: Κυρίες και κύριοι, αξιότιμοι προσκεκλημένοι, μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, αγαπητοί συνάδελφοι, το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο σας υποδέχεται στην έντρα του. Για να σηματοδοτήσουμε την έναρξη της σημερινής εκδήλωσης, παρακαλείται ο Πρίτανης του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστήμιου, καθηγητής Νικόλαος Κατσαράκης, να λάβει το λόγο. Αξιότιμε, κύριε Υπουργέ, κύριε Γαβρόβλου, αξιότιμε, κύριε Αναπληρωτή Υπουργέ, κύριε Φωτάκη, αξιότιμε, κύριε Γενικαί Γραμματέα του Υπουργείου, κύριε Γεωργαντά, κύριοι βουλευτές, κύριε Περιφεριάρχη, κύριε Αρναουτάκη, κύριε Δήμαρχε Ιρακλείου της έδρας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστήμιου, κύριε Λαμπρινέ, κύριε Συντονίστρια της αποκεντρωμένης διοίκησης, κύριε Κοζυράκη, κύριε Διευθύντρια της 7ης ΕΠΕ Κρήτης, κύριε Μαυρομάτι, κύριε Αντιπρίτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης, κύριε Καρακάση, κύριε Πρόεδρε του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΕΤΕ, κύριε Ταβερναράκη, κυρίες και κύριοι Πρόεδροι των Τμήματων του Πανεπιστημίου Κρήτης, κύριε Διευθυντή της Περιφερειακής Εκπαίδευσης Κρήτης, κύριε Καρτσονάκη, συνάδελφοι Αντιπριτάνης, αγαπητοί συνάδελφοι, μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας του Ιδρύματος μας, συνταξιούχοι συνάδελφοι, αγαπητοί απόφητοι του ΤΕΙ Κρήτης, κύριε Αντωνόπουλε, αγαπητοί φοιτητές, κυρίες και κύριοι, σας καλωσορίζουμε σε αυτή τη μέρα χαράς, σε μια μέρα όπου γιορτάζουμε την ίδρυση του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου. Καλώς ήρθατε. Σας ευχαριστούμε πάρα πάρα πολύ για την παρουσία σας σήμερα εδώ. Παρακαλείτε ο Περιφεριάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης να πευθύνει χαιρετισμό. Καλημέρα σας κύριοι υπουργοί, κυρίες και κύριοι εκλεκτοί προσεκλημένοι. Θα ήθελα να χαιρετήσω ιδιαίτερα τη σημερινή μέρα για την ίδρυση του Πανεπιστημίου στο νησί μας, να ευχαριστήσουμε τον υπουργό, να ευχηθούμε καλή πορεία στους φοιτητές, στους φοιτητρίες, στους καθηγητές. Και αγαπητοί κύριοι πρίτανοι συγχαρτήρια για όλη την προσπάθεια που έχετε κάνει για να γίνει αυτό το όνειρο πραγματικότητα. Συγχαρτήρια σε όλους. Ο κύριος Βασίλης Λαμπρινός, ο δήμαρχος της πόλης του Ηρακλείου, της πόλης στην οποία εδρεύει το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, έχει το λόγο. Κύριοι υπουργοί, κύριοι βουλευτές, κύριοι πρίτανοι του Μεσογειακού Πανεπιστημίου, θέλω να εκφράσω την ιδιαίτερη ικανοποίησή μας και να συγχωράω, κύριε πρίτανοι, εσάς και τους συνεργάτες σας, για το αποτέλεσμα αυτό που οδηγεί στην δημιουργία ενός νέου πανεπιστημίου μέτρα το Ηρακλείο. Ξέρω την προσπάθειά σας, πόσο σκυρή ήταν και πόσο πολύ διήρχεσαι, και εκτιμούμε στο Δήμο Ηρακλείου ότι η πορεία του νέου ιδρύματος θα είναι όπως επιβάλλεται. Και θέλω να ξέρετε ότι αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα, αυτή η ικανότητα. Και θέλω να ξέρετε πως θα είμαστε δίπλα σας. Ευχαριστώ πολύ. Η συντονίστρια της απογκεντρωμένης διοίκησης, κυρία Μαρία Κοζυράκη, παρακαλείτε να πευθύνει χαιρετισμό. Είμαι συγκινημένη και κυρίως είμαι συγκινημένη για τον Βρύτανη του Ελληνικού Πανεπιστημίου. Νιώθω μεγάλη χάρα γι' αυτό. Το Τεχνολογικό Ίδρυμα Κρήτης κέρδισε ένα μεγάλο στίχημα. Ένα μεγάλο στίχημα με τον εαυτό του. Αναγνωρίστηκε ως ένα ανώτατο Ίδρυμα και τώρα από εδώ και στο εξής οφείλει να κερδίσει ένα μεγαλύτερο στίχημα, ευρύτερο, διευρυμένο, με την κοινωνία, με τους φοιτητές, με τους πολίτες του Ηρακλείου και όλοι στις Κρήτης. Η αποκεντρωμένη διοίκηση Κρήτης ως ο κρατικός φορέας της Κρήτης θέλει να βοηθηθεί από το Ίδρυμα αυτό μέσω της έρευνάς του. Θέλει να βοηθήσει όπου μπορεί. Είναι ανοιχτό για κάθε συνεργασία και συγχαίρει γιατί άνοιξε ένα νέο σχολείο κι αυτή είναι μεγάλη τιμή για την Κρήτη και την Ελλάδα ολόκληρη. Νίκο Κατσαράκη, σε ευχαριστούμε πολύ. Η Διοικήτρια της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης, κυρία Ελένη Μαυρομάτι, έχει το λόγο. Καλημέρα σε όλους. Κύριε Υπουργέ, κύριε αναπληρωτή Υπουργέ, κύριε Περιφεριάρχα, κύριε Δήμαρχε, κύριες και κύριοι, αγαπητά παιδιά. Νομίζω ότι είναι όντως μια πολύ σημαντική μέρα και για την Κρήτη και για την Ελλάδα. Γιατί όταν ανοίγει ένα καινούργιο σχολείο, όταν ανοίγει ένα μεσογειακό πανεπιστήμιο, δίνει πολλά μηνύματα και συγχαρητήρια πραγματικά και στον Μπρύτανι, τον Νίκο Κατσαράκη, αλλά και σε όλους εσάς που δούλεψαν προς αυτή την κατεύθυνση. Και νομίζω και η τομή στους οποίους ξεκινάει τα πρώτα τμήματα, δίνει ένα μένημα ότι είναι όντως ένα μεσογειακό πανεπιστήμιο της ανάπτυξης, της προστασίας του περιβάλλοντος, της αγροτικής αναβάθμισης και θεωρώ ότι έχει να προσφέρει πάρα πολλά και στον πολιτισμό επίσης. Γιατί μην ξεχνάμε ότι οι σχολές στο ρέθμινο αναφέρονται στον πολιτισμό. Θέλω να πιστεύω λοιπόν ότι έχει δίνει ελπίδα, ότι τα παιδιά δεν έχουν να φοβούνται τίποτα, είδα να πανώ πιο πριν, μάλλον αναβαθμίζονται οι σπουδές και όχι υποβαθμίζονται. Ευχαριστώ πολύ και καλή συνέχεια. Ο αντιπρίτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, καθηγητής Ιωάννης Καρακάσης, παρακαλείται να χαιρετίσει την εκδήλωση. Κύριε Υπουργέ, κύριε Αναπληρωτή, Υπουργέ, κύριε Γενικαία Γραμματέ, κύριε Πρίτανη, κύριε Περιφεριάρχη, κύριε Δήμαρχε, αγαπητοί φίλοι και συνάδελφοι, ευχαριστούμε για την πρόσκληση αυτή την ιδιαίτερη μέρα για το ίδρυμά σας, αλλά και για όλο το ακαδημαϊκό οικοσύστημα της Κρήτης. Ευχόμαστε η νέα αρχή, η οποία θα δημιουργηθεί σε όλους εσάς, αλλά και για όλο το ακαδημαϊκό οικοσύστημα της Κρήτης. Ευχόμαστε η νέα αρχή, που σηματοδοτείται από τη μετονομασία του ΤΕΙ Κρήτης σε Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, να δικαιώσει μόνο τις θετικές προσδοκίες που φέρνει μαζί της. Ως Πανεπιστήμιο Κρήτης έχουμε κάθε λόγο να ευχόμαστε τη διβελτίωση του γειτονικού μας ιδρύματος και αιτέρου σε μια μεγάλη σειρά δραστηριοτήτων. Έχουμε αναλυθεί πρωτοβουλίες για τη συνεργασία σε κοινές ερευνητικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, σε κοινά προγράμματα χρηματοδότησης, σε επιτροπές περιφέρειας και σε πλήθος άλλων δραστηριότητων και ενδιαφέροντων. Ήταν, άλλωστε, πρωτοβουλία της δικιάς μας πριτανικής αρχής η δημιουργία του θεσμού της Επιτροπής Συντονισμού Ακαδημαϊκών και Ερευνητικών Ιδρυμάτων με