Διάλεξη 8 / Διάλεξη 8 / Εκκλησιαστικό Δίκαιο ΙΙ (Μεταπτυχιακό)

Εκκλησιαστικό Δίκαιο ΙΙ (Μεταπτυχιακό): Υπόσχεσθαι, αδερφή μου, ευχαριστούμε πολύ και ευχαριστούμε όλους εσάς που μας ευχαριστούσατε. Υπόσχεσθαι, αδερφή μου, ευχαριστούμε πολύ και ευχαριστούμε όλους εσάς που μας ευχαριστούσατε. Υπόσχεσθαι, αδερφή μου, ευχαριστούμε πολύ και ευχαριστούμε όλους εσάς πο...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Κυριαζόπουλος Κυριάκος (Επίκουρος Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Νομικής / Εκκλησιαστικό Δίκαιο ΙΙ (Μεταπτυχιακό)
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2015
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά-Παρόμοια Διανομή
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=17298d11
Απομαγνητοφώνηση
Εκκλησιαστικό Δίκαιο ΙΙ (Μεταπτυχιακό): Υπόσχεσθαι, αδερφή μου, ευχαριστούμε πολύ και ευχαριστούμε όλους εσάς που μας ευχαριστούσατε. Υπόσχεσθαι, αδερφή μου, ευχαριστούμε πολύ και ευχαριστούμε όλους εσάς που μας ευχαριστούσατε. Υπόσχεσθαι, αδερφή μου, ευχαριστούμε πολύ και ευχαριστούμε όλους εσάς που μας ευχαριστούσατε. Αφού ολοκληρώσουμε την παρουσίαση αυτού του τμήματος της έκθεσης του ειδικού εισηγητής, στη συνέχεια θα προβούμε στο σχολιασμό του ίδιου τμήματος. Παράγραφος 32 της έκθεσης. Σε συζητήσεις με οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, ο εισηγητής άκουσε ισχυρισμούς ότι ακόμη και για σκοπούς εθνικής στατιστικής, άτομα που δεν ταυτίζονται ρητά με οπαδούς διαφόρων θρησκευτικών, διαφόρων θρησκευμάτων ή ως άθεοι, υπολογίζονται δε φάκτο ως μέλη της Μολδαβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Επιπλέον, η Εκκλησία ασκεί εμφανώς τεράστια πολιτική επίδραση. Τέλοι του Κοινοβουλίου εξέφρασαν την άποψη ότι οι πολιτικοί θα πετούσαν ένα μεγάλο κουράγιο για να προβάλλουν αντίσταση δημόσια σε πολιτικές απαιτήσεις που προέρχονται από την Ορθόδοξη Εκκλησία για παράδειγμα όσον αφορά το σημερινό σχέδιο της νομοθεσίας εναντίον των διακρίσεων, η οποία έχει συναντήσει σημαντική αντίθεση, περισσότερη από την οποία εμφανώς βασίστηκε στην έλλειψη ενημέρωσης για τους σκοπούς του νόμου. Παράδειγμα 33. Όταν σηειτούσα με μέλη πολιτικών κινημάτων που θερούν σ' αυτούς τους ως υποστηρικτές της Ορθοδοξίας, ανησύχησα από δηλώσεις τους ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα και οι διατάξεις εναντίον των διακρίσεων δίθεν θα ήταν πλήρως ξένες με τον Ορθόδοξο χριστιανισμό και έτσι θα ισοδονομούσαν με επιβολή ξένων κανόνων, με καταστροφικές συνέπειες για την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα της χώρας. Ένας υψηλόβαθμος Ορθόδοξος ιερέας από τη Μολδαδική Ορθόδοξη Εκκλησία μίλησε ακόμη για την θέληση της κυβέρνησης να προσαρμόσει στους διεθνείς και ευρωπαϊκούς κανόνες ανθρωπίνων δικαιωμάτων μια πράξη πολιτικής ανηθικότητας, σε ισαγωγικά πολιτικής ανηθικότητας. Ο ειδικός ηγητής, ειλικρινά, ελπίζει ότι η μεγάλη πλειονότητα των πιστών των Ορθόδοξων Εκκλησιών στη Μορδαβία δεν προσχωρεί σε τέτοιες θέσεις, οι οποίες πράγματι θα συνεπάγονταν ένα διευρυνό, ένα διευρυνόμενο ανταγωνισμό μεταξύ της Ορθόδοξης παράδοσης και των διεθνών ανθρωπίνων δικαιωμάτων προσβλάβει των προοπτικών και των δύο. Πράγματι ένας αριθμός συνομιλητών ενημέρωσε τον ειδικό εισηγητή πάρα πολλά μέλη των Ορθοδόξων Εκκλησιών στη χώρα, είχαν πιο μετριοπαθείς απόψεις. Φαίνεται όμως ότι τέτοιες μετριοπαθείς Ορθόδοξες απόψεις σπανίως εκφράζονται ανοιχτά και ότι οι δηλώσεις, όπως αυτή που αναφέρθηκε παραπάνω στο όνομα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, προχωρούν εβραίως χωρίς αναμφισβήτηση. Παράγραφος 34 της έκθεσης «Η επικρατούσα θέση και στάση της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι επίσης πολύ παρούσες στην περιφέρεια της τρασνίστρια της Δημοκρατίας Μορδαβία». Για παράδειγμα, ο ειδικός εισηγητής άκουσε αληθοφανείς ισχυρισμούς ότι οι τοπικές αρχές αναφέρονται σ' απόψεις του Ορθοδόξου Κλήρου στην απαγόρευση συναθρίσεων θρησκευτικών των Προτεσταντών στην περιφέρεια αυτή. Μετά την παρουσίαση αυτού του τμήματος της έκθεσης του ειδικού εισηγητή για την προοριμιακή θέση της Μορδαβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Μορδαβία, θα προχωρήσουμε στο σχολιασμό αυτού του τμήματος. Από ενημέρωση που είχε ο ειδικός εισηγητής από διάφορους συνομιλητές του, προέκλειψε ότι η Μορδαβική Ορθόδοξη Εκκλησία, που υπάγεται στο Πατριαρχείο Μόσχας, ασκεί μία υπερβολική πολιτική επιρροή στη δημόσια ζωή της χώρας. Επίσης, διαπίστωσε ότι την Ορθόδοξη παράδοση δεν την εκπροσωπεί μόνο η Μορδαβική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας, αλλά και άλλες Ορθόδοξες εκκλησίες, όπως είναι η Μητροπολική Εκκλησία της Βεσαραβίας, που υπάγεται στο Πατριαρχείο Ρουμανίας. Επίσης, και αυτό δεν το ανέφερε, η αληθής Ορθόδοξη Εκκλησία της Μορδαβίας. Ως γνωστόν υπάρχουν δύο αποφάσεις, αναφέρει μόνο την μία, ο ειδικός συζητητής, αυτή που αφορά την Μητροπολική Εκκλησία της Βεσαραβίας και όχι την αληθή Ορθόδοξη Εκκλησία της Βεσαραβίας. Αναφέρει, αυτές οι δύο αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Οικαστρίου Αθροπήρων Δικαιωμάτων, καταδίκασαν τη Μορδαβία, γιατί δεν αναγνώρισε νομική προσωπικότητα σε αυτές τις δύο εκκλησίες της Ορθόδοξης. Στην Μητροπολική Εκκλησία της Βεσαραβίας του Πατριαρχείου Ρουμανίας και στην αληθή Ορθόδοξη Εκκλησία της Μορδαβίας. Διαψτώνει επίσης ο ειδικός ηγητής ότι οι πιστοί της Μητροπολιτικής Εκκλησίας της Μορδαβίας που υπάρχει στο Πατριαρχείο Μόσχας, αντιμετωπίζουν με δυσπιστία τα ανθρώπινα δικαιώματα και μια νομοθεσία εναντίον των διακρίσεων. Διότι τα θεωρούν ότι έχουν καταστροφικές συνέπειες για την εθνική και τη θρησκευτική ταυτότητα επειδή συνιστούν επιβολή ξένων κανόνων. Διαψτώνει επίσης ο ειδικός ηγητής ότι υπάρχουν και πιο μετριοπαθείς απόψεις από αυτές οι οποίες προωθούνται από την Μορδαβική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας. Παρατηρεί επίσης ο ειδικός ηγητής ότι θα πρέπει να αποφεύγεται ο ανταγωνισμός μεταξύ της Ορθόδοξης Παράδοσης και των διεθνών ανθρωπίνων δικαιωμάτων προς βλάβη των προοπτικών και των δύο. Όσον αφορά την Τρασνίστρια και πάλι επαναμβάνει τη θέση ότι η Τρασνίστρια αποτελεί περιφέρεια της δημοκρατίας της Μορδαβίας. Όπως προείπα, η Τρασνίστρια αποτελεί έναν de facto κράτος αναγνωριζόμενο από τη Ρωσία, όχι de jure κράτος και διαπιστώνει ο ειδικός ηγητής ότι οι αρχές της Τρασνίστρια υιοθετούν τις απόψεις του Ορθοδόξου κλήρου όσον αφορά την αντιμετώπιση ή καλύτερα την απαγόρευση των προτεστατικών θρησκευτικών συναθρίσεων. Από όλες αυτές τις διαπιστώσεις του ειδικού ησυχητή θα σχολιάσω με το θέμα της εκπροσώψης ορθόδοξης παράδοσης, όχι μόνο από τη Μητροπολιτική Εκκλησία της Μορδαβίας που υπάρχει στο Πατριαρχείο Μόσχας, αλλά και από άλλες ορθόδοξες εκκλησίες όπως είναι η Μητροπολιτική Εκκλησία της Βεσαραβίας που υπάρχει στο Πατριαρχείο Ρουμανίας και η αληθής Ορθόδοξη Εκκλησία της Μορδαβίας την οποία δεν αναφέρον γρητός ο ειδικός ησυχητής. Σφάλει ο ειδικός ησυχητής όταν ισχυρίζεται ότι την ορθόδοξη παράδοση στην Μορδαβία την εκπροσωπούν πολλές ορθόδοξες εκκλησίες διότι ήπισέρχεται στο εσωτερικό δίκιο της ορθόδοξης εκκλησίας εν γένη το οποίο δεν κατανοεί ή μάλλον το κατανοεί εσφαλμένα. Διότι η νόμιμη δηλαδή από εκκλησιαστικής ορθόδοξης πλευράς εκκλησία είναι η Μορδαβική Ορθόδοξη Εκκλησία που υπάγεται στο Πατριαρχείο Μόσχας διότι το Πατριαρχείο Μόσχας είναι αυτό το οποίο έχει κανονική δικαιοδοσία στο έδαφος της Μορδαβίας. Αυτό το αγνοεί και το προσπερνά ο ειδικός εισηγητής ή το αγνοεί ή το προσπερνά. Συνεπώς μόνο μία κανονική εκκλησία δηλαδή νόμιμη κατά το εσωτερικό δίκιο της εν γένη ορθόδοξης εκκλησίας είναι αυτή η οποία εκπροσωπεί την ορθόδοξη παράδοση σε μία χώρα. Σε σχέση πάντοτε με την κοινωνία των ορθοδόξων αυτοκεφάλων εκκλησιών. Θα πρέπει βεβαίως να διακρίνουμε μεταξύ των άλλων δύο ορθοδόξων εκκλησιών. Η Μητροπολική Εκκλησία της Βεσαλαβίας του Πατριαρχείου Ρουμανίας δεν συνιστάδει η Στάμενη Εκκλησία διότι το Πατριαρχείο Ρουμανίας αντικανονικά δηλαδή όχι σύμφωνα με το κανονικό δίκιο, με το εσωτερικό δίκιο των ορθοδόξων αυτοκεφάλων εκκλησιών δρά στο έδαφος της Μολδαβίας. Δεδομένου ότι σύμφωνα με το κοινό δίκιο των ορθοδόξων αυτοκεφάλων εκκλησιών κανονική δικαιοδοσία στο έδαφος της Μολδαβίας έχει μόνον το Πατριαρχείο Μόσχας. Άλλη είναι η περίπτωση της αληθινής Ορθόδοξης Εκκλησίας της Μολδαβίας. Αυτή συνιστά μία διηστάμενη εκκλησία, είναι ξεχωριστό θρίσκευμα. Δεν έχει καμία σχέση με το ορθόδοξο θρίσκευμα, το οποίο εκφράζουν όλες οι ορθόδοξες αυτοκέφαλες εκκλησίες, σε οποίες περιλαμβάνται και το Πατριαρχείο Μόσχας και το Πατριαρχείο Ρουμμανίας. Η αληθινή Ορθόδοξη Εκκλησία Μολδαβίας είναι ένα ξεχωριστό θρίσκευμα. Και η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστήρου Αθληπίου Δικαιωμάτων, που καταδικάζει τη Μολδαβία, είναι ορθή, διότι είναι ξεχωριστό θρίσκευμα από την Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία αποτελείται από την κοινωνία των ορθοδόξων αυτοκέφαλων εκκλησιών. Είναι διστάμενη εκκλησία και συνεπώς από άψη νομική ξεχωριστό θρίσκευμα και άλλα θα έπρεπε η Μολδαβία να της αναγνωρίσει νομική προσωπικότητα. Η Μολδαβία όμως ορθώς δεν αναγνώρισε νομική προσωπικότητα στη Μητροπονική Εκκλησία της Βεσαραβίας, διότι αυτή ανήκει στο Πατριαρχείο Ρουμμανίας, το οποίο είναι κανονική εκκλησία. Είναι μία από τις αυτοκέφαλες ορθόδοξες εκκλησίες, αλλά δεν έχει δικαιοδοσία σύμφωνα με το κοινό δίκαιο των ορθοδόξων αυτοκέφαλων εκκλησιών στο έδαφος της Μολδαβίας, στο οποίο έχει κανονική δικαιοδοσία μόνο το Πατριαρχείο. Συνεπώς δεν είναι διστάμενη εκκλησία, είναι κανονική εκκλησία και δεν έχει δικαιοδοσία η Μητροπονική Εκκλησία της Βεσαραβίας και άλλα το Πατριαρχείο Ρουμμανίας στη Μολδαβία. Ορθώς επομένως η Μολδαβία δεν αναγνώρισε νομική προσωπικότητα στη Μητροπονική Εκκλησία της Βεσαραβίας και μη αναγνωρίζοντάς της δεν παραβίασε την ελευθερία της θρησκείας και συγκεκριμένα εκδήλωσης της θρησκείας σε συνδυασμό με το δικαίωμα του συνεταιρίζεστε της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Διότι ήδη είχε σεβαστεί το δικαίωμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην ελευθερία της εκδήλωσης θρησκείας και σε συνδυασμό με την ελευθερία του συνεταιρίζεστε ως προς τον εκφραστή της κανονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Μολδαβία, που είναι η Μητροπονική Εκκλησία της Μολδαβίας που υπάγεται στο Πατριαρχείο Ρουσίας. Συνεπώς, είναι εσφαλμένη η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστήρια Ονθρωπίων Δικαιωμάτων Μητροπονική Εκκλησία της Μεσαραβίας κατά Μολδαβίας. Διότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ονθρωπίων Δικαιωμάτων παραβιάζει με την απόφαση του αυτή τη θρησκευτική ελευθερία της Ορθόδοξης Εκκλησίας εν γένη, η οποία αποτελείται από τις αυτοκέφαλες Ορθόδοξης Εκκλησίες, οι οποίες έχουν ένα κοινό δίκιο, εσωτερικό, που λέγεται κανονικό δίκιο, σύμφωνα με το οποίο κανονική δικαιοδοσία στην Μολδαβία δεν έχει το Πατριαρχείο Ρουμανίας, αλλά το Πατριαρχείο της Ρωσίας. Και αφού λοιπόν για τον εκφραστή της Ορθοδοξίας, τον κανονικό, τον νόμιμο κατά το εσωτερικό δίκιο των Ορθόδοξων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών, που είναι η Μολδαβική Ορθοδοξια Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχασε, η Μολδαβία αναγνώρισε νομική προσωπικότητα, συνεπώς σεβάστηκε το δικαίωμα ελευθερίας εκδήλωσης θρησκείας σε συνδυασμό με την ελευθερία του συνετρίησθε για την Ορθόδοξη Εκκλησία εν γένη. Συνεπώς δεν παραβίασε την ελευθερία εκδήλωσης θρησκείας σε συνδυασμό με την ελευθερία του συνετρίησθε για την Ορθόδοξη Εκκλησία εν γένη που απαρτίζεται από τις Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, οι οποίες κατά τα δίπτυχα του Οικουμενικού Πατριαρχείου είναι 14, κατά τα δίπτυχα του Οικουμενικού Πατριαρχείου το οποίο ακολουθούν οι περισσότερες Ορθόδοξες Εκκλησίες είναι 14 και κατά τα δίπτυχα του Πατριαρχείου Μόσχασε το οποίο ακολουθεί η μειονότητα των Ορθόδοξων Αυτοκέφαλων Εκκλησίων είναι 15 διότι το Πατριαρχείο Μόσχας περιλαμβάνει στους 15 την Αυτοκέφαλη Εκκλησία και την λεγόμενη Μετροπόλια, δηλαδή την Ορθόδοξη Εκκλησία Αμερικής, την οποία δεν αναγνωρίζει ως αυτοκέφαλοι το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Συνεπώς, είναι αισθαλμένη η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Αθροπαιών Δικαιωμάτων. Αυτή είναι η Μητροπολική Εκκλησία της Μεσαιραβίας κατά Μορδαβίας, διότι δεν σέβεται και δεν λαμβάνει υπόψη το κοινό δίκαιο των Ορθοδόξων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών, που είναι το κανονικό δίκαιο των Ορθόδοξων Εκκλησίας αλλά το οποίο δεν μπορεί να υπάρχουν σε ένα έδαφος δικαιοδοσίας, δεν είναι έδαφος διασποράς, όπου να υπάρχουν πολλαπλές δικαιοδοσίες Ορθόδοξες όπως στην Αμερική η Μολδαβία. Είναι σαφός έδαφος του Πατριαρχείου Μόσχας και ειδικότερα της Μολδαβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, που υπάγεται στον Πατριαρχείο Μόσχας. Δεν λαμβάνει, λοιπόν, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίδων Δικαιωμάτων υπόψη του και δεν σεμβάστηκε το κοινό δίκαιο των Ορθοδόξων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών, το οποίο προβλέπει ότι η Μολδαβία υπάγεται στον Πατριαρχείο Μόσχας και όχι Ρουμανίας. Και, επομένως, εσφαλμένα καταδίκασε τη Μολδαβία, διότι δεν αναγνώρισε νομική προσωπικότητα στη Μητροπολική Εκκλησία της Βεσαραβίας του Πατριαρχείου Ρουμανίας, το οποίο ο Πατριαρχείος Ρουμανίας δεν έχει καμία δικαιοδοσία κατά το κοινό δίκαιο των Ορθοδόξων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών στο έδαφος της Μολδαβίας. Αυτά όλα θα έπρεπε να τα επισημάνει και ο ειδικός εισηγητής, να κασκήσει κριτική. Στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστικού Αθροποιών Δικαιωμάτων Μητροπολική Εκκλησία της Βεσαραβίας κατά το κοινό δίκαιο των Ορθοδόξων Αυτοκέφαλων Εκκλησίας του Πατριαρχείου Ρουμανίας, αλλά δεν το πράττει, παραλείπει να το πράξει. Αρκείται να αμφισβητήσει την εκπροσώπιση της Ορθόδοξης παράδοσης στη Μολδαβία μόνον από την κανονική εκκλησία την Ορθόδοξη στη Μολδαβία, που είναι η Μολδαβική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Ρωσίας. Αντιθέτως, η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστικού Αθροποιών Δικαιωμάτων αληθής Ορθόδοξη Εκκλησία της Μολδαβίας είναι ορθή, διότι κακώς η Μολδαβία δεν αναγνώρισε νομική προσωπικότητα στη διηστάμενη Ορθόδοξη Εκκλησία, που επειδή είναι διηστάμενη η Ορθόδοξη Εκκλησία, είναι ξεχωριστό θερίσκεμα απόψη νομική, στη διηστάμενη Ορθόδοξη Εκκλησία που ονομάζεται Αληθινή Ορθόδοξη Εκκλησία της Μολδαβίας. Στο σημείο αυτό τελείωσε η διάλεξη, η όγδοη, του Μηταπτυχιακού Κυσιαστικού Δικαίου Πρώτου Έτους Ιαννού Αιξαμίνου. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.