: Καλησπέρα. Σήμερα θα σας μιλήσουμε για τη συνεργασία της Δημοτικής Βιβλιοθήκης με ιδιωτικούς φορείς που έχουν σχέση με το βιβλίο και το παράδειγμα του Αϊτοπούλου Βολιστικού Κέντρου του Δήμου Χαλανδρίου και τις εμπειρίες και τις πρακτικές από τις συνεργασίες. Σε μια τόσο απαιτητική εποχή που όλοι ζητούν πολλά προγράμματα και εκδηλώσεις με όσο το δυνατό λιγότερο κόστος, καλούνται οι Δημοτικές Βιβλιοθήκες να καταφέρουν να ξεπεράσουν τα εμπόδια ώστε να μπορέσουν να ικανοποιήσουν τις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες που διαμορφώνονται μέσα από τα νέα δεδομένα, ιδιαίτερα τώρα στην Ελλάδα, καθώς και το απαιτητικό κοινό τους. Αυτό δεν είναι εύκολο αλλά δεν είναι και κατόρθωτο. Αν λοιπόν οι Βιβλιοθήκες θέλουν να επιβιώσουν και να αποδείξουν την αξία τους στη σημερινή κοινωνία, θα πρέπει να βρουν τρόπους συνεργασίας με οργανισμούς και φορείς που έχουν σχέση με το βιβλίο και την ανάγνωση, δηλαδή σχολικές ή άλλες Δημοτικές Βιβλιοθήκες, εκδότες, βιβλιοπωρία, εκπαιδευτικούς, συγγραφής και όλα αυτά με στόχο την ανάπτυξη και διάδοση της αναγνωσιμότητας. Έτσι μέσω της ίδιας δράσης ικανοποιούνται αρμονικά και χωρίς απώλειες την ποιότητα του παρεχόμενου από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη έργου, οι στόχοι πολλών φορέων διαφορετικού χαρακτήρα. Οι Δημοτικές Βιβλιοθήκες υπηρετούν το δημόσιο χαρακτήρα τους, οι βιβλιοπώλες και οι συγγραφείς προβάλλονται και έτσι είναι όλοι ευχαριστημένοι και συμμετέχουν στη δράση ενεργά. Οι βιβλιοθήκες, οι βιβλιοπώλες και οι εκδότες έχουν ένα κοινό στόχο και αυτός είναι ο αναγνώστης. Η συνεργασία είναι ζωτική σημασίας για το μέλλον των υπηρεσιών που προσφέρουν οι βιβλιοθήκες αφού φέρνει νέους αναγνώστες, νέους υποστηρικτές και νέες τεχνικές προώθησης του υλικού και των λειτουριών της βιβλιοθήκης. Οι δημοτικές βιβλιοθήκες έχουν όφελος από τις συνεργασίες, μοιράζονται τους διαθέσιμους πόρους, τα έξοδα, τη γνώση και την εμπειρία. Συχνά θεωρείται ότι η σχέση αυτών των φορέων είναι ανταγωνιστική, ότι ο ένας φορέας παίρνει το κοινό του άλλου. Άρα άτομα που χρησιμοποιούν τη βιβλιοθήκη δεν θα χρησιμοποιήσουν τα βιβλιοπωλεία και οι πελάτες των βιβλιοπωλείων δεν πρόκειται ποτέ να γίνουν χρήστες της βιβλιοθήκης. Όμως οι βιβλιοθήκες μπορούν να ενθαρρύνουν τον κόσμο να αγοράσει βιβλία, όταν αντιληφθούν παραδείγματος χάρη ότι θα ήθελαν να αγοράσουν έναν δίτυπο από το ίδιο βιβλίο ή να αγοράσουν το βιβλίο από τον ίδιο συγγραφέα που διάβασα στη βιβλιοθήκη. Άρα η δημοτική βιβλιοθήκη θα μπορούσε να θεωρηθεί ως η βιτρίνα για το βιβλιοπωλείο. Από την άλλη μεριά και τα βιβλιοπωλία θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν τους αναγνώστες να επισκεφθούν την βιβλιοθήκη για να βρουν παραδείγματος χάρη παλαιότερα βιβλία που δεν κυκλοφορούν πια, γιατί όπως γνωρίζουμε άνθρωποι που αγαπούν το διάβασμα επισκέπτονται σε καθημερινή βάση τα βιβλιοπωλία. Άρα μέσα από κοινά προγράμματα που οργανώνει η βιβλιοθήκη με τα βιβλιοπωλία, αυξάνονται και οι πιθανότητες να χρησιμοποιήσουν την βιβλιοθήκη άτομα