: [♪ Μουσική diffusion music safe and sound. Αυτό που κάνω, δηλαδή, είναι να χρησιμοποιώ άρεστα το μάρκετινγκ και την επικοινωνία για να κάνουμε πραγματάκια. Συνήθως κάνουμε δύσκολα πραγματάκια όπως, για παράδειγμα, το να αλλάξουμε την κοινηγνόμη. Αυτό που κάνω, δηλαδή, είναι να χρησιμοποιώ άρεστα το μάρκετινγκ και την επικοινωνία για να κάνω πραγματάκια. Συνήθως κάνουμε δύσκολα πραγματάκια όπως, για παράδειγμα, το να αλλάξουμε την κοινηγνόμη. Να λανσάρουμε ένα προϊόν, να σας κάνουμε να κοιτάτε αλλού από εκεί που πρέπει όταν υπάρχει ένα σκάνδαλο. Ή απλούστατα να εκμεταλλευόμαστε κάποια χαρακτηριστικά που γνωρίζουμε για εσάς, προκειμένου να κάνουμε άρεστο μάρκετινγκ και διαφημίσεις. Αυτό ακριβώς είναι η δουλειά του μάρκετινγκ και της διαφήμισης γενικότερα. Τότε η μόνη μου στρατηγική ήταν να κάνω πραγματάκια. Τώρα η στρατηγική μας παραμένει ίδια, πρέπει να στεκόμαστε. Πρέπει να διατηρούμε την εικόνα μας. Πάμε να δούμε ακριβώς ποιο είναι το νόημα αυτής της εικόνας και θα ξεκινήσω από κάτι που θα σας ακουστεί κάπως. Ξέρω ποιοι είστε. Ξέρω πολλά πράγματα για εσάς. Ξέρω, για παράδειγμα, τα δημογραφικά σας χαρακτηριστικά. Ξέρω κάποια ψυχογραφικά χαρακτηριστικά. Ξέρω ποιοι είστε. Ξέρω κάποια ψυχογραφικά χαρακτηριστικά, όπως και κάποια συμπεριφορές σας. Ξέρω πράγματα τα οποία δεν μου τα έχετε δώσει ποτέ, αλλά εγώ τα γνωρίζω. Και πώς τα γνωρίζω αυτά. Πάμε να σας κάνω λίγο μια αναδρομή για να καταλάβετε τι θέλω να σας πω. Στο παρελθόν που εγώ υπήρχα τότε, πολλά χρόνια πίσω, περίπου 20 χρόνια πίσω, όταν θέλαμε να κάνουμε μάρκετινγκ και διαφήμιση και επικοινωνία, όπως ξέρετε πηγαίναμε σε περιοδικά, σε διάφορες εφημερίδες ή κάναμε αφήσες. Και τότε ο μόνος τρόπος που είχαμε για να στοχεύσουμε τον καταναλωτή μας και να πω εδώ ότι οι καταναλωτές είμαστε όλοι μας, έτσι, ήταν να γνωρίζαμε τη γιογραφία στην οποία βρίσκεται και γνωρίζαμε και κάποια υποθετικά δημογραφικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, ότι αυτό το κανάλι το παρακολουθούν κυρίως άντρες, γυναίκες 25-34, οι οποίοι μένουν στην Αθήνα ή αυτό το περιοδικό όταν παρακολουθούν συνήθως γυναίκες, οι οποίοι είναι 18-24. Και το διαβάζουν τόσες, το αγοράζουν τόσες, κάποιες το μοιράζονται και με τις φίλους τους. Αυτά ήταν αυτά που ξέραμε τότε. Και αυτά πως τα ξέραμε τότε, τα ξέραμε γιατί μας τα δίναν τα ίδια τα μέσα. Δηλαδή, πηγαίναμε σε ένα κανάλι, πηγαίναμε σε μια εφημερίδα, πηγαίναμε σε ένα περιοδικό, μας λέγανε αυτοί τα χαρακτηριστικά του κοινού τους και εμείς τους πληρώνομε για να κάνουμε διαφήμιση. Καταλαβαίνετε ότι αυτό ήταν περιορισμένο. Δεν