Μαθηματικά και Επιστήμες Υγείας - Μέρος Α /

: Κύριε Υπουργέ, Κύριε Βουλευτά, Κύριε Αντιδήμαρχε, Κύριε Πρόσωπη των Τοπικών Αγών, Κύριε Περιφερειάχα, Κύριοι συνάδελφοι όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, Κύριε Πρύθανη του Θεοπιστριακού Θεσσαλίας, Κύριε Πρόεδρε του Παναρτήματος Μαρίσης, Κύριε Παναρτήματος Μαρίσης, Κυρίες και κύριοι, η Ελληνική Μα...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία
Μορφή:Video
Είδος:Ακαδημαϊκές/Επιστημονικές εκδηλώσεις
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Datascouting Lists 2018
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=2_nPNaX_HfI&list=PLHTRW8q23EuLa43OcqByrHzKNJhT3jjA7
Απομαγνητοφώνηση
: Κύριε Υπουργέ, Κύριε Βουλευτά, Κύριε Αντιδήμαρχε, Κύριε Πρόσωπη των Τοπικών Αγών, Κύριε Περιφερειάχα, Κύριοι συνάδελφοι όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, Κύριε Πρύθανη του Θεοπιστριακού Θεσσαλίας, Κύριε Πρόεδρε του Παναρτήματος Μαρίσης, Κύριε Παναρτήματος Μαρίσης, Κυρίες και κύριοι, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία είναι από τα αρχαιότερα επιστημονικά σωματεία στην Ελλάδα, μη και προς τοπικού χαρακτήρα, και ιδρύθηκε στις 8 Απριλίου του 1918. Οπότε, τώρα συμπληρώνει 100 χρόνια ενεμούς επιστημονικής δράσης. Το Υπουργείο Παιδείας Προστιμή της Εταιρείας ανακήρυξε στις 9-18 έτους μαθηματικών με δύο κυρίως τόχους. Να προβληθεί και να αναδειχθεί η σημασία των μαθηματικών και ο ρόλος τους στην δημιουργία και την ανάπτυξη του ανθρώπινου πολιτισμού, και να ενισχυθεί το ενδιαφέρον για τα μαθηματικά, την ιστορία και την διδασκαλία τους. Για τους παραπάντων στόχους, σε συνδυασμό με τα 100 χρόνια από την έρευση της Εταιρείας, έχουν γίνει μέχρι σήμερα αρκετές εκδηλώσεις και υπάρχει σχεδιασμός για την οργάνωση κοινών μέσα στη χρονιά. Όπως είναι σειρά ημερίδων, σε συνεργασία με τα παρακτήματά μας, που θα αναδεικνύω και την ιστορία της Εταιρείας, αλλά και τις σχέσεις των μαθηματικών με τις άλλες επιστήμας. Στο πλαίσιο αυτό, ελάσσεται και η σημερινή ημερίδα που αφορά τις σχέσεις των μαθηματικών με τη διαδικτύη. Έχουν προεγκυθεί οι ημερίδες στραθείων γραμμούς μαθηματικά και τρέχνη, μαθηματικά και αρχαιολογία. Στη Θεσσαλονίκη των Ορκόβλη θυμάζουμε μία ημερίδα από τα μαθηματικά των πόλεων και υπάρχουν και αρκετές ακόμα. Επίσης, τη φετηνή χρονιά θα διοργανώσουμε συνολικά τρία συνεργασία. Το πρώτο διοργανώθηκε ήδη στη Θεσσαλονίκη η μαθηματική εβδομάδα, έχει γίνει πλέον ετήσιο. Το επόμενο συνέδριο είναι στις 25-29 Ιουνίου όπου είναι το Συνέδριο των Απανταγούλων Μαθηματικών το οποίο θα κάνουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και έχουν πάρα πολύ μεγάλη συμμετοχή και ο στόχος μας είναι να έρθουμε στην Αθήνα όλοι οι Έλληνες μαθηματικοί από όλο το κόσμο. Επίσης αρχές Δεκεύριου θα οργανώσουμε το 35ο Συνέδριο Μαθηματικής Παιδείας το οποίο την επόμενη χρονιά θα έρθει στην Πάρισα. Από τη Βεβαινική χρονιά σκεδιάζουμε να έχουμε και μαθητικό Συνέδριο παράγελα με το συγκεκριμένο Συνέδριο οπότε θα περιμένουν μαθητές με οργανωμένες αργασίες μέσα στον καθηγητό τους από τα σχολεία να έχουν να κάνουν τους παπποσίες τους επίσης προβλέπεται διαγωνισμός συγγραφής δημοσιογραφικού μαθηματικού άρθρου από μαθητές δυνασίου και ηλικίου και επίσης υπάρχουν διάφορες άλλες εκδηλώσεις όπως η διοργάνωση με το Μουσείο Ρακμιδώνη έκθανε χθες μαθηματικά τέχνη και επιστήμη γενικά και θα ήθελα να πω δυο λόγια για τη Μαθηματική Εταιρεία Απ' το καταστατικό της η βασική