Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου Καλό μεσημέρι. Η τραγωδία που εκτυλίχθηκε στα Τέμπη έχει κλονίσει βαθιά την ελληνική κοινωνία, η οποία προσπαθεί να διαχειριστεί τα συναισθήματα πόνου, απόγνωσης, αγανάκτησης και οργής. Αυτό δεν είναι σίγουρα εύκολο και θα χρειαστεί χρόνος. Είναι […]: Καλό μεσημέρι. Η τραγωδία που εκτελήκτηκε στα Τέμπι έχει κλονίσει βαθιά την ελληνική κοινωνία, η οποία προσπαθεί να διαχειριστεί τα συναισθήματα πόνου, απόγνωσης, αγανάκτησης και οργής. Αυτό δεν είναι σίγουρα εύκολο και θα χρειαστεί χρόνος. Είναι όμως υποχρέωση όλου του πολιτικού προσωπικού αυτής της χώρας, από τη μια να ακούσει με προσοχή, με σεβασμό, με υπευθυνότητα τις απαιτήσεις της κοινωνίας και από την άλλη να συμβάλλει γόνιμα και ορθά έτσι ώστε οι Έλληνες πολίτες να πάρουν τις απαιτούμενες απαντήσεις και να δουν ότι αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα με ειλικρίνεια και αυτοκριτική αλλά και με αγώνα για την υπέρβασή τους. Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπι και άλλα αντίστοιχα περιστατικά στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν αποδεικνύουν τις δομικές παθογένειες στο κράτος μας. Αυτές όμως, για να είμαστε ειλικρινείς, δεν δημιουργήθηκαν μόνες τους ούτε το τελευταίο διάστημα. Προέκυψαν είτε από άστοχες ενέργειες, είτε από χρόνιες παθογένειες, είτε από παραλήψεις και διαφορεία. Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς και χρήσιμοι στον τόπο μας, χρειάζεται να μην κρυφτούμε πίσω από το δάχτυλό μας όσον αφορά τις αιτίες που μας έφεραν αντιμέτωπους με αυτό το πολύ δύσκολο παρόν. Η αλήθεια σώζει και χωρίς αυτή δεν μπορούμε να πάμε ούτε βήμα μπροστά. Η ελληνική κοινωνία απαιτεί πλήρη διαλεύκανση των αιτιών που προκάλεσαν το τραγικό δυστύχημα, αλλά και έμπρεχτες εγγυήσεις ότι δεν θα συμβεί ποτέ κάτι ανάλογο ή αντίστοιχο. Η κυβέρνηση έχει αναλάβει από την πρώτη στιγμή, χωρίς χρονοτριβή και προφάσεις, το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί και ζήτησε, πρώτος το έκανε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, συγγνώμη. Δεν μπορούμε, δεν θέλουμε, δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από μια σειρά ανθρώπινων σφαλμάτων, είπε ο Πρωθυπουργός. Και συνέχισε, τονίζοντας, θα επιμείνω ότι όσο σημαντικό είναι να δώσουμε χώρο στη θλίψη και στην οργή, άλλο τόσο δεν πρέπει να επιτρέψουμε αυτή να γίνει σπίθανος νέου διχασμού, γιατί είναι και αυτός μια όψη ενός νομίσματος που η χώρα μας έχει πληρώσει πολύ ακριβά στο παρελθόν. Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε ως προτεραιότητα την παροχή κάθε δυνατής στήριξη στους τραυματίες και στους συγγενείς των θυμάτων και ταυτόχρονα ανέλαβε μια δυτή δέσμευση. Πρώτον, απόλυτη διαφάνεια στην έρευνα και αμέριστη συνδρομή στις δικαστικές αρχές, ώστε να εντοπιστούν τα αίτια και να κριθούν δίκαια όσοι εμπλέκονται. Και δεύτερον, τη δρομολόγηση άμεσων πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της χρόνιας προβληματικής κατάστασης στο σηδειοδρομό μας. Σώτηρα αφορά το τελευταίο, την επανεκκίνηση δηλαδή των σηδειοδρόμων με ασφάλεια. Προχωρούμε σε πρωτοβουλίες, ο Πρωθυπουργός έχει ήδη επικοινωνήσει με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αλστρομ έτσι ώστε να έχουμε ολοκλήρωση του έργου της τηλεδιοίκησης το συντομότερο δυνατόν. Παράλληλα, υπάρχει συνεργασία με εμπειρογνώμονες της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να