συμμετοχή του Πανεπιστημίου Κρήτης, του ΤΕΙ, του Πολιτεχνίου, του ΕΙΤΕ και του Ελκεθέ για να πετύχουμε τον ευρύτερο δυνατό συντονισμό και την επιδίωξη συμπληρωματικότητας σε ανθρώπους, ειδικότητες και υποδομές. Όχι, το Πανεπιστημίο Κρήτης δεν σας βλέπει ούτε σας είδε ποτέ ανταγωνιστικά. Δεν έχει κανέναν πολίτος λόγο να εύχεται την αποτυχία σας. Αντιθέτως, θα είναι δίπλα σας με όποιο τρόπο μπορεί να συνδράμει. Η ευχή για τον θάνατο της κατσίκας του γείτονα δεν ταιριάζει σε επιστήμονες ούτε σε υπεύθυνος πολίτες γενικός. Όταν πριν μερικά χρόνια ένας καλός φίλος και συμφιντητής μου από το μεταπτυχιακό μου ζήτησε να δώσω ορισμένες διαλέξεις για το θαλάσσιο περιβάλλον στο μεταπτυχιακό του ΤΕΙ της Γεωπονίας, το θεώρησα μεγάλη τιμή. Και φυσικά τα αποκρίθηκα αρνούμανως στην οριέρα αποζημίωση. Ίσως δεν υπάρχει μεγαλύτερη αποζημίωση από την ικανοποίηση της προσφοράς και μάλιστα σε νέους ανθρώπους. Ωστόσο, πρέπει να πω ότι ορισμένη η δημοσιογραφική κύκλη της πόλης μας αποφάσισα να δουν μια μάχη ανάμεσά μας και μάλιστα με ταπεινά κίνητρα, με πρωτοσέλιδα, σε στήλ εφαγεπόρτα του ΤΕΙ και άλλα λιγότερο κομψά. Νομίζω ότι είμαστε πέρα από όλα αυτά. Η καλλιέργεια τέτοιων αντιπαραθέσεων και τέτοιου κλίματος αντιστρατεύεται την καλλιέργεια γενικώς. Έχουμε κοινά προβλήματα. Πάντα είχαμε και δυστυχώς επιδινούμενα. Η διασπορά σε έξι πόλεις της Κρήτης ικανοποιεί ορισμένους δημάρχους ανδεχομένως, αλλά δεν συμβατίζει πάντα με τις ανάγκες ενός σύγχρονου ακαδημαϊκού ιδρύματος. Το ξέρετε όπως και εμείς. Οι λόγες της αύξησης των εισακτέων χωρίς τις ανάλογες υποδομές και την εξασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων δεν είναι χάρη προσφυτείτες, αλλά υποβάθμιση των σπουδών τους και σπατάλη του χρόνου τους. Οι απίθανη γραφειοκρατία που σφίγγισαν με έγκαινη τη λειτουργία μας δεν επιτρέπει να την έρευνουν ούτε την ανάπτυξαν τις συντήρες των ευστάμενων υποδομών. Οι ρυθμίσεις σε ανατριχιαστική λεπτομέρεια όλων των πτυχών της λειτουργίας μας, με νόμους ενείο τέλεια συγκροώμενους, αλληλοανερούμενους και ασύμβατους, με υπουρικές αποφάσεις και προβληματικές εγκλείους, ακολουθούν ακριβώς στο αντίθετο ρεύμα από αυτό που ακολουθούν όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου. Και όχι μόνο των ανατριβημένων χωρών. Δηλαδή, τον δρόμο της αυτοτέλειας, της λογοδοσίας και της διεθνοποίησης. Δεν θα επεκτώθω σε αυτά μέρα που είναι άλλωστε, αλλά ίσως κάποτε πρέπει να υπερασπιστούμε την ακαδημαϊκότητα ως ιδέα και ως ουσία. Αν θέλουμε να υπάρξουμε και αύριο και αν δεν θέλουμε να μας προσάψουν οι επόμενες γενιές, ότι δεν σκεφτήκαμε και δεν μιλήσαμε όταν ήταν ακόμα καιρός. Το μόνο σίγουρο στον αιώνα που έρχεται είναι ότι το πανεπιστήμιο του αύριο θα είναι διαφορετικό και ο ρόλος των δασκάλων του επίσης. Για να χρησιμοποιήσω μια φράση του Λιούις Κάρολ από την Αλίκηση Χώρα των Δαυμάτων, που τη διατυπώνει η Κόκκινη Βασίλισσα, πρέπει να τρέχεις όσο αντέχεις για να μένεις στην ιδιαθέση. Αν θέλεις να προχωρήσεις, πρέπει να τρέχεις δύο φορές πιο γρήγορα. Στον αγών αυτό, ελπίζω να τρέξουμε μαζί. Παρακαλώ, δεχτείτε και πάλι τις ευχές μας για επιτυχία και καλή συνέχεια. Παρακαλείτε, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ίδρυματος Τεχνολογίας και Έρευνας, καθηγητής Νεκτάριος Θαβερναράκης, να απευθύνει χαιρετισμό. Κύριε Υπουργή, κύριε Περιφερειάρχη, κύριε Δήμαρχε, κύριε Πρύτανη του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, είναι μεγάλη χαρακτηριστία και ευχαριστούμε πολύ. Ευχαριστούμε πολύ. Κύριε Περιφερειάρχη, κύριε Δήμαρχε, κύριε Πρύτανη του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, είναι μεγάλη χαρά για μένα σήμερα, ως εκπρόσωπος του Ίδρυματος Τεχνολογίας Έρευνας, να βρίσκομαι εδώ και να χαιρετίζω αυτή την εκδήλωση, που πραγματικά σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το χάρτι της ανώτατης εκπαίδευσης στο νησί. Επιπλέον, το οικοσύστημα του νησιού που είναι ήδη πλούσιο, αλλά δημιουργεί και νέες ευκαιρίες και δυναμική για αναπτύξη και περαιτέρωση συνεργασίας. Ειδικά, σε ό,τι αφορά τη συνεργασία με το Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, ήδη υπάρχει στενή συνεργασία με πολλά μέλη του ΠροΕΝΤΕΙ να προέρχονται από το Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας. Αλλά επίσης, με τη δημιουργία του νέου πανεπιστημίου δημιουργούνται νέες ευκαιρίες, για παράδειγμα, με σχολές που ιδρύονται, όπως η Σχολή Χημικών Μηχανικών στα Χανιά, συνέργεια με το νεοιδρυθέν Ιστιτούτο Πετρελαϊκής Έρευνας, που ξέρετε ότι ξεκινά τη λειτουργία του άμεσα. Μάλιστα, και με τα ιδρύματα τα ανώτατα του νησιού θα υπάρχει αμέριστη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και με το Πολιτεχνείο. Ελπίζουμε ότι και με τη σύσταση του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Κέντρου θα έχουμε συνέργειες και δημιουργία προσθεμένης αξίας, ειδικά με ιστιτούτα που έχουν να κάνουν με την αγροδιατροφή, που είναι ένας μεγάλος πυλώνας της τοπικής οικονομίας του νησιού, όπως γνωρίζετε, και εκεί έχουμε συνεργασία, μάλιστα προβλέπουμε και την δημιουργία διετών προγραμμάτων σπουδών, την επαναλειτουργία της αγροτικής σχολής στον Αμπελούζο, μαζί με το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, με ιστιτούτα του Ίτεο, όπως το Ινστοτομωριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας. Υπάρχει λοιπόν μεγάλη προοπτική για επιπλέον συνεργασίες, για δημιουργία προσθεθέμενης αξίας, η οποία πραγματικά θα εμπλουτίσει το νησί. Συνεπώς, δεν πρόκειται για μια απλή μετεξέλιξη. Δεν βλέπουμε, δηλαδή, τη δημιουργία του Νέου Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστήμιου ως μια απλή αλλαγή ονομασίας, αλλά ως πραγματικά είσοδο σε μια νέα εποχή, όπου δημιουργούνται ευκαιρίες και δυνατότητες για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη. Εύχομαι καλή επιτυχία στο έργο σας, καλή επιτυχία σε όλα τα μέλη του Νέου Ελληνικού Πανεπιστήμιου και σε ό,τι αφορά εμάς στο Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας, θα είμαστε στο πλευρό σας αρρογή σε αυτή την προσπάθεια και συνεργάτες για τα χρόνια που θα έρθουν. Καληνύχτα! Παρακαλείτε να πευθύνει χαιρετισμό ο Διευθυντής Περιφερειακής Εκπαίδευσης Κρήτης, κ. Μανώλης Καρτσονάκης. Κύριοι υπουργοί, κύριοι βουλευτές, κύριοι περιφερειάρχα, κύριε δήμαρχε, κύριε