είχαμε τα ψυχογραφικά και τις συμπεριφορές. Και αυτά που βλέπετε τα δέσα είναι και τα βασικά χαρακτηριστικά τα οποία θέλουμε να στοχεύουμε σε ένα κοινό. Όπως σας είπα, ξέρω ποιοι είστε. Και ο λόγος που το ξέρω αυτό είναι γιατί έχουμε πλέον στη διάθεσή μας τεχνολογία και μου δίνετε εσείς τη δυνατότητα να ξέρω πάρα πολλά δικά σας χαρακτηριστικά προκειμένου να εφαρμόσω marketing και επικοινωνία πάνω σε αυτά τα χαρακτηριστικά. Μέχρι που την εποχή, το 2005, ήρθαν τα πρώτα social media. Για όσους παλιότερος θυμάστε, είχαμε το Geocities, αργότερα είχαμε το Hi5, πώς το θυμούνται αυτό, είχαμε το MySpace που όλοι θέλαμε να έχουμε προφίλ, μετά ήρθε το LinkedIn και βέβαια αργότερα, 2005, με 2007, βασιλιάς στον Μπάντον, το Facebook. Και ξέρετε ότι στο Facebook δίνουμε πάρα πολλά χαρακτηριστικά, όπως, για παράδειγμα, λέμε την ηλικία μας, λέμε την πόλη μας, μερικές φορές αν κάναμε παιδί, άλλες φορές αν μόλις χωρίσαμε ή είμαστε in complicated relationship, long distance και το καθεξής, αν αγοράσαμε αυτοκίνητο. Το Facebook όμως, όπως και τα υπόλοιπα social media, ξέρει πολλά περισσότερα χαρακτηριστικά για μας, και πού τα ξέρει αυτά, τα ξέρει γιατί βλέπει τι like κάνουμε, πού δίνουμε καρδούλες και πού θυμώνουμε, ποια βίντεο παρακολουθούμε στο news feed μας, ακόμη και αν δεν πατήσουμε το play και παίζουν στο news feed, αλλά εμείς καθόμαστε εκεί και τα παρακολουθούμε, ποιες εικόνες παρακολουθούμε, ποια pages χαζεύουμε, ακόμη και αν ποτέ δεν τους κάναμε like. Βλέπουν τι ψάχνουμε, βλέπουμε γενικότερα τη συμπεριφορά μας, βλέπουν τα τάσεις μας και βλέπουν και άλλα πράγματα, όπως για παράδειγμα ότι ταξιδεύουμε, ότι χρησιμοποιούμε το κινητό μας, ότι έχουμε ένα Android, ότι αυτή τη στιγμή είμαστε στα χανιά και αύριο πετάμε. Τα ξέρει όλα αυτά, τα ξέρει γιατί εμείς τα κάνουμε και τα δίνουμε και ο θελός, όταν κάναμε την πρώτη μας προσπάθεια να φτιάξουμε προφίλ, αποδεχθήκαμε τους όρους χρήσεις που δεν διαβάζει συνήθως κανείς. Και αυτά τα χαρακτηριστικά είναι διαθέσιμα σε όλους μας και σε εσάς για να μπορούμε να τα στοχεύουμε και να κάνουμε διαφημίσεις. Με λίγα λόγια μπορώ να στοχεύσω όλα αυτά τα τρελά πράγματα τα οποία εσείς κάνετε. Και όταν λέω όλα, ναι και εκείνο το καμένο like, εκείνη τη νύχτα στο μπρόιντ σας, την ώρα που ακούγονται καλά και πίνατε κοκτεϊλάρες, ακόμα και αυτό. Ξέρω τη διάθεσή σας, μπορώ βάσει αυτών των χαρακτηριστικών να σας στοχεύσω. Ξέρω αν χαζεύετε μωράκια ή κουταβάκια. Ξέρω ποιο αυτοκίνητο ποθείτε, αγοράσετε και βέβαια και από πού το αγοράζετε. Όλα αυτά κατανοείται ότι μας δίνουν μια δύναμη παραπάνω