Διάλεξη 21 / Διάλεξη 21 / Διάλεξη 21

Διάλεξη 21: και το βάθος, προφανώς, στο σημείο θράψης. Αυτό είναι το σημείο θράψης. Αυτό είναι το σημείο θράψης. Αυτό είναι το σημείο θράψης. Αυτό είναι το σημείο θράψης. Το έχουμε πει πολλές φορές ότι υπάρχει ένα πολύ ισχυρό κύματογενές ρεύμα, παράλληλο στην ακτή. Έχει αυτή την εξίσωση για να περιγ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Κρεστενίτης Γιάννης (Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Πολιτικών Μηχανικών / Ακτομηχανική και Λιμενικά Έργα
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2015
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά-Παρόμοια Διανομή
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=13951b51
Απομαγνητοφώνηση
Διάλεξη 21: και το βάθος, προφανώς, στο σημείο θράψης. Αυτό είναι το σημείο θράψης. Αυτό είναι το σημείο θράψης. Αυτό είναι το σημείο θράψης. Αυτό είναι το σημείο θράψης. Το έχουμε πει πολλές φορές ότι υπάρχει ένα πολύ ισχυρό κύματογενές ρεύμα, παράλληλο στην ακτή. Έχει αυτή την εξίσωση για να περιγραφεί. Εξαρτάται από τη γωνία πρόσποσης και το ύψος κύματος στο σημείο θράψης και το βάθος, προφανώς, στο σημείο θράψης. Κάτω από αυτό το ρεύμα και κάτω από τη δράση των κυματισμών, σύμφωνα με αυτόν εδώ τον τύπο, μεταφέρεται το ίζημα. Μεταφέρεται η αμμουδιά. Μεταφέρονται εκατοντάδες, χιλιάδες κυβικά το χρόνο. Οπότε, έχουμε αυτό ουσιαστικά τον τύπο για να δουλέψουμε. Και το πρόβλημα μας τώρα που θα μπει, που θα τοματοποιήσουμε σε πολλές ακτομηχανικές μελέτες, είναι πώς θα εξελεχτεί η ακτογραμμή κάτω από τις δράσεις αυτών των κυμάτων και με την παρουσία κάποιων έργων. Αυτή θα είναι το ερώτημα που θα μας αποσχολήσει. Παράδειγμα, κάνουμε ένα λιμάνι. Αυτό το λιμάνι βρίσκεται σε μια ωραία ακτή. Αν σκεφτείτε αν έχετε πάει, είναι το λιμάνι της Κατερίνηση. Βρίσκεται σε μια ωραία παραλία αμμουδιά, δεξιά και αριστερά παντού αμμουδιά. Και κάνουμε ένα λιμάνι. Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να αποδείξουμε στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιτώσεων, που είναι η ακτομηχανική μελέτη, είναι ότι αυτό το λιμάνι δεν θα μεταβάλλει την ακτογραμμή της περιοχής. Κάτι που δεν έγινε στο λιμάνι της Κατερίνησης. Έγινε το λιμάνι της Κατερίνησης. Από τη μια μεριά, νομίζω το δείξαμε αυτό, που είχε χωράφια ομάζεψε άμμος. Από την άλλη μεριά, που ήταν όλη η οικονομική δραστηριότητα της Κατερίνησης, της παραλίας Κατερίνησης, είχαμε διάβρωση και 30 μέτρα. Και καταστράφηκε, τα κύματα έμπαιναν μέσα στους δρόμους, αν προσέξατε προχθές, είχε ένα πάλι περιστατικό που έδειχνε μέσα στα στενά των δρόμων, στον Άγιο Νικήτα Λευκάδας, να μπαίνουν τα κύματα. Στο Ρέθυμνο, εκεί στην Ίσυρο, αλλά αυτό δεν ήταν θέμα διάβρωσης, ήταν θέμα καθαρά λιμενικού έργου. Εκεί στον Νικήτα, υπήρχε μια ακτή γύρω στα 20-30 μέτρα, διαβρώθηκε, τα κύματα πλησίασαν 20-30 μέτρα πιο κοντά στα σπίτια. Και αν βλέπατε στο βίντεο και στο YouTube, βάλετε το Άγιο Νικήτα Λευκάδας πρόσφατα, θα δείτε μέσα τα κύματα να μπαίνουν σε στενά μέσα στον δρόμο, να ανεβαίνουν απάνω. Άρα, αυτή η διάβρος δεν ήταν απλά μια ισοσοικονομική καταστροφή για την παραλία Κατερίνη και για τον τουρισμό, μας οδήγησε και σε κινδύνους τον ίδιο μας των υποδομών, τον ίδιο των ανθρώπων ίσως, τον ίδιο των σπιτιών, των περιουσιών. Εδώ, λοιπόν, θα πρέπει, αφού κάνουμε την εκτίμηση της θερμοπαροχής και σχεδιάσουμε το λιμενικό έργο, να δούμε αυτό θα επιδράσει την αυτο-μηχανική δίαιτα της περιοχής. Θα δημιουργήσει μια νέα παραλία, θα καταστρέψει μια άλλη. Αυτή είναι το τελευταίο ερώτημα του θέματος. Αυτό, δηλαδή, που θα κάνουμε τώρα, είναι το τελευταίο ερώτημα του θέματος. Λέγεται ακτο-μηχανική μελέτη, είναι μια ακριβή μελέτη, πιο ακριβή από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιτώσεων, παρότι που η ακτο-μηχανική είναι υποστηρικτική μελέτης της περιβαλλοντικών επιτώσεων. Πιο ακριβή, γιατί η ειδικότητα του παράκτο-μηχανικού δεν είναι συνηθισμένη ενώ του περιβαλλοντολόγου, όλοι βγαίνουν περιβαλλοντολόγοι. Και είναι πιο πολύπλοκε σαν διαργασία, σαν εκτίμηση, αλλά είναι πιο, ας το πούμε, πιο ακριβή, γιατί, ουσιαστικά, είναι μια ειδικότητα που δεν την έχει ο κόσμος, το παράκτο-μηχανικού. Ουσιαστικά, βγαίνουμε μόνο εμείς. Εμείς λέμε, αυτή η πολιτική μηχανική είναι πτυχία ολιμενικών έργων. Αυτό μπορεί να πάρεις μια ειδικότητα εκτίμησης, ας το πούμε, ακτογραμμής. Μια ακτο-μηχανική για την εκτίμησης ακτογραμμής. Κάπως πάει τώρα τελευταία να βελτιωθεί αυτό, όπου θα είναι κάτι σαν ξεχωριστό πτυχίο το ακτο-μηχανικό ή θα είναι υποπτυχίο των ολιμενικών έργων. Ξέρετε τώρα από εδώ, μπορείτε να πάρετε ένα πτυχίο, με λέμε μελετητικό πτυχίο των ολιμενικών έργων. Για να εκπονείται ολιμενικά έργα. Ένα άλλο πτυχίο είναι στατικόνασμα. Ένα άλλο πτυχίο είναι δραβληκών έργων, λέω διάφορα πτυχία. Μέσα στο πλαίσιο των ολιμενικών έργων μπορείτε να εκπονείτε και ακτο-μηχανικές μελέτες. Ουσιαστικά, όλα αυτά στηρίζονται σε εξισώεις σαν κι αυτήν, όπου είναι η εξίσωση της ακτογραμμής. Θα δείξουμε πώς μεταβάλλεται. Είναι η εξίσωση του Penard-Consider. Είναι θεωρία μιας γραμμής, όπου Ψ είναι η παράκοσος πιο ροστέτη. Το Ψ είναι, εδώ λίγο αν θέλετε προσθέξτε αυτό που γράφουμε, το Ψ είναι η ακτογραμμή, το Q είναι η στερεοπαροχή και H είναι ένα βάθος, το βάθος επίδρασης των κυματισμών, το closure Depth, που είναι περίπου 2 έως 3 φορές, ή 2,5 φορές όπως θέλετε το βάθος θράψεις. Αυτή είναι η εξίσωση. Προφανώς αυτή την εξίσωση ή μπορούμε να τη λύσουμε μαθηματικά ή με την αναλυτική λύση που θα κάνουμε. Η εξίσωση λοιπόν αυτή περιγράφει πώς εξελίσσεται η ακτογραμμή μέσα σε ένα χρονικό διάστημα. Μπορούμε να καταλάβουμε λίγο, είμαστε εξικοιωμένοι με την αρχή της συνέχειας, με την εξίσωση της συνέχειας. Παράδειγμα εδώ, αν σε ένα σημείο θα το δούμε