Μαθηματικά και Επιστήμες Υγείας Μέρος γ /

: Το λόγο έχει η κυρία Ρουσικά. Καλησπέρα σας και από εμένα. Βέννουμε τώρα στο δεύτερο και τελευταίο μέρος της εκδήλωσης. Μένει ενδιαφέρον, θέλουμε να πιστέψουμε στο γυλότραπέρι. Με θέμα ή με τα μαθηματικά παρέγκτα στις επιστήμες της υγείας. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία
Μορφή:Video
Είδος:Ακαδημαϊκές/Επιστημονικές εκδηλώσεις
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Datascouting Lists 2018
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=ofIPu8_LsqQ&list=PLHTRW8q23EuLa43OcqByrHzKNJhT3jjA7
Απομαγνητοφώνηση
: Το λόγο έχει η κυρία Ρουσικά. Καλησπέρα σας και από εμένα. Βέννουμε τώρα στο δεύτερο και τελευταίο μέρος της εκδήλωσης. Μένει ενδιαφέρον, θέλουμε να πιστέψουμε στο γυλότραπέρι. Με θέμα ή με τα μαθηματικά παρέγκτα στις επιστήμες της υγείας. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ. έχει σημαντικό ερευνητικό έργο στον τομέα της καρδιολογίας και έχει συμβάλει με την βαρουσία του καθοριστικά στην ανάπτυξη νέων, σύγχρονων, νευθόδων στην επιστήμη, καθώς και στην αναβάθμιση της καρδιολογικής θηλυκής του Πανεπιστηνιακού Μοσοκομείου Ιάρισσας. Εκτός τον άλλο, είναι αποδειδημένα λάδρες των μαθηματικών, αφού είναι πατέρας δύο μαθηματικών που διαφέρουν μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό. Κατακάτσε, ευχαριστώ πολύ. Ο ΕΤΑΕΕ που έλαβε τα δυο παιδιά μου στο εξωτερικό, το άλλο είναι στο εξωτερικό, αλλά εμπάνε σε περίπτωση αυτό δείχνει ενδοχομένως ότι τα παιδιά μου έκαναν αυτά που θα ήθελα να κάνω εγώ και δεν έκανα. Εμπάνε σε περίπτωση είμαι και χαρόμενος, εκείνο που θα έλεγα εγώ, είναι για αυτό το τίτλο, θα ήταν, νομίζω, το πιο επίκαιρο, εάν υπάρχουν, θα ήταν οι εξής ερώτησες από τα μαθηματικά, εάν υπάρχουν οι επιστήμες υγιές υγείας χωρίς τα μαθηματικά. Και θα μου πείτε τι μας λες. Και ακούσατε για την υψηλή τεχνολογία και τα μαθηματικά, που είπε πάρα πολύ ο Γιώργος Κάμπος για τη θρησιμότητα των μαθηματικών, στη οποία είναι μια ολόκληρη επιστήμη, στη σχεδίαση και την ανάλυση των αποτελεσμάτων των μελετών, που μας δείχνουν εάν είναι ένα πάγμακο είναι αποτελεσματικό ή όχι, δεν είναι, δηλαδή αν θα χρησιμοποιήσουμε ή όχι ένα πάγμακο, πρακτικά το δίνουν τα μαθηματικά. Εγώ θα πάω σε πιο πεζά θέματα και θα σας πω ότι η καθημερινή κοινική πράξη στην πλάση μας, στην καρδιολογία, στη στεφανία νόσο, πρέπει και οφείλει να στηρίζετε στα μαθηματικά. Η στεφανία νόσος, έτσι να πω πολλά πράγματα, είναι αυτή η πάντα δράγμα του μειοκαρδίου. Είναι αυτή που μας κάνει και φωνάμε, είναι αυτή που έχει σχέση με τα τσιγάρα, που λέμε να μην είναι ψηλή χωριστερή, να μην είναι εξιάθαρα, να μην είναι ταξίλα αυτά. Η διάδυνωση της στεφανίας νόσου είναι μια σειρά εξετάσεων, οι οποίες πρέπει να στηρίζετε στο θεώρημα του Μπάγης, το θεώρημα των εξαρτημένων πιθανοτήτων. Και θα μου πείτε τώρα τι είναι αυτό που μας λες, θα βρω ένα πολύ άλλο τρόπο για να πω ότι λες σε τρία λεπτά και δεν ξέρω πόση ώρα έχουμε, αλλά τρία λεπτά. Λοιπόν, αν έρχεται ένας άνθρωπος στο γραφείο, ο οποίος είναι 60 χρονών, βαρει καπνιστή και έχει διαβίτη, χωρίς να συμβεί τίποτα άλλο, γνωρίζοντας αυτό το προφίλ, η πιθανότητα να έχει πρόβλημα στα στεφανιά του είναι μεγάλη. Θα έλεγα ότι ένα 20% με 30% είναι κάτι το οποίο το βλέπεις και το χαίρεται. Αυτό όμως δεν φτάνει για να βάλεις τη διάδυνωση της στεφανίας νόσου, θα πρέπει να κάτσεις με τον συζητήσεις και να του πεις τι πρόβλημα έχεις, γιατί είσαι στο ίδιο, γιατί είσαι στο ίδιο. Από εκεί στεραδοχής θα σου περιγράφει ο άνθρωπος τι αισθάνεται, ξεκινώντας από μια πιθανότητα 25% με 30%. Αν μας δείξει με το χέρι το οποίο έχω τσιμπήματα, πιθανότητα μένει στο 25% με 30%. Άμα σου πει έχω ένα σφίξιμο το οποίο έρχεται στο περπάτημα, αλλά μου έρχεται και όταν κάθομαι, αυτό είναι άνθρωπο και ανεβάζει τη πιθανότητα έως στο 50%. Εάν σου πει ότι πονάω την ώρα που περπατάω και δεν πονάω όταν κάθομαι, αυτό είναι αττική στετάκι και ας βάζει τη πιθανότητα στο 90%. Και τι σήμα σ' αυτούς οι πιθανότητες, έχουν μεγάλη σημασία για τι θα κάνουν. Όταν σου πει ότι έχει τσιμπήμα, θα του πεις κόφτω το τσιδιάρο, θα του πεις έλεγξε τον εχαρό σου, διότι δεν μπορείς να κάνεις τίποτα άλλα. Τσιμπήμα δεν του προσθέτει κίνδυνο. Όταν έχει έναν πόνο ο οποίος είναι δεν είναι, τι κάνουμε. Εκεί τότε μπορούμε να κάνουμε έναν θέσκο πόσο. Και γιατί το κάνουμε, γιατί πάλι παίζουμε τίποτα άλλα. Άμα βγει θετικό, το 30% θα είναι για 60%. Άμα βγει αλλητικό, μένει στο 30%. Και άμα βγει θετικό, το πάμε στο φανεγραφεία. Και ποια είναι η πρακτική στον τρίτο ασθενή, ο οποίος έρχεται και μας λέει, κοίταξε, εγώ καπνίζω, εγώ έρχομαι διάχρονο και πονάω στο στήθος όταν περπατάω, αλλά και σου πιάσει δικά τα χέρια έτσι και δεν πονάει. Αυτό πρέπει να το στείλεις κατευθείαν για τη παραιογραφία. Γιατί άμα το στείλεις για θέσκο πόσος, έκανες λάθος. Θα μου πεις γιατί κάνω λάθος. Διότι αν το θέσκο πόσος είναι θετικό, είναι περητό, ή αν είναι αγνητικό το 90% ή το 70% που είναι απαράδεκτο για να αφήσεις τον άρρωστο να κυκλοφορεί λέγοντάς ότι δεν έχεις τίποτα. Προσπάθησα όσα απλά να σας εξηγήσω, μπορούσα να εξηγήσω, πώς η μαθηματική σκέψη είναι κάτι το οποίο οφείλει ο καμιολόγος να το χρησιμοποιείς και εδώ, καθημερινά το δόημα του Μπάγερ, στην γενική πράξη της στεφανίας νόσου, η οποία είναι ο νούμερο ένας φωνιάς συσβητικές κοινωνίας. Αυτό θα ήθελα να πω. Ευχαριστώ πάρα πολύ και βέβαια, η μαθηματικότητα δεν επηρεάζει όμως στα παιδιά για αυτά που σας είπα. Ευχαριστούμε πολύ, παιδιά, τον Ποσπιάρη. Ο κύριος Ιωάννης Στεφανίδης, καπηρικής νευρολογίας, με πολύ σημαντικό επίσης έργο στην έρευνα και στην κοινωνική ιατρική. Μέχρι πρόσφατα πρόεδρος της ιατρικής σχολής, Γιάννη Μαθαίμα Λαρισαίος, αριστούχος σε όλη τη μαθητική και φιλητική του διαδρομή, βραβευμένος μεταξύ άλλων και διακουρθής στους μοναστούς διαγωνισμούς, που διοργανώνουμε ως μαθηματική εταιρία για τους μαθητές των ελληνικών σχολείων. Και κατηγητής μας στον Ενταπτιακό Μεθυκλό Μεθοδρολογία Διοτικής Έρευνας, Διοστατιστική και Κοινωνική Βιοπροβολική, που κάναμε πρόσφατα στο Φαντιστήμα Θεσσαλήτη. Ευχαριστώ πολύ. Είναι για μένα μεγάλη χαρά να συμμετάς προς αυτή την επιτιακή εγκλήρωση για τα 100 χρόνια της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας. Και πραγματικά ευχαριστώ ιδιαίτερα για την ιδιωτική πρόσκληση του Συμβουλισμίου Διεθνών Σχέσεων Ελληνικής Εταιρίας, τον Κώστα του Καραπάτσα, που είναι φίλος από τα μαθητικά χρόνια και είναι και πρώην διοικητής του Ωσοκομείου Ελλαδίσσης Παλιτσινιακού Γυνήτου και του Βόλου. Πριν ξεκινήσω πρέπει να παραδεχθώ σε όλους σας ότι η σημερινή μερίδα σχετικά με τη συμβουλή των μαθηματικών στις επιστήμες υγείας μου προκαλεί και βαθιά προσωτική συγκίνηση. Όχι μόνο γι' αυτό που προανέφερα και ότι βρίσκομαι δίπλα σε φίλους όπως ο Φίλιος ο Πουσιάδης, ποιος από ποιο μαθροστήριο μιλία και με συγκίνηση με τον τρόπο που τα είπε, απλό και τον ξεκάθαρο. Ίσως εγώ να ξεφύγω λίγο, αλλά βάσει καλύτερα. Θέλω να πω ότι με προκαλεί συγκίνηση διότι στη νεότητά μου η σχέση μου με τα μαθηματικά και η πιστημονική και η πλησική πρακτική περνούσε μέσα από μια συγκεκριμένη παιδική φιλία. Η φιλία μου που ξέρω εγώ με τον Δημήτρη του Ιανακόπλου που σπούδαζε μαθηματικά ταυτόχρονα με μένα στα Ιάννα και στο Ζαβό Ιατρική. Αυτή ήταν η σχέση μου. Ο πρόνος καμός του τότε πριν από 35 χρόνια πρέπει να πω ότι πραγματικά σημάντησε και μένα και τη ζωή μου. Ο όρος μαθηματικά στα αρχαία ελληνικά υποδηλώνει την τέχνη του μανθάνην, όπως η αρχική την τέχνη της ίεσης και η τεωρική, στα αρχαία, την τέχνη της ιρρυτορίας. Το εγγονός αυτό είναι ενδεικτικό για την αρχαία που προσδίεται στα μαθηματικά ήδη από την αρχαία, από την αρχαιότητα. Μαθηματικά ήσον μάθηση. Είναι μια από τις αρχαιότητες επιστήμης. Υπότιτλοι, τα αρχαιότερα μαθηματικά κύματα είναι το πιο χιλιάστρο του Ορκουστού, από οι Ελληνιακά μαθηματικά, τα Αγγλικτιακά μαθηματικά. Ωστόσο η μελέτη, όσο αποτελέσει πεδίο των μαθηματικών, άρχισε με τη σχολή των πιθαγορίων τον 6ο π.Χ. του αιώνα και σ' αυτούς πιστώνται και ο όρος μαθηματικά. Οι Έλληνες είχαν, όπως όλες οι επιστήμες, μια αποδυστική συμβουλή, διότι επέκτηναν την ύλη και εξευγαίνησαν σήμερα ο μαθμός τους μεθόδους που χρησιμοποιούσε η επιστήμη, κυρίως με την εισαγωγή της εφαγωγικής λογικής και της μαθηματικής ακρίβησης αφροδείξης. Παρά την ιστορία των 4000 χιλιάδων ετών μέχρι σήμερα, δεν βρήκα έναν γενικά αποδεκτό ορισμό της επιστήμης των μαθηματικών. Αναζητώντας τους διάφορους ορισμούς, κάνοντας αυτή τη βιογραφική ένωνα, αυτό που μου το ζήτησε ο Κώστας που πραγματικά με συγκίνηση δέχτηκα, δεν βρήκα κάποιον, μάνα μου βρήκα πάρα πολλούς, με τους οποίους μπορεί να γεννήσει τουλάχιστον ένα τετράγιο μαθητικό. Κι όπως έχεις καταλήξει, τελικά βέβαια διάλεξα απλώς ένα από όλους αυτούς, τον ιωθέτησα και σας τον αναφέρω, είναι ο ορισμός του Γερμανου Ευρώ, φιλοσόφου, Μαξιμήλιαν Μπέκ, που μου φάνηκε να είναι αντιπροσωπικός. Μαθηματικά είναι η επισκήνη, η οποία διερευνά μέσω της λογικής, τα χαρακτηριστικά και τα πρότυπα που διέβαιουν κάποιες αφηρημένες δομές σκέπτες, τις οποίες δομές η ίδια δημιουργεί ολόκληρα με όρους λογικής πάντων. Η κλάση των μαθηματικών είναι πολύ αρνητική, άδειο να η γεωμετρία, η μαθηματική ανάλυση στον θεστική που