που δεν είχαμε στα παραδοσιακά media. Και αυτή η δύναμη λέγεται ότι έχουμε τη δυνατότητα να στοχεύσουμε πλέον ψυχογραφικά, χαρακτηριστικά και βέβαια συμπεριφορές. Ή τάσεις, όπως λέμε εμείς. Για σκεφτείτε το λίγο. Μπορώ να ξέρω τι πιθανή συμπεριφορά θα έχετε σε κάποια συγκεκριμένη περίπτωση και να τη στοχεύσω. Και αναφέρομαι σε κάτι περισσότερο από το έχετε γενέθλια ή γουστάρετε συγκεκριμένο είδος αυτοκίνητου ή πίνετε συγκεκριμένο ποτό. Αναφέρομαι σε πράγματα που είναι πιθανώς να κάνετε. Άρα πλέον μπορούμε να στοχεύσουμε τα πάντα. Άρα λοιπόν έχουμε τη δύναμη και τη δυνατότητα να έχουμε πρόσβαση σε στοιχεία και να τα στοχεύσουμε για κάθε είδους διαφορετικό buyer-person, όπως λέμε εμείς. Παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι ψάχνουμε τα χαρακτηριστικά μιας γυναίκας 25-34 που ζει στην Αμερική. Σύμφωνα λοιπόν με το Facebook και σύμφωνα με αυτά που δίνει η μέση Αμερικάνα στο Facebook, να σας πω ότι η μέση Αμερικάνα 25-34 είναι σε σχέση και θέλει παιδιά. Έχει τελειώσει το κολέγιο. Συνήθως δουλεύει πωλήτρια. Το 6% μιλάει ισπανικά. Οι περισσότερες από αυτές μένουν στη Νέα Υόρκη. Αγοράζουν προϊόντα από τα Disney stores και από τα H&M. Γουστάρουν τα επιπλαϊκέα και τα καλλιτικά σεφορά. Βλέπουν το The Bad Girls TV Show. Τους επεριάζει ο κομικός Joe Santagato για όσους το ξέρετε. Τρώνε στα ciplot. Τα ciplot δεν είναι και τόσο bad girls. Το μόνο bad που έχουν τα ciplot είναι οι καυθαρές πιπεριές. Και δεν βλέπουν πλέον τηλεόραση αλλά βλέπουν Netflix. Και σας είπα τώρα κάποια πολύ πρόχαιρα χαρακτηριστικά. Υπάρχουν πάνω από 500 διαφορετικά χαρακτηριστικά για την κάθε γυναίκα στην Αμερική. Και σας έδειξα μόνο ένα παράδειγμα. Άμα πάμε τώρα στην ίδια γυναίκα στην Ελλάδα. 25-34 πάλι για να τη συγκρίνουμε. Είναι παντρεμένες. Προτιμούν Mac καλλιτικά. Διαβάζουν το Macarena page. Χρησιμοποιούν Android κινητά αλλά δεν ξέρουν να κάνουν backup. Χαζεύουν τη σελίδα Queen Bridal. Αγοράζουν προϊόντα κυρίως από το e-shop Outfit. Επισκέπτονται το Talaros Cosmetics και ένα σωρό άλλα χαρακτηριστικά. Και μήπως θα θέλατε τώρα να φύγουμε λίγο από τη Γενική Ελληνίδα 25-34 και να πάμε στην Κρητικιά. Έχω πάρει τη μέση 25-34 στην Κρήτη. Στην Κρήτη γενικότερα. Και να σας πω ότι προσέξτε τώρα εδώ τι γίνεται. Το 49% δηλώνει παντρεμένοι. Το 78% χρησιμοποιεί Android κινητά. Το 43% μένει στο Ιράκλιο, ένα 20% μένει στα Χανιά. Επισκέπτονται το Gloss Nail & Spa Makeup Bar. Χαζεύουν και αυτές νηφικά από το Kali Wedding Atelier. Πίνουν καφέ στο Chas Yenta και τρώνε φαγητό στο Peskesi. Ακούνε το τοπικό Love Radio. Ενημερώνονται από το Zarp, από το Crete TV και από τα Χανιώτικα Νέα. Και διασκεδάζουν στο ρεθαιμνιώτικο Καρναβάλι. Τι φαντάζει με το ρεθαιμνιώτικο Καρναβάλι, κορίτσια. 