ΙΜΟ 70 Our Heritage - Better Shipping for a Better Future (1 από 3) /

: Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Μετά το ναυάγιο του Κιτανικού, η S.O.L.A.S., μία από τις σημαντικότερες διεθνείς συνθήκες ασφάλειας πλοίων σήμερα, θεσπίστηκε στο...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Είδος:Ακαδημαϊκές/Επιστημονικές εκδηλώσεις
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Eugenides Foundation 2018
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=YyciJR97l1I&list=PLyKjVO9NULCmTeCFkXrbkrWcPSy4OqKqI
Απομαγνητοφώνηση
: Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Μετά το ναυάγιο του Κιτανικού, η S.O.L.A.S., μία από τις σημαντικότερες διεθνείς συνθήκες ασφάλειας πλοίων σήμερα, θεσπίστηκε στο Λονδίνο. Αργότερα, το 1948, μετά την ίδρυση των Ηνωμένων Εθνών, δημιουργήθηκε ο Διεθνής Νεφτυλιακός Οργανισμός IMO με σκοπό τη διαχείριση ναφτυλιακών θεμάτων. Η ναφτυλία άλλαζε ταχύτατα και τα πρώτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκυβωτήων δραστηριοποιήθηκαν εμπορικά. 10 χρόνια αργότερα, η 21η χώρα, η Ιαπωνία, επικύρωσε τη σύμβαση του Διεθνού Συναφτυλιακού Οργανισμού, σηματοδοτώντας την άναξη λειτουργίας του στις 17 Μαρτίου 1958. Ακολούθησαν πολλές νέες συνθήκες και κώδικες, κάνοντας την ναφτυλία πιο ασφαλή, πιο απλή και τυποποιημένη. Αργότερα, το 1967, το πετρελόεφόρο Torry Canyon προσέκλουσε στις ακτές του Ηνωμένου Βασιλείου, προκαλώντας την πρώτη κθεταμένη μόλυνση από πετρεολοκυλίδα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο IMO να βελτιώσει την ασφάλεια των δεξαμενοπλείων, τους τρόπους αντιμετώπισης των πετρεολοκυλίδων και τις αποζημιώσεις των θυμάτων. Το αποτέλεσμα αυτής συντονισμένης προσπάθειας είναι ότι το 99,9% του πετρελαιού που μεταφέρεται στη θάλασσα, φτάνει με ασφάλεια στο προορισμό του. Την δεκαετία του 70, ο IMO υιοθέτησε μια σειρά σημαντικών και εθνών συνθήκων για την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι θεσπίστηκε η αναθεωρημένη σύμβαση στους διεθνείς κανονισμούς για την αποφυγή συγκρουσιών στη θάλασσα, καθώς και συμβάσεις σχετικές με την ασφάλεια των εμπορευματοκυβωτείων, την πρόληψη της ρίπανσης των πλοίων, τις θαλάσσες δορυφορικές επικοινωνίες και τη θαλάσσια αναζήτηση και διάσωση, εξασφαλίζοντας ότι τα άτομα που διατρέχουν κίνδυνο στη θάλασσα μπορούν να σωθούν άμεσα ανεξάρτητα από το που συνέβη το ατύχημα. Κατά τη δεκαετία του 80, ο Διεθνής Νεπτυλιακός Οργανισμός αριθμούσε πλέον 100 μέλη και απέκτησε έδρα στο Λονδίνο. Ο IMO ίδρυσε το Παγκόσμιο Νεπτυλιακό Πανεπιστήμιο στη Σουηδία και το Διεθνές Ινστιτούτο Ναυτικού Δικαίου στη Μάλτα. Ο IMO άρχισε να αναλαμβάνει περισσότερες πρωτοβουλίες ώστε να εκπαιδεύει ανθρώπους και να βοηθάει χώρες να εφαρμόζουν τους κανόνες τους. Νέα μέτρα για την προστασία των οκεανών εφαρμόστηκαν το 1990. Ο μεγάλος κοραλιογενής ύφαλος στην Αυστραλία ορίστηκε ως η πρώτη από τις πολλές ιδιαίτερα ευαίσθητες θαλάσσιες περιοχές και σε άλλες ειδικές περιοχές στέθηκαν αυσυροί κανόνες σχετικά με την απόρριψη πετρολογιδών αποβλήτων. Ακολούθησαν περαιτέρω περιβαλλοντικές δράσεις όπως η απαγόρευση απόρριψης πλαστικών από τα πλοία στη θάλασσα, οι κανονισμοί για την αθλοντοσφαιρική ρίπανση, καθώς και μια συνθήκη για τη διαχείριση έρματος που σχεδιάστηκε για να σταματήσει τη μεταφορά επιθετικών υδροβιών οργανισμών. Ο αγώνας ενάντια στη κλιματική αλλαγή οδήγησε σε υποχρεωτικές προϋποθέσεις για τη μείωση των εκπομπών του διοξυδίου του άμφρακα και των αιρίων του θερμοκηπίου. Μέχρι το 2000 τα κουλαζιερόπλια μετέφεραν πάνω από 3000 άτομα γι' αυτό αναπτύχθηκαν νέοι κανονισμοί για την ασφάλειά τους. Ο IMO υιοθέτησε επίσης έναν κώδικα για πλοία που ταξιδεύουν σε πολικές περιοχές. Νέες τεχνολογίες όπως ηλεκτρονική χάρτες, τα μαύρα κουτιά και τα συστήματα αυτώματις αναγνώρισης έγιναν υποχρεωτικές. Με την άνοδο της σύγχρονης πυρατίας τα δεκαετία του 1990 και του 2000 ο IMO υποστήριξε χώρες και πλοία ώστε να ασχοληθούν με την ασφάλεια στη θάλασσα. Όλη η ναυτική σήμερα είναι άρτια εκπαιδευμένη στα πρότυπα του Διεθνού Συνοφιλιακού Οργανισμού. Το 2018 γιορτάζουμε τα 70 χρόνια από την υιοθέτηση της σύμβασης του IMO. Ο IMO σήμερα αριθμί πάνω από 170 μέλη. Ατενίζοντας το μέλλον βλέπουμε τεράστιες ευκαιρίες για την υποστήριξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης των ΗΠΑ, καθώς επίσης και τις προκλήσεις που απορρέουν από την αυτοματοποίηση, την κυβερνοασφάλεια και την κλιματική αλλαγή. Ο IMO στα 70 του χρόνια σήμερα επιδιώκει όπως πάντα καλύτερη ναυτιλεία για ένα καλύτερο μέλλον. Κυρίες και κύριοι, καλησπέρα σας. Σας ευχαριστούμε που βρίσκεστε μαζί μας απόψε. Ξεκινούμε αμέσως καλώντας το βήμα των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τον κ. Κουβέλη. Κύριε Πρόεδρε, κύριοι Βουλευτές, κυρίες και κύριοι. Κύριε Πρόεδρε, ο τίτλος της εκδήλωσής σας, η κληρονομιά μας, μια καλύτερη ναυσιπλοία για ένα καλύτερο μέλλον, είναι ιδιαίτερα εύστοχος, επίσης για έναν κυβερνοασφάλαιο, για έναν κυβερνοασφάλαιο, για έναν κυβερνοασφάλαιο, για έναν κυβερνοασφάλαιο, για έναν κυβερνοασφάλαιο, για έναν κυβερνοασφάλαιο, για μέλλον, είναι ιδιαίτερα εύστοχος και ιστορικά ακριβής. Αυτή η κληρονομιά είναι και οφείλι, να είναι και η μέρι μνά μας. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αναμφισβήτητα μπήματα προς την κατεύθυνση αυτή. Οι προκλήσεις ωστόσο παραμένουν. Και ο εφησυχιασμός θα ήταν ο χειρότερος σύμβουλος και ταυτόχρονα ο χειρότερος εχθρός Στην προσπάθεια που οφείλουμε να καταβάλουμε, να καταβάλουμε όλοι και όλες. Προσπάθεια που πρέπει πάντα να είναι επικαιροποιημένη, να απαντάς τα προβλήματα και στις δυσκολίες και να απαντάς τα νέα δεδομένα που προκύπτουν και μάλιστα με τρόπο ραγδαίο. Προσπάθεια προσιλωμένη και με αυστηρά χρονοδιαγράμματα για την επίτευξη του επιδιοκομμένου στόχου. Το Υπουργείο Ναυθυγίας και Ενισιωτικής Πολιτικής θέτει στο επίκεντρο της δράσης του, των ασκουμένων πολιτικών του, αλλά και τον υποδιαμόρφωση πολιτικών του, τον άνθρωπο, τα δικαιώματα και τις ανάγκες του. Πρωταρχικός μας στόχος είναι η διασφάλιση της ανθρώπινης ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της υγείας όλων των εργαζομένων στη θάλασσα, πολλές φορές σκληρά εργαζομένων. Πρόκειται για μια διαδικασία στην οποία εμπλέκονται πολλοί παράγοντες. Πρόκειται για μια διαδικασία με ιδιαίτερη δυναμική, που εξελίσσεται διαρκώς. Η ασφάλεια στην αψιπλοία ξεκινάει από το επίπεδο των παρεχωμένων γνώσεων στις παραγωγικές σχολές του Υπουργείου Ναυθυγίας. Στις σχολές αυτές, που αποτελούν το πρώτο αποφασιστικό βήμα στον τομέα της εκπαίδευσης και της διαρκούς επιμόρφωσης των στελεχών μας, κάναμε τα τελευταία τρία χρόνια, θεωρώ, σημαντικά βήματα. Μέχρι να μας αναθέσει ο λαός την εντολή διακυβέρνησης, το 80% των εκπαιδευτικών στις παραγωγικές σχολές του εμπορικού ναυτικού, ή σαν ορωμίσθη. Μέσα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και με περιορισμένες τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας, κατά συνέπεια και του προϋπολογισμού του Υπουργείου μας, προχωρήσαμε σε 20 προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών, ενώ τις επόμενες ημέρες, ύστερα και από τις συσυγγίσεις των αρμόδιων εκλεκτορικών σωμάτων, θα προσληφθούν και άλλοι 12 εκπαιδευτικοί. Προχωρήσαμε παράλληλα σε νομοθετική τροπολογία και το επόμενο διάστημα θα υπογραφεί το νέο οργανόγραμμα, με το οποίο αυξάνονται κατά 102 ημώνιμες θέσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού και, εν συνεχεία, θα ακολουθήσουν και οι σχετικές προσλήψεις. Προχωράμε τις επόμενες ημέρες στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να εξυγχρονιστούν ο εσωτερικός κανονισμός και ο κανονισμός σπουδών. Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, τίθεται σε εφαρμογή ο νόμος 4.074 του έτους 2017, βάσει του οποίου τα πιστοποιητικά διάστηματα αξιοπλογίας θα δίδονται από τους νιογνώμονες. Οι υπηρεσίες του Υπουργείου μας είναι σε διαρκή εγρήγορση και επιφυλακή για την εφαρμογή όλων των διεθνών κανονισμών που εξασφαλίζουν την ασφαλή ναυσηπλογία. Στην πολυεπίπεδη αυτή η διαδικασία που αφορά στην ασφαλή ναυσηπλογία, το Υπουργείο του Υπουργείου και της Νισιωτικής Πολιτικής θεωρούμε ότι είναι σημαντικός παράγοντας. Ο δεύτερος παράγοντας είναι οι επιχειρηματίες που έχουν την ευθύνη για την αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας των πυρωμάτων, για την τήρηση των οραρίων εργασίας στα πλοία, για την αντιμετώπιση εν τη γενέση τους, βλαβών ή άλλων ζητημάτων που μπορεί να εφαρμογούν προβλήματα στην ασφαλή. Στην ασφαλή με έναν πολυεπίπεδο τρόπο ναυσηπλογία. Είναι όσοι επιχειρούν, οι επιχειρηματίες, που δύναται να αντικαθιστούν τα παλαιά και προβληματικά πλοία τους με καινούργια. Να χρησιμοποιούν στα πληρώματα τους Έλληνες ναυτικούς, οι οποίοι κατά την παραδοχή της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας είναι οι πλέον εκπαιδευμένοι, εξειδικευμένοι και έμπειροι. Κυρίες και κύριοι, κατά τη γνώμη μας δεν νοείται ασφαλής ναυσηπλογία χωρίς την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των ναυτικών μας. Μόνον όταν τα πληρώματα νιώθουν ότι αναγνωρίζεται και αμίβεται η προσπάθειά τους, αποκτούν αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση. Στηχεία που χαθιστούν έναν άνθρωπο δυνατό και μόνο ένας δυνατός άνθρωπος μπορεί να αντεπεξέλθει σε έκτακτες ανάγκες, ανάγκες που μπορεί να προκύψουν στο αφιλόξενο πολλές φορές περιβάλλον της θάλασσας. Η ασφαλής ναυσηπλογία δεν σχετίζεται μόνο με την προστασία της ανθρώπινης ζωής, της σωματικής ακαιρεότητας και της υγείας των ναυτικών μας, αλλά και με την προστασία του περιβάλλοντος. Στόχος όλων μας οφείλει να είναι η προστασία και η υπεράσπιση της αυφορίας της θάλασσας. Οι εκδόσεις του Διευθυνού Σναυτηλιακού Οργανισμού ΣΟΛΑΣ και ΜΑΡΠΟΛ παρέχουν δεσμευτικούς κανόνες για την ασφαλή ναυσηπλογία και την προστασία από τη θάλασσια ρίπανση. Παρέχουν επίσης δεσμευτικούς κανόνες για όλες τις νέες κατασκευές πλοίων. Κανόνες που αναβαθμίζονται διαρκώς ανάλογα με την ανάπτυξη της ναυπηγικής και της υποδείξης των υιογνωμώνων. Παράλληλα, λαμβάνει υπόψη του και τη σωστή διαχείριση όλων των τύπων φορτίων, από το πετρέλαιο μέχρι και τα πλέον επικίνδυνα φορτεία. Αυτό γίνεται κατορθωτό με τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων, προδιαγραφών και διαδικασιών, υπεύθυνη για την εφαρμογή και την τήρηση των οποίων είναι τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Ανησιωτικής Πολιτικής όσο και οι εφοπλισθές, αλλά και όλοι όσοι διοπιούνται και επιχειρούν στη θάλασσα. Να είστε βέβαιοι ότι από την πλευρά μας επιδιώκουμε να πράττουμε το καθήκον μας στο ακέραιο. Και για το λόγο αυτό επισημαίνουμε ότι υφίσταται η υποχρέωση της ενεργούς συνδρομής της ελληνικής ναυτιλιακής διοίκησης ως μία από τις πλέον σημαντικές διεθνές επίπεδο στην ανάδειξη του έργου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για την βελτίωση και την ασφάλεια της ναυσιπλογίας με στόχο, με κύριο στόχο, την προστασία της ανθρώπινης ζωής και του περιβάλλοντος της θάλασσας. Θέλω να ευχαριστήσω όλους σας και ιδιαίτερα τον κ. Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη πρεσβευτή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού στην Ελλάδα να τον ευχαριστήσω για το έργο του. Το Υπουργείο μας θα είναι πάντα στη διάθεση όλων σας για παρατηρήσεις και για βελτιώσεις τις πολιτικές μας προκειμένου να επιτύχουμε τον κοινά επιδιοκόμενο στόχο. Σας ευχαριστώ. Καλούμε στο βήμα τον κ. Ιωάννη Πλακιοτάκη, το Μεάρχη Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτή Λασιθείου. Κύριε Υπουργή, κύριε Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη, κύριε Αρχιγέ, κυρίες και κύριοι, εγώ θα ήθελα καταρχήν να σας ευχαριστήσω για την τιμητική πρόσκληση. Σήμερα είναι μια μεγάλη μέρα για τη Ναυτιλία, μια μεγάλη μέρα για την παγκόσμια Ναυτιλία. Δεν είναι η ώρα φυσικά ούτε για μεμψημερίες, ούτε για διαπιστώσεις. Εξάλλου, δεν πρέπει να βλέπουμε αυτή τη μέρα ως τιμητικά και να την αναδεικνύουμε, να τη γιορτάζουμε με ένα πανηγυρικό βέατρόπο, ποιο είναι όμως χρειάζεται αυτή τη μέρα να θέτουμε και το όραμά μας, κυρίως για την επόμενη μέρα. Διότι σήμερα φυσικά γιορτάζομαι και τα 70 χρόνια από τη λειτουργία του ΑΕΜΟ, του διεθνούς οργανισμού, ο οποίος κυρίως ασχολείται, του ξεκυβημένου οργανισμού, ο οποίος ασχολείται με τα θέματα της διεθνούς Ναυτιλίας. Είναι οργανισμός ο οποίος έχει πολύ και μεγάλη σημαντική διαχρονική προσφορά στα θέματα της ασφάλειας ναυσυπλοίας, της θέματα της ναυπήγησης των πλοίων, του σχεδιασμού, αλλά κυρίως σε θέματα τήρησης των περιβαλλοντικών όρων και βέβαια σύμφωνα και με τις νέες συνθήκες, τα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα και κανονισμούς που θα ισχύσουν από το 2020, θα μεταβάλλουν το πλαίσιο συνολικά στην αυτιλία. Βεβαίως διατυπώνονται και ενστάσεις γύρω από τα νέα αυτά δεδομένα, τα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα από τις εφοβληστικές εταιρίες, αλλά και από έγκυρους αναλυτές, για το αν και κατά πόσον τα κάψικα σε χαμηλή περιεχτικότητα, σε θείο, η ίδια θεσμότητα των σκράπτερ, κυρίως όσον αφορά την ασφάλεια των πλοίων, θα προσεγγίσουν τα νέα αυτά περιβαλλοντικά δεδομένα. Παρ' όλο όμως αυτά, οφείλουν όλα τα κράτη-μέλη του Εθνούς Ναυθυλιακού Οργανισμού που βρίζονται με τους διεθνούς κανόνες και αυτό είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό και πρέπει να κατανοήσουν όλοι ότι ο Διεθνής Ναυθυλιακός Οργανισμός είναι εκείνος που ορίζει τους κανόνες στην παγκόσμια ναυτιλία και αυτό θα πρέπει να είναι εξεκάθαρο. Όπως επίσης, επειδή και ο τίτλος της σημερινής εκδήλωσης είναι για καλύτερη ναυτιλία για τα επόμενα χρόνια ουσιαστικά, εγώ πιστεύω ότι μια καλύτερη ναυτιλία σημαίνει καλύτερη εκπαίδευση. Και εδώ θα πρέπει να σταματήσουμε να διηλύσουμε τον κόνο μας στην χώρα μας. Θα πρέπει επιτέλους όλοι μαζί και ξέρετε, νομίζω ότι η ναυτιλία είναι ένα πεδίο που μπορούμε να συνενοηθούμε εμείς θέλω να ξεκαθαρίσω ότι είμαστε υπέρ μιας ισχυρής δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης όμως θα πρέπει, όπως και έχουμε κάνει στο παρελθόν, να ανοίξουμε τον δρόμο στην ιδιωτική εκπαίδευση η οποία μπορεί να λειτουργεί συμπληρωματικά προς τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση. Εμένα όραμά μου είναι η Ελλάδα να γίνει το παγκόσμιο εκπαιδευτικό κέντρο ναυτικής εκπαίδευσης. Νομίζω ότι θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο. Στην πρώτη ναυτιλία του κόσμου, εδώ είναι η πρώτη ναυτιλία του κόσμου, θα πρέπει να έχει την καλύτερη ναυτική εκπαίδευση στον κόσμο. Και πώς μπορεί να γίνει αυτό. Προβλήματα διαχρονικά υπήρχαν. Αδυναμίες διαχρονικές υπήρχαν. Όμως, εδώ μπορούμε να συνεννοηθούμε και με την Ένωση Ελλήνων Εφωπιστών. Μπορεί να συνεννοηθούμε και τα ιδρύματα. Μπορούμε να αυαθμίσουμε τον κύκλο σπουδών. Γνωρίζω πολύ καλά ότι το ίδρυμα Ευγενίδου προείσταται επιτροπών, οι οποίες θα αυαθμίσουν τα εγχειρήδια, το εκπαιδεύσεως και των σχολών ΑΕΝ και πλειάργων και μηχανικών όσον αφορά το κομμάτι της εκπαιδεύσεως. Πραγματικά, κύριε Βιονίδη, προσωπικά σας οφείλουν πολλά και θερμά συγχαρητήρια ως παιδευτού, βέβαια, και στον IMO. Αλλά σε κάθε, όμως, περίπτωση, γιατί να μην υπάρχουν αγγλόφωρα τμήματα. Γιατί να μην υπάρχει ενεργό επαναλαμβάνωση συμμετοχή της Ένωσης Ελλήνων Εφωπληστών στις σχολές. Και επαναλαμβάνω ισχυρή δημόσια ναυτική εκπαίδευση, για να μην παρεξηγηθούμε. Αλλά δεν μπορεί να λειτουργούν ιδιωτικά πανεπιστήμια στην χώρα μας και εμείς να κοφεύουμε. Αντελαμβάνεστε τι λέω. Δεν είναι ώρα να αναλύσω τις προτάσεις μας επί του παρόντος. Εγώ θέλω να συγχαρώ κατ' αρχήν τους φορείς της ελληνικής ναυτιλίας, που παρόλοιπη δύσκολη οικονομική και παγκόσμια συγκυρία συνεχίζουν να επενδύουν και σε ανθρώπινο δυναμικό και σε υποδομές, σε μια εποχή αυτοματισμού, σε μια εποχή που όλα αλλάζουν γύρω από την παγκόσμια ναυτιλία, οι Έλληνες κατορθώνουν και παραμένουν πρώτοις στον κόσμο. Και αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό και εγώ θέλω από καρδιά και από μέρους της Νέας Δημοκρατίας να συγχαρώ τους φορείς της ελληνικής ναυτιλίας, που συνεχίζουν να είναι πρώτοις στον κόσμο. Και πιστεύω ότι με το πίσμα που τους διακατέχει, με την επιμονή αλλά και την επένθεση στον ανθρώπινο δυναμικό, η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να μας κάνει υπερήφανος και θα συνεχίσει να αποτελεί το σημαντικότερο οικονομικό, κοινωνικό, κυρίως όμως στρατηγικό πλεονέκτημα της χώρας μας. Με αυτές τις σκέψεις, κύριε Βιεννίδη, κυρίες και κύριοι, θερμά σας ευχαριστώ και εύχομαι του χρόνου τέτοια εποχή να έχουμε βάλει όλοι το λιθαράκι μας να πάει η ελληνική ναυτιλία ένα βήμα ακόμα πιο μπροστά. Θερμά σας ευχαριστώ. Θα ήθελα να καλέσω στο βήμα τον κ. Παναγιώτη Κουρουπλή, τον πρώην υπουργό ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής. Ευχαριστώ. Κύριε Υπουργέ, κύριε Πλακιοτάκη, εκπρόσωπε της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κύριοι βουλευτές, κύριε Πρόεδρε, κύριε Πρεσβευτά, στην Ελλάδα του ΑΕΜΟ, αγαπητέ φίλε, Λεωνίδα, Δημητριάδη, Ευγενίδη, κύριοι γενικοί γραμματείς, κύριε Πρίτανη, κύριες και κύριοι καθηγητές, κυρίες και κύριοι, εξαιρετική η απόψηνή βραδιά, γιατί έχει αναφορά σε ένα ζήτημα που η Ελλάδα μπορεί και σήμερα με τις παγκόσμιες σημερινές καταστάσεις να ισχυρίζεται ότι είναι πρώτη και είναι ο τομέας της ναυτιλίας. Μέγα λοιπόν για άλλη μια φορά το της θαλάσσης κράτος, όπως έλεγε ο Θουκυδίδης και έφτασε από τότε μέχρι σήμερα εδώ ένας τομέας που συνδέεται άρρικτα με αυτόν τον τόπο και με την ιστορία του. Η Ελλάδα αποδεικνύει για άλλη μία φορά ότι στον τομέα αυτό διαθέτει αποφασιστικότητα, ευρηματικότητα και συλλογικότητα θα έλεγα. Γιατί η ναυτοσύνη, ο εφοπλισμός αλλά και η διαχρονική στήριξη του ελληνικού κράτους, γιατί οφείλουμε και αυτό να το τονίζουμε καταριόμαστε το κράτος, το ελληνικό, αλλά οφείλει κανείς να αναγνωρίσει ότι το ελληνικό κράτος στήριξε διαχρονικά την ελληνική ναυτυλεία. Και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια το ελληνικό κράτος στήριξε αποφασιστικά την ελληνική ναυτυλεία σε όσες ακρεμότητες υπήρχαν με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές επιτροπές. Και γι' αυτό μπορώ να πω από το βήμα αυτό ότι και ο ελληνικός εφοπλισμός πρέπει να πράξει τα ανάλογα σε μια δύσκολη περίοδο για την πατρίδα. Ο ΑΕΜΟ είναι ένας παγκόσμιος οργανισμός που έχει την ευθύνη να ορίζει τους κανόνες λειτουργίας της ναυτυλείας. Και η Ελλάδα είχε το πολιτικό κουράγιο να υποστηρίξει αυτή την άποψη ακόμα και προς επιφυλάξεις που είχε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο να έχει τον τελικό λόγο των διεθνών κανονισμών για την ναυτυλεία όπως είναι περιβαλλοντικά ζητήματα ο ΑΕΜΟ. Γιατί πιστεύω ότι η ναυτυλεία είναι μια παγκόσμια πραγματικότητα, είναι ένας τομέας που συνδέει τους λαούς, είναι το μεγαλύτερο μεταφορικό μέσο του παγκόσμιου εμπορίου, άρα συμβάλει καταλυτικά και καθοριστικά στην ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας, άρα λοιπόν ο ΑΕΜΟ θα πρέπει να είναι ο φορέας που θα ορίζει τους κανόνες λειτουργίας στη θάλασσα. Σε δύο περίπου χρόνια, το 2020 με 2021, θα έχουμε την εφαρμογή νέων κανόνων σε ό,τι αφορά τη χρήση των καυσίμων και μια σειρά άλλων κανονισμών. Η Ελλάδα έχει συμφωνήσει σε αυτή τη διαδικασία, όπως έχει προχωρήσει και είναι από τις μετρημένες χώρες που έχει υλοποιήσει όλες τις αποφάσεις για καθιέρωση κανονισμών του ΑΕΜΟ και τις έχει μετατρέψει σε νόμους του ελληνικού κράτους. Θέλω λοιπόν να συγχαρώ για αυτή τη σημερινή εκδήλωση και να τονίσω ότι είναι ανάγκη σε αυτό το τομέα να βρούμε έναν κοινό τόπο. Ως πολιτική ηγεσία του προηγούμενη του Υπουργείου Ναυτιλίας καταθέσαμε στη Βουλή ένα σχέδιο. Δεν θεωρούμε ότι το σχέδιο αυτό κατέχει τη μοναδική αλήθεια, αλλά είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Ναυτιλίας ξεκίνησε μια προσπάθεια να γίνει μια επεξεργασία σε συνεργασία και με τους φορείς την Ένωση Ελλήνων Εφαπληστών, το Ναυτικό Επιμελητήριο. Συγγνώμη κύριε πατέρα, δεν σας ανέφερα. Και με την Ένωση Ελλήνων Εφαπληστών και με το Ναυτικό Επιμελητήριο υπήρξε μια εξαιρετική συνεργασία για πάρα πολλά ζητήματα και νομίζω ότι σε ένα τέτοιο πνεύμα μπορούμε και συμφωνώ όπως είπε ο κ. Πραγιοτάκης, να βρούμε τον κοινό τόπο. Γιατί είναι ένας τομέας η Ναυτιλία που μπορούμε πραγματικά να έχουμε ένα εθνικό σχέδιο σε μια σειρά ζητημάτων, κρίσιμων που έχουν να κάνουν με αυτόν τον πολύ καθοριστικό τομέα της ελληνικής οικονομίας. Και επίσης με την ευκαιρία αυτή θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη για τον πολύ σημαντικό ρόλο του ιδρύματος αλλά και του ιδίου. Κάποτε ένας καθηγητής τον ρώτησα για την μορφή ενός νομικού προσώπου και μου λέει δεν έχει σημασία πώς θα είναι η μορφή του, σημασία έχει οι άνθρωποι που το διοικούν. Και θέλω να πω λοιπόν ότι οι άνθρωποι είναι πάντοτε παραμένουν καθοριστικοί παράγοντες της εξέλιξης. Ο κ. Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης έπαιξε έναν πολύ σημαντικό ρόλο στο να έχουμε αυτή τη στιγμή ένα ορολόγιο πρόγραμμα πιστεύω από τα πιο σύγχρονα στον τομέα της εκπαίδευσης και να θα συνεχιστεί η ίδια πιστεύω πολιτική και από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Ο σημερινός Υπουργός έχει ήδη καταδείξει ότι συνεχίζει με την ίδια ένταση και έμφαση την υποστήριξή του στον τομέα της αναβάθμισης της εκπαίδευσης. Κρίσιμο ζήτημα. Και εδώ θα ήθελα να παρακαλέσω και να υπενθυμίσω ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει ψηφίσει διάταξη για τη δημιουργία Κέντρων Επιμόρφωσης και ΑΣΕΝ και από την Ένωση Ελλήνων Υφωμπληστών. Ειδού λοιπόν πεδίο δόξης λαμπρό. Εκείνο όμως που θα ήθελα να ζητήσω από την Ένωση να στηρίξει την προώθηση της τροπολογίας για την αύξηση του ναυτικού κεφαλαίου, δηλαδή την αύξηση του ποσοστού του τέλους που είχε θεσπιστεί τη δεκαετία του 70, ώστε να λειτουργήσει και το Κεσέν Θεσσαλονίκης. Η επιμόρφωση των ναυτικών μας είναι υπόθεση κρίσιμη και είναι υπόθεση που αφορά την ελληνική ναυτιλία. Θέλω λοιπόν και πάλι να συγχαρώ όλους για τις πρωτοβουλίες και τη συνέχιση αυτής της προσπάθειας και πιστεύω ότι με ένα τέτοιο πνεύμα μπορούμε να φανούμε πιο χρήσιμοι για την πατρίδα και για την κοινωνία. Να είστε καλά, σας ευχαριστώ. Καλούμε τον κ. Βασίλη Λογοθέτη, τον αντιπρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητήριου της Ελλάδας, ευχαριστώ. Κύριε Υπουργέ Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κύριοι Βουλευτές, κύριε Αρχηγέ του Λιμενικού Σώματος, κύριε Πρόεδρε του Ιδρύματος Ευγενίδη και Πρεσβευτή στον IMO για την Ελλάδα, κυρίες και κύριοι, είναι τιμή για το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας να συμμετέχει στη σημερινή εκδήλωση IMO70 Our Heritage Better Shipping for a Better Future στα πλαίσια του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας. Ο Πρόεδρος, Δόκτορ Πατέρας, λόγω αδιαθεσίας στην τελευταία στιγμή δεν μπορεί να είναι μαζί μας, έτσι θα εκπροσωπίσω το Επιμελητήριο με την ιδιότητά μου του Αντιπρόεδρου. Είναι λοιπόν πολύ σημαντική η σημερινή πρωτοβουλία του Προέδρου του Ιδρύματος Ευγενίδου, κυρίου Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη, να οργανώσει αυτή την εκδήλωση. Ο IMO έχει συμβάλει αποτελεσματικά στην ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα, στη βελτίωση των προδιαγραφών αυπήγησης των πλοίων και την προστασία του περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα, η Σόλας είναι η βασική διεθνής σύμβασης που σχεδόν όλες οι χώρες της την έχουν εκηρώσει και έχει προσφέρει τα μέγιστα στην ασφάλεια στη θάλασσα με αποτέλεσμα την δραματική μίωση ναυτικών ατυχημάτων και την ασφαλέστερη λειτουργία των πλοίων παρότι τα πλοία έχουν αυξηθεί και σε αριθμό αλλά και σε μέγεθος. Η MARPOL είναι η δεύτερη σημαντική σύμβαση που έχει συμβάλει αποτελεσματικά στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και σχεδόν έχει εκλείψει η προετών συνήθις ρίπανση της θάλασσας τόσο από τα κατάλυπα των πλοίων όσο και από το κάθε μορφής απόβητα. Και οι δύο μαζί, Σόλας και MARPOL έχουν συντελέσει σχεδόν να εξαφανιστεί η ατυχηματική ρίπανση. Στα άλλα θετικά του IMO ανήκε και η σύμβαση για τη ναυτική εκπαίδευση που ενωποιεί τις αναγκαίες γνώσεις που πρέπει να έχουν οι αξιωματικοί του πλοίου ανεξαρτήτως εθνικότητος και προέλευσης σημαντικό στοιχείο για την ασφαλέστερη λειτουργία του. Ο IMO με τις επιτροπές του, όπως η MSC, MPC και λοιπά, καθώς και με τις υποεπιτροπές, ενωποιεί, μελετά, επεξεργάζεται τις διάφορες προτάσεις των κρατών μελών του και με την προσπάθεια μεγαλύτερης δυνατής συνέναισης διαμορφώνει το κανονιστικό πλαίσιο, το οποίο ακολούθως επικυρώνουν και εντάσσουν για τους διάφορες χώρες. Η χώρα μας, έχοντας γνώσης και εμπειρία από τη λειτουργία της ναυτιλίας, συμμετέχει σε όλες τις επιτροπές και υποεπιτροπές και συμβάλει ώστε το όποιο κανονιστικό πλαίσιο να είναι αποτελεσματικό και εφαρμοστέως στην πράξη. Να υπενθυμίσω ότι ο κύριος Δημήτρη Άδης Ευγενίδης, ορίστηκε πρόσφατα Πρεσβευτής Ελλάδος στον IMO, θέση που τιμά την χώρα μας και από την οποία όλοι γνωρίζοντας την προσωπικότητα, την πείρα και τις γνώσεις του στα θέματα της ναυτιλίας, είμαστε σίγουροι ότι θα συμβάλει με πολύ θετικό τρόπο στην προώθηση των σκοπών του IMO, κυρίως στα θέματα της εκπαίδευσης. Είναι γνωστό σε όλους ότι το Ίδρυμα Ευγενίδου αναλαμβάνει τη σύνταξη και έκδοση των βιβλίων, τα οποία χρησιμοποιούνται από τους σπουδαστές στο ANAEN και συμμετέχει ενεργά στην προσαρμογή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ώστε να παρακολουθούν τις εξελίξεις και απαιτήσεις στην ναυτιλία τον 21ο αιώνα. Επίσης, θέλω να υπογραμμίσω ότι με την προσωπική πρωτοβουλία του κυρίου Δημητριάδη Ευγενίδη, το Ίδρυμα μελετά οι μαθητές από τα Λύκια Ναυτικής Κατεύθυνσης να μπορούν εφεξής να εξελίσσονται σε αξιωματικούς πρώτης τάξεως πλειάρχων και μηχανικών. Κύριε Πρόεδρε του Ιδρύματος, Πρεσβευτή της Ελλάδος στον IMO και πάλι σας συγχαίρω για την άξια επιλογή σας. Ευχαριστώ για την προσοχή σας. Στο σημείο αυτό, καλούμε στο βήμα τον Πρεσβευτή του IMO στην Ελλάδα και Πρόεδρε του Ιδρυματος Ευγενίδη, τον κ. Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη. Αξιότιμε, κύριε Υπουργέ, Ναυθυλίας Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Φώτη Κουβέλη, Αξιότιμε, το Μεάρχη Ναυθυλίας Νησιωτικής Πολιτικής Νέας Δημοκρατίας, φίλε Γιάννη Πλακιοτάκη, Αξιότιμε, πρόεδρε Υπουργέ Ναυθυλίας κ. Παναγιώτη Κουρουπλή, και εδώ θα ήθελα να σταθώ ιδιαίτερα για την πολύ θετική και δημιουργική συνεργασία, ξεκινώντας από την αγάπη μας, χωρίς να παραγνωρίζετε ιδιωτική εκπαίδευση στη σημασία της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης και δικά στους καιρός που ζούμε σήμερα. Αξιότιμε, αρχηγέ του λιμενικού σώματος της Γελληνικής Ακτοφυλακής κ. Εράπτη, Αξιότιμε, εκπρόσωπε του αρχηγού Γιάννης Υποστάνη για κ. Τσιάλτα, Αξιότιμε, πρόεδρε του Εθνικού Μετσοβίου Πολιτεχνίου, χίλιε ευχαριστούμε κ. Κόλια που μας θυμάται, Αξιότιμε, κ. Λευγοθέτη, αντιπρόσωπε του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, ευχαριστούμε για τα καλά σας λόγια, Αξιότιμε, γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλία Ζενσιωτικής Πολιτικής κ. Τεμπονέρα, Αξιότιμε, γραμματέα λιμένων λιμενικής πολιτικής ναυτριακών επεδίσεων κ. Λαμπρίδη, Αξιότιμε, εκπρόσωπε της Ένωσης Ελληνικών Πριστών, Μαθιέ, Κατερίνα και όλοι άλλοι όσοι είστε εδώ. Ξέρετε, έχουμε... Περνά τα χρόνια, ε! Αξιότιμε, εκπρόσωπε του Υπουργείου και της Ναυτικής Ακαδημαϊκής Κοινότητας, εκπρόσωπε που έχετε έρθει από το Αιγαίο και από το Λονδίνο, ξέρετε σε ποιον αναφέρομαι, κ. Υπουργή, κ. Νομερίτη, φίλες και φίλοι και πάνω απ' όλα τα παιδιά που μας ήρθαν από τα ΕΠΑΛ του Πειραιά, που πραγματικά αυτή είναι η ελπίδα του αύριο, γιατί είναι μια συνειδητή επιλογή εκεί που αποφάσισαν να μπουν και να έρθουν. Σας ευχαριστούμε θερμά για τη σημαίνει σας παρουσία. Δεν θέλω να πω κοινότητα πράγματα. Για μένα, αυτά που είχα γράψει εδώ αντικατοπτρίζονται στο πολύ θετικό, συγκλιτικό πνεύμα, όπου νομίζω η ναυτιλία είναι ένα πεδίο που μας ενώνει όλους, και όλες οι δυνάμεις και όλοι οι κοινωνικοί εταίροι θέλουμε να έχουμε μια ναυτιλία επανδρομένη από τους καλύτερους Έλληνες, γιατί είναι η μεγαλύτερη και η καλύτερη ναυτιλία στον κόσμο. Και δεν νοείται ελληνική ναυτιλία χωρίς Έλληνες ναυτικούς και χωρίς τα στελέχη τα οποία χρειάζονται για να την στελεχώσουν. Ο IMO έχει σαν θέμα, γιορτάζοντας τα 70 του χρόνια, από τις 17 Μαρτίου 1948 που ιδρύθηκε, στην Παγκόσμια Μέρα της Ναυτιλίας, η κληρονομιά μας «Καλύτερη Ναυτιλία για Καλύτερο Μέλλον», που όλα αυτά βεβαίως κρύονται και η κουλτούρα και η παράδοση, πίσω από το αξιακό σύνθημα «Προστατευμένη Ασφαλής και Αποτελασματική Ναυτιλία σε Καθαρούς Οκεανός». Ο IMO, αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα και τη συμβολή του ανθρώπινου παράγοντας την ασφάλεια του πλοίου, καθόρεσε το 1978 τα διεθνή πρότυπα εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού της Ναυτιλίας μέσω της σύναψης διεθνούς σύμβασης για τα πρότυπα εκπαίδευσης, πιστωποίησης και τύρισης φυλακών, δηλαδή της αίσθησης W, την οποία έκτοτε και σε τακτά χρονικά διαστήματα ανανεώνει και βελτιώνει. Τελευταία είναι το 2010 στη Μανίλα, που τέθηκε σε εφαρμογή το Γενάρι του 2012. Η αίσθηση W καθόρισε τα πρότυπα γνώσεων και διξιοτήτων για τους ναυτικούς, τα οποία οι χώρες, κατά το πραγματισμό της ναυτικής εκπαίδευσης, οφείλουν να ακολουθήσουν ή και να υπερβούν. Να υπερβούν είναι πολύ σημαντική αυτή η έκθραση. Και βεβαίως η σωστή της ερμηνεία μπορεί να μας οδηγήσει στους σωστούς δρόμους αλλά και σε παρεξηγημένους δρόμους. Είναι λίγο λεπτό αλλά και ουσιαστικό αυτό. Αγαπητά μου παιδιά και εδώ αναφέρομαι στα παιδιά. Η ασφάλεια ανασυμπλογίας εξατάται σε τεράστιο βαθμό από τα εφόδια που παίρνουν οι ναυτικοί μας κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης και της μαθητίας. Μεγάλη κουβέντα η λέξη μαθητία. Θεωρούμε ότι τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ιδιαίτερα σημαντικό έργο σε επίπεδο υποδομών των σχολών. Οι σχολές σημαίνουν πολύ καλύτερες από τα προηγούμενα χρόνια. Χαιρόμαστε που βλέπουμε ότι πολλές χωρές εξοπλίζονται έστω και αργά με πολύ καλούς εξοπλισμούς. Βεβαίως και άλλες υπόλοιποτε αλλά θα έρθουν και αυτές. Και θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι πλέον αυξάνεται σημαντικά και ήταν ένα πολύ θετικό έργο του Υπουργείου και μια σωστή απόφαση ο ρόλος των τακτικών καθηγητών ενάντι των ορωμηστίων γιατί αυτό είναι κάτι το οποίο ήταν ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο. Όλα αυτά όμως είναι καλά βήματα στα πάρα πολλά άλματα τα οποία πρέπει να κάνουμε για να πούμε ότι έχουμε μια σωστή ναυτική εκπαίδευση. Σήμερα η ΔΝΤ βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο καμπύης αφού πρέπει να ακολουθήσει τους δραγδαίους ρυθμούς της εχνολογικής εξέλιξης και των αυτοματισμών προκειμένου όχι μόνο να διατηρήσει αλλά να συμμορφωθεί πλήρως με τις απαιτήσεις ασφάλειας των σύγχρονων πλοίων. Γιατί βεβαίως κανένας δεν υποεκτιμά την εμπειρία αυτό που θέλουμε να αποκτήσουμε τη γνώση πάνω στο πλοίο αλλά τα πλοία αλλάζουν. Δεν θα μιλήσω, εγώ δεν πιστεύω πότε ότι θα έχουμε μη επανδρομένα πλοία αλλά οπωσδήποτε η κατεύθυνση δυστυχώς ή ευτυχώς ευτυχώς κατά την απόψη με φως όσον γίνει σωστά είναι σε πλοία τα οποία έχουν πάρα πολύ μεγάλες απαιτήσεις και θα έχουν πολύ περισσότερες από αυτές που ξέραμε σήμερα και για λόγους αποτελεσματικότητας αλλά πάνω απ' όλο για λόγους ασφάλειας και για λόγους προστασίας περιβάλλοντος. Αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση ναυτικών με υψηλού επιπέδου δεξιότητες δεν θα καλύπτεται απ' την εκάστοτε προσφορά εάν οι ναυτικοί δεν πληρούν τις αναγκές γνωστικές προϋποθέσεις τις ουσιαστικές, όχι τις τυπικές, γιατί μερικές φορές λέμε πήραμε ένα δίπλωμα. Δεν σημαίνει τίποτα. Όταν βρεθείς μπροστά στις ευθύνες σου και δεν έχεις τα εφόδια να μπορέσεις να διαχειριστείς τις ζωές, τα εμπορεύματα και το περιβάλλον, από εκεί και μετά όλα τα άλλα είναι κοινού περιεχομένου και δυστυχώς καμιά φορά μπορούμε να δώσουμε την εντύπωση ότι πάρουν εύκολοι δρόμοι, αλλά από εκεί και μετά θα έχετε να αντιμετωπίσετε πάρα πολύ δύσκολα θέματα και την αποξίωση. Αν όμως με πάθος και αγάπη αποκτήστε τη γνώση και τις δεξιότητες θα έχετε πράγματα τα οποία θα σας δώσουν τεράστια ικανοποίηση και υλική και ηθική αλλά και άλλες προοπτικές. Όσο πρεσβευτής του ΑΜΟ, αλλά και άνθρωπος του Δρήματος Ευγενίδου, το οποίο διαθέτει πολιτή εμπειρία στον χώρο της εκπαίδευσης, θεωρούμε και εδώ με τις δύο ιδιότητες ότι όλοι μαζί πρέπει να στοχεύσουμε σε τρεις κατευθύσεις. Η πρώτη είναι ότι πρέπει να συμβάλουμε στην προσέλκυση ποιοτικού μαθητικού δυναμικού δυναμικού δυναμικού σχέδιο, δεύτερον, να συμβάλουμε στην εξάλεψη της τυχών δυσαναλογίας, μισμάτς, μεταξύ των δεξιοτήτων και των απαιτήσεων στην αγορά εργασίας και στην αυτιλεία. Δεν έχει έννοια των απαιτήσεων της αγοράς εργασίας από κάποια λόγια υπερβολής ή κάτι που ακούγεται κάπως παράξενα, είναι τα προαπετούμενα και να αισθάνεστε εσείς επαρκείς και να αισθάνεστε με αυτοπεποίθηση και ότι μπορείτε να κάνετε τη δουλειά σας. Τρίτον, να συμβάλλουμε στην αυάθμηση της ναυτικής εκπαίδευσης καθώς και της διεθνοποίησής της, γιατί όπως υπόθεκε και προηγουμένως δεν είναι μόνο να είμαστε στην Ελλάδα να έχουμε μια ναυτική εκπαίδευση καλή για μας, αλλά μακάρι να μπορούμε να εκπαιδεύσουμε και άλλους. Δεν μπορεί η πρώτη ναυθυλιακή δύναμη στον κόσμο να μην έχει την καλύτερη ναυτική εκπαίδευση που άλλοι να έρχονται να μάθουν κοντά μας. Όλα αυτά συγκροτούν και τη βασική στόχευση μιας σύγχρονης ναυτικής εκπαίδευσης. Προποτούμενο για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η ολοκλήρωση ενός ουσιαστικού διαλόγου μεταξύ των ομπλεκωμένων φορέων ώστε να καθοριστούν οι μελλοντικές απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες, πρωτίστως μέσα σε ένα αυστηρά τεχνοκριτικό περιβάλλον και πλαίσιο. Πρέπει να ξέρουμε, γιατί μπαίνετε σε μια αγορά εργασίας, πάντοτε εξελίσετε, υπάρχουν τα ΚΕΣΕΝ, υπάρχουν υπήμορφωση, υπάρχουν μια διαβίου πορεία, αλλά πρέπει να ξέρετε ότι επενδύεται και μπαίνεται σε ένα κλάδο ο οποίος συνέχεια εξελίσεται και προχωρά. Πρέπει αυτό να το έχετε μέσα σας. Και όπως ίσως γνωρίζετε, η αξιολόγηση των μαθητών η PISA, Program for the National Student Assessment, αξιολογεί ανατριετία την αποτελεσματικότητα νοημιετικών προγραμμάτων μιας χώρας. Βεβαίως πάρα πολύ έχουν κριτικάρει την PISA. Πολλά έχουν ακουστεί, αν είναι καλή, αν είναι κακή, δεν θα μπω σε αυτό το σημείο. Αλλά δεν είναι τυχαίο, ότι τα αποτελέσματα, αν πάρουμε την τελευταία PISA το 2015, κατέδεξαν ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των 36 χωρών του OECD, του OSA, στους τομείς των φυσικών, επιστημονικών, μαθηματικών, κατανόησης κειμένων και ούτω καθεξής. Είμαστε σταθερά χαμηλότερα από τους 32 στους 36. Αυτό δεν το παίρνω σαφέσφατο, αλλά κάτι συμβαίνει. Κάτι πρέπει να μας απασχολεί και να μας προβληματίζει. Αυτό το γεγονός που σχετίζεται πρόδυλα με ελλείμματα μαθησιακών αποτελεσμάτων σε κρίσιμα προαπαιτούμενα για το ναυτικό επάγγελμα, ασφαλώς επηρεάζει και τα νέα παιδιά. Γιατί δημιουργεί όλα τα γνωστά προβλήματα όταν δεν αισθάνεσαι ότι δεν έχεις πάρει το κάθε βήμα εξατάτα από το προηγούμενο. Δηλαδή, αν δεν έχεις πάρει τη σωστή υποδομή στο δημοτικό, στο γυμνάσιο, στο λύκειο, από εκεί και μετά αρχίζει μια χιονοστιβάδα ανασφάλειας, έλλειψη αυτοπεποίθησης και άλλων θεμάτων που μπορεί να σε οδηγήσουν κάποια στιγμή να πάρεις ένα χαρτί, αλλά από εκεί και μετά δεν θα μπορείς να δουλέψεις και να έχεις τα προσώδια τα οποία χρειάζονται και να μπορείς να τα βγάλεις πέρα και να αισθάνεσαι άνετα με το μεροκάμα τόσο, την αυτοεκτίμησή σου και να μπορείς να αναλάβεις τις ευθύνες και τις υπευθυνότητες σου που σου