Διάλεξη 4: Υπόσχεσθαι, αδερφή μου, στους αδερφούς της Ευρωπαϊκής Συμβάσης. Στους αδερφούς της Ευρωπαϊκής Συμβάσης. Γεια σας, αγαπητές φίλες και φίλοι. Στη δέντρα τη διάλειξη του μεταπτυχιακού θεσμίου ευρωπαϊκών λαών 10ου του 21ου αιώνα, μηγενική θεματική το Δίκαιο των Ογκορδάτων και Εκκλησιαστικών Συμβάσεων, βρισκόμαστε στην θεμελιώδη συμφωνία μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Αγίας Έδρας του έτους 1993 και συγκεκριμένα στο άρθρο 12. Το οποίο ορίζει, η Αγία Έδρα και το κράτος του Ισραήλ θα συνεχίσουν να διαπραγματεύονται με καλή πίστη σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη που συμφωνήθηκε στην Ιερουσαλήμ στις 15 Ιουλίου 1992 και επιβεβαιώθηκε στο Βατικανό στις 29 Ιουλίου 1992 ομοίως για ζητήματα που ανακύπτουν από τα άρθρα της παρούσας θεμελιώδου συμφωνίας καθώς και για άλλα ζητήματα που συμφωνούνται δημερώς ως αντικείμενα διαπραγμάτευσης. Το άρθρο 12 αναφέρει ότι υπάρχει μια διάταξη με αντικείμενα διαπραγμάτευσης και αυτή συμφωνήθηκε στην Ιερουσαλήμ και επιβεβαιώθηκε στο Βατικανό τις συγκεκριμένες ημερομηνίες που αναφέρει το άρθρο 12. Επίσης, αντικείμενα διαπραγμάτευσης μπορούν να είναι και ζητήματα που ανακύπτουν από άρθρα αυτής θεμελιώδου συμφωνίας, αντικείμενα τα οποία αναφέραμε και σε προηγούμενη διάλεξη, καθώς και ζητήματα που μπορούν να συμφωνούνται δημερώς ως αντικείμενα διαπραγμάτευσης. Το άρθρο 13 ορίζει σε αυτή τη θεμελιώδη συμφωνία τα μέρη χρησιμοποιούν τους ακόλουθους όρους κατά τις ακόλουθες έννοιες. Πρώτον, η Καθολική Εκκλησία και η Εκκλησία, περιλαμβανομένο μεταξύ άλλων των κοινοτήτων της και των οργανισμών της. Όλος, λοιπόν, Καθολική Εκκλησία ή Εκκλησία, αφορά την Καθολική Εκκλησία, τις κοινοδιδές της και τους οργανισμούς της. Οι κοινότητες της Καθολικής Εκκλησίας σημαίνουν καθολικούς θρησκευτικούς οργανισμούς που θεωρούνται από την Αγία Έδρα ως εκκλησίες σουηγιούρης και από το κράτος του Ισραήλ ως αναγκωρισμένες θρησκευτικές κοινότητες. Τρίτον, το κράτος του Ισραήλ και το κράτος που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις αρχές του κράτους που θεσπίζονται από το νόμο. Η παράγραφος 2 του ίδιου άρθρο 13 ορίζει, παρά την ισχύ αυτής της Τεμελιώδος Συμφωνίας μεταξύ των συμβαλωμένων μερών. Τα μέρη συμφωνούν ότι αυτή η συμφωνία δεν παραβιάζει δικαιώματα και υπεχρεώσεις που ανακύπτουν από την ύπαρξη συνθηκών μεταξύ οποιοδήποτε από τα μέρη αυτά της συμφωνίας και ενός κράτους ή κρατών. Και είναι γνωστές και πράγματι διαθέσιμες και στα δύο μέρη κατά το χρόνο υπογραφής αυτής της συμφωνίας. Η παράγραφος 1 του Άρθρου 13 μας ορίζει κάποιους όρους, μας δίνει την έννοια κάποιων όρων που χρησιμοποιούνται σε αυτή την Θεμελιώδη Συμφωνία. Η Εκκλησία σημαίνει