id |
d74099fa-f2d2-4ad5-8976-a907729ef774
|
title |
Γλώσσα - Όλοι στο οικόπεδο - Α' Δημοτικού Επ. 38 /
|
spellingShingle |
Γλώσσα - Όλοι στο οικόπεδο - Α' Δημοτικού Επ. 38 /
|
publisher |
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
|
url |
https://www.youtube.com/watch?v=zd50fF6QgaQ&list=PLvLZ8duymN1Bdag3D9ibNaERK3A-nG3pI
|
publishDate |
2021
|
language |
el
|
thumbnail |
http://oava-admin-api.datascouting.com/static/ddfd/3f80/bcaf/9294/3ae9/54bf/e2bd/e13f/ddfd3f80bcaf92943ae954bfe2bde13f.jpg
|
format |
Video
|
organizationType_txt |
Δημόσιος τομέας
|
durationNormalPlayTime_txt |
1544
|
genre |
Ανοικτά μαθήματα
|
genre_facet |
Ανοικτά μαθήματα
|
institution |
Υπουργείο Παιδείας
|
asr_txt |
[♪ Μουσική Γεια σας, παιδάκια μου! Τι κάνετε, είστε όλοι καλά. Είμαι η Δήμητρα Καρατζογιάννη και σήμερα θα κάνουμε μαζί μάθημα. Θα κάνουμε ένα μάθημα γλώσσας. Γι' αυτό θέλω να πάτε να φέρετε τα βιβλία της γλώσσας, και το χοντρό και το λεπτό, όπως κάθε φορά. Το β τεύχος, προσοχή, έχουμε μπει στο δεύτερο τεύχος. Και επίσης θα φέρετε το μολυβάκι σας, τη γομίτσα σας και μία κόκκινη ξυλοβογιά. Αν δεν έχετε κόκκινη, δεν πειράζει. Πάρτε ένα άλλο χρώμα, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε? Για να δούμε, θυμάστε τι μάθαμε την τελευταία φορά στο προηγούμενο μάθημά μας. Μάθαμε για τους δύο φίλους, το α και το γ, που όταν είναι μαζί, τι φωνάζουν στα άλλα γραμματάκια. Ε, κοιτάξτε μας! Οπότε όταν τα συναντούμε μαζί, βγάζουν μία φωνούλα το α με το γ. Τη φωνούλα ε. Πιο πριν είχαμε μάθει άλλη μία παρεούλα. Δύο γραμματάκια πάλι που φωνάζουν δυνατά. Το ε με το γ. Το θυμάστε και αυτό, το ντροπαλό το ε που δεν μιλούσε και μιλούσε μόνο το η. Το ε φωνάζει η. Σήμερα θα μάθουμε μία άλλη παρεούλα. Για να σας πω ποια είναι η παρεούλα, θα πούμε μια ιστοριούλα. Θα συνεχίσουμε, η ίδια ιστοριούλα είναι. Τι θυμάστε την παρέα του ε και του α, σωστά? Όταν συνέβησαν όλα αυτά στο χωριό της αβ, ένα γραμματάκι έλειπε από το χωριό. Αυτό το γραμματάκι ήταν το γραμματάκι ο. Το ο μικρό, το στρογγυλό, το ξέρετε. Είχε πάει βόλτα σε ένα βουνό εκεί δίπλα κοντά στο χωριό. Εκεί που έκανε τη βόλτα του και περνούσε υπέροχα, άκουσε φωνές από το χωριό. Χαρούμενες φωνές. Τι να συνέβαινε άραγε, αναρωτήθηκε. Ήθελε να μάθει τι γίνεται. Και άρχισε να τρέχει προς το χωριό για να δει τι συμβαίνει. Από τη μεγάλη του χαρά, έτσι όπως έτρεχε, μπερδεύτηκε και έπεσε. Και έτσι στρογγυλό όπως ήταν σαν μπάλα, άρχισε να κουτρουβαλάει στην πλαγιά. Κατέβαινε, κατέβαινε και όπως κατέβαινε, μάζευε και μαζί του πολλά πράγματα. Πολλά! Να το θυμάστε αυτό, ότι μάζευε πολλά πράγματα. Κατρακυλώντας, έφτασε στο χωριό και έφτασε με πολύ, πολύ μεγάλη φόρα. Δεν μπορούσε να σταματήσει, δεν μπορούσε να φρενάρει. Όπως πήγαινε, πήγαινε, πήγαινε κατά πάνω να πέσει στο γραμματάκι Ι. Το γραμματάκι Ι το είδε να έρχεται κατά πάνω του και άρχισε να φωνάζει. Δεν μπορούσαν να γλυτώσουν από τη σύγκρουση. Και έπεσε το όμικρον πάνω στον Ι. Έτσι, όπως ήταν τρομαγμένο το όμικρον από αυτό που συνέβη το Ω, σταμάτησε να μιλάει. Δεν μιλούσε. Μιλούσε μόνο το Ι. Και από τότε άρχισαν να κάνουν παρέα αυτά τα δύο γραμματάκια. Και από τότε, όταν είναι παρέα μαζί, το όμικρον θυμάται τι είχε συμβεί και δεν μπορεί να μιλήσει. Μιλάει μόνο το Ι. Οπότε, όταν βλέπουμε το όμικρον με το Ι μαζί, διαβάζουμε μόνο το Ι. Ακόμα μία μόνο φωνούλα. Σήμερα, λοιπόν, θα μάθουμε πάλι δύο γνωστά μας γραμματάκια, το όμικρον και το Ι, όπως το ξέρουμε, που κάνουν μια παρέα. Αυτά τα γραμματάκια που έχουμε μάθει μέχρι στιγμής οι παρέουλες, είναι όλα φωνήεντα. Θυμάστε, φωνάζουν δυνατά, τα τονίζουμε, παίρνουν τόνο. Γι' αυτό, επειδή είναι δύο μαζί, τα λέμε δίψηφα φωνήεντα. Εντάξει? Ας ανοίξουμε τώρα το βιβλίο μας. Και ας πάμε στη σελίδα 12. Θέλω να παρατηρήσετε πολύ προσεκτικά την εικόνα που έχει το βιβλίο μας στη σελίδα 12. Και να μου πείτε, δείτε την προσεκτικά και πείτε μου, σας ακούω, το θυμάστε, ποιους βλέπουμε στην εικόνα. Βλέπουμε κανένα γνωστό μας παιδάκι πάλι? Για δείτε, είναι όλη η παρέα. Είναι ο Άρης, η Μαρίνα, ο Ορφέας, η Ιωάννα και ο Σαμπέρ. Βλέπουμε και κανέναν άλλον? Βλέπουμε και ένα κορίτσι που είναι σε ένα παράθυρο μιας πολυκατοικίας. Είναι ξανθότο, παρατηρήσατε. Πολύ ωραία! Ποιο να είναι αυτό το κορίτσι, το ξέρουμε? Δεν το ξέρουμε, για να δούμε, θα μάθουμε ποιο είναι. Πού βρίσκονται τα παιδιά? Για κοιτάξτε! Τα παιδιά βρίσκονται σε ένα οικόπεδο. Και έχει ένα ξύλινο σπιτάκι και ένα παγκάκι. Οικόπεδο! Τι σημαίνει οικόπεδο, ξέρετε? Η