Διάλεξη 6 / Κινήσεις με μπάλα (πάσα)
Κινήσεις με μπάλα (πάσα): Καλημέρα σε όλους! Καλημέρα! Περνάμε σε μία άλλη τεχνική δεξιότητα σήμερα και όσον αφορά την σημαντικότητα της κάθε δεξιότητας το αναλύσαμε στο προηγούμενο μάθημα ότι δεν υπάρχει τεχνική δεξιότητα που να την θεωρούμε σημαντικότερη των άλλων. Όλες έχουν την αξία τους και επε...
Κύριος δημιουργός: | |
---|---|
Γλώσσα: | el |
Φορέας: | Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης |
Είδος: | Ανοικτά μαθήματα |
Συλλογή: | Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού / Διδακτική της καλαθοσφαίρισης Ι |
Ημερομηνία έκδοσης: |
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2013
|
Θέματα: | |
Άδεια Χρήσης: | Αναφορά |
Διαθέσιμο Online: | https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=c05ec90f |
id |
f1548caa-4659-4617-a2a7-ccb8eba432a8 |
---|---|
title |
Διάλεξη 6 / Κινήσεις με μπάλα (πάσα) |
spellingShingle |
Διάλεξη 6 / Κινήσεις με μπάλα (πάσα) Επιστήμες Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής Γαλαζούλας Χρήστος |
publisher |
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ |
url |
https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=c05ec90f |
publishDate |
2013 |
language |
el |
thumbnail |
http://oava-admin-api.datascouting.com/static/9575/3c75/dd92/ed70/86c2/e347/7a16/da71/95753c75dd92ed7086c2e3477a16da71.jpg |
topic |
Επιστήμες Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής |
topic_facet |
Επιστήμες Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής |
author |
Γαλαζούλας Χρήστος |
author_facet |
Γαλαζούλας Χρήστος |
hierarchy_parent_title |
Διδακτική της καλαθοσφαίρισης Ι |
hierarchy_top_title |
Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού |
rights_txt |
License Type:(CC) v.4.0 |
rightsExpression_str |
Αναφορά |
organizationType_txt |
Πανεπιστήμια |
hasOrganisationLogo_txt |
http://delos.it.auth.gr/opendelos/resources/logos/auth.png |
author_role |
Καθηγητής |
author2_role |
Καθηγητής |
relatedlink_txt |
https://delos.it.auth.gr/ |
durationNormalPlayTime_txt |
00:37:16 |
genre |
Ανοικτά μαθήματα |
genre_facet |
Ανοικτά μαθήματα |
institution |
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης |
asr_txt |
Καλημέρα σε όλους! Καλημέρα! Περνάμε σε μία άλλη τεχνική δεξιότητα σήμερα και όσον αφορά την σημαντικότητα της κάθε δεξιότητας το αναλύσαμε στο προηγούμενο μάθημα ότι δεν υπάρχει τεχνική δεξιότητα που να την θεωρούμε σημαντικότερη των άλλων. Όλες έχουν την αξία τους και επειδή είναι μία διαδικασία που αποτελείται από κρίκους της ίδιας αλυσίδας γι' αυτό δεν μπορούμε να θεωρήσουμε κάποιο κομμάτι σημαντικότερο. Παρ' όλα αυτά η πάσα είναι από τα στοιχεία τα οποία οφείλουμε να δουλέψουμε και να εξασκήσουμε ιδιαίτερα στους νέαρους μαθητές ή αθλητές μας. Η πάσα έχουμε τρεις καταστάσεις όσον αφορά το πως μπορεί να γίνει με ένα χέρι με δύο χέρια με κίνηση ή χωρίς κίνηση και αν θέλουμε να προσθέσουμε και με άμυνα και χωρίς άμυνα. Άρα συνολικά μπορούμε να δούμε τις έξι καταστάσεις που μπορούμε να συναντήσουμε όσον αφορά την πάσα στην καλαδροσφαίρηση. Με δύο χέρια με ένα χέρι. Αποστάση, αποκίνηση, χωρίς άμυνα και με άμυνα. Αυτές είναι οι καταστάσεις που συναντούμε σε έναν καλαδροσφαιρικό αγώνα. Ανεξάρτητα από το είδος της πάσας που θα χρησιμοποιήσουμε υπάρχουν αρκετές βασικές αρχές οι οποίες ισχύουν για όλων των ειδών της πάσας. Είτε είναι βασικές πάσες είτε είναι παραλλαγές της πάσας. Οι βασικές αυτές αρχές ισχύουν καθολοκληρία. Πρώτη βασική αρχή πρέπει να γίνεται με μεγάλη ταχύτητα. Νομίζω ότι είναι με κοινή λογική εύκολο για σας να το αντιληφθείτε και ποιο λόγο πρέπει να γίνεται με μεγάλη ταχύτητα. Γιατί μια καθυστερημένη ή αργή πάσα είναι εύκολο από το νομιτικό να τρέξει να την κόψει. Άρα η ταχύτητα της μπάλας πρέπει να είναι μεγάλη. Να παρακολουθεί επακριβώς στο στόχο του χωρίς να προδίδει τις προφέσεις του. Θα θέλα να μου πει κάποια γιατί αυτό δεν είναι αντίφαση. Δηλαδή πώς γίνεται να παρακολουθούμε το στόχο μας και να μην προδίδουμε τις προθέσεις μας. Πες μου κοπέλα μου. Πολύ σωστά με περιφερειακή όραση να γίνεται ο έλεγχος. Βλέπω τον συμπαίχτη μου με περιφερειακή όραση. Και δεν δείχνω το πού θα πασάρω. Ξέρετε κάτι, πολλές φορές τους αρχάριους αθλητές ιδίως όταν θέλουν να πασάρουνε κάνουνε έλα έλα να σου δώσω. Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβάνεστε ότι ο αντίπαλος αμυντικός παρεμβάλλει τον ελέγχει και δεν μπορεί να πασάρει ουσιαστικά και κάνει λάθος. Μπορεί να θεωρηθεί ότι κάνει προσποίηση. Μπορεί να θεωρηθεί ότι κάνει προσποίηση. Είναι ακριβώς η επόμενη βασική αρχή. Αναμφίβολα μπορεί να θεωρηθεί ότι κάνει προσποίηση. Γιατί η επόμενη βασική αρχή είναι να σιγουρεύουμε την πάσα με διάφορες προσποίησεις. Δηλαδή να προσποιούμε συνήθως, η πιο συνηθισμένη προσποίηση είναι να προσποιούμε αντίθετα από εκεί που θέλουμε να πασάρουμε. Αλλά και άλλων ειδών προσποιήσεις, εφόσον μας αντιληφθεί ο αντίπαλος. Αυτό είναι όμως υποθετικό που είπες ότι λέει έλα να του δώσεις την πάσα και δίνεις την απέναντι πλευρά. Είναι μια προσποίηση. Είναι η επόμενη κατάσταση. Τέταρτη βασική αρχή. Να αποφεύγουμε να κάνουμε πάσα όταν βρισκόμαστε στον αέρα. Γιατί? Δηλαδή να έχουμε κάνει μια κίνηση, να πηδάμε και να πασάρουμε. Πες μου Ιωάννα. Γιατί τελευταία στιγμή δεν είχα κανέναν αντίβαλο να πω στην πάσα, δεν μπορούμε να ανοίξουμε. Εάν για οποιοδήποτε λόγο ο συμπαίχτης μας καλύπτεται από κάποιον αμυνόμενο, θα είναι αδύνατον να αλλάξουμε απόφαση. Γιατί αν προσγειωθούμε με την πάλα στα χέρια είναι παράβαση του κανονισμού. Είναι βήματα. Γι' αυτό λέμε ότι δεν πρέπει να κάνουμε πάσα στον αέρα. Εσείς παρόλα αυτά μπορεί να βλέπετε τον Διαμαντίδη να κινείται από την τελική γραμμή και να πασάρει στον αέρα. Ή τον Σπανούλη, και λέω δυο μεγάλους παίκτες Έλληνες, αναφέρω. Πρέπει να λάβετε υπόψη σας δύο παραμέτρους, γιατί το βλέπουν και τα παιδιά και το κάνουν. Και κάνουν συνήθως λάθος. Οι δύο παράμετρες αυτά είναι οι εξής. Η μία παράμετρος είναι ότι αυτοί οι παίκτες έχουν πολύ υψηλή τεχνική. Και μπορούν να κάνουν πράγματα πολύ περισσότερα ακόμα και στον αέρα. Και δεύτερον, οι περισσότερες πάσες που κάνουν όταν κινούνται από την τελική γραμμή και πασάνουν στον αέρα, είναι προγραμματισμένες. Είναι δηλαδή τακτικοί της ομάδος τους. Και δεν έχουν μόνο μία κίνηση ενός συμπαίχτη του που κόβει. Έχουν δύο και τριών συμπαίχτων. Το οποίο όμως γίνεται τακτικά. Που ξέρουν οι συμπαίχτες του όταν θα κινηθεί αυτός ο παίκτης εκεί, εσύ θα πας εκεί, εσύ θα πας εκεί και έχει μία, δύο, τρεις επιλογές να κάνει. Και δεν ξέρει η άμυνα ποια από τις επιλογές θα επιλέξει ο παίκτης. Αυτοί οι δύο παράγοντες είναι που μας κάνουν να βλέπουμε τέτοιου τους πάσες αλλά από πολύ υψηλού επίπεδου παίχτες. Και στην ίδια βασική αρχή μιλάει για κοντινές πάσες για μεγαλύτερη ασφάλεια. Αντιλαμβάνεστε ότι όταν είναι μακρινή η πάσα, ο χρόνος πτήσεις είναι μεγαλύτερος άρα μπορεί κάποιος αμυντικός να παρεμβληθεί. Όταν μπορούμε να κάνουμε με ασφάλεια μία πάσα αυτό είναι το κυριότερο στοιχείο που πρέπει να υπάρχει και να διδάξουμε στους μαθητές. Να κινείται μετά από κάθε πάσα. Αυτό είναι ένα γενικότερο πρόβλημα των ελληνικών ομάδων που προπονούν αθλητές στα ομαδικά αθλήματα. Δεν κινούνται μετά από μία πάσα. Ο λόγος ξεκινάει από τη νεαρή ηλικία. Είναι ένα κομμάτι που πρέπει να το προπονήσουμε ιδιαίτερα, την κίνηση μετά από την πάσα. Οι περισσότεροι νεαροί μαθητές μας ή αθλητές μας έχουν την αίσθηση ότι δίνοντας την πάλα, επειδή η πάλα είναι το κυρίαρχο στοιχείο του παιχνιδιού, μεταβιβάζοντας την πάλα σε ένα συμπαίχτη τους κάπου ολοκληρώνεται η δράση τους. Είναι μία ολοκλήρωση. Εγώ έκανα δηλαδή τη δουλειά μου. Οπότε παραμένουν πολλές φορές ακίνητοι και παρακολουθούν κάποιον άλλον που έχει αναλάβει δράση, είτε είναι συμπαίχτης. Γι' αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προπόνηση στην κίνηση μετά την μεταβίβαση. Ξέρετε, πάρα πολλές φορές, ιδιαίτερα στο άθλημα της καλαδοσφαίρεσης που παίζεται σε μικρό χώρο, απαιτεί συνεχή κίνηση των αθλητών. Με το που μεταβιβάζουμε, επειδή εμείς είμαστε η δράση, εμείς θα κινηθούμε και ο αμυντικός μας που θα αντιδράσει ακολουθεί η αντίδραση, μπορεί να δημιουργηθεί κατάσταση να είμαστε πάλι τελείως ελεύθεροι και να γίνει ξανά μεταβίβαση σε εμάς. Έκτη βασική αρχή είναι να μην κάνουμε λαμπεσμένη πάσα, γιατί αυτό κοστίζει στην ομάδα μας τέσσερις πόντους. Πώς το αντιλαμβάνεστε αυτό, πώς κοστίζει, υπάρχουν τετράποντα στο μπάσκετ. Για πες μου. Το καλάθι που πιθανά θα χάσουμε από την επίθεση. Και το σχεδόν σίγουρο καλάθι που θα δεχθούμε από την αντίπαλη ομάδα. Ξέρετε, τις περισσότερες φορές, μετά από λάθος πάσα, η ομάδα μας δέχεται εφυνιδιασμό. Ξέρετε για ποιο λόγο. Προφανής είναι ο λόγος. Δεν είναι προετοιμασμένοι για κάτι τέτοιο. Δεν έχει προπονηθεί μια ομάδα να γίνεται λάθος πάσα. Άρα οι παίκτες δεν είναι σε ετοιμότητα να γυρίσουν γρήγορα πίσω. Καμία ομάδα δεν προπονείται πώς να αντιδράσει μετά από λάθος πάσα. Γιατί δεν νοείται να κάνουμε λάθος πάσες. Θέλετε κάτι δεσποινείς, τελευταίες, δύο. Ακούγεστε πάντως. Εύδομη βασική αρχή. Προτιμάμε τις πάσες από τις τρίπλες γιατί με την πάσα η μπάλα ταξιδεύει πιο γρήγορα. Το αναφέραμε σαν μια κατάσταση τι πρέπει να κάνουμε για την τρίπλα. Ισχύει ότι η μπάλα ταξιδεύει γρηγορότερα με την πάσα απ'ότι με την τρίπλα. Πόσα είδη πάσας έχουμε. Πάρα πολλά. Υπάρχουν αρκετά είδη πάσας. Το πιο συνηθισμένο είδος πάσας είναι η πάσα στήθους. Λέγεται πάσα στήθους. Ξεκινάει από το στήθος του πασελ και καταλήγει στο στήθος του παραλήπτη. Αυτό που υποδέχεται. Περίπου το 60% των πάσων που γίνονται σε έναν αγώνα καλαθοσφαίρισης είναι πάσες στήθους. Είναι κυρίως περιφερειακή πάσα. Δηλαδή γίνεται περιφερειακά από το καλάθι. Χρησιμοποιείται πολύ περισσότερο από τους περιφερειακούς παίχτες ή αν θέλετε από τους κοντούς παίχτες. Θα πούμε παρακάτω όσον αφορά την τεχνική της πάσας. Είτε έχουμε να κάνουμε με την πάσα στήθους αναλυτικά πριν από την μεθοδολογία θα σας αναφέρω αυτά. Επιγραμματικά σας αναφέρω ότι έχουμε παράλληλα πόδια τα πέλματα στο άνοιγμα του ύψους του όμων, λυγισμένα γόνατα, τα χέρια μας είναι παράλληλα με το σώμα και ελαφρά παράλληλα με τα πλευρά και χαλαρά και η μπάλα κρατιέται στο ύψος του στήθους. Η θέση που σας περιέγραψα προηγουμένως σας θυμίζει κάποια θέση που αναφέραμε από την αρχή της τάσης θέσης. Η βασική θέση ετοιμότητας, η θέση ετοιμότητας λοιπόν που είμαστε με το που θα υποδεχθούμε την μπάλα σε αυτήν εδώ τη θέση είμαστε. Παραλλαγή πρώτη της πάσας στήθους είναι η σκαστή πάσα. Και λέγεται σκαστή γιατί η μπάλα σκάει στο δάπεδο στο έδαφος σκάει κάτω. Που χρησιμοποιείται για την τροφοδότηση των ψηλών παιχτών. Μπορεί κάποια να μου πει γιατί λέμε ότι χρησιμοποιείται για την τροφοδότηση των ψηλών παιχτών δηλαδή γιατί τροφοδοτούνται οι ψηλοι παίχτες με μία σκαστή πάσα. Πες μου. Όταν βρίσκονται κάτω από το καλάθι να τους δώσουμε σκαστή πάσα. Ναι για εκείνη την περίπτωση μιλάμε όταν είναι κοντά στο καλάθι. Πες μου τελευταία. Γιατί αν τον μαρκάρει κάποιος ψηλός παιχτός. Ούτως ή άλλως θα τον μαρκάρει κάποιος ψηλός. Πολύ σωστά. Ένα ψηλό παιχτή τον μαρκάρει ένας εξίσου ψηλός ο αμυντικός του. Και οι άμυνα είναι ψηλά συνήθως. Άρα μία σκαστή πάσα που θα έχει πάρει θέση ανάλογη ο συμπαίχτης μας θα είναι πιο εύκολο να περάσει. Πες μου Ιωάννα και το άλλο. Μπορούμε να περάσουμε και εμείς μπροστά μας ένα αμυντικό. Οπότε αν έχουμε και εμείς μπροστά μας έναν αμυντικό μπορούμε να κάνουμε σκαστή πάσα για να την περάσουμε στο συμπαίχτη μας. Για αυτούς ακριβώς τους λόγους που είπατε. Στον ευνηδιασμό επίσης χρησιμοποιείται η σκαστή πάσα. Και για την έναρξη ορισμένες φορές και για το τελείωμα. Ο ευνηδιασμός επειδή δεν οφείλεται να το γνωρίζετε όλοι είναι μια κατάσταση όπου βρίσκεται η επιτυφαίμενη ομάδα με παίχτη παραπάνω από την αμυνόμενη. Η πιο συνηθισμένη κατάσταση είναι η κατάσταση δύο επιτυφαίμενα εναντίον ενός αμυνόμενου. Ο ένας ο αμυνόμενος όπως καταλαβαίνετε δεν μπορεί να ελέγξει και τους δύο παίχτες. Άρα μπορεί να κάθεται σε μια θέση τέτοια που να προσπαθεί να κόψει πιθανές πάσες στον αντίπαλο. Άρα το τελείωμα χαμηλά και όχι σε σημεία που ελέγχει ο αμυνόμενος είναι μια κατάσταση που συμβαίνει αρκετά συχνά. Το ίδιο και για την έναρξη του ευνηδιασμού ορισμένες φορές ο παίχτης που πήρε την διεκδίκηση, το rebound και πάει να δώσει πάσα, αν έχει ένα αντίστοιχο αμυνόμενο ψηλό μπροστά του μπορεί να αναγκαστεί να κάνει σκαστή πάσα στο συμπαίχτη του για να ξεκινήσει. Το σημείο που πρέπει να σκάσει η μπάλα και από αυτή την κατάσταση παίρνει και την ονομασία της η πάσα είναι τα 2 τρίτα της απόστασης μεταξύ του πασέρ και του υποδοχέα. Η μπάλα φεύγει από το στήθος μας και σκάει στα 2 τρίτα της απόστασης μεταξύ του πασέρ και του υποδοχέα. Θέλω να σας επισημάνω σε αυτό το σημείο ότι στην μεθοδική διαδικασία που θα εφαρμόσετε για τη σκαστή πάσα μην αφήσετε 8 χρονούς, 10 χρονούς, γενικότερα νεαρούς αθλητές να υπολογίσουν τα 2 τρίτα της απόστασης. Βάλτε σημάδια που πρέπει να έχουν εκεί γιατί το ξεκίνημα μας θα είναι με σταθερές αποστάσεις. Πολλές φορές οι αρχάροι χτυπάνε την μπάλα είτε στη μέση είτε κοντήτερα σε αυτούς και δεν οδηγείται σωστά η μπάλα. Σημάδια στο δάπεδο είτε στο έδαφος είτε στο τσιμέντο ανάλογα με το χώρο που γίνεται η εξάσκηση είναι το καλύτερο στοιχείο το οποίο πρέπει να βάλουμε να προσθέσουμε στη διαδικασία της διδασκαλίας για να είναι αποτελεσματικότεροι. Αυτή είναι η κύρια τεχνική διαφορά με την πάσα στήθους το σημείο που στοχεύουμε. Τα χέρια μετά την πάσα δείχνουν το σημείο στο δάπεδο που χτύπησε η μπάλα. Η τρίτη βασικότερη πάσα όσον αφορά τη σκαστή πάσα έχει περίπου ένα 25% χρήσεις στη διάρκεια του παιχνιδιού. Η τρίτη πιο χρησιμοποιούμενη πάσα είναι η πάσα πάνω από το κεφάλι με ένα περίπου 15% χρήσεις ανάλογα με το επίπεδο των παιχτών και της ομάδας που παρακολουθούμε. Κυρίως χρησιμοποιείται από τους παιχτές που βρίσκονται κάτω από αμυντική πίεση όταν έχουμε ένα μεινόμενο μπροστά μας χρησιμοποιούμε την πάσα πάνω από το κεφάλι. Το πιο συνήθως λάθος που γίνεται στην πάσα πάνω από το κεφάλι είναι να βάζουμε την πάλα πίσω από το κεφάλι. Αντιλαμβάνεστε ότι σε αυτή την περίπτωση έχουν λυγήσει αρκετά οι αγγόνες μας. Ιδιαίτερα τα αγοράκια επειδή είναι κανονισμός του ποδοσφαίρου όταν κάνουν τα πλάγια να πάει η πάλα πίσω από το κεφάλι ολόκληρη για να είναι νόμιμο η εκτέλεση δυσκολεύονται σε αυτό το σημείο. Άρα εμείς όταν θα κομματιάσουμε μάλλον αυτή τη δεξιότητα για να τη διδάξουμε αυτό το κομμάτι θα το δουλέψουμε ξεχωριστά. Γιατί είναι λαφρά και καμένη οι αγγόνες παράλληλα μεταξύ τους το κράτημα της μπάλας γίνεται πάνω από το κεφάλι και μετά το ρίξιμο της μπάλας στα χέρια παράλληλα με το δάπεδο. Είναι πολύ καλή πάσα για τροφοδότηση των ψηλών. Κατάλληλη είναι η πιο κατάλληλη πρώτη πάσα μετά από το rebound για την έναρξη του ευφυνιδιασμού. Σας έκανα μια ιδιαίτερη μνία πως μπορεί να γίνει μια πάσα σκαστή για την έναρξη του ευφυνιδιασμού. Χρησιμοποιείται και η σκαστή πάσα για την έναρξη και για το τελείωμα του ευφυνιδιασμού. Η πάσα πάνω από το κεφάλι όμως είναι η πιο συνηθισμένη πάσα που γίνεται για να ξεκινήσει ο ευφυνιδιασμός. Παίρνει το rebound, αν είναι η ρακέτα μας εδώ, το καλάθι μας εδώ, παίρνει το rebound ο παίχτης, στροφή με το πιέα στο εξωτερικό πόδι και πασάρει σε ένας συμπαίχτης του, συνήθως ο χειριστής της μπάλας για να ξεκινήσει ο ευφυνιδιασμός. Όταν θα μιλήσουμε για το rebound θα πούμε γιατί κάνει στροφή με το πιέα και γιατί κάνει στροφή στο εξωτερικό πόδι. Ας μην το αναλύσουμε τώρα. Παραλλαγές που σας αναφέρω για όλες τις παραλλαγές αυτές που θα μιλήσουμε. Εσείς θα εξασκηθείτε και θα εξεταστείτε στις τρεις βασικότερες πάσες, στήθους, σκαστή και πάνω από το κεφάλι. Αναφορά θα κάνουμε σήμερα για να γνωρίζετε και ίσως να αναγνωρίζετε κάποιες πάσες που γίνονται συνήθως σε ψηλότερο επίπεδο αγώνων. Με τεντωμένο χέρι, bowling πάσα. Είναι η πάσα που γίνεται ακριβώς με αυτόν τον τρόπο, εξεζητημένης τεχνικής, ιδιαίτερα. Απετείται υψηλή τεχνική για να γίνει μια τέτοια πάσα. Την έχετε αναγνωρίσει, την έχετε δει αυτή την πάσα πουθενά σε κάποιους αγώνες που είδατε. Θεωρώ ότι αρκετές φορές τη χρησιμοποιεί αρκετές. Όταν του δίνεται η ευκαιρία τέλος πάντων, ο Δημήτρης Γιαμαντίδης. Φαίνεται ότι του αρέσει το bowling. Αλλά πολλές φορές κάνει μια τέτοια πάσα ιδιαίτερα μακρινή και μάλιστα με ιδιαίτερη επιτυχία. Όχι, στον αέρα γίνεται η πάσα. Εσύ λες τώρα το bowling που κυλάει η βάλα, ε, όχι. Απλά