προσδιοριστούν και να προχωρήσουν άμεσα τα απαιτούμενα μέτρα ασφάλειας. Σε κάθε περίπτωση, για το επόμενο διάστημα θα έχουμε δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια και αν χρειαστεί θα περιοριστεί βραχυπρόθεσμα το μεταφορικό έργο. Παράλληλα, δρομολογούνται άμεσα ήδη προγραμματισμένες και εγκεκριμένες προσλήψεις του προσωπικού. Και επιπλέον, αυστηροποιείται με νομοθετική πρωτοβουλία το νομικό πλαίσιο που αφορά στις καταστροφές και κλοπές στο δίκτυο. Σε ό,τι αφορά τα αίτια του δυστυχήματος, η Κυβέρνηση ανέλαβε την ευθύνη να διασφαλίσει, στον βαθμό που την αφορά, ότι η έρευνα θα γίνει με απόλυτη διαφάνεια και με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα. Ήδη έχει συγκροτηθεί και έχει ξεκινήσει το έργο της, ανεξάρτητη επιτροπή εμπειρογνωμώνων, προκειμένου να διερευνήσει τις ενδεχόμενες διοικητικές παραλήψεις και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συνδυοδρομικών έργων. Στο μεταξύ, η δικαστική έρευνα που ξεκίνησε από την πρώτη στιγμή, αναβαθμίστηκε, καθώς το Δικαστικό Συμβούλιο Λάρισσα, στην ανέθεσε σε εφέτες ανακριτές και όπως αποδεικνύεται, αφενός εξελίσσεται με γρήγορους ρυθμούς και αφετέρου επεκτείνεται σε κάθε κατεύθυνση. Κι εγωνός πάντως είναι, ότι μετά από τα συγκλονιστικά ηχητικά ντοκουμέντα και τις μαρτυρίες που έρχονται στο φως για τα όσα διανόητα συνέβησαν το μηρέο εκείνο στις νοοτροπίες και παθογένειες που προφανώς δεν είναι τορινές αλλά διαιωνίζονται σε ένα τμήμα του στενού και ευρύτερου δημοσιοτωμαία στο βαθύ και αναχρονιστικό κράτος. Παθογένειες που πολέμησε και μίωσε η κυβερνησία μας, αλλά δεν μπόρεσε, και αυτό είναι ευθύνη μας, να εξαλείψει εξ ολοκλήρου και είναι αδύριτη ανάγκη να αντιμετωπιστούν στεναρά και πιο συντονισμένα, έτσι ώστε να εκλείψουν και αυτοί οι τελευταίοι θύλακες δομικής αντίδρασης στον εξοχρονισμό του κράτους μας. Ένα κράτος, το οποίο κατά καιρούς μπορεί να παίρνει διάφορα χρώματα, αλλά που παραμένει βαθύ, γιατί έχει δομηθεί επί δεκαετίες πάνω σε κατοστημένες νοοτροπίες, πάνω σε συστημικές αδράνειες και μικροπολιτικά τερτύπια και δυστυχώς πάνω σε ανεύθυνες συμπεριφορές. Είναι προτεραιότητά μας να τις αντιμετωπίσουμε αυτές τις συμπεριφορές και να χτίσουμε παντού δομές και υπηρεσίες που θα λειτουργούν με περισσότερη λογοδοσία, περισσότερη αποτελεσματικότητα, περισσότερη αξιοκρατία και περισσότερη αξιολόγηση. Αυτή, άλλωστε, είναι η πρώτη αναγκαία και απαραίτητη προϋπόθεση για να ανταποκριθούμε στο πάνδημο και ταυτόχρονα δραματικό έτημα, αυτό το ποτέ ξανά. Και η προϋπόθεση αυτή συνδέεται άμεσα με την υποχρέωση να αναλάβουμε όλες τις ευθύνες μας, χωρίς υπεκφυγές και χωρίς αυτοεξαιρέσεις. Κυβέρνηση έχει ήδη καταστήσει σαφή την πρόθεσή της να προχωρήσει, εφόσον το επιθυμούν, σε πλήρη ενημέρωση των πολιτικών αρχηγών και της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής. Για το σκοπό αυτό ο Υπουργός της Επικρατίας, αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών, ο κ. Γεραπετρίτης, απέστειλε την περασμένη εβδομάδα επιστολή προς τον Πρόεδρο της Βουλής και τον Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, με την οποία τίθεται στη διάθεση της Επιτροπής για ενημέρωση και συζήτηση. Το ίδιο έχει διεμινήσει θεσμικά και υπεύθυνα με επιστολές προς τους αρχηγούς όλων των πολιτικών κομμάτων. Θα ήταν άλλο στεδίμα στην κατεύθυνση που απαιτούν οι κεροί και αξιώνει η κοινωνία, η δημιουργική αντιπαράθεση και τελικά