σκοπή της μέσα στους βασικούς σκοπούς είναι η προοδογή και η διάδοση των διαφόρων πυράδων και φαγωμών της μαθηματικής επιστήμης καθώς υποστήριξη συμπαράστατων μαθηματικών με τη λήψη γενικά κάθε νόμιμου μέτρο που αποσκοπίζει την ανεγνώριση και την προστασία των ίδιων αλλά και του έργου τους Η σκοπή της Εταιρείας επιδιώκεται να επιτυχθούν διάφορες τραστηριότητες όπως είναι η ένδοση περιοδικών εντυπωρτιών δημοσιευμάτων να ειναι λύνες δημοσιευμάτων με άλλες μαθηματικές εταιρείας με την ιδιοκέντρωση όπως είπα και πριν πανελληνίων συνάγρων και επίσης πανελληνίων και διεθνών διαγωνισμών και με τη συγγραφή διαφόρων σχολικών και επιστημονικών κεφυλίων ή μεταφράσεων κλασικών μαθηματικών κεφυλίων θα ήθελα να ευχαριστήσω και να συγχαρώ το παράδειγμα της Λουδάρης σας για την εξαιρετική δραστηριότητα που έχει παρουσιάσει γενικά τα τελευταία χρόνια και φέτος με τις διάφορες εκπαιδόσεις και γυναρίδες που έχει κάνει και να ευχηθώ κάποια επιτυχία στη νέα εκδήλωση. Σε ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ πολύ, κύριέ μου. Παρακαλώ θα προέχω το παράδειγμα του Σελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας Λάρκας και ο Δρέα Μαγαρίτη να προσευχηθεί μας στο βήμα για να σε καταμορφήσουμε. Κυρίες και κύριοι, στο πλαίσιο εοπλασμού των 100 χρόνων της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και του Έντους Μαθηματικών σας καλωσορίζουμε στη σημερινή μας διαδικασία ημερίδα η οποία φιλοδοξεί να ενδρυθήσει στη σχέση της μαθηματικής επιστήμης με τις επιστοίμες σύγκριες. Το 2018 είναι η χρονιά που η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία με την ανηδιοτελήση της χώρας των μελών της όλης την χώρα συνδυαλέγεται με την ελληνική κοινωνία και αναδεικνύει τη σημασία της επιστήμης μας τη σύνδεση της με την κοινωνία και τη ζωή της σχέσης της με τους άλλους επιστημονικούς χώρους. Το θέμα της δυνατότητας και φραγμογής των μαθηματικών στις επιστήμες ίδιας καταλαμβάνει ένα όχι ευκαταφώνει το μέρος της βιβλιογραφίας. Είναι ενδεικτική ενδείλωση του φύσικου μαθηματικού κόρμα ενός νομπελίστα, απαρουτάει μήνου του 1979 ήταν ένας από τους δύο του Ελληνέζιστον και γνώρισε τον αξιονικό τομογράφο ο οποίος είχε ενδειλώσει. Ήταν προφανές ότι το πρόβλημα του αξιονικού τομογράφου ήταν καθαρά ένα μαθηματικό πρόβλημα. Αλλά ας αφήσουμε την αλληλεπίδαση μαθηματικών και επιστημών ίδιας στους σημαντικούς ομιλητές της σημερινής ημέρας. Καλωσορίζουμε τον διακεκριμένο καθηγητή νευρολογία του Πανεπιστήμιου Βασιλιάς κ. Βουλουπίκο Κάκο και τους εκπληκτούς προσκεκριμένους του στρώγγιλου τραπέζου του. Τον κ. Τίλι Πότρυκος Κιάβλη, καθηγητή καριολογίας του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας, τον κ. Ιωάννη Στεφανίδη, καθηγητή νευρολογίας του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας, τον κ. Απόστολο Κωμινό, διευθυντή της Μονάδας Κεντατικής Τεραπείας του Γενικού Νοσοκομβουδού Λάρισσας και τον συνάδελφο και αντιπρόεδρο του παραθύματος Λάρισσας, τον κ. Καραβάτσα, με πολιεκή θυπία στη λύκηση των μονάδων Λάρισης και Βόρκο. Είναι ιδιαίτερη η τιμή για μας η παρουσία του Προέδρου της ΕΕΕ, κ. Ανάγιου Ρεφελούρη, όπως και του Γενικού Γραμματέα της ΕΕΕ, κ. Ιωάννη Περιέλη. Τους ευχαριστούμε όλους που αποδέχθηκαν την προσπίσια μας. Να εμφράσουμε τις θερμές ευχαριστίες στον συνδιοργανωτή της σημερινής ημέρειάς, την Ιαρθητή Σχολή και συγκεκριμένα τον κοσμίτορα της Σχολής και της Δημόνικιας καθηγητή Καλαλακώ Βιλίνη, τον προηγούμενο πρόεδρο