: Καλησπέρα, ονομάζομαι Στέφανος Αλεβύζος, είμαι ψυχολόγος στον εθελοντικό οργανισμό για τα παιδιά, το Χαμόγελο του Παιδιού. Στον απόηχο μιας έρευνας που πραγματοποιήθηκε από το Χαμόγελο του Παιδιού και παρουσιάστηκε σε σχέση με την ασφάλεια του διαδικτύου, στον απόηχο λοιπόν αυτού του βίντεο αποφασίσαμε να μιλήσουμε σήμερα μαζί σας για τους κινδύνους στο διαδίκτυο, για το τι μπορούμε να κάνουμε μέσα στο διαδικτύο για να προστατεύσουμε τα παιδιά μας και να προστατευτούμε και οι ίδιοι. Γιατί η μεγάλη ανησυχία των γονέων είναι τι συμβαίνει, αυτή είναι η πραγματικότητα των παιδιών στο διαδικτύο. Με πολύ μεγάλη σιγουριά μπορούμε να σας πούμε ότι είναι και αυτή η πραγματικότητα των παιδιών στο διαδικτύο. Και όχι μόνο των παιδιών αλλά και των ενηλίκων. Υπάρχει η πιθανότητα να αντιμετωπίσουν ένα μέρος των κινδύνων που είδατε στο συγκεκριμένο βίντεο. Αυτή η κινδύνη αποτέλεσε ένα σοκ. Ήταν ένα ξύπνημα, μια ανησυχία πολύ μεγάλη στους γονείς. Δεχθήκαμε πάρα πολλά μηνύματα, πάρα πολλά τηλεφωνήματα στην Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα παιδιά ΣΟΣ 1056. Πολλές από τις απορίες είχα να κάνουν ποια είναι αυτή η εφαρμογή. Νομίζω ότι πέρα από το όνομα της εφαρμογής, το βασικό που πρέπει να ξέρετε είναι ότι όλες αυτές οι εφαρμογές έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Μια πραγματική αναπαραγωγή, σε πραγματικό χρόνο μάλλον, αναπαραγωγή ήχου και εικόνας. Εφόσον υπάρχει αναπαραγωγή ήχου και εικόνας, κάμερα δηλαδή και μικρόφωνο, μπορεί να συμβεί στην οποιαδήποτε εφαρμογή. Είτε αυτή η εφαρμογή ονομάζεται X, είτε ονομάζεται Ψ, είτε ονομάζεται Ω. Το βασικό λοιπόν είναι να πλαισιώσουμε τα παιδιά μας για αυτούς τους κινδύνους και όχι απλά να επενκαταστήσουμε ή να τα αποτρέψουμε από μία συγκεκριμένη εφαρμογή. Άλλωστε, καθόλου τη διάρκεια της διαδικτυακής ζωής, μάλλον της ζωής του διαδικτύου, κάποιες από αυτές τις εφαρμογές έχουν ανοίξει, κάποιες έχουν κλείσει, γι' αυτό είναι και πάρα πολύ σημαντικό, επειδή όλες οι εφαρμογές έχουν όρους χρήσεις. Όπως καταλαβαίνετε και από το συγκεκριμένο βίντεο, αυτοί οι όροι χρήσεις, αυτοί οι κανόνες παραβιάζονται. Έστω και σε συμβολικό επίπεδο, είναι πάρα πολύ σημαντικό να διαβάσετε μαζί με το παιδί σας τους κανόνες χρήσεις κάθε εφαρμογής. Έστω και σε συμβολικό επίπεδο, γιατί είναι ένα συμβόλαιο που το παιδί θα τα ακούσει. Πάρα πολλές φορές, νομίζω όλοι μας, έχουμε μπει σε μια εφαρμογή, την έχουμε κατεβάσει και ενώ υπάρχει ένα μεγάλο κείμενο με τους όρους χρήσεις της εφαρμογής, εμείς θα κατευθείαν πηγαίνουμε προς τα κάτω, πατάμε OK χωρίς να τους διαβάσουμε. Είναι σημαντικό σε αυτές τις ηλικίες τα