ποιονίστρια αποκυδορμένης διοίκησης της Κρήτης, κύριε Πρόεδρε του Ίτε, κύριε Πρύτανη του Ελληνικού Πανεπιστήμιου, κύριε Αντιπρύτανη του Πανεπιστήμιου Κρήτης, κυρίες και κύριοι. Είναι μεγάλη η τιμή που νιώθω σήμερα να βρίσκομαι εδώ για να χαιρετήσω τη δημιουργία του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστήμιου ως Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης. Νιώθω μεγάλη συγκίνηση καθώς έχω υπάρξει φοιτητής και απόφυτος του ΤΕΙ Κρήτης. Θα μπορούσα εύκολα να διωλιστεί σε ένα προσωπικό τόνο καθώς εδώ, σε αυτούς τους χώρους, ξεκίνησα την πορεία μου ως Ακαδημαϊκός Πολίτης. Συμμετείχα στα κοινά ως εκπρόσωπος στους φοιτητές μου. Εδώ ερωτεύτηκα, εδώ γνωριστήκα με τη σύζυγό μου, εδώ ζήσαμε τα πρώτα χρόνια της ενήλικης ζωής μας. Έχω ζήσει όμως το ΤΕΙ Κρήτης και από τη θέση του διδάσκοντα καθώς ήμουν επιστημονικός συνεργάτης για 15 χρόνια και έχω διδάξει ως διδάσκοντος του ΤΕΙ τότε σε ευρωπαϊκά πανεπιστημία φέρνοντας συμβόλες συνεργασίας μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Επίσης, τα τελευταία τέσσερα χρόνια είχα μια άλλη επίπεδο σχέση με το ΤΕΙ και με τις πριτανικές αρχές του αλλά και με τις υπηρεσίες του, καθώς η θέση μου ως διευθυντή του Γυναστικού Γυνασίου Ηρακλίου ενώ σχολείο που στεγάζεται σε χώρους του ιδρύματος απαιτούσε συνεργασία και αμοιβαία εμπιστοσύνη. Όλες αυτές οι διαφορετικές γωνίες θέασης του ΤΕΙ Κρήτης μου δημιουργούσαν διαχρονικά την εντύπωση ότι εδώ κάτι σοβαρό γίνεται. Αυτό το βίωσα αρχικά ως φοιτητής και αυτό φάνηκε και κυρίως μετά. Όταν συνέχισα τις σπουδές μου στο Παγεμιστήμιο Κρήτης στο Φυσικό, στο Τύμα Φυσικής, εδώ είναι και ο καθηγητής μου ο κύριος Φωτάκης, όταν κατανόησα το βάθος και το έυρος των γνώσεων που είχα πάρει στο ΤΕΙ Κρήτης και φυσικά συνεχίστηκα περαιτέρω στο Παγεμιστήμιο Κρήτης τόσο σε προπτυχιακόσο και στη φάση της δακτωρικής διατριβής μου. Οι σχολές, τα τμήματα του ΤΕΙ Κρήτης έχουν αφήσει το εκπαιδευτικό αποτύπωμά τους στην πόλη μας, στο νησί μας, στη χώρα μας. Από φοιτή του εργαζόμαστε σε διάφορες θέσεις με επάρκεια γιατί είχαμε την τύχη να συναντήσουμε σοβαρούς και επαρκείς καθηγητές άρτια οργανωμένα εργαστήρια και βιβλιοθήκες. Το επόμενο βήμα, η αναγνώριση δηλαδή αυτής της εκπαιδευτικής πραγματικότητας με τις επίμονες προσπάθειες των ανθρώπων του και από την Πολιτεία, φυσικά, ήταν αναμενόμενη, αν και όχι εύκολη. Όμως έγινε και είμαστε εδώ, όλοι μαζί, σε αυτή την ιστορική μέρα για όλους μας, να ατενήσουμε και να στηρίξουμε το βηματισμό του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου στο εκπαιδευτικό γύγνασε της χώρας. Ξέρετε, η ιστορία των θεσμών περιέχει συνήθως ιστορίες ανθρώπων. Και αυτό προσπάθησα να μοιραστώ μαζί σας, 37 χρόνια μετά από την ημέρα που πέρασα αυτή την πόρτα, ως φοιτητής για πρώτη φορά. Γνωρίζοντας ανθρώπους του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, ξεκινώντας από τις πρωταϊκές αρχές του φυσικά, νιώθω ότι το νέο πανεπιστήμιο είναι καταδικασμένο να πετύχει. Και θα πετύχει! Πρόκειται, είναι ένα δύσκολο ταξίδι, φιλόδοξο και απαιτητικό, που όμως θα οδηγήσει στην καταξίωσή τους της συνειδείας των νέων ανθρώπων και της κοινωνίας. Και όπως είπε και ο ποιητής, και με αυτό θα κλείσω, να εύχεσαι να είναι μακρύς ο δρόμος, τους λεστριγόνες και τους κύκλοπες μην τους φοβάσαι. Σας ευχαριστώ! Ο κύριος Λάμπρος Αντωνόπουλος, εκπρόσωπος της Επανγελματικής και Πιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών, έχει το λόγο. Κύριε Υπουργέ, κύριε Βουλευτές, κύριε Περιφερειάρχη, κύριε Δήμαρχε, κύριε Βρυτάνης, να σας καλωσορίσω κι εγώ με τη σειρά μου στο Ίδρυμά μας. Με μεγάλη μας χαρά παρακολουθούμε τις κινήσεις πανεπιστημιοποίησης ενός από τα μεγαλύτερα και αξιολογότερα τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας μας. Γνωρίζετε όμως όλοι πως τα προβλήματα των αποφύτων μας και ιδιαίτερα των απόφυτων μηχανικών είναι τεράστια. Σε κατηδείαν συναντήσεις μας τα έχουμε θέσει και όλοι σας τα έχετε αποδεχθεί. Στο άκουσμα της πανεπιστημιοποίησης, όλοι θεωρήσαμε πως ήρθε η ώρα της επίλυσης. Δυστυχώς όμως, παρ' όλες τις δεσμεύσεις, τίποτα δεν λύθηκε. Τότε η Κρήτης έγινε πανεπιστήμιο, αλλά οι απόφυτοι μηχανικοί του εξακολουθούν να μην έχουν επαγγελματικά δικαιώματα. Κάτι το οποίο θα μπορούσε να επιλυθεί μέσα στο ίδιο το νομοσχέδιο. Και δυστυχώς εκτιμώ πως δεν θα επιλυθεί και ούτε μετά από αυτό. Όπως δεν επιλύθηκε το αντίστοιχο πρόβλημα των αποφύτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Απόφυτη ΠΕ, αλλά υπογραφή ΤΕ. Και αυτή να υποτιμάτε καθημερινά και να αμφισβητείτε. Κύριοι καθηγητές της ΣΤΕΦ υποστηρίξε τους φοιτητές σας και τους αποφύτους. Χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα δεν έχουμε μέλλον. Χωρίς δικαίωμα υπογραφής είτε είμαστε ΤΕΙ, είτε ΑΤΕΙ, είτε ΕΛΜΕΠΑ, τα προβλήματα είναι τα ίδια. Αν δεν εκδοθούν επαγγελματικά δικαιώματα χρέος μας είναι να ενημερώνουμε τους υποψηφίους φοιτητές μας πως ίσως να ακολουθήσει και για αυτούς μια ομοιρία που ζούμε εμείς εδώ και 35 χρόνια. Ζητάμε να έχουμε το δικαίωμα υπεγραφής βάσει αυτού που διδαχθήκαμε. Βάσει προγραμμάτων σπουδών να μπορούμε να υπογράφουμε τίποτα περισσότερο, μα και τίποτα λιγότερο. Ό,τι πιο φυσιολογικό, ό,τι πιο δίκαιο και ό,τι πιο νόμιμο υπάρχει. Αν δεν υλοποιηθούν όλα αυτά, τότε οι φοιτητές και οι μαθητές που πρέπει να εισαχθούν στο ίδρυμά μας έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν πως θα αποφυτίσουν από ένα ίδρυμα χωρίς να έχουν δικαίωμα υπογραφή στην αγορά εργασίας. Ελπίζουμε στις άμεσες κινήσεις όλων σας. Κύριε Πρίτανη, καλή αρχή, καλό έργο. Κάντε όλοι αυτό που πρέπει να κάνετε. Θα είμαστε όλοι στο πλευρό σας και διαψεύστε όσους έχουνε η διάποψη με μένα. Ευχαριστώ πολύ, καλή αρχή. Το λόγο έχει ο Γενικός Πραγματέας του Υπουργείου Παιδείας Έρευμας και Θρησκευμάτων, καθηγητής Ηλίας Γεωργαντάς. Γεια σας, κύριοι Υπουργοί, κύριοι Βουλευτές, κύριοι Δήμαρχοι, κύριοι Περιφερειάρχα, κύριοι Πριτάνης, αντιπριτάνης, κύριε Πρόεδρε Τουίτε. Σήμερα είναι πράγματι μια πολύ συγκινητική στιγμή, για μένα αλλά και για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, δεδομένου ότι είχαμε την λαμπρή ευκαιρία να βιώσουμε όλη αυτή την προσπάθεια που οδήγησε στη σημερινή ημέρα και στη ψήφιση του νόμου με τον οποίο ιδρύθηκε το εικοστότετερο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο. Είναι συγκινητική, διότι σήμερα συμπληρώνεται μια πανεπιστημιακή τριλογία, το Πανεπιστημιο Κρήτης, το Πολιτεχνείο Κρήτης και τώρα με το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο. Αυτή η τριλογία είναι μια τριλογία που αξίζει όχι μόνο στην Κρήτη, αλλά νομίζω σε όλο το πανεπιστημιακό οικοσύστημα της Ελλάδας. Εάν σε αυτή την τριλογία προσθέσουμε και τον έξοχο ερευνητικό φάκελο, που πάντα έχει μαζί του το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας, μιλάμε για ένα χτύπητο κουαρτέτο, το οποίο νομίζω ότι αποτελεί εγκύηση ευρύτερων συνεργιών, που θα πάνε την Κρήτη και την ελληνική οικονομία και την ελληνική καινοτομία και τεχνολογία βαθιά μέσα στον 21ο αιώνα με πολύ καλές προϋποθέσεις. Θα ήθελα να καταθέσω, δεν θα μιλήσω για άλλα παράγματα, το μόνο που θα ήθελα να καταθέσω είναι τις ευχαριστήσεις μου στην Επιτροπή, η οποία ορίστηκε και μας εμπιστεύτηκε ο Υπουργός Παιδείας ο κ. Γαβρόουλου για να προετοιμάσουμε όλη αυτήν την διαδικασία πανεπιστημιακής αναβάθμισης του πρώην ΤΕΙ Κρήτης ενήν Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου. Ήταν μια Επιτροπή, της οποίας τα μέλη κατά πλειοψηφία ήταν εξωτερικά μέλη, δεν προέρχονταν από το τότε ΤΕΙ Κρήτης. Η Επιτροπή αυτή δούλεψε εντατικά, συστηματικά. Δεν ήταν μία από τις Επιτροπές αυτές οι οποίες αναλαμβάνουν να κάνουν κάτι για να μην γίνει ποτέ τίποτα. Μέσα σε δύο μήνες, με πολύ εντατικές προσπάθειες, κατέθεσε το πορισμά της στον κ. Υπουργό. Η Επιτροπή, στην οποία συμμετείχε, βέβαια, και ο Πρίτανης του τότε ΤΕΙ Κρήτης και ενήν Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, ο κ. Νίφος Χατσαράκης, αλλά και ο Πρόεδρος του ΕΙΤΕ, ο κ. Σταφρεναράκης, έθεσε τρία βασικά κριτήρια στον τρόπο εργασίας και στον τρόπο σκέψης και προσέγγισης απέναντι στο ζήτημα αυτό. Το πρώτο ήταν η ακαδημαϊκότητα των κριτηρίων, το δεύτερο ήταν η βιωσιμότητα του προτεινόμενου εγχειρήματος, όποιο εγχειρήματος θα προτείνει η Επιτροπή, και το τρίτο θα ήταν η μελλοντικότητα, και θα σας εξηγήσω τι σημαίνει αυτό για την τύχη του ΤΟΤΕΤΕΙ Κρήτης. Νομίζω ότι η Επιτροπή δούλεψε πολύ συστηματικά, ασεβόμενη και τα τρία κριτήρια σε πολύ μεγάλο βαθμό. Σε ό,τι αφορά το πρώτο κριτήριο, την ακαδημαϊκότητα, οι συζητήσεις που έγιναν στις πολυάριθμενες συσκέψεις, τρία ώρες, τετρά ώρες, πεντά ώρες, μια βδομάδα, δέκα μέρες, επικεντρώθηκαν κυρίως στην εξέταση του ακαδημαϊκού φακέλου του ΤΟΤΕΤΕΙ Κρήτης, ο οποίος αποδείχθηκε ότι ήταν πάρα πολύ καλός. Ιδιαίτερα η επίχηση των επιστημονικών του δημοσιεύσεων ήταν τέτοια που μας εξασφάλιζε, να πούμε με βεβαιότητα, ότι είναι στην κορυφή των ελληνικών ΤΕΙ, και ίσως και πάνω και από αρκετά ελληνικά ΑΕΙ. Το δεύτερο ήταν η βιωσιμότητα. Δηλαδή αυτό το οποίο θα προκύψει να είναι βιώσιμο. Να μπορούμε να πούμε ότι η δομή του ελληνικού μεσογειακού πανεπιστημίου θα είναι μια δομή που θα έχει πάρα πολλά τμήματα, δεν θα έχουμε πληθορισμό στη δημιουργία νέων τμήματων. Είχαμε βάλει ένα συγκεκριμένο όριο, γι' αυτό τα 15-16 τμήματα, να μην πάμε παραπάνω, το οποίο έγινε και απολύτως σεβαστό, ούτως ώστε να μπορέσει το νέο ίδρυμα να κινηθεί με όρους ακαδημαϊκότητας, αλλά και όρους βιωσιμότητας, ώσπου και τα νέα τμήματα που επιβιώθηκαν να σταθούν σταδιακά στα πόδια τους. Το τρίτο κριτήριο που βάλαμε ήταν η μελλοντικότητα. Δηλαδή η αιτημότητα της νέας δομής που θα αποκτούσε ο Πανεπιστημιακός Χάρτης όλου του νησιού, να μην σταθεί εμπόδιο σε μελλοντικές εγχειρήματα που θα προετοίμαζαν το έδαφος είτε για μία συνένωση, είτε για μία ομοσπονδιοποίηση, είτε για μία συνομοσπονδιοποίηση των τριών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας. Το κριτήριο που χρησιμοποίησαμε ήταν τα τμήματα τα οποία θα δημιουργηθούν στο νέο πανεπιστήμιο, το σημερινό ελληνικό μεσογενειακό πανεπιστήμιο, να μην έχουν σοβαρές επικαλύψεις, ή να είναι ελάχιστες επικαλύψεις τέλος πάντων, με τα τμήματα που λειτουργούν στα ελληνικά ιδρύματα. Νομίζω ότι και αυτό το επιτύχαμε σε μεγάλο βαθμό. Το τελευταίο που θα ήθελα να πω είναι ότι όταν κατατέθηκε το πόρισμα, κάτι που θα πρέπει να μην το ξεχνάμε είναι ότι, αν συγκρίνει κανείς το πόρισμα που κατατέθηκε από αυτή την Επιτροπή, με τον τρόπο με τον οποίο αποτυπώθηκε η μορφή του ελληνικού μεσογενειακού πανεπιστήμιου, στο νόμο, στο 4610, θα δείτε ότι οι διαφορές μεταξύ των δύο κειμένων είναι απειροελάχιστες. Έγιναν κάποιες πολύ οριακές διορθώσεις, οι οποίες νομίζω ήταν πολύ ελογισμένες και σκόπιμες κοινωνικά και ακαδημαϊκά. Άρα νομίζω ότι ήταν μια Επιτροπή που έδουλεψε με υποδειγματικό τρόπο και θα ήθελα να ευχαριστήσω όλα τα μέλη της Επιτροπής, κάποια από αυτούς δεν είναι παρόντα αλλά αρκετά είναι παρόντα, για την φοβερή δουλειά που έκανα και για το πολύ καλό αποτέλεσμα, ποιοτικό αποτέλεσμα, που αποτυπώθηκε και στο τελικό κείμενο των συμπερασμάτων που κατατέθηκε στον κυριουπουργό. Αυτά δεν θέλω να πω κάτι άλλο. Να καλωσορίσω τον Ελληνικό Παρασφαιογεκό Πανεπιστήμιο στη ζεστή αγκαλιά των 24 Ελληνικών Πανεπιστήμιων και να του ευχηθούμε από εδώ και πέρα, καλή πορεία και ακόμα καλύτερα ακαδημαϊκά αποτελεσμάτα. Το λόγο έχει ο αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, έρευνας τη θρησκευμάτων, καθηγητής Κωνσταντίνος Φωτάκης. Καλησπέρα και από εμένα. Και να τονίσω ευθύς εξ αρχής ότι ένα στοιχείο που διαφοροποιεί ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα από άλλες δομές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι η παραγωγή της γνώσης. Είναι της γνώσης που προέρχεται από την έρευνα, την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα. Και εδώ μπορώ να πω ότι το στοιχείο αυτό εκπληρώνεται με το παραπάνω από το πρώην πεϊκρίτης. Το είχαμε δει αυτό με όλα τα στοιχεία που είχαμε. Οπότε το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστημίο έρχεται να ανταποκριθεί και να συνεχίσει αυτή την πορεία και να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες οι οποίες αναδίονται, νέες ανάγκες επιστημονικές και τεχνολογικές που θεραπεύονται εδώ σε αυτό το χώρο. Ανάγκες που έχουν να κάνουν με τεχνολογίες σύγχρονες που έχουν ένα έντονο διεπιστημονικό και τεχνολογικό χαρακτήρα, έτσι να αναφέρω επιγραμματικά, νοτεχνολογία, υφωτονική αλλά και οι αγροτικές τεχνολογίες. Τεχνολογίες τέτοιες που εκεί