Διάλεξη 5 / Κινήσεις με μπάλα (ντρίμπλα)

Κινήσεις με μπάλα (ντρίμπλα): Λοιπόν, ο λόγος που δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε καμία δεξιότητα τεχνική στην καλλαδοσφαίρηση θεωρούμε ότι όλες οι δεξιότητες είναι εξίσως σημαντικές παρόλο που έχουμε την αίσθηση ότι η τρίπλα, η πάσα, το rebound και για πολύ περισσότερους το shoot ίσως είναι πιο σημαντι...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Γαλαζούλας Χρήστος (Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού / Διδακτική της καλαθοσφαίρισης Ι
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2013
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=fc86358c
Απομαγνητοφώνηση
Κινήσεις με μπάλα (ντρίμπλα): Λοιπόν, ο λόγος που δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε καμία δεξιότητα τεχνική στην καλλαδοσφαίρηση θεωρούμε ότι όλες οι δεξιότητες είναι εξίσως σημαντικές παρόλο που έχουμε την αίσθηση ότι η τρίπλα, η πάσα, το rebound και για πολύ περισσότερους το shoot ίσως είναι πιο σημαντική δεξιότητα σας διαβεβαιώ ότι είναι τόσο αλληλένδετες όλες οι τεχνικές δεξιότητες μεταξύ τους που εάν ειστερούμε σε κάποια κομμάτια δεν θα μπορούμε να εκτελέσουμε αυτήν την οποία εμείς λέμε ότι είναι σημαντικότερη γι αυτό δεν ξεχωρίζουμε και δεν δίνουμε μεγαλύτερο βάρος σε δεξιότητες όπως η τρίπλα ή το shoot Αναμφίβολα η τρίπλα είναι από τα σπουδαιότερα επιθετικά όπλα ο λόγος μας δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρουμε σε κάθε σημείο του εκκυπέδου την πάλα με ένα μεγάλο πλεονέκτημα δεν είμαστε υποχρεωμένοι να περιοριστούμε από αριθμό βημάτων άρα μπορούμε να κινηθούμε προς οποιαδήποτε κατεύθυνση σε οποιοδήποτε σημείο του εκκυπέδου χωρίς κανένα περιορισμό όσον αφορά τους κανονισμούς Ποια είναι τα στοιχεία τα οποία αποτελούν την τρίπλα το πρώτο τεχνικό στοιχείο είναι η αρμονική αντίθεση χεριού ποδιού το συνηθέστερο σφάλμα που κάνουν ιδιαίτερα οι νεαροί μαθητές ή αθλητές σας είναι να χτυπάνε να προβάλλουν το ίδιο πόδι και χέρι τρία τεχνικά στοιχεία τρία τεχνικά στοιχεία οφείλουμε να αναδείξουμε και να δουλέψουμε ξεχωριστά όσον αφορά την τρίπλα ένα είναι η αρμονική αντίθεση χεριού ποδιού σας είπα ότι οι αρχάριοι πολλές φορές χτυπάνε την μπάλα με προτεταμένο το πόδι τους με αποτέλεσμα να χτυπάει η μπάλα στη μύτη του παπουτιού μπορεί κάποια να μου πει μία προάσκηση για να μπορούμε να δουλέψουμε τα αρχάρια παιδιά που ξεκινάνε χωρίς να τους αναφέρουμε τη δεξιότητα αλλά να δουλέψουν την αρμονική αντίθεση χεριού ποδιού πες μου σταθερά χωρίς να κινούνται χωρίς την μπάλα την κίνηση έτσι ώστε να αποκτήσουν μία κινητική δραστηριότητα παρόμοια με αυτήν που έχουμε όταν χτυπάμε την μπάλα δηλαδή αυτήν εδώ εδώ δηλαδή αντίθετο πόδι χέρι ταυτόχρονα μπροστά πες