη, ας πούμε, παιχνίδια, πράγματα... Πολλοί μέλη, ας πούμε, παιχνίδια, πράγματα... Πολλοί μέλη, ας πούμε, παιχνίδια, πράγματα... Πολλοί μέλη, ας πούμε, παιχνίδια, παιχνίδια... Πολλοί μέλη, ας πούμε παιχνίδια, πράγματα... Πολλοί μέλη, ας πούμε παιχνίδια, πραγματα... Πολλοί μέλη, communications, communications... What are they? What are, that? What are? Stir? Κάποιοι υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να είναι καινοτόχονοι, αντίστατες της εποχής, και εκείνη την εποχή θέλουν να είναι, δεν ξέρω, να είναι νέα, αλλά ξέρω ότι υπάρχει πολύ ιδιαίτερη επιρροή, σε τέτοια βάση. Μα το ρωτήμα όμως δεν είναι αυτό. Είναι άλλη άποψη. Έχουν δοκιμάσει ο καθοδοχισμός, το να είναι οι νέοι και οι πολυσταθείοι και οι τρομεριοχοί, μιας και έχει ανθίπτει τόσο πολύ τεχνοδομιακή, τα οποία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι μεγαλύτερες συμφιλίες, γιατί δεν είναι εξαιτειωμένοι με αυτό. Επομένως, μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν μόνο οι νεότεροι, που σημαίνει ότι χτίθησαν πιο πολλές τα επιτυχίες. Σωστό, ενδιαφέρουσα άποψη αυτή. Από την πλευρά της αγοράς, από την πλευρά των στάσεων και της συνοντροπίας και λοιπά, έτσι είναι και υποθέτω, και τα προϊόντα σχεδιάζονται με τρόπο τέτοιο, ώστε να είναι πολύ πιο φιλικά σε αυτές τις ηλικίες, παράλλησες του παππού και στη γιαγιά ή σε κάποιες μέσες της ηλικίας, ό,τι και αν είναι αυτό, δηλαδή είτε είναι βίντεο παιχνίδια, είτε είναι... Πριν από λίγο είχα μια συζήτηση και αναρωτιέμαι πώς θα είστε μετά από 20-30 χρόνια, έχοντας συνηθίσει να βλέπετε τόσο μικρές οθονούλες, που εμείς δεν μεγαλώσαμε, δηλαδή θα έχετε περισσότερη μειοπεία, πρεσβειοπεία, δεν ξέρω. Ναι, θα έχουνε... Και θα μπορείτε να βλέπετε... Μα θα έχετε πρεσβειοπεία σε 30 χρόνια, ας πούμε, έτσι, σε 40. Σε 40. Πάντως... Θα μπορούνε να γίνουν και εγχειρήσεις πολύ πιο ανοικημένες και κλεκτισμένες στα μάτια, και πιο φθηνές. Νικόλ, άλλο κάτι που σε ενδιαφέρει, γιατί έχει να κάνει η Βουλγαρία. Το Πανεπιστήμιο Πρίτσις έκανε μια έρευνα, που το λέγει ένας συνάδελφος, και συνέκρινε παιδιά από Ελλάδα και παιδιά από Βουλγαρία. Μάστα, νομίζω, το... Βελίκο, Τυρνόχο, το λέω καλά, είναι βόρεια Βουλγαρία, κεντρικά. Λοιπόν, συνέκρινε ως προς τη χρήση των παλιών, δεν ξέρω, υπάρχουν τώρα Nintendo και διάφορα τέτοια PlayStation. Και η οφθαλολογική κλινική, προσέξτε, της Ιατρικής Σχολής Πανεπιστήμιου Πρίτσις και διαπίστωσε ότι τα παιδιά στην Ελλάδα είχαν υψηλότερο βαθμό μειοπίας από τα παιδιά της Βουλγαρίας, γιατί χρησιμοποιούσαν σε μεγαλύτερο βαθμό τέτοιου είδους παιχνίδια. Το λέω αυτό, εν πανθέσεις πάντα, έτσι, για το γεγονός ότι αυτά τα μηχανήματα δεν υπήρχαν στο παρελθόν και δεν ανάγκασαν το μάτι να εστιάζει τόσο πολύ σε μικρές επιφάνειες, σε σημεία και λοιπά. Όχι, μια έρευνα τώρα. Ναι, να σας πω, το λόγο που κλείθηκε στην Ελλάδα και στο Βουλγαρία είναι το μεγαλύτερο, όπου το