: Καλούμε τον κύριο Σίμων Δανιηλίδη, Πρόεδρο της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής της Κέντρου. Αγαπητοί φίλοι Δήμαρχε, αγαπητοί φίλοι συνάδελφοι στη τοπική αυτοδείξη, φίλοι εκπρόσωποι Φορέων Ερετή και Υπηρεσιακή, εκπρόσωποι των πολιτών της περιοχής. Καλησπέρα σας, θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Δήμαρχο, ο οποίος στην προσπάθεια που κάνει τοπική αυτοδιοίκηση για την κοινωνική πολιτική και έχει ο δήμοσας μαζί με τον δήμαρχό σας ουσιαστική συμβουλή. Ο δήμαρχός σας λοιπόν αξίζει της αναγνώρισης και από την πλευρά μας θέλω να τον ευχαριστήσω για την πρόσκληση ως Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας και ως Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής. Αγαπητοί συνάδελφοι, η τοπική αυτοδιοίκηση εδώ και πάρα πολλά χρόνια με δική της πρωτοβουλία, από λόγους ευθύνης ανέπτυξε δράσεις, υπηρεσίες, κοινωνικής πολιτικής και ίδρυσε εκατοντάδες δομές με χαρακτηριστικά γεωγραφική κατανομή στην αρχή, ποιότητας και ποσότητας που μπορούν να θεωρηθούν ότι ιωρίζουν το σημερινό εθνικό πλαίσιο αποκεντρωμένης λειτουργίας των κοινωνικών υπηρεσιών. Στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ1, οι φορείες τοπικές αυτοδιοίκησης υλοποιήσαμε σειρά αυτό χρηματοδοτούμενων και συγχρηματοδοτούμενων δράσεων στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής. Με επιτυχία κατορθώσαμε, στην περίοδο της κρίσης, να κρατήσουμε ανοιχτές τις 4.460 δομές της τοπικής αυτοδιοίκησης, που οι περισσότερες από αυτές δομές και υπηρεσίες στον κοινωνικό τομέα ήταν και είναι συγχρηματοδοτούμενες από το ΕΣΠΑ. Με συνέπεια, η Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής κατάφερε, μετά από πολύ αγώνα όλα αυτά τα τελευταία χρονιά, παρά τα αντίθετα προβλεπόμενα, να διασφαλίσει την βιωσιμότητα όλων αυτών των δομών, κάτι το οποίο θεωρούταν αδύνατο και το 2011 και το 2012. Οι αγώνα της Επιτροπής και της Κέντρια είναι γνωστοί. Το γεγονός αυτό δεν είναι τυχαίο. Εντάσσεται σε ένα πλαίσιο το οποίο εκπονίσαμε ως τοπική αυτοδιοίκηση. Οι παλαιότεροι, κι όσοι είχαμε την τύχη και την τιμή να συμμετέχουμε από παλαιότερα στα συλλογικά όργανα, χαρακτηριστικά και αυτό το πλαίσιο εγκρίθηκε στο συνέδριο της ΚΕΛΚΕ το 1995 στη Ρόδο, το Νοέμβριο του 1995, για τον ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης και τα αιτήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής. Τότε μάλιστα εν μέσω σφοδρότατων αντιδράσεων συνδικαλιστικών οργάνων και οργανώσεων εργαζομένων στους κοινωνικοπρονιακούς κρατικούς φορείς, με συντριπτική πλειοψηφία σχεδόν ομόφωνα το συνέδριο και μάλιστα στη θεματική ενότητα που γινόταν μέσα στο συνέδριο στο Ρόδος Παλάς το Νοέμβριο του 1995, καταλήξαμε σχεδόν ομόφωνα ότι η τοπική αυτοδιοίκηση χώρα μας, έχοντας υπόψη και τα ευρωπαϊκά δεδομένα, απαιτεί, διεκδικεί, θέλει και μπορεί να σηκώσει το βάρος και της προσχολητής αγωγής και της πολιτικής σε σχέση με τάτομα με αναπηρία και της τρίτης ηλικίας. Η αυτοδιοίκηση λοιπόν και ήθελε και θέλει, αλλά πέδειξε ότι και μπορεί να είναι ο βασικός πυλώνας της κοινωνικοπρονοιακής πολιτικής, ο βασικός πυλώνας της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, ο βασικός πυλώνας της προσχολητής αγωγής, όπως συμβαίνει σχεδόν σε όλη την Ευρώπη. Ο ρόλος της αυτοδιοίκησης για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής κατά την επόμενη προγραμματική περίοδο, το ΣΕΣ, πρέπει να είναι διακριτός και συγκεκριμένος για ζητήματα που άφθονται των αρμοδιωτήτων της αυτοδιοίκησης και αφορούν σε έργα, σε υποδομές αλλά και σε προγράμματα με δράσεις. Είναι ήδη μεγάλη επιτυχία και είναι απού στα χέρια μας, στα υψηλότατα ποσοστά έχουμε πετύχει overbooking σε όλα τα προγράμματα του ΕΣΠΑ μέσα από τον ειδικό κωδικό της οικογενειακής εναρμόνησης και των Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου. Όλα τα κονδύλια που προορίζονταν για τις υπηρεσίες και τις δομές και τις λειτουργίες έχουν απορροφηθεί ήδη από το 2012, όταν η χώρα μας έχει τρομερό πρόβλημα ειστέρησης στα κονδύλια του ΕΣΠΑ στην απορροφητικότητα. Το ΕΣΠΑ2 θα πρέπει να μετατραπεί σε εργαλείο για το ξεπέρασμα της κρίσης με σαφή προς τις ανατορισμούς στα μέτρα και στις δράσεις που ενισχύουν την κοινωνική συνοχή που είναι απολύτως απαραίτητη για την εργασία και καταπολεμούν την φτώχεια και τον αποκλεισμό, την ξενοφοβία και τον ρατσισμό. Να επισημάνουμε πως η ελληνική αυτοδιοίκηση έχει διανύσει αρκετά μεγάλο δρόμο ώστε να συγκλίνει με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή αυτοδιοίκηση στην κατοχύρωση των δικαιωμάτων στον κοινωνικό τομέα. Εάν αναλογιστούμε σε τι κατάσταση ήταν ο κοινωνικός τομέας της αυτοδιοίκησης πριν από το 1995 και πού βρισκόμαστε σήμερα, μπορούμε να καταλάβουμε πόσο μεγάλος δρόμος έχουμε διανύσει. Λοιπόν, είναι πολύ μεγάλο ακόμα το διάστημα για να φτάσουμε στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Ο τομέας κοινωνικής πολιτικής είναι χαρακτηριστικός για να διατυπώσει κανείς τις αποκλήσεις που υπάρχουν στο θεσμικό επίπεδο και τη διαφορετικότητα με την οποία ασκούνται οι κοινωνικές πολιτικές από τις τοπικές και περιφερειακές αρχές στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σύγκριση με την πατρίδα μας. Γι' αυτό λέω ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμα να διανύσουμε. Έχουμε πολλές φορές επισημάνει ότι την ίδια ώρα που σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιδιώκεται ήδη από τη δεκαετία του 1960 μέσος μετά τον Μεγάλο Πόλεμο να αναδειχθεί και κατοχυρώνεται και αναδεικνύεται η τοπική αυτοδιοίξη ως ο κύριος φορέας παροχής κοινωνικών υπηρεσιών προς τους πολίτες. Στην χώρα μας βρισκόμαστε ακόμα σε εκείνο το στάδιο που ενώ εκφράζουμε σταθερά την επιθυμία και την απέτηση αλλά και την αναγκαιότητα ως τοπική αυτοδιοίξη να περιέλθουν σε εμάς οι κοινωνικοί πολιτικοί ακόμα συζητούμε για την αναγκαιότητα καταπολέμησης του συγκεντρωτισμού, του κρατισμού, της νοοτροπίας του κεντρικού κράτους που ενώ δεν τα καταφέρνει και αποτυχάνει ημέρα με την ημέρα όλο ένα και πιο χειρότερα, εξακολουθεί να θέλει να διαχειρίζεται πράγματα τα οποία δεν είναι της αρμοδιότητάς του. Θα είναι πολύ θετικό για το κράτος μας να απαλλαγεί από αυτά για να ασχοληθεί πιο σοβαρά και πιο υπεύθυνα με τα μεγάλα όπου και εκεί από ότι φαίνεται δεν τα έχει πάει καλά και να αφήσει τις τοπικές αρχές να αποδείξουμε όπως αποδειχνούμε κάθε μέρα ότι τα πηγαίνουμε πολύ καλύτερα. Το ζήτημα μιας ισχυρής αυτοδιοίκησης με κατοχυρωμένες αρμοδιότητες και πόρους που λειτουργεί ως πραγματική τοπική αρχή, αντί να είναι στοιχείο ενός δημοκρατικά οργανωμένου κράτους, γίνεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια αντικείμενο διεκδίκησης, διαπραγμάτευσης και πολλές φορές σύγκρουσης με τις κεντρικές αρχές και με το κεντρικό κράτος. Πολλές φορές μάλιστα και πολιτική, κομματική και συνδικαλιστική φορείς αληθορίζουν έως και ταυτίζονται με αυτή την κρατικιστική συγκεντρωτική παλαιολυθική αντίληψη. Στα παραδείγματα ευρωπαϊκών χωρώνουμε προοδευτικό πρόσημο με αποδεδειγμένη και κατοχυρωμένη κοινωνική θεσμική λειτουργία, στις οποίες όλοι οι φορείς, πρώτα η κομματική όλων των αποχρώσεων, η πολιτική, η αυτοδιοικητική, η συνδικαλιστική και η κοινωνική φορείς στηρίζουν και ενισχύουν σε τοπικό επίπεδο το δίκτυο των κοινωνικών υπηρεσιών και των δομών κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης, θα πρέπει να είναι επιτέρους για μας το σίγουρο πρότυπο. Στα συνέντρια μας έχουμε τονίσει πως τα χαρακτηριστικά της άσκησης κοινωνικής πολιτικής πρέπει να βασίζονται στη διαμορφωμένη, εθνική, αποκετρωμένη κοινωνική πολιτική με ευθύνη και καθοριστικό έως και αποκλειστικό ρόλο της τοπικής αυτοδιοίτησης. Παράλληλα το εύρος των αντικειμένων της κοινωνικής πολιτικής πρέπει να εμπλουτιστεί η ουσιαστική εφαρμογή δράσεων και προγραμμάτων για την εργασία και την ανάληψη αρμοδιότητας από την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας από την προσχολική απογή μέχρι την τρίτη ηλικία. Τονίζω επανειλημμένα την αρμοδιότητα της τοπικής αυτοδιοίτησης που πρέπει να πάει στη τοπική αυτοδιοίτηση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε όλα τα τελευταία συνέδρια εδώ και δέκα χρόνια μετά από εισηγήσεις που έχουμε κάνει ως Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής στα συνέδρια της ΚΕΔ και τώρα τότε και τώρα της ΚΕΔ ακόμα και στο πρόσφατο στα ΚΙΑΝΕΝΑ γίνεται ομόφωνα δεκτή η πρόταση της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής να υπάρχει δυνατότητα πιστοποίησης παρόχου όπως έχει ονομαστεί τελευταία της κάθε κοινοφελούς επιχείρησης Δήμου παρόχου πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτε από τον ανταγωνισμό με τους ιδιότες παρόχους Θα αναφέρω πιο κάτω συγκεκριμένα στοιχεία τα οποία αποδεικνύουν ότι και ο ρόλος της αυτοδιοίκησης αναβαθμίζεται και καλύτερες ποιοτικότερες υπηρεσίες στους ασφαλισμένους ή και στους ασφάλιστους παρέχουμε με πολύ χαμηλότερο κόστος και βέβαια καθιστούμε βιώσιμες 100% βιώσιμες έως και κερδοφόρες αυτές τις δομές Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει αποδείξει πως έχει πετύχει στην αναβαθμίση και στην βελτίωση και την ποιοτική και την ποσοτική σε επίπεδο δηλαδή παροχής υπηρεσιών σε περισσότερους ωφελούμενους των άλλωτες κρατικών δομών οι οποίες εξυπηρετούσανε πολύ μικρότερο αριθμό με πολύ ψηλότερο κόστος Θα αναφέρω και εδώ παραδείγματα γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε τα μεγάλα επιτέυματα της αυτοδιοίκησης τα οποία είναι και αυτού στα χέρια μας Ήδη από το 2001 μετά την απόφαση του Συνεδρίου του Νοημβρίου του 1995 έπρεπε να περάσουν έξι χρόνια για να επιτύχουμε το νόμο 2880 του 2001 όπου εθελοντικά καταρχήν ο κάθε δήμος με απόφαση του Δημοτικού του Συμβουλίου μπορούσε να ζητήσει και να πάρει τις κοινωνικοπρονοιακές δομές του Εθνικού Οργανισμού Πρόνοιας, του Εθνικού Οργανισμού Κοινωνικής Φροντίδας του Μητέρα του ΠΠΑ, των Βρεβικών, των Παιδικών Σταθμών των Βρεφονιπιακών Κέντρων και με το νόμο 3106 μετά το 2003 υποχρεωτικά πάλι μετά από απέτηση δική μας μια και είχαμε δει ότι περίπου η μισή δύνη της χώρας δεν είχα να τα αποκριθεί στο εθελοντικό μετά από το 3106 νόμο λοιπόν υποχρεωτικά όλες αυτές οι δομές μεταφέρθηκαν οι οποίες δομές είχαν ιδρυθεί παρακαλώ το 1935 προπολεμικά και ορισμένες από αυτές τις δομές ήταν η προστασία υπό την προστασία της βασιλωμίτορος Φρυδερίκης από το ΠΠΑ μέχρι τη βασιλική πρόνοια και από τα ιδρύματα εκείνης της εποχής αν υπάρχουν παλαιότεροι που θυμούνται την κατάσταση θα το επιβεβαιώσουν του αναγκαστικού νόμου δηλαδή του 1935 τι έφτει επιτύχη η τοπική αυτοδιοίκηση τον υπερπενταπλασιασμό των βρεφών και των παιδιών που φιλοξενούνται στους βρεφικούς και στους παιδικούς σταθμούς σε σχέση με τον αριθμό που φιλοξενούνταν τότε στους κρατικούς βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς εδώ για να δούμε ποιος υπερασπίζεται το δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα αυτών των δομών και ποιοι αυτοί που υπερασπίζονται στα λόγια το κρατικό υπονομεύανε στην πράξη τη λειτουργία αυτών των δομών δεν είναι μόνο ο υπερπενταπλασιασμός του αριθμού των παιδιών είναι η ποιοτικότερη λειτουργία ποιος δήμος δεν έχει εισάγει παιδιάτρους για προληπτική ιατρική όλοι οι δήμοι έχουν τέτοιου είδους δομές που δεν υπήρχαν στους κρατικούς παιδικούς σταθμούς και βέβαια υπάλλε ποτέ κρατική παιδική σταθμή και βρεφική σταθμή και μονάδος προσχολικής αγωγής δουλεύανε από τις 7.30 ορισμένες φορές και από τις 8 το πρωί μέχρι τις 2.30 το πολύ 3 η ώρα το μεσημέρι και αναρωτιόμασταν όσοι ασχολούμασταν με αυτά τα θέματα πως μπορεί μια εργαζόμενη μητέρα που πιάνει 7 η ώρα δουλειά να πάει το παιδί της στις 7.30 στον παιδικό σταθμό της γειτονιάς πως μπορεί μια μητέρα που σχολάει στις 4 ή στις 4.30 να πάει το παιδί της στις 2.30 ή στις 3 η ώρα από το βρεφικό σταθμό πως μπορεί επίσης μια μητέρα η οποία δουλεύει σκληρά, ειδικά όσοι είναι στον ιδιωτικό τομέα δουλεύει σκληρά στις μέρες των Χριστουγέννων και του Πάσχα μπορεί να έχει το παιδί της 20 μέρες στα Χριστουγέννα που ήτανε κλειστή η βρεφική και η παιδική σταθμή και άλλες 20 μέρες στο Πάσχα και 40 μέρες το καλοκαίρι, δηλαδή στην ουσία 80 μέρες το χρόνο συνειδέκα και μέρες με τις άδειες των βρεφονιπιοκόμων αλλιών κρατικών παιδικών σταθμών, που μπορεί η μητέρα οι εργαζόμενοι στο ιδιωτικό τομέα αλλά και οι εργαζόμενοι στο δημόσιο πλήν των εκπαιδευτικών που όντως έχουνε το προνόμιο να έχουνε άδεια τα Χριστουγέννα και το Πάσχα όλες οι άλλες οικογένειες που θα μπορούσανε να έχουνε με εγκύση τα παιδιά τους οι δήμοι λοιπόν διευρύναμε τα ωράρια, οι περισσότεροι δήμοι στη χώρα έχουνε από τις 6-6.30 το πρωί ανοιχτούν τους βρεφονιπιακούς και τους παιδικούς σταθμούς μέχρι τις 5-5.30 και ορισμένη μέχρι τις 6 και σε αρκετούς δήμους έχουμε βρεφούς και παιδικούς σταθμούς μέχρι τις 9 το βράδυ για τους εργαζόμενους στο ιδιωτικό τομέα όλα αυτά λοιπόν αποδεικνύουνε ότι μειώνοντας και όλα στο λειτουργικό κόστος αυξήσαμε και ποιοτικά και λειτουργικά αυτές τις κοινωνικές δομές μέσω των προγραμμάτων της οικογενειακής αναγμώνησης και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου μέσα από το ΕΣΠΑ αλλά προηγούμενα και μέσα από το τρίτο κοινωνικό πλαίσιο στηρίξης εξασφαλίσαμε 100.000 και πλέον βρέφη παιδιά αλλά και παιδιά από 6 έως 12 χρονών για τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών και αρκετών χιλιάδων παιδιών παιδιών με αναπηρία χωρίς να εμπιβαρύνεται ο δήμος ούτε με 1 ευρώ στον δημοτικό του προϋπολεγισμό αλλά ταυτόχανα και χωρίς να εμπιβαρύνεται και η οικογένεια γιατί αυτά τα 100.000 και πλέον παιδιά σε αυτές τις δομές μέσω του ΕΣΠΑ έχουν το προνόμιο να έχουν εντελώς δωρεάν τη συμμετοχή των παιδιών τους σε όλες αυτές τις δομές παρά την τεράστια μείωση των πόρων στην αυτοδιοίκηση η τοπική αυτοδιοίκηση έσωσε το σύντημα της κοινωνικής συνοχής όχι μόνο δεν μείωσε σε αριθμό αλλά και σε ποιότητα λειτουργίας τις κοινωνικές δομές αλλά τις αύξησε εδώ βέβαια πρέπει να τονίσουμε για πολλοστή φορά μια και έγινε αντικείμενο μικροπολιτικής από ρισμένους πολιτικούς αλλά και από ρισμένους συνανδέλφους και αυτά τα προγράμματα κατανέμονται ανταγωνιστικά γιατί όλα τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΕΣΠΑ και όλο το προηγούμενο κοινωνικό κλαισίον είναι απολύτως ανταγωνιστικά δεν μοιράζονται ως μπακλαβά που λέω σε ορισμένες δηλώσεις μου άρα οι όπτες αντιδράσεις δημάρχων ή στελεχών κυβερνητικών ότι αυτός ο δήμος πήρε περισσότερα και ο άλλος δήμος πήρε λιγότερα οφείλονται αποκλειστικά και μόνο είτε στην πολιτική επιλογή δήμων που νομίσαν ή πιστεύσαν ότι δεν τους ενδιαφέρουν αυτά τα προγράμματα είτε στην αδυναμία τους. Τα προγράμματα λοιπόν αυτά κατανέμονται απολύτως ανταγωνιστικά και η μόνη προϋπόθεση που υπάρχει είναι να υπάρχει οριμότητα μελετών, οριμότητα πρότασης και τεκμηρίωση πρότασης. Κατά την κρίσιμη περίοδο λοιπόν που έχουμε να αντιμετωπίσουμε μπροστά μας με σούσης και της κρίσης που δημιουργεί ακόμη περισσότερα προβλήματα πρέπει να πετύχουμε ως τοπική αυτοδιοίκηση άμεσα τους επόμενους μήνες αυτό το οποίο διεκδικούμε από την Πολιτεία και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από την Κομισιό και από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Αυτό λοιπόν το οποίο διεκδικούμε είναι 300 εκατομμύρια μερίδιο ετησίως για τη συντήρηση και όπου χρειάζεται την επαύξηση αυτών των χιλιάδων δομών και ήδη να των όχι μόνο των 100 χιλιάδων βρεφών, νηπίων και παιδιών που εξυπηρετούνται σε αυτό το τομέα αλλά και άλλων περισσότερων για να μπορέσουμε να σταθούμε στο πλευρό της χειμάζουσας ελληνικής οικογένειας. Στρά 100 εκατομμύρια ευρώ τα οποία σχεδόν τα έχουμε εξασφαλίσει για τη συνέχιση και τη μετεξέλιξη του προγράμματος βοήθεια στο σπίτι που μπαίνει κάτω από την ομπρέλα του κατοίκο φροντίδα συνταξιούχων και των μεταναστών και των ανασφάλιστων. Η πρότασή μας που είχε γίνει εδώ και αρκετά χρόνια γίνεται αποδεκτή από τη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας και των συναρμόδιων Υπουργιών. Έχουμε άριστη συνεργασία με τον Υφυπουργό στο Υπουργείο Εργασίας και ήδη έχουμε διασφαλίσει για το επόμενο διάστημα και για τα επόμενα 12 χρόνια την συνέχιση αυτού του προγράμματος με τριμερή συγχρηματοδότηση από τον ειδικό πόρο της εργοδοτικής συσφοράς, από το καινούριο ΕΣΠΑ και από το 0,2% για τη χρηματοδότηση της κατοίκων φροντίδας των ηλικιωμένων. Άρα και εδώ η τοπική αυτοδιοίκηση αποδεικνύει στον κρίσιμο τομέα της παροχής επιρρησιών στην τρίτη ηλικία, όπου με πολύ χαμηλότερο λειτουργικό κόστος φροντίζει κατοίκων 100.000 και πλέον ηλικιωμένους, συμβάλλοντας τη μίωση του λειτουργικού κόστος και του ασφαλιστικού συστήματος, αλλά και του εθνικού συστήματος υγείας. Γι' αυτό τονίζουμε με κάθε ευκαιρία ότι αυτός ο τρόπος λειτουργίας τοπικής αυτοδιοίκησης, στο τέλος τέλος εκτός της κοινωνικής πολιτικής, εκτός της ανθρωπιστικής πλευράς, εκτός της κοινωνικής φροντίδας, συμφέρει και στην εθνική οικονομία και στο εθνικό σύστημα υγείας και στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας. Άρα πρέπει να μας ακούνε και να αντιλαμβάνονται ότι με αυτού του είδους της προτάσεις μας συμβάλλουμε από πολλές πλευρές. Για τη φτώχεια. Στο περιβάλλον της κρίσης σημαντικές είναι οι δράσεις άμεσης καταπολέμησης της φτώχειας και της περιθερωπής και νήσεις της κοινωνικής συνοχής που έχουν αναπτύξει οι δήμοι σε όλη τη χώρα. Οι δράσεις αυτές ανακουφίζουν άμεσα τις τοπικές κοινωνίες και μέσα στο πλαίσιο αυτών των δράσεων σε εκατοντάδες δήμους της χώρας έχουν αναπτυχθεί τα κοινωνικά συσσίτια, τα κοινωνικά μαγειρεία, τα κοινωνικά παντοπολία, τα κοινωνικά φαρμακία, τα γραφεία διαμεσολάβησης, οι δημοτικοί λαχανόκυποι, τα κοινωνικά φροντιστήρια και όλα όσα χρειάζονται για την οικογένεια ή ακόμα και για μεμονωμένους πολίτες οι οποίοι δεν έχουν ακόμα και τα προστοζή για την εργασία. Αναφέρομαι συγκεκριμένα πολλές φορές τα παραδείγματα και της Βόρειας Ευρώπης αλλά και της Υβηρικής και της Ονείσου όπου εδώ και δεκαετίες μεταφέροντας την αρμοδιότητα, τουλάχιστον την πρωτογενή αρμοδιότητα της φροντίδας και της υποστήριξης των ανέργων και της επανατοποθέτησής τους στην αγορά εργασίας έχουν πετύχει τεράστια θετικά αποτελέσματα. Ο αναποτελεσματικός κρατικής δημοσιοεπαλληλίστικης νοοτροπίας και κακής λειτουργίας και διαχείρισης ο ΑΕΡ λίγα πράγματα μπορεί να συμβάλει και είναι γνωστό ότι και στα προηγούμενα τρία κοινωνικά πλαίσια στήριξης αλλά και σε αυτό που τρέχει το ΕΣΠΑ εκατοτάδες εκατομμύρια έως και πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ που προορίζονταν και προορίζονται για τη στήριξη των ανέργων εξαιτίας της αναποτελεσματικότητας του ΑΕΡ δεν θα απορροφηθούν όπως δεν απορροφήθηκαν και πιο μπροστά. Η πρότασή μας είναι ολοκληρωμένη με καφοριστικό ρόλο και αναβαθμισμένο ρόλο και συμμετοχή η τοπική αυτοδιοίκηση με δημοτικό γραφείο στήριξης των ανέργων σε κάθε δήμο και με εξειδικευμένα προγράμματα που θα αναφέρω αμέσως παρακάτω όπως είναι τα τοπέκω, τα τόψα, τα τοπικά σχέδια για τη στήριξη των εκπαθών κοινωνικών ομάδων όπως είναι τα τοπέκω ή τα τοπικά σχέδια απασχόλησης όπως είναι τα τόψα ή την υποστήριξη στην εργασία ειδικών ομάδων όπως είναι τα αμέα ή αποφυλακισμένη ή απεξαρτημένη και αυτή που πλήττονται από παρατεταμένη ανεργία πέραν των τριών και τεσσάρων χρόνων με ειδικά προγράμματα απασχόλησης μέσα από τους δήμους πετυχάνοντας ταυτόχρονα και την απορρόφηση σημαντικότητα των δεκάδων χιλιάδων ανέργων στους δήμους και ταυτόχρονα και τη μείωση του λειτουργικού κόσμου των δήμων γιατί καταλαμβάνουν συγκεκριμένες θέσεις που τις έχουμε άμεσα αναγκές χωρίς να επιβαρύνεται ο δημοτικός προϋπολογισμός. Όλες οι παραπάνω δράσεις επιβάλλεται όχι απλά να συνεχιστούν αλλά να διευρυθούν να πάρουνε σάρκα και οστά σε κάθε δήμο και ο δήμαρχος του κάθε δήμου να μην είναι στις κλασικές υπηρεσίες αρμόδιος μόνο αλλά να ανοίξει τα φτερά του δήμου και σ' αυτούς τους τομείς και της κοινωνικής πολιτικής και της εργασίας και της απασχόλησης. Ξέρουμε πάρα πολύ καλά όσοι ασχολούμαστε συστηματικά σ' αυτούς τους τομείς ότι οι τρεις, οι πέντε, οι δέκα θέσεις της εργασίας έστω και για δύο και για τρία χρόνια σε παιδιά που έχουνε βγει από τη φυλακή μετά από παραφάσεις στην εφηβία ή σε παιδιά που έχουνε δώσει τη μάχη και την κερδίσανε τη μάχη της ζωής και απεξαρτήθηκαν είναι πάρα πολύ σημαντικό για την επιβίωσή τους. Όπως οποιαδήποτε παρέμβαση στον τομέα της εργασίας και της απασχόλησης θα πρέπει να συνδυαστεί με τον επανακαθορισμό των αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης και τη μετατροπή του ΩΑΕΤ σε εθνικό στρατηγικό επιτελικό όργανο και η μεταφορά της πρωτογενούς δράσης για την ανεργία και την απασχόληση της τοπικής αυτοδιοίκησης. Για την υγεία. Η θέση της οπτικής αυτοδιοίκησης για την υγεία έχει κάνει άλματα μπροστά εδώ και καιρό, αλλά δυστυχώς δεν αποκρίνεται η πολιτεία. Η τοπική αυτοδιοίκηση με βάση των κώδικα 463 και τη νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης με τον Καλλικράτη 3852 έχει την αρμοδιότητα παροχής υπηρεσιών υγείας. Θεσμικά, λοιπόν, υπάρχει το πλαίσιο. Πολύ στραγκαλιστικό, αλλά υπάρχει. Ιδιαίτερα δε αυτόν που αφορούν την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας που έλεγα πιο μπροστά. Σε αρκετούς δήμους της χώρας έχει συσσορευτεί μάλιστα και σχετική εμπειρία και υπάρχει και ο κατάλληλος εξοπλισμός. Μια και έχω την ευθύνη αυτού του τομέα για όλη την Ελλάδα, σας λέω ότι υπάρχουνε πάρα πολύ πάνω από 100 δήμοι που έχουμε αγοράσει και καρδιογράφους και υπέρηχους και έχουμε και ακτινολογικά μηχανήματα και έχουμε και μικροβιολογικά εργαστήρια και παρέχουμε δωρεάν υπηρεσίες είτε στους ανθρώπους που είναι στο πρόγραμμα βοήθεια στο σπίτι είτε στα κηφίτε σε ανασφάλιστους. Η πρότασή μας λοιπόν είναι μια και η χώρα και η πολιτεία για άλλους λόγους πάει στη μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας να μπορεί όποιος δήμος με απόφαση δημοτικού του συμβουλίου θέλει να πιστωποιεί μονάδα παροχής πρωτοβάθμιας φροντίδας πρωτοβάθμιας υγείας και μετά και παροχής υγείας και κοινωνικής φροντίδας και να συμβάλλεται απολύτως ανταγωνιστικά με το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας. Δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτε μα τίποτε με τον ιδιωτικό τομέα. Μπορούμε να τον ανταγωνιστούμε και μάλιστα κάπου από καλύτερους όρους μια και εμείς έχουμε και κτηριακή υποδομή και εξοκλισμό και μπορούμε να έχουμε και χαμηλό λειτουργικό κόστος γιατί ήδη το προσωπικό, το νοσηλευτικό, τον κοινωνικό λειτουργό, τον ψυχολόγο, τον οικογενειακό βυθόν αλλά και δεκάδων γιατρών που ασχολούνται μέσα από τα καπή και από το περίθυρα στο σπίτι τους έχουμε ήδη. Και στις περισσότερες των περιπτώσεων έχουμε και τον εξοκλισμό και σε όλες των περιπτώσεων σε όλη την Ελλάδα από τη συνταγωγράφη, συμμέχτη ψυχοθεραπεία και την νοσηλευτική και την ψυχολογική υποστήριξη την κάνουμε ούτως ή άλλως απλά δεν έχουμε δικαιόμενα να την κοστολογούμε στο ασφαλιστικό σύστημα. Γιατί ποιος μπορεί λογικά να απαντήσει ενώ ο ΤΑΔΕ να μην λέω ονόματα και παρεξηγηθώ που πιστωποιεί την εταιρεία του την Γυροτάδε και την ΤΑΔΕ και το γραφείο του και την εταιρεία του σε κάθε γειτονιά με πολύ μικρότερο εξοκλισμό έχει δικαίωμα να συμβάλλεται με το ασφαλιστικό σύστημα και να πηγαίνει ο πολίτης που θέλει να κάνει καρδιογράφημα και υπέρ ηχοκυλίας και να πληρώνει το ταμείο 150 και 160 ευρώ. Το ταμείο, στον ιδιότη. Και εμείς τους λέμε κάτω από 100 ευρώ, έχει μισή τιμή. Ο δήμος αγοράζοντας τον εξοκλισμό που δεν υπάρχει, δεν είναι ακυπός εξοκλισμός, όσοι έχετε ασχοληθεί με το τομέα ηλίας μπορείτε να βάλετε στο μυαλό σας ότι είναι μερικές χιλιάδες ευρώ ο καρδιογράφος και ο υπέρυφος και άλλων τέτοιων κονδυλιών ο άλλος εξοκλισμός. Να μπορούμε λοιπόν, και αυτή η πρόταση έχει κατατεθεί επίσημα από τη πλευρά μας, προς όλα τα συναρμόδια υπουργεία. Βέβαια να υπάρχει και η πρόβλεψη να μην κυνηγάμε τελος Δεκεμβρίου κάθε χρόνο να μας εγκριθούν οι συμβάσεις των γιατρών και να λέμε ότι έχουμε 6 μήνες που απασχολούνται οι γιατροί μας χωρίς σύμβαση και να τρέχουμε μετά από το ελεγκτικό συνέδριο να εγκρίνουμε την ομιμότητα της δαπάνης των 600 ή των 500 ευρώ ή των 1.000 ευρώ ανάλογα τις ώρες που παρέχουνε οι γιατροί στα καπί ή στο βοήθεια στο σπίτι. Μπορούμε λοιπόν να ανοίξουμε τα φτερά της αυτοδιοίξησης σε τέτοιους τομείς. Ο κάθε δήμαρκος και ο κάθε αντιδήμαρκος και ο κάθε πρόεδρος κοινοφοριούς επιχείρησης μπορεί να βάλει εύκολα στο μυαλό του τους μερικούς χιλιάδες των συνταξιούχων, των ηλικιωμένων που έχουμε στα καπί και τους συνταγωγραφούμε συνέχεια αλλά παρέχουμε και άλλους υπηρεσίες από το 1 ή το 3 ή το 5 προς τον καθένα να κοστολογούμε ότι δεν θα χρειάζεται καν χρηματοδότηση από το ταμείο του δήμου αγα στον καπί για να λειτουργήσει θα έχει αφτάρκεια από τα έσοδα αυτά. Πολλοί δε περισσότερο αν κάνουμε το άλμα σε εξετάσεις που σας είπα ή σε διαγωνιστικές πράξεις που σας είπα πιο μπροστά θα έχει και υπόλοιπο το ταμείο του κάθε καπί όπως τα άτομα με αναπηρία το ιδιωτικό κέντρο για την υποστήριξη παιδιών ή το ίδρυμα που φιλοξενεί παιδιά με αναπηρία το ακουστολογεί στο ασφαλιστικό ταμείο της οικογένειας ο δήμος ο οποίος έχει ειδικά προγράμματα και διαμερίσματα αυτονομής διαβίωσης και άλλου είδους παροχές υπηρεσιών με ψυχιάτρους, με λογοπαιδικούς, με ψυχοθεραπευτές, με εργοθεραπευτές για τα παιδιά με αναπηρία δεν έχει δικαίωμα να το ακουστολογήσει στο ασφαλιστικό σύστημα εμείς λοιπόν θέλουμε καθαρούς όρους απολύτως ανταγωνιστικούς με τους όρους και τους κανόνες της αγοράς δεν έχουμε να τους φοβηθούμε μπορούμε να πετύχουμε και να συμβάλλουμε και στη μίωση η χώρα δεν θέλει μίωση του λειτουργικού κόστους στο ασφαλιστικό σύστημα και στο σύστημα υγείας εμείς το προτείνουμε χωρίς να μειώνεται η ποιότητα ίσα ίσα θα βελτιωθεί και η ποιότητα γιατί είναι γνωστό ότι ο δήμαρχος δεν μπορεί να σταθεί στα πόδια του αν δεν γίνει η καλή δουλειά ενώ το πολύ πολύ ο ιδιώτης όταν δεν κάνει η καλή δουλειά θα βρει έναν τρόπο να τα συγκαλίψει ή αντιστοιχειρότερο περίπτωση θα χάσει τον πελάτη θα πάει ο άρρωστος στο διπλανό ιδιωτικό ιατρικό εργαστήριο αγαπητοί συνάδελφοι συνεργάτες φίλοι εργαζόμενοι το ξεπέρασμα των επιπτώσεων της κρίσης γίνεται με τον καθημερινό αγώνα της αυτοδιοίκησης και όχι με πουφια λόγια πολλές φορές έχω πει ειδικά στο τομέα της ανεργίας ακούμε όλο το πολιτικό και το κομματικό φάσμα όλο τον αποχρόσω από το πιο σκούρο της μιας πλευράς μέχρι το πιο σκούρο της άλλης πλευράς ενάντια στην ανεργία κροκοδήλια δάκρυα πολλές φορές για τους ανέργους πολύ μεγάλη αγωνία για το τεράστιο ποσοστό των ανέργων που υπάρχει στη χώρα που πραγματικά υπονομεύει τα θεμέλια της δημοκρατίας στα θεμέλια της πατρίδα μας ουσιαστική πρόταση για τη δημιουργία την προστατευόμενη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας δεν έχω ακούσει από κανέναν ολοκληρωμένη από κανέναν πολιτικό φορέο από κανέναν και δεν το λέω για να υποτιμήσω ή να καταγγείλω κάποιον πολιτικό φορέο όλους τους πολιτικούς φορείς η ουσιαστική πολιτική για τη δημιουργία θέσεων εργασίας γίνεται ασφαλώς με την ανάπτυξη με τις επενδύσεις αλλά στο τομέα το δικό μας στο τομέα της αυτοδιοίκησης γίνεται από τα οργανωμένα προγράμματα από το πεκο μέχρι τα τόψα και από τα προγράμματα υποστήριξης εργασίας ειδικών εκπαθών ομάδων και ειδικών κατηγοριών που την ίδια ώρα που δίνουν ασφαλή εργασία στον άνεργο στην άνεργη την ίδια ώρα συμβάλουν και στην βελτίωση της ποιότητας ζωής σε τοπικό επίπεδο χωρίς να επιβαρύνουν το δημοτικό προϋπολογισμό να θούνε να συμβάλουν όλοι οι πολιτικοί φορείς και να εκτιμήσουν την πρότασή μας και αν κάπου κάνουμε λάθος ή αν κάπου πρέπει να συμπληρώσουμε κάτι να το πούνε και ευχαρίστως να το συμπεριλάβουμε να το διορθώσουμε Επίσης η κοινωνική φροντίδα και η πρωτοβάρμια φροντίδα υγείας και η στήριξη είτε της προσχολικής αγωγής είτε των ΑΜΕΑ είτε της τρίτης ηλικίας δεν γίνονται με κούφια λόγια και με δεκάρικους λόγους και με πολιτικές