τις κοινότητες και τους οργανισμούς της Καθολικής Εκκλησίας που ντρούν στο κράτος του Ισραήλ. Κοινότητες της Καθολικής Εκκλησίας. Τι σημαίνει? Σημαίνει τους καθολικούς θρησκευτικούς οργανισμούς που θεωρούνται από την Αγία Έδρα ως εκκλησίες σουηγιούρης. Αυτός ο θεσμός των εκκλησιών σουηγιούρης υπάρχει και στον Κώδικα Κανονικού Δικαίου της Δρατηνικής Εκκλησίας και στον Κώδικα Κανόνων των Ανατολικών Καθολικών Εκκλησιών. Στον Κώδικα Κανονικού Δικαίου της Δρατηνικής Εκκλησίας έχουμε μόνο μία εκκλησία σουηγιούρης. Είναι αυτή του λατινικού ρυθμού, λατινική καθολική εκκλησία. Στον Κώδικα Κανόνων των Ανατολικών Καθολικών Εκκλησιών έχουμε περισσότερους ανατολικούς ρυθμούς διαφόρων ανατολικών εκκλησιαστικών παραδόσσεων. Αυτοί λοιπόν οι ανατολικοί ρυθμοί ποιοι είναι αναφέρονται στον Κώδικα Κανόνων των Ανατολικών Καθολικών Εκκλησιών. Είναι λεγόμενες ανατολικές εκκλησίες σουηγιούρης. Έτσι λοιπόν έχουμε την λατινική εκκλησία σουηγιούρης, Κώδικα Κανονικού Δικαίου της Δρατηνικής Εκκλησίας και τις ανατολικές εκκλησίες σουηγιούρης του Κώδικα Κανόνων των Ανατολικών Καθολικών Εκκλησιών. Αυτές λοιπόν οι κοινότητες της Καθολικής Εκκλησίας έχουν αυτή την έννοια την οποία προαναφέραμε για την Αγία Εδρα και για το κράτος του Ισραήλ έχουν την έννοια των αναγνωρισμένων θρησκευτικών κοινοτήτων. Δηλαδή για το δίκιο της Καθολικής Εκκλησίας είναι η εκκλησία σουηγιούρης αυτή η καθολική θρησκευτική οργανισμή που αναφέρονται ως κοινότητες της Καθολικής Εκκλησίας στη θεμελιώδη συμφωνία, ενώ για την έννομη τάξη του κράτους του Ισραήλ θεωρούνται ως αναγνωρισμένες θρησκευτικές κοινότητες της Καθολικής Εκκλησίας. Με την έννοια κράτους του Ισραήλ, οι κράτος αναφέρονται και περιέχονται σε αυτή την έννοια οι αρχές του κράτους του Ισραήλ που προβλέπτονται από τον νόμο. Το άρθρο 14 της Θεμελιώδου Συμφωνίας προβλέπει ότι με την υπογραφή της παρούσας Θεμελιώδου Συμφωνίας και προετοιμάζοντας την εγκαθίδρεση πλήρων διπλωματικών σχέσεων, την εγκαθίδρεση πλήρων διπλωματικών σχέσεων η Αγία Έδρα και το κράτος του Ισραήλ ανταλλάσσουν ειδικούς αντιπροσώπους των οποίων ο βαθμός και τα προνόμια εξειδικεύονται στο πρόσθετο πρωτόκολλο σε αυτή τη Θεμελιώδη Συμφωνία. Και τώρα προχωρούμε στην ανάλυση του άρθρο 14. Με την υπογραφή της Θεμελιώδου Συμφωνίας και με την ταυτόχρονη προετοιμασία της εγκαθίδρεσης πλήρων διπλωματικών σχέσεων η Αγία Έδρα και το κράτος του Ισραήλ ανταλλάσσουν ειδικούς αντιπροσώπους. Ο βαθμός τους και τα προνόμια τους εξειδικεύονται σε ένα πρόσθετο πρωτόκολλο το οποίο επισυνάπτειται στην Θεμελιώδη Συμφωνία του 1993 μεταξύ Αγίας Έδρας και του κράτους του Ισραήλ. Όταν όμως αρχίσει να ισχύει η Θεμελιώδη Συμφωνία η Αγία Έδρα και το κράτος του Ισραήλ θα