ίντερνετ ήταν πολύ οφεινό και όλοι είχαν ίντερνετ. Άρα λες ότι ισχύει το ανάποδο. Και το που στην Ελλάδα το ίντερνετ δεν ήταν πολύ οφεινό. Ίσως αυτή είναι η παλιότερη έρευνα. Κοιτάξτε, όπως και να, το θέμα δεν είναι, κοιτάξτε το θέμα δεν είναι το Ελλάδα-Βουλγαρία, το θέμα είναι η μεγάλη χρήση και η πρώην χρήση οθονών. Ζούμε σε, και εσείς ζείτε ακόμα περισσότερο από εμάς μέσα σε έναν κόσμο οθόνων. Μεγαλύτεροι, αλλά όχι όλοι. Όχι τεχνίτες, όχι αγρότες. Όσοι και τους χρησιμοποιούν οι υπολογιστές. Όχι, και όσοι δεν χρησιμοποιούν. Τι, κάνουν τι, είναι συνέχιση μια φωνή μορφά. Όσοι και τους χρησιμοποιούν οι υπολογιστές. Καλά, ωραία, λοιπόν, για να το κλείσουμε λίγο. Θα λες κάτι. Ότι. Δεν μπορούν να μην ασχολούν. Το θέμα, σίγουρα, από ένα σημείο ότι μετά είναι και η ευθύνη. Και όσο μεγαλώνεσαι, έχεις τη μεγαλύτερη ευθύνη για το όριο της κατάκρισης. Και δεν είναι μόνο θέμα υγείας, είχε θέμα κουλτούρας γενικότερης. Λοιπόν, για να καταλήξουμε λίγο σε αυτό το ζήτημα. Εδώ κάτω. Λοιπόν, έχει με χρωματιστά μια φράση που θέλω να προσέξουμε. Το αυξανόμενο οικονομικό, περίπου αυτό είπες, και πολιτιστική ανεξαρτησία των νέων. Αυτό είναι το βασύτερο έδειο, το οποίο άλλαξε τα πράγματα. Αλλά και το δεύτερο, το πράσινο. Γενή επιρροή από ελληνικές κουλτούρες, αν και από ελληνική προέλευση. Αυτά τα δυο πράγματα άλλαξαν το το οποίο σιγάστηκα, βέβαια. Δεν το άλλαξαν από τη μια μέρα στην άλλη. Με αποτέλεσμα σήμερα να μιλάνε για μία έννοια, κατηγορία, αν θέλετε. Νεότητα πολύ διαφορετική από ό,τι είχε στο παρελθόν. Και αυτό φαίνεται εν της φράγμασης. Δεν είναι μια κατασκευή. Όπως εμείς πολύ σωστά φαίνεται από το πώς η εταιρία σχεδιάζει το προϊόνταχο. Αλλά και πώς το σχολείο, να πούμε, αντιμετωπίζει στα σχολικά τη βιβλία. Πώς οι δάσκαλοι, πώς οι κοινωνόμοι αντιμετωπίζει την κατηγορία αυτή. Και το τρόπο που μιλούν και συμπεριφέρονται γενικότερα. Το δεύτερο είναι ότι και σε αντιδιαστολή, πάλι με παλιότερες εποχές, υπάρχει ένα υποστηρητικό κειμενάκι που μιλάει για την Αμερική του 19ου αιώνα και τα σχολιά. Πώς ήταν, δηλαδή, η τότε γλώσσα των ενός τα σχολιά. Ήταν πάρα πολύ περιορισμένη, πάρα πολύ τοπική, πάρα πολύ παρείστη. Και δεν είχε μια διάχυση όπως έχει σήμερα. Ούτε είχε καμιά σχέση με τα μέσα της εποχής. Αυτό λοιπόν λέγεται στο επόμενο κείμενο. Αυτή λοιπόν η νεαρική κουλτούρα σήμερα υπάρχει, όχι σήμερα, δεκαεδεκατείες υπάρχει. Είναι παγκοσμιοποιημένη, είναι αγγλοαμερικανικής μαγιάς σε πολύ μεγάλο βαθμό. Δηλαδή μόδες, μουσικές, δίσμο, πρότυπα από τον κινηματογράφο και άλλα. Προπαδιασκέδασης. Ναι, η καθμερινότητα. Και σήμερα μάλιστα με το διαδίκτυο, η διάχυση αυτών των προτύπων είναι πολύ πιο γρήγορη και μεγαλύτερη. Δηλαδή πράγματα που άλλο δέχονταν με μια καθυστέρη σαν κύματα και λέγαμε, α αυτά στην Αμερική γινόταν πριν πέντε χρόνια, σήμερα γινόνται ταυτόχρονα παντού. Και όχι μόνο στην Ελλάδα, γινόνται και στον Παγκραττές