: ' Γεια σας, παιδιά μου! Τι κάνετε? Είμαι η κυρία Ιβιαννά... Σήμερα θα κάνουμε ένα μάθημα της Γλώσσας, το Αλληλογραφό, την ενότητα 15 Β' Δημοτικού. Οπότε πάτε τα βιβλία να ξεκινήσουμε. Έχουμε ήδη δει πώς να γράφουμε ένα γράμμα. Και θα δούμε και σήμερα λίγο ένα γράμμα. Φαίνεται στην πρώτη εικόνα, στη διαφάνεια. Και το καταλαβαίνουμε ότι είναι γράμμα, γιατί όπως θυμόμαστε, έχει την προσφώνηση με το όνομα αυτούν που γράφουμε, και έχει και στο τέλος το χαιρετισμό με το δικό μας όνομα. Συγκεκριμένα αυτό το γράμμα έχει και η ημερομηνία και το όπο που έχει γραφτεί. Αυτό θα το βάζουμε αν θέλουμε πάνω δεξιά. Το διπλανό όμως δεν είναι γράμμα, είναι ένας διαφορετικός τρόπος για να επικοινωνούμε. Ξέρει κάποιος τι είναι αυτό? Για πες μου Σπυράκο μου. Μπράβο! Είναι ένα email, είναι ένα ηλεκτρονικό γράμμα. Το στέλνουμε μέσω του διαδικτύου και χρειαζόμαστε υπολογιστή για να το γράψουμε. Θα το δούμε λίγο και πιο μετά, πιο αναλυτικά, για το ότι θέλουμε. Βλέπουμε ότι εδώ δεν έχει κάποια προσφώνηση, αλλά γράφει από τον τάδε. Δηλαδή λέει ποιος το έχει στείλει από κάτω και την ημερομηνία, ακόμη και την ώρα γράφει. Λέμε προς ποιον το στέλνουμε το όνομα, και γράφουμε και ένα θέμα σαν τίτλο στο γράμμα μας, για να ξέρουμε γιατί μιλάμε. Στο τέλος θα δούμε ότι έχει και το όνομα του... Βλέπουμε, καταλαβαίνουμε σε αυτό το σημείο ότι δεν είναι σε ένα χαρτί, γιατί βλέπουμε και τα κουμπάκια από πάνω. Αυτά εμφανίζονται στο πρόγραμμα που έχει ο καθένας για να στείλει το mail του. Όμως, ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά. Θέλω να ανοίξουμε το βιβλίο μαθητής της σελίδα 71, να διαβάσουμε ένα γράμμα που έστειλε η Γαλήνη στον κύριο Πέτρο. Η Γαλήνη με την οικογένειά της κάνει κάθε χρόνο διακοπές στο ίδιο μέρος με τον κύριο Πέτρο. Εκείνος, λοιπόν, της δάνει σε ένα βιβλίο, το βιβλίο που βλέπουμε δίπλα με το τίτλο «Ο κόσμος αύριο βράδυ» του Χρήστου Μπουλώτη. Και αφού το διάβασε, το πήρε μαζί της, το διάβασε, θέλεσε να το στείλει πίσω στον κύριο Πέτρο. Και του στέλνει και ένα γραμματάκι μαζί για να είναι ευγενική. Πάμε να δούμε όλοι μαζί τι του έχει γράψει. Αγαπητέ κύριε Πέτρο, τι κάνετε, τι κάνει η γυναίκα σας. Εγώ με το σχολείο εξακολουθώ να τα πηγαίνω πολύ καλά. Το βιβλίο το τελείωσα την περασμένη εβδομάδα. Μου άρεσε πάρα πολύ γιατί είχε δράση και αγωνία. Σας το επιστρέφω και σας ζητώ συγγνώμη που το κράτησα τόσο καιρό. Αν δεν έχετε χρόνο να μου στείλετε γράμμα, μπορείτε να μου απαντήσετε με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που είπαμε και πριν, στην ηλεκτρονική διέθυνση του μπαμπά