: Στο πρώτο μέρος του αφιερώματος, από τα τμήματα της Κεντρικής Φροντισίας, Στο πρώτο μέρος του αφιερώματος από τα τμήματα της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης παρουσιάσαμε το τμήμα προσκτήσεων, το τμήμα ψηφιοποίησης, το ιδρυματικό καταθετήριο επιστημονικών εργασιών, επισκεφθήκαμε τους χώρους του Φοιτητικού Αναγνωστηρίου, του Επιστημονικού Αναγνωστηρίου, καθώς και τους χώρους όπου φυλάσσονται κάτω από ειδικές συνθήκες, σπάνια τεκμήρια όπως χάρτες, καλλιτεχνικοί θησαυροί, μεγάλων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών και εθνικά σύμβολα από την εποχή του Όθωνα. Αξίζει να τονίσουμε ότι η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης είναι μία ανεξάρτητη και αποκεντρωμένη υπηρεσία του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου. Οι προσφερόμενες υπηρεσίες από τη Βιβλιοθήκη του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης είναι εντυπωσιακά πολλές και καλύπτουν όλες τις πτυχές μιας σύγχρονης βιβλιοθήκης που δίνει πολλές δυνατότητες και στο χώρο του διαδικτύου. Οι χιλιάδες φοιτητές του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης μπορούν να αποκτήσουν την κάρτα βιβλιοθήκης με την οποία θα έχουν πρόσβαση σε εκατομμύρια βιβλία, έντυπα, ηλεκτρονικά περιοδικά και βιβλιογραφικές βάσεις. Χωρίς αμφιβολία, η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης είναι μία μοναδική πνευματική αισθία με έργο εθνικών διαστάσεων. Κύριε Καθηγητά, κύριε Μίτκα, κύριε Πρίτανη, η Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης και η εκπομπή μας επισκέπτεται την Κεντρική Βιβλιοθήκη, Κέντρο Πληροφόρησης του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με σκοπό, με στόχο να παρουσιάσουμε το σπουδαίο έργο που επιτελεί και θα θέλαμε και την δική σας θέση και άποψη σχετικά με το έργο που επιτελεί η Κεντρική Βιβλιοθήκη και ίσως και πώς οραματίζεστε εσείς το μέλλον αυτού του σπουδαίου, πολύ σπουδαίου θεσμού. Καταρχήν να σας ευχαριστήσω για την επίσκεψη που είναι βέβαιος ότι θα αναδείξει πτυχές της Βιβλιοθήκης της δραστηριότητας γύρω από την Βιβλιοθήκη και μέσα στη Βιβλιοθήκη που πιθανόντατα ο πολύς κόσμος δεν τις γνωρίζει. Η Βιβλιοθήκη παραμένει η καρδιά του Πανεπιστημίου, του Μεγάλου Πανεπιστημίου της πόλης και έχει βέβαια την ίδια ηλικία με αυτό γιατί ιδρύθηκε ταυτόχρονα με το Αριστοτέλεο Πανεπιστήμιο. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη Βιβλιοθήκη της χώρας μετά την Εθνική Βιβλιοθήκη και το Πανεπιστήμιο Αθηνών χρησιμοποιεί την Εθνική Βιβλιοθήκη ως πανεπιστημιακή. Είμαστε περήφανοι για το έργο και εγώ σαν Πρίτανης σιγά σιγά ανακαλύπτω όλες τις πτυχές όπως αναέφερα. Πέρα από το ότι είναι ένα εξαιρετικό αναγνωστήριο για τους φοιτητές και μάλιστα τα τελευταία χρόνια τον λειτουργούμε σε 24 ώρες βάση κατά τις τρεις εξεταστικές περιόδους του χρόνου και πραγματικά εντυπωσιαζόμαστε όταν βλέπουμε ότι ακόμα και στις 4-5 η ώρα το πρωί οι φοιτητές είναι μέσα και διαβάζουν. Είναι δημοφιλέστατος χώρος, αλλά έχει η βιβλιοθήκη μέσα στα υπόγεια, στους διάφορους χώρους, εξαιρετικές συλλογές, ίσως ακόμη ανεξερεύνητες. Είναι κάτι που θα πρέπει να μας απασχολεί διακώς και να δίνει τροφή για έρευνα επιστημονική στους νέους υποψήφιους διδάκτορες σε συνεργασία βέβαια με τους καθηγητές, αλλά προσπαθούμε να δούμε και με ποιον τρόπο ερευνητές, εκτός της πανεπιστημιακής κοινότητας, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στις 7 Δάρκες. Κάτι που διαπίστωσα και είναι ευχάριστο αυτό, ότι μπορεί κάποιος να πει ότι η Κεντρική Βιβλιοθήκη του Αριστοτελίου Πανεψιμή Θασσαλονίκης παρακολουθεί τις τεχνολογικές εξελίξεις, εναρμονίζεται με το διαδίκτυο θα λέγαμε και δίνει μέσω του διαδικτύου, ανοίγει την αγκαλιά της η βιβλιοθήκη και απλώνει τη γνώση. Ακριβώς, είμαστε πολύ περήφανοι και για αυτήν την όψη της βιβλιοθήκης. Η ανώτερη εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο εξελίσσεται και αλλάζει γιατί η τεχνολογία προσφέρει στον άνθρωπο πολλούς διαφορετικούς τρόπους πρόσληψης, γνώσης, πρόσβασης στη γνώση. Δεν είναι πια μόνο