λέξουλα οικόπεδο είναι φτιαγμένη από δύο πιο μικρές λεξούλες. Θα σας την πω με απλά λόγια. Είναι από τη λέξουλα οίκος και από τη λέξουλα πεδίο. Οίκος σημαίνει σπίτι και πεδίο σημαίνει ο χώρος που συμβαίνει κάτι. Οπότε τα οικόπεδο είναι εκεί, ο χώρος που έχουμε σπίτια. Που μπορούμε να χτίσουμε ένα σπίτι. Τι κάνουν τα παιδιά? Ψάχνουν το μολύβιο. Κάτι συμβαίνει με το μολύβιο. Μάλλον πάλι ψάχνουν το μολύβιο. Κάποια ζαβολιά θα έκανε πάλι ο μολύβιος, φαίνεται. Για πείτε μου και κάτι ακόμα. Τι λέτε να συμβαίνει, τι λέτε να συμβαίνει. Έκανε πάλι κάτι ο μολύβιος. Πώς το καταλάβα το τι έκανε κάτι. Τι έχει στο στόμα του. Κάτι κρατάει στο στόμα του. Τι να είναι αυτό. Με τι σας μοιάζει. Μμμ, ένα πινέλο, λέτε. Πώς το καταλάβατε ότι είναι πινέλο. Γιατί ο μολύβιος έχει γίνει χρωματιστός, έχει γεμίσει με χρώματα. Οπότε μάλλον αυτό είναι ένα πινέλο. Για να δούμε. Θα διαβάσουμε το κείμενο, για να δούμε τι πραγματικά έχει συμβεί. Πρώτα όμως, θα πάμε να γράψουμε μερικές λεξούλες. Από την εικόνα, που έχουν μέσα το γραμματάκι, το η. Θα σας βοηθήσω, γιατί δεν ξέρετε εσείς ποιο είναι που γράφονται οι λέξεις. Θα σας βοηθήσω εγώ. Και μετά να βρούμε και δικές μας μερικές. Και να διαβάσουμε μετά στη συνέχεια το κείμενο. Λοιπόν, έχουμε μάθει σήμερα το ομικρονιότα. Το κάνω εδώ στη γραμμούλα μου. Το ομικρό να ακουμπάει μέχρι πάνω. Πάνω ξεκινάω τα γραμματάκια. Δεν σημαίνει ότι, τώρα που δεν δείχνουμε συνέχεια τη φορά, ότι την ξεχνάμε, γιατί πρέπει να κάνουμε όμορφα γράμματα και να μην κουράζουμε το χεράκι μας. Από πάνω πιάνει όλη τη γραμμή. Το κεφαλαίο, μόνο το πρώτο γράφο κεφαλαίο, το άλλο δίπλα με μικρό. Το μπαστούνακι, το η, το γιότα. Και το μικρό, ομικρό, στη μέση της γραμμούλας, γιότα. Εδώ δεν ξεχνάμε να πούμε ότι όπως και το ει, και το αι, όταν τονίζεται το ομικρό γιότα, το η, ο τόνος μπαίνει πάντα στο η. Τότε είναι ομικρό γιότα. Εντάξει? Λοιπόν, για να δούμε λεξούλες. Για πείτε μου. Οικόπεδο, πολύ σωστά, το οικόπεδο γράφεται με ομικρό γιότα. Το κυκλώνω. Το η. Άλλη, πολυκατοικία. Πολύ ωραία! Τι είναι η πολυκατοικία, παιδιά, ξέρετε να μου πείτε. Το λέει η λέξη πολύ και κατοικία. Πολές κατοικίες. Δηλαδή πολλά σπίτια μέσα, πολλά θεαμερίσματα. Μένουν, ζουν εκεί πέρα πολλές οικογένειες. Για να βρούμε άλλη. Έχουμε? Οικογένεια, είδατε μόλις το είπα. Οικογένεια, με ομικρό γιότα γράφεται. Το κυκλώνω. Και τώρα, για σκεφτείτε κάμια άλλη. Τείχος, ο τείχος που είναι εκεί και αυτός γράφεται με ομικρό γιότα. Καλά, ξέρετε πολλά λέξη με ομικρό γιότα. Φαίνεται, διαβάζεται πολλά βιβλία. Και το έχετε δει συχνά. Άλλο, οικοδομή. Πολύ ωραία! Όλα με τον οίκο. Οίκος σημαίνει σπίτι. Ομικρό γιότα. Να βρούμε κι άλλη μια τελευταία. Πλοίο. Και αυτό γράφεται με ομικρό γιότα. Βλέπω τον τόνο. Εδώ, στο ί, όπως και εδώ, δεν φαίνεται καλά. Ας τα διαβάσουμε μία φορά. Προσπαθήστε κι εσείς μαζί μου, εντάξει. Οικόπεδο, πολυκατοικία, οικογένεια, τείχος, οικοδομή, πλειο. Γράψαμε και τις λεξούλες μας. Τώρα θα πάμε να διαβάσουμε το κείμενό μας. Για να δούμε τον τίτλο. Ποιος είναι ο τίτλος? Όλοι στο οικόπεδο. Τι να λέει λοιπόν, είδαμε την εικόνα, είδαμε τα παιδιά είναι στο οικόπεδο, όλοι να πάμε στο οικόπεδο. Κάτι γίνεται με το μολύβιο, ε! Για να δούμε ποιοι μιλούν σε αυτό το μάθημα. Μας μιλάει η Ιωάννα, ο Άρης, ο Ορφέας, ο Σαμπέρ, η Ιωάννα πάλι, και η Μαρίνα. Για να δούμε τι λένε. Όλοι στο οικόπεδο. Πάλι κρύφτηκε ο μολύβιος. Όλοι τον ψάχνουν στη γειτονιά. Ιωάννα. Κοιτάξτε, είναι στο οικόπεδο. Βγήκε από την πολυκατοικία. Άρης. Ωχ! Έχει γεμίσει με χρώματα. Ορφέας. Τι έχει στο στόμα του? Σαμπέρ. Ένα πινέλο. Ιωάννα. Από ποιον το πήρε? Μαρίνα. Μάλλον από την αδελφή του Πέτρου. Νάτη! Ανοίγει το παράθυρο. Έχουμε μεγαλώσει πια, είπαμε, και το έχουμε όλο ανάνοση. Τώρα θα το ξαναδιαβάσω άλλη μία φορά εγώ. Και θέλω κι εσείς από το σπίτι να το διαβάζετε μαζί μου. Θα το διαβάσουμε αργά, εντάξει? Πάμε! Όλοι στο οικόπεδο. Πάλι κρύφτηκε ο Μολύβιος. Όλοι τον ψάχνουν στη γειτονιά. Ιωάννα. Κοιτάξτε, είναι στο οικόπεδο. Βγήκε από την πολυκατοικία. Μεγάλη λέξη! Άρης. Ωχ! Έχει γεμίσει με χρώματα. Ορφέας. Τι έχεις στο στόμα του? Σαμπέρ. Ένα πινέλο. Ιωάννα. Από ποιον το πήρε? Μαρίνα. Μάλλον από την αδελφή του Πέτρου. Νάτη! Ανοίγει το παράθυρο. Καλώς εσείς! Διαβάζετε πάρα πολύ καλά! Είστε καταπληκτικοί! Θα κάνουμε τώρα κάποιες ερωτήσεις στο κείμενο. Να δούμε τελικά αν το καταλάβατε. Να το ξεκλειδώσουμε το κείμενο. Είπαμε ότι μιλούν η Ιωάννα, ο Άρης, ο Ορφέας, ο Σαμπέρ και η Μαρίνα. Τι γίνεται πάλι? Πάλι κρύφτηκε