που συναντούν τους πυλώνες, τους αναπτυξιακούς, όπως αυτοί έχουν διαγραφθεί στο σχέδιο, στο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της χώρας που σύντομα θα κυκλοφορήσει σε μια τελική μορφή. Εκεί λοιπόν που γίνεται αυτή η συνάντηση, δημιουργείται μεγάλη προστηθέμενη αξία. Επομένως, για να μην μακρηγορήσω, αυτό που θα ήθελα να πω είναι ότι αυτό που περιμένουμε από το Νέο Πανεπιστήμιο είναι να συνεισφέρει στην ανάπτυξη και της Κρήτης αλλά και της χώρας μέσα στο πλαίσιο αυτό και βέβαια να πολλαπλασιαστούν τα οφέλη με την σύμπραξη όλων των ερευνητικών και ακαδημαϊκών δομών στην Κρήτη, που πραγματικά ξεχωρίζουν, έχουν διεθνή εμβέλεια και μαζί μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα που πραγματικά να αποτελέσουν, θα έλεγα, θα το έλεγα στη φυσική, το λέμε εκβατικό άλμα, με το που αλλιώς ένα άλμα πρωτοπορίας σε κάποιους τομείς, σε αυτό προσβλέπουμε, και με τον τρόπο αυτό να δημιουργηθούν προοπτικές, ιδιαίτερα για τους νέους επιστήμονες, για τα νέα παιδιά που θα προέλθουν από αυτό το ίδρυμα και τα υπόλοιπα ιδρύματα της Κρήτης και της χώρας. Ευχαριστώ. Ακολουθεί η επίδοση αναμνυστικών μεταλλείων από τον Μπρίτανη του Ελληνικού Μεσογεϊκού Πανεπιστημίου, κ. Νικόλαο Κατσαράκη. Γεια σας και πάλι. Πριν προχωρήσουμε, θα ήθελα να σας πω, πώς είναι η εμπειρία του Κατσαράκη, και ποια είναι η αρχή του κ. Κατσαράκη, και ποια είναι η εμπειρία του Κατσαράκη. Προκειμένου, θα ήθελα να σας πω, πώς είναι η εμπειρία του Κατσαράκη, και ποια είναι η εμπειρία του Κατσαράκη, και ποια είναι η εμπειρία του Κατσαράκη. Προκειμένου, θα ήθελα να σας πω, πώς είναι η εμπειρία του Κατσαράκη, και ποια είναι η εμπειρία του Κατσαράκη, الط του 24ου Πανεπιστημίου της χώρας, είναι γεγονός. Ο νόμος 4610 του 2019, που δημοσιεύτηκε την 3η 7 Μαΐου του 2019, σφράγισε την ολοκλήρωση της πορείας πολλών δεκαετιών του ΤΕΙ Κρήτης, εγγενιάζοντας ταυτόχρονα μία νέα σελίδα στην ιστορία της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Η εξέλιξη του τεχνολογικού εκπαιδευτικού ιδρύματος Κρήτης σε πανεπιστήμιο είναι ένα βαρισίμαντο γεγονός για ολόκληρη την ακαδημαϊκή κοινότητα της Κρήτης και κυρίως για την κρητική κοινωνία. Αξίζουν θερμάς χαρητήρια σε όσους εργάστηκαν σκληρά και αδιάκοπα όλα αυτά τα χρόνια, κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες για την επίτευξη αυτού του μεγάλου στόχου. Στις διοικήσεις του ιδρύματος διαχρονικά, στους Προέδρους και Προιτάνης του ΤΕΙ Κρήτης, στο Νίκο Βαρδή, στο Ναΐμνη στο Μάρκο Καραναστάσι, στη Χαρά Αθανασάκη Μιχαηλίδου, στο Βαγγέλη Καπετανάκη και στο Γιώργο Παπαδουράκη στα μέλη του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού, του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού, του Ιδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού, στους διοικητικούς υπαλλήλους, στους συνταξιούχους του ιδρύματος, στους φοιτητές μας, καθώς και στους αποφίτους μας, οφείλουμε σε όλους σας πάρα πολλά. Σας ευχαριστούμε πολύ. Ας μου επιτραπεί σε αυτό το σημείο μια σύντομη ιστορική αναδρομή. Το ΤΕΙ Ρακλίου αρχικά και το ΤΕΙ Κρήτης μεταγενέστερα, από την ένταξή του το 1983 στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και από το 2001 με τον όμο ευθυμείου στην ανώτατη εκπαίδευση, συνεχώς εξελισσόταν, συχνά με αλματόδι τρόπο, διαγράφοντας ως εκπαιδευτικό ίδρυμα μία εξαιρετική πορεία. Μια σειρά αποδείκτες και εξωτερικές αξιολογήσεις το κατέτασαν στην πρώτη θέση μέσα στα ΤΕΙ της χώρας και ενίωτε ψηλότερα από πολλά ελληνικά πανεπιστήμια. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο προϋπολογισμός των έργων που διαχειρίστηκε ο ΕΛ και του ΤΕΙ Κρήτης στην τελευταία πενταετία 2013 έως 2018 υπερβαίνει τα 80 εκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκδοση του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, ελληνικές επιστημονικές δημοσιεύσεις 2002-2016, βιβλιομετρική ανάλυση ελληνικών δημοσιεύσεων σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά Web of Science, που περιλαμβάνει τους δείκτες για τις επιστημονικές δημοσιεύσεις των πανεπιστημίων και ΤΕΙ σε διεθνή περιοδικά για την περίοδο 2002-2016, το ΤΕΙ Κρήτης βρίσκεται στην πρώτη θέση μεταξύ των ΤΕΙ και ξεπερνά επτά πανεπιστήμια της χώρας σε σχέση με τη διεθνή αναγνώριση του επιστημονικού του έργου. Η αναγνώριση αυτή, που μετρυέται με το δίκτυο επίχησης, κατατάσσει το ΤΕΙ Κρήτης πάνω από τον Παγκόσμιο Μέσο Όρο. Το ΤΕΙ Κρήτης ξεπερνά επίσης τον Παγκόσμιο Μέσο Όρο σε δύο περιοχές αριστείας του, στα επιστημονικά πεδία φυσικές επιστήμες και μηχανική και τεχνολογία, ευρισκόμενος σε υψηλότερη θέση και από ορισμένα κορυφαία πανεπιστήμια της χώρας. Όπως λοιπόν καταδεικνύεται, οι επιστημονικές δημοσιεύσεις του ΤΕΙ Κρήτης διακρίνονται για την ποιότητα, την αριστεία και την πρωτοτυπία τους και αναγνωρίζονται από άλλους επιστήμονες σε εθνικό και διεθνές επίπεδο σε σημαντικό βαθμό. Αυτή η επιτυχία οφείλεται σε κάποια γεγονότα, σε κάποια δεδομένα. Στο γεγονός ότι η μεγάλη πλειονότητα των μελών ΔΕΠ του ιδρύματος διαθέτει πολύ υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα. Συνολικά το ΤΕΙ Κρήτης παρέχει υψηλής ποιότητας προπτυχιακή και μεταπτυχιακή εκπαίδευση όπως προκύπτει και από τις εξωτερικές αξιολογήσεις του ιδρύματος και των τμημάτων του ενώ οι απόφητοι του έχουν διαχρονικά καταλάβει σημαντικές θέσεις στον παραγωγικό, ιδιωτικό και δημόσιο ιστό της Κρήτης αλλά και ολόκληρες της χώρας. Εδώ θα ήθελα να τονίσω ότι είμαστε στο πλευρό των αποφήτων μας ότι θα συμβάλλουμε με όλες τις δυνάμεις μας ώστε να αρθούν όλες αυτές οι δυσλειτουργίες και όλα αυτά τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν για δεκαετίες ή για αρκετά χρόνια τουλάχιστον στην πραγματικότητα της χώρας μας. Το ΤΕΙ Κρήτης καταγράφει διαχρονικά μια συστηματική δραστηριότητα εξωστρέφειας τόσο προς τις τοπικές κοινωνίες της Κρήτης όσο και προς τους παραγωγικούς φορείς του νησιού και της χώρας. Αυτό άλλωστε καταδεικνύεται από την πληθώρα προγραμματικών συμβάσεων για την υλοποίηση ερευνητικών και αναπτυξιακών δράσεων με δήμους και την περιφέρεια Κρήτης, το σημαντικότατο αριθμό ερευνητικών έργων με επιχειρήσεις και φορείς της Κρήτης αλλά και ολόκληρες της χώρας, δεκαοχτώ εγκεκριμένα έργα υλοποιεί αυτή τη στιγμή το πανεπιστήμιό μας στο πρόγραμμα Ερευνό και Νοτομόδη