και στην Βιγάντα. Λοιπόν... Τώρα, κι αυτό είναι ένα σημείο λιγάκι έτσι να το προσέξουμε. Γιατί είναι οι αναπτύσσες τους δικούς τους τρόπους έκθελες. Θα μου πείτε σχεδόν προφανές είναι γιατί. Η απάντηση, για να μην αναπέραντο λογούμε, που δίνει ο Παντουσόφος, στηριζόμενος στην έρευνα που έχει γίνει μέχρι τώρα, είναι τριπλή. Ο πρώτος λόγος είναι κοινωνικός κοινωνιολογικός. Δηλαδή τι... Οι νέοι έχουν άλλου είδους κοινωνικά δίκτυα. Είναι αβασική αυτή η έννοια των κοινωνικών δικτύων, για την κοινωνιολογία, από τα δίκτυα των ενηλίκων. Είναι πιο σφιχτά τα δίκτυά τους, πιο μικρότερες οι κλωστίτσες, που συνδέουν τον ένα με τον άλλο, γιατί είναι παρέες. Έτσι, σε αντίθεση με τα δίκτυα των μεγάλων, που μπορεί να είναι πολύ πιο χαωτικά και... Το Βελληνικέ τους να είναι πάρα πολύ μεγάλο, δηλαδή να είναι γνωστή και συνεργάτη σε διαφορετικές πόλεις, σε διαφορετικά κράτη, και να έχουν ένα παρεγώσε σχεδόν καθημερινό. Αυτό δεν συμβαίνει τόσο πολύ στους νέους τους. Αυτή η σφικτότητα, αν επιτρέπεται η λέξη των κοινωνικών δικτύων των νέων, είναι που εξηγεί αυτή τους την συμπεριφορά, δηλαδή θέλουν να έχουν μια ταυτότητα, θέλουν να έχουν φυσικά και μια γλώσσικη ταυτότητα. Και επίσης το δεύτερο, κι αυτός το προσέξουμε, και το είδαμε και στην περιγραφή στο προηγούμενο μάθημα, κάτι που χαρακτηρίζει και κνευρίζει πολύ τους μεγάλους, έτσι, η γλωσσικία γένεια, το ασυνολικσιλόγιο, το οποίο όσο χρησιμοποιείται, τόσο αποχρωματίζεται και γίνεται πια κοινόλεξο, λόγιο και δεν ενοχλεί. Η επιθετικότητα και η γλωσσική αγένεια, βάζετε να θέλετε και εσείς αγωγικά, γιατί δεν είναι αγένεια ψυχής, είναι άλλο πράγμα. Αγενείς, αγενές, αυτός μπορεί να είναι ως οποιοςδήποτε, κι ένας πολύ μεγάλος σε ηλικία άνθρωπος, μια γυναίκα, οποιοςδήποτε ηλικές. Μιλάμε για μια τυποποιημένη γλωσσική αγένεια που έχει ανταυτότητα συγκεκριμένη. Οι μεγάλοι είναι σίγουρα ευγενείς λόγω ανάγκων κοινωνικών πολλές φορές. Μπορεί και να είναι και γνήσεις οι αγγενείς, αλλά αυτό δεν το συζητάω. Πάντως, ο υφιστάμενος προς τον προηστάμενο, ο υπάλληλος της εφορίας προς τον συναλλασσόμενο, οι πολίτεροι δεν μπορούν να μην είναι ευγενείς, πρέπει να χάσουν τη δουλειά τους. Δηλαδή, αυτή η γλωσσική και γενικώς κοινωνική αγένεια, είναι αποτέλεσμα συμβάσεων κοινωνικών. Οι νέοι λίγο τα έχουν γραμμένα. Ναι, αλλά ο υπάλληλος με τον Ανθόπης, ας πούμε, ή με τον Φίλιδης, μπορεί να είναι αγγενείς. Σε άλλο περιβάλλον. Σε άλλο περιβάλλον, ναι, φυσικά. Άρα, έχω μια σύνδεση μεταξύ. Εδώ συγκρίνουμε τη δημόσια αγγένεια ή αγγένεια. Τη δημόσια, έτσι, σε δημόσια περιβάλλον, σε εργασιακούς χώρους, κλπ. Ο νέος μπορεί στο λεωφορείο να είναι αγγενείς και να συγχωρηθεί. Ο μετάνος δε θα του συγχωρηθεί τόσο εύκολα, όμως. Εννοώ. Θα είναι αγγενείς, θα είναι φίλεκο, αλλά δεν θα είναι αγγενείς από έναν άλλο πράγμα. Ναι. Οι νέοι είναι συγχωρείς, εάν είναι αγγενείς. Πάντα είναι. Ενώ οι μεγάλοι... Αυτή