σύντομη περιγραφή: Παρακαλώ, ευχαριστούμε πολύ. Όταν φτάνουμε στο σημείο να έχουμε μιλήσει για κινήσεις... ...τρέξίματα, σταματήματα, στροφές, δρίπλα, πάσα, σούτ, ριμπάντ, μπλοκάουτ, όλες τις τεχνικές δεξιότητες... ...αρχίζουμε να προετοιμάζουμε τους αδελπές μας να μπούν και να γευτούν το πραγματικό παιχνίδι. Για να τους προετοιμάσουμε καλύτερα θα πρέπει να τους διδάξουμε και να τους εκπαιδεύσουμε για το πώς θα ελευθερώνονται. Από την πίεση των αμυντικών. Όπως γνωρίζουμε το παιχνίδι παίζεται πέντε ενάντια πέντε και υπάρχει σε κάθε έναν ζευγαρόνι με έναν αμυνόμενο. Και η δουλειά του αμυνόμενου είναι να εμποδίσει, η δουλειά σας είναι να ακούτε και όχι να με εμποδίσετε να μιλάω. Η δουλειά του αμυνόμενου είναι να εμποδίσει τον επιτυφαίμενο να ελευθερωθεί να πάρει την μπάλα και να κάνει καλάθι. Τρέξτε δεσποιείς. Μήπως ήρθατε λάθος. Έτσι λοιπόν έχουμε τις κινήσεις προσποιήσεις του παίχτη χωρίς την μπάλα και του παίχτη με την μπάλα. Άρα λοιπόν έχουμε ένα στάδιο όπου κινούμαστε να ελευθερωθούμε από την πίεση του αμυνόμενου για να πάρουμε την μπάλα. Ποιες είναι αυτές οι κινήσεις των παίχτων χωρίς μπάλα. Είναι η κινήση β, κινήση μέσα έξω στην ίδια ευθεία, κινήση π και η κινήση backdoor. Αν το ακούσουμε έτσι πιστεύουμε ότι είναι κάτι πολύ σημαντικό και κάτι περίπλοκο. Προβληματίζει η κινήση β. Τι νομίζεις ότι είναι. Αν αποτυπώσουμε τις κινήσεις μας με γραμμές πάνω στο δάπεδο σχηματίζουν είτε το λατινικό β είτε την ίδια ευθεία η κινήση μέσα έξω είτε το ελληνικό π και η backdoor κινήση είναι η κινήση που κάνουμε πίσω από την πλάτη του αμυνόμενου. Που στηρίζονται όλες αυτές οι κινήσεις σε ποια βασική αρχή. Γιατί δηλαδή κάνοντας τέτοιου είδους κινήσεις εμείς θα απελευθερωθούμε από την πίεση του αμυνόμενου. Πες μου θα τον ξεγελάσουμε με ποιο τρόπο με την προσποίηση. Γιατί ο επιτιθέμενος σε ό,τι κινήσει και αν κάνει σε μαρκαρίσματος έχει πλεονέκτημα. Πες πρέπει να προβλέψει. Γνωρίζετε όλες ότι η δράση προηγείται της αντίδρασης. Άρα ό,τι κινήσει και αν κάνουμε εμείς είναι η δράση και ο αμυνόμενος θα αντιδράσει. Η αρχή αυτή είναι δεδομένη άρα έχουμε πάντα ένα πλεονέκτημα σε σχέση με τον αμυντικό. Για να έχουμε αυτό το πλεονέκτημα χρειάζεται να εφαρμοστούν κάποιοι κανόνες. Ποιοι είναι αυτοί οι κανόνες. Πρώτον η κινήση μας πρέπει να είναι αληθοφανής. Δηλαδή εάν εγώ κάνω κινήσεις έτσι κουνιά με δεξιά ή αριστερά ο αμυνόμενος μπορεί να μείνει ακίνητος και να με ελέγχει. Το πιο σύνθητο σφάλμα που κάνουν οι αρχάριοι είναι να κινούνται με πλάγια βήματα. Έχουν έναν αμυνόμενο μπροστά τους και κάνουν αυτές τις κινήσεις. Άρα