κ. Χατζηγιωργίου και τον εκτελόχρονο χρέη αναπληρωτή πρόεδρο και καθηγητή κ. Χρήστοφα και Χρήστοβου. Σας ευχαριστούμε και την προσοχή σας. Θέλω να πω ότι από τα αυτοιτικά μας χρόνια η αδίκτυψη που είχαν έπαιδε είναι μηχανικός. Βέβαια η κυριακός άποψη ήταν ότι οι μηχανικοί έπαιδε υποσχολούνταν μαθηματικά και οι φιλπάνομες στην ιατρική δεν είχαν ιδιαίτερη σχέση με τα μαθηματικά. Η απορία μας ήταν πάντα γιατί αυτό συνέβαινε και μετά από τόσα χρόνια στον επαγγελματικό στη Ευρωπαϊκή και στην Ελλάδα και στην Επιστήμη. Φαίνεται ότι πια υπάρχει μια απάντηση σε αυτό χάρη στις προσπάθειες και τις μαθηματικές εμπεριάσεις. Και το παρακαλώ προσθέρω σας ότι αυτό που πιστεύω ήταν αυτό που έπρεπε να γίνει και έτσι πρέπει να γίνεται. Η σύνδεση μαθηματικών μόλις της Επιστήμης είναι προφανής και αρχίζει να αποδεικνύεται. Από την πλευρά μας ως θεοίτας Φαδιάς και ως εκπρόσωπος του θεοίτας Φαδιάς είναι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρίσκομαι εδώ στη Συνάβη και τελευταίο θεονατό είναι στην κορύφωση των εκπηλώσεων για τα 100 χρόνια της μαθηματικής εμπεριάς, το οποίο η Θεσσαδιάς θα είναι στο κέντρο των εκπηλώσεων. Από τη στιγμή που εκλέχτηκα στη θέση του Πρίκανη η πρώτη ισόρξη επίσκεψη που δέχτηκα ήταν η επίσκεψη του κ. Καραβάτσα και του Προεδρύου του Παρακτήρων Βαρθάδησης όπου μου έζητησαν τη διάθεση εγκαταστάσεων αγκηθάτων για να κορυφωθούν οι εκπηλώσεις για τα 100 χρονιές της μαθηματικής εμπεριάς του λαού. Η απάντηση ήταν βεβαίως ότι είναι μεγάλη μας χαρά και κοιμή, το να συμπερψενήσουμε αυτές τις εκπηλώσεις. Θέλω να ευχαριστώ κανείς για τις εργασίες της σημερινής περίοδας και να είστε από κάποτε. Σας ευχαριστώ πολύ κύριέ μου. Και για ένα τελευταίο σύντομο χειρετισμό παρακαλώ την κυρία Δήμητρα Παπάρεκ Πρόσωπο του ιατρικού σου λόγου Λάρισαν να προσέχει στο ίν. Κύριε Κάπο, αγαπή προσκεκριμένη από το Προεδρείο της Ιωαννούς Σαφής. Σχεδόν κάθε φορά που μαζευόμαστε σε αυτή την όμορφη αίσθηση από το Πανεπιστημίου μας, η θεμακρολογία και οι προσκεκριμένοι ομιλητές, προέρχονται από διάφορες πρόσφυγες και διάφορες πρόσφυγες. Προσέχονται από διάφορες πρόσφυγες και διάφορες πρόσφυγες. Προσέχονται από διάφορες πρόσφυγες. illes ιδεερ què A la A la A la A la και από χαρακτήρα. Οι δύο αυτές επιστήμες θα τρομούσαν να πω ότι συμβαίνονται σε βάθος χρόνου με μία σχέση σχεδόν αναλυτική από τη δημιουργία ακόμα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Τον έκτο εβδομάδον προ-Χριστού, ο κοινέζος φιλόσοφος Λάουτζεη μας δίνει σε μία πρόταση τη βαρύτητα, τη θρησιμότητα, αλλά και τη συνδυαστική ικανότητα μεταξύ των δυο αυτόν των μισθυμών. Συγκεκριμένα αναφέρει, για να φανταστούμε τη χρησιμότητα των μαθηματικών στη ζωή μας αρχίζει να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς μαθηματικά. Πώς θα είχε διαμορφωθεί άραγε η ιατρική καθημερινότητα χωρίς την ικανότητα μέτρησης των μεγεθών, όπως για παράδειγμα του βάλος μας, τις ποσοστιαίες εκτείνησης ερευνητικών με φόβο, τη στεγνομέτρηση σε βίαιτες καταστάσεις και προχωρώντας σε ένα όλο πιο υψηλό δημιουργικής απόδοσης τους, πόσο απλή ή πόσο σύνθετη μαθηματική σκέψη χρειάζεται άραγε για να δημιουργηθούν και να αρχιδηγήσουν ιατρικά μηχανήματα, πόσο μαθηματικά χρειάζονται για την καταγραφή αποτελεσμάτων ιατρικών εξετάσεων και πόσο άλλα. Καλώς ήρθατε λοιπόν εκ πρόσωπη της μαθηματικής σκέψης στη Φλόστινη Ιατρική Σχολή της Λάρυξας και είναι πραγματικά μεγάλη μας χαρά και τιμή να γιορτάζουμε μαζί αυτή την επέργεια των 100 χρόνων από την ίδρυση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Ο Ιατρικός Σύλλογος Λάρισας μέσω του προέδρου του Τιμιανακόπουλου, εγώ προσωπικά αλλά και εσείς σου με τον Διοικητικού Συμβουλίου, ενυπαρρύνουμε τέτοιες εφτυλώσεις και συμμετέχουμε δραστήρια και ενεργά στην πράσφιση της υγείας του πολίτη, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Η συνεργασία των επιστημάτων από κανείς και αν πρέπει να είναι αυτή και από οποιαδήποτε επιστήμη, μόνο και οδοφόρο για τον άνθρωπο μπορεί να φανεί. Καλή σας ευτυχία. Καλησπέρα κύριε Καπά. Κεντρικός ομιλητής όπως πιθανό θα ήθετε ήδη δει στο κρόμα της σημερινής συμμελήτας είναι ο διακυκριμένος καθηγητής Νευρολογίας του Πανεπιστημίου της Βασιλείας κ. Γλουτοφίκος Κάπος. Ο κ. Κάπος εκτός όλων των άλλων είναι γιος του αερινούς του Πολυφαίου Πανεπιστημιακού Γασκάλου τον Μαθηματικό, Δημήτριου Κάπο. Για τη διαδρομή και τον εξήγηρο στίγμα που άφησε ο Δημήτριος Κάπος στη μαθηματική παιδεία της χώρας θα αναφερθεί τώρα ο Πρόεδρος Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, καθηγητής κ. Φελούης. Κύριε Πρόεδρε, έχετε το λόγο. Θα ήθελα να πω δύο λόγια πρώτα για τα μαθηματικά και να το συμπέσω όλον τον ΑΕΜΙ στο καθηγητή μας Δημήτριο Κάπο. Τα μαθηματικά είναι μια έκπραση της πνευματικής ικανότητας του ανθρώπου και έχουν τις δρίζες τους τους αρχαίους πολιτισμούς της Ασίας, της Αγίου και κυρίως της Ελλάδας. Ξεκίνησαν από τις αμέγες μέτρης κατοικημένων και έκτασαν και μέσα στους αιώνας λειτούργησαν προς όφελος της κοινωνίας αφού σταδιακά αποτέλεσαν βασικό εργαλείο όλων των επιστημών με καταγητική συμισφορά στην ανάπτυξη της φατηθυσικής και των νέων τεχνοβολιών μιας καλύτερης ζωής και φυσικά μέσα στα λύτερης κοινωνίας. Πολλοί μαθηματικοί πιστεύουν ότι ουσία των μαθηματικών υπάρχει στη νέογραμμα των αρχημών, των σχημάτων, των σχέσεων και δεν έχουν εαυτό. Θεωρώ όμως ότι αυτό δεν είναι αρκετό για να εξηγήσει την πολύ μεγάλη αγάπη ως τα μαθηματικά που έχει μεγάλο πλήθος μαθητών και φοιτητών, όλων των φυσικομαθηματικών σχολών, πολιτεκνίων, οικονομικών σχολών και ιατρικών σχολών σε όλο τον κόσμο. Οι ακριβείς εξήγητες θα μπορούσαν να αποδοθεί στην επιλογή ότι τα μαθηματικά είναι κάτι περισσότερο από μια επιστήμη. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα μαθηματικά αποτελούν το υπέρτατο δημούργημα της ανθρώπινης λοημοσύνης. Προσωπικά πιστεύω ότι τα μαθηματικά έχουν πολύ μεγάλο πλήθος, πιο πολύ από τη φιλοσοφία, όπως επίσης έχουν πολύ μεγάλη ωραία, ήταν μεγαλύτερη και από αυτές τις εμπειρήσεις, αλλά όλα αυτά δεν υπάρχουν οικονομούς να τα εξηγήσουμε τώρα. Οπότε συνδυάζοντας αυτά θα ήθελα να πω ότι ο Δημήτριος Κάπος αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μαθηματικού που υπερέτησε τα μαθηματικά ως προς όλες προηγούμενες εκφάσεις τους, αλλά επίσης αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός παιδιού που ξεκίνησε από μια μικρή κομμόπολη της ελληνικής επαγίας, το Λειδονίκη, γεννήθηκε το 1904 και κατάφερε μέσω άπειρων δυσκολιών της εποχής του να φτάσει στην κορυφή των μεγίδων μαθηματικών, αλλά και να γίνει μια σημαντική προσωπικότητα των μαθηματικών παγκοσμίως. Σχέση του με τη Νιακρική μπορώ να πω ότι είναι από πολλές πλευρές μπορεί να τη δει καλής. Η πρώτη είναι ότι άφησε εδώ στη Νιακρική δυο παιδιά γιατρούς και εξαιρετικούς επιστοίγονες, τον κύριο Λοδοδοβίκο Κάπο, καθηγητή του Πανεπιστημίου Μασιλιάς Ατρετίας και την κυρία Είλη κα Κάπο, καθηγήτρια στο Πανεπιστημιακό Λιού Σακοπείο της Αθήνας Μαναγιλινισμός. Ο δημήτριος Κάπος υπήρξε μαθητής ενός εξέγοντος Έλληνος μαθηματικού της δεκαετίας του 30 του Κωνσταντίνου Καραθειοδωρή. Και μέσα σε λίγα χρόνια με το εξαιρετικό επιστοιμονικό του έργο, στην εκπόνηση της διδακτορικής του διαδικτυβής στην Γερμανία, έγινε ένας μαθηματικός που συμμονηλούσε όχι μόνο με τον δάσκαλό του, τον κορυφαίον μαθηματικός, αλλά και με άλλους μαθηματικούς αντίστοιχου και ανάλογου επίπεδου, όπως ο Κολμοκόρφ. Πράγματι, έχει μεγάλη συνεξφορά στην αξιωματική θεμελήρωση των πιθανοτήτων, βελτιώνοντας σε κάποια σημεία την βασική θεωρία του Κολμοκόρφ. Επίσης, έχει σημαντική προσφορά στη θεωρία των αγγευρών του Πουλ, οι οποίες μαζί με τον φορμανισμό των μαθηματικών από τον David Hilbert, άνοιξαν τον δρόμο των φορμαλιστικών συστημάτων, αλλά κυρίως άνοιξαν τον δρόμο στην βιοφυεία του Alan Turek το 1937, να μεταφράσει το πρόγραμμα φορμανισμού των μαθηματικών σε γλώσσα των πιδανών, και ουσιαστικά στην ανακάλυψη της υπολογιστικής θεωρίας, μερικά χρόνια πριν την εμφάνιση του φυσικού υπολογιστή το 1946. Και αναφέρομαι στον υπολογιστή με το όνομα Έννια, electronic numerical degrader computer, που κατασκευάστηκε στην Κατσεφάνια της Αμερικής. Η υπολογιστική θεωρία πλέον, σε συνδυασμό με τα νέα εργαλεία των μαθηματικών, όπως είναι η μαθηματική μοτελοποίηση, η αριθμητική ανάγκηση, η στατιστική, η στοχαστική ανάγκηση, η υπολογιστική προσωμίως και οι απεικονιστικές διαδικασίες, αποτελεί το τρίτο ουσιαστικά πινόνα που στηρίζει την εξέλιξη της επιστήμης. Οι δυο πρώτοι είναι τα μαθηματικά και η παρατήρηση και το πειράμα. Αυτά τα εργαλεία έχουν δώσει τεράστινη εξέλιξη των επιστημών και πλέον χρησιμοποιούνται σε μεγάλη πλήματα, στη φυσική, την κοιμία, την βιομολογία, στην ιαπρική, σε προβλήματα οικονομίας και σε διάφορα ακοπλήρωτα παιδεία, όπως είναι η επικοινωνίας, η πρόοδος του κοινωνού, η αντίστροφησική, η ποιομυγανία του οικινήτων, προβλήματα περιμάδοντος και άλλα πολλά. Όσον αφορά την Ελλάδα, ο Δημήτριος Κάπος την 20η αιτία 1950-1970, ερχόμενος από τη Γερμανία, αναμόρβωσε τα μαθηματικά στην Ελλάδα φέρνοντάς τα σε σύγχρονη μορφή και αυτό το αυθινό επίπεδο που χρειάζεται για να μπορεί ο οφητητής να τα μάθει σωστά. Ουσιαστικά έκανε για την Ελλάδα τη δουλειά που είχε κάνει ο Γάλλος μαθηματικός Αγγουστίνος Κωσί που ήταν από τους πρωτοπόδους της ανάλυσης και συνδέεται με την αυστηρή θεμελίωση του απειλωστικού λογισμού αφού ήταν αυτός που ξεκίνησε να διατυπώνει και να αποδεικνύει τα θεωρήματα του απειλωστικού λογισμού με αυστηρό τρόπο. Τελειώνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στην εργηματική προσωτικότητα του καθηγητή Δημητρίου Κάπου, το οποίο τα βιβλία σημάδεψαν την κυριολογηξία της γενιάς των οφητητών από το 1950 μέχρι το 1972 για πρώτερα. Θυμάμαι, το Μάιο του 1970, την χρονιά που συνταξιολογήθηκε, μπήκε μια μέρα στην έθνος ασβόλου της νομικής σχολής που είδαμε μαθανομένοι με τους τότε βοηθούς του. Αν θυμάμαι καλά, τον Βιωλία Τζιώλα ή τον Βασίλη Στάη, δεν είναι αυτό σίγουρος. Και τότε ξέσπασε από τους 300 βιβλίτες του, αφηδράπτω, ένα αυτό μου προφυλοκρότημα διεργατίας και αυτό ήταν κάτι σαν αποχαιρετισμός και αναγνώριση στον μεγάλο δάσκανο που ξέραμε ότι την επόμενη χρονιά δεν θα ήταν στο Παραπιστήριο. Σας ευχαριστώ πολύ. Καλησπέρα σας, ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκριση, αυτή η ημερήτα είναι κάτι που με τιμά, όταν πρώτα όχι σκεφτήκατε, σαν