ο Μολύβιος, εντάξει, και τον ψάχνουν όλοι στη γειτονιά. Ποιος τον βρήκε? Τον βρήκε η Ιωάννα. Πού είναι? Για να δούμε πού το λέει. Είναι στο οικόπεδο. Πού ήταν πριν? Από πού βγήκε? Εδώ, βγήκε από την πολυκατοικία. Πώς είναι τώρα ο Μολύβιος? Έχει γεμίσει με χρώματα. Τι έχει στο στόμα του? Έχει ένα πινέλο. Πού το βρήκε το πινέλο? Το πήρε από την αδελφή του Πέτρου. Οπότε, θυμάστε ποιος είναι ο Πέτρος, παιδιά? Τον είχαμε συναντήσει στο προηγούμενο μάθημα, στο ΑΙ, στην τάξη της Ιωάννας και του Άρης. Ήταν ένας συμμαθητής. Ήταν μάλιστα αυτός που πρότεινε να βρουν ένα όνομα στο σκυλάκι. Οπότε αυτή, το κορίτσι, είναι η αδελφή του Πέτρου. Πού βρίσκεται, είναι στο σπίτι και ανοίγει το παράθυρο. Ας πάμε τώρα να κυκλώσουμε όλα τα όμικρον Ι που συναντάμε στο κείμενο. Θα πάμε λεξούλα-λεξούλα, θα πάρετε κι εσείς την κόκκινη ξυλομπογιά όπως κι εγώ και θα κυκλώνατε παράλληλα. Πρώτα το όμικρον και μετά το Ι. Άμα είναι πρώτα το Ι και μετά το όμικρον, το λέμε Ι, λέμε ΙΟ, εντάξει. Το ακούω και είναι και το ομικρον Ι, στο οικόπεδο. Πάλι κρύφτηκε ο Μολύβιος, όλοι πάλι τον ψάχνουν στη γειτονιά. Στα ονόματα δεν έχουμε, δεν θα τα πούμε αυτή τη φορά. Κοιτάξτε, ομικρον Ι είναι στο οικόπεδο. Βγήκε από την πολυκατοικία που πολύ σωστά είπαμε και εμείς πριν, όπως και το οικόπεδο. Ωχ, έχει γεμίσει με χρώματα, δεν υπάρχει. Τι έχει στο στόμα του, ούτε εδώ. Ένα πινέλο. Από ποιον το πήρε? Νάτο. Μάλλον από την αδελφή του Πέτρου. Νάτη, ανοίγει το παράθυρο. Τα κυκλώσατε κι εσείς παιδάκια μου. Πολύ ωραία! Κοιτάμε όταν διαβάζουμε, προσέχουμε τα σημαδάκια που έχει το κείμενο. Όταν έχω τελεία σταματάω, παίρνω βαθιά ανάσα. Όταν έχω ερωτηματικό, όπως αυτό, πάλι στο τέλος της πρότασης, αλλάζω λίγο τη φωνήλα μου να ρωτήσω. Στο θαυμαστικό, πάλι στο τέλος της πρότασης, δείχνω το θαυμασμό μου και στο κόμμα παίρνω μια μικρή ανάσουλα. Σε αυτό το σημείο μάθαμε πάλι ένα ί. Κάθε ί που έχουμε μάθει μέχρι τώρα, εκτός από ένα θα σας το πω ποιο είναι αυτό, έχει έναν κανόνο τελικά. Όταν το συναντάμε στο τέλος της λέξης, πρέπει να μάθουμε κάτι. Θυμάστε, είχαμε γράψει και την άλλη φορά, όταν είναι μπροστά το ί, το τέλος είναι με ί. Όταν είναι μπροστά το ί των κοριτσιών, στο τέλος πάλι ί με ί. Και όταν είναι μπροστά το το, βάζουμε το Ι. Και στο πιο προηγούμενο μάθημα, είχαμε το ίΙ, όταν βρίσκεται στο τέλος της λέξης, που μας δείχνεται κάποιος κάνει κάτι. Ε, λοιπόν, τώρα το ίΙ είναι το ί των πολλών. Θυμάστε που σας είπα στην ιστορία, όπως κατρακυλούσε το όμικρον. Μάζεψε πολλά πράγματα. Αυτό είναι, έχει πολλά πράγματα. Είναι το ί των πολλών. Δηλαδή έχω το ένα από εδώ, έναν. Και από εδώ έχω πολλούς. Θα κάνω μερικά παραδείγματα για να σας το δείξω. Έχω ο οδηγός, το ί θα γραφτεί και το μπροστά, με όμικρον γιώτα. Όχι, να γράψω μόνο το όμικρον γιώτα με κόκκινο, για να ξεχωρίζει. Οδηγή και μπροστά. Και στο τέλος, ο όμικρον γιώτα. Ο πιλότος, η πολλή, η πιλότη. Ο όμικρον γιώτα μπροστά, ο όμικρον γιώτα και στο τέλος. Θα σας πω και δύο λίγο διαφορετικά. Έχω, ας πούμε, τώρα εδώ όμως, ο ψηλός δάσκαλος. Εντάξει, για να πάμε να τους κάνουμε πολλούς. Η ψηλή θα πάει και εδώ, γιατί είναι και εδώ πολύ δάσκαλη. Και εδώ ο μικρογιώτας, δάσκαλη. Θα πάει και σε αυτό, ο μικρογιώτας. Όπως και ο καλός γιατρός. Ή πολύ, καλή, και εδώ ο μικρογιώτας, προσοχή αυτό, γιατρή. Θέλει λίγο εξάσκηση. Όλα τα ί, θέλουμε να κάνουμε λίγο εξάσκηση, για να τα μάθουμε καλά. Ας πάμε από κάτω από το κείμενό μας, που έχει... Πώς μπορούμε να δούμε γραμμένο το ί, το μικρογιώτα. Εδώ μας λέει ότι ο τόνος μας δείχνει ότι είναι πάντα στο ί. Να μην το ξεχνάμε αυτό. Συνεχίζουμε με τη σελίδα δίπλα, να κάνουμε την άσκηση που λέει το βιβλίο μας. Τι λένε ο κόκορας και η κότα. Συμπλήρωσε το μικρογιώτα, βάλε τόνο και διάβασε. Τι κάνει το κουτάβι, βάφει τον τείχο. Το συμπληρώνουμε και δεν ξεχνάμε να βάλουμε τον τόνο. Το φτιάξατε παιδάκια. Λοιπόν, τα άλλα ζώα τι κάνουν. Εδώ είναι αυτό που σας έδειξα εγώ στον πίνακα. Μας λέει από τον 1 στους πολλούς. Να προσέχω ότι είναι μπροστά ο στο 1. Στα πολλά είναι το ί, το μικρογιώτα. Ο μεγάλος βάτραχος κοιμάται μπροστά ο, τέλος ο. Οι μικροί βάτραχοι κάνουν βουτιές. Βλέπετε και στο μικρή έχει ο μικρογιώτα. Ο καφετής ποντικός κάνει ποδήλατο. Οι άσπροι ποντικοί κάνουν γυμναστική. Ο πράσινος παπαγάλος διαβάζει. Οι κίτρινοι παπαγάλοι τραγουδούν. Όπως σας είπα και πριν, θα κάνετε λίγο παραπάνω εξάσκηση σε αυτό το κομματάκι. Ας πάμε λίγο τώρα στο διαδραστικό βιβλίο. Να κάνουμε μια δραστηριότητα. Μπορείτε να το βρείτε