: Μουσική Καλημέρα παιδιά! Είμαι η κυρία Κατερίνα. Και εγώ η κυρία Παναγιώτα. Και σήμερα θα παίξουμε μαζί με τα γεωμετρικά επίπεδα και στερεά σχήματα. Τι λες Παναγιώτα? Τέλεια! Θέλω πολύ να παίξουμε αυτό το παιχνίδι με τα σχήματα. Τι υλικά θα χρειαστούμε για αυτή την δραστηριότητα. Λοιπόν, θα χρειαστούμε καλαμάκια, ένα πολύ απλό υλικό που μπορείτε να έχετε εύκολα στο σπίτι σας. Θα χρειαστούμε πλαστελίνες σε ό,τι χρώμα θελήσουμε και ό,τι μας αρέσει. Λίγα φύλλα χαρτί, α4 άσπρο χαρτί και το ψαλίδι μας φυσικά. Πριν ξεκινήσουμε, όμως, να θυμηθούμε λίγο τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες των γεωμετρικών επίπεδων και στερεών σχημάτων. Μπορούμε να πούμε ότι μοιάζουν αρκετά, είναι κάτι σαν ξαδερφάκια, αλλά έχουν κάποιες βασικές διαφορές που πρέπει να τις θυμόμαστε για να τα ξεχωρίζουμε. Για παράδειγμα, τα στερεά. Για να δούμε, ας πούμε, ένα στερεό. Παρατηρούμε σε αυτό το στερεό σχήμα ότι υπάρχουν γωνίες, πλευρές και μπορούμε να το αγγίξουμε. Αγγίξε εδώ, κυρία Πατερίνα. Γιατί έχει επιφάνειες. Μπορούμε, δηλαδή, να το πάρουμε και να το ακουμπήσουμε πάνω στα τραπέζια ή πάνω σε ένα φύλλο χαρτί. Από την άλλη μεριά τα επίπεδα σχήματα είναι διαφορετικά. Μπορούμε να τα ζωγραφίσουμε. Δεν μπορούμε να τα ακουμπήσουμε. Δεν είναι τρισδιάστατα. Δεν έχουν τρισδιαστάσεις. Πολύ σωστά, κυρία Παναγιώτα. Άρα, για να σκεφτώ, θέλεις να θυμηθούμε κάποια επίπεδα σχήματα. Είμαι έτοιμη. Για παράδειγμα, να δούμε το σχήμα τρίγωνο. Το τρίγωνο τι ιδιότητες έχει? Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι έχει τρεις γωνίες. Μία, δύο, τρεις. Πολύ ωραία! Τρεις γωνίες και τρεις πλευρές. Και για να θυμηθούμε άλλο ένα σχήμα, το ορθογόνιο παραλληλόγραμμο. Θυμίσε μου, κυρία Παναγιώτα, το ορθογόνιο παραλληλόγραμμο τι ιδιότητες έχει, τι χαρακτηριστικά. Βλέπουμε ότι το ορθογόνιο παραλληλόγραμμο έχει τις δύο απέναντι πλευρές του ίσες αυτή και αυτή. Πολύ σωστά! Και το τετράγωνο που μοιάζει λίγο μαζί του, αλλά τι έχει... Μοιάζει αλλά δεν είναι το ίδιο. Που είναι το τετράγωνο, μας κρύφτηκε. Να το τετράγωνο έχει τέσσερις πλευρές ίσες. Και να δείξουμε άλλο ένα σχήμα, εντάξει είναι πολλά τα σχήματα, αλλά θα δείξουμε μερικά σίγουρα. Τα παιδιά θυμούνται και τον κύκλο βέβαια. Πολύ ωραία! Και τώρα θέλω να παίξουμε ένα σχήμα, όχι σχήμα, θέλω να παίξουμε ένα παιχνίδι. Μπερδεύτηκα, κυρία Παναγιώτα. Λοιπόν, θα λέω ένα στερεό. Και εσύ θα μου λες, από ποιο επίπεδο σχήμα σου θυμίζει. Ωραία! Για να σκεφτώ ένα στερεό. Ο κύβος. Ο κύβος μου θυμίζει το τετράγωνο. Είσαι πολύ καλή. Να σου βάλω άλλο