: Ο κύριος Ζιμπίδης, ο κύριος Αντωνιάδης. Ωραία! Ναι, κύριε Ζιμπλιάδου. Αγαπητοί συνάδελτοι, κύριε Πρόεδρε, αγαπητέ αντιπεριφερειάρχοι, επειδή ο τουρισμός είναι ένας κλάδος, που θέλουμε πραγματικά να αποτελέσει ένα δυνατό στοιχείο για αυτό το τόπο, μπας και δώσει κάποια οικονομικά αποτελέσματα και μάλιστα σε περιοχές που περνάνε πάρα πολύ δύσκολα αυτές τις περιφέρειες, στο Βόιο, στα Γρεβενά, στην Καστοριά, στη Φλόρινα. Αυτές είναι οι δυνατές μας περιοχές στο τουρισμό. Έχει μεγάλη σημασία να προσπαθήσουμε να είμαστε και πραγματιστές και οι τοποθετήσεις μας να βοηθήσουν. Μακάρι να ήταν αλλιώς τα πράγματα. Επειδή λοιπόν, θα σας πω, επειδή λοιπόν διαβάζουμε όλοι τα ίδια πράγματα, καταρχήν να δεχθούμε πού είμαστε. Τώρα, τι ακριβώς συζητάμε. Είμαστε στο 0,6% τελευταία απόλυτη χώρα στις διανοικτερεύσεις και στις αφήξεις. 0,6%, 0,3% μάλλον στις διανοικτερεύσεις και 0,6% στις αφήξεις. Και συζητάμε ότι τέσσερα χρόνια κάτι κάνουμε στον τουρισμό. Είναι προφανώς ότι κάνουμε λάθος. Ας δεχτούμε αυτό καταρχήν. Όταν είσαι τελευταίος των τελευταίων, με 0,3%, δηλαδή δεν είναι ανοιχνεύσιμο αυτό το πράγμα στις αφήξεις. Είναι το 2017. Κύριε... Ακριβώς... Ακριβώς... Στα 30.000.000. Λοιπόν, ανάλογα λοιπόν με το πόσο πληθυσμό έχεις, έχεις και την αντίστοιχη δυναμικότητα, έτσι. Εμείς δεν έχουμε τις κλίνες που έχει η Αττική, άρα λοιπόν είναι ακόμη χειρότερα τα πράγματα, διότι έχουμε... Κυρία Σεπηλιάδου, κυρία Σεπηλιάδου, σας παρακαλώ... Λοιπόν, έχουμε 0,3% παρά το γεγονός ότι έχουμε λιγότερα καταλήμματα και λιγότερες κλίνες. Άρα λοιπόν, είμαστε στην εσχατιά. Αυτό ας το δεχτούμε. Δεν έχουμε πήξει τους τουρίστες εδώ μέσα. Λοιπόν, μας παρουσιάζεται και αυτή η εσχατιά και αυτή η μείωση παρουσιάζεται τα τελευταία τρία χρόνια συνεχώς, 15, 16, 17. Θέλετε σήμερα με το ζόρι να πανηγυρίσουμε. Ω γιατί άλλαξαν αυτά τα νούμερα που δεν υπάρχουν σήμερα. Δεν υπάρχουν σήμερα, τα στοιχεία του 18 θα βγουν σε λίγο. Μας παρουσιάζεται ένα στοιχείο της Τράπεζας της Ελλάδας που λέει μόνο για αύξηση στα έσοδα, 32% το οποίο πραγματικά δεν ξέρουμε από πού προέρχεται. Αν δει κανείς τι λέει η ΕΛΣΤΑ στις μετρήσεις της για το πώς μετράει την πληρότητα και τις διανοικτερέψεις και λοιπά, είναι το τι στοιχεία δίνει το κάθε κατάλημα. Και μάλιστα όταν λέει στους αλλοδαπούς λέει ανεξαρτήτως ηθαγένειας και λοιπά. Κάθε κατάλημα είναι υποχρεωμένο να δει, να δηλώνει στην ΕΛΣΤΑ το πόσοι διανεκτέρεψαν στο κατάλημα, ανεξάρτητα από την ηθαγένεια, ανεξάρτητα από τι πληρότητα είχε. Άρα λοιπόν αυτό δεν είναι τόσο σαφές, θα το διευκρινήσουμε, αλλά η γενική εικόνα δεν αλλάζει. Πάμε λοιπόν να δούμε τι κάναμε εμείς αυτό το διάστημα για να αντιστρέψουμε αυτή την εικόνα. Γιατί από το 2014 ακούμε ότι όντως δεν είμαστε προορισμός, δεν έχουμε θάλασσα, έχουμε άλλα πράγματα, τι θα κάνουμε αυτά που έχουμε, ότι έχουμε ομορφιές και το ξέρουμε. Έχουμε λοιπόν ένα σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης, το οποίο κάθε χρονιά ακούμε να αναφέρεται, το οποίο μιλέγει για πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Μιλάει για συγκεκριμένους προορισμούς και συγκεκριμένες διαδρομές. Της χωρίζει σε εννιά θεματικές ενότητες και το πρώτο πράγμα που βάζει, και αυτό το ακούμε τέσσερα χρόνια τώρα, είναι να κάνουμε ένα μπραντ. Ένα μπραντ νέι. Και μάλιστα λέει το σχέδιο ότι έχει αλλάξει ο τρόπος που προσεγγίζεις πια τις αγορές και πρέπει να κάνεις ένα καινούριο, πιο εύλυπτο και πιο μαρκετιστικό προϊόν, για να αναδείξεις ένα πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον τις ομορφιές σου και να προσελκύσεις τουρίστες. Το καταφέραμε μέχρι τώρα. Αυτό όχι! Γιατί δεν κάναμε αυτό που λέει, το τουριστικό σχέδιο. Εγώ διάβασα 14 δράσεις, τις οποίες κοστολογεί 200 χιλιάρικα, 201 χιλιάρικα για την ακρίβεια. Τις λέει ότι έπρεπε να χρηματοδοτηθούν με χρόνους υλοποίησης, μέσα σε ένα χρόνο έπρεπε να γίνει το σύνολό του. Μία μία της ονομάζει, το ξέρετε. Και από αυτές τις 14 δράσεις, σε μια περιφέρεια που θέλει να προχωρήσει τον τουρισμό, έχετε υλοποιήσει τις πιο απλές και τις πιο εύκολες, και θα τις πω όποιες είναι, και γι' αυτό δεν έχουμε αποτέλεσμα. Γιατί αν τις κάνατε, θα είχαμε. Λοιπόν, εσείς πήγατε από τις 10 εκτέσεις που λέει εδώ πόσες, πήγατε σε 4. Και θα σας πω γιατί δεν θα ψηφίσω και αυτό. Κύριε Κώτα, σας παρακαλώ. Έχει μία εκτύπωση ενός φυλλαδίου, κάνατε μία εκτύπωση ενός φυλλαδίου, ανατύπωση κάνατε, και δώσατε ένα στικάκι, το οποίο είναι ένα δώρο, που λέτε, και είχατε και το farm trip. Τέσσερις δράσεις, τις ονοματίζεται. Η πιο σημαντική όμως, αυτή που θα δημιουργούσε το brand name, που το λέει πολύ συγκεκριμένα εδώ, που κοστίζει, είναι μία μελέτη που έπρεπε να δοθεί, δεν έγινε. Όπως δεν έγιναν και οι άλλες δέκα που είναι πολύ σημαντικές, οι δέκα που δεν έγιναν σημαντικές. Και γι' αυτό δεν είχαμε αποτέλεσμα. Και επειδή μας κάνατε τώρα μία εισήγηση, που δεν θα είχα καμία αντίρρηση να την ψηφίσω, αν διεύλεπα ότι είχατε κατανοήσει ότι υπάρχουν κάποιες προτεραιότητες που έπρεπε να κάνετε, να πάμε σε εκθέσεις, κύριε Κώτα, να κάνουμε τι ακριβώς, να τους πούμε να ρθουμε πού, για ποιο brand name να χτίσουμε σταδιακά. Πήγατε στο εύκολο, στις ασκήσεις τουρισμού, να πάμε ένα ταξίδι, να κάνουμε ένα αυτό, τι να δείξουμε. Ένα έντυπο το αναδιατυπώσατε και το δώσατε και τελείωσε η ιστορία. Και ένα στικάκι στο farm, τί που ήρθε. Ολοκληρώστε, σας παρακαλώ. Λέω λοιπόν το εξής, αν πραγματικά τώρα δεν προλαβαίνετε να κάνετε τίποτε. Είναι κρίμα όμως, γιατί ένα όντως στοχευμένο σχέδιο, που θα μπορούσε να έχει υλοποιηθεί, δεν υλοποιήθηκε, γιατί από την πρώτη στιγμή, απλώς το αναγυγνώσκατε. Ούτε πότε μπήκατε στη διαδικασία να το πιστέψετε. Και τώρα ακόμη δεν βγάλατε μια αγωνία. Κάτι να μας πείσετε ότι, ναι ρε παιδιά αυτό δεν μπορούσα να το κάνω, ελπίζω του χρόνου να προλάβω. Το έχω τρομολογήσει. Τίποτε. Μας διαβάζεται ένα πράγμα. Για αυτό δεν θα το ψηφίσουμε, γιατί δεν πιστεύετε αυτό που μας παρουσιάσατε. Κύριε Καρατζίδη, έχει το λόγο. Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Νομίζω ότι τα συμπεράσματα τα οποία εκτίθεται και το περιεχόμενο του σχεδίου, είναι... τα στατιστικά δομένα τα οποία περιέχονται, δεν είναι κατ' ανάγκη πρόσφορα για να αποτυπώσουν την αλήθεια. Με ποια έννοια, όχι ότι υπάρχει κάποια πρόθεση από τους συντάξαντες και τον κυρίου ισυγητή. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να δούμε ότι αν αυτές οι στατιστικές διαφοροποιήσεις οι οποίες υπάρχουν, είναι ζήτημα της συγκυρίας ή αποτέλεσαν κάποιο ιδιαίτερο φαινόμενο, το οποίο ανάγκηται σε προσπάθειες που έγιναν μέσα από τις δράσεις της περιφέρειας. Επίσης, σε πάρα πολλούς τόπους, όπου υπάρχουν εναλλακτικές μορφές διαμονής, όρα Airbnb κτλ, δεν είναι καθόλου ενδεικτικός ο αριθμός των αφήξων στα ξενοδοχεία. Με αυτήν την έννοια, είναι πάρα πολύ δύσκολο τα ποσοστά, τα οποία τέθηκαν και ως προς τις αφήξεις και ως προς τις δηληχτερεύσεις, να αποτελέσουν συγκριτικά στοιχεία. Παρ' όλα αυτά, εξαρτάται, εξαρτάται, εξαρτάται. Θα πω εγώ, κάποια από τα οθοπία στοιχεία θα με ανησυχούσαν όσον αφορά αυτά τα οποία περιέχονται στο δέκιο, πέρα από αυτά που όντως δείχνουν ότι κάτι κινείται. Πρώτον, ότι ο αριθμός της αύξησης του εισοδήματος, που όπως ανέφερε, νομίζω, και ο κύριος Καναδός, είναι σατιστικό με βάση τα χρήματα που έπεσαν στην περιοχή. Δεν είναι πως αυτά κατανεμήθηκαν σε τουριστικές περιοχές ή οτιδήποτε άλλο. Αν δούμε, στη μεγάλη πλειοψηφία των περιφεριών, είναι λίγο πολύ κοντά. Είμαστε 4 με 34,6, κάποιος έχει 35, από το 25 μέχρι το 37 κινούνται σχεδόν όλοι. Και ποιοι έχουν χαμηλά, γιατί αυτό είναι η σατιστική που όλα μπορούν να υποθέτουν, είναι αυτή που δεν είχαν και μεγάλες απώλειες. Δηλαδή η Κρήτη, για παράδειγμα, που δεν είχε ποτέ πραγματική απώληση τουριστικού προϊόντος, εμφανίζει πως το μικρό ποσοστό αύξησης, ακριβώς, ήταν ήδη κοντά στο ταβάνι και νωρίτερα. Ένα άλλο ζήτημα όμως που θα μας ανησυχούσει ιδιαίτερα, είναι ότι έχουμε μακράν τη χειρότερη σχέση διανοικτερεύσεων προσαφήξεων. Ακόμα και τα στοιχεία του 2018, δείχνουν ότι με ένα μέσο όρο, βλέπουμε ότι η περιοχή μας παραμένει κυρίως μια περιοχή transit. Μια περιοχή, δηλαδή, που θα έρθει κάποιος, θα βρεθεί εδώ πέρα και πριν συνεχίσει το διάβα του για κάπου αλλού, θα παραμείνει μια ιδιό διανοικτερεύση στην Δυτική Μακεδονία. Και αυτό είναι ζήτημα, το οποίο θα έπρεπε να αποτελέσει ένα ιδιαίτερο σημείο στατηγική, σε οποία θα έπρεπε να αναπτυχθεί. Επίσης, από όλο το πρόγραμμα, έτσι όπως παρουσιάζεται, υπάρχει και ένα σημαντικό ζήτημα, προς τα πού κατευθύνεται αυτό το τουριστικό προϊόν. Συγκεντρώνονται σε συγκεκριμένες μονάδες μεγαλύτερες, με άλλου τύπου τουριστικού προϊόν. Υπάρχουν μεγαίδες που θα χρησιμοποιούν, αν έχουν ευφεληθεί και μικρές επιχειρήσεις οικογενειακές, είναι αυτές οι οποίες κλείνουν. Αποσυνδέεται και από το σχεδιασμό και από τα στοιχεία του παρελθόντος. Και κυρίως, για να συντομεύσω κύριε Πρόεδρε, μια μόνιμη διαφωνία μας, η οποία έχει οδηγήσει να καταπτυπίσουμε και τις προηγούμενες υπόστασεις, όπως θα κάνουμε και τώρα το συστημένο πρόγραμμα, είναι ότι απουσιάζει τελείως η αντίληψη του τουρισμού, όχι μόνο σαν προϊόν, αλλά σαν κοινωνικό αγαθό των συμπολιτών μας. Αν δείτε οι σχέσεις κατάψε με ταυτήνες στη Δική Μακεδονία. Το συντριπτική πλειοψηφία είναι Έλληνες οι επισκέπτες. Και δεν θα μεταστραφεί και εύκολα ή γρήγορα και σίγουρα όχι θεαματικά. Συνεπώς, δεν έχουμε ενδιαφέρον, δεν πρέπει να πάει σχεδιασμό, το οποίο βλέπω να γίνεται σε άλλες περιφέρειες του Κρήτης. Πώς θα αποσυλικήσουμε κοινωνικό τουρισμό χειμερινό και θερινό και να είναι και ιδιαίτερος στόχος ή τουρισμός τρίτης ηλικίας ή μαθητικός τουρισμός. Αυτό επίσης απουσιάζει πάντερός από το συγκεκριμένο σχέδιο. Αυτά είναι για μας τα μεγάλα προβλήματα και σε επίπεδο αντίληψης του συγκεκριμένου σχεδιασμού και σε επίπεδο υλοποίησή του και δεν θα το ψηφίσουμε. Θεωρούμε βέβαια ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία απολύτως ανησυχία για τους αλλάξους στους ενανθρώπους μας πρόσφυγες ή μετανάσεις, οι οποίες φλουξενούνται στην περιοχή. Πρόσφατα έβλεπα ότι ακόμα και στην Σάμου, που όντως υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τις άθληες συνθήκες, είχαν σημαντική αύξηση τουριστικού προϊόντος στα δύο τελευταία έτη. Αλλού υπάρχουν και βρίσκονται αιτίες της όποιας κακοδαιμονίας και όχι οπουδήποτε αλλού και να αρπάξω την ευχία να πω ότι πραγματικά είμαι χαρούμενος στη στάση που κράτησε το Δημοτικό Συμβούλιο το Αμίντεο, που όμως, αν δεν κάνω λάθος, αποφάσισε την φιλοξενία με προσφύγων, χωρίς να έχουμε φαινόματο που είδαμε σε άλλες περιοχές. Σας ευχαριστώ. Ευχαριστούμε και εμείς κύριε Καρατζίδη. Το λόγο ο κύριος Βόσδου με την παράκληση όσο γίνεται πιο σύντομα και περιεκτικά. Εγώ θα ξεκινήσω καταρχήν από ότι δεν βλέπω διάθεση από τον κύριο Κώτα να ακούσει. Η αγωνία ολονόνου μας είναι για την περιοχή να πάει καλά. Και προφανώς όλες οι τοποθετήσεις έχουν ως τόπο να προσφέρουν μια βοήθεια σε αυτό το οποίο λέμε τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και τουριστική προβολή. Από την άλλη μεριά από την τοποθέτηση του κύριου Κώτα είδα μια προσπάθεια να δικαιολογήσει ότι η εισήγηση είναι τέλεια και ότι τι να κάνουμε με έναν υπάλληλο. Δεν ξέρω αν είναι και ο υπάλληλος εδώ αλλά θα σας έλεγα κύριε Κώτα αν υπάρχει διαπίστωση ότι ένας υπάλληλος δεν υπάρχει και εγώ αυτό λέω ότι δεν υπάρχει, ας πάει και κρίνεται ότι είναι τόσο σημαντικός αυτός ο τομέας που κατά την άποψή μου είναι, ας τοποθετηθεί και