: [♪ Μουσική Γεια σας, παιδιά. Ονομάζομαι Κωνσταντίνος, είμαι εκπαιδευτικός πληροφορικής... ...για να καταλάβουμε τι είναι ο προγραμματισμός, θα πρέπει πρώτα να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε με τον προγραμματισμό. Έχω τυμάσει, λοιπόν, εδώ ένα μικρό βίντεο που θα μας το εξηγήσει. Τι μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε με τον προγραμματισμό. Για να το μάθουμε, θα πατήσουμε εδώ, πάνω στον υπολογιστή, ώστε να ξεκινήσουμε. Πατάμε, λοιπόν, στο ξεκίνημα και μεταφερόμαστε σε ένα δωμάτιο. Έχουμε εδώ τη γάτα, η οποία μας λέει ότι ο προγραμματισμός βρίσκεται παντού γύρω μας. Πάρα πολλά πράγματα που μπορεί να μην τα έχουμε συνειδητοποιήσει γίνονται με τον προγραμματισμό. Χρησιμοποιείς, λοιπόν, τον προγραμματισμό. Πότε? Όταν αναζητάς κάτι στο διαδίκτυο. Όταν βάζουμε σε μια μηχανία αναζήτηση να μας βρει κάτι, χρησιμοποιούμε τον προγραμματισμό. Όταν ακούς την αγαπημένη σου μουσική από τον υπολογιστή ή το κινητό σου, τότε χρησιμοποιείς τον προγραμματισμό. Όταν ζητάς από τον πλοηγό, το γνωστό μας GPS, να σου βρει την καλύτερη διαδρομή. Να δω η γάτα, βρήκε τη διαδρομή της. Άλλα με τον προγραμματισμό μπορούμε να κάνουμε και πολύ περισσότερα πράγματα. Εφαρμογές πολύ πιο ξεχωριστές και όχι τόσο καθημερινές. Να δούμε ένα παράδειγμα εδώ. Μπορούμε να στείλουμε διαστημόπλια χωρίς αστροναύτες σε μακρινούς πλανήτες. Να εδώ αυτό το διαστημόπλιο κινείται μόνο του. Τέλεια προσγείωση. Με τον προγραμματισμό λοιπόν μπορούμε να κάνουμε πράγματα τα οποία μοιάζουν αυτή τη στιγμή εντυπωσιακά. Όπως για παράδειγμα να κατασκευάσουμε αυτόματα οχήματα χωρίς οδηγό. Αυτό εδώ το λεωφορείο είναι αυτόματο. Είδατε. Σταμάτησε μόνο του. Να λοιπόν πόσα πράγματα γίνονται με τον προγραμματισμό. Είτε στην καθημερινότητά μας είτε εφαρμογές εντελώς διαστημικές. Σε τι μας χρησιμεύει τελικά ο προγραμματισμός. Είδαμε τι μπορούμε να κάνουμε. Πάμε να δούμε μια γενική απάντηση σε αυτό. Σε τι μας χρησιμεύει ο προγραμματισμός. Για να το δούμε αυτό θα πάμε εδώ στον πίνακα. Ο προγραμματισμός μας χρησιμεύει στο να λύνουμε προβλήματα. Έχω εδώ ετοιμάσει λοιπόν για σας ένα πρόβλημα το οποίο πρέπει να το λύσουμε. Τι έχουμε εδώ ξέρω ότι σε όλους αρέσει το κυνήγι θησαυρού. Εδώ λοιπόν έχουμε ένα κυνήγι θησαυρού. Έχουμε ένα πειρατικό πλοίο το οποίο βρίσκεται εδώ. Σε αυτό το σημείο του χάρτη και θα πρέπει φυσικά να φτάσει στο θησαυρό. Για να γίνει αυτό δεν μπορεί να κατευθυνθεί ευθεία γιατί υπάρχει μπροστά το ένα μεγάλο εμπόδιο. Ένα μεγάλο νησί. Άρα λοιπόν από το νησί δεν μπορεί να περάσει το πλοίο. Δεν μπορεί να περάσει