παρακάτω καλύτερα, αλλά έτσι ας το αναφέρουμε απλά. Όταν έχουμε διαφορετική στερεοπαροχή σε ένα σημείο. Ας υποθέσουμε ας πούμε ότι είμαστε σε μια ακτή. Και εδώ έχουμε μια α στερεοπαροχή Q. Και εδώ έχουμε μια άλλη στερεοπαροχή. Ας το βάλουμε Q1, Q2. Και είναι διαφορετικές. Ας πούμε λοιπόν ότι μπαίνει πούμε νούμερα τώρα. 5.000 και βγαίνουν 10.000. Αυτό είναι πια κάτω ψιωριοζειοδιογραφία. Αυτά τα 5.000 που περισσεύουν τι θα γίνουνε? Θα παρασυρθούνε και θα φύγουνε. Άρα αυτό που θα γίνει. Αν ψι είναι ας το βάλουμε αυτό εδώ ψι. Είναι αυτό. Θα φύγει άμμος και θα γίνει η ακτογραμμή εδώ. Θα υποχωρήσει και θα έχουμε διαύρωση. Αν μπουν 5.000 και βγουνε 1.000. Αυτά τα 4.000 θα μείνουν στην παράκτια ζώνη. Και θα μετατραπούνε, θα αλλάξουν όλη τη βυθομετρία. Και θα μετατραπούνε στην ακτογραμμή. Αυτό λέει αυτή η εξίσουση. Η διαφορά τους. Q2-Q1. Δια το ΔΑΧ που είναι αυτό που θα κατανεμηθεί. Όλο αυτό θα κατανεμηθεί μέσα σε αυτόν τον χώρο. Δια το βάθος, για να το ανάγουμε σε μέτρα, θα μας δώσει την εξέλιξη της ακτογραμμής. Θα το πούμε λίγο καλύτερα μετά. Σαν λύση αυτής εδώ. Για να το δούμε πιο καλύτερα αυτό. Πριν προχωρήσουμε καλύτερα στη λύση. Αυτό είναι όπως σας έδειξα. Πώς βγαίνει αυτή η εξίσουση. Εδώ μέσα μπαίνει, εδώ είναι ας πούμε το Q1 που είπαμε. Εδώ είναι το Q2. Το Q2 δεν θα είναι... Q στην ΔΑΧ μπορεί να είναι θετικό ή αρνητικό. Αυτά τα δύο φεύγουν. Τα ΔΑΧ που ουσιαστικά. Άρα η μεταβολή του Q αμέσως θα μετατραπεί σε ΔΑΧ. Θα μετατραπεί σε προώθηση της ακτογραμμής. Ή υπόχωρηση ή διάβρωση της ακτογραμμής. Η λύση λοιπόν που δίνεται εδώ. Τη λύση μιας γραμμής που αυτή θα δουλέψουμε και στο θέμα. Με αυτές τις αρχαικές οριακές συνθήκες. Προϋποθέτει ότι έχουμε κυματισμούς που προσπίπτουν πλάγια σε μια ακτή. Εδώ έχουμε έναν πρόβολο. Έναν βραχείονα. Και η ιστερομεταφορά πάει προς τα δώ. Προχωράει η άμμος. Εδώ τι βρίσκει. Ο πρόβολος μπορεί να τον περάσει από πάνω. Εμπόδιο. Άρα τι θα κάνει, θα συσσορευτεί. Θα κάνει μια εναπόθεση. Εδώ αυτή η εξίσωση που θα δείξουμε, θα περιγράψει με αυτές τις οριακές συνθήκες, θα περιγράψει το πόσο, σε πόσο χρονικό διάστημα, πόσο θα εξελιχτεί, πώς θα γίνει αυτή εδώ η ακτογραμμή. Αυτό μας χρειάζεται, γιατί το ακριβώς ανάποδο θα γίνει από αυτή τη μεριά. Γιατί αυτή η ποσότητα άμμου που συσσορεύεται εδώ, από πού θα αστεριθεί, έρχεται άμμος. Η άμμος κανονικά δεν ήταν ο πρόβολος που εμείς κατασκευάσαμε, θα πήγαινε προς τα δεξιά. Κάναμε εμείς έναν πρόβολο. Κρατήσαμε εδώ την άμμο. Εδώ ειδοποίησε κανένας τα κύματα να μην έρθουν να την πάρουν. Τα κύματα θα συνεχίζουν να μεταφέρουν την άμμο. Τα κύματα θα υπάρξουν και από εδώ να τη μεταφέρουν την άμμο προς τα πέρα. Άρα, από εδώ και πέρα θα έχουμε διάβροση. Και από εδώ θα έχουμε πρόσκοψη. Αυτό το καταλάβαμε, καλά θα το δείξουμε και σε εικόνα, για να το δούμε καλύτερα. Η εξίσουση, λοιπόν, που δίνει την εξέλιξη της ακτογραμμής, είναι αυτή, ψ-0-2-Q, που είναι η στερεομεταφορά. Ταφ, προσέξτε εδώ. Ταφ, ο χρόνος σε έτη. Γράψτε το. Ο χρόνος σε έτη. Όχι σε δευτερόλα, όταν είναι συνήθως. Πρώτη φορά που μπαίνουμε σε έτη. Ένα, δύο, πόσα χρόνια θέλουμε να προβλέψουμε. Α-0 η γωνία πρόσποσης και H δυόμιση φορές το βάθος στράψεις. Και αυτό θα μας δώσει αυτό εδώ. Λοιπόν, αυτό εδώ, το μέγεθος, πόσο δηλαδή θα εξελεχθεί η ακτογραμμή, δίνεται από αυτή την εξίσωση. Δύο φορές, επί Q που είναι στη δευτερομεταφορά, επί τον χρόνο, ταφ, ένα, δύο έτη, επί τη γωνία πρόσποσης, δια, π, διαβάθος, θα μας δώσει πόσο είναι αυτό το μήκος μέσα σε ένα, δύο έτη. Και ο άλλος το τύπος θα μας δώσει πόσο είναι αυτή η απόσταση. Τρεις φορές δια τη γωνία φράσεις, επί αυτό, θα μας δώσει αυτή την απόσταση. Έτσι, λοιπόν, με αυτό μπορούμε να εκτιμήσουμε πώς θα εξελιχθεί η ακτογραμμή μέσα σε έναν χρονικό διάστημα. Απλά, έτσι θέλουμε να τονίσουμε κάτι. Έχετε δει πολλούς τύπους που μπαίνει η γωνία έτσι, σαν αλφα. Έχετε δει πολλούς τύπους τόσα χρόνια στο Πολιτεχνείο, που σε φυσικά αν μπαίνει η γωνία μόνη της, όλα μπαίνει με ημήτων, εφαπτωμένη, σαν εφαπτωμένη. Οπότε, προσέξτε, εδώ, για να μπαίνει μόνη της έπρεπε να το ψηλιαστούμε, επειδή είναι σε ακτίνια. Αυτό να το καταλάβουμε, είναι η μόνη φορά που μπαίνει, γιατί κάνουμε την παραδοχή ότι όταν είναι πολύ μικρή γωνία, όπου είναι μικρή η γωνία, τότε το ημήτωνό της είναι ισούτε με τη γωνία σε ακτίνια και εφαπτωμένη, άρα από αυτές τις πράξεις αναλυτικής λύσης βγαίνει αυτή η γωνία σε ακτίνια, άρα προσέχουμε. Εδώ, στο Q, όπως είπαμε και την άλλη φορά, να υπάρχει συχνότητα εμφάνισης. Στο ταφ έτη και το α0 σε ακτίνια. Ερώτησε τώρα, ας πούμε. Πιο πολύ να δούμε να καταλάβουμε, ως τώρα, αυτά που έχουμε πει. Ας υποθέσουμε, προσέξτε, ότι το μήκος αυτού του προβόλου είναι πολύ μεγάλο. Πρώτον, ας υποθέσουμε ότι αριστερά υπάρχει πολύ άμμος. Βρισκόμαστε στην Δυτική Πελοπόννησο, που είναι 20 χλμ ακτές. Αριστερά, δηλαδή, υπάρχει πολύ άμμος. Ρωτώ, πότε θα σταματήσει να εκτιλίσσεται το φαινόμενο. Το φαινόμενο της πρόσκοσης και της διάβρωσης από την άλλη μεριά. Μπορούμε λίγο να σκεφτούμε πότε θα σταματήσει να εκτιλεί. Είναι μια σοβαρή ερώτηση που βάζουμε πολλές φορές στις εξετάσεις. Ας πούμε ότι είναι μεγάλος. Ένα μέγεθος, όταν λέμε, θα πω τη λέξη άπειρο, ο προβολός είναι 100 μέτρα. Μια απλή απάντηση κάποιος θα μπορούσε να πει, ωραία, μέχρι να φτάσει μέχρι την άκρη του προβόλου. Δεν είναι πάντα έτσι. Πλησιάζεις κάπως. Μοιάζει με αυτό που είπαμε, αλλά στο χώρο σκέψου το αυτό. Για να μεταφέρεται η άμμος τι χρειάζεται να υπάρξει. Άμμος θα υπάρχει, άμμος. Σου είπα ότι έχει άπειρη άμμο. Τι χρειάζεται να υπάρχει. Ακριβώς. Αυτή είναι η απάντηση. Για να έχουμε μεταφορά άμμου θα πρέπει να υπάρχει ρεύμα. Εντάξει. Για να υπάρχει ρεύμα, ποιο είπαμε ποιά είναι η βασική προϋπόθεση. Μία από τις βασικές. Να έχουμε πλάγια πρόσφυσης των