αξιομοιδιτής αυτή την ημερήδα από την Αντιπεμβρά, ότι έχω τη δυνατότητα να συνθέσω τη δική μου γνώση, της ιατρικής με μερικά από αυτά τα οποία προσφέρει ο πατέρας μου εξ γιατί δεν θα βρίσκει κανένα τέτοιος και ήταν πολύ δύσκολο ότι είχα ίσως άλλους ανασχολήσεις, είχα να ανασχοληθώ με κάτι άλλο. Πάντως δεν χρησιμοποίησα αυτήν την ευκαιρία που ίσως θα είχα να μάθω περισσότερο για το περιεχόμενο με τα μαθηματικά, αλλά νομίζω η προσωπικότητά του, ο τρόπος σκέψης του, αυτά οπωσδήποτε επηρεάζουν και ο τρόπος αντιμετώπισης της οικογένειας, η οποία δεν είχε πολύ χερόν να ασχοληθεί, αλλά το παράδειγμα του ότι πηγαίνει το πρωί στο πανεπιστήμιο, στο σπουδαστήριο των μαθηματικών και το απόγευμα πάντα αφιερωμένο στα συγγράμματα του με ένα μολύβι και ένα νεάσπρο κόλμα στο μεγάλο γραφείο του και να γράφουν με τις ώρες αυτά τα διβουλιατόπια όπως έμαθαν και μεταξύ και έβλεπα και τότε είχα τόσο διακοθεί και είχαν ωφελήσει στην εξέλιξη των μαθηματικών και σκηνηδάτα. Ευχαριστώ πάρα πολύ για τη τιμητική πρόσκληση αυτή και ευχαριστώ και τον κύριο Φελούργη για τη τόσο ευγενής παρουσίαση του πατέρα μου, που μας θυμά και την οικογένειά μας. Θέλω τώρα, ένα από τα διδάγματα τα οποία με τη σεμνότητα που πάντοτε ο πατέρας μας έδωσε, ήταν να μην νομίζουμε ότι μπορούμε να μιλήσουμε για πράγματα με τα οποία δεν έχουμε εξειδικευτεί, ότι καλό είναι να περιορίζουμε σε αυτά που μπορούμε να εξειδικευτούμε και να μην απλώνουμε ή να μην έχουμε την απέτηση ότι μπορούμε να μιλήσουμε και για άλλα θέματα με τα οποία δεν έχουμε ασκοπηθεί τόσα ευαττικά. Με αυτή την ομιλία, κατά κάποιο τρόπο παραβαίνει τη συμβουλή αυτή, γιατί ξεπερνάω τα όλια της ιατρικής και της ειδικότητάς μου και ελπίζω να με συγχωρήσετε για ορισμένες αμέλειες και το ότι παρόλα αυτά θα προσπαθήσω να παρουσιάσω το θέμα αυτό, το οποίο είδατε ήδη στις προσφωνήσεις, όσο διαφορετικές όψεις μπορεί να έχει και όσο διαφορετικές είναι οι απαιτήσεις από το θέμα και όσο διαφορετικά είναι τα ερωτήματα. Θα τα παρουσιάσω από τη δική μου την εμπειρία, από τη μία πλευρά την κλινική, γιατί φυσικά είναι και το θέμα όσο η πρακτική της ιατρικής ετηρεάζεται από τα μαθηματικά και από την άλλη πλευρά, από την πλευρά της έργονας που ασχολήθηκε τα τελευταία 30 χρόνια κυρίως με την εξέλιξη, με τη μεγέτη νέων θεραπιών για μια συγκεκριμένη ασθένεια μέσα στη νευρολογία που από τώρα ολούς νέους ανθρώπους έχει σχηρίσει καταπλέκτες. Και από αυτή την πλευρά θέλω να παρουσιάσω την εμπειρία μου. Ξεκινώ λοιπόν με ένα θηλυκό περιστατικό, το οποίο ήταν περίπου ένα μήνα πριν τη σημερινή μέρα. Μια διάθρονη νέα γυναίκα, μητέρα ενός παιδιού, 7 χρονών, πάντοτε υγιής ως αυτή τη στιγμή, εργαζόταν παράλληλα σαν αδικηγόρος, καμία οικογενειακή επιβάρυνση με ασθένειες, και στη 19η Ατροφυλή παρουσίασε έναν φόβο με τις ορασίσεις της, το αριστερό μάτι, και έστηκε στο εξωτερικό μας ιατρικό. Εκεί την εξετάζουμε αναλυτικά, μετρολογικά και τις παίρνουμε και στους οφλαδιολόγους, δεν πρέσουνε τίποτα άλλο, θα σας πω μία νίωση στο 30% στο αριστερό της μάτια. Τι σχέσεις για αυτό με τα μαθηματικά. Από αρχή, ένα μέθοδος για να ακούμε να αποσδιορίσουμε καλύτερα τι για θερμός συμβαίνει, είναι η διαπτήκονιστική, η βοηθήσει να αναγνωρίσουμε ασθένειες, ιδιαίτερα στο οδομέα μας, τη νευρολογία και την ειδική ασθένειες της πυρήσης καταπλάθας νόης. Και βλέπουμε ότι αυτή η νέα γυναίκα, που ήταν απόλυτα υγιής εκτός από αυτό το φόβο στη μάτα της, με το αριστερό μάτι, βλέπουμε αρκετές