Μελέτη Περιβάλλοντος - Το σώμα μας - Δ' Δημοτικού Επ. 179 /

: [♪ Μουσική Γεια σας! Ονομάζομαι Παναγιωτοπούλη Σοφία και είμαι δασκάλα της Δετάρτης Δημοτικού. Σήμερα θα δούμε για το σώμα μας. Σας έχει τύχει ποτέ να βλέπετε κάποιον να έρχεται από μακριά, να μην μπορείτε να δείτε το πρόσωπό του ή να ακούσετε τη φωνή του, αλλά να έχετε καταλάβει ποιος είναι. Πολύ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Υπουργείο Παιδείας
Μορφή:Video
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων 2020
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=C-C0jfOcH_c&list=PLvLZ8duymN1Bdag3D9ibNaERK3A-nG3pI
Απομαγνητοφώνηση
: [♪ Μουσική Γεια σας! Ονομάζομαι Παναγιωτοπούλη Σοφία και είμαι δασκάλα της Δετάρτης Δημοτικού. Σήμερα θα δούμε για το σώμα μας. Σας έχει τύχει ποτέ να βλέπετε κάποιον να έρχεται από μακριά, να μην μπορείτε να δείτε το πρόσωπό του ή να ακούσετε τη φωνή του, αλλά να έχετε καταλάβει ποιος είναι. Πολύ ωραία! Συμβαίνει πολλές φορές αυτό. Γιατί συμβαίνει αυτό? Ωραία, αυτό συμβαίνει γιατί ο καθένας μας περπατάει με διαφορετικό τρόπο. Το σώμα μας είναι διαφορετικό όταν περπατάμε, όταν στεκόμαστε και όταν κινούμαστε. Θα πάμε στο φωτόδεντρο. Το φωτόδεντρο έχει μια πολύ ωραία δραστηριότητα. Μας λέει, βλέπουμε εδώ πέρα ένα σώμα και μας λέει ότι το σώμα μοιάζει, αλλά και διαφέρει από τα σώματα των άλλων ανθρώπων. Μοιάζει γιατί όλοι μας έχουμε ωστά μυς, αθρώσεις, δέρμα. Διαφέρει γιατί το ύψος μας είναι διαφορετικό, το βάρο μας, το χρώμα του δέρματός μας, τα χαρακτηριστικά του προσώπου μας, ο τρόπος που περπατάμε δεν είναι ο ίδιος για όλους, όπως ήδη είπαμε. Το σώμα μας, όπως βλέπουμε κιόλας, αποτελείται από το δέρμα. Το δέρμα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος, καλύπτει μάλλον όλο μας το σώμα. Δυρίσκεται περισσότερο εκτεθειμένο, είναι εύκολο να γρατσουνιστούμε, να κόψουμε το δέρμα μας ή να κάνουμε μία μελανιά, όμως πουλώνεται πάρα πολύ γρήγορα. Το δέρμα μας μας προστατεύει και διατηρεί σταθερή τη θερμοκρασία του σώματος. Επίσης με το δέρμα νιώθουμε τη ζέστη, το κρύο και τον πόνο. Πάμε να περάσουμε λίγο στα οστά. Πριν περάσουμε όμως στα οστά, θα ήθελα να γράψουμε για να θυμόμαστε κιόλας, από τι αποτελείται το σώμα μας. Το σώμα μας, όπως το είδαμε και στο φοντόδετρο το είπαμε, αποτελείται από το δέρμα που μού λησήπα. Εκτός από το δέρμα, είπαμε ότι έχει τα οστά για τα οποία θα μιλήσουμε. Έχουμε τους μης, που θα δούμε μετά τα οστά. Τις αρθρώσεις, για τις οποίες επίσης θα μιλήσουμε. Και επίσης έχει και πολλά όργανα, για τα οποία θα μιλήσουμε πολύ λίγο. Και θα μιλήσετε περισσότερο όταν πάτε στην πέμπτη στη φυσική σας. Θέλω να αγγίξετε όλοι τον αγκώνα σας. Αν αγγίξουμε τον αγκώνα μας, θα