κι εσείς με τις γονείς σας. Είναι στο διαδίκτυο, κάτω από εκεί που ήμασταν. Το πάζελ πατώ και έχει την ασκησούλα μας. Λοιπόν, σήρε με το ποντίκι σου και βάλε τα γράμματα σε σωστή σειρά. Διάβασε τι λένε τα χελιδονάκια. Στο τέλος λέει μαμά. Ποιο θα πάει πρώτο το κεφαλαίο, σωστά. Το παίρνω, κρατάω πάντει με το ποντίκι και το σέρνω. Για να δούμε, θα σταθεί. Γιατί πολλές φορές μπορεί να φύγει. Πολύ ωραία! ΕΛΑ! Μπράβο! Το λάμδα και το άλφα. Έλα! Μαμά! Μπράβο! Πολύ σωστά μας λέει. Χτυπάνε και τα παλαμάκια. Ας δούμε και την επόμενη δραστηριότητα στο διπλανό πάζλ. Τι τραγουδούν οι βάτραχοι. Συμπλήρωσε τα γράμματα που λείπουν και μάθε. Ένας παπαγάλος και δύο παπαγάλοι έχουν χαρά μεγάλη. Δυο πήθηκοι. Τι λείπει εδώ πέρα! Δύο. Είναι πολλοί. Ποιο ή βάζουμε στα πολλά, είπαμε, στους πολλούς. Το ο μικρονιώτα. Τώρα μεγαλώσαμε και πάμε με το πληκτρολόγιο. Πατάμε εδώ και το γράφουμε από το πληκτρολόγιο. Πήθηκοι γελούν. Τρεις λαγί. Πολύ λαγί. Ο μικρονιώτα. Λάθος, μου λέει. Τι έχω κάνει λάθος, παιδιά! Τι λείπει! Ο τόνος. Πού θα τον βάλω τον τόνο! Στον γιώτα. Μπράβο! Ένας άσπρος λυπητός. Ο μικρον και σίγμα τελικό. Μπράβο! Λαγός. Τι δεν πρέπει να ξεχάσω τώρα, για να μου λέει σωστά. Τον τόνο. Στο λιβάδι είναι μοναχός. Την υπόλοιπη ασκησούλα θα τη συνεχίσετε εσείς μετά το τέλος του μαθήματος στο σπίτι. Εντάξει, ας πάμε τώρα να ανοίξουμε το λεπτό μας. Το τετράδιο εργασιών. Για να δούμε τις εικόνες που έχει. Για κοιτάξτε τις. Τι βλέπετε? Βλέπετε μία ταμπέλα, ή αλλιώς το λέμε και πινακίδα, που μας λέει προς τα πού πρέπει να πάμε για να πάμε στους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Και επίσης βλέπουμε μία αγγελία. Είδατε, όλο αγγελίες βλέπουμε. Τρία συνεχόμενα μαθήματα. Είπαμε τι είναι η αγγελίες, που τις βάζουμε στις εφημερίδες για να τη δώσουν πολλοί άνθρωποι. Για να δούμε. Αγγελία τι λέει. Ενοικιάζεται μονοκατοικία με κήπο. Μονοκατοικία, πριν τη συναντήσαμε. Πολυκατοικία βλέπετε, που βγήκε από την πολυκατοικία. Ποια είναι η διαφορά της πολυκατοικίας από τη μονοκατοικία. Στη μονοκατοικία είναι μόνο μία κατοικία. Μένει μία οικογένεια. Στην πολυκατοικία έχει πολλά διαμερίσματα, μένουν πολλές οικογένειες. Συνεχίζουμε με την πρώτη άσκηση του βιβλίου μας. Α, ξεχάσαμε εδώ να κυκλώσουμε. Καλά που το είπατε, παιδιά. Στο μικρονιώτα να το κυκλώσουμε. Στις δηροδρομικοί σταθμοί. Και στην Αγγελία ενοικιάζεται μονοκατοικία με κήπο. Τώρα θα πάμε στην πρώτη άσκηση από κάτω. Συμπλήρωσε την απάντηση του Βάτραχου. Ποιος είσαι ο Πήθηκος, ρωτάει ο Μολύβιος. Ο Λυκός, ο Λαγός, ο Ρινόκερος, ο Πελεκάνος, ο Υποπόταμος. Όχι, ποιος είναι, τι θα πει ο Βάτραχος. Όχι, είμαι ο Βάτραχος. Το συμπληρώσατε κι εσείς, παιδάκια, εντάξει. Συνεχίζουμε στην άλλη σελίδα. Τι συζητούν ο Κόκορας και το Κουτάβη. Δες τις εικόνες, γράψε τις λέξεις που λείπουν. Βάλε τους τόνους και διάβασε. Βλέπετε, μας υπενθυμίζει, συνέχεια να βάζουμε τους τόνους. Ξέρει το βιβλίο αυτή που έγραψαν ότι εσείς τα παιδάκια τους ξεχνάτε τους τόνους πολύ συχνά. Για να δούμε, ποιοι τραγουδούν. Οι Πήθηκοι, οι Λυκοί, πώς θα γραφτεί, είναι πολύ ο, μικρογιώτα. Ή, τι είναι αυτή, Λαγιοί. Η επόμενη τι είναι, Ρινόκεροι ή Ρινόκεροι. Οι Πελεκάνοι, τα ξέρετε, βλέπω όλα τα ζωάκια. Οι Ιπποπόταμοι, ποιοι τραγουδούν. Όχι λέει, τραγουδούν οι Πιοοί, τον Μπολόν, πράσινοι, Βατραχοί. Και να δούμε και την τελευταία σκησούλα μας. Η τελευταία σκησούλα μας είναι η ορθογραφία μας. Και είναι ένα κομματάκι από την πρότελευταία. Παλιά ήταν όλη η πρότελευταία, τώρα είναι ένα κομματάκι. Μάθε να γράφεις σωστά τι απάντησε ο Κόκορας. Τι απάντησε ο Κόκορας, θυμάστε? Είπε, όχι, τραγουδούν οι πράσινοι, βάτραχοι. Να μάθετε καλά την ορθογραφία, πρέπει να μάθετε να γράφετε σωστά κιόλας, εντάξει. Λοιπόν, τελειώσαμε και με το τετράδιο εργασιών. Και σε αυτό το σημείο το μάθημά μας έφτασε στο τέλος τους. Για να θυμηθούμε μία στιγμή στα γρήγορα, τι μάθαμε σήμερα. Μάθαμε την καινούργια παρεούλα του όμικρον με το γιώτα. Γράψαμε λεξούλες, τις σβήσαμε τώρα. Και μάθαμε να φτιάχνουμε τους πολλούς. Και ότι το η, το όμικρον γιώτα είναι το η των πολλών. Μπαίνει και μπροστά και στο τέλος της λεξούλας. Και αποτελείται από δύο γραμματάκια που φωνάζουν δυνατά. Γι' αυτό και το λέμε δίψηφα φωνήεντα, όπως ήταν και το ει και το αι. Είμαι σίγουρη ότι τα καταλάβατε όλα. Με λίγη εξάσκηση θα είστε όλοι τέλειοι. Ήρθε τώρα η ώρα να σας αποχαιρετήσω. Για άλλη μια φορά ήσασταν καταπληκτικοί. Θα τα πούμε στο επόμενο μάθημα με κάτι καινούργιο. Γεια σας, παιδάκια μου γλυκά!
|
_version_ |
1782816994539601920
|
description |
: [♪ Μουσική Γεια σας, παιδάκια μου! Τι κάνετε, είστε όλοι καλά. Είμαι η Δήμητρα Καρατζογιάννη και σήμερα θα κάνουμε μαζί μάθημα. Θα κάνουμε ένα μάθημα γλώσσας. Γι' αυτό θέλω να πάτε να φέρετε τα βιβλία της γλώσσας, και το χοντρό και το λεπτό, όπως κάθε φορά. Το β τεύχος, προσοχή, έχουμε μπει στο δεύτερο τεύχος. Και επίσης θα φέρετε το μολυβάκι σας, τη γομίτσα σας και μία κόκκινη ξυλοβογιά. Αν δεν έχετε κόκκινη, δεν πειράζει. Πάρτε ένα άλλο χρώμα, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε? Για να δούμε, θυμάστε τι μάθαμε την τελευταία φορά στο προηγούμενο μάθημά μας. Μάθαμε για τους δύο φίλους, το α και το γ, που όταν είναι μαζί, τι φωνάζουν στα άλλα γραμματάκια. Ε, κοιτάξτε μας! Οπότε όταν τα συναντούμε μαζί, βγάζουν μία φωνούλα το α με το γ. Τη φωνούλα ε. Πιο πριν είχαμε μάθει άλλη μία παρεούλα. Δύο γραμματάκια πάλι που φωνάζουν δυνατά. Το ε με το γ. Το θυμάστε και αυτό, το ντροπαλό το ε που δεν μιλούσε και μιλούσε μόνο το η. Το ε φωνάζει η. Σήμερα θα μάθουμε μία άλλη παρεούλα. Για να σας πω ποια είναι η παρεούλα, θα πούμε μια ιστοριούλα. Θα συνεχίσουμε, η ίδια ιστοριούλα είναι. Τι θυμάστε την παρέα του ε και του α, σωστά? Όταν συνέβησαν όλα αυτά στο χωριό της αβ, ένα γραμματάκι έλειπε από το χωριό. Αυτό το γραμματάκι ήταν το γραμματάκι ο. Το ο μικρό, το στρογγυλό, το ξέρετε. Είχε πάει βόλτα σε ένα βουνό εκεί δίπλα κοντά στο χωριό. Εκεί που έκανε τη βόλτα του και περνούσε υπέροχα, άκουσε φωνές από το χωριό. Χαρούμενες φωνές. Τι να συνέβαινε άραγε, αναρωτήθηκε. Ήθελε να μάθει τι γίνεται. Και άρχισε να τρέχει προς το χωριό για να δει τι συμβαίνει. Από τη μεγάλη του χαρά, έτσι όπως έτρεχε, μπερδεύτηκε και έπεσε. Και έτσι στρογγυλό όπως ήταν σαν μπάλα, άρχισε να κουτρουβαλάει στην πλαγιά. Κατέβαινε, κατέβαινε και όπως κατέβαινε, μάζευε και μαζί του πολλά πράγματα. Πολλά! Να το θυμάστε αυτό, ότι μάζευε πολλά πράγματα. Κατρακυλώντας, έφτασε στο χωριό και έφτασε με πολύ, πολύ μεγάλη φόρα. Δεν μπορούσε να σταματήσει, δεν μπορούσε να φρενάρει. Όπως πήγαινε, πήγαινε, πήγαινε κατά πάνω να πέσει στο γραμματάκι Ι. Το γραμματάκι Ι το είδε να έρχεται κατά πάνω του και άρχισε να φωνάζει. Δεν μπορούσαν να γλυτώσουν από τη σύγκρουση. Και έπεσε το όμικρον πάνω στον Ι. Έτσι, όπως ήταν τρομαγμένο το όμικρον από αυτό που συνέβη το Ω, σταμάτησε να μιλάει. Δεν μιλούσε. Μιλούσε μόνο το Ι. Και από τότε άρχισαν να κάνουν παρέα αυτά τα δύο γραμματάκια. Και από τότε, όταν είναι παρέα μαζί, το όμικρον θυμάται τι είχε συμβεί και δεν μπορεί να μιλήσει. Μιλάει μόνο το Ι. Οπότε, όταν βλέπουμε το όμικρον με το Ι μαζί, διαβάζουμε μόνο το Ι. Ακόμα μία μόνο φωνούλα. Σήμερα, λοιπόν, θα μάθουμε πάλι δύο γνωστά μας γραμματάκια, το όμικρον και το Ι, όπως το ξέρουμε, που κάνουν μια παρέα. Αυτά τα γραμματάκια που έχουμε μάθει μέχρι στιγμής οι παρέουλες, είναι όλα φωνήεντα. Θυμάστε, φωνάζουν δυνατά, τα τονίζουμε, παίρνουν τόνο. Γι' αυτό, επειδή είναι δύο μαζί, τα λέμε δίψηφα φωνήεντα. Εντάξει? Ας ανοίξουμε τώρα το βιβλίο μας. Και ας πάμε στη σελίδα 12. Θέλω να παρατηρήσετε πολύ προσεκτικά την εικόνα που έχει το βιβλίο μας στη σελίδα 12. Και να μου πείτε, δείτε την προσεκτικά και πείτε μου, σας ακούω, το θυμάστε, ποιους βλέπουμε στην εικόνα. Βλέπουμε κανένα γνωστό μας παιδάκι πάλι? Για δείτε, είναι όλη η παρέα. Είναι ο Άρης, η Μαρίνα, ο Ορφέας, η Ιωάννα και ο Σαμπέρ. Βλέπουμε και κανέναν άλλον? Βλέπουμε και ένα κορίτσι που είναι σε ένα παράθυρο μιας πολυκατοικίας. Είναι ξανθότο, παρατηρήσατε. Πολύ ωραία! Ποιο να είναι αυτό το κορίτσι, το ξέρουμε? Δεν το ξέρουμε, για να δούμε, θα μάθουμε ποιο είναι. Πού βρίσκονται τα παιδιά? Για κοιτάξτε! Τα παιδιά βρίσκονται σε ένα οικόπεδο. Και έχει ένα ξύλινο σπιτάκι και ένα παγκάκι. Οικόπεδο! Τι σημαίνει οικόπεδο, ξέρετε? Η λέξουλα οικόπεδο είναι φτιαγμένη από δύο πιο μικρές λεξούλες. Θα σας την πω με απλά λόγια. Είναι από τη λέξουλα οίκος και από τη λέξουλα πεδίο. Οίκος σημαίνει σπίτι και πεδίο σημαίνει ο χώρος που συμβαίνει κάτι. Οπότε τα οικόπεδο είναι εκεί, ο χώρος που έχουμε σπίτια. Που μπορούμε να χτίσουμε ένα σπίτι. Τι κάνουν τα παιδιά? Ψάχνουν το μολύβιο. Κάτι συμβαίνει με το μολύβιο. Μάλλον πάλι ψάχνουν το μολύβιο. Κάποια ζαβολιά θα έκανε πάλι ο μολύβιος, φαίνεται. Για πείτε μου και κάτι ακόμα. Τι