Διάλεξη 5: Την προηγούμενη φορά αναφερθήκαμε στον λόγο για τον οποίο υπάρχει η εκπαίδευση. Για ποιο λόγο σας στέλνουμε υποχρεωτικά στα σχολεία. Έχουμε υποχρεωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Για ποιο λόγο το κάνουμε αυτό. Για ποιο λόγο το κάνει αυτό η κατιά η κοινωνία. Για ποιο λόγο το κάνουμε αυτό. Για ποιο λόγο το κάνουμε αυτό η κατιά η κοινωνία. Για ποιο λόγο το κάνουμε αυτό. Για ποιο λόγο το κάνουμε αυτό. Για ποιο λόγο το κάνει αυτό η κατιά η κοινωνία. Για ποιο λόγο το κάνει η κοινωνία. Για ποιο λόγο πήγες τόσα χρόνια σχολείο. Ναι. Για να αποκτήσεις γνώσεις. Για να αποκτήσεις γνώσεις. Για ποιο λόγο να αποκτήσεις γνώσεις. Για ποιο λόγο πήγες τόσα χρόνια σχολείο. Και μάλιστα υποχρεωτικά. Για ποιο λόγο πήγες σχολείο. Καλά μιλάμε το απολαμβάνω. Για ποιο λόγο πήγες σχολείο. Για να μάθεις να κοινωνηθείς. Για να μάθεις να κοινωνηθείς. Κάπως πλησιάζει. Για ποιο λόγο. Για να βγεις έτοιμο στην κοινωνία. Για να βγεις έτοιμο στην κοινωνία. Για ποιο λόγο πηγαίνεις σχολείο. Για να βγεις έτοιμο στην κοινωνία. Για να βγεις έτοιμο στην κοινωνία. Όλα αυτά που είπατε, θέλεις να μας πεις για ποιο λόγο. Ναι, γιατί είναι η πρώτη φάση της κοινωνικοποίησης του ανθρώπου από μόνο του. Γιατί ξεκίνησαν τα όντως της οικογένειας. Πολύ ωραία. Όταν σας ρωτάω για ποιο λόγο στις εξετάσεις υπάρχει η εκπαίδευση. Η απάντησή σας θα είναι. Η κοινωνία έχει ορισμένους κανόνες, τους οποίους θεωρεί απαραίτητους για τη δική της επιβίωση. Προσέξτε το αυτό. Για τη δική της επιβίωση. Θεωρεί ότι αυτοί οι κανόνες είναι σημαντικοί για τη διατήρησή της. Και αυτές τις συμπεριφορές. Και αυτές τις συμπεριφορές, τις διδάσκει. Ένας άνθρωπος μπορεί να έχει κάποια ιδιαίτερα ενδιαφέροντα. Ορισμένα από αυτά τα καταπιέζει η εκπαίδευση. Και άλλα με αμοιβές τα προωθεί. Άρα λοιπόν, στην ερώτηση. Τι είναι η εκπαίδευση. Η απάντηση είναι ότι η εκπαίδευση έχει πάρα πολλές μορφές, τις οποίες μπορούμε να κατατάξουμε σε ένας συνεχές, όπου το ένα άκρο καταλαμβάνει η αγωγή ως διαδικασία μεταβίβασης γνώσεων και το άλλο άκρο το καταλαμβάνει η αγωγή ως διαδικασία να βοηθήσει τον άνθρωπο να αναπτυχθεί σύμφωνα με τις δικές του ιδιαιτερότητες. Αυτό εδώ μπορεί όμως και να μην εμφανίζεται σε ορισμένα εκπαιδευτικά συστήματα. Ορισμένα εκπαιδευτικά συστήματα αδιαφορούν τελείως για το ότι ενδιαφέροντα έχουνε τα μέλη τους. Ενδιαφέρονται μόνο για την επιβίωση της κοινωνίας. Και αυτό διδάσκουν το πως πρέπει να συμπεριφερθείς με βάση αυτούς τους κανόνες. Εάν πάμε εδώ για την άθληση κάτι ανάλογο έχουμε και εδώ. Εάν πέσει μια ερώτηση τι είναι η άθληση. Η άθληση λοιπόν είναι κάτι το οποίο δεν έχει έναν ενιαίο ορισμό. Μπορούμε όμως να κατατάξουμε όλες τις έννοιες της άθλησης σε ένας συνεχές όπου από τη μία πλευρά είναι η άθληση στο ένα άκρο η οποία καθορίζεται από την κοινωνία μπάσκετ, βόλευ, ποδόσφαιρο. Στο άλλο άκρο βρίσκεται η άθληση όπου ο καθένας από εμάς επιλέγει να κάνει αυτό που τον αγγίζει. Τον άλλον τον αγγίζει να πάρει το σκετμπορ και να κάνει τα κόλπα. Τον άλλον τον αγγίζει αν και έχει ζήσει στην Αφρική να πάει κάπου και να κάνει πατινάν στον πάγο. Είναι πολύ όμορφη η άσθηση. Κριτήρια για την ένταξη ενός μαθήματος θα τα διαβάσετε μόνοι σας. Εάν λοιπόν, όχι τώρα, εάν λοιπόν μία κοινωνία έχει θέση ως στόχο μόνο τη μεταβίβαση της αθλητικής κουλτούρας, για παράδειγμα αν είχαμε το άλμα σε ύψος, τότε ένας δάσκαλος θα έλεγε αυτή είναι η δεξιότητα, έτσι είναι η τεχνική στο άλμα σε ύψος και αυτό θα το εξασκήσεις και αρχίζουν οι μαθητές και αρχίζουν και κάνουν εξάσκηση. Ένας άλλος όμως δάσκαλος ο οποίος θεωρεί ότι είναι σημαντικό να δίνεις στο μαθητή τη δυνατότητα να αναπτύσσεται σύμφωνα με τις δικές του ιδιαιτερότητες. Δεν θα πει ξέρεις αυτή είναι η σωστή τεχνική του σούτ και όποιος το κάνει διαφορετικά παίρνει πέντε, αλλά εδώ για το άλμα σε ύψος τι θα πει, τι άσκηση θα του έδινε αυτός ο δάσκαλος του μαθητή για να προάγει τις ιδιαιτερότητες του καθενός. Ο ένας λέει αυτή είναι η σωστή τεχνική, ελάτε να την εξασκήσουμε. Ο άλλος τι θα πει, πες μου το όνομά σου. Ιωάννα. Ιωάννα. Να διαλέξει τρόπο που στο θέβει ώστε να μπορεί να πηχεί το ύψος, να διαλέξει αυτό σε ποιο ύψος μπορεί να... Ένα είναι να διαλέξεις σε ποιο ύψος, ακόμα περισσότερο όμως, τι άλλο, το όνομά σου. Έλενα. Έλενα. Ο τρόπος. Ο τρόπος, βρέστε λοιπόν έναν τρόπο που να σας ταιριάζει για να μπορέσετε να πηδήξετε πιο ψηλά και θα ξαφνιαστείτε πόσα πράγματα διδάσκουμε στα μικρά παιδιά τα οποία δεν μπορούν να τα εφαρμόσουν. Παράδειγμα, η συσπειρωτική εκκίνηση. Όλοι γνωρίζουμε ότι τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να εφαρμόσουν αυτήν την τεχνική. Εάν δηλαδή πάμε με τη λογική θα μπορούσε να πει ένα παιδί γιατί να ξεκινήσω από κάτω. Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο έχουμε τη συσπειρωτική εκκίνηση. Έχει βρεθεί ότι έτσι ξεκινάς πιο γρήγορα. Θα σου πει ο μαθητής αν είναι κάποιος έξυπνος ότι ξέρεις εγώ προτιμώ να ξεκινήσω από εδώ. Και όχι από κάτω. Γιατί ο στόχος της τεχνικής, της κάθε τεχνικής που εμφανίζεται είναι να γίνουμε περισσότερο αποτελεσματικοί. Στην περίπτωση πιο γρήγοροι. Ή στο σουτ στο μπάσκετ το ίδιο. Ο δάσκαλος ο οποίος ενδιαφέρεται μόνο για τη μετάδοση της αθλητικής κουλτούρας θα διδάξει τη σωστή τεχνική και θα πει παιδιά σπάτε τον καρπό σας. Στη συνέχεια εμφανίζεται ένα παιδάκι και του λέει δεν θέλω εγώ να σπάσω τον καρπό εγώ θέλω να σουτάρω με τα δύο τα χέρια. Και τα κορίτσια ακόμη και οι μεγάλες αν θα παρατηρήσετε πάρα πολλές σουτάρουν με τα δύο τα χέρια. Και έχουν πολύ καλύτερη επιτυχία από ό,τι με την τεχνική που προτείνεται. Εκεί λοιπόν ο ένας ο δάσκαλος θα βαθμολογήσει με βάση τη τεχνική ο άλλος ο δάσκαλος ίσως να λάβει άλλα κριτήρια. Ο λόγος για τον οποίο έχει ενταχθεί η φυσική αγωγή λοιπόν στο σχολείο είναι γιατί πρώτον το περιεχόμενό της είναι μοναδικό. Όπως είναι τα μαθηματικά διδάσκη τα νούμερα στη φυσική αγωγή το περιεχόμενό μας είναι η κίνηση. Κανένα άλλο μάθημα. Άρα αυτό είναι ένα βασικό κριτήριο να διδάσκει κάτι το οποίο δεν καλύπτεται από άλλα μαθήματα. Ένα κριτήρο είναι αυτό. Ένα άλλο κριτήριο είναι πληρία αυτό το πράγμα αυτό που θέλει η κοινωνία μεταβίβαση γνώσεων και συμπεριφορών. Φυσικά γιατί μεταβιβάζει όπως τα μαθηματικά περνάνε τα μαθηματικά, η φυσική αγωγή περνάει την αθλητική κουλτούρα του τόπου. Περνάει, αυτό βέβαια ρυθμίζει και τη συμπεριφορά μας. Περνάει δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές σύμφωνα με τις τορινές απόψεις να αναπτυχθούν σύμφωνα με τις δυνατότητές τους. Ναι με τις μεθόδους δασκαλίας που χρησιμοποιούμε τις μαθητοκεντρικές τους δίνουμε και αυτή τη δυνατότητα. Άρα η φυσική αγωγή μπορεί να μείνει στο σχολείο. Εάν όμως πούμε η φυσική αγωγή έχει ως βασικό στόχο τη διαβίω άθληση για υγεία τότε μπορεί να εμφανιστεί κάποιος και να πει δηλαδή ο στόχος σας είναι οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν ότι θα πρέπει να κινούνται για να είναι υγιείς. Ναι αυτός είναι ο στόχος διαβίω άθληση για υγεία και θα σου πει ωραία έλα εδώ πέρα κυπουρική σκάλισε σε όλη σου τη ζωή θα ασχολήσαμε τη φύση και αυτό θα σε ηρεμεί σε όλη σου τη ζωή λοιπόν θα έχεις μια υγιεινή ζωή. Άρα λοιπόν για ποιο λόγο να έχουμε φυσική αγωγή στο σχολείο αφού αυτός είναι ο στόχος μπορεί να αντικατασταθεί από αυτό για να κάνουμε λίγο και το δικηγόρο του διαβόλου. Και στο κάτω κάτω της γραφής για να είναι κάποιος υγιείς δεν είναι αρκετή μόνο η άθληση. Υπάρχουνε πάρα πολλές έρευνες οι οποίες υποστηρίζουνε ότι ίσως οι κοινωνικές σχέσεις να είναι πολύ πιο σημαντικές για την υγεία μας από ότι η συστηματική άθληση. Έτσι απλά να τα έχουμε αυτά στο νου μας. Τώρα εδώ τα είπα όλα αυτά για να μπω ότι η φυσική αγωγή έχει σαν στόχο ότι διαβεί ο άθλης για υγεία. Αυτόν τον στόχο όμως τον έχει και το μάθημα της διατροφής, το έχει και το μάθημα της υγιεινής, το έχει και το μάθημα των θρησκευτικών. Για να έχεις μια καλή ζωή αποτελούνται πάρα πολλοί παράγοντες να αναπτυχθούν. Εάν λοιπόν εμείς θεωρήσουμε ότι διαβεί ο άθλης για υγεία είναι ένα σημαντικό στόχος, το ίδιο σημαντικό στόχος είναι και η διαπολιτισμική εκπαίδευση. Και αυτούς τους στόχους όμως δεν είναι μόνο το μάθημα της φυσικής αγωγής υπεύθυνο, είναι όλα τα μαθήματα του σχολείου και πάμε να δούμε τι εννοώ. Σε όλα τα μαθήματα του σχολείου θα προσπαθήσουν από τη δική τους την πλευρά να επηρεάσουν τους μαθητές σε σχέση με τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Επειδή λοιπόν σε εμένα εδώ σε αυτό το μάθημα εγώ μιλάω για διαπολιτισμική εκπαίδευση και δεν θέλω κανένας φοιτητής να πει δεν ήξερα ή δεν ξέρω τι σημαίνει το έκανα έτσι. Είπαμε προηγουμένως ότι έχουμε εκπαίδευση γιατί θεωρεί η κοινωνία ότι με αυτά που θα μάθουμε θα επιβιώσει. Τώρα από τη στιγμή που κάποιος λαός χάνει μία μάχη και εμείς το ζήσαμε από αυτό πολύ συχνά και από εκεί που είχαμε ελευθερία ξαφνικά γινόμαστε σκλάβοι για παράδειγμα με τους Τούρκους. Παρ' όλα αυτά όμως εμείς κρατήσαμε αυτό που λέμε ότι είμαστε Έλληνες. Κάποιοι άλλοι λαοί όμως που κατακτηθήκαν από άλλους δεν το κάναν αυτό το πράγμα. Το ερώτημα είναι γιατί ο ένας ο λαός και οι Εβραίοι το ίδιο μόλις πριν από λίγα χρόνια αποκτήσαν δικό τους κράτος. Παρ' όλα αυτά όμως κρατήσανε τα πιστεύω τους γιατί ο ένας λαός τα καταφέρνει ας το πούμε τα καταφέρνει και ο άλλος ο λαός τελικά για παράδειγμα Ινδιάνοι ή στη Λατινική Αμερική πλέον δεν μιλάνε τη γλώσσα τους μιλάνε πορτογαλικά ή ισπανικά. Στην βόρεια Αμερική είναι πλέον η αγγλική γλώσσα στον Καναδά είναι αγγλικά γαλλικά σε εμάς όμως δεν μιλάμε τουρκικά και κρατήσαμε για παράδειγμα την ελληνική γλώσσα το ίδιο και οι Εβραίοι και άλλοι λαοί δεν είμαστε οι μοναδικοί. Τι ήταν αυτό που τους έκανε να κρατήσουνε αυτά τα πιστεύω τους. Ιωάννα. Δεν είχαν και σεβαστήκαν ίσως τη χώρα, τον πολιτισμό, τη κοινωνία, αυτό που... Αν θεωρείς αυτός ο κατακτητής σεβάστηκε τον πολιτισμό αυτόν που κατέκτησε και γι' αυτό δεν... Όχι ενώ ότι εμείς κρατήσαμε σαν Έλληνες κρατήσαμε τον πολιτισμό μας ενωμένοι και αυτό που την παιδεία που πήραμε οτιδήποτε. Γιατί ένας λαός κρατάει τα πιστεύω του όταν έρχεται σε αλληλεπίδραση με έναν άλλον, όταν είναι πεπισμένος θεωρεί ότι αυτά τα πιστεύω του ταιριάζουνε. Εάν θεωρήσει κάποιος ότι αυτά εδώ δεν μας εκφράζουνε και έρχεται ένας άλλος με έναν άλλο πολιτισμό και δούμε ότι θεωρήσουμε ότι αυτός ο πολιτισμός είναι ανώτερος, τότε το πιο απλό πράγμα είναι να πούμε αφήνουμε αυτά εδώ τα πιστεύω μας και ενστερμηζόμαστε τα καινούργια. Παρ' όλα αυτά όμως κάποιοι λαοί κρατάνε ή και προσαρμόζουνε στο πέρασμα των χρόνων και σε αυτό θέλω να μείνω. Μπορεί κάποιος να μου πει ποιο είναι το όνομα της πρώτης γυναίκας. Η Εύα. Όλοι το απαντάμε. Αν όμως θυμηθούμε η Εύα προέρχεται να μην πω μυθολογία, ας πω γιατί κάποιοι ίσως προσβληθούνε, ας πω από την Παλαιά Διαθήκη. Εμείς όμως σαν Έλληνες έχουμε επίσης την πρώτη γυναίκα και έχουμε επίσης και τον κατακλυσμό, διότι ο κατακλυσμός δεν είναι ένα γεγονός που συνέβη μόνο στους Εβραίους. Σε πάρα πολλούς λαούς συναντάτε αυτό το γεγονός. Οι Εβραίοι είπανε ο Νόε πήρε μία βάρκα και έτσι σώθηκε η ανθρωπότητα. Οι αρχαίοι Έλληνες είπανε ότι ήτανε ο Δευκαλίων και η Πείρα. Η Πανδώρα ήτανε σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία η πρώτη γυναίκα. Όμως γιατί εμείς αφήσαμε αυτό εδώ και κρατήσαμε μόνο τους άθλους του Ηρακλή για το δημοτικό σχολείο ή του Θησέα, ορισμένα πράγματα τα κρατήσαμε, αλλά βγάλαμε έξω αυτά που αναφέρονται στην κοσμογωνία. Τι ήταν αυτό που μας έκανε να αλλάξουμε και να πάρουμε εκείνο εκεί των Εβραίων που δεν είναι δικό μας. Ήρθε ο Χριστιανισμός και θεώρησαν εδώ οι άνθρωποι ότι αυτή η θρησκεία μας εκφράζει περισσότερο. Και όχι μόνο αυτό οι Έλληνες απαρνηθήκαμε και το όνομά μας. Όσο κι αν αυτό δεν μας αρέσει ή θέλουμε να το ξεχνάμε. Όταν αποφασίστηκε να μην διδάσκεται πλέον αυτό εδώ η ελληνική μυθολογία, γιατί? Γιατί ερχόταν σε σύγκρουση με το χριστιανικό το οποίο προέρχεται από τους Εβραίους. Βλέπετε λοιπόν ότι και εμείς οι Έλληνες παίρνουμε πράγματα από άλλους λαούς και αφήνουμε τη δική μας μυθολογία. Όσον αφορά για το Έλληνας τη λέξη αυτή την απαρνηθήκαμε. Γιατί? Γιατί ο Έλληνας όταν κυριάρχισε ο χριστιανισμός ήταν άμεσα συνδεδεμένος αυτή η λέξη με την ειδωλολατρία. Οπότε είπανε δεν λεγόμαστε πια Έλληνες. Και επίσης εκείνη την εποχή καταργήθηκαν και οι Ολυμπιακοί αγώνες, η δική μας παράδοση. Βλέπουμε λοιπόν ότι στο πέρασμα των χρόνων ένας λαός περνάει διάφορα εξελικτικά στάδια. Ορισμένες όμως ιδεολογίες θεωρούν ότι όχι, ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είναι αυτός εδώ και έμεινα έτσι όπως ήταν και αυτό είναι. Όχι, αλλάζουν τα πράγματα. Και παίρνουμε από άλλους λαούς πράγματα τα οποία θεωρούμε ότι μας είναι χρήσιμα. Το ερώτημα εδώ πέρα είναι, τώρα έχουμε 25η Μαρτίου, τι λέει ο Αθανασίος Διάκος στο πήμα στην απάντηση στον ο Μέρ Βριώνη. Τον οποίο, προσέξτε το, τον έπιασαν, τον βασάνισαν και του είπανε έτσι και αλλάξω πιστήσεις και έρθεις μαζί μας, θα σου δώσουμε τη ζωή σου αλλά θα σε κάνουμε και μπέι. Και όμως αυτός θεώρησε ότι η δική του η πίστη, τα πιστεύω, η δική του η αγωγή είναι πιο σημαντική από αυτό που προέσβευαν οι Τούρκοι, οι Οθωμανοί και προτίμησε να πεθάνει παρά να ζήσει με τα πιστεύω ενός άλλου. Τι λέει λοιπόν ως απάντηση στον ο Μέρ Βριώνη. Αυτό το πήμα βέβαια εγώ το μίσησα γιατί ήμουν Γερμανία και μου το έβαλε ένας δάσκαλος για τιμωρία. Για να δείτε ένα τόσο σημαντικό γεγονός, ο τρόπος με τον οποίο το διδάσκεις κάνει κάποιος μαρτέρ να λες άτε και σί και. Την απάντηση στον ο Μέρ Βριώνη, ποια είναι η απάντηση του Αθανασίου Διάκουνε. Εγώ Γρεκός γεννήθηκα, Γρεκός θε να πεθάνω. Άρα ήδη έχει αλλάξει το όνομα και βλέπετε λοιπόν ότι οι Έλληνες προσαρμοζόμαστε. Ανεξάρτητα βέβαια από το αν προσαρμοζόμαστε σε διάφορες καταστάσεις και αλλάζουμε και την ονομασία μας επίσης. Σας έδειξα το βίντεο με τον Κασιδιάρη. Εδώ ανεξάρτητα αν είσαι Έλληνας ή αν είσαι Κινέζος σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και να ζεις. Ιδιαίτερα τα άτομα τα οποία ασχολούνται με πολεμικές, όχι δεν το λένε πολεμικές τέχνες, το λένε τεχνικές αυτοάμεινας. Μια βασική αρχή της εκπαίδευσης που παίρνουμε είναι ότι εάν εσύ είσαι πιο δυνατός από τον άλλο, είσαι ο πρώτος που θα υποχωρήσει σε έναν καυγά. Θα αποφύγεις οπωσδήποτε να σηκώσεις χέρι σε μια γυναίκα, σε ένα παιδί, σε ένα γέρο. Είναι βασική αρχή, ανεξάρτητα από την παιδεία, ανεξάρτητα από το εκπαιδευτικό σύστημα στο οποίο μεγάλωσες. Όπου και αν πας στον κόσμο, βλέπετε ότι ανεξάρτητα από τη θρησκεία που είσαι, υπάρχουν ορισμένα πράγματα που οι άνθρωποι τα έχουν κοινά παντού. Αυτός εδώ ο άνθρωπος έχει στρατιωτική εκπαίδευση. Έτσι και έβρισκε μία, γιατί είναι και πολύ γυμνασμένος, έτσι και έβρισκε μία, θα μπορούσε να την είχε καθαρίσει την άλλη. Και να είχαμε άλλα πράγματα τώρα και άλλες τελείως διαφορετικές εξελίξεις. Αυτό που εγώ θέλω να διδάξω στους μαθητές μου και στους φοιτητές μου. Εσύ που είσαι ο πιο δυνατός, θα πρέπει να αποφεύγεις οπωσδήποτε τον καυγά. Είναι προτιμότερο να δεχτείς την προσβολή παρά να καθίσεις εκεί και να τον στείλεις στο νοσοκομείο με δυστάριστες συνέπειες. Παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι εγώ έχω ένα μικρό σμαρτάκι και οδηγάω στην περιφερειακή. Και πες ότι κάνω μια χαζομάρα σε κάποιον που οδηγάει ένα μεγάλο τζιπ. Ας πούμε μερσεντές, γερμανική προέλευση, αυτούς που μισούμε, από αυτούς αγοράζουμε και όχι μόνο αυτό, το VW, είναι το Volkswagen, είναι το αυτοκίνητο του Hitler. Αυτό που μισούσαμε ή που μισούμε ακόμη είναι ένα από τα πιο πολύτιμα πράγματα που θέλουμε πλέον να αγοράσουμε. Βλέπετε πώς αλλάζουν οι καταστάσεις. Συνεχίζω στο παράδειγμα. Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι εγώ κάπως μπαίνω στη λωρίδα, το είμαι αφηρημένος και ξαναέρχομαι. Και αυτός τι κάνει. Παίρνει το αυτοκίνητο και μπαίνει στη δικιά μου τη λωρίδα, έχει ένα τεράστιο αυτοκίνητο και εγώ αναποδογυρίζω και σκοτώνομαι. Αυτός ο οποίος έχει τη δύναμη, οποιοσδήποτε κι αν είναι, είναι πολύ σημαντικό να έχει επίγνωση αυτής της δύναμης. Και αν έχει μια παιδεία έτσι όπως την εννοώ εγώ, τότε αυτός θα υποχωρήσει. Για παράδειγμα, είμαστε σε ένα κλαμπ της Αθήνας. Είναι αυτός ένας κοντούλης ο οποίος ασχολείται με πολεμικές τέχνες. Μπράβο. Είναι κολλητή όλοι μαζί, όλες οι παρέες ξέρετε πως είναι εκεί τα πράγματα. Και ξαφνικά αυτός χορεύει, κουνιέται και κάνει, παρασέρνεται και πέφτει σε έναν ο οποίος είναι ένα πράγμα τέτοιο. Πραγματικά. Και πέφτει αυτό που κρατάει επάνω του και τον λερώνει. Και γυρίζει ο κοντούλης και του λέει, με συγχωρείς έκανα λάθος. Και αυτός του λέει, τι λάθος ρε, δεν προσέχεις ξέρω εγώ. Προφανώς δεν κατάλαβε ποιος ήταν ο άλλος. Ο άλλος όμως, γιατί χρησιμοποίησε προσβλητικές λέξεις, δεν του ρίξε μία. Αλλά επέμενε και του είπε συγγνώμη. Και φωνάζει, εκείνη τη στιγμή τον αφήνει ενώ ο άλλος ήταν ευριασμένος. Και βρίσκε ένας ερβητόρας και του λέει, σε παρακαλώ φέρε. Ε λοιπόν, αυτόν τον άνθρωπο στη συνέχεια γυρνάς και του λες, ναι. Και τον σέβεσαι. Και στη συνέχεια του λένε, ξέρεις κάποιος προφανώς του το είπε αυτό εδώ. Και πήγε και του είπε με συγχωρείς να ήταν υπερβολικός και ο τρόπος που αντέδρασα. Εδώ τώρα κάποιοι είπανε σαν επιχείρημα, μα τον προκάλεσαι. Για μένα, όταν έχεις τη δύναμη δεν την χρησιμοποιείς. Παρά μόνο όταν πλέον έχεις φτάσει όπου κινδυνεύει η δική σου σωματοκύρια. Όσοι πάνε σε αντίστοιχες σχολές αυτοάμεινας είναι το πρώτο πράγμα που διδάσκεται. Παρ' όλα αυτά, πολλοί γονείς πηγαίνουν τα παιδιά τους σε αντίστοιχες σχολές για να πλακώνουν τα άλλα παιδιά στο ξύλο. Εδώ είναι η λάθος φιλοσοφία. Ο λάθος τρόπος. Λοιπόν, πάμε παρακάτω βρε Ιωάννα. Πάμε παρακάτω. Εγώ Γρεκός λοιπόν γεννήθηκα, Γρεκός θε να πεθάνω. Εκτός από αυτό, είπαμε ότι εμείς οι ίδιοι δεχτήκαμε την κατάριση των Ολυμπιακών αγώνων. Εμείς οι ίδιοι καταστρέψαμε τον Παρθενώνα παρά το γεγονός ότι ήταν δικό μας έργο και είμασταν υπερήφανοι και συνεχίζουμε να είμαστε υπερήφανοι. Τα αγάλματα τα κατέστρεψαν Έλληνες χριστιανοί. Επίσης, όταν ξαναέγιναν οι Ολυμπιακοί αγώνες ακόμη και τώρα έχουμε πάρει τι από τους Γερμανούς τους οποίους μισούμε θανάσιμα για όλα αυτά που μας κάναν και μάλιστα από το Ναζιστικό καθεστώς. Τι έχουμε πάρει και το κάνουμε στις Ολυμπιάδες και νιώθουμε υπερήφανοι γιατί συμμετέχουμε και εμείς ως Έλληνες. Το οποίο όμως το πήραμε επειδή είναι εφεύρημα του Ναζιστικού καθεστότος. Τι πήραμε? Τι πήραμε το οποίο συμβαίνει στις Ολυμπιάδες. Τι? Την Παρέλαση. Την Παρέλαση. Κοντά έπεσες. Πήραμε κάτι άλλο που ήταν φοβερή οι Γερμανοί στην προπαγάνδα ήταν το κάτι άλλο. Είχε φοβερούς συνεργάτες ο Χίτλερ. Τι πήραμε και το κάνουμε. Το πήραμε από ένα μισητό καθεστώς και το κάνουμε και είναι στην Ολυμπιάδα είναι δικό μας αντικείμενο. Τι πήραμε? Τι? Λαμπαδιδοδρομία. Δεν υπήρχε αυτό. Βλέπετε λοιπόν ότι από όλα οι Έλληνες στο πέρασμα του χρόνου αλλάξαμε, αλλάζουμε και πήραμε μυθολογία από τους Εβραίους, πήραμε από ένα τέτοιο μισητό καθεστώς, πήραμε την λαμπαδιδοδρομή, ό,τι θεωρούμε, ότι ναι εντάξει αυτό μας κάνει. Άρα λοιπόν όλοι αυτοί οι οποίοι υποστηρίζουν ότι αυτή είναι η παράδοσή μας και δεν αλλάζει μπορείτε να αναφέρετε ανάλογα επιχειρήματα και να τους δείξετε ότι έτσι επιβιώσαμε και αυτό στο τρόπος για μένα είναι σωστός. Μην ξεχνάτε ότι ανήκω σε μια γενιά η οποία οι Γερμανοί κατέστρεψαν την Ελλάδα και στη συνέχεια το μίσος που υπήρχε οι γονείς μου πήγαν εκεί μετανάστες εργάτες. Για όλους αυτούς που λένε έξω οι ξένοι εγώ οφείλω τη θέση μου εδώ στο πανεπιστήμιο στο ότι μπόρεσα εκεί και σπούδασα έκανα το διδακτορικό μου γιατί αν δεν γινόταν αυτό δεν θα ήμουν εδώ θα ήταν ίσως κάποιος άλλος και θα σας μιλούσε εδώ για διαπολιτισμική εκπαίδευση. Μην ξεχνάτε επίσης να βλέπετε όλες τις πλευρές όταν για παράδειγμα μπήκανε ιδιαίτερα οι Ρώσοι το κάνανε αυτό στο Βερολίνο. Δηλαδή οι περισσότεροι Γερμανοί δεν είναι Γερμανοί εκεί πέρα είναι Ρωσάκια γιατί βιάσανε σχεδόν το σύνολο των γυναικών όχι μία και δύο δεν ήταν ένα και δύο περιστατικά. Είχανε μείνει σχεδόν μόνο γυναίκες δεν υπήρχανε άντρες γι'αυτό και ήθελανε μετανάστες θέλανε άντρες εργάτες στη Γερμανία. Ε λοιπόν με το που μπήκανε και μιλάμε υπάρχει και μία καταπληκτική ταινία τις βιάσανε σχεδόν όλες. Καταλαβαίνετε ότι αυτά τα παιδιά που γεννήθηκαν δεν είναι πια... Επειδή λοιπόν σε εμένα εδώ δεν θέλω να επιτρέψω σε κανέναν φοιτητή να μου πει αυτό που είπε ο άλλος ο αθλητής ότι ναι δεν ήξερα και εγώ δεν ξέρω ρατσισμός. Διαβάστε το... Την καθαρότητα της ομάδας τους και δεν έχουμε μόνο εμείς και τα Αμερικανάκια που θεωρούνται ότι είναι κούκλουξ κλαν. Μην νομίζετε ότι και δεν έχει πολλά χρόνια που είχανε και αυτοί ότι οι μαύροι είναι κατώτεροι ξεχνάμε όμως ότι με βάση τα επιστημονικά δεδομένα ίσως να προερχόμαστε όλοι από την Αφρική. Ίσως από κάποιον μαύρο. Ολοκληρωτισμός. Δικτάτορας από πού προέρχεται αυτή η λέξη. Από πού προέρχεται η λέξη δικτάτορας. Από πού προέρχεται η λέξη δικτάτορας. Θα σε καριδώσω ρε. Έχουμε τόσο μίσος για αυτή τη λέξη. Σαν Έλληνες είμαστε υπερήφανοι που δεν αντέχουμε δικτατορίες. Από πού προήλθε. Χούντα. Μια άλλη μισή τη λέξη για ορισμένους Έλληνες για τους περισσότερους φαντάζουμε. Από πού προήλθε. Από το αμάξι. Ποιος το είπε πολύ ωραίο. Χουντάι λοιπόν. Μπράβο. Ισπανία. Είναι το στρατιωτικό πολιτικό καθεστώς που επιβάλλεται με όνοπλο πραξικόπημα. Και σας ρωτάω μεταξάς που είπε το μεγάλο όχι για το οποίο είμαστε υπερήφανοι. Από πού προήλθε. Όχι. Αυτό που θέλω από σας είναι όχι να εστερνηστείτε τις ιδέες μου αλλά να γνωρίζετε. Φασισμός. Από πού προήλθε. Από το φοβερό ψεκούρι. Το οποίο τα είχαν έτσι ενωμένα και δείχνανε ότι όταν είσαι ενωμένος δεν σε σπάζει τίποτα. Ναζισμός. Από πού προήλθε. Είναι η λέξη National Socialism. Εθνικός Σοσιαλισμός. Και είναι Νάτσοι. Διαβάστε την ιδεολογία τους. Ποια ήταν η κυρίαρχη ιδεολογία. Και Δημοκρατία. Από πού προέρχεται και ποιες είναι οι βασικές αρχές της. Λοιπόν σαν χατζόπουλος θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικός ο στόχος του σχολείου της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Και ίσως το ίδιο σημαντικός με τη διαβίουα άθληση για υγεία. Διότι τι λέει ο Ρήγας Φεραίος. Τι λέει στο ποίημα ο Ρήγας Φεραίος. Καλύτερα. Ελεύθερη ζωή. Τι να την κάνω εγώ την υγεία αν είμαι ένας κουλικάκι. Τι να την κάνω εγώ την υγεία σύμφωνα με το δικό μου το σκεπτικό. Αν είμαι ένας αυταρχικός δικτάτορας και μόλις μου εμφανίζεται ένα αλβανάκι. Σκάσε ρε. Τι να την κάνω εγώ έτσι την υγεία. Όσο σημαντικός λοιπόν είναι εκείνος το ίδιο σημαντικός είναι και αυτός ο στόχος. Ας υποθέσουμε ότι εσύ ανήκεις σε αυτούς τους δασκάλους οι οποίοι θεωρούν ότι θα πρέπει να σεβόμαστε τον πολιτισμό των άλλων και ότι είναι το ίδιο σημαντικός με τον δικό μας. Πόσοι Έλληνες βέβαια το αποδέχονται αυτό. Όποιον και να γνωρίσετε ένα Γερμανό να γνωρίσετε ένα Αμερικάνο ένα Γάλλο όλοι θα σας πούνε είμαι υπερήφανος που είμαι Γάλλος. Όλοι αυτό το έχουν όλοι οι λαοί. Το λιγότερο που εμείς μπορούμε να κάνουμε είναι να δείξουμε σεβασμό σε όλες τις κουλτούρες. Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι είσαι ένας δάσκαλος ο οποίος δείχνει σεβασμό σε όλες τις κουλτούρες του τόπου ανεξάρτα αν αυτοί στο πέρασμα των χρόνων τους κάνανε και κάποια πράγματα πολύ άσχημα και εμείς τα κάναμε. Όσο κι αν δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε. Ας υποθέσουμε ότι έχετε τους βάζει τα παιδιά τρίτη δημοτικού για παράδειγμα παιδάκια να είναι σε κύκλο και τους λες πιαστείτε σε κύκλο παιδιά για να παίξουμε το τάδε παιχνίδι. Το γύρω γύρω όλοι για παράδειγμα στη μέση ο Μανώλης. Βλέπεις ένα κοριτσάκι το οποίο δεν πιάνει το αγοράκι που είναι δίπλα και του λες γιατί και δεν λέει τίποτα και πετάγεται ένα άλλο παιδάκι και λέει δεν το πιάνει γιατί είναι αλβανάκι αυτό το βρωμιάρι θα πιάσει. Ναι στο σπίτι του του είπανε δεν θα κάνεις παρέα με αλβανάκια γιατί είναι κλέφτες είναι βρωμιάριδες. Σε αυτήν την περίπτωση εσείς τι μπορείτε να κάνετε. Χαστούκι θα παίξεις με το αλβανάκι ή το αλβανάκι εννοείς θα βαρέσει. Υπάρχει και αυτός ο τρόπος εκπαίδευσης. Λαμπρινή. Α να μπεις ανάμεσα στα παιδιά και να τα πεις. Πολύ ωραίο. Ας πούμε τα παιδιά έχουν το αλβανάκι και να μην το συχαίνεται να το πιάνει. Αυτή λέγεται η μέθοδος να χρησιμοποιείς τον καθηγητή ως πρότυπο. Άρα λοιπόν όταν σας συμβεί κάτι τέτοιο τότε εσείς θα ξέρετε έναν τρόπο αντίδρασης θα πας κατευθείαν εκεί και θα πιάσεις τα δύο παιδιά και θα μπεις ανάμεσα. Να αμέσως ένας τρόπος. Ένας άλλος τρόπος είναι να μιλήσεις σε όλα τα παιδιά ότι το παιχνίδι είναι δικαίωμα όλων των παιδιών και είναι απαραίτητο για την αρμονική ανάπτυξη του σώματός τους. Κριτήριο συμμετοχής σε ένα παιχνίδι δεν είναι η εθνικότητα αλλά εάν κάποιος ακολουθεί τους κανόνες του παιχνιδιού. Για παράδειγμα εάν έχω εδώ μια Ελληνίδα η οποία διαρκώς κλέβει και με το παραμικρό που της μπρώχνω τσακ πέφτει κάτω και ζητάει φάουλ. Προτιμάς λοιπόν αυτόν τον παίχτη από τον άλλον επειδή αυτός εδώ είναι Έλληνας. Ένα επιχείρημα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε. Ένα άλλο επιχείρημα είναι ότι τους φίλους τους επιλέγουμε με βάση της συμπεριφοράς τους και όχι με βάση την εθνικότητά τους. Δηλαδή προτιμάς να έχεις φίλο έναν Έλληνα ο οποίος όλη την ώρα πίσω από την πλάτη σου λέει άσχημα λόγια για σένα. Προτιμάς να έχεις φίλο σου έναν Έλληνα μόνο και μόνο επειδή είναι Έλληνας ωστόσο αυτός κάθε φορά που έρχεται εκεί στο σπίτι σου σου παίρνει τα αγαπημένα σου στρατιωτάκια. Μπορείτε λοιπόν να χρησιμοποιήσετε επιχειρήματα ότι η εθνικότητα από μόνη της δεν αποτελεί το αποφασιστικό κριτήριο για το αν θα κάνεις παρέα με κάποιον. Επίσης πολύ συχνά συναντάμε και το πρόβλημα ότι πολλοί δεν καταλαβαίνουν ότι αυτός εκεί δεν καταλαβαίνει τη γλώσσα και δεν είναι χαζός. Παράδειγμα όταν ήμουν στη Γερμανία στους πρώτους μήνες ήθελα και εγώ να παίξω μαζί τους την ώρα της γυμναστικής. Όμως από αυτά που έλεγε αυτός εκεί καταλάβανα τα μισά και αν. Παράδειγμα είμαι παιδιά στη Γραμματεία και λέει θα πάρεις λέει το Aufzug και θα κατέβεις κάτω. Aufzug είναι ο ανελκυστήρας. Εγώ όμως άκουσα Zug που είναι το τρένο και γυρίζω και λέω όχι έχουμε αυτοκίνητο. Έχει πέσει το γέλιο της σαρκούδας. Δεν μπορεί να φανταστείτε. Οπότε ο άλλος μέσα στην ώρα της γυμναστικής λέει έλα μωρέ μην του μιλάς αυτός χαζός είναι. Αυτό το καταλάβα βέβαια. Και εδώ υπάρχει η αντίληψη ορισμένων παιδιών ότι επειδή δεν καταλαβαίνει τη γλώσσα είναι χαζός αυτός εδώ. Αυτό μπορείς να το διδάξεις και το αστείο ξέρετε ποιο είναι. Ότι αυτές οι τεχνικές που σας αναφέρω τώρα και έχουν αναπτύξει προέρχονται από έναν λαό ο οποίος πίστευε ακράδαντα στην ανωτερότητα της φυλής του. Και όμως αυτή τη στιγμή έχουν αναπτύξει καταπληκτικές θεωρίες για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Και όχι μόνο αυτό έχουν βγάλει όλους τους σταυρούς και οτιδήποτε είναι θρησκευτικό έμβλημα για να μην φέρουν σε δύσκολη θέση τα παιδιά που είναι εκεί. Επίσης αν ένας δημόσιος λειτουργός εγώ σαν δάσκαλος εμφανιστώ με ένα σταυρό εκεί πέρα την επόμενη μέρα έχω χάσει τη δουλειά μου. Αυτοί λοιπόν που θεωρούσανε ότι το πιο σημαντικό πράγμα είναι η ανωτερότητα της φυλής ξαφνικά πήγαν σε άλλα σημεία. Το όνομά σου πες μας Νίκη. Πώς μπορείς να ξέρεις ότι δεν είσαι ρατσιστής αν πεδίωσες το ρατσισμό σου. Ωραίο. Εγώ πεδίωσα και εγώ έξω 6 χρόνια και αν δεν ζήσεις έξω και πεδίωσες το ρατσισμό σου δεν μπορείς να ξέρεις να είσαι ρατσιστής. Δεν είσαι δικιά μου άνθρωπος. Πρέπει να φτάσεις στα άκρα σου, να γίνεις ένα με το σύνολο, να σακουμιώσεις το σύνολο. Εννοείται ότι εγώ είσαι σε πολύ άσχημη χώρα, εγώ είσαι στην Βουλγαρία. Και εκείνη η Πάτρια. Και εμείς εδώ έχουμε άσχημη αντίληψη για τους Βουλγαρούς. Το ίδιο και από τη Ιαμάχη. Επειδή εδώ το 90... Είναι παλιά η Ιαμάχη. Πώς μπορείς να μάθεις το παιδί να μην είναι ρατσιστή, ώστε να μπορεί να γινει στο εικόνα να διώσει το ρατσιστή. Υπάρχουν κάποιες μέθοδοι, για παράδειγμα αυτό εδώ που λέει είναι... Εσείς εκεί πέρα, οι δύο στην άκρη, σηκώνεστε και έρχεστε εδώ πέρα. Ένας τρόπος για να κάνεις να νιώσει το παιδί αυτό το πράγμα, ή ανάλογα συναισθήματα, είναι να χρησιμοποιήσεις τη βιωματική διδασκαλία. Βιωματική διδασκαλία είναι όταν τον βάζεις να παίξει ένα συγκεκριμένο ρόλο για να καταλάβει πώς σε στάνει. Άρα λοιπόν, στην περίπτωση τώρα εδώ, όταν ένα παιδί δεν μπορεί να το καταλάβει αυτό το πράγμα, τότε τι κάνεις. Βάζεις, παίρνεις ένα παιχνίδι το κόκκινο, το μπλε, ξέρω εγώ. Όταν είναι κόκκινο, πρέπει να τρέξουν τα παιδιά και να κουμπήσουν κάπου κόκκινο. Όταν πεις μαύρο, να κουμπήσουν κάτι μαύρο. Παίρνεις λοιπόν, είναι γνωστό παιχνίδι, σχεδόν σε όλον τον κόσμο το παίζουμε. Παίρνεις λοιπόν, εντάξει, παίρνεις αυτό το παιχνίδι και λες σε αυτό το παιδί πώς λέγεται το κόκκινο, ξέρω εγώ, πώς λέγεται το μαύρο, μπλακ ή οτιδήποτε άλλο. Δεν το λες στα άλλα τα παιδιά τα οποία κοροϊδεύουν και παίζεις αυτό το παιχνίδι. Θα δείτε ότι αυτό το παιδί δεν θα μπορεί να συμμετέχει στο παιχνίδι γιατί δεν γνωρίζει τις λέξεις. Οπότε στη συνέχεια, αφού το παίξεις αυτό το παιχνίδι, τα μαζεύεις τα παιδιά και έτσι τα κάνεις να νιώθουν, να μπουν στην κατάσταση του άλλου του παιδιού. Είναι η λεγόμενη βιωματική διδασκαλία. Ένα παιχνίδι. Εγώ το παιδί το βλέπω μία ώρα τη εβδομάδα και έχει ένα γονιό στο σπίτι ο οποίος είναι κρυσή αυγή και του λέει άλλα. Γι' αυτό λοιπόν θεωρώ ότι στόχοι όπως η διαβίω άθληση για υγεία ή διαπολιτισμική εκπαίδευση ή αντιμετώπιση παιδιών με αναπηρίες δεν είναι μόνο η μία ώρα της φυσικής αγωγής. Γι' αυτό εννοώ ότι αυτού του είδους στόχοι είναι υπεύθυνοι όλοι οι δάσκαλοι. Όλα τα μαθήματα θα πρέπει να προσαρμόζουν τις μεθόδους διδασκαλίας τους ώστε να περνάνε και να προσπαθούν να αγγίξουν αυτούς τους στόχους. Για παράδειγμα υπάρχει η διαθεματική εκπαίδευση. Το ίδιο πράγμα που διδάσκω εγώ στη φυσική αγωγή με μέσω την κίνηση το διδάσκει και ο άλλος στα νέα ελληνικά με τα κείμενα και στα αρχαία ελληνικά γι' αυτό πάρα πολλοί φωνάζουν και λένε ότι η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών έχει καταντήσει να είναι διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας και όχι των εννοιών που αυτά τα κείμενα θέλουν να περάσουν στους μαθητές. Γι' αυτό και πολύ είναι εναντίον των φιλόλογων που έχουνε καταπληκτικό μάθημα ή τα θρησκευτικά επίσης. Είναι φοβερό μάθημα αλλά πολλοί δάσκαλοι και παπάδες εγώ είχα πέσει στη Γερμανία σε έναν παπά ο οποίος και είχα ανησυχίες, ήθελα να μάθω ο οποίος τι έκανε, μου έλεγε το βιβλίο ξεκίνα Στοπ, ο επόμενος. Ακριβώς, δηλαδή, περίμενε από μένα να του πω παπαγαλία τι έλεγε το βιβλίο και μιλάμε για τα θρησκευτικά, ένα καταπληκτικό μάθημα και όμως το είχε κάνει τόσο μισιτό και δεν τον πήγαινε με τίποτα. Αυτό εννοώ ότι δεν είναι μόνο η φυσική αγωγή υπεύθυνη για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Βέβαια ορισμένοι από εμάς καθηγητές που έχουμε κάνει για παράδειγμα διδακτορικό στη διαπολιτισμική εκπαίδευση ή στη διαβίωάθληση για υγεία, όταν ερχόμαστε εδώ αρχίζουμε και κάνουμε ένα ολόκληρο μάθημα για τη διαβίωάθληση για υγεία. Είναι ένας από τους στόχους, τους οποίους κυνηγά όλα τα μαθήματα του σχολείου και οι μαθηματικοί εδώ δέχονται πολύ μεγάλη κριτική και αυτό θα αλλάξει το ότι διδάσκουν μαθηματικά ή πληροφορικά αριοί τεχνοκρατικά, στοχευμένα, ένα, ένα, ένα και ένα ίσον δύο. Τώρα όμως θα τους αναγκάσουν να παρακολουθούν μαθήματα παιδαγωικής επάρκειας. Ήταν απαράδεκτο αυτό, ιδιαίτερα από αυτές τις θετικές σχολές, ο τρόπος με τον οποίο δίδασκαν. Εκτός από αυτά εδώ όμως είναι πολύ σημαντικό ένας δάσκαλος να προλάβει τέτοιου είδους καταστάσεις, εάν πιστεύει ότι είναι σημαντική η διαπολιτισμική εκπαίδευση. Και είναι απλά τα πράγματα. Τι έχεις να κάνεις? Πάρε τι παιδάκια έχεις, μάθε την εθνικότητά τους και βρες έναν αθλητή από τη χώρα τους και βάλτον δίπλα στο πόστερ του δικού μας του αθλητή. Με αυτόν τον τρόπο δείχνεις ότι το σέβεσαι. Ένας άλλος τρόπος είναι μάθε τη λέξη πώς λες καλημέρα, Μέραμπα. Σε ποια γλώσσα είναι το Μέραμπα? Μάραμπα. Στα Ράβικα είναι. Μάραμπα. Είσαι φοβερή, μπράβο. Ήταν ένας Ιορδανός. Έχω συγκατοικήσει με Ιορδανό, με Λιβανέζα, όχι μακάρι θα το θέλα, με Κοσταρικανό με τα επεισόδια και με έναν Κολομβιανό. Εκεί να δείτε μυρωδιές. Επίσης μπορείς εδώ να πάρεις παιχνίδια άλλων χωρών. Καταλαβαίνετε ότι κάθε φορά που νευρίαζα το έλεγα άντε ρε πάρε την μπανάνα σου. Όταν εμείς κάναμε παρθενώνες εσείς τρώγατε μπανάνες ακόμη. Τσι κοίτα που μου αρέσουν. Ζητάει από το παιδί να πει παιχνίδια άλλων χωρών και να παίξει αυτό το παιχνίδι. Και θα δείτε ότι τα παιχνίδια που παίζουμε εμείς είναι τα ίδια με τους άλλους. Με αυτόν τον τρόπο δείχνεις ότι εσύ δέχεσαι τον πολιτισμός, ότι υπάρχουν ομοιότητες και τον σέβεσαι. Εξεταστέα ήλι. Ωχ ησυχία απόλυτη. Το έχω βρει το κουμπί. Αρχίζετε και μιλάτε, εξεταστέα. Στο σχολείο τι σας κάναμε, βγάλετε ένα φιλοχαρτί. Όχι. Βγάλετε ένα φιλοχαρτί. Αυτό το κάνω στο τρίτο έτος, όταν αρθείτε. Εξεταστέα ήλι είναι... Θα μπείτε στο ETF, Παιδαγωϊκή Γυμναστική 2 και θα διαβάσετε τις διαφάνειες και τη θεωρία. Αυτή είναι η εξεταστέα ήλι. Υπάρχουν κάποια βιβλία. Μπορείτε να πάρετε όποιο θέλετε. Όποιο θέλετε εσείς. Όμως πριν το πάρετε, ρίξτε μια ματιά. Πάτε στη Χριστοδουλίδη, η οποία... Όχι, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας έχει το 1 νομίζω. Είναι μέσα στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Θα ρωτήσετε εκεί πέρα να δείτε το βιβλίο το 1, το οποίο έχει περισσότερη σχέση για παράδειγμα με μοιολογία. Γιατί, ξέρετε, εγώ τώρα εδώ μιλάω για παιδαγωγικά, όμως πολλοί από εσάς ενδιαφέρονται για την προπονητική. Οπότε, ίσως αυτά να μην τους αγγίζουν. Πάρετε, λοιπόν, το αντίστοιχο βιβλίο που αναφέρεται σε διατάσεις και εγώ δεν ξέρω τι άλλο. Αν, όμως, κάποιος ενδιαφέρεται για παιδαγωγικά, μπορεί να πάρει το βιβλίο του Κάλαχιου. Με αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, που έκανα, σας δίνω τη δυνατότητα να πάρετε όποιο βιβλίο θέλετε εσείς. Λοιπόν, την προηγούμενη φορά, γιατί μιλάμε για αυτονομία μαθητών και θα μ' άρεσε πάρα πολύ να αρχίσετε και εσείς σιγά σιγά να συμμετέχετε και να μην μιλάω μόνο εγώ εδώ, αλλά στο θέμα, για παράδειγμα, που το εξαντλίσαμε διαχείριση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς, να μας παρουσιάζετε κάτι. Υπάρχει κάποιος ο οποίος έψαξε και θέλει να μας το δείξει. Δεν πειράζει. Αυτό, όμως, θα μπορούσατε να το κάνετε. Αυτό που θα ήθελα από εσάς είναι μια εργασία την οποία να μας την παρουσιάσετε. Βέβαια, στείλτε μου την εργασία σας δύο μέρες νωρίτερα ώστε να τη ρίξω μια ματιά. Εντάξει. Μια εργασία που θα μπορούσατε να κάνετε και να μας την παρουσιάσετε εδώ σε μορφή PowerPoint είναι διαβίω άθληση για υγεία το θέμα. Μπαίνετε μέσα στο Google Scholar, βάζετε τις αντίστοιες λέξεις κλειδιά και θέλω να μας περιγράψετε εδώ σε αυτή την εργασία. Αυτοί που θα βγουν να μας μιλήσουν. Ποιο ήταν το περιεχόμενο αυτής, δηλαδή όλοι λέμε διαβίω άθληση για υγεία. Όμως πώς προσπάθησε αυτός να τον πετύχει αυτόν τον στόχο. Τι κάνουμε στη διαβίω άθληση για υγεία. Ένα αυτό εδώ. Τι έκαναν τα παιδιά της ομάδας ελέγχου για να αρχίσετε να μπαίνετε σιγά σιγά και στην έρευνα. Πρέπει να δείτε τη φάτσα σας όταν σας κάνω παρατήρηση. Μιλάμε. Ποια ήταν τα όργανα μέτρης, τι χρησιμοποίησε ερωτηματολόγια. Να αναφέρετε μια ερώτηση από αυτά τα ερωτηματολόγια που χρησιμοποίησαν. Και ποια ήταν τα αποτελέσματα. Δυο μέρες πιο πριν όμως, για παράδειγμα αν έχουμε Παρασκευή μάθημα, στείλτε μου την Τετάρτη. Τετάρτη, Τετάρτη. Ναι και τη μεθεπόμενη εβδομάδα. Και άλλο χρόνο. Έχω λίγο ακόμη χρόνο. Πες μας. Έτοιμοι, έτοιμοι, έτοιμοι. Κοιτάξτε, ποτέ δεν ζητάω σε προπτυχιακό επίπεδο, γιατί μου κάνουν οι φοιτητές κάτι δικό τους. Θεωρώ ότι το πρώτο στάδιο για να κάνεις κάτι δικό σου, είναι να βρεις τι έχουνε κάνει οι άλλοι πάνω στο θέμα που σου ενδιαφέρει. Το απόγευμα που έχω με τους μεταπτυχιακούς, από αυτού ζητάω να μου προτείνουν να μου κάνουν τις δικές τους προτάσεις. Αλλά σε σας εδώ θέλω μια εργασία να μου αναφέρετε την περίληψη. Συνήθως κάθε άρθρο έχει μια περίληψη. Συνήθως στα καλά περιοδικά. Ναι, θα ήταν καλό. Αν όμως ντρέπεστε ή οτιδήποτε άλλο και αυτό είναι δεκτό. Αλλά τώρα έχουμε ένα συνέδριο για παράδειγμα της Ένωσης Γυναστών Βόρειου-Ελλάδος. Τον Απρίλιο είναι. Όμως μέχρι από ότι είδα η ημερομηνία υποβολής περιλήψαν. Μην νομίζετε ότι είναι κάτι το τρομερό και φοβερό. Κάπου εκεί είναι, δεν θυμάμαι ακριβώς. Κάπου εκεί είναι, δεν θυμάμαι ακριβώς ακριβώς την Απρίλιο. Αυτό. Ωραία. Και για όλους αυτούς που ενδιαφέρονται για πράξη, θα προσπαθήσω στα επόμενα μαθήματα να μη σας πρίζω τόσο πολύ με παιδαγωγικά θέματα. Βέβαια το μάθημα λέγεται παιδαγωγική γυμναστική. Θα το κάνω λίγο πιο πρακτικό. Θα μπούμε σε πιο πρακτικά θέματα. Και ξεκινάμε έτσι να πάρετε μια δόση από σήμερα. Ας υποθέσουμε ότι έχετε εδώ την... Παιδεία. Όχι, από το μικρό Νικόλα, τη Λουίζα. Με την οποία είναι ερωτευμένος ο μικρός Νικόλας και ας του είχε κάνει τη ζωή πατήν του, είχε ρίξει τις κλωτσιές, τις μπουνιάς και αυτός λέει αυτή. Η Λουίζα λοιπόν, ας υποθέσουμε ότι έχετε εδώ τη Λουίζα και της βάζετε ως τεστ να σημαδέψει αυτόν εδώ τον κόνο. Ποιο είναι το πρόβλημα το οποίο εμφανίζεται σε σχέση με τις πληροφορίες που θα πάρεις από αυτό το τεστ. Και το συναντάμε συχνά αυτό το τεστ είτε στο σχολείο είτε σε κάποιο σύλλογο. Ποιο είναι το πρόβλημα που εμφανίζεται όταν οι δάσκαλοι χρησιμοποιούν αυτό το τεστ και εσείς όταν γίνετε δάσκαλοι θα φροντίστε να το βελτιώσετε. Ποιο είναι λοιπόν το πρόβλημα. Παιδιά, σημαδέψτε έξι φορές τον κόνο με την μπάλα. Ποιο είναι το πρόβλημα που εμφανίζεται. Ψηκώνουμε το χεράκι μας. Λέγε Ιωάννα. Ας υποθέσουμε ότι εσύ τους το δίδαξες και εντάξει. Ας υποθέσουμε ότι είναι πέμπτη δημοτικού η Λουίζα. Και το έχεις διδάξει το αντικείμενο. Και λες, παιδιά, ελάτε τώρα να κάνουμε ένα τεστ για να δείτε το επίπεδό σας. Τι έχετε μάθει. Για να δω και εγώ είμαι καλός δάσκαλος. Για παράδειγμα, αν ήθελα να είμαι τώρα να δω την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας μας. Θα ήταν ωραίο να σας πω βγάλετε ένα φύλλο χαρτί και γράψτε ένα τεστάκι. Ποιο είναι το πρόβλημα σε σχέση με τις πληροφορίες. Ναι, σε σχέση με τις πληροφορίες που παίρνεις από το τεστ. Γιατί το τεστ είναι σημαντικό. Με ποιον τρόπο. Με το εσωτερικό του ποδιού. Με τα πόδια, με το εσωτερικό του ποδιού να σημαδέψει εδώ τον κόνο. Σε ευχαριστώ. Ας κάνει και ζιγζάκ μπάλα. Αγγελκή. Θα έλεγα ένα η απόσταση. Κατέβασε το ποδέ που κοίνει. Θα έλεγα ένα η απόσταση εκεί στο μέγεθος του κόνου. Είναι πολύ μικρό για άνθρωποι σημαντές. Άρα λοιπόν εσύ τι θα έλεγες σε αυτή την περίπτωση σε σχέση με τις πληροφορίες που παίρνεις από το τεστ. Θα έβαλες τον κόνο εδώ πέρα κοντά. Θα έβαλες τον κόνο μέτρα. Ναι. Θα μην είχα την απόσταση. Αντί για κόντ θα βάζω κάτι μεγαλύτερο σε όγκο. Τότε η Αγγελκή λέει θα βάλω εδώ πέρα κάτι μεγαλύτερο σε όγκο. Θα το βάλω και πιο κοντά. Οπότε από τους 25 μαθητές, εάν κάθε φορά που πετυχαίνουν τον κόνο παίρνεις ένα πόντο θα έπαιρναν όλοι έξι προσπάθειες έξι πόντους. Τότε αυτό θα ήταν κατάλληλο το τεστ. Μετά το μεγάλωσε την απόσταση. Εντάξει μεγάλωσε την απόσταση και την έχει εδώ πέρα. Αυτό το τεστ όμως είναι κατάλληλο για να καταλάβουν οι μαθητές ότι αυτό είναι το επίπεδό τους και να καταλάβετε και εσείς τι ξέρουν οι μαθητές. Πες μου το όνομά σου. Μάγδα. Μάγδα. Μπορεί στη τύχη να το πετύχουν. Μπράβο. Μπορεί να παραγωδείς στη τύχη. Δηλαδή να μην είναι κάποιος που κάνει με τύχη. Ας υποθέσουμε ότι έχετε εδώ τη Λουίζα. Είναι καλή στο ποδόσφαιρο η Λουίζα και ρίχνει μια φορά στην πρώτη προσπάθεια. Τσάκ τον πετυχαίνει τον κόνο. Παίρνει ένα πόντο. Στη συνέχεια περνάει εξιστά. Παίρνει μηδέν. Στη συνέχεια ξανά περνά εξιστά. Παίρνει μηδέν. Στη συνέχεια το πετυχαίνει τον κόνο. Και έρχεται εδώ πέρα ο Δημητράκης άσχετος στο ποδόσφαιρο. Και η Λουίζα έχει πάρει δύο πόντους στις έξι. Και ο Δημητράκης ρίχνει μια φορά. Το πετυχαίνει κατά λάθος. Οι άλλες συμβολές του είναι μία εδώ, μία εκεί, μία εκεί, μία εκεί. Και έχει μία επιτυχημένη προσπάθεια. Όμως με βάση αυτό το τεστ που χρησιμοποιήσαμε, δεν έχουμε πληροφορίες ότι είναι πράγματι τόσο πιο καλή η Λουίζα από το Δημητράκη. Άρα λοιπόν, πώς θα έπρεπε εσείς να οργανώσετε το τεστ, ώστε να πάρετε και εσείς αλλά και οι μαθητές πληροφορίες. Γιατί θα υπάρξουν και κάποιοι μαθητές που θα τον πετύχουν και ποτέ τον κόνο. Γιατί θα σου ρίχνουν εδώ, εδώ, εδώ. Οπότε όλοι αυτοί θα πάρουν μηδέν. Άρα λοιπόν πώς θα το οργανώσετε αυτό εδώ. Το τεστ, ώστε να πάρετε τις πληροφορίες που θέλετε. Σηκώνουμε το χέρι. Πες μας τώρα. Μεγαλώνει την επιφάνεια και παίρνει πιο μοναδικά... Μεγαλώνει την επιφάνεια και παίρνει πιο μοναδικά... Είπαμε το πρόβλημα που εμφανίζεται εκεί είναι ότι όλοι πετυχαίνουν το στόχο. Άρα λοιπόν... Πες μας. Όσο πιο κοντά πηγαίνει το τεστ, όσο πιο κοντά πηγαίνει το τεστ. Πώς θα το δείξεις αυτό. Γιατί αν πεις, εδώ είναι κοντά, σου βάζω δύο πόντους. Πώς θα το δείξεις αυτό το πράγμα το κοντινό σημείο. Πώς θα το δείξεις. Ναι. Άρα λοιπόν... Αντί να χρησιμοποιείτε αυτό το τεστ που το βλέπουμε πολύ συχνά. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό εδώ το πράγμα και να βάλετε κόνους. Ο μεσαίος εδώ, η απόσταση αυτή εδώ να παίρνει τέσσερις πόντους. Αυτό εδώ η απόσταση τρεις πόντους και αυτή η απόσταση δύο και ένα. Οπότε έχεις πληροφορίες για όλους τους μαθητές τι μπορούν να καταφέρουν. Αυτός ο οποίος ρίχνει εδώ στην άκρη θα πάρει έναν πόντο. Αν όμως έχεις μόνο ένα στόχο όπως προτείνεται εσείς, τότε πάλι δεν θα έχεις τις πληροφορίες που θέλεις. Αυτή η ικανότητα του τεστ λέγεται ευαισθησία ενός τεστ. Και είναι βασική ικανότητα όταν θα πρέπει εσείς να επιλέξετε ένα τεστ για το σχολείο. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Ήθελες κάτι να πεις. Και του λέω μα γιατί στη δεύτερη ομάδα. Και η απάντησή του ήτανε στις πέντε πάσες που έκανες μέσα στο παιχνίδι. Δεν βρήκες καμία φορά το στόχο. Και όχι μόνο αυτό. Γκρίνιαζες κιόλας ότι δεν καταλαβαίνουν οι άλλοι τις πάσες σου. Για αυτό σε έβαλα σε εκείνη την ομάδα. Αχα. Οπότε κάθιζε το παιδί. Κάθισα. Δούλεψα σκληρά. Βελτίωσα την ακρίβεια μου. Και πήγα στην πρώτη ομάδα. Εδώ πολλές φορές τι κάνει ο δάσκαλος. Εσύ στη δεύτερη την ομάδα. Είσαι άσχετος. Και θα δείτε ότι πάρα πολλοί σύλλογοι. Ιδιαίτερα αυτοί που έχουνε μπάσκετβολε και εσείς όσοι θα δουλέψετε εκεί. Θα δείτε ότι θα υπάρουν κάποια παιδιά τα οποία δεν θα παίζουν καθόλου. Αν όμως δεν τα βάλεις καθόλου. Θα τα πάρουν οι γονείς τους και θα πάνε σε άλλο σύλλογο. Και έτσι εσύ μπορείς να χάσεις και τη δουλειά σου. Λύση εδώ πέρα εάν βάζεις τους άσχετους θα χάνεις. Άρα λοιπόν η λύση εδώ είναι να συνανοείσαι και με άλλους προπονητές. Ότι ξέρεις έχουμε αδύναμες ομάδες και να παίζουμε εδώ μεταξύ μας. Να το φτιάχνετε κάπως το πράγμα. Και έτσι να έχεις να μαζέψεις και πολλοί κόσμο. Και τους καλούς θα τους βάζεις να παίζουν εκεί και πού. Και πού να βάζεις και κανέναν έτσι. Να σκέφτεστε λοιπόν τέτοια κολπάκια. Φτάνει για σήμερα λοιπόν. Ευχαριστώ για το χειροκρότημά σας. |