ένα. Λοιπόν, η πυραμίδα. Φυσικά το τριγωνό. Είδες, μας θυμίζουν τα στερεά, τα επίπεδα γεωμετρικά σχήματα. Για να σκεφτώ άλλο ένα. Να σκεφτώ το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο. Το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο μου θύμισε το σχήμα του ορθογώνιου παραλληλόγραμμα. Πολύ σωστά! Είδατε, λοιπόν, παιδιά που συνδέονται μεταξύ τους τα στερεά και τα επίπεδα σχήματα. Αλλά για να το καταλάβουμε καλύτερα, θα ξεκινήσουμε τις κατασκευές. Και θα το δούμε και στην πράξη. Πάμε λοιπόν να πάρουμε τα υλικά που αναφέραμε στην αρχή. Θα πάρουμε τα καλαμάκια. Με τι λέτε να ξεκινήσουμε, κυρία Παναγιώτα, τι να φτιάξουμε. Θέλω να ξεκινήσουμε με το αγαπημένο μου, που είναι το τετράγωνο. Πολύ ωραία! Και θα ξεκινήσουμε από το τετράγωνο, αλλά που θα καταλήξουμε. Θα καταλήξουμε στο στερεό, δηλαδή στον κύβο. Πολύ ωραία! Για το τετράγωνο, θεμηθείτε, παιδιά, τι έχουμε πει, έχει τέσσερις πλευρές ίσες. Άρα, για να φτιάξω ένα τετράγωνο και να πάρω ένα καλαμάκι, πρέπει να το κόψω σε τέσσερα ίσα μέρη. Εγώ λοιπόν θα χρησιμοποιήσουμε δύο καλαμάκια, κυρία Παναγιώτα. Ωραία! Ωραία! Αυτό όπως μπορούμε να το κάνουμε, είτε θα το μετρήσετε με ένα χάρακα, είτε θα πάρετε ένα δείγμα για παράδειγμα. Θα πάρω αυτό το καλαμάκι για δείγμα και θα το κόψω σε ίσα μέρη. Ωραία! Πολύ ωραία! Και ξέρετε κι εσείς πολύ καλά να χρησιμοποιείτε το ψελδάκι σας, έχουμε δύο ίσα καλαμάκια. Άλλο ένα, κυρία Παναγιώτα. Πάμε για τρία. Πολύ ωραία! Τέλεια! Α! Και έχουμε τέσσερα ίσα καλαμάκια. Πάμε τώρα να πάρουμε την πλαστελίνη. Πολύ ωραία! Θέλω να πάρουμε την πράσινη μόνος. Ωραία! Θα πάρουμε ένα μεγάλο κομμάτι, το κόβουμε στη μέση και θα φτιάξουμε μία σφαίρα. Τι σφαίρα είναι ένα στερεό? Με αυτό το κομματάκι πλαστελίνης θα το ενώσουμε στο καλαμάκι, το βάζουμε στη μία άκρη και θα κάνουμε ακριβώς το ίδιο και με το άλλο. Πολύ ωραία! Και τώρα... Μπράβο! Μπράβο, κυρία Παναγιώτα. Και τώρα για να ενώσουμε και τα υπόλοιπα καλαμάκια για να φτιάξουμε το τετράγωνο, κάνετε το ίδιο σε κάθε καλαμάκι μέχρι να δημιουργηθεί το σχήμα που θέλετε. Πόσες πλαστελίνες θα χρησιμοποιήσετε ή μάλλον πόσα κομμάτια πλαστελίνης χρειαζόμαστε? Μα φυσικά τέσσερα. Όσες και οι πλευρές. Πολύ σωστά! Όσες και οι πλευρές. Και τώρα, αν παρατηρήσουμε καλά, έχουμε ένα τετράγωνο. Αυτό είναι επίπεδο στερεό. Αυτό είναι επίπεδο. Και πώς θα γίνει στερεό. Λοιπόν, έπρεπε να του δώσουμε πόσες διαστάσεις έχουν τα στερεά. Τρεις. Για να γίνει τρεις διαστάσεις θα χρησιμοποιήσουμε και άλλα καλαμάκια. Λοιπόν, πρέπει να έχει το ίδιο σχήμα. Έχουμε το ίδιο