κυματισμών. Αν δηλαδή εδώ προσπίπτουν οι κυματισμοί και διαμορφώσουν μια τέτοια ακτή, που αυτή η γωνία πρόσφυσης είναι κάθετη στην καινούργια μας την ακτή, τότε δεν θα σταματήσει να εξελίσσεται. Θα σταματήσει να υπάρχει κυματογενές ρεύμα. Γιατί η πρόσφυση είναι εγκάρσια. Δεν υπάρχει εκείνο το ημήτωνο που είχαμε πει. Είναι η μηδέν. Η γωνία πρόσφυσης είναι η μηδέν. Άρα δεν έχουμε παράλληλα στην ακτύστερο μεταφορά. Άρα έχοντας πια φτάσει η ακτή τον προσανατολισμό της, δεν μετακινείται η άμμος και σταματάει. Άρα η απάντηση είναι όταν η ακτή βρει τον προσανατολισμό της. Δηλαδή όταν βρεθεί η ακτή να είναι κάθετη σε αυτούς τους σχηματισμούς. Οι ακτές που βλέπουμε τώρα, όλες οι ακτές, έχουν ουσιαστικά βρεθεί σε μια ισορροπία. Γιατί αυτές υπάρχουν οι ακτές χιλιάδες χρόνια. Και βρίσκονται σε μια ισορροπία. Που σημαίνει ότι σε μια κατεύθυνση που κυριαρχεί, που είναι συνδυασμός των διαφόρων κατευθύσεων, σε μια κατεύθυνση που κυριαρχεί, λένε οι κυρίαρχοι κυματισμοί, οι κύριοι κυματισμοί που προσπίπτουν, θα έχει πάρει το προσανατολισμό της και θα γίνει κάθετα. Αυτό ένα είναι που θέλω να δούμε. Και το άλλο που ήδη το είπαμε, ότι εδώ, να το σχεδιάσουμε εδώ, το δούμε και παρακάτω, πες ότι γίνεται έτσι η ακτή. Από αυτή τη μεριά τι θα γίνει? Εδώ έρχονται δοκιματισμοί. Δεν θα έχουμε και δοκιματισμούς. Άρα από δοκιματισμοί θα παίρνουν την άμμο, θα την πηγαίνουν προς τα δεξιά. Άρα εδώ, θεωρητικά, θα μπορέσουμε να το κάνουμε λίγο με διακεκομένη, θα έχουμε μια τέτοια ακτή. Ή στην πραγματικότητα θα γίνει ένα τέτοιο πράγμα. Θέλετε να σχεδιάσετε το έτσι. Ό,τι ποσότητα θα αφαιρεθεί από εδώ, θα έχει προσθεθεί εδώ. Αυτή και αυτή η ποσότητα είναι η ίδια. Αυτό το κάνουμε, γιατί λόγω της περίθαλσης από εδώ, εδώ δεν θα έχουν πολλούς ισχυρούς σκηματισμούς για να μας πάρουν την άμμο. Θα τη μεταφέρουν από εδώ. Άρα αυτό έτσι σχεδιάσετε, θα το δούμε παρακάτω. Θα το δούμε, δηλαδή, το βλέπετε και στην Κατερίνα. Μπείτε στο Google Earth, θα δείτε πολλά τέτοια. Θα δείξουμε ένα από τη Ρόδο, ας πούμε, για να δούμε πώς θα εξελιχτεί η ακτογραμμή, αφού κάνουμε ένα έργο. Εδώ, στη θέση του προβόλου μας, είναι το δικό μας λιμενικό έργο. Αυτό θα ψάξουμε να βρούμε και στο θέμα, βασισμένη σε αυτήν εδώ την εξίσουση, η οποία μας δίνει. Και το πόσο μέσα σε έναν χρονικό διάστημα θα εξελιχτεί και το πόσο μήκος, άλλα πράγματα, να το ξέρουμε. Δεν εξελίσσεται το φαινόμενο επάπυρον. Το φαινόμενο κάπου θα σταματήσει. Πριν περάσουμε στην άσκηση, να δούμε τώρα τι κάνουμε όταν κατασκευάζουμε ένα έργο, που είπαμε διακόπτουμε τη στερεοπαροχή. Όταν διακόπτουμε τη στερεοπαροχή, όπως ήδη δείξαμε, εδώ θα έχουμε τέτοιες εξελίξεις. Πρόσχοση από τη μια μεριά, διάβροση από την άλλη μεριά. Άκουμε μια ισορροπία, κάνοντας ένα έργο αιώνων. Πολλές φορές, αν θέλουμε να προστατέψουμε μια ακτή, όπως έχουν κάνει στην Κατερίνη που σας είχα δείξει, να κάνουμε τέτοιους προβόλους, από εδώ πάλι θα μαζέψει άμμου, μέσα εδώ θα στερεοποιηθεί η αμμουδιά, από εδώ όμως θα διαβρώσει. Οπότε και η λύση που δίνουμε συχνά εμείς, όπως παράδειγμα των έργων προστασίας ακτών, όπου εδώ τα επεκτείνουμε μέχρι τη γραμμή θράψεις, με ένα μήκος από μια μισή μέχρι τέσσερις φορές τη γραμμή θράψεις, κάνουμε προβόλους για να φυλακίσουμε, να κρατήσουμε μια ακτή. Ρωτάω τώρα εδώ, βλέπετε, οι πρόβαλοι αυτοί εξελίστονται μέχρι τη γραμμή θράψεις. Γιατί, απλή ερώτηση είναι αυτή. Ναι. Θα είχαμε μια σειρά μεταφορά, γίνεται μέσα στη ζώνη θράψεις, αυτή είναι η κυρία στα μεταφορά. Και μάλιστα, αν την κάναμε μικρότερη, ποιο είναι το κίνδυνος το ότι θα δημιουργόταν ένα ρεύμα, δεν θα μπορούσε να εκτονωθεί το ρεύμα και θα αύξενε την ταχύτητά του, γιατί θα εμποδιζόταν, ενώ το ρεύμα, ας πούμε, είχε 100 μέτρα που είναι η ζώνη θράψεις να αναπτυχθεί, αν εμείς κάνουμε 50 μέτρα τους προβόλους, τα υπόλοιπα 50 μέτρα θα αναγκαστεί το ρεύμα να επιταχύνει και θα παρέσθουν πιο πολύ και έχουν γίνει τέτοια σπάλματα. Η δύσκολη όμως ερώτηση τώρα που είναι, δύσκολη ερώτηση όχι προς εσάς γενικά, ποια ζώνη θράψεις? Ζώνη θράψεις που έχουμε αυτές τις μέρες που είχαμε την προηγούμενη εβδομάδα μάλλον, που είχαμε και 10 αποφόρου, που χτυπούσαν τις ακτές μας 5 μέτρα κύμα. Η ζώνη θράψει σε 5 μέτρα κύμα, θα σπάσει το κύμα 5 μέτρα γύρω στα 6-6,5 μέτρα και μπορεί να βρίσκεται και 300 μέτρα από την ακτή. Θα κάνουμε προβόλους 300 μέτρα από την ακτή για μια θαλασσοταραχή τα 5 χρόνια. Εδώ είναι δύσκολα τα προβλήματα της παράκτυας μηχανικής για το πώς θα τα αντιμετωπίσουμε. Αν κάναμε να πηγαίνει μέχρι τα 200 μέτρα από την ακτή και να συναντάει τα 7 μέτρα βάθος, θα πρέπει να κάνουμε τέρατα κατασκευές. Θα φύγει όλο το προϋπολογισμός της περιφέρειας όπου θα ανήκει αυτό το έργο. Εδώ μπαίνουμε πια το πρόβλημα για να προστατεύσουμε τις ακτές μας. Ή πόσο δύσκολο είναι. Εδώ υπάρχει ένα λάθος στο βιβλίο, το αντέγραψα έτσι. Το πόλο λέγεται αυτό που ενώνει με τον κυματοθράτης. Θα σας δείξω ένα τόλιμο. Αυτό λέγεται προεξοχή. Είναι λάθος στο βιβλίο, γι' αυτό το λέμε. Αυτό λέγεται προεξοχή όταν η ακτή δεν ενώνεται με τον κυματοθράτης. Εδώ είναι ένας κυματοθράτης παράλληλα στην ακτή. Γιατί, ας πούμε, διαμορφώνεται αυτό. Μπορεί κάποιος να καταλάβει. Θα το δείξουμε στην επόμενη διαφάνεια με πιο λεπτομέρειες. Γιατί διαμορφώνεται αυτό. Κάνουμε ένα κυματοθράτης παράλληλα στην ακτή. Και ξαφνικά οι κυματισμοί προσπίπτουν πλάγια στην ακτή και ξαφνικά στη σκιά του κυματοθράτης έχουμε συσσόρευση άμμο. Και στην κατάντη, ας πούμε, δεξιά εδώ πέρα, έχουμε διαύρωση. Γιατί γίνεται αυτό. Θέλουμε να καταλάβουμε πολλά πράγματα γιατί γίνονται. Για να μπορέσουμε να τα αντιμετωπίσουμε. Για να δούμε τώρα πραγματικά τι γίνεται εδώ. Να το εξηγήσουμε. Μια ακτή και ένας κυματοθράτης. Οι κυματισμοί προσπίπτουν πλάγια. Ας πούμε ότι εδώ έχουμε μεταφορά