κωρώνες Γίνονται με την καθημερινή δουλειά που κάνει ο δήμαρχος ή αντιδίμαρχοι δημοτικοί σύμβουλοι ή υπεύθυνοι των ΚΠΙ, υπεύθυνοι των ΚΙΦΙ, των κέντρων ημερήσιας φροντίδας ηλικιωμένων αρκεί να σας πω ότι τα χρήματα για τα κέντρα ημερήσιας φροντίδας ηλικιωμένων τα ΚΙΦΙ όλα τα προηγούμενα χρονιά περισσέψανε δεν απορροφήθηκαν γιατί δεν ανταποκρίθηκαν όλοι οι δήμια πολιτικοί χώρα Όπως επίσης να πω με πίκρα το λέω αλλά πρέπει να το πω ότι πριν της χρονιάς του 2012 που έγινε τραγικό λάθος σχεδιασμού από την κυβέρνηση όλα τα προηγούμενα χρόνια από το τρίτο κοινωνικό πλαίσιο στήριξης μέχρι το 2011 τα χρήματα για τους βρεφονηπειακούς τους παιδικούς σταθμούς και τα ΚΔΑΠ και τα ΚΔΑΠΜΑΙΑ περισσεύανε κάθε φρόνο και επιστρέφανε στο ταμείο Γιατί ακούστηκαν κάποιες κορώνες από κάποιους δήμους της χώρας ότι γιατί παίρνει αυτός τόσα παραπάνω και ο άλλος τος μα όταν ένας δήμος δεν ανταποκρίνεται όταν ένας δήμος δεν πιστωποιεί κτιριακές δομές αδειοδοτεί και η αδειοδότηση περνάει από την πολοδομία μέχρι την διεύθυνση πρόνειας για τη λειτουργικότητα δεν έχει τελεχωμένες τέτοιες δομές και δεν υποβάλλει εγκέρος τις προτάσεις του δεν θα πάρει για αυτό κιόλας έχουμε δει δήμους μεγάλους με πρώτο και καλύτερο της Αθήνας και δεύτερο της Θεσσαλονίκης οι δύο μεγαλύτεροι δήμοι της χώρας μέχρι το 2011 ήταν οι τελευταίοι στην κατάταξη ενώ είναι ο πρώτος και ο δεύτερος δήμος της χώρας ήταν οι τελευταίοι στην κατάταξη και στα προγράμματα της τρίτης ηλικίας και στα προγράμματα των πρεσβολιακών και των παιδικών σταθμών μπορούσε όμως κάποιος από τους δημάρχους της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης να διαμαρτυρηθεί ότι τον ρίξανε οι κυβερνόντες όχι βέβαια για τα προγράμματα μοιράζοντα ανταγωνιστικά και τα προγράμματα που μοιράζοντα ανταγωνιστικά είναι απολύτως αξιοκρατικά και με βάση της προϋποθέσεις και την οριμότητα και την αιτημότητα του κάθε δίλου και όταν μάλιστα σας λέω πλήτ του 2012 όλα τα προηγούμενα χρόνια περισσεύαν τα λεφτά και γερνούσανε πίσω στο ταμείο είτε του Τρίτου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης είτε του ΕΣΚ. Εμείς ως τοπική αυτοδιοίκηση είμαστε περήφανοι για όλη την Ελλάδα γιατί εάν η χώρα ειδικά αυτή την κρίσιμη περίοδο των τριών τελευταίων χρόνων μπορέσε να κρατήσει στη ζωή ξεκινώντας από το πρώτο αγαθό της ζωής αλλά και με αξιοπρέπεια πολλές εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες από τη διατροφή γιατί είναι πολύ σημαντικό αρκετία που μας ίσως να μην μπορούμε να το νιώσουμε παρά μόνο αν θα πάμε στο καθημερινό συσήτειο που μοιράζεται ή στο κοινωνικό μαγειρείο ή στη διανομή των προϊόντων διατροφής από το κοινωνικό παντοπολείο στους δήμους που υπάρχουν και τότε θα καταλάβουμε ότι μέχρι και πέρσι αξιοπρεπέστατοι επαγγελματίες, εργασσόμενοι, νοικοκυραίοι οι οποίοι δεν είχαν τίποτα να τους λείπει οδηγήθηκαν λόγω συγκυρίας, λόγω λαθών τους και λόγω οδηγήθηκαν στο να μην έχουμε ακόμα και το καθημερινό φαΐν, θα καταλάβουμε λοιπόν ότι αυτή η εικόνα που υπάρχει που είναι δύσκολη αλλά σώθηκε και δεν έχουμε δει τα χειρότερα εξαιτίας των 4.460 δομών κοινωνικής πολιτικής σε όλη τη χώρα που είναι από την αυτοδιοίτηση και μόνο γιατί σε αυτή τη χώρα τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχει οργανωμένο κρατικό πρόγραμμα κοινωνικής φροντίδας και κοινωνικής υποστήριξης εξερουμένου του επιδόματος πρόνοιας που υπάρχει για όποιους μπορούν και το παίρνουν και το απολαμβάνουν έστω αυτών των λίγων εκατοντάδων ευρώ αναδημινία. Έτσι μπορούμε να προχωρήσουμε ως τοπική αυτοδιοίτηση και στα επόμενα βήματα και δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε εξ αρχής ούτε τον Τροχό ούτε την Αμερική αυτά τα οποία έχουν πετύχει οι χώρες είτε στην Πόρεια Ευρώπη είτε και στην Κεντρική είτε και στη Νότια Ευρώπη και συμβάλλανε αποφασικά και στην ανάπτυξη της χώρας αλλά και στην κοινωνική συνοχή μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε και να τα εφαρμόσουμε στην πατρίδα μας. Σας ευχαριστούμε. |