προραφέρεται. Παρ' ό,τι λέμε ότι όλα αυτά τα μαθηματικά σχεδούν με αφηρημένες έννοιες, όπως κατατιστική ανοικούς αριθμούς, που είναι η αφηρημένη έννοια της αφηρητικής, της δομές και της άγγελας, της αφοστάσεις και της πραγματικής ανάλυσης, την αρρώτηση και της θεστιστικής, τα μαθηματικά όπως υπόλεικαν συμβάλλονται βασιστικά στην επίλυση προβλημάτων και στην αποποίηση σύνθετων διαδικασίων και καθημερινότητας. Πίσω από την μετεωριακογεία, πίσω από το κινητό και τις δημιουργικές κοινωνίες, πίσω από την ενεργονομική πλοή, ήση με το GPS, πόσο κρίσιμη είναι και βραφικά σε εμάς, αλλά και στην αφησηπλοία. Καθώς και για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών στεραγών, το ATR, το e-banking, ακόμη και τα δομολάκια των ασφαλικών ενεργοφορίων και ειδοκτηνής συμματοδότησης, πολλές φορές στη δημιουργία του συμβεί τα μαθηματικά μοντέλα συνδυαστικής βεβτιστοποίησης. Και το βασικότερο, οι μυαλικές δημίες έχουν το θεωρητικό υπόβαθμό για τη χρήση και τη μεταφορά των ανασώμενων κυρικού ρέβους, που είναι η βάση του σύγχρονου αθημικού, του σύγχρονου παγκόσμου αθλητισμού. Είναι με πιστήμα εξάχρητο τα μαθηματικά μας, αποτελεί όμως ταυτόχρονα σημαντική μάση για όλες τις άλλες φυσικές επιστήμες, φυσική χημεία, οικονομία, αρχιτεκτονική, πληροφορική, βιολογία. Στην ιατρική, τα μαθηματικά παίζουν πάρα πολύ σημαντικό όρο. Η στατιστική είναι ουσιαστική για το βέρτιστο σχεδιασμό και την ανάγκη των αποτελεσμών των κλινικών μελετών. Μας το είπε ο κύριος Κάβος. Έτσι επιλέγονται σήμερα οι ισοστές θεραπείες. Η ανάγκηση των φαρμάκων στον οργανισμό, αυτό που λέμε φαρμακογενική, μας ασχίζει επίσης στα μαθηματικά. Κυρίως στο διαφορετικό ηλιογισμό και σε άλλα προύστα, έτσι διαλέγονται οι ισοστές δόσεις των φαρμάκων. Χάρη στην αποτελεσματική ανάγκη των αλληλευθεών του DNA μέσω αυτορίθμων, η αποτελευκοποίηση του αρτόπινου γωνιδιώματος που έπρεπε να τεθεί μέχρι το 2010, επειδή τα αρχή έφυγε τουλάχιστον για έξι χρόνια, για πέντε χρόνια, και τέλος, η οποιαδήποτε ιαρτική αποτελεσματική ανάγκη, ακούγοντας και αυτή από τη νεογραφία που είναι ψυχιακή σήμερα, δεν θα ήταν δυνατή χωρίς τη χρήση των μαθηματικών. Η αξιολογική νομογραφία, η μαμητική, στρολίστηκε στον ολοκληρωτικό λογισμό, μάλιστα οι εξισώσεις του αυστριακού μαθηματικού, της αντίστοισης νεοτροπής του ολοκληρώντος του Ράνπλ, είχαν ήδη δημοσιευτεία το 1917. Στην ιδικότητά μου, που είναι η νευρολογία, οι ιδραμονιές των μαθηματικών είναι πάρα πολλές. Εξάλλου, η σύγχρονη τεχνολογία είναι σύγχρονη με αυτή την ιδιωτικότητα. Πριν συμβουλεύουμε μηχανήματα τεχνικού νεφρού, δηλαδή μηχανήματα υποκατάστησης νεφρικής λειτουργίας, όταν οι νεφροί δεν λειτουργούν και σύγχρονα τεχνολογικά επιτέυματα, όταν τα μηχανήματα αυτά βασίζονται στις εξελίξεις και στις επιτέυματα του φραγματικής επιστήμης. Επιπλέον, η καταλόηση της φυσιολογίας, της φυσιολογικής ιδιωτικής λειτουργίας του νεφρού, της πειράματος του, της ολυναρμίου, σημαντικό ρόλο παίζει η προσομοίωση, σαν μοντέλα που είπαμε, που τα στραπεία στηρίζονται για να εξηγήσουν σε διαφορικές εξισώσεις. Αλλά και στην κοινική πράξη της συνεχρολογίας, στα μαθηματικά είναι ο κεντρικό ρόλο, που συμβουλούνται εξισώσεις για την εκτίμηση της ποιότητας της θεραπείας εμμοκάθαρσης, του τεχνικού νεφρού, ή της ποιότητας της θεραπείας του ελπανικής κάθαρσης. Επίσης, συμβουλούνται εξισώσεις για την εκτίμηση μεταφορικής θόμου, η οποία είναι η ισότητα της εμμοκάθαρσης. Επίσης, εξησώσεις για τον υπολογισμό της συνεχρικής λειτουργίας. Κάθαρση είναι της GFR, τους γιατρούς θα λέει σίγουρα, αυτά θα έρθουν σημαντικά όλους τους γιατρούς. Και για τον υπολογισμό της συνεχρικής εμμοκάθαρσης. Όλοι αυτοί οι υπολογισμοί και όλες αυτές τις εξησώσεις, σε όλες αυτές τις εξησώσεις βασίζονται σημαντικότατες κοινικές αποχάσεις. Βέβαια, για το ρόλο της στοχαστικής συνιαρικής απόφασης, της εξαρτημένης πιτανότητας, σας είπε ίδιο ο Φίτπος του Τρυποσιάδης, με πολύ γλαφυρό και ακριβή τρόπο. Αυτό ισχύει και στην εμφροβήγειά μου. Πολύ συχνά πρέπει να έχουμε δειλήματα θεραπείας βαριάς ανοσχολοστολής, έναξης εμμοκάθαρσης, ανάγκηότητας μεταμόσχευσης συνεχρού, εφαρμογή συσβαλιών θεραπεών και συγδημοθεραπείας για καρκίνο σε ανθρώπους που έχουν χρόνια εσπαθείς, όπως και χρόνια νευροπαθείς και ποτυπνικών νευρώ. Και όπως καταλάβατε, όταν ο γιατρός γομορίζει ποια είναι η πιθανότητα της επιτυχίας, η υγεία πληκτροκών, δεν αποφασίζει απλώς μεγαλύτερη συγχωριά, αλλά και ενεργεί κατά το βέβαιο της στοχαστικής συνιαρικής αποχάσεις. Είναι και αποδεκριμένα το στοχαστική αυτό που έχω την εντυπωσία. Ένα παράδειγμα μιας απλής πρακτικής οικονομογής των μαθηματικών που