Μιουργό της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας και τρίτον τη συμμετοχή σε δίκτυα πανελλήνιας εμβέλειας ή και το συντονισμό αυτών σε εγκεκριμένες εθνικές υποδομές σε συνέργεια με υποδομές πανευρωπαϊκής διάστασης με τη συμμετοχή δημοσίων πανεπιστήμιων, ερευνητικών κέντρων αλλά και ιτεριών εθνικής διάστασης. Το ΤΕΙ Κρήτης έχει αναπτύξει στέρες και αποδοτικές εκπαιδευτικές και ερευνητικές συνεργασίες με τα άλλα ακαδημαϊκά ιδρύματα, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα της Κρήτης συμβάλλοντας στην εξαιρετική ποιότητα του ακαδημαϊκού οικοσυστήματος της Κρήτης. Υπήρξαν, θεωρούμε λοιπόν, όπως ανέφερε αναλυτικά ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου κ. Γιωργαντάς, όλες εκείνες οι προϋποθέσεις ώστε αυτό το εξαιρετικό εκπαιδευτικό ίδρυμα να εξελιχθεί σε πανεπιστήμιο. Τίποτα όμως δεν θα είχε καταστεί δυνατό αν έλειπε το όραμα, το σχέδιο και η πολιτική βούληση. Τίποτα δεν θα είχε ολοκληρωθεί αν κάποιοι άνθρωποι δεν εργάζονταν με πίστη και ζήλο, πολλές φορές ενάντια σε εμπόδια που έμοιαζαν αξεπέραστα. Ο Υπουργός Παιδείας Έρεμνας και Θρησκευμάτων κ. Κώστας Γαβρόγλου είναι ένας από αυτούς τους ανθρώπους. Αρωγός Πολύτιμος επέτρεψε στο όραμα να πραγματοποιηθεί και τον ευχαριστούμε θερμά γι' αυτό. Επίσης, ευχαριστούμε θερμά τον αναπληρωτή Υπουργό καθηγητή Κώστα Φωτάκη, το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, αναπληρωτή καθηγητή Ηλία Γεωργαντά για τη διαρκή υποστήριξή τους και τη συμβολή τους στη μεγάλη αυτή προσπάθεια. Τέλος, ευχαριστούμε τους συνεργάτες του Υπουργείου, τη νομική σύμβουλο Αλεξάνδρα Τομαρά και τους συναδέλφους καθηγητές Ερίκο Βεντούρα και Αντώνι Μπόγρι για τη βοήθεια, τη συνεχή προσπάθεια και την αμέριστη συμπαράστασή τους. Τώρα λοιπόν, αλλάζουμε χρόνο. Και από το παρελθόν του ΤΕΙ Κρήτης, περνώντας από το λαμπρό παρόν της σημερινής μέρας, κατευθυνόμαστε προς το μέλλον του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου. Ένα μέλλον φιλόδοξο, απαιτητικό, ελπιδοφόρο, δύσκολο ίσως, που ευχόμαστε να καταξιώσει το καινούργιο αυτό εκπαιδευτικό ίδρυμα στις συνειδήσεις των νέων κυρίως ανθρώπων και της κοινωνίας. Το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστημίο διαρθρώνεται ακαδημαϊκά σε 5 σχολές και 17 τμήματα. Με τη λειτουργία 11 νέων πανεπιστημιακών τμήματων από το Σεπτέμβρη του 2019 και την ίδρυση άλλων 6 τμήματων στα επόμενα χρόνια σε σημαντικά επιστημονικά πεδία, όπως για παράδειγμα των επιστημών μηχανικής, της γεωπονίας, της υγείας, των οικονομικών επιστημών, της διοίκησης επιχειρήσεων και τουρισμού, των μουσικών σπουδών και της φυσικής αγωγής και αθλητισμού, το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο σηματοδοτεί μια νέα λαμπρή σελίδα για την ανώτατη εκπαίδευση στην Κρήτη. Η ακαδημιακή διάρθρωση του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου θεμελιώνεται σε στέρεες βάσεις, καθώς στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στα εφιστάμενα τμήματα του ΤΕΙ Κρήτης με ενισχυμένα και ευρύτερα επιστημονικά προγράμματα σπουδών, διασφαλίζοντας έτσι τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος από την επόμενη κιόλας ακαδημαϊκή χρονιά 2019-2020, με την απαιτούμενη βέβαια ενίσχυση από την Πολιτεία των τμήματων εκείνων που έχουν μικρό αριθμό μελών ΔΕΠ και μελών ΕΔΙΠΕΤΕΠ. Δεν δημιουργούνται παρά ελάχιστες επικαλείψεις με το πανεπιστημιακό οικοσύστημα στην Κρήτη, αντιθέτως δημιουργούνται τμήματα που είναι συμπληρωματικά των εφισταμένων στα άλλα δύο πανεπιστήμια. Η δημιουργία τμήματων πενταετού σφίτισης στη Σχολή Γεωπονικών Επιστημών ενισχύει τα προγράμματα σπουδών, διασφαλίζει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποθήτων και κάνει πολύ πιο ελκυστικό το νέο πανεπιστήμιο στους υποψήφιους φοιτητές. Πρόθεσή μας είναι και θεωρούμε ότι θα τα καταφέρουμε από το Σεπτέμβριο του 2019 να ξεκινήσουν πενταετοί προγράμματα σπουδών και στη Σχολή Μηχανικών του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου στα τμήματα ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανικών υπολογιστών, μηχανολόγων μηχανικών και ηλεκτρονικών μηχανικών. Το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο θα επιδιώξει ακόμα περισσότερο με μεγαλύτερη ένταση, με καλύτερους όρους τις συνέργειες με τα άλλα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα της Κρήτης. Μην ξεχνάμε ότι το πανεπιστήμιό μας θα μπορεί να υλοποιεί τρίτο κύκλο σπουδών, διδακτορικές σπουδές, κάτι το οποίο ήταν αδύνατον όλα τα προηγούμενα χρόνια. Σήμερα υλοποιούνται δύο κοινά προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών με τα τμήματα του Πανεπιστήμιου Κρήτης. Το τμήμα χημείας και το τμήμα επιστήμης και τεχνολογίας υλικών. Ενώ το Ίδρυμά μας συντονίζει ερευνητικό αναπτυξιακό έργο για την αγροδιατροφή στην Κρήτη, στο οποίο συμμετέχουν επίσης το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το ΊΤΕ και ο οργανισμός Ελγό Δήμητρα. Ευχαριστούμε θερμά όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Κρήτης, τον αναπληρωτή Υπουργό Κώστα Φωτάκη για την ενίσχυση αυτής της δράσης. Πρόσφατα έχει επίσης υπογραφή Σύμφωνος Συνεργασίας για την αποκοινούδη οργάνωση διδακτορικών σπουδών με το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας, το οποίο θα ενεργοποιηθεί από το Σεπτέμβριο του 2019. Πρόκειται να ακολουθήσουν όμως και άλλες κοινές εκπαιδευτικές, ερευνητικές και αναπτυξιακές δράσεις. Μέσα στα επόμενα χρόνια ελπίζουμε σύντομα θα επιδιώξουμε να επιτύχουμε. Ακόμα πιο ποιοτική προπτυχιακή και μεταπτυχιακή εκπαίδευση. Αυτό είναι το στίχημα για το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, για την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους φοιτητές της. Ενίσχυση της φοιτητικής μέρημνας με αναβαθμισμένες υπηρεσίες στέγασης, σύντησης και βιβλιοθήκης. Διοργάνωση ξενόγλωσων προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών. Οργάνωση διδακτορικών σπουδών σε συνέργεια με το ίτε και τα άλλα ερευνητικά κέντρα της Κρήτης. Ενίσχυση της έρευνας και προώθηση της καινοτομίας, διεκδίκηση ανταγωνιστικών χρηματοδοτήσεων, δημιουργία τεχνολογικού πάρκου στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστήμιου. Ενίσχυση των συνεργειών με τα άλλα πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα της Κρήτης. Σύνδεση