το βιβλίο και παρατηρούμε ότι οι νέοι φοιτητές μαθαίνουν από πολλές διαφορετικές πηγές και με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, από το διαδικτύο, από ηλεκτρονικές συσκευές, συζητώντας μεταξύ τους, ανταλλάσσοντας γνώση και απόψεις. Και εξελίσσονται και οι βιβλιοθήκες, πρέπει να εξελίσσονται και οι βιβλιοθήκες, ιδιαίτερα των πανεπιστημίων που δεν είναι απλά αποθετήρια τεκμηρίων, αλλά στην ουσία πρέπει να είναι πηγές, γνώσης και πληροφόρεσης στους ζωντανούς οργανισμούς. Σε αυτό το επίπεδο η δική μας συγκλειοθήκη πραγματικά πρωτοπορεί στην Ελλάδα, γιατί από πολύ νωρίς, εδώ και πολλά χρόνια, έχει υιοθετήσει και αναπτύσει ηλεκτρονικές τεχνολογίες, ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων, ηλεκτρονικούς τρόπους αναζήτησης και πρόσβασης, γιατί είμαστε ένα πολύ μεγάλο πανεπιστημίο. Σίγουρα δεν χωρούν όλοι οι φοιτητές ή οι συνάδελφοι που ερευνούν μέσα στη βιβλιοθήκη, να δουν κάποιο τεχνίδιο. Έτσι, τους δίνουμε τη δυνατότητα, όλο ένα και περισσότερο, να έχουν πρόσβαση ηλεκτρονικά, αλλά και πρόσβαση σε πολύ μεγάλες βάσεις δεδομένων από τον κόσμο. Είμαστε, παραλαμβάνω, πρωτοπόροι με την έννοια ότι αναπτύσσοντας λογισμικό για το πανεπιστήμιο, το προσφέρουμε και σε άλλα πανεπιστήμια της χώρας, που δεν έχουν αυτήν την τεχνική δυνατότητα. Τόσο συνδυασμένο με ένα εξαιρετικό κέντρο ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, που συντηρεί το πανεπιστήμιο. Και πιστεύω ότι επίσης ένας πολύ ωραίος στόχος είναι και η συνεργασία με άλλες κορυφές βιβλιοθήκες του κόσμου, γιατί η ανταλλαγή γνώσης, εμπειριών είναι πολύ σημαντική για όλους. Ακριβώς αυτός ο τρόπος λειτουργίας επιτρέπει την πιο άμεση, πιο εύκολη διασύνδεση με άλλες βιβλιοθήκες του κόσμου και έτσι κάνει την πρόσβαση στη γνώση από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο σε πολύ μεγάλες συλλογές ανά τον κόσμο. Η ψηφιοποίηση επίσης, που κακά τα ψέματα, απαιτεί μεγάλο κόστος σε ανθρώπινο δυναμικό. Δεν γίνεται τόσο αυτόματα. Πρέπει οι ειδικοί άνθρωποι να μελετήσουν τις συλλογές και να καταγράψουν τα τεχμήρια, να περάσουν σε ψηφιακή μορφή. Και σε αυτούς τους δύσκολους οικονομικά καιρούς που περνά το Πανεπιστήμιο δεν έχουμε αυτήν την πολυτέλεια. Άρα δεν προχωράμε τόσο γρήγορα όσο θα θέλαμε. Η ψηφιοποίηση όμως δίνει ακριβώς αυτήν τη δυνατότητα της πρόσβασης από οπουδήποτε σε οποιονδήποτε. Και αυτός είναι ο στόχος μας. Ό,τι υλικό υπάρχει στην βιβλιοθήκη, ό,τι θησαυρή της γνώσης είναι εδώ καταδεχθειμένη να είναι προσβάσιμη από όλον τον κόσμο. Το γραφείο υποστήριξης του Πανεπιστήμιου και του Ιησού Χριστογραφίου και του Ιησού Χριστογραφίου και του Ιησού Χριστογραφίου. Το γραφείο υποστήριξης ηλεκτρονικών μαθημάτων της Βιβλιοθήκης του Απιθήτα δημιουργήθηκε το 2002, με σκοπό να προωθήσει τη δημιουργία ηλεκτρονικών μαθημάτων σε πλατφόρμες στο Απιθήτα, έτσι ώστε να προωθήσει βέλτιτες διδακτικές πρακτικές από τα μέλη του Απιθήτα. Σήμερα το περιβάλλον του e-learning-out.gr φιλοξενεί πάνω από 4,5 χιλιάδες μαθήματα προπτυχιακά, μεταπτυχιακά αλλά και μαθήματα της δομής διαβίου. Στηρίζεται στο ανοιχτό λογισμικό Moodle, το οποίο έχει παραμετροποιηθεί ειδικά για τις ανάγκες της δασκαλίας μέσω στο Πανεπιστήμιό μας, σε συνεργασία με το Κέντρο Ελεκτρονικής Διακυβέρνησης, με το οποίο συνεργαζόμαστε σε τεχνικό επίπεδο. Δεδομένου ότι η ειδική μας υπηρεσία έχει αναλάβει την υποστήριξη των χρυστών σε όλα τα επίπεδα χρήσης της πλατφόρμας. Προσφέρουμε σεμινάρια εκπαίδευσης για τη χρήση των εργαλείων της πλατφόρμας, απαντάμε σε όλα τα προβλήματα που προκύπτουν κατά τη χρήση της και σε διδάσκοντες και σε φοιτητές και συνεργαζόμαστε πάρα πολύ στενά με τους καθηγητές, οι οποίοι μας περιγράφουν ιδιαίτερα διδακτικά σενάρια που προκύπτουν σαν ανάγκη μέσα στη διδασκαλία τους και βλέπουμε πώς καλύτερα θα ενσωματωθούν ή θα υλοποιηθούν μέσα από τα εργαλεία που παρέχει η πλατφόρμα μας. Το μεγαλύτερο κομμάτι δηλαδή της δουλειάς μας είναι αυτό. Η πλατφόρμα προσφέρει τη δυνατότητα σε έναν διδάσκοντα να ανεβάσει κάθε τύπο αρχείο που του χρειάζεται