η σύνθεση απόψεων, προτάσεων και ιδεών και όχι η στήρα κομματική αντιπαράθεση. Τις ισχυρισμοί ότι φταίνε όλοι οι άλλοι, διαστρευλώσεις, ψέματα, συμψιφισμοί δεν χωρούν. Τώρα είναι η ώρα της αλήθειας και είναι η ώρα της αλήθειας για όλους. Με λύπη, όμως, διαπιστώνουμε, χωρίς δυστυχώς να εκπλησσόμαστε, ότι μέρος της αντιπολίτευσης δεν έρεται στο ύψος των περιστάσεων, ούτε των απαιτήσεων της κοινωνίας. Για την πολιτική δεν γίνεται χωρίς ειλικρίνεια και χωρίς ανάληψη ευθύνης. Για παράδειγμα ο κ. Σπίρτζης, επί τα 4,5 χρόνια υπουργός μεταφορών των κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ, εμφανίστηκε για να τοποθετηθεί 10 μέρες μετά το τραγικό δυστύχημα. Τοποθέτησή του συνιστά ένα θλιβερό μνημείο κινισμού, σύγχυσης και ψεμάτων. Τοποθέτηση αυτή συνοψίστηκε στο «Δεν φταίμε σε τίποτα εμείς». Είναι η κοινική γραμμή που υποστηρίζει ότι ευθύνες φέρνουν οι προηγούμενοι και οι επόμενοι. Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Σπίρτζης και η κυβέρνηση που υπηρέτησε κολλησιεργούσαν και δεν προώθησαν τα απαραίτητα έργα υποδομής και ξεχρονισμού των συνδροδρόμων ώστε να αναβαθμιστεί η ασφάλεια. Φαίνεται ότι πρέπει να έχει κανείς περίσσια θράσους για να ισχυρίζεται πως ο συνδροδρόμος λειτουργούσε ρολόι επί των ημερών της κυβέρνησης της ΣΥΡΙΖΑ και ήρθε η επόμενη κυβέρνηση για να τα διαλύσει όλα. Την ώρα αυτή η κομματική αντιπαράθεση δεν είναι αυτό που απαιτεί ούτε η περίσταση ούτε η κοινωνία. Ένα πράγμα όμως είναι η στάση ευθύνης, η αναγνώριση των λαθών, η αναζήτηση της αλήθειας και ένα άλλο είναι τα ψέματα και η διασπορά τους στο δημόσιο διάλογο. Τω μεταξύ η κυβέρνηση ανταποκρινόμενη στο ελάχιστο χρέος της πολιτείας έχει προχωρήσει σε μια σειρά μέτρων για τη στήριξη συγγενών και θυμάτων, των τραυματιών και των επιβαινόντων στη μοιραία μαξιωστυχία. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται σε 10 διαφορετικούς άξονες. Οι 10 αυτοί άξονες συνιστούν ελάχιστοι αλλά ταυτόχρονα απόλυτα οφειλόμενοι συνδρομή στους ανθρώπους που υπέστησαν τα πάνδυνα και που κυρίως καλούνται να συνεχίσουν τη ζωή τους με τις πληγές που τους άφησαν τα τραγικά αυτά συμβάντα. Ταυτόχρονα παρέχεται δωρεάνεξα δομικευμένη ψυχολογική υποστήριξη στις οικογένειες των θυμάτων, στους τραυματίες, στους επιβέννοντες, διαζώσεις και κατοίκων μέσα από το δίκτυο δομών ψυχικής υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας, καθώς και τηλεφωνικά μέσω της Εθνικής Γραμμής Ψυχολογικής Υποστήριξης 10.106. Επιπλέον, για την ταχεία και την άμεση εξυπηρέτηση των οικογένειών των θυμάτων, των τραυματιών και των επιβενών, δημιουργείται ειδική δομή και τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης και γρήγορης διακυπηρέωσης όλων των υποθέσεων για τα μέτρα που εξαγγείλαμε, αλλά και για κάθε συναλλαγή τους με το δημόσιο. Παράλληλα, να το πούμε και από αυτό το βήμα, παρακαλούνται οι πειβάτες που αγόρασαν εισιτήρια χωρίς να υποβάλλουν τα προσωπικά τους στοιχεία και αποχώρησαν από τον τόπο του δυστυχήματος χωρίς να αφήσουν στοιχεία επικοινωνίας, να επικοινωνήσουν με τις κρατικές αρχές και τη γραμμή αρρωγής προκειμένου να κάνουν χρήση των δικαιωμάτων αυτών. Έρχομαι τώρα σε μια σειρά άλλων ζητημάτων της καθημερινότητας. Το 4η Τετάρτη 15 Μαρτίου πρόκειται να καταβληθεί με εμβόλυμη πληρωμή η προκαταβολή για επικουρικές συντάξεις, η έκδοση των οποίων καθυστερεί. Θα είναι ίση με 100 ευρώ για κάθε μήνα καθυστέρησης της