παιδιά να ακούνε αυτό που συμφωνούνε, να διαβάζουν και να ακούνε αυτό που συμφωνούν, να ακούνε και να διαβάζουν τους κανόνες με τους οποίους οι ίδιοι συνενούν για να συμμετέχουν και να χρησιμοποιήσουν μια εφαρμογή. Νομίζω ότι δεν θα ήθελα να κάνω άλλο πρόλογο, αλλά να περάσουμε κατευθείαν να δούμε ένα μέρος των κινδύνων που υπάρχει στο διαδίκτυο, όπως απ' εικονίστηκαν στο συγκεκριμένο βίντεο. Θα το παρακολουθούμε μαζί, κατά τη διάρκεια θα το σταματάω για να μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε εις βάθος την κάθε ιστορία ξεχωριστά ή κάποιες ιστορίες που είναι πολύ κοντά στη βάση τους να δούμε και να δώσουμε μία παραπάνω ερμηνεία και μία πλαισίωση. Γεια. Πώς έτσι? Τι νοείς? Πώς είναι τσιμούρι σου. Φύγε από εδώ. Δεν είσαι για αυτό το μέροι. Πας καλά. Έλα ρε μπινό, σταμάτα. Βγες να μπήκα να σ' άλλο που αξίζει. Εντάξει, ξέρω εγώ να μπορώ να δω τι παίζει μπήκα, πώς κάνεις έτσι. Δεν νομίζω ότι είναι για σένα αυτά, έλα φύγε μπινό, έλα. Για ποιον είναι η δυναμή. Έλα, είσαι μπάζο, είσαι μπάζο. Έλα φύγε γιατί βαριέμαι να πατήσουμε μέχρι και το κουμπί μαζί σου. Εσύ ποιο σχολείο... Διαφέρον. Η πρώτη ιστορία, κατευθείαν με το καλησπέρα σας, ένας άγνωστο άτομα, ένα άγνωστο πρόσωπο, χρησιμοποιεί υβριστικές εκφράσεις, επιτίθεται λεκτικά στην κοπέλα που κάνει χρήση αυτής της εφαρμογής, χρησιμοποιούνται υποτιμητικές εκφράσεις προσπαθώντας να τη μειώσει. Είναι ένα διαφέρον, θα μπορούσε να είναι ένα κομμάτι αυτού που λέμε διαδικτυακού, ηλεκτρονικού εκφοβισμού, όπου η ανισορροπία δύναμης είναι πάρα πολύ χαλαρή, δηλαδή δεν ξέρουμε ποιος κρύβεται από την άλλη πλευρά του διαδικτύου, χρησιμοποιεί εκφράσεις για να μας πληγώσει, για να μας φερθεί άσχημα. Δεν θα πω για σωστές και λάθος κινήσεις, θα πω όμως για προτεινόμενες κινήσεις. Νομίζω ότι ίσως μια αντίδραση, μια αποτελεσματική αντίδραση διαχείρισης αυτής της κατάστασης θα ήταν να σταματήσει κατευθείαν την ομιλία, την συνομιλία και να μπλοκάρει το πρόσωπο έτσι που την πρόσβαλε. Πριν φτάσουμε όμως σε αυτό που μπορεί να συμβεί, θα ήθελα να σημειώσω κάτι άλλο. Είναι ένα άγνωστο πρόσωπο. Δείτε με τι ευκολία και με τι χαρά στην αρχή ξεκίνησε να χαιρετάει και να μπει σε μια διαδικασία να γνωριστεί με ένα καινούργιο πρόσωπο. Η ανονιμία στο διαδίκτυο είναι κάτι που θέλει μια πολύ μεγάλη συζήτηση. Τα παιδιά νιώθουν ασφάλεια, νιώθουν ότι δεν κινδυνεύουν και ενώ όλοι στο σπίτι, όλα τα παιδιά στο σπίτι τους ακούνε μια… και νομίζω ότι την σεύονται αυτή τη φράση στην πραγματική τους ζωή, ότι μην μιλάς σε ξένους, μην δίνεις προσωπικά σου στοιχεία ή οτιδήποτε άλλο. Βλέπουμε ότι στο διαδίκτυο αυτή η συνθήκη, αυτή