: και όλα αυτά με τα μέτρα προστασίας και αυτά που έχουμε γνωρίσει όλη αυτήν την περίοδο, θεωρήσαμε ότι είναι σημαντικό να κάνουμε ένα συνδυασμό των ευρωβουλευτικών και των ευρωβουλευτικών και των ευρωβουλευτικών που έχουν δημιουργηθεί σε αυτήν την περίοδο. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό και το πιο σημαντικό σημαντικό σημαντικό σημαντικό σημαντικό είναι ένα συνδυασμό των βιβλιοθηκών με την ιατρική κοινότητα και με τα μέτρα προστασίας. Θέλω να σας ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον επόμενο μιλητή που προοριματικά μας έκανε την τιμή να δέχτη να συμμετέχει στο συνέδριό μας. Είναι ο Φύριος Βασίλης Σπανής, είναι καθηγητής περιοδοτολογίας της Οδοδιατικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μετακπαιδεύτηκε στην Ευρωβετία στο Πανεπιστήμιο της Βέρνης και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, τη Βοστόνη. Έχει αναλάβει πολλές διοικητικές θέσεις στο Πανεπιστήμιο και στο νευρύτερο οδοδιακτικό χώρο. Διετέλεσε ένα πληρωτήρις πρόεδρος της Οδοδιατικής Σχολής από το 2017 έως το 2020. Είναι πρόεδρος Ελληνικής Περιοδοτολογικής Επηρείας από το 2011 έως το 2013. Σήμερα είναι διευθυντής στο τομέα οδοδικής παθολογίας και θεραπευτικής. Συντονιστής της κλινικής συνολικής αντιμετώπισης αστεμών. Είναι υπέρθυνος του Ποδαστηρίου της Οδοδιακής Σχολής Αθηνών και θα μας μιλήσει και με αυτή την ιδιότητα σήμερα. Και είναι και υπέρθυνος του προπτυχιακού προγράμματος του Περιοδοτολογία. Κύριε Βασίλη Βανή, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για τη μείγμα που μας κάνετε να συμμετέχετε σήμερα στο συνέδριό μας των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Φιλιαδικών. Είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε την ομιλία μας. Σας ευχαριστούμε πολύ. Ευχαριστώ και εγώ πολύ, κυρία Κουρή. Θα ήθελα να ξεκινήσω αφού απευθύνω έναν χαιρετισμό στους συνέδρους και γενικότερα για το συνέδριο σήμερα, ότι με ιδιαίτερη χαρά αποδέχτηκα αυτή την πρόσκληση να συμμετέχω ως ομιλητής στο Πανελλήνιο Συνέδριο Βιβλιοθυκών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθυκών. Και βεβαίως γι' αυτό το λόγο να ευχαριστήσω την Οργανωτική Επιτροπή και ιδιαίτερα την Συντονίστρια, την κυρία Κουρή. Το κεντρικό θέμα του συνεδρίου είναι ο ρόλος των βιβλιοθυκών στη διαχείριση εκτάκτων συνθηκών. Και δεν θα μπορούσε να είναι κάτι διαφορετικό σαν έκτακτη συνθήκη από την πανδημία COVID-19. Γι' αυτό και όλες οι ομιλίες αναφέρονται σε αυτό το θέμα, στο θέμα της πανδημίας και των επιπτώσεων που είχε στις βιβλιοθήκες. Θα ήθελα να ξεκινήσω την ομιλία με μία αναφορά και μία παραδοχή. Η αναφορά έχει να κάνει με μία επιστολή που έστειλε στο φίλο του και συνεργάτη, Μαξ Άιντιγγον, και με αφορμή το θάνατο της κόρης του στο τρίτο κύμα της πανδημίας από την ισπανική γρύπη, ο Σιγμουν Φρόιντ, η κόρη του πέθανε, με τη δική του φιλοσοφική προσέγγιση, 100 χρόνια πριν, γράφει. Δεν ξέρω τι άλλο μένει να πει κανείς. Είναι ένα γεγονός που σε παραλύει και που δεν μπορεί να γεννήσει δεύτερη σκέψη όταν κανείς δεν πιστεύει. Ήταν βαθιά άθρυσκος ο φιλόσοφος και έτσι λυτώνης από όλες τις συγκρούσεις που συμβαδίζουν με αυτές. Ο μη πραγματικότητα βουβεί υπό τα γη, αναφέρεται για το χαμό της κόρης του. Η πεποίθηση και η παραδοχή έχει να κάνει με το ότι οι συνθήκες που διαμορφώνει ο άνθρωπος, πολλαπλασιάζουν, μεταλλάσσουν και τελικώς εκτροχιάζουν τη δράση των μικροοργανισμών, ιών, βακτηρίων, δεν μας εκθρέβεται η φύση, εμείς φιλοδοξούμε αλόγιστα να τη διαλύσουμε και να την καταστρέψουμε, υποτιμώντας παράλληλα τις συνέπειες. Αυτό πρέπει