που είναι διστακτικά ή που δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξή της. Μέσα από αυτή τη συνεργασία, η βιβλιοθήκη αλλά και ο βιβλιοπόλης βελτιώνουν την εικόνα και το προφίλ που έχουν στην τοπική κοινωνία. Οι εκδότες και τα βιβλιοπωλία χρησιμοποιούν ποικίλα δημιουργικά μέσα για την προώθηση των προϊόντων τους. Οι τεχνικές μάρκετινγκ ήταν μέχρι τώρα σχετικά άγνωστος χώρος για τη Δημοτική Βιβλιοθήκη, όμως είναι χρήσιμες καθώς οι ίδιες τεχνικές μπορούν να αξιοποιηθούν στην προσπάθεια διάδοσης ενός παρεχόμενου έργου. Ειδικά όταν πρόκειται για πολιτιστικό προϊόν, οι τεχνικές είναι σχεδόν όμοιες, δηλαδή ό,τι αφορά τους δημόσους, αφορά και τους ιδιωτικούς φορείς. Οι τεχνικές μπορούν να μάθουν οι βιβλιοθήκες από αυτούς τους τρόπους και να υιοθετήσουν πολλές από αυτές τις τεχνικές για να προωθήσουν τις υπηρεσίες τους και το υλικό τους. Βέβαια δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να ανταγωνιστούν τα βιβλιοκολία όσα αφορά τον αριθμό των αντιτύπων και στο πόσο ενημερωμένη είναι η συλλογή τους. Όμως οι αναγνώστες στη βιβλιοθήκη μπορούν να κάνουν πιο τολμηρές επιλογές βιβλίων. Ένα βιβλίο απλώς μπορούν να το διαβάσουν και να το επιστρέψουν χωρίς κανένα κόστος. Ο ιδιωτικός και ο δημόσιας τομέας μπορούν να συνηπάρξουν αρμονικά συγκληρώνοντας ο ένας τη δουλειά του άλλου. Η ικανοποίηση του αναγνώστη αυτός είναι ο κοινός στόχος και των δύο μερών. Ας δούμε τώρα σε σχέση με τα παραπάνω το παράδειγμα της πολιτικής της Βιβλιοθήκης του Αιδοπούλου Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Χαλανδρίου. Η Βιβλιοθήκη του Αιδοπούλου ιδρύθηκε το 1985 και είναι δανειστική. Εξυπηρετεί τους κάτοικους του Χαλανδρίου και των γύρω περιοχών. Από την αρχή στελεχώθηκε με εξειδικευμένο προσωπικό και σήμερα στη Βιβλιοθήκη μας εργάζονται πέντε βιβλιοθικονόμοι. Η συλλογή της ανέφτιαται σε 30.000 τίτλους βιβλίων, σε περιεδικά DVD, μουσικά, σιτίς. Ο πρωταρχικός στόχος της Βιβλιοθήκης είναι η ανάπτυξη και η πρόοδηση της ανάγνωσης στο Δήμο Χαλανδρίου. Από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της προσπαθεί, πιστεύουμε πρωτοποριακά, να ανακαλύψει και να εφαρμόσει νέους τρόπους και τεθνικές προσέλγεσεις του κοινού. Σήμερα η Βιβλιοθήκη διαθέτει, όπως είπαμε, μια αξιόλογη συλλογή, δημοσοπικό των πέντε βιβλιοθικωνόμων και τεχνογνωσία από επειρία σε εκπαιδευτικά προγράμματα και από σπουδές. Η Βιβλιοθήκη του Αετοπούλιο, όμως, είναι κτιριακά μια μικρή βιβλιοθήκη. Συστεγάζεται με το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου και αυτό σημαίνει πολλές δυσκολίες, τόσο για το προσωπικό όσο και για τους αναγνώστες. Και αυτό γιατί δεν έχει αυτονομία στις εγκαταστάσεις της, η Βιβλιοθήκη είναι κληροδότημα στο Δήμου Χαλανδρίου και δεν πληρεί τις κτιριακές προδιαγραφές που πρέπει να έχει μια δημοτική βιβλιοθήκη. Ο προϋπολογισμός της εξαφτάται από το Γενικό Προϋπολογισμό του Πολιτιστικού Κέντρου και τέλος βρίσκεται σε μια απομακρυσμένη περιοχή εκτός Κέντρου Χαλανδρίου και αυτό κάνει δύσκολη την πρόσβαση. Αυτά τα παραπάνω προβλήματα ήταν αυτά που μας δραστηριοποίησαν και μας έδωσαν το έναψο να σκεφτούμε πώς θα τα ξεπεράσουμε και πώς θα προχωρήσουμε αξιοποιώντας αυτά που ήδη έχουμε, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που άρχισαν τα πράγματα να στενεύουν και ο προϋπολογισμός όλο και κάθε χρόνο να περιορίζεται. Αποτέλεσμα της συνεργασίας είναι η παιδική βιβλιοθήκη Μίμης Βασιλόπουλος, η οποία άνοιξε στις 2 Απριλίου του 2005. Είναι παράρτημα της βιβλιοθήκης του Αετοπούλιο και είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας δημόσιο και ιδιωτικού φορέα. Η εσωτερική διαμόρφωση του κτιρίου είναι δωρεά των βιβλιοπωλέων Ευρυπίδης και έχει γίνει σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές για παιδικές βιβλιοθήκες. Μεγάζεται στο παλιό σταθμό του τρένου που ανήκει στο δήμο, σε δικό της δηλαδή χώρο και είναι από τις λίγες κτιριακά αυτόνομες παιδικές βιβλιοθήκες που λειτουργούν στην Αθήνα. Διαθέτει 16.000 τύπλους βιβλίων και οπτικοακουστικό υλικό. Η οικογένεια Βασιλόπουλου που έχει τα δύο ενημερωμένα και σύγκρονα βιβλιοπωλεία Ευρυπίδης στο Χαλάνδρι, συμβάλλει σημαντικά στον εμπλουτισμό και στην ανάπτυξη της συλλογής της. Είναι αφιερωμένη στη μνήμη του πρόωρα χαμένου μήμη Βασιλόπουλου, ο οποίος είναι αδερφός των σημερινών ιδιοκτητών και γιος του ιδρυτή του βιβλιοπωλίου, ο οποίος μέχρι το θάνατό του είχε αφιερωθεί στο βιβλίο. Υπήρξαν πολλές καλές συγκυρίες που οδήγησαν στην κατεύθυνση της συνεργασίας που χρησιμοποίησε προς όφελος της η βιβλιοθήκη. Παραδείγματος χάρη, ο Δήμος είχε μόλις ανακενήσει το κτίριο του παλιού σταθμού του τρένου και σκεφτόταν να στεγάσει εκεί κάποια υπηρεσία του. Η βιβλιοθήκη του Αετοπούλου από την άλλη είχε μεγάλο πρόβλημα χώρου καθώς στέγαζε σε μία αίθουσά της και το παιδικό της τμήμα και αναζητούσε έναν νέο χώρο. Και τρίτα το βιβλιοπωλείο Ευρυπίδης ήθελε να κάνει μια δωρεά στο Δήμο στη μήμη του Μήμη Βασιλόπουλου. Παραδείγματος χάρη, ο Δήμος είχε μόλις ανακενήσει το κτίριο του παλιού σταθμού του τρένου και σκεφτόταν να στεγάσει εκεί κάποια υπηρεσία του. Βιβλιοθήκη του Αετοπούλου από την άλλη είχε μεγάλο πρόβλημα χώρου καθώς στέγαζε σε μία αίθουσά της και το παιδικό της τμήμα και αναζητούσε έναν νέο χώρο καθώς στέγαζε σε μία αίθουσά της και το παιδικό της τμήμα και αναζητούσε έναν νέο χώρο. Η παιδική βιβλιοθήκη έχει την τιμή φέτος να είναι και υποψήφια για το διεθνές βραβείο Astrid Lindgren για το 2012 το οποίο είναι το πιο σημαντικό βραβείο για την προώθηση της παιδικής και της αφηβικής λογοτεχνίας. Αυτή τη στιγμή τρέχουν διάφορα προγράμματα στη βιβλιοθήκη του Αετοπούλου και στην παιδική βιβλιοθήκη. Θα τα πω γρήγορα γιατί είναι προγράμματα από ηλικίας 0 ετών μέχρι 16 ετών θύμων. Επίσης για γονείς και επίσης το Αετοπούλιο έχει τη Λέσκη Ανάγνωση, τη Λέσκη Ανάγνωση Χαλανδρέων Συγγραφέων και το πρόγραμμα την Ομάδα Ανάγνωση Συνταγωγραφώντας την Ανάγνωση. Πάρα πολλά από αυτά τα προγράμματα γίνονται με εθελοντές όπως το Συνταγωγραφώντας παραδείγματος χάρη γίνεται με έναν εθελοντή ψυχολόγο ο οποίος συντονίζει την