με την κοινωνία, μεταφορά της νέας γνώσης στους πολίτες, στους νέους ανθρώπους, διασύνδεση με τους δήμους και την περιφέρεια Κρήτης. Διασύνδεση όμως και με τους παραγωγικούς φορείς, τον παραγωγικό ιστό της Κρήτης και της χώρας, μεταφορά εφαρμογή των ερευνητικών αποτελεσματικών, μεταφορά εφαρμογή των ερευνητικών αποτελεσμάτων και της καινοτομίας στις επιχειρήσεις, διαρκεί συνεργειές με τα επιμελητήρια. Προώθηση των διεθνών συνεργασιών, ενίσχυση του εράσμου, συμμετοχή στο θεσμό των Ευρωπαϊκών Πανεπιστήμιων. Ήδη όπως γνωρίζετε, συμμετέχουμε σε ένα κονσόρτσιουμ για τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Πανεπιστήμιου. Σύναψη εκπαιδευτικών συνεργασιών με χώρες εκτός Ευρώπης όπως η Κίνα σε το μη σημαντικούς για το ίδρυμά μας όπως για παράδειγμα ο τουρισμός όπου έχουμε ήδη υπογράψει σύμφωνα συνεργασίας με πανεπιστήμια των χωρών αυτών και η ενέργεια. Το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, αγαπητοί φίλοι, με εγκαταστάσεις από άκρη σε άκρη του νησιού, από τη Σιτία μέχρι τα Χανιά, θα πρέπει να στηριχθεί από την πολιτεία, τους τοπικούς φορείς και την κοινωνία για να εκπληρώσει τους φιλόδοξους στόχους του. Θα εργαστούμε με ενθουσιασμό, με πίστη, με δύναμη. Διδαχθήκαμε μέσα από όλη αυτή την επίπονη πορεία ότι με ελπίδα, ομώνια και αγώνα όλα μπορούν να πραγματοποιηθούν. Ευχή μας και στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα δημόσιο πανεπιστημιακό ίδρυμα, κέντρο ποιότητας της εκπαίδευσης και της έρευνας. Όραμά μας είναι σύντομα το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο να αποτελέσει ακαδημαϊκό πόλο έλξης για ολόκληρη τη Μεσόγειο, την Ευρώπη και τον κόσμο. Σας ευχαριστώ πολύ. Θα ήθελα να καλέσω τώρα στο βήμα τον Υπουργό Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, τον καθηγητή Κώστα Γαβρόγλου. Καλησπέρα σας. Σας ευχαριστούμε κύριε Πρίτανη για τη σημερινή πρόσκληση. Θα ήθελα κι εγώ να προσθέσω ορισμένες σκέψεις σε αυτά που ήδη έχουν ακουστεί. Ξέρετε, για πρώτη φορά νομίζουμε από το 1974, από μετά τη μεταπολίτευση, υπήρξε μια συζήτηση για το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσής μας με τον τρόπο που έγινε αυτή η συζήτηση. Δηλαδή, θα προσπαθήσω να εξηγήσω τη λύση που δόθηκε από εμάς, αλλά πρέπει να είμαστε όλοι να έχουμε μια σαφήνια ως προς το πρόβλημα που λύνει η συγκεκριμένη λύση. Εδώ λοιπόν και δύο χρόνια γίνεται μια συζήτηση για το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης. Ξέρετε όπως όλες οι δημόσια συζητήσεις έχουν εντάσεις, έχουν διαφορετικές απόψεις, έχουν πολλές συνθέσεις, έχουν υποχωρήσεις και με το νομοσχέδιο, με το νόμο που ψηφίσαμε τον τελευταίο, κλείσαμε αυτό το εγχείρημα. Το εγχείρημα ήταν η βασική αναγνώριση ότι τα ταιοί της χώρας μας, εμπολής έχουν γίνει de facto πανεπιστήμια και αυτό το οφείλουμε στους εκπαιδευτικούς μας, στους καθηγητές μας, στους φοιτητές μας. Έχει μεγάλη ιστορία αυτή η πορεία. Εκείνο λοιπόν που είπαμε είναι να συζητήσουμε την νέα αρχιτεκτονική της ανώτατης εκπαίδευσης. Η νέα αρχιτεκτονική της ανώτατης εκπαίδευσης μπορούμε να την κωδικοποιήσουμε μετά από δύο χρόνια νομοθετικών ρυθμίσεων και συζητήσεων σε τέσσερις άξονες. Ο πρώτος είναι η ίδρυση νέων τμήματων. Μην υποτιμάμε αυτό το στοιχείο, το έχουμε ζήσει και μετά το 1974, έχουν ιδρυθεί νέα τμήματα, πρέπει να υπάρχει και μια αναγνώριση των επιστημονικών εξελίξεων, της ορθολογικοποίησης κάποιων τμήματων και τα λοιπά. Άρα, αποτυπώνεται πρώτα απ' όλα στην δημιουργία νέων τμήματων. Το δεύτερο είναι οι συνέργειες με τα ΤΕΙ. Κακώς και πολλές φορές για πονηρούς λόγους, το εγχείρημα θεωρείται ότι είναι η συνένωση των ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια. Δεν είναι αυτό. Είναι οι συνέργειες ανάμεσα στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ και η μετατροπή των προγραμμάτων σπουδών, όλων αυτών των τμήματων σε πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών. Το τρίτο στοιχείο είναι η ίδρυση πανεπιστημιακών ερευνητικών κέντρων. Και το τέταρτο στοιχείο είναι η δημιουργία διετών προγραμμάτων σπουδών, που θα παρέχουν επαγγελματικά πιστοποιητικά, ευρωπαϊκών προδιαγραφών και τα παιδιά των ΕΠΑΛ μπορούν να μπαίνουν χωρίς εξετάσεις σε αυτά τα διετή προγράμματα σπουδών. Στη διάρκεια των συζητήσεων, έγινε κάτι το οποίο δεν έχει καταγραφεί με την ένταση που θα έπρεπε να καταγραφεί. Και αυτό είναι ότι η τοπική αυτοδιοίκηση κατάλαβε ότι έχει ένα διαφορετικό ρόλο στον προγραμματισμό της ανώτατης εκπαίδευσης από αυτήν που είχε τόσα χρόνια. Η τοπική αυτοδιοίκηση τόσα χρόνια είχε το άγχος να υπάρχουν πολλά τμήματα, ώστε να υπάρχει η αξιοποίηση μέσω των εστιατορίων, μέσω των δωματίων στην τοπική κοινωνία. Αυτή ήταν ουσιαστικά η λογική της τοπικής αυτοδίξης. Αυτά τα δύο χρόνια συνειδητοποίησε και η τοπική αυτοδιοίκηση ότι έχει έναν άλλο ρόλο να παίξει. Ο άλλος ρόλος είναι να προσπαθήσει να κωδικοποιήσει τις ανάγκες της ώστε τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα να μπορέσουν να μεταφράσουν αυτές τις ανάγκες σε συγκεκριμένες πρακτικές αντιμετώπισης και επίλυσής τους. Ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα. Δεν το ακολούθησαν όλοι οι δήμαρχοι, οι περιφεριάρχες. Εδώ στην Κρήτη είχαμε μια εξαιρετική συνεργασία και αυτό νομίζουμε σηματοδοτή και μια καινούργια αρχή στην σχέση μας και τις σχέσεις των πανεπιστημίων μας με την τοπική αυτοδίκηση. Έτσι λοιπόν έχουμε καινούργια τμήματα, έχουμε συνέργειες με τα ΤΕΙ, έχουμε πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα και έχουμε τα διετή προγράμματα σπουδών. Θέλω να αναφερθώ σε κάτι που είπατε με μεγάλη μάλιστα έμφαση και το καταλαβαίνω αυτό ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα και τους αποφύτους των ΤΕΙ. Είναι σαφές ότι ένα πολιτικό σύστημα απίστευτης διαπλοκής τόσο καιρό είχε τα επαγγελματικά δικαιώματα σαν τον μπαμπούλα για να ελέγχει αυτή τη διαπλοκή. Έχουμε βρει ένα απίστευτο χάος και για το οποίο θα σας πω πώς νομίζουμε ότι μπορούμε να το λύσουμε. Το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων και των πτυχιούχων των ΤΕΙ έχει τρία διακριτά στοιχεία. Το πρώτο στοιχείο είναι με ποιο τρόπο, ειδικά στους μηχανικούς αλλά και στους γεωπώνους, τα τετραετή θα γίνουν πενταετή. Αυτό έχει σχέση με τα παιδιά που θα μπουν από εδώ και στο εξίση και