αισθείες, οι οποίες δείχνουν ότι, μάλλον, η χρόνια υποβάζει μία φλεγμονή, η οποία οδηγεί σε παραλλαγές, εδώ, χωρίς όμως να δείχνει συμπτώματα ορατά ή που μπορεί κανείς να αναγνωρίσει εξωτερικά. Κάνουμε μια άλλη εξέπτεση για να δούμε τι ακριβώς είναι το πρόβλημα το οποίο οδηγεί στη μίωση της ώρας της. Και αυτό, πάλι, στηρίζεται στα μαθηματικά, όπως αυτές οι απεικονήσεις δεν είναι πραγματικές, αλλά το τελεσμά, δηλαδή ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αλλά μπορούμε μόνο να τις κάνουμε με πολύ δύσκολους υπολογισμούς. Έτσι, εδώ, θέλουμε να δούμε κατά πόσον η λειτουργία του νερού, του οπτικού νερού, έχει παρουσιάσει παραλλαγή, αντί, δηλαδή, η τασίτητα αγωγής έχει παραλλαγή ή όχι. Για να το δούμε αυτό, δεν μπορούμε, φυσικά, να αναλύσουμε το οπτικό νερό αυτό κατά αυτό, αλλά χρειάζεται να κάνουμε ένα πείραμα, ένα πείραμα στο οποίο δίνουμε πάντα το ίδιο, την ίδια οπτική βιέγερση, με το να έχουμε μια σκαχαίρα που αγάζουν τα μαύρα στα άσπρα και τα άσπρα στα μαύρα, και να δούμε πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στον εγκέφαλο, στο οπτικό, στο μέρος του διφάλου, που παρουσιάζονται οι οπτικές αισθήσεις. Αυτό κανονικά δεν γίνεται, να το δει κανείς, γιατί είναι πολύ πολύ μικρές αυτές οι παραλυγές και βρίσκονται βέβαια κάτω από το μέσο, ακόμα και ακριβώς εκεί που κάνουμε την ανάλυση, που μετράμε τα δύναμικά αυτά. Πρησμοποιώντας όμως τους λόγους της στατιστικής, ξέρουμε ότι όλες οι τυχαίες μεταπτώσεις της τάσεως, με την πάροδα του χρόνου όσο περισσότερο περιμένουμε, αθρίζονται και στο τέλος παραμένουμε, δηλαδή η πιθανότητα να πάνε προς τη μία πλευρά ή προς την άλλη, να αποκλείνουν προς τη μία ή προς την άλλη πλευρά, όσο πιο συχνά επαναλάβουμε το επιχείρημα, όλα τα τυχαία περισκατικά αθρίζονται στο τέλος. Και αυτό που μένει είναι το ίδιο το ιδιόμενο φωτό, το επαναλαμβανόμενο με μία συχνότητα τρεις φορές ένα δευτερόδευτο σήμα, το οποίο τελικά το βλέπουμε ενισχυμένο και βλέπουμε εδώ, μπορούμε να μετρήσουμε την απόσταση και να πούμε ότι καρματικά στο αριστερό μάτι υπάρχει μια καθυστέρηση, ότι η ταχύτητα αλογής είναι μειωμένη και ξέρουμε ότι αυτό εξαρτάται από τη μυηλήνωση του οπτικού νεύρου και γι' αυτό το λόγο μπορούμε να καθορίσουμε ότι πραγματικά, παρόλο που η ατοικονιστική παράσταση δεν μας το δείχνει, ότι καρματικά το οπτικό νεύρο έχει μία βλάβη στη μυελήνη που του δίνει τη δυνατότητα να έχει την καρμανική ταχύτητα αγώγηση. Επιπλέον δίνονται, βέβαια, ιστοριακές αναλύσεις, αναφερομεία του στον κεφαλό, με το οποίο νοηθεί και αυτή βέβαια καθορίζεται κατά πόσον είναι μέσα στα φυσιολογικά όρια ή όχι και στηρίζεται και αυτή σε στατιστικές αναλύσεις της διασποράς των συμβάτων της κοινότητας με την οποία παρουσιάζονται τέτοια κρίματα όπως οπόλοι οι οδοκλονικές βεσμές. Μπορούμε λοιπόν να φτιάχνουμε από την κλινική εικόνα από τη μια πλευρά και από την άλλη πλευρά με αυτές τις μεθόδους που ανέφερα, μπορούμε να βγάλουμε μια διαγνώση ότι πρώτη και για μια οξία, ο οποίος είναι τρίτηδα και από την άλλη πλευρά ότι αυτό, μαζί με τα σημεία που έδειξα εδώ, ότι αυτό είναι η πρώτη κλινική παρουσίαση μιας πολλαπλής σκρήρισης. Έχουμε λοιπόν τη διαγνώση, όπως βλέπετε, στην αλληλουσύνδεση με μαθηματικά εξεκληκμένους μεθόδους, τι θα κάνουμε σε αυτή την περίπτωση. Και εδώ πάλι μας οδηγεί η στατιστική, μας οδηγούν οι μεθοπολογίες που με σύγχρονη στατιστική έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια. Καταρχήν ξέρουμε από την