02 Ανάπτυξη Νέων Ψηφιακών Υπηρεσιών Βιβλιοθήκης /

: Θα σας παρουσιάσουμε τις νέες υπηρεσίες που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της ψηφιακής σύγκλησης της Βιβλιοθήκης και λίγο την ιστορία της διαδικασίας. Καταρχήν να πούμε λίγο για την κατάσταση. Έχουμε 18.000-19.000 προπτυχιακούς, 17.000 μεταπτυχιακούς φοιτητές, οι οποίοι είναι διασκορπισμένοι σε όλη την...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Είδος:Προωθητικές δράσεις
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Εξ Αποστάσεως Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΕΑΠ 2017
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=VTzwAWZDBsA&list=PLyzRyKCQI9E2vH9Aa3KnIdKYhNTGGflWw
Απομαγνητοφώνηση
: Θα σας παρουσιάσουμε τις νέες υπηρεσίες που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της ψηφιακής σύγκλησης της Βιβλιοθήκης και λίγο την ιστορία της διαδικασίας. Καταρχήν να πούμε λίγο για την κατάσταση. Έχουμε 18.000-19.000 προπτυχιακούς, 17.000 μεταπτυχιακούς φοιτητές, οι οποίοι είναι διασκορπισμένοι σε όλη την Ελλάδα. Στην Ελλάδα βλέπετε κάποια στατιστικά, εδώ πέρα έχουμε 56% των φοιτητών μας να βρίσκονται στην Αθήνα, ένα 10% στη Θεσσαλονίκη, 60% στην Πάτρα και ένα 18% στο υπόλοιπο της Ελλάδας. Οι στόχοι μας ήταν να αναβαθμίσουμε την ποιότητα των υπηρεσιών μας προς φοιτητές. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να επιλύσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές και δυσχαιρένουν την πρόσβασή τους στις ηλεκτρονικές πηγές ή γενικότερα στην εκπαιδευτική τους διαδικασία, να υποστηρίξουμε το ακαδημαϊκό έργο και σαν υπηρεσίες θα πρέπει να προσελκύσουμε και άλλους χρήστες, ενώ θέλουμε να καλλιεργήσουμε και μια εκπαιδευτική συνείδηση προς φοιτητές. Οι ιδιαιτερότες όπως προαναφερθήκαν που υπάρχουν είναι ότι οι φοιτητές μας είναι εξ αποστάσεως, δηλαδή δεν έχουμε το πλεονέκτημα που έχουν τα άλλα πανεπιστήμια που οι φοιτητές βρίσκονται πίτω πείο στο χώρο και μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του πανεπιστήμιου και επίσης η πλειονότητα νομίζω των φοιτητών μας είναι εργαζόμενοι, που σημαίνει ότι ο χρόνος τους κυρίως είναι περιορισμένος μάλλον να πούμε. Αυτά σημαίνουν ότι η πρόσβαση που δίνουμε στους φοιτητές, κυρίως στους φοιτητές, θα πρέπει να είναι απλή, εύκολη, εύχρηστη, ενστικτόδης, δηλαδή να είναι μέσα στη φυσιολογική διαδικασία της αναζήτησης της συμπεριφοράς του ανθρώπου, η αναζήτηση της πληροφορίας, να μπορούν δηλαδή οι άνθρωποι να κάνουν τη δουλειά τους με ένα φυσικό τρόπο χωρίς να πρέπει να σκεφτούν πώς θα κάνουν αυτό, πώς θα κάνουν εκείνο, να είναι ανθρωποκεντρικοί, δηλαδή σκοπός μας είναι ο άνθρωπος να μπαίνει μπροστά και να σκέφτεται ο ίδιος τι θέλω να κάνω, τι πρέπει να κάνω, πού θα το βρω αυτό και όχι πώς θα το κάνω, δηλαδή να μην τους αφαιρέσουμε, το να πρέπει να ασχοληθούν με τις τεχνικές λεπτομέρειες του έργου τους, να επικεντρωθούν στην ουσία του έργου τους και επίσης πολυκαναλική γιατί ένας φοιτητής ας πούμε για παράδειγμα μπορεί να έχει πρόσβαση από τον υπολογιστή του συνήθως είτε στη δουλειά είτε στο σπίτι αλλά μπορεί να κάνει και χρήση των υπηρεσιών από ένα κινητό, από ένα tablet, από τίδήποτε. Εμείς προσπαθούμε να καλύψουμε όλο αυτό το εύρος των τρόπων πρόσβασης για κάθε φοιτητή. Αυτά αποφασίσεις μετά από σκέψη, καταλήξαμε σε κάποιες αρχές που πρέπει να τηρηθούν, το ένα είναι το Keep it simple stupid, το οποίο στην πράξη σημαίνει ότι όσο πιο απλή κάνεις μια διαδικασία για τον χρήστη σου, τόσο πιο καλή είναι γιατί είναι και τόσο ευκολότερα συντηρήσιμη και τόσο πιο πολύ θα μπορέσει να τη δεχτεί και να την εσωματώ στην καθημερινότητά του. Ενώ κάποια δύσκολη διαδικασία θα προσπαθήσει να την αποφύγει στην ανθρώπινη φύση. Επίσης, όλες μας υπηρεσίες ακολουθούν κάποια πρότυπα, το πρώτο από αυτό είναι ότι είναι responsive, δηλαδή όλη η πληροφορία θέλουμε να μπορεί να εμφανίζεται ευπαρουσίαστα, ανεξάρτητα με τον τρόπο που μπαίνει