φυσικά και από το μικρό νησί. Εκτός από αυτό όμως έχω βάλει και κάποια ακόμα εμπόδια. Έχω τοποθετήσει βόμβες. Φυσικά και το πλοίο μας δεν μπορεί να πέσει πάνω στις βόμβες διότι θα εκραγεί. Έχουμε λοιπόν εδώ ένα πρόβλημα. Να οδηγήσουμε το πειρατικό πλοίο στο θησαυρό περνώντας μέσα από τα εμπόδια. Τι πρέπει να κάνουμε σε ένα πρόβλημα, να το λύσουμε φυσικά. Για να το λύσουμε όμως θα χρειαστούμε, έχουμε εδώ κάποιες επιλογές. Μπορεί το πειρατικό μας πλοίο να στρίψει αριστερά, μπορεί να προχωρήσει προς τα εμπρός ή μπορεί να στρίψει δεξιά. Αυτές εδώ οι τρεις επιλογές είναι που θα μας φτιάξουν τη λύση. Να ξεκινήσουμε λοιπόν να το λύσουμε. Ας ξεκινήσουμε. Βλέπουμε ότι το πλοίο μας κοιτάει προς το νησί φυσικά και δεν μπορεί να συνεχίσει εμπρός. Θα πρέπει να στρίψει. Για να καταλάβουμε όμως πώς θα πρέπει να στρίψει, θα πρέπει να σκεφτούμε λίγο όπως σκέφτονται, να δούμε μάλλον το χάρτη με τα μάτια των πειρατών. Πάω λοιπόν από αυτή την πλευρά. Κοιτάζω όπως κοιτάζουν οι πειρατές και πρέπει να στρίψω προς το δεξί μου χέρι. Θα πάρω λοιπόν εδώ μία εντολή «Στρίψε δεξιά» και θα ξεκινήσω τη λύση μου. Το πλοίο μου πρέπει πρώτα να στρίψει δεξιά. Στρίβει δεξιά. Τώρα πρέπει να κάνει ένα-δύο δήματα. Άρα λοιπόν παίρνω τα δήματα και βάζω ένα βήμα και ένα ακόμα βήμα. Μόλις κάνω αυτά τα δύο βήματα θα βρεθώ ένα-δύο εδώ. Δεν μπορώ να συνεχίσω φυσικά γιατί υπάρχει η βόμβα. Τι θα κάνω πρέπει να στρίψω. Εδώ τώρα θέλω λίγο την προσοχή σας. Προς τα πού πρέπει να στρίψω. Αν κοιτάξουμε εμείς το χάρτη, τότε λέμε φυσικά πρέπει να στρίψω προς τα δεξιά. Δεν είναι σωστό αυτό όμως. Θυμηθείτε τι είπαμε, πρέπει να δούμε το πρόβλημα, τον χάρτη εδώ, μέσα από τα μάτια των πειρατών. Αν κοιτάξουμε, λοιπόν, όπως κοιτάνε οι πειρατές, καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να στρίψουμε αριστερά. Παίρνω λοιπόν τη στροφή αριστερά και αυτή είναι η επόμενή μου κίνση. Στροφή αριστερά. Προχωράω ένα βήμα. Βάζω λοιπόν ένα ακόμα βήμα. Πάλι δεν μπορώ να συνεχίσω. Πάλι τώρα θα πρέπει να σκεφτώ όπως σκέφτονται οι πειρατές. Να στρίψω δεξιά. Βάζω λοιπόν μια δεξιά στροφή. Τώρα μπορώ να κάνω ένα, δύο βήματα. Ένα βήμα. Δύο βήματα. Και το πειρατικό μου βρίσκεται εδώ. Πάλι δεν μπορώ να συνεχίσω διότι τελειώνει ο χάρτης μου. Θα πρέπει να στρίψω. Για να σκεφτούμε τώρα, νομίζω ότι τώρα έχετε αρχίσει να το καταλαβαίνετε. Θα πρέπει να δούμε το χάρτη με τα μάτια των πειρατών... και να καταλάβουμε ότι πρέπει να στρίψουμε αριστερά. Βάζω λοιπόν εδώ μια αριστερή στροφή. Το πλοίο μου στρίβει αριστερά. Προχωράω ένα, δύο βήματα. Ένα βήμα, δεύτερο βήμα. Το