για τους φοιτητές του. Υπάρχει δυνατότητα αποστολής ανακοινώσεων και e-mails, δηλαδή χρησιμοποιείται και για την επικοινωνία ανάμεσα στους διδάσκοντες και στους φοιτητές. Οι φοιτητές μπορούν να στείλουν την εργασία τους μέσα από το e-learning. Το e-learning μπορεί να βοηθήσει τον καθηγητή να ανοιχνεύσει περιπτώσεις λογοκλοποίης. Τελικές εξετάσεις επίσης διενεργούνται μέσα από τα εργαλεία του e-learning. Οι βαθμολογίες επίσης ανεκοινώνονται στους φοιτητές εύκολα και γρήγορα. Τέλος, πάρα πολύ σημαντικός είναι ο ρόλος του e-learning στα μαθήματα που γίνονται εξ αποστάσεως. Τα εργαλεία που έχει για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι πάρα πολύ σημαντικά. Τόσο στην επικοινωνία ταυτόχρονη δίνουν ένα ραντεβού ο καθένας από το σπίτι του και παρακολουθούν τον καθηγητή να κάνει τη διάλεξη, να δείχνει τις διαφάνειές του. Και μπορούν και οι φοιτητές να συμμετάσουν κάνοντας ερωτήσεις ή παρατηρήσεις σε αυτό. Φόρουμ συζητήσεως μπορεί να δημιουργηθεί σε κάθε μάθημα ώστε να χρησιμοποιηθεί από τους φοιτητές. Τα περισσότερα εργαλεία δηλαδή έχουν να κάνουν κυρίως με την καλύτερη επικοινωνία και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά και την καλύτερη διαχείριση του υλικού του διδάσκοντα. Πέρα από αυτά το γραφείο μας έχει συμμετάσχει και στο πρόγραμμα των open courses, τα ανοιχτά ακαδημαϊκά μαθήματα δηλαδή. Ήταν μια πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας μέσω της οποίας όλα τα ιδρύματα της χώρας δημιουργήσαν μαθήματα με ανοιχτό ψηφιακό υλικό. Οι διαλέξεις των καθηγητών δηλαδή είναι διαθέσιμες σε όλους, σε οποιοδήποτε τον ενδιαφέρει. Είναι οι ίδιες διαλέξεις που γίνονται μέσα στα Αμφιθέατρα του Πανεπιστημίου, μπορεί κανείς να τις παρακολουθήσει και μπορεί ακόμη ακόμη, ακριβώς επειδή είναι αδιοδρατημένες με ανοιχτές άδειες και καθαρισμένες από υλικότριετων, να τις χρησιμοποιήσει στη δική του εκπαιδευτική διαδικασία αν είναι εκπαιδευτικός ή όπου αλλού μπορούν να του φανούν χρήσιμα. Κυρία Στογιαννίδου, περάσαμε με τους συνεργάτες μου αρκετές ώρες στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και διαπίστωσα με πολύ μεγάλη χαρά ότι εδώ γίνεται ένα σπουδαίο έργο, ένα έργο θα έλεγα εθνικών διαστάσεων και θα ήθελα να μου καταθέσετε κι εσείς τη γνώμη σας όχι μόνο για το παρόν αλλά και για το μέλλον και τη σπουδαιότητα που έχει η Βιβλιοθήκη του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Χαίρομαι πάρα πολύ που αναγνωρίζετε τη σπουδαιότητα της Βιβλιοθήκης. Θα πρέπει να πω ότι είναι ένα από τα μεγάλα καμάρια μας στο Αριστοτελίου Πανεπιστημίου και επίσης ένας χώρος και φυσικός και κοινωνικός ο οποίος αποτελεί προτεραιότητα από την πλευρά της Βρυτανίας. Χαρακτηριστικά θα σας πω ότι ενώ οι περισσότερες διοικητικές μονάδες του Πανεπιστημίου επιβλέπονται από επιτροπές τις οποίες προεδρεύουν μέλη δέπ του Πανεπιστημίου μας, συνάδελφοι, η Βιβλιοθήκη μεταξύ πολύ λίγων διοικητικών υπηρεσιών προεδρεύεται από αναπληρωτή Πρύτανη. Στην προκειμένη περίπτωση από εμένα που είμαι αναπληρωτρια πρύτανη ακαδημαϊκών και αφετικών θεμάτων και τούτο δείχνει το πόσο πολύ η Πρυτανία η διοίκηση αυτού του Πανεπιστημίου αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα της Βιβλιοθήκης. Η Βιβλιοθήκη δεν είναι μόνο βιβλία όπως προφανώς θα καταλάβατε όλο αυτό το καιρό που την επισκέπτεστε. Η Βιβλιοθήκη είναι ένας χώρος και ένας οργανισμός ζωντανός ο οποίος βοηθάει στη διατήρηση της γνώσης, στην ανακάλυψη της γνώσης και στη μετάδοση της γνώσης και της πληροφορίας προς τα έξω. Γι' αυτό το λόγο την ονομάζουμε και Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. Οι πηγές πια και οι πηγές αναζήτησης της γνώσης δεν είναι μόνο αποτυπωμένες σαν χαρτί, είναι ψηφιακές και με πολλούς άλλους τρόπους, αλλά από την άλλη πλευρά και οι πηγές αναζήτησης της γνώσης είναι διαφορετικές. Είμαστε η μεγαλύτερη Ακαδημαϊκή Βιβλιοθήκη με μεγάλη μας χαρά και αρκετό κόπο μπορώ να πω από την προηγούμενη Ακαδημαϊκή χρονιά έχει μεταφερθεί και η έδρα του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθήκων στο παρεπιστήμιό μας. Ήτανε στο Μετσόβιο για 17 έτη από τότε που ιδρύθηκε και για πρώτη φορά έχουμε αναλάβει εμείς αυτό το σύνδεσμο. Δεν θεωρώ πολύ σημαντικό ότι είμαστε αρχηγοί σε αυτό το επιχείρημα, αλλά θεωρώ σημαντικό ότι όλοι οι συνάδελφοι από όλα τα παρεπιστήμια της χώρας θεώρησαν ότι εδώ είναι ένα μέρος που μπορεί να υποστηριχθεί μια τέτοια πολύ κεντρική δομή. Τα χρόνια τα λεγόμενα της οικονομικής κρίσης έχουν φαντάζομαι επηρεάσει και τις δράσεις της Βιβλιοθήκης και του Κέντρου Πληροφόρησης. Θα σας πω κάτι συνολικότερα για το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Έχουν επηρεάσει πάρα πολύ τη Βιβλιοθήκη και τους ανθρώπους που δουλεύουν εδώ κυρίως ως προς το κομμάτι της έλλειψης υπαλλήλων οι οποίοι έχουν και τις κατάλληλες γνώσεις και το χρόνο να δουλέψουν. Από την άλλη πλευρά εν μέσω οικονομικής κρίσης οι δράσεις τις οποίες προχωράει η Βιβλιοθήκη είναι πάρα πολλές και υπάρχουν δράσεις οι οποίες δεν χρειάζονται και πάρα πολλά χρήματα και παράλληλα αυτά είναι πολύ σημαντικές. Θυμούμαι πριν από ένα χρόνο τέτοια εποχή σε συνεργασία με τη wikipedia και τον δήμο Θεσσαλονίκης συνάδελφοι καθηγητές και φοιτητές δούλεψαν μαζί ώστε να ετοιμάσουν λήματα για τη wikipedia που φορούνε τη Θεσσαλονίκη και τους συγγραφείς του λογοτέχνας της. Αυτή είναι μια δουλειά η οποία ήθελε πάρα πολύ προσωπικό μεράκι περισσότερο παρά οικονομική κρίση. Από την άλλη πλευρά οικονομική κρίση, αυτή τη στιγμή η βιβλιοθήκη χρειάζεται χώρους, χρειάζεται συνενώσεις των διάσπαρτων βιβλιοθυκών που υπάρχουν μέσα σε όλο το κάμπους του Απηφί και θα πρέπει να πω ότι από τη μία πλευρά η βιβλιοθήκη είναι το καμάρι της Βρυτανίας και πιστεύω όλων των συναδέλφων εδώ στο Πανεπιστήμιο. Από την άλλη πλευρά όμως θεωρούμε ότι υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα ακόμη να γίνουν. Τούτη βιβλιοθήκη έχει ένα θησαυρό συλλογών. Αχαρτογράφητο ακόμα. Αχαρτογράφητο. Και μια που μιλάτε για τους χάρτες που προφανώς θα ακούσατε ότι πριν από δύο εβδομάδες έγινε μία ανακοίνωση για μία σειρά χαρτών οι οποίες υπήρχαν στη βιβλιοθήκη και ανακαλύφθηκαν τώρα. Και θα ήθελα κυρία Στογιαννίδου να έρχομαι εδώ και να μου μιλάνε για τη συλλογή του Νικολαοπολίτη, να μου μιλάνε για τη συλλογή του Καλληγά να υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να ξεναγήσουν στην υπέροχη αυτή συλλογή Τρικόγλου και στους θησαυρούς που κρύβει και όλο αυτό να αποτελεί και παράδειγμα προσμήμηση και για άλλους επιστήμονες, για άλλους λογοτέχνες οι οποίοι έχουν βιβλιοθήκες, έχουν αρχεία πολύ σημαντικά, ώστε να τα κληροδοτούν στην κεντρική βιβλιοθήκη η οποία με τη συνέχεια θα τα αξιοποιεί και θα τα προβάλλει προς τα έξω. Νομίζω ότι βρισκόμαστε σε μία πολύ καλή συγκυρία, περίοδο, ώστε από εδώ και πέρα να αναπτυσσόμαστε γόνιμα. Όπως σας είπα, προεδρεύω της βιβλιοθήκης, αλλά την ουσιαστική δουλειά την κάνει ο αναπληρωτής πρόεδρος ο κ. Τζιφόπουλος ο οποίος είναι πραγματικά αφοσιωμένος αυτο το έργο και αφοσιωμένος τις προσπάθειες να αναδειχθεί όλος αυτός ο πλούτος της βιβλιοθήκης. Και ήδη βλέπουμε τα φρούτα από όλοι αυτοί τους καρπούς, από όλη αυτή τη δουλειά που κάνει. Επίσης, νομίζω, πιστεύω ότι είμαστε πάρα πολύ κοντά σε όλες τις νέες εξελίξεις όσο αφορά την τεχνολογία και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αναδείξει κανείς ένα χώρο. Έχουμε ένα πολύ σημαντικό κέντρο ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, το οποίο και εκείνο μας βοηθάει, οπότε να είστε σίγουροι ότι η βιβλιοθήκη και το κέντρο πληροφόρησης στο απειθείο θα αρχίσει να ακούγεται όλο και συχνότερα και να ακούγεται το νόμο με την ουσιαστική σημασία της λέξης. Δεν θέλουμε να τη διαφημίσουμε, θέλω να ακούσει ο κόσμος τι υπάρχει εδώ και τι μπορούμε να του προσφέρουμε. Ο Σύνθεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθήκων ιδρύθηκε το 1998 ως απάντηση στις δραματικές αυξήσεις των τιμών των ηλεκτρονικών περιοδικών. Έως τότε, οι βιβλιοθήκες πήραν στις ελληνικές περιοδικές. Υποτιτλισμός του Ελληνικού Ακαδημαϊκού Βιβλιοθήκων, ο οποίος δημιουργήθηκε το 1998, ο οποίος δημιουργήθηκε το 1998, στις ελληνικές περιοδικές, στις ελληνικές περιοδικές, στις ελληνικές περιοδικές, έως τότε οι βιβλιοθήκες πίστευαν ότι μπορούσαν με τους προϋπολογισμούς τους και με τις συλλογές τους να καλύψουν τις ανάγκες των Χριστών, πράγμα όμως το οποίο αποδείχθηκε ότι δεν ήταν εφικτό. Έτσι αποφάσισαν στη δημιουργία ενός κοινοπρακτικού σχεδίου, ενός συνδέσμου, του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθήκων. Μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθήκων είναι 54, όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, η Εθνική Βιβλιοθήκη και η Ακαδημία Αθηνών, καθώς και οι εποπτευόμενοι φορείς από το Υπουργείο Παιδείας. Η προώθηση της ερευνητικής δραστηριότητας στα ελληνικά ακαδημαϊκά ιδρύματα ήταν και είναι πάντα το ζητούμενο για το ΣΕΑΒ. Όσο αντικειμενικός δίκτης επίτευξης της αναμενόμενης προόδου μπορεί να θεωρηθεί η βελτίωση της επιστημονικής δραστηριότητας των ελλήνων ερευνητών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι από τότε που δημιουργήθηκε ο Σύνδεσμος Ακαδημαϊκών Βιβλιοθήκων από το 1998, που οι δημοσιεύσεις των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας ήταν περίπου τις 5.000 στη χώρα, αυτό το ποσοστό είχε αρχίσει να ανεβαίνει και έχει φτάσει την τελευταία τριετία να είναι περίπου τις 53.000 δημοσιεύσεις, πράγμα που κατατάσσει την Ελλάδα ανάμεσα στις 15 χώρες της δυτικής Ευρώπης με τις περισσότερες επιστημονικές δημοσιεύσεις. Η χρηματοδότηση για τον Σύνδεσμο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθήκων προέρχεται εξολοκλήρου από το πρόγραμμα δημοσιών επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας. Θεωρούμε επιτακτική την ανάγκη να συνεχιστεί αυτή η χρηματοδότηση γιατί ο ΣΕΑΒ είναι το μοναδικό εργαλείο και το μοναδικό μέσο που έχουμε στα μέλη της ερευνητικής και επιστημονικής κοινότητας στη χώρα για την προαγωγή της έρευνας. Επίσης να σας αναφέρω ότι από τον Οκτώβριο του 2016 η έδρα του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθήκων, η οποία ήταν στο Μετσόβιο για 18 χρόνια, έχει μεταφερθεί στο Αριστοτελείο Πανεπιστήμης Θεσσαλονίκης, πρόεδρος του ΣΕΑΒ είναι η καθηγήτρια κυρία Θεοδώρα Ιωαννίδου και με την αρρωγή των αρχών και των επηρεωσιών του Αριστοτελείου Πανεπιστήμης Θεσσαλονίκης καταφέραμε να συνάψουμε νέες τριετής συμβάσεις με τους εκδότες μας και να διατηρήσουμε και να τους αποπληρώσουμε το 2006 και να διατηρήσουμε με αυτόν τον τρόπο την αξιοπιστία και το κύρος του ΣΕΑΒ απέναντι στους διεθνείς επιστημονικούς εκδοτικούς ήχους και δύο λόγια μόνο για το υλικό που προσφέρει ο ΣΕΑΒ. Ο ΣΕΑΒ μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του του Hellink προσφέρει πρόσβαση σε 9.500 τίτλους περιοδικών ανοιχτής πρόσβασης, 11.500 τίτλους περιοδικών από διεθνείς έγκυρους επιστημονικούς εκδότες σε ένα ευρύ φάσμα επιστημών θεωρητικών και θεωτικών επιστημών και επίσης πρόσβασης σε 70.000 ελεκτρονικά βιβλία. Ο ΣΕΑΒ μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Hellink προσφέρει πρόσβαση σε 9.500 τίτλους περιοδικών ανοιχτής πρόσβασης, 11.500 τίτλους περιοδικών από διεθνείς έγκυρους εκδότες σε ένα ευρύ φάσμα επιστημονικούς εκδότες, 11.500 τίτλους περιοδικών από διεθνείς έγκυρους εκδότες σε ένα ευρύ φάσμα επιστημονικούς εκδότες. Κοιτάξτε, βασικά πιστεύω ότι η βιβλιοθήκη του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου, αν δεν είναι η μεγαλύτερη της χώρας, συγκαταλέγεται μέσα στις 3-4 μεγαλύτερες βιβλιοθήκες της χώρας, τόσο σε έντυπο υλικό όσο και σε ψηφιακό υλικό. Υπάρχουν άπειρες συνδρομές, εγώ τυχαίαν να είμαι ιδρυματικός συνεργάτης με το Αριστοτελείο Πανεπιστημίου, με το Τμήμα Τοπογράφων, με κάποιους καθηγητές και χρησιμοποιώ το υλικό της βιβλιοθήκης εδώ και χρόνια, πολλά χρόνια, διότι ζω στη Θεσσαλονίκη, πήγα να έρχομαι στο Πανεπιστημίου της Αλληλίας. Τώρα για την αξία των βιβλιοθήκων θα πω ότι χωρίς βιβλιοθήκες δεν θα υπήρχε γνώση, διότι από τις πενιχρές μου γνώσεις στην ιστορία, γιατί είμαι τεχνικός κυρίως, η βιβλιοθήκη της Αλεξανδρίας