λέτε να συμβαίνει, τι λέτε να συμβαίνει. Έκανε πάλι κάτι ο μολύβιος. Πώς το καταλάβα το τι έκανε κάτι. Τι έχει στο στόμα του. Κάτι κρατάει στο στόμα του. Τι να είναι αυτό. Με τι σας μοιάζει. Μμμ, ένα πινέλο, λέτε. Πώς το καταλάβατε ότι είναι πινέλο. Γιατί ο μολύβιος έχει γίνει χρωματιστός, έχει γεμίσει με χρώματα. Οπότε μάλλον αυτό είναι ένα πινέλο. Για να δούμε. Θα διαβάσουμε το κείμενο, για να δούμε τι πραγματικά έχει συμβεί. Πρώτα όμως, θα πάμε να γράψουμε μερικές λεξούλες. Από την εικόνα, που έχουν μέσα το γραμματάκι, το η. Θα σας βοηθήσω, γιατί δεν ξέρετε εσείς ποιο είναι που γράφονται οι λέξεις. Θα σας βοηθήσω εγώ. Και μετά να βρούμε και δικές μας μερικές. Και να διαβάσουμε μετά στη συνέχεια το κείμενο. Λοιπόν, έχουμε μάθει σήμερα το ομικρονιότα. Το κάνω εδώ στη γραμμούλα μου. Το ομικρό να ακουμπάει μέχρι πάνω. Πάνω ξεκινάω τα γραμματάκια. Δεν σημαίνει ότι, τώρα που δεν δείχνουμε συνέχεια τη φορά, ότι την ξεχνάμε, γιατί πρέπει να κάνουμε όμορφα γράμματα και να μην κουράζουμε το χεράκι μας. Από πάνω πιάνει όλη τη γραμμή. Το κεφαλαίο, μόνο το πρώτο γράφο κεφαλαίο, το άλλο δίπλα με μικρό. Το μπαστούνακι, το η, το γιότα. Και το μικρό, ομικρό, στη μέση της γραμμούλας, γιότα. Εδώ δεν ξεχνάμε να πούμε ότι όπως και το ει, και το αι, όταν τονίζεται το ομικρό γιότα, το η, ο τόνος μπαίνει πάντα στο η. Τότε είναι ομικρό γιότα. Εντάξει? Λοιπόν, για να δούμε λεξούλες. Για πείτε μου. Οικόπεδο, πολύ σωστά, το οικόπεδο γράφεται με ομικρό γιότα. Το κυκλώνω. Το η. Άλλη, πολυκατοικία. Πολύ ωραία! Τι είναι η πολυκατοικία, παιδιά, ξέρετε να μου πείτε. Το λέει η λέξη πολύ και κατοικία. Πολές κατοικίες. Δηλαδή πολλά σπίτια μέσα, πολλά θεαμερίσματα. Μένουν, ζουν εκεί πέρα πολλές οικογένειες. Για να βρούμε άλλη. Έχουμε? Οικογένεια, είδατε μόλις το είπα. Οικογένεια, με ομικρό γιότα γράφεται. Το κυκλώνω. Και τώρα, για σκεφτείτε κάμια άλλη. Τείχος, ο τείχος που είναι εκεί και αυτός γράφεται με ομικρό γιότα. Καλά, ξέρετε πολλά λέξη με ομικρό γιότα. Φαίνεται, διαβάζεται πολλά βιβλία. Και το έχετε δει συχνά. Άλλο, οικοδομή. Πολύ ωραία! Όλα με τον οίκο. Οίκος σημαίνει σπίτι. Ομικρό γιότα. Να βρούμε κι άλλη μια τελευταία. Πλοίο. Και αυτό γράφεται με ομικρό γιότα. Βλέπω τον τόνο. Εδώ, στο ί, όπως και εδώ, δεν φαίνεται καλά. Ας τα διαβάσουμε μία φορά. Προσπαθήστε κι εσείς μαζί μου, εντάξει. Οικόπεδο, πολυκατοικία, οικογένεια, τείχος, οικοδομή, πλειο. Γράψαμε και τις λεξούλες μας. Τώρα θα πάμε να διαβάσουμε το κείμενό μας. Για να δούμε τον τίτλο. Ποιος είναι ο τίτλος? Όλοι στο οικόπεδο. Τι να λέει λοιπόν, είδαμε την εικόνα, είδαμε τα παιδιά είναι στο οικόπεδο, όλοι να πάμε στο οικόπεδο. Κάτι γίνεται με το μολύβιο, ε! Για να δούμε ποιοι μιλούν σε αυτό το μάθημα. Μας μιλάει η Ιωάννα, ο Άρης, ο Ορφέας, ο Σαμπέρ, η Ιωάννα πάλι, και η Μαρίνα. Για να δούμε τι λένε. Όλοι στο οικόπεδο. Πάλι κρύφτηκε ο μολύβιος. Όλοι τον ψάχνουν στη γειτονιά. Ιωάννα. Κοιτάξτε, είναι στο οικόπεδο. Βγήκε από την πολυκατοικία. Άρης. Ωχ! Έχει γεμίσει με χρώματα. Ορφέας. Τι έχει στο στόμα του? Σαμπέρ. Ένα πινέλο. Ιωάννα. Από ποιον το πήρε? Μαρίνα. Μάλλον από την αδελφή του Πέτρου. Νάτη! Ανοίγει το παράθυρο. Έχουμε μεγαλώσει πια, είπαμε, και το έχουμε όλο ανάνοση. Τώρα θα το ξαναδιαβάσω άλλη μία φορά εγώ. Και θέλω κι εσείς από το σπίτι να το διαβάζετε μαζί μου. Θα το διαβάσουμε αργά, εντάξει? Πάμε! Όλοι στο οικόπεδο. Πάλι κρύφτηκε ο Μολύβιος. Όλοι τον ψάχνουν στη γειτονιά. Ιωάννα. Κοιτάξτε, είναι στο οικόπεδο. Βγήκε από την πολυκατοικία. Μεγάλη λέξη! Άρης. Ωχ! Έχει γεμίσει με χρώματα. Ορφέας. Τι έχεις στο στόμα του? Σαμπέρ. Ένα πινέλο. Ιωάννα. Από ποιον το πήρε? Μαρίνα. Μάλλον από την αδελφή του Πέτρου. Νάτη! Ανοίγει το παράθυρο. Καλώς εσείς! Διαβάζετε πάρα πολύ καλά! Είστε καταπληκτικοί! Θα κάνουμε τώρα κάποιες ερωτήσεις στο κείμενο. Να δούμε τελικά αν το καταλάβατε. Να το ξεκλειδώσουμε το κείμενο. Είπαμε ότι μιλούν η Ιωάννα, ο Άρης, ο Ορφέας, ο Σαμπέρ και η Μαρίνα. Τι γίνεται πάλι? Πάλι κρύφτηκε ο Μολύβιος, εντάξει, και τον ψάχνουν όλοι στη γειτονιά. Ποιος τον βρήκε? Τον βρήκε η Ιωάννα. Πού είναι? Για να δούμε πού το λέει. Είναι στο οικόπεδο. Πού ήταν πριν? Από πού βγήκε? Εδώ, βγήκε από την πολυκατοικία. Πώς είναι τώρα ο Μολύβιος? Έχει γεμίσει με χρώματα. Τι έχει στο στόμα του? Έχει ένα πινέλο. Πού το βρήκε το πινέλο? Το πήρε από την αδελφή του Πέτρου. Οπότε, θυμάστε ποιος είναι ο Πέτρος, παιδιά? Τον είχαμε συναντήσει στο προηγούμενο μάθημα, στο ΑΙ, στην τάξη της Ιωάννας και του Άρης. Ήταν ένας συμμαθητής. Ήταν μάλιστα αυτός που πρότεινε να βρουν ένα όνομα στο σκυλάκι. Οπότε αυτή, το κορίτσι, είναι η αδελφή του Πέτρου. Πού βρίσκεται, είναι στο σπίτι και ανοίγει το παράθυρο. Ας πάμε τώρα να κυκλώσουμε όλα τα όμικρον Ι που συναντάμε στο κείμενο. Θα πάμε λεξούλα-λεξούλα, θα πάρετε κι εσείς την κόκκινη ξυλομπογιά όπως κι εγώ και θα κυκλώνατε παράλληλα. Πρώτα το όμικρον και μετά το Ι. Άμα είναι πρώτα το Ι και μετά το όμικρον, το λέμε Ι, λέμε ΙΟ, εντάξει. Το ακούω και είναι και το ομικρον Ι, στο οικόπεδο. Πάλι κρύφτηκε ο Μολύβιος, όλοι πάλι τον ψάχνουν στη γειτονιά. Στα ονόματα δεν έχουμε, δεν θα τα πούμε αυτή τη φορά. Κοιτάξτε, ομικρον Ι είναι στο οικόπεδο. Βγήκε από την πολυκατοικία που πολύ σωστά είπαμε και εμείς πριν, όπως και το οικόπεδο. Ωχ, έχει γεμίσει με χρώματα, δεν υπάρχει. Τι έχει στο στόμα του, ούτε εδώ. Ένα πινέλο. Από ποιον το πήρε? Νάτο. Μάλλον από την αδελφή του Πέτρου. Νάτη, ανοίγει το παράθυρο. Τα κυκλώσατε κι εσείς παιδάκια μου. Πολύ ωραία! Κοιτάμε όταν διαβάζουμε, προσέχουμε τα σημαδάκια που έχει το κείμενο. Όταν έχω τελεία σταματάω, παίρνω βαθιά ανάσα. Όταν έχω ερωτηματικό, όπως αυτό, πάλι στο τέλος της πρότασης, αλλάζω λίγο τη φωνήλα μου να ρωτήσω. Στο θαυμαστικό, πάλι στο τέλος της πρότασης, δείχνω το θαυμασμό μου και στο κόμμα παίρνω μια μικρή ανάσουλα. Σε αυτό το σημείο μάθαμε πάλι ένα ί. Κάθε ί που έχουμε μάθει μέχρι τώρα, εκτός από ένα θα σας το πω ποιο είναι αυτό, έχει έναν κανόνο τελικά. Όταν το συναντάμε στο τέλος της λέξης, πρέπει να μάθουμε κάτι. Θυμάστε, είχαμε γράψει και την άλλη φορά, όταν είναι μπροστά το ί, το τέλος είναι με ί. Όταν είναι μπροστά το ί των κοριτσιών, στο τέλος πάλι ί με ί. Και όταν είναι μπροστά το το, βάζουμε το Ι. Και στο πιο προηγούμενο μάθημα, είχαμε το ίΙ, όταν βρίσκεται στο τέλος της λέξης, που μας δείχνεται κάποιος κάνει κάτι. Ε, λοιπόν, τώρα το ίΙ είναι το ί των πολλών. Θυμάστε που σας είπα στην ιστορία, όπως κατρακυλούσε το όμικρον. Μάζεψε πολλά πράγματα. Αυτό είναι, έχει πολλά πράγματα. Είναι το ί των πολλών. Δηλαδή έχω το ένα από εδώ, έναν. Και από εδώ έχω πολλούς. Θα κάνω μερικά παραδείγματα για να σας το δείξω. Έχω ο οδηγός, το ί θα γραφτεί και το μπροστά, με όμικρον γιώτα. Όχι, να γράψω μόνο το όμικρον γιώτα με κόκκινο, για να ξεχωρίζει. Οδηγή και μπροστά. Και στο τέλος, ο όμικρον γιώτα. Ο πιλότος, η πολλή, η πιλότη. Ο όμικρον γιώτα μπροστά, ο όμικρον γιώτα και στο τέλος. Θα σας πω και δύο λίγο διαφορετικά. Έχω, ας πούμε, τώρα εδώ όμως, ο ψηλός δάσκαλος. Εντάξει, για να πάμε να τους κάνουμε πολλούς. Η ψηλή θα πάει και εδώ, γιατί είναι και εδώ πολύ δάσκαλη. Και εδώ ο μικρογιώτας, δάσκαλη. Θα πάει και σε αυτό, ο μικρογιώτας. Όπως και ο καλός γιατρός. Ή πολύ, καλή, και εδώ ο μικρογιώτας, προσοχή αυτό, γιατρή. Θέλει λίγο εξάσκηση. Όλα τα ί, θέλουμε να κάνουμε λίγο εξάσκηση, για να τα μάθουμε καλά. Ας πάμε από κάτω από το κείμενό μας, που έχει... Πώς μπορούμε να δούμε γραμμένο το ί, το μικρογιώτα. Εδώ μας λέει ότι ο τόνος μας δείχνει ότι είναι πάντα στο ί. Να μην το ξεχνάμε αυτό. Συνεχίζουμε με τη σελίδα δίπλα, να κάνουμε την άσκηση που λέει το βιβλίο μας. Τι λένε ο κόκορας και η κότα. Συμπλήρωσε το μικρογιώτα, βάλε τόνο και διάβασε. Τι κάνει το κουτάβι, βάφει τον τείχο. Το συμπληρώνουμε και δεν ξεχνάμε να βάλουμε τον τόνο. Το φτιάξατε παιδάκια. Λοιπόν, τα άλλα ζώα τι κάνουν. Εδώ είναι αυτό που σας έδειξα εγώ στον πίνακα. Μας λέει από τον 1 στους πολλούς. Να προσέχω ότι είναι μπροστά ο στο 1. Στα πολλά είναι το ί, το μικρογιώτα. Ο μεγάλος βάτραχος κοιμάται μπροστά ο, τέλος ο. Οι μικροί βάτραχοι κάνουν βουτιές. Βλέπετε και στο μικρή έχει ο μικρογιώτα. Ο καφετής ποντικός κάνει ποδήλατο. Οι άσπροι ποντικοί κάνουν γυμναστική. Ο πράσινος παπαγάλος διαβάζει. Οι κίτρινοι παπαγάλοι τραγουδούν. Όπως σας είπα και πριν, θα κάνετε λίγο παραπάνω εξάσκηση σε αυτό το κομματάκι. Ας πάμε λίγο τώρα στο διαδραστικό βιβλίο. Να κάνουμε μια δραστηριότητα. Μπορείτε να το βρείτε κι εσείς με τις γονείς σας. Είναι στο διαδίκτυο, κάτω από εκεί που ήμασταν. Το πάζελ πατώ και έχει την ασκησούλα μας. Λοιπόν, σήρε με το ποντίκι σου και βάλε τα