πλοίο μου λοιπόν βρίσκεται εδώ. Θα πρέπει να στρίψω. Για να σκεφτούμε, πάλι στρίβω προς τα αριστερά. Θα περάσω εγώ από εδώ. Έχουμε λοιπόν μια αριστερή στροφή. Μπορώ να κάνω ένα βήμα, δύο βήματα. Ένα βήμα, δύο βήματα. Και βρίσκομαι εδώ. Δεν μπορώ να συνεχίσω, διότι πάλι βρίσκομαι μπροστά στη βόμβα. Πρέπει να στρίψω τώρα προς τα δεξιά. Δεξιά στροφή. Κάνω ένα βήμα. Βρίσκομαι εδώ. Θα πρέπει να ξαναστρίψω. Να σκεφτούμε λίγο πώς κοιτάνε οι πειρατές. Πρέπει να στρίψουμε αριστερά. Άρα λοιπόν αριστερή στροφή. Κάνω άλλα δύο βήματα. Και είμαι σχεδόν έτοιμος να πάρω το θησαυρό. Τι μου μένει να κάνω, μου μένει να κάνω μία αριστερή στροφή πάλι. Και ένα τελευταίο βήμα. Αριστερή στροφή, βήμα, μισό λεπτό και είμαι στον θησαυρό. Είχαμε λοιπόν ένα πρόβλημα και καταφέραμε να το λύσουμε. Το πρόβλημά μας ήταν να φτάσουμε στο θησαυρό. Ξεκινήσαμε από εδώ, περάσαμε μέσα από τα εμπόδια και φτάσαμε στη λύση. Έχουμε λοιπόν ένα πρόβλημα. Και φτάσαμε σε μία λύση, αλλά όχι σε μία οποιαδήποτε λύση. Η λύση την οποία έχουμε είναι μία σειρά από βήματα. Δείτε μία σειρά από βήματα τα οποία αν κάποιος τα ακολουθήσει τότε το πρόβλημα λύνεται. Αυτή η λύση που είναι φτιαγμένη σαν μία σειρά από βήματα έχει μία συγκεκριμένη ονομασία. Και λέγεται αλγόριθμος. Ο αλγόριθμος λοιπόν είναι μία λύση με βήματα. Μία λύση την οποία θα μπορούσε να την εκτελέσει και κάποιος άλλος. Δηλαδή σκεφτείτε, εγώ είμαι ένας σοφός πειρατής. Μου φέρνουν το χάρτη και τους λέω να είναι λύση, παιδιά, θα κάνετε αριστερή στροφή, δύο βήματα, δεξιά στροφή, δύο βήματα αριστερή στροφή. Τους δίνω τη λύση. Θα μπορούσα να πω λοιπόν σε έναν πειρατή που δεν είναι τόσο έμπειρος σαν εμένα. Πάρε αυτή τη λύση, την έχω γράψει και ξεκίνε να βρεις το θησαυρό. Τι είναι λοιπόν ο αλγόριθμος? Είναι μία λύση σε βήματα που μπορεί ο καθένας να την εκτελέσει και να καταφέρει να λύσει το πρόβλημα. Μερικές φορές όμως χρειαζόμαστε και λίγη βοήθεια. Πάμε να δούμε εδώ μία περίπτωση. Έχουμε λοιπόν εδώ στην οθόνη μας ένα πρόβλημα, το οποίο θα μας μεταφέρει σε μία φάρμα. Εκεί υπάρχει ένα πρόβλημα και θα δούμε ότι θα χρειαστεί και βοήθεια. Σοφή κουκουβάγια λέει η γάτα. Έχουμε πρόβλημα. Δεν βρίσκω πουθενά το κλειδί μου. Για να δούμε θα βρει μία λύση η κουκουβάγια. Έχω ένα σχέδιο λέει η κουκουβάγια και δείτε εμφανίζεται δίπλα της η ιδέα. Χρησιμοποίησε αυτόν τον τεράστιο μαγνίτη. Ωραία ιδέα μου φαίνεται αυτή. Να λοιπόν έχει ένα μαγνίτη η γάτα. Για να δούμε θα βρει ο μαγνίτης το κλειδί. Δουλεύει το βρήκαμε. Ωραία το βρήκαμε που είναι το κλειδί, όμως πώς θα σηκώσουμε το βράχο. Αυτό είναι ένα πραγματικό πρόβλημα. Η κουκουβάγια μας λοιπόν είναι πάρα πολύ έξυπνη και σκέφτηκε τη λύση. Όμως δεν μπορεί να σηκώσει μόνη της το βράχο. Δεν έχει τη δύναμη. Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν εδώ παιδιά. Αναρωτιέται η γάτα και μαζί αναρωτιόμαστε και εμείς. Τι κάνουμε όταν έχουμε τη λύση αλλά δεν μπορούμε μόνοι μας... ...να την εφαρμόσουμε. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τι χρειαζόμαστε... ...για να καταφέρουμε να σηκώσουμε το βράχο. Αν σκεφτούμε λίγο, φυσικά χρειαζόμαστε κάποιον πολύ δυνατό. ώστε να εκτελέσει τις εντολές της κουκουβάγιας. Για να δούμε θα βρούμε αυτόν τον πολύ δυνατό μέσα στη φάρμα μας. Νάτος είναι ένα μεγάλο συμπαθητικό πράσινο τέρας. Γεια λέει το τέρας, εγώ δεν είμαι πολύ έξυπνος αλλά είμαι πολύ δυνατός. Αυτό ήταν που χρειαζόμαστε. Τώρα η κουκουβάγια του λέει πήγαινε στο βράχο. Το τέρας εκτελεί τις εντολές της κουκουβάγιας και πηγαίνει στο βράχο. Σήκωσε το βράχο του λέει η κουκουβάγια. Για να δούμε είναι αρκετά δυνατό το τέρας μας. Θα τα καταφέρει. Τα κατάφερε. Το βρήκα ευχαριστώ λέει η γάτα. Το τέρας λοιπόν σήκωσε το βράχο και το πρόβλημα λύθηκε. Τι έχουμε λοιπόν εδώ. Έχουμε την κουκουβάγια η οποία βάζει το μυαλό, βρίσκει τη λύση στο πρόβλημα και το τέρας το οποίο βάζει τη δύναμη. Και μπορεί να σηκώσει αυτό το τεράστιο βράχο. Μαζί και οι δύο φτιάχνουν ένα πανίσχυρο δίδυμο. Η κουκουβάγια με το μυαλό της που μπορεί και σκέφτεται τη λύση συν τη δύναμη του τέρατος δημιουργούν ένα πανίσχυρο δίδυμο που λύνει τα προβλήματα. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στον προγραμματισμό. Θα μου πείτε τώρα, στον προγραμματισμό υπάρχουν κουκουβάγιες και μεγάλα τέρατα. Όχι βέβαια, αλλά πάλι υπάρχει αυτός ο συνδυασμός της εξυπνάδας και της δύναμης. Στον προγραμματισμό λοιπόν έχουμε αντί για την σωθή κουκουβάγια και το τέρας, έχουμε φυσικά τον άνθρωπο. Ο οποίος βάζει το μυαλό. Ο άνθρωπος βρίσκει τη λύση στον προγραμματισμό. Αλλά μερικές φορές δεν μπορεί ο άνθρωπος να εκτελέσει τη λύση μόνος του. Χρειάζεται και βοήθεια. Ο άνθρωπος λοιπόν βάζει το μυαλό και μαζί του συνεργάζεται ποιος άλλος, αφού μιλάμε για προγραμματισμό, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, που με τη σούπερ ταχύτητά του μπορεί και εκτελεί τις λύσεις των ανθρώπων πάρα πολύ γρήγορα. Άνθρωπος λοιπόν και υπολογιστής μας κάνουν ένα πανίσχυρο δίδυμο. Και αυτό είναι το μυστικό του προγραμματισμού. Στον προγραμματισμό λοιπόν συνδυάζουμε τη λύση, που σκέφτονται οι άνθρωποι, με τη σούπερ ταχύτητα των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Και έτσι πάμε