η αυτοπροστασία των παιδιών δεν ισχύει. Τα παιδιά νιώθουν δυνατά, νιώθουν ότι δεν μπορεί να τους βλέψει τίποτα στο διαδίκτυο. Θα το δούμε και στο παρακάτω βίντεο. Νομίζω ότι το βασικό κομμάτι εδώ πέρα και η βασική συμβουλή που θα πρέπει να δώσετε στα παιδιά σας είναι ότι εφόσον δεν περπατάς στον δρόμο και όποιον βλέπεις άγνωστο να τον σταματάς και να του μιλάς και να του λες «γεια σου, είμαι ο Στέφανος Αλεβίζος, μένω εκεί» ή οτιδήποτε άλλο, το ίδιο ακριβώς ο ίδιος κανόνας ισχύει και στο διαδίκτυο. Δεν μιλάμε, δεν προσεγγίζουμε άγνωστα άτομα. Το διαδίκτυο υπάρχει, είναι ένα κομμάτι για να επικοινωνήσουμε, αλλά με φίλους μας, με συμμαθητές μας, με ανθρώπους του ευρύτερου οικογενειακού ή κοινωνικού μας περιβάλλοντος. Το ίδιο θα δούμε και παρακάτω, με κάτι ακόμη επιπλέον. Νομίζω ότι έχει ένα ενδιαφέρον να το παρακολουθήσουμε. Σε ποιο σχολείο είσαι? Ποιος σχολείο? Έχεις TikTok? Ναι, έχω. Κι εγώ, θέλεις να μου το δώσεις? Ναι, ναι, ναι. Σε ποιο δρόμο είσαι, στα ******? Είμαι που να σου πω. Σε ποιο δρόμο είσαι. Ναι, ναι. ****** Κι εγώ. Σε συνέχεια λοιπόν του προηγούμενου, βλέπετε με πόση μεγάλη άνεση ένα παιδάκι, δεν αντιλαμβάνεται τον κίνδυνο, δεν αντιλαμβάνεται την έννοια του ξένου, του αγνώστου, της επικίνδυνότητας που μπορεί αυτό το άτομο να φέρει και δίνει όλα τα προσωπικά στοιχεία. Δίνει τα υπόλοιπα, δίνει λογαριασμούς έτσι, τα username του, τα profile μάλλον names του από άλλους, από άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Φτάνει μέχρι και στο σημείο να δώσει και την περιοχή και την διεύθυνση που μένει και κατοικεί. Τα παιδιά δεν αντιλαμβάνονται την έννοια των προσωπικών δεδομένων. Είναι το ότι το συγκεκριμένο παιδί μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά, έτσι μαζί και με άλλα παιδιά, δεν αντιλαμβάνεται τους κινδύνους που κρύβει το να μοιραστώ προσωπικά μου δεδομένα μέσα στο διαδίκτυο, μέσα σε μια εφαρμογή που δεν ξέρω ποιος είναι ο συνομιλητής μου, δεν ξέρω ποιος είναι αυτός, δεν ξέρω ποιος θα τα χρησιμοποιήσει. Είναι πολύ σημαντικό όμως να το ξέρετε οι γονείς. Και από τα δύο βίντεο τα παιδιά χάνουν την αίσθηση του αγνώστου στο διαδίκτυο. Μετά από κάποια έρευνες έχουν εδείξει ότι μετά από κάποια δευτερόλεπτα από κάποιες συνομιλίες, κάποια λεπτά συνομιλίας τα παιδιά νιώθουν οικειότητα με αγνώστα άτομα και αποκαλύπτουν προσωπικές τους πληροφορίες. Πρέπει συνεχώς να θωρακίζουμε τα παιδιά ότι τα στοιχεία της ταυτότητάς μας, δεν αναφέρομαι μόνο στο αστυνομικό έγγραφο αλλά γενικότερα έτσι στο συμβολικό επίπεδο, τα κρατάμε, τα προστατεύουμε και δεν δίνουμε τη δυνατότητα σε κανέναν να τα χρησιμοποιήσει και εισβάρως