βρέχεται από στενιάς συνδεδεμένη υποεταλωμάς είναι η ορολογία. Που είναι η ορολογία, είναι η ηθοτρυξία που χρησιμοποιείται για την θεραπεία της ορολογηθίας της. Και από αυτό θα κλείσω. Από ένα σημείο της έλειψης λέγεται, έστω ρο, φέρνοντας την εφαπτομένη και την κάθετη αυτοίς, την κάθετη ιδιχοτομή στην γωνία έξιλον ένα ρο έξιλον δύο, όπου έξιλον ένα ρο έξιλον δύο είναι οι δύο αισθείες η λεγόντας της έλειψης. Αυτό είναι η δύο συνέπεια πρακτικά. Ότι αν θεωρήσουμε την έξιλον ένα αισθεία της έλειψης ως πηγή της αισθημοκρατίας, τότε η ακτή να αποεκπέμπεται από την έξιλον ένα και αν αναβάζεται στην επιφάνεια της έλειψης θα διέρχεται όπως δύο από την έξιλον δύο. Οπότε απλά η πηγή υπερίχορη για την αισθημοκρατία του μπορεί να είναι στην έξιλον ένα και ο στόχος ολίθως η πέτρα είναι στην έξιλον δύο. Μια μόνο πηγή υπερίχορη ο χώρος, έχουμε ένα βέλτιο στο αποδέσμα αισθημοκρατίας. Κλείνω την εισηγησί μου, ξεκίνησαν ως επίλογμα ένα απόφυλλο του Λέο Νατουριστώι, σχετικά με την αξία του ανθρώπου. Ο άνθρωπος μοιάζει με κλάσμα όπου ο αρθρωτής είναι πραγματική το αξία και ο παρονομαστής η ιδέα που έχει για τον εαυτό του. Όσο λογαρύτερος ο παρονομαστής, τόσο μικρότερη η αξία του κλάσματος, δηλαδή η αξία του ανθρώπου. Και όσο διωγώνει το παρονομαστής προς το άνθρωπο, το κλάσμα κλείνει προς το ιδέα. Αυτό είναι ένα από τα κοινά σημεία που έχει η επιστήμη των μαθηματικών και η επιστήμη της ιατρικής. Οι γιατροί και οι μαθηματικοί πρέπει να προσέχουν και οι δύο παραπολίτες του παρονομαστή τους. Ο κύριος Απόστολος Κονός, ένας από τους κορυφαίους εγκατικολόγους της χώρας, διευθυντής της Μονάδας Εγκατικής Θεραπείας και της Μονάδας Αυξημένης Προτείνας, καθώς και της ιατρικής υπηρεσίας του Γενικού Μοσοκομείου Λάρισης. Επισηρά, τον διευθυντής του ΕΚΑ, οραματιστής και νοτόμος και δημιουργός νέων δομών στα ιατρικά δρόμενα της περιοχής. Και για να μην ξεχνιόμαστε, αδερφός του σημαντάριφου μας, μαθηματικού Κώστα, βασικούς στελέχος του παραθένατός μας στην Αγνησία. Έχετε το λόγο. Γεια σας και εγώ, Μάνα. Πραγματικά, νομίζω ότι ο λόγος, φίλοι και αγαπητοί Κώστα, είναι ο άλλος ο Κώστας, που ήταν ενεργό μέλος της εταιρείας σας για αρκετό χρόνο το διάστημα. Θα με καλέσατε εδώ πέρα, γιατί εγώ μόλις άκουσα ότι με καλέσατε, στο νόμο αμέσως ήρθε ο στίχος του εγγονόπουλου, «Στρατιέτη γύρε εγώ στη μέση σε ένας ιδρύουστος», που σημαίνει μεταφραζόμενος σε ένας γιατρός. Τι θα μας πεις για μαθηματικά μας τους ειδικούς εδώ πέρα. Πάσε εδώ πέρα. Τα μαθηματικά, αφού ξεπερνάμε ένα αρχικό εφηβιασμό, πώς μπορούμε να τα βρούμε, τα μαθηματικά είναι πατώμασαν στη ζωή μας, αλλά πρέπει να ψάξουμε να τα βρούμε, πού είναι ειδικός. Λοιπόν, ένα σκοτεινό δωμάτιο δεν είναι κατανάκι ναύριο. Το σκοτεινό δωμάτιο είναι τα μαθηματικά. Μέσα στο δωμάτιο υπάρχει ένας μεγάλος θησαυρός, τον οποίο όμως αυτοί που δεν το ξέρουν πρέπει να ψάξουν να το βρούν. Τα μαθηματικά είναι η παγκόσμια γλώσσα και αγγίζουν τις φύσεις και αγγίζουν κάθε πτυχή του σύγχρονου βίου. Όλες οι επιστήμες χρησιμοποιούν τα μαθηματικά. Υπηρετική, γιατρική, ιδιολογία, οικονομικές επιστήμες. Ένας αρχαίος Κινέζος φιλόσοφος, μη μονέψει η κυρία Παπά πιο μπροστά, είπε για να κατανοήσουμε τι σημαίνουν τα μαθηματικά, θα πρέπει να φροντίσουμε να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς μαθηματικά. Μπορούμε να φανταστώμε πώς θα ήταν αν δεν μπορούσαμε να μετρήσουμε το βάρος, να μετρήσουμε το ύψος, να μετρήσουμε το τι θερμίδες παίρνουμε κάθε μέρα, να μετρήσουμε τους βαθμούς που χρειάζεται η αγαπημένη μας ομάδα να πάρει το πρωτάθλιμα ή να μην υποβιβαστεί. Κυπείεση. Κυπείεση. Λοιπόν, βλέπουμε λοιπόν τη χρησιμότητα. Και για να φτούμε στα δικά μας μέσα στο νοσοκομείο. Φανταστείτε τώρα το νοσοκομείο να μην μπορεί να μετρήσει τους δίκτες, δίκτες νοσηρότητας, δίκτες πνητότητας, το πώς θα μπορέσει να μετρήσει τα χρήματα τα οποία χρειάζονται για την ασφαλή εφημέρευση. Όλα τα σχετικά. Επομένως, χωρίς τα μαθηματικά, αυτό θα ήταν αδύνατο. Σαν νερός γιατρός ακόμα ηδικευόμενος του Δυτικό Βερολίνο, στις αρχές της δεκαετίας του 80, ήρθα σε επαφή με τους αλγόρισμους της επίγουσας ιατρικής. Αυτή είναι η βασική αναζωογόνιση, είναι η εξειδικευμένη, προοδημμένη αναζωογόνιση και άλλοι πολλοί αλγόρισμοι. Καταστάσεις οι οποίες είναι αυστηρά μαθηματικά μοντελοποιημένες, με απόλυτη αργοριμική ακρίβεια, με αυστηρή δομή και με ένα σχέδιο γράσης προσεκτικά κατασκευασμένο. Κάτι που σε εσάς τους μαθηματικούς παραπέμπει στα δερντροδιαγράμματα, που χρησιμοποιείται όπως ξέρω για να διδάξετε τα πρώτα βασικά μαθήματα στη συνδυαστική και στη θεωρία πιθανοτήτη. Θα σας πω ένα-δυο παραδείγματα για