που κάηκε δυστυχώς, βέβαια σώθηκαν κάποια κείμενα, ήταν μια από τις αρχαιότερες βιβλιοθήκες εδώ, μιλάμε για δύο χιλιάδες χρόνια πριν. Άρας απαραίτητο για τη γνώση και την πρόοδο του ανθρωπίνου γένους, να το πω λίγο πιο γενικά, είναι η ύπαρξη βιβλιοθήκης. Σας απασχολεί καθόλου το γεγονός ή αν σας προβληματίζει ότι βλέπουμε να δημιουργούνται και ηλεκτρονικά βιβλία, βλέπουμε δηλαδή σιγά σιγά την κατήσχηση της τεχνολογικής εξέλιξης και λέτε αυτό να καταλήξει τελικά εις βάρος της ίδιας της ύπαρξης των βιβλίων. Των βιβλίων εννοείται σε έντυπη μορφή, κοιτάξτε. Δυστυχώς ή ευτυχώς η τεχνολογία έχει αρκετά πλεονεκτήματα. Το πρώτο από όλα είναι η προσβασιμότητα, διότι σας λέω εγώ όταν έκανα το διδακτορικό μου στο Παρίσι πριν από πολλά χρόνια, έπρεπε να τρέχω στις βιβλιοθήκες για να ψάχνω βιβλιογραφία. Τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει, πάρα πολλά επιστημονικά κείμενα είναι ψηφιακά και έχει πρόσβαση οποιοςδήποτε, εντάσσεται σε κάποιο πανεπιστημιακό ίδρυμα ή οργανισμό. Ωστόσο η χρήση του βιβλίου έτσι πως το βλέπουμε το βιβλίο δεν μπορεί να ξεπεραστεί. Πάρα πολλοί άνθρωποι και συνάδελφοι και φοιτητές μου και άλλοι άνθρωποι που συμβουλεύουν τη βιβλία προτιμούν τη χρήση του έντυπου βιβλίου από το ηλεκτρονικό. Έχετε απάντηση στο ερώτημα αν υπάρχει ιδανική βιβλιοθήκη ή ποια θεωρείτε εσείς ιδανική βιβλιοθήκη. Ναι, η απάντηση σίγουρα θα είναι προσωπική. Η ιδανική βιβλιοθήκη ήταν ένας χώρος ο οποίος θα έχει πολλούς παράγοντες που ορίζουν την ιδανική βιβλιοθήκη. Ο πρώτος είναι να είναι αρκετά έως πλήρως εξοπλισμένη είτε με ψηφιακό είτε με έντυπο υλικό. Δεύτερος παράγοντας είναι να υπάρχει ησυχία για την ανάγνωση. Τρίτος παράγοντας είναι να είναι ενημερωμένη επιστημονικά και πολύ άλλη παράγοντας μπορεί κάποιος να αναλύσει για την ιδανική βιβλιοθήκη. Ωστόσο πιστεύω ότι αυτή η τρίς παράγοντας είναι βασική σε μια βιβλιοθήκη. Και η τελευταία μου ερώτηση. Διαβάζοντας τελικά πού πηγαίνουμε. Είναι αρκετά δύσκολη η ερώτησή σας. Σίγουρα πηγαίνουμε στην εξέλιξη. Το να προβλέψουμε αν η εξέλιξη μας θα είναι καλή ή κακή, εγώ δεν μπορώ να το απαντήσω. Αλλά σίγουρα εξέλισσουμε. Στην κεντρική βιβλιοθήκη του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Φεσσαλονίκης λειτουργεί η υπηρεσία εκπαίδευσης χρηστών. Είναι μια υπηρεσία που από το 2003 διοργανώνει σεμινάρια τα οποία προσφέρονται σε όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας από προπτυχιακούς φοιτητές, μεταπτυχιακούς, υποψήφιους διδάκτορες και διδάσκοντες ενδεχομένως προκειμένου να έρθουν σε μια επαφή περισσότερο με αυτό που λέμε πληροφοριακή παιδεία. Η πληροφοριακή παιδεία είναι μια ανέννοια η οποία έχει ξεκινήσει από τις αρχές δεκαετίες του 80, αλλά κυρίως θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική γιατί υποστηρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και ουσιαστικά ενισχύει όλον τον κόσμο που θέλει να κάνει σπουβές και τη διαδιομάθηση να αναπτύξουν συγκεκριμένες δεξιότητες προκειμένου να μπορούν να εντοπίσουν, να καταλάβουν κατ' αρχήν να ξέρουν τι χρειάζονται για να πραγματοποιήσουν μια εργασία ή όλοι τους τη συσταδιοδρομία κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, που θα βρουν αυτή την πληροφορία να μπορούν να την ανακτήσουν, να την αξιολογήσουν και παραπέρα να τη χρησιμοποιήσουν για να παράγουν μια νέα γνώση. Τα σεμινάρια πραγματοποιούνται συνήθως, υπάρχουν και ανοιχτά σεμινάρια που αναρτούνται στην ισοσελίδα της Βιβλιοθήκης σε μια online forma. Υπάρχουν όμως και άλλα σεμινάρια τα οποία προγραμματίζονται και γίνονται σε συνεργασία με διδάσκοντες των διάφορων σχολών και τουμάτων του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχει δυνατότητα να εμπλουτιστούν τα μαθήματα που διοργανώνονται από την υπηρεσία μας και να μπορέσει κάποιος που συμμετέχει σε αυτά τα μαθήματα μέσα από το μάθημά του να συμμετέχει σε ένα workshop ή να έχει μια αξιολόγηση ή να βρει εκπαιδευτικό υλικό κάνοντας χρήση της υπηρεσίας υποστήριξης ηλεκτρονικών μαθημάτων του e-learning. Αυτό βέβαια κατόπιν πάντα σε