25-34. Φαντάζεστε τώρα εδώ ότι αν επιλέξουμε τους αντίστοιχους άντρες, 25-34, αλλάζουν τα χαρακτηριστικά. Αν αλλάξουμε τις ηλικίες και πάμε στα 18-24, αλλάζουν τα χαρακτηριστικά. Όσοι ψάχνεται γυναίκες ανίπαδες, το 51% τρώει στο Peskesi και είναι στη Χασιέντα, απλώς το λέω. Κριτικές. Ξέρω ποιοι είστε και ξέρω και τι κάνατε. Σας θυμίζω ότι όλα αυτά τα χαρακτηριστικά τα έχουμε όλοι διαθέσιμε και μπορούμε να τα στοχεύσουμε. Άρα μπορούμε να κάνουμε διαφημίσεις βάσει αυτών των χαρακτηριστικών σ' αυτούς που σας είπα και ναι αν αναρωτιέστε είναι νόμιμο. Θυμίζω όλα αυτά τα έχουμε δώσει εμείς με τη συγκατάθεση μας στα social media. Εμείς τα κάνουμε αυτά. Δεν υπάρχει GDPR εδώ. Δεν ξέρω τα προσωπικά σας όνομα. Δεν είναι το μόνο που δεν ξέρω. Ξέρω όμως ότι υπάρχουν αυτές οι κατηγορίες ανθρώπων και μπορώ να τους στοχεύσω. Άρα είναι νόμιμο για όσους αναρωτιούνται. Προσέξτε πότε τα πράγματα σοβαρέψαν. Όταν ήρθε στο προσκήνιο η Cambridge Analytica. Σας θυμίζω ότι η Cambridge Analytica ήταν μια εταιρεία η οποία προκάλεσε το μεγαλύτερο σκάνδαλο επειξεχασίας προσωπικών δεδομένων παγκοσμίως στη σύγχρονη εποχή. Άρα το Facebook έχε φάει ένα τρελό πρόστιμο κάποια δισεκατομμύρια λόγο της Cambridge Analytica γιατί δεν την έλεγξε εγκέρος. Τι έκανε η Cambridge Analytica. Εκμεταλλεύτηκε πολλών ειδών διαφορετικά data αλλά πώς. Πήρε αυτά που σας είπα που τα έχουμε όλοι και είναι δωρεάν είναι μέσα στο Facebook τα δίνουν όλους. Δεν τα δίνουν τα ίδια τον data. Μας αφήνουν να τα δούμε και να τα στοχεύσουμε. Αλλά τι έκανε. Άρχισε να τρέχει αυτά τα αθώα quiz που όλοι απαντάμε. Τι σκυλάκι θα ήσουνα. Ποιος ήρωας του Game of Thrones εκφράζει. Αν ήσουν παπούτσι τι θα ήσουνα. Ποιος τραγουδιακούς. Ποιος καλλιτέχνης μοιάζει μαζί σου. Με ποιον celebrity μοιάζει. Τα έχετε παίξει όλα αυτά. Ναι. Και βέβαια και κάποια πολύ σοβαρότερα όπως για παράδειγμα IQ tests, ψυχογραφικά tests. Ερωτήσεις απαντήσεις τι θα έκανες αν και αυτοί τι έκαναν με αυτή τη διαδικασία. Άφεραν να φακελώσουν 80 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως σε αυτά τα quiz. Τα 76 εκατομμύρια ήταν μόνο στην Αμερική. Και αυτά τα χαρακτηριστικά τα συνέδεσαν με τα άλλα χαρακτηριστικά και έτσι έφτιαξαν τους λεγόμενους buyer personas. Είχαν εφτιάξει δηλαδή διαφορετικά προφύλλα Αμερικανών. Ήξανε για τον καθένα τα ψυχογραφικά του και τις ενδόμηχες συμπεριφορές στις οποίες πρέπει να απευθυνεθούμε προκειμένου να κάνουμε