Q1. Εδώ η Q3 σε σχέση με το Q1 τι θα είναι. Μακριά από το κυματοθράτης. Μικρότερο μεγαλύτερη ίση. ίση. Είμαστε μακριά από το κυματοθράτης εδώ. Δεν επηρεάζει ο κυματοθράτης εδώ. Εδώ η Q2 πόσο θα είναι. Μικρότερη μεγαλύτερη ίση από το Q1 και το Q3. Καλά, έχω κάνει και το βελάκι έτσι. Γιατί θα είναι μικρότερη. Από τι εξαρτάται η αιστερομεταφορά. Από το υψοσχήμα το ίση 2,5 είχαμε βγάλει. Το πέντε δεύτερα, το δικό σου, δεν ήτανε. Εις τη 2,5. Που σημαίνει αν εδώ έχουμε, λέω τώρα, δυόμιση, τρία μέτρα κύμα πόσο έχουμε πέντε μέτρα κύμα. Εδώ θα έχουμε το μισό του. Η αιστερομεταφορά πια θα είναι αρκετά μικρότερη. Εφόσον εξαρτάται από το υψοσχήμα του στη 2,5. Άρα λοιπόν εδώ έχουμε μια αιστερομεταφορά. Εδώ θα έχουμε μια μικρή αιστερομεταφορά. Εδώ μια μεγαλύτερη αιστερομεταφορά. Με αυτό που είπαμε εδώ μεγάλη αιστερομεταφορά, εδώ μικρή αιστερομεταφορά. Αν κοιτάξουμε εδώ αυτόν τον όγκο ελέγχου, τι θα γίνει εδώ πέρα. Μπαίνουν τρία ας το πούμε και βγαίνει ένα. Τα δύο που περισσεύουν τι θα κάνουνε. Θα σωρευτούν εδώ. Το ανάποδο θα γίνει εδώ. Σε αυτόν τον όγκο ελέγχου εδώ θα μπαίνουν ένα και θα βγαίνουν τρία. Άρα δύο κυβικά, χιλιάδες κυβικά, θα βλέπω έναν νούμερο, μια μονάδα, φεύγει. Για να το δούμε καλύτερα. Αυτό που θα έχουμε, θα έχουμε αυτή την εξέλιξη ότι στη σκιά του κηματοφράστη θα παραμείνει μια ποσότητα άμμου, που θα είναι η διαφορά των δύο και θα έχουμε πρόσχωση, η οποία όμως η ίδια ποσότητα άμμου θα στερηθεί από κατάντη. Δεν εξετμίζεται η άμμος, κάπου εκεί θα είναι και θα έχουμε διαύρωση. Βέβαια γίνονται κάποια κυματογενή ρεύματα λίγο πολύπλοκα και μπορεί αυτό να μην είναι η ίδια ποσότητα άμμου που θα συσσορευτεί με την ίδια ποσότητα άμμου που θα διαυρωθεί, γιατί κάποια ποσότητα άμμου προστίθεται από αυτήν εδώ την περιοχή και πολλές φορές μπορούμε να μην έχουμε τόσο μεγάλη διαύρωση όσο αναμενόμενο. Εάν το κάνουμε, το μιλητίσουμε σωστά, ίσως αποφύγουμε τις μεγάλες διαυρώσεις. Έτσι πως αυτό το είπαμε. Ένα άλλο πριν προχωρήσουμε, το έχουμε δείξει, το ξανατονίζουμε. Όταν δείτε σε μια παραλία εκεί που είχαμε μια ωραία αμμουδιά και πήγαμε και κατασκευάσαμε έναν τείχο, θαλάσσιο τείχο ή παράκτυο τείχο, για να κάνουμε τον δρόμο μας εδώ, να ξέρετε ότι θα οδηγήσουμε στη διαύρωση. Αυτό μπορεί κάποιος να μου το εξηγήσει, να το θυμηθούμε, το είχαμε πει. Είναι πολύ σοβαρή και συχνή αιτία διαύρωσης των ελληνικών παραλιών. Κατασκευάζουν έναν τείχο για να κρατήσουν, να προστατέψουν τον δρόμο, να διαμορφώσουν αυτόν τον δρόμο και οδηγούν στη διαύρωση της ακτής. Ανάκλαση. Όταν δεν υπήρχε ο τείχος εδώ, ο κυματισμός έρχονταν, τι γινότανε, έχανε την ενέργειά τους όλη την ακτή. Εμείς κάνουμε τώρα ένα τείχο. Στερούμε αυτό το μέρος της ακτής που έχανε ενέργεια ο κυματισμός. Έρχεται ο κυματισμός εδώ, ανακλάται, φεύγει πίσω και παρασέρνει την άμμο προς τα ανοιχτά. Δεν χάνει την ενέργειά του λόγω θράψεις, γιατί δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει τη θράψη του. Είχαμε την ανάκλαση, ανακλάται η ενέργειά του, επιστρέφει προς τα ανοιχτά, παίρνει και την άμμο και δημιουργεί αυτή την υποσκαφή και τη σημαντική διάβροση. Αναζητείτε πολλές φορές την αιτία διάβροσης των ακτών μας. Τι έγινε. Αυτό είναι μια συνηθισμένη αιτία. Άζιλια αιτίας είναι αυτές που είχαμε περιγράψει, αλλά αυτό είναι μια δικιά μας παρέμβαση του μηχανικού ενέργου, το οποίο οδήγησε σε διάβροση της ακτής. Εδώ είναι διάφορες εικόνες από έργα προστασίας ακτών, που κατασκευάζουμε προβόλους για να εγκλωβίσουμε την άμμο. Όπως βλέπετε, δημιουργήθηκε ωραία παραλία, ή κρατήθηκε η παραλία, είναι τεχνητή αυτή η παραλία και να έμεινε, αλλά από την άλλη μεριά, αριστερά, στον βάθος, είχαμε σημαντικές διαβρώσεις. Ποτέ μας ένα έργο δεν είναι τόσο ουδέτερο. Κάνουμε εμείς μια επέμβαση για να σώσουμε αυτή την παραλία. Σκεφτείτε κατά αντίεκτον να ήταν ένα ξενοδοχείο και να άχρησε την άμμουδιά του. Σώσαμε εδώ. Πολύ συχνό είναι αυτό. Και το καταλαβαίνουν και αυτοί. Κάνεις μια άμμουδιά για ένα ξενοδοχείο μπροστά και το παρακάτω ξενοδοχείο χάνεται η άμμουδιά του. Θα έχεις εσύ την ευθύνη και θα έρχεσαι εσύ, σαν μηχανικό θα σε κυνηγήσουν, θα ζε νομικά. Εδώ είναι ακτές, τεχνητές 100% δεν υπήρχε αυτή η άμμουδιά. Ήρθανε, την πρόσθεσαν, έκαναν και τους κυματοθράφτες παράλια στην ακτή και δύο πρόβολους δεξιά και αριστερά και η ακτή έμεινε για πάντα. Διαμορφώθηκε. Αυτό λέγεται τόμπολο, για να το δούμε καλύτερα πώς είναι. Αυτό είναι το τόμπολο παρόμοιο ακτή. Δημιουργήσαμε δηλαδή μια παραλία, την κλείσαμε. Και εδώ λίγο να το δούμε, το τόμπολο λέγεται όταν ενώνεται εξειρά με τον πρόβολο, με τον κυματοθράφτη μας, ενώ όταν έχουμε μικρό μήκος του κυματοθράφτη λέγεται προεξοχή ή σάλιετ. Άρα σαν ένας κανόνας, ας το πούμε, μπορούμε να πούμε ότι όταν το μήκος του κυματοθράφτη είναι ίσο ή μικρότερο από την απόσταση του ακτή, δημιουργείται τόμπολο, ένας γενικός κανόνας. Θα φροντίζουμε, λοιπόν, το μήκος του κυματοθράφτη που θα κάνουμε να είναι μικρότερο από την απόσταση του ακτή, ούτως ώστε να δημιουργηθεί ένα σάλιετ, να έχουμε μια υπέμβαση και όχι τόσο μεγάλη. Αυτό το συνηθίζουμε να το σχεδιάζουμε, αλλά αυτό είναι για τα επόμενα μαθήματα που έχουμε. Εδώ πάλι τεχνητή ακτή, πώς εξελίχθηκε. Πάμε τώρα να ανελίσσουμε καμιά άσκηση, γιατί θα περιμένετε και την... πάρε παιδιά. Λοιπόν, να ανελίσσουμε δύο άσκησεις. Λοιπόν, μια απλή και μια που θα είναι το ίδιο σας το θέμα, ας πούμε πιο κάπας, πιο σύνθετη, όχι τίποτα φοβερό. Ας πούμε ότι έχουμε μια ακτή με άμμο 0,3 χιλιοστά, συνηθισμένη τύπικη άμμο, που πλήττεται συστηματικά από ένα κυματισμό 2,3 μέτρα και 6,5 σεκόντ περίοδο. Ας δούμε τώρα να τεκμηριώσουμε, θέλουμε, την διαβρωτική δράση του κυματισμού και να βρούμε τρόπους να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Σας θυμίζω ότι ο τύπος που είχαμε πει, WF είναι η ταχύτητα καθήτησης, T is η περίοδο, H είναι το ύψος κύματος, αυτός το τύπος δίνει ένα μονώνυμο, η διέρεση που θα κάνουμε ένα μονώνυμο που όταν είναι μεγαλύτερα από τη μονάδα θα έχουμε διαβρωση, όταν είναι μικρότερα από τη μονάδα θα έχουμε αναπόθεση. Άρα λοιπόν, έχουμε ύψος κύματος περίοδο, χαρακτηριστική διάμετρο κόκκον, αυτό που θέλουμε είναι να υπολογίσουμε την ταχύτητα καθήτησης για να εφαρμόσουμε τον τύπο. Είχαμε μέσα και στο βιβλίο σας έχουμε τον τύπο της ταχύτητες καθήτησης, δεν χρειάζεται να γράψουμε πιο πολλά, απλά καμιά φορά το γάμα του νερού, αντί να το πάρουμε χίλια, το παίρνουμε 1024, γιατί είναι αλμυρό το νερό, είναι βαρύτερο, και χίλια να το πάρετε δεν θα έχετε και καμία διαφορά στο τέλος των πράξεων. Υπολογίζουμε από αυτόν τον τύπο ταχύτητα καθήτησης, ν είναι το εξόδεσμα 1,01 επί 10 στη μειονέκτη, γ' είναι το ειδικό βάρος του στερεού 2,65 τόνος στο κυβικό, τ50 προσέξτε αυτά σε μέτρα, δηλαδή το 0,3 χιλιόστα είναι 0,0003 σε μέτρα, όλα μέτρα, μέτρα ανασεκόντ, μέτρα στο τράγωνο ανασεκόντ, επιτάχυση, όλα της βαρύτητας δίνονται σε αυτόν τον τύπο και υπολογίζουμε την ταχύτητα καθήτησης σε 0,038 μέτρα το δευτερόλεπτο. Εφαρμοζουμε λοιπόν τον τύπο και βγάζουμε ότι το μονώνυμο είναι πολύ μεγαλύτερο από τη μονάδα, είναι 9,3, άρα αυτή η ακτή, έτσι πως διαμορφώθηκε, θα διαβρώνεται κάτω από τη δράση αυτόν εδώ του κυματισμού. Αλλά εμείς εγκάρυση απάντα μιλάμε, έτσι, όπως αναφέρετε και στην εκφώνηση. Άρα λοιπόν εμείς τώρα θέλουμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της διάβρωσης. Δεν θέλουμε να χάνουμε αυτή την ακτή. Πού μπορούμε να επέμβουμε. Αυτός εδώ είναι ο τύπος, να τον κάνουμε μικρό αυτόν τον τύπο, να τον κάνουμε μονάδα. Πού μπορούμε να επέμβουμε. Να έστειψει ο σκήματος. Και στο σκόκ στο άμμο, βάλουμε άλλη άμμο. Μπορούμε λοιπόν ή να βάλουμε, όπως ήταν λογικό, πιο χοντρό κοκκιάμμο. Άρα τι θα έχουμε εδώ πέρα. Μεγαλύτερη ταχύτητα καθίσθησης. Άρα μικρότερο. Θέλουμε να το μικραίνουμε από το 9,3 να το πάμε κοντά στη μονάδα. Ή να επέμβουμε στο ύψος κύματος. Τώρα επέμβουμε όχι στο ύψος κύματος στη φύση προφανώς. Στην περιοχή μας κάνοντας έναν κυματοθραύστη. Έναν πιδισμένον κυματοθραύστη. Γιατί είπαμε ήπιους τρόπους προστασίας ακτών. Άρα εδώ μπορούμε να δούμε πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα. Αν βάζουμε ας πούμε έναν πιδισμένο κυματοθραύστη. Όπου θα προσπίπτει ο κυματισμός. Ένα μέρος θα ανακλάται. Ένα μέρος θα θράβεται πάνω του της ενέργειας και θα χάνεται. Ένα άλλο μέρος θα χάνεται λόγω τριβής. Ρόγο ροής σε πορόδες. Και μετά θα έχουμε ένα ύψος κύματος. Στις τάξεις του 0,3, 0,4, 0,5, 0,6 του προσπίπτοντος. Αυτό το 0,3, 0,4, 0,5, 0,6 που είπα λέγεται συντεληστή διάδοσης. Είναι ο λόγος του κύματος που διαδίδεται μετά το κυματοθραύστη. Προς του κύματος που προσπίπτει. Και χαρακτηρίζει το κυματοθραύστη. Δηλαδή μπορούμε να πούμε ακτομηχανικά. Θέλουμε ένα κυματοθραύστη με συντεληστή διάδοση 0,5. Να μπαίνουν 5 μέτρα κύμα και να περνούν 2,5. Εδώ μπορούμε να θέσουμε ας πούμε το F0 μονάδα. Για να λύσουμε την ανισότητα. Αν το βάζαμε δηλαδή το μονώνυμο μονάδα. Με την ίδια την άμμο. Θα κάνουμε λίγο τις πράξεις. Ότι το κύμα, για να μην μας κουνήσει αυτήν την άμμο. Θα πρέπει να είναι 25 εκατοστά. Εν τω μεταξύ εμείς είχαμε κύμα 2,3 μέτρα. Να το κάνουμε. 25 εκατοστά. Θα πρέπει αυτός ο κυματοθραύστης. Το κύμα κάτω να είναι κάνα μέτρο πάνω από τη στήσα. Αυτό είναι άλλο κυρίως. Το κυματοθράτητο θα πρέπει να βρούμε. Είναι μια διαφορετική ιστορία. Παράδειγμα, για να καταλάβουμε τι κυματοθράτητοι πρέπει να ψάξουμε να βρούμε. Όσον τελειώσει η διάδοση σας εξαρτάται. Από RC που είναι από σας στην επιφάνεια του νερού. Αν δηλαδή είναι στην ίσαλο γραμμή. Ή είναι πιο χαμηλά από τη στάθμη του νερού. Ή είναι πιο ψηλά από τη στάθμη του νερού. Πότε έχουμε μικρότερο στην τελείωση της διάδοσης. Λέω. Η στάθμη του νερού είναι εδώ. Αν κάνουμε ένα κυματοθραύστη μισό μέτρο κάτω από τη στάθμη του νερού. Και ένα κυματοθραύστη μισό μέτρο πάνω από τη στάθμη του νερού. Ποιος θα είναι πιο αποτελεσματικό. Προφανώς πάνω. Περίπου τώρα μισό ένα μέτρο πάνω θα μας δώσει ένα μικρό στην τελεστή διάδοσης. Ή εξαρτέται και από το πλάτος του κυματοθραύστη. Δηλαδή σκεφτείτε, αυτό το κάνουν στην Ιαπωνία πολύ συχνά. Σκεφτείτε ένα τέτοιο κυματοθραύστη. Με αυτό το πλάτος τέψεις. Με αυτό εδώ. 20 μέτρα. Θα θραυτεί εδώ ο κυματισμός στην αρχή. Και θα μεταδοθεί 20 μέτρα θραβόμενος. Θα χάσεις πολύ μεγάλο μέρος ενεργιάς του. Από τριβή και από θράψι. Άρα ή μεγάλο πλάτος, που είναι και αυτή ακριβή, ή πιο κοντά στη στάθμη θάλασσας ή πάνω από τη στάθμη θάλασσας. Κάθε περίπου 10 εκατοστά ύψους ισοδυναμεί με ένα μέτρο πλάτος για να έχουμε το ίδιο συντελεστή. Δηλαδή, αν ας πούμε έχουμε 5 μέτρα πλάτος κυματοθραύστη και κάνουμε 6 μέτρα, θα έχουμε το ίδιο συντελεστή διάδοσης αν το βύθισμά του ήταν μισό μέτρο και το κάνουμε 40 εκατοστά. Δηλαδή, λίγο να σηκώσουμε το κυματοθραύστη, κερδίζουμε ένα μέτρο από το πλάτος του. Αν δηλαδή το φτάσουμε ένα και δύο μέτρα πάνω από τη στάθμη θάλασσας, τότε δεν χρειάζεται και τόσο μεγάλο πλάτος. Το άλλο είναι να κάνουμε τεχνητή ανάπλαση, να ρίξουμε άμμο, το έχουμε εξηγήσει αυτό και αν σάχουμε τις εγκάρυσες απώλειες θα παρασυρθεί η άμμος κάτω από τη δράση του κυματισμού. Θα βάλουμε εμείς μία τέτοια το πρώτο το διάγραμμα και μετά θα έρθει ο κυματισμός, θα το διαμορφώσει όπως είχαμε πει. Για να δούμε τώρα τι άμμο θα πρέπει να βάλουμε για να μην έχουμε διάβροση. Πάλι απ' αυτό το μονώνυμο, θα μπορούμε να σώσουμε με τη μονάδα και μεγαλύτερη τιμία για τον τάβλο Γιέβ, δηλαδή να είναι μονάδα ή μικρότερη τη μονάδα για να έχουμε ένα απόθεση. Λοιπόν, θέλουμε να βρούμε μία ταχύτητα καθίσθησης εφαρμόζοντας τον τύπο πάλι. 2,3 και 6,5 είναι το ύψος σχήμα του σκηπερίου εδώ αντίστοιχα. Είναι 0,35 μέτρα ανασυκόντου, όπως βλέπετε είναι λίγο μεγάλη. Τα πρέπει να βγάλουμε 0,2 εκατοστά, φαίνεται από τον τύπο, χαρακτηριστική διάμετρο κόκκου, που είναι πολύ χοντρόκοκη αυτή και ακριβή άμμος. Πολλές φορές κάνουμε συνδυασμό. Και ένα κυματοφράστη παράλια στην ακτή, που τα 2,3 μέτρα κύμα θα μας τα κάνει 1,5, που δεν είναι δύσκολο, και λίγο πιο χοντρόκοκη άμμος. Κάνουμε αυτό το συνδυασμό και έτσι έχουμε ένα αποτέλεσμα επιθυμητό, δηλαδή μια αμμουδιά την δημιουργούμε και την κρατάμε. Αυτό είναι ένα τύπος, ας το πούμε, θεμάτων που θα αντιμετωπίσουμε. Το άλλο, και τελειώνουμε με αυτό, είναι, θέλω λίγο προσοχή εδώ, είναι το ίδιο σας το θέμα, η τελευταία ερώτηση, πραγματική κατάσταση που θέλουμε να δούμε. Με κάποια δεδομένα. Συγκεκριμένη συχνότητα εμφάνισης, ύψος σκήματος, γωνία πρόσθεσης, από τη μια και την άλλη μεριά, δηλαδή αν αυτή η ακτή κοιτάει νότο, από τους νοτιοδυτικούς και τους νοτιοανατολικούς σκηματισμούς, πώς θα εξελιχθεί η ακτογραμμή. Απλό. Αυτό που είπαμε ότι είναι ακτομηχανική μελέτη, ένα πραγματικό λιμάνιο, που κάναμε μια απλοποίηση λίγο στους τύπους, εσείς στο θέμα σας, το ύψος σκήματος, γωνία πρόσθεσης, την περίοδο, όλα αυτά, την υπολογίζετε. Εδώ ας πούμε, τα έχουμε υπολογίσει, γιατί τα έχουμε ήδη υπολογίσει σε προηγούμενες ασκήσεις. Αυτά πρώτα τα έχουν υπολογίσει, πρέπει να τα ξανά υπολογίσουμε. Όχι. Το έχετε υπολογίσει το βάθος θράπης σε κάποια φάση, για να δείτε αν είναι θραβόμενος ή όχι ο κυματισμός, για να υποδιαστασιολογήσετε τον ογκολυθοφοράκησης. Το βάθος θράπης, δηλαδή, το έχετε υπολογίσει τουλάχιστον μια φορά σίγουρα. Και τη γωνία, έτσι κι αλλιώς η διαδικασία είναι για να βρεις, αν είσαι μέσα στη ζώνη θράπησης, για να κάνεις την κατασκευή σου. Ή δεν θα κάνεις έναν έλεγχο θράψεις. Έχεις πέντε μέτρα κύμα, γιατί βάλαμε λίγο απλόχερα τους ανέμους. Και είσαι σε πέντε μέτρα βάθος, δεν θα ελέγξεις αν θράβεται ή όχι. Θα το ελέγξεις. Για να το ελέγξεις, θα πρέπει να τα υπολογίσεις όλα. Αλλά η απάντηση είναι, αν δεν τα έχεις υπολογίσει, ή έχεις κάνει καμιά παραδοχή, εδώ θα πρέπει να υπολογίσεις και ύψος κύματος, και βάθος των σημειοθράψεις και γωνίας των σημειοθράψεις. Ας υποθέσουμε ότι μέσα σε ένα λιμάνι, έχουμε μια κατάσταση σαν κι αυτή. Προσπίπτουν ότι η Ανατολική κυματισμή, με 2,5 μέτρα ύψος, με 2% συχνότητα εμφάνισης, και η Νοτιοδυτική κυματισμή, με 2 μέτρα ύψος και 3% συχνότητα εμφάνισης. Μπορούμε να πούμε αμέσως από πού θα μαζευτεί η άμμος ή όχι, όχι έτσι τόσο εύκολα. Από τη μια μεριά, έχουμε μεγαλύτερο ύψος κύματος, σε Νοτιοανατολικά. Από την άλλη μεριά, όμως, έχουμε μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης. Το 1 είναι 2%, το άλλο 3%. Δεν μπορούμε να τα πούμε εύκολα αυτά. Κάνουμε τις πράξεις. Δεν χρειάζεται, ας πούμε, να προβλέπουμε και να μαντεύουμε. Τι της έχουμε, όταν έχουμε τον υπολογιστή, κάνουμε τις πράξεις. Απλά, εσείς, έτσι όπως βλέπατε, αυτός που σχεδίασε το λιμάνι, ήξερε τι γίνεται. Προς τα πού, από ποια μεριά θα μαζευτεί η άμμος. Από την Νοτολική μεριά, ή από την Δυτική μεριά. Από δεξιά, ή από αριστερά. Πρόσχεωσε από Νοτολικά, γιατί, για να σχεδιάσει το λιμάνι αυτός, ως σχεδιαστής, με τον προσύννεμο μόλο, από αυτή τη μεριά, σημαίνει ότι ήξερε ότι αυτή η κυματισμή, εδώ το καταλάβαινε, είναι δυόμιση μέτρα, και προς τα εκεί καλό θα ήταν, δηλαδή θα καταλάβαινε ότι ήταν η κυρίαρχη κυματισμή. Και συνήθως αυτό γίνεται. Θα αντιμετωπίσουμε όμως και μια ερώτηση πάνω σε αυτό. Για να δούμε τώρα. Να το πάρουμε από Νοτιοδυτικά. Δεν κάνουμε τίποτα άλλο, παρά εφαρμόζουμε αυτόν εδώ τον τύπο. Προσέξτε. Δεν ξεχνάμε το F, που είναι 0,03, 3%. Κάνουμε πολλές πράξεις για την ταχύτητα C. Είναι ρίζα 9,81 επί το βάθος τράψεις. Και πολύ απλά βρίσκουμε αυτόν εδώ τον τύπο. Εφαρμόζοντας τον ίδιο τύπο από την άλλη μεριά, Νοτιονοτολικά, βρίσκουμε μια άλλη στερεοπαροχή. Προσέξτε την στερεοπαροχή. Δεν ανέφερα εδώ στο παράδειγμα, δεν έφερα σαν παράδειγμα τεράστια νούμερα. 2-2,5 μέτρα κύμα. Κοιτάξτε στερεοπαροχή. 210.000 κυβικά άμου το χρόνο. Τόση είναι. Μην τρομάξετε στις εξετάσεις, θα δείτε μεγάλα νούμερα. Με 2% συγχρονιστεί εφάνισης μόνο. Τα νούμερα είναι τεράστια. Και, προσέξτε, δεν είναι και τόσο μεγάλη διαφορά. Εδώ, το 210.000 και 245.000 που βγάλαμε, μπορεί πολλές φορές να είναι και το ανάποδο. Αν κάνουμε ένα λάθος στη στατιστική, όταν λέω λάθος, όχι λάθος στις πράξεις, στατιστική από την έμοι. Μης θα πάμε να πάρουμε τα στοιχεία της Εθνικής Μετρολογικής Επηρεσίας σε ένα σταθμό κοντά, από εκεί που έρχονται συνήθως τα κύματα, το οποίο είναι μακριά από την περιοχή μας. Κοντά, εντός από εκεί κοντά, τον κοντινότερο εννοώ. Που μπορεί όμως εκεί, με το ανάγλυφο της χώρας, τα βουνά να αλλάζουν. Πολύ συχνά, ας πούμε, έχω τύχει η Πρέβεζα και η Λευκάδα, που είναι πολύ κοντά. Ο σταθμός της Πρέβεζας να δίνει πολύ μεγάλο ποσάστα δυτικών ανέμων και στην Λευκάδα, αν μου λένε οι κάτοικοι, δυτικοί άνεμοι πολύ λίγοι, κυρίως βορειοδυτικοί. Γιατί από τα βουνά της υπήρουν διάβολους που ανάμεσα στη Λευκάδα, τις πολύπλοκες καταστάσεις, όσον αφορά τη γεωγραφία της περιοχής, αλλάζουν σε τόσο μικρές αποστάσεις. Ας δούμε τώρα η Λευκάδα από την Πρέβεζα, μισή ώρα με το αυτοκίνητο. Τώρα και με το τούνελ το υπόγειο είναι ακόμα πιο γρήγορα. Δηλαδή, τόσο κοντινές αποστάσεις, να έχουμε τόσο μεγάλη διαφορά στατιστικά των ανέμων. Αν εσύ λοιπόν πας στη Λευκάδα και πάρεις παραπάνω το δυτικό άνεμο από όσο είναι στην πραγματικότητα, όπως βλέπετε, με 1% διαφορά, βλέπετε τι είναι από δεξέ ή από αριστερά η άμμος. Θέλει πολύ προσοχή. Δυστυχώς προσπαθούμε ακτομηχανικά να διερευνήσουμε ένα θέμα με λυπή στοιχεία του παρελθόντος, γιατί μην ξεχνάμε ότι και η άνεμη αυτή είναι στατιστικά του παρελθόντος, και η λυπή, να προβλέψουμε ότι θα γίνει σε 10-20 χρόνια. Ευτό τι σας είπα, μια και στη μελέτη περιβαλλοντικών επιτώσεων το λέμε, δεν χρησιμοποιούμε εκφράσεις θα. Ξεχνίστε η λέξη θα σ' αυτά. Θα γίνει αυτό. Κανένας δεν ξέρει τι θα γίνει. Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα του παρελθόντος, εκτιμάται ότι η ακτογραμμή θα εξελιχτεί έτσι. Αυτές οι εκφράσεις χρησιμοποιούμε σ' ακτομηχανικές μελέτες. Δεν χρησιμοποιούμε θα γίνει αυτή η εξέλιξη ή θα διαμορφωθεί αυτό. Κι έτσι λοιπόν εδώ βλέπουμε από νοτιοανατολικά η στερεοπαροχή να είναι μεγαλύτερη, δηλαδή η στερεοπαροχή που πάει προς τα δυτικά αριστερά να είναι μεγαλύτερη. Άρα θα έχουμε ουσιαστικά τη διαφορά τους γύρω στα 35.000 κυβικά το χρόνο, που θα πηγαίνουν προς τα δυτικά. Δηλαδή θα συσσορεύονται στην ανατολική πλευρά του λιμανιού, για να το δούμε εδώ. Αυτό θα γίνεται εδώ πέρα σαν μια προσέγγιση και για να δούμε πώς θα εξελιχτεί η ακτογραμμή. Ο τύπος που είπαμε εκεί, απλά να το θυμηθούμε, δύο φορές επί Q, επί το χρόνο που είπαμε ότι θα είναι σε έτη, επί το άλφα που θα είναι σε ακτίνια, διά ποιο επί το βάθος, ποιο είναι δύο φορές το βάθος θράψεις, και κάνοντας αυτές εδώ τις πράξεις βλέπουμε ότι το ψ, που είναι κάτω, μέσα σε ένα έτος, γι' αυτό τ' ένα βάλαμε, θα είναι της τάξιος των 50 μέτρων. Και για να βρούμε το χ, τρία άλφα επί ψ, το ψ του θα είναι της τάξιος των 550 μέτρων. Έτσι λοιπόν, σε αυτήν εδώ τη θεώρηση, εφαρμόζουμε τον τύπο που μόλις δείξαμε, απλή εφαρμογή τύπων, μόνον ξανά επαναλαμβάνω προσοχή, γωνία σε ακτίνια, τάφ σε έτη. Γιατί άλλωστε και η στερεοπαροχή είναι κυβικά μέτρα το έτος. Άρα το τάφ θα είναι σε έτη, και μετά από ένα έτος αν θέλουμε να βρούμε εγώ. Αν θέλουμε δύο έτη, βάζουμε τάφη στον δύο. Αν θέλουμε πέντε έτη, τάφη στον πέντε. Αλλά έχοντας και υπόψη όλα αυτά που είπαμε. Και σαν απλοποιημένη προσέγγιση, ότι άμα μας μαζεύτηκε εδώ, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι στερήθηκε από την άλλη τη μεριά, από την κατά τη μεριά. Ό,τι μαζεύτηκε από την ανατολική, στερήθηκε από τη δυτική μεριά. Και έχουμε, απλοποιημένα, το λέω, θα δείξουμε πώς εξελίσθηκε η πραγματικότητα ή πώς εξελίσθηκε η ακτή. Εντάξει. Φύγουμε τη διαφάνεια. Να δούμε όμως ποια είναι η πραγματικότητα. Η πραγματική ακτόγραμμη. Εδώ είναι από τη ρόδο. Πού είναι από τη ρόδο τώρα, εσύ που τα ξέρεις. Ε, ναι, πού είναι. Το κατάλαβα ότι είσαι από τη ρόδο. Πού βρίσκεται. Στην κάμερο, κοντά στην Καλάβαδρα, εκεί πέρα. Σε εκείνα τα μέρη είναι. Στο τουφανού. Αμάν, δεν κυκλοφορείς, μου φαίνεται, στη ρόδο. Ε, βασικά, η ακτή είναι κάτω από το Ταϊνάντο. Εδώ, η ακτή αυτή, ίσως έχει δίκιο, γιατί εγώ ποτέ δεν είδα κόσμο εκεί που έχω πάει. Η ακτή ήταν μια ακτή, έτσι. Είχε 20 πέτρα ως όλο αυτό το μήκος. Κάναμε το λιμάνι. Κάποιος ροδίτης θα το έκανε, έτσι. Κάναμε το λιμάνι. Εδώ δημιουργήθηκε μια τεράστια παραλία. Τεράστια, δηλαδή περπατάς πολύ ώρα, ας πούμε. Δεν χρειάζεται τίποτα. Και εδώ, που ήταν και ένα ξενοδοχείο κάπου εδώ, κάτι νικιαζόμενο, έγινε όλη αυτή η διάβροση. Στην πραγματικότητα, επειδή έρχονται έτσι κυματισμοί στη σκιά του, υπάρχει μία, ας το πούμε, μικρή πρόσκωση στον πόδα του κυματοθραύστη, το οποίο θέλω λίγο να το δούμε, να κάνουμε και αυτή την ερώτηση, γιατί την είχαμε βάλει μια φορά στις εξετάσεις, έτσι, για να το κατανοήσουμε, ας το πούμε. Τι μεγάλη παραδοχή κάναμε εδώ, για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, το οποίο θέλω να σας κάνω μία ερώτηση, ας το πούμε. Προσέξτε λίγο αυτό. Κάναμε αυτή την αφαίρεση. Α, και αυτό είναι, αλλά αυτό είναι μικρή, ας το πούμε. Αλλά κάναμε αυτή την αφαίρεση. Πραγματικότητα, αυτό γίνεται. Αυτά υπάρχουν ταυτόχρονα για να κάνουμε αφαίρεση. Άγνωστο πώς υπάρχουν. Έρχεται πέντε ώρες το Νοτιονοτολικός, μετά έρχεται δύο ώρες το Νοτιονοτολικός, δέκα ώρες το Νοτιονοτολικός, 20 ώρες το Νοτιονοτολικός. Συνέχεια. Άρα στην πραγματικότητα θα έπρεπε αυτά να τα δούμε κάθε τρεις, τέσσερις, πέντε ώρες πώς εξελίσσεται, για να το δούμε. Εδώ κάναμε μία απλοποιμένη προσέγγιση, για αυτό το γράφουμε, για να έχουμε μία εικόνα από πού θα μαζεύσει η άμμος, που δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα. Αν μπορέσουμε να έχουμε μία εκτίμηση, θα ξέρουμε πού θα μαζεύσει η άμμος. Εδώ δεν βάλαμε έναν άνεμο, το Νοτιά. Γιατί δεν δίνει στερομεταφορά. Μπορώ εγώ να σας το δώσω στα δεδομένα, γιατί και εσείς στη φύση που θα δουλέψετε θα έχετε τρεις ανέμους. Η ακτή κοιτάζει Νότο, το Νοτιά, Νοτιονοτολικό, Νότιονοτολικό, η ακτή κοιτάζει Νότο, το Νοτιά, Νοτιονοτολικό, Νοτιοδυτικό. Τρεις ανέμους έχετε. Εδώ δεν αγνοούμε αυτόν τον άνεμο. Άρα εδώ κάναμε μία παραδοχή, που θέλω λίγο να ξέρουμε ότι την έχουμε κάνει, δεν έχουμε τίποτα καλύτερο να κάνουμε, θα μπορούσαμε ίσως μέσα να πάρουμε ένα έτος, να εφαρμόσουμε τον τύπο τη μία μεριά, τον τύπο από την άλλη, και να κάνουμε παλληλεία, ή καλύτερα δεν γίνεται. Αυτός ο τύπος είναι πολύ ευλοποιημένος, μαθηματικά μοντέλα που υπάρχουν, που τα κάνουμε αυτά στο επόμενό μάθημα, κάνουμε μαθηματικά μοντέλα εξέλιξης ακτογραμμής, εξέλιξης μαθημετρίας, που μπορεί κάποιος να εκτιμήσει πιο κοντά στην πραγματικότητα την εξέλιξη της ακτογραμμής. Τώρα εδώ, άρα είναι το ένα. Για να πάμε εδώ τώρα, να μου πει κάποιος, σύμφωνα με αυτά που είπαμε, γιατί δημιουργήθηκε... Δύο ερωτήσεις θα κάνω. Γιατί δημιουργήθηκε εδώ πέρα αυτό, που είναι μια πρόσκωση, και τι θα γινόταν αν δεν υπήρχε αυτός εδώ ο πρόβολος, που ίσως να το ξεκίνησαν έτσι. Μοιάζουν αυτές οι δυο οι ερωτήσεις. Ή, να σας πω, μια ερώτηση που είχα βάλει, που ουσιαστικά κατά κάποιο τρόπο απαντάει. Αν δεν υπήρχε ο πρόβολος, πώς η άμμος θα μαζευτεί μέσα στο λιμάνι, που είναι σοβαρό πρόβλημα. Έχουμε ένα λιμάνι και ξαφνικά το βάθος του είναι 5 μέτρα, και ξαφνικά πάει να μπει ένα πλοίο και βλέπει, συναντάει το πυθμένα. Μετράμε, το βάθος του έγινε 4 μέτρα, έγινε 3 μέτρα. Γιατί, για να δούμε έτσι λίγο. Είναι η ίδια ερώτηση με πολλαπλές αναφορές. Ακριβώς. Ακριβώς. Ας πούμε ότι έρχεται ο άμμος, δεν έρχονται ταυτόχρονα, που είπαμε από δυτικά και από ανατολικά η άμμος. Όπως εδώ, ο άμμος πησάει νοτιοδυτικός, εδώ. Φέρνει την άμμο και τη βάζει εδώ, την αναποθέτει εδώ. Μετά έρχεται ο νοτιοανατολικός από εδώ, μπορεί να μπει μέσα ο νοτιοανατολικός να την πάρει και να την πάρει, γιατί εδώ είναι η σκιά. Έρχεται από εδώ ο άμμος, εδώ είναι η σκιά του κυματοφράστη. Δεν μπορεί να μπει ο κυματισμός ο νοτιοανατολικός να την πάρει και να δεν ξαναπάει. Από εδώ θα πάρει την άμμο και θα την πάει. Προς τα αριστερά, προς τα δυτικά. Παναλαμβάνω. Έρχεται αυτός ο άμμος. Παίρνει την άμμο από εδώ και την πάει προς τα δυτικά. Να το λέω καλύτερα προς τα αριστερά, να μην περδευόμαστε. Έρχεται αυτός ο κυματισμός, θα την πάει προς τα αριστερά. Αλλά δεν την πάει αυτή την άμμο, γιατί εδώ η άμμος είναι στη σκιά, προστατεύεται. Έρχεται αυτός ο άμμος, παίρνει την άμμο εδώ και τη συσσορεύει. Γι' αυτό δημιουργείται αυτό. Γι' αυτό, αν δεν υπήρχε αυτός ο πρόβολος, όλη η ποσότητα που ερχόταν από αριστερά, από δυτικά της άμμου, θα μπέμπαινε μέσα στο λιμάνι. Εκεί θα βρίσκε μικρή κινητική ενέργεια, ησυχία γιατί προστατεύεται, ούτε ύψους κύματος σοβαρό, ούτε ρεύμα σοβαρό γιατί είναι ένας όγκος, μια κλειστή λεμμένο λεκάνι. Δεν θα έχει κινητική ενέργεια, αφήνει την άμμο. Νούμερο ένα πρόβλημα των περισσότερων ελληνικών λιμμένων που βρίσκονται σε αμμουδιές κοντά. Πρόσχωση. Πώς λέγεται το φαινόμενο? Κάθε χρόνο θα ακούει τη λέξη πυθοκόρηση, λέγεται το φαινόμενο, όπου υπάρχει ένας πυθοκόρος, υπάρχει αμυχάνημα, πλωτό, που μπαίνει και παίρνει την άμμο από μέσα από το λιμάνι με σκοπό να ξαναφέρει το βάθος του την αρχική του κατάσταση, ώστε να βαθύνει ξανά για να μην αντιμετωπίζουν πρόβλημα, να μην αράζουν, προσαμόνονται τα πλία. Άρα, λοιπόν, αν στην ερώτηση που είχαμε βάλει μια τέτοια ερώτηση, ποια όποση ποσότητα η άμμο στην προηγούμενη συσσορεύεται μέσα στο λιμάνι, στην προηγούμενη άσκηση να το δούμε, δεν υπάρχει ποσότητες που συσσορεύονται, δηλαδή ας δούμε εδώ. Αν δεν υπήρχε αυτός ο προβολάκος εδώ, που γι' αυτό το κατασκευάζουμε, συνήθως αυτό το κατασκευάζουμε λίγο μεγάλο και εδώ έχουμε το πρόβολο, κάνουμε αυτό λίγο μεγαλύτερο κάπου εδώ πάει και εδώ έχουμε το πρόβολο, όλη αυτή η ποσότητα δεν υπήρχε αυτός ο προβολάκος, όλη αυτή η ποσότητα δεν θα μπαίνει μέσα. Δεν θα χτύπω εδώ, τότε λέω μέσα εάν χρειάζεται να μπει εδώ, κάπου εδώ θα μπει και θα την άφη. Θα ερχόταν αυτός ο κυματισμός εδώ, θα μπορούσε να την πάρει. Με ποιο μηχανισμό θα έπαιρνε μέσα να την έπαιρνε ο κυματισμός, αφού ήταν στη σκιά και ο κυματισμός ο νοτιοανατολικός, ο κυματισμός που έρχεται από τα δεξιά, δεν μπορεί να μπει μέσα να μας την πάρει και να τη βγάλει. Βλέπετε πόσο προστατεύεται εδώ, αν μπει εδώ η άμμος, εδώ μέσα, σε αυτή την περιοχή, μπορεί ένας κυματισμός από εδώ να έρθει να μας την πάρει και να την πάει, αφού δεν έχουμε στη σκιά, προστατεύεται και δεν μπορεί να την απομακρύνει. Αυτά είναι προβλήματα, δηλαδή νομίζουμε ότι εμείς κάνουμε ένα λιμάνιο, αυτό είναι καλά προστατευμένο, μπορεί μέσα τα σκάφη να βρίσκονται σε πλήρη ηρεμία, κάτω από τη Μεγάλη Φαλάστα, το 5-5,5 μέτρα που έχει στην περιοχή στη Ρόδο, με μεγάλα κύματα, πολύ ψηλά κύματα, χτυπιέται από πελάγη. 5,5 μέτρα είναι συνηθισμένο κύμα, το καταλαβαίνεις φαίνεται. Λέω, το βλέπετε τα μεγάλα τα κύματα στη Ρόδο. Και τώρα, σε αυτή την περιοχή, προχθές ήταν από το λιμάνι της Νησύρου, που είναι βόρεια της Ρόδου, πάλι ένα στο YouTube, μέσα στο λιμάνι, το πλοίο κυρδίνευε να πηδηστεί μέσα στο λιμάνι, δεν λέμε τίποτα άλλο και δεν ήταν και κανένα. Μέσα στο λιμάνι. Μέσα στο λιμάνι, 1,5 μέτρου μετά την περίπλαση, θα είναι κρατάς, ας πούμε, είναι 1 μέτρο. Αυτό πώς επιβεβαιώνει το κύμα? Αυτό επειδή είναι στάση με το κύμα, εμείς θέλουμε κύμα να θραυστεί πλάγια στην ακτή, για να δημιουργήσει ρεύμα. Αυτό τώρα το μισό 1 μέτρο κύμα, μια μικρή μεταφράλλο τοπική. Είναι πολύ πολύ πλοκοτό πώς θα γίνουν μέσα τα ρεύματα. Σε καμία περίπτωση, ας πούμε, δεν θα είναι να τα παίρνουν και να τα βγάζουν έξω τόσο εύκολα. Προφανώς θα δημιουργούν ένα πεδίο μέσα. Έχουμε ομοστράψει μέσα. Λες ένα μέτρο κύμα, εμείς μέσα στο λιμάνι, δεν θέλουμε τρία μέτρα βάθος τουλάχιστον, για να μπορέσουμε να δένουν τα πλοία, να έχουν ένα βύθισμα και αυτά τα πλοία, τα σκάφη, τις βάρκες που βάζουν. Άρα, ένα μέτρο κύμα σε τρία μέτρα βάθος δεν θράβεται, άρα δεν δημιουργεί κυματογενέστρευμα, άρα δεν μεταφέρει την άμμο, ή τη μεταφέρει απλές μέσα από το οριακό τους τρόμα, σαν σύνθετο σχηματισμός, αλλά τοπικά. Όχι μεγάλη στραματαφορά να πάρει να την απομακρύνει. Ναι, γι' αυτό δεν βάζουμε ποτέ τέτοιες προβλέψεις. Δεν βάζουμε να βάλουμε το τάφι 20 χρόνια. 20 χρόνια δεν μπορούμε να βάλουμε. Με την έννοια ότι αυτός ο τύπος είναι περιορισμένος, είναι μια αναλυτική έκφρασία. Μπορεί ίσως 20 χρόνια με τα μαθηματικά μοντέλα να μπορούμε να το κάνουμε, αλλά εδώ βάζουμε τρία, τέσσερα, πέντε έτη. Και αν είναι καμιά υπηρεσία, γιατί το ζητάνε οι υπηρεσίες, κοιτάξτε πώς θα γίνει σε πολλά χρόνια, του πείτε σοβαρευτούμε, δεν μπορούμε να τα βρούμε σε πολλά χρόνια τι θα γίνει, μια τάση εξέλιξης να δούμε, η οποία θα βρει την ισορροπία της στην Κατερίνη και εδώ. Αλλά στην Κατερίνη που ξέρω, εδώ το φαντάζομαι, η εξέλιξη αυτή η μεγάλη, των 70 μέτρων, 75 μέτρων και γύρω στην Κατερίνη, έγινε μέσα σε 2 χρόνια η μεγάλη εξέλιξη. Μετά βρίσκεται η ισορροπία. Αυτή η εξέλιξη θα το πάει 2-3 χρόνια και πείτε, εντάξει, 2-3 χρόνια προβλέπω, βρίσκεται η ισορροπία του, ύστερα από εκεί και πέρα, οι εξελίξεις της ακτογραμμής είναι πολύ υπείες, πιο μικρές, διορθωτικές περισσότερο, για να πτάσουν μια οριακή τιμή. Εντάξει.