δούμε ότι ο αγκώνας μας είναι σκληρός. Το ίδιο και το κεφάλι μας, το χέρι μας, το πόδι μας. Ενώ αν αγγίξουμε κάποια άλλα μέρη όπως η κοιλιά μας, θα δούμε ότι είναι μαλακιά. Αυτό γιατί συμβαίνει. Γιατί στα μέρη που είπα πριν, όπως είναι ο αγκώνας, το κεφάλι, το χέρι, έχουμε τα οστά. Γι' αυτό και στα μέρη που υπάρχουν οστά είναι σκληρά. Τα οστά του σώματος αποτελούν τον σκελετό. Και εδώ έχουμε φέρει και ένα σκελετό μαζί μας. Τα κόκκαλα λέγονται οστά που είπαμε ότι έχει το σώμα μας. Και ο άνθρωπος έχει πάνω από 200 οστά. Τα οστά είναι καλυμμένα από μυς και δέρμα που έχουμε γράψει ήδη. Επίσης, τα οστά έχουν τις αρθρώσεις τις οποίες θα δούμε σε λιγάκι. Πρώτα, θέλω να κοιτάξουμε το σκελετό του ανθρώπου, ο οποίος χωρίζεται σε τρία μέρη. Έχουμε τον σκελετό κεφαλής, που ξέρετε πώς λέγεται το σκελετό σκεφαλής. Πολύ ωραία, λέγεται κρανείο. Έχουμε το σκελετό του κορμού, είναι αυτό εδώ το κομμάτι. Το οποίο αποτελείται από τη σποδηλική στυλή. Και αυτός εδώ λέγεται και θώρακας, είναι ο θώρακας. Έχουμε το τρίτο μας μέρος, που είναι ο σκελετός των άκρων. Έχουμε τα άνω άκρα, που είναι τα χέρια. Και έχουμε και τα κάτω άκρα, που είναι τα πόδια. Έχετε παρατηρήσει πώς ήσασταν στην πρώτη δημοτικού και πώς έχετε αλλάξει μέχρι τώρα. Πολύ ωραία. Να σας πω λοιπόν ότι τα κόκαλα μεγαλώνουν μέχρι την ηλικία των 20-25 χρόνων. Ο σκελετός αναπτύσσεται, δηλαδή αυξάνεται σε μέγεθος και σε βάρος. Θα παρατηρήσετε ότι πολλές φορές στα παιδικά δωμάτια έχουμε και μετράμε και το ύψος μας για να δούμε πόσο ψηλώνουμε. Τώρα, θα ήθελα να δούμε λίγο και μερικά οστά. Είπαμε εδώ που είναι η σπονδυλική στήλη μας. Στο χέρι μας εδώ αυτό το οστό είναι ο βραχιώνας. Εδώ στο θόρακα έχουμε τις πλευρές που μας λέει και το βιβλίο μας. Εμείς τα λέμε πλευρά κατά κυριολόγο. Εδώ είναι η λεκάνη. Εδώ είναι το μυριέο οστό που είναι και το μεγαλύτερο οστό στον άνθρωπο. Στο βιβλίο μας υπάρχει δραστηριότητα στην οποία μας ζητάει να μετρήσουμε το βραχιώνα, το μυριέο οστό. Και την κνήμη. Η κνήμη είναι αυτή εδώ. Και έχουμε ανάμεσα στο μυριέο οστό και στην κνήμη την επιγονατίδα. Τώρα, υπάρχουν κόκκαλα που είναι πολύ μικρά. Όπως τα οστά εδώ στα δάχτυλα που είναι πολύ μικρά. Και ήδη το μεγαλύτερο το έχουμε πει είναι το μυριέο μας οστό. Θα πάμε να δούμε λίγο τι συμβαίνει καμιά φορά. Σας έχει τύχει ποτέ να χτυπήσετε και καμιά φορά μπορεί το κόκκαλο να σπάσει, το οστό να σπάσει. Τότε θα πάμε στον γιατρό. Ο γιατρός για να δει τι έχει συμβεί στα κόκκαλα μας, μας βγάζει ακτινογραφία. Η ακτινογραφία δείχνει τον σκελετό μας και βλέπουμε τα οστά μας. Και σε περίπτωση που έχει σπάσει ένα οστό, συνήθως τα οστά που σπάμε είναι είτε το χέρι μας είτε το πόδι μας. Οπότε ο γιατρός μας το βάζει, μας το τοποθετεί σε γύψο για να μας το κρατήσει στη σωστή θέση. Και να σας πω ότι ακριβώς επειδή τα παιδιά αναπτύσσονται, τα οστά αποκαθιστούνται και πιο εύκολα από ότι αν σπάσει κάποιος ένας μεγαλύτερος άνθρωπος. Θα ήθελα λίγο να σκεφτείτε τι θα συνέβαινε αν στα χέρια και στα πόδια μας δεν είχαμε οστά. Αν δεν είχαμε οστά δεν θα μπορούσαμε να τα στηρίξουμε σε κάποια θέση ή να τα κινήσουμε. Θα ήθελα να ξαναπάμε λίγο στο φωτόδεντρο, που θα μας βοηθήσει να δούμε λίγο το σκελετικό μας σύστημα που μόλις είπαμε. Μπορούμε να σχεδιάσουμε το δέρμα, να κάνουμε μια γραμμή να δείξουμε ότι υπάρχει το δέρμα μας. Και φυσικά εδώ πέρα υπάρχουν και εμείς και αυτοί βοηθούν στην κίνηση που είπαμε πριν από λίγο. Πριν περάσουμε όμως τους μυς, θα περάσουμε στις αρθρώσεις που είπαμε, οι οποίες είναι πολύ σημαντικές γιατί τι κάνουνε. Οι αρθρώσεις συνδέουν τα ωστά μεταξύ τους. Όπως εδώ έχω συνδέσει το ωστό της κεφαλής με το ωστό του κορμού, της πανδηλικής στήλης. Έτσι συνδέονται και τα ωστά σε διάφορα μέρη του σώματός μας και βοηθούν στην κίνηση. Μια τέτοια άρθρωση είναι και εδώ ο όμος μας. Εγώ για να το συνδέσω, υπάρχει η κίνηση του χεριού που μπορούμε να κάνουμε έτσι για αυτή την κίνηση μας βοηθάει ο όμος μας. Άρα η άρθρωση του όμου. Εδώ ο σκελετούζος μας δεν μπορεί να κάνει την επόμενη μας κίνηση σε όλες τις κινήσεις. Μπορούμε επίσης να λυγίσουμε το χέρι μας και εδώ έχουμε την άρθρωση του αγγώνα. Μπορούμε να κουνήσουμε το πόδι μας και για να κουνήσουμε εδώ πέρα, έτσι που σκουνάω το πόδι μας, μας βοηθάει η άρθρωση που υπάρχει στο ισχύο στη λεκάνη. Μεταξύ μάλλον της λεκάνης και του Μυρίου Αγώστου. Εδώ είναι το ισχύο μας που μας βοηθάει σε αυτή την κίνηση. Η επόμενη μας άρθρωση είναι όταν λυγίζουμε το πόδι μας στο γόνατο ή άρθρος του γονάτου μας. Στο χέρι μας έχουμε πολλές αρθρώσεις, δύο με τρεις αρθρώσεις στα δάκτυλα του χεριού και μπορούμε και τα κινούμε. Και μία άλλη κίνηση που κάνουμε είναι με τη σπονδυλική μας στήλη που κάνουμε έτσι και κουνιέται η σπονδυλική μας στήλη. Οι αρθρώσεις λοιπόν ανάμεσα στους σπονδύλους εδώ που βλέπετε, που κουνιούνται και μας επιτρέπουν την κίνηση. Και οι αρθρώσεις όπως είπαμε μαζί με τους Μυς και τα Ωστά μας βοηθάνε στην κίνηση. Ο σκελετός έχει μεγάλη σημασία, είναι πολύ σπουδαίος γιατί μας δίνει στήριξη στο σώμα μας και σχήμα. Επίσης με τη βοήθεια των αρθρώσεων και των Μυών εκτελεί διάφορες κινήσεις και έχει και ένα άλλο πολύ σημαντικό ρόλο. Μπορεί και προφυλάσει πολύτιμα όργανα όπως είναι στο κρανίο μας μέσα είναι ο εγκέφαλος που τον προστατεύει. Στο θόρακα εδώ έχουμε και τους πνεύμονες, στην καρδιά είναι και άλλα όργανα. Και θέλω να σκεφτείτε τι θα συνέβαινε αν δεν τα προφύλαζαν τα Ωστά αυτά τα όργανα. Αν δεν τα προστάτευαν, επειδή αυτά τα όργανα είναι πολύ ευαίσθητα, θα κινδυνεύαμε, ίσως ακόμη να χάσουμε και τη ζωή μας αν τα χτυπούσαμε. Και ολοκληρώσαμε και τις αρθρώσεις μας και πάμε να περάσουμε στο τελευταίο μας μέρος που είναι ημείς. Όπως είπαμε εκτός από το σκελετικό, έχουμε και το μυϊκό μας σύστημα, για να μπορέσουμε να κάνουμε μια κίνηση που δείξαμε πριν. Να τεντώσουμε το χέρι μας, να ασκαρφαλώσουμε, να τρέξουμε, να παίξουμε. Σε κάθε μας κίνηση χρησιμοποιούμε τους μης. Οι μης δεν χρησιμοποιούνται όμως μόνο στην κίνηση, χρησιμοποιούνται και όταν είμαστε ξαπλωμένοι, μας βοηθούν να στηρίζουμε το σώμα μας. Να σας πω επίσης ότι πολλοί μης βρίσκονται σε συνεχή λειτουργία χωρίς να το καταλαβαίνουμε. Ακόμη να σας πω ότι το πρόσωπό μας έχει πολλούς μης και αυτοί μας βοηθάνε στο να χαμογελάμε και να κάνουμε και διάφορες εκφράσεις με το πρόσωπό μας. Το σώμα μας έχει πάνω από 650 μης, οι οποίοι διαφέρουν και αυτοί σε σχήμα, σε μέγεθος, για να κάνουμε ένα βήμα. Ξέρετε πόσοι συνεργάζονται ή μπορείτε να φανταστείτε περίπου πόσοι μης. Πολύ ωραία, 200 περίπου μης. Ενώ για να χαμογελάσουμε χρησιμοποιούμε περίπου 15 μης. Θα περάσουμε τώρα λίγο στο φωτοδεντρό μας, για να δούμε το μοιικό μας σύστημα. Μας λέει και βλέπετε και εδώ πέρα αυτό που σας είπα για τους 200 μης που μπορεί να σας φαίνονται πάρα πολύ, αλλά τόσοι είναι. Βλέπετε ότι όλο μας το σώμα είναι καλυμμένο με μης. Και θα ήθελα να προσέξουμε λίγο, να δούμε λίγο διάφορους μης. Έχουμε εδώ μπροστά τους θωρακικούς μης. Εδώ δηλαδή μπροστά στο θώρακα υπάρχουν θωρακικοί μης. Στο χέρι μας έχουμε τον δικέφαλο μης. Έχουμε τους σκυλιακούς που πολλές φορές γυμνάζουμε. Και στο πόδι μας εδώ πέρα έχουμε και τους τετρακέφαλους. Θα περάσουμε λίγο στην κίνηση του χεριού. Θέλω να κοιτάξουμε λίγο στο φωτοδεντρό. Μας ζητάει να κουνήσουμε, αν σύρουμε εδώ πέρα βλέπουμε πώς κουνιέται το χέρι. Θέλω να παρατηρήσετε τους μης. Όταν τεντώνουμε το χέρι τι συμβαίνει. Όταν το χέρι μας λοιπόν είναι τεντωμένο τι παρατηρείτε και στην εικόνα. Πολύ ωραία. Ο μης είναι χαλαρός και είναι και μαλακός. Ενώ αντίθετα όταν το χέρι μας είναι λυγισμένο, ο μης γίνεται πιο κοντός και πιο πυκνός. Και κατά συνέπεια και λίγο πιο σκληρός πολλές φορές. Στο μυικό μας σύστημα, όπως και γενικά στο σώμα μας, στην καλύτερη του λειτουργία και ανάπτυξη βοηθούν η σωστή διατροφή και η συστηματική άσκηση. Να σας πω ότι ο σκελετός είναι πάρα πολύ σημαντικός, γι'αυτό και πολλές φορές χρησιμοποιούμε εκφράσεις όπως ο σκελετός του αυτοκινήτου, όπου είναι αυτός που στηρίζει, που σ'αυτόν στήνεται το αυτοκίνητο. Έχουμε το σκελετό που χρησιμοποιούμε πολλές φορές και λέμε στην έκθεση, γιατί πάνω σε αυτόν στηριζόμαστε και