ένα βήμα παραπέρα. Είχαμε στην αρχή το πρόβλημα, βρήκαμε εμείς τον αλγόριθμο, δηλαδή μια λύση με μια σειρά από βήματα, και τώρα όταν τη λύση αυτή τη δώσουμε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή για να την εκτελέσει, τότε πάμε ένα βήμα παραπέρα από τον αλγόριθμο. Πάμε στο πρόγραμμα. Έχουμε λοιπόν ένα πρόβλημα, βρίσκουμε τη λύση στο μυαλό μας, τον αλγόριθμο, δίνουμε τη λύση στον υπολογιστή και πάμε πια στο πρόγραμμα. Και είμαστε έτοιμοι τώρα να δούμε, να φτιάξουμε ένα δικό μας πρόγραμμα. Πάμε λοιπόν να δούμε στην οθόνη μας. Έχουμε εδώ ένα πρόβλημα. Αυτό το πρόβλημα είναι φτιαγμένο μέσα στο Scratch. Το Scratch είναι μια εφαρμογή εκπαιδευτική. Έχει σαν στόχο να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν να προγραμματίζουν. Μπορούμε να το βρούμε ελεύθερα δωρεάν στο διαδίκτυο. Και μέσα τώρα στο Scratch έχω φτιάξει εγώ μια δική μου εφαρμογή, ένα ας πούμε παιχνίδι προγραμματισμού. Το έχω ονομάσει ρομπολαβύρινθος. Και όπως βλέπετε μοιάζει πάρα πολύ με το λαβύρινθο που είχαμε να αντιμετωπίσουμε πριν. Έχουμε δηλαδή ένα λαβύρινθο όπως και εδώ. Για να γυρίσουμε λίγο πίσω στον πίνακα. Στον πίνακα είχαμε ένα λαβύρινθο. Είχαμε ένα πειρατικό πλοίο που πρέπει να περάσει μέσα από τα εμπόδια και να φτάσει στο θεσαυρό. Εδώ σε αυτό το παιχνίδι έχουμε πάλι ένα λαβύρινθο. Ο οποίος είναι φτιαγμένος τώρα δεν είναι στη θάλασσα, είναι στη στεριά. Και πάλι πρέπει να περάσουμε μέσα από τα εμπόδια. Για να ξεκινήσουμε αυτό το παιχνίδι θα πρέπει να πατήσουμε στην πράσινη σημαία. Πατώντας την πράσινη σημαία θα αρχίσουν όλα να λειτουργούν. Και να φτιάξουμε να λύσουμε το δικό μας λαβύρινθο. Εδώ έχουμε πράσινα τετραγωνά και έχουμε πάλι βόμβες. Έχουμε πάλι το θεσαυρό. Θα δούμε είναι λίγο διαφορετικός εδώ ο θεσαυρός. Θα πρέπει να αποφύγουμε πάλι τα εμπόδια και να οδηγηθούμε στη λύση του προβλήματος. Με τη διαφορά ότι εδώ πια θα χρησιμοποιήσουμε και τον υπολογιστή. Ξεκινάμε λοιπόν, πατάμε την πράσινη σημαία, εμφανίζεται μπροστά μας ένας λαβύρινθος. Ο λαβύρινθος βρίσκεται σε στεριά, είπαμε, στο χορτάρι. Έχει διαφορετικό παίχτη πια. Έχουμε ένα ρομπότ εδώ, το οποίο θα εκτελέσει τις εντολές μας. Τα ρομπότ, όπως ξέρουμε, προγραμματίζονται. Και το ρομπότ θα πρέπει να οδηγηθεί στην μπαταρία. Τα ρομπότ ξέρουμε όλοι ότι λειτουργούν με ελεκτρικό ρεύμα. Άρα η μπαταρία είναι κατά κάποιον τρόπο ο θεσαυρός για το ρομπότ. Θα πρέπει λοιπόν το ρομπότ να οδηγηθεί στην μπαταρία. Πάλι όμως έχουμε μπόδια. Έχουμε τους θάμνους, πάνω από τους οποίους δεν μπορεί να περάσει το ρομπότ και έχουμε, ακόμα χειρότερα, έχουμε και τις βόμβες, που αν ακουμπήσει πάνω το ρομπότ, τότε θα γίνει έκρηξη. Πρέπει λοιπόν εμείς να προγραμματίσουμε αυτό το ρομπότ, να περάσει μέσα από τα εμπόδια και να οδηγηθεί στην μπαταρία. Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να χρησιμοποιήσουμε το μυαλό μας φυσικά. Να βρούμε μια λύση, να βρούμε δηλαδή εδώ, μια διαδρομή που θα οδηγεί το ρομπότ με ασφάλεια. Να, εδώ βλέπετε με το βελάκι του ποδικούς, θα σχηματίζω τη διαδρομή, την οποία θα πρέπει να ακολουθήσουμε, ώστε να περάσουμε μέσα από τα εμπόδια και να φτάσουμε στο θησαυρό. Πώς θα κινήσουμε το ρομπότ, έχουμε τρεις εντολές, τις βλέπουμε εδώ στην άκρη. Μπροστά, αριστερά και δεξιά, όπως ακριβώς κάναμε, αν θυμηθείτε, και όπως κάναμε και εδώ στον πίνακα, είχαμε πάλι τις ίδιες εντολές. Εμπρός, αριστερά και δεξιά. Μόνο που εδώ οι εντολές θα δίνονται απευθείας στον υπολογιστή. Στο πάνω μέρος της οθόνης, σχηματίζεται η λύση μας. Όπως και στον πίνακα, σχηματίσαμε βήμα-βήμα τη λύση. Κάθε φορά που κάνουμε κλικ σε μία εντολή, η εντολή γίνεται μέρος της λύσης. Εδώ έκανα κλικ στο εμπρός και εμφανίστηκε μπροστά το εμπρός. Θα κάνει λοιπόν ένα βήμα εμπρός, μετά πρέπει να στρίψει δεξιά και να κάνει δύο βήματα. Τώρα εδώ δεν χρειάζεται να τα λύσουμε όλα μαζί, μπορούμε να πάμε μέχρι εκεί. Να εκτελέσουμε αυτές τις τέσσερις πρώτες εντολές. Ένα βήμα εμπρός, μία στροφή δεξιά και δύο βήματα εμπρός. Για να τα εκτελέσουμε έχουμε δύο τρόπους. Ο ένας τρόπος είναι κάνουμε κλικ πάνω στο ρομπότ, είτε με το ποντήκι, είτε με το δάχτυλο αν δουλεύουμε σε tablet ή κινητό. Γιατί αυτό το παιχνίδι, αυτή η εφαρμογή δουλεύει και στο tablet και στο κινητό. Είτε με space. Πατάω λοιπόν πάνω στο ρομπότ μου και αρχίζει και εκτελεί τις εντολές. Είδατε ένα βόσβι είναι το λαμπάκι στο ρομπότ και εκτελούν τις εντολές. Τώρα λοιπόν τι πρέπει να κάνει το ρομπότ, δεν μπορώ να συνεχίσει ευθεία. Πρέπει να στρίψει προς ποια κατεύθυνση, θυμηθείτε τι λέγαμε στο λαβύνηθο, στον πίνακα. Πρέπει να δούμε το λαβύνηθο μέσα από τα μάτια του ρομπότ. Ενώ λοιπόν για μας φαίνεται ότι πρέπει να στρίψει προς τα αριστερά, αν κοιτάξουμε ανάποδα όπως κοιτάει το ρομπότ μας, θα αντιληφθούμε ότι πρέπει να στρίψει προς τα δεξιά για να οδηγηθεί στο τραγωνάκι αυτό. Άρα χρειαζόμαστε τη δεξιά στροφή. Γιατί δείτε οι προηγούμενες εντολές είναι θαμπές, έχουν εκτελεστεί αυτές. Οι καινούργιες εντολές έχουν πιο ζωντανά χρώματα. Στρίβουμε λοιπόν δεξιά και κάνουμε ένα βήμα, μετά θα στρίψουμε αριστερά και θα κάνουμε δύο βήματα. Πάμε να δούμε μέχρι εδώ. Πατάμε εκτέλεση. Το ρομπότ αναβοσβήνει, οι εντολές μεγαλώνουν μία-μία