με τα παιδιά που ήδη σπουδάζουν. Αυτό είναι ένα ακαδημαϊκό εγχείρημα. Δηλαδή τι σημαίνει ένα πενταετές πρόγραμμα σπουδών. Υπάρχουν και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη τέτοιου είδους υποδείγματα. Εκείνο λοιπόν που λέμε και το έχουμε νομοθετήσει είναι ότι μέσα από μια ακαδημαϊκή διαδικασία τα τετραετή θα γίνουν πενταετή. Το δεύτερο. Το ότι έγινε πενταετές δεν σημαίνει υποχρεωτικά ότι έχει και επαγγελματικά δικαιώματα. Άρα πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να αποκτήσουν, είπαμε τα παιδιά από εδώ και στο εξίση, αυτά τα επαγγελματικά δικαιώματα. Αυτό που νομοθετήσαμε ήδη είναι ότι θα υπάρχει μια ομάδα εργασίας στην οποία θα συμμετέχουν και οι φορείς και καθηγητές πολιτεχνείων, η οποία θα ελέγχει αυτό το πρόγραμμα σπουδών και θα λέει ότι αυτό το συγκεκριμένο τμήμα μπορεί να ισοτιμηθεί με τα αντίστοιχα άλλα τμήματα των πολιτεχνείων μας και άρα θα μπορεί να έχει επαγγελματικά δικαιώματα. Ή να πει τι χρειάζεται να κάνει για να αποκτήσει επαγγελματικά δικαιώματα. Δεν είναι κοιτάει και πάει σπίτι του, πρέπει λοιπόν να δώσει μια δέσμευση για το πώς θα δοθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα. Άρα λύσαμε ένα πρόβλημα, όπως είπατε, 35 ετών και βάλε, για τα παιδιά που είναι από εδώ και στο εξής. Υπάρχει τώρα το πρόβλημα των πτυχιούχων. Και στο πρόβλημα των πτυχιούχων κωδικοποιείται με αι, αυτό είναι την ισοτιμία του ταφ έψιλον με το πι έψιλον. Η δέσμευσή μας είναι ότι σε 15 μέρες θα υπάρχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο γι' αυτό, που δεν θα είναι το σχέδιο, που δεν θα είναι κάτι που το διερευνήσαμε, μια απλή αύξηση στις κατατακτήριες εξετάσεις. Επεξεργαζόμαστε ένα άλλο σχέδιο, το οποίο θα διασφαλίσει σε ένα σύνθετο σύνολο, γιατί προφανώς όλοι οι απόφητοι δεν είναι το ίδιο, όχι σε επίπεδο γνώσεων αλλά σε επίπεδο πτυχίου κτλ. Πάντως να ξέρετε ότι σε 15 μέρες θα ανακοινώσουμε αυτό. Άρα δύο από τα τρία τουλάχιστον θέματα ως προς αυτό το πολύ σύνθετο πρόβλημα της 355 ετίας νομίζουμε ότι έχει μπει σε μια διαδικασία. Τα δύο τα λύσαμε, το ένα, όπως σας είπα, θα το ανακοινώσουμε και θα το νομοθετήσουμε. Η δεύτερη μεγάλη κατηγορία είναι, ωραία, γίνονται όλα αυτά, αλλά τι γίνεται με υποδομές, τι γίνεται με προσωπικό. Έχουμε δεσμευτεί και μάλιστα στις 14 του μήνα έχει υπογραφεί και από το Υπουργείο Οικονομικών οι επιπλέον 500 θέσεις, έχουμε ήδη δώσει άμεσα τώρα 150 και για πρώτη φορά από το 2010 θα μπορούμε στα πανεπιστήμια να προκηρύσονται οι θέσεις των ατόμων που παίρνουν σύνταξη. Για φέτος, δηλαδή, μιλάμε για χίλια θέσεις που θα δοθούν στα πανεπιστήμια μας. Τώρα, χθες σε μια διειπουργική συνάντηση που έγινε, υπήρξε ομόφωνη απόφαση να οικοδομηθούν στην Κρήτη αισθείες φοιτητικές 3.000 κλινών, 2.000 στο Ρέθυμνο και 1.000 στο Ηράκλειο και μαζί με το Μεγάλο Ανθηθέατρο στο Ρέθυμνο. Δεν είναι αρκετά. Δεν λέω δεν είναι αρκετά για την Κρήτη, αλλά έχουμε ένα σχέδιο μακροπρόθεσμο για την επόμενη τετραετία γύρω από τα θέματα φοιτητικής μέρημνας. Η φοιτητική μέρημνα είναι και αυτή ένα σύνθετο εγχείρημα. Δεν είναι μόνον ότι χρειάζεται πάρα πολλά χρήματα. Παρ' όλα αυτά έχουμε επεξεργαστεί ένα σχέδιο, το οποίο σύντομα θα το ανακοινώσουμε. Θέλω να τελειώσω με κάτι που είπε και ο αγαπητός συνάδελφος ο κ. Καρακάσις. Μίλησε για μετενομασία του ΤΕΙ Κρήτης. Προφανώς δεν είναι μετανομασία, το ξέρετε κι εσείς. Στο εγχείρημα αυτό, οι κάθε περίπτωσες του κάθε ιδρύματος είναι διαφορετικοί. Εκείνο όμως που θα ήθελα να πω σε μια μέρα όντως χαράς, είναι ότι πρέπει να σκύψουμε με πολύ προσεκτικό τρόπο και στις παθογένειες που έχουνε τα ιδρύματα μας. Στην Δημοκρατία δεν υπάρχουν ιδρύματα που να μην έχουνε παθογένειες, που να μην έχουνε δυσκολίες, που να μην μεταφέρονται ιστορίες από παλιά και να αναπαράγονται. Νομίζω ότι πρέπει να σκύψουμε σε αυτές και με μεγάλη ηλικρίνεια να τις δούμε. Δεν είναι πράγματα που λύνονται ούτε με νόμους ούτε με οτιδήποτε άλλο. Σκύβοντας όμως αυτές πρέπει να έχουμε μία αρχή. Νομίζω ότι κανείς, μα κανείς, δεν έχει το μονοπόλιο της ακαδημαϊκότητας. Η ακαδημαϊκότητα κατακτιέται καθημερινά και η ακαδημαϊκότητα κάποιου παρελθόντος δεν σημαίνει ότι είναι και η καθημερινότητα του παρόντος ή του μέλλοντος. Κρινόμαστε όλοι, κρίνεται καθημερινά η Δημοκρατία μας, πρέπει καθημερινά να κρίνεται και η ακαδημαϊκότητα μας. Εδώ λοιπόν έχουμε ένα ίδρυμα που έχει εκπλήξει, νομίζω, την ακαδημαϊκή κοινότητα με το πόσο σιωπηλά κατάφερε να αποκτήσει αυτό το status και πραγματικά είμαστε εξαιρετικά χαρούμενοι σήμερα. Θα ήθελα να ευχαριστήσω προσωπικά τον κ. Καπετανάκη με τον οποίο αρχίσαμε αυτή τη συζήτηση πριν κάποια χρόνια. Όλους εσάς που με κάποιο τρόπο είχαμε έρθει σε επαφή, τους συνεργάτες μας στο Υπουργείο και όταν ήταν να έρθουμε εδώ μεταξύ μας λέγαμε, τουλάχιστον θα σταματήσει ο Κατσαράκης να μας στέλνει τα e-mail, να μας παίρνει τα τηλέφωνα και να μας πιέζει τι γίνεται. Όταν του το είπα αυτό επάνω, μου λέει μην ησυχάζεις, θα είμαι εδώ με την ίδια συμπεριφορά και από εδώ και στο εξής. Έχετε έναν πριτανή πισματάρι και το πίσμα είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό ακαδημαϊκό χαρακτηριστικό. Τον ευχαριστούμε τον Νίκο για όλα. Να είναι καλά. Νομίζω ήρθε η ώρα να πούμε την επίσημη έναρξη του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου. Θα ήθελα να καλέσω εδώ στο βήμα ξανά το Γενικό Γραμματέα τον Λία τον Γεωργαντά, τον αναπληρωτή Υπουργό τον Κώστατο Φωτάκη και τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων τον Κώστατο Γαβρόλου για την απονομή τιμητικών μεταλλείων και αναμνυστικών μεταλλείων παράλληλα. Τη σημερινή αυτή ημέρα που γιορτάζουμε την ίδρυση του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου. Σας παρακαλώ! Πρόκειται για ένα μετάλλειο πάνω στο οποίο είναι το σήμα του Τεχνολογικού Εκπαιντευτικού Υδρύματος Κρήτης και στην πίσω πλευρά αναγράφεται η ζωή, η χρονολογία ιδρύσεως του Τεχνολογικού Εκπαιντευτικού Υδρύματος Κρήτης μέχρι το 2019, μέχρι το Μάι του 2019 που καταργήθηκε τότε η Κρήτης και παράλληλα ιδρύθηκε το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστημίο. Σας ευχαριστούμε θερμά για τη συνησφορά σας σε αυτή την πολύ μεγάλη προσπάθεια. Σας ευχαριστούμε πολύ για την παρουσία σας. Θα ακολουθήσει η γεύμα και ένα μικρό μπουφέ για όλους. |