μας. Έχω ωραία ζακέτα. Ευχαριστώ. Θες να βγάλεις τη ζακέτα. Και τι να τη βγάλω. Για να σε βάλω λίγο παραπάνω. Θένομαι, νομίζω καλά. Βγάλτηνα, βγάλτηνα, βγάλτηνα να βγάλεις να κάνεις story. Έλα να δείξεις κάτι παραπάνω. Θα σε βγάλουμε βίντεο, θα σε δουν όλοι. Ε, δεν νομίζω ότι θέλω. Σε έχω ήρθει βίντεο οπότε πρέπει να βγάλεις και κάτι παραπάνω. Τι εννοείς. Ή θα βγάλεις κάτι παραπάνω ή θα ανέβει το βίντεο σου στο instagram. Δεν θέλω να με δει κανείς. Αν βγάλεις κάτι παραπάνω δε θα σε δει κανείς. Θα σε δω μόνο εγώ. Το ξέρεις ότι είναι παράνομο αυτό ε. Και ότι είσαι σε μια τέτοια εφαρμογή και είσαι ανηλική είναι παράνομο. So. Εντάξει. Μόνο ξέχεται. Τώρα τι κέντησες με αυτό. Εσύ κέντρωσες να μην ανέβει το βίντεο σου. Εσύ όμως γιατί το κάνεις. Πώς νιώθεις τώρα που το κάνεις αυτό. Γιατί θέλω να σε δω να το κάνεις. Δεν πας καλά. Πας εσύ που χδίνεσαι στο internet. Αν εβγάζεις την πλούζα σου. Δεν θα το έκανα ποτέ. Άρα εγώ να ανεβάσω το βίντεο σου. Ανεβασέ το και εγώ θα κινηθώ νομικά. Πώς. Υπάρχουν πολλοί τρόποι. Θα ζητήσω βοήθεια. Ζητά βοήθεια όσο γελάμε μαζί σου με τους φίλους σου. Θα το μάθουν οι γονείς σου. Θα το μάθει πως εσάγγελασαν οι λύκων ή η δίοξη. Μπορώ να το πω σε πάρα πολλοί κόσμο και μετά θα γελάω εγώ μαζί σου. Και εγώ μπορώ να δείξω το βίντεο σε πολλοί κόσμο. Ναι αλλά τι θα κερδίσεις. Ποιο γελάσεις το τέλος εγώ ή εσύ. Εσύ πόσο είσαι. Τι θα κερδίσεις αναρωτιέται συνέχεια η πρωταγωνιστριά μας όπως είδατε. Η πρωταγωνιστρία αυτού του πειράματος. Τι θα κερδίσεις η συγκεκριμένη ιστορία για να είμαι ειλικρινής και εγώ όταν την είδα. Είναι μια ιστορία την οποία έχουμε κλειθεί δεκάδες φορές. Να χειριστούμε στην αθηνική τηλεφωνική γραμμή SOS 1056. Μια επικοινωνία εσείς βλέπετε ακριβώς το επίμαχο σημείο. Αλλά μια επικοινωνία που χτίζεται. Χτίζεται απλά όμορφα σταδιακά σε πολλές περιπτώσεις. Στις περισσότερες περιπτώσεις χτίζεται και με το χρόνο. Ενώ μέσα στις μέρες μέσα στους μήνες τα παιδιά συναντάνε ένα άγνωστο άτομο. Μπορεί να τους δημιουργεί μια ασφάλεια ότι έχουν κοινούς φίλους. Ή ότι υπάρχει μια ελκυστική φωτογραφία στο προφίλ. Δέχονται αυτό το άτομο, συνομιλούν. Στην αρχή η συνομιλία είναι στο πλαίσιο της ασφάλειας, στο πλαίσιο της κατανόησης, στο πλαίσιο της συμπάθειας. Και στη συνέχεια γίνεται όλο αυτό. Πάλι δεν θέλω να μιλήσω για σωστές και λάθος κινήσεις. Γιατί είναι κάτι το οποίο μπορεί να συμβεί στον οποιοδήποτε. Να πούμε όμως κάτι σημαντικό για την πρωταγωνίστρια μας εδώ πέρα, στο συγκεκριμένο πείραμα. Ίσως θα ήταν πάρα πολύ βοηθητικό. Βλέπετε ότι προκειμένου να αποκτήσει τον έλεγχο και να αποφύγει την κακοτοπιά σε κάτι που συνέβη, αρχικά