να καταλάβετε τι εννοώ με αυτό. Στη βασική κατεοπνευματική αναζωογόνιση, τι σημαίνει αυτό, ότι ένας από εμάς σήμερα σαφνικά κάνει τις αισθήσεις του και πέφτει κάτι. Πώς το να αντιμετωπίζουμε, αυτό υπάρχει ένας αργόριμος. Βλέπω ακόμα, αισθάνομαι, το σκουτάς απαντά, δεν απαντά. Έχει αναπνοή, δεν έχει αναπνοή. Έχει σφίξεις, δεν έχει σφίξεις. Τι κάνουμε. Το πρώτο που κοιτάμε λοιπόν είναι αν ο ασθενής μας έχει αναπνοή. Αν έχει αναπνοή, σημαίνει ότι έχει σφιγμό, άρα το βάζουμε σε μια θέση ασφάλειας και φωνάζουμε το 166. Αν ο ασθενής δεν έχει αναπνοή, αλλά έχει σφιγμό. Έτσι, πάμε τώρα σε διάφορα, το τι κάνουμε στις διάφορες εκφάνσεις. Λοιπόν, όταν ο ασθενής λοιπόν έχει αναπνοή, αλλά δεν έχει σφιγμό, θα πρέπει να κάνουμε εμφυσίσεις. Να του δώσουμε αέρα και να φανάχνουμε στη βοήθεια. Όταν ο ασθενής δεν έχει αναπνοή, αλλά δεν έχει σφιγμό, τι κάνουμε τότε. Τότε θα πρέπει να κάνουμε θωραγικές συμπιέσεις. Τους ώστε να εξασφαλίσουμε πίεση, ώστε να πάει οξυγόνος σε έναν κέφαλο. Για να μην γίνουμε τώρα κουραστικός, όλες αυτές οι παραμετρικές ενέργειες που πρέπει να κάνουμε, ονομάζονται αλγόριθμοι. Λοιπόν, άλλους αλγόριθμους σε ασθενή λευκή συνέντευση, άλλους ράμματα που λέγαμε πριν, και αυτό το all time classic παράδειγμα, που δίνατε εσείς οι μαθηματικοί όταν ξεκινά την δασκαλία, την ψαναπτήτων, να τη ρίξει ενός νομίζματος τρεις φορές, και ζητούμενο είναι η έδρος του δισματοχώρου Ωμέγα. Μπορώ να σας δώσω κι άλλα παράδειγματα από τα μαθηματικά της επίβουσας και εντατικής ιατρικής. Σε εμάς ας πούμε, έρχεται ένας άρρωστος, σταθμίζεται κατά την εισαγωγή του η βαρύτητα. Αυτό γίνεται βάσει ειδικής κλίμακας και βάσει της βαρύτητας αυτής μπορούμε να βρούμε ποια είναι η πιθανότητα θανάτου αυτού του ασθενός. Και αυτό αποτελεί ένα προϊόν εκθετικής και λογαρυθμικής συνάρχησης. Όσο τα αντικολόγη, βρισκόμαστε συχνά σε οριακές καταστάσεις μεταξύ ζωής και θανάτου. Εκεί, αυτή η αλγοριτιμική διαδικασία, η τήρηση αυτών των θεραπευτικών αλγορίζμων, πρέπει να τηρηθεί με θρησκευτική ευλάβεια. Συχνά, μπροστά στο οριακό, το ακραίο, το σημείο καμπής που λέτε εσείς οι μαθηματικοί, στο διαφορικό λογισμό, οι λύσεις μιας έγκαιρης και σωστής ισταρικής ιαρρικής απόφασης, με συνδυαστική ικανότητα και εκκλητική σκέψη, ισοδυναμία απόλυτα, με τη γρήγορη επίλυση ενός δύσκολου μαθηματικού προβλήματος. Ποιο είναι το έμαθο όμως εδώ πάνω? Είναι η ισοδυρία της ζωής ενός ανθρώπου. Θα μπορούσα, ενδεχομένως, να επεκταθώ και σε άλλους τοιμήσεις ιατρικής, ομοριακής, βιολογίας, γενετικής και τα λοιπά. Στην στατιστική της κλειορμονικότητας, όπως είπαμε και προλαλήθατες, στην ασθένεια και στα κατάλληλα σχήματα χειμιοθεραπείας. Αν μπορούσα, θα έστεγα ένα μήνυμα στην Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, ώστε να μπορέσει να πολλαπλασιάσει αυτές τις συναδήσεις. Να συζητήσει, για παράδειγμα, με τη ιατρική κοινότητα της χώρας. Τι χρειάζεται ο δευτεροβάθμιος μαθητής, τι μαθηματικά πρέπει να ξέρει, για να μπει σε μια ιατρική σχολή. Τι μαθηματικά θα πρέπει να ξέρει ο φοιτητής της ιατρικής και των συναφών επιστημών. Και τι μαθηματικά θα πρέπει να ξέρει ο μεταπτυχιακός των σχολών αυτών. Όλα αυτά, λοιπόν, θα έπρεπε να συζητηθούν με τους ειδικούς και να αποτελέσουν τις διαδικασίες, έναν οδικό χάρτη, ο οποίος θα έπρεπε να δίνεται στον Υπουργό, ο οποίος θα πρέπει να κάνει τολμηρές παρεμβάσεις και αλλαγές στα μαθηματικά. Εμείς την βλέπουμε τώρα τι γίνεται στη χώρα μας, μικροπολιτική, χωρίς να ερωτηθούν οι ειδικοί. Λοιπόν, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω, που μου δώσε την ευκαιρία να λάβω μέρος αυτήν την ασυνήθιστη και καινοτό μου διεπιστημονική συνάντηση και να σας ευχηθώ να πολλαπλασιάσετε αυτές τις συναντήσεις, όχι μόνο με τους γιατρούς, αλλά και με άλλες ειδικότητες. Σε ευχαριστώ πολύ. Εκδεξιών μου, δύο πρωτοβλημένας τελέχητες της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Ο Γενικός Δραματέας, κ. Ιωάννης Τιβίης, ενδυνατική φυσιολογία της μαθηματικής εκπαίδευσης στη χώρα, με περίπου 30 χρόνια σε κορυφαία στήρισης ευθύνης στη διοίκηση της Εταιρείας. Από τους βασικούς εκπαιδετές των εθνικών ομάδων, των μαθηματικών, που εκπροσωπούν τη χώρα σε διεθνείς διαγωνισμούς, Ολυμπιάδες, κλπ. Και τέλος, ο κ. Τώστας Καραδάτζας. Επί 20 και πλέον χρόνια μέλος της διοίκησης του τοτικού παραθύματος από διάφορες θέσεις. Μέλος οργανωτικών επιτροφών σε πολλές κεντρικές δραστηριότητες της Εταιρείας στη χώρα. Πρόσφατα ορίστηκε ως τον ιστής διεθνός σχέσιο της Εταιρείας της Επιτριακής Εκδηλώσεις του 2018. Ενώ είναι σε όλους γνωστή η ιδιαίτερη σχέση του με την υγεία, καθώς διατέλεσε για τέσσερα χρόνια δυνομάχης