έκδοσης, για επικουρικές συντάξεις γύρα τους και για 50 ευρώ για κάθε μήνα καθυστέρησης της σύνταξης, για επικουρικές συντάξεις λόγω αναπηρίας, καθώς και για τον επιζώντα σύζυγο που ζητά να του χορηγηθεί επικουρική σύνταξη λόγω θανάτου. Δικαιούχοι είναι ασφαλισμένοι για τους οποίους έχει εκδοθεί η κυρία σύνταξη και θα πρέπει να έχουν συμπληρώσει κατά ελάχιστον 15 έτη επικουρικής ασφάλισης και να έχουν υποβάλει έτηση πριν από την 1η Ιουλίου του 2022. Μάλιστα, προκειμένου να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο η περίμετρος των δικαιούχων, το πλήθος των δικαιούχων, η υπουργική απόφαση επεκτείνεται το καταληκτικό χρονικό όριο της έτησης της 31 Δεκεμβρίου του 2022. Σημειώνεται ότι το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου εκδόθηκαν 43.000 επικουρικής συντάξεις σε σύνολο 80.000 που εκκρεμούσαν πάνω δηλαδή από τις μισές. Οι συντάξεις αυτές εκκρεμούσαν για μήνες ή και για χρόνια και για τις οποίες είχε ήδη εκδοθεί η κυρία σύνταξη. Παράλληλα, η Κυβέρνηση συνεχίζει το έργο που είχε εξαγγείλει, είχε αναλάβει για τη στήριξη των νέων. Μέσα στο Μάρτιο μπαίνουν σε εφαρμογή δύο πολύ βασικές δράσεις που αφορούν τους νέους, δύο πολύ βασικές δράσεις στο πρόγραμμα του «Σπίτι μου» για την παρουσία προσιτής και ποιοτικής στέγης στους νέους ανθρώπους. Είναι το πρόγραμμα χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων για νέους ηλικίας 25 έως 39 ετών και το πρόγραμμα κάλυψη για τη δωρεάν στέγαση ευάλωτον νέων ηλικίας 25 έως 39 ετών που είναι δικαιούχη του ελάχιστον εγγυημένου εισοδήματος σε ιδιωτικές κατοικίες με καταβουλή του ενοικείου να γίνεται από το δημόσιο. Σε ό,τι αφορά τη χορήγηση των χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων, διευκρινίζεται ότι η δικαιούχη είναι η νέη ηλικίας 25 έως 39 ετών κατά την ημερομηνία υποβολής της έτησης με ιττήσιο εισόδημα από 10.000 ευρώ ως το ώριο που προβλέπετε με συγχωρείτε για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης και δεν διαθέτουν ακίνητο κατάλληλο για τη στέγαση τους. Τα περίπου 10.000 δάνεια που θα εγκριθούν σε αυτή τη φάση μπορεί να φτάνουν μέχρι και 150.000 ευρώ, ενώ η τιμή του ακκινήτου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ με βάση το συμβόλιο αγοράς. Στο πρόγραμμα Κάλυψη για τη στέγαση ευάλωτων νέων με καταβουλή του ενοικείου από το δημόσιο στους ιδιοκτήτες, δικαιούχη είναι νέη ηλικίας 25 έως 39 ετών που είναι δικαιούχη του ελάχιστον εγγυημένου εισοδήματος. Στόχος σε αυτή την πρώτη φάση του προγράμματος είναι να στεγαστούν 3.000 νέοι με την αξιοποίηση τουλάχιστον 1.000 ιδιωτικών κατοικιών. Ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας. Κύριε Κπρόσωπα, σας άκουσα με προσοχή. Ακούω και τον πρωθυπουργό της τελευταίες μέρες να φωτογραφίζει κάτω σε ένα κομμάτι του δημοσίου στο οποίο, όπως λέτε κι εσείς, υπάρχουν φύλακες εις τέρισης, παθογενειών, διαχρονικών, τις οποίες η κυβέρνησή σας και η κυβέρνησή σας μάλλον δεν κατόρθωσε να θεραπεύσει τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Και διερωτόμαι αν θα ακούσουμε από σας συγκεκριμένα πράγματα για το συγκεκριμένο τομέα που θύγεται πρωτον εκλογών ή αν θα είναι μία ενήδη προεκλογικής εξαγγελίας, ένα πρόταγμα για την επόμενη τετραετία στο διαφορά την πιθανή νέα κυβέρνηση της νέας δημοκρατίας. Ευχαριστώ. Έχουμε πει πολλές φορές ότι δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από την αλληλουχία ανθρώπινων λαθών που οδήγησαν