ικανοποιεί εντός εισαγωγικών και μία ακόμη επιθυμία. Βγάλε λίγο τη ζακέτα, βγάλτε λίγο παραπάνω, όταν φτάσει στα οριά της όμως του λέει όχι, εκείνος επιμένει, την απειλεί, την εκβιάζει, την εκφοβίζει, ότι αν δεν κάνεις αυτό που θέλω θα κοινοποιήσω το μέχρι τώρα ελληνικό βίντεο που έχω τραβήξει στο διαδίκτυο σε κάτι που δεν σβήνει ποτέ, θα σε δούνε όλοι, θα γελάμε με τους φίλους μου και διάφορες άλλες εκφράσεις που ακούσαμε. Θέλω να πω ότι είναι ένας από τους πιο σημαντικούς, όπως σας είπα και από τις πιο συχνές αιτίες που μπορεί να μας καλέσει ένα παιδί ή ένας γονιός στη γραμμή τη 1056. Μία από τις λύσεις των παιδιών και χαιρόμαστε πολύ που αποτελούμε μία από τις λύσεις είναι να επικοινωνούν στη γραμμή 1056. Σε ανάλογα περιστατικά τα παιδιά θα πρέπει να ξέρουν, είτε απευθείας από μας τώρα μέσα από το συγκεκριμένο βίντεο, είτε από τους γονείς τους που μας παρακολουθούν, θα πρέπει να ξέρουν ότι δεν απαντάμε ποτέ στα άτομα που μας εκφοβίζουν. Το είπαμε και στο πρώτο βίντεο, δεν απαντάμε ποτέ. Εάν υπάρξει κάποια ανταλλαγή μηνυμάτων ή φωτογραφιών ή οτιδήποτε άλλο, πάντα αντιγράφουμε και σώζουμε το αρχείο το οποίο χρησιμοποιεί κάποιος για να μας εκφοβήσει ή να μας απειλήσει, ή ακόμη και την φράση την ίδια την απειλεί. Εδώ ήταν βέβαια ήχος και εικόνες, δεν θα μπορούσε να το σώσει, άρα πάμε απευθείας στο τρίτο βήμα. Ποιο είναι το τρίτο βήμα, μπλοκάρουμε. Ο χρήστης που μας ενοχλεί, ο χρήστης που μας εκφοβίζει, ο χρήστης που μας απειλεί, μπλοκάρεται άμεσα και του κόβουμε κάθε δυνατότητα να επικοινωνήσει μαζί μας. Άρα, πρώτο βήμα, δεν απαντάμε ποτέ. Δεύτερο βήμα, αντιγράφουμε και σώζουμε και το προϊόν του εκβιασμού και το υλικό που θέλει να χρησιμοποιήσει για να μας εκβιάσει, αλλά και τον ίδιο τον εκβιασμό και το τρίτο βήμα, μπλοκάρουμε. Το τέταρτο βήμα είναι ότι επικοινωνούμε άμεσα αυτήν την απειλή, αυτόν τον εκβιασμό με τους γονείς μας, με κάποιον εκπαιδευτικό που εμπιστευόμαστε, αλλά και με τη γραμμή 56. Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να μιλήσουν στους γονείς τους. Μιώθουν ότι έχουν μια ευθύνη για όλο αυτό που κάνανε. Γιατί αρχικά εγώ έβγαλα λίγο τη ζακέτα μου, άρα θα έρθει ο θυμός των γονεών μου και θα μου πούν ότι εσύ γιατί το έκανες. Για αυτό το λόγο είναι πάρα πολύ σημαντικό τα παιδιά να έχουν και άλλες δικλείδες ασφαλείας και επικοινωνίας και να επικοινωνούν μαζί μας με τη γραμμή 56, δωρεάν και ανώνυμα, ή με το chat 56 και να επικοινωνήσουν μαζί μας και εμείς θα βρούμε τη λύση που πρέπει. Θα προσπαθήσουμε να βρούμε τη λύση, θα συνεργαστούμε με όλους τους φορείς που ακούστηκαν ήδη από το βίντεο, τη δίωξη, την