να κάνει κάτι και μαντέψτε τι είχε κάνει και έμπληξε αναλύτικα, επηρέασε από δεδομένα πιά. Όπως επίσης επηρέασε και το Brexit παρότι δεν το αποδέχτηκε ποτέ. Αλλά καταδικάστηκε γι' αυτό και έκλεισε η εταιρεία. Με τη χρήση δηλαδή των χαρακτηριστικών αυτών και το συνδυασμό με τα ψυχογραφικά από τα quiz κατάφερε και έμπληξε αναλύτικα να επηρεάσει την κοινή γνώμη σε σημείο να ανεβάζουμε και να κατεβάζουμε κυβερνήσεις. Άρα λοιπόν όταν ξέρουμε τέτοια χαρακτηριστικά μπορούμε να σας επηρεάσουμε να ψηφίσετε τον έναν ή τον άλλον από τους δύο γλυκούλιδες εδώ γιατί βλέπουμε εκ των πρωταίρων που κλείνει η συμπεριφορά, η τάση, η άποψη, η γνώση σας και κάποια άλλα χαρακτηριστικά τα οποία μπορούμε σιγά σιγά να χτίσουμε. Έτσι λοιπόν έχουμε τη δύναμη άμα θέλουμε να σας επηρεάσουμε να πάτε να αγοράσετε ένα από αυτά τα δύο αυτοκίνητα γιατί σας βλέπουμε αν λατρεύετε τα SUV, τα Coupe ακόμη και πιο συγκεκριμένο μπραντ. Μπορώ για παράδειγμα εγώ σε αυτά τα χαρακτηριστικά να αποδείξω όλους τους άντρες που είναι 25-34 στο Ηράκλειο ή στα Χανιά και οδηγούν Audi γιατί θέλω να τους διαφημίσω το Volvo. Μπορώ να το κάνω αυτό. Άρα λοιπόν αν έχουμε αυτή τη δύναμη καταλαβαίνετε ότι αυτό το πράγμα είναι σημαντικό. Αλλάζει ο τρόπος που κάνουμε διαφήμιση και marketing και μέχρι στιγμής όλα καλά. Άρα λοιπόν θέλω να σας θυμίσω για άλλο ενδιαφέρον ότι ξέρω ποιείστε και τι θα κάνετε. Πάμε τώρα να το κάνουμε χειρότερο και τρομακτικό. Για φανταστείτε να προσθέσουμε τα fake news. Δεδομένου ότι ξέρω τα χαρακτηριστικά σας αρχίζω να δημιουργώ ψεύτικο περιεχόμενο ή πειραγμένο περιεχόμενο που σας πασάρω στα social media. Ξέρω με λίγα λόγια, ειδικά αν το προθήσω σε εσάς συγκεκριμένα και στον καθένα ξεχωριστά κάτι διαφορετικό ότι εσείς με το που θα το δείτε αυτό θα το καταναλώσετε και θα το μοιραστείτε πάρα πολύ εύκολα με τους φίλους σας. Άρα θα επηρεάσετε κι άλλους. Αρχίζει να γίνεται λίγο πιο σοβαρό τώρα αυτό. Αρχίζει να γίνεται λίγο πιο σοβαρό. Δεν ήμαστε να έχουμε πατήσει και έχουμε μοιραστεί κατά καιρούς σοκαριστικό, αστείο ή τρομακτικό fake περιεχόμενο. Και τώρα θα το κάνω ακόμα πιο τρομακτικό. Φανταστείτε ότι αυτό το περιεχόμενο πρώτοι το μοιράζονται άλλοι φίλοι σας στα social media τους οποίους εσείς δεν πιστεύεστε προσωπικά, οι οποίοι είναι ψεύτικοι. Είναι άνθρωποι όπως αυτοί που δεν υπάρχουν, τους έχει φτιάξει ένας υπολογιστής. Έχουν ενέργεια κανονική και εσείς τους ακολουθείτε. Και τώρα θα το κάνω ακόμα πιο τρομακτικό. Φανταστείτε ότι βλέπετε αληθινούς ανθρώπους σε βίντεο να σας μιλούν για αυτό το περιεχόμενο και να σας καθοδημούν και