Λάρισας, με αντιβιώπω την υγεία και την πρόνοια και για έξι χρόνια διοικητής του νοσοκομείου Λάρισας και εγώ. Κύριε Τίχτρε Ιττολόκη. Ευχαριστώ πάρα πολύ. Είναι πάρα πολύ μεγάλη χαρά για μένα και τιμή που είμαι σε ένα τραπέζι με τόσο εκλεκτούς ανθρώπους. Τους εκπροσώπους της ιατρικής κοινότητας, τον εκλεκτό μου φίλο, ο Κώστα Καραμπάρσα, μας φίλει πάρα πάρα πολλά χρόνια και είναι πολύ καλό και πολύ σημαντικό για έναν μαθηματικό να κρύει καλά όλη τα μαθηματικά και για την ανοιγότητα να αναβαγμίζονται από εκλεκτούς επιστήμονες του κόσμου της ιατρικής. Πράγματι έλεισαν πολύ μεγάλη χαρά, με ανεβάσταται ως μαθηματικό, για την επιστήμη την οποία προσπουδάς και την οποία αγαπάω. Όταν άνθρωποι εκλεκτοί που σώσουν ζωές, γιατί ξέρετε να είμαστε φίλοι μαθηματικοί, αν εμείς κάνουμε λάθος μια άσκηση, κακώς το κάνουμε αλλά μικρό το κακό. Αν δίνει κάποιο λάθος σε μια διάγνωση, σε μια ιατρική πράξη, το αποτέλεσμα είναι πάρα πολύ άσκημο. Αλλά λοιπόν είναι πολύ μεγάλη χαρά για μας, να λέμε τόσο σημαντικοί επιστήμονες του κόσμου της ιατρικής, τόσο καλά λόγια για την αλληλεγγύη των μαθηματικών. Και θα πω σε έναν πλάκι, κατά πολλές ώρες, είπα πάρα πολύ σημαντικά πράγματα και πολύ σημαντικά παραδείγματα, την Κύριος Κανεγιτής, ο οποίος κάπως τελειωμένος μας έκανε μάθημα εφαρμοσμένων μαθηματικών, εφαρμογής μαθηματικών στην ιατρική πράξη. Και επίσης, πρέπει να πούμε ότι πλήρσαν πάρα πολύ οι εκλεπτοί ομιλητές, οι εκλεπτοί παραστοκιακοί, για εφαρμογές μαθηματικών. Και πρέπει να πούμε ότι όντως υπάρχουν και πολύ σημαντικές εφαρμογές των λεγόμενων θεωρητικών μαθηματικών. Σε ένα πάρα πολύ δύσκολο βιβλίο του Γιώργου Βαρδελόκου, που λέει για τα μαθηματικά, τελικά είναι θεωρητική η πρακτική επιστήμη, έπαιρνε διάφορες σημαντικές αναφορές για την ιατρική, για τη βιολογία, η εφαρμογολογία και φαίνεται ότι πολλά αφηλημένα μαθηματικά, προχωρημένα, η αλληλεπτική τοπολογία, η θεωρία κόμβων, πράγματα στατιστική που κρύβει τεράστια μαθηματικά, που θεωρεί σε πάρα πολύ ανάλυση, οι μετασυμματικές τατών, είναι μαθηματικά και αυτά θα πω στην ιατρική. Και είναι πολύ σημαντικό για εμάς τους μαθηματικούς να ξέρουμε ότι δύο νόμπελ, τον νόμπελ που αφορούσε στην αξιονική νομογραφία και τον νόμπελ που αφορούσε στη μαθητική νομογραφία, κρύβει πολλά μαθηματικά. Δεν θα μπορούμε να περδέψουμε, η ιατρική είναι η ιατρική, τα μαθηματικά είναι μαθηματικά, και είναι πάρα πολύ μεγάλη χαρά η εφαρμογότητας ότι αυτές οι επιστήμεις πρέπει να συνδυαστούν. Και πρέπει να συνδυαστούν τα μαθηματικά στην ιατρική, ή σήμα προηγουμένως, όταν δεν ζούμε ανθρώπου, άρα είναι πολύ σημαντικό στον κόσμο μας να ιδιωτηθήσουμε αυτή τη μεγάλη ανάγκη της ζωής. Επίσης πρέπει να έχουμε κάτι που πρέπει να είναι πολύ σημαντικό, ο κ. Κομμνός. Δυστυχώς οι αποφάσεις για την εκπαίδευση στην Ελλάδα έχουν μικροπολιτικά κίνητρα. Το ξέρουμε πάρα πολύ καλά, το ζούμε συνεχώς στην εκπαίδευση, σπανιμόντατα έχουν αποφάσεις οι οποίες είναι πραγματικού διαρρώγου, πραγματικής ασυνεπτώπισης αναγών, ενώ πολλές φορές οι αποφάσεις λαμβάνουν κριτήρια μικροπολιτικά, μονών κάποιων αποτέλεσμων της υλικούς τυροφόρεσης ή άλλων κριτήριων. Όπως υπάρχει μια πάρα πολύ μεγάλη ανάγκη να μην είσαι ένα διάλογος ανάμεσα στην επιστημονική ονομάδα της αρχικής και των μαθηματικών. Η Λυγική Μαθηματική, και τώρα δεν θα μπορούσαμε να επανέφηγε και να συζητήσουμε τα θέματα αυτά με την Λυγική Κοινότητα, για διαφορού την υγεία του Λυγικού λαού και πρέπει να συνεισφέρει η μαθηματική παιδεία και σχεδόν. Και είναι προφανές ότι, από ό,τι λένε πολλοί σχεδόν αδερφείς μας στα πανεμιστήματα των τελευταίων χρόνια, που τα μαθηματικά ήταν εξακόνινο μάθημα, πρέπει να ενδύσει μια αφελτίωση της ποιότητας των φοιτητών σας. Έτσι το έχω ακούσει από πολλούς, που δείχνει ότι τα μαθηματικά κακοδάνε. Ξέρω ότι σας πάνε πολύ καλύτερα πράγματα για μαθηματικά, αλλά νομίζω ότι μια ανάγκη συζήτησης για τη μαθηματικά χρειάζεται ο νέος γιατρός. Προφανώς για εμάς χρειάζεται ο νέος να έχει μαθηματική υποδομή, να έχει μαθηματική σκέψη, να ξέρει κάποια μαθηματικά. Προφανώς και ο φοιτητής έχει μια ανάγκη μιας ανάλογας μαθηματικής παιδείας και ο μεταδοσιακός. Και είναι πολύ μεγάλη χαρά για εμάς να βλέπουμε μαθητές που έχουν ιδιαίτερα υψηλές επιτρέψεις μαθηματικά και που έχουν βραβευτεί στους μαθηματικούς. Το φωτεινό παράδειγμα του Π.