ο κάθε χρήστης να τη χρησιμοποιήσει, είτε από υπολογιστή, laptop, tablet, κινητό. Θα το δούμε και στη συνέχεια. Αυτό στην πραγματικότητα σημαίνει ότι όλες οι σελίδες, για παράδειγμα, που έχουν, αναγνωρίζουν τη συσκευή από την οποία μπαίνει τη χρησιμοποιή ο κάθε χρήστης και παραμετροποιούνται αντίστοιχα, ώστε να του δείξουν την απαραίτητη πληροφορία που μπορούν να χωρέσουν μέσα στην επιφάνεια που έχουν. Οπότε, δηλαδή, σε ένα κινητό που είναι λίγα τα τετραγωνικά εκατοστά, τους δείχνουμε μόνο την πιο σημαντική πληροφορία. Ενώ σε μια οθόνη υπολογιστή που έχουμε πολύ χώρο, μπορούμε και τους βορβαδίζουμε εντός εισαγωγικών με έξτρα πληροφορίες. Επίσης, ακολουθούμε κάποια πρότυπα με σημαντικότερα από αυτά το Web Accessibility Guidelines, το οποίο βάζει έξτρα πληροφορίες μέσα στις σελίδες, ώστε να είναι προσβάσιμες, κυρίως, από αμέα. Δηλαδή, τυφλούς, από άτομα τα οποία δεν μπορούν να έχουν την απλή αλληλεπίδραση που έχουμε στο μυαλό μας όλοι με τους υπολογιστές, και έχουν ανάγκη από έξτρα ειδικές πληροφορίες στον υπολογιστή, ώστε να μπορούν να δουλέψουν την υπερεσία. Επίσης, έχουμε υιοθετήσει και το semantic web, δηλαδή όλες μας υπερεσίες, μάλλον περισσότερες υπερεσίες μας, έχουν και σημασιολογική εννοιολογική σήμανση, που βοηθάει τόσο στην έβρεση τους από άλλες μηχανές αναζήτησης, ας πούμε για την Google, για παράδειγμα. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει αυτή η πληροφορία μέσα στις διάφορες σελίδες και τις διάφορες υπερεσίες. Και θα το δούμε στη συνέχεια αυτό. Οπότε, στο πλαίσιο της ψηφιακής σύγκλησης, σκοπεύαμε να δημιουργήσουμε κάποιες ψηφιακές υποδομές καταρχήν και κάποια εργαλεία με σκοπό την επέκταση των ψηφιακών υπηρεσιών της Βιβλιοθήκης, να βγάλουμε περισσότερες υπερεσίες και καλύτερες υπερεσίες προς τους χρήστες μας, δηλαδή κυρίως προσωπιτητές, να ομογενοποιήσουμε και να ψηφιοποιήσουμε κάποιο εκπαιδευτικό υλικό που υπήρχε στο app και δεν μπορούσε να διατεθεί άμεσα. Και επίσης είχαμε συμμετοχή και στις οριζόδιες δράσεις της ψηφιακής σύγκλησης, όπου μας δώσανε την ευκαιρία να εκμεταλλευτούμε κάποια εργαλεία που αναπτύσσονται συνολικά για όλα τα πανεπιστήμια της Ελλάδας και πλέον τα έχουμε υιοθετήσει και εμείς και θα αρχίσουμε να τα χρησιμοποιούμε άμεσα. Επίσης για την ανάπτυξη υπερεσιών διευκόλησης χρηστών του ΛΕΟ, αναπτύξαμε κάποιες θεματικές πύλες, θα τις αναλύσουμε στη συνέχεια. Δημιουργήσαμε υπερεσίες για MEA, συγκεκριμένα μια υπερεσία screen reader για την οποία είμαστε αρκετά περήφανοι. Θα τη δούμε στη συνέχεια, αλλά η βασική της ιδέα είναι ότι είναι μια σελίδα που κάνει ανάγνωση άλλες σελίδες, οπότε ένας τυφλός χρήστης μπορεί να περιγηθεί και να του διαβάσει αυτή η εφαρμογή σελίδα, οποιαδήποτε σελίδα που θα θέλε ο ίδιος. Και επίσης φτιάξαμε και μια φωνητική πύλη, ένα σύστημα που ένας φοιτητής μπορεί να πάρει τηλέφωνο στη βιβλιοθήκη και να μάθει κάποιες πληροφορίες χωρίς να πρέπει να μιλήσει με κάποιον άνθρωπο, δηλαδή είναι αυτοματοποιημένο διαλεκτικό. Εδώ πέρα βλέπουμε πώς ήταν πριν την ψηφιακή σύγκληση, δεν φαίνεται βέβαια πολύ καλά οι υπερεσίες της βιβλιοθήκης, όπου είχαμε υπερεσίες, μπορούσαμε να τις διαχωρήσουμε σε διαζώσεις, σε βιβλίον διπλωματικών εργασιών, σε εξαποστάσεις όπου είχαμε δανεισμό και διαδανεισμό των βιβλίων προς τους φοιτητές μας. Είχαμε και κάποιες ηλεκτρονικές υπερεσίες, κάποιες θεματικές πύλες και με την ψηφιακή σύγκληση μπορέσαμε και προσθέσαμε ολόκληρο αυτό εδώ πέρα το κμήμα του γραφήματος των υπερεσιών. Αναφορικά θα μιλήσουμε υπάρχει το ακαδημαϊκό αποθετηρίο, υπάρχει μια μηχανή αναζήτησης που θα αντιμπούμε σε λίγο, που δημιουργήθηκαν θεματικές πύλες, οι νέες θεματικές πύλες, καθώς και η συμμετοχή στα δύο έργα της ψηφιακής σύγκλησης. Λοιπόν, για να τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά, αυτό είναι ένας κρίσιος από το απόθεσης, το οποίο είναι το ιδρυματικό μας αποθετήριο. Πλέον λειτουργεί κανονικά, τελειώνει η διοκυμαστική