Διάλεξη 6 / Διάλεξη 6 / Επίθεση εναντίον ζώνης

Επίθεση εναντίον ζώνης: Λοιπόν, είχαμε μιλήσει στο προηγούμενο μάθημα για την άμυνα ζώνης. Αναφέραμε τις γενικές αρχές της άμυνας ζώνης, καθώς και τα μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα της άμυνας. Αν φέρετε στο νου τα μειονεκτήματα της άμυνας ζώνης, μπορείτε να δείτε κάποιες βασικές αρχές της επίθεσης....

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Γαλαζούλας Χρήστος (Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού / Διδακτική της καλαθοσφαίρισης ΙΙ
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2014
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά-Παρόμοια Διανομή
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=fc59fb91
Απομαγνητοφώνηση
Επίθεση εναντίον ζώνης: Λοιπόν, είχαμε μιλήσει στο προηγούμενο μάθημα για την άμυνα ζώνης. Αναφέραμε τις γενικές αρχές της άμυνας ζώνης, καθώς και τα μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα της άμυνας. Αν φέρετε στο νου τα μειονεκτήματα της άμυνας ζώνης, μπορείτε να δείτε κάποιες βασικές αρχές της επίθεσης. Γιατί οποιοδήποτε μειονέκτημα της άμυνας προσπαθεί να το εκμεταλλευτεί και να το αξιοποιήσει η επίθεση. Στην άμυνα είχαμε ένα μειονέκτημα όσον αφορά τα όρια του χώρου ευθύνης του καθενός. Άρα η επίθεση που τοποθετείται στα κενά της ζώνης, έτσι ώστε να δημιουργήσει σύγχυση στους αμυντικούς. Οι παίχτες είναι μια βασική αρχή της επίθεσης, να διατηρούν αποστάσεις μεταξύ τους. Μπορεί κάποιος να μου πει με αυτό το πράγμα τι πετυχαίνουμε. Λέγει μπαλικάρι μου. Οι αποστάσεις των επιθετικών, να ανοίξει την άμυνα. Αυτό τι πρόβλημα δημιουργεί. Μεγαλύτερα κενά αποστάσεις μεταξύ τους και ευρύτερο και μεγαλύτερο χώρο ευθύνης του κάθε παίχτη. Αντιλαμβάνεστε. Δε σπινήρες. Μου υποσχέθηκε στο προηγούμενο μάθημα ότι δεν θα ξανασυμβεί. Ότι δεν θα ξανασυμβεί. Εγώ δεν ξέχασα την υπόσχεση. Λοιπόν. Εάν ένας, δύο, τρεις, τέσσερις, πέντε έχουμε αυτόν τον χώρο εδώ πέρα. Ο καθένας μας έχει ένα κύκλο δια μέτρου ενός μέτρου. Αυτός είναι ο χώρος ευθύνης μας. Εάν όμως η άμυνα αυτή απλωθεί σε όλη την αίθουσα, ο χώρος ευθύνης θα είναι πιθανά του κάθε παίχτη μία διάμετρος ενός κύκλου τριών μέτρων. Άρα η δυσκολία της άμυνας πολλαπλασιάζεται όταν έχουν αποστάσεις μεταξύ τους στην επίδεση. Τρίτη βασική αρχή. Δεν χρειάζονται καλά σούτ από την περιφέρεια. Αυτό, εάν το έχουμε σαν επιθέση, θα έχουμε άπλωμα της ζώνης. Γιατί θα βγει ο αμυνόμενος μακριά από το καλάθι για να ελέγξει το σούτ. Γρήγορη κίνηση της μπάλας και πολλές πάσες. Βασική αρχή. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει και να αποσταθεροποιήσει την άμυνα. Και να μην προλάβει ο μητικός να πάρει τη νέα θέση όταν μετακινείται η μπάλα γρήγορα. Μεταφορά της μπάλας και από τις δύο πλευρές του γηπέδου. Η μεταφορά τη μία πλευρά στην άλλη, σημαίνει ότι μεταφέρουμε την μπάλα από τη δυνατή πλευρά στην αδύνατη. Αυτό είναι μαχαιριά στην άμυνα όσον αφορά τη λειτουργία της. Γιατί? Γιατί πρέπει να μετακινηθεί μεγάλη απόσταση και να λάβει νέες θέσεις. Αντιλαμβάνεστε όταν αυτό γίνεται γρήγορα, τις περισσότερες φορές όταν περνάει πάση από τη δυνατή στην αδύνατη πλευρά, η άμυνα δεν προλαβαίνει παρά μόνο να κάνει φάουλ ή να δεχτεί κανάφι. Η χρησιμοποίηση της δριπλάς, της διηδικής δριπλάς, να κάνουμε split και πάσα είτε στη δυνατή είτε στην αδύνατη πλευρά, δηλαδή είτε διήσδυση και πάσα από την ίδια πλευρά, είτε διήσδυση και πάσα από την άλλη πλευρά. Ανάλογα με το τακτικό στόχο που έχει η ομάδα μας, ποιά θα είναι η συνέχεια της επίθεσης. Γίνεται υπερφόρτωση. Τι σημαίνει υπερφόρτωση? Είναι μια έκφραση που χρησιμοποιείται κατά κόρον στην επίθεση εναντίον ζώνης. Ναι αλλά αν πάμε να το εξηγήσουμε με πιο απλά λόγια. Υπερφόρτωση σημαίνει ότι φορτώθηκε περισσότερο μια πλευρά. Πώς μπορεί σαν επίθεση να θεωρήσουμε ότι φορτώνεται περισσότερο μια πλευρά από τον αριθμό των παιχτών. Άρα λοιπόν όταν δημιουργούμε στη μια πλευρά φέρνουμε τόσους επιθετικούς που είναι περισσότερους από τους αμενόμενους, έχουμε υπερφόρτωση. Δηλαδή τρεις παίχτες από την ίδια πλευρά. Οι αμυντικοί θα πρέπει να είναι σε αυτή την πλευρά για να ελέγξουν αντίστοιχα τους επιθετικούς. Αυτό σημαίνει μεγάλα κενά στην απέραντη πλευρά. Και είναι κλασικός τρόπος επίθεσης σε όλες τις μορφές ζώνης. Υπερφόρτωση. Να υπάρχει συνέχεια της επίθεσης. Δηλαδή μετά από μία κίνηση να έχουμε διαδικασία συνέχειας. Να ακολουθεί πάντα συγκεκριμένο κομμάτι και ορισμένο εκ των προτέρων. Κυνητικότητα του πίβοτ και διατήρηση των αποστάσεων μεταξύ τους. Οι περισσότερες ζώνες έχουν έναν παίχτη στο κέντρο. Οι περισσότερες. Δηλαδή έναν κεντρικό ψηλό που ελέγχει συνήθως το ψηλό που είναι κοντά στη ρακέτα. Εάν εμείς στην επίθεση βάλουμε δύο ψηλούς κοντά στο καλάθι και αυτή είναι κοντά μεταξύ τους, ένας μπορεί να τους ελέγχει. Ενώ αν έχουν μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, τότε αναγκαστικά δύο παίχτες πρέπει να ελέγξουν. Καθένας δηλαδή τον παίχτη του και απασχολούν πολύ καλά την άμυνα. Μπορούμε να έχουμε και πρέπει να έχουμε συγκεκριμένους παίχτες που θα συμμετέχουν στη διεκδίκηση του επιθετικού rebound. Όπως έχουμε πει, η άμυνα ζώνης είναι καλή στο αμυντικό rebound, γιατί τους ψηλότερους παίχτες τους τοποθετεί χαμηλά κοντά στη ρακέτα. Άρα έχει καλύτερες πιθανότητες να έχει το rebound, το αμυντικό. Και το παιχνίδι να το διακρίνει η απλότητα. Η έκφραση αυτή είναι να γίνει βασική ακεί, γιατί πολλές φορές είτε οι παίχτες είτε και οι προπονητές, προκειμένου να αντιμετωπίσουν αμυντικές καταστάσεις, οδηγούνται στην πολυπλοκότητα και στην πολυσύνθεση επιθετικών συσθεμάτων, που το μόνο που καταφέρνουν είναι να δημιουργήσουν σύγχυση στους παίχτες τους. Είναι αδύνατο να εκπαιδευτούν και να το μάθουν τόσο καλά. Η απλότητα στην κίνηση δεν σημαίνει ότι είναι εύκολη η απλή κίνηση. Αυτό εννοεί με αυτή τη βασική αρχή. Και τέλος υπομονή να έχουν οι παίχτες στο γύρισμα της μπάλας, να μην κάνουν βιαστικές επιθέσεις και με τις συνεχείς πάσες και γρήγορες πάσες θα δημιουργηθεί πιθανά το κενό και το λάθος από την άμυνα. Ο κάθε παίχτης έχει ένα συγκεκριμένο ρόλο. Ο παίχτης που έχει την μπάλα πρέπει να έχει κάποιες προτεραιότητες. Ποιες είναι αυτές με βάση την αξία των μεχτών. Πρώτη προτεραιότητα όταν έχει την μπάλα στα χέρια του είναι να βλέπει το σουτ. Με το σουτ απασχολεί τον αμυντικό. Δηλαδή έχω ελεύθερο σουτ. Αν έχω ελεύθερο σουτ θα πρέπει να έχω θέση τέτοια ώστε να μπορώ να σουτάρω. Εφόσον μπορώ να σουτάρω αμυνόμενος πρέπει να είναι σε γρήγορση και να ελέγξει και το σουτ. Δεύτερη επιλογή πρέπει να έχει την πάσα μέσα στη ρακέτα. Εάν κάνουμε πάσα μέσα στη ρακέτα υποχρεούνται η άμυνα να κλείσει για να ελέγξει τον μπέστη που είναι μέσα στη ρακέτα με την μπάλα. Αυτό δημιουργεί ελευθερία κινήσεων για όλους τους περιφερειακούς. Τρίτη επιλογή πάσα στην αδύνατη πλευρά. Πάντα πρέπει να έχουμε το νου μας και το μάτι μας εάν μπορούμε να κάνουμε πάσα στην αδύνατη πλευρά. Αυτό θα δημιουργήσει ρήγμα στην άμυνα ζώνης. Τέταρτη επιλογή και τελευταία θα είναι η πάσα έξω για να συνεχίσουμε. Στην επίθεση εναντίον ζώνης δύο ένας δύο και επειδή αυτή τη ζώνη και αμυντικά αλλά και επιθετικά θα έχουμε στην εφαρμογή να εκπαιδευτείτε καλύτερα και να εξεταστείτε. Δεν διαφέρουν με βάση αυτά που είπαμε κινητικότητα των εξωτερικών παιχτών, κινητικότητα των πίβοτ, υπερφόρτωση και τρίπλα και σπλίτ στα κενά. Δεν μπορείτε στη δύο ένας δύο, μπορεί να μου πει κάποιος ποια θα είναι η διάταξη στην άμυνα ζώνης δύο ένας δύο. Ποια θα είναι η διάταξη της επίθεσης. Ένας δύο ή ένας τρισένας. Ένας τρισένας θα είναι. Και αν σκεφτείτε δύο παίχτες, έναν και άλλους δύο, εμείς τοποθετούμε έναν τι. Εδώ. Νάτη η διάταξη. Η διάταξη της άμυνας είναι ένας εδώ, ένας εδώ, ένας εδώ και δύο εδώ κάτω. Τι προσπαθούμε να δημιουργήσουμε. Πρώτα σύγχυση στους δύο αμυνόμενους για το ποιος θα πάει πάνω στην πάλα. Εάν έχουν προαποφασισμένο ότι θεωρητικά ο καλύτερος αμυντικός μας είναι αυτός και αυτός που γίνει