: [♪ Μουσική Επίτυχη Μουσική Συντάδερτης Βασιλιάς Βασιλιάς Βασιλιάς Μουσική Συντάδερτης Μουσική Συντάδερτης Βασιλιάς' Γεια σας παιδιά, είμαι η Τώρα Τσιαγκάνη, είμαι δασκάλα... και είμαι μία από τις 4 συγγραφείς του βιβλίου της Γλώσσας Γράμματα, Λέξεις, Ιστορίες. Οι άλλες τρεις είναι η Ελένη Καρατζόλα, η Πόπη Κίρδη και η Δατιάνα Σπανέλη. Σήμερα λοιπόν θα κάνουμε ένα ταξίδι. Ένα ταξίδι γνωστό! Ταξιδεύω με το τρένο, τρέχω, τρέχω, τρέχω, τρέχω, τρέχω, τρέχω. Και ο αετός φωνάζει, και ο αετός φωνάζει, έτη τίνα, έτη τίνα, πάτα γάζι, πάτα γάζι. Ταξιδεύω, ταξιδεύω, ταξιδεύω με το τρένο, τρέχω, τρέχω, τρέχω, τρέχω, τρέχω. Και ο αετός φωνάζει, και ο αετός φωνάζει, έτη τίνα, έτη τίνα, πάτα γάζι, πάτα γάζι. Παιδιά, λοιπόν, όπως καταλάβατε θα ταξιδεύσουμε ακόμα μια φορά μαζί με το τρένο της φαντασίας μας που αλλού στον κόσμο του βιβλίου. Και αν θυμάστε έχουμε πει ότι στις μεγάλες ιστορίες πάντα κρύβονται μικρές μικρές ιστοριούλες. Αυτές λοιπόν θα ανακαλύψουμε μαζί. Πριν όμως ταξιδέψουμε χρειαζόμαστε τα εξής. Χρειαζόμαστε ένα τετράδιο και μια γόμα και ένα μολύβι. Τα περιμένω λοιπόν εγώ να τα φέρετε. Θα μετρήσω μέχρι το πέντε από μέσα μου για να μην σας μπερδεύω και να έχετε τον χρόνο να τα βρείτε. Αρχίζω. Ένα, δύο, τρία, πέσσερα, πέντε. Τα βρήκατε? Ωραία ξεκινάμε. Αν δεν τα έχετε βρει δεν πειράζει γιατί όπως ξέρουμε έχουμε εδώ τη φαντασία μας. Και η φαντασία μας είναι πάντα μαζί μας. Κατήστε λοιπόν άνετα στο κρεβάτι, στον καναπέ, στο χαλί με ένα μαξιλάρι και ξεκινάμε. Για να δούμε λοιπόν σήμερα τι περιπέτειες έχουν σκαρφιστεί οι ήρωες ζώα. Λοιπόν, για να δούμε τώρα πού είναι τα ζώα. Νομίζω ότι αρχίσανε πάλι τις καντελιά τους. Τι μας έχουν δώσει εδώ ένα μήνυμα για να βρούμε πού είναι. Σ, ο, λ, η, χ, ι, ο. Έχουν μπερδέψει τα γράμματα. Για να τα βάλετε στη σωστή σειρά και να δούμε πού βρίσκονται αυτή τη στιγμή τα ζώα και τι κάνουν. Σας αφήνω λίγο να το σκεφτείτε. Μπορείτε να το γράψετε στο τραδιό σας ή μπορείτε επίσης και να το πείτε δυνατά και να ακούσετε τη φωνή σας. Φύγαμε! Ένα, τρι, το βρήκατε? Για να τα βάλουμε στη σειρά εδώ τα γράμματα και αρχίζουμε. Σ, ο, λ, η, ο. Μάλιστα! Πού βρίσκονται λοιπόν τώρα οι φίλοι μας? Βρίσκονται στο σχολείο. Για να δούμε λοιπόν τι κάνουν στο σχολείο. Πηγαίνουν τα σχολείο στο