είναι μια εξήγηση. Η δεύτερη εξήγηση είναι, παρακαλώ, η ψυχολογική, πολύ σημαντική και αυτή. Είναι σχεδόν προφανές ότι οι νέοι σαν ηλικιακή ομάδα και οι έφηβοι έχουν πολύ έντονη ανάγκη συγκρότησης προσωπικής ταυτότητας και έκφρασής της και αυτό γίνεται όχι μέσα από την επίσημη γλώσσα, μόνο ή τόσο, όσο μέσα από το ιδίωμα το δικό τους και ο τρίτος λόγος είναι επικοινωνιακός, δηλαδή ανέκαθενη αυτή η ηλικιακή ομάδα χαρακτηρίζεται από μια μεγαλύτερη εκφραστικότητα σε σχέση με τους μεγαλύτερους, μια εγκληματικότητα, μια χρωτοτυπία και πολύ μεγάλη αγάπη για το χιούμορ, για το γλωσσικό παιχνίδι, για το πείραγμα, για την ειρωνία, είναι ψωμοτήρη καθημερινό το ξέρετε, δεν χρειάζεται να σας το πω εδώ και εμείς που περάσαμε από αυτή την ηλικία επίσης το έχουμε ζήσει. Αυτά τα προσπερνάω όταν βλέπετε και κατά μόνας, θέλω λίγο να μείνουμε και να κλείσουμε με το κομμάτι της σχέσης με τα μέσα. Στο τελευταίο λοιπόν μέρος του κειμένου αυτού, μάλλον πρώτο τελευταίο, υπάρχει και ένα άλλο που δεν μας ενδιαφέρει και έχει σχέση με το σχολείο, συζητήκεται το θέμα των στάσεων. Η έννοια της στάσης, τα συζητάτε φαντάζουμε στα μαθήματα της ψυχολογίας, είναι πολύ βασική για την κοινωνική ψυχολογία. Αυτό που εξετάζει εδώ ο Αντρόπολος είναι οι στάσεις τριών ομάδων, ας το πω, απέναντι στη γλώσσα των νέων. Των μεγάλων, των ίδιων των νέων και των μέσων. Ένα ερώτηση, όσο και αν είναι εύκολη η απάντηση της προφανής, δεν θα λέω ότι είναι, αλλά τόσο. Ποια είναι η στάση των μεγάλων απέναντι στη γλώσσα των νέων και στις χρήσεις της γλώσσας των νέων, όχι μόνο της γλώσσας όπως χρησιμοποιούν οι ίδιοι, αλλά και οπουδήποτε άλλο έχουμε χρήσει, είτε στη διαφήμιση, είτε στα serial, είτε στον τύπο, στη τηλεόραση κλπ. Είστε αδικαστικοί, αυστηροί, ουδέτεροι, κάτι άλλο. Πιστεύω ότι υπάρχουν πολλά που βλέπεις. Δηλαδή έχω ακούσει και οι λικιότεροι της ανθρώπους, δηλαδή ένας παππούς σε έναν άνθρωπο, του λέει, τι λέει ρε μπόι, γιατί κάνασαι και λε μπόι. Ρε μπόι, ρε μάγκι. Και μάγκι. Πόσο της εκατό είναι αυτή η παππούδες, μηδέν κομματός. Πολλοί προχωρημένοι. Πιστεύω και πόσο βλέπω με τους κοινωνίστους. Πόσο χρόνος έχεις? Πενήντα. Και μιλάνε όπως εσύ. Δεν είναι πολύ μεγάλη, βέβαια. Ναι, εντάξει, είναι πιο καταρρυπημένα. Θα περνάω στη συνέχεια σαν να μιλήσω. Άρα θετική πιστεύεις τους, θα παίρνει σύμφωνο στο δουλειό μου. Δεν την έχουμε κατακρίνει μέχρι στιγμή. Κι άρχισα να μιλήσω και η υγεία. Απλώς η δική μου ιδιωτική μομή δεν είναι τόσο παραδοσιασμένη όσο τον επόμενο. Αλλά εντάξει, υπάρχουν κάποια σημεία. Η στάση απέντες το πώς εσύ μιλάς ή πώς οι νέοι μιλούν γενικότερα. Για παράδειγμα, υπήρχαν κάποια σημεία που μιλάω εγώ αυτά τα σημεία, που μόνο οι παιδί μου είναι, κι άρχισε η δική μου μομή να μιλήσω. Αυτά τα σημεία είναι θετική σας. Θα έλεγες κάτι από εγώ. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας. Αυτά τα σημεία είναι θετικά σας.