εγκαθιδρήσουν πλήρες διπλωματικές σχέσεις σε επίπεδο αποστολικής πρεσβείας αποστολικής νοτσιατούρας από πλευράς Αγίας Έδρας και πρεσβείας από πλευράς του κράτους του Ισραήλ. Άρθρο 15. Η Συμφωνία θα αρχίσει να ισχύει από την ημερομηνία της τελευταίας κοινοποίησης της τελευταίας κοινοποίησης επικύρωσης από τα ένα από τα συμβαλόμενα μέρη και στη συνέχεια προβλέπεται ότι αυτό έγινε σε δύο πρωτότυπα αντίγραφα στην Αγγλική και Εβραϊκή Γλώσσα ότι και τα δύο κείμενα είναι εξίσου πρωτότυπα. Περίπτωση διάστασης υπερισκεί το Αγγλικό κείμενο. Υπογράφτηκε αυτή η Θεμελιώδη Συμφωνία στην Ιρουσαλή το 1993. Συνεχεί ακολουθεί το πρόσθετο πρωτόκολλο στη Θεμελιώδη Συμφωνία το οποίο ορίζει στο άρθρο 1 σε σχέση με το άρθρο 14 παράγραφος 1 της Θεμελιώδου Συμφωνίας που υπογράφτηκε από την Αγγή Έδρα και το κράτος του Ισραήλ. Οι ειδικοί αντιπρόσωποι θα έχουν αντιστοίκως τον προσωπικό βαθμό του Αποστολικού Νούντσιου του Αποστολικού Πρέσβεως και του Πρεσβευτή του Αποστολικού Νούντσιου για την Αγγή Έδρα του Ισραήλ. Δύο, αυτοί οι ειδικοί αντιπρόσωποι θα απολαμβάνουν όλα τα δικαιώματα, προνόμια και ασυλίες που παραχωρούνται στους επικεφαλείς των διπλωματικών Αποστολών, Δυνάμη του Διεθνού Δικαίου και των Εθήμων στη βάση της αμοιβιότητας. Τρίτον, ο ειδικός αντιπρόσωπος του κράτους του Ισραήλ στην Αγγή Έδρα, ενώ θα διαμένει στην Ιταλία, θα απολαμβάνει όλα τα δικαιώματα, προνόμια και ασυλίες που ορίζονται από το άρθρο 12 της συνθήκης του 1929 μεταξύ της Αγγίας Έδρας και της Ιταλίας, που αφορά τις αποστολές ξένων κυβερνήσεων στην Αγγή Έδρα που διαμένουν στην Ιταλία. Τα δικαιώματα, προνόμια και ασυλίες που επεκτείνονται στο προσωπικό της διπλωματικής αποστολής, θα παραχωρώνται ομοίως στο προσωπικό της αποστολής του ειδικού αντιπροσώπου του Ισραήλ. Σύμφωνα με καθιερωμένο έθιμο, κανένας από τους ειδικούς αντιπροσώπους, ούτε τα επίσημα μέλη της αποστολής του δεν μπορούν να είναι ταυτόχρονος μέλη της διπλωματικής αποστολής του Ισραήλ στην Ιταλία. 4. Ο ειδικός αντιπρόσκος της Αγγίας Έδρας στο κράτος του Ισραήλ μπορεί ταυτόχρονος να ασκεί άλλα καθήκοντα εκπροσώπησης Αγγίας Έδρας και να διαπιστεύεται σε άλλα κράτη. Αυτός και το προσωπικό της αποστολής του θα απολαμβάνουν όλα τα δικαιώματα, προνόμια και ασυλίες που παραχωρούνται από το Ισραήλ στους διπλωματικούς αντιπροσώπους και τις αποστολές. 5. Τα ανώματα, ο βαθμός και τα καθήκοντα των ειδικών αντιπροσώπων θα εμφανίζονται με τον κατάλληλο τρόπο σε επίστημες λίστες, στους επίστημους καταλόγους των αλλοδαπών αποστολών, των διαπιστευμένων, σε κάθε κράτος, σε κάθε μέρος. Υπογράφτηκε στην Ερουσαλήμ το 1993. Αυτό το πρόσθετο πρωτόκολλο αναφέρθηκε απλώς ως προς τις διατάξεις οποίες περιέχει. Είναι σαφές, δεν χρειάστηκε καμία ειδικότερη ερμηνεία. Και προχωρούμε τώρα στην άλλη διεθνή νομική συμφωνία μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Αγίας Έδρας, που λέγεται Συμφωνία για τη νομική προσωπικότητα των θρησκευτικών οργανισμών της 10ης Νοεμβρίου 1997. Σύμφωνα με το άρθρο 3, παράγραφος 3 της Τεμελιώδου Συμφωνίας, μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Αγίας Έδρας. Άρθρο 1 Αυτή η συμφωνία για τη νομική προσωπικότητα δηλαδή των οργανισμών της Καθολικής Εκκλησίας στο κράτος του Ισραήλ γίνεται στη βάση των διατάξεων της Τεμελιώδου Συμφωνίας μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Αγίας Έδρας, η οποία υπογράφτηκε στις 30 Δεκεμβρίου 1993 και κατόπιν άρχισε να ισχύει στις 10 Μαρτίου 1994. Δηλαδή το Άρθρο 10 μας λέει ότι η βάση, η νομική βάση της δεύτερης αυτής συμφωνίας μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Αγίας Έδρας για τη νομική προσωπικότητα των θρησκευτικών οργανισμών της Καθολικής Εκκλησίας στο κράτος του Ισραήλ είναι η Θεμελιώδης Συμφωνία μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Αγίας Έδρας του έτους 1993. Άρθρο 2. Υπερθυμίζοντας ότι η Αγία Έδρα είναι η κυρίαρχη αρχή της Καθολικής Εκκλησίας. Το κράτος του Ισραήλ συμφωνεί να διασφαλίσει πλήρη ισχύ κατά το Ισραηλινό δίκαιο στη νομική προσωπικότητα της Καθολικής Εκκλησίας καθεαυτή. Το άρθρο 2 αναγνωρίζει τη νομική προσωπικότητα της Καθολικής Εκκλησίας εν γένη κατά το Ισραηλινό δίκαιο, επισημένοντας επίσης ότι η Αγία Έδρα είναι η κυρίαρχη αρχή της Καθολικής Εκκλησίας. Στη συνέχεια το άρθρο 3 αφορά την αναγνώριση της νομικής προσωπικότητας συγκεκριμένων θρησκευτικών οργανισμών της Καθολικής Εκκλησίας, τους οποίους απαριθμεί. Στην παράραφου 1 ορίζεται «το κράτος του Ισραήλ συμφωνεί να διασφαλίσει πλήρη ισχύ κατά το Ισραηλινό δίκαιο σε συμφωνία με τις διατάξεις αυτής της συμφωνίας στη νομική προσωπικότητα των ακόλουθων» Πρώτον, αυτόν των Ατολικών Καθολικών Πατριαρχείων του Ελληνικού Μελχητικού Καθολικού Πατριαρχείου, του Συριακού Καθολικού Πατριαρχείου, του Μαρωνιτικού Πατριαρχείου, του Χαλδαϊκού Πατριαρχείου, του Αρμενικού Καθολικού Πατριαρχείου. Το άρθρο λοιπόν τρία, στην παράφου 1 στοιχείο α, αναγνωρίζει τη νομική προσωπικότητα κατά το Ισραηλινό δίκαιο των Ανατολικών Καθολικών Πατριαρχείων το οποίο απαριθμεί. Στο στοιχείο β, αναγνωρίζει το κράτος του Ισραήλ τη νομική προσωπικότητα του Λατινικού Πατριαρχείου της Ιερουσαλήμ, δηλαδή της Λατινικής Καθολικής Επισκοπής της Ιερουσαλήμ. Στοιχείο τρίτο, αναγνωρίζει το κράτος του Ισραήλ τη νομική προσωπικότητα των παρουσών επισκοπών των Ανατολικών Καθολικών Πατριαρχείων. Στοιχείο τέσσερα, το κράτος του Ισραήλ αναγνωρίζει τη νομική προσωπικότητα νέων επισκοπών που βρίσκονται εξ ολοκλήρου στο κράτος του Ισραήλ. Ανατολικών Καθολικών ή Λατινικών, όπως μπορεί να υπάρχουν από καιρού εις καιρόν. Στοιχείο πέντε, το κράτος του Ισραήλ αναγνωρίζει νομική προσωπικότητα τη συνέλευσης των καθολικών ιεραρχών της Αγίας Έδρας. Στοιχείο σίγμα τάφ. Η Αγία Έδρα δηλώνει για την αποφυγή αμφισβήτησης ότι η λίστα της παραγράφου 1 δεν προδικάζει κατ' οποιονδήποτε τρόπο την καθιερωμένη τάξη πρωτοκαθεντρίας των επικεφαλείς των διαφόρων οργανισμών σύμφωνα με τον προσωπικό τους βαθμό και όπως αυτή θεσπίζεται από το παραδοσιακό έθιμο και γίνεται αποδεικτή από αυτούς. Ζήτα. Για την αποφυγή αμφισβήτησης αναφέρεται ότι το ζήτημα διασφάλισης πλήρους ισχίους κατά το ζωνινό δίκαιο στη νομική προσωπικότητα οποιασδήποτε επισκοπής που έχει δικαιοδοσία εκείθεν και εντεύθεν με τον Ελληνικό Συνόρον αφήνεται ανοιχτό. Όγδο στοιχείο για τους σκοπούς αυτής της συμφωνίας. Κάθε ενωρία αποτελεί ένα πόσπαστο μέρος της αντίστοιχης επισκοπής και χωρίς να αφορά το καθεστώς της δυνάμης του κανονικού δικαίου δεν θα αποκτά κάθε ενωρία χωρις τη νομική προσωπικότητα δυνάμη του ισραηλινού δικαίου. Κάθε επισκοπή μπορεί σύμφωνα με το κανονικό δίκαιο να εξουσιοδοτεί τις ενωρίες της, να ενεργούν για λογαριασμό της σε ζητήματα και με όρους τους οποίους η επισκοπή καθορίζει. Στιχείο Ι. Σε αυτή τη συμφωνία, ο όρος επισκοπής περιλαμβάνει τα συνονιμά του ή τα ισοδύναμά του. Το άρθρο 3 στην παράγραφο 1 αναγνωρίζει νομική προσωπικότητα κάτω από το ισραηλινό δίκαιο στους οργανισμούς της Καθολικής Εκκλησίας, τους οποίους εξειδικεύει. 5 Ανατολικά Καθολικά Πατριαρχεία, δηλαδή Ελληνικό Μελχητικό Καθολικό Πατριαρχείο, Συριακό Καθολικό Πατριαρχείο, Μαρωνιτικό Πατριαρχείο, Χαλδαϊκό Πατριαρχείο, Αρμενικό Καθολικό Πατριαρχείο. Δεύτερον είναι το Λατινικό Πατριαρχείο Ιερουσαλήμ, ή αλλιώς Λατινική Πατριαρχική Επισκοπή Ιερουσαλήμ. Τρίτον, οι υφιστάμενες Επισκοπές των Ατολικών Καθολικών Πατριαρχείων. Τέταρτον, οι νέες Επισκοπές, οι οποίες βρίσκονται στο έδαφος του Ισραήλ, είτε είναι Ανατολικές, Καθολικές, είτε Λατινικές. Και πέμπτον, η συνελεύση των Καθολικών Ιεραρχών της Αγίας Ιης. Αυτοί είναι οι Καθολικοί οργανισμοί και μόνο αυτοί που έχουν νομική προσωπικότητα κατά το Ισραηλικό δίκιο. Αντιθέτως, οι ενορίες, σύμφωνα με τη δεύτερη παράγραφο, στοιχείο η, δεν έχουν ξεχωριστεί νομική προσωπικότητα, αλλά μπορούν να εξουσιατούν, δε σύμφωνα με το κανονικό δίκιο, από τις Επισκοπές για να ενεργούν για λογαριασμό των Επισκοπών σε υποθέσεις και με όρους τους οποίους καθερίζουν οι Επισκοπές. Ο όρος Επισκοπή αφορά όλα τα είδη των επιμέρους εκκλησιών, που αναφέρονται είτε στον κώδικα κανονικού δικαίου της Λατινικής Εκκλησίας είτε στον κώδικα κανόνων των