ζώα. Συνεχίζεται λοιπόν η σκαντελιά. Τώρα έχουν μπερδέψει τις λέξεις. Πρέπει λοιπόν να βάλουμε τις λέξεις στη σωστή σειρά για να σχηματίσουμε την πρόταση και να δούμε τι κάνουν. Έτοιμοι! Είπαμε, μπορείτε ή να το γράψετε στο τετράδιο σας ή να το πείτε δυνατά και να ακούσετε τη φωνή σας. Δεν ξεχνάμε, βάζουμε τις λέξεις στη σωστή σειρά. Σας αφήνω λίγο χρόνο. Πάμε! Το βρήκατε? Για να δούμε παρακάτω. Θα συνεχίσουν τις σκαντελιά ή... Πάλι συνεχίζουμε. Δάσκαλος, ο σκύλος, ο είναι τάξης της πρώτης. Πάλι λοιπόν μπερδεμένες λέξεις. Δεν βγαίνει νόημα στην πρόταση. Για να προσπαθήσουμε να βάλουμε τις λέξεις στη σωστή σειρά και να δούμε τι μήνυμα μας δίνουν. Σας αφήνω πάλι λίγο χρόνο. Είπαμε, ή μπορείτε να το γράψετε στο τετράδιο, ή να το πείτε δυνατά και να το ακούσετε. Φύγαμε! Εντάξει, το βρήκατε? Εγώ συνεχίζω τώρα, για να δούμε. Όπως και περίμενα, πάλι μπερδέψανε τις λέξεις. Μαθαίνουν τα, τους, ζώα, ανθρώπους, για. Για προσπαθήστε πάλι ακόμα μια φορά να βάλετε τις λέξεις στη σωστή σειρά για να σηματιστεί η πρόταση. Και να δούμε τι μας λένε. Ξεκινάμε! Φύγαμε! Ωραία! Για να δούμε τελικά τι έκπληξη μας έχουν αυτή τη φορά οι φίλοι μας τα ζώα. Α, ωραία! Τα ζώα πηγαίνουν στο σχολείο. Ο σκύλος είναι ο δάσκαλος της πρώτης τάξης. Τα ζώα μαθαίνουν για τους ανθρώπους. Τι λέτε να είναι να μαθαίνουν για τους ανθρώπους, τι περιέργεια θα έχουν να μάθουν για μας. Για σκεφτείτε, έτσι λίγο, ένα δευτερόλεπτο. Και μπορείτε ή να το γράψετε στο τετράδιό σας, ή να το πείτε δυνατά και να το ακούσετε. Σας αφήνω ένα δευτερόλεπτο. Λίγο παραπάνω. Το βρήκατε, το γράψατε, για να δούμε. Μαθαίνουν λοιπόν για το σώμα του ανθρώπου. Μαθαίνουν για το κεφάλι. Μαθαίνουν για το λαιμό που ενώνει το κεφάλι με το σώμα. Για τα χέρια, πόσα χέρια έχουν, πόσα πόδια έχουν. Και όση ώρα μιλάει ο δάσκαλος, η σοκολάτα, σκέφτεται ένα παιχνίδι που παίζουν τα παιδιά. Για να δούμε λοιπόν τι σκέφτεται η σοκολάτα. Πέντε και πέντε δάχτυλα στα χέρια. Πέντε και πέντε δάχτυλα στα πόδια. Οι άνθρωποι έχουν στο σώμα τους... Για να δούμε λοιπόν τι σκέφτεται η σοκολάτα. Έχουμε πέντε δάχτυλα στο ένα χέρι μας. Και άλλα πέντε δάχτυλα στο άλλο χέρι μας. Έχουμε δύο πεντάδες. Δύο ομάδες από πέντε δάχτυλα η κάθε μία. Αν τα ενώσουμε αυτά όλα μαζί, κάνουμε δέκα δάχτυλα. Δηλαδή