πρώτος πάνω στην πίεση στην πάλα και όχι ο παίχτης της πλευράς, μπορούμε να αλλάζουμε πλευρά στην επίθεση μας. Και έτσι να αναγκάζουμε είτε να αλλάζουν πλευρά, είτε να έρχεται ο λιγότερο καλός αμυνόμενος. Οι τρεις παίχτες θα πρέπει να συνεργαστεί πολύ καλά η άμυνα για να βγει. Άντε ο κεντρικός θα έρθει στον ψηλό που είναι στη θέση high post. Οι άλλοι δύο θα πρέπει να συνοηθούν για να ελέγξουν τους δύο περιφερειακούς. Από κάτω πρέπει να ανέβει κάποιος για τον περιφερειακό αυτός ή για τον άλλον. Εδώ θα δούμε την κίνηση των ψηλών. Δύο τρόποι υπάρχει για την κίνηση των ψηλών στην επίθεση. Ο ένας είναι να κινούνται παράλληλα. Παράλληλα στη ρακέτα. Όπως βλέπετε εδώ στην απεικόνιση, όταν η πάσα γίνει από το νούμερο 1 στο νούμερο 3, έχουμε κίνηση του 5 στην πλευρά της μπάλας, το ίδιο και του 4 από κάτω. Αυτό σημαίνει ότι οι παίχτες κινούνται παράλληλα. Πώς αλλιώς μπορεί να κινηθούν? Κάθετα. Δηλαδή, με το που θα γίνει η πάσα από τον 1 στο 3, ο νούμερο 5 κινείται με μία προσποίηση και βγαίνει κάτω στη ρακέτα, ενώ ο κάτω παίχτης κινείται με μία προσποίηση και ανεβαίνει επάνω. Αυτή είναι η κάθετη κίνηση και επάνω είναι η παράλληλη κίνηση των ψηλών. Η κίνηση των περιφερειακών απέναντι στη ζώνη 2-1-2. Οι περιφερειακοί μπορούν να κινηθούν όταν πασάρουν. 1. Με κόψιμο προς το καλάθι απέναντι από εκεί που πάσαραν. Πασάρουν δεξιά κινούνται αριστερά. 2. Κινούνται αριστερά χωρίς κόψιμο. Δηλαδή με μία προσποίηση βγαίνουν στο πλάι απέναντι από εκεί που πάσαραν. 3. Επιλογή να πασάρουν και να βγουν στην ίδια πλευρά χαμηλά. 4. Τέταρτη επιλογή, όταν η πάσα μας είναι χαμηλά να πάμε στην αδύνατη πλευρά. Πάσα και κόψιμο στην αδύνατη πλευρά. 5. Βλέπουμε και την κίνηση των ψηλών στην απεικόνιση. 6. Ενάντια σε άμυνα ζώνης 2-1-2 έχουμε κυρίως παράλληλοι. 7. Με το που γίνεται πάσα έχουμε κίνηση παράλληλη του παίχτη που ήταν επάνω απέναντι και του κάτου παίχτη του απέναντι που έρχεται εδώ. 8. Φυσικά η συνεργασία αυτών των 2 ψηλών εδώ αλλά και η πάσα απέναντι στην απεικόνιση. 9. Αυτή είναι η παράλληλη κίνηση που κάνουν κατά κύριο λόγο οι ψηλοί. 10. Θέλει να ρωτήσει κάποιος κάτι. 11. Κύριε η συνεργασία των ψηλών είναι το στοιχείο που έχουμε τον ευκολότερο τρόπο για να διασπάσουμε μία αμυναζώνηση. 12. Ο καλύτερος τρόπος όσο και αν σας φαίνεται παράξενο είναι μέσα από τη ρακέντα με τους ψηλούς και όχι. 13. Η πιο απλή έκφραση της επίδεσης εναντίων ζώνης που θα έχουμε και στην εφαρμογή και στην εξέταση 14. Όπως βλέπετε η διάταξη 1-31 η κίνηση που θα κάνουμε θα είναι συνεργασίας είτε από τη μία πλευρά είτε από την άλλη στην μεθοδική διδασκαλία. 