μου μπορούμε να παίξουμε το πλασικό παιχνίδι με τα γαλματάκια και να τους έχουμε με το που σταματάει το παλαμάκι μουσική θα κάνουν στα σταματήματα αυτά εδώ σε δύο χρόνους μία πολύ απλή άσκηση παιδιά είναι να χτυπάνε το γόνατό τους να περπατάνε και να χτυπάνε με το δεξί χέρι το αριστερό γόνατο είναι εδώ αν θέλετε το κάνετε εν αλλάξει αλλά δουλεύουμε ξεχωριστά το ένα χέρι και όχι συνεχόμενα εδώ ένα δύο και πάει λέγοντας με αυτόν τον τρόπο εμείς τους δίνουμε τι την κινητική δράση έτσι ώστε όταν θα βάλουμε την μπάλα θα μπορέσουν καλύτερα να προσαρμοστούν στην κατάσταση που θέλουμε στην τρίπλα δεύτερο στοιχείο τεχνικό είναι η συνεργασία καρπού και δαχτύλων είναι εξίσου σημαντικό και αναφέραμε στην υποδοχή και στο πιάσιμο της μπάλας ότι η μπάλα έχει επαφή με τα δάχτυλα για το λόγο ότι είναι κινητό μέρος της άρθρωσης και άρα μπορούμε να οδηγήσουμε την μπάλα εκεί που εμείς θέλουμε άρα δεν πρέπει να έρχεται σε επαφή με την παλάμη η μπάλα και ο καρπός είναι για να δίνει όθηση με την χρήση και την προπόνηση μπορούμε να έχουμε πάρα πολύ καλά αποτελέσματα όσον αφορά τη συνεργασία καρπού δαχτύλων Μια άσκηση που σας έρχεται στο μυαλό για συνεργασία καρπού δαχτύλων αυτής της κίνησης εδώ στον τείχο αποστατική θέση ξεκινώντας δουλεύοντας αμφίπλευρα πάντα και το ένα χέρι και το άλλο είναι πάρα πολύ καλή εξάσκηση δεν χρειάζεστε μεγάλη ηλικοτεχνική υποδομή το τρίτο στοιχείο το τεχνικό είναι το βλέμμα Ίσως είναι το δυσκολότερο κομμάτι που πρέπει να δουλέψουμε με αρκετές προασκήσεις για τον απλούστατο λόγο ότι έχουμε την αίσθηση πέραν της έλξης που ασκεί η μπάλα αφού αυτό είναι το κυρίαρχο στοιχείο του παιχνιδιού του αθλήματος η αίσθηση που έχουμε οι περισσότεροι άνθρωποι είναι ότι όταν βλέπουμε με τα μάτια την κίνησή μας νομίζουμε ότι την ελέγχουμε καλύτερα εάν βλέπετε την μπάλα νομίζετε ότι την ελέγχετε καλύτερα υπάρχει όμως ένα σημαντικό λάθος σε αυτή την ιστορία αν βλέπουμε την μπάλα δεν μπορούμε να δούμε το γήπεδο και τους συμπαίχτες μας άρα χρειάζεται πολλή δουλειά για να μπορέσει ο νεαρός αθλητής ή αθλητρία να μην βλέπει την μπάλα και να πιστεί ότι δεν την ελέγχει με τα μάτια πολλές προασκήσεις ξεχωριστή δουλειά για το κάθε ένα κομμάτι όσον αφορά τα τεχνικά κομμάτια δύο βασικές αρχές διέπουν τη χρήση της δρίπλας μία να μην κάνεις δρίπλα ποτέ αν δεν γνωρίζεις από πριν γιατί το κάνεις από τα πλέον συνήθις φάλματα που έχουν οι νεαροί και οι ερχάριοι αθλητές είναι με το που παίρνουν την μπάλα να τη χτυπήσουν κάτω αυτό αφαιρεί ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα που έχει το άθλημα όταν έχουμε δικαίωμα δρίπλας όταν έχουμε δικαίωμα δρίπλας στην εξέλιξη του και αυτή είναι η δυσκολία να πείσουμε τους αρχάριους και τους νεαρούς αθλητές και λέω στην