: ΟΒΟΙ ΠΣΤΚΕΙ Cake Γεια σας, παιδιά! Είμαι η κυρία Τίνα. Μαζί θα ασχοληθούμε με δυο σύμφωνα... όπως βλέπετε και στον πίνακα, που συνήθως μπερδεύονται. Το ένα μπαίνει στη θέση του άλλου, είτε όταν μιλάμε, είτε όταν γράφουμε. Έχουν δύο μικρές ιστορίες. Αυτές οι ιστορίες ελπίζουν να μας βοηθήσουν να μην τα μπερδεύουμε πια. Για να δούμε, η ιστορία του φ. Μια μικρή χάρη θέλω από σας. Όταν ακούτε αυτό το γραμματάκι, θέλω να το λέτε μαζί μου. Θα σταματάω εγώ και θα το λέω πολλές φορές για να με προλαβαίνετε. Σύμφωνοι? Ο φάνης και η φανή φυσάνε δυνατά για να ανάψει η φωτιά. Η φανή όμως φυσά με λάθος σύμφωνο. Δεν ακουμπά τα δόντια της τα πάνω. Στο κάτω χείλος απαλά, παρά τη γλώσσα της δαγκώνει. Και ένα άλλο σύμφωνο ακούγεται δειλά. Θα ανάψει άραγε η φωτιά αν η φανή δεν μάθει να φυσά. Για να δούμε. Φάνη φοβάμαι και κρυώνω. Φυσά ο αέρας δυνατά. Φανή φυσάει, μα μη σε νοιάζει, τώρα θα ανάψω τη φωτιά. Φύσα φάνη δυνατά, δεν ανάβει η φωτιά. Φανή φύσα κι εσύ να φυσήξουμε μαζί. Ετοιμάζεται η φανή να βοηθήσει η ροφάνη να φυσήξουν. Μάλλον δεν διάλαξε το σωστό γράμμα, όπως βλέπετε. Δεν φύσας φανή σωστά με της θάλασσας το γράμμα, σαν αύρα ακούγεσαι θαλασσινή. Δες πως φυσάω εγώ σαν βοριάς, σαν φυσερό. Το κάτω χείλος μου δαγκώνω άπαλα και γίνομαι αέρας που φυσά. Η φανή προσπάθησε, έβαλε τα πάνω δόντια της στο κάτω χείλος και άρχισε να φυσά. Φανή άναψε η φωτιά, πω πω φωτεινή φωτιά μεγάλη, πω ζεστάθηκα και πάλι. Φύσηξε σωστά σαν άνεμος φανή, γι' αυτό η φωτιά είναι φωτεινή. Ας διαβάσουμε όλοι μαζί συλλαβές και ψευδολέξεις και ψευδοσυλλαβές. Περίεργες συλλαβές, περίεργες λέξεις αλλά και λέξεις κανονικές, αληθινές. Θέλω όμως τώρα μαζί μου να διαβάζετε με ρυθμό. Θα ακολουθείτε εμένα. Έτοιμοι? Πάμε! ΦΑ, ΦΟ, ΦΕ, ΦΗ, ΑΦΑΕΦΕΙΦΗ, ΩΦΟΥΦΟΥΦΗ, ΦΤΑ, ΦΛΕ, ΦΡΙ, ΦΤΟΥ και βγαίνω. ΦΝΟ, ΥΦΛΕ, ΩΦΤΕ, ΥΦΝΑ, ΆΦΡΟΥ, ΦΟΤΙΑ, ΦΕΝΚΑΡΗ, ΦΑΝΕΛΑ, ΦΟΝΔΩΣΕ, ΦΙΤΕΙΛΗ, ΕΦΕΡΑ, ΚΑΦΕΣ, ΤΡΟΥΦΑ, ΡΑΦΤΙΣ, ΑΛΦΑΒΙΤΑ. Τα έχουμε καταφέρει μια χαρά. Φυσήξαμε, νομίζω, όλοι πολύ καλά. Έχετε κουράγιο στα πνευμόνια σας! Είστε εντάξει? Πάμε να δούμε τώρα την ιστορία του, τη θαλασσινή ιστορία. Ο θύμιος θέλει θάλασσα. Θαλασσινό αέρα. Θαλασσοπόρος θέλει να γεννεί, θάλασσες να ρμενίζει. Θέλει θαλασσοπούλια, θαλασσόχορτα, θαλασσινές χελώνες, βουτιές σε θαλασσοσπηλιές, δίπλα σε θαλάσσιες ανεμώνες. Οι φίλοι του η Θεανό κι αυτή τη θάλασσα αγαπά. Και πάντα του θυμίζει όταν αυτός μιλά της θάλασσας το πρώτο γράμμα να προφέρεται σωστά. Δαγκώνοντας τη γλώσσα του στην άκρη απαλά. Πάμε μαζί. Μη δαγκώσετε πολύ δυνατά τη γλώσσα σας. Γιατί λέει πως είναι σαν να ακούει την απαλή θαλάσσια αύρα να φυσά. Μύρισε θάλασσα, παιδιά, ε! Για να δούμε τι λέει ο θύμιος του φίλου του τη Θεανό. Θεανό, θέλεις να δεις μια φαλασσογραφία. Πώς, φαλασσογραφία. Γελάει, Θεανό. Θάλενες στη θάλασσα θα έχει ζωγραφιά θύμιο. Αχ θύμιο, ξέχασες τη γλώσσα σου στην άκρη να δαγκώσεις απαλά. Έλα ας το κάνουμε μαζί σωστά. Θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ, θ. Για να δούμε, ο Θείμιος. Τα κατάφερε! Θεανό! Το λέω σωστά! Θες τώρα να τη δεις, τη Θαλασσογραφία! Εύγε, Θείμιο! Γι' αυτό άκουσα της θάλασσας την απαλή την αύρα να φυσά. Ας φυσήξουμε, παιδιά, όλοι μαζί! Να μυρίσει η θάλασσα! Και τώρα διαβάζουμε όλοι με ρυθμό. Είστε έτοιμοι? Σα, σε, θη, θο, θου, άσα, έσε, ήση, όθο, ούθου, θλε, θρο, θμε, θνη, θρου. Δεν σας ακούω όλους! Πιο δυνατά! Άθλοι, έθρου, ήθνοι, ούθμε. Μπερδεύετε τη γλώσσα σας λίγο, ε! Έθρα. Πάμε τώρα, κανονικές λεξούλες. Θάμνος, θερίζω, θυμωμένος, θόρυβος, καθαρό, λάθος, παραμύθι, αριθμός, ανθίζω. Ωχ, το άκουσα λίγο λάθος! Πάλι ξαναδείτε η τελευταία λεξούλα. Ανθίζω. Μπράβο παιδιά, καλά τα καταφέραμε! Όταν είναι μόνα τους στη λέξη, πολύ ωραία φυσήξαμε και άναψε η φωτιά και ακούσαμε και τη θαλασσινή την άβρα να φυσά. Όταν βρίσκονται όμως μαζί στην ίδια λέξη, εκεί μπερδευόμαστε, πρέπει να προσέξουμε. Να μιλάμε αργά, θα περιμένω να με προλάβετε. Ας διαβάσουμε προσεκτικά. Κοιτάξτε με στο στόμα. Φθινόπωρο, φάρμακα από θήκη, φθινός, φθορά, φύλαθλος, θρέφω, θερμοφόρα, θεοφάνια, θεατρόφυλος. Μπράβο παιδιά! Και τώρα, ώρα για γέλια. Το παιχνίδι με τα κορακίστικα. Πόσοι από εσάς μιλούν κορακίστικα? Δεν το ξέρετε αυτό το παιχνίδι. Α, είναι πάρα πολύ διασκεδαστικό. Εγώ θα λέω τη λέξη κανονικά, όπως την ξέρουμε, τη λέξη που χρησιμοποιούμε όλοι στον προφορικό μας λόγο, αλλά εσείς θα μου αναποδογυρίζετε τις λαδές και θα ακούγετε μια ψευδόλέξη. Μια λέξη που δεν υπάρχει στα αλήθεια, αλλά θα μας βοηθήσει στη γλώσσα. Θα εξασκηθούμε να λέμε ωραία και σωστά τα γράμματα που μπερδεύουμε. Είστε έτοιμοι? Φάτσα. Πώς? Τσαφά. Τσαφά. Μμμ, βάλετε λάθος τον τόνο. Έτοιμοι για την επόμενη? Φακί. Κίφα, παιδιά, κίφα. Δεν έχετε συνηθίσεις στα κορακίστικα. Θα μιλάτε κορακίστικα στο σπίτι, για να μπερδεύονται οι γονείς. Φυσό. Σόφι. Μπράβο, παιδιά. Φουντούκι. Τρεις συλλαβές. Πώς? Κιντούφου. Έτσι όπως την άλλαξα κι εγώ. Για πες εσύ, ναι, θέλεις να την πεις και διαφορετικά. Πώς δηλαδή? Κιφούντου. Μπράβο! Σε λίγο θα μιλάμε κορακίστικα. Συνεχίζεται το παιχνίδι. Ψάθα. Θαψά. Μπράβο, παιδιά. Θέλω. Για να σας ακούσω. Λωθέ. Όχι! Λωθέ. Μπράβο! Σπαθή. Πώς? Πιο δυνατά δεν ακούγεστε. Μη φοβάστε, θα το πείτε σωστά. Δαγκώστε τη γλώσσα. Θύσπα. Μπράβο! Και τώρα η θάλασσα. Θάλασσα. Πώς? Λασαθά. Μπράβο, παιδιά. Εσύ εκεί, στη γωνία, θέλεις να το πεις διαφορετικά. Ε, βέβαια μπορούμε αφού είναι τρεις συλλαβές. Λαθάσα. Ωραία. Και αλλιώς. Πώς? Σαθάλα. Μπράβο, παιδιά. Ωραίο το παιχνίδι με τα κορακίστικα. Χαίρομαι που σας αρέσει. Και τώρα ήρθε η ώρα να φτιάξουμε τις δικές μας ιστορίες. Έστω και μικρές προτάσεις. Μικρές-μικρές ιστοριούλες. Θα περιμένω πρώτα να ακούσω τις δικές σας και μετά θα σας δείξω τη δική μου. Οι λέξεις είναι έτοιμες. Πάμε όλοι μαζί να διαβάσουμε αυτές που έχουν... Φυσίξτε. Φρόσω. Φρούτα. Μπράβο! Δελφίνι. Προσοχή! Όταν είναι στη μέση το φ... Περδευόμαστε πιο εύκολα. Φράουλες. Η κεποχή τους. Πάμε να δούμε τις λέξεις με θ... Χρυσάνθι. Ωχθι. Θέλω. Γενέθλια. Και τώρα σας αφήνω ένα λεπτό να σκεφτείτε. Μπορούμε να ξεκινήσουμε με προτάσεις. Θέλω όμως να ανακατεύετε λέξεις και από τη μία στήλη και από την άλλη. Θέλω να έχουμε και λέξη με φ... Και να φυσάμε. Και με φ... Και να ακούγεται απαλά η θελασσινιάβρα. Για πες με συμμετοσγουρά μαλάκια. Η φρόσο και η χρυσάνθι... περπατάνε στην όχθι του ποταμού. Πάρα πολύ ωραία! Θέλες τρεις λέξεις. Μπράβο! Άλλος με περισσότερες. Ναι. Η φρόσο το δελφίνι... Ω, τι ωραία! Έδωσες όνομα στον δελφίνι. Η φρόσο το δελφίνι... Ναι, πιο δυνατά λίγο. Θέλει να τρώει συνέχεια φράουλες. Τι ωραία! Φανταστείτε ένα δελφίνι να τρώει φράουλες. Πάρα πολύ ωραία! Άλλος... Μια προτασούλα. Ναι, για πες μου εσύ ξανθούλα. Η Χρυσάνθι έχει γενέθλια και κάλεσε τη φίλη της τη φρόσο. Χαίρομαι γιατί χρησιμοποίησες και μια λέξη που δεν υπάρχει εδώ. Δεν πειράζει ακόμη καλύτερα. Μπράβο παιδιά! Για να δούμε τώρα την ιστορία. Ας τη διαβάσουμε μαζί. Τα γενέθλια της φρόσος. Έχει και τίτλο. Πάντα στις μικρές σας ιστορίες να βάζετε ένα τίτλο στο τέλος. Για να είστε σωστής συγγραφής. Η Χρυσάνθι μάζεψε φράουλες από την όχθη του ποταμού, γιατί θέλει να φτιάξει ένα γλυκό για τα γενέθλια της φίλης της τη φρόσος. Η φρόσο είναι πρωταθλήτρια στο κολύμπι. Κολυμπάει σαν δελφίνι και το αγαπημένο της φρούτο είναι οι φράουλες. Ναι, για πες εσύ. Ναι, με τα γυαλάκια πίσω-πίσω. Ναι, βάλαμε και άλλες λέξεις. Πολύ ωραία. Καλή παρατήρηση. Ας κάνουμε τώρα μια άσκηση για να δω αν θα τα μπερδέψουμε. Τις βλέπουμε αυτές τις λέξεις. Άλλες θέλουν φ και άλλες φ. Για να δω, θα τα καταφέρετε. Πρώτη λέξη, άλασσα. Ας κάνουμε δοκιμή. Θάλασσα ή φάλασσα. Μπράβο. Φακός ή θακός. Μπράβο, θα τις δούμε μετά. Θανέλα ή φανέλα. Θέατρο ή φέατρο. Θάμνος ή φάμνος. Φόρεμα ή θόρεμα. Μαθήτης ή μαφήτης. Κεφάλι ή κεθάλι. Καλάθι ή καλάφι. Ελάφι ή ελάθι. Σταφύλι ή σταθύλι. Καθαρό ή καφαρό. Ελπίζω να τα γράψατε σωστά. Νάτε, εσείς σωστές. Ας τις πούμε μια φορά. Θάλασσα, φακός, φανέλα. Θέατρο, θαμνος, φόρεμα. Μαθητής, κεφάλι, καλάθι. Ελάφι, σταφύλι, καθαρό. Μπράβο, παιδιά, τα καταφέρατε! Κάποιος από εσάς μου είπε κάτι τώρα, πιο δυνατά λίγο. Εσύ μπερδεύεις άλλα γραμματάκια. Ναι, μήπως μπερδεύεις το β με το δ. Καλά το κατάλαβα. Μπορείτε, όσοι μπερδεύετε άλλο ζευγάρι γραμμάτων, β, ψ, ξ ή το δίψηφο τ, στ. Ξέρω, πολύ συχνά το μπερδεύετε. Μπορείτε να κάνετε τις ίδιες μικρές ιστορίες, τις ίδιες λέξεις, ψευδολέξεις, θα μιλήσετε κορακιστικά και θα φτιάξετε δικές σας ασκήσεις, που θα λείπει το γραμματάκι. Μπορείτε να φτιάξετε μόνοι σας τις δικές σας ασκήσεις. Είμαι σίγουρη. Ελπίζω αυτές οι δύο μικρές ιστορίες της φωτιάς και της θάλασσας, να μας βοήθησαν λίγο περισσότερο να μην μπερδευόμαστε. Χάρηκα που ήσασταν μαζί μου. Καλή συνέχεια παιδιά! |