15. Πάντα δείχνουμε πλήρως την κίνηση αργά εκτέλεση χωρίς άμυνα. Λοιπόν ο παίκτης σουτ πάσα μέσα πάσα έξω εδώ ζητάει μπάλα με το που ανεβαίνει με τρίπλα 16. Βγάζουμε από την ίδια πλευρά όπως είπαμε ο περιφερειακός και το κόψουμε απέναντι το ίδιο μπορούμε να παίζουμε πάλι απέναντι. Πάσα κάτω πέρασμα από εδώ βγάζουμε εκεί και έχουμε συνεργασία των δύο παιχτών. 17. Συνέχει αυτό χωρίς άμυνα. Συνεχείς πάσες και μπορούμε να το παίζουμε όσες φορές θέλουμε. 18. Ακολούθως το επόμενο βήμα είναι να βάλουμε παθητική άμυνα δηλαδή τους αμυντικούς να ακολουθούν τους παιχτες. Εφόσον πάει μπάλα κάτω πέρασμα δύο επιλογές τρίτη επιλογή πάσα έξω η τελευταία επιλογή είναι η πάσα έξω. 19. Με βάση τις επιλογές του παίκτη που κάνουμε. Όπως είπα το επόμενο βήμα είναι εδώ βλέπετε σχηματικά την κίνηση με τους παίκτες που συμμετέχουν ακριβώς είναι η ίδια η κίνηση που βλέπαμε πριν με παίκτες. 20. Το επόμενο βήμα είναι να βάλουμε την άμυνα έτσι ώστε βλέπετε πέρασμα άρχισε να βγει άρα πήγε απέναντι η μπάλα πάμε το ίδιο από εκεί πάσα περνάει πίσω από το ψηλό έχει δεύτερη επιλογή πρέπει να βγει γρήγορα γιατί αλλιώς θα έχουμε καλή συνεργασία των δύο αυτών παιχτών. 21. Αυτό θα έχετε στην εφαρμογή σαν επίθεση ενάντια στην ζώνη. 22. Ενάντια στη 2-1-2 πολλές φορές χρησιμοποιούμε κάθετη κίνηση τον πίβοτ με τη διάταξη που έχουμε 1-3-1 βάζουμε ο playmaker είναι ο νούμερο 1 ο ένας ο περιφερειακός μας ο νούμερο 2 ο δεύτερος περιφερειακός 3 και οι δύο ψηλοί ο 4 και ο 5. 24. Με την κάθετη κίνηση αναγκάζουμε πάντα να τραβάμε στην ίδια πλευρά την άμυνα και τον ψηλό παίχτη. 25. Αυτό δημιουργεί μας δίνει τη δυνατότητα με γρήγορη μεταφορά της μπάλας από τη μία πλευρά στην άλλη να μην προλάβει η άμυνα και να έχουμε βίστηση από την αδύνατη πλευρά. 26. Αυτή είναι η κίνηση των ψηλών κάθετη που ο επάνω παίχτης με κόψιμο μέσα βγαίνει κάτω με το που πάει μπάλα απέναντι και ο δεύτερος ψηλός με κίνηση πρώτα μέσα και μετά επάνω βγαίνει επάνω. 27. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση. 28. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση. 29. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση. 30. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση. 31. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση. 32. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση. 33. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση. 34. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση. 35. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση. 36. Στην παράλληλη κίνηση που επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε έναν δύο, ένας δύο ζώνη έχουμε πάσα και βγαίνουν ταυτόχρονα και οι δύο και κάνουμε υπερφόρτωση.