γράφουμε. Και με αυτόν τον τρόπο δείχνουμε και πόσο σημαντικό είναι. Και πάμε να περάσουμε στο φωτόδεντρο, να δούμε πώς από το σκελετικό σύστημα στο οποίο βρισκόμαστε, περνάμε σιγά σιγά στο μυικό, βλέπουμε σιγά σιγά τους μυς να έρχονται να τους βλέπουμε, μέχρι να φτάσουμε στην τελική μορφή του μυικού συστήματος που είναι εδώ πέρα. Βλέπετε τους μυς μας. Να σας πω ότι είναι πολύ σημαντικό πριν από την άσκηση στη γυμναστική, όταν κάνουμε τη γυμναστική μας, να ζεσταίνουμε τους μυς γιατί μπορούμε να τραυματιστούμε. Και πρέπει να προσέχουμε και πάρα πολύ, γιατί εκτός από το σπάσιμο που είπαμε στα ωστά, μπορούμε να έχουμε κάποιο ράγισμα που επίσης μπορεί να μας πονάει λιγότερο από το σπάσιμο, αλλά έχουμε και άλλου είδους βλάβες που μπορεί να προκαλέσουμε και παραμορφώσεις. Δηλαδή αν το σπάσιμο δεν πάμε έγκαιρα, δεν το καταλάβουμε σε κάποιο μικρό όστος συνήθως, όχι στα μεγάλα ωστά, μπορεί να κολλήσει και να έχουμε κάποιο είδους παραμόρφωση. Έχουμε το πιο συνήθες που σας συμβαίνει πιο συχνά, που είναι να στραμπουλήξουμε το πόδι μας και αυτό λέγεται διάστρεμα και υπάρχει και η εξάθρωση. Αυτή συμβαίνει συνήθως είτε στο νόμο που δύσκολα συμβαίνει στην ηλικία σας και επίσης πολύ ευαίσθητα είναι και τα γόνατά μας τα οποία πρέπει να προσέχουμε. Αυτά είναι στα ωστά. Τώρα, είναι πολύ σημαντικό να προσέχουμε και τη στάση του σώματος μας, διότι αν δεν καθόμαστε όπως πρέπει, καμιά φορά στην καρέκλα σας που σας λέμε πρέπει να κρατάτε ίσα, την πλάτη μας, διότι υπάρχουν διάφορες βλάβες που φύλονται σε αυτήν την κακή μας στάση, όπως είναι για παράδειγμα η σχολείωση, η λόρδωση, η κίφωση και πρέπει να ακούμε πολύ προσεχτικά, ειδικά όσο είστε μικροί, γιατί από τώρα μαθαίνουμε τα σημαντικά πράγματα για να κρατάμε μια καλή στάση και μια σωστή συμπεριφορά για να έχουμε ένα δυνατό και γερό σώμα. Θυμάστε τι είπα ότι πρέπει να προσέχουμε για να έχουμε ένα δυνατό και γερό σώμα. Πολύ ωραία. Πρέπει να τρεφόμαστε σωστά, να κάνουμε γυμναστική και επειδή όπως σας είπα τα ωστά και όλα μας τα όργανα κατά συνέπεια αναπτύσσονται μέχρι τα 20 μας, 20-25 είναι τα ωστά που είπαμε αλλά και τα υπόλοιπα όργανα αναπτύσσονται, γι' αυτό και πρέπει να κοιμόμαστε αρκετά και νωρίς, διότι το βράδυ είναι κάποιες ορμόνες που μας βοηθάνε στην ανάπτυξή μας. Να σας πω ότι στο επόμενο μάθημα θα δούμε περισσότερα πράγματα για τη διατροφή μας και για το τι πρέπει να τρώμε. Σας ευχαριστώ πολύ που παρακολουθήσατε, ελπίζω να θυμόμαστε τα δύο συστήματα που είπαμε, το σκελετικό, το μήκο, να γνωρίζουμε τι είναι οι αρθρώσεις και φυσικά να ξέρουμε και λίγα πράγματα που είπαμε για το δέρμα και τα όργανα που υπάρχουν στο σώμα μας. Σας ευχαριστώ πολύ, καλή συνέχεια σε ό,τι κάνετε.