Ανατολικών Καθολικών Εκκλησιών. Από τις επιμέρους εκκλησίες, η πιο σημαντική είναι η Επισκοπή. Είναι και άλλοι καθολικοί οργανισμοί που εξομοιώνονται με Επισκοπές και αναφέρονται σε αυτούς τους δύο κώδικες. Πρέπει να παρατηρηθεί ότι η Διεθνή Συμφωνία για τη Νομική Προσωπικότητα των Οργανισμών της Καθολικής Εκκλησίας στο κράτος του Ισραήλ αφήνει ανοιχτό το ζήτημα της Νομικής Προσωπικότητας οποιασδήποτε Επισκοπής, η οποία έχει έδραφος δικαιοδοσίας και στο κράτος του Ισραήλ και εκτός του κράτος του Ισραήλ. Άρθρο 4. Το κράτος του Ισραήλ συμφωνεί να διασφαλίσει στη πλήρη ισχύ κατ' ο Ισραηλνό δίκαιο σύμφωνα με τις διατάξεις αυτής της συμφωνίας στη Νομική Προσωπικότητα της Κουστοδίας της Αγίας Γης. Υπάρχει ένας λοιπόν άλλος καθολικός οργανισμός που λέγεται Κουστοδία της Αγίας Γης, δηλαδή Κουστοδία Φύλαξης της Αγίας Γης, ένας οργανισμός φύλαξης των καθολικών προσκυνημάτων στην Αγία Γη και αυτός ο οργανισμός Κουστοδία της Αγίας Γης έχει νομική προσωπικότητα κατά το Ισραηλνό δίκαιο. Το άρθρο 5 ορίζει το κράτος του Ισραήλ συμφωνεί να διασφαλίσει πλήρη ισχύ κατά το Ισραηλνό δίκαιο σε συμφωνία με τις διατάξεις αυτής της συμφωνίας στη Νομική Προσωπικότητα των ακόλουθων οργανισμών της Καθολικής Εκκλησίας, όπως μπορεί να υπάρχουν από καιρό εις καιρόν στο κράτος του Ισραήλ. Πρώτον, στα ποντιφικά ινστιτούτα αφιερωμένη ζωής όλων των ειδών που υπάρχουν στην Καθολική Εκκλησία και σε εκείνα των επαρχιών τους και των οίκων τους, όπως το ενδιαφερόμενο καθήδριμα μπορεί να πιστοποιήσει. Δεύτερον, σε άλλους επίσημους οργανισμούς της Καθολικής Εκκλησίας. Το άρθρο λοιπόν, πέντε, αναγνωρίζει νομική προσωπικότητα στα μοναχικά τάγματα, τα οποία λέγονται κατά το Κανονικό Δίκιο της Λατινικής Εκκλησίας ποντιφικά καθηδρίματα αφιερωμένης ζωής, δηλαδή μοναχικά τάγματα ποντιφικού ή παππικού δικαίου. Επίσης και οι επαρχίες τους, οι οίκοι τους, δηλαδή οι τοπικές μονές τους, μπορεί να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα, εάν αυτό το θέλουν τα μοναχικά τάγματα, δηλαδή τα ποντιφικά ιστιτούτα αφιερωμένης ζωής. Υπάρχει και ένα δεύτερο στοιχείο, ότι έχουν νομική προσωπικότητα κατά το Ιζαλινό Δίκιο και άλλες επίσημοι οργανισμοί της Καθολικής Εκκλησίας, αυτό είναι μια γενική ρήτρα, είναι τα δύο υψηλά σημανόμενα μέρη να συμφωνούν ότι έχουν νομική προσωπικότητα και άλλοι συγκεκριμένοι επίσημοι οργανισμοί της Καθολικής Εκκλησίας. Στο σημείο αυτό τελείωσε ο χρόνος της τέταρτης διάλεξης του Μεταπτυχιακού Θεσμίου Ευρωπαϊκών Λαών δεύτερου έτους και εδώ ολοκληρώσαμε τις δύο διεθνείς συμφωνίες μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Αγίας Έδρας των ετών 1993 και 1997 αντιστοίχως. Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας. |