μήκος, κυρία Παναγιώτα. Πάμε! Τα τοποθετούμε από πάνω. Πολύ ωραία. Και παίρνουμε και άλλα καλαμάκια. Πολύ ωραία. Τέσσερα καλαμάκια. Μπορείτε να κάνετε και εσείς, παιδιά, το ίδιο. Σιγά-σιγά. Θέλει λίγο υπομονή. Θα σας χαλάει η πλαστελίνη. Μην χάσετε τη δύναμή σας. Ξέρετε εσείς. Απολαμβάνουμε πολύ το παιχνίδι με την πλαστελίνη. Ακριβώς. Είναι το αγαπημένο των παιδιών, εξάλλου. Και να το κόψουμε πίσω-μισό. Πολύ ωραία. Παίρνουμε άλλη λίγη πλαστελίνη. Τοποθετούμε στις άκρες. Και ενώνουμε. Με αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, θα δημιουργήσουμε έναν κύβο. Πολύ ωραία. Να! Εμένα μου διαλύθηκε. Εντάξει. Θέλει. Πομονή η πλαστελίνη. Και υπάρχουν και άλλα υλικά με τα οποία μπορείτε να κάνετε αυτή τη δραστηριότητα. Θα σας τα πούμε όλα. Θα σας πούμε όλα τα μυστικά. Όπως για παράδειγμα με τις οδοντογλυφίδες μας μπορούμε να παίξουμε. Ακριβώς. Απλά τα καλαμάκια είναι λίγο πιο εντυπωσιακά. Κάνουμε πιο μεγάλες κατασκευές. Και έχουν και ωραία χρώματα. Νομίζω θα τα καταφέρουμε να το φτιάξουμε το τετράγωνο. Όχι το τετράγωνο, μπερδεύτηκα. Το κύβο. Είδες που μοιάζουν τελικά. Ε, βέβαια. Είναι εξαδέρφια. Πολύ ωραία. Είναι έτοιμος ο κύβος μας. Κοιτάξτε, δημιουργήσαμε ένα τρισδιάστατο σχήμα. Έναν κύβο. Βέβαια, θα δείτε, μπορεί να διαλυθεί. Αμα θέλει να είναι σταθερός. Και να πλάσουμε καλά την πλαστελίνη μας. Λοιπόν, ένας άλλος τρόπος για να διατηρήσετε αυτό το σχήμα... είναι να πάρετε ένα χαρτί Α4 και να τοποθετήσετε πάνω την πλαστελίνη. Η πλαστελίνη θα κολλήσει πάνω στο χαρτί, οπότε το δημιούργημά σας... θα μπορεί πιο εύκολα να δημιουργηθεί. Πολύ ωραία. Οπότε πάμε να κάνουμε το επόμενο στερεό μας πάνω σε ένα φύλλο χαρτί. Ναι, για να το δείξουμε και στα παιδιά. Λοιπόν, πάμε στην άκρη τον κύβο. Δυστυχώς διαλύεται. Γιατί δεν μπορεί να μετακινηθεί. Να το βάλουμε στην άκρη, βάλτε το από εκεί. Πολύ ωραία. Και να συνεχίσουμε με άλλο ένα στερεό. Άχ, ξέρεις ποιο στερεό θέλουμε να κάνουμε. Πες μου, το αγαπημένο σου θα κάνουμε. Ναι, θα κάνουμε μία πυραμίδα. Λοιπόν, και θες να κάνουμε μία μεγάλη πυραμίδα. Βέβαια, μεγάλη. Δεν θα κόψουμε τα καλαμάκια, θα τα χρησιμοποιήσουμε όπως είναι. Απλά προσέξτε παιδιά, τα δικά μας καλαμάκια... δεν έχουν αυτό το κομμάτι που λυγίζει, που τσακίζει, είναι ευθεία. Αν έχετε ακίνα τα καλαμάκια, κόψτε το ακριβώς στο κομμάτι... το οποίο είναι μαλακό. Σωστά, βέβαια. Ωραία, έλατε τώρα να ξεκινήσουμε. Πρέπει να θυμηθούμε το σχήμα, το επίπεδο. Η πυραμίδα με ποιο επίπεδο μοιάζει... Μοιάζει με το τρίγωνο φυσικά. Άρα, τρεις γωνίες, τρεις πλευρές, τρία καλαμάκια. Πολύ σωστά. Και αυτή τη φορά πιο εντυπωσιακά. Ωραία. Άρα πρέπει να πάρουμε και λίγο μεγαλύτερα κομματάκια πλαστελίδες. Να πάρουμε ένα πιο έντονο χρώμα. Να πάρουμε το ρόζ. Να πάρουμε το κόκκινο. Τέλεια. Ωραία, και να βάλουμε... Άρα θέλουμε τρία, τρεις σφαίρες. Να φτιάξουμε τρεις σφαίρες. Κάντε το εσείς, παιδιά. Και να τα βάλουμε καλά. Πολύ ωραία. Και ενώνουμε τα καλαμάκια μεταξύ τους. Όσο πιο μεγάλο είναι η πλαστελίνη, το καλαμάκι έχει χώρο για να μπορέσει να σταθεροποιηθεί. Βέβαια. Πολύ ωραία. Άρα έτοιμο και το τριγωνό μας. Φανταστικό. Και τώρα πώς θα φτιάξουμε την πυραμίδα. Φυσικά θα δώσουμε ύψος στην πυραμίδα. Και αυτό πώς θα το καταφέρουμε. Να πάρουμε άλλα τρία καλαμάκια. Να πάρουμε άλλα τρία. Ωραία. Άρα τοποθετούμε πάλι πάνω τα καλαμάκια. Ναι, όμως πού είναι η πυραμίδα. Πρέπει να βάλουμε μία κορυφή. Ωραία. Θα συνοχίσουμε με άλλο λίγο κομμάτι πλαστελίνης. Και τι θα κάνουμε τα καλαμάκια. Θα τα φέρουμε κοντά. Ναι. Θα τα ενώσουμε. Θα καταφέρουν να ενωθούν άραγε. Φτάνει. Φτάνει. Να δω. Κράτα καλά κυρία. Κράτα, κράτα. Εντάξει. Είναι εντυπωσιακό. Ξέρετε πως πάνω στην κορυφή, αν είναι πολύ μεγάλο το κομμάτι της πλαστελίνης, επειδή είναι και βαρύ, ξέρετε από τη βαρύτητα, πέφτει κάτω η πλαστελίνη. Άρα βάλτε εδώ ένα λίγο πιο μικρό κομμάτι, ίσα ίσα, για να μπορέσει να σταθεροποιηθεί και να ενώσει όλα τα κομμάτια. Και έτοιμη και η πυραμίδα μας. Πολύ εντυπωσιακή αυτή τη φορά. Φανταστικό. Είναι πολύ ωραίο. Και τώρα με το χαρτί, άμα την τοποθετήσετε καλά, να κουμπάει πάνω στο λευκό χαρτί, κοιτάξτε, μπορούμε να το μετακινήσουμε το σχήμα. Πολύ ωραία. Και να το βάλουμε στην άθλη. Και θέλεις να φτιάξουμε άλλο ένα σχήμα. Θέλω να φτιάξουμε άλλο ένα. Δεν μπορώ να σου χαλάσω χατήρι. Να φτιάξουμε το παραλληλοπίπεδο. Το ορθογωνιοπαραλληλοπίπεδο. Θυμίσέ μου από ποιο σχήμα επίπεδο πρέπει να ξεκινήσουμε. Το ορθογωνιοπαραλληλογραμμό που θυμίζουμε ότι τι έχει, παιδιά, το ορθογωνιοπαραλληλογραμμό. Τις δύο απέναντι πλευρές ίσες. Άρα θα χρειαστούμε, ας πάρουμε το λευκό χαρτί. Και θα χρειαστούμε, οι δύο απέναντι πλευρές θα είναι μεγάλες. Πολύ ωραία. Και οι άλλες να είναι πιο μικρές και ίσες. Άρα, να πάρω ένα καλαμάκι και θα το τσακίσω στη μέση, για να πάρουμε δύο ίσια κομμάτια. Και θα το κόψουν το ψαλίδι μου. Αργά και προσεκτικά, αυτό μπορείτε να το κάνετε και μόνοι σας, γιατί ξέρετε να χειρίζεστε πολύ καλά το ψαλίδι. Τώρα, να βάλουμε λίγη κλαστελίδι φυσικά. Να πάρουμε ένα άλλο χρώμα. Να πάρουμε το άσπρο. Το άσπρο, ναι. Ωραία. Έλα να την μοιραστούμε. Και να φτιάξουμε πάλι τις σφαίρες μας. Με τον