κάνουμε μία δεκάδα. Για σκεφτείτε, ποια άλλη δεκάδα έχουμε στο σώμα μας. Το μαντέψετε σωστά. Έχουμε τη δεκάδα με τα δάχτυλα των ποδιών μας. Άρα λοιπόν η σοκολάτα τι σκέφτηκε. Σκέφτηκε ότι στο σώμα μας πάντοτε έχουμε δύο δεκάδες. Μία δεκάδα τα δάχτυλα των χεριών μας... και μία δεκάδα τα δάχτυλα των ποδιών μας. Για να δούμε λοιπόν τι παιχνίδι παίζουν οι φίλοι μας. Εδώ ο Ορφέας, η Μαρίνα, ο Άρης, η Ιωάννα και ο Σαμπέρ. Ανακάλυψα λοιπόν ένα παιχνίδι που παίζουν με τις δεκάδες που έχουμε στο σώμα μας. Ξεκινάμε λοιπόν από τη δεκάδα που έχουμε στα δάχτυλα των χεριών μας. Μία δεκάδα Ορφέας. Άλλη μία δεκάδα στα δάχτυλα των χεριών της Μαρίνας. Άλλη μία δεκάδα τα δάχτυλα των χεριών του Άρη. Μία ακόμα δεκάδα τα δάχτυλα των χεριών της Ιωάννας. Και μία ακόμα δεκάδα τα δάχτυλα των χεριών του Σαμπέρ. Όλες λοιπόν οι δεκάδες που έχουν τα παιδιά στα δάχτυλά τους όλα μαζί είναι πέντε δεκάδες δάχτυλα. Κάθε δεκάδα, αφού είναι δεκάδα, πόσα θα έχει? Δέκα. Για να δούμε λοιπόν πόσα είναι όλα μαζί. Πανεύκολο για σας. 10 και 10, 20 και 10, 30 και 10, 40 και 10, 50. Οι πέντε λοιπόν δεκάδες είναι 50 δάχτυλα. Αν ενώσουν λοιπόν τα δάχτυλα των χεριών τους είναι 50. Για να δούμε αν παίξουν τώρα ένα παιχνίδι, το ίδιο παιχνίδι με τα δάχτυλα που έχουν στα πόδια τους. Μία δεκάδα λοιπόν στα δάχτυλα της Μαρίνας. Και έχουμε και τώρα και άλλη μία δεκάδα τα δάχτυλα του Άρη. Μία ακόμα δεκάδα τα δάχτυλα των ποδιών της Ιωάννας. Και άλλη μία δεκάδα τα δάχτυλα των ποδιών του Σαμπέρ. Έχουμε πάλι πέντε δεκάδες τα δάχτυλα των ποδιών της παρέας. Δηλαδή η μία δεκάδα είναι 10. 10 δάχτυλα, άλλα 10 δάχτυλα, 10 δάχτυλα, 10. Πάλι 10. Έχουμε λοιπόν, οι πέντε δεκάδες είναι 50 δάχτυλα. Έτσι λοιπόν μέτρησαν τα παιδιά και είπαν ότι αν ενώσουν όλα τα δάχτυλα, έχουν τα δάχτυλα των χεριών και τα δάχτυλα των ποδιών, έχουν 5 δεκάδες και 5 δεκάδες ίσον 10 δεκάδες. Και οι 10 δεκάδες μπορείτε να φανταστείτε πόσα δάχτυλα είναι. Είναι 50 δάχτυλα και 50 δάχτυλα μας κάνουν 100 δάχτυλα. 