: Καλημέρα σας από τη Βιβλιοθήκη του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Και σήμερα θα διοργανωθεί το τελευταίο live παρουσίαση του ResearchGate. Ο οποίος από εδώ και πέρα θέλει να ενημερωθεί για το ResearchGate θα μπορεί πλέον μόνο να δει τις παρουσιάσεις που έχουν ήδη αναρτηθεί. Το ResearchGate ήταν το πρώτο εργαλείο το οποίο παρουσιάσαμε. Παράλληλα παρουσιάζουμε και το Mendeley και στη συνέχεια θα δούμε το Academia και το Google Scholar. Όλα αυτά τα εργαλεία θα τα δούμε από την άποψη της δικτύωσης και όχι μέσα από κάποιες άλλες δυνατότητες που δίνουν. Για παράδειγμα το Mendeley δίνει και δυνατότητες βιβλιογραφικής διαχείρισης, αποθήκευσης και αναζήτησης δημοσιεύσεων. Αλλά εμείς ουσιαστικά θα τα δούμε όλα αυτά μέσα από το πρίσμα της δικτύωσης και της δημιουργίας μιας online παρουσίας του Εκάση του Ακαδημαϊκού στο διαδίκτυο. Το ResearchGate, για να ξεκινήσουμε, καταρχήν να πω ότι αν έχουμε κάποιες απορίες μπορούμε να τις συζητήσουμε όλο στο τέλος μέσα από το chat, μέσα από το πλαίσιο της ζωντανής συζήτησης που υπάρχει στο πλάι της οθόνης στο YouTube για την καλύτερη ροή της παρουσίασης. Το ResearchGate είναι μια πλατφόρμα για τη δικτύωση και τη συνεργασία στον Ακαδημαϊκό χώρο. Στην ουσία ήρθε να καλύψει ένα κενό το οποίο είχε δημιουργήσει το Facebook. Το ενώ το Facebook άνοιξε το χώρο της δικτύωσης, παρ' όλα αυτά η ταυτότητα που έχει το Facebook είναι περισσότερο ψυχαγωγική αλλά δεν φέρει το μανδία της σοβαρότητας που θα ήθελα να είχε μια πλατφόρμα τα άτομα της Ακαδημαϊκής κοινότητας. Το ResearchGate προσφέρει αυτό το μανδία, αυτή την δυνατότητα και μέσα από αυτή την πλατφόρμα μπορεί να γίνει η προβολή της ερευνητικής δραστηριότητας του εκάστου το ερευνητή και να δει και μέσα από στατιστικά πώς αυτή η δραστηριότητα έτσι αποτυπώνεται, ποιο είναι το impact, ποια είναι η επίδραση των δημοσιεύσεων που είχε ολοκληρώσει κάποιος μέσα στην κοινότητα στην οποία απευθύνεται. Τέλος, μπορεί ο καθένας να εντοπίσει και να σχολιάσει δημοσιεύσεις οι οποίες έχουν αναρτηθεί στη πλατφόρμα και να το χρησιμοποιήσει ως εναλλακτικό εργαλείο αναζήτησης δημοσιεύσεων. Τώρα γιατί το χρησιμοποιούν οι ερευνητές, σε άρθρο του Φαν Νούρντεν στο 2014 στο Περδικό Nature παρουσιάζουν οι παράγοντες οι οποίοι οφείλουν τους ακαδημαϊκούς στη χρήση τέτοιων δικτύων, όπως το Facebook, το Twitter, το LinkedIn, το Academy, το Mendeley και το ResearchGate. Ανάλογα με τις ερωτήσεις τους διαμορφώθηκαν γράφη χρήσης, για την περίπτωση του ResearchGate έλαβαμε αυτές τις απαντήσεις, έλαβε ο ρευντής τις συγκεκριμένες απαντήσεις, που στην οσία αναφέρουν ότι το χρησιμοποιούν για να αποτελέσει μια πύλη επικοινωνίας, σε περίπτωση που κάποιος θέλει να τους βρει, παράλληλα να βρουν άλλους συνεργάτες και στη συνέχεια να ποστάρουν περιεχόμενο και να μελετήσουν τα στατιστικά που προσφέρει αυτή η πλατφόρμα. Στο τέλος της παρουσίασης καλό θα ήταν να απευθυνθείτε στη συγκεκριμένη δημοσίευση για να δείτε και τις απαντήσεις που δόθηκαν για τα άλλα εργαλεία. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν απαντήσεις που δόθηκαν για το Facebook όπου όλοι συγκεντρώθηκαν στη μεταβλητή do not use professional ηθοσυνωσία, δεν το παρακολουθούν, δεν το χρησιμοποιούν για επαγγελματικούς σκοπούς. Τώρα γιατί να δημιουργήσει κάποιον συνεργατικό προφίλ? Καταρχήν είναι για να βρει συνεργάτες. Όταν έχω κάποια ιδέα μπορώ να την ολοκληρώσω πολύ άμεσα εφόσον έχω κάποιους συνεργάτες να με βοηθήσουν και έτσι να μπορέσω να πιάσω κάποιες ημερομηνίες, για παράδειγμα να μπορώ να συμμετέχω σε ένα συνέδριο που γίνεται άμεσα και δέντλι λάινς. Απ' την άλλη μπορεί να μην έχω ολόκληρη τη δυνατότητα, να μην έχω τη δυνατότητα της που απαιτούνται για την ολοκληρωσή της, να έχω ένα κομμάτι ή να έχω μόνο τα δεδομένα και κάποιος άλλος να γνωρίζει την τεχνική επεξεργασίας τους ή εγώ μπορώ να επεξεργαστώ μέχρι ένα σημείο και κάποιος άλλος θα χρειαστεί να βάλει το χέρι του. Με βάση περίπτωση η συνεργασία είναι πάντοτε ευχάριστη όταν λοποιείται αλλά και επιθυμητή. Έχει παρατηρηθεί ότι όσο περισσότεροι όταν δημιουργούνται ομάδες και συνεχίζονται για την ολοκλήρωση δημοσίευσεων, οι ομάδες αυτές αυξάνουν την παραγωγικότητα των μελών της ομάδας αλλά και παράλληλα αυξάνουν και το impact που έχουν αυτές οι δημοσιεύσεις στο κοινό. Παράλληλα μπορεί κάποιος να προωθήσει τη δουλειά του μέσα από τη δημιουργία ενός ερευνητικού προφίλ, αυτό είναι εύκολα αναζητήσιμο, οι δημοσιεύσεις που έχουν αρτηθεί στο προφίλ μου μπορούν να αναζητηθούν με ευκολία. Παράλληλα μπορεί να προωθηθεί και ο φορέας εργασίας μας αφού όσο περισσότεροι εργαζόμενοι παρουσιάζουν δραστηριότητα τόσο πιο λαμπερός ας πούμε είναι ο φορέας στον οποίον ανήκουμε. Παράλληλα όταν έχουμε ένα πλούσιο ακαδημαϊκό προφίλ μπορούμε να λαμβάνουμε εξατοδοκευμένες πληροφορίες, όπως είναι η εύρεση εργασίας ή κάποιες δημοσιεύσεις, κάποια κείμενα τα οποία μπορεί να μας ενιαφέρουν. Η δημιουργία λογαριασμού είναι απλή, ο καθένας μπορεί να ακολουθήσει τη λογική που ακολουθεί και σε άλλες πλατφόρμες του διαδικτύου, ουσιαστικά θα κάνει ένα ρέγιστερ, όπως κάνει ρέγιστερ και σε άλλες σελίδες, θα βάλει το ανοματυπώνυμό του και το μέιλ του, και στη συνέχεια το πιο σημαντικό είναι να βάλει τις δημοσιεύσεις που έχει ολοκληρώσει, με την προϋπόθεση βέβαια να μην προσβάλλουν ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Καλό θα ήταν να έχουμε διασφαλίσει αυτό το σημείο, πριν τα αναρτήσουμε με τη μορφή πλήρους κειμένων. Στη συνέχεια μπορούμε να γράψουμε το επιστημονικό πεδίο στο οποίο ανήκουμε και άλλες ικανότητες που μπορούν να έχουμε, όπως γνώσεις PSS, AutoCAD ή γνώσεις ιταλικών, αγγλικών ή άλλων γροσσών. Αφού δημιουργήσουμε το προφίλ μας, μπαίνουμε στη διαδικασία της δικτύωσης. Δηλαδή να βρούμε άτομα τα οποία δραστηριοποιούνται στο χώρο μας και είναι σημαντικά, ή άτομα τα οποία έχουμε γράψει στο παρελθόν άλλες δημοσιεύσεις μαζί, ή εν πάση περίπτωση φίλους μας, γνωστούς μας, που θα θέλαμε να τους κάνουμε follow για να ενημερωνόμαστε για την δραστηριότητά τους. Αφού δημιουργήσαμε ένα υποτυπώδιες προφίλ στο ResearchGate, κάναμε μια τυχία αναζήτηση, πέσω από τον συγκεκριμένο καθηγητή, ο οποίος από ό,τι φαίνεται είναι πολύ σημαντικός. Βλέπουμε ότι έχει ανεβάσει και φωτογραφία, έχει βάλει το όνομά του και έχει βάλει και τα προσωπικά του τυχία. Είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Κρακοβίας, φαίνεται και κάτω από το όνομά του, αλλά και στο πλάι, στο πλαίσιο, το δεξί. Από κάτω από το Πανεπιστήμιο παρουσιάζονται τα skills, οι ικανότητες και ο τομέας εξειδικεύσης του ε κάστοτε χρήστη. Και παράλληλα κάτω από τα skills και το expertise παρουσιάζονται οι κορυφαίοι συνσυγγραφείς του συγκεκριμένου συγγραφέα και μπορώ να τους κάνω follow, όπως μπορώ να κάνω follow και τον ίδιο συγγραφέα. Τι σημαίνει follow? Follow σημαίνει ότι τον ακολουθώ για να παρακολουθώ όλες τις δημοσιεύσεις τις οποίες έχει ολοκληρώσει. Παράλληλα βλέπουμε και στο αριστερό κομμάτι της σελίδας, τη δραστηριότητα του ερευνητή έχει αναρτήσει 162 τεκμήρια, τα οποία έχουν λάβει 3.600, περίπου 1.000 αναγνώσεις και έχει ο ίδιος λάβει 931 αναφορές. Στην κορφή δίπλα στο όνομά του βλέπουμε και ένα νούμερο 35.84, που στην ουσία είναι το RG Score, ένας δίκτης τοπικής εμβέλειας που παρουσιάζει ουσιαστικά την δυναμική του συγγραφέα, αλλά μόνο μέσα στην πλατφόρμα. Δεν έχει δηλαδή ευρύα χρήση. Παράλληλα η πλατφόρμα μας δίνει τη δυνατότητα αναζήτης δηλειογραφίας, είναι μορφή που όλοι γνωρίζουμε, με τη λογική του Google, δηλαδή βάζουμε τους όρους κλειδιά στο αντίστοιχο κουτάκι, πατάμε enter και στη συνέχεια η πλατφόρμα θα μας παρουσιάσει όλες τα τεκμήρια σχετικά με τον όρο που έχουμε εισάγει. Τα τεκμήρια τα οποία είναι διαθέσιμα σε πλήρη μορφή, μπορώ να τα κατεβάσω, ενώ αυτά που δεν είναι πιο συγκεκριμένου θα δούμε ότι το εικονίδιο, το thumbnail είναι θολό, αλλά παρόλα αυτά μας δίνει τη δυνατότητα η πλατφόρμα να απευθυνθούμε στον ίδιο τον συγγραφέας ή στην ομάδα συγγραφέων και να το ζητήσουμε πατώντας το request full text θα φύγει από μας ένα αυτοματοποιημένο κείμενο, ένα αυτοματοποιημένο μήνυμα και θα πάει στο inbox του συγγραφέα, ο οποίος ή των συγγραφέων μπορεί να μας στείλει σε μορφή full text τη δημοσιευσία του. Παράλληλα η πλατφόρμα μας δίνει τη δυνατότητα να θέσουμε και ορισμένες ερωτήσεις στην κοινότητα των χρηστών, ερωτήσεις του τύπου που σχετίζονται με τα εργαλεία τα οποία είναι διαθέσιμα για να ολοκληρωθεί μια εργασία, ζητήματα μεθοδολογίας όπως ποιο είναι το βέλτιστο δείγμα για μια εργασία ή ερωτήσεις που σχετίζονται ουσιαστικά με την ολοκλήρωση μιας δημοσίευσης. Κάποιοι από αυτούς μπορούν και αναρτούν τους υπέρ της συνδέσμους των ερωτηματολογίων που έχουν δημιουργήσει για να συλλέξουν πληροφορίες, δεδομένα και όπως αυτό το παράδειγμα που έχουμε παρουσιάσει στη συγκεκριμένη παρουσίαση και έτσι με αυτόν τον τρόπο μπορούν και συλλέγουν περισσότερα δεδομένα. Αν έχουμε μια απάντηση πατάμε answer, αν δεν έχουμε κάποια απάντηση μπορούμε να κάνουμε follow την συζήτηση και να παρακολουθήσουμε όλη τη συζήτηση της απαντήσεις που έρχονται καθώς και εμείς έχουμε την ίδια απορία. Αφού δεν μπορούμε να τα απαντήσουμε τουλάχιστον θέλουμε να δημιουργηθούμε για ό,τι λέγεται μέσα σε αυτό το πεδίο. Παράλληλα μπορούμε να λάβουμε και πληροφορίες για ευκαιρίες εργασίας από τη στιγμή που έχουμε ένα φτωχό ερευνητικό προφίλ είναι δεδομένα ότι θα λάβουμε και φτωχή ενημέρωση για ευκαιρίες εργασίας. Η βάση κοιτάει το προφίλ του καθενός, τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιείται και συνέχεια κοιτάει και αντίστοιχη βάση διαθέσιμων αγγελειών που έχουν αναρτηθεί στην ίδια τη βάση, δεν ψάχνει εξωτερικά. Κοιτάει τις διαθέσιμες αγγελίες και προσπαθεί να αντιπαραβάλει τις πληροφορίες μεταξύ τους προκειμένου να δει ποια εργασία σχετίζεται με τις ικανότητες ενός άλλου, με τις ικανότητες ενός ρευνητή. Από τη στιγμή που εμείς για τις ανάγκες εργασίας δημιουργήσαμε ένα υποτυπώδες προφίλ είναι δεδομένα ότι δεν θα παίρναμε και πλούσια πληροφορία. Στην ψυχική περιπερίπτωση πήραμε μόλις μια πρόταση. Εάν ανοιγούμαστε ένας προγράμματος, ένας project και θέλουμε να προσλάβουμε ερευνητές μπορούμε να πατήσουμε το κουμπί post a job και να προσλάβουμε τα Λέντα που βρίσκονται μέσα στο ResearchGate. Η καρδιά του ResearchGate για τους ερευνητές είναι τα στατιστικά. Αυτά θέλουν να κοιτάξουν να δουν πώς πάει δουλειά τους, κατά πόσο αυτά που γράφουν έχουν ενδιαφέρον, κατά πόσο αυτά που έχουν αναρτήσει έχουν αναγνωστεί. Η πλατφόρν μας δίνει δυνατότητα να μας δείξει ποιος μας διαβάζει και με ποιον τρόπο μας διαβάζει. Αυτή είναι η οθόνη των στατιστικών που βλέπει ο εκάστοτε ερευνητής. Στην οθόνη υπάρχουν τρεις καρτέλες, των reach, των αναγνώσεων δηλαδή, των citations, που είναι οι αναφορές και των profile views, δηλαδή πόσοι άνθρωποι παρακολούθησαν, μπήκαν, έκαναν κλικ στο προφίλ μας. Επιλέγοντας κάθε μια από αυτά από αυτές τις καρτέλες μπορούμε να δούμε γραφικά την πορεία των αριθμών μέσα στο χρόνο, μέσα στις πρόσφατες εβδομάδες. Και παράλληλα στην κορφή μέσα στην καρτέλα, στην κορφή της καρτέλας βλέπει και πόσοι υπήρξαν την τελευταία εβδομάδα. Κάθε Παρασκευή ο κάθε χρήστης λαμβάνει ένα mail στο inbox του που του αναφέρει τον αριθμό των επισκέψεων ή τον αριθμό των στατιστικών που άλλαξαν την προηγούμενη εβδομάδα. Και έτσι μπορεί να την επισκεφτεί και να τη δει live μέσα από το προφίλ του. Τώρα να ρίξουμε μια ματιά στα score που συνοδεύουν το προφίλ του κάθε συγγραφέα. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα μας δίνει το RG score και το H-index score. Το RG score είναι ένας δείκτης αποκλειστικά για σωτερική χρήση, για σύγκριση των συγγραφέων εντός της πλατφόρμας, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευραίως. Και αυτό είναι προφανές από τον τρόπο που διαμορφώνεται αυτό το score, διαμορφώνεται από τις δημοσιεύσεις, από τις απαντήσεις που δίνει μέσα στην πλατφόρμα ή τις ερωτήσεις που έχει μέσα στην πλατφόρμα θέση, αλλά και από τους followers που έχει μέσα στην πλατφόρμα. Είναι λογικό λοιπόν ότι είναι στραμμένος για τη χρήση της πλατφόρμας και δεν έχει μια ευρύτερη λογική. Σε αντίθεση το H-index έχει μια ευρύτερη λογική, είναι ένας δείκτης ευρείας αποδοχής. Για παράδειγμα ο συγκεκριμένος γραφέας έχει H-index 2 που σημαίνει ότι από το σύνολο των δημοσιεύσεών του έχουν από τουλάχιστον 2 αναφορές. Για παράδειγμα μπορεί να είχα γράψει 10 δημοσιεύσεις και το μέγιστο αναφορών που μπορεί να είχα να ήταν 1. Αγώ θα είχα H-index 1. Ένας άλλος συνάδελφος μπορεί να έχει γράψει όμως μόνο 4 δημοσιεύσεις. Οι 2 από αυτές να είχαν από 2 και παραπάνω αναφορές. Αυτός αν και λιγότερο παραγωγικός θα είχε καλύτερο H-index από εμένα γιατί οι περισσότερες εργασίες του είχαν μεγαλύτερη αποδοχή από εμένα. Επομένως η παραγωγικότητα βγαίνει έξω από το κάδρο απεικόνισης του H-index. Σημασία είναι να έχουμε μια συνεπή παρουσία μέσα στον χρόνο. Δηλαδή η παραγωγικότητά μας να συμπαδίζει με την αποδοχή. Παράλληλα μπορούμε να δούμε και ποιος μας διαβάζει και πώς μας διαβάζει. Μπορούμε να δούμε ποιο είναι ο φορέας στον οποίο ανήκει ο ερευνητής, η χώρα του φορέα και ποιο ήταν το ανάγνωσμα, ποιο είναι το πιο δημοφιλές την εβδομάδα που πέρασε. Στην συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε δύο αναγνώσεις από μένα την Αμερική και ένα από τη Φιλανδία. Οι συγκεκριμένοι αναγνώστες δεν είχαν ενημερώσει το προφίλ τους για το φορέα τους. Είχαν αναγνώσει το συγκεκριμένο paper και το διάβασαν με δύο τρόπους. Ο ένας τρόπος ήταν μέσα από το private share, δηλαδή του ζητήθηκε το συγγραφέα μέσα από request να του προσφέρει του χρήστη, του αναγνώστη το άρθρο και αυτός το έκανε, επομένως το διάβασε μία φορά και ένας άλλος το διάβασε μέσα από το abstract, δηλαδή μέσα από την περίληψη που έδωσε ο συγγραφέας κατά την εισαγωγή των στοιχείων της δημοσίευσης. Λίγο πολύ αυτό ήταν το research gate. Ο καθένας μπορεί να δει μέσα πράγματα που τον ενδιαφέρουν, άλλος μπορεί να δώσει μεγαλύτερη βάση στην αναζήτηση, ενώ άλλος μπορεί να δώσει μεγαλύτερη βάση στην δημιουργία ενός πιο λεπτομερούς προφίλ με το οποίο να αναπτύξει ένα μεγαλύτερο ανθρωποδίκτυο για να αναμβάνει μεγαλύτερη ενημέρωση. Κλείνοντας θέλω να πω ότι τα social media στο χώρο του ακαδημαϊκού χώρου απαιτούν επένδυση σε χρόνο, θα χρειάζονται χρόνο για να τα ενημερώσει κανείς και γι' αυτό το λόγο θα πρέπει να είμαστε συνετοί στον αριθμό των social media που χρησιμοποιούμε. Δεν θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πάρα πολλά γιατί θα πρέπει όταν κάνουμε μια νέα δημοσίευση να τα ενημερώνουμε αντίστοιχα. Και αυτό σημαίνει ότι κάποια στιγμή κάποια από αυτά μπορεί να μείνει πίσω και να μην το έχουμε παρακολουθήσει. Σημασία έχει να δούμε ο χώρος μας ποια από αυτά τα εργαλεία χρησιμοποιεί και αντίστοιχα εμείς να ενταχθούμε σε αυτό το εργαλείο. Σας ευχαριστώ πολύ. Αν έχετε κάποια ερώτηση μπορείτε να με την περάσετε μέσα στο live chat. Υπάρχει μια διαφορά στον χρόνο παρουσίασης και στον χρόνο που βλέπετε εσείς αυτά που λέω περίπου σε 30 δευτερόλεπτα. Επομένως θα περιμένω ενεργώς μόλις τελειώσει η παρουσίαση σας για κάποιο χρονικό διάστημα για να μου περάσετε τις ερωτήσεις. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ πολύ. |