αντιστοιχούν. Αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό σημείο και γι' αυτό εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να δοθεί και μεγάλη έμφαση τα μαθήματα θετικής κατεύθυνσης, γιατί είναι πάρα πολύ σημαντικό. Και ειδικά εσείς τα παιδιά που είστε στα ΕΠΑΛ, η καλή μέρα από την αρχή φαίνεται, είναι πάρα πολύ σημαντική και η πρώτη ηλικίου είναι πάρα πολύ σημαντικά και βλέπω εδώ τους καθηγητές τους φίλους μου από τον Ασπρόπυρο και τους καθηγητές τους δικούς σας, το να πάρουν τους σωστές κατευθύσεις, είτε λέγεται μαθηματικά, είτε λέγεται φυσική, είτε λέγεται οτιδήποτε πράγμα, γιατί αν δεν τα καταλάβετε αυτά τα οποία χρειάζονται, είναι αδύνατον να παρακολουθήσετε τα επόμενα. Και θα αρχίσει ένας ατέρμονας κύκλος, ότι και αν πάτε και γίνετε σπουδαστές των ακαδημιών, γιατί γίνει διαφορετικά τα πράγματα από τα ΕΠΑΛ, να περάσω το μάθημα του τρίτου, να μην έχω περάσει... Πρέπει να το κάνετε με πάθος, έχετε καλούς δασκάλους. Έχω ένα συνάδελφο εδώ, πρόσφατα γράφτηκε σε ένα ναυτικό ΕΠΑΛ και χαίρομαι πάρα πολύ για τον τρόπο που δουλεύουν, πολύ φωτισμένους και ωραίους δασκάλους. Να το πάρετε με πάθος από την αρχή. Είναι πρόδυλο ότι η πληροφορική, η ψηφιακή επικοινωνία και σταδιακά τεχνική νοημοσύνη, γίνονται πλέον καθοριστικά προπετούμενα στην αγορά εργασίας. Πολλοί δε περισσότερο στην αυθυλεία. Η σχέση πλέον πλοίου και γραφείου γίνεται υβρητική. Θεωρήστε ως δεδομένο ότι οι τεχνολογίες αυτές εσωμαντώνονται ήδη στα πλοία της νέας γενιάς. Είναι γνωστό ότι οδεύουμε στο μέσον της τέτα της βιομηχανικής επανάστασης. Έχουμε φύγει λοιπόν από την εποχή του διαδικτύου και της ανταλλαγής πληροφοριών και έχουμε εισέλθει σε αυτόνομες πλατφόρμες. Συνεπώς, η ναυτιλία έχει περιεχθεί από αυτή την εξέλιξη. Τεχνολογίες όπως τα μεγάλα δεδομένα, τα big data, το e-navigation, ένα καινούργιο πλαίσιο που θα ελέγχει τη λειτουργία του πλοίου αλλά και την επικοινωνία του με την ξερά, οι βελτιωμένες δορυφορικές επικοινωνίες, η πέμπτη γενιά κινητής τηλεφωνίας, οι νανοτεχνολογίες και ούτω καθεξής αναμένεται να περιάσουν σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας εμπορικής ναυτιλίας. Θα έχουμε λοιπόν συνεχώς ολοέναυξανόμενη διασύνδεση πλοίου και ξηράς. Όλα αυτά θα αντιμετωπίζουν το πλοίο σαν ένα κόμβο, σαν ένα ευρύτερο δίκτυο παρέχοντας σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο στα θέματα επιερχησιακής λειτουργίας και ναυτιλίας, όσο στα θέματα παρακολούθησης και ασφάλειας. Ασφάλεια είναι πολύ σημαντική λέξη. Επομένως, ένα σύγχρονο σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης θα πρέπει να αποσκοπίσει την εξασφάλιση των κατάλληλων γνώσεων και δικαιοτήτων στους σκουδαστές και στους σκουδάστρες, στους μαθητές και στους μαθήτρες αντίστοιχα. Και επομένως, όλοι πρέπει να στοφιεύουμε σε ένα πραγματικά βήμα παραπάνω από την SSW και αυτό δεν το συνδέουμε με την αναδοτικοποίηση, γιατί αυτό καμιά φορά μας μπερδεύει. Πρέπει να ξέρετε αυτά τα οποία σας χρειάζονται και να έχετε δυνατότητα να εξελιχθείτε. Θα επισημάνω ορισμένα στοιχεία που αφορούν στους αξιωματικούς εμπορικού εναυτικού. Σήμερα και πολύ περισσότερο αύριο, κάθε αξιωματικός θα πρέπει να έχει δυνατότητα να ασχολείται και να αξιολογεί τα big data. Πολύ μεγάλο πράγμα. Να ασχολείται και να καταλαβαίνει τις σκηνοτομίες στο χώρο του αυτοματισμού. Να κατέχει την πληροφορική σαν ένα βασικό εργαλείο και να μαθαίνει συνεχώς. Είναι πάρα πολύ σημαντικό. Αν αγαπάτε κάτι, να μάθετε να μαθαίνετε. Η διαβίου μάθηση είναι πάρα πολύ σημαντική. Όχι σαν ένας φαιρέφωνος τίτλος, αλλά σαν μια στάση ζωής. Αυτό πρέπει να το έχετε μέσα σας. Με πάθος. Επανέρχομαι. Επομένως, για να κλείσω, ότι χρειάζεται ένας ουσιαστικός διάλογος μεταξύ των εμπλεκωμένων φορέων, οι οποίοι είναι, από τη μία πλευρά, κοινωνικοί εταίροι, αλλά πρέπει όλοι αυτοί οι οποίοι έχουν μία άποψη και μία εμπειρία να καταθέσουν το τι χρειάζεται, ποιες είναι οι απαιτήσεις του αύριο, ώστε να φτιάξουμε έναν σωστό περιεχόμενο, βάση του οποίου θα εκπαιδεύσουμε τα παιδιά, ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν σωστά τις προκλήσεις του αύριο. Αυτό πρέπει να γίνει μία ευρύτητα πνεύματος και ένα ρεαλισμό. Δηλαδή πρέπει να δώσουμε και δυνατότητα, όχι μόνο στους αριστούχους, γιατί εντάξει, όπως τα λέω, θα είναι μία δουλειά μόνο για τους άριστους. Γιατί οπωσδήποτε την αυτιλία, οι απαιτήσεις οπωσδήποτε θα αυξάνουν, αλλά πρέπει να δώσουν και τη δυνατότητα και στα παιδιά που αγαπάνε και έχουν πάθος, να ακολουθήσουν αυτό το επάγγελμα, και πάνω απ' όλα σωστή παιδαγωική προσέγγιση, γιατί το παιδαγωικό κομμάτι είναι πάρα πολύ σημαντικό πλέον του τυπικού. Ο Σπρέζ λοιπόν του ΑΕΜΟ, μαζί με την ομάδα των συνεργατών του Ιδρύματος Ιβενίδου, έχουμε ένα όραμα, να μπορέσουμε και εμείς να συμβάλλουμε στο θέμα της προσέλκυσης των Ελλήνων και των Ελληνίδων στο επάγγελμα σύγχρονο αξιωματικού του αύριο αλλά και του ναυτικού, και επιπλέον όπου μπορέσει να συμβάλλουμε στο θέμα της διαμορφώσεως ενός σωστών προγράμματον και ένας σωστού σύγχρονου περιεχομένου και ελπίζουμε τα προγράμματα που σύντομα θα ολοκληρώσουν, να είναι μια βάση που να μπορέσουν να κάνουμε πράγματα πιο σύγχρονα και πιο πρακτικά και πιο εναρμονισμένα με τις ανάγκες μας. Επομένως υπάρχει για μας ο χρυσός κανόνας της συνεργασίας και της ενότητας μεταξύ των εταίρων. Αυτό που είπαμε προηγουμένως και αυτό το πνεύμα το πήραμε ότι όλοι μαζί πρέπει να συνεργαστούν γιατί κανένας δεν περισσεύει ούτως ώστε να έχουμε τους κατάλληλους ναυτικούς αύριο. Εδώ υπάρχει και ένα άλλο σημείο. Ότι εάν η προσέλκυση δεν συνοδευτεί από υψηλό προδιαγραφό ναυτική εκπαίδεση, τότε θα αρχίσει και ο φαύλος κύκλος της αποστώμα σε στόμα δυσφήμησης που θα δισεχαιράνει τη μελλοντική προσέλκυση ποιοτικών νέων και ούτω καθεξής. Γιατί ξέρετε, μπορεί να λέει κανένας ότι είναι διαφημίσεις, ότι είναι τα μέσα μαζικής συνημέρωσης, είναι το διαδίκτυο, είναι, είναι. Η εμπειρία μας και οι έρευνές μας που έχουμε κάνει, κύριε Πανέ, έχουν καταδείξει ότι το πιο σημαντικό κομμάτι της προσέλκυσης είναι ο word of mouth. Είναι δηλαδή αυτό και θα το δείτε και εσείς ότι πιστεύετε και περισσότεροι από εσάς από κάπου πήρατε την έμβρευση να έρθείτε στη θάλασσα και δεν την πήρατε ούτε από τις εθνημερίδες ούτε από διαφημιστικές καμπάνιας. Είναι η ψυχή της ναυθυλίας, η ψυχή του ναυτικού. Εάν αυτή η ψυχή δεν είναι καλή και δεν φτάσει καλά σε εσάς, δεν θα έχουμε τη σωστή προσέλκυση και αυτό θα είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα. Όλοι, λοιπόν, θα είμαστε κερδισμένοι από αυτήν την εφαρμογή αυτού του κανόνα. Η Πολιτεία από την πλευρά της δεν πρέπει να αρκείται μόνο σε βελτιώσεις στη ναυτική εκπαίδευση που αποτούνται από τη ναυθυλία του σήμερα, αλλά όπως είπαμε προηγουμένως, θα πρέπει να λάβει υπόψη πολύ σοβαρά και το αύριο, γιατί το αύριο ήδη είναι εδώ, δεν είναι πρωτομπυλών μας, είναι μπροστά μας. Προκριώνοντας, το σημείο αυτός μου επιτρεπεί να θέσω υπόψεις ότι, άμμο για το 2019, ο συγκομπικός σημείο αναφέρει, έχει γυναίκες στη ναυθυλία. Αυτό είναι ένα πολύ ενδιαφέρον και ζωντανό θέμα για μας στην ναυθυλία. Λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της ελληνικής ναυθυλίας και των συνθηκών των ποντοπόρων εμπορικών πλοίων, η παρουσία γυναικών αποτελούσε και αποτελεί ένα ιδιαίτερο θέμα συζητήσεις. Στη σημερινή, όμως, εποχή θα ήταν και άδικο και αντιπαραγωγικός συντηρητικές νοτροπίες να πέκλαινται γυναίκες, που λόγω προσωπικής επιλογής και κατά της κυκλήσεις, θα σταδιοδρομούσαν απρόσκοπτα στο επάγγελμα του εξωματικού εμπορικού ναυτικού. Επομένως, ήταν άστοχο να μην αξιοποιηθεί κάθε δυνατότητα σωσής προσέλκεισης κατάλληλων σπουδαστριών σχολές εμπορικού ναυτικού της ναυθυλίας, αλλά εδώ θα επαναλάβουμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι οι γυναίκες που θα αποφασίσουν να τα ακολουθήσουν να είναι αυτές που πραγματικά θέλουν, μπορούν και το έχουν μέσα τους. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και χαίρομαι ότι ήδη πάρα πολλές εταιρίες έχουν κάνει πολλά σημαντικά βήματα σε αυτήν την κατεύθυνση που δεν ήταν πριν από κάποια χρόνια. Επιπλέον, μπορεί κάλλιστα και γυναίκες οι οποίες αποκτούνε μία εμπειρία στη θάλασσα, γιατί οι γυναίκες έχουν πολύ μυαλά, παλιά υπήρχε η ιδέα ότι οι γυναίκες είναι μόνο καλές στα θετικά μαθήματα. Οι γυναίκες είναι άριστες σήμερα στα μαθηματικά, στη φυσική, παντού. Θα μπορούσαν να είναι και άριστες καθηγήτριες στις σχολές και χίλια δυο άλλα πράγματα. Είναι πολύ μεγάλη δρόμη που ανοίγονται. Επομένως, επενδύοντας στην ποιοτικότερη ναυτική εκπαίδευση, γιατί αυτή θα προσελκύσει μαθήρες με ψηλές επιδόσεις, επενδύοντας σε προσανατολισμούς, περισσότερες, βάσει στα θετικά μαθήματα για την ναυτική εκπαίδευση. Συγγνώμη που το επαναλαμβάνω, είναι πάρα πολύ σημαντικό, είτε καπετάνιος, είτε μηχανικός. STEM είναι μια παρεξηγημένη λέξη και ίσως με τη λάθος ερμηνεία, αλλά έρχονται αυτά τα πράγματα. Δεν μπορείς να μην έχεις, να μην είσαι δυνατός στα βασικά, όχι να λύνεις τις πιο τρελές διαφορικές εξώσεις, μπορείς να καταλαβαίνεις πώς λειτουργούν όλα αυτά τα πράγματα. Και επενδύοντας την ανάπτυξη των σύγχρονων δεξιωτήτων, για ψηλής ποιότητας αξιωματικούς εμπορικούς ναυτικού, αυτός ο συνδυασμός θα μας οδηγήσει σε ένα καλύτερο μέλλον, ούτως ώστε η ποιότητα της ναυτικής εκπαίδευση, με τις σύγχρονες δεξιώτες των σπουδαστών, να μας οδηγήσουν σε μια καλύτερη ναυτιλία, για ένα καλύτερο μέλλον. Κάποια μέρος στόχοι διαμορφώνουν και τον υψηλό σκοπό της προσέλκυσης ποιοτικών ναυτικών για την ελληνική ναυτιλία, αυτών των ναυτικών που θα στηρίξουν εξίσου καλά και την παγκόσμια, εφόσον είναι παρκώς κατερδισμένη. Γιατί ένας καλός ναυτικός, βέβαιος, είναι ο ακρογωνιαίος λήθος των ελληνόκτητων πλοίων ή της ναυτιλίας των Ελλήνων, αλλά κάλλιστα μπορεί να διεκδικήσει αξιότατα και τη θέση του στα πλοία οποιασδήποτε μη ελληνικής σημαίας. Ήδη στα κρουαζιερόπλια ξέρω πάρα πολύ καλά ότι από τις μεγαλύτερες εταιρίες έχουν μηχανικούς και καπετανέους Έλληνες. Και είναι πάρα πολύ ευχαριστημένοι και πάνε πάρα πολύ καλά. Είτε αυτή είναι η Κάρνιβα, είτε αυτές είναι πολύ μεγάλες εταιρίες. Σας ευχαριστώ για την αμέστη προσοχή σας και να μην ξεχνάμε τα λόγια του Οδυσσέα Ελήτη. Κάνε πάντα άλμα πιο γρήγορα από τη φθορά. Να είστε καλά. Καλούμε στο βήμα το δόκτωρα Ματθαίολο, πρόσωπο της Ένωσης Έλληνων Εφαπληστών. Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί, αξιότιμοι κύριοι βουλευτές, αγαπητέ Πρόεδρε του Ευγενιδίου Τρίματος, συνάδελφε και φίλε Λεωνίδα, αγαπητοί Πρόεδροι του Ναυτικού Επιμελτηρίου της Ελλάδος και της Χελμέπα, κυρίες και κύριοι, αγαπητά μου νέα παιδιά. Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΕ και του Προέδρου της κυρίου Θεόδου Ρουβενιάμη, έχω την ιδιαίτερη τιμή και χαρά να συμμετέχω στη σημερινή εορταστική εκδήλωση για τα 70 χρόνια ιστορικής διαδρομής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Ιδιαίτερες ευχαριστίες για την πρόσκληση και έπαινη στον Έλληνα Πρεσβευτή του ΆΕΜΟ, τον αγαπητό μου φίλο και συνάδελφο, Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη, για την πρωτοβουλία διοργάνωσης της εκδήλωσης αυτής. Σήμερα, έρχεται στο προσκήνιο ο καθοριστικός θεσμικός ρόλος του ΆΕΜΟ στην ασφαλή, φιλική προς το περιβάλλον αλλά και βιώσιμη λειτουργία των θαλασσίων μεταφορών, που τόσο ζωτικό ρόλο παίζουν στην ευημερία των λαών και την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας. Κυρίες και κύριοι, ο ελληνικός εφοπλισμός, βασικός παράγοντας μιας παραδοσιακής και μεγάλης ναυτιλιακής δύναμης, που σήμερα εκπροσωπεί πάνω από 50% του κοινοτικού και περίπου το 20% του παγκόσμιου στόλου σε χορητικότητα, στέκεται διαχρονικά και σε συνεργασία με την ελληνική πολιτεία υπέρμαχος του θεσμικού ρόλου του ΆΕΜΟ ως του μοναδικού κατάλληλου νομοθετικού οργάνου για τη ναυτιλία. Ο λόγος είναι ένας και μοναδικός. Η ναυτιλία ως διεθνής δραστηριότητα πλήρως εκτεθειμένη στον παγκόσμιο ανταγωνισμό χρειάζεται ένα ενιέλ και ομοιόμορφο.