μου. Και δίνει την ηλεκτρονική διέθυνση του μπαμπά, για να ξέρει πού να το στείλει ο κύριος Πέτρος. Θα χαρώ πολύ να μάθω νέα σας. Με εκτίμηση Γαλήνη. Βλέπουμε ότι τήρησε όλα όσα πρέπει να έχουν τα γράμματα. Μίλησε στην αρχή, είπε το όνομα, στον οποίο θέλει να γράψει, στον κύριο Πέτρο και στο τέλος το δικό της. Με έναν πολύ όμορφο χαιρετισμό κιόλας. Θέλω τώρα να παρατηρήσετε λίγο τις έντονες λεξούλες. Που λέει, τι κάνετε, σας το επιστρέφω, σας ζητώ, αν δεν έχετε χρόνο, στείλετε, μπορείτε, απαντήσετε και νέα σας στο τέλος. Για πείτε μου, τι παρατήρητε εδώ. Για πες μου, Αντωνία. Μπράβο, Αντωνία μου, είναι όλα στον πληθυντικό. Γιατί λέτε να μιλάει στον πληθυντικό η Γαλήνη? Ξέρει κάποιος να μου πει. Έλα και πες μου, Γιάννη. Μπράβο, Γιάννη μου, μιλάει στον πληθυντικό, γιατί μιλάει σε έναν μεγαλύτερο άνθρωπο. Τον ξέρει καλά, γιατί κάθε χρόνο μαζί κάνει διακοπές. Αλλά είναι αρκετά μεγαλύτερης ηλικίας. Οπότε πρέπει να του μιλάει ευγενικά. Αν θυμάστε παλιότερα, μπορείτε να πάτε κιόλας να το δείτε στη προηγούμενη ενότητα, μάθαμε ότι όταν μιλάμε σε κάποιον μεγαλύτερό μας ή σε κάποιον άγνωστο, θα πρέπει να μιλάμε με το πληθυντικό ευγενίας. Δηλαδή, να είμαστε ευγενικοί. Δεν μιλάμε όπως στο φίλο μας ή στη μαμά μας και τον μπαμπά μας. Αφού θυμηθήκαμε τώρα το πληθυντικό ευγενίας, θέλω να χρησιμοποιήσουμε όλα αυτά που έχουμε πει... και να πάμε στα τετράδεργασιόν στη σελίδα 24, να κάνουμε την άσκηση 4. Εδώ θα πρέπει να δούμε, με τον τρόπο που μιλάει, ο καθένας να βρούμε σε ποιο γράμμα υπάρχει αυτό το κείμενάκι. Δηλαδή, είναι στο γράμμα που έστειλε ο μπαμπάς του Αρμπέν, ή στο γράμμα της Γαλήνης τον κύριο Γιώργο, της Χαράς την περσενή της δασκάλα, του Φίλιππου στους συμμαθητές του, ή εν ελεκτρονικό μήνυμα του διευθυντή ενός σχολείου σε τουριστικό γραφείο. Για πάμε να δούμε. Πάμε στο πρώτο. Χάρηκα πολύ που σας άρεσε η ζωγραφιά που σας έστειλα. Ποιος θα έκανε ζωγραφιά για να τη στείλει. Και αφού μιλάει στον πληθυντικό ευγενίας, για πες μου Νικό. Μπράβο! Φυσικά είναι ένα γράμμα, πες φίλε η Χαρά στη δασκάλα της. Πάμε και στο επόμενο. Τώρα θέλω να μου πει ο Πέτρος. Μου λείπεις, λέει, πολύ, να είσαι φρόνημος και να προσέχεις τον εαυτό σου. Μιλάει στον πληθυντικό Πέτρο? Όχι, φυσικά μιλάει στον Νανικό. Και λέει ότι του λείπει. Είναι ένα γράμμα που έστειλε ο μπαμπάς στο γιο του, στον Αρμπέν. Πάμε και στο επόμενο. Σας παρακαλώ να μου πείτε πόσο θα κοστίσει η μεταφορά 60 παιδιών... με πούλμαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Ποιος θα ζήταγε πούλμαν και είναι τόσο ευγενικά κιόλας. Μπράβο! Είναι ο διευθυντής του σχολείου που μιλάει με το τριουργιστικό γραφείο, ο Ήλιος. Στο επόμενο λέει... Αυτά είναι τα νέα μου από την τελευταία φορά που σας είδα. Να δώσετε χαιρετίσματα και στην κυρία Καλλιόπη. Αυτό είναι λίγο πιο δύσκολο. Ποια θα είναι αυτή η κυρία Καλλιόπη λέτε? Ναι, μπράβο! Είναι η γυναίκα του κύριου Γιώργου. Το έχει γράψει λοιπόν η Γαλήνη το γράμμα στον κύριο Γιώργο. Άρα το τελευταίο ποιο θα είναι? Φυσικά! Θα είναι το γράμμα που έχει γράψει ο Φίλιππος, που πλέον είναι στο Παρίσι στους παλιούς τους συμμαθητές. Και λέει... Σας επιθύμησα πολύ όλους. Θα σας δώσω τις διακοπές του Πάσχα. Περιμένει πώς και πώς να τους δει. Αφού κάναμε και αυτή την ασκησούλα, θα επιστρέψουμε τώρα να δούμε το ηλεκτρονικό μήνυμα που έχουμε στείλει. Αυτό είναι η απάντηση του κύριου Πέτρου στη Γαλήνη. Έχει πάρει το γράμμα της Γαλήνης και αποφάσισε για πιο γρήγορα να τη στείλει μέσω του mail του. Της έχει γράψει λοιπόν. Γαλήνη μου, σε ευχαριστώ πολύ που μου επέστρεψες στο βιβλίο. Χάρηκα πάρα πολύ που σου άρεσε. Φαντάζομαι πως θα τα ξαναπούμε το καλοκαίρι. Μέχρι τότε θα έχεις διαβάσει και άλλα βιβλία και θα μου πεις ποια σου άρεσαν. Αν θέλεις κάτι, στείλε μου και εσύ μήνυμα στην ηλεκτρονική διέθυνση... και γράφει τη δική του διέθυνση. Πέτρος Χατζηγιάννης. Υπογράφει λοιπόν ο κύριος Πέτρος με το όνομά του. Θέλω τώρα λίγο να το αναλύσουμε αυτό. Με ποιον τρόπο είπαμε απάντηση ο κύριος Πέτρος. Θέλω να μου πει ο Τάκης. Για πες μου, Τάκι μου. Μπράβο! Απάντησε με ένα mail. Και πώς το καταλαβαίνουμε αυτό? Με διάφορους τρόπους, ε? Πρώτα απ' όλα βλέπουμε επάνω όλα τα κουμπιά που έχει το πρόγραμμα... στο οποίο έγραψε το mail του ο κύριος Πέτρος. Επίσης δεν έχει βάλει την προσφώνηση όπως το βάζουμε στο γραμματάκι μας, στην άκρη, αριστερά. Αλλά γράφει αναλυτικά από τον Τάδε, την ημερομηνία, προς και θέμα. Σε ποιον έστειλε αυτό το μήνυμα και πού το βλέπουμε αυτό? Μπράβο σας, παιδάκια! Το έστειλε στον Κώστα Παπαδόπουλο. Ναι, αλλά δεν είπαμε ότι έγραφε στη Γαλήνη. Η Γαλήνη όμως δεν είχε mail. Οπότε το έστειλε στον παπά το mail. Στον παπά της Γαλήνης. Μέσα όμως έχει γράψει το όνομα της Γαλήνης, για να ξέρεις σε ποιον μιλάει. Και πότε το έστειλε? Μας το λέει εδώ, στην ημερομηνία. Δευτέρα 12 Μαρτίου του 2005. Και μας λέει μέχρι και την ώρα, 14 το πρωί το έγραφε. Τώρα θέλω λίγο να συγκρίνουμε. Έχουμε μάθει πώς γράφουμε ένα γράμμα. Έχετε στείλει και τα δικά σας γραμματάκια. Πάμε λίγο να συγκρίνουμε το γράμμα... με ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ποιες είναι οι διαφορές τους? Ένα γράμμα θα το στείλουμε μέσω του ταχυδρομείου. Θα πρέπει να πάμε στα έλτα και να το ρίξουμε στο γραμματοκιβώτιο. Όμως σε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, χρειαζόμαστε μονάχα έναν υπολογιστή. Και μπορούμε να είμαστε σπίτι μας. Στο γράμμα θα χρειαστούμε χαρτί, μολύβι, φάκελο, γραμματόσημα... ενώ στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ένα πυκτρολόγιο, τίποτα άλλο. Στο γράμμα θέλουμε τη διέθυνση του σπιτιού... αυτούν που θέλουμε να το στείλουμε, που ακριβώς δηλαδή μένει. Ενώ με το mail θα πρέπει να έχουμε τη διέθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ηλεκτρονική διέθυνση, το λέμε. Τέλος, το γράμμα θα πάρει μερικές μέρες για να φτάσει. Δεν φτάνει αμέσως. Οπότε αν διαζόμαστε είναι καλύτερα να στείλουμε mail που φτάνει σε λίγα δευτερόλεπτα. Τώρα διαλέγετε εσείς τι προτιμάτε. Αν και εμένα μου αρέσει καλύτερο το γράμμα. Πάμε λίγο και στη τετράδιο εργασιών στη σελίδα 23. Να δούμε την άσκηση 3. Εδώ θα φτιάξουμε εμείς ένα mail. Θα βοηθήσουμε για την ακρίβεια τη χαρά να στείλει ένα σύντομο mail στη Φόκια Μονάχους, που θα τη ζητάει να συναντηθούν σε ένα μικρό νησί των Σποράδων. Είναι συμπληρωμένο το από. Θα ήθελε κάποιος να μου πει την ημερομηνία. Ποια να βάλουμε... Ωραία! Έγινε! Θα βάλουμε τη Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου του 2021 και θα βάλουμε και την ίδια ώρα, 10.15 του πρωί, όπως έλεγε και το κείμενό μας πριν. Τώρα για θέμα θα πρέπει να της πούμε τι θέλουμε να πούμε στη Φόκια Μονάχους, να ξέρει τι πρόκειται να διαβάσει. Ας βάλουμε λοιπόν Συνάντηση, να καταλάβει ότι θέλουμε να ζητήσουμε μια συνάντηση μαζί της. Πάλι, όπως και στο γράμμα, θα πούμε σε ποιον μιλάμε. Όπως και όταν μιλάμε διαζώσεις. Θα πούμε λοιπόν Αγαπητοί Φόκια Μονάχους, σου στέλνω αυτό το μήνυμα για να... Τι ήθελε να ζητήσει? Πολύ σωστά παιδάκια μου! Να κανονίσουμε κάποια στιγμή να βρεθούμε σε ένα νησί των σποράδων. Μάλλον θέλει να τα συναντήσει από κοντά, να μάθει και το λεξιλόγιο που έλεγε το πρώτο πρωτοκείμενο. Πες μου πότε σε ευολεύει και πού θέλεις να βρεθούμε. Στην τελευταία σειρά τι θα βάλω, αφού είπα το λόγο. Εντάξει, σάκουσα, Νίκο. Ναι, θα βάλουμε το όνομα, όχι το δικό μας, γιατί τώρα του στέλνει χαρά. Θα βάλουμε λοιπόν Χαρά Γεωργίου, να ξέρει η Φόκια Μονάχους ποιος της μιλάει. Με ποιό θα συναντηθεί δηλαδή. Προχωράμε τώρα στο βιβλίο μαθητή πάλι. Θέλω να αλλάξουμε πάλι το βιβλίο και να πάμε στη σελίδα 73. Εδώ θα δούμε πάλι γράμμα. Πάμε μπροσπίσιο. Γράμμα, mail. Θα δούμε ένα γράμμα που έχει γράψει ο Φίλιππος στο φίλο του Λουκά. Ο Φίλιππος βρίσκεται πλέον στη Γαλλία και γράφει τώρα στο Λουκά το φίλο του από την Ελλάδα. Για να του πει πώς περνάει. Για πάμε να το διαβάσουμε. Γεια σου Λουκά. Σε έχω επιθυμίσει πολύ και σκέφτηκα να σου γράψω πώς τα περνάω εδώ. Εκείνο που μου έκανε εντύπωση όταν έφτασα ήταν οι κυλιόμενες σκάλες στο μετρό. Είναι πελόριες και οι άνθρωποι που μπαίνουν βγαίνουν στο μετρό είναι πάντα βιαστικοί. Το σχολείο μου είναι ένα στενό μακροκτήριο με γαλαζοπράσινες κουρτίνες. Ο δάσκαλός μας είναι ένας ψηλόλυγνος κύριος με κρυζογάλανα μάτια. Μας έχει μάθει να χρησιμοποιούμε το ίντερνετ και να γράφουμε στο κομπιούτερ. Και πολύ γυμναστική. Παίζω μπάσκετ και έχω μάθει να κάνω πατινά στον πάγο. Το μόνο που δεν μου αρέσει είναι ότι σχεδόν κάθε μέρα γράφουμε τεστ. Πω πω το κακόμυρο! Κάνει πολύ κρύο εδώ και συχνά πέφτει ένα παγωμένο χιονόβροχο. Φορώ πάντα ένα χοντρό μπουφάν. Τα Σαββατοκύριακα πηγαίνουμε σε ένα λούνα παρ κοντά στο σπίτι μας. Α, ξέχασα να σου πω ότι τρώω και πολλά κουρασάν. Εσύ τι κάνεις? Γράψε μου τα νέα σου! Σε φιλώ, Φίλιππος! Αυτά ήταν τα νέα του Φίλιππου. Θέλω να δώσετε λίγο βάση τώρα, να δούμε κάποιες λεξούλες. Δεν θα αναλύσουμε το κείμελο, έχουμε δει πολλά γράμματα. Και έχετε φτιάξει και τα δικά σας. Αλλά θέλω να δούμε τις λεξούλες, τις μαύρες. Τις έχω γράψει κι εγώ δίπλα, να τις βλέπετε πιο καθαρά. Για παρατηρήστε λίγο πώς τελειώνουν αυτές οι λεξούλες. Για να ακούσω όλοι μαζί. Δυνατά! Μπράβο, παιδιά! Τελειώνουν σχεδόν όλες σε σύμφωνο. Όλες εκτός από το μετρό. Όλες οι υπόλοιποι τελειώνουν σε σύμφωνο. Και για να σας πω, μπορεί κάποιος να μου βρει το πληθυντικό στη λέξη ίντερνετ. Καθόλου χέρια δεν βλέπω. Φυσικά, αφού δεν υπάρχει πληθυντικός. Γιατί δεν υπάρχει πληθυντικός, για να το δούμε. Αυτές οι λέξεις δεν είναι ελληνικές, τις έχουμε δανειστεί. Έχονται δάνεια από άλλες λέξεις, από άλλες γλώσσες, από άλλες χώρες. Γι' αυτό και δεν μπορούμε να τις κλείνουμε. Δεν έχουμε την ίδια γραμματική με τις υπόλοιπες χώρες. Μάλιστα εδώ βλέπετε ποιες είναι γαλλικές και ποιες αγγλικές. Έχουμε δανειστεί και από άλλες γλώσσες. Οι συγκεκριμένες είναι από τα αγγλικά και τα γαλλικά. Κάποιες όμως λέξεις, παρότι δεν κλείνονται, υπάρχουν συνώνυμε στα ελληνικά. Όπως είναι το ίντερνετ, στα ελληνικά θα το πούμε διαδίκτυο. Το μπάσκετ, μπορούμε να το πούμε αλλιώς στα ελληνικά καλαθοσφαίριση. Και το κομπιούτερ, πώς το λέμε, όπου το χρησιμοποιείτε όλοι τόσο καλά. Πολύ σωστά, θα το πούμε ηλεκτρονικό υπολογιστή με δύο λεξούλες εμείς. Επιστρέφουμε τώρα στο κείμενο να δούμε τις λεξούλες με το άλλο χρωματάκι, με το κόκκινο. Και να τις παρατηρήσουμε πάλι τι ομοιότητες και τι διαφορές έχουμε. Λοιπόν, για πείτε μου τι βλέπετε. Γεια, έλα Ειρηνή! Μπράβο αγάπη μου! Βλέπουμε ότι σε όλες υπάρχει αυτό το ο μικρόν στη μέση. Είναι κοινό χαρακτηριστικό σε όλες, γιατί λέτε να είναι εκεί. Και ποια είναι η διαφορά, κάτι άλλο, κάτι άλλο βλέπω κοινό. Ποιος θα μου το πει, έλα μανόλη μου, πες μου. Μπράβο, είναι εκεί δύο λέξεις οι οποίες ενώνονται με αυτό το ο στη μέση. Πάμε να το δούμε λίγο εδώ. Αυτές οι λεξούλες, όταν παίρνω μάλλον δύο λεξούλες και τις ενώνω, φτιάχνω μια σύνθετη λέξη. Για να τις ενώσω πρέπει κάπως να ακούγεται. Για σκεφτείτε πώς θα το λέγαμε το μπεν βγαίνουν αλλιώς. Μπεν βγαίνουν, δεν θα ακουγότανε καλά. Γι' αυτό χρειαζόμαστε στη μέση να βάλουμε αυτό το ο μικρόν. Γι' αυτό μας χρησιμεύει να ακούγεται πιο όμορφα. Τώρα αυτές τις λεξούλες που βρήκαμε στο κείμενο, θα πάμε στη σελίδα 74 να τις σπάσουμε στα δύο κομμάτια τους. Όπως μας δείχνει στην πρώτη, το μπεν βγαίνουν δηλαδή, είναι η λέξη μπένουν και βγαίνουν. Και το ένωσα να το λέω σε μία λεξούλα για συντομία. Το στενόμακρο, πώς θα το πούμε Παππί? Μπράβο! Είναι το στενό και το μακρύ. Και τα δύο μαζί, και στενό και μακρύ. Το γαλαζοπράσινες, έλα Φώτη μου, για πες μου. Είναι γαλάζιες και πράσινες. Πολύ σωστά! Το επόμενο λέει ψηλόλυγνος. Αυτό από πού βγαίνει και τι? Μπράβο σου! Είναι ψηλός και λυγνός. Και επειδή είσαστε τόσο αστέρια, δεν θα τη συνεχίσουμε την άσκηση. Τα υπόλοιπα μόνοι σας. Είμαι σίγουρη ότι τα ξέρετε ήδη. Θα πάμε όμως πάρα πολύ γρήγορα να δούμε την άσκηση 6 στο Δετράδιο Εργασιών, σελίδα 23. Εδώ θα φτιάξουμε δικές μας σύνθετες. Θα κάνουμε τώρα το ανάποδο. Αντί να τα σπάμε, τα ενώνουμε. Μας έχει δώσει ήδη το ανοίγω και το κλείνω και έφτιαξε το ανοιγωκλίνω. Με το ανάβω, ποιο λέτε τι θα πήγαινε? Σωστά, το ανάποδο του, το σβήνω. Και θα πάρουμε ανάβω-σβήνω. Προσέξτε αυτό το ο στη μέση. Με την ντομάτα τι θα πήγαινε, το άσπρος? Μπα δεν νομίζω, μάλλον το αγγούρι. Και θα πάρουμε αγγούρο ντομάτα. Το επόμενο είναι άσπρος. Με το άσπρο τι ταιριάζει? Πάλι το ανάποδο του, πολύ σωστά, το μαύρος. Και θα πάρουμε τη λέξη άσπρο-μαύρος. Με το χοντρός τι θα ταιριάζεται, το κοντός, το ξινός ή το γλυκός? Το κοντός. Και θα πάρουμε τη λέξη κοντοχοντρός. Και τέλος τι μας έχει μείνει, το γλυκός με το ξινός. Κάλλα δύο αντίθετα. Ποια λεξούλα θα πει? Γλυκόξινος. Μπράβο σας αστέρια μου! Κανάτε φανταστική δουλειά σήμερα. Βγάλαμε πόσα κείμενα και πόσες ασκήσεις. Τώρα θα σας αφήσω να ολοκληρώσετε τις άλλες ασκήσεις που αφήσαμε. Γρήγορα γρήγορα για να πάτε να παίξετε. Γεια σας, καλή συνέχεια από μένα! |