καθώς εκτελούνται και φτάνουμε εδώ. Αλλά νομίζω έχουμε εκπαιδευτεί αρκετά και μπορούμε να καταλάβουμε ότι πρέπει να στρίψει αριστερά και να κάνει δύο βήματα, ένα βήμα, δύο βήματα. Κάνουμε κλικ πάνω του, αναβοσβήνει το λαμπάκι, εκτελεί τις εντολές μας. Πάλι έχουμε εμπόδιο μπροστά, πάλι πρέπει να στρίψουμε αριστερά και να κάνουμε ένα βήμα. Προσοχή στις βόμβες, αριστερά, ένα βήμα λοιπόν. Πάλι πρέπει να στρίψουμε, αυτό είναι εύκολο τώρα γιατί κοιτάμε και εμείς όπως το ρομπότ, δεξιά, ένα βήμα, εκτελούμε, ωραία. Πάλι σταματάμε λόγω της βόμβας, στρίβουμε τώρα αριστερά, κάνουμε ένα βήμα, εκτέλεση, στρίβουμε δεξιά, κάνουμε ένα βήμα, εκτέλεση, ωραία. Αριστερά, κάνουμε ένα βήμα, εκτέλεση, και φτάσαμε στο στόχο μας. Βγήκε εδώ το ρομπότ, το οποίο μας λέει μπράβο. Τι κάναμε τώρα, λύσαμε, φτιάξαμε το πρώτο μας πρόγραμμα. Εδώ οι εντολές που βλέπουμε πάνω είναι εντολές τις οποίες τις δώσαμε στον υπολογιστή για να τις εκτελέσει. Άρα λοιπόν φτιάξαμε το πρώτο μας πρόγραμμα. Μία-μία τις εντολές τις εκτέλεσε ο υπολογιστής, λύσαμε λοιπόν το πρόβλημα φτιάχνοντας ένα δικό μας πρόγραμμα. Πάμε να δούμε και κάτι λίγο διαφορετικό. Εδώ λοιπόν ξεκινάμε πάλι το ρομπολαβύνηθο, αλλά αυτή τη φορά θα κάνουμε κάτι διαφορετικό. Βλέπετε ο άνθρωπος ιδέα, σου λέει φτιάξε το δικό σου λαβύνηθο. Κάνουμε λοιπόν κλικ πάνω του και θα φτιάξουμε πια το δικό μας πρόβλημα. Εδώ λοιπόν ο λαβύνηθος ξεφανίστηκε. Έχουμε εδώ όλα τα τετραγωνάκια πράσινα και πάμε να δημιουργήσουμε τον δικό μας λαβύνηθο. Μας δίνει και αυτή τη δυνατότητα το πρόγραμμα εδώ του ρομπολαβύνηθου. Διαλέγουμε λοιπόν ένα τετραγωνάκι στο οποίο θα βάλουμε την μπαταρία. Κάνουμε κλικ βγαίνει ο θάμνος. Αν ξανακάνουμε κλικ πάνω στο τετραγωνάκι βγαίνει η βόμβα. Κάνουμε πάλι κλικ μπαταρία. Ξανακάνουμε κλικ πράσινα τετραγωνάκια. Άρα λοιπόν κάνοντας κλικ πάνω στα τετραγωνάκια δημιουργούμε τον δικό μας λαβύνηθο. Βάζουμε, ξεκινάμε πάντα από την μπαταρία μας. Βάζουμε εδώ διάφορα εμπόδια προσέχοντας να αφήσουμε φυσικά και μια εφικτή διαδρομή ώστε να μπορέσει το ρομπότ να περάσει μέσα από τα εμπόδια και να οδηγηθεί στην μπαταρία. Χτίζουμε λοιπόν, βλέπετε στο ρομπότ λαβύνηθο, μας δίνει τη δυνατότητα να επέμφουμε και εμείς να δημιουργήσουμε τους δικούς μας λαβύνηθους. Τα δικά μας προβλήματα και στη συνέχεια να τα λύσουμε προγραμματίζοντας το ρομπότ μας. Νομίζω ότι είναι έτοιμος εδώ ο λαβύνηθος μου. Έχει αρκετά εμπόδια. Ίσως ένα ακόμα εδώ εμπόδιο. Και όταν πια είμαι έτοιμος, τότε βλέπετε εδώ να βοσβήνει το κουτάκι που λέει έτοιμο. Ναι, νομίζω είναι όλα εντάξει. Πατάω πάνω στο έτοιμο και