εξέλιξη του του παιχνιδιού όταν έχω δικαίωμα δρίπλας ο αμυνόμενος δεν μπορεί να με πλησιάσει γιατί με μία κίνηση μπορώ να χτυπήσω την μπάλα και να το ξεφύγω και το γνωρίζει αυτό άρα θα είναι επιφυλακτικός και σε μία απόσταση αν όμως χτυπήσω την μπάλα και την πιάσω μπορεί να με πλησιάσει πάρα πολύ και να γίνει αφόρητη η πίεση που μπορεί να σκήσει πάνω μου δεν έχουν πολλές απαφές οι νεαροί αθλητές μας με την μπάλα άρα με το που την παίρνουν θέλουν να τη χτυπήσουν κάτω χρειάζεται πολύ δουλειά και εξάσκηση για να εμπεδώσουν τη βασική αρχή να μην χτυπάμε την μπάλα κατευθείαν και να ξέρουμε από πριν για ποιο λόγο κάνουμε τρίπλα επίσης ποτέ να μην γίνεται τρίπλα εφόσον μπορούμε να προωθήσουμε την μπάλα με πάσα ο λόγος η ταχύτητα η μπάλα αντιλαμβάνεστε ότι αν κάνω μία πάσα από εδώ στην άλλη άκρη της αίθουσας θα μεταφερθεί σε εκατοστά του δευτερολέπτου αν πάρω μία μπάλα και τριπλάρω μέχρι το τέλος της αίθουσας θα κάνω κάποια δευτερόλεπτα αυτός ο χρόνος είναι πολύτιμος στο άθλημα σκελαθοσφαίρισης ο χρόνος της επίθεσης είναι συγκεκριμένος και περιορισμένος ο χρόνος που έχει μία ομάδα στην διάθεσή της για να εκδηλώσει επίθεση είναι 24 δευτερόλεπτα αντιλαμβάνεστε αν εγώ χρειάζομαι 6-7 δευτερόλεπτα για να περάσω το κέντρο του γηπέδου όσο μειώνεται ο χρόνος για να κάνουμε συνεργασίες τέτοιες για να βάλουμε και λάθη άρα επίσης χρειάζονται για την εμπέδοση των δύο βασικών αρχών αρκετή δουλειά όσον αφορά τους νεαρούς ιδιαίτερα αθλητές μας ή μαθητές μας δύο ειδών τρίπλες έχουμε τη χαμηλή ή κοντρόλ τρίπλα και την ψηλή ή προθετική από την ονομασία τους και μόνο αντιλαμβάνεστε περίπου τον τρόπο που εκτελούνται η χαμηλή ή κοντρόλ τρίπλα είναι η τρίπλα που γίνεται όταν έχουμε πίεση από κάποιον αντίπαλο όταν έχουμε έναν αναμεινόμενο που μας επιτηρεί η μπάλα χτυπιέται μπροστά από τη μύτη του ποδιού και μπροστά μέσα και σε αυτό το σημείο όταν πάμε να διδάξουμε και να προπονήσουμε την κοντρόλ τρίπλα ολοκληρωμένα πρέπει να κάνουμε ιδιαίτερη μνία και να αναφέρουμε το χέρι που δεν τριπλάρει τι κάνει εδώ δηλαδή θα πρέπει να βρουν και εύκολα το καταλαβαίνουν και οι ερχάρι και τα μικρά παιδιά ότι για να προφυλάξουν την μπάλα τους πρέπει με το ελεύθερο χέρι να κάνουν ένα κύκλο ή μη κύκλιο όπως θέλετε πέστε το και να τριπλάρουν μπροστά εδώ για να μην προσεγγίζει ο αντίπαλος επειδή ακριβώς το αντιλαμβάνονται πολύ εύκολα γι' αυτό το έχουμε το κομμάτι αυτό αργότερα στην ολοκληρωμένη δράση της στην κοντρόλ τρίπλα το ύψος που χτυπιέται η μπάλα είναι περίπου το ύψος του γωνάτου αυτό έχει να κάνει με το αν με πιέζει ο αμυνόμενος εάν δεν με πιέζει ο αμυνόμενος αντιλαμβάνεστε ότι είμαι πιο ψηλά και χτυπάω την μπάλα μέχρι το ύψος της μέσης δεν υπερβαίνει όμως το ύψος της μέσης όχι