περίοδος κρίσης του, έχει αυτή τη στιγμή το σύνολο των διπλωματικών εργασιών του ιδρύματος, έχει πολύ μεγάλο ποσοστό από το εναλλακτικό διδακτικό υλικό ένα άλλο κομμάτι, μια άλλη κατηγορία υλικού του ΕΑΠ και σκοπεύουμε να ενσωματωθεί μέσα στις διαδικασίες του ΕΑΠ ώστε από εδώ και πέρα να εμπλουτίζεται συνέχεια με οτιδήποτε υλικό είναι πνευματικής παραγωγής του ΕΑΠ από συγγράμματα, papers, οτιδήποτε, να φιλοξενείται να υπάρχει εδώ πέρα με σκοπό τη διατήρηση και τη διάδοσή του στη συνέχεια. Να πούμε κάποια τεχνικά γι'αυτό, είναι υλοποιημένο σε D-Space το σχήμα μεταδεδομένων τα έχει αναπτύξει το IEM, το εργαστήριο εκπαιδευτικής μεθοδολογίας στο νυχθού πανεπιστημίου και είναι το learning object με τα data και όπως προείπα υπάρχει αυτή τη στιγμή διπλωματικές εναλλακτικό διδακτικό υλικό κάποια webcast και πολύ άλλο υλικό. Αξίζει κάποια στιγμή να μπείτε να δείτε τι υλικό υπάρχει. Λοιπόν, περισσότερα για το αποθετηρίο θα σας μιλήσει ο επόμενος συνάδελφος κυρία Μπερδέση πιο αναλυτικά. Τώρα να αρχίσουμε λίγο τις υπηρεσίες. Η πρώτη υπηρεσία είναι η μηχανή αναζήτησης. Θα την βρείτε στο urlsearch.app.gr Αυτό που είχαμε στο μυαλό μας ήταν, ο χρήσις τι κάνει όταν πάει να ψάξει να βρει μια πληροφορία. Μπαίνει στο Google συνήθως. Και γιατί μπαίνει στο Google? Γιατί έχει πρόσβαση παντού και είναι απλή και εύκολη η όλη διαδικασία. Οπότε προσπαθήσαμε να το μιμηθούμε και εμείς αυτή την πρακτική. Και έτσι βλέπετε έχουμε μια πολύ απλή σελίδα στην οποία κάνει αναζήτηση ο χρήσις. Η οποία όμως, σε αντίθεση με τον Google, το οποίο ψάχνει πραγματικά παντού, αυτή η μηχανή αναζήτησης κάνει αναζήτηση μόνο στις εγκεκριμένες πηγές του ιδρύματος. Δηλαδή, αν πάει να ψάξει στο Google ένας φοιτητής θα του φέρει υλικό το οποίο όμως δεν θα μπορεί να έχει πρόσβαση γιατί δεν έχουμε συνδρομές να πάει να το βρει. Ενώ από εδώ πέρα οτιδήποτε του επιστρέψει, οτιδήποτε απάντηση πάρει, ξέρει ότι έχει πρόσβαση να το δει το υλικό. Επίσης ένα καλό της περισσίας αυτής είναι το ότι κάνει σημασιολογική αναζήτηση και κάνει και ταξινόμηση μετά των αποτελεσμάτων. Αυτό το βλέπετε εδώ πέρα που δημιουργούνται κατηγορίες. Αυτό τι σημαίνει στην πράξη, το ότι άμα ας πούμε ένας χρήστης πάει και ψάξει με το γενικό όρο μαθηματικά, μαθηματικά μπορεί να αναφέρεται στην άλγευρα, στη γεωμετρία, στην ανάλυση, είναι πόσοι τομίστο μαθηματικών. Βάσει της σημασιολογικής αναζήτησης που κάνει αυτή η περισσία, θα αναλύσει τα αποτελέσματα και θα τα ομαδοποιήσει, όπως βλέπουμε εδώ πέρα, στις κατηγορίες στις οποίες μπορούν να ομαδοποιηθούν ανάλογα με την αναζήτηση που έχει κάνει. Το οποίο προφανώς είναι μια δυναμική διαδικασία, δεν λειτουργεί εκατό τα εκατό, αλλά λειτουργεί πάνω από, δηλαδή φέρνει καλά αποτελέσματα, απλά αυτό. Και κάποια τεχνικά για τη συγκεκριμένη υπηρεσία είναι η λοπημένη μηχανή αναζήτηση Cάποια τεχνικά για τη συγκεκριμένη υπηρεσία είναι η λοπημένη μηχανή αναζήτηση για παράδειγμα, να κάνει εγκατάσταση εφαρμογών, για να μπορεί να δουλέψει τις υπηρεσίες. Οπότε, έχουμε υλοποιήσει εδώ πέρα, οπότε αυτό σημαίνει στην πράξη, να φτιάξουμε καλύτερη πρόσβαση για τους φοιτητές. Αυτό το υλοποιήσαμε, βάσει 3 διαδικασίων. Το πρώτο είναι το proxy, θα το δούμε στη συνέχεια. Υπάρχει υπηρεσία single sign on, το symboleth, άμα γνωρίζετε. Θα το δούμε στη συνέχεια, απλά το αναφέρω τώρα, καθώς και το screen reader, το οποίο κατά τη γνώμη μας ανήκει στην πρόσβαση, και αναφέρεται στην πρόσβαση των ΑΜΕΑ στην πληροφορία. Λοιπόν, η διαδικασία proxy. Παλιότερα, οι φοιτητές για να μπορούν να έχουν, όπως είναι και στα περισσότερα ιδρύματα στην Ελλάδα τουλάχιστον, για να έχουν πρόσβαση οι φοιτητές, έπρεπε να κάνουν εγκατάσταση μιας εφαρμογής στο OpenVPN συνήθως, δηλαδή να κάνουν μια παραμετροποίηση στον υπολογιστή τους και κάθε φορά να τρέχουν ένα πρόγραμμα, το οποίο θα τους επιτρέπει να αναγνωρίσουν οι πηγές ότι είναι κομμάτι του πανεπιστημίου. Με αυτό, εμείς είχαμε το