100 δάχτυλα λοιπόν. Έτσι λοιπόν μέτρησε η παρέα ότι αν ενώσει όλα τα δάχτυλα και τα δάχτυλα των χεριών και τα δάχτυλα των ποδιών, έχει 100 δάχτυλα. Αυτό λοιπόν το παιχνίδι τους το έμαθε η Ιωάννα, γιατί είναι ένα παιχνίδι που παίζει μαζί με τον παππού της. Μπορείτε κι εσείς λοιπόν να παίξετε αυτό το παιχνίδι με τις δεκάδες, με την οικογένειά σας, με τους φίλους σας. Δηλαδή αν η Ιωάννα μαζί με τον παππού της έχει 40 δάχτυλα όλα μαζί. Τι σημαίνει αυτό 40 δάχτυλα όλα μαζί. Πώς τα βρήκαμε, είπαμε ότι ο παππούς έχει 10 δάχτυλα στο χέρι, 10 δάχτυλα στο πόδι, 20 δάχτυλα. Και η Μαρίνα το ίδιο, 10 δάχτυλα στο χέρι και άλλα 10 δάχτυλα στο πόδι, 20. Και οι δύο μαζί έχουν 40 δάχτυλα άμα τα ενώσουν. Μπορείτε λοιπόν κι εσείς να παίξετε ένα τέτοιο παιχνίδι, είπαμε, ή με την οικογένειά σας ή με τους φίλους σας. Η γάδα λοιπόν όμως άρχισε να παρατηρεί τι άλλο υπάρχει στο σώμα του ανθρώπου. Δεν είναι μονάχα οι δύο δεκάδες που έχουμε. Η μία δεκάδα τα δάχτυλά μας και η άλλη δεκάδα των ποδιών μας. Άρχισε να παρατηρεί και το πρόσωπό μας. Για να δούμε λοιπόν στο πρόσωπό μας τι έχουμε. Για να βγάλω το τελειδιά μου για να φαίνεται καλύτερα. Πάμε, εδώ ξεκινάμε. Τι έχετε να καλύψει. Έχουμε ένα στόμα, μία μονάδα. Έχουμε μία μύτη, μία μονάδα. Πάμε τώρα να δούμε τι άλλο έχουμε. Έχουμε μία διάδα. Ποιο είναι η μία διάδα. Είναι τα μάτια μας. Τι άλλες διάδες έχουμε στο πρόσωπό μας. Για να καλύφτετες. Σας αφήνω μισό δευτερό λεπτό. Έχουμε πει είμαστε στη μία διάδα που είναι τα μάτια μας. Βρήκατε την επόμενη διάδα. Είναι τα φρύδια μας. Μία διάδα λοιπόν είναι τα φρύδια μας. Και τι άλλο έχουμε. Και άλλη μία διάδα που είναι τα αυτιά μας. Τέλεια. Άρα λοιπόν στο σώμα μας, όλο μαζί τώρα και στο κεφάλι μας και στο σώμα μας, στον κορμό μας, έχουμε δεκάδες, έχουμε μονάδες, έχουμε και διάδες. Για να δούμε τώρα η Σοκολάτα. Άρχιζε να παρατηρεί το δικό της σώμα και να σκέφτεται τι αριθμούς έχει το σώμα της. Για να δούμε τι συλλογισμούς κάνει. Τη τύνα. Τα τέσσερα πόδια μου πόσες διάδες είναι τα τέσσερα πόδια της γάτας. Για να δούμε. Δύο πόδια είναι τα μπροστινά. Άλλα δύο πόδια είναι τα πίσω. Είναι δύο διάδες. Είναι δύο διάδες δηλαδή. Είναι τέσσερα ποδαράκια. Οπότε απαντάει σωστά η τυτύνα. Απαντάει. Είναι δύο διάδες και έχεις και μία μονάδα. Ποια είναι η μονάδα ή ουρά. Θυμάσαι την λίτσα. Το σκουλίκι. Συνεχίζει. Τυτύνα. Έχεις τρία δάχτυλα σε κάθε πόδι. Στα δύο πόδια μαζί έχεις δύο τριάδες. Για να δούμε. Στο κάθε πόδι λοιπόν η τυτύνα έχει μία τριάδα. Μία τριάδα εδώ το ένα της ποδαράκης και άλλη μία τριάδα εδώ είναι το δεύτερό της ποδαράκης. Πόσα δάχτυλα έχουν μαζί. Έχει έξι δάχτυλα. Λοιπόν, να σας πω ένα μυστικό. Μπορείτε κι εσείς τώρα να παίζετε με τα ζώα. Δηλαδή να σκεφτείτε. Έχουμε ζώα που έχουν τέσσερα ποδαράκια. Είναι τα τετράποδα. Αν έχουν τέσσερα ποδαράκια δηλαδή, άμα το χωρίσουμε το τέσσερα σε διάδες πόσο έχουν. Μία διάδα τα προστινά και άλλη μία διάδα τα πίσω ποδαράκια τους. Δύο διάδες. Για να κάνουμε ένα μικρό προβληματάκι. Πάμε λοιπόν να φτιάξουμε τα ποδαράκια. Θα φτιάξω τέσσερις διάδες. Η τρίτη μου διάδα και η τελευταία μου διάδα. Λοιπόν, τι θέλω τώρα να δω. Θέλω να δω πόσο ζωάκια είναι. Γιατί βλέπω μόνο τα ποδαράκια τους, δεν βλέπω όμως καθόλου το σώμα τους. Οπότε τι πρέπει να σκεφτώ. Είπαμε ότι είναι ένα ζωάκι που είναι τετράποδο, που έχει τέσσερα ποδαράκια. Άρα λοιπόν, αν φτιάξω το σωματάκι του, είναι εδώ ένα ζωάκι και δεύτερο ζωάκι. Είναι λοιπόν δύο ζωάκια. Και τα δύο ζωάκια μαζί, αν ενώσουμε τα ποδαράκια τους, πόσες διάδες είναι. Μία και άλλη μία και άλλη μία και άλλη μία. Είναι λοιπόν δύο και δύο και δύο και δύο. Πόσο μας κάνει δύο και δύο και δύο και δύο. Δύο και δύο, τέσσερα. Τέσσερα και δύο, έξι. Έξι και δύο, οχτώ. Άρα τα δύο ζωάκια όλοι έχουν μαζί οχτώ πόδια. Για να δούμε όμως, εκτός από τα τετράποδα, όπως είναι ο σκύλος, το λιοντάρι, το ποντίκι και άλλα που θα σκεφτείτε εσείς. Υπάρχουν και άλλα που έχουν δύο ποδαράκια, όπως είναι η κότα που είναι τα πουλιά. Για σκεφτείτε τώρα αν εδώ είναι, ας πούμε, είναι μία καρδερή, είναι καρδερήνες. Η κάθε καρδερήνα έχει δύο ποδαράκια. Πόσες καρδερήνες είναι, για σκεφτείτε. Έχουμε μία διάδα, δεύτερη διάδα, τρίτη διάδα και τέταρτη διάδα. Έχουμε λοιπόν πάλι, δύο, μία καρδερήνα, μία καρδερήνα και άλλη μία καρδερήνα και άλλη μία καρδερήνα και άλλη μία. Δηλαδή έχουμε τέσσερις καρδερήνες, που οι τέσσερις καρδερήνες έχουν μαζί και αυτές οχτώ ποδαγια. Μπορείτε λοιπόν και εσείς τώρα στο σπίτι σας, μαζί με τους φίλους σας, την οικογένειά σας, τον παπά σας, τη μαμά σας, τον παππού σας, τη γιαγιά σας, να φτιάξετε τέτοια προβληματάκια. Με ζωάκια που έχουν τέσσερα πόδια ή με ζωάκια που έχουν δύο πόδια. Να τα ζωγραφίζετε και να παίζετε πόσες διάδες είναι, πόσα ζωάκια μπορεί να είναι, να τους δίνετε τα ποδαράκια και να ψάχνουμε να βρούμε πόσα ζωάκια είναι. Ή πόσα ζωάκια είναι όλα μαζί, πόσα ποδαράκια έχουν και να παίζετε. Όμως νομίζω αρκετά με την αρθμητική. Η Σοκολάτα έμαθε αρκετά. Πάμε τώρα εμείς να δούμε μετά την αρθμητική και τις διάδες, τις δεκάδες, τις μονάδες, τι κάνουν τα ζώα. Και πάμε να βρούμε. Αχ και ναμούνα, αχ και ναμούνα, αχ και ναμούνα χεινός. Αχ και ναμούνα χεινός, βουτίχτης αληθινός, στην άμμο να ξαπλώνω τα γκάφια μου να πλώνω. Αχ και ναμούνα χεινός, βουτίχτης αληθινός, στην άμμο να ξαπλώνω τα γκάφια μου να πλώνω. Όπως λοιπόν καταλάβατε τα παιδιά κάνουν μουσική. Και έτσι λοιπόν κάνουν το αγαπημένο τους τραγούδι, Αχ και ναμούνα χεινός. Όμως εκτός θα το ακούσανε σκεφτήκαν να κάνουν κάτι άλλο, να γράψουν ένα καινούριο τραγουδάκι. Έτσι σκέφτηκαν το εξής, Αχ και ναμούν ποντικός, παχουλός και κρυζοπός. Στο τυράκι να ξαπλώνω, τα μουστάκια μου να πλώνω. Μπορούμε όμως να χρησιμοποιήσουμε και τις άλλες λέξεις. Αχ και ναμούν λαγός, παχουλός και δυνατός, στο δάσος να ξαπλώνω, τα αυτάκια μου να πλώνω. Μπορείτε λοιπόν κι εσείς τώρα να φτιάξετε είτε το δικό σας σπηματάκι, ή να φτιάξετε ένα βιβλίο με ιστοριούλες που να λέει Αχ και ναμούν. Ας πούμε Αχ και ναμούν αετός. Να πετώ ψηλά στον ουρανό. Μπορείτε να σκεφτείτε ένα άλλο ζώο που θέλετε να είστε. Αχ και ναμούν ψάρι. Να κολυμπώ στον οκεανό. Και μπορείτε να γράψετε για όσα ζωάκια θέλετε, τι θα μπορούσατε να κάνετε. Και μετά μπορείτε να γράψετε όλα αυτά, να τα κάνετε ένα ωραίο βιβλίο. Πώς θα το κάνετε το βιβλίο? Να κάνετε το εξώφυλλο. Το κάνω λίγο πιο μεγάλο το εξώφυλλο. Αυτό είναι ένα χαρτί που είναι το εξώφυλλό σας. Θα γράψετε το τίτλο, αχ και ναμούν. Θα γράψετε το συγγραφέα, ποιος το έχει γράψει το βιβλίο αυτό. Συγγραφέας, το όνομά σας. Και αφού δεν βάλετε και εικόνες, να γράψετε και εικονογράφος. Μπορεί ο εικονογράφος να μην είσαστε εσείς. Να είναι ένας φίλος σας, να είναι κάποιος. Η αδελφή σας ή ο αδελφός σας, να είναι η μαμά σας, να είναι οποιοσδήποτε. Και αφού μαζέψετε όλες τις σελίδες του βιβλίου που έχετε κάνει, μπορείτε να κάνετε εδώ πέρα δύο τρυπούλες, όπως έχω κάνει εγώ με τα παιδιά από την τάξη μου. Να βάλετε και μια κορδελίτσα και έτσι να κάνετε το δικό σας βιβλιαράκι. Αχ και να μου! Σας ευχαριστώ πάρα πολύ που ήσασταν μαζί. Ελπίζω να διασκεδάσατε και να τα πούμε την επόμενη φορά. Γεια σας, γεια σας! |