ομάδα. Από τα παραπάνω θα αναπτύξουμε την εμπειρία μας από τα προγράμματα συνεργασίας Μαραθώνιος Παιδικής Ανάγνωσης και Λέσκης Ανάγνωσης Βιβλιοθήκης του Αετοπούλιο. Ο Μαραθώνιος Παιδικής Ανάγνωσης διοργανώνεται με μεγάλη επιτυχία κάθε χρόνο από το 2005 μέχρι σήμερα από τη Βιβλιοθήκη του Αετοπούλιο και την Παιδική Βιβλιοθήκη Μίμης Βασιλόκλου σε συνεργασία με τα βιβλιοπωλία Ευρυπίδης. Είναι ένα εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό πρόγραμμα για το δημοτικό με αρσεμορφή βιβλιοδιαγωνισμού. Συμμετέχουν 14 δημοτικά σχολεία του Χαλανδρίου και άλλων δήμων που δηλώνουν ενδιαφέρον. Στο προηγούμενο Μαραθώνιο πήραν μέρος 20 σχολεία και πάνω από 1000 μαθητές. Ο 7ος Μαραθώνιος ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2011 και θα τρέχει σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους με τη συνεργασία των διευθυντών των δημοτικών σχολείων του Χαλανδρίου καθώς και των γύρω δήμων. Στο πρόγραμμα αυτό οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν από 10 έως 20 λογοτεχνικά βιβλία επιλεγμένα ανατάξει και να συμμετέχουν σε δημιουργικές δραστηριότητες. Τα προτεινόμενα βιβλία για διάβασμα βρίσκονται στην παιδική βιβλιοθήκη Μίμεις Βασιλόπουλος από όπου τα παιδιά μπορούν να τα δανειστούν. Βρίσκονται όμως και στα βιβλιοπωλία του Χαλανδρίου τα οποία είναι ενημερωμένα από τη βιβλιοθήκη για να μπορούν και να τα αγοράσουν. Ο στόχος του προγράμματος του Μαραθώνιου Παιδικής Ανάγνωσης είναι η καλλιέργεια της σχέσης των παιδιών με την ανάγνωση και η δημιουργία όσο το δυνατόν περισσότερων αναγνωστών. Ο Μαραθώνιος είναι κατά τη γνώμη μας ένα άριστο παράδειγμα συνεργασίας της Βιβλιοθήκης του Βιβλιοπωλίου και των δημοτικών σχολείων που κάθε χρόνο μας βοηθάνε πάρα πολύ στην υλοποίηση του προγράμματος. Πώς γίνεται η επιλογή των βιβλίων? Η επιλογή των βιβλίων γίνεται από τις βιβλιοθικονόμους μετά από έρευνα. Λαμβάνουν υπόψη τους προτάσεις των εκπαιδευτικών, των γονιών και των εκδοτών. Η βασική φιλοσοφία επιλογής των βιβλίων είναι να καλύπτουν επικοιλία θεμάτων, σύμφωνα με την τρέχουσα εκδοτική παραγωγή, να περιλαμβάνουν όσο το δυνατόν περισσότερο αντιπροσωπευτικό δείγμα εκδοτικών εικόν, ώστε να κρατούνται οι ανάλογες ισορροπίες, να αναδεικνύουν νέους αξιόλογους συγγραφείς και εικονόγραφους, αλλά παράλληλα να φέρουν και τα παιδιά κοντά σε κλασικούς Έλληνες και ξένους λογοτέχνες. Ένα σημαντικό και πολύ ενδιαφέρον κομμάτι του προγράμματος είναι οι επισκέψεις των δημιουργών στα δημοτικά σχολεία και στην παιδική βιβλιοθήκη. Στον έκτο μαραθώνιο οργανώθηκαν από τη βιβλιοθήκη και πραγματοποιήθηκαν 42 επισκέψεις συγγραφέων και εικονόγραφων και τα παιδιά αναφέρουν ότι αυτό είναι το αγαπημένο τους κομμάτι του προγράμματος. Τι προσφέρει τώρα η βιβλιοθήκη σε αυτή τη συνεργασία. Το κομμάτι που έχει αναλάβει η βιβλιοθήκη είναι βασικά αυτό της βιβλιογραφικής έρευνας για να καταλήξει στις προτάσεις της. Έτσι βρίσκεται σε επαφή με τους εκδότες και συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς. Στη συνέχεια συνιστά τα βιβλία που θα διαