Τι είναι ειδησεογραφικό πρακτορείο, Ποιες εξελίξεις όρισαν την ανάπτυξη των Ειδησεογραφικών Πρακτορείων? Σταθμοί στην Ιστορική Εξέλιξη των Ειδησεογραφικών Πρακτορείων, Συνθήκες Συνένωσης.: Πώς θα τρέξουμε αυτό το μάθημα, η δισογραφικά πρακτορία, δισογραφικές πηγές, γιατί είναι σημαντικό, γιατί είναι σημαντικές οι δισογραφικές πηγές. Καταβάζει και στηρίζει με το αποτέλεσμα της δουλειάς μας. Άλλο, άλλο, γιατί οι δισογραφικές πηγές είναι σημαντικές πηγές. Μία είναι γιατί εκεί στηρίζονται τη δουλειά σας, άλλο, παιδιά, εντάξει, έχουμε συναντηθεί με τους περισσότερους σε αρκετές χώρες, οπότε ξέρετε, μιλάμε, συμπρατέχουμε για να την κάθεται ο μάθημας μας. Εντάξει, για ποιο λόγο η δισογραφική πηγή είναι σημαντική. Γιατί, είτε θα εξακριβώσει την έρευνα μας, είτε θα την φτάσει ακόμα και σε ένα σημείο να αρχίσει να οδηγήσει. Ή θα υπογραμμίσει αν είναι αναγκαίο ή όχι να ασχοληθούμε με ένα θέμα. Έτσι δεν είναι, δηλαδή, αν είναι αναγκαίο να ασχοληθούμε με κάτι, αν αυτό το κάτι είναι σημαντικό ή λέει κάτι. Λοιπόν, ποια θα είναι η διάρκωση. Θα μιλήσουμε για ιστορικά στοιχεία, την παρούσα κατάσταση και τις μελλοντικές εξελίξεις. Δηλαδή, προς τα πού πάει η κατεύθυνση, ποια είναι οι θάσεις, αν υπάρχει προκατάσταση των δισογραφικών πρακτορίνων, των παραδοσιακών πηγών, έτσι, οι ιδήσεις. Και θα δώσουμε έμφαση στον αποτυπώσουμε, ας πούμε, το πώς μπορούμε να εξοποιήσουμε, αυσιαστικά, τις δισογραφικές πηγές μέσα στη δουλειά μας. Για το λόγο αυτό θα ασφαθούμε ιδιαίτερα πολύ, ποια είναι τα δισογραφικά πρακτορία, δηλαδή θα πάμε από παραδοσιακά, πώς ξεκίνησαν, ποια είναι, σε τι αναφέρονται, πώς διαμορφώθηκαν. Αυτό που μου έχει κάνει εντύπωση είναι ότι οι άνθρωποι, δηλαδή, στην ελληνική βιβλιογραφία σχετικά σπανίζουν οι αναφορές μόνο τα δισογραφικά πρακτορία. Ενώ έχουμε ασχοληθεί και στη διεθνή βιβλιογραφία, ενώ έχουμε ασχοληθεί πάρα πολύ με το τι γίνεται, ξέρω, με το τι γίνεται με την εξέλιξη των εφημερίδων, ή με το διαδίκτυο, ή πώς επηρεάζει το ένα το άλλο, έχουμε αφήσει απ' έξω από τη μελέτη μας κάτι το οποίο είναι ουσιαστικό και το οποίο καθορίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό το πώς θα δομίσουμε την ίδηση, αλλά και πώς θα φτήσουμε την ίδηση. Αυτό, σημαντικά, αυτό είναι το χαρακτηριστικό της δισογραφικών πρακτορίων. Δηλαδή, τα δισογραφικά πρακτορίες σε πολύ μεγάλο βαθμό με το πού στρέφουν το βλέμμα τους, ή καθορίζουν και στο τι θα μεταδώσουν, ή ουσιαστικά λειτουργούν σαν ένα πρώτο φίλτρο για το πού θα στραφεί το ενδιαφέροντο μήνι έψυχο. Και ενώ είναι τόσο σημαντικά ο ρόλος του σεβαίνει, δεν έχει κατά τη γνώμη ερευνητικά αποτυπωθεί, όπως θα έπρεπε. Γιατί, θα το δούμε και στη συνέχεια, οφείλεται σε μια συγκεκριμένη έτσι προσέγγιση γύρω από το ζήτημα αυτό, η οποία δίνει μεγαλύτερη έπραση, ξέρω εγώ, στο τελικό προϊόν αποτέλεσμα της δημοσιογραφικής δουλειάς και όχι στην αφετερία της. Και η αφετερία της είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό τα δισογραφικά πρακτορίες. Για να δείτε, δηλαδή, τη σημασία τους, σκεφτείτε το εξής, πως ελληνικά μηνυέψιλον έχουν ανταποκριτές στον κόσμο. Οι περισσότεροι έχουν στο Ισβρυξέλλες, Πουάσιντον, Παρίσι, Λονδίνο και Ιταλία. Και για τον υπόλοιπο κόσμο, παρουσιάζομαστε σε πολύ μεγάλο βαθμό το τι θα πάρουμε από τα δισογραφικά πρακτορίες. Που σημαίνει ότι εγώ, ακόμα και αν θέλω να γράψω κάτι άλλο, δεσμεύομαι από αυτό που πω, πάρεις στα χέρια μου. Και οι οποίοι μου λένε ότι έτσι έγινε. Καταλάβατε, δηλαδή, και ποια είναι η σημασία τους. Αν σας ρωτήσω, ας πούμε, ποια είναι η άποψή σας, ξέρω εγώ, γιατί για το άμμου δήμος, παραδοσιακά, θα πρέπει να πλεζοδρονήσει όχι την παραλιακή λεωφορό, θα έχετε άποψη, λεωφορονίκης. Έτσι δεν μπορείτε να πείτε, όχι, ναι, κατά, υπέρ, κλπ. Αν σας ρωτήσω όμως, για αυτό που γίνεται στη Συρία, δεν ξέρουμε να τοποθετηθούμε ας πούμε. Ή στο Ιράκι, εξαγωείς στην Κίνα, ή στο Κονκόμβου, ή στην Ιαπωνία, δεν μπορούμε να τοποθετηθούμε ας πούμε. Αυτό πάει την εξαγωτή πυρηνικό ατύχημα στην Ιαπωνία. Δεν μπορούμε να τοποθετηθούμε με την ίδια ευκολία που παίρνουμε θέση για ένα ζήτημα που είναι της άμεσης καθημερινότητάς μας. Πού θα βασιστούμε, λοιπόν, για να αποκρυπτογραφίσουμε, να αναλύσουμε, να ερνηνεύσουμε το τι έχει γίνει η στοχή ψηναρχικού κόσμου? Στο Ιαπών, στο φυσογραφικό πρακτορίο. Που σημαίνει, αν κάτι πάει προς τα πίσω ή όχι, εμείς δεν μπορούμε να το αξιολυγήσουμε. Και αυτό, φανταστείτε ότι επιτείνεται, εξαιτίας του συνδυασμένου χρόνου του δημοσιογράφου. Παραδείγματος χάρη. Χθες, το BBC έπαιξε ότι ο Τζιχάδι Τζων, δεν ξέρω αν παρακολουθείτε την ιστορία, είναι ένας που έχει αποκεφαλείς σαν τους δυτικούς ομύρους. Ας πούμε, ο οποίος μου λέει αγγλικά, Βρετανικά Αγγλικά, όπως λένε. Και ότι του Τζιχάδι Τζων, που καλύφθηκε χθες και είπαν ότι είναι κάποιος ο οποίος ζούσε στο Λοδίνο, μεγάλος είναι πληροφορική, ήταν και λίγο ράπερ και λοιπά και τώρα και το άλλο. Αυτό εδώ, εμείς δεν γνωρίζουμε. Δεν μπορούμε να μεταδώσουμε, να το αποθετηθούμε εύκολα, αλλά τι κάνουμε. Παίρνουμε το τηλεγράφωμα όπως μας ήρθε, την ίδιση όπως την διαβάζουμε στο BBC, την αντιγράφουμε και την τοποθετούμε και την αναπαράγουμε. Τι σημαίνει αυτό, ότι χάνεται πολλά πράγματα μέσα από τη δημοσογραφική δουλειά. Έλα το κυριότερο. Μπορούμε να διεσταυρώσουμε αν αυτή η ίδιση που μας ήρθα, το χιψί πρακτορίου, είναι αληθινιός. Μπορούμε να βασιζόμαστε στην εμπιστοσύνη που τρέφουμε προς αυτό που λέει το πρακτορίο, γιατί είναι το BBC, γιατί είναι το ένα και γιατί είναι το άλλο. Μπορούμε να διακρίνουμε τις σκοπιμότητες πίσω από την αναπαραγωγή αυτής της ίδισης. Πιθανώς όχι. Ανοίγω άλλη παρέθρηση για να σας δώσω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Εχθές ένας ευρωβουλευτής που ανήκει στο κόμμα του Φάρατς, το οποίο είναι αχροδεξιό, ρατσιστικό σχεδόν, αλλά στις παρυφές. Έναν συγκαλυπτόμενο ρατσισμό, με εθνικιστικό λόγο συγκαλυπτόμενο πάλι, το κόμμα του μικρομεσαίου, ξέρω εγώ, Άγγλου, ο οποίος έχει αναπολή την Βρετανική αυτοκρατορία, όπως εμείς στην αρχαία Ελλάδα, όπως δούλευε την Οθωμανική αυτοκρατορία κλπ. και γενικώς έχει μια αίσθηση μεγαλύου. Εκθέστατες ευρωβουλευτής υπότι οι Έλληνες αντισταθείτε εσείς που είστε το λίγμα της δημοκρατίας, δεν μπορεί να έχετε υποταχθεί στην Τρόικα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ανακοινάξτευα. Αυτό το οποίοι μας μεταδόθηκε μέσα από ανταπόκριση του στυλώρας του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, εάν εμείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να ψάξουμε παραπέρα, θα τη μεταδώσουμε όπως είχαμε αποθεώσει τα ελληνικά μήνια έξω από τον Φάρατς, όταν είχε επιτεθεί στον Σαμαρά, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την ανθρωπισιστική κρίση που βιώνει η χώρα μας. Το ότι η επίθεση αυτή του Φάρατς κυκλοφόρεσε σε όλο το διαδίκτυο, αποθεώθηκε κάποιος ο οποίος ουσιαστικά έχει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που σας έχουν μεταφέρει, γιατί οι δημοσογράφοι δεν μπορούσαν να ερμηνεύσουν για ποιος είναι ο Φάρατς. Και ποιος είναι ο Φάρατς. Ο Φάρατς τα λέει όλα αυτά γιατί έχει ως κίνητρο τη διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρότεινε αμέσως μετά να φύγει η Ελλάδα από το Ευρώ γιατί είναι φτωχός συγκινής και δεν θέλουμε τέτοιους φτωχούς συγκινείς. Είναι αυτός ο οποίος λέει ότι δεν θέλουμε άλλους Νοτιοευρωπαίους, ιδίως Βούργαλους και Ρουμάνους, αφέστε τα μεγατσιστικές εθνές. Και είναι αυτός ο οποίος ουσιαστικά το κίνει τρόπο για τη διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης γιατί οι Βρετανοί έχουν έχει ύψες συμφέροντα ή προσεγγίρουν ένα συγκεκριμένο τρόπο το θέμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ποιο ήταν, πού μας οδήγησε όμως η κακή ανάγνωση ή στη μεταφορά ενός γεγονός χωρίς να το ερμηνεύσουμε, χωρίς να το αξιολογήσουμε, χωρίς να έχουμε τη δυνατότητα να το διαβάσουμε ουσιαστικά όπως θα έπρεπε. Στο να δημιουργήσουμε ψερδεστήσεις θεραιότυπα στον αναγνώστη τα οποία δεν πήραν. Στο να δημιουργήσουμε μια εικόνα η οποία ουσιαστικά δεν έδιφνε το ευρύτερο κάδρο μέσα στο οποίο αναπτύχθηκε αυτή η δήλωση. Καταλαβαίνετε λοιπόν γιατί είναι σημαντικό το να γνωρίζουμε τις δεσμεύσεις, τους περιορισμούς, τα κίνητρα, τις κοπημότητες, το επιχειρηματικό περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσονται τα πρακτοριά, το ιδιοκτησιακό περιβάλλον, γιατί γνωρίζουν πως θα χειριστούν και την είδηση. Ένα άλλο παράδειγμα, εάν γνωρίζουμε ότι αυτός ο οποίος μας κάνει ανταπόκριση από το Ιράκ είναι εμπέντερ, δηλαδή εσωματωμένος δημοσογράφος με το ΧΨΣ στρατό, θα δεχόμασταν ή θα αναπαράγαμε με την ίδια ευκολία την ανταπόκριση του. Όχι. Θα λέγαμε ότι ξέρεις αυτός από τη στιγμή που είναι εσωματωμένος σημαίνει ότι έχει πάρει θέση ή θα κρατούσε κάποιες επιφλάξεις στο τι θα είναι τέλος. Για αυτό σας λέω ότι είναι σημαντικό το κομμάτι των ηλικτήσεων δημοσογραφικών ή της πηγής, και είναι σημαντικό το να μπορέσουμε έτσι να προσεγγίσουμε στο ζήτημα των ηλικτήσεων δημοσογραφικών λακτορίων. Αυτό θα είναι το περίγραμμα του μαθήνατος. Την αναγκαιότητα και την αναγκαιότητα του να στήσουμε ένα τέτοιο μάθημα και να συζητήσουμε πάνω σε αυτό, σας την εξήγησα με τα τρία-εφτά παραδείγματα. Το πώς σημαντικό είναι να ξέρουμε, να γνωρίζουμε την αφετηρία της ίδισης, το τι κάνει αυτός που είναι τα δίκαια της ίδισης. Βασικός κομμός όλων των μαθημάτων και όλων των συναντήσεων όμως θα είστε εσείς, δηλαδή συμμετοχείς. Τώρα, για το λόγο αυτό θα αλλάξουμε λίγο την προσέγγιση, δηλαδή παλιά που δουλεύουμε με παρουσία σε δόση της ισογραφικής πρακτορίας από εσάς τους ίδιους, αυτό το οποίο θα κάνουμε είναι ότι θα αλλάξουμε λίγο τώρα τη δομή και θα είναι ως εξής, ότι ο καθένας από εσάς θα έχει έναν φάκελο, στον οποίο μέσα θα βάλετε τις ασκήσεις που θα κάνουν μέσα όπως το μάθη. Αυτό το φάκελο θα το φέρνετε, θα κάνουμε μια μικρή άσκηση, θα το φέρνετε, θα το υπογράφουμε και θα συνεχίσουμε. Αυτό θα γίνεται σχεδόν σε κάθε μάθημα για αναδείο μαθήματα, για να μην ιδιαταράσχεται έτσι. Τι θα συμπεριλαμβάνουν αυτές οι μικρές ασκήσεις. Η πρώτη άσκηση θα είναι να αναλύσετε ένα άρθρο, το οποίο θα αναφέρετε γύρω τις ισογραφικές πηγές. Τι σημαίνει να αναλύει ένα άρθρο. Θα διαβάσετε ένα πιστονομικό άρθρο που λέει ισογραφικές πηγές. Μπορώ να σας ανεβάσω, να πάρετε κάποια ενδεικτικά, αλλά θα πρέπει να βρείτε κι άλλα κι εσείς. Και να παρουσιάσετε τα επιχείρηματα του συγγραφέας, σε οποία αναφέρετε που καταλήγει και αν συμφωνείτε ή όχι εσείς με το άρθρο αυτό. Αυτό θα είναι η πρώτη άσκηση. Η δεύτερη άσκηση θα είναι, με βάση κάποιες ανταποκρίσεις ενός πρακτορίου, να γράψετε ένα άρθρο. Και το οποίο μετά θα σας προσθέσω στοιχεία, για να δείτε πώς θα το γράφετε αλλιώς και μία και στην άλλη περίπτωση. Ο στόχος της άσκησης αυτής θα είναι να καταλάβετε τους περιορισμούς που υπάρχουν μεταξύ το τι μεταδίδω, με βάση αυτά που έχω στα χέρια μου. Η τρίτη άσκηση θα είναι να παρουσιάσετε έναν δυσσογραφικό πρακτορίο της επιλογής σας. Το οποίο θα είναι με τύπου συζήτηση εδώ. Στο πρώτο περίπτωση θα δώσετε κάτι, θα κάνετε μια παρουσίαση με τύπου powerpoint, η οποία θα είναι 5 λεπτά. Στην οποίας τόπα