άλλος υπάλληλος σε αυτό εδώ το τμήμα. Είναι απλά τα πράγματα. Και ένας υπάλληλος ο οποίος να έχει και γνώση. Θέλω επίσης να σας πω ότι η τράπεζα της Ελλάδος παρέχει στοιχεία τα οποία βέβαια στοιχεία χρησιμοποιούνται από τις ενός των ξενοδόχων, από τον ξενοδοχοκαιακό επιμελητήριο από την Παναηλίνια ομοσποδία ξενοδόχων, αλλά δεν στέκονται σε αυτά. Και πήρατε εσείς μόνο της τράπεζας της Ελλάδος τα στοιχεία. Πολύ πιο εύκολα θα μπορούσατε να τα αναζητήσετε από τους ξενοδόχους της περιοχής. Και να σας δώσουν εκεί όλας ποιες είναι οι εθνότητες οι οποίες φιλοξενούνται και έρχονται εδώ. Αφήνω τους πρόσφυγες απ' έξω. Δεν ασχολούμαι με αυτούς. Δεν ασχολούμαι με την έννοια ότι δεν με απασχολεί ως τουριστικό προϊόν. Εμένα με και αναφέρομαι μόνο σ' αυτούς οι οποίοι έρχονται για να διανεκτερέψουν μία, δύο, τρεις φορές. Δεν είδα πουθενά να υπάρχει μία σκέψη για την ανάπτυξη ενός μηχανισμού, ενός μοντέλου, που να γίνεται καταγραφή και ταυτόχρονα να γίνεται και μία επεξεργασία αυτών εδώ των στοιχειών, ώστε να μπορούν να είναι χρήσιμα. Και πολύ περισσότερο, δεν καταλάβατε αυτό το οποίο σας ρώτησα. Ήταν εδώ τουριστικοί πράκτοροις. Πήρατε κάποια ενημέρωση, τι κάνανε. Πήρατε για τους τουριστικούς. Δημοσιεύματα. Θα σας πω, δημοσιεύμα είναι και το προσπέκτος που βγάζει ο τουριστικός πράκτορας. Ωραία, κι εγώ σας ρωτάω τώρα, προσπέκτος, τουριστικός πράκτορας έβγαλε, ξέρετε, ξέρετε τώρα, σας ρωτάω πάλι, οι τουριστικοί πράκτορες που ήρθαν εδώ, γιατί ο ΥΟΠ τους πήγε και σε άλλες περιοχές. Πήρατε κάποια ενημέρωση, αυτούς που τους φελοξενήσαμε εδώ, τι κάνανε. Όχι, εγώ την προσέχω την εισήγηση. Μπορείτε να μας πείτε, αυτοί οι τουριστικοί πράκτορες. Κοιτάξτε κύριε Κώτα, αν θέλετε να μονολογήσετε, μπορείτε να το κάνετε. Κι αν θέλατε να προτείνετε, σας στάλθηκε η εισήγηση στο mail σας, όπως και σε όλους και δεν στείλατε καμία πρόταση. Έχουμε μάθει να ακούμε, δεν έχουμε μάθει να ευλογούμε τα γένια μας. Δεν έχετε μάθει να ακούτε, γιατί άμα είχατε μάθει να ακούτε, θα ακούγατε και αν κάνουμε πρόταση, θα πρέπει να έχουμε και τα στοιχεία και αυτή η εισήγηση δεν έχει καθόλου στοιχεία. Εγώ συγχαίνω τον έναν και μοναδικό υπάλληλο που είναι εκεί, αλλά συγγνώμη, θέλει και κατεύθυση. Είναι πολύ απλά, γιατί γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Ξέρουμε ποιοι είναι οι πρόεδροι των ενός των ξενοδόχων και θα μπορούσαν κάποιοι να μας δώσουν τα στοιχεία. Πολύ εύκολα. Σας ρώτησα, ξέρουμε αν έμεινε καν ένας Γάλλος στην περιοχή μας. Το ότι πηγαίνουμε στη Γαλλία στην έκθεση μας προσφέρει, γιατί στη Γαλλία στην έκθεση δεν πηγαίνουν μόνο Γάλλοι, πηγαίνουν και από άλλες περιοχές. Συγγνώμη, εδώ στη Γαλλία δε λέει. Στο Ρήμινη και στον Τίστελδο. Λοιπόν, από την Κύπρο έχουμε κάποια αποτελέσματα. Τι εννοώ με αυτό. Ότι αν δεν παρακολουθούμε τα αποτελέσματα των ενεργιών που κάνουμε, δεν ξέρουμε αν πρέπει να εντύνουμε εκεί τις προσπάθειές μας ή αν πρέπει να στραφούμε κάπου αλλού. Απλά είναι τα πράγματα. Αν δούμε ότι από την Κύπρο μας ήρθανε αρκετοί, θα εντύνουμε πολύ περισσότερο εκεί πέρα των ενδιαφέρον μας. Αλλά αν δεν έχουμε στοιχεία, δεν μπορούμε να πάμε και να κάνουμε καινούργιο σχεδιασμό. Σας αναρώτησα για τους πράκτορες. Βγάλανε προσπέκτους, δώσανε μια συνέντεξη, γιατί κι αυτοί θέλουν να πουλήσουνε. Πώς προωθούνε το δικό τους το προϊόν που έχει σχέση με το δικό μας. Αυτά εδώ, αν δεν τα ζητήσετε από το νεό της Γερμανίας που τους έφερε, δεν θα σας τα δώσουν. Δεν θα τα βρείτε. Ήτανε εποφελής η επίσκεψη που κάρανε για μας. Και προφανώς και για τους Γερμανούς πράκτορες. Αυτά εδώ τα στοιχεία πρέπει να αναζητήσετε. Επίσης, υπάρχουν τρία μηδενικά, τρεις μηδενικοδικοί. Γιατί κρίνεται ότι δεν πρέπει να υπάρχει επαφή με τα ΜΜΕ, με τα ΜΜΕ. Μπορείτε να το δικαιολογήσετε. Βλέπω ότι το κονδύλι εκεί πέρα είναι μηδενικό. Τουριστική προβολή δεν αποτελεί και την προσπάθεια μέσα από τα ΜΜΕ να προωθήσει στο προϊόν σου. Και εκεί βάλατε μηδενικό. Ούτε κανένα εδεικτικό. Εγώ θα ξανασυχαρώ για μία ακόμη φορά τον υπάλληλο ο οποίος κάθεσε και εκπώνησε αυτό εδώ. Αλλά τα στοιχεία τα οποία χρησιμοποιείς είναι λιπέστατα. Και τα στοιχεία πρέπει να τα αντλήσουμε καταρχήν από τη δική μας την περιοχή. Σας ξαναλέω ότι επειδή έχω ενμέρι γνώση, και η ΠΟΚΣ, και η Ομοσπονδία των Ξενοδόχων, και η Ένωση Ξενοδόχων χρησιμοποιούν άλλα εργαλεία σε συνδυασμό με τα στοιχεία της Τράπεζας της Αλλάδας. Ας απευθετούμε και σε αυτούς να πάρουμε πέντε ιδέες. Ευχαριστούμε, κύριε Βόσδου. Ο κύριος Καναβός. Θα σας παρακαλέσω λίγο όσο γίνεται πιο σύντομα. Ναι, κύριε Πρόεδρε, ευχαριστούμε. Εγώ εύχομαι από την πλευρά μου, κύριε Περιφεράρχη, όλος αυτός ο κόπος σας να ευοδοθεί και να έχει καλά αποτελέσμα. Εγώ δεν έχω εικόνα για τη Φλόρνα, για την Κασοριά, για την Κοζάνη. Έχω όμως πάρα πολύ εικόνα για την περιφερειακή ενότητα που εκπροσωπώ. Μια περιφερειακή ενότητα που ένα από τα συγκρατικά της πλεονεκτήματα ήταν η Βασιλίτσα, και άρα γύρω από αυτό το χιονοδρομικό δομήθηκε ένα μεγάλο κομμάτι της οικονομίας μας, που δυστυχώς όμως τώρα είναι στη χειρότερη κατάσταση από ποτέ. Η κρίση που βιώνει η χώρα μας αποτυπώνεται με τον δραματικότερο τρόπο στον τριτογενή αυτό τομέα της οικονομίας στα Γρεβενά. Όχι ότι και τα Γρεβενά, και το έχω πει και στους ίδιους τους συνοδόχους, όλα αυτά τα χρόνια τα έκαναν όλα σωστά, έτσι είχε υπό ανορθολογισμούς ο τρόπος λειτουργίας τους. Έλα όμως, όπως λέει και ο Θημόσοφος λόος, το ποτάμι κατέβαζε κούτσουρα και περνούσαν και από τα Γρεβενά και ο καθένας βουτούσε. Τώρα πλέον όμως, που χρειάζεται ένα συγκεκριμένο σχέδιο, δεν το είχαν ούτε αυτοί ως συνδεχνία, δεν το είχε η πολιτεία και θα τα ανήδησαν η πολιτεία σε αυτή τη χώρα που προλάβαινε ή σχεδίαζε. Και δυστυχώς βιώνουμε όλα αυτά. Πώς μπορούμε αυτό να το διορθώσουμε εδώ, είναι το μεγαζετούμενο. Και είναι και η ουσία της πολιτικής, γιατί εδώ πολιτική κάνουμε, πολιτικό εργαστήριο είμαστε. Δυστυχώς, αν δει κανείς το ΑΕΠ της χώρας μας, παρότι μειώθηκε κάτι 25%, θα δει ότι το μίζον του είναι στον τουρισμό. Έλα όμως, που είμαστε στη μοναδική περιφέρεια που δεν έχει θάλασσα και αυτό το πληρώνουμε πλέον. Και όλα αυτά τα συγκριτικά πλαιονεκτήματα που είχαν όχι μόνο τα Γρεβενά και η Φλόρινα και δεν μιλάω μόνο για τον τουρισμό γύρω από τα χειρονοδρομικά, είναι και ο θρησκευτικός τουρισμός, είναι ο τουρισμός των εθνικών δρημών που έχουμε την τύχη να έχουμε στην περιφέρειά μας, όμως ποτέ δεν τα λειτουργήσαμε με τρόπο που να κεφαλοποιούνται στην οικονομία του τόπου. Άρα, λοιπόν, τι κάνουμε τώρα. Πρέπει κάποια στιγμή η πολιτεία, με πολιτικές παρεμβάσεις, να βοηθήσει σε αυτόν τον τομέα. Οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα, να το πω, αιωνίως κοιμούνται. Οι προηγούμενες, οι προηγούμενες, πιθανώς να κοιμούνται και οι επόμενες. Άρα, λοιπόν, εμείς, εδώ, ως αυτοδιοίκηση, πρώτος, δευτέρο βαθμό, οι δήμαρχοι, οι αντιπεριφερειάρχες, η περιφέρεια, πρέπει να πάμε μες στους στοχευμένους προτάσεις εκεί που μπορούν να βοηθήσουν. Μια απλή σκέψη τώρα που μου έρχεται. Παράδειγμα, το Υπουργείο Παιδείας, ενώ έχει στο σχεδιασμό του εκδρομές από ημερίσες μέχρι πενταήμερες, ενώ βουλιάζουν τα νησιά μας από τον τουρισμό, όλα τα σχολεία το 99% θα ζητά να πας στην Κέρκυρα, στη Ρόδο, στη Ζάκυνθο, στην Κρήτη. Ωραία, να παρέπει το Υπουργείο λοιπόν και να πει, τέλος, εκδρομές, επειδή εμωραγούν εκεί πάνω, θα πηγαίνετε μόνος στα Γρεβενάστου, Καρπενίση, στη Φλόρινα. Ας ξυπνούσουν και κάποια συνοικική στην Αθήνα. Δεν είναι όλα ρόδινα όπως αυτοί τα θέλουν να παρουσιάζουν μέσα από τη στατιστική. Για αυτό σας είπα, κύριε αντιπεριφερειάρχη, η στατιστική πλέον είναι όργανο της πολιτείας να νομοποιεί τα λάθη της και τα ψέματα της. Να ενεργοποιηθούμε εμείς. Κάνω πρόταση ως Περιφερειακό Συμβούλιο στο Υπουργείο Παιδείας. Μια πρώτη σκέψη που μου ήρθε, έτσι, ότι οι εκδρομές θα γίνονται στην ορεινή Ελλάδα. Αυτό λέμε, Παύλο, αυτό λέμε. Και αυτός είναι και ο ρόλος μας εδώ πέρα. Να παρέχουμε και δυναμικά και να ξυπνήσουν, τέλος. Να ακούμε από τον Υπουργό τον κ. Γαβρόγλου ότι οι φοιτητές να διώχνουν τους εμπόρους ναλκοτικών από τα παιδευστήμαια. Και τι άλλο δεν έχουμε ακούσει από αυτούς τους ανθρώπους. Να παρέχουμε μόνοι μας. Ευχαριστώ. Κύριε Ζιμπίδη, έχετε το λόγο. Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Και πάλι να συγχαρώ για την πάρα πολύ καλή δουλειά, την οποία κάνουν στην Περιφερειακό Συμβούλιο. Αντιλήγω η εισηγία σας, παρακαλώ. Κύριε Γέρο και συγκεκριμένα στην αντιπεριφέρεια τουρισμού, πραγματικά είναι όπως θα πω και ακόμη μια φορά πολύ στοχημένο το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Απλά οφείλω σαν πρόεδρος της εταιρείας τουρισμού να διευκολυνήσω κάποια πράγματα όσον αφορά τόσο τη σελίδα, το υλικό και τις εκθέσεις. Όσον αφορά τη σελίδα, να πούμε ότι έγινε πάρα πολύ μεγάλο θέμα, αλλά και πάρα πολλές φορές συζητής, αλλά και καλέσαμε και το τεΐδυτικής Μακεδονίας, έτσι ώστε να μπορέσουμε να επεξελίξουμε τη συγκεκριμένη σελίδα. Ο λόγος που δεν καταφέραμε να βγάλουμε μια άκρη ήταν ότι ήδη υπάρχει μια σύμβαση, η οποία χρηματοδοτεί η εταιρεία τουρισμού για την ανάπτυξη και συντήρηση της συγκεκριμένης σελίδας, έτσι ώστε δεν θα μπορούσαμε να βάλουμε κάποια κονδύλια για να μην έχουμε δύο έργα συγχρόνως σε σελίδα ακριβώς. Όσον αφορά το υλικό, το οποίο υπάρχει σε περιορισμένο υλικό, όπως αναφέρονται εδώ πέρα, το τελευταίο διάστημα και τη συγκεκριμένη του τελευταίου χρόνου, η εταιρεία τουρισμού έχει βγάλει περισσότερα από 13 σποτάκια, τα οποία είναι στοχευμένα και βάσει στην μελέτη τουριστικής ανάπτυξης. Όπως επίσης και κάρτες με QR code, αλλά και πάρα πολύ καλή συνεργασία με τα επιμελητήρια Καστοριάς και Φλόρινας, όπου έχουμε προβεί τόσο στην προβολή του συγκεκριμένου υλικού, αλλά και πληροφοριακών πινακίδων, οι οποίες είναι σε συγκεκριμένα, στοχευμένα μέρη. Στις εκθέσεις, θα ήθελα να κάνω μια ξεκαθάριση ότι η εταιρεία τουρισμού στο δέλτα σχήμα, το οποίο αποφάσισε, αποφάσισε να πάμε στο Βερολίνο, όπου και μετά μάθαμε ότι και η στόχευση της περιφέρειας είναι συγκεκριμένη έκθεση και στείλαμε συγκεκριμένο εκπρόσωπο, να πούμε ότι θα είμαστε μαζί σε συγκεκριμένη έκθεση και θα συνδράμουμε όπου μπορούμε. Επίσης, για την έκθεση της Κύπρου, τα αποτελέσματα γιατί συμμετείχαμε την προηγούμενη χρονιά εμείς. Τα αποτελέσματα ήταν πράγματα ότι επισκέφτηκαν την περιοχή μας άτομα από την Κύπρο, αλλά και τουριστικοί πράκτορες που θέλησαν να κάνουν κάποια πακέτα. Η απόφαση του Delta Sigma της εταιρείας τουρισμού ήταν, επειδή έχει γίνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια από το Επιμελητήριο Φλόρινας και θέλουμε να ενισχύσουμε την συγκεκριμένη προσπάθεια, αλλά και την πολύ καλή επαφή να έχουμε με τους επιχειρηματίες του τουρισμού, είπαμε ότι θα συνδράμουμε και θα συμμετέχουμε μαζί με το Επιμελητήριο Φλόρινας στην Κύπρο. Δεν θα ήθελα να προσθέσω τίποτα άλλο και πάλι να σας ευχαρώ πολύ για το συγκεκριμένο πρόγραμμα και ελπίζω να έχετε τα καλύτερα θετικά αποτελέσματα για την περιοχή. Ευχαριστούμε κ. Ζιμπίδη, ο κ. Αντωνιάδης και ολοκληρώνουμε τις τοποθετήσεις και το κλίνουμε το θέμα. Ναι κ. Αντωνιάδη. Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί τέτοια επίδραση από μεριάς της αντιπολίτευσης και τέτοια προσπάθεια εκμετάλλευσης για ένα θέμα, το οποίο στον κάτω-κάτω για μένα δεν αποτελεί την αιχμή του δόρατος της ανάπτυξης της δυτικής Μακεδονίας. Μιλάμε για μια περιοχή, είπε κάποιος για το 0,3, μιλάμε για μια περιοχή όπου, ας πάρουμε τις υποδομές πρώτα, τα ξενοδοχεία, τις κλίνες μάλλον μου υπάρχουν σε επίπεδο δυτικής Μακεδονίας. Είναι κάπου στις 8.000? Κάπου εκεί. Μιλάμε για τέτοια υποδομή που έρχεται και από το παρελθό και είναι στάσιμη. Να δούμε από μέσα το θέμα λίγο πιο ψύχραιμα. Πολύχρωμα μπικίνη στην περιοχή μας δεν μπορούμε να δούμε. Το μόνο που μπορώ να μιλήσω εγώ είναι ότι ακόμα και η Εγνατία και η Υιόνια οδός που έγινε, δέστε τι τουρισμό έχει αποκτήσει μέσα σε πολύ λίγα χρόνια η Ήπειρος. Τουρισμό, αυτό που είπε και ο Παναγιώτης, τουρισμό για τον ήλιο και τη θάλασσα. Τουρισμό στην Ελλάδα είναι ο ήλιος και η θάλασσα. Το μόνο που μπορώ να πω εγώ δεν θα στραθώ ούτε σε πρόσφυγες, ούτε σε μετανάστες, ούτε στη Βασιλίτσα, ούτε στατιστικά, ούτε στατιστικά στοιχεία που τείνουν οι τράπεζες. Δεν με ενδιαφέρουν στο καλό καλό αυτά. Εγώ θα σας δώ στην περίπτωση της Φλόρινας. Θα μιλήσω για το 2016, γιατί θυμάμαι τα στοιχεία του 2016. Το 2017 δεν το θυμάμαι τον ακρίβη αριθμό. Το 2016 με βάση στα στοιχεία που είχαμε, γιατί τα συγκεντρώνουμε αυτά τα στοιχεία συνεχώς, στη Φλόρινα συμβάλαμε μέσα από σύντοιοι οργανώσεις εκδηλώσεων. Είχαμε γύρω στις 6.500 επισκέπτες, και γίνομαι πιο σαφής, πιο πραγματικά δηλαδή να το πω, οι οποίοι είχαν έρθει στη Φλόρινα για λίγες ή περισσότερες μέρες μέσα από διάφορες δράσεις, αθλητικές, πολιτιστικές. Παράδειγμα, ράλι 4x4, βάδιν βαλκανικό, σκάκι βαλκανικό, εκδηλώσεις που αφορούν σε πρωταθλήματα βόρειας Ελλάδας, πανελλήνια, βαλκανικά, όσον αφορά στο motocross και σε άλλα ζητήματα μηχανικού αθλητισμού. Ξιβασκία, πανευρωπαϊκά πανελλήνια και παγκόσμιο πρωταθλήματα. Το χιονοδρομικό ήταν δεδομένο. Αγώνες σκη συγκεκριμένα. Και τελειώνουμε με τις φωτιές. Υπάρχουν και άλλα, έτσι δεν χρειάζεται από όλα. Και τελειώνουμε με τις φωτιές, όπου 21, 22 και 23 του μήνα η Φλόρινα δεν έχει ούτε ένα κρεβάτι. Αυτό τώρα είναι τουρισμός. Είναι αυτόματος τουρισμός. Δηλαδή παίρνουμε τον δρόμο και πάμε να βουτήξουμε στις θάλασσες της Ελλάδας, που είναι οι καλύτερες του κόσμου και οι πιο καθαρές. Είναι επιδοτούμενος το ορισμός. Είναι το δεύτερο. Δηλαδή μέσα από μια προσπάθεια που πρέπει να κάνουμε για να καταλήγουμε, για να μην το τραβάμε το θέμα, τσάπα το συζητάμε δηλαδή. Πρέπει να το δούμε ψύχραιμα. Δεν είναι ο τουρισμός η εχμή του τώρα της ανάπτυξης της δικής Μακεδονίας. Είναι ένα στοιχείο συμπληρωματικό. Μέσα από συνεργασία με τους φορείς αυτούς που ανέφερα παραπάνω, αντιστοιχούν σε φορείς όλες αυτές οι εκδηλώσεις. Για να γίνουν όλες αυτές οι εκδηλώσεις, δουλέψαμε πολύ ανθρωπιαθυλωτικά, χωρίς αμοιβή. Εμείς τι κάναμε? Κάναμε μια μικρή επιδότηση πάνω στις ζητήματα διατροφής, διαμονής κλπ. Για να μπορέσουμε να κρατήσουμε επομένως, αυτούς τους ανθρώπους που έρχονται εδώ, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι και ψινούτροφοι, ετσι? Ξοδεύουν εφτά που έρχονται στην περιοχή μας. Δεν είναι καπία, ας πούμε, το οποίο μπορεί να γίνει με τα καπίπουλες και με τα σχολεία, αλλά δεν είναι τώρα να στείλουμε τα σχολεία δεν και καλά στην πρέσβα. Δεν την πειράζει στην πρέσβα, αλλά δεν έχει υποδομές η πρέσβα να δοδεχθεί. Αυτό λέω, δηλαδή, ότι μέσα από δράσεις, μέσα από τη δυνατότητα που υπάρχει, μέσα από τη δυνατότητα που υπάρχει σε κάθε τοπική κοινωνία, μπορούμε έτσι να βοηθήσουμε, συμπληρωματικά, έτσι την προσέλευση του κόσμου στις περιοχές μας. Αυτό λέω, δεν λέω τίποτα άλλο. Κύριε Αντονιάδη, ο κύριος Περιφερία άρχισε. Κοιτήσατε το λόγο, κύριε Τσοτσού. Θέλετε να κάνετε τοποθέτηση, κύριε Τσοτσού. Για ένα λεπτό, για ένα λεπτό, κύριε Τσοτσού. Ότι είχαν προγραμματίσει μια επίσκεψη και τυχαία εντελώς με την αντιπεριφέρεια τουρισμού, αν κατάλαβα καλά, κύριε Ζημπίδη, αν είναι έτσι, συναντηθεί κάτι τυχαία, κύριε Κώτα. Κάτι τέτοιο δεν είπε. Πάντως, τα προτάσεις στάθηκαν. Σε ό,τι αφορά τώρα τη βοήθεια που είπατε για το Επιμελητήριο Φλόρινας, για μένα κάνατε πάρα πολύ σωστά και μία τέτοια προσπάθεια πρέπει να στηρίζετε οπωσδήποτε την Εταιρεία τουρισμού, γιατί είπαμε και την άλλη φορά ότι η Εταιρεία τουρισμού είναι ένα όργανο που μπορεί εύκολα να βοηθάει διάφορες δράσεις. Αλλά, οποιαδήποτε άλλη δράση θα πρέπει να συνδυάζεται με τον Αντιπεριφερειάρχη τουρισμού, για να υπάρχει άψογη συνεργασία για τη σωστή λειτουργία και της Αντιπεριφερειάς αλλά και της Εταιρείας τουρισμού. Δεν μπορούν να υπάρχουν δύο διαφορετικές πλευρές και να υπάρχουν διαφορετικές κινήσεις. Ευχαριστώ, κύριε Τσότσο. Ο κύριος Κώτας για ένα λεπτό και κλείνω Περιφερειάρχης. Αγαπητοί συνάδελφοι, το θέμα της συμμερινής μας συζήτης είναι το σχέδιο τουριστικής προβολής για το έτος 2019. Εάν χρειαστεί να κάνουμε μια ειδική συνεδρία και να αναλύσουμε τις πολιτικές που εμείς θέλουμε να αναπτύξουμε γύρω από την τουριστική ανάπτυξη, είναι ένα άλλο θέμα. Αλλά επειδή ακούστηκαν κυρίως κατά κόρον τέτοιου είδους προτάσεις, έχω να αναφέρω πάμπολες από υποδομές, τους δρόμους που είπαμε, τις πολιτικές που χαράσουμε με το άνοιγμα του διασυνοριακού σταθμού, με τις διαπεριφερειακές αλλά και τις διασυνοριακές συνεργασίες. Και όχι μόνο, και πολλά άλλα θέματα τα οποία δεν μπορούμε να τα απαρρυθμίσουμε αυτή τη στιγμή. Αλλά και με τα μοχλεύοντας χρηματοδοτικά εργαλεία και για τις υποδομές, είτε σε αρχαιολογικούς χώρους, είτε σε λίμνες, ή όχι των λιμνών, το σχέδιο για τη βιοποικιλότητα είναι εργαλεία τα οποία εμείς ταξιοποιούμε στο έπακρο. Αυτή τη στιγμή, όμως, ερχόμαστε εδώ επί συγκεκριμένου προγράμματος τουριστικής προβολής για το 2019, να τοποθετηθούμε και να μην μακρηγορούμε. Όσα αναφορά τις προτάσεις, τις οποίες δεν έγιναν από αρκετούς συναδέλφους στη πολίτευση, ο μόνος συναδελφός ο οποίος στέλνοντας το mail του σχεδίου για να κάνει προτάσεις και να προσθέσουμε πράγμα, ήταν ο κ. Πλακεντάς. Κανένας άλλος, λοιπόν, από την αντιπολίτευση. Όχι, κανένας άλλος συναδελφός, και τονίζω ιδιαίτερα της αντιπολίτευσης που σήμερα ασκούν κριτική πάνω σε αυτό το σχέδιο, και μας κατηγορούν ότι δεν ακούμε, να ακούσουμε τι, κάτι που δεν μας είπαν? Δεν έχουμε μάθει να χαϊδεύουμε τα αυτιά μας, αλλά όταν έχουμε θετικά μηνύματα, οφείλουμε να τα παραδεχτούμε. Σίγουρα, κάτι που σχεδιάζουμε σήμερα, δεν θα φέρει αποτέλεσμα αύριο. Και κάτι που σχεδιάστηκε το 2014 και το 2015, φέρνει πλέον αποτελέσματα. Έτσι, λοιπόν, είμαστε σε ανοδική πορεία και χαιρόμαστε για αυτό. Σας ευχαριστώ. Ο κ. Περφυριάκης. Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε. Νομίζω ότι ήταν μια αγώνιμη συζήτηση, παρόλο που συζητάμε επί συγκεκριμένου θέματος και όχι, εν συνόλο, για την τουριστική μας πολιτική. Κοιτάξτε, είναι αλήθεια ότι ο τουρισμός στην χώρα αποτελεί βαριά βιομηχανία. Και το δείχνω και τα στοιχεία. Περίπου το 26% του εγχώρου προέρχεται από εκεί. Κάτι το οποίο δεν συμβαίνει στη Δυτική Μαγεδόνια. Αυτό που καταγράφεις σήμερα είναι αυτό που σε έρχεται από πολύ πίσω. Και το πολύ πίσω έχει συγκεκριμένες αιτίες. Καταρχήν έχει να κάνει με την προσβασιμότητά μας, έχει να κάνει με τις υποδομές που έχουν πέριξει του τουρισμού, έχει να κάνει με ταξιοθέατά μας, έχει να κάνει το πώς είμαστε τοποθετημένοι χωροταξικά και γεωγραφικά στη χώρα. Η Δυτική Μαγεδονία επένδυσε σε μονοκαλλιέργειες. Ενέργεια, γούνα, μάρμαρο και τα γνωστά. Δεν αποτέλεσε ποτέ ο τουρισμός προτεραιότητα παρά μόνο συμπειρωματική δράση. Γι' αυτό και εξοπήθηκαν προγράμματα του λίδερ, ας πούμε, με το σκεπτικό να δώσουμε ένα συμπειρωματικό εισόδημα στους ανθρώπους της υπέθρου. Πραγματικοί επιχειρηματίες, επενδυτές του τουρισμού δεν υπήρξαν. Και γι' αυτό και σήμερα η πόλη της Κοζάνης, που είναι η έδρα της περιφέρειας, δεν έχει μια σοβαρή ξενοδοχειακή υποδομή, που να μπορέσει να απαντήσει στα ζητήματα του εναλλακτικού θεματικού τουρισμού. Μπορούμε να κάνουμε ένα μεγάλο συνέδριο? Μπορούμε να κάνουμε πιστημονικά συνέδρια? Δεν μπορούμε. Άρα έχουμε κενά, ελλείψεις και πολύ δρόμο μπροστά μας. Ο δρόμος αυτός, όμως, για να καλυθεί, θα πρέπει να γίνει μια σοβαρή συζήτηση, όπως πρέπει να γίνεται στη λογική του ιδιωτικού τομέτους της οικονομίας, διότι ο τουρισμός είναι ιδιωτικός τομέας της οικονομίας. Πού βασίζει το ιδιωτικό τομέας της οικονομίας, στις επιθυμίες και στις ανάγκες. Η επιθυμή για να κανοποιηθεί, χρειάζεται αγοραστική ή αποταμιευτική ικανότητα. Τη διαθέτει η χώρα ο τουρισμός, που είναι μια κεντρική δράση που πρέπει να την πούμε εδώ, μην την ξεχνάμε. Στο νεό, θάλασσα και ήλιος, για πρώτη φορά διεθνός παίζει και ένα σποτάκι, όχι και την άλλη Ελλάδα, που είναι Δυτική Μακεδονία ή Ήπειρος. Και αυτό δεν έγινε από μόνο του. Έτσι. Άρα λοιπόν πρέπει να δούμε σιγά σιγά πώς θα χτίσουμε αυτές τις πολιτικές, πώς θα ενεργοποιήσουμε τους ενδιαφερόμενους πέριξεις του τουρισμού, να επενδύσουν και να πιστέψουν σε αυτό και παράλληλα μαζί ενωμένοι να δημιουργήσουμε όλες εκείνες τις προϋποθέσεις. Και στις υποδομές και στις πολιτικές και στην προώθηση. Κατ' αρχή, έχουμε απαγορευτικό αναπτυξιακό νόμο. Γιατί κάποιος να έρθει να επενδύσει στη Δυτική Μακεδονία που φαντάζει και φαίνεται πλούσια και θα πάρει ένα 35%-40% επιδότηση μέχρι πρότεινος και αν πάει να επενδύσει στη Χαλκιδική θα πάρει 50% και αυτό γίνεται. Βλέπετε λοιπόν ότι είναι πολλές ειστρευλώσεις. Αυτό όμως που πρέπει να κρατήσουμε είναι το εξής, ότι εμείς πρέπει να πιστέψουμε στον τόπο μας, γιατί έχουμε παράδοση, έχουμε πολιτισμό, έχουμε βυζαντινά αμνημεία, έχουμε προστατευόμενες περιοχές, έχουμε ομορφιές, έχουμε φιλόξενους ανθρώπους, έχουμε τοπική κουζίνα, έχουμε τα δρώμενά μας. Τώρα στην Καστοριά έχουμε τα ραγκουτσάρια, τις αποκρεές στην Κόζα. Έχουμε πράγματα. Όλα αυτά λοιπόν, πώς θα μπορέσουμε να τα ενισχύσουμε σε έναν συνολικό σχεδιασμό και βέβαια το πώς θα κάνουμε την περιφέρειά μας ανοιχτή, όχι φοβική, ανοιχτή περιφέρεια, που να μη φοβάται πρωτίστως τους γειτονές της και τους παραπάνω γείτονες, για να μπορέσει η Δυτική Μακεδονία να αποτελέσει σημείο αναφοράς. Και γι' αυτό το άνοιγμα της μεθωρίου, του λέμε, δεν έχει καμιά άγγλικα τα γεγραμμένη, οι οποίοι πάνε στο δίκτυο των λιμνών, πάνε στις λίμνες που είναι στιφύρον, στις πιο πάνω χώρες και θέλουν να έρθουν και στην Πρέσπα και δεν μπορούν και θέλουν να έρθουν και στην Καστοριά και δεν μπορούν. Ανοίγει ο λαιμός, είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε αυτούς τους ανθρώπους. Συζητάμε σε έναν τουριστικό προορισμό δικτυωμένο που θα μπορεί ο κάποιος επισκέψης από την Αγγλία να πάει και στις λίμνες των γειτονικών κρατών να έρθει και στην Πρέσπα, που είναι και ένα κομμάτι στην Ελλάδα, ένα κομμάτι στιφύρο, ένα κομμάτι στην Λιβανία, και την Καστοριά, να φιλοξενηθεί. Αν φοβάσαι, δεν συζητάς. Αν είσαι ισοστρεφής, βεβαίως δεν συζητάς. Άρα μην περιμένεις και επισκέπτες. Ευχαριστούμε, Περιφερειάρχη. Προχωρούμε στη ψήφιση. Έχουμε εξαντλήσει πολύ χρόνο σε αυτό το έκτο θέμα της τουριστικής προβολής. Κύριοι συνάδελφοι, ομόφωνα. Κύριε Δάκη, εμείς ψηφίζουμε λευκό. Κύριε Ζεμπελιάδου, κατά. Άρα, κατά πλειοψηφία, ο κύριος Δακής, ο κύριος Μαργαρίτης και ο κύριος Βόσδου. Η κύριε Ζεμπελιάδου, κατά. Κύριε Γιανόπουλε, ναι. Ευχαριστούμε. Ο κύριος Σόκουτης είπε ναι. Όχι, με τον κύριο... Άρα, λευκό. Λευκό. Ωραία. Ποιος? Και κατά, ο κύριος Καρατζίδης. Ωραία. Πάμε, κύριοι συνάδελφοι, στο έβδομο θέμα. Νομιμοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων με το νόμο 4495 του 2017 στην παλιά μάντρα μηχανημάτων της ΠΕΠΣΡΟΣ ΛΟΡΙΝΑΣ. Ο αντιπερφέραγκης ο κύριος Γιέρο. Μια ενημέρωση είναι το θέμα να νομιμοποιήσουμε κάποια κτισμάτια στο Παλαιό Πανεπιστήμιο, κύριοι συνάδελφοι, για να μπορέσουν να τα κρεμίσουν, για να αξιοποιηθεί ο χώρος. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Να το πάμε στο επίγον, κύριε συνάδελφοι. Νομίζω ότι είναι... Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι πρέπει να νομιμοποιηθούν γιατί είναι αυθαίρετα, για να μπορούμε μετά να βγάζουμε άδεια κατεδάφυσης. Αυτό είναι. Νομιμοποίηση των αυθαίρετων κτισμάτων και κατεδάφυση ομόφωνα. Ομόφωνα το έβδομο θέμα. Πάμε στο όγδο θέμα, τροποποίηση, φορέα υλοποίηση στο έργο με τίτλο Μελέτης, Βελτίωση, Αναβάθμιση και Ανάπτυξης, τον υποδομό του Πανεπιστήμιου Διετικής Μακεδονίας στη Φλόρινα. Είχαμε φορέα υλοποίησης της τεχνικής υπηρεσίας της έδρας να περάσει φορέας υλοποίησης σύμφωνα με την εισήγηση του κυρίου Μπύρου στην Άγκο. Ομόφωνα, κύριοι συνάδελφοι. Θα σας πω. Ναι, κύριε Γέρο, δώστε την εξήγηση. Λοιπόν, είχαμε περάσει σωτηρία, αν θυμάσαι, ένα ποσό δε ξέρω, 200 ή 1000 ευρώ, νομίζω, για τα ΙΤΑΜΙΤΟ εσωτερικά του Πανεπιστήμιου. Λοιπόν, είχαμε βάλει φορέα υλοποίηση στην έδρα. Αυτό γίνεται τροποποίηση τώρα. Έχουμε έγγραφο, κύριε Φόζο, στην έδρα ότι δεν μπορεί να τα αποκλείσει. Θα το πω τώρα. Ναι. Λοιπόν, η έδρα δεν μπορεί να το υλοποίησει, γιατί έχω και το έγγραφο του κυρίου Αλλαγνώστο εδώ πέρα για διάφορους λόγους. Οπότε, γίνεται τροποποίηση του φορέα υλοποίησης και από τη δεύση τεχνικών έργων της έδρας θα πάει στην Άγκο. Αυτό είναι. Ναι. Ωραία. Κύριε Καρατζίβη. Θα ψηφίσουμε, κύριε Πρόεδρε, θεωρούμε ότι θα έπρεπε είτε εξ αρχής να έχουμε κοιτάξει για πρωτογραμματική σύμβαση με την Άγκο, και ήταν ένα λόγο που το έχουμε ψηφίσει ούτως ή άλλως, ενώ ή θα έπρεπε να υπάρχει το σχεδιασμός και γνώση των δυνατοτήτων των επηρεσιών, γιατί και με επιπλέον, πέρα από άλλα ζητήματα που μπορεί να προκύψουν, καταλήγει και σε μια απαξίωση των επηρεσιών της περιφέρειας, των δυνατοτωνατήτων, των σπουδαίκων, για να δηλώνουν τη σχετική αδυναμία. Ευχαριστούμε, κύριε Καρατζίβη, να πω εδώ ότι το είχαμε πει για τις τεχνικές υπηρεσίες, αλλά είναι ειδικό θέμα, γι' αυτό και είχαμε μπλέξει τότε, θυμάστε με τους τρίτους φορείς από τον τοπικό πόρο και όλα αυτά, γι' αυτό και τώρα αυτή τη στιγμή που δίνεται η δυνατότητα, να πω εγώ, είναι κατά πλειοψηφία, επομένως αυτό το θέμα το 8ο, κύριε Δακύ, εσείς το ψηφίζετε, άρα ο κύριος Καρατζίδης δεν το ψηφίζει. Κατά πλειοψηφία, επομένως. Πάμε στο ένα το θέμα, τροποποίηση του προγράμματος έργου 2018, ΠΕ Φλόρινας, που χρηματοτούνται από τη ΣΑΕΠ 041. Είναι ένα έργο 42999, είναι για τη δημιουργία Master Plan για τη διαχείριση του ρεμάτους περιφερικής ενότητας. Είναι το αντίστοιχο που πέρασε και ο κύριος Πλακετάς. Ναι, τα ρέματα πέρασαν στις περιφερειακές ενότητες, οπότε να γίνει ένα Master Plan για καταγραφή επομένως. Ομόφωνα, κύριοι συνάδελφοι, ομόφωνα και το εννιά. Πάμε στο δέκα, έγκριση σχεδίου και όρο προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, περιφερειακής ενότητας Καστοριάς και του Δήμου Άργου Σορεστικού για την ολοποίηση του έργου αποχειονισμούς επαρχαιακού οδικού δικτύου στην περιοχή του Άργου Σορεστικού. Είναι ο αποχειονισμός, κύριοι συνάδελφοι, είναι 30.000, κύριε Αδαμόπουλε. Ναι, το έχουμε συζητήσει. Είναι οι περιφερειακοί άξονες που περνάνε μέσα από τον Δήμου Άργου Σορεστικού που πρέπει να τους αποδεικνύσουμε, αλλά είχε αποβεί δύο φορές άγωνος ο διαγωνισμός, οπότε και επειδή δέχτηκε ο Δήμος να μας βοηθήσει σε αυτό, θα κάνουν μια προγραμματική για 30.000 ευρώ να τους βοηθήσουμε όσον αφορά τα καύσιμα, τις συντήρεις των οχημάτων δηλαδή που θα χρησιμοποιήσει. Ομόφωνα, κύριοι συνάδελφοι, ομόφωνα. Πάμε στο 11 και αυτό είναι τυπικό το θέμα, παράταση οραρίου λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στην πόλη των Γρεβενών. Ομόφωνα, ναι κύριε Καρατζίδη. Εμείς καταψηφίζουμε κύριε Πρόεδρε, η πρακτική των λευκών νυχτών έχει καταδείξει ότι τίποτα δεν προσφέρει στην εμπορική κίνηση, παρά μόνο τελικά λειτουργεί σε αναγκαστική εργασία εμποροϊπαλλήλων και καταψηφίζουμε. Άρα κατά πλειοψηφία επομένως στο 11 η παράταση οραρίου δεν το ψηφίζει ο κ. Καρατζίδης. Ναι. Χρειάζονται και τις ευκαιρίες τυφλών, ετοιμάζεται λευκή νύχτα για τις 20, δεν θυμάμαι να έχει περάσει από εδώ πέρα η έγκριση. Όχι, δεν έχει περάσει ακόμη. Ωραία, τελειώσαμε με το 11 θέμα, πάμε στο 12. Έγκριση του τρόπου δημοπράτης για το έργο αναβάθμισης οδικής ασφάλεια σε τμήματα του οδικού δικτύου Ρίμνιο Τριγωνικό Προπολισμό 1.572, με V.P.A. Βάζουμε το δεύτερο διαγωνισμό, άρα ομόφωνα κ. Συνάδελφη και το 12. Πάμε στο 13ο θέμα. Τροποποίηση της υπαρρύνδης 2.34.13.1 του 2018, απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου Περίγκρισης Πρόταξης Εντάξης στο ΕΑΠ Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας του έργου με τίτλο Άυξη Θερμικής Ισχύος Τηλεθέρμανσης Πτωλεμαϊδος. Ο κ. Πλακεντάς. Όπως φαίνεται και από τα συνειμένα έγγραφα, στο έργο το οποίο εντάξαμε για τις Μελέτες της Τηλεθέρμανσης Πτωλεμαϊδας, υπήρξε μια παρέβα σε πλευράς του Δήμου Εορδέας, ο οποίος για μια σειρά απολόγους μας έστειλε έγγραφο και ζητάει, αντί την τροποποίηση του Φορέα Ειλοποίησης, αντί του Δήμου Εορδέας, να είναι η Αναπτυξιακή Δυτικής Επιτροπίας ΑΕΨΛΟΝ ΑΝΚΟ. Έτσι, οι λόγοι που επικαλείται ο Δήμος είναι οι εξής, η συσθετότητα και το μέγεθος του έργου, η αδυναμία ελοκλήρωσης των φακήλων μελετών και εγκρίσεων από τις υπηρεσίες του Δήμου Εορδέας, το ανελαστικό χρονοδιάγραμμα ορίμανσης και υλοποίησης του έργου προς όφελος των πολιτών χρηστών της τηλεθέρμανσης, την ισχυρή τεχνογνωσία της επιχείρησης ΑΝΚΟ λόγω εκπώνησης του συνόλου των μελετών για τηλεθέρμανση του ελεμαϊδας και την ανάγκη υποστήριξης καθόλου της διαδικασίας ορίμανσης του έργου πέρα των μελετών, φακέλων και εγκρίσεων σε σχέση και με τις διοικητικές συνέργειες που θα πρέπει να υλοποιηθούν από τη ΔΕΙ και άλλες υπηρεσίες, καθώς επίσης και την πρόσφατη υπουλική απόφαση που έχει κάνει για το ΕΑΠ το Υπουργείο. Για άλλους αυτούς τους λόγους ζητούμε την αλλαγή του φορέα υλοποίησης στην ένταξη του έργου από Δήμο Εορδέας σε ΑΝΚΟΑΕ. Ομόφωνα, κύριοι συνάδελφοι! Ομόφωνα! Το δέκατο τέταρτο θέμα είναι και αυτό τυπικό μέτρα ρύθμισης και κυκλοφορίας για το έργο παρεμβάζει για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας της επαρχαιακής οδούπτωλε Μαΐδας Γαλάτιας, Ολυμπιάδας. Είναι από την ΠΕΠΣΛΟΛΟ από τον κ. Πλακεντά. Ομόφωνα, κύριοι συνάδελφοι, και το δέκατέσσερα. Ομόφωνα! Πάμε στο δεκαπέντε και αυτό είναι τυπικό τροποποίηση ως προς τις ειδικότητες υπάρχει την 155 του 18ο απόφεση του Περιφερειακού Συμβουλίου σχετικά με την έγκριση αριθμού μαθητευόμενων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης μεταλικιακό έτος τάξη μαθητίας ΕΠΑΛ μαθητίας ΕΠΑΣ για απασχόληση περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας π.Ε. Κοζάνης για το έτος 2018-19. Δεν διευκρινήθηκε μόνο, κύριε Πρόεδρε. Είχαμε αποφασίσει μέσα στο καλοκαίρι την άνταξη κάποιων ειδικοτήτων. Οι ειδικότητες αυτές δυστυχώς δεν δηλώθηκαν από τους μαθητές ώστε να γίνουν. Για να μην χαθούν οι θέσεις σε συνενόηση με τις σχολές επαλλεπάς, προτείνουμε αντί για τις συγκεκριμένες ειδικότητες να γράφει διαφόρων ειδικοτήτων, έγινε και σε συνενόηση με το Γραφείο του Επιτρόπου, έτσι ώστε να μπορέσει να καλυφθούν οι θέσεις και να μην μείνουν τα παιδιά χωρίς να κάνουν πρακτικιάσεις. Πάμε στο δέκατο, έκτο θέμα, και αυτό τυπικό είναι, αλλά και ουσιαστικό ταυτόχρονα, διανομή άρτιων και οικοδομίσιμων οικοπέδων στους κατοίκους του οικισμού Αργύλου, που είναι οι ιδιοκτήτες γης εντός των ορίων του νέου οικισμού Ποντοκόμης. Ο κ. Πλακετάς. Ναι, πρέπει να πω ότι υπήρξε μια διαδικασία διαβούλευσης με τους κατοίκους του Αργύλου που έχουν αυτά τα συγκεκριμένα οικόπεδα στο νέο οικισμό, τόσο με τον κ. Περιφερειάρχη, όσο και με τις υπηρεσίες, όσο και με την αναπτυξιακή την Άνκο. Τέθηκε το ζήτημα και στη διαδικασία της Επιτροπής Συντονισμού για την Επιτάξηση με Δεκατάσταση της Ποντοκόμης. Χαίρομαι γιατί μια αρχική αβελητηρία από πλευράς και της αναπτυξιακής αλλά και των υπηρεσιών διορθώνονται, έτσι ώστε οι συγκεκριμένοι άνθρωποι να μπορέσουν να πάρουν άρτιες οικοδομήσιμα οικόπεδα των πεντακοσίων μέτρων, όπως θα πάρουν τετραγωνικών μέτρων, με συγχωρείτε, στη νέα θέση της Ποντοκόμης, όπως ακριβώς γίνεται και με τους υπόλοιπους κατοίκους της Ποντοκόμης. Νομίζω ότι διορθώνονται έτσι μια αδικία. Να συμπληρώσω μόνο στην εισηγή στην οποία είχε στα χέρια σας κάτι που μου επισήμανε ο κ. Μαργαρίτης. Κύριε Μαργαρίτη, πες το εσείς. Εγώ ζητώ συγγνώμη λίγο κ. Μαργαρίτη. Ζητώ την έκριση της παραπάνω οδάσης. Επειδή είχαμε προβλήματα με την προηγούμενος οικισμός, όπως στα Κύλα ή στο Κλήτος με τεμάχια του αργύλου, απλώς να προσεχθεί ότι αυτοί που θα δώσουν τα τεμάχια, να με επέφτουνε στιλώσεις, να τα γραφτεί στα πρακτικά, όλοι οι κληρονόμοι. Γιατί έβγαινε ένας κληρονόμος, μετά πήγαινε στα δικαστήρια και τρέχαμε. Είχαμε πολλά δικαστήρια. Είναι ουσιαστικό αυτό. Ναι κύριε Μαργαρίτη. Ομόφωνο το 16, κύριε συνάδελφη. Ομόφωνο το 16. Παρακαλώ κύριε Καρατζίδη, να σημειωθεί και αυτό που λέει ο κ. Καρατζίδης. Κύριε συνάδελφη, παρακαλήστε, το Σάββατο το ξαναπαναλαμβάνω. Πέντε η ώρα το απόγευμα στο εκκλησιακό κέντρο, που θα τυμίσουμε τους αθλητές. Θέλουμε όλους τους περιφερειακούς συμβούλους εκεί. Το ενημερώσαμε σ' όλους. Ήδη το έχουν γράψει και τα σάιτ και οι τηλεοράσεις θα το πούν. Ο κ. Περιφεριάρχης να κλείσει λίγο με τις ευχές για τα Χριστούγεννα. Όχι για ευχές, αλλά ως συνέχεια του θέματος του κ. Πλακεντάη, για να δικαιώσουμε και αυτούς τους ανθρώπους του αργύλου, να ενημερώσουμε το σώμα ότι πριν περίπου από μιάμιση ώρα πλέον είναι νόμος του κράτους. Έχουν ψηφιστεί δύο τροπολογίες που καταθέσαμε και για τους ανάργυρους να αναλάβουμε εμείς την ευθύνη της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης και να έχουμε την εγγραφή του πορσού των 42 περίπου εκατομμύρων ευρώ σε κωδικό της περιφέρειας, αλλά και της περίπτωσης της ποντοκόμις για τη διανομή των οικοπέδων και το ότι να αποτελέσει η διανομή αυτή, να μην είναι στην έδρα της περιφέρειας, αλλά να είναι στην ποντοκόμι. Άρα λοιπόν, νομίζω είναι μια θετική εξέλιξη που η αυτοδιοίκηση παίρνει ευθύνη, δεν φοβάται τις ευθύνες και ζητά ερμοδιότητες για να λοποιήσει πολιτικές, αλλά και πολύ περισσότερο υποχρόσεις του κεντρικού κράτους και βέβαια να δικαιώσει σύντομα χωρίς χρονοτριβή και γραφειοκρατία τους ανθρώπους, και των αναργύρων και της ποντοκόμις. Αυτά όσα εγκλημέρωσαν, νομίζω είναι πάρα πολύ θετική εξέλιξη. Τώρα, εν όψη των εορτών, να είμαστε γεροί, να περάσουμε καλά. Ό,τι μας πλήγωσε να τα αφήσουμε πίσω, ό,τι θετικό να το πάρουμε μαζί, γιατί σε αυτή την προσπάθεια νομίζω ότι δεν περισσεύει κανείς. Καλές γιορτές να έχουμε και καλά Χριστούγεννα. Κύριε Δακή, στις ευχές σας για τα Χριστούγεννα. Λοιπόν, στον καθένα και στην καθεμιά μας, ότι ποθεί, και εύχομαι που το θεωρώ πολύ σημαντικό και χρήσιμο, όλοι μαζί με όρους συνείδεσης και ευθύνης, να αγωνιζόμαστε για να διατηρήσουμε το αγαθό της ειρήνης, γιατί η πρώτη φορά στην ετουρία του γένους μας έχουμε γευθεί οι τελευταίες γενές της πατρίδας μας. Ευχαριστώ, κύριε Δακή, κύριε Καρατζίδη. Λέγουμε υγεία πρώτα απ' όλα σε όλους, να έχουμε όλοι δύναμη, να παλέψουμε για ειρήνη, δικαιοσύνη χωρίς διακρίσεις, σε πολύ κόσμο, ανεξαρτήτως προέλευσης, εθνικότητας, φίλου, ή οτιδήποτε άλλο όλους αυτούς που έχουν ανάγκη. Να περάσουμε όλοι με τις οικογένειες της Άγιας αυτές τις μέρες, όσο γίνεται πιο καλά και 28 του μηνός θα είναι το άλλο συμβούλιο την άλλη Παρασκευή. Σας ευχαριστώ, κλείνει εδώ η συνεδρίαση. Ευχαριστώ και σας από κάτω για την υπομονή σας. Να είστε καλά, ευχαριστώ! |