εκείνο το βράδυ στο τραγικό αυτό συμβάν. Τα όσα φέρνει στο φως τη δημοσιογραφική έρευνα, τα όσα προκύπτουν από τη δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη, μαρτυρούν την εκδήλωση μιας σειράς παθογενειών, μιας σειράς άσχημων νοσηρών νοτροποιών στη λειτουργία του κράτους, πιο συγκεκριμένα αυτό έχει την αντανάκλασή τους στη λειτουργία των συνδροδρόμων. Αντίστοιχες συμπεριφορές και αντίστοιχα συπτώματα είχαμε στο παρελθόν και σε άλλους δημόσιας οργανισμούς. Η Κυβέρνηση και τώρα και άλλες φορές στο παρελθόν συγκρούεται με τέτοιου είδους λογικές, σαφής προσανατολισμός μας, βασική μας προτεραιότητα είναι να έχουμε μεγαλύτερη ποιότητα, περισσότερη διαφάνεια, λογοδοσία, αξιοκρατία παντού στη λειτουργία του δημοσίου. Είναι σαφές ότι στο κομμάτι αυτό των συγκοινωνιών, στο κομμάτι αυτό του ΟΣΕ, δεν καταφέραμε να τρέξουμε με τους ρυθμούς που θέλουμε, δεν καταφέραμε να εξαλείψουμε αυτές τις παθογένειες που έρχονται από το παρελθόν. Άμεσα, χωρίς χρονοτριβή, θα γίνει ό,τι απαιτείται, έτσι ώστε να εκλείψουν τέτοιου είδους νοτροπίες, λογικές που παίξαν και αυτές τον ρόλο τους στο τραγικό αυτοσυμβάν. Κύριε Πόρτος, συμπληρωματικά για τις παθογένες που λέτε και για τις συμπεριφορές και τις νοτροπίες. Πώς είναι να το αντιμετωπίσετε συμπεριφορές και νοτροπίες όταν και ο κ. Τερεζάκης τώρα που βάλατε στον ΟΣΕ και ο άλλος ο κ. Παλιός που βάλατε στην ΕΡΧΟΣΕ είναι ήδη μέλη και συτελέχη του οργανισμού και μέσα ο κ. Παλιός είναι και μέλος οδηγητικός σύμβουλος. Ο κ. Τερεζάκης είναι σύμβουλος στον ΟΣΕ, είναι ενεργία. Αυτοί οι άνθρωποι τι θα κάνουν, τι τα παθογένες αντιμετωπίσουν που δεν μπορούσαν τα προηγούμενα χρόνια να αντιμετωπίσουν, πώς μέλη. Η αντιμετώπιση των παθογενειών είναι θέμα και συλλογικής κατεύθυνσης. Οι άνθρωποι αυτοί αποτελούν τις μεταβατικές διοικήσεις των οργανισμών την επόμενη μέρα. Ο κ. Τερεζάκης είναι ένας άνθρωπος γνωσμένου κύρους στο Συντηρόδρομο. Ο κ. Παλιός ήταν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Θα παίξουν το ρόλο των μεταβατικών διοικήσεων για το επόμενο διάστημα, όπως σας είναι ήδη γνωστό. Θα γίνει διεθνής διαγωνισμός με πολύ αναβαθυσμένα και αυξημένα στάνταρ, προκειμένου να προσελκύσουμε τους κατάλληλους ανθρώπους για να έχουμε ακόμα καλύτερη διοίκηση των οργανισμών αυτών στο μέλλον. Κύριε Κρόσω, αν κατάλαβα καλά είπατε ότι κληρονομήσατε παθογένειες παραλήψεις και λάθειο από το παρελθόν. Τέσσερα χρόνια δεν ήταν αρκετά για να τα θεραπεύσετε όλα. Γι' αυτό είχαμε αυτό που είχαμε. Από εδώ και στο εξής έχετε κάποιο σχέδιο με χρονοδιάγραμμα συγκεκριμένο για το πόσο θα σας πάρει να έχουμε έναν ασφαλή Συντηρόδρομο. Θα περιμένουμε άλλα τέσσερα χρόνια. Χρειάζονται οχτώ. Πόσα χρειάζονται? Πρώτα απ' όλα έχουν ανακοινωθεί συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την επανακίνηση των Συντηροδρόμων, σ' ό,τι αφορά πράγματα που μπορεί να γίνουν γρήγορα και άμεσα, για τη στελέχωση των βαρδιών με σταθμάρχες, με δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια, με τον περιορισμό του μεταφορικού έργου προκειμένου αυτό να γίνει, με την επαφή με ευρωπαίους εμπερογνώμονες και ειδικούς που και αυτοί θα συνδράμουν γενικότερα στην ανασυγκρότηση των ασυντηροδρόμων, με την επιτάχυνση των έργων υποδομής έτσι ώστε πολύ γρήγορα να έχουμε την παράδοση του συνολικού έργου που και αυτό η τεχνολογία θα συμβάλει στο να έχουμε ασφαλέστερους ιδρυθμούς και βέβαια πάντοτε υπάρχουν τα ζητήματα γενικότερης πολιτικής που έχουν να κάνουν με την αξιολόγηση του προσωπικού, με τον τρόπο διοίκησης και λειτουργίας των οργανισμών σε όλες τις μαθημίδες, για να μην φτάσουμε να ξαναβρεθούμε αντιμέτωποι με αυτά τα περιστατικά, τα συγκλονιστικά, τα πολύ απογοητευτικά που έρχονται στο φως της δημοσιότητας μέσα από διαλόγους που αποκαλύπτει η δημοσιογραφική έρευνα ή μέσα από πράγματα που ενδεχομένως περιλαμβάνονται στη δικογραφία. Πόσο γρήγορα θα προχωρήσει, και σας το ρωτάω, γιατί αποδείχτηκε από τους ακαριστικούς διαλούγους που ακούσαμε ότι υπήρχε τουλάχιστον ένας μυραίος σταθμάκης ο οποίος δεν είχε ιδέα για το πώς λειτουργεί το σύστημα. Αυτό σας συνέχεια στις ερωτήσεις των συναδέλφων. Ήθελα επίσης να σας ρωτήσω αν ο κ. Καραμαλής θα πάει στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στη Βουλή, όπως ζητάει ο ΣΥΡΙΖΑ. Και ένα σχόλιο σας για κάποιες δηλώσεις του κ. Σπίτζη στην Εφημερίδα των Συντακτών. Λέει ότι ευθύνεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη, επειδή προχώρησε στην ιδιωτικοποίηση, έδωσε ιδιώτες μέσος ΔΙΤ τα κομμάτια της συντήρησης, με αποτέλεσμα να κατάρρεψε στους ιδιωτρόμους. Πρώτα απ' όλα ό,τι αφορά το κομμάτι της αξιολόγησης και του μέχρι τώρα και το αν το πλαίσιο της εκπαίδευσης, της εξέτασης για να περάσει κανείς από τη φάση της εκπαίδευσης, στη φάση της τοποθέτησης στο πεδίο, είναι και αυτό κάτι που θα αξιολογηθεί μέσα και από την Επιτροπή των Εμπεριογνώμων, πρωτίστως από τη δικαιοσύνη. Να υπενθυμίσω ότι όλο αυτό το καθεστώς είναι ένα καθεστώς που λειτουργούσε με βάση στα πρωτόκολλα και το σύστημα εκπαίδευσης που είχε ο οργανισμός, τελευταία φορά που επικειροποιήθηκε, αυτό ήταν το 2019, αν δεν κάνω λάθος. Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να ελεγχθούν, αν γίναν όλα όπως έπρεπε κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης, αν γίναν όλα όπως έπρεπε κατά τη διάρκεια της εξέτασης της εκπαίδευσης, ποια στελέχη του οργανισμού ήταν εκείνα που διενέργησαν αυτές τις εξετάσεις και αν έγιναν όλα κατά γράμμα και σωστά, δεν θέλω να προδικάσω κάτι, εκ του αποτελέσματος προκύπτουν μια σειρά από αδυναμίες, οι οποίες αντανακλούν σε αυτές τις συνοτροπίες για τις οποίες σας μίλησα και προηγουμένως. Είναι προφανές ότι ο άνθρωπος αυτός δεν έπρεπε να βρεθεί μόνος του σε εκείνη τη βάρδια. Είναι προφανές ότι κάποιοι άμεσα προστάμενοι του δεν είχαν αξιολογήσει σωστά το αν θα μπορούσε να αξιοποιήσει τα τεχνικά μέσα και συγκεκριμένα το σύστημα παρακολούθησης και τη διοίκησης που βρισκόταν στη λειτουργία στη Λάρισα και είχε λειτουργήσει δύο ή τρεις φορές νομίζω νωρίτερα με τους σταθμάρχες της προηγούμενης βάρδιας. Όλα αυτά, επειδή βρίσκεται σε διαδικασία η δικαστική έρευνα, προφανώς και θα αποτελέσουν κομμάτια της, αλλά είναι πράγματα τα οποία μας θυμώνουν, προφανώς πρέπει να μας προβληματίζουν σε ό,τι αφορά τις νοοτροπίες που επικρατούσαν στο συγκεκριμένο οργανισμό. Για το θέμα του κ. Γαραμαλή δεν μπορώ να σας απαντήσω, ο κ. Γαραμαλής είναι βουλευτής Νέας Δημοκρατίας, θεωρώ ότι στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, που θα γίνει μια εκτεταμένη συζήτηση, και ο ίδιος πρέπει να προσέλθει και να καταθέσει τη δική του άποψη. Από εκεί πέρα, η γραμμή του κ. Σπίρτζη, προφανώς αισθάνθηκε την ανάγκη να δώσει μέσα σε δύο μέρες και δεύτερη στην ένδειξη, γιατί κατάλαβε και ο ίδιος ότι η πρώτη του, όχι μόνο δεν έδωσε απαντήσεις, αλλά νομίζω εξόργησε παραπάνω και δημιούργησε πολύ περισσότερες ερωτήματα, η βασική γραμμή παραμένει η ίδια για όλα αυτές, οι προηγούμενοι και οι επόμενοι. Πολίτες κρίνουν και ακούν. Κύριε Κρόσωπε, ο κ. Γεραπετρίτης ανέλαβε τη διοίκηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και την εποπτία των φορέων που υπάρχονται σε αυτό, χωρίς να ορκισθεί Υπουργός. Αποδέχεστε με αυτόν τον τρόπο το ασυμβάσιο του Υπουργού Επικρατίας, εξαιτίας της διευθυντικής θέσης του πατέρα της συζύγου, στην εταιρία Τέρνα. Τι απαντάτε στην κριτική περισσύγκρου συμφερόντων και αντισταγματικότητας. Δεν υπάρχει καμία αντισταγματικότητα. Ο κ. Γεραπετρίτης είναι Υπουργός Επικρατίας. Έχει διοριστεί Υπουργός Επικρατίας με το προεδρικό διάταγμα που ισκύει και για τους υπόλοιπους υπουργούς και για τους υπόλοιπους υπουργούς Επικρατίας, τον κ. Σουκέρτσο και τον κ. Πιερακάκη. Οι υπογραφές του Υπουργού Επικρατίας ανατίθεται από τον πρωθυπουργό. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένα θέμα της αγματικότητας. Δεύτερον ο κ. Γεραπετρίτης έχει κρατήσει για αυτό του ως αρμοδιότητα προφανώς το συντονισμό και τη διελεύκανση της συγκεκριμένης υπόθεσης και το νομοθετικό έργο και καμία άλλη υπογραφή η οποία ανασυνδέεται με πληρωμές, με αναθέσεις, με δημοπρασίες έργων, με οτιδήποτε έχει να κάνει με όλα τα υπόλοιπα. Δεν είναι γνωστό αυτό από το ΦΕΚ. Οι υπογραφές και οι αρμοδιότητες αυτές έχουν δοθεί στους δύο υπουργούς. Για ποιον λόγο έχει γίνει αυτό? Γιατί αυτός είναι ο ρόλος του κ. Γεραπετρίτη για το όσο διάστημα θα μένει στο συγκεκριμένο υπουργείο. Συντονισμός των ενεργειών που έχουν να κάνουν με τη διαλεύκανση της υπόθεσης του συνδροδρομικού δυστυχήματος και των ενεργειών για να επανεκκινήσει με ασφάλειο συνδροδρόμος. Ο κ. Σπίριτζ ήταν ξαφανισμένος για 10 μέρες. Θα σας θυμίζω ότι ο κ. Καραμαλής εξακολουθεί να είναι ξαφανισμένος μετά την παρέτησή του. Σας απάντησα. Ο κ. Καραμαλής έχει παρετηθεί και νομίζω ότι το επόμενο διάστημα έχει αναλάβει την πολιτική ευθύνη. Η ανάληψη πολιτικής ευθύνης δεν σημαίνει ότι φταίνει η προηγούμενη και η επόμενη και όχι αυτός. Προφανώς και έχει αναλάβει τις ευθύνες του και νομίζω ότι ο κ. Καραμαλής στο επόμενο διάστημα θα επιλέξει και αυτός να τοποθετηθεί. Η κριτική που κάναμε στον κ. Σπίριτζ δεν έχει να κάνει με αυτό. Ο κ. Ανδρουλάκης σε συνέντευξή του στο Ράδιο Θεσσαλονίκη είπε ότι η χώρα θα έχει κυβέρνηση μετά τις εκλογές. Να έχει τη σωστή κυβέρνηση. Ας αφήσει ο κ. Μητσοτάκης τα περί α-κυβερνησίας τον Ισοπρόεδρο Σπασώ και είπε ότι θέλει της κυβερνήσης συνεργασίας. Τι απαντάτε? Θα αλλάξω κι εγώ θέμα, μαζί με τον συναδελφό. Έχαμε κάποια περιστατικά βίας κατά πολιτικών τις τελευταίες ημέρες. Ξυλοδαρμό του κ. Βαρουφάκη, προπυλακισμό του κ. Βίτσα φέρνουν μνήμες μιας άλλης εποχής. Θα ήθελα το σχόλιο σας γι' αυτά τα φαινόμενα που έχουμε δει μέσα στη τελευταία 24 ώρα. Πρώτα απ' όλα καταδικάζουμε χωρίς αστερίσου και υποσημιώσεις αυτού του είδους ενέργειες. Οι οποίοι δεν χωρούν στην δημοκρατία μας αυτού του είδους η τυφλή βία, αυτός ο διχασμός, είναι κάτι που το έχει πληρώσει πολύ ακριβά η ελληνική κοινωνία στο παρελθόν. Όπως γνωρίζετε και η κυβέρνησή μας και το κόμμα μας έχει διαρκές ανοιχτό μέτωπο με όσους εκφράζουν ή με όσους υποκινούν αυτού του είδους τη βία. Θεωρείτε ότι κάποιοι προσπαθούν να επαναφέρουν τη χώρα σε μία κατάσταση 2012. Δεν θέλω να επεκταθώ παραπάνω. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι οι συμπεριφορές αυτές, η έκφραση και η υιοθέτηση της βίας, η περίπτωση ή η πιθανότητα αυτή η τραγωδία να μετατραπεί σε έναν ιδιότυπο εμφύλιο πόλεμο μεταξύ κοινωνίας και πολιτείας ή μεταξύ κοινωνίας και πολιτικής, είναι κάτι το οποίο το έχουμε ξαναζήσει στο παρελθόν, το μάθαμε και το πληρώσαμε. Και πρέπει όλοι να συμβάλλουμε με τον οποιοδήποτε τρόπο μπορεί ο καθένας έτσι ώστε να μην επιτρέψουμε σε κάποιους, αν υπάρχουν και έχουν αυτό το πράγμα στο μυαλό τους, να το πετύχουν για να το καταφέρουν. Κύριε Κρούσο, την περασμένη εβδομάδα αντεναπατώ με πέρα σε ένα νομοσχέδιο για τη διαχείριση των υδάτων. Κυβέρνηση δεν σκοπεύει να προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση του νερού, για να το πω απλά, και θα το κάνει αυτό πριν τις εκλογές, ή θα είναι ένα από τα θέματα που θα θέσει στην κρίση των πολιτών, ώστε να συνεχίσει μετά τις εκλογές, εάν βέβαια ως κερδίσει. Κυβέρνηση δεν σκοπεύει να προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση του νερού. Κύριε Πόσοπα, ήθελα να σας ρωτήσω τι γίνεται με τον κατώτατο το μισθό, θα έχουμε ανακοινώσεις μέσα στην εβδομάδα για το ποσοστό αύξησής του, και αν θα ισχύσει από πρώτη Απριλίου. Κύριε Πόσοπε, στην οικονομική εισαγγελία υπάρχει από τον Οκτώβριο του 2022 μηνυτήρια αναφορά εργαζόμενων για αναθέσεις συντήρησης μεταγωγικών αεροσκαφών σε 130, που την αύσε ιδιώτες με πλαστά πιστοποιητικά και για την επισκευή και συντήρησης μεταγωγικών αεροσκαφών. Μοιάζουν οι καταγγελίες ανατρεχιαστικά με αυτές των εργαζομένων του ΟΣΕ. Γιατί δεν έχει γίνει κάτι επί 6 μηνες? Πρέπει να ερωτηθεί οικονομική εισαγγελία. Δεν γνωρίζω. Είναι υπόψα στα δημοσιεύματα σας το ρίβιση. Έχετε ερωτήσει εσείς. Το συγκεκριμένο δημοσιεύμα δεν είναι υπόψη μου. Θα ενημερωθώ και θα σας πω. Όταν βρίσκεται στην οικονομική εισαγγελία δεν έχει κυβέρνηση να κάνει κάτι προς την κατεύθυνση αυτή. Θεωρώ ότι η οικονομική εισαγγελία θα το αξιολογήσει. Αλλά θα μελετήσω το δημοσιεύμα και θα επανέλθω. Κύριε Πρόεδρε, είχαμε κάποιες εξελίξεις στο τραπεζικό τομέα στην πέραν του Ατλαντικού πλευρά. Σας ανησυχούν οι ενδεχόμενες συνέπειες που μπορεί να έχει στην Ευρώπη και σε εμάς. Δεν φαίνεται να έχει οποιαδήποτε διασύνδεση, να δημιουργεί την οποιαδήποτε απειλή για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αυτό που έγινε με την συγκεκριμένη τράπεζα στους ΗΠΑ. Βεβαίως όλα αυτά τα πράγματα μετά την εμπειρία των τελευταίων χρόνων καταλαβαίνετε ότι τα παρακολουθούμε με λίγο πιο αυξημένη ευαισθησία από ό,τι στο παρελθόν. Αλλά πάντως δεν υπάρχει κάτι που να φαντάζει απειλητικώς ότι αφορά το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και την οικονομία, μας είπε μάση περιπτώσει τον κίνδυνο ενός συστημικού προβλήματος, της μετάδοσης ενός συστημικού προβλήματος, είτε στην Ευρώπη είτε στη χώρα μας. Μιλάμε συνεχώς για την εμπορευματική επαναλειτουργία μεταφορική με τη διακίνηση εμπορευμάτων στο τρένο. Επιβάτες πότε θα αρχίσει να ξαναδέχεται το τρένο, στα τέλη του Αυγούστου, μετά την τηλεδιοίκηση, το Σεπτέμβριο, από φθινόπωρο. Πώς θα γίνει το, υπάρχει κάποιο οργανόγραμμα, υπάρχει κάποια σκέψη για το πότε θα ξαναρχίσουν να μπαίνουν άνθρωποι μέσα στο τρένο. Δεν μιλάμε για εμπορευματική επανεκκίνηση, μιλάμε για συνολική επανεκκίνηση των σηροδρόμων, είτε αυτό αφορά το επιβατικό είτε αφορά το εμπορευματικό του κέντρο, έργο, το επόμενο διάστημα, συνολικά. Αυτή είναι η πραγματικότητα. |