γράμματα σε σωστή σειρά. Διάβασε τι λένε τα χελιδονάκια. Στο τέλος λέει μαμά. Ποιο θα πάει πρώτο το κεφαλαίο, σωστά. Το παίρνω, κρατάω πάντει με το ποντίκι και το σέρνω. Για να δούμε, θα σταθεί. Γιατί πολλές φορές μπορεί να φύγει. Πολύ ωραία! ΕΛΑ! Μπράβο! Το λάμδα και το άλφα. Έλα! Μαμά! Μπράβο! Πολύ σωστά μας λέει. Χτυπάνε και τα παλαμάκια. Ας δούμε και την επόμενη δραστηριότητα στο διπλανό πάζλ. Τι τραγουδούν οι βάτραχοι. Συμπλήρωσε τα γράμματα που λείπουν και μάθε. Ένας παπαγάλος και δύο παπαγάλοι έχουν χαρά μεγάλη. Δυο πήθηκοι. Τι λείπει εδώ πέρα! Δύο. Είναι πολλοί. Ποιο ή βάζουμε στα πολλά, είπαμε, στους πολλούς. Το ο μικρονιώτα. Τώρα μεγαλώσαμε και πάμε με το πληκτρολόγιο. Πατάμε εδώ και το γράφουμε από το πληκτρολόγιο. Πήθηκοι γελούν. Τρεις λαγί. Πολύ λαγί. Ο μικρονιώτα. Λάθος, μου λέει. Τι έχω κάνει λάθος, παιδιά! Τι λείπει! Ο τόνος. Πού θα τον βάλω τον τόνο! Στον γιώτα. Μπράβο! Ένας άσπρος λυπητός. Ο μικρον και σίγμα τελικό. Μπράβο! Λαγός. Τι δεν πρέπει να ξεχάσω τώρα, για να μου λέει σωστά. Τον τόνο. Στο λιβάδι είναι μοναχός. Την υπόλοιπη ασκησούλα θα τη συνεχίσετε εσείς μετά το τέλος του μαθήματος στο σπίτι. Εντάξει, ας πάμε τώρα να ανοίξουμε το λεπτό μας. Το τετράδιο εργασιών. Για να δούμε τις εικόνες που έχει. Για κοιτάξτε τις. Τι βλέπετε? Βλέπετε μία ταμπέλα, ή αλλιώς το λέμε και πινακίδα, που μας λέει προς τα πού πρέπει να πάμε για να πάμε στους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Και επίσης βλέπουμε μία αγγελία. Είδατε, όλο αγγελίες βλέπουμε. Τρία συνεχόμενα μαθήματα. Είπαμε τι είναι η αγγελίες, που τις βάζουμε στις εφημερίδες για να τη δώσουν πολλοί άνθρωποι. Για να δούμε. Αγγελία τι λέει. Ενοικιάζεται μονοκατοικία με κήπο. Μονοκατοικία, πριν τη συναντήσαμε. Πολυκατοικία βλέπετε, που βγήκε από την πολυκατοικία. Ποια είναι η διαφορά της πολυκατοικίας από τη μονοκατοικία. Στη μονοκατοικία είναι μόνο μία κατοικία. Μένει μία οικογένεια. Στην πολυκατοικία έχει πολλά διαμερίσματα, μένουν πολλές οικογένειες. Συνεχίζουμε με την πρώτη άσκηση του βιβλίου μας. Α, ξεχάσαμε εδώ να κυκλώσουμε. Καλά που το είπατε, παιδιά. Στο μικρονιώτα να το κυκλώσουμε. Στις δηροδρομικοί σταθμοί. Και στην Αγγελία ενοικιάζεται μονοκατοικία με κήπο. Τώρα θα πάμε στην πρώτη άσκηση από κάτω. Συμπλήρωσε την απάντηση του Βάτραχου. Ποιος είσαι ο Πήθηκος, ρωτάει ο Μολύβιος. Ο Λυκός, ο Λαγός, ο Ρινόκερος, ο Πελεκάνος, ο Υποπόταμος. Όχι, ποιος είναι, τι θα πει ο Βάτραχος. Όχι, είμαι ο Βάτραχος. Το συμπληρώσατε κι εσείς, παιδάκια, εντάξει. Συνεχίζουμε στην άλλη σελίδα. Τι συζητούν ο Κόκορας και το Κουτάβη. Δες τις εικόνες, γράψε τις λέξεις που λείπουν. Βάλε τους τόνους και διάβασε. Βλέπετε, μας υπενθυμίζει, συνέχεια να βάζουμε τους τόνους. Ξέρει το βιβλίο αυτή που έγραψαν ότι εσείς τα παιδάκια τους ξεχνάτε τους τόνους πολύ συχνά. Για να δούμε, ποιοι τραγουδούν. Οι Πήθηκοι, οι Λυκοί, πώς θα γραφτεί, είναι πολύ ο, μικρογιώτα. Ή, τι είναι αυτή, Λαγιοί. Η επόμενη τι είναι, Ρινόκεροι ή Ρινόκεροι. Οι Πελεκάνοι, τα ξέρετε, βλέπω όλα τα ζωάκια. Οι Ιπποπόταμοι, ποιοι τραγουδούν. Όχι λέει, τραγουδούν οι Πιοοί, τον Μπολόν, πράσινοι, Βατραχοί. Και να δούμε και την τελευταία σκησούλα μας. Η τελευταία σκησούλα μας είναι η ορθογραφία μας. Και είναι ένα κομματάκι από την πρότελευταία. Παλιά ήταν όλη η πρότελευταία, τώρα είναι ένα κομματάκι. Μάθε να γράφεις σωστά τι απάντησε ο Κόκορας. Τι απάντησε ο Κόκορας, θυμάστε? Είπε, όχι, τραγουδούν οι πράσινοι, βάτραχοι. Να μάθετε καλά την ορθογραφία, πρέπει να μάθετε να γράφετε σωστά κιόλας, εντάξει. Λοιπόν, τελειώσαμε και με το τετράδιο εργασιών. Και σε αυτό το σημείο το μάθημά μας έφτασε στο τέλος τους. Για να θυμηθούμε μία στιγμή στα γρήγορα, τι μάθαμε σήμερα. Μάθαμε την καινούργια παρεούλα του όμικρον με το γιώτα. Γράψαμε λεξούλες, τις σβήσαμε τώρα. Και μάθαμε να φτιάχνουμε τους πολλούς. Και ότι το η, το όμικρον γιώτα είναι το η των πολλών. Μπαίνει και μπροστά και στο τέλος της λεξούλας. Και αποτελείται από δύο γραμματάκια που φωνάζουν δυνατά. Γι' αυτό και το λέμε δίψηφα φωνήεντα, όπως ήταν και το ει και το αι. Είμαι σίγουρη ότι τα καταλάβατε όλα. Με λίγη εξάσκηση θα είστε όλοι τέλειοι. Ήρθε τώρα η ώρα να σας αποχαιρετήσω. Για άλλη μια φορά ήσασταν καταπληκτικοί. Θα τα πούμε στο επόμενο μάθημα με κάτι καινούργιο. Γεια σας, παιδάκια μου γλυκά!
|