Από την Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία στις Έξυπνες Πόλεις (Μέρος Α΄) /

: Υπόσχεσαι, Αλήθεια. Καλημέρα. Καλημέρα σε όλους. Ευχαριστούμε πολύ που βρεθήκατε σήμερα εδώ στο φιλόξενο χώρο του Υδρύματος Ευγενίδου. Στην ημερίδα μας από το παρελθόν στο μέλλον, από την αρχαία ελληνική τεχνολογία, στις έξιμερες πόλεις, ο ρόλος της επιστήμης του πολιτισμίου, στις έξιμερες πόλεις,...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Είδος:Ακαδημαϊκές/Επιστημονικές εκδηλώσεις
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Eugenides Foundation 2020
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=K9yKwRvv67g&list=PLyKjVO9NULCmTeCFkXrbkrWcPSy4OqKqI
Απομαγνητοφώνηση
: Υπόσχεσαι, Αλήθεια. Καλημέρα. Καλημέρα σε όλους. Ευχαριστούμε πολύ που βρεθήκατε σήμερα εδώ στο φιλόξενο χώρο του Υδρύματος Ευγενίδου. Στην ημερίδα μας από το παρελθόν στο μέλλον, από την αρχαία ελληνική τεχνολογία, στις έξιμερες πόλεις, ο ρόλος της επιστήμης του πολιτισμίου, στις έξιμερες πόλεις, ο ρόλος της επιστήμης του πολιτικού μηχανικού στην εξέλιξη της ανθρωπότητας. Η εκδήλωση αυτή λαβάνει χώρα στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτικού Μηχανικού, μια πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μηχανικών. Έχουμε την τιμή να καλωσορίζουμε τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μηχανικών, τον κ. Σίμτσακ. Καλώς ήρθατε, κ. Σίμτσακ, εδώ στην Ελλάδα. Είμαστε χαρούμενοι που είστε εδώ για τη τρίτη φορά, το πριν 2,5 χρόνια. Είχατε δραστηριότητες σε τρεις διαφορετικές συνεργασίες. Καλώς ήρθατε για τη συνεργασία σας, για τις συνεργασίες σε όλη την Ευρώπη, σε σχέση με το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτικού Μηχανικού. Καλώς ήρθατε, κ. Σίμτσακ, εδώ στην Ελλάδα. Ευχαριστώ πάλι που πάντα είστε μπροστά του Τεχνικού Συμβουλίου Πολιτικών Μηχανικών, και σε κάθε συνεργασία που εργαζόμαστε σε συνεργασία με τη συνεργασία σας. Ευχαριστώ. Λοιπόν, θα χαιρετήσουν τη σημερινή εκδήλωση ο Πρόεδρος του Τεχνικού Πολιτεχνίου, κ. Γιώργος Στασινός, ο οποίος πάντα στηρίζει όλες τις διεθνείς πρωτοβουλίες του οργανισμού όλα τα χρόνια που προεδρεύει για την εξοστρέφεια των μηχανικών. Ο Πρόεδρος του Πρίτανης του Εθνικού Μετσοβιού Πολιτεχνίου, ο οποίος πάντα συνεργάζεται με το Επιμελητήριο σε διάφορες εκδηλώσεις και διεθνεί επιστημονικά συνέδρια και είναι δίπλα μας σε όλες τις προσπάθειές μας. Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών κ. Βασίλης Μπαρδάκης και θα μιλήσουν ο Άρης ο Χατζιδάκης, ο οποίος αναλαμβάνει την Προεδρία από τον Οκτώβριο και μετά, παίρνοντας τις κοιτάλια από τον κ. Σίμτσακς, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πολιτικών Μηχανικών, και ο κ. Νίκος Ζιγούρης, ο οποίος είναι Πρόεδρος της Επιτροπής για τις Κατασκευές στην Ένωση Επιμελητηρίων των Ουσογειακών Κρατών. Βεβαίως, μια τέτοια μέρα που τιμάμε την επιστήμη του πολιτικού μηχανικού, δεν θα μπορούσε να μην έχουμε έναν άνθρωπο ως τιμόμενο ομιλητή, μια ευλυματική προσωπικότητα στον τεχνικό κόσμο της χώρας, έναν καθηγητή του Εθνικού Μετσοβίου Πολιτεχνίου, ο οποίος έχει διδάξει γενιές και γενιές πολιτικών μηχανικών, έναν επιστήμονα που έχει αφιερώσει τη ζωή του για να αναδείξει την αρχαία ελληνική τεχνολογία, μια προσωπικότητα που ακνοβολεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αυτός δεν είναι άλλος από τον ομότιμο καθηγητή του Εθνικού Μετσοβίου Πολιτεχνίου τον κ. Θοδός Τάσιο, ο οποίος είναι και πρόεδρος της Εταιρείας Διερεύνησης Αρχαιολογίας και Βυζαντινής Τεχνολογίας. Ας ξεκινήσουμε. Παρακαλώ τον πρόεδρο του Τεχνικού Μπαλλητερίου κ. Γεροστασινό να έρθει στο βήμα. Καλημέρα και από μένα. Αξιότιμοι κύριοι πρόεδροι, γιατί μαζευθήκαμε πολύ των φορέων των μηχανικών. Αξιότιμοι κύριοι πρίτανοι, αξιότιμοι κύριοι καθηγητές, κύριοι καθηγητά, αγαπητοί και αγαπητές συνάδελφοι, φίλες και φίλοι, σας καλωσορίζουμε στη σημερινή ημερίδα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Είναι μεγάλη χαρά και τιμή, όχι μόνο που βρίσκομαι εδώ ως πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου σε μια ημερίδα που έχει πολλαπλούς στόχους και ο τίτλος έχει πολλαπλά μηνύματα, δηλαδή για να γίνω συγκεκριμένος από το παρελθόν στο μέλλον, από την αρχαία ελληνική τεχνολογία στις έξιπνες πόλεις. Ο ρόλος της επιστήμης, του πολιτικού μηχανικού στην εξέλιξη της ανθρωπότητας, θα τα πάρω ένα-ένα και θα πω ότι από το παρελθόν στο μέλλον, γιατί ο τεχνικός κόσμος και ιδίως η κατασκευή έρχεται από τα βάθη των αιώνων και συμβάλει πάντα στην πρόοδο και τα επιτεύγματα του ανθρώπου. Και αυτός θέλω να το κρατήσετε, είναι ένας βαθιά ουμανιστικός ρόλος που υπηρετούμε όλοι οι μηχανικοί συνολικά από την αρχαία ελληνική τεχνολογία στις έξιπνες πόλεις. Γιατί μέσα από τα διδάγματα των επιτευμάτων της τεχνολογίας του παρελθόν, μπορούμε να βρούμε το δρόμο της καινοτομίας, της προκλήσεις του αύριο, που αφορούν τις πόλεις μας γενικότερα και τη ζωή μας. Ο ρόλος της επιστήμης, του πολιτικού μηχανικού στην εξέλιξη της ανθρωπότητας, γιατί δεν χτίζουμε απλά, δεν φτιάχνουμε μόνο μεγάλα έργα ανθρώπων, όπως είναι το συνικό τείχος που φαίνεται από το διάστημα, η πρόοδος αυτή που με συνέπεια υπηρετούμε έχει σε κάθε εποχή αυτά αποτελέσματα, εργαλεία, τεχνουργήματα, δημιουργήματα της νόησης και των χεριών, που αλλάζουν τις ζωές των ανθρώπων κατά βάση, θα έλεγα, προς το καλύτερο. Η μερίδα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πολιτικών Μηχανικών, που είμαστε πάντα σε συνεχή συνεργασία και πάντα προσέχουμε έτσι ώστε οι εκπρόσωποι μας να εκπροσωπούν κατά το δυνατόν καλύτερα και τη χώρα και να δίνουμε και εμείς έμφαση σ' αυτές τις εκπροσωπίες που τις θεωρούμε σημαντικές. Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που διοργανώνονται σε όλη την Ευρώπη κατά τη διάρκεια του 2018 για το Ευρωπαϊκό Ετός Πολιτικού Μηχανικού, σε αυτό το πλαίσιο είναι και η σημερινή μας εκδήλωση. Για εμάς τους μηχανικούς που εκπροσωπούμε το τεχνικό κόσμο στη χώρα, για τους εκλεγμένους μηχανικούς τόσο στο συγκεκριμένο φορέα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πολιτικών Μηχανικών όσο και στα άλλα διεθνή φορά και σε άλλους φορείς μηχανικών είναι μια ευτυχή συγκυρία αλλά και ευκαιρία. Αποδεικνύει άλλωστε το ρόλο και την αποδοχή των Ελλήνων μηχανικών από τους συναδέλφους μας σε όλες τις χώρες και φυσικά δείχνει και το κύρος και την προσφορά όλων των εκπροσώπων μας. Και μια και μίλησα για κύρος, θα πω το εξυστημόμενος καθηγητής, τιμόμενος ομιλητής, σήμερα είναι ομοτιμός καθηγητής του Εθνικού Μετσοβούλιο Πολιτεχνίου, ο κύριος Θεοδός Ιστάσχιος. Επιτρέψτε μου λίγα καλά λόγια γιατί πρόκειται για έναν ακαδημαϊκό που όλοι τον θεωρούμε δάσκαλό μας ακόμα και εμείς που δεν είχαμε τη χαρά να μας διδάξει στο Αμφιθεάτρο. Είναι ένας πραγματικά σύγχρονος λόγιος, ένας άνθρωπος που εξυψώνει τόσο την επιστήμη όσο και το επάγγελμα του μηχανικού. Και αυτό κύριε καθηγητά, επιτρέψτε μου να πω ότι είναι πραγματικά τίτλος τιμής για έναν ακαδημαϊκό, για έναν πραγματικό ερευνητή να θεωρεί σε δάσκαλος όλων των επιστημόνων. Θα τον ακούσουμε σήμερα για ένα θέμα που έχει υπηρετήσει με πάθος και αφοσίωση με τον μοναδικό έγγυρο αλλά και έβληπτο τρόπο που ο καθηγητής του δόσης Τάσχεως είναι γνωστός σε όλους μας. Ξέρετε, εδώ στο Τεχνικό Επιμελητήριο υποστηρίζουμε όσο μπορούμε και φιλοξενούμε την Εταιρεία Μελέτης της Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας. Είναι μια επιστημονική εταιρεία που ιδρύθηκε το 1993, αν δεν κάνω λάθος, με σκοπό να καλλιεργήσει την επιστημονική έρευνα και να διαδώσει τις ιστορικές γνώσεις γύρω από τα τεχνολογικά επιτεύματα των Αρχαίων Ελλήνων μέχρι και το Βυζάντιο. Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει μέλη λαμπρούς επιστήμονες με γνώση στην Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία και, επιτρέψτε μου να πω, θεωρείται το παιδί του Θεοδώση Τάσχεου. Οργανώνει πολλές και διάφορες ανοιχτές επιστημονικές εκδηλώσεις για το κοινό για όσα κατάφεραν οι πρόγονοί μας στον τεχνολογικό τομέα. Και είναι τόσα πολλά αυτά που μελέτησαν και έφτιαξαν οι Αρχαίοι Έλληνες και θα το καταλάβουμε σήμερα. Ένα δείγμα των γνώσεων και των επιτευμάτων της ιστορίας θα το αντιληφθούμε και από τη διάλεξη του καθηγητή. Αλλά και από τα εκθέματα που μπορείτε να δείτε και από τα βίντεο που έχει φτιάξει η εταιρεία και που θα προβληθούν. Αλλά είναι τόσα πολλά αυτά που έχουμε να μάθουμε ακόμα και σήμερα από τη μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας, από τις αρχές σχεδιάσμου των πόλεων, μέχρι τα συστήματα αποχέτευσης, από τη ναυπηγική μέχρι την πλοήγηση, από την αρχιτεκτονική μέχρι το λάξευμα της πέτρας και τόσα άλλα ακόμα. Και ίσως πολλά που ακόμα δεν έχουμε καταφέρει να ερευνήσουμε και αποτελούν όλα αυτά όχι μόνο το κλειδί αλλά πλοηγό για τις ανακαλύψεις του μέλλοντος. Γιατί μας βάζουν να σκεφτούμε πώς δημιούργησαν οι πρόγονοί μας εκ του μηδενός τεχνολογία. Αυτός ο τρόπος σκέψης είναι η βάση της έρευνας και της καινοτομίας, την οποία σήμερα έχουμε πολύ ανάγκη ως χώρα. Και η οποία βρίσκεται στην εχμή όσων χρειάζεται επαγγελματικά να κάνουμε ως μηχανική και ειδικά ως πολιτική μηχανική τα επόμενα χρόνια. Και οι λαμπροί ομιλητές στη συνέχεια θα μας βάλουν σε αυτόν τον δρόμο σκέψεις. Επιτρέψτε μου όμως να τονίσω ότι ειδικά για τη χώρα μας υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη να δώσουμε έμφαση στα ζητήματα τεχνολογικής προόδου. Και αυτό γιατί όλοι βιώνουμε τα αποτελέσματα μιας μακρόχρονης οικονομικής κρίσης που έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στο επιστημονικό δυναμικό της χώρας. Και ο κίνδυνος να χάσουμε το τρένο της εξέλιξης επειδή αφιερώνουμε πολλαπλάσιο χρόνο και κόπο στην καθημερινή βιοπάλη είναι υπαρκτός. Και αυτό για να περιγράψω τη μεγάλη εικόνα που ζούμε σήμερα μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερα ερευνητικά και επιστημονικά αποτελέσματα, σε μείωση των επενδύσεων και της ανταγωνιστικότητας, χαμένες ευκαιρίες και θέσεις εργασίας. Πρέπει να βρούμε όμως τον τρόπο να ξεπεράσουμε αυτό το κίνδυνο. Και γι' αυτό το λόγο στο τέ δίνουμε έμφαση στην προώθηση του επαγγελματικού αλλά και του διεπιστημονικού διαλόγου. Και ταυτόχρονα χωρίς να ανταγωνιζόμαστε το ερευνητικό και επιστημονικό έργο των ακαδημαϊκών και ερευνητικών μας συνδριμάτων, με τα οποία όπως αντιλαμβάνεστε και σήμερα και στις άλλες εκδηλώσεις συνεργαζόμαστε προωθούμε ταυτόχρονα τον επιστημονικό ρόλο του επιμελητηρίου, με έμφαση όμως σε πιο πρακτικά ζητήματα, στον τομέα της εφαρμογής αν επιτρέπεται ο όρος. Είναι συνεχή σε εκδηλώσεις σε πρακτικά επιστημονικά θέματα. Προσπαθούμε να προωθήσουμε κανόνες και τυποποίηση στο επιστημονικό έργο των μηχανικών, με την έκδοση τεχνικών οδηγιών σε διάφορους τομείς για πρώτη φορά μετά πάρα πολλά χρόνια. Δίνουμε έμφαση στο μέλλον των τεχνολογιών, με έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη και τις πόλεις του μέλλοντος, διερευνώντας για παράδειγμα τα πεδία που αυτές τέμνονται με το χωροταξικό και πολυοδομικό σχεδιασμό. Προωθούμε το επόμενο βήμα της χώρας στις τεχνολογίες και στα δίκτυα, στεκόμενοι δίπλα στην πολιτεία όταν το χρειάζεται, για να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές σε θεσμικό και τεχνικό επίπεδο που θα διασφαλίσουν την επόμενη τεχνολογικά ημέρα. Με συνέπεια και αφοσίωση προωθούμε την διευκόλυνση των επενδύσεων, ώστε να μπορεί να βρει έφορο έδαφος η επιχειρηματική αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων και τεχνολογικής καινοτομίας στη χώρα. Δίνουμε έμφαση στην τεχνολογία και στα ηλεκτρονικά συστήματα, γιατί έχουν πολλαπλά οφέλη. Προτείνουμε και προωθούμε πολύ συγκεκριμένες δράσεις. Τον ενιαίο ψηφιακό χάρτη της χώρας, στα ηλεκτρονικά συστήματα στη δόμηση με το πληροφοριακό σύστημα των αφτερέτων, ή με το νέο σύστημα που θα εφαρμοστεί από τις 15 Οκτωβρίου για τις οικοδομικές άδειες, με την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου που θα είναι το επόμενο βήμα, με τη συζήτηση για τη δημιουργία μιας αντίστοιχης ηλεκτρονικής ταυτότητας για τα έργα υποδομής. Και είμαι βέβαιος ότι και σε αυτό θα μπορέσει να μας βοηθήσει ο καθηγητής Θεοδόσης Τάσχιος, με τα ηλεκτρονικά μητρώα των μηχανικών και τα αντίστοιχα όλων των εμπλεκομένων στην παραγωγή τεχνικών έργων. Και δεν μένουμε μόνο σε αυτά. Προωθούμε παντού τα ηλεκτρονικά συστήματα. Στον χωροταξικό σχεδιασμό και την επικαιροποίησή τους, στην πιστοποίηση των τεχνικών επαγγελμάτων, στην αδειοδότηση των κεραιών κινητής τηλεφωνίας και όλων των κεραιοσυστημάτων, στο σύνολο της αδειοδότησης κάθε επαγγελματικής δραστηριότητας. Γιατί θα αναφέρω όλα αυτά επιγραμματικά. Διότι θεωρώ ότι αποτελούν εργαλεία και νοτομεία στον κλάδο μας. Δεν είναι μόνο ότι θα διευκολύνουν τη δουλειά μας, θα μειώσουν τον χρόνο και τον κόπο, θα μειώσουν την κραφειοκρατία, θα εξαλείψουν ίσως σε επόμενα βήματα τη διαφθορά που παρουσιάζεται στη χώρα μας, αλλά θα μας βοηθήσει να κάνουμε γρήγορα απλές δουλειές, αφήνοντας χρόνο και χρόνο να βελτιωθούμε και να πράξουμε επιστημονικά. Προσθέτουν ευκαιρίες για ανάπτυξη, όχι μόνο μέσα από τη διευκόλυση των επενδύσεων, αλλά και με τρόπους που ίσως δεν έχουμε σκεφθεί. Νομίζω ότι σιγά σιγά θα αποδειχθεί τα επόμενα χρόνια ότι το τεχνικό επιμελητήριο συμβάλει πρακτικά στην αλλαγή τεχνολογικού και παραγωγικού υποδείγματος της χώρας. Φίλες και φίλοι, το νέο παραγωγικό υπόδειγμα της χώρας είναι αυτό που σε πολιτικό επίπεδο όλοι συζητούν. Εμείς το τεχνικό επιμελητήριο το υπηρετούμε στην πράξη βήμα-βήμα, χωρίς μεγάλα λόγια, αλλά με έργα και εργαλεία που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο κάθε μηχανικός. Σε αυτό το νέο ψηφιακό μέλλον, στο μόνο μέλλον που μπορεί να εγγυηθεί ανάπτυξη και προκοπή για τη χώρα, ο ρόλος του μηχανικού είναι όχι μονοκρίσιμος αλλά και καθοριστικός. Διότι οι προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας είναι και τεχνικές, η κλιματική αλλαγή που τη ζούμε αυτές τις μέρες και τα αποτελέσματά της και τα αναγκαία έργα για την αντιμετώπιση της. Η κυκλική οικονομία, οι έρευνες υδρογοναθράκων από τη μία, αλλά και η αλλαγή του μείγματος καυσίμων στη χώρα με ένα αλλακτικά καύσιμα και ηλεκτροκίνηση. Η εξοικονόμηση ενέργειας κυρίως στον κτριακό τομέα, η βιώσιμη αστική κινητικότητα, γενικότερα οι βιώσιμες πόλεις, το διαδίκτυο των πραγμάτων, τα έξυπνα δίκτυα, τα νέα υλικά, η βιώσιμη διαχείριση των πόρων. Μπροστά σε όλα αυτά δεν μπορούμε να ξεχνούμε το βασικό. Σωστούς μηχανικούς προετοιμάζουν οι πολυτεχνικές σχολές. Κάνω μια παρένθεση και θα πω ότι νιώθουμε νομίζω όλοι δικαιωμένοι που μετά από 15 και πλέον έτη οι αγώνες που κάναμε για την αναγνώριση των πενταετών σπουδών στα πολυτεχνία ως integrated master από την Πολιτεία έγινε πραγματικότητα. Τώρα περισσότερο από ποτέ είναι κρίσιμο να συνεργαστούμε ώστε τα προγράμματα σπουδών όσο και η καθημερινότητα φοιτητών ακαδημαϊκών να προωθούν αφενός τη γνώση και την επιστήμη αλλά να υπηρετούν ταυτόχρονα τις πραγματικές ανάγκες του σήμερα και του αύριου της χώρας και της οικονομίας. Και ελπίζω ότι η σημερινή ημερίδα θα βοηθήσει να σκεφτούμε όλοι μαζί καλύτερα αυτήν την νέα πραγματικότητα του μέλλοντος για την επιστήμη και το επάγγελμά μας. Σας ευχαριστώ. Ευχαριστούμε τον Πρόεδρο του Τεχνικού Παγκοσμιλητηρίου Ελλάδος, κ. Γιώργος Τασσινό και παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Παρακαλούμε τον πρίταν του Εθνικού Μετσοβή Πολιτεχνίου, κ. Γιάννη Γκόλια, να έρθει στο βήμα. Παρακαλούμε τον κ. Σιμτσακ, Προεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μεχανικών Μεχανικών, να ανέβει στο βήμα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είμαι δός Πρύτανης, βέβαια είμαι και πολιτικός μηχανικός, και πιθανώς θα μου συγχωρείτε μια μικρή υπερβολή που θα έχω υπέρ των πολιτικών μηχανικών. Όμως, αυτά που θα πούμε για τους πολιτικούς μηχανικούς, θα μπούσαν πολλά από αυτά να ισχύουν και για άλλους μηχανικούς. Σκέφτηκα ότι μια και πάρα πολλούς κόσμος σήμερα θα πει αυτά ακριβώς που λέει ο τίτλος του συνεδρίου, δηλαδή ο ρόλος που παίξανε μηχανικοί παλιά, που φτάσαμε από την παλιά τεχνολογία στις έξυπνες πόλεις και το ρόλο που θα παίξει, σκέφτηκα ότι εγώ θα ήταν και λόγω της ιδιωτικάς μου, Σπρύτανη, να βάλω τη διαστάση του γιατί έπαιξε αυτό το ρόλο, πώς τον έπαιξε και αν θέλουμε να τον παίξει και στη συνέχεια πώς θα το κάνουμε. Είναι πολιτικός μηχανικός ένα πρόσωπο που παρά τους αιώνες είχε να βρει πρωταγωνιστικό ρόλο στον οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον και επομένως στη γενικότερη εξέλιξη της ανθρωπότητας. Αυτό είναι ένα γεγονός που δεν αφισβητείται. Αντιθέτως συνεχώς ανακαλύπτονται στοιχεία που το δείχνουν τα έργα τους που έχουν επίπτωση κοινωνική, οικονομική κλπ. Σήμερα θα δούμε και μερικά από τα στοιχεία αυτά και θα μας παρουσιάσουν κάποια έργα που επιβεβαιώνουν πάλι αυτό το γεγονός. Γιατί όμως άραγε, πώς εξηγείται το φαινόμενο αυτό, είναι πολιτικός μηχανικός ένα πρόσωπο που έχει τις ικανότητες και τις γνώσεις να συνδυάζει αναλυτικές και συνθετικές προσεγγίσεις ώστε να μπορεί να δαμάζει τις αιτίες που δημιουργούν προβλήματα και να βρίσκει τρόπους να τα λύνει για να βελτιώνει την ποιότητα της ζωής των ανθρώπων. Αυτό το βήμα, βέβαια, στη διαδικασία αυτή που υποθέτει την αναγνώηση και την καταγνώηση της φύσης, της κοινωνίας και των αναγκών της, όπως αυτές επηρεάζονται από τις εκάστοτε επικρατούσες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες. Πολύ διαφορετικά πάρα πολύ παλιά, πολλούς αιώνες πίσω, πολύ διαφορετικά σήμερα, όμως οι έννοιες οι αρχές ίδιες. Ο προσδιορισμός της ανάγκης δεν απαιτεί μόνο γνώσης μηχανικού, αλλά και ικανότητες οικονομικές, διαχειριστικές, καθώς και πολιτικές. Το επόμενο βήμα των διαδικασιών αυτών είναι, αυτό που καλείται ο μηχανικός, είναι να συλλάβει ένα δημιουργικό όραμα για την αντιμετώπιση της ανάγκης. Προϋποθέτει την ικανότητα της υλική λειτουργικής επίλυσης του προβλήματος, αλλά και της αισθητικής αξιολόγησης εντός των πλαισίων, χωρίς επαγγελματική ηθική. Το τελευταίο βήμα είναι άμεσα συνδεδεμένο με την κατασκευή και την ολοκληρωσία του έργου ή του στόχου που ικανοποιεί την ανάγκη, η οποία επιτυχάνεται με την εξασφάλιση όλων των απαραίτητων υλικών και τον συντονισμό του απαιτούμενου εξειδικευμένου προσωπικού. Οι αλλαγές στην επιστημονική γνώση, την τεχνολογία, τα μέσα, τα υλικά διαχρονικά υπάρχουν. Όλα αυτά αλλάζουν διαχρονικά. Στην εποχή μας μάλιστα αλλάζουν με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς. Η πολιτική μηχανική από τις γνώσεις τους και τις αξιωτές τους είναι σε θέση να αφομιώνουν την καινούργια γνώση και τη τεχνολογία που παράγεται, να συμμετέχουν στην παραγωγή της τεχνολογίας και να διευρύνουν τα όρια των εφαρμογών της. Παράλληλα, και αυτό είναι το μεγάλο τους πλεονέκτημα, διαθέτουν τη δομημένη λογική, την οργανωμένη σκέψη και την αμφισβήτηση, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε νεοτερισμό και γνωτομία. Όχι βέβαια πως πρωταγωνιστούν στο νεοτερισμό και την γνωτομία, δυστυχώς οι περισσότεροι από εμάς σκεφτόμαστε, για να το πω ελληνικά, in the box, not out of the box. Ο πολιτικός μηχανικός πάντως είναι ένας παράγων που αντιλαμβάνεται πώς λειτουργούν τα πράγματα στην πράξη, μαθαίνει να σχεδιάζει αναλυτικές λύσεις για κάθε πρόβλημα και πιο σημαντικό να επιλέγει αυτή που είναι εφικτή κάτω από τις συνθήκες που επικρατούν. Άρα, ο πολιτικός μηχανικός δεν έχει μόνο βαθιές γνώσεις, αλλά είναι επίσης ευθυσμένος να διαμορφώνει τρόπο σκέψης. Το γεγονός αυτό, και αυτό θέλω να το βάλω σαν μια διάσταση ισοδοξίας, όχι σε ένας μίζερος συνολικό περιβάλλον για τους πολιτικούς μηχανικούς, τουλάχιστον στη χώρα μας, κύριε Πρόεδρε του ΣΕΚΕ, νυν, αλλά από τι μαθαίνω και σε άλλες χώρες. Το γεγονός, λοιπόν, αυτό εξασφαλίζει τη δυνατότητα απασχόλησης και σε επαγγέλματα και σε στόχους μπορεί να βασίζονται περισσότερο στον τρόπο σκέψης και λιγότερο στη συστηματική γνώση του μηχανικού. Και δεν όμως είναι εκείνοι που έχουν σχέση με τα κοινότητα που ακούμε, με το περιβάλλον, την ενέργεια, τις πρώτες ύλες, που είναι θέματα αιχμής και βεβαίως με συνεχώς αψανόμενο ρυθμό. Εννοώ ότι φυσικός χώρος του πολιτικού μηχανικού είναι και η συμμετοχή του στη διαχείριση σημαντικών επιχειρηματικών και στρατηγικών έργων και προγραμμάτων. Η εκπαίδευσή του και η επαιδεία του του επιτρέπουν να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, να μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις αστριότητες που απαιτούν η κανότητα επιλογής της κατάλληλης μεθοδογικής προσέγγισης, η κανότητα υιοθέτησης τρόπου ελέγχου της πρόοδου των προσπαθειών. Το επιτρέπουν επομένως να διακριθεί σε ανώτατες θέσεις λήψη απόφασης ακόμα και μεγάλων οργανισμών με οικονομικό αντικείμενο και όχι αντικείμενο μηχανικού. Από τα παραπάνω και από το ρόλο που διαχρονικά έπαιξαν γεννείται φανερό ότι οι πολιτικοί μηχανικοί δεν ενταγωνιστικοί μόνος διάστατα σε μια μοναδική περιοχή. Αντιθέτως μπορούν να επιβιώνουν σε περιβάλλονται διαρκών αλλαγών των τεχνικών και οικονομικών συνθήκων κάτω από τους οποίους λουτουργούν και εργάζονται. Μπορούν να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο συντονισμό τεχνοκρατών διαφορετικών εξειδικεύσεων, τόσο στο επίπεδο της εφαρμογής, όσο και στο επίπεδο λήψης των αποφάσεων. Και για να γίνω πάλι λίγο αισιόδοξος, θα ήθελα να πω δύο λόγια και να κλείσω για τον πολιτικό μηχανικό του μέλλοντος, όπως το καταλαβαίνουμε εμείς στο πολιτεχνείο. Με εδομένοντας τα επιστημονικά παιδεία του μηχανικού, η γνώση αυξάνεται με γεωμετρικούς ρυθμούς. Είναι φανερό ότι ο πολιτικός μηχανικός δεν θα πρέπει μόνο να διαθέτει την τρέχουσα γνώση. Ο μηχανικός του μέλλοντος πρέπει να είναι σε θέση να παρακολουθεί τις γρήγορες αλλαγές της γνώσης, να μπορεί να εφαρμόζει τις νέες ποσοτικές μεθόδους και τεχνολογίες στην επίλυση των προβλημάτων και να υιοθετεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που θα περιλαμβάνει, εκτός από την τεχνική, την περιβαλλοντική, την οικονομική, την νομική αλλά και την κοινωνική θεώρηση. Οι ραδές τεχνολογικές εξελίξεις αναμένεται να φέρουν επίσης στο προσκήνιο σημαντικούς προβληματισμούς αναφορικά με ηθικά δηλήματα, ζητήματα ασφαλείας και πολλές άλλες καινούριες έννοιες. Ο μηχανικός θα κληθεί να παίξει έναν καθοριστικό ρόλο καθώς δεν θα πρέπει μόνο να κατασκευάζει τα πράγματα σωστά αλλά να κατασκευάζει και τα σωστά πράγματα. Ενώ η εμβάθεση στο επιστημονικό πεδίο του πολιτικού μηχανικού θα αποτελεί μια διαρκή ανάγκη, οι πραγματικές τομές στη γνώση, οι νέες επιστημονικές επαναστάσεις που έρχονται στην επόμενη δεκαετία, τα προσεπήλυση προβλήματα αναμένεται να αναπτυχθούν στη διεπιφάνεια των επιστυμών. Η ανάγκη για την προετοιμασία λοιπόν ενός ολοκληρωμένου πολιτικού μηχανικού με ευρύτες ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες καθίστε προφανής, η έννοια της ηθικής μπαίνει πια έντονα μέσα σε ένα περιβάλλον το οποίο κατακλύζεται από λογικές και έννοιες της προηγμένης τεχνολογίας. Καθίστε την προφανής ανάγκη για ένα πολιτικό μηχανικό που θα διατέθει μεταξύ άλλων τις δεξιότητες για συνδυασμένη αναλυτική και συνθετική προσέγγιση, τη δυνατότητα επιλογής με πολυπαραμετρικά κριτήρια, τις γνώσεις οικονομικής διαχείρισης, την ορίμαση σε θέματα ηθικής, την εμφύσης υπροσώδων ηγεσίας, τη δυνατότητα διαμόρφωσης συνολικής στρατηγικής στην αντιμετώπιση των θεμάτων. Θα ήθελα κλείνοντας να παραλάβω μια δήλωση που έγινε 200 χρόνια πριν, το 1818, από τον πρώτο πρόεδρο του Ιστιτού του Πολιτικών Μηχανικών της Μεγάλης Βρετανίας και που κατά τη γνώμη παραμένει επίκαιρη διαχρονικά και μάσα ιδιαχρονικά και πριν από τότε που το είπε. Ο πολιτικός μηχανικός είναι ο ενδιάμεσος μεταξύ του φιλόσοπου και του εφαρμοστή στην πράξη και απομένως ως εμεταφραστής μεταξύ δύο τελείως ξένων μεταξύ τους διαλέκτων πρέπει να τις κατέχει και τις δύο καλά. Έτσι είναι απαραίτητο να διαθέτει και θεωρητική αλλά και πρακτική γνώση. Η πολιτική μηχανική διέθαταν αυτή την ισορροπία γνώσεων ένα τους αιώνας, γι' αυτό και ήταν οι φανεροί ή αν θέλετε οι κρυφοί πρωταγωνιστές πίσω από τις σημαντικές εξελίξεις της ανθρωπότητας. Γι' αυτό άλλωστε θα παραμείνουν πρωταγωνιστές στον τομέα αυτό με την υιοθέτηση των κατάλληλων αλλαγών και χρειάζονται κατάλληλες αλλαγές αλλά βέβαια χρειάζεται επίσης κάτι άλλο που λένε οι αρχαίοι, είμαι πρόγονη, θαρσίνχρι. Ευχαριστούμε πολύ τον Μπρύτανη, κύριο Γιάννη Κόλια. Παρακαλούμε τον Πρόεδρο του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών τον κ. Βασίλη Μπαρδάκη να έρθει στα βήμα. Ευχαριστώ πολύ. Αν υπομονείτε να παρακολουθήσετε τον καθηγητή μας τον κ. Τάσιο, το βλέπω στα μάτια σας, οπότε θα είμαι σύντομος, δεν σας κρύβω ότι κι εγώ αν υπομονώ να το παρακολουθήσω. Αγαπητέ Πρύτανη, φίλτατη Πρόεδρε του Τεχνικού Επιμελητριού Ελλάδος, φίλτατη Πρόεδρε του ΤΕΕ Πελογονίσου, αγαπητέ Πρόεδρε του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πολιτικών Μηχανικών, δηλαδή Dear President and Dear Friend Vlodek, αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι. Συμμετέχουμε στις εκδηλώσεις για το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτικού Μηχανικού και συμμετέχουμε με χαρά. Στη χώρα μας, βέβαια, δεν μπορούμε να πανηγυρίζουμε ή, σαφέστερα, δικαιούμαστε να χαιρόμαστε για κάμποσα στοιχεία της επαγγελματικής μας οικογένειας, αλλά παράλληλα βιώνουμε και αντιμετωπίζουμε μια ιδιαίτερα δύσκολη επαγγελματική καθημερινότητα. Δηλαδή, δικαιούμαστε να χαιρόμαστε για την αρχαία ελληνική τεχνολογία, ακόμη και για αρκετά πιο πρόσφατα σύγχρονα έργα, αλλά όχι για τη σημερινή κατάσταση. Νομίζω έτσι νιώσαμε όλοι παρακολουθώντας και τις διαφάνειες του Προέδρου του ΕΕ και του Βλόντεκ, με χαρακτηριστικά έργα από άλλες χώρες, οι οποίες θα πανηγυρίζουν περισσότερο. Από τη μελέτη της σύγχρονης ιστορίας του επαγγέλματος στην Ελλάδα, κατά τις ειρηνικές περιόδους, διαπιστώνεται ότι το επαγγελμά μας ποτέ δεν αντιμετώπισε τέτοιες δυσκολίες που βιώνει σήμερα. Η μοναδικότητα της σημερινής συγκυρίας έγινε κυρίως στην οικονομική της πραγγεία. Πέραν της ύφεσης, η κρίση συνοδεύτηκε και από μέτρα πολιτικού χαρακτήρα, όπως η υπερφορολόγηση των μηχανικών, η κατάργηση της διατίμησης των ελαχής των αμυγών, η υπερφορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, όλα αυτά οδήγησαν σε μεγάλα ποσοστά πραγματικής ανεργίας ή μεγάλα ποσοστά υποαπασχόλησης και υψηλά ποσοστά μετανάστευσης. Δυστυχώς έχουμε high scores στο brain drain. Παρά ταύτα, η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών και τα Πολιτεχνικά Τμήματα αποτελούν νησίδες που αντιστέχονται στην παραγμή. Έχουμε τη χαρά να είμαστε εδώ με το Μπρίταν ή του Μετσοβίου. Μέσα στις πρωτόγνωνα αντίξορες συνθήκες, η Σχολή παρουσιάζει τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία της. Είναι η μόνη Σχολή μεταξύ όλων των δημιμάτων και για να μας δημιουργήσουμε συγκεκριμένη όλων των επιστυμών, όχι μόνο των δημιμάτων μηχανικών, που συγκαταλέγεται στις 50 κορυφές στην παγκόσμια κατάταξη QS, ενώ η κατάταξη της ΑΓΑΕΣ της έχει δώσει την έβδομη θέση παγκοσμίως και την τρίτη θέση στην Ευρώπη. Οι φορείς μας, ο Σύλλογος, το ΤΕΕ, το ΕΚΙ, τι κάνουν και τι μπορούν να κάνουν. Προσπαθούν να αποτρέψουν επιθέσεις στον κλάδο. Είναι γνωστό το πώς αποσοβήθηκαν οι επιθέσεις στον κλάδο των πολιτικών μηχανικών και στον επαγγελματικό μας τίτλο με αφορμή την ανακατανομή των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Αναδεικνύουν την κοινωνικά υπεύθυνη και ευαίσθητη επαγγελματική θέση του πολιτικού μηχανικού. Δυστυχώς το τελευταίο αναδεικνύεται και από τις φυσικές καταστροφές και είναι θλιβερό το ότι αναδεικνύεται μέσα από τα θύματα και τα θλιβερά αυτά συμβάντα. Αλλά ακόμα και τότε, μετά από ένα θλιβερό γεγονός, πρέπει κάποιοι φορείς, κάποιοι εκπρόσωποι των μηχανικών, να διευκρινήσουν ότι για τη γέφυρα δεν φταίει η αστρολογία, η γεωλογία, η ιταλική μαφία, αλλά φταίει το ότι δεν συντηρήθηκε, ότι δεν προβλέπτηκε να γίνει μια αντικατάσταση σε μια άλλη γέφυρα, αν δυστύχως γιατί και μας βρήσα για τις καταστροφές που έγιναν εκεί, ότι υπάρχουν ευθύνες. Υπάρχουν ευθύνες αυτούς που δεν σηκώνουν, δεν αναδεικνύουν το θέμα της ασφάλειας των κατασκευών και θεωρούν άλλες προτεραιότητες ή σπρώχνουν άλλες επενδύσεις για κονδήλια σε άλλους τομείς. Είναι σημαντικό, λοιπόν, ακόμα και καλύτερα, χωρίς τα θλιβερά συμβάντα, αλλά και όταν συμβαίνουν αυτά και τα αποτιμούμε, να αναδεικνύουμε ποιος είναι ο βασικός λόγος γιατί έγινε. Να μη συμμετέχουμε κι εμείς στην παραπληροφόρηση ή στην παραπλάνηση της κοινής γνώμης. Προτείνουν παράλληλα η φορείς αναπτυξιακά μέτρα, γιατί αν δεν προκληθεί αναπτυξιακό σοκ, όπως λέει συνέχεια η κ. Πρόεδρος του ΤΕ, θα γίνουμε είτε μετανάστες όλοι είτε νεόπταχοι. Και για να κλείσουμε κάτι ευχάριστο και αφού όλοι ανυπογομονούμε, να ακούσουμε για τη νυθατισμική, στα μετρητικά όργανα, την αρχιτεκτονική ή την πολοδομία των αρχαίων ή για όποιο άλλο δώρο μας επιφυλάσσει ο καθηγητής μας, δεν ξέρω τι δώρο θα μας απολυσιάσει. Μπορούμε να πούμε ότι ακόμα και σ' αυτές τις δύσκολες συνθήκες η ειδικότητά μας, η ειδικότητα των πολιτικών μηχανικών, αναγνωρίζεται ως η μητρική ειδικότητα των μηχανικών και η σχολή μας, η αρχαιότερη σχολή του Εθνικού Μετσοβιου Πολιτεχνίου ως η μητέρα τροφός της ελληνικής τεχνολογίας. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ με τον πρόεδρο του Συλλογου Πολιτικών Μηχανικών και μιας και ο Πρύτανος του Εθνικού Μετσοβιου Πολιτεχνίου είπε ότι η πολιτική μηχανική είναι και η φιλόσοφη, και είμαστε στο βήμα το Φιλόσοφο Πολιτικό Μηχανικό Καθηγητή Κύριο Τάσιο. Αυτό το τελευταίο το φιλόσοφο δεν σημαίνει ότι μου πήραν την άβοια δηλαδή, γιατί κάτι τέτοια κόλπα γίνονται. Αυτό, κύριε Πρόεδρο του Τεχνικού Μηχανικού Πολιτήκου της Ελλάδας, αγαπημένο πρόεδρο των Ευρωπαϊκών Μηχανικών κ. Χαρδάκη, θυμόμαστε ότι μου κάνατε τη θυμή πριν από καιρό να μου αναθέσετε τη συγγραφή ενός κειμένου και την παρουσία σας της διαλέξεως. Σου ευχαριστώ πάρα πολύ. Είμαι ετοιμή με που είστε κοντά μας. Κυρίες συνάδελφες και κύριοι συνάδελφοι, χαίρομαι που είσαστε εδώ, λίγοι μεν, αλλά από ό,τι αντιλαμβάνουμε, γιατί σας ξέρω προσωπικώς, οι καλύτεροι, που αντιμετωπίσατε αφενόσμαινα την κακοκαιρία και αφεντένου την αδιαφορία. Δεν ξέρω τι από τα δύο είναι δυσμενέστερο για τη χώρα, αλλά νιώθω και εγώ τη δημή της παρουσίας σας. Θα δώσω απλώς ένα λεπτό να απευθυθώ και προς τον αγιωπτό ξένο μας. Κυρίες πρόεδρε Σέμτσεκ, πραγματικά, ήμουν προετοιμασμένος να παρουσιάσω αυτή τη συγγραφή στο αγγλικό, που είναι ένα μπαρμπάριο διάλογο, εντός από άλλους λιγούς, αλλά είναι χρήσιμο. Επίσης, πιστεύω ότι αυτό θα πρέπει να είναι ελληνικό, επειδή είναι η περισσότερο κοινότητα. Αλλά μην σας εγχωρήσω, γιατί ευχαριστώ πολύ την παρουσία σας, το δουλειά σας και την ειδική σας απευθυνότητα, για το οποίο θα υποδοχώ για την κριτικότητά σας. Έχω προετοιμασμένοι τα παρουσιά μου στο αγγλικό. Θα σας βοηθήσω με τη διαδικασία, και τα υπόλοιπα θα είναι ελληνικά. Λέω ότι στο διεθνές, το πανενθρώπινο φαινόμενο της τεχνολογίας, και όχι μόνο ανθρώπινο, αλλά και πανζοικών, διότι σχεδόν όλα τα ζώα, αρχίζω από τον Κότσιφα, που είναι απίστευτα μηχανικός, μέχρι την καλύτερη Χιμπατζού, που βρίσκεται η εργαλεία, έχουν τεχνολογία, βεβαίως και οι αρχαίοι λαοί είχαν τεχνολογία, και οι αρχαίοι Έλληνες είχαν τεχνολογία, και απλώς ήθελα να θυμίσω για εκείνους που δεν το έχουν προσέξει, ότι οι αρχαίοι Έλληνες είσαν μανιακοί με την τεχνολογία, και μην κοιτάτε τι σας διδάσταν στο σχολείο, που σας λένε περίπου ότι οι Ρωμαίοι είχαν τεχνολογία, και οι αρχαίοι Έλληνες ζούσαν με το σχέδιο Marshall, δεν είχαν οικονομία και τεχνολογία, ο πολιτισμός στήθηκε έτσι στον μπούτ της Αφροδίτης, που λέω και εγώ, διότι, να φανταστείτε, όχι μόνο με τον ύφος του, αλλά και την Αθηνά, να δείτε την Αθηνά με το σκεπάρι, να χτίζει το πλοίο της Αργούς, που είναι εδώ ορίστε, το έκτιζε η ίδια με τα χέρια της, και βεβαίως να έρθει η εποχή του προμηθεϊκού μυθού, όπου είδε ο Θεός την κατάδια της ανθρωπότητας, μπροστά στους κινδύνους και προς την ανικανότητά της, και την έσωσε με την έντεχνον σοφία. Λέμε στην Καλλαμπάγκα, know-how, τα έδωσε ο Θεός στους ανθρώπους, και έτσι σώθηκαν και τα λοιπά. Πάντως, παληθεύτηκε αυτή η πορεία, όπως ξέρετε, τα μεγάλα τεχνικά έργα των Μυκηναίων, για να αποκτήσει ξανά η ανθρωπότητα, θόλο ανοίγματος 15 μέτρων, χρειάστηκαν 1.500 χρόνια από τότε. Για να κάνει 200 σχεδόν, πώς τα λένε, τετραγωνικά χιλιόμετρα αποστράγγιση κοπαΐδας, πάλι χρειάστηκαν αλλά τόσα. Όλα του τα δω επαληθεύουν ότι όντως οι αρχαίοι Έλληνες ήσανε μανιακοί με την τεχνολογία. Μούς όσοι είμαστε εδώ για να μιλήσουμε ειδικότερα για την τεχνολογία του πολιτικού μηχανικού, για την οποίαν πρέπει να πω ότι η διεθνής βιβλιογραφία είναι σχετικώς στενότερη από την για το σύνολον της βιβλιογραφίας, για το σύνολον της τεχνολογίας. Και το ένιωσα κι εγώ όταν με την τιμητική για μένα ανάπθεση του Οχινικού Μητριού συνέταξα ένα σχετικό μακρό κείμενο για όλα αυτά. Λέω λοιπόν όμως ότι είναι φυσικό το πρώτο επάγγελμα να μην είναι αυτό που πάει ο νους σας, αλλά να είναι του πολιτικού μηχανικού ή περίπου του πολιτικού μηχανικού, γιατί απλώς τότε όταν εγκαταλείπεις τη σπηλιά τον μάσνα εγκαταλείψεις τη σπηλιά και να βγεις έξω, πρέπει να φτιάσεις μια δικιά σου σπηλιά. Είτε να δέσεις μερικά δέντρα και να προσπαθήσεις να φτιάσεις ένα κατάλημα, είτε να χτίσεις κάτι. Και από αυτή την άποψη πρέπει να αντιμετωπίσεις και το πρόβλημα του νερού, γιατί όπως λένε οι Γερμανοί ο αγώνας του ανθρώπου για το βάθος και για το νερό είναι η θεμηλιώδης ανάγκη. Ώστε στην πραγματικότητα ήταν φυσικό να έχουμε την πρώτη μηχανοτεχνική τάση, όπως μεταφράζουμε ελληνικά του engineering, να την έχουμε... Α, ήρθε ο κύριος Γκαζέδας. Και ο κύριος αρχιγεολόγος Παγκοσμίας, δεν είσαι ο κύριος Μαρίνος. Λοιπόν, τα κεφάλαια, τα οποία δεν πρόκειται να σας κουράσω αφού δεν χωράνε μέσα στο διάστημα και θα είχε κουραστεί εντωμεταξύ, αλλά θα βρω ένα πρόσχημα για να αποφύγω να μπω στις λεπτομέρειες, είναι αφενόσμια η τεχνολογία των νοικοδομών. Με συνέχεια, οι γέφυρες, αλλά προσέξτε ότι έχω βάλει ένα μπαμπόνι ρονική καμωμένο από Έλληνες μηχανικούς. Δεν σημαίνει ότι ήταν ελλαδικά, αλλά και οι Πέρσες ουσιαστικός και ο Τραγιανός. Έλληνες μηχανικούς καλέσσαν να εφιάσουν τις μεγάλες γέφυρες του παρελθόντος. Με συνέχεια, γεωτεχνική μηχανοτεχνία. Βεβαίως, λιμενικά έργα, τα οποία επίσης δεν ακούγονται επαρκώς ως μέρος της ελληνικής τεχνολογίας. Βεβαίως, τα σπουδαία ιδραυλικά έργα. Και πάνω πολύ σημαντικό, πώς γίνονταν οι μελέτες και πώς γινόταν η επίβλεψη και η κατασκευή. Το προβλέπω από τώρα ότι δεν θα προκάμω, όπως έλεγε ο κ. Μακαρίτης Φλουράκης, να τα δούμε αυτά, παρόλο ότι προσπάθησα να κόψω από τις 230 διαφάνειες να τις κάνει 130, αλλά και είναι προφανές ότι και 130 δεν πρόκειται να χωρέσουν. Άρα θα με συγχωρίστε, στο τέλος που θα υπάρξει στέρη συγχρόνου, να είστε έτοιμοι. Θα πω και εδώ, εντάξει, πηδάμε, πηδάμε, πηδάμε και βοηδιά μας. Τεχνολογία της οικοδομής. Ξέρετε ποιον τρόπο διάλεξα να πάμε μέσω των υλικών για να δούμε τις κατασκευές. Δεν είχα άλλον τρόπο να το κάνω πιο μηχανικιστικό. Επομένως ξεκίνησα από τα κονιάματα, πραγματικά, αν θα είναι αργυλικό κονίαμα, αν θα είναι γύψος ή κάτι άλλο, αν είναι ασβέστης και πότε μπήκε και πώς δουλεύτηκε και μάλιστα και πότε μπήκαν οι Πουζολάνες στην ιστορία της ανθρωπότητας για να αντιμετωπίσουμε ένα άλλο μύθο που μας λέει ότι οι Πουζολάνες έφεραν επειδή το λέει το όνομα. Τι λέει το όνομα, λέει Πουζολάνα, δηλαδή πως όλοι το όνομα του χωριού, που οι Ρωμαίοι, άλλαξαν το όνομα της δικαιαρχίας, που ήταν η ελληνική πόληση όπου οι άνθρωποι της δικαιαρχίας, όπως μου λέει ο Στραύβων, είχαν φτιάσει τα πρώτα λιμνικά έργα χρησιμοποιώντας το χώμα το δικό τους που ήταν η Πουζολάνα. Και βέβαια έχουμε ακόμα και μεταλλικές κονίες.