Διάλεξη 6 / σύντομη περιγραφή

σύντομη περιγραφή: Παρακαλώ. Καλησπέρα σας. Συνεχίζουμε το δεύτερο μάθημα μετά τον Χριστός Ανέστη, έτσι μετά την αργία του Πάσχα, όπου επικεντρονόμαστε περισσότερο στα ειδικά θέματα της επικοινωνίας ανθρώπιπολογιστής, σχεδίαση, αλληλεπίδρασης. Και σε αυτή τη στιγμή, θα θέλαμε να συνεχίσουμε το δεύτε...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Πολίτης Διονύσιος (Επίκουρος Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Πληροφορικής / Επικοινωνία ανθρώπου-υπολογιστή - σχεδίαση αλληλεπίδρασης
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2015
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=d3bd389
Απομαγνητοφώνηση
σύντομη περιγραφή: Παρακαλώ. Καλησπέρα σας. Συνεχίζουμε το δεύτερο μάθημα μετά τον Χριστός Ανέστη, έτσι μετά την αργία του Πάσχα, όπου επικεντρονόμαστε περισσότερο στα ειδικά θέματα της επικοινωνίας ανθρώπιπολογιστής, σχεδίαση, αλληλεπίδρασης. Και σε αυτή τη στιγμή, θα θέλαμε να συνεχίσουμε το δεύτερο μάθημα. Παρακαλώ. Καλησπέρα σας. Αλληλεπίδρασης. Και σε αυτό το πλαίσιο, την προηγούμενη φορά καλύψαμε την αλληλεπίδραση για άτομα με αναπηρίες, όπως λέγονται τώρα. Παλιά λέγονταν άτομα με ειδικές ανάγκες. Και είπαμε ότι οι αναπηρίες, όσο δυσάρεστες και να είναι, για μας είναι επαιδείο λαμπρό, γιατί δείχνουν πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε μερικά πολύ δύσκολα σημεία στην ελληλεπίδραση ανθρώπου υπολογιστή. Και από εκεί προκύπτουν καινοτομίες που χρησιμοποιούνται στην καθημερινή μας ζωή. Τώρα θα προχωρήσουμε ένα βήμα περισσότερο και θα δούμε πως ένας άλλος τομέας έχει επηρεάσει την καθημερινή μας ζωή στην επικοινωνία ανθρώπου υπολογιστή που ήταν υπεύθυνος για τις κοσμογονικές αλλαγές. Και όλοι ξέρουμε πως στο χώρο των φορητών συσκευών η μεγάλη επέλαση, αυτό που άλλαξε εντελώς τα δεδομένα του χώρου, ήταν η εμφάνιση της εταιρείας Apple. Το εντυπωσιακό είναι ότι η εταιρεία Apple δούλευε χωρίς να το έχει αυτός ο στόχος της. Δηλαδή από το 2001 βάλθηκε σιγά σιγά να νεκραναστήσει το Walkman με νέα δεδομένα και εισήγαγε, απ'ότι ξέρετε, το iTunes Digital Library, άλλοι το λένε Jukebox, και σιγά σιγά εισήγαγε τη συσκευή που ήτανε να το φέρει στα αυτιά του καθενός μας. Δηλαδή θα έπρεπε το άκουσμα να έρθει αυτοί σε εμάς. Και δεν είχε σκοπό να λανσάρει κινητά τηλέφωνα. Ήτανε μια περίοδος που η εταιρεία αντιμετώπισε και κάποια σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Τα λέμε αυτά για την εταιρεία που είναι τώρα η νούμερο 1 εταιρεία παγκοσμίως. Δηλαδή έχει μια κεφαλιοποίηση απίστευτη. Δυό-τρεις φορές το χρέος της Ελλάδας, ας πούμε. Μια εταιρεία που ήταν υποπτόχευση. Και προσπαθούσε να βρει το στίγμα της. Και άρεσε να λανσάρει αυτήν εδώ τη συσκευή. Δεν υπάρχει καμία σκέψη για να γίνει κινητή η συσκευή, τότε κινητό τηλέφωνο. Δουλεύει σαν το γόκμα της δεκαετίας των 90, που το ξέρει πολύ καλά η γενιά μου, όταν ήμασταν φοιτητές σαν εσάς. Και αυτό έχει πάρα πολλά παράπλευρα θετικά αποτελέσματα. Σημειώστε τα έτη για τα οποία μιλάμε. Δηλαδή, δύο χιλιάδες τρία, ας πούμε. Ακόμα δεν έχει ήρθει η ευριζωνικότητα. Σιγά σιγά μπαίνει ο κόσμος στην ευριζωνικότητα. Και κατορθώνει η εταιρεία να κατεβάσει, ας πούμε, να πουλήσει ένα σύλληπτο αριθμό τραγουδιών. Τα τραγούδια τα χρεώνει σε πολύ λογικές τιμές. Δηλαδή, περίπου ένα δολάριο το τραγούδι. Και αυτό έχει θετικά παράπλευρα