γιατί είναι παράβαση των κανονισμών παράβαση των κανονισμών είναι να χτυπάει μπάλα πάνω από τον όμο αλλά για λόγους ελέγχου καλύτερης της μπάλας και ταχύτητα αντιλαμβάνεστε ότι αν χτυπάω την μπάλα μέχρι εδώ σε αυτό το ύψος ο χρόνος που χρειάζεται για να ξαναχτυπήσει για να πιάσω την μπάλα είναι μεγάλος η ψηλή προοθητική τρίπλα είναι το σώμα μας ψηλότερα γερμένο ελαφρά μπροστά και χτυπάω την μπάλα μακριά από το σώμα μου και χρησιμοποιείται κυρίως στην προώθηση της μπάλας από την άμυνα στην επίθεση είτε στο τρέξιμο ενός αθλητή στον ευθυνδιασμό όλες οι άλλες καταστάσεις είναι παραλλαγές της τρίπλας η σημαντικότερη παραλλαγή της τρίπλας είναι η σταυρωτή τρίπλα και τις παραλλαγές της τρίπλας αυτήν θα κάνετε και στην εφαρμογή και θα αναλύσουμε περαιτέρω η αντίστροφη τρίπλα είναι αυτήν όπου το σώμα μας κινείται τριπλάροντας προς μια κατεύθυνση την ώρα που χτυπάει η μπάλα κάτω γυρίζω το σώμα μου και μεταφέροντας την μπάλα γύρω από το σώμα μου και αλλάζω κατεύθυνση και χέρι είναι αρκετά δύσκολη κατάσταση και χρειάζεται να είναι σε ένα πολύ καλό επίπεδο αθλητής για να χρησιμοποιεί αυτήν την παραλλαγή παρακαλώ Αυτή είναι κάτω από τα πόδια είναι σταυρωτή τρίπλα οι εκδοχές όταν θα αναλύσουμε στο επόμενο μάθημα τη σταυρωτή τρίπλα οι εκδοχές που έχουμε είναι είτε μπροστά από το σώμα μας είτε κάτω από το πόδιο μας είναι σταυρωτή τρίπλα Η ραχεία τρίπλα είναι η κίνηση που γίνεται με το χέρι που τριπλάρουμε πίσω από την πλάτη και παραλαβεί με το άλλο χέρι επίσης η ψηλής τεχνικής το ίδιο και η αλλαγής ρυθμού Για να αποτραπεί η παράβαση να μην είναι η μπάλα στο χέρι μας και να κάνουμε βήματα χρειάζεται πάρα πολύ γρήγορη κίνηση και υψηλό επίπεδο τεχνικής γνώσης από τους αθλητές για να κάνουμε τις παραλλαγές Μέχρι τη σταυρωτή τρίπλα σαν πρώτη παραλλαγή μπορούμε νεαρά παιδιά να τα δείξουμε και να τα διδάξουμε Στην μεθοδική διδασκαλία πάντα ξεκινάμε με επίδειξη της κίνησης αφού δούνε με οποιοσδήποτε τρόπος έχουμε στη διάθεσή μας Εικόνες άτομα που γνωρίζουν εμάς τους ίδιους πρέπει να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα της δεξιότητας στην εκτέλεσή της Το επόμενο βήμα είναι να επιμερήσουμε την κίνηση που είναι σύνθετη σε κομμάτια Είπαμε, θα δουλέψουμε ξεχωριστά την αρμονική αντίθεση, ξεχωριστά το βλέμμα, ξεχωριστά την συνεργασία καρπού δαχτύλων Και μετά θα κάνουμε σύνθεση Δεν τα δουλεύουμε όλα ταυτόχρονα Αν έχουμε πολύπλοκη δεξιότητα θα κάνουμε μερική σύνθεση και μετά ολική σύνθεση Στην απλή της μορφή εκδήλωση της δεξιότητας Με ειδικές ασκήσεις περνάμε σε αυξομείωση του ρυθμού εκτέλεσης Δυσκολεύοντας σταδιακά την εκτέλεση έτσι ώστε να γίνεται ταχύτερα και αρτιότερα Εκμάθηση των παραλλαγών της επιδεξιότητας Επιβάρυνση της επιδεξιότητας με διάφορες μορφές δυσκολίας Ταχύτητας, εκτέλεσης, χώρου, περιορισμού του χώρου, κατεύθυνσης προς διάφορες κατευθύνσεις Μπρος, πίσω, να κινούνται με την τρίπλα, με εμπόδια που θα συναντήσουν Είτε κόνους, είτε συναθλητές, με αντιμετώπιση ή παρεμβολή του αντιπάλου Πρέπει να μπει ο αντίπαλος στις φάσεις αυτές και να αρχίσει να ενοχλεί τον αθλητή για να εκτελεί καλύτερα και σωστότερα Με συμμετοχή συμπεχτών, συνεργασία δύο και τριών συμπεχτών Και τέλος με συμμετοχή συμπεχτών και αντιπάλων Αυτή η διαδικασία ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες ασκήσεις όσον αφορά την αρμονική αντίθεση που μπορούμε να ξεκινήσουμε Ποια είναι τα σημεία ελέγχου στο χτύπημα με τα ακροδάχτυλα του δεξιού χεριού του αριστερού ποδιού και το αντίθετο, η θέση του σώματος και το χέρι πόδι που είναι μπροστά Δεν χρειαζόμαστε κανέναν εξοπλισμό, μπορούμε να το κάνουμε παιχνίδι Καρποδάχτυλα, μόνο μπάλες και ένα τείχο Πολύ κοντή είναι η απόσταση, έλεγχος της μπάλας, αρχίζουμε να μη βλέπουμε την μπάλα, αρχίζουμε να απομακρυνόμαστε και στην εξέλιξη του μπορούμε να βάλουμε και τα δύο χέρια Επισημαίνω ότι όλες τις μορφές και όλες τις προασκήσεις προσπαθούμε να δουλεύουμε αμφίπλευρα Δηλαδή και με το αριστερό και με το δεξιχέρι Και για το βλέμμα είτε από μας είτε από συμπαίχτες μπορεί να σηκώνουμε τα δάχτυλα δείχνοντας αριθμό δαχτύλων ζητώντας από τον συναθλητή ή από τον αθλητή μας να λέει το νούμερο των δαχτύλων που έχουμε σηκωμένο Με τοποθέτηση του σώματος τα πόδια λυγισμένα τα γόνατα και ιδιαίτερα αν έχουμε πίεση αντιπάλλου κατεβαίνουμε πιο χαμηλά και η μπάλα χτυπάει πιο χαμηλά έτσι ώστε να μπορέσουμε να την περιφουρήσουμε και να την προστατέψουμε καλύτερα Θα δούμε ένα μικρό βίντεο Οι ασκήσεις που έχουμε χρησιμοποιήσει και για το μπολ χάνδλινγκ αλλά και για την εξάσκηση σε δρίπλα μπορεί να γίνονται σε διάφορα σημεία του γυπέδου με τους παίκτες είτε σε κύκλο είτε σε ευθεία γραμμή με έλεγχο της μπάλας και οδήγημα της μπάλας προς όλες τις κατευθύσεις μπρος στο σώμα στο πλάι του σώματος αν φτάσετε σε πολύ καλό επίπεδο αλλά και πίσω από το σώμα να μπορούμε να χτυπάμε την μπάλα ο στόχος είναι ο καλύτερος έλεγχος της μπάλας με τα δάχτυλα Εάν έχουν εξηγηωθεί οι αθλητές μας οι μαθητές μας αρκετά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δύο μπάλες προσέχουμε να μην ανεβοκατεβαίνει η λυκάνη του σώματος και να παραμένουμε σταθερά σε χαμηλωμένη θέση ο έλεγχος και με τις δύο μπάλες θα γίνει πολύ ευκολότερα εφόσον δεν παραλείπουμε να δουλεύουμε αμφίπλευρα και το αριστερό και το δεξί χέρι Μια νεαρή μικρή αθλήτρια η οποία είχε το κουράγιο φυσικά να βγει και σε πολλοί κόσμοι μπροστά και να κάνει μια επίδειξη Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι Είναι ένα δεκάχρονο κοριτσάκι