συνεργασία με τον διδάσκοντα. Από εκεί και πέρα μπορούμε να πούμε ότι κάθε χρόνο εκπαιδεύονται τουλάχιστον 1400 άτομα. Είναι αρκετά σεμινάρια για όλες οι σχολές και είναι αρκετά χρήσιμο για να μπορέσει κανείς να κατανοήσει την έννοια της επιστημονικής επικοινωνίας, το πώς θα ψάξει και το τι χρειάζεται να κάνει για να μπορέσει αποτελεσματικά να φοιτήσει στη σχολή την οποία έχει επιλέξει. Μια άλλη υπηρεσία επίσης που προσφέρει η Κεντρική Βιβλιοθήκη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου είναι η Προθήκη. Η Προθήκη φιλοξενεί επιστημονικά περιοδικά τα οποία είναι ηλεκτρονικά και ανοιχτής πρόσβασης, δηλαδή το περιεχόμενό τους διατίθεται ελεύθερα προς όλους και κυρίως περιέχονται περιοδικά τα οποία δημοσιεύονται από κάποιο τμήμα ή από κάποιο ερευνητικό κέντρο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Το πρόγραμμα στο οποίο προσφέρει η Προθήκη ουσιαστικά υποστηρίζει όλη τη διαδικασία της δημοσίευσης. Από το πρώτο βήμα που θα γίνει η αρχική παραμετροποίηση του περιοδικού και θα μπουν οι βασικές πληροφορίες, μέχρι και τη διαδικασία υποβολής από τους συγγραφείς των εργασιών τους προς δημοσίευση, την τα παραλαμβάνιο κμήλη της, την πρόωθησή τους στη διαδικασία αξιολόγησης και την τελική επιμέλεια για να φτάσουν στη διαδικασία της δημοσίευσης. Στην Προθήκη φιλοξενούνται αυτή τη στιγμή δημοσιεύονται 18 περιοδικά, τα οποία είναι από διάφορα τμήματα, από το Πολυτεχνείο, από την Θεολογική Σχολή, τη Φιλοσοφική, το Δημοθεάτρου και από το Κέντρο Βυζαντινών Ερευνών. Κάποια είναι και αρκετά παλιά περιοδικά, όπως τα Βυζαντινά, στα οποία έχει ψηφιουργηθεί και τα παλιά αρχεία και μπορεί κανείς να τα δει online αυτή τη στιγμή και ουσιαστικά μια τέτοια υπηρεσία προάγει την παραγωγή που παράγεται εδώ στο Ίδρυμα, γιατί είναι ελεύθερη για όλους, συμβάλλει δηλαδή στην ανοιχτή πρόσβαση. Μια άλλη υπηρεσία είναι η Συνειδριοθήκη, η οποία έχει δημιουργηθεί για να φιλοξενήσει υλικό, το οποίο ετοιμάζεται και δημιουργείται στο πλαίσιο κάποιου συνειδριού, κάποιας εκδήλωσης, κάποιας ημερίδας, που λαμβάνει χώρα από την αιγίδα του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κύριε Σπυριδόπου, λέει είσαι υποψήφιος διδάκτορ του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Σας ευχαριστούμε πολύ. Ευχαριστούμε πολύ. Σας ευχαριστούμε πολύ. Σας ευχαριστούμε πολύ. Σας ευχαριστούμε πολύ. Σας ευχαριστούμε πολύ. Σας ευχαριστούμε πολύ. Σας ευχαριστούμε πολύ. Σας ευχαριστούμε πολύ. Κύριε Σπυριδόπου, λέει είσαι υποψήφιος διδάκτορ του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Σας ανταμώνουμε στους χώρους της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου και θα ήθελα να σας ρωτήσω ποια είναι η γνώμη σας για αυτήν την σπουδαία βιβλιοθήκη που όπως πιστεύουμε επιτελεί έργο κνευματικό εθνικών διαστάσεων. Βλέπετε η κεντρική Βιβλιοθήκη του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου είναι μια βιβλιοθήκη που εκ των πραγμάτων εξυπηρετεί εδώ και πολλά χρόνια τους φοιτητές όλης της πανεπιστημιακής κοινότητας. Πάνω το σπουδαστήριο έχει πάρα πολλές θέσεις και είναι ανοιχτό πάρα πολλές ώρες μέσα στην ημέρα και μπορούν να εξυπηρετηθούν έτσι πολύ άνετα πάρα πολλοί άνθρωποι. Η ισότητα αφορά τώρα τον χώρο στον οποίο βρισκόμαστε τώρα αυτός είναι κυρίως για υποψήφιους διδακτωρές, μεταπτυχιακούς, με λιδέπ αλλά είναι πάρα πολύ σημαντικός όχι τόσο ως προς τον ΟΝΚΟ αν θέλετε ως προς την έκταση που έχει αλλά ως προς τη συλλογή. Έχει πάρα πολλά βιβλία, πάρα πολλά παλαιά βιβλία αλλά έχει και πάρα πολλά σύγχρονα. Και έτσι μπορεί να βοηθήσει, βοηθάει πάρα πολύ τους ερευνητές. Υπάρχει για σας ιδανική βιβλιοθήκη ή ποια θα ονομάζετε ιδανική βιβλιοθήκη. Ιδανικές βιβλιοθήκες εδώ στην Ελλάδα είναι σίγουρα η Εθνική Βιβλιοθήκη των Αθηνών και βεβαίως εφάμιλη της Εθνικής Βιβλιοθήκης των Αθηνών είναι αυτή η βιβλιοθήκη. Λέτε να υπάρχει ένα ανθρώπινο μέλλον όπου το βιβλίο θα αντικατασταθεί ως έντυπο από το ηλεκτρονικό βιβλίο. Αυτή η συζήτηση έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό βέβαια και απασχολεί πάρα πολλούς ανθρώπους στο αν και κατά πόσον η τεχνολογία αντικαθιστά τις ανθρωπιστικές επιστήμιες ή αν αντικαθιστά τον ίδιο τον ανθρωπισμό. Φαντάστηση σε όλη αυτή τη συζήτηση όμως είναι γεγονός ότι το βιβλίο δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να αντικατασταθεί στο σύνολό του μόνο από τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης. Διαβάζοντας τελικά, πού πηγαίνουμε? Διαβάζοντας τελικά μπορούμε να πούμε ότι κάθε μέρα από την νόση που αποκτούμε παίρνουμε από τα αιρεθίσματα εκείνα ο καθένας μας προσωπικά για να οδηγηθούμε πόσο πιο σύντομα και πιο γνωσσία για την πνευματική μας ολοκλήρωση. Όταν ένας τελικός χρήστης ενδιαφέρεται να ψάξει ένα τεκμήριο στη βιβλιοθήκη του Αριστοτελείου, η κεντρική πύλη για να κάνει την αναζήτησή του είναι το 3W LibAuth.gr. Είναι η κεντρική σελίδα της βιβλιοθήκης. Στο αντίστοιχο πλαίσιο βάζει τον όρο που αναζητά, έχει ιστορία της Ελλάδος και στο παράθυρο που εμφανίζεται βλέπει όλα τα διαθέσιμα τεκμήρια από όλες τις βιβλιοθήκες. Μπορεί να κάνει επιλογή κάποιας συγκεκριμένης βιβλιοθήκης, κάποιας συλλογής, κάποιας ημερομηνίας που μπορεί να τον ενδιαφέρει και μετά πηγαίνοντας στο αντίστοιχο link βλέπει που είναι διαθέσιμο σε ποια ράφια, δηλαδή σε ποια βιβλιοθήκη και με ποιους όρους το συγκεκριμένο τεκμήριο. Πληροφορίες για τη βιβλιοθήκη μπορεί να βρει στην αντίστοιχη σελίδα όπως το ωράριο, τα τηλέφωνα, επικοινωνίας και τα email και να προχωρήσει στο δανεισμό του βιβλίου που εντόπισε. Το Γραφείο Συστημάτων και Υποστήριξης Υπηρεσιών της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρεσης είναι αυτό που θα λέγαμε το Τμήμα Μηχανοργάνωσης, Υποστήριξης και Ανάπτυξης Υπηρεσιών της Βιβλιοθήκης. Πιο συγκεκριμένα, ασχολούμαστε με τη διαχείριση, παραμετροποίηση, συντήρηση, αναβάθμιση και εποπτεία όλων των συστημάτων και του λογισμικού της Βιβλιοθήκης που αφορούν σε υπηρεσίες. Για να δώσω ένα παράδειγμα, έχουμε 8 υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες στο κοινό, ενώ υπάρχουν και άλλες 20 που είτε είναι υπηρεσίες που αφορούν αποκλειστικά βιβλιοθικονόμους και χρησιμοποιούνται εσωτερικά, είτε είναι υπηρεσίες εφεδρικές, υπηρεσίες ανάπτυξης κτλ. Μεριμνούμε παράλληλα για την ασφάλεια των πληροφοριακών συστημάτων και των εδοδομένων των χρηστών μας. Σε συνεργασία με τα υπόλοιπα γραφεία της Βιβλιοθήκης αναζητούμε και αξιολογούμε τα διαθέσιμα εξειδικευμένα για βιβλιοθήκες λογισμικά που κυκλοφορούν στον κόσμο με σκοπό την ανάπτυξη νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και υποδομών, καθώς και την βελτίωση των υπαρχουσών. Αφιερώνουμε αρκετό χρόνο, κυρίως στην αποσφαλμάτωση αλλά και την ανάπτυξη κώδικα για τις ανάγκες της βιβλιοθήκης και εμπλεκόμαστε νεργά όπου το επιτρέπει ο χρόνος στις ομάδες ανάπτυξης αυτών των πακέτων λογισμικού που χρησιμοποιεί η βιβλιοθήκη με σκοπό την καλύτερη ενημέρωση αλλά και την παρέμβαση όπου μπορούμε στην εξέλιξη αυτών των πακέτων. Παρέχουμε τεχνική υποστήριξη, εκπαίδευση και καθοδήγηση στο προσωπικό της βιβλιοθήκης σχετικά με την χρήση των εφαρμογών και των υπηρεσιών. Εδώ να πούμε ότι οι περισσότερες υπηρεσίες που προσφέρει η βιβλιοθήκη έχουν από πίσω εξειδικευμένες ομάδες που παρέχουν υποστήριξη προς τους τελικούς χρήστες, ωστόσο σε μας καταλήγουν τα πιο τεχνικά, τα πιο σύνθετα ζητήματα και προβλήματα. Κεντρική βιβλιοθήκη και κέντρο πληροφόρησης του Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Μια εκπαιδευτική και πνευματική έπαλξη που προσφέρει πολύ δύναμο έργο αξιοποιώντας όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις. Μια βιβλιοθήκη ανοιχτό παράθυρο στον κόσμο των ιδεών, των επιστημών, των πνευματικών αναζητήσεων. Οφείλουμε να τιμούμε και να ευγνωμονούμε και όλους εκείνους που υπήρξαν προτεργάτες στην ιδέα της δημιουργίας της και όλους τους σημερινούς συνεχιστές αυτού του σημαντικού έργου. Μια βιβλιοθήκη όσο σύγχρονη κι αν είναι, είναι αυτό κυρίως, μια πνευματική συταποθήκη που θα τρέφει και στο μέλλον τους ανθρώπους που αναζητούν και διψούν για μάθηση. Μουσική Μουσική |