Τεχανίδης, ο οποίος είναι διακριτή στη Δημόσιο Μαθηματικής Εταιρείας, να έχουν μια πολύ σημαντική πορεία στην Ιατρική. Με πολύ μεγάλη χαρά έχουμε Ολυμπιονίκηρες των Μαθηματικών, οι οποίοι είναι σήμερα φοιτητές Ιατρικής, είναι εκπαιδευόμενοι και με πολύ μεγάλη χαρά άκουσα πριν 10 χρόνια έναν φοιτητή της Ιατρικής, ο οποίος έκανε την Αερρυκόταση Μαθηματικολογία, να μου λέει ότι εγώ στην Ιατρική Μοναδική κάνω ανάγκη θεωρίας θεωρητμών. Και ήτανε πάρα πολύ χαρά για εμάς να ακούμε τέτοια παράγματα από ανθρώπους που έχουν διακριθεί στις μαθηματικούς διαποτισμούς που όλοι ξέρουμε πόσο σημαντικοί είναι και έχουν πάρει και κατεύθυνση της εμπαρμογής προς την Ιατρική. Αυτό δείχνει ότι η ψιλόγραφη μαθηματική παιδεία και μια μαθηματική παιδεία που θα συμβείσουμε μαζί, πως θα είναι καλύτερη για τους υποψήφιους γιατρούς, θα βελτιώσει πάρα πολύ το επίπεδο της εκπαίδευσης. Εμείς είμαστε έτοιμοι να νέουμε το διάλογο αυτό και νομίζουμε ότι οι δραστοί της μαθηματικής εταιρείας, οι μαθηματικοί διαγωνισμοί, τα περιοδικά, οι δράσεις, οι προτάσεις, οι προτάσεις που παίρνει η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία πάντοτε προς την Ελληνική Πολιτεία, πάντοτε έχουν ένα κίνητρο, πιστεύουν σωστό, είναι τεχνηριωμένοι. Αυτά που εμείς λέμε όποτε τα λέμε, τα λέμε χωρίς καμία διάθεση κοινωνικοπολιτικής, τα έχουμε λέγοντας κάποια δράση που μπορούμε να δουλευτιάσουμε με εκατοντάδες φιλανδέρους μας, παίρνουμε εχώψεις με τι κάνει η ιδιαιτή μαθηματική κοινότητα, ακούμε τη δέντα στιγμή να μου ρωτάσεις. Δεν θέλουμε έναν κολληγί, πάντα αισιοδοξούμε ότι κάποια στιγμή θα δώσουμε ένα αποτέλεσμα. Ναι, βέβαια σαν εμείς που ανοίγουμε για τις σχέσεις μαθηματικών και ιαρρικής, νομίζω μπορεί να δώσει λύσεις σε κάποια πολύ σοβαρά πράγματα και προβλήματα που αφού τη μαθηματική επέτευση τον οδηγούρα εγώ. Ευχαριστώ πάρα πολύ. Η μοίρα του τελευταίου είναι να έχεις ακούσει τα περισσότερα από αυτά που έχεις κυριστεί να πλύν. Και να συμβαστεί βέβαια και το ακουγετήρα σε επόμενη ώρα και να είσαι πάρα πολύ σχεδόν επικραντικός για να κλείσω. Οι τρεις αγαπητοί φίλοι, η εκλεκτή επιστημονική συνεργασία με τους οποίους είχα τη μεγάλη χαρά και την τιμή να συνεργαστώ και να προηθήσω πάρα πολύ στο δικό μου δύσκολο λόγο με το χώρο της υγείας, όπως και αυτά τα οποία έκανε ο Σουλμπάκ ο Γιάννης, είναι πολύ λύτη υπόθεση. Μου φέρασαν εγώ διάφορα πράγματα τα οποία τα συζητάμε και μεταξύ μας και πολλές φορές κλεινόμαστε στο δικό μας κόσμο και δεν ακούμε τις επιρροές τους έξω. Ακούγοντας από τον Φίλιμο Τιμποσκιάδη το παράδειγμα της πιθανότητας της συνθήκης με τον Τίμπο Βάγιες, το πιο παλαιοί μαθηματικοί που είναι εδώ, που θυμηθούν το σχολικό βιβλίο Εκκίνησης της Εποχής, όταν διδάσκαμε ακόμα τις πιθανότητες και αυτά να μας πει, που λέει, έδινε πρόβλημα και έκανα πρόβλημα και έλεγε, τόσο τοις εκατό πάση και από τη Συμφανία Νόσο, τόσο τοις εκατό από την Παρτηρία, Ανδριακή Πυρήση, η Ελλάδα Παναγιώτηση, τα βεθύπιχα μας, αν κάποιος έχει το ένα, εννοείται ότι κάποτε έχει το άλλο, ή αν δεν έχει το ένα, αν δεν έχει το άλλο, μπορεί να τα συστηθούμε όπως το βλέπουμε, ότι το τίποτα του πάει, σε Καταμέριο, μα εξωκρανεί και σε Πυρήση. Καλά να τα λέω. Αυτό το πράγμα χρησιμοποιείται ως παράδειγμα, ακριβώς, για να δείξει τη σύνδεση της Διαδικής. Απίστευτο είναι η δυρυνομικότητα που θα πω στον τοχνό. Είχαν υπάρχει πολλά προβλήματα με τα πυριά των καθιστών, τα πυριά των ουρανών, όπου για σοβαρά νοσηματά, νεοπλασίες και καρκίμους, αν η δυρυνομικότητα αυτή μπορεί να παίζει ένα ρόλο, και υπάρχουν τα τέσσερα εξαρτησίας, τα τέσσερα είδε πράγμα, οι κατανομές είδε μιλή κατανομή. Αυτά τα μαθηματικά, τα χρήση, πάλι, για καλούς πολίτες, τα έχουμε εξοβελήσει στα δυστέχωρα, από την καθημερινή πέμψη. Η ανάλυση αυτή είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον και πολύ ευαλπλή. Πάγε την κουλιά. Αλλά εδώ δεν μπορώ να δεχθώ ότι όταν σήμερα στατιστική, θα πάρουμε να κάνουμε τα πυριά των καθιστών στην ψυχολογία, η θεωρητική κατεύθυνση, δηλαδή. Θα χρησιμοποιήσει μελέτη ερμηνείας πολιτισμού, θα πρέπει να δει έναν διάγραμμα, να καταλάβει έναν αρθόγραμμα, έναν κυκλικό γράφημα, και να βγάλουμε ανθρώπους, οι οποίοι μπορούν να σας κάνουν μαγικρό τρόπο, απίστερα, απίστερα πράγματα, να βρίσκουμε το δείλωμα του ηνητόνου, του δογαρήτης του 30001, με έναν τρόπο σχεδόν μαγικό, που ένας καθηγητής πανεπιστημίου, σε μόνος κοινών, ο φίλος του τον Γιάννη, λέει, εγώ αυτό το τέταρτο θέμα της κατεύθυνσης δεν μπορώ να καταλήψω, γιατί θα θέλαμε να εσκοπίσουμε μόνο με τη δική μας έρευνα, μόνο και δεν το ξέρω, πάρουμε μαθητές σχολείου, δηλώνουμε το δείλωμα του ηνητόνου, του δογαρήτης του 30001, πάντα, πρέπει να μη ξέρουμε τι είναι να το κάνουμε, όμως αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν κάνει μαθηματικά για καλούς πολίτης που έχουμε, μαθηματικά είναι δύο χρονοσμένα, στη βιολογία, στη ιατρική, στη ψυχολογία, στη βιολογία. Άρα λοιπόν, και