να συνειδητοποιήσουμε. Όμως, η πανδημία COVID-19 είναι παρούσα με όλες τις συνέπειες που αυτή επέφερε, καταστρέφοντας τις ζωές των ανθρώπων, αποδιοργανώνοντας όλες τις δομές λειτουργίας μιας χώρας. Όσον αφορά την οδοντιατρική, η οδοντιατρική επιστήμη και γενικώς το οδοντιατρικό επάγγελμα έχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο ιός SARS-CoV-2 μεταδίδεται μέσω στα γωνιδίων της στοματικής και ρηνικής κυλότητας και αερογενός μέσω του αεροζών. Γεγονός που καθιστά το οδοντιατρικό επάγγελμα στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος από τις πιθανές επιπτώσεις του συγκεκριμένου ιού, αλλά και όλων των μικροοργανισμών ενδογενών και εξογενών που προέρχονται μέσα από τη στοματική κυλότητα στην καθημερινή οδοντιατρική πράξη. Θυμάμαι το 2003 όταν ο SARS-CoV-1, αδελφός ιός του σημερινού ιού, πάλι προερχόμενος από την Κίνα, προκάλεσε την ίδια αναστάτωση και η Οδοντιατρική Σχολή Αθηνών προετοιμαζόταν και τότε να κλείσει. Στις 12 Μαρτίου 2003, και εδώ θα πρέπει να δούμε τη χρονική σύμπτωση με τη νέα πανδημία, η πρώτη καραντίνα, το πρώτο απαγορευτικό έγινε στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και γενικότερα στις 11 Μαρτίου του 2020. Στις 12 Λοιπόν Μαρτίου 2003, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εξέδωσε την πρώτη ειδοποίηση για τον κίνδυνο της δυνητικά θανατηφόρας νέας μολυσματικής νόσου, η οποία μπορεί να μεταδοθεί γρήγορα από άτομο σε άτομο. Όμως, παρά τις ομοιότητες, με τον αδερφό ΥΟ, Σάρς Κοβ-2, τότε μέχρι τον Ιούλιο του 2003, δηλαδή από τον Μάρτιο μέχρι το 2003, είχαν αναφερθεί περισσότερες από 8.000 κρούσματα, από τα οποία περίπου 800 ήτανε θανατηφόρα. Καμία σχέση με τα εκατομμύρια κρούσματα και πάνω από ένα εκατομμύριο θανάτους παγκοσμίως στη νέα πανδημία. Οι μεταλλάξεις που καθορίζουν την υψηλή μεταδοτικότητα του νέου ΥΟ φαίνεται ότι κάνουν τη διαφορά. Η διοίκηση της σχολής, με το πρώτο απαγορευτικό για την καραντίνα το Μάρτιο, προσπάθησε να δει κάτω από ποιες συνθήκες θα μπορούσε, όταν θα γινόταν αυτό εφικτό, να επανεκκινήσει τη λειτουργία της οδοντιατρικής σχολής σε όλα τα επίπεδα. Στην οδοντιατρική εκπαίδευση, στις κλινικές, στα εργαστήρια, στα σεμινάρια, σε εξετάσεις, στις διοικητικές υπηρεσίες και στο σπουδαστήριο της Βιβλιοθήκης. Έτσι, λοιπόν, απευθυνθήκαμε στον ΕΟΔΙ, η διοίκηση της σχολής, και απέστειλε ένα κλιμάκι οξυόλουγων συναδέλφων, ιατρών, οι οποίοι επισκέφτηκαν όλες τις επιμέρους δομές και το μίστις οδοντιατρικής σχολής, προκειμένου να μας υποδείξουν τροποποιήσεις, άλλες τεχνικές παρεμβάσεις στις υποδομές, αλλά και γενικότερα κάτω από ποιες συνθήκες θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε όταν θα έλειγε η καραντίνα. Έτσι έγιναν παρεμβάσεις σε υποδομές, με τον εξααιρισμό των κλινικών, θα πούμε ορισμένα πράγματα παρακάτω, με ειδικούς χώρους αποδειτηρίων, όπου οι φοιτητές θα αλλάζουν και θα βάζουν την ιατρική τους ενδυμασία, με εξοπλισμό, με ισχυρές αναρροφήσεις. Οι τροποποιήσεις αυτές αφορούσαν και τα μέτρα τους φοιτητές, οι οποίοι έπαιναν το ιστορικό των ασθενών πριν έρθουν στη σχολή, υπέγραφαν ένα παρουσιολόγιο, θα σας πω τι είναι το παρουσιολόγιο παρακάτω, η κατανομή στις κλινικές των φοιτητών άλλαξε και τα μέτρα ατομικής προστασίας. Όσον αφορά τα ΜΕΛΙΔΕΠ και τους συνεργάτες και αυτοί υπέγραφαν το παρουσιολόγιο, κάναν τα μαθήματα εξολοκλήρω με τηλεεκπαίδευση και έπαιναν και τα μέτρα ατομικής προστασίας. Η Γραμματεία εφήρμοζε την εργασία της τηλεματικά με τηλεεργασία, με ραντεβού για εξυπηρέτηση φοιτητών και χρησιμοποίησε μάσκα. Τα μέτρα ατομικής προστασίας που βλέπετε παραπάνω δεν αφορούν μόνο τη μάσκα, θα το δούμε παρακάτω. Η εργαλειοδοσία, παρουσιολόγιο με τα μέτρα ατομικής προστασίας, είναι αυτή που παραδίδουν οι εργαλειοδότρες τα εργαλεία μέσα στις κλινικές και όλη αυτή η διαδικασία σε διαφορά και σε διάκριση από το παρελθόν γινόταν μέσα στις κλινικές. Οι ασθενείς, οι φοιτητές, το προσωπικό που ήταν στις κλινικές και οι εργαλειοδότρες βρισκόταν μέσα στις κλινικές. Αν για οποιοδήποτε λόγο έπρεπε να φύγουν, θα έπρεπε να αποδηθούν την ενδυμασία τους, τα μέτρα ατομικής προστασίας και όχι να κυκλοφορούν στους διαδρόμους όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Αυστηρά μέσα στην κλινική. Όσον αφορά τους ασθενείς, το ραντεβού κλεινόταν από πριν, χωρίς αναμονή, χωρίς να υπάρχουν στις αίθουσες αναμονής οι ασθενείς και να συνοστίζονται, υπέγραφαν το παρουσιολόγιο και έκαναν και χρήση μάσκας. Η είσοδος και η έξοδος όλων των εισερχομένων στην Οδοντιατρική Σχολή, όλων μα όλων, γίνεται ακόμη και τώρα από την κεντρική είσοδο με χρήση μάσκας, υπογράφοντας υποχρεωτικά παρουσιολόγιο. Είναι ένα βιβλίο στην είσοδο που το υπογράφουν όλοι με τα τηλέφωνα τους και αυτό γίνεται για την χνηλάτιση επαφών σε πιθανά κρούσματα που θα προκύψουν, κάνοντας χρήση αντισυπτικών των χεριών. Εδώ βλέπετε στην Παιδοδοντιατρική Κλινική, είναι μια κλινική μικρή με λίγες έδρες, ένα παιδάκι στην έδρα. Βλέπετε τους φοιτητές, τους βοηθούς, την εργαλειοδότρια, βλέπετε πώς θεραπεύουν με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια και την ενδυμασία που έχουν και που επιβάλλουν αυτά τα μέτρα ατομικής προστασίας, μπλούζες, ειδικές μπλούζες, άλλα καλλήματα, καλλήματα προσώπου, γάντια, σκουφάκια, μάσκα, δεύτερη μάσκα από πάνω. Όλα αυτά είναι επιβεβημένα σύμφωνα με τον κανονισμό της διτουργίας της κλινικής. Εδώ βλέπετε στην πάνω, στην οροφή, αυτούς τους μεγάλους τεράστιους σωλήνες. Αυτά μας τα υπέδειξαν και τα υφίρμοσε η τεχνική υπηρεσία του Πανεπιστημίου Αθηνών με μεγάλη επιτυχία, που αφορά τον εξαερισμό των κλινικών. Ένα μεγάλο πρόβλημα ήταν ο εξαερισμός. Αυτά τα συστήματα απάγουν και εισάγουν τον αέρα αρκετές φορές την ημέρα και μεγάλο όγκο αέρα, έτσι ώστε ο περιβάλλον χώρος, ο επιβαρημένος αυτός χώρος των κλινικών, να είναι καθαρός και να μειώνεται το οποιοδήποτε υϊκό φορτίο μπορεί να υπάρχει μέσα στις κλινικές. Και δεν αφορά μόνο τον κορονοϊό, δεν αφορά άλλους μικροοργανισμούς, αλλά αφορά και διάφορα μικροσωματίδια τα οποία εωρούνται κατά τη διάρκεια της οδοντιατρικής πράξης. Εδώ είναι μεγάλη κλινική. Υπάρχουν δύο μεγάλες κλινικές στον δεύτερο και τρίτο όροφο της σχολής, της κλινικής συνολικής αντιμετώπισης ασθενών. Οι κλινικές αυτές διαθέτουν περίπου 40 έδρες στο δεύτερο και άλλες τόσες στον τρίτο όροφο, όπου υποκανονικές συνθήκες προ κορονοϊού υποδέχονταν 40 φοιτητές περίπου, 40 ασθενείς, κι αν υπήρχαν κι άλλα ραντεβού και περισσότερους ασθενείς, 40 μέλη δεπ προσωπικό και συνεργάτες, εργαλειοδότερες, όλοι μέσα σε αυτό το χώρο, ο οποίος βεβαίως είναι μεγάλος χώρος, γύρω στα 250 με 300 τετραγωνικά. Όμως αυτό δημιουργούσε έναν μεγάλο συνοστισμό. 120 άτομα να δουλεύουν και σε συνθήκες που παράγεται αεροζόλ, παράγεται αερόλυμα, δημιουργείται υϊκό φορτίο. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν θα μπορούσαν αυτές οι συνθήκες τώρα στην πανδημία να ισχύουν. Έτσι λοιπόν οι φοιτητές χωρίστηκαν σε υποομάδες, το προσωπικό περιορίστηκε και έτσι μέσα στην κλινική, όταν λειτουργεί, καθημερινά λειτουργεί αυτή η κλινική στο δεύτερο και τρίτο όροφο, να υποδέχεται το μισό αριθμό των ατόμων που είπαμε, 50, 40, 60, εκεί μέσα. Έτσι λοιπόν σύμφωνα με τις υποδείξεις προχωρήσαμε. Βλέπετε το σύστημα του αεροαγωγού επάνω για τον εξαιρισμό. Βλέπετε την ενδυμασία της φοιτήτριας και την προσοχή αλλά και το ενδυματολογικό του ασθενή με τα προστατευτικά αυτά καλλίματα, με πόσες προφυλάξεις και προϋποθέσεις προσπαθούσαμε να κάνουμε με μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια την κλινική μας άσκηση στους φοιτητές. Έχει μια ιδιαιτερότητα η ιοδοντιατρική σχολή. Θεραπεύει ασθενείς. Δεν υπάρχει κλινικές οι οποίες να έχουν καθοριστεί με προηδρικά διατάγματα. Ανήκει ουσιαστικά εξ ολοκλήρωστο το Υπουργείο Παιδείας και όχι στο Υπουργείο Υγείας όπου ανήκουν ας πούμε τα νοσοκομεία και οι άλλες δομές παροχής ιατρικών υπηρεσιών. Εδώ βλέπουμε τα εργαστήρια. Εδώ τα μέτρα είναι λιγότερα. Μόνο που αραιώσαν οι φοιτητές σε υποομάδες. Βλέπετε και ένα καθίσματα μεταξύ τους έτσι ώστε δεν δουλεύουν σε ασθενείς αλλά σε προπλάσματα, σε φάντομς, προκειμένου να κάνουν την εργασία τους. Απλώς δημιουργήθηκαν υποομάδες για την αποφυγή του συνοσφιτισμού. Σεμινάρια, παραδόσεις μαθημάτων, όλα με τηλεκπαίδευση. Η διενέργεια των εξετάσεων με φυσική παρουσία τυρώντας τις αποστάσεις και με χρήση μάσκας από όλο το προσωπικό και οι φοιτητές. Βλέπετε εδώ το Αμφιθέατρο, το οποίο πριν αρχίσουν οι κλινικές ξανά και όλες οι εκπαιδευτικές διαδικασίες. Βλέπετε ότι έχουν σημανθεί οι θέσεις των Αμφιθεάτρων που μπορούν να κάθονται οι φοιτητές τυρώντας αυτές τις αποστάσεις και με τη μάσκα για τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια. Η κλινική άσκηση επαναλειτουργία άρχισε στα μέσα Ιουνίου και διήρκησε μέχρι 1,5 μήνα μέχρι το τέλος Ιουλίου. Και ξανά άρχισε από τον Οκτώβριο, όπου θα έλεγε κανείς, για τρεις εβδομάδες πριν από το δεύτερο μέρος της αναστολής, την απόφαση αναστολής της λειτουργίας των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα των τριών μηνών, ας το πούμε έτσι, 2,5-3 μηνών, κανένα κρούσμα δεν πιστοποιήθηκε μετά την επανεκκίνηση της λειτουργίας της σχολής μεταξύ του προσωπικού και των φοιτητών, που να συνδέεται με τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Οι διοικητικές υπηρεσίες, ακολουθώντας πάντοτε τις οδηγίες, και εδώ αναφέρομαι σε ένα φέξι την τελευταία υπουργική απόφαση, η οποία ισχύει, βγαίνουν συνεχώς τέτοιες υπουργικές αποφάσεις σε διαστήματα εβδομάδας, δέκα ημερών. Αυτή η τελευταία, έτσι ήταν και οι προηγούμενες υπουργικές αποφάσεις, απαιτούν την υποχρεωτική προστασία των υπαλλήλων που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου με χορίγησης ειδικής άδειας, απουσίας και παροχή τηλεεργασίας, υποχρεωτική τηλεεργασία στο μέγιστο δυνατό ποσοστό, εφόσον συνάδει προς τη φύση των καθηκόντων, η τήρηση των αποστάσεων, οι συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων μέσω τηλεδιάσκεψης, γενικές συνελεύσεις, κρίση μελών ΔΕΠ για εξέλιξη και άλλες συνεδριάσεις συλλογικών οργάνων, όλα μέσω τηλεδιάσκεψης, διενέργεια συναντήσεων εργασίας με φυσική παρουσία όταν αυτό ήταν επιβεβλημένο, κρατώντας τις αποστάσεις και με τη συμμετοχή έως 7 ατόμων. Αυτό αναφέρεται και στο τελευταίο ΦΕΚ, στην τελευταία κοινή υπουργική απόφαση, που ισχύει από τις 13 Δεκεμβρίου του 2020 έως 7 Πρώτου του 2021. Και ερχόμαστε στο σπουδαστήριο. Η Ιοδοντιατρική Σχολή διαθέτει σπουδαστήριο βιβλιοθήκη σπουδαστήριο ουσιαστικά έτσι είχε ιδρυθεί από το 1978. Βρίσκεται στο τελευταίο όροφο του καινούργιου κτιρίου. Όπως βλέπετε διαθέτει πάνω από 5.000 τεκμήρια σχετικά με την επιστήμη της Ιοδοντιατρικής και της Επιστήμης Υγείας και 242 τίτλους εντύπων περιοδικών ελληνικών και ξενόγλωσων. Στο χώρο του σπουδαστηρίου σε ξεχωριστεί έθνος, αλλά που επικοινωνεί με το σπουδαστήριο βρίσκεται το Εργαστήριο Ελεκτρονικών Υπολογιστών. Τους υπολογιστές αυτούς κάνουν χρήση αυτοί που επισκέπτονται το σπουδαστήριο, οι φοιτητές ως επιτοπλίστων, αλλά παρέχει και μια βοήθεια στο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών που εκπαιδεύονται σύμφωνα με μαθήματα του προγράμματος προπτυχιακού σπουδών οι φοιτητές. Υπάρχει το αναγνωστήριο, όπως βλέπετε στη δεξιά διαφάνεια, και βεβαίως μια βιβλιοθήκη που περιλαμβάνει περίπου 100 σπάνια βιβλία με ημερομηνίας έκδοσης από το 1880 μέχρι το 1939 σπάνια βιβλία. Η πρώτη αναστολή λειτουργίας του σπουδαστηρίου αποφασίστηκε τον Μάρτιο και ήταν για το διάστημα από το 11 Μαρτίο μέχρι 31 Μαΐου του 2020. Βλέπετε με επανελειμμένες κυριαρχικές υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες ουσιαστικά άλλαζαν κάποιες τηλεπτωμέρειες ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα. Σε αυτή την πρώτη φάση λειτουργίας του σπουδαστηρίου αποφασίστηκε διακοπή όλων των διαζώσης, πάντοτε σύμφωνα με τις οδηγίες των υπηρεσιών του σπουδαστηρίου, κυλιόμενη παρουσία του προσωπικού, διακοπή όλων των επιστροφών των βιβλίων, δανεισμού συγγραμμάτων και παράταση δανεισμών, δηλαδή όσοι είχαν πάρει βιβλία δεν τα επέστρεφαν στη βιβλιοθήκη. Δόθηκε έμφαση στον εμπλουτισμό και στην αναδιοργάνωση της ιστοσελίδας του σπουδαστηρίου με σκοπό την κάλεψη πληροφοριακών αναγκών που προκύπτουν από την τηλεκπαίδευση, συγκέντρωση όλων των πηγών που ενισχύουν το έργο της τηλεκπαίδευσης και της έρευνας και που αφορούν την οδοντιατρική σε μια ενότητα στην ιστοσελίδα του σπουδαστηρίου, δημιουργία ηλεκτρονικών υπηρεσιών για την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση των Χριστών, ψηφιοποίηση και ανάρτηση όλων των εντύπων καταλόγων του σπουδαστηρίου, περιοδικών, διπλωματικών, διδακτορικών κλπ. Η δεύτερη φάση λειτουργίας του σπουδαστηρίου αρχίζει από τότε που σταμάτησε η καραντίνα και αρχίσαμε δειλά-δειλά και κάτω πάντοτε υπό προϋποθέσεις να λειτουργούμε όλες τις δομές της οδοντιατρικής σχολής και το σπουδαστήριο. Σε αυτή τη δεύτερη φάση, από πρώτη Ιουνίου έως 20 Οκτωβρίου, υπήρχε όσον αφορά το προσωπικό πρωινή λειτουργία σε μια βάρδια το σύνολο του προσωπικού του σπουδαστηρίου να είναι παρόν για την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών, τοποθέτηση προστατευτικού στο γραφείο εξυπηρέτησης του δανεισμού, τοποθέτηση σήμαντσης για τον καθορισμό ασφαλών αποστάσεων με ταινίες και κορδέλες, θα το δούμε παρακάτω, απόσυρση παλαιών καθισμάτων με νέα τα οποία θα μπορούν να καθαρίζονται και να απολυμμένονται ευκολότερα γιατί είναι πλαστικά, υποχρεωτική χρήση μάσκα σαντισιπτικού με προειρητική τη χρήση γαντιών για εργαζομένους και για τους επισκέπτες από την πρώτη στιγμή λειτουργίας, η πρόσβαση ουσιαστικά δεν λειτουργεί το αναγνωστήριο, επιτρέπεται μόνο στο χώρο υποδοχής και αφού είχε προηγηθεί τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά η διαδικασία για το ραντεβού αυτό, ερχότανε ο χρήστης, παρέμενε σε ένα διάστημα πάρα πολύ μικρό, εξυπηρετούνταν, έδινε το βιβλίο, έπαιρνε κάτι άλλο και, εν πάση περιπτώσει, αναχωρούσε. Το υλικό της καραντίνας με την επιστροφή των βιβλίων παρέμενε σε καραντίνα από δύο έως πέντε μέρες σε ειδικούς χώρους όπου δεν τα χρησιμοποιούσε κανείς. Εδώ βλέπουμε το χώρο υποδοχής της βιβλιοθήκης και το πλέξιγκ λάς που τοποθετήθηκε. Εδώ βλέπουμε δύο εικόνες πώς ήτανε το αναγνωστήριο με τα πολλά στο κάτω μέρος καθίσματα, δηλαδή σε κάθε τραπέζι καθόταν τέσσερις φοιτητές, τώρα σε κάθε τραπέζι μόνο ένας φοιτητής ή επισκέπτης του σπουδαστηρίου προκειμένου να κάνει τη χρήση του αναγνωστηρίου. Υποστήριξε εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και υπηρεσίες προστηθέμενες αξίας και ερχόμαστε στην τρίτη φάση λειτουργίας του σπουδαστηρίου από τις 20 Οκτωβρίου έως τις 3 Νοεμβρίου όπου επαναλειτουργεί και το αναγνωστήριο. Πλέον θα μπορούν οι επισκέπτες να έρχονται και να κάνουν χρήση του αναγνωστηρίου. Η έναρξη όπως είπαμε είναι από τις 20 Οκτωβρίου έως τις 3 Νοεμβρίου. Το αναγνωστήριο σύμφωνα με το προηγούμενο μοντέλο, έτσι όπως το χρησιμοποιούσαμε δέχονταν 64 επισκέπτες τώρα, έτσι όπως το τροποποιήσαμε θα μπορούσε να δέχεται μόνο 12 που θα μπορούσαν να παραμείνουν μέσα μέσα στο αναγνωστήριο αφού είχαν κρατήσει προηγουμένως ηλεκτρονικά το ραντεβού αυτό. Η παραμονή του κάθε χρήστη του αναγνωστηρίου δεν θα ξεπερνούσε τις 2 ώρες. Η ίδια διαδικασία εφαρμόστηκε και για το εργαστήριο υπολογιστών. Από τις 15 θέσεις υπολογιστών που υπάρχουν εκεί μόνο οι 6 θα χρησιμοποιούνταν και αυτό πρέπει να ξέρουμε ότι χρησιμοποιείται και από διάφορα εργαστήρια και αντικείμενα για την εκπαίδευση των φοιτητών. Η δημιουργία και ανάρτηση ηλεκτρονικής φόρμας ραντεβού για χρήση του αναγνωστηρίου. Η δημιουργία και ανάρτηση ηλεκτρονικής φόρμας για την λειτουργία και τη χρήση του εργαστηρίου των υπολογιστών. Αυτό στην τρίτη φάση λειτουργίας μέχρι που ήρθε το δεύτερο διάστημα αναστολής 3 Νοεμβρίου έως 7 Πρώτου 2021. Με διάφορες υπουργικές αποφάσεις βλέπετε και μια τελευταία απόφαση η οποία εκδόθηκε στις 12 Δεκεμβρίου του 2020. Έχει ισχύει από 13 Δωδεκάτου έως του 2020 έως 7 Πρώτου του 2021 όπου αναστέλεται ξανά η λειτουργία του σπουδαστηρίου. Ουσιαστικά επανερχόμαστε στο προηγούμενο μοντέλο του πρώτου διαστήματος της καραντίνας. Το προσωπικό είναι παρ' όλ' με κυλιόμενη φυσική παρουσία. Οι δανεισμοί τεκμηρίων ανανεώθηκαν έως 11 Πρώτου του 2021 όπως και οι επιστροφές των τεκμηρίων που πάγουσαν μέχρι αυτή την ημερομηνία. Το σπουδαστήριο της Οδοντιατρικής Σχολής διαθέτει διάφορες συλλογές όπως αναφέρα προηγουμένως πάνω από 5.000 βιβλίες σχετικά με την Οδοντιατρική και τις Επιστήμες Συγγείας. 242 τίτλους ελληνόγλωσων ή ξενόγλωσων εντύπων και ηλεκτρονικών περιοδικών. Διαθέτει συλλογή περίπου 600 διπλωματικών και 580 διδακτορικών διατριβών. Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι κάθε μεταπτυχιακός, το δεύτερο κύκλο σπουδών μεταπτυχιακός φοιτητής, όταν τελειώνει στον πρώτο κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών τη διπλωματική του εργασία ή στο δεύτερο κύκλο το διδακτορικό του είναι υποχρεωμένος για να ορκιστεί να καταθέσει τη διπλωματική και τη διδακτορική του διατριβή στο σπουδαστήριο. Έτσι λοιπόν το σπουδαστήριο διαθέτει όλες αυτές τις συλλογές, έχει ηλεκτρονική πρόσβαση σε βάση δεδομένων μέσω της κοινοπραξίας υγενικών ακαδημαϊκών βιβλιοθυκών και επίσης έχει ηλεκτρονική πρόσβαση σε βάσης δεδομένων που διαθέτει η Διεύθυνση Βιβλιοθυκών του ΕΚΠΑ για τα μέλη του. Όμως η συμβολή του σπουδαστηρίου στις διοικητικές και εκπαιδευτικές λειτουργίες έχει να κάνει και με άλλα πράγματα. Την υποστήριξη της ομάδας εσωτερικής αξιολόγησης με παροχή όλων των απαραίτητων στοιχείων που απαιτούνται για την αξιολόγηση των προγραμμάτων και γενικότερα και της βιβλιοθήκης και την πιστοποίηση της σχολής. Η συμβολή αυτή ενεργεί με την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής κατάθεσης, όπως σας είπα, σε μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο στο ιδρυματικό αποθετήριο Πέργαμος όλων των διαδικασιών σχετικά με την αποφύτιση των φοιτητών προπτυχιακού, μεταπτυχιακού πρώτου και δευτέρου κύπλου. Παρουσίαση του σπουδαστηρίου και διεξαγωγή είναι επιπλέον δηλαδή αρμοδιότητες και εργασίας την οποία επιτελεί το προσωπικό του σπουδαστηρίου στα μαθήματα πληροφορικής παιδείας που γίνονται στο τρίτο εξάμινο. Φιλοξενία του εργαστηρίου, όπως είπαμε, των υπολογιστών γιατί βρίσκεται σε χώρο που επικοινωνεί, αλλά την εποπτεία, ας το πούμε, την επίβλεψη και τη φροντίδα αυτών των χώρων την έχει η υπηρεσία του σπουδαστηρίου. Η υποστήριξη εργαστηριακών μαθημάτων μελών ΔΕΠ κατά την εξαταστική περίοδο και βεβαίως το προσωπικό έκανε και μία έρευνα το 2018, το οποίο απέντησαν 112 χρήστες του σπουδαστηρίου, όπως θα δούμε παρακάτω οι περισσότεροι από αυτούς. Η συντριπτική πλειονότητα των Χριστών είναι φοιτητές και τα συμπεράσματα αυτά κοινοποιήθηκαν στην κοινότητα της οδοντιατρικής σχολής και στην ακαδημαϊκή κοινότητα του ΕΚΠΑ. Εδώ θα δούμε μία σύγκριση των δανεισμών του βιβλίου, είναι μία δανειστική βιβλιοθήκη, η δική μας βιβλιοθήκη, πώς κοιμένονταν το 2019 και βλέπουμε το 2020 με τα κενά διαστήματα και με το μηδανικό δανεισμό βιβλίων κατά την περίοδο της πρώτης και της δεύτερης καραντίνας τον Απρίλιο, Μάιο και το Δεκέμβριο. Εδώ βλέπουμε τους ετήσιους δανεισμούς από το 2015 στα τελευταία έξι χρόνια. Βλέπουμε ότι το 2015 δεν γινόταν η καταγραφή και επομένως δεν έχουμε αυτά τα στοιχεία, γι' αυτό είναι και μικρός ο αριθμός. Βλέπουμε όμως μία ανωδική πορεία σε χιλιάδες δανεισμούς βιβλίων και βεβαίως μία από όση από όλα τα δικαιολογημένη κατά την περίοδο της πανδημίας. Βλέπουμε επίσης την ετήση επισκεψιμότητα του σπουδαστηρίου της Οδοντιατρικής το 2018 και 2019, αυξάνει επισκεψιμότητα, όχι να έρχεται κάθε μέρα ο φοιτητής δυο-τρεις φορές, αλλά σε διαφορετικές ημέρες καταγράφηκαν αυτά τα στοιχεία. Και όσον αφορά την έρευνα αυτή, αυτή η έρευνα αφορούσε πρώτα απ' όλα ποια είναι η ιδιότητα των χρηστών του σπουδαστηρίου. Η συντριπτική πλειονότητα που υπερβαίνει το 90-95% είναι φοιτητές προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές. Πόσο ικανοποιημένοι… Με συγχωρείτε λιγάκι να δω τα συγκεντρωτικά στοιχεία έτσι όπως τα έχω γράψει, για να μη σας κουράζω και σας. Πόσο ικανοποιημένοι είναι οι χρήστες από την επάρκεια του σπουδαστηρίου σε βιβλία, το 56%, δηλαδή η πορτοκαλί και το πράσινο τμήμα της πίτας αυτής. 56% πολύ και πάρα πολύ και αν προσθέσει κανείς και το 22% το αρκετά αρκετά, αρκετά και πάνω είναι ικανοποιημένοι πάνω από το 80% των χρηστών. Πόσο ικανοποιημένοι είναι από το ωράριο, εδώ βλέπουμε μία πτώση. 40% είναι πολύ και πάρα πολύ και 30% περίπου αρκετά, αυτό έχει να κάνει με το ωράριο λειτουργίες, το οποίο λειτουργεί για το κοινό από τις 9 το πρωί μέχρι τις 7 το απόγευμα. Πόσο ικανοποιημένοι είναι από το προσωπικό του σπουδαστηρίου, εδώ πάνω από 80% πάρα πολύ και πολύ, βλέπετε την πράσινη και την κόκκινη πίτα. Και όσον αφορά το τελευταίο ερώτημα πόσο είναι εξικειωμένοι οι χρήστες με τη χρήση των διαθέσιμων πηγών του σπουδαστηρίου εντύπων και ηλεκτρονικών, περίπου 80% και πάνω από 80% είναι πάρα πολύ, πολύ και αρκετά ικανοποιημένοι από τη χρήση αυτών των διαθέσιμων πηγών. Κυρίες και κύριοι, τελειώνοντας αυτή την ομιλία θα ήθελα να πω ότι όταν με το καλό περάσει αυτό το πρόβλημα, βέβαια θα διαρκέσει και το επόμενο χρόνο, θα έρθουν και τα εμβόλια, θα ήταν χρήσιμο να επανέρθουμε με ένα άλλο ερωτηματολόγιο για να δούμε τις απαντήσεις και τις απόψεις των χρηστών της Βιβλιοθήκης πριν από την πανδημία και κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Θα πρέπει να πω δυο λόγια για τα εμβόλια. Τα εμβόλια αποτελούν το αποτελεσματικότερο μέτρο πρόληψης κατά των λιμώξεων. Μέχρι να ολοκληρωθούν τα προγράμματα εμβολιασμού και αυτά φαίνεται στην Ελλάδα θα είναι μέχρι το τέλος του Ιουνίου μέσα στο πρώτο εξάμινο, θα πρέπει όλοι μας να ακολουθούμε όλες αυτές τις οδηγίες, να επιδείξουμε μία αυτοσυγκράτηση, να αποφύγουμε τους συνοστισμούς, να παίρνουμε τα μέτρα πρόληψης μας και αυτά τα ακούμε καθημερινά και από τους ειδικούς και κυρίως να είμαστε προσιλωμένοι στις οδηγίες των ειδικών. Όχι σε αυτά που ακούμε μέσα από το διαδίκτυο, μέσα από τη τηλεόραση, σε αυτά που ακούμε από επίσημα χείλη από τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας και τους συναδέλφους που βρίσκονται εκεί και χειρίζονται το θέμα της πανδημίας. Πολλές από αυτές, λοιπόν, τις καινοτόμες προσεγγίσεις θα μπορούσαν να παραμείνουν σε αισχή και μετά την πανδημία, αυτά που ανέφερα προηγουμένως για τη χρήση των βιβλιοθηκών. Για παράδειγμα, να ενισχυθούν οι συμβάσεις κεντρικών βιβλιοθηκών με εκδοτικούς οίκους ώστε να παρέχεται η δυνατότητα περισσότερων συγγραμμάτων και περιοδικών σε ηλεκτρονική μορφή, ώστε να υπάρχει πρόσβαση από απόσταση. Η τηλεκπαίδευση κατά κοινή ομολογία, και αναφέρομαι τώρα στα μαθήματα που κάναμε εμείς, ήταν πάρα πολύ επιτυχημένη. Βεβαίως, η επαφή με τους φοιτητές δίνει ένα στοιχείο θετικό στην όλη στο μάθημα. Δεν μπορεί ο φοιτητής να εκπαιδεύεται τηλεματικά ή να παίρνει το πτυχίο του από το σπίτι, αλλά και η τηλεκπαίδευση κάτω από αυτές τις δεδομένες συνθήκες ήταν απόλυτα πετυχημένη. Τελειώνοντας, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους και όλες σας για την προσοχή σας. Βεβαίως, το προσωπικό του σπουδαστηρίου, τις βιβλιοθήκες, που όλα αυτά τα χρόνια που είμαι υπεύθυνος είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία, την κυρία Κατή, την κυρία Ντόκα και την κυρία Κυρίτσι, να ευχηθώ καλά Χριστούγεννα και να διεχθούμε τον νέο έτος με αισιοδοξία. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστούμε, κύριε Πανί, πάρα πολύ για την αναλυτική σας ομιλία. Ήταν πολύ σημαντικό που χωρίσατε σε ενότητα και είδαμε και σε πραγματική εικόνες πώς τα μέτρα ασφαλείας που παίρνουν κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης των φοιτητών σας. Ήταν πολύ η εικόνα που καμιά φορά είναι πιο δυνατή από οποιαδήποτε ελεκτική αναφορά. Λογίσαμε και την βιβλιοθήκη, γιατί την ονομάζεται σπουδαστήριον. Εγώ είδα μια ολοκληρωμένη βιβλιοθήκη της Οδοντιελφικής Σχολής. Ήταν πολύ σημαντική και η έρευνα που δείξατε. Πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία. Σας ευχαριστούμε ιδιαίτερα για τη συμμετοχή σας στο συνέδριό μας. Πολύ σημαντικές ήταν και οι συστάσεις που είπατε στο τέλος για όλους μας. Γιατί η πανδημία είναι δυστυχώς μέσα στη ζωή μας αυτό το χρόνο και πρέπει πράγματι να ακούμε εσάς τους συνδικούς. Ήταν πολύ σημαντική η συμβολή με την ιατρική σας ιδρυότητα. Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ κύριε Πανη και τις συναδέτες τους βιβλιοθικονόμους. Ευχαριστώ πάρα πολύ. Να είστε καλά. Καλές γιορτές να έχετε. Αγαπητοί συνάδελφοι, θα ήθελα λίγο πριν συνεχίσουμε στη κανονική ροή του προγράμματος να σας υπεντημίσω ότι μπορείτε να βλέπετε τα περίπτερα των χορηγών μας από τη μισθοσελίδα. Είναι πολύ σημαντικό. Μπορείτε να τα δείτε και να ενημερωθείτε για τις υπηρεσίες τους. Συνεχίζουμε με τη κανονική ροή του προγράμματος. Εντιαπέρασ Συνεχίζουμε με τη κανονική ροή του προγράμματος. Εντιαπέρασες ομιλίες σήμερα. Μια γεμάτη ημέρα. Ευχαριστώ πολύ. Καλή συνεδρία. |