αποτελέσματα. Γιατί στηρίζει τη μουσική βιομηχανία. Σκεφτείτε να είσαι κάποιος επαγγελματίας και να θέλει να ακούσει λίγη μουσική. Δεν είναι πρόβλημα για αυτό να πληρώσει, ξέρω εγώ, τη βδομάδα πέντε έξι δολάρια, όσο έναν πακέτο τσιγάρα, ας πούμε, για να έχει τη μουσική του και να τα έχει αυτά σε βιβλιοθήκη, αυτό το βασικό. Δεν χρειάζεται να αλλάζει κασέτες, δεν χρειάζεται να αλλάζει φλασάκια. Τα χρειάζεται να τα έχουν στη βιβλιοθήκη του και μεταφέρονται και διαχειρίζονται πολύ εύκολα στη συσκευή του. Και έτσι στηρίζει και τη μουσική βιομηχανία και σιγά σιγά απογειώνεται η εταιρία και η ευριζωνικότητα. Φτάνει στα 100 εκατομμύρια τραγούδια, έτσι. Οπότε τα μεγέθη αρχίζουν να ξεφεύγουν από τον έλεγχο. Για φανταστείτε ένα σταθμό που είχε 100 εκατομμύρια τραγούδια. Μαδιοφωνικό σταθμό, έτσι. Σεφεύγουν από τα ανθρώπινα μεγέθη, γίνεται κάτι πολύ μεγαλύτερο. Οπότε θέλει υποβοήθηση, θέλει μηχανισμούς αναζήτησης, θέλει μηχανισμούς διαχείρισης. Αρχίζουν να πουλούνται μεγάλη αριθμή των συσκευών αυτών. Δηλαδή το 2005 προς 2006 πουλάει η εταιρεία 42 εκατομμύρια τέτοιες συσκευές. Τέτοιες συσκευές, τέτοια νούμερα συναντάμε μόνο σε πωλήσεις κινητών από γνωστές εταιρείες της κινητής τηλεφωνίας. Η συσκευή αυτή φυσικά είναι ακριβή, έχει όμως διαβαθμίσεις, έχει φτεινά μοντέλα, έχει ακριβά μοντέλα, έχει απ' όλα τα μοντέλα και λειτουργεί αναπτύσσοντας ένα δικό της interface, χωρίς να συναντά τέτοιου interface μέχρι τότε σε συσκευές κινητής τηλεφωνίας. Αυτά γίνονται παράλληλα με την προσπάθεια της Microsoft να προωθήσει μια έγκδοση των Windows XP ως λειτουργικό σύστημα κινητής τηλεφωνίας. Αλλά η κύρια στόχευση είναι η μουσική βιομηχανία και τη συνέχεια την ξέρετε, κάπου στο 2009 τα μεγέθη έχουν απογειωθεί. Οι πωλήσεις των iPod συσκευών φτάνουν τα 100 εκατομμύρια. Φτάνουμε σε ασύλληπτο άριθμο εφαρμογών και τραγουδιών που κατεβαίνουν. Η αυριζονικότητα έχει μπει σε κάθε τομέα της ζωής μας. Και τότε αυτή η εταιρεία λέει, μήπως θα το κάνω κινητό τηλέφωνο, γιατί συνέχεια την ξέρετε, δηλαδή απογειώθηκε και είναι η εταιρεία που έχει μια ηγετική θέση στην παραγωγή τεχνολογίας σε αυτόν εδώ το χώρο. Δηλαδή δεν κάνει πράγματα που θυμίζονται τόσο για τη σταθερότητά τους σε εφαρμογές πληροφορικής, όσο και με καλή επικοινωνία που έχουμε με τον άνθρωπο. Και αυτό ήταν την προηγούμενη φορά, ότι ο άνθρωπος γίνεται το μέσο και το κριτήριο επιλογής των πάντων. Αυτά που κολλάνε τώρα, εδώ και ένα-δυο χρόνια έχουν αρχίσει να γίνονται και τα πρώτα συνέδρια για την κινητή τηλεφωνία, για mobile applications, για mobile communication. Εμάς, σαν κατεύθυνση εκπαίδευσης, μας ενδιαφέρει το mobile communication και learning. Και πέρσι οργανώσαμε ένα πολύ πετυχημένο συνέδριο, σε συνεργασία με ένα πανεπιστήμιο της Αυστρίας, το οποίος ήταν τόσο πετυχημένο φέτος, που και φέτος θα το ξανακάνουμε στη Θεσσαλονίκη. Και επειδή θα υπάρξει η συμμετοχή δική μας, όπως υπήρξε και αντίστοιχη η συμμετοχή των περσινών συμβείτητών σας, θα υπάρξει και η συμμετοχή σε ερευνητικό επίπεδο του εργαστηρίου, αλλά θα υπάρξει και η συμμετοχή δική σας, με την έννοια ότι θα σας ασφαλίσουμε δωρεάν πρόσβαση στο συνέδριο. Το έχετε σε κάποιο καλό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης. Και επιπρόσθετα θα έχετε την ευκαιρία να βρείτε για αντικείμενα που αναπτύσσονται στο χώρο του mobile communication και learning, και στα οποία ενδεχομένως θα μπορείτε εσείς να κάνετε την διπλωματική σας ή ενδεχομένως να συνεχίσετε και για περιτέρων σπουδές. Συνεπώς βλέπετε ότι ο χώρος του mobile communication και learning προσφέρει καινούργιες ευκαιρίες. Το φετινό θέμα του συνεδρίου, το συνεδρίο που θα γίνει στις 19 και 20 Νοεμβρίου του 2015, έχει να κάνει με θέματα του mobile communication, με υποδομές και εφαρμογές. Και εδώ είναι που εμπλεκόμαστε εμείς ως χώρος εκπαίδευσης, γιατί παρατηρούμε ότι η εκπαίδευση συνέχεια πηγαίνει προς αυτές τις συσκευές, δηλαδή μπορεί στην τάξη του μέλλοντος, όχι του πολύ μακρινού μέλλοντος, όπου τώρα είμαστε εδώ πέρα δέκα άνθρωποι και παρατηρώ πως έχουμε ένα, δύο, τρία, τέσσερα, πέντε laptops, θα μπορούσαμε κάλλιστα σε λίγο καιρό να κάνουμε όλα αυτά εδώ πέρα τα πράγματα, με αυτές εδώ τις συσκευές. Και μάλιστα πιθανώς τα κάναμε και καλύτερα. Τώρα συνδεόμαστε με το Μέγαρο Μουσικής του Βερολίνου και βλέπουμε, ας πούμε, τη φιλαρμονική του Βερολίνου. Είναι τόσο καλό το Μέγαρο Μουσικής τους, αλλά πιο καλή είναι και η οργάνωση διαδικτυακής υποδομής, ώστε μπορείς να παρακολουθήσεις τις συναυλίες και από τον υπολογιστή σου ή από την ταμπλέτα σου. Πληρώνεις πιο χαμηλό εισιτήριο, δεν την παρακολουθείς live, ή μπορείς να δεις κάποια συναυλία που έγινε. Αλλά το εντυπωσιακό αυτές τις συναυλίες που θα σας δείξω, που αρχίζει με τους υπέροχους εφτά, και λοιπά και λοιπά, μπορείτε να δείτε και εσείς γιατί είναι δωρεάν γιατί ούτε αυτή εδώ. Το χαρακτηριστικό αυτής της συναυλίας που με τράβηξε και θέλω να σας το πω, είναι ότι είναι η συναυλία των μουσικών σχολείων της Γερμανίας. Μαζέψα την καλύτερη ορχήστρα των μουσικών σχολείων της Γερμανίας, την πήγανε στο Μέγαρο Μουσικής του Βερολίνου και τη βγάλανε στο διαδίκτυο, έτσι την παρακολούθησαν ζωντανά όσοι την παρακολούθησαν, και στη συνέχεια την έχουν τώρα για να τη δείχνουν. Έχει καμία σχέση με ό,τι συζητάμε εμείς τώρα? Βεβαίως έχει, το Παδεμπιστήμιο μας έχει μια φοβερή ορχήστρα, είναι τόσο μεγάλο μια φοβερή ορχήστρα, η οποία παίζει στην Έθουσα Τελετών. Εντάξει η Έθουσα Τελετών δεν είναι ακριβώς το Μέγαρο Μουσικής του Βερολίνου, αλλά έχει το καλό ότι είναι μια εκπληκτική Έθουσα Τελετών, στην οποία είχε γίνει το Παγκόσμιο Συνέδριο Μουσικής Πηροφορικής του 1997. Και μπορώ να σας πω ότι ένα εξοπλιστή πάλι κατά, αλλά έχει φοβερή ακουστική, μεγάλη χορητικότητα και φοβερή διαδραστικότητα. Σε πολλά σημεία καλύτερη του Μεγάρου Μουσικής του Βερολίνου. Δηλαδή εκείνη η τυχογραφία που έχει από πίσω, ψηφιδωτό έτσι, είναι σπανιότατο. Ήταν 10 χρόνια για να γίνει μόνο εκείνο έτσι. Το μειονέκτημα ποιο είναι, δηλαδή πως έχουμε μειονέκτημα σε υποδομές, ναι. Δεν τα βιντεοσκοπούμε, γιατί η βιντεοσκόπηση έχει ένα κόστος, αλλά αν δημιουργήσει υποδομές, τότε η βιντεοσκόπηση μπορεί να γίνει φτινά. Δεν θα γίνει προφανώς με μία κάμερα σαν αυτή που έχει χρυσάνθει τώρα, που πάλι γίνεται με δαπάνες του Πανεπιστήμιου. Τα χρειαστούν δεχομένως 3-4 κάμερες. Θα χρειαστεί μικροφωνική εγκατάσταση έτσι, να γίνει μίξη κλπ. Αυτά κατορθώ στο Πανεπιστήμιο και τα κάνει, μετά θα μπορεί να διαθέτει, όπως κάνει η Φιλαρμονική του Βερολίνου, υλικό τρομερά μεγάλης αξίας. Και όλα αυτά εμείς θα προωθούμε σαν mobile communication και learning, αυτό έχει σημασία και εκεί ήθελα να καταλήξω, στις φορητές συσκευές, οι οποίες παρουσιάζουν μεγαλύτερη διαδραστικότητα. Άρα εμείς τι κάνουμε τώρα σε μεταπτυχιακό επίπεδο, σχεδιάζουμε αυτήν την διαδραστικότητα. Δεν μαθαίνουμε κάποια συγκεκριμένη γλώσσα προγραμματισμού, δεν έχει νόημα τι να μάθεις σε μεταπτυχιακό επίπεδο και πόσο θα σε πάρει να τη μάθεις. Απλώς ψάχνουμε γενικά, ανάλογα με τις γνώσεις που ήδη έχει το καθένα σας και είναι προσωπικές, είναι διαφορετικές σε κάθε ομάδα, σε κάθε άτομο. Προσπαθούμε να δείξουμε ότι υπάρχουν μηχανισμοί πολύ μεγάλης διαδραστικότητας. Για παράδειγμα, να παίξω drums δεν μπορούσα ποτέ με αυτόν τον υπολογιστή, δηλαδή όσες εφαρμογές αναπτύσαμε εμείς τα προηγούμενα δέκα έτη και το ξέρουν οι δικοί μας φοιτητές, οι προπτυχιακοί δικοί μας φοιτητές, εντός αυτήν που κάνει διπλωματικές μαζί μου, δεν μπορούσαμε ποτέ να αναπτύξουμε αυτόν τον είδος την αλληλεπίδραση και διαδραστικότητα. Μιλάμε για πολύ αυξημένη διαδραστικότητα και πρέπει εμείς να δείξουμε τις υποδομές, τα θέματα και τις εφαρμογές που θα λύσουν αυτήν τη διαδραστικότητα. Και λύονται πολλά θέματα, όπως ασύρμα της επικοινωνίας, έτσι. Αν, για παράδειγμα, αυτή τη στιγμή χρησάνεται με ηχογραφία ασύρματα. Θα μπορούσε να είναι ασύρματη και η διάδραση, ασύρματη και η παρουσίαση των εργασιών, αλλά και πιο προχωρημένα θέματα, έτσι. Για παράδειγμα, αυτό το πιανάκι και την ελληλεπίδραση που έχει, δεν μπορώ να την κάνω πάλι με αυτούς τους υπολογιστές. Μήπως ξέρετε γιατί? Γιατί αυτοί οι υπολογιστές δέχονται ένα μόνο σημείο ελληλεπίδρασης. Δηλαδή μόνο trackpad θα μπορούσα να βάλω, αλλά δεν έχει νόμιμα και με το trackpad να παίζω. Πρέπει να παίζω το χέρι μου εδώ και θα είναι εικόνα εκεί. Άρα βλέπω ότι τα μπλέτα είναι αυτή που έχει τη μέγιστη ελληλεπίδραση. Και έτσι ό,τι μαθαίνουμε βρίσκεται τη μέγιστη εφαρμογή του αυτή τη στιγμή εδώ πέρα, όπου γίνεται ένας χαμός. Για παράδειγμα, οι κινήσεις που γίνονται σε αυτόν τον υπολογιστή είναι 4-5, το σχεμαπαριφήμισης παλιότερο μάθημα. Στις τα μπλέτες έχουν βγει μέχρι στιγμής 11-12 και αυξάνει ο αριθμός. Και κάπου που πρωτοστατεί στο χώρο βγάζει καινούργιες κινήσεις. Μια κινήση, κοιτάξτε, είναι να παίζεις με πολλά βάχτυλα ταυτόχρονα. Και τώρα, άμα αναπτύξουμε εμείς και interfaces, θα μπορούσα να αναπτύξω αυτό το πιανάκι σε μια δεύτερη συσκευή, η οποία επίσης θα επιδρά ασύρρηματα, εννοείται, με την πρώτη, δηλαδή μέσω Bluetooth ή Wi-Fi κάποιου είδους dongle, μια τρίτη συσκευή, για να δημιουργήσω πρωτόκολλα αυξημένης διαδραστικότητας, που είναι ένα ερευνητικό θέμα. Σε αυτό το συνέδριο, που μάλλον είναι προς την περιφέρεια, αναπτύσσονται πολλές φορές πολύ εντυπωσιακά πράγματα, που δεν αναπτύσσονται στα κεντρικά συνέδρια και γι' αυτό θα δει όλοι όλοι ελπίζω που θα έρθετε, ότι θα αναπτύξουμε πράγματα που είναι απίστευτα. Δηλαδή, ειδικά η δική μας ερευνητική ομάδα, το Tupoe, αρχίζει να κινείται σε πράγματα που έχει παγκόσμια πρωτοπορία. Κάναμε τις πρώτες δημοσιεύσεις πέρσι και θα συνεχίσουμε γι' αυτό που λέγεται brain computer interface. Το βλέπουμε μία μουσική έκφραση, δηλαδή σκεφτείτε ας πούμε να είχα Google Glasses, δυο-τρεις τέτοιες συσκευές, έτσι, και να έπαιζαν αυτές τις συσκευές και με τα γυαλιά. Τραλά πράγματα μπορεί να κάνει κανείς ή με τα κοχλιακά εφητεύματα που μας απασχολούν σε σχέση με την ιατρική πληροφορική και ούτω καθεξής. Βλέπετε δηλαδή τι εντυπωσιακά πράγματα μπορεί να ασχοληθεί κανείς και σε αυτά θέλω να στραφείτε με τις εργασίες που κάνετε και επειδή έρχεται το συνέδριο να σας δώσω την ευκαιρία να στρέψετε τις εργασίες σας προς τα εκεί και όσοι θέλετε να δώσετε αργότερα επιλέγοντας τη διπλωματική σας, είτε σε εμένα ή σε κάποιον συνάδελφο άλλο, αφού όλοι εμπλεκόμαστε σε αυτόν τον χώρο, να δώσετε μια πραγματικά ερευνητική ιδιάσταση σε αυτά που κάνετε και να φύγετε σαν πύρα, με μεγάλη όρθιση προς τα μπρος. Δηλαδή σε αυτά τα πράγματα δεν είμαστε περιφέρια, λέμε πράγματα που λέγονται τα καλύτερα συνέδρια του κόσμου, πιστέψτε με. Θα το δείτε αυτό πολύ εύκολα. Η Apple, βέβαια, συνεχίζει το πανηγύρι της. Εδώ πέρα βλέπουμε το πολύ γνωστό λογισμικό, ξέρω εγώ, Ableton Logic Express που κάνει και βλέπετε τα interfaces πώς γίνονται σε άπλων μηχανές. Αλλά αντιλαμβάνεστε πολύ καλά πως αυτά εδώ τα interfaces για να παίξουν σωστά, θέλουν κάποιοι τέτοιοι είδους συσκευές. Πιγένουμε σε συσκευές που μπορείς να τις χειρίζεσαι κάπως έτσι. Πάμε πολύ μπροστά τη διάδραση. Σκεφτείτε όλα αυτά εδώ πέρα που γίνονται στον χώρο, να σας πω μερικά πραγματάκια και μετά να δώσω τον λόγο σε εσάς. Οπότε, με όλα σας που σας είπα, πάμε στο δεύτερο μέρος των ειδικών διαπαφών. Δηλαδή, μιλήσαμε για άτομα με ανάγκες, για άτομα με αναπηρίες που χρήζουν της δικής μας βοήθειας, με το πιο γνωστό φαινόμενο των Steven Hawkins που ζει και συμπεκοινωνεί με αυτά εδώ πέρα τα πράγματα. Μιλήσαμε για brain-computer interfaces και τώρα μιλάμε για μουσικές διαπαφές και την ευχριστία την οποία έχουν. Δηλαδή, η ιστορία της Apple έδειξε ότι η μουσική είναι ένα πλούσιο μέσο επικοινωνίας, έχει ένα πολύ εντυπωσιακό χαρακτηριστικό ότι είναι global γλώσσα. Μήπως ξέρετε πόσες γλώσσες υπάρχουν παγκοσμίως? Λογικό να μην το ξέρετε, είναι 7.000%. Εντάξει, δεν είναι έτσι, είναι 5-6 γλώσσες που είναι πολύ βασικές, ανάλογα με το που ζει και καθένας. Η ελληνική είναι μια πολύ βασική γλώσσα και αυτό δείχνει το πλειοτικά της χαρακτηριστικά, όχι επειδή μιλείται πάρα πολύ, μιλείται από 17-20 εκατομμύρια ανθρώπους. Αλλά έχει μεγάλη σύγχρονια, μιλείται σε πολλά πλάτη της γης, από Αυστραλία μέχρι Αμερική, από βόρειες περιοχές. Τώρα με τις ιστορίες μάθαμε ότι μιλάνε ελληνικά και στην Κριμαία. Το ξέραμε δηλαδή, αλλά τέλος πάντων, έτσι, και μέχρι ο Ιωχάνεσμπουργς στη Νότια Αφρική που είχε ισχυρή ελληνική παρικία και φυσικά και οι Μαύροι, ιδίως ο Γιούντ Ορθόβουκς στην Αφρική και αυτοί οι ελληνικά μιλάνε. Έχει μια συγχρονία εντυπωσιακή, το βασικό είναι ότι έχει μια διαχρονία, δηλαδή είναι μια γλώσσα 3,5 χιλιάδων ετών τουλάχιστον. Και το τρίτο και βασικό είναι πολύ ποιοτική γλώσσα, δηλαδή αυτό που λέμε ότι τελικά βλέπουμε τα προϊόντα τα οποία επιβιώνουν στο χώρο μας είναι αυτά που έχουν ποιοτική διάσταση. Πρέπει να πεις εις γιατί αυτή η συσκευή κάνει όσο κάνει και τι εφαρμογές έχει. Κι είπαμε αυτή η συσκευή αξίζει γιατί έχει πολύ καλή διασύνδεση με το σύννεφο, δεν η αξία της 100, 200, 300 ευρώ, πολύ πολύ πολύ μεγαλύτερη. Αυτά λοιπόν για τη μουσική. Τώρα ποιες είναι οι ειδικές διαπαθές οι οποίες υπάρχουν. Υπάρχει το πρότυπο MIDI το οποίο αναφέρουμε γιατί είναι το πρώτο μεγάλης εμβαίλειας έξυπνο interface. Δηλαδή interface είναι θεωρητικά και το parallel interface. Να όλοι οι υπολογιστές έχουν ένα parallel interface έτσι, ακόμα και τα λάπτοπς τα παλαιότερα, με το οποίο μπορείς να δεις εκτυπωτή. Αλλά έχει καμία σχέση το parallel interface που απλώς συνέβη σε ένα RS232, όπως το λένε τέλος πάντων, ή