ξεκινάει ένας χορός ας μην τον χαρακτηρίσουμε βάλσα αλλά είναι ένας χορός που πηγαίνουν δεξιά ή αριστερά με πλάγια βήματα. Καταρχήν το ερώτημα είναι κινούμαστε γρηγορότερα με πλάγια βήματα ή τρέχοντας στην ευθεία. Έτσι ένας νεαρός μαθητής μας θα το κατανοήσει βάζοντάς τον να τρέξει με πλάγια βήματα και σε ευθεία. Θα καταλάβει τη διαφορά. Δεύτερο στοιχείο είναι ότι για να είμαστε αληθοφανείς θα πρέπει να αφαιρέσουμε το στοιχείο να προβλέπει την κινησία μας ο αμυνόμενος. Πώς μπορούμε να τον ξεγελάσουμε. Αλλά η κινησία μας όπως βλέπετε εδώ αποτυπωμένες στο δάπεδο δύο κινήσεις. Ποιες κινήσεις ξεμαρκαρίσματος είναι αυτές. Το λατινικό β βλέπετε πως σηματίζεται. Είναι η κινησία μας ευθεία μπροστά και η έξοδος για να πάρουμε την μπάλα από το συμπαίχτη μας εδώ πέρα. Προς τα έξω. Πως πρέπει να γίνονται για να βγούμε να πάρουμε την μπάλα σε αυτήν εδώ τη θέση. Τα βήματά μας στα μέσα πως πρέπει να είναι. Κατά τη γνώμη σας. Να πάμε τρέχουμε πολύ γρήγορα και βγαίνουμε γρηγορότερα. Ή κινούμαστε πιο αργά και βγαίνουμε με πιο γρήγορα βήματα. Γιατί δεν τρέχουμε πολύ γρήγορα μέσα και γρήγορα έξω. Υπάρχει το γιατί. Όχι για να αντιδράσει. Όχι για να προλάβει να αντιδράσει. Να τον κοροϊδέψουμε. Ναι αλλά γιατί δεν θα τον κοροϊδέψουμε αν κινούμαστε πολύ γρήγορα μέσα και βγούμε γρήγορα έξω. Θα το συμβιάσουμε και θα φύγουμε γρήγορα. Ναι αλλά εγώ θέλω να το πείτε επιστημονικά. Το γιατί δηλαδή. Δηλαδή δεν τον βοηθάμε τι να κάνει να προσαρμοστεί. Γιατί ο αμυντικός αφού είναι η αντίδραση προσαρμόζεται στις δικές μας κινήσεις. Εάν κινηθούμε γρήγορα στην αρχή ο αμυντικός προσαρμόζεται και βγούμε γρήγορα έξω. Αυτό είναι το γιατί. Δεν τον αφήνουμε να προσαρμοστεί στην ταχύτητα εκτέλεσης που έχουμε εμείς. Γι'αυτό έχουμε διαφορετικές ταχύτητες. Μπαίνουμε με πιο αργά βήματα, αλλάζουμε κατεύθυνση και ο αμυντικός βγαίνει. Ένα στοιχείο που κάνει αληθοφανή την κινησία μας είναι ότι εμείς πρέπει να κάνουμε την κινησία μας όχι με αυτοσκοπό να την ολοκληρώσουμε, αλλά να εξαρτάται η κινησία μας από την αντίδραση του αμυνόμενου. Μαρκάρι η Αλέξια. Και εγώ κάνω μια κίνηση ότι θα κινηθώ προς τα δώ να ελευθερωθώ και δεν μετακινηθεί. Εγώ έχω στο μυαλό μου να κάνω την κίνηση να με ακολουθήσει ο αμυντικός μου και να βγω εδώ πέρα να πάρω την μπάλα. Ορθά? Εάν κάνω εγώ έτσι έτσι και δεν κινείται δεν έχει νόημα η κινησία μου. Πρέπει να είμαι σε θέση όταν ο αμυντικός δεν αντιδράσει έτσι όπως εγώ θέλω, περιμένω να συνεχίσω την κινησία μου. Σε αυτό στηρίζεται η κίνηση backdoor. Όταν κάνουμε κίνηση ξεμαρκαρίσματος μέσα έξω κινούμε μέσα βγαίνει έξω και παίρνει την μπάλα. Το κάνω μία φορά. Ο αμυντικός λέει την επόμενη φορά ξέρω τι θα κάνει κινούμε μέσα και αυτός παραμένει εκεί. Εγώ πρέπει να συνεχίσω την κινησία μου και να βρεθώ στην πλάτη του. Ή βγαίνοντας πιο έξω να ξανακινηθώ μέσα στην ηλιαϊφεία πάλι να βρεθώ στην πλάτη του. Εάν όμως εμείς βάζουμε στο μυαλό μας ότι θα κάνω αυτό και θα το ολοκληρώσω. Αντιλαμβάνεστε ότι πολλές φορές δεν θα πραγματοποιηθεί το ξεμαρκάρισμα. Βλέπετε την κίνηση β που μπορεί να γίνει είτε από τα πλάγια είτε από την κορυφή από ποιαδήποτε πλευρά μπορούμε να κάνουμε ξεμαρκάρισμα με αυτή την κίνηση. Εδώ αποτυπώνεται η κίνηση π όπου έχουμε κίνηση μέσα ανεβαίνουμε προς τα πάνω και ξαφνικά βγαίνουμε προς τα έξω. Παρασέρνοντας τον αμυντικό μας χωρίς να γνωρίζει ακριβώς τι θα κάνουμε. Εδώ αποτυπώνεται η κίνηση backdoor. Κάνουμε κίνηση ότι θα πάμε προς τα πάνω και ξαφνικά κινούμαστε μέσα για να βρεθούμε στην πλάτη του αμυντικού. Αυτό μπορεί να γίνει σε περισσότερες κινήσεις δηλαδή να κινηθούμε μέσα να βγούμε προς τα πάνω και αν ο αμυντικός μας βγει πάρα πολύ γρήγορα να ξαναλλάξουμε κατεύθυνση προς το κανάθι. Όταν πάρουμε την μπάλα ποιες είναι οι κινήσεις που μπορούμε να κάνουμε για να ελευθερωθούμε. Να προσποιηθούμε παράδειγμα ότι θα κινηθούμε προς μία κατεύθυνση να κάνουμε σταυρωτή τρίπλα και να πάμε από την άλλη κατεύθυνση. Να κάνουμε βήμα εμπρός και βήμα πίσω και ξανά μπροστά δηλαδή να μετακινούμε το ένα μας πόδι που μπορεί να μετακινηθεί έχοντας σταθερό το άλλο. Το βήμα του δισταγμού, αν κάνουμε ένα βήμα δισταγμού και ο αμυντικός μετακινηθεί λίγο πιο πίσω μας δίνει το χώρο για να στουτάρουμε ελεύθερα. Μπορούμε να κάνουμε προσποίηση για σούτ και βλέπουμε ότι ο αμυντικός μας είναι κάτω. Τι πρέπει να κάνουμε να συνεχίσουμε την κίνησή μας και να στουτάρουμε ελεύθεροι. Εάν όμως εμείς και ιδιαίτερα οι νεαροί μαθητές αθλητές, όταν τους διδάσκουμε τις προσποίησεις θα πρέπει να δουλέψουμε πάρα πολύ τις προασκήσεις και κάθε μία προσποίηση να τη δουλεύουμε ξεχωριστά. Έτσι ώστε όταν θα ολοκληρώσουμε έναν αριθμό κινήσεων προσποίησεων να μπορεί ο αθλητής να χρησιμοποιήσει κατά περίπτωση την κάθε μία. Είναι πάρα πολύ σημαντικό για να είναι αποτελεσματική η δουλειά μας να κατανοήσουν οι μαθητές μας, οι αθλητές μας, ότι όταν ο αμυνός είναι συνάρτηση του τι κάνει ο αμυντικός. Εάν εμείς προσποιηθούμε για σούτ και ο αμυντικός παραμείνει κάτω θα πρέπει να είμαστε σε θέση να εκτελέσουμε σούτ. Άρα οι κινήσεις και οι προσποίησεις μας θα πρέπει να είναι φυσιολογικές και όχι να κουνάμε την μπάλα έτσι μπροστά στον αμυντικό περιμένοντας να πηδήξει. Μπορούμε να προσποιηθούμε ότι θα σουτάρουμε και να διείσδισουμε. Προσποιήσει για σούτ, σηκώνεται ο αμυντικός διείσδιση. Και το αντίθετο μπορούμε να κάνουμε προσποιήσει για διείσδιση και να σουτάρουμε. Προσποιήσει για διείσδιση δεξιά, reverse αριστερά. Ό,τι μπορεί να βάλει στο μυαλό του και έχει τη δυνατότητα το κορμί του να εκτελέσει μπορεί να κάνει κάποιος παίκτης όσον αφορά τις προσποιήσεις. Απλά αναφέρουμε κάποιες πολύ συνηθισμένες κινήσεις προσποιήσεις παιχτών με μπάλα. Θα δούμε από κινήσεις με υπογραφή κάποιων μεγάλων παιχτών τα βιντεάκια και θα καταλάβετε τι εννοώ. Και είναι κινήσεις με υπογραφή γιατί εκτελούν τόσο πολύ καλά αυτές τις προσποιήσεις. Όλοι οι αντίπαλοι το γνωρίζουν καθώς επίσης γνωρίζουν ότι αν θα κάνουν διαφορετική κινήση αυτοί οι παίχτες έχουν τη δυνατότητα να ξεφύγουν. Αν προσπαθήσουν δηλαδή να εμποδίσουν την ολοκλήρωσή τους. Η μεθοδική διαδικασία που ακολουθούμε είναι παρόμοια όπως σε όλες τις τεχνικές δεξιότητες. Ξεκινάμε με επίδειξη της κινήσης με οποιοδήποτε τρόπο, εικόνα, πρότυπο, βίντεο, έτσι ώστε να έχει ολοκληρωμένη εικόνα ο αθλητής μας. Κομματιάζουμε την κινήση, δουλεύουμε με προασκήσεις ξεχωριστά τα κάθε κομμάτια. Την τοποθέτηση, το σώμα, τα χέρια. Θες να ρωτήσεις κάτι. Παρακαλώ, περάστε. Μπορείς να τη συνοδεύσεις. Εξασκούμε λοιπόν με διάφορες προασκήσεις το κάθε κομμάτι ξεχωριστά και αρχίζουμε να συνθέτουμε τα κομμάτια μεταξύ τους. Με μερική σύνθεση εφόσον έχουμε περισσότερο των δύο κομματιών. Και φτάνουμε σε ολική σύνθεση και εκτελούμε σε αργόριθμο την κάθε προσποίηση. Ακολούθως βάζουμε την άμυνα να παίζει παθητικό ρόλο και να κάνει αυτές τις κινήσεις που περιμένουμε να κάνει. Δηλαδή να κάνουμε προσποίηση για σούτ, να πηδάει για να κάνουμε εμείς τη διείσδηση και ακολουθεί η ενεργετική άμυνα όπου ο επιτυφαίμενος και ο αμυνόμενος προσπαθούν να παίξουν κανονικά τις κινήσεις τους. Ας δούμε κάποιες βασικές κινήσεις. Η κίνηση ξεμαρκαρίσματος που αναφέραμε το 10, η κίνηση β. Βλέπετε την κοπέλα κινείται πιο αργά μέσα και βγαίνει τι δείχνοντας τα χέρια ζητώντας την μπάλα. Προσέξτε τα βήματα είναι ευθεία μπροστά, κοντάρι αλλάζει κατεύθυνση πάλι μπροστά ευθεία με τα χέρια να δείχνουν το στόχο και κατευθείαν έρχεται στη θέση τριπλής απειλής. Πήρε την μπάλα ραχαίο πίβοτ και αυτή τη στιγμή είναι σε θέση τριπλής απειλής. Μπορεί να τριπλάρει, να πασάρει, να σουτάρει δηλαδή απειλεί και με τις τρεις δυνατότητες. Εάν παίρνοντας την μπάλα τη χτυπήσουμε μειώνουμε τις δυνατότητες μας και όπως είδατε φέρνει κατευθείαν την μπάλα στην τσέπη. Και από αυτό το σημείο μπορεί κατευθείαν να σηκωθεί να σουτάρει εφόσον ελευθερώθηκε από τον οδηγό της με κίνηση πιο ωραία βήματα, απότομα, αλλαγή έξω, στόχο, αποδοχή, στροφή, μέτωπο στο καλάθι. Και μπορεί να δει συμπαίχτη κάτω που είναι ελεύθερος να τριπλάρει εφόσον χρειάζεται ή να πασάρει ή να σουτάρει. Ολοκληρωμένη η κίνηση και αυτό μπορείτε να το δείτε είτε στην ίδια ευθεία όποια κι αν είναι η κίνησή μας ξεμαρκαρίσματος, όποια μορφή κι αν ακολουθήσει. Όπως αναφέρουμε με μεσαία ταχύτητα όταν πηγαίνουμε και πολύ γρήγορα όταν βγαίνουμε. Αυτό είναι το στοιχείο που κάνει την κίνηση. Λοιπόν ας δούμε δυο τρία βίντεο όπου έχουν την υπογραφή των παιχτών που κάνουν την κίνηση. Ο Kevin Durant είναι ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια του NBA χρησιμοποιεί τη χαρακτηριστική κίνηση που κάνει ο Kobe Bryant. Γι' αυτό η κίνηση ονομάζεται κίνηση Kobe. Ο Kobe Bryant είναι ίσως από τους μεγαλύτερους παιχτές αυτή τη στιγμή. Θα δούμε σε αργή κίνηση τι ακριβώς κάνει. Αντιλαμβάνεστε ότι η κίνηση που κάνει σχηματίζει το γράμμα L γι' αυτό μην σας φαίνεται αυτό κάτι παράξενο. Θα δούμε σε εκτέλεση. Κίνηση ξεμαρκαρίσματος. Κινείται, βγαίνει επάνω, παίρνει την μπάλα. Κάνει ένα βήμα προς τα πλάι για να μετακινηθεί ο αντίπαλος. Η τρίπλα είναι προς τα κάτω, πάει να κάνει στροφή έχοντας τον αμυνόμενο να μετακινείται εδώ γιατί μπορεί να γυρίσει και να κάνει διείσδιση. Ή να σουτάρει από εδώ. Και ο αμυντικός, εφόσον μετακινείς το σώμα του κάνει ένα βήμα προς τα πίσω, μια κίνηση προς τα πίσω το σώμα του και σουτάρει στον αέρα. Είναι δύσκολη η κίνηση στην εκτέλεση γιατί είναι εκτός ισορροπίας ουσιαστικά. Το fade away, shoot είναι αυτό που κάνουμε προς τα πίσω, το σώμα μας ρίχνουμε δηλαδή το σώμα μας, το άλμα μας προς τα πίσω. Ο αμυνόμενος σηκώνεται μαζί μας αλλά εμείς κάνοντας την κίνηση αυτή του σώματος απομακρυνόμαστε και δεν μπορεί να ανακόψει το shoot. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι πρέπει να είμαστε πολύ φτασμένοι τεχνικά για να μπορούμε να εκτελέσουμε τέτοιου είδους κινήσεις. Ας δούμε μια κίνηση ενός ψηλού παίχτη Ευρωπαίου που επίσης κάνει χαρακτηριστική κίνηση. Ο οποίος με το που ξεκινάει τρίπλα από τη μία πλευρά ο συμπαίχτης του πηγαίνει να πάρει θέση στην απέναντι πλευρά, στη χαμηλή θέση. Έχει πήρε τη θέση του πώς με το που παίρνει την μπάλα κάνει επαφή με την πλάτη του με τον αντίπαλο για να δει ότι είναι πίσω του. Γυρίζει ξαφνικά με ριβέρς κίνηση κάτω από την τελική γραμμή και όπως βλέπετε περνάει κάτω από το καλάθι και χρησιμοποιεί το καλάθι σαν σύμμαχο για να μην μπορεί να τον ανακόψει ο αντίπαλος στο σημείο εκείνο. Αυτή είναι μια χαρακτηριστική κίνηση του πογκαζόλ που τη χρησιμοποιεί πάρα πολλές φορές στο παιχνίδι. Αντιλαμβάνεστε ότι όταν πάει να κάνει την κίνηση ο παίχτης βγει νωρίτερα μπορεί να σταματήσει και να σοτάρει και το κάνει αυτό. Δηλαδή ενώ γνωρίζουν όλοι οι αντίπαλοι του τις κινήσεις του αν αμφίβολα δεν είναι η μοναδική κίνηση που κάνει για να το... Άλλος ένας παίχτης ο οποίος κάνει το πλάγιο βήμα και το βήμα πίσω και σοτάρει. Όπως βλέπετε κινείται με αργά βήματα, κάνει κίνηση Β, ξεμαρκάρεται, παίρνει την μπάλα, δημιουργεί το χώρο, μία τρίπλα με μισό βήματάκι πίσω μπροστά και βήμα πίσω και σούτ. Είναι μία κλασική του κίνηση όταν κάνει το βήμα μπροστά όμως αν ο αμυντικός δεν κινηθεί πίσω θα δεχθεί τη διείσδιση. Και γίνεται αρκετές φορές όταν προσπαθούν οι αντίπαλοι του να τον ελέγξουν. Το βήμα πίσω μπροστά και το βήμα πίσω μπροστά και σούτ. Λοιπόν, πάμε να δούμε κάποιες κλασικές κινήσεις που γίνονται από τους αθλητές κινήσεις προσποιήσεις παιχτών με μπάλα. Σε αυτή την περίπτωση των προσποιήσεων πάρα πολλοί αθλητές, μάλλον οι περισσότεροι μπορούν να δουλέψουν χωρίς συμπαίχτη με αυτοπάσες. Θα πρέπει όπως σε κάθε δεξιότητα έτσι και στις προσποιήσεις να υπενθυμίσω ότι πρέπει να δουλεύουμε αμφίπλευρα. Δηλαδή τις κινήσεις προσποιήσεις που μπορούμε να κάνουμε με διεισδίσεις από δεξιά πρέπει να τις δουλεύουμε και από αριστερά. Να μην μπορεί δηλαδή μόνο προς μία κατεύθυνση να κινείται ο παίχτης. Ριβέρσι πίβοτ σταματάει σοτάρι, ραχεία ο πίβοτ δηλαδή. Εδώ αντιλαμβάνεστε ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την προηγούμενη προσποιήσει που έκανε η γιασούτ και διείσδιση. Έχουμε στο οπλοστάσιο μας αρκετές κινήσεις προσποιήσεις και όχι μία που κάνουμε κάθε φορά ο αμυντικός δεν μπορεί να προβλέψει τι θα κάνουμε την κάθε κινήση σε κάθε περίπτωση που μας μαρκάρει. Δεσποινής Λευκοπούλου θα ήθελα το σχόλειό σας για τις κινήσεις προσποιήσεις. Δεν παρακολουθούσατε. Αυτό είναι ο δημιουργός. Ακούω ερωτήσεις, σχόλια, διευκρινήσεις. Τίποτα η καμία. Δεν γνωρίζω. Προσωπικά εσείς αν είστε πολύ εύστροφοι αλλά μη μιλάτε εκ μέρους όλων. Θα πρέπει να είστε. Θα πρέπει να είστε. Είστε εύστροφες αλλά την ευστροφία σας τη διοχαιτεύεται ενίωτες λανθάνωσες καταστάσεις. Επειδή τις περισσότερες δεν θα σας δω ξανά εύχομαι να περάσετε καλά στις γιορτές. Μπορείτε να κάνετε ό,τι θέλετε αρκεί να έχετε μέτρο αλλά να σας δώσω μία συμβουλή. Μία συμβουλή. Να δώσετε ιδιαίτερη σημασία στις οικογένειές σας. Μην τις ξαναπαραμελείτε γιατί η μονή μας είναι παραμελημένη. Σε αυτές τις μέρες δώστε λίγο μεγαλύτερη βαρύτητα. |