παρατήρηση ότι μια τέτοια οπτική νευρήτητα μπορεί να ξαναβρετιωθεί, να επανέχθει στο φυσιολογικό του χωρίς να βάλουμε κάτι. Πώς μπορούμε να διακοπίσουμε και να απολύσουμε πραγματικά την ανάγκη. Θέλουμε να βοηθήσουμε, περιμένει ο ασθενής ότι κάτι θα κάνουν και υπάρχει αυτό. Είναι όμως πραγματικά λογικό, ή δεν χρειάζεται, ή ίσως μάλιστα και να βγάλει στην ανάπτυξη. Και πάλι εκεί, εδώ και αρκετά χρόνια, έχουν μείνει συστηματικές μελέτες που έχουν συγκριθεί με συγκεκριμένο σχέδιο ανάλυσης. Κατά πόσο μια θεραπεία με κοκτιζόνη, ωφελεί ή όχι και συγκρίθηκε καμία θεραπεία, δηλαδή με εικονικό φάρμακο, θεραπεία με χαμηλή δόση, που ήταν τότε συνεχισμένη, και θεραπεία με μεγάλη δόση. Και αυτό που φάνηκε ήταν ότι, καταρχήν τα πλειονεκτήματα της θεραπείας, έστω και μεγάλη δόση, δεν ήταν πολύ μεγάλα. Το βασικό πλειονέκτημα ήταν ότι η πιθανότητα να παρουσιαστεί ξανά μια ικοτροπή, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, ήταν μειωμένη. Αυτό όμως που επίσης έδειξε η αναλύση, τουλάχιστον μας έκανε να προβληματιστούμε, είναι ότι με τη χαμηλή δόση της κοκτιζόνης δεν είχαμε διαφορά ως την ανάδοση αυτής της οξίας οπτικής μεγρύτητας, αλλά είχαμε περισσότερα περιστατικά, που ξαναπαρουσιάστηκε την εμπρύτητα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Δηλαδή καταφάσαμε τη θανότητα που έπανε. Γιατί δεν μπορούμε να το πούμε με σιγουριά. Γιατί εκεί η στατιστική και η πιθανότητα ότι πραγματικά η διαφορά δεν είναι τυχαία αλλά αφραγματική, είναι πιο δύσκολο να υπολογιστεί. Γιατί δεν ήταν ο πρώτος τόπος της μελέτης αυτής. Δηλαδή ο πρώτος τόπος στον οποίο μπορούμε να υπολογίσουμε καλά την πιθανότητα. Τα άλλα εμβρύματα που και αυτά μπορεί να φαίνονται σαν στατιστικά σημαντικά, πρέπει να τα βρούμε και υπό την προϋπόθεση ότι δεν το είχαμε προγραμματίσει εξασείς και γι' αυτό μπορεί και από τις πολλές παρατηρήσεις μενικές να παρουσιαστούν σαν σημαντικές, που στην πραγματικότητα δεν είναι άμα πάρουμε υπόψη ότι έχουμε περισσότερες μετρήσεις, έχουμε κοιτάξει περισσότερα αποτελέσματα καλά. Η δεύτερη και πιο σημαντική ερώτηση που μας στέκει αυτή η κρινική κατάσταση είναι κατά πόσον αυτή η υγιής γυναίκα χρειάζεται μια καραπία χρόνια. Και παλότερα όταν άρχισε την καλλιέρα μου και τα πρώτα χρόνια στην Ευρωλογία, είχαμε πολλούς αδιασμούς και μόνο να δισπούμε τη διάγνωση, γιατί δεν είχαμε να προσφέρουμε κάτι το οποίο θα διπροστάται, δηλαδή ότι η πιθανότητα αυτό να είναι η σφυρίνη συγχωρογραφής, σφυρίνη συγχωρογράφας, ήταν κάτι το οποίο οι περισσότεροι συνάδελφοι δεν το ανέφεραν από τις ασθενείς, γιατί δεν ήταν κάτι να προσφέρουν. Εντωμεταξύ, η κατάσταση, οι δυνατότητες που έχουν, έχουν αλλάξει ριζικά. Και έχουν αλλάξει ριζικά, γιατί μπορέσαμε τα τελευταία 20 χρόνια, με διάφορες συστηματικές κλινικές μελέτες, να αποδείξουμε ότι πράγματι και κυρίως σε τέτοιες πρόεδες μορφές πρώτης εκδίωσης της ασθένειας, έχουμε πολύ καλά αποτελέσματα με προφυλακτική θεραπεία. Και θα σας δείξω και λίγο πιο συγκεκριμένα αυτά. Δηλαδή ότι τα στοιχεία για ένα θετικό αποτέλεσμα μιας μακροκόνιας θεραπείας, για να αποφύγουμε ερευτέρω συμπτώματα, είναι όπου οι μεγαλύτερα ακούν τα μειονεκτήματα αυτής της θεραπείας. Σε τι στηριζόμαστε, πως όταν κάνουμε τέτοιες χρινικές μελέτες, στηριζόμαστε σε νόμους, σε κανόνες της στατιστικής, που είναι πολύ σημαντική και ισχύουν όχι μόνο βέβαια σε αυτό το περιορισμένο θέμα που αναφέρομαι, αλλά γενικά στις χρινικές μελέτες. Κατασύ πρέπει όταν κάνουμε μία τέτοια.