το serial interface έχει καμία σχέση με ένα interface άλλου επιπέδου, όπως είναι το MIDI το οποίο επέτρεπε μουσικά όργανα να συνδέονται μεταξύ τους. Το MIDI όμως ακριβώς απέδειξε ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στη μοντελοποίηση της μουσικής και γι'αυτό όλοι εδώ και 20 χρόνια λέμε πως πρέπει να πάμε ένα επίπεδο παραπέρα από το MIDI. Αυτό που καλεί εντύπωση είναι ότι ενώ διαγνώσαμε εδώ και 20 χρόνια από το 1997-1998 ότι πρέπει να πάμε κάπου αλλού, εντούτοις δεν έχουμε κατορθώσει να πάει. Γιατί? Εδώ αρχίζονται δύσκολα. Και εδώ πέρα λέμε ότι μια γλώσσα, είτε είναι γλώσσα προγραμματισμού, είτε είναι γλώσσα διεπαφών, δηλαδή γλώσσα λιλεπίδρασης, γλώσσα διάδρασης, είτε είναι web γλώσσα, είτε, είτε, είτε, είτε είναι MIDI, δηλαδή είναι μια διεπαφή, ένα interface για μουσικά όργανα οτιδήποτε άλλο, πρέπει να έχει μια καλή δόμιση και να προσιδιάζει αυτό που λέγεται brain-to-beater interface. Αυτό ανακαλύπτουν οι ξένοι στην ελληνική γλώσσα και γι' αυτό την ανασύρουν στο προσκήνιο. Δηλαδή, μιλήσαμε για το φλάσι προηγούμενο μάθημα, στήλει πάρα πολύ ότι αυτό φεύγει και στη θέση του τι έρχεται? Το χάος δηλαδή. Δεν έχετε κάτι συγκεκριμένο. Λέμε, δεν υποτιμούμε, μπορεί να βγάλει κάτι καλύτερο, απλώς δείχνει την πολυπλοκότητα του προβλήματος. Έτσι, λοιπόν, αναφερόμαστε στο MIDI interface, το βλέπουμε το σύστημα MIDI. Για όσο δεν παρακολουθήσατε προπτυχιακά μαθήματα, θυμίζουμε ότι ο πρωτόκολλο MIDI επιτρέπει synthesizers να επικοινωνούν με τα κομμάτια του. Βλέπουμε, λοιπόν, το πρωτόκολλο, το πρωτόκολλο, το πρωτόκολλο, το πρωτόκολλο, το πρωτόκολλο, το MIDI επιτρέπει synthesizers να επικοινωνούν μεταξύ τους, μουσικά όργανα να επικοινωνούν μεταξύ τους, υπολογιστές να επικοινωνούν με μουσικά όργανα, είτε δηλαδή είναι γενήτριες, είτε είναι sound modules, είτε είναι υπολογιστές, είτε είναι synthesizers, είτε είναι sequencers ή οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να είναι. Και εδώ πέρα βλέπουμε αυτήν εδώ την εικόνα. Εντάξει. Και παρατηρούμε ότι για πρώτη φορά μπορούμε με software, αυτό έγινε πριν από δυο χρόνια, είναι πολύ καινούργια κατάκτηση, παρατηρούμε με software να αναπαραστήσουμε αυτό εδώ πέρα το πραγματάκι, να δίνει καταλήψει αυτό το keyboard. Και ξέρετε κι εσείς ότι έγινε με αυτό το keyboard που έχει ο υπολογιστής, το οποίο είχε κατασταθεί με ένα software keyboard, το οποίο για πρώτη φορά και το ένα και το άλλο keyboard δέχεται να προχωρήσουν τα πράγματα όσον αφορά τις δυνατότητες αηλεπίδρασης με ένα σύστημα, εδώ μουσικό σύστημα, εδώ τον υπολογιστή. Δηλαδή μπορούμε να οδηγηθούμε ακόμα και σε νέα διάταξη των πλήκτρων, για παράδειγμα, ή να εισάγουμε κάποια άλλα στοιχεία όπως ήδη έχουν εισαχθεί καινούργια πλήκτρα, καινούργια σύμβολα κτλ κτλ. Ένα δεύτερο στοιχείο το οποίο έχει εντυπωσιάσει πάρα πολύ είναι τα προγράμματα συγγραφής, τα οποία πάμε εδώ και 25 χρόνια, δηλαδή όπως έχουμε το office με το οποίο γράφουμε, σε αυτά τα προγράμματα μπορούμε να γράψουμε μουσική. Το εντυπωσιακό που έχει έρθει τα τελευταία 10 χρόνια μπορούμε και να την ακούσουμε. Δηλαδή αυτό το πρόγραμμα ταυτόχρονα και είναι μια μικρή ορχήστρα που το αποδίδει αυξανόμενα σε ακόμα ακόμα καλύτερη ποιότητα. Αυτή είναι μια δική μας ερευνητική δουλειά που έχουμε κάνει το 1907, όπου σε ένα PC γράφαμε βυζαντινή σημειογραφία και σε ένα Unix Workstation μέσω ίντερνετ στέλναμε τα μηνύματα αυτά εδώ για να παίξει στο Workstation τη μουσική. Τότε ένα PC δεν μπορούσε να παίξει real-time τη μουσική, γι' αυτό καταθήκαμε σε αυτήν την πατέντα. Αλλά κάνοντας αυτά τα πράγματα το 1997 μέσω διαδικτύου δώσαμε, μας ήρθε μια ιδέα χωρίς να το ξέρουμε αυτό τότε, ότι ξέρεις μπορείς στο μέλλον με αυτόν τον τρόπο να βάλεις να επικοινωνήσουν δύο συσκευές, δηλαδή όπως το κάναμε τότε με sockets, και έτσι θα προωθηθεί ένα καινούριο interface. Θα μπορούσε για παράδειγμα αυτό να γίνει ένα enhancement, μια καινούρια προσθήκη του Bluetooth interface. Λέμε ένα παράδειγμα, ώστε να βούλε μπλουτούφ όργανα ας πούμε, αν θέλουμε να το κάνουμε μέσω διαδικτύου κτλ. Για τα συστήματα εγγραφής δεν χρειάζεται να πω, δηλαδή από τις καλύτερες συσκευές εγγραφής είναι αυτή εδώ η εγγραφή. Γιατί? Γιατί δεν χρειάζεται να κάνει τον κόπι που κάνει χρυσάνθι κάθε φορά για να ηχογραφήσεις. Μπορεί να μην ηχογραφεί τόσο καλά ως ένα πολύ καλό μικρόφωνο, αλλά είπαμε ότι είναι παντού και πάντοτε διαθέσιμη. Πολύ μικρής σε μέγεθος, άρα μπορεί να την βάλεις και πολύ κοντά, σε κάποιον που μιλάει για παράδειγμα και ένα σωρό άλλα τέτοια πράγματα. Και το καινούριο στοιχείο που έχει έρθει είναι ότι αρχίζουν σε αυτές τις συσκευές να αναπτύσσονται τέτοιου είδους προγράμματα. Δηλαδή προγράμματα με τα οποία μπορείς να επεξεργαστείς τον ήχο και αυτό να γίνει native. Ωραία, αυτά που κολλάνε, κοιτάξτε πού κολλάνε, κολλάνε στο ότι η σχεδία συλληλεπίδρασης στις φορητές συσκευές δεν έχει ακόμα δημιουργεί στα δικά της native περιβάλλοντα. Δηλαδή πώς προγραμματίζουμε τις φορητές συσκευές μέσω μιας σταθερής συσκευής, ενός λάπτοπ. Πώς χειριζόμαστε το interface μιας τέτοιας συσκευής αν κάνουμε rapid prototyping μέσω ενός web interface, μέσω του cloud δηλαδή. Δηλαδή ενώ αυτές τις συσκευές σε κάποιους άξονες σε κάποιους επιμέρους τομείς παρουσιάζουν τρομερή διάγραση, αυξημένη ανεπίδραση και είναι ότι καλύτερο για μας σε κάποιους άλλους τομείς είναι απελπιστικά πίσω. Και δεν θα του θέλουμε να δούμε τι εξελίξεις μπορούν να έρθουν και πώς αυτά μπορούν να ενσωματωθούν. Ποιο είναι το διακύβευμα αυτού του πολέμου, του πόλεμου αυτός στον οποίο αναφερόμαστε έτσι. Είναι τρομακτικό με την έννοια ότι η σηματοδότηση αυτών των συσκευών έδειξε νέες γεωπολιτικές αλλαγές. Νέες χώρες ήρθαν στον προσκύνιο και χώρες που είχαν ισχυρή ιδιονηχανία πάνω σε αυτά τα πράγματα φαίνεται πως έχουν καθίσει πολύ επικίνδυνα. Ας πούμε η Φιλανδία ήταν μια τέτοια χώρα η οποία από αυτές τις συσκεδές έχει υποστήτρωμακτική ζημιά. Γιατί έχει υποστήτρωμακτική ζημιά? Πες Μασινικό. Αυτές τις συσκευές ήταν το εθνικό προϊόν της χώρας. Και αυτή τη στιγμή πάνε κλείψη και σαν όνομα αυτό είναι το εντυπωσιακό. Εκεί που ήτανε πρώτη σε πολύς παγκοσμίως. Αυτή η στιγμή ήταν μια συσκευή παγκοσμίως αλλά δεν έχει συμβασιμίσει πάρα πολύ. Και το δεύτερο και αστείο που άκουσα είναι το εξής ότι η δεύτερη ζημιά που υπέστηκε στη Φιλανδία είναι ότι έχει πολλά δάση Φιλανδία και βγάζει πολύ χαρτί. Ποια συσκευή απειλεί το χαρτί, δηλαδή λειτουργεί ενταγωνιστικά στο χαρτί? Το tablet. Το tablet, δηλαδή ακόμα και μια σημείωση την κάνεις πολλές φορές στην ταμπλέτα σου. Δεν την κάνεις σε χαρτί και η νέα τάση είναι όλα να γίνονται και κάποιο είδους διάδραση με το σύννεφο ή το διαδίκτυο. Και φυσικά υπάρχουν τα συστήματα επεξεργασίας της κυματομορφής τα οποία δεν δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση γιατί πιο πολλοί κινούνται στον χώρο του digital signal processing και δεν έχουν να κάνουν τη διάδραση που είναι το κύριο δικό μας αντικείμενα. Συμπεράσματα λοιπόν για να κλείσουμε αυτήν εδώ την ενότητα, ότι η μουσική πληροφορικήώντας ένας χώρος παγκόσμιας δεκτικότητας, δηλαδή τη μουσική την καταλαβαίνουν όλοι, πολλές φορές και χωρίς να καταλαβαίνουμε τη γλώσσα ενός τραγουδιού, είμαστε πολύ ευχαριστημένοι, έχει κάποια μηνύματα να μας δώσει και γίνεται και γεννήτορας παραλαγών του τραγουδιού αυτού διασκευών στη γλώσσα μας και του καθεξής και μπας περιπτώσει είναι ένας χώρος στον οποίο επικοινωνούμε όλοι, όλη η υγεία επικοινωνία μέσω της μουσικής. Η μουσική λοιπόν έχει χαρακτηριστικά παγκόσμιας γλώσσας, έχει γλώσσας επικοινωνίας και με τις καινούργιες συσκευές εμφανίζει και χαρακτηριστικά διάδρασης. Με αυτά τα χαρακτηριστικά η Apple κατάφερε το iPod να το κάνει iPhone ας πούμε και να δημιουργήσει μια τρομερή κινητικότητα σε ένα χώρο ο οποίος σοξαυτικά απογειώθηκε. Απογειώθηκε με ποια έννοια? Η Apple δούλευε ένα πολύ διαδραστικό interface από ό,τι βλέπετε με τις διαφάνειες επί 10 αιτή. Το iPod ήταν μια σκευή αρκετά άκρηδη, υπήρχε και iPod που έκανε και 300 ευρώ. Η μέση τιμή ήταν γύρω στα 200 ευρώ, δεν ήταν ευθύνη σκευή. Για να σε πεις να την πάρεις τι έπρεπε να σου δώσει πολύ καλό λογισμικό, πολύ καλή διαδραστικότητα και ήδη το διακύβευμα είχε πολύ έντονη διαδραστικότητα. Δηλαδή εσύ έπρεπε να το πεις σε ένα τραγούδι, προσέξε το, μέσω iTunes να το κατεβάσεις, μέσω διαδικτύου να το μεταφέρεις στο iPod σου, στη βιβλιοθήκη του iPod και το σημαντικό ήταν να πληρώσεις κιόλας. Δηλαδή κοιτάξτε πόσες έννοιες ανέπτυσε, e-commerce. Διαδικτυακές βιβλιοθήκες, digital libraries. Ακόμα και αυτή η παρουσίαση που κάποτε θα βγει, θα είναι ένα στοιχείο ενός digital library. Με κατοχύρωση πνευματικής ιδιοκτησίας, ενδεχομένως με royal keys κτλ κτλ. Και όλα αυτά τα τα πρόσφερε στο χώρο της κινητής τηλεφωνίας, σε σχέση με τον ανταγωνισμό, τα πρόσφερε να προσδώσει μεγάλη-μεγάλη προστηθέμενη αξία. Και το λέω αυτό, γιατί τον καιρό εκείνο θα θυμούνται οι παλαιότεροι. Είχε ένα πολύ ωραίο λειτουργικό σύστημα στους υπολογιστές. Το Symbian, το έχετε ξανακούσει, ήταν εξαιρετικό έτσι. Δεν φαίνονταν αισθερή σε σχέση με το IOS. Γιατί όμως η Apple, ας πούμε, πήρε όλη την μπάνκα. Γιατί το Symbian δεν είχε ορίζοντα πέρα τα κινητά τηλέφωνο. Το Symbian δηλαδή έβλεπε αυτή τη συσκευή σαν μία συσκευή των 300-400-500 ευρώ. Άρα, ό,τι έκανε άξιζε, αλλά ήταν κάτι που άξιζε 300-400-500 ευρώ. Το iPhone τι έκανε? Μεταφέροντας όλη την εμπειρία από το iPod, δηλαδή ότι πρέπει να κάνω e-commerce, ότι πρέπει να κάνω διασύνδεση με το διαδίκτυο, ότι πρέπει να διαχειρίζομαι πολυμέσα, που το Symbian δεν το έβλεπε έτσι. Έβγαζες μια φωτογραφία και δεν υπήρχε η έννοια να την ανεβάζω στο Facebook. Την διαδίδω, την κάνω share με κάποιον τρόπο. Αυτά πρόσφερε η Apple και αυτή η αυξημένη διάδραση ήτανε που έδωσε αυτήν την πολύ μεγάλη αξία. Άρα, εμείς και με τις εργασίες αυτές μπαίνουμε στο κομμάτι που σχεδιάζουμε αυξημένη αλληλεπίδραση. Αυτό θέλω να σας μείνει από το θετικό μάθημα. Να βρείτε λύσης ο καθένας στο θέμα το οποίο έχει. Πώς η διάδρασή μας και η λεπίδρασή μας θα γίνει μεγαλύτερη, γιατί έτσι δίνουμε αξία σε αυτά που κάνουμε και έτσι προσδοκούμε προσπορισμό.