εδώ υπάρχει μια αρνητική αντίδυξη από το δεύτερο να πω, γιατί η στατιστική δεν είναι μόνο άρρυπτη συνεδεμένη, δεν είναι μόνο το αποτέλεσμα, δηλαδή τελειώνει η έρευνα και πρέπει να το αποτελέσουμε, να την παρουσιάσουμε ωραία πραγματικά και κλπ. Είναι άρρυπτη συνεδεμένη και με την έρευνα σε αρχικό στάδιο. Ένα συγκεκριμένο το που η στατιστική δεν φτιάχνει είναι να λες ψέματα. Έχεις και να παρουσιάσεις όπως πρέπει να λες μόνο. Όμως, όταν στείλεις μια έρευνα, είναι πάρα πολύ σημαντικό να έχεις κάνει από πριν, να ξέρεις τι θέλεις να βγάλεις. Να μπορείς δηλαδή μόνος σου να φτιάξεις τα αρχικά στάδια της έρευνας, θα τα ρευνέσεις πολύ καλύτερα όσο όταν να κάνεις μια δουλειά ξεκομμένος ιατρικός ερευνητής και να πεις έλα το ερευνητή μαθηματική για ειδική, πες μου εδώ τι πρέπει να βγαθείς, τι πρέπει να βγάζεις στο συμπέρασμα. Ο κ. Κάποσταν πολύ σαφής σε αυτό και ο κ. Στυφανίδης αθετηλιστικός όταν μας εξήγησε την δική του δουλειά με τα εργαλεία ταμαθηματικά στις εξισώσεις του που χρησιμοποιεί για την αθρολογία. Θέλω να πω με δύο λόγια. Παίρνω και εγώ την πάσα, γιατί τρεις κλεπτοί επιστήμονες της ιατρικής μας έρωναν να το κουβεριάσουμε αυτό. Η αλλαγή στο ιατρικτικό σύστημα είναι αένα-ένα-αένα ως. Το ιατρικό σύστημα δεν διαβάζει κανένα πράγμα. Ο κάθε ένας πρώτος δεν θέλει να κάνει και την ιατρικό του εργαλολογικό και τη δική του δουλειά της μεγάλης ιδέας, όμως κάποια πράγματα που τελούν κοινό τόπο. Μια μήνυμα ποσότητα μαθηματικής αίλης που ακριβώς μεταλλευόμενη την Επιτιακή έχουν να κάνει αυτά που συζητάμε, να βγούμε στη Γερμανία, να βγούμε στις άλλες επιστήμες, πρέπει να μας ξαναφέρει να έχουμε αναπτυρωμένο πλαίσιο στις προκάσεις μας τ Είμαστε η μόνη χώρα από τις πιο αναπτυγμένες χώρες του ΒΟΣΑ που δεν κάνει πουθενά στατιστική στο σχολικό βίο, κάνουν κάποια ανεπτώματα στη γάμα ηλικίου μόνο, τα οποία τώρα που δεν εξετάζουν τον Πανελληνίος δεν τα κοιτάει κανένας και έχει δόντερα τη γυναστική. Τελευταία πρώτα που είμαστε, σαν να λέει, έχει δόντερα σε βαρύτερα. Αυτό λοιπόν το σημερινό, ίσως, είναι το έμβασμα για τη μαθηματική κοινότητα να το συστηθήσει. Εγώ θέλω να πω ότι από τη δική μου εμπειρία αντιμετώπισα και θέματα πάρα πολλά καθημερινά στοχεία της μάνας. Δηλαδή όταν έπρεπε να συζητήσουμε για την πληροότητα των κλινικών, για την αναδιανομή των πόρων, για την ανάγκωση ενός κωδικού του προοδογισμού από έναν τομέα βράσης στη διοίκηση ενός νοσοκομείου σε έναν άλλο, όταν έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε, ο Λάδος το ξέρει πολύ καλά, να χρησιμοποιήσουμε έναν εξορτολογισμό ανθρώπινων και υλικών πόρων, να μπορέσουμε να κάνουμε με τα ίδια χρήματα του διεθνού στους γιατρούς, περισσότερες εφημερίες. Και πλήρωμε αυτό εδώ. Στη γεωγραφικά δύσκολη Μαγνιζία είχαμε συζητήσει για το καλοκαίρι και την τουριστική περίοδο να στήσουμε μονάδες του ΕΚΑ σε όλα τα σημεία της Μαγνιζίας, ώστε να είναι κακουμένη να βρείτε σε ένα σημείο και να πρέπει να πάνε στο έφρασμα πριν το παραζά το χειροκροστιάρις, έχει πετάει στη Ζαμπαράο, στο Μαγνιζά, να ξεκινήσει αυτό το μετοχόραπο και πάει πάνω από το μπαράκι να το κατεβάσει κάτω. Και αυτό έχουμε κάνει εδώ στα παράγγερα του νομού Λάρισης και του Λάζο που θα βρει και τις εφημερίες που θα μεστήσει και τον κύριο Κωνό για να μπορούν το καλοκαίρι που είναι τουριστική περίοδος με το ίδιο προσωπικό καλύτερο οικολογισμός, καλύτερη χρήση των υπαρχών των ανθρώπινων κύλιων. Είχα πει λοιπόν τότε, και με αυτό πλήνω στον διευθυντή του ΕΚΑΠ που έχει έδειξει στο Γόλο, και θα συμβουλέψω να θα φανταστήσει τη Μαγνιζία αυτή τη δύσκολη γεωγραφικά πληροχή και θα κάνουμε πέντε κύκλους εσωτερικά εφαρθόμενους. Θα πάρουμε και τα σημεία που έχουμε της διακέντρωσης του κύκλου και θα θέλαμε να σας πω σε βαθαίες να βρούμε ποιο είναι το κρίσιμο σημείο για να βρούμε ποιο θα στήσει με τις μονάδες του ΕΚΑΠ ώστε να πέκουν κάθε φορά και 25 έως 30 λεπτά από όλα τα κριστατικά σε οποιοδήποτε σημείο της Μαγνιζίας. Και μου λέει, είναι αυτό το στιγμάτι ωραίο, ήταν το τότε που στις Πανελλήνιες εξετάσεις πάσανε προβλήματα, θυμάμαι τα πρόβλημα με τη γεωμετρία, το θυμάται ο Γιάννης, στις Πανελλήνιες το 98, ήταν το 99, περάγονταν σε δύο τάξεις με έναν κήπο που κόττισε και έτσι με τους κύκλους και ποιο κομμάτι έμεινα κόττιστο, το θυμάμαι λέει ο Γιώργος που έδωσε το τότε εξετάσεις. Δεν το λέω αυτό. Έχετε κάποια σχέση με τα μαθηματικά ή όχι? Ναι, σχέση με τα μαθηματικά. Κάναμε τις συζητήσεις μου και όπου πάω μαθηματικά σκέφτομαι και μαθηματικά χρησιμοποιώ. Λοιπόν, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για την προσέγγιση. Είστε τη δύσκολη πέρα που είστε μαθή μας.