να σας λένε πράγματα που δεν έγιναν ποτέ όπως αυτό που θα δείτε τώρα. Ο Jeremy λέει να ψηφίσεις τον Boris, ο Boris λέει να ψηφίσεις τον Jeremy, αυτό δεν θα συνέβαινε ποτέ. Είναι πραγματικό βίντεο και λέγεται Deep Fake. Έχουμε πάρει με artificial intelligence δηλαδή και έχουμε δημιουργήσει ανθρώπους που υπάρχουν πραγματικά οι οποίοι εμφανίζονται σε βίντεο να λένε και να κάνουν πράγματα που δεν τα έχουν πει ποτέ. Και τέτοια έχουν γίνει πάρα πολλά. Μάλιστα να σας πω ότι η ίδια η Google έχει δημιουργήσει εδώ ένα σωρό ψεύτικα τέτοια βίντεο προκειμένου να μας εκπαιδεύσει να μαθαίνουμε πώς να αναγνωρίζουμε και να δημιουργούμε ψεύτικα βίντεο. Φανταστείτε ότι αυτά έχουν τέτοια δύναμη στο ίντερνετ που στην Καμπών στην Αφρική ο ηγέτης της κυβέρνησης δεν εμφανίστηκε γιατί ήταν άρρωστος για λίγο καιρό και έβγαλε κάποια στιγμή ένα βίντεο το οποίο έλεγε είμαι καλά παιδιά, όλα καλά αλλά η εντυπωλίτευση είπε ότι είναι deep fake και έγινε πραξικόπμα και έριξαν την κυβέρνηση λόγω ενός deep fake βίντεο. Φανταστείτε τι δύναμη έχουν λοιπόν τα βίντεο εάν τα συνδυάσουμε με την επικοινωνία. Για αρχίστε να σκέφτεστε τι θα γινόταν αν τα βλέπετε εσείς αυτά. Και τώρα βέβαια να ρωτιέστε εμείς τι θα κάνουμε γι' αυτό μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε. Ναι, τεχνολογία, τα social networks να αναγνωρίζουν μόνο τους αυτό το περιεχόμενο και να κάνουν ήδη το Facebook για παράδειγμα με τα ψεύτικα νέα και να μας ενημερώνουν ότι αυτό που βλέπεις μάλλον είναι fake και κάπου υπάρχει το αληθινό. Θες να δεις την αληθινή εκδοχή ή δεν υπάρχει καθόλου αληθινή εκδοχή και βέβαια παιδιά που είναι το πολύ δύσκολο. Δηλαδή να βάλουμε τα παιδιά μας να μάθουν την τεχνολογία για να αναγνωρίζουν τέτοια πράγματα. Θα μου πείτε ποιο είναι το νόημα όλων αυτών, γιατί πρέπει να το κάνουμε αυτό, γιατί πρέπει να ασχοληθούμε. Να σας πω ότι το νόημα είναι ότι η τεχνολογία είναι εδώ και θα υπάρχει. Το νόημα είναι ότι αν χρησιμοποιηθεί μαζί με την επικοινωνία μπορεί να κάνει πολύ καλό αλλά μπορεί να κάνει και πολύ κακό γιατί φανταστείτε ότι είναι ένα όπλο. Γιατί να πολεμήσεις όταν μπορείς να βάλεις τους άλλους να πολεμούν για σένα. Γιατί να πρέπει να κατακτήσεις έναν λαό όταν μπορείς να του αλλάξεις την άποψη για κάτι και να τον βάλεις να κατακτήσει αυτός για εσένα κάτι και να στο φέρει στο πιάτο. Θέλω να θυμάστε επειδή θα το ζήσουμε όλοι ότι αυτό το πράγμα είναι το απόλυτο όπλο μαζικής καταστροφής του μέλλοντος ή του παρόντος σε περίπτωση που συνδυαστεί λάθος και εμείς δεν εκπαιδεύσουμε το μυαλό μας να το αναγνωρίσουμε. Σας ευχαριστώ πολύ. |