ήθελε να συζητήσετε πάνω στην δυσσογραφικά πρακτορία. Επειδή τα περισσότερα θα τα παρουσιάσω εγώ, θα γίνει συζήτηση πάνω σε αυτό, ο δυπός σας ο ρόλος θα είναι να φωτίει, η δική σας έτσι, η άσκηση θα είναι να φωτίσει στη συγκεκριμένα στοιχεία που προκύπτουν. Ας πούμε, παραδείγματος πάλι, τι σημαίνει ότι το associated press είναι ένα μονοπολιακό δυσσογραφικό πρακτορίο της επιχείας. Ποιες είναι οι επιπτώσεις που έχεις στο τομέα της ενημέρισης. Δεν θα πάρετε μια τέτοια διάσταση και θα την παρουσιάσετε. Δεν θα πείτε ας πούμε ότι η διευθυντήστη είναι ο Γιάννης ή η Μαρία Κώστας κλπ. και έχει ήδους εργαζομένου. Ότι έχει αυτά τα χαρακτήρια. Τι σημαίνει το να είναι μονοπόλιο. Τι σημαίνει παραδειγματος χάρη, γιατί κάποια κράτη να στηρίζουν τα κρατικά πρακτορία έτσι. Εντάξει. Πάμε να δούμε λίγο για την ιστορική εξέλιξη των δησιογραφικών πρακτορίων. Η πρώτη άσκηση, ας δούμε την οποία ερώτηση δηλαδή, είναι το ποιον δείχνουν στον ορισμό στην κατηγορία. Ποιος είναι οι δησιογραφικά πρακτορίες. Το BBC και το CNN είναι οι δησιογραφικά πρακτορίες. Όχι, αλλά έχουν και ένα κομμάτι. Θέλω να συζητήσεις. Από το λίγο γνωρίζω, καταλαβαίνω ότι είναι για δησιογραφικά κανάλια και τα δεύτερα στιγμές. Τα οποία, εκτός των άλλων ταστηριοτήτων, γεννιούν και το δικό τους πρακτόριο, λόγω της παγκοσμίας ευέλιες που έχουν. Αυτά τα λέγα ξέρω, παραβάλλον, αλλά μην πες. Δεν ψάχνω τόσο σωστή απάντηση. Συζήτηση, περισσότερο, για να καταλήξουμε σε αυτό που ουσιαστικά είναι. Μάλια άποψη. Νομίζω ότι από τη στιγμή που χρησιμοποιούν ως πηγή οι δησιογραφικά πρακτορίες, από μόνο τους δεν είναι. Δηλαδή, όταν το BBC, το CNN χρησιμοποιήσουν πηγές τωρότες, καταλαβαίνουμε ότι έχουν πάρει μία είδηση και από εκεί πρέπει να τερμηνεύουν. Οπότε, δεν είναι. Από τη στιγμή που χρησιμοποιούν τα περισσότερα μέσα και πρώτα γεννιά συγκροτήτων, δεν θα μπορούσε να αναφέρεις πρώτα σε αυτά τα πρακτοριά. Ξέρω ότι από τη στιγμή που χρησιμοποιούν, δεν μπορεί να εμπιστευτεί μέσα στιγμή. Άλλα άποψη. Οπότε, έχουμε δύο άποψη. Μία είναι εμπίπτωση στην κατηγορία που είναι πιο διαδικασμένη και η άλλη είναι ότι όχι, αλλιώς τη στιγμή που χρησιμοποιούν ως πηγές τωρότες, κορίτι και λοιπά και λοιπά. Τίνω. Εννοώ, δεν είναι δησιογραφικά πρακτορίες, γιατί το BBC και το CNN έχουν και μία πιο ξεκάθαρη γραμμή από τα δησιογραφικά πρακτοριά και δησιογραφικά πρακτοριά, οπότε, καλύπτου να βλάξει δύσεις με ουδετερότητα, να το BBC και το CNN ενδέχεται να μην είναι και αντικειμενικό λόγο το συνθήκον. Ωραία. Οπότε, μπαίνει και ένα άλλο κομμάτι, ας πούμε, που πάλι συζήτησε για την αντικειμενικότητα. Επειδή το είδα αυτό και στις εργασίες πολλές φορές, να ξεκινήσω λίγο από την αντικειμενικότητα. Πρώτον, η αντικειμενικότητα είναι ένα σχετικά διαδραμμένος αστικός μύθος που απαιτεί τη δημοσογραφία να είναι αντικειμενική, η οποία δεν λαμβάνει υπόψη του γεγονότος ότι είναι πολύ δύσκολο στις κοινωνικές επιστήμες να πετύχουμε ό,τι κάνουμε στις θετικές επιστήμες. Δηλαδή, στις θετικές επιστήμες δεν μπορούμε τόσο εύκολα να επηρεάσουμε το πείραμα, ή μπορούμε να έχουμε μηδρογών οξυγών, ό,τι και να κάνουμε, αυτό δεν θα μας δώσει νερό. Στην περίπτωση, είσαι αντικειμενικός παρατηρητής που λες ότι αυτό με οδηγεί εκεί. Στην περίπτωση της δημοσογραφίας, η οποία είναι περίπου στη θέση που είμαι εγώ, ή στη θέση που είναι η κάμερα αυτή τη στιγμή, η κάμερα δεν αποτυπώνει το υπόλοιπο κομμάτι, αποτυπώνει μια αντικειμενική αλήθεια, γι' αυτό που θα το διαβάσω, η οποία είμαι μόνο εγώ, μόνο το σέξο από το κάτρο εσάς, παρά μόνο τις φωνές. Άρα κατά συνέπεια λοιπόν, είναι της αντικειμενικότητας, είναι δύσκολο να επιτευχθεί στις κοινωνικές επιστήμες και ιδιαίτερα στη δημοσογραφία. Θα πρέπει να τον αφήσουμε στην άκρη των όρων, γιατί ουσιαστικά κατασκευάζει μύθους και δημιουργεί προσδοκίες, οι οποίες πολλές φορές από τους δημοσογράφους είναι δύσκολο να επιτευχθούν, είναι δύσκολο σαν δύνατο. Γιατί είναι δύσκολο σαν δύνατο, γιατί δεν έχουμε μια πολυγωνική κάμερα η οποία καταγράφει τα πάντα, αλλά ακόμη και ένα είχα, έχει σημασία το πώς εγώ θα ερμηνεύσω την είδηση. Παραδείγματος χάρη, σήμερα στις ελληνικές εφημερίδες κυριαρχεί η είδηση του πρωτοσέλληγου της Bild, η οποία λέει «όχι άλλα βάλια, στους Έλληνες που τα προυν και τα πίνουν». Αυτό έχει πεκτεί, θα πεκτεί στο ίντερνετ, θα γίνει αντίστοιχη αναπαραγωγή μέσω Facebook, μέσω Twitter και εκεί πέρα θα πάρουμε θέση, θα λέμε «έτσι ή αλλιώς, Γερμανή», και δεν θα παίξει ότι η Ένωση Γερμανών Δημοσογράφων καταδίκασε αυτού του είδους τη δημοσογραφία, όπως δεν το έκανε οι αντίστοιχες δικές μας στην περίπτωση του Σόιμπλ, όταν εμφανίστηκε στο σκίτσο της Αυγής, στην περίπτωση του Λαζόπου και των χιπσί εκπομπών ας πούμε, ενώ στη Γερμανία η Ένωση, οι αντίστοιχοι ΣΥΑ και οι ΣΥΑ, πήραν θέση και καταδίκασαν εχθές το κομμάτι αυτού του είδους της δημοσογραφίας. Τι θα μείνει όμως στο μέσο αναγνώσεις, ο οποίος δεν ξέρει αυτή την είδηση. Θα μείνει ότι ξέρεις να είδες στη Γερμανία έτσι και αλλιώς, γιατί το αντιγερμανικό κλίμα είναι πολύ εύκολο αυτή τη στιγμή να το παίξεις και είναι πολύ δημοφιλής όποιος βγαίνει αντιγερμανός είναι πολύ δημοφιλής, όποιος βγαίνει πιο επιφυλακτικός είναι λιγότερο δημοφιλής. Τι σημαίνει αυτό σημαίνει ότι η έννοια της αντικειμενικότητας είναι μύθος. Αυτό που πρέπει να ζητήσουμε από τη δημοσογραφία, να είναι σε ένα βαθμό δέτερη ή να δίνει φωνή σε όλες τις πλευρές. Αυτό είναι το που μπορούμε και απαιτούμενοι από τη δημοσογραφία. Ακόμα και αυτό αρχίζει να αναιρείται από νέες έτσι προσεγγίσεις παρεμβάσεις και από συζητήσεις που γίνονται τώρα οι οποίες βλέπουν ότι ο δημοσογράφος δεν μπορεί να είναι απλά καταγραφέας αλλά έχει και ένα ρόλο παρατηρητή και που αναδεικνύει ζητήματα και απαιτεί ας το πούμε έτσι τη λύση. Σε ένα κομμάτι αυτό είναι το οποίο θα συζητηθείς με τα εργαστήρια που θα έρθει η Αλέξανη. Δηλαδή το πόσο δημοσογράφος ουσιαστικά μπορεί να συμβάλλει άμεσα στο σχεδιασμό στην ανάπτυξη μιας πόλης. Έτσι λοιπόν ξεκινάω από το τελευταίο που είπα ο Δίνος για να καταλήξω σε αυτά που είπατε όλοι σας. Υπάρχουν δύο τοποθετήσεις, δύο γράμματα. Μια είναι ότι αποτελούν δημοσογραφικά πρακτοριά με μια πιο ευλία εννοία, άλλη είναι ότι δεν είναι γιατί τα δημοσογραφικά πρακτοριά έχουν άλλα χαρακτηριστικά και είναι πιο αντικειμενικά. Οι δημοσογραφικά πρακτοριά δεν είναι τόσο αντικειμενικά. Γιατί? Γιατί και αυτά έχουν προτεραιότητες να αναδεικνύουν κάποια ζητήματα, πάνω πίσω κάποια ζητήματα κλπ. Το δεύτερο είναι το οποίο θα πρέπει να έχουμε υπόψη, είναι ότι με την τυπική έννοια του όρου, το BBC και το CNN δεν αποτελούσαν δημοσογραφικά πρακτοριά. Η μετεξέλιξή τους όμως έχει γίνει στο να είναι οι δημοσογραφικά κανάλια ουσιαστικά μετάδος πληροφοριών. Γιατί? Γιατί πολύ μεγάλο μέρος του οπτικού υλικού του CNN και του BBC αναμεταδίδεται και αποτελεί πρωταρχική πηγή για τα υπόλοιπα κανάλια. Το CNN δηλαδή ειδικά, ιδιαίτερα, έχει αποτελέσει ή έχει επιτελεί λειτουργίες που παλαιότερα τις βλέπουμε σε κλασικά δημοσογραφικά πρακτοριά. Απλά τι έχει γίνει? Η μετεξέλιξη και η αλλαγή του τρόπου άσκησης της δημοσογραφίας έχει διευρύνει τον τρόπο με τον οποίο προσεκίζουμε την έννοια των ιδησογραφικών πρακτορίων. Ναι, με τον παραδοσιακό όρο δεν αποτελούν οι ιδησογραφικά πρακτορίες, ωστόσο όμως η διέπληση των αντικειμένων λειτουργιών τους, η προσθήκη νέων υπηρεσιών και το γεγονός ότι έχουν δημιουργήσει συνεργασίες μάλλον μήν εξω, παρέχοντάς τους υλικό για να τους μεταδώσουν ιδιαίτερα τηλεοπτικό, τα κατατάσσει στην κατηγορία των ιδησογραφικών πρακτορίων. Ποιος είναι ο ορισμός ας πούμε ενός της ιδησογραφικής πρακτορίας? Ο ορισμός είναι ότι είναι ένας οργανισμός που με αρκετούς ιδησογράφους, που η κύρια αποστολή του ουσιαστικά είναι η παρουσία ειδήσων ή ιδησιογραφικών υπηρεσιών. Βλέπετε αυτή η αρκετία σου. Θέλετε να κάνουμε διάλειμμα? Να κάνουμε πέντε λεπτά διάλειμμα και συνέχεια. Δύο εβδομάδες από τώρα θα κάνετε πρώτη σας άσκηση. Θα έχετε έναν φάκυρο που μέσα θα βάζετε τα ασκήσεις σας, τις οποίες θα τις έχω υπογράψει εδώ για να υπάρχει μια συνέχεια όπως σας θέλετε. Λοιπόν, η ιδησιογραφικό πρακτορίο. Είπαμε λίγο το τι είναι και υπά. Το βασικό είναι ποιες εξελίξεις όλες ανασχόμουν την ανάπτυξη των ιδησιογραφικών πρακτορίων. Ποια θεωρείτε ότι ήταν ο βασικότερος παράγοντας για να αναπτυχθούν τα ιδησιογραφικά πρακτορία? Οικονομικός, πολιτικός, κοινωνικός. Ναι. Δηλαδή από την πρώτη φορά. Σίγουρα οικονομικός δε θα ήταν. Λογικά δεν θα είχε τόσο πολλούς δημοσιογράφους και δυναμικού σε κάθε μέρη. Ήταν άλλοι. Και εγώ πιστεύω ότι και σε αυτό το μέρος και σε όλη την παγκοσμιοποίηση. Πολύ πριν την παγκοσμιοποίηση. Πιλάμε τώρα για... Μετά πρέπει να τη σητήσουμε κάτι άλλο. Πραγματικά έτσι ξύπνησα. Θα ήθελα να πω ότι είναι την αγνολογία εξετωλώθηκε ουσιαστικά. Πραγματικά άσχομαι. Πάμε έτσι, αντίπαλος του παγκοσμιοποίησης, να πούμε ότι πρώτα είναι η αναγκαιότητα το ότι δεν μπορώ να έχω παντού ανταποκριτές, αλλά και η ανάπτυξη της τεχνολογίας σε ευνόηση και ενθάρρυν με την ανάπτυξη των ιδιωτικών ρακτορίων. Γιατί μπορούσε να μεταδοθεί πιο εύκολα, πιο γρήγορα η ήδηση, είτε αυτό λέγεται τηλέγραφος, είτε λέγεται... Ήταν δυνατό να μεταφέρει να σκύλεις και εικόνες, είτε λέγεται φάξ, είτε λέγεται διαδίκτυο κλπ. Το πλαίσιο. Ξεκινάω από την τυπογραφία. Η τυπογραφία είναι η συνδεδεμένη της θρησκευτικής επανάστασης του 1500. Σας το δίνω αυτό ως πλαίσιο για να καταλάβετε το πώς ουσιαστικά κάτι το οποίο φαίνεται μια αποκομμένη τεχνολογική εξέλιξη συνδέεται άμεσα με ιστορικά κοινωνικά πολιτικά γεγονότα και μπορεί να αποτελέσει ένα φορμή για να επιταχύνει της εξελίξης και στο κοινωνικό επίπεδο. Η ιστορία με την τυπογραφία την ξέρετε και το Λούθηρο, με τους προθεστάτες και το σχείσμα. Ξέρετε κάποιον που έκαψε τις σφραγίδες του... Ναι, ουσιαστικά τέτοιο έχει γίνει έτσι με πολύ πιο απλό παράδειγμα. Οι γραφές μέχρι τότε ουσιαστικά ήταν προνόμιο του ιερατείου, το οποίο και γνώριζε να διαβάζει και μπορούσε κατά συνέβη να τις αποκρυπτογραφεί και να τις μεταφέρει. Δηλαδή λειτουργούσαν ουσιαστικά σαν gatekeepers. Αυτό το μοντέλο του gatekeeper που χρησιμοποιούμε και στη τημοσογραφία. Μου σήμανε ότι εγώ είμαι κάτω ως του ιερού βιβλίου, το οποίο εγώ από κρυπτογραφό διαβάζω, ερμηνεύω και σου επιβάλλω την ερμηνεία μου. Και σου λέω ότι έτσι αυτό προστάζει παραδείγμα, όπως χάρη, ο Θεός να αγοράει, ας πούμε, συγχωροκάρτια. Εγώ ο κόσμος επειδή δεν ήταν εμορφωμένος η εξαιτία στο ότι όλα τα γραφτά έπρεπε να είχαν γραφεί στο χέρι και δεν είχαν αναπτυχθεί τεχνολογία που έκανε πιο εύκολη και πιο αυθενή την πρόσβαση στο βιβλίο, σήμερα υπήρχε ένα κλειστό ιερατείο το οποίο ήταν αυτό το οποίο ερμήνευε τις γραφές αλλά και καθώς τις πολιτικές εξελίξεις αριστοκρατίας. Έρχεται τώρα μια τεχνολογική εξέλιξη, η οποία λέγεται τυπογραφείο. Τι σημαίνει τυπογραφείο ότι ενώ παρελθόν έπρεπε να κάτσω να γράψω με το χέρι χίλιες σελίδες, τώρα μπορούσα τις χίλιες σελίδες να τις τυπώσω μέσα σε μία μέρα και να τις μοιράσω κατά χιλιάδες. Το προηγούμενο καθοστόρας ήταν να γράφω ένας χίλιος σελίδες, πόσο αντίτυπα να κάνω, δέκα, το μάξιν. Και αν σχετίζεται με την καλή γραφή, έκανε ότι τα αντίτυπα ήταν περιορισμένα. Άρα κατά συνέχεια κάτι που έγραφε κάποιος έμεινε μόνο σε έναν, άντε σε δύο, άντε σε πέντε το πολύ. Με την τυπογραφία με μια τεχνική εξέλιξη σχετικά αποκομμένη υποτίθεται από τις πολιτικές εξελίξεις, κατά χιλιάδες ουσιαστικά δηλαδή έχουμε το άνοιγμα της γνώσης, το οποίο προκαλεί και δημιουργεί τη θρησκευτική, πολιτικές, κοινωνικές επαναστάσεις. Επαναστάσεις, όχι με την εννοία ότι βγαίνουν στο δρόμο και τα κέω. Επαναστάσεις είναι μια άλλαγη στην τεχνολογία, μια άλλαγη στη συμμετοχή, μια άλλαγη στην κυριότητα της συμμετοχής, στην κινητοποίηση, στο άνοιγμα της γνώσης, στον δημοκρατισμό, με αυτή την έννοια την επαναστάσεις, η οποία αλλάζει όχι μόνο τεχνολογικά, αλλά αλλάζει και ουσιαστικά. Τι αποτέλεσμα αυτού τι είναι, να σπάσει το μονοπόλι της καθολικής εκκλησίας, ώστε να βγει όσο αποκλειστικό σας του κούμερ μην εφθίστων γραφών. Πώς συγίνεται η επανάσταση του Λούθηρου και το σχίσμα με Προτεστάντες και λοιπά, το οποίο μπορεί να μας φαίνεται ουσιαστικά ως ένα θρησκευτικό κίνημα, είχε όμως εξαιρετικά πολλές κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις και ήταν ουσιαστικά ένα κίνημα εναντίον της μέχρι τότε καθηκηστίας τάξης. Το κίνημα αυτό του Προτεσταντισμού, για να δείτε, έχει πειράσει πάρα πολύ και δημορφώσει τις χώρες του Βόρρα, δηλαδή οι χώρες της Γερμανίας, της Ολλανδίας, σκανδυναμικές χώρες, κυριαρχεί πάρα πολύ, είναι κυριασμένες πάρα πολύ στην ανάπτυξη της από αυτό το πνεύμα του Λούθηρου που κάνει τον Προτεσταντισμού, ας πούμε, που λέει ότι δεν θα πρέπει να επιτυγχνείτε τον Μπλούτοσας, δεν πρέπει να υπάρχει κοινωνική αλληλεγγύη, δεν θα πρέπει να προβάλλετε τον Μπλούτοσας και λοιπά και το βλέπετε αυτό σε κάθε έκφραση, όσο έχετε πάει στις κοινωνίες αυτές. Έτσι με την περίπτωση αυτή ενώ φαντάζει μια τεχνολογική εξέλιξη, η τυπογραφή ουσιαστικά αποτέλεσε την απαρχή για να αλλάξει έτσι όλο το πολιτικό κοινωνικό κλαίσιο. Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι οι εκτυπώσεις στην βιομηχανική κλίμακα ουσιαστικά σχετίζονται με την εφάνιστον πρώτον εφημέριδο. Όλο αυτό αλλάζει, δηλαδή, η τυπογραφία. Δημιουργεί μια σειρά από εξελίξεις που κορύφωση αυτό που μας ενδιαφέρουν, του λεγονός, τελείται και πειράζει και τελείται για τη δημοσογραφία. Από εκεί που οι δήσεις κυκλοφορούσαν σε μια άτοπη μορφή, τώρα έχουν μια πιο τυπική σταθερή μορφή κλπ. Το πλαίσιο, το δεύτερο στοιχείο, είναι τη φωτογραφία. Ραδιόφωνο, κινηματογράφος, διεθυμίσεις, εκλαγή και ψητομεσονοαζικής ενημέρωσης. Όλο αυτό επίσης αλλάζει το κομμάτι και τον τρόπο με τον οποίο εμείς δουλεύουμε, εργαζόμαστε, κληροφορούμαστε. Πώς θα αλλάζει? Δείτε ότι παλαιότερα, παρακολουθώντας, ο κόσμος ενημερωνόταν από τα επίκαιρα, πήγαινε στον δημιματογράφο και έβλεπε τα επίκαιρα για το τι συμβαίνει στον κόσμο. Και τώρα έχουμε φτάσει στο σημείο να ενημερωνόμαστε αναδευτερόλεπτο γι' αυτό που συμβαίνει μέσω του κινητό μας. Σκεφτείτε ότι ακόμα σε κάποιες περιοχές του πλανήτη, όπως είναι στη κεντρική Ασία με Αυγανισμάν, Πακιστάν και λοιπά, δεύτερον είναι αυτό το οποίο έχει κερδίσει πάρα πολύ, είναι το νούμερο ένα που ακούει ο κόσμος. Που σημαίνει επίσης διάδοση και αλλακή. Το τρίτο σημαίνει, παλαιότερα, εξαιτίας του αποκλεισμού, ότι τα παρακοσιακά μείνει έξυλο, ένα μεγάλο μέρος του κλεισμού στις αραβικές χώρες είναι δαρνάτα μέσω από DVD ή από βίντεο ή το ρηφορικά κανάλια. Γι' αυτό και ο Μίλλαντ και όλα τα κυρήματα, όταν τα διανευόταν μέσω από DVD και λοιπά στις αραβικές χώρες. Τι σημαίνει αυτό, ότι αλλάζει το πλαίσιο μέσω οποίου ασκείται η δημοσιογραφία. Η έννοια της δορυφορικής κάλυψης επίσης επηρεάζει και είναι πιο σημαντική, και για να δούμε το πόσο σημαντική ήταν, μπορούμε να δούμε το λιγανός ότι ο πρώτος πόλεμος στο Ιράκι είχε καλυφθεί με το ρηφορική σύνδεση. Και τώρα η προχθεσινή επίθεση στην Καπούλ που έγινε σε ένα αυτοκίνητο της Φωλικής Πρεσβείας, το πρώτο υλικό που μας ήρθε είναι μέσα από το κοινωνικά τηλέφωνο. Αυτό σημαίνει ότι αλλάζει πάρα πολύ όλο το πλαίσιο μας που ασκείται. Σημαίνει ότι μια συγκεκριμένη πραγματικότητα την οποία την γνωρίζουμε, ότι η δημοσογραφία ασκείται με ένα συγκεκριμένο παραδοσιακό τρόπο το τι μεταδύνω, έχει αλλάξει γιατί έχει πάρει αυτά τα χαρακτηριστικά. Τώρα οι σταθμοί τους οποίους θα δούμε ένα με ένα στην ανάπτυξη των δησογραφικών πρακτορίων. Θέλω να συνδέσω την ανάπτυξη των δησογραφικών πρακτορίων με τις αντίστοιχες πολιτικές εξελίξεις. Τα δησογραφικά πρακτοριά, η δημοσογραφία, η ενημέρωση δεν είναι αποκομμένη σε ένα τεχνικό επίπεδο, στο οποίο σημαίνει ότι θα ανακαλύπτω μια εφέβελση και ξαφνικά μπορώ και μετά τίποτα. Σημαίνει ότι αυτή η εφέβελση έχει δημιουργηθεί μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο που μου επιτρέπει να αναπτυχθεί. Για να γίνω πιο συγκεκριμένος στο Facebook και το Twitter, ή το Hipsy, ή τέλος, ή Hipsy, πατέντες και συσκευές, είναι τυχεία ότι ανακαλύπτωται συνεχώς περισσότερα στην Αμερική. Σημαίνει ότι εκεί υπάρχει μια κουλτούρα η οποία ευνοεί την εφευρετικότητα, την οποία δημετουσιώνει σε βιομηχανικό προϊόν. Σημαίνει επίσης και μια χώρα η οποία αυτή τη στιγμή είναι δυνατό να γίνει αυτό γιατί ελέγχει ή σε πολύ μεγάλο βαθμό το τι παράγεται, μεταφέρεται μέσα στον διαδικτύο. Αυτό δηλαδή δεν είναι τυχεία, ας πούμε, ότι το Facebook δημιουργήθηκε στην Αμερική. Δεν στο μεταφέρομαι μία λογική συνομοσεολογική, αλλά θέλω να σας δείξω ότι αυτό το οποίο βγαίνει στο ελληνικό προϊόν πάντοτε εξατάται, πειράζεται και μέσα στο κλαίσιο στο οποίο δημιουργεί. Έτσι αναπτύχθηκαν και τα ιδισογραφικά πραγματορία. Αν θα δείτε χρονολογικά, ακολουθεί τις αντίστοιχες πολιτικές εξελίξεις. Υπάρχει μια δόση της Ευρώπης ως παγκόσμια δύναμη, η Βρετανική Απτοκρατορία κλπ. Υπτώση της Ευρώπης και η άνοδο της Αμερικής. Και στο τέλος καταλήγουμε σε αυτό που ονομάζουμε παντοσμιοποίηση και συγκεντρωτισμό των ιδισογραφικών πραγματορίων. Τι σημαίνει αυτό στην κορύφωση, για να δούμε ένα έναν από τους σταθμούς. Αναπτύσσονται τα ιδισογραφικά πραγματορία και κυριαρχούν τα ευρωπαϊκά πραγματορία μέχρι το 1870 με το 1917. Αρχίζει να μειώθει η επιρροή των ευρωπαϊκών πραγματορίων, που είναι μια ένδειξη του πώς η Ευρώπη βγήκε εξαστεμμένη από τον πρώτο Παγκόσμιο Κόλεμο. Αυτό κορυφώνεται μετά το δεύτερο Παγκόσμιο Κόλεμο, όπου κυριαρχούν τα αμερικανικά πραγματορία και από εκεί αρχίζουμε να έχουμε τις πρώτες τάσεις της συγκέντρωσης και καταλήγουμε στο σήμερα, όπου κυριαρχούν κάποια συγκεκριμένα πραγματορία, ταυτόχρονα όμως επειδή το πεδίο έχει ανοίξει, εμφανίζονται και νέοι πέπτες χάρις την τεχνολογία που διεκδικούν κομμάτι. Να σας δώσω πολύ συγκεκριμένα και απλά. Δημιουργούνται τα ιδισογραφικά πραγματορία. Γιατί χάρις την τελειμπογραφία αρχίζουν και κυκλοφορούν περισσότερες εφημερίδες. Χάρις την τελειμπογραφία και σε μια σειρά από άλλες εξελίξεις, αρχίζουν σε οικονομικό πεδίο, υπάρχει ζήτηση για πληροφόρηση. Τα ιδισογραφικά πραγματορία αναπτύχθηκαν χάρη η εξαιτίας της αναγκαιότητας για οικονομική πληροφόρηση. Ότι έπρεπε να πληροφορηθώ για το πώς να μεταφέρω, πού να επενδύσω τα λεφτά μου κλπ. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της σημασίας της ίδησης σχετίζεται με την ήτα του Ναπολέοντα και την αξιοποίηση της από τον Ρότσιν προκειμένου να δημιουργήσει ένα μεγάλο δρόμο της υπερουσίας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. Υπόσχεσθαι ο Ρότσιν και ο Ναπολέοντας. |