εισαγγελία, αλλά πρώτα απ' όλα με τα ίδια τα παιδιά, με τους γονείς, βήμα-βήμα να χειριστούμε με ψυχραιμία την κατάσταση. Λύσεις υπάρχουν, θα ψάξουμε να τις βρούμε μαζί. Θα ψάξουμε μαζί, κανείς δεν είναι μόνος του σε αυτές τις δυσκολίες του διαδικτύου. Θυμίζω ότι είναι ένας από τους πιο συχνούς κινδύνους να ξέρουν αυτά τα 4 βήματα. Δεν απαντάμε, σώζουμε και αντιγράφουμε, μπλοκάρουμε και επικοινωνούμε με τους γονείς μας, με κάποιον εκπαιδευτικό, με κάποιον ενήλικα που εμπιστευόμαστε, ή και με τη γραμμή 1056 αυτό που μας έχει συμβεί. Γιατί το επικοινωνούμε, γιατί μπορεί να έχει συνέχεια και να μην το ξέρουμε. Ας δούμε λοιπόν τη συνέχεια του πειράματος. Πόσο είσαι? 17. Έχουμε 8. Και εσύ? Τι? Το 8 είναι ένα. Τέλειο. Εγώ πρώτη φορά μπήκα να δω τι παίζει. Ξέρεις τι? Τι? Δεν ξέρω, άμερικα μικρή. Ορίστε. Αυτό που ακούς. Δεν ξέρω. Γίνεται απλά να τη δεις, να μου πεις αν είσαι με μεγάλη μικρή για σένα. Πόσο χρονών είσαι? Είμαι 27. Πόσο χρονών είσαι? 16. Α, ok. Φαντάζομαι δεν έχεις ολοκληρώσει. Τι πράγμα? Με αγόρι. Γιατί ρωτάς. Δεν είναι το όριο σου. Δεν είναι δικό μου, είναι το νόμιμο. Ξέρω εγώ, 18 και κάτω. 17 δηλαδή. Προμακτικό αυτό που λες. Καλά. Να κάνεις να νιώθω γέρο. Στην 27 να κάνεις κάτι με ένα παιδί, πρακτικά. Πρακτικά, ναι. Κοίτα, εσένα η φίλη σου, ας πούμε, δεν έχει κάνει καμία τίποτα. Κάθε μία κάνει τα δικά της. Άρα δεν είναι παράγοντας η ηλικία, είναι όταν είσαι σέτοιμος. Αυτό μου λες. Άρα λόγω είναι στο νόμιμο. Αλλά, άμα της πεις θα σου πει, ναι ή πήθελα και το έκανα. Όχι. Για κάποιον λόγο, όμως, έχουν μουραφτεί οι νόμοι. Δεν υπάρχει καθένα. Για κάποιον λόγο έχουν μουραφτεί οι νόμοι. Και προφανώς η απάντηση θα ήταν ότι και για κάποιον λόγο παραβιάζονται οι νόμοι. Ο τελευταίος κίνδυνος παιδική σεξουαλική κακοποίηση, προσέλκυση παιδιών μέσω διαδικτύου για να τα κακοποιήσουμε σεξουαλικά, βλέπουμε ένα απόσπασμα εμείς, αλλά είναι πάρα πολύ σημαντικό να καταλάβουμε με πόσο απλό τρόπο, περίτεχνο, προσεγγίζουν τα παιδιά και χτίζουν τη ρητορική τους για να ελαχιστοποιήσουν τις άμυνές τους. Η πρωταγωνίστρια του συγκεκριμένου πειράματος έφερε κατευθείαν σαν δεδομένο την ηλικία, ότι είμαι ανήλικη και είμαι ενήλικας και δείτε πόσο όμορφα, όχι πόσο όμορφα, συγγνώμη, με πόσο με τι περίτεχνο τρόπο προσπαθούσε να ανατρέψει το επιχείρημά της. Ότι οι φίλοι σου, κοινωνική πίεση, οι φίλοι σου δεν έχουν κάνει κάτι. Η καθεμία έχει κάνει τα δικά της, απαντάει εκείνος η πρωταγωνίστρια και εκείνος επανέρχεται. Άρα δεν είναι θέμα ηλικίας, είναι θέμα από το πότε νιώθεις έτοιμος. Και εκεί ζωρίστηκε μάλλον η πρωταγωνίστρια μας, δεν απάντησε κάτι. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι η προσέγγιση μπορεί να γίνει με έτσι περίτεχνο τρόπο, σταδιακά, με υπομονή, μέχρι να πετύχουν το στόχο τους. Η προσέλκυση παιδιών για σεξουαλική κακοποίηση μέσα από το διαδίκτυο είναι κάτι που μας απασχόλησε πάρα πολύ. Δεχθήκαμε πάρα πολλές αναφορές στη γραμμή 1056, την περίοδο του lockdown. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να ξέρουμε ότι πρέπει να θωρακίσουμε το παιδί μας απέναντι σε αυτούς τους κινδύνους. Εφόσον μπαίνει στο διαδίκτυο και μιλάει, οφείλουμε να το προφυλάξουμε, να το επικοινωνήσουμε τον κίντηνο, να το εξηγήσουμε. Συνήθως οι κακοποιητές παίζουν τις έννοιες της ενοχής, παίζουν τις έννοιες του μυστικού. Άρα είναι πάρα πολύ σημαντικό τα παιδιά να ξέρουν ότι, ό,τι κι αν έχουν κάνει μέσα στο διαδίκτυο, ότι κι αν έχουν πει, ότι αρχείο κι αν έχουν στείλει, κανένας δεν έχει δικαίωμα να τα χτυπήσει, να τα βρήσει, να τους προσκαλέσει σε άσχεμνες πράξεις. Ότι αν συμβεί κάτι τέτοιο, δεν χρειάζονται να ντρέπονται και να δεν έκαναν κάτι για να αξίζουν αυτή τη συμπεριφορά και κυρίως δεν ευθύνονται για αυτή τη συμπεριφορά. Η ευθύνη είναι πάντα στην άλλη μεριά. Δεν μπορούμε να το κρατήσουμε μυστικό. Χρειαζόμαστε τη βοήθεια των γονιών μας. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να ξέρουν τα παιδιά ότι ανά πάσα στιγμή μπορούν να σας μιλήσουν. Να σας μιλήσουν σε ένα πλαίσιο ασφάλειας και πιστωσύνης και όχι σε ένα πλαίσιο τιμωρίας ότι θα σταματήσουμε το διαδίκτυο ή οποιαδήποτε άλλη διαδικτυακή δραστηριότητα. Είμαστε εκεί, είμαστε δίπλα στα παιδιά μας, προσπαθούμε να τα στηρίξουμε και να τα υποστηρίξουμε με ειλικρίνεια και με μια ανοιχτή επικοινωνία για τους κινδύνους του διαδικτύου. Πολλοί από τους γονείς που μας ακούνε αυτή τη στιγμή μπορούν να σκέφτονται ότι αυτό είναι αδύνατο. Πολλοί από τους γονείς που αυτό το αδύνατο το έχουν κάνει δυνατό. Τίποτα δεν είναι αδύνατο. Και στη ζωή μας σημασία έχει τι κάνουμε από εδώ και πέρα. Αν θέλουμε μπορούμε και τώρα να καθίσουμε δίπλα από το παιδί μας, να ανοίξουμε το διαδίκτυο και να πούμε δείξε μου, πες μου, μάθε με, είμαι εδώ να σε ακούσω, όχι για να σε τιμωρήσω, είμαι εδώ για να σε ζητήσουμε. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να ξέρουμε ότι το διαδίκτυο είναι ένας χώρος μαγευτικός, είναι ένας χώρος ελκυστικός και όπως κάθε τιμαγευτικό και ελκυστικό και όπως κάθε συνθήκη της ζωής μας έχει και κινδύνους. Οι κίνδυνοι μπορεί να είναι πολλοί σε πάρα πολλά επίπεδα. Οι λύσεις μπορούν να είναι επίσης πολλές. Μία από αυτές είναι η γραμμή 1056. Μία ακόμη είναι το chat 1056. Είμαστε δίπλα σας 24 ώρες καθημερινά, δωρεάν και ανώνυμα. |