ξεκινάω να λύνω το δικό μου πρόβλημα. Πάλι έχω τις τρεις εντολές. Τώρα θα το κάνουμε λίγο πιο γρήγορα. Διότι το έχουμε καταλάβει, βήμα εμπρός, στρίβουμε δεξιά, δύο βήματα. Κοιτάμε ανάποδα εδώ, άρα θα πρέπει να στρίψουμε πάλι δεξιά. Ένα βήμα. Βρισκόμαστε σε αυτό το τραγωνάκι. Στρίβουμε αριστερά. Δύο βήματα. Είμαστε εδώ κάτω στη γωνία. Ξανά αριστερά. Δύο βήματα πάλι. Βλέπετε τη λύση να σχηματίζεται. Εδώ τώρα θα στρίψουμε ξανά αριστερά. Ένα βήμα. Είμαστε εδώ. Μπροστά μας είναι η βόμβα. Στρίβουμε δεξιά. Ένα βήμα. Άριστερά. Ένα βήμα. Θα στρίψουμε τώρα εδώ δεξιά. Ένα βήμα. Άριστερά. Ωραία. Δύο βήματα. Πάλι αριστερά. Και το τελευταίο μας βηματάκι λίγο εδώ στριμώχτηκε, αλλά δεν πειράζει, θα εκτελεστεί. Κάνουμε λοιπόν κλικ στο ρομπότ ή στο πλήκτρο space και πάμε να δούμε τη λύση μας να εκτελείται. Μία-μία οι εντολές μεγαλώνουν και βλέπουμε ποια εκτελείται αυτή τη στιγμή. Άναβος σβήνει το φωτάκι. Το ρομπότ μας εκτελεί εντολές. Το πρόγραμμά μας εκτελείται μπροστά στα μάτια μας από τον υπολογιστή. Για να δούμε αν το κάναμε και σωστά δηλαδή. Το ρομπότ στρίβει. Ωραία. Νομίζω ότι είναι όλα εντάξει. Και φτάσαμε στην μπαταρία. Κερδίσαμε λοιπόν. Κερδίσαμε στον δικό μας λαβύνηθο. Οπότε τώρα μας δίνει και τη δυνατότητα αν θέλουμε να αποθηκεύσουμε το λαβύνηθο αυτό. Αν γράψουμε ναι, μπορούμε να αποθηκεύσουμε αυτό το νέο λαβύνηθο που φτιάξαμε και έτσι να εμπλουτίσουμε το πρόγραμμα με ένα νέο λαβύνηθο. Διαλέγω λοιπόν ναι. Κάνω κλικ εδώ. Ωραία. Και έχω φτιάξει το δικό μου λαβύνηθο, ο οποίος και αποθηκεύτηκε. Αυτήν εδώ την εφαρμογή, το ρομπολαβύνηθο, μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε και εσείς. Θα δείτε κάτω στην οθόνη ένα σύνδεσμο, τον οποίο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και να δείτε το ρομπολαβύνηθο και να πειραματιστείτε, γιατί αυτό έχει σημασία στον προγραμματισμό, να πειραματιστούμε, να δοκιμάσουμε, να βρούμε τη δική μας λύση. Άρα λοιπόν, τι είναι ο προγραμματισμός? Όπως είδαμε, ο προγραμματισμός είναι αυτό ακριβώς το πανίσχυρο δίδυμο, είναι ο συνδυασμός του ανθρώπου, ο οποίος βάζει το μυαλό και βρίσκει τις λύσεις και του υπολογιστή. Μαζί και οι δύο, το μυαλό των ανθρώπων και η σούπερη ταχύτητα των υπολογιστών, φτιάχνουν μια πραγματική σούπερ δύναμη. Και φυσικά μπορούμε και εμείς να αποκτήσουμε αυτήν τη σούπερ δύναμη, αν μάθουμε να προγραμματίζουμε. Σας καλώ λοιπόν να δοκιμάστε, να συνδεθείτε με το σύνδεσμο του ρομπολαβήνηθου και να δοκιμάστε κι εσείς να φτιάξετε τα δικά σας προγράμματα. Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ που μας παρακολουθήσατε. |