ίδιο τρόπο, λοιπόν, μπορείτε να φτιάξετε όσα σχήματα θέλετε. Και μπορείτε ακόμα και να κατασκευάσετε πράγματα, τα οποία έχετε στα μυαλό σας. Με μια πυραμίδα και έναν κύβο, για παράδειγμα, τι μπορούν να δημιουργήσουν τα παιδιά. Μπορούν να δημιουργήσουν... Αν βάλουν πάνω από τον κύβο την πυραμίδα, όμως θα μοιάζει με ένα σπίτι. Πολύ σωστά! Είδατε, είναι πολύ δημιουργική αυτή η δραστηριότητα. Βέβαια. Και μπορούμε να κατασκευάσουμε υπέροχα πράγματα. Ωραία. Άρα φτιάξαμε τώρα... Αρκεί να έχουμε, κυρία Καταρίνα, πολύ φαντασία, όμως. Τα παιδιά έχουν πολύ φαντασία. Εντάξει, είναι το μόνο σίγουρο. Λοιπόν, όμως τώρα, για να δούμε, αυτό το επίπεδο σχήμα, θα το δώσουμε από λήψος ή θα το κάνουμε πιο κοντό. Εντάξει, θα το κάνουμε λίγο πιο κοντό. Άρα, να κόψουμε κομμάτια. Παίρνουμε λοιπόν 4 ίσα κομμάτια για να φτιάξουμε το ύψος. Πολύ ωραία. Τα τοποθετούμε πάνω στην πλαστελίνη. Και τώρα, για να ολοκληρωθεί το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο, πρέπει να φτιάξουμε τις απέναντι πλευρές. Και πρέπει οι απέναντι πλευρές, είπαμε, να είναι ίσες. Άρα, εδώ που έχουμε ένα ολόκληρο καλαμάκι, θα τοποθετήσουμε πάλι ένα ολόκληρο καλαμάκι. Πολύ ωραία. Να βάλουμε και από εκεί λίγη πλαστελίνη για να ενωθεί. Ορίστε. Πολύ ωραία. Θέλει προσοχή και υπομονή. Γιατί η υπομονή είναι αρετή. Βέβαια. Και συνεχίζουμε. Α, σταθεροποιήθηκε. Πολύ ωραία. Είμαστε πολύ καλές, κυδιά. Είμαστε πολύ καλές. Λοιπόν, και τα παιδιά είναι ακόμα καλύτερα. Εντάξει, με λίγο βοήθεια. Θέλει να έχουμε όλα τα κομμάτια έτοιμα και κατευθείαν να τα ενώνουμε. Αλλά δεν πειράζει και αυτή είναι η μαγεία του παιχνιδιού. Αν δεν είχαμε όλα έτοιμα, πώς θα ήταν τόσο διασκεδαστικό. Ωραία. Ας πάρουμε κι άλλη πλαστελίνη. Ωραία. Να τοποθετήσουμε σε αυτό το σημείο. Θα πάρουμε πάλι ένα μικρό κομμάτι, σαν την απέναντι πλευρά. Και ένα μεγάλο. Για να ολοκληρώσουμε το στερεό σχήμα. Πολύ ωραία. Και θα πάρω ένα πράσινο. Γιατί μου αρέσει το χρώμα πράσινο. Λοιπόν... Ωραία. Και είναι έτοιμο. Είναι πανέτοιμο. Και πολύ όμορφο και εντυπωσιακό. Μας γρεμίστηκε. Όχι, είναι. Γιατί είναι δικό μας δημιούργημα και σίγουρα των παιδιών θα είναι πολύ όμορφα τα δημιουργήματα. Είδατε λοιπόν πώς θυμηθήκαμε τα επίπεδα γεωμετρικά σχήματα, τα στερεά γεωμετρικά σχήματα, είδαμε τις ιδιότητές τους, τα χαρακτηριστικά τους, τις ομοιότητες, τις διαφορές. Έτσι λοιπόν, παιδιά, μπορείτε κι εσείς να παίξετε με τα γεωμετρικά σχήματα. Να διασκεδάσετε, να ανακαλύψετε, να δημιουργήσετε και να περάσετε τόσο καλά όσο και εμείς περάσαμε σήμερα μαζί σας. Γεια σας παιδιά! |