εξής πρόβλημα, το ότι έπρεπε να βάλουμε άλλο ένα βήμα στους φοιτητές, το οποίο δεν χρειαζόταν, μπορούσαν να το αποφύγουν, και είχαμε το πρόβλημα ότι οι φοιτητές δεν ήταν και πολύ σίγουροι, είχαν κάποια ανασφάλεια στο να το χρησιμοποιήσουν. Δηλαδή, ήταν μια υπηρεσία που ναι μεν δούλευε, αλλά δεν ήταν το καλύτερο που μπορούσαμε να κάνουμε. Έτσι λοποιήθηκε η φαρμογή το πρόξι, που από το τεχνικό κομμάτι για εμάς, σημαίνει ότι σε μια σελίδα όπου θέλαμε, για παράδειγμα, να βάλουμε το σύνδεσμο της hialink, πάμε και προσθέτουμε στην αρχή του συνδέσμα αυτό το κομμάτι που βλέπετε εδώ πέρα με το κόκκινο, που είναι σταθερό για όλους. Με το που θα πάει ο χρήστης να ανοίξει το συγκεκριμένο σύνδεσμο, θα τον αναγνωρίσει η υπηρεσία, αν είναι φοιτητής ή όχι, δηλαδή άμα βρίσκεται στο χώρο του πανεπιστημίου, άμα βρίσκεται στο χώρο του πανεπιστημίου, θεωρεί ότι ok, προχωράμε. Αν δεν είναι στο χώρο του πανεπιστημίου, τον πηγαίνει σε μια σελίδα εγγραφής, ένα login form, όπου δίνει τα πιστοπτά username και password για να μπορεί να συνδεθεί και πλέον μπορεί να έχει πρόσβαση, του ανοίγουν οι σελίδες από εκεί και πέρα, κανονικά, χωρίς προβλήματα, χωρίς κάποιον σοβαρό overhead και χωρίς να πρέπει να κάνει παραμετροποίηση στον υπολογιστή του. Νομίζω ότι το σημαντικότερο είναι αυτό. Για παράδειγμα, βέβαια δεν φαίνεται πολύ καλά. Αν μπείτε στη σελίδα της βιβλιοθήκης μας, όπου το έχουμε εφαρμόσει πλήρως αυτή την πρακτική, θα δείτε ότι αναφέρουμε, ας πούμε, ότι έχουμε το σύνδεσμο προς τη healing. Ο φοιτητής δεν τον ενδιαφέρει το πώς θα δουλέψει από πίσω το όλο σύστημα, τον ενδιαφέρει να μπει στη healing χωρίς να πρέπει να κάνει οτιδήποτε άλλο. Αυτό το επιτυχάνουμε με αυτό το σύστημα που έχουμε αυτή τη στιγμή. Επίσης, υπάρχει το symbolless. Το symbolless είναι μια single sign-on, το οποίο τι σημαίνει, είναι αυτό που βλέπετε συνήθως στο Google, το τι. Πάτε και μπαίνετε σε μια υπηρεσία, κάνετε ένα login για το email σας για παράδειγμα και μετά πάτε σε άλλες υπηρεσίες και σας αναγνωρίζει αυτόματα. Δηλαδή προσπαθούμε να αφαιρέσουμε τη διαδικασία του login από όπου μπορούμε να την αφαιρέσουμε. Άμα έχει πιστοποιηθεί, ο υπολογιστής ξέρει ότι είναι ο συγκεκριμένος φοιτητής, δεν χρειάζεται να ξαναζητήσει 100 φορές πάλι το username και το password. Αυτό τελειωποιούμε με το symbolless. Αυτή τη στιγμή οι τέσσερις υπηρεσίες που έχουν εσωματωθεί στο symbolless είναι το απόθεσης, το αποθετήριο δηλαδή, η μηχανή αναζήτησης, το πρόξυ που προαναφέραμε, καθώς και το standard, δηλαδή είναι οι τέσσερις νομίζω βασικές υπηρεσίες του ιδρύματος. Στο επίπεδο της πρόσβασης, όπως είπαμε, σκοπός μας ήταν να κάνουμε να δημιουργήσουμε κάτι το οποίο να βοηθήσει τα αμέα και δικά τους τυφλούς, οι οποίοι είναι μια κοινότητα στην Ελλάδα, η οποία δεν έχει πρόσβαση σε πολλά εργαλεία για να μπορεί να ακολουθήσει μια εκπαιδευτική διαδικασία ή να τους βοηθήσουμε και στην καθημερινότητά τους στο τέλος της ημέρας. Αναπτύξαμε το screen reader, μια εφαρμογή θα το δούμε λίγο στη συνέχεια και στο τέλος λίγο αναλυτικά, το οποίο είναι μια ιστοσελίδα στην οποία μπαίνει ο φοιτητής, γράφει με κάποιο τρόπο εκεί πέρα, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι, το URL, δηλαδή το σύνδεσμο της ιστοσελίδας τον οποίο τον ενδιαφέρει και μετά αυτό το σύστημα μπαίνει, διαβάζει τη σελίδα, την κατηγοριοποιεί, πάει σε κομμάτια και με τέσσερα πλήκτρα μετά ο χρήστης μπορεί να απολογείται στα επιμέρους κομμάτια της σελίδας, δηλαδή να δει το μενού, τα άρθρα, οτιδήποτε μπορεί να έχει μια σελίδα. Όλο αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει οπτικά, γιατί μιλάμε για τυφλούς. Όλη αυτή η πληροφορία την αναγνώσει, κάνει ανάγνωση το σύστημα στον φοιτητή. Οπότε με έναν κάπως δύσκολο τρόπο, αλλά όμως είναι ο τρόπος με τον οποίο έχουν εξικοιωθεί και χρησιμοποιούν η ίδια η συγκεκριμένη ομάδα. Τέλος πάντων με αυτόν τον τρόπο έχουν πρόσβαση και μπορούν να τους δώσουν ένα εργαλείο να μην είναι αποκομμένοι από το ίντερνετ στην ουσία. Λοιπόν, η πρόσβαση, όπως είπαμε και λίγο νωρίτερα, θέλαμε όλες αυτές οι υπηρεσίες να είναι προσβάσιμες ανεξάρτητα με τον τρόπο που μπαίνει ο φοιτητής. Δηλαδή, οι περισσότεροι πλέον δεν μπαίνουν από το λάπτοπ ή από τον υπολογιστή στο ίντερνετ σε περισσότερες ώρες, περισσότεροι πλέον χρησιμοποιούμε τα smartphones για αυτή τη διαδικασία. Οπότε αυτό που θέλαμε είναι όλες αυτές οι υπηρεσίες που αναπτύσσουμε να μπορούν να καταλαβαίνουν τον τρόπο πρόσβασης του χρήστη και να παραμετροποιούν τον τρόπο που εμφανίζονται στο χρήστη. Εδώ μπορείτε να δείτε τρία παραδείγματα. Το πρώτο είναι από την ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης, που αναγνωρίζει μόνη της ότι ο χρήστης, που την ανοίγει τη χρησιμοποίη, είναι στις συγκεκριμένων παράδειγμα από κινητό, οπότε αφαιρεί την περισσότερη από την πληροφορία, δηλαδή εικόνες που δεν χρειάζονται και δεν έχουν νόημα σε ένα κινητό, γιατί έχεις πολύ λίγο χώρο για να δείξεις πληροφορία, εξαφανίζονται. Δεν υπάρχουν λόγο διαφημιστικά, τα δικά μας banners για παράδειγμα να υπάρχουν εκεί πέρα. Ωστόσο η πληροφορία, δηλαδή οι σύνδεσμοι, τα κείμενα είναι τα ίδια. Απλά είναι πιο εύκολος ο τρόπος πλοήγησης με αυτόν τον τρόπο. Το ίδιο ισχύει και για το αποθετήριο, το οποίο κι αυτό αναγνωρίζει ότι κάποιος φοιτητής έχει μπει από κινητό ή από tablet και πάλι αφαιρεί και αυτό την έξτρα πληροφορία, ώστε να εφανιστεί σωστά. Το ίδιο είναι και οι θεματικές πύλες, τις οποίες θα τις δούμε τώρα στη συνέχεια. Πριν πάμε στις θεματικές πύλες, επίσης ολοκληρώσαμε και μια διαδικασία ψηφιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού. Υπήρχε υλικό του ΕΑΠ, το οποίο ήταν βιβλία συγγράμματα, για παράδειγμα, τα οποία τα είχαμε σε διαφορετικές αναλύσεις, αλλά διαφορετικού τύπου PDF. Ήταν μη ομογενοποιημένο υλικό. Εμείς, με σκοπό να διασφαλίσουμε τη διατήρηση αυτού του υλικού, προχωρήσαμε σε μια διαδικασία ψηφιοποίησης ό,τι δεν υπήρχε και ομογενοποίησης αυτού του υλικού. Αυτό στην πράξη τι σημαίνει, ότι 374 βιβλία ψηφιοποιήθηκαν, δηλαδή περίπου 80.000 σελίδες, τα οποία αυτή τη στιγμή τα έχουμε σε μορφή PDF, που το γνωρίζετε όλοι σας, και σε μορφή Pub, που μας δίνει τη δυνατότητα στο μέλλον να μπορούμε να κάνουμε, ίσως, διάθεση ακόμα και από οι readers, που έχουν Kindle, το οποίο είναι το επόμενο στάδιο πρόσβασης στη γνώση, κατά τη γνώμη μου. Επίσης, έχουμε τις θεματικές πύλες οι οποίες αναπτύχθηκαν. Τι είναι οι θεματικές πύλες? Είναι ιστοσελίδες οι οποίες περιέχουν συγκεντρωμένο υλικό για κάποιο συγκεκριμένο πεδίο γνώσης του EAP. Έχουν την εξής εκπαιδευτική αξία, ότι πλέον ο φοιτητής δεν χρειάζεται να πάει να ψάξει οπουδήποτε για να βρει πληροφορία, του δημιουργούμε ένα portal, όπου οι καθηγητές του τμήματος μας λένε τι πληροφορία θέλουν να δείχνουν από εκεί, και ο φοιτητής μπορεί να πάει κατευθείαν εκεί και να βρει συγκεντρωμένη πληροφορία. Τώρα για όσο ενδιαφέρει η υλοποίηση είναι σε τζούμπλα γι' αυτά. Οι θεματικές πύλες αυτή τη στιγμή είναι για την, πρώτη αναφέρεται για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δεύτερη έχουμε για τα αγγλικά, έχουμε για τα μαθηματικά και το ελεύθερο λογισμικό, όπου εδώ πέρα υπάρχει μια δράση που προσπαθούμε σαν ίδρυμα να σπρώξουμε τροποντινά τους φοιτητές, να αρχίσουν να υιοθετούν ή να μάθουν τουλάχιστον σε πρώτη φάση τι πάνω από ελεύθερο λογισμικό και πως μπορούν να χρησιμοποιήσουν εργαλεία τα οποία είναι δωρεάν για να κάνουν τη δουλειά τους. Ενώ φτιάξαμε και δύο καινούριες θεματικές πύλες, μία αφορά την Πάτρα και θα τη δούμε στην αναλυτικά στη συνέχεια, που προσπαθήσαμε να συγκεντρώσουμε κάποια στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης και θα μιλήσουμε μετά στη συνέχεια γι' αυτό και καλό θα θέλαμε κάποια βοήθεια από τις υπηρεσίες της Πάτρας για να μπορέσουμε να συγκεντρώσουμε υλικό, καθώς και δημιουργήθηκε και για τις εφαρμοσμένες τέχνες, για το αντίθεστοιχο πρόγραμμα σπουδών του ΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕ� Μετά, μιλήξη φιλονικού, μαζί με την κοινωνική κινήτηση. όταν η χρήση παλιότερα των ίδιων περιοχών, καθώς και έχουμε το τότε και το σήμερα μια κατηγορία, όπου προσπαθούμε να βρούμε το ίδιο αντικείμενο, το ίδιο κτίσμα, για παράδειγμα, ή την ίδια εκκλησία ή την ίδια πλατεία, σε μια παλιά φωτογραφία του 1900 και μια σύγχρονη, όπου για να γίνεται η αντιπαραβολή της εξέλιξης της περιοχής στον χρόνο. Θα τα δούμε στη συνέχεια όλα αυτά. Τα αποτελέσματα όλων αυτών των υπηρεσιών, όλων αυτών των δράσεων που υλοποιήθησαμε. Καταρχήν, ευτυχώς, ήταν η αύξηση της χρήσης των υπηρεσιών. Ο κόσμος το αγκάλιασε αυτό το πράγμα. Οι φοιτητές τους άρεσε γιατί τους διευκολύναμε τη ζωή και άρχισαν να τις χρησιμοποιούν πλέον. Οι υπηρεσίες δεν ήταν μια, αν μου επιτρέπετε την έκφραση, αγκαρία, που απλά έπρεπε να πάει να κάνει κάτι ένας φοιτητής, αλλά μπορέσαμε, απλοποιώντας το, να τους δημιουργήσουμε τη λογική ότι ψάξ' το μόνο σου, δεν είναι δύσκολη η διαδικασία. Είχαμε μίωση δραματική του χρόνου τεχνικής υποστήριξης στον Χριστό, από τη στιγμή που η όλη διαδικασία έγινε απλή, χωρίς να χρειάζονται εγκαταστάσεις, χωρίς να χρειάζεται κάποια ειδική περίεργη παραμετροποίηση, από την πλευρά του φοιτητή ειδικά. Δεν χρειαζόταν μετά να πάρει τηλέφωνο για να ρωτήσει αν αυτό έγινε έτσι και αν το κάνω σωστά. Πλέον απλά δουλεύει, το οποίο νομίζω είναι πολύ σημαντικό και αυτό βοήθησε πάρα πολύ στην αύξηση των υπηρεσιών, που είπαμε νωρίτερα και έχουμε και μεγάλη οικονομία πόρων. Τώρα κάποια τεχνικά να πω, αν μου επιτρέπετε. Όλα αυτά ειλοποιήθηκαν σε Linux, καταρχήν, όπου χρησιμοποιήσαμε Apache, Tomcat, τέλος πάντων κάποιες υπηρεσίες, κάποιες εφαρμογές, οι οποίες είναι όλες open source και αυτό το λέω για να δείξω ότι με δωρεάν υλικό, λογισμικό κυρίως, με λίγο μεράκι μπορούμε να κάνουμε πάρα πολύ καλή δουλειά. Δεν χρειάζεται πάντοτε να καταφεύγουμε σε έτοιμες αγορασμένες λύσεις. Και κάποια στατιστικά για να μιλήσουμε και λίγο με αριθμούς, για να δείξουμε λίγο την αύξηση. Ας πούμε στην ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης έχουμε συνεχόμενη αύξηση των χρηστών, δηλαδή πόσοι χρηστές μπαίνουν πλέον και χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες μας. Και το 2013 έκλεισε με σχεδόν 61.5 χιλιάδες φοιτητές, που μπήκαν μέσα και κάνανε χρήση των υπηρεσιών αυτών. Και το 2014 έκλεισε με σχεδόν 65.000 φοιτητές. Δηλαδή έχουμε μια σταθερή αύξηση καθώς το μαθαίνουν και το υιοθετούν αυτές τις καινούργιες υπηρεσίες και αυτόν τον καινούργιο τρόπο δουλειάς, ας το πούμε έτσι. Βλέπουμε και εμείς ότι έχουμε την αύξηση των χρηστών. Η υπηρεσία πρόξη, η οποία δίνει πρόσβαση σε ηλεκτρονικές πηγές στους φοιτητές που έπρεπε πριν να κάνουν εγκαταστάσεις για να έχουν πρόσβαση, έχει φτάσει πλέον να είναι 52.000 προσβάσεις σε papers, σε PDF, δηλαδή οι φοιτητές μας κατεβάσανε 52.000 papers. Και φτάσαμε στη Healing, που είναι ένα συνεργατικό σχήμα που όλα μαζί τα πανεπιστήμια αργοράζουμε από κοινού συνδρομές σε ηλεκτρονικά περιοδικά. Φτάσαμε να είμαστε στην τρίτη θέση σε κατέβασμα papers και ηλεκτρονικών πηγών από όλα τα ιδρύματα της Ελλάδας, με το 9,3% της χρήσης της υπηρεσίας της Healing, με πρώτο το Αριστοτέλαιο με 14% και το Καποδυσσιακό με 14%. Οπότε, όπως είπαμε, έχουμε αύξηση της χρήσης των υπηρεσιών, μίωση του... Ωπω, μισό λεπτάκι, λάθος. Επίσης, είχαμε και συμμετοχή σε άλλες δράσεις. Μία από αυτές τις δράσεις που λοποιήθηκαν ήταν... δημιουργήσαμε tutorials, δηλαδή βίντεο το οποίο μπορεί να μπει ο φοιτητής και να μάθει πώς να κάνει κάποια πράγματα τα οποία δεν του είναι τελείως προφανή. Έχουμε συμμετοχή στα δύο δράσεις στο Ιλσά, στο οποίο είναι ένα καινούργιο συνεργατικό βιβλιοθεκονομικό πρόγραμμα, το οποίο υιοθετεί από τα περισσότερα πλέον πανεπιστήμια της χώρας, καθώς και στο κρίς. Και, όπως είπαμε πριν, αναπτύξαμε τη φωνητική πύλη, όπου ένας φοιτητής μπορεί να πάρει τηλέφωνο και να μάθει πληροφορίες που τον αφορούν και σχετικά με τη Βιβλιοθήκη και, τέλος, κάνουμε και αυτή την ημερίδα στα πλαίσια της διαφήμισης. Ευχαριστώ πολύ. Θα έχετε κάποιες ερωτήσεις ή να σας δείξω κάποια παραδείγματα. Δεν άκουσα. Τη σελίδα της Βιβλιοθήκης ανοίγω. Λοιπόν, το πρώτο που σας έλεγα για τον Μπρόξι. Δείχνουμε το σύνδεσμα, όπως έχουν και στους σελίδες από όλες τις άλλες βιβλιοθήκες, για τη Chialink. Η διαφορά με εμάς είναι ότι απλά θα το πατήσει ο φοιτητής και θα ανοίξει. Δεν πρέπει να κάνει εγκατάσταση του VPN που είναι στις όλες τις υπόλοιπες βιβλιοθήκες. Δεν πρέπει να το ενεργοποιήσει, δεν πρέπει να κάνει login. Τώρα, δυστυχώς, είμαστε πάρα πολύ μαζεμένοι στο ασύρματο δίχτυο, και νομίζω και αυτό, βλέπω, δεν τα πάει και πάρα πολύ καλά. Οπότε, να πω στο επόμενο. Να σας δείξω λίγο τη μηχανή αναζήτηση στο search. Ναι, μάλλον δεν θα μας κάνει τη χάρη το δίχτυο. Αυτή είναι μια επιλογή. Άλλη επιλογή είναι μετά στο διάλειμμα να συγκεντρωθούμε κάπου και να το δούμε λίγο. Α, τώρα άρχισε να δουλεύει. Λοιπόν, για παράδειγμα, κάνω μια αναζήτηση. Δεν φαίνεται όμως πολύ καλά από τον Τζέροντο, βλέπετε? Βλέπετε την επαφή. Βλέπετε ένα σημείο που κάνει την αναζήτηση ο φοιτητής. Δεν έχει έξτρα πληροφορίες που μπουκώνουν το οπτικό πεδίο και δεν ξέρεις πού να κοιτάξει ο φοιτητής. Και για παράδειγμα, βρήκε τα αποτελέσματα. Παλί ξαναλέω, η διαφορά με τον Google είναι ότι ψάχνει μόνο στις εγκεκριμένες πηγές πληροφορίας που έχουμε. Αφαιρεί τα διπλότυπα που μπορεί να υπάρχουν, δηλαδή την ίδια πληροφορία, την ίδια σελίδα, την οποία μπορεί να την έχει βρει από 3-4 διαφορετικές πλευρές. Και κάνει την ομαδοποίηση μετά στη συνέχεια σε εννοιολογικές κατηγορίες. Και πηγαίνοντας ας πούμε σε αυτές τις, πατώντας αριστερά, που βγάζει εδώ τις επιλογές, πλέον ενημερώνεται το δεξί κομμάτι της σελίδας και βγάζει μόνο τους συνδέσμους οι οποίοι ανήκουν στην υποκατηγορία αυτή. Αυτό είναι το ένα που ήθελα να σας δείξω. Ανάλογα με τον τρόπο που κάνει ομαδοποίηση, το ένα είναι εννοιολογικό, το άλλο είναι ανάλογα με το από πού βρήκε την πληροφορία. Είναι θέμα που βολεύει τον καθένα, δηλαδή κάποιος, για παράδειγμα, μπορεί να τον ενδιαφέρει μόνο όσα θα βρει από να του προσφέρει το ίδιο το πανεπιστήμιο σε σελίδες του πανεπιστημίου του. Ενώ κάποιος άλλος, για παράδειγμα, μπορεί να θέλει οτιδήποτε βρει από μια πολύ συγκεκριμένη, από την ΑΕΤ, για παράδειγμα. Δεν νομίζω ότι με το δίχτυο έχουμε θέμα. Αν θέλετε, μπορούμε να τα δούμε λίγο στη συνέχεια. Για να κερδίσω λίγο χρόνο, αν μου επιτρέπετε, βλέπετε το πώς εμφανίζεται η σελίδα όταν είμαστε από λάπτοπ. Ήθελα να σας δείξω πώς αλλάζει λίγο η σελίδα, όταν μικρύνει το χώρο και πώς το εμφανίζει τελικά στο κινητό, αλλά με το δίχτυο μάλλον δεν θα πάει καλά. Τέλος πάντων, δεν νομίζω ότι έχει νόημα, ούτως θέλω να τελειώσω και ο χρόνος τώρα. Πάντως, σας παρακαλώ, πάρα πολύ μπείτε και δείτε τις υπερεσίες. Νομίζω θα σας αρέσουνε τουλάχιστον. Ευχαριστώ πολύ. Καλησπέρα και από μένα. Θα πούμε δύο λόγια για το αποθετήριο, το απόθεσης και τη διαδικασία υποβολής, με την ευκαιρία ότι έχει ξεκινήσει ήδη και επίσημα η υποβολή από τους χρήστες και αφητητές μας. Ίσως σε κάποιους που ανήκει χρήσιμο, αν είναι στη διαδικασία τώρα της παρουσίας της διπλωματικής, θα πρέπει να υποβάλουν την διπλωματική τους το αποθετήριο, να δείτε λίγο την υποβολή πώς γίνεται. Λοιπόν, η Βιβλιοθήκη Κέντρο Πληροφόρησης του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου έχει ο σκοπός της στην υποστήριξη των μελών της στις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια δόθηκε η ευκαιρία μέσω της ψηφιακής σύγκλησης για την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών και την βελτίωση των είδη υπαρχουσών. Οι σχεδιαζόμενες υπηρεσίες είναι εξολοκλήρου ψηφιακές και αποσκοπούν στην κάλυψη των αναγκών της απομακρυσμένης εκπαίδευσης των μελών της Ακαδημαϊκής Κοινότητας του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Για ακόμα μεγαλύτερη και ευκολότερη υπρόσβαση των φοιτητών, φοιτητριών μας, αλλά και όλων των μελών της Ακαδημαϊκής Κοινότητας του ΕΕΠΣ, στην πληροφορία και την ενημέρωση, η βιβλιοθήκη ανέπτυξε στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος ψηφιακής ύκλησης το αποθετήριο του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, το Απόθεσης. Πρόκειται για ένα νέο ψηφιακό χώρο, όπου υπάρχει συγκεντρωμένο το σύνολο της πνευματικής παραγωγής και ιδιοκτησίας του ΕΕΠΣ, με σκοπό την ανάδειξη και αξιοποίησή του. Οι χρήστες όλοι έχουν πρόσβαση στο ψηφιακό διδακτικό υλικό του ιδρύματος, στις διπλωματικές εργασίες, στο εναλλακτικό διδακτικό υλικό, ερευνητικές εργασίες και άλλα. Εδώ είναι μία πρώτη εικόνα το αποθετήριο μπαίνοντας, τη βλέπετε, τις συλλογές και από κει και πέρα ο καθένας αναλόγως τι θέλει να κάνει ή τι θέλει να υποβάλει, πηγαίνει στην ενόλυτη συλλογή. Η είσοδος στο σύστημα γίνεται με την υποβολή των προσωπικών κωδικών που έχει κάθε χρήστης. Κωδικούς που έχετε για όλες οι ηλεκτρονομικές υπηρεσίες. Οι ίδιοι χρήστες έχουν τη δυνατότητα μέσα από μια απλή διαδικασία, τη συμπλήρωση της φόρμας υποβολής, να αναρτήσουν το π όνειμά τους, να το αρχαιοθετήσουν και να περιγράψουν το περιεχόμενό του. Επιλέγετε τη συλλογή στην οποία θέλετε να υποβάλλετε το π όνειμά σας. Οι φοιτητές μας συνήθως θα υποβάλλουν τις διπλωματικές τους εργασίες. Ας πούμε, παράδειγμα, π.χ. διπλωματική εργασία στο πρόγραμμα σπουδές στην εκπαίδευση. Και συνεχίζετε συμπληρώνοντας τη φόρμα. Στην φόρμα, π.χ., π.χ., π.χ., π.χ., π.χ., π.χ., π.χ. Στην φόρμα υποβολής συμπληρώνουμε τα στοιχεία των παιδίων με τα δεδομένα του τεκμηρίου. Κάποια στοιχεία, ας πούμε, είναι ο τίτλος, το όνομα του συγγραφέα, αν πρόκειται για διπλωματική επιβλέποντας, η ημερομηνία αποδοχής, την ημερομηνία που παρουσιάζεται, λέξη κλειδιά, μια σύντομη περίληψη της διπλωματικής και τη φυσική περιγραφή, αν έχετε δηλαδή μέσα πίνακες, σχεδιαγράμματα. Αυτά είναι τα λεγόμενα με τα δεδομένα που λέμε εμείς πιο πολύ, που χρησιμοποιούμε τον όρο αυτό. Λοιπόν, εφόσον έχετε υποβάλει το τεκμήριο, για να φορτώσετε το αρχείο, το οποίο το έχετε αποθηκευμένο στο σκληρό σας, το φορτώνετε ή το εισάγετε. Στην περιγραφή του αρχείου δίνετε μια σύντομη περιγραφή, αν είναι διπλωματική, αν είναι παράτημα, αν είναι συνοδευτικό υλικό ή αν είναι κάποιο άλλο τεκμήριο. Έτσι δεν είναι απαραίτητο ότι θα είναι διπλωματική. Το αρχείο έχει φορτωθεί επιτυχώς. Δηλαδή, εφόσον έχει φορτωθεί επιτυχώς το αρχείο, εμφανίζεται το πίνακας που δείχνει ή τα αρχεία που έχετε φορτώσει, έχουν φορτωθεί. Σε περίπτωση που θέλετε να το τσεκάρετε και να είστε σίγουροι, μπορείτε να κάνετε κλικ στα ονόματα των αρχείων, να δείτε αν ανοίγουν και ότι όλα είναι εντάξει. Με την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής υποβολής του κονύματός σας, αποστέλετε σχετική ειδοποιήση στη δουλειοθήκη. Δηλαδή, παίρνουμε ειδοποιήση εμείς, ελέγχουμε την υποβολή και εφόσον όλα είναι εντάξει, ελαμβάνετε κι εσείς με σχετική βεβαίωση κατάθεσης. Λοιπόν, τελειώνοντας, θα θέλω να επισημάνουμε σχετικά με το αποθετήρωτο απόθεσης τη σημασία του συνεκπαιδευτικού και ερευνητικού λειτουργίου του ιδρύματος. Καθώς η ύπαρξη σε μια ψηφιακή μορφή του συνολου του εκπαιδευτικού και ερευνητικού υλικού, που παράγεται στο ΕΑΠ, θα το καταστεί εξαιρετικά εύχρηστο και εύκολο προσβάσιμο για όλους τους χρήστες, προβάλλοντας έτσι το έργο του ΕΑΠ και συμβάλλοντας στους σκοπούς της εξεπροστάσεως της εκπαίδευσης. Αν κάποιος έχει απορία ειδικά για διπλωματικές, αν κάποιος θέλει να υποβάλλει αυτή την περίοδο τη διπλωματική του, μπορούμε να μιλήσουμε και κατηδύα. Ακολουθεί διάλειμμα για 20 λεπτά και μετά όσοι έχουν ειδηλώσει συμμετοχή για τα εργαστήρια να πάρουν θέση στους υπολογιστές. Όσοι έχουν ειδηλώσει συμμετοχή για τα εργαστήρια. Ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας.