: Καλησπέρα σε όλους, ευχαριστούμε που ήρθατε, είμαι ο Βασίλης Μάτσος, διφυδής έραυνας και ανάπτυξης των νόησης και μαζί με το Υπουργείο τα εννιά πιλοτικά σχολεία ξεκινήσαμε το 2017 τα σχέδια δράσης. Τα σχέδια δράσης είναι τα projects, ομαδικά projects των μαθητών, τα οποία υλοποιήθηκαν την περίσσινη χρονιά σε εννιά πιλοτικά σχολεία και θα σας πω κάποια λόγια έτσι λίγο πώς ξεκινήσαμε αυτή τη διαδικασία με τα σχέδια δράσης. Κάποιοι πιθανόν να γνωρίζετε το νόησης, κάποιοι όχι οπότε θα κάνω και μια γενικότερη εισαγωγή. Το νόησης λοιπόν είναι ένας φορέας με σχετικά μεγάλη ιστορία από το 1978 που ξεκίνησε σαν τεχνικό μουσείο Θεσσαλονίκης και από το 2004 βρίσκεται σε αυτές τις ωραίες εγκαταστάσεις. Εγώ είχα την τύχη να παρακολουθήσω αυτό το έργο από σχέδιο ακόμα κλείνοντας 22 χρόνια σε αυτό το φορέα. Το νόησης είναι ένα τεχνολογικό κέντρο στα πρότυπα Ευρωπαϊκών και Παγκόσμιων Μουσείων Τεχνολογίας και Επιστημών που προσπαθεί να εμπνεύσει κυρίως και μικρούς και μεγάλους να ενδιαφερθούν για τις ειδικές επιστήμες και την τεχνολογία. Αυτό λοιπόν σε 30 χρόνια δράσης περίπου έχει βοηθήσει στην κατεύθυνση αυτό που λένε STEM στο εξωτερικό, Science, Technology, Engineering και Mathematics, δηλαδή Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανολογία και Μαθηματικά. Και τα τελευταία χρόνια προσθέτουμε και το α στη μέση που είναι το arts, δηλαδή τέχνες και προσπαθούμε να βοηθήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση τη γενικότερη κατανοήση των επιστημών μέσα από μια σειρά αποδράσεις σαν αυτές που βλέπετε εδώ πέρα από πειράματα φυσικής και χημίας, πυραυλικό εργαστήριο, ρομποτική, θεατρικά εργαστήρια με θέμα τις επιστήμες και πάλι. Έχουμε κατασκήνωση, θερρή κατασκήνωση πόλης για τα παιδιά η οποία γίνεται κάθε καλοκαίρι τα τελευταία 10 χρόνια περίπου, ακουμπάμε και ανανεώσιμες πυκές ενέργειας και πολλές άλλες σε μια μεγάλη γάμμα ηλικιών, από προσχολικές ηλικίες μέχρι και παιδιά γυμνασίου ηλικίου με τα πιο επίκαιρα θέματα της ρομποτικής, του 3D printing και όλα αυτά που σχεδιάζουμε για τα επόμενα χρόνια. Επίσης εκτός από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες έχουμε επεκταθεί και σε παραγωγές ψηφιακές μια και διαθέτουμε κάποιες ειδικές αίθουσες όπως το πλανητάριο, ο προσωμιωτής, ο τριζιάστος κινηματογράφος και έχουμε αρχίσει δηλαδή τα τελευταία χρόνια να πατάμε και εκεί λίγο πόδι και κάναμε τη διαστημική αποστολή 101 η οποία είναι μια ζωντανή ξενάγηση με θέμα την αστρονομία και τα παιδιά στην συνέχεια συμμετέχουν σε κάποιο παιχνίδι το οποίο χρησιμοποιούν ασυρμάτες συσκευές για να ψηφίσουν να γίνει πιο διαδραστική η παραγωγή. Και υλικό για το διαδίκτυο έχουμε ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια μία σειρά κινουμένων σχεδίων οι οποίες είναι αυτοτελείς ιστορίες με ήρωες δυο παιδιά τον Οδυσσέα και τη Ζωή. Είναι ένα βοήθημα για την τάξη, κάποιοι καθηγητές το έχουν βρει χρήσιμο να κάνουν ένα διάλειμμα παρουσιάζοντας πρακτικά θέματα από εφευρέσεις ως έννοιες οι οποίες δεν είναι τόσο εύκολα κατανοητές, με αυτόν τον τρόπο να μπορέσουμε να τα περάσουμε στα παιδιά. Ένα πρόγραμμα που ξεκινάμε τώρα επίσης είναι τα εικονικά εργαστήρια, πολλά σχολεία πιθανόν να μην έχουν εργαστηριακούς πάγους ή εξοπλισμούς αλλά ίσως ο εικονικός τρόπος να βοηθήσει σε κάποιες περιπτώσεις, έχουμε προσωμιώσεις πειραμάτων και έχουμε τρεις περιοχές τη φυσική, οπτική, ηλεκτρισμό και θερμότητα, τρεις περιοχές, τις οποίες μικροί και μεγάλοι, είτε είναι σχολεία είτε όχι, μπορούν να εκτελέσουν πειράματα χρησιμοποιώντας λογισμικό το οποίο είναι ελεύθερα διαθέσιμο στην ιστοσελίδα μας. Αλλά αυτό το οποίο θέλω να σταθώ περισσότερο και έχει να κάνει είναι πιο κοντά στα σχέδια δράσης, είναι το πρόγραμμα τεχνομάθεια ίσως κάποιοι το γνωρίζετε, έτρεξε από το 1998 μέχρι το 2006, όχι σε επαγγελματικά λίκαια βέβαιος, αλλά ήταν σε κυριοσγενικά λίκαια της χώρας αλλά ήταν κάτι αντίστοιχο, πανελληνίως επίσης και συμμετείχαν έως 60 σχολεία τα οποία αναλάβανε τεχνολογικές κατασκευές ήταν σχεδόν αποκλειστικά τεχνολογικά projects και στο τέλος είχαμε μια πανηγυρική έκθεση αυτών των έργων και παρουσίασή τους όπως βλέπετε εδώ είναι από τον εκθεσιακό χώρο του νόησης πριν γίνουν οι μόνιμες εκθέσεις της αρχαίας τεχνολογίας και των αυτοκινήτων που έχουμε σήμερα. Ερχόμαστε λοιπόν το καλοκαίρι του 2017 να ανταποκριθούμε στην πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας το οποίο αναγνωρίζοντας την προσπάθεια που είχαμε κάνει στο πρόγραμμα Τεχνομάθεια ήταν ότι είμαστε ένας φορέας που θα μπορούσαμε να εξυπηρετήσουμε στην διαχείριση και τη διασύνδεση με τα σχολεία τη διαχείριση λοιπόν των σχεδίων δράσης γιατί εμείς κατά κάποιο τρόπο λαμβάνουμε τη χρηματοδότηση και μπορούμε να την κατανύμουμε στα σχολεία βοηθώντας παράλληλα διαβάζοντας τις προτάσεις τις οποίες θα υποβάλλεται να τις προσαρμόσουμε σε αυτά τα οποία ζητάει το Υπουργείο. Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε από το 2017 με κάποια πρόσκληση και περάσαμε στην πηλωτική φάση με τα εννιά σχολεία που αναφέρθηκε και η κυρία Κουλίνου προηγουμένως και σε αυτή τη φάση είμαστε να κάνουμε το άνοιγμα σε όλη τη χώρα, σε όλη την επικράτεια με 398 σχολεία καταλαβαίνουμε ότι θα είναι ένα δύσκολο βήμα από τα εννιά να περάσει στα 400 αλλά ελπίζουμε ότι και με το δυναμικό που έχουμε μια εξαιρετική ομάδα παιδιών που θα βρεθήσει στο έργο να ανταποκριθεί σε αυτή την πρόκληση. Και στο τέλος φυσικά αν καταφέρουμε να συγκεντρώσουμε αυτές τις καλές πρακτικές από τα σχέδια δράσης που θα υλοποιηθούν από τα σχολεία να μπορέσουμε να δημοσιοποιήσουμε προς τα έξω τα αποτελέσματα και να βοηθήσουμε στη δικτύωση των σχολείων μεταξύ τους. Τα εννιά πηλωτικά ήτανε κατανοημένα κατά κάποιο τρόπο στην Ελλάδα είχαμε πέντε σχολεία από την Αττική και κάποια σχολεία από την περιφέρεια όπως τη Χαλκίδα, τη Μητυλίνη και τον Λαγκαδά. Κάποιες φωτογραφίες από τα έργα τα οποία κάναν τα σχολεία πέρσι είχαμε πολύ ωραία παραδείγματα και πολύ καλή ενέργεια πραγματικά πέρσι από τα σχολεία και το ίδιο ελπίζουμε να γίνει και τη φετινή χρονιά παρόλο που το χρονικό διάστημα πέρσι ήτανε πάρα πολύ σύντομο πραγματικά με γραφειοκρατικές διαδικασίες καθυστέρησε το έργο και είχαμε μόνο δύο μήνες για να υλοποιηθούν τα σχέδια δράσης αλλά αν υπάρχει θέληση όλα γίνονται και χαρακτηριστικό είναι μια τηλεδιάσκεψη την οποία κάναμε μέσα στις διακοπές του Πάσχα και είχε πλήρη συμμετοχή από όλους τους καθηγητές των Πηλιωτικών Σχολείων ήτανε 11.30 το βράδυ πριν την Κυριακή του Θωμά από τα σπίτια μας. Τα έργα ήτανε και αυτά είχανε μια διαφορετικότητα δεν ήτανε μόνο τεχνολογικά projects ήτανε και με ευεστοποίηση για το περιβάλλον, κάποια για την επιχειρηματικότητα και κάποια σχετικά με τον πολιτισμό και τις τέχνες όπως βλέπετε σε αυτό το διάγραμμα. Τα παιδιά είναι οι πρωταγωνιστές όπως αναφερθήκαν και οι προηγούμενοι ομιλητές δεν υπάρχει μαγική συνταγή αλλά το κάθε σχολείο έχει τη δικιά του κουλτούρα και αυτό θα το δείτε κι εσείς καθώς υλοποιείται τα έργα. Εμείς είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε αυτά τα έργα και την υλοποίησή τους. Έχουμε κάνει μια ιστοσελίδα την οποία αναφερθήκαμε προηγουμένως θα βάλουμε και το link ξανά για να το δείτε και όσοι μας παρακολουθείτε ζωντανά από το διαδίκτυο. Υπάρχει μια πολύ καλή ομάδα ανθρώπων η οποία θα βοηθήσει και στο σχεδιασμό που θα κάνετε όσο και στην υλοποίηση και την ηλεκτρονική υποβολή. Αυτή είναι η ιστοσελίδα και ένα τηλεφωνικό νούμερο το οποίο αφού υποβάλλεται τα σχέδια μπορούμε να εξυπηρετούμε παρακολουθώντας την υποβολή και την υλοποίησή τους. Στη συνέχεια οι ομιλητές μας ο κ. Ταμπίζας ο οποίος είναι συντονιστής της ομάδας έργου η κυρία Κυδιακίδου που θα αναλάβει να σας δείξει κάποια ηλεκτρονικά αρχεία για την υποβολή και ο κ. Μπιλμπίλης ο οποίος θα σας παρουσιάσει λίγο την ιστοσελίδα και τον τρόπο που μπορείτε να υποβάλλετε τα έργα σας. Σας ευχαριστώ πολύ. Θα συνεχίσουμε με τους υπόλοιπους ομιλητές. |