είναι ο τρόπος εκτέλεσης της τέτοιος που δίνει αυτή την ονομασία. Η πάσα όθυσης με ένα χέρι. Η όθυσης με ένα χέρι είναι η πάσα αυτή που γίνεται είτε από στάση είτε από τρίπλα. Πάλι τριπλάρουμε και ξαφνικά ενώ έχουμε κάποιον ελεύθερο συμπαίχτη για να μην χάσουμε χρόνο και πιάσουμε την πάλα κάνουμε αυτή την πάσα. Πάλι αρκετά σε σχέση με άλλους είδους παραλλαγές. Αλλά χρειάζεται να έχουμε ένα καλό επίπεδο τεχνικής για να τη συνεκτελέσουμε. Η μπέισμπολ πάσα ή μακρινή πάσα με ένα χέρι είναι η πάσα αυτή που είναι παρόμοια με τη ρίψη του μπέισμπολ. Κυρίως γίνεται από τη μια άκρη στην άλλη από κάποιους παίκτες. Υπάρχει κάτι, θέλετε να ρωτήστε κάτι. Δε σπινίστε θέλετε να ρωτήστε κάτι. Άλλη παραλλαγή είναι η πλάγια γυριστή πάσα με ένα χέρι. Γυριστή είτε εδώ είτε από εδώ. Η ραχεία πάσα πίσω από την πλάτη. Σας τις αναφέρω απλώς δεν τις αναλύω είναι πάσες που όπως σας είπα στην αρχή χρειάζονται και απαιτούν πολύ υψηλά επίπεδα τεχνικής. Πάσα χέρι με χέρι και drop πάσα. Η πάσα χέρι με χέρι τα τελευταία χρόνια που χρησιμοποιούν οι ομάδες σαν επιθετικό σύστημα το pick and roll. Το screen δηλαδή ενός ψηλού σε έναν κοντύτερο. Είναι αρκετά χρησιμοποιούμενοι και γίνεται όταν τοποθετεί σαν εμπόδιο το σώμα του ο ψηλός παίχτης. Ο συμπαίχτης του ρίχνει τον αμυντικό του στον ψηλό και αυτός του δίνει χέρι με χέρι πάσα ή μια drop πάσα. Η πάσα γυριστεί από πάνω ή ραβερσε πάσα είναι αυτή η πάσα ένας ψηλός παίχτης που κάνει σε κάποιον συμπαίχτη του που κόβει μέσα στη ρακέτα. Η πάσα follow όταν ένας παίχτης επιτυφαίμενος πιάσει την μπάλα ή αμυντικός πιάσει την μπάλα και ενώ είναι στον αέρα ακόμα μπορεί κατευθείαν να την πασάρει για γρηγορότερη εκτέλεση της επόμενης δράσης. Εάν είναι αμυνόμενος για τον ευνηδιασμό ή αν είναι συμπαίχτης στο ελεύθερος για να βάλει γρήγορα ένα καλάθι. Πάσα προς τα πίσω ιδιαίτερα εξαιρετημένη πάσα μπορεί να γίνει από δύο θέσεις είτε από το ύψος της μέσης είτε από το ύψος της ομοπλάτης. Είναι η πάσα που όταν ένας παίχτης συνήθως ένας χεριστής της μπάλας διπλάρει είτε μπορεί να κάνει πάσα εδώ στο συμπαίχτη του που έρχεται από πίσω είτε εδώ. Αυτού του είδους οι παραλλαγές χρειάζονται πολύ ψηλή τεχνική και πάλι γίνονται λάθη γιατί ακριβώς δεν έχουν ασφάλεια εκτέλεσης. Τα σημεία έμφασης που πρέπει να δώσουμε στη διαρρικιά της διδασκαλίας μας. Καλή πάσα είναι αυτή που μπορεί ο συμπαίχτης μου να πιάσει. Δεν νοείται να μην γνωρίζω τις δυνατότητες των συμπεκτών μου. Εφόσον λοιπόν τις γνωρίζω αντί στοιχεσπάσες το επίπεδο του συμπαίχτη μου πρέπει να κάνω. Αν ο συμπαίχτης μου είναι σχετικά αδύναμος στην υποδοχή και στο κράτημα της μπάλας και εγώ του κάνω μια πολύ δυνατή πάσα θα τη χάσει. Υπεύθυνος είμαι εγώ όμως. Όταν πασάρουμε κάνουμε ένα βήμα προς τον αποδέκτη. Ιδιαίτερα στους αρχάριους και στους νεαρούς είναι απαραίτητο για να δώσουν μεγαλύτερη ώθηση. Η κίνηση δηλαδή μπροστά την ώρα που πασάρουμε. Και αντίστοιχα κίνηση προς τα πίσω την ώρα που υποδεχόμαστε. Εάν είναι λίγο δυνατότερη από το επιτρεπτό την ώρα που είμαστε σε θέση ετοιμότητος υποδεχόμενη την μπάλα κάνουμε ένα βήμα πίσω. Με αυτόν τον τρόπο έχουμε πιο ασφαλή υποδοχή και καλύτερο έλεγχο. Κάνουμε μια τεχνική ανάλυση. Τοποθέτης τα πέλματα παράλληλα στο άνοιγμα των ώμων. Γόνατα ελαφρά λυγισμένα τα χέρια παράλληλα στα πλευρά ελαφρά μπροστά το σώμα μας και τα χέρια μας κρατάνε και την μπάλα στο ύψος του στήθους. Μετά τη ρήψη κίνηση του ποδιού μπροστά. Οι παλάμες στρίβουν προς τα έξω όπως είναι ακριβώς αυτό το σημείο που βλέπετε τις φωτογραφίες. Ποιος ο λόγος να δώσουν τις απαραίτητες ανάποδες στροφές. Μπορεί κάποια να μου πει που ήταν και καλή στη φυσική. Γιατί δίνουμε ανάποδες στροφές στην μπάλα κάνοντας την κίνηση ταχύτερη και ομαλότερη της μπάλας. Θυμάστε τα σώματα όταν κινούνται πιο αργά στο πάτωμα. Μιλάμε τώρα για την πάσα στήθους. Στροφές ανάποδες όταν ένα σώμα κινείται. Στο πάτωμα είναι όταν θα σκάσει μπάλα στη σκαστή πάσα. Εκεί θα μετατρέψει η περιστροφή δίνει μεγαλύτερη ταχύτητα όταν ένα σώμα κινείται στον αέρα. Γι' αυτό και όλα τα πολεμικά όπλα έχει σπίρες για να δίνεις τροφές στις σφαίρες για να κινούνται ταχύτερα προς το στόχο. Η περιστροφή δηλαδή κινεί το σώμα με μεγαλύτερη ταχύτητα. Αυτό μας κάνει να δίνουμε στροφή προς τα έξω της παλάμες. Είτε έχουμε πάσα στήθους είτε έχουμε σκαστεί είτε έχουμε πάσα πάνω από το κεφάλι. Η τελική θέση των χεριών είναι προς τα έξω. Μεθοδική διδασκαλία. Τα βήματά μας. Παρουσίαση της επιδεξιότητας ολοκληρωμένης. Να έχει μία εικόνα ο μαθητής αθλητής τι ακριβώς θα του διδάξουμε. Επιμερισμό της κίνησης σε κομμάτια. Για να κάνετε σας παρακαλώ για την πάσα στήθους ένα επιμερισμό της κίνησης. Είδαμε τα τεχνικά στοιχεία. Ακούω. Σε ποια κομμάτια θα επιμερίσετε. Ποια κομμάτια θα δουλέψετε χωριστά. Όταν η μπάλα είναι εκεί και ακριβώς αυτό είναι το πιο συνήθως λάθος που κάνουν. Να ανοίγουν οι αγγόνες. Οι αγγόνες είναι χαλαρά στα πλευρά. Παράλληλα με τα πλευρά. Η κίνηση των χεριών χωρίς μπάλα. Δεν είναι κάτι το οποίο είναι φυσικό. Δεν περπατάει κανένας και κάνει κίνηση έτσι. Ούτε υποδέχεται έτσι. Άρα ξεχωριστά δουλεύω την κίνηση των χεριών και των ποδιών. Ούτε στρίβουμε τις παλάμες μας προς τα έξω για να δώσουμε την τροφή. Άρα απομονωμένα μόνο την κίνηση χωρίς μπάλα είτε σε υποδοχή είτε σε ρήψη. Την δουλεύουμε ξεχωριστά. Επιμερισμό είπαμε την κίνηση σε κομμάτια. Έχουμε δύο λεπτά ακόμα σας παρακαλώ. Προκαταρτικές ασκήσεις για κάθε κομμάτι. Σύνθεση επιμέρους κομματιών. Εκτέλεση των βασικών κινήσεων σε στατική μορφή σε αργό ρυθμό. Όταν εκτελέσουμε την κίνηση σε αργό ρυθμό ακολούθως έχουμε τα βήματα της εμπέδοσης της επιδεξιότητας. Με ειδικές ασκήσεις. Εξομίουση του ρυθμού εκτέλεσης. Εκμάθηση των παραλλαγών της επιδεξιότητας. Εδώ σε αυτό το σημείο θα διδάξουμε μετά την πάσα στήθους της Καστή Πάσα. Που είναι μια παραλλαγή της. Τι θα διαφέρει θα βάλουμε εδώ σε αυτό το σημείο που να χτυπάει μπάλα. Να μην πηγαίνει στο στήθος αλλά θα αλλάξουμε το στόχο. Πάλι θα πάμε έτσι. Επιβάρρηση της επιδεξιότητας με διάφορες μορφές δυσκολίας. Ταχύτητα εκτέλεσης, χώρου, κατεύθυνσης, εμπόδια. Να παίρνω την πάσα από εδώ να τη δίνω εδώ. Να κάνω στροφές, συνδυασμό όλων αυτών. Παρεμβολία αντιπάλου. Παθητικά στην αρχή, ενεργητικά ακολούθως. Συμπεκτών και αντιπάλου. Παίρνω από έναν συμπαίχτη, δίνω σε κάποιον άλλον. Και ακολούθως έχουμε και αμυνόμενους. Παθητικά και ενεργητικά. Έτσι ολοκληρώνουμε τα βήματα για όλες τις δεξιότητες. Αλλά ειδικότερα για την πάσα που αναφέραμε σήμερα. Στα 30 δευτερόλεπτα που έχουμε υπάρχει κάποια ερώτηση. Σας ευχαριστώ, καλή εβδομάδα. |
_version_ |
1782818449610768384 |
description |
Κινήσεις με μπάλα (πάσα): Καλημέρα σε όλους! Καλημέρα! Περνάμε σε μία άλλη τεχνική δεξιότητα σήμερα και όσον αφορά την σημαντικότητα της κάθε δεξιότητας το αναλύσαμε στο προηγούμενο μάθημα ότι δεν υπάρχει τεχνική δεξιότητα που να την θεωρούμε σημαντικότερη των άλλων. Όλες έχουν την αξία τους και επειδή είναι μία διαδικασία που αποτελείται από κρίκους της ίδιας αλυσίδας γι' αυτό δεν μπορούμε να θεωρήσουμε κάποιο κομμάτι σημαντικότερο. Παρ' όλα αυτά η πάσα είναι από τα στοιχεία τα οποία οφείλουμε να δουλέψουμε και να εξασκήσουμε ιδιαίτερα στους νέαρους μαθητές ή αθλητές μας. Η πάσα έχουμε τρεις καταστάσεις όσον αφορά το πως μπορεί να γίνει με ένα χέρι με δύο χέρια με κίνηση ή χωρίς κίνηση και αν θέλουμε να προσθέσουμε και με άμυνα και χωρίς άμυνα. Άρα συνολικά μπορούμε να δούμε τις έξι καταστάσεις που μπορούμε να συναντήσουμε όσον αφορά την πάσα στην καλαδροσφαίρηση. Με δύο χέρια με ένα χέρι. Αποστάση, αποκίνηση, χωρίς άμυνα και με άμυνα. Αυτές είναι οι καταστάσεις που συναντούμε σε έναν καλαδροσφαιρικό αγώνα. Ανεξάρτητα από το είδος της πάσας που θα χρησιμοποιήσουμε υπάρχουν αρκετές βασικές αρχές οι οποίες ισχύουν για όλων των ειδών της πάσας. Είτε είναι βασικές πάσες είτε είναι παραλλαγές της πάσας. Οι βασικές αυτές αρχές ισχύουν καθολοκληρία. Πρώτη βασική αρχή πρέπει να γίνεται με μεγάλη ταχύτητα. Νομίζω ότι είναι με κοινή λογική εύκολο για σας να το αντιληφθείτε και ποιο λόγο πρέπει να γίνεται με μεγάλη ταχύτητα. Γιατί μια καθυστερημένη ή αργή πάσα είναι εύκολο από το νομιτικό να τρέξει να την κόψει. Άρα η ταχύτητα της μπάλας πρέπει να είναι μεγάλη. Να παρακολουθεί επακριβώς στο στόχο του χωρίς να προδίδει τις προφέσεις του. Θα θέλα να μου πει κάποια γιατί αυτό δεν είναι αντίφαση. Δηλαδή πώς γίνεται να παρακολουθούμε το στόχο μας και να μην προδίδουμε τις προθέσεις μας. Πες μου κοπέλα μου. Πολύ σωστά με περιφερειακή όραση να γίνεται ο έλεγχος. Βλέπω τον συμπαίχτη μου με περιφερειακή όραση. Και δεν δείχνω το πού θα πασάρω. Ξέρετε κάτι, πολλές φορές τους αρχάριους αθλητές ιδίως όταν θέλουν να πασάρουνε κάνουνε έλα έλα να σου δώσω. Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβάνεστε ότι ο αντίπαλος αμυντικός παρεμβάλλει τον ελέγχει και δεν μπορεί να πασάρει ουσιαστικά και κάνει λάθος. Μπορεί να θεωρηθεί ότι κάνει προσποίηση. Μπορεί να θεωρηθεί ότι κάνει προσποίηση. Είναι ακριβώς η επόμενη βασική αρχή. Αναμφίβολα μπορεί να θεωρηθεί ότι κάνει προσποίηση. Γιατί η επόμενη βασική αρχή είναι να σιγουρεύουμε την πάσα με διάφορες προσποίησεις. Δηλαδή να προσποιούμε συνήθως, η πιο συνηθισμένη προσποίηση είναι να προσποιούμε αντίθετα από εκεί που θέλουμε να πασάρουμε. Αλλά και άλλων ειδών προσποιήσεις, εφόσον μας αντιληφθεί ο αντίπαλος. Αυτό είναι όμως υποθετικό που είπες ότι λέει έλα να του δώσεις την πάσα και δίνεις την απέναντι πλευρά. Είναι μια προσποίηση. Είναι η επόμενη κατάσταση. Τέταρτη βασική αρχή. Να αποφεύγουμε να κάνουμε πάσα όταν βρισκόμαστε στον αέρα. Γιατί? Δηλαδή να έχουμε κάνει μια κίνηση, να πηδάμε και να πασάρουμε. Πες μου Ιωάννα. Γιατί τελευταία στιγμή δεν είχα κανέναν αντίβαλο να πω στην πάσα, δεν μπορούμε να ανοίξουμε. Εάν για οποιοδήποτε λόγο ο συμπαίχτης μας καλύπτεται από κάποιον αμυνόμενο, θα είναι αδύνατον να αλλάξουμε απόφαση. Γιατί αν προσγειωθούμε με την πάλα στα χέρια είναι παράβαση του κανονισμού. Είναι βήματα. Γι' αυτό λέμε ότι δεν πρέπει να κάνουμε πάσα στον αέρα. Εσείς παρόλα αυτά μπορεί να βλέπετε τον Διαμαντίδη να κινείται από την τελική γραμμή και να πασάρει στον αέρα. Ή τον Σπανούλη, και λέω δυο μεγάλους παίκτες Έλληνες, αναφέρω. Πρέπει να λάβετε υπόψη σας δύο παραμέτρους, γιατί το βλέπουν και τα παιδιά και το κάνουν. Και κάνουν συνήθως λάθος. Οι δύο παράμετρες αυτά είναι οι εξής. Η μία παράμετρος είναι ότι αυτοί οι παίκτες έχουν πολύ υψηλή τεχνική. Και μπορούν να κάνουν πράγματα πολύ περισσότερα ακόμα και στον αέρα. Και δεύτερον, οι περισσότερες πάσες που κάνουν όταν κινούνται από την τελική γραμμή και πασάνουν στον αέρα, είναι προγραμματισμένες. Είναι δηλαδή τακτικοί της ομάδος τους. Και δεν έχουν μόνο μία κίνηση ενός συμπαίχτη του που κόβει. Έχουν δύο και τριών συμπαίχτων. Το οποίο όμως γίνεται τακτικά. Που ξέρουν οι συμπαίχτες του όταν θα κινηθεί αυτός ο παίκτης εκεί, εσύ θα πας εκεί, εσύ θα πας εκεί και έχει μία, δύο, τρεις επιλογές να κάνει. Και δεν ξέρει η άμυνα ποια από τις επιλογές θα επιλέξει ο παίκτης. Αυτοί οι δύο παράγοντες είναι που μας κάνουν να βλέπουμε τέτοιου τους πάσες αλλά από πολύ υψηλού επίπεδου παίχτες. Και στην ίδια βασική αρχή μιλάει για κοντινές πάσες για μεγαλύτερη ασφάλεια. Αντιλαμβάνεστε ότι όταν είναι μακρινή η πάσα, ο χρόνος πτήσεις είναι μεγαλύτερος άρα μπορεί κάποιος αμυντικός να παρεμβληθεί. Όταν μπορούμε να κάνουμε με ασφάλεια μία πάσα αυτό είναι το κυριότερο στοιχείο που πρέπει να υπάρχει και να διδάξουμε στους μαθητές. Να κινείται μετά από κάθε πάσα. Αυτό είναι ένα γενικότερο πρόβλημα των ελληνικών ομάδων που προπονούν αθλητές στα ομαδικά αθλήματα. Δεν κινούνται μετά από μία πάσα. Ο λόγος ξεκινάει από τη νεαρή ηλικία. Είναι ένα κομμάτι που πρέπει να το προπονήσουμε ιδιαίτερα, την κίνηση μετά από την πάσα. Οι περισσότεροι νεαροί μαθητές μας ή αθλητές μας έχουν την αίσθηση ότι δίνοντας την πάλα, επειδή η πάλα είναι το κυρίαρχο στοιχείο του παιχνιδιού, μεταβιβάζοντας την πάλα σε ένα συμπαίχτη τους κάπου ολοκληρώνεται η δράση τους. Είναι μία ολοκλήρωση. Εγώ έκανα δηλαδή τη δουλειά μου. Οπότε παραμένουν πολλές φορές ακίνητοι και παρακολουθούν κάποιον άλλον που έχει αναλάβει δράση, είτε είναι συμπαίχτης. Γι' αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προπόνηση στην κίνηση μετά την μεταβίβαση. Ξέρετε, πάρα πολλές φορές, ιδιαίτερα στο άθλημα της καλαδοσφαίρεσης που παίζεται σε μικρό χώρο, απαιτεί συνεχή κίνηση των αθλητών. Με το που μεταβιβάζουμε, επειδή εμείς είμαστε η δράση, εμείς θα κινηθούμε και ο αμυντικός μας που θα αντιδράσει ακολουθεί η αντίδραση, μπορεί να δημιουργηθεί κατάσταση να είμαστε πάλι τελείως ελεύθεροι και να γίνει ξανά μεταβίβαση σε εμάς. Έκτη βασική αρχή είναι να μην κάνουμε λαμπεσμένη πάσα, γιατί αυτό κοστίζει στην ομάδα μας τέσσερις πόντους. Πώς το αντιλαμβάνεστε αυτό, πώς κοστίζει, υπάρχουν τετράποντα στο μπάσκετ. Για πες μου. Το καλάθι που πιθανά θα χάσουμε από την επίθεση. Και το σχεδόν σίγουρο καλάθι που θα δεχθούμε από την αντίπαλη ομάδα. Ξέρετε, τις περισσότερες φορές, μετά από λάθος πάσα, η ομάδα μας δέχεται εφυνιδιασμό. Ξέρετε για ποιο λόγο. Προφανής είναι ο λόγος. Δεν είναι προετοιμασμένοι για κάτι τέτοιο. Δεν έχει προπονηθεί μια ομάδα να γίνεται λάθος πάσα. Άρα οι παίκτες δεν είναι σε ετοιμότητα να γυρίσουν γρήγορα πίσω. Καμία ομάδα δεν προπονείται πώς να αντιδράσει μετά από λάθος πάσα. Γιατί δεν νοείται να κάνουμε λάθος πάσες. Θέλετε κάτι δεσποινείς, τελευταίες, δύο. Ακούγεστε πάντως. Εύδομη βασική αρχή. Προτιμάμε τις πάσες από τις τρίπλες γιατί με την πάσα η μπάλα ταξιδεύει πιο γρήγορα. Το αναφέραμε σαν μια κατάσταση τι πρέπει να κάνουμε για την τρίπλα. Ισχύει ότι η μπάλα ταξιδεύει γρηγορότερα με την πάσα απ'ότι με την τρίπλα. Πόσα είδη πάσας έχουμε. Πάρα πολλά. Υπάρχουν αρκετά είδη πάσας. Το πιο συνηθισμένο είδος πάσας είναι η πάσα στήθους. Λέγεται πάσα στήθους. Ξεκινάει από το στήθος του πασελ και καταλήγει στο στήθος του παραλήπτη. Αυτό που υποδέχεται. Περίπου το 60% των πάσων που γίνονται σε έναν αγώνα καλαθοσφαίρισης είναι πάσες στήθους. Είναι κυρίως περιφερειακή πάσα. Δηλαδή γίνεται περιφερειακά από το καλάθι. Χρησιμοποιείται πολύ περισσότερο από τους περιφερειακούς παίχτες ή αν θέλετε από τους κοντούς παίχτες. Θα πούμε παρακάτω όσον αφορά την τεχνική της πάσας. Είτε έχουμε να κάνουμε με την πάσα στήθους αναλυτικά πριν από την μεθοδολογία θα σας αναφέρω αυτά. Επιγραμματικά σας αναφέρω ότι έχουμε παράλληλα πόδια τα πέλματα στο άνοιγμα του ύψους του όμων, λυγισμένα γόνατα, τα χέρια μας είναι παράλληλα με το σώμα και ελαφρά παράλληλα με τα πλευρά και χαλαρά και η μπάλα κρατιέται στο ύψος του στήθους. Η θέση που σας περιέγραψα προηγουμένως σας θυμίζει κάποια θέση που αναφέραμε από την αρχή της τάσης θέσης. Η βασική θέση ετοιμότητας, η θέση ετοιμότητας λοιπόν που είμαστε με το που θα υποδεχθούμε την μπάλα σε αυτήν εδώ τη θέση είμαστε. Παραλλαγή πρώτη της πάσας στήθους είναι η σκαστή πάσα. Και λέγεται σκαστή γιατί η μπάλα σκάει στο δάπεδο στο έδαφος σκάει κάτω. Που χρησιμοποιείται για την τροφοδότηση των ψηλών παιχτών. Μπορεί κάποια να μου πει γιατί λέμε ότι χρησιμοποιείται για την τροφοδότηση των ψηλών παιχτών δηλαδή γιατί τροφοδοτούνται οι ψηλοι παίχτες με μία σκαστή πάσα. Πες μου. Όταν βρίσκονται κάτω από το καλάθι να τους δώσουμε σκαστή πάσα. Ναι για εκείνη την περίπτωση μιλάμε όταν είναι κοντά στο καλάθι. Πες μου τελευταία. Γιατί αν τον μαρκάρει κάποιος ψηλός παιχτός. Ούτως ή άλλως θα τον μαρκάρει κάποιος ψηλός. Πολύ σωστά. Ένα ψηλό παιχτή τον μαρκάρει ένας εξίσου ψηλός ο αμυντικός του. Και οι άμυνα είναι ψηλά συνήθως. Άρα μία σκαστή πάσα που θα έχει πάρει θέση ανάλογη ο συμπαίχτης μας θα είναι πιο εύκολο να περάσει. Πες μου Ιωάννα και το άλλο. Μπορούμε να περάσουμε και εμείς μπροστά μας ένα αμυντικό. Οπότε αν έχουμε και εμείς μπροστά μας έναν αμυντικό μπορούμε να κάνουμε σκαστή πάσα για να την περάσουμε στο συμπαίχτη μας. Για αυτούς ακριβώς τους λόγους που είπατε. Στον ευνηδιασμό επίσης χρησιμοποιείται η σκαστή πάσα. Και για την έναρξη ορισμένες φορές και για το τελείωμα. Ο ευνηδιασμός επειδή δεν οφείλεται να το γνωρίζετε όλοι είναι μια κατάσταση όπου βρίσκεται η επιτυφαίμενη ομάδα με παίχτη παραπάνω από την αμυνόμενη. Η πιο συνηθισμένη κατάσταση είναι η κατάσταση δύο επιτυφαίμενα εναντίον ενός αμυνόμενου. Ο ένας ο αμυνόμενος όπως καταλαβαίνετε δεν μπορεί να ελέγξει και τους δύο παίχτες. Άρα μπορεί να κάθεται σε μια θέση τέτοια που να προσπαθεί να κόψει πιθανές πάσες στον αντίπαλο. Άρα το τελείωμα χαμηλά και όχι σε σημεία που ελέγχει ο αμυνόμενος είναι μια κατάσταση που συμβαίνει αρκετά συχνά. Το ίδιο και για την έναρξη του ευνηδιασμού ορισμένες φορές ο παίχτης που πήρε την διεκδίκηση, το rebound και πάει να δώσει πάσα, αν έχει ένα αντίστοιχο αμυνόμενο ψηλό μπροστά του μπορεί να αναγκαστεί να κάνει σκαστή πάσα στο συμπαίχτη του για να ξεκινήσει. Το σημείο που πρέπει να σκάσει η μπάλα και από αυτή την κατάσταση παίρνει και την ονομασία της η πάσα είναι τα 2 τρίτα της απόστασης μεταξύ του πασέρ και του υποδοχέα. Η μπάλα φεύγει από το στήθος μας και σκάει στα 2 τρίτα της απόστασης μεταξύ του πασέρ και του υποδοχέα. Θέλω να σας επισημάνω σε αυτό το σημείο ότι στην μεθοδική διαδικασία που θα εφαρμόσετε για τη σκαστή πάσα μην αφήσετε 8 χρονούς, 10 χρονούς, γενικότερα νεαρούς αθλητές να υπολογίσουν τα 2 τρίτα της απόστασης. Βάλτε σημάδια που πρέπει να έχουν εκεί γιατί το ξεκίνημα μας θα είναι με σταθερές αποστάσεις. Πολλές φορές οι αρχάροι χτυπάνε την μπάλα είτε στη μέση είτε κοντήτερα σε αυτούς και δεν οδηγείται σωστά η μπάλα. Σημάδια στο δάπεδο είτε στο έδαφος είτε στο τσιμέντο ανάλογα με το χώρο που γίνεται η εξάσκηση είναι το καλύτερο στοιχείο το οποίο πρέπει να βάλουμε να προσθέσουμε στη διαδικασία της διδασκαλίας για να είναι αποτελεσματικότεροι. Αυτή είναι η κύρια τεχνική διαφορά με την πάσα στήθους το σημείο που στοχεύουμε. Τα χέρια μετά την πάσα δείχνουν το σημείο στο δάπεδο που χτύπησε η μπάλα. Η τρίτη βασικότερη πάσα όσον αφορά τη σκαστή πάσα έχει περίπου ένα 25% χρήσεις στη διάρκεια του παιχνιδιού. Η τρίτη πιο χρησιμοποιούμενη πάσα είναι η πάσα πάνω από το κεφάλι με ένα περίπου 15% χρήσεις ανάλογα με το επίπεδο των παιχτών και της ομάδας που παρακολουθούμε. Κυρίως χρησιμοποιείται από τους παιχτές που βρίσκονται κάτω από αμυντική πίεση όταν έχουμε ένα μεινόμενο μπροστά μας χρησιμοποιούμε την πάσα πάνω από το κεφάλι. Το πιο συνήθως λάθος που γίνεται στην πάσα πάνω από το κεφάλι είναι να βάζουμε την πάλα πίσω από το κεφάλι. Αντιλαμβάνεστε ότι σε αυτή την περίπτωση έχουν λυγήσει αρκετά οι αγγόνες μας. Ιδιαίτερα τα αγοράκια επειδή είναι κανονισμός του ποδοσφαίρου όταν κάνουν τα πλάγια να πάει η πάλα πίσω από το κεφάλι ολόκληρη για να είναι νόμιμο η εκτέλεση δυσκολεύονται σε αυτό το σημείο. Άρα εμείς όταν θα κομματιάσουμε μάλλον αυτή τη δεξιότητα για να τη διδάξουμε αυτό το κομμάτι θα το δουλέψουμε ξεχωριστά. Γιατί είναι λαφρά και καμένη οι αγγόνες παράλληλα μεταξύ τους το κράτημα της μπάλας γίνεται πάνω από το κεφάλι και μετά το ρίξιμο της μπάλας στα χέρια παράλληλα με το δάπεδο. Είναι πολύ καλή πάσα για τροφοδότηση των ψηλών. Κατάλληλη είναι η πιο κατάλληλη πρώτη πάσα μετά από το rebound για την έναρξη του ευφυνιδιασμού. Σας έκανα μια ιδιαίτερη μνία πως μπορεί να γίνει μια πάσα σκαστή για την έναρξη του ευφυνιδιασμού. Χρησιμοποιείται και η σκαστή πάσα για την έναρξη και για το τελείωμα του ευφυνιδιασμού. Η πάσα πάνω από το κεφάλι όμως είναι η πιο συνηθισμένη πάσα που γίνεται για να ξεκινήσει ο ευφυνιδιασμός. Παίρνει το rebound, αν είναι η ρακέτα μας εδώ, το καλάθι μας εδώ, παίρνει το rebound ο παίχτης, στροφή με το πιέα στο εξωτερικό πόδι και πασάρει σε ένας συμπαίχτης του, συνήθως ο χειριστής της μπάλας για να ξεκινήσει ο ευφυνιδιασμός. Όταν θα μιλήσουμε για το rebound θα πούμε γιατί κάνει στροφή με το πιέα και γιατί κάνει στροφή στο εξωτερικό πόδι. Ας μην το αναλύσουμε τώρα. Παραλλαγές που σας αναφέρω για όλες τις παραλλαγές αυτές που θα μιλήσουμε. Εσείς θα εξασκηθείτε και θα εξεταστείτε στις τρεις βασικότερες πάσες, στήθους, σκαστή και πάνω από το κεφάλι. Αναφορά θα κάνουμε σήμερα για να γνωρίζετε και ίσως να αναγνωρίζετε κάποιες πάσες που γίνονται συνήθως σε ψηλότερο επίπεδο αγώνων. Με τεντωμένο χέρι, bowling πάσα. Είναι η πάσα που γίνεται ακριβώς με αυτόν τον τρόπο, εξεζητημένης τεχνικής, ιδιαίτερα. Απετείται υψηλή τεχνική για να γίνει μια τέτοια πάσα. Την έχετε αναγνωρίσει, την έχετε δει αυτή την πάσα πουθενά σε κάποιους αγώνες που είδατε. Θεωρώ ότι αρκετές φορές τη χρησιμοποιεί αρκετές. Όταν του δίνεται η ευκαιρία τέλος πάντων, ο Δημήτρης Γιαμαντίδης. Φαίνεται ότι του αρέσει το bowling. Αλλά πολλές φορές κάνει μια τέτοια πάσα ιδιαίτερα μακρινή και μάλιστα με ιδιαίτερη επιτυχία. Όχι, στον αέρα γίνεται η πάσα. Εσύ λες τώρα το bowling που κυλάει η βάλα, ε, όχι. Απλά είναι ο τρόπος εκτέλεσης της τέτοιος που δίνει αυτή την ονομασία. Η πάσα όθυσης με ένα χέρι. Η όθυσης με ένα χέρι είναι η πάσα αυτή που γίνεται είτε από στάση είτε από τρίπλα. Πάλι τριπλάρουμε και ξαφνικά ενώ έχουμε κάποιον ελεύθερο συμπαίχτη για να μην χάσουμε χρόνο και πιάσουμε την πάλα κάνουμε αυτή την πάσα. Πάλι αρκετά σε σχέση με άλλους είδους παραλλαγές. Αλλά χρειάζεται να έχουμε ένα καλό επίπεδο τεχνικής για να τη συνεκτελέσουμε. Η μπέισμπολ πάσα ή μακρινή πάσα με ένα χέρι είναι η πάσα αυτή που είναι παρόμοια με τη ρίψη του μπέισμπολ. Κυρίως γίνεται από τη μια άκρη στην άλλη από κάποιους παίκτες. Υπάρχει κάτι, θέλετε να ρωτήστε κάτι. Δε σπινίστε θέλετε να ρωτήστε κάτι. Άλλη παραλλαγή είναι η πλάγια γυριστή πάσα με ένα χέρι. Γυριστή είτε εδώ είτε από εδώ. Η ραχεία πάσα πίσω από την πλάτη. Σας τις αναφέρω απλώς δεν τις αναλύω είναι πάσες που όπως σας είπα στην αρχή χρειάζονται και απαιτούν πολύ υψηλά επίπεδα τεχνικής. Πάσα χέρι με χέρι και drop πάσα. Η πάσα χέρι με χέρι τα τελευταία χρόνια που χρησιμοποιούν οι ομάδες σαν επιθετικό σύστημα το pick and roll. Το screen δηλαδή ενός ψηλού σε έναν κοντύτερο. Είναι αρκετά χρησιμοποιούμενοι και γίνεται όταν τοποθετεί σαν εμπόδιο το σώμα του ο ψηλός παίχτης. Ο συμπαίχτης του ρίχνει τον αμυντικό του στον ψηλό και αυτός του δίνει χέρι με χέρι πάσα ή μια drop πάσα. Η πάσα γυριστεί από πάνω ή ραβερσε πάσα είναι αυτή η πάσα ένας ψηλός παίχτης που κάνει σε κάποιον συμπαίχτη του που κόβει μέσα στη ρακέτα. Η πάσα follow όταν ένας παίχτης επιτυφαίμενος πιάσει την μπάλα ή αμυντικός πιάσει την μπάλα και ενώ είναι στον αέρα ακόμα μπορεί κατευθείαν να την πασάρει για γρηγορότερη εκτέλεση της επόμενης δράσης. Εάν είναι αμυνόμενος για τον ευνηδιασμό ή αν είναι συμπαίχτης στο ελεύθερος για να βάλει γρήγορα ένα καλάθι. Πάσα προς τα πίσω ιδιαίτερα εξαιρετημένη πάσα μπορεί να γίνει από δύο θέσεις είτε από το ύψος της μέσης είτε από το ύψος της ομοπλάτης. Είναι η πάσα που όταν ένας παίχτης συνήθως ένας χεριστής της μπάλας διπλάρει είτε μπορεί να κάνει πάσα εδώ στο συμπαίχτη του που έρχεται από πίσω είτε εδώ. Αυτού του είδους οι παραλλαγές χρειάζονται πολύ ψηλή τεχνική και πάλι γίνονται λάθη γιατί ακριβώς δεν έχουν ασφάλεια εκτέλεσης. Τα σημεία έμφασης που πρέπει να δώσουμε στη διαρρικιά της διδασκαλίας μας. Καλή πάσα είναι αυτή που μπορεί ο συμπαίχτης μου να πιάσει. Δεν νοείται να μην γνωρίζω τις δυνατότητες των συμπεκτών μου. Εφόσον λοιπόν τις γνωρίζω αντί στοιχεσπάσες το επίπεδο του συμπαίχτη μου πρέπει να κάνω. Αν ο συμπαίχτης μου είναι σχετικά αδύναμος στην υποδοχή και στο κράτημα της μπάλας και εγώ του κάνω μια πολύ δυνατή πάσα θα τη χάσει. Υπεύθυνος είμαι εγώ όμως. Όταν πασάρουμε κάνουμε ένα βήμα προς τον αποδέκτη. Ιδιαίτερα στους αρχάριους και στους νεαρούς είναι απαραίτητο για να δώσουν μεγαλύτερη ώθηση. Η κίνηση δηλαδή μπροστά την ώρα που πασάρουμε. Και αντίστοιχα κίνηση προς τα πίσω την ώρα που υποδεχόμαστε. Εάν είναι λίγο δυνατότερη από το επιτρεπτό την ώρα που είμαστε σε θέση ετοιμότητος υποδεχόμενη την μπάλα κάνουμε ένα βήμα πίσω. Με αυτόν τον τρόπο έχουμε πιο ασφαλή υποδοχή και καλύτερο έλεγχο. Κάνουμε μια τεχνική ανάλυση. Τοποθέτης τα πέλματα παράλληλα στο άνοιγμα των ώμων. Γόνατα ελαφρά λυγισμένα τα χέρια παράλληλα στα πλευρά ελαφρά μπροστά το σώμα μας και τα χέρια μας κρατάνε και την μπάλα στο ύψος του στήθους. Μετά τη ρήψη κίνηση του ποδιού μπροστά. Οι παλάμες στρίβουν προς τα έξω όπως είναι ακριβώς αυτό το σημείο που βλέπετε τις φωτογραφίες. Ποιος ο λόγος να δώσουν τις απαραίτητες ανάποδες στροφές. Μπορεί κάποια να μου πει που ήταν και καλή στη φυσική. Γιατί δίνουμε ανάποδες στροφές στην μπάλα κάνοντας την κίνηση ταχύτερη και ομαλότερη της μπάλας. Θυμάστε τα σώματα όταν κινούνται πιο αργά στο πάτωμα. Μιλάμε τώρα για την πάσα στήθους. Στροφές ανάποδες όταν ένα σώμα κινείται. Στο πάτωμα είναι όταν θα σκάσει μπάλα στη σκαστή πάσα. Εκεί θα μετατρέψει η περιστροφή δίνει μεγαλύτερη ταχύτητα όταν ένα σώμα κινείται στον αέρα. Γι' αυτό και όλα τα πολεμικά όπλα έχει σπίρες για να δίνεις τροφές στις σφαίρες για να κινούνται ταχύτερα προς το στόχο. Η περιστροφή δηλαδή κινεί το σώμα με μεγαλύτερη ταχύτητα. Αυτό μας κάνει να δίνουμε στροφή προς τα έξω της παλάμες. Είτε έχουμε πάσα στήθους είτε έχουμε σκαστεί είτε έχουμε πάσα πάνω από το κεφάλι. Η τελική θέση των χεριών είναι προς τα έξω. Μεθοδική διδασκαλία. Τα βήματά μας. Παρουσίαση της επιδεξιότητας ολοκληρωμένης. Να έχει μία εικόνα ο μαθητής αθλητής τι ακριβώς θα του διδάξουμε. Επιμερισμό της κίνησης σε κομμάτια. Για να κάνετε σας παρακαλώ για την πάσα στήθους ένα επιμερισμό της κίνησης. Είδαμε τα τεχνικά στοιχεία. Ακούω. Σε ποια κομμάτια θα επιμερίσετε. Ποια κομμάτια θα δουλέψετε χωριστά. Όταν η μπάλα είναι εκεί και ακριβώς αυτό είναι το πιο συνήθως λάθος που κάνουν. Να ανοίγουν οι αγγόνες. Οι αγγόνες είναι χαλαρά στα πλευρά. Παράλληλα με τα πλευρά. Η κίνηση των χεριών χωρίς μπάλα. Δεν είναι κάτι το οποίο είναι φυσικό. Δεν περπατάει κανένας και κάνει κίνηση έτσι. Ούτε υποδέχεται έτσι. Άρα ξεχωριστά δουλεύω την κίνηση των χεριών και των ποδιών. Ούτε στρίβουμε τις παλάμες μας προς τα έξω για να δώσουμε την τροφή. Άρα απομονωμένα μόνο την κίνηση χωρίς μπάλα είτε σε υποδοχή είτε σε ρήψη. Την δουλεύουμε ξεχωριστά. Επιμερισμό είπαμε την κίνηση σε κομμάτια. Έχουμε δύο λεπτά ακόμα σας παρακαλώ. Προκαταρτικές ασκήσεις για κάθε κομμάτι. Σύνθεση επιμέρους κομματιών. Εκτέλεση των βασικών κινήσεων σε στατική μορφή σε αργό ρυθμό. Όταν εκτελέσουμε την κίνηση σε αργό ρυθμό ακολούθως έχουμε τα βήματα της εμπέδοσης της επιδεξιότητας. Με ειδικές ασκήσεις. Εξομίουση του ρυθμού εκτέλεσης. Εκμάθηση των παραλλαγών της επιδεξιότητας. Εδώ σε αυτό το σημείο θα διδάξουμε μετά την πάσα στήθους της Καστή Πάσα. Που είναι μια παραλλαγή της. Τι θα διαφέρει θα βάλουμε εδώ σε αυτό το σημείο που να χτυπάει μπάλα. Να μην πηγαίνει στο στήθος αλλά θα αλλάξουμε το στόχο. Πάλι θα πάμε έτσι. Επιβάρρηση της επιδεξιότητας με διάφορες μορφές δυσκολίας. Ταχύτητα εκτέλεσης, χώρου, κατεύθυνσης, εμπόδια. Να παίρνω την πάσα από εδώ να τη δίνω εδώ. Να κάνω στροφές, συνδυασμό όλων αυτών. Παρεμβολία αντιπάλου. Παθητικά στην αρχή, ενεργητικά ακολούθως. Συμπεκτών και αντιπάλου. Παίρνω από έναν συμπαίχτη, δίνω σε κάποιον άλλον. Και ακολούθως έχουμε και αμυνόμενους. Παθητικά και ενεργητικά. Έτσι ολοκληρώνουμε τα βήματα για όλες τις δεξιότητες. Αλλά ειδικότερα για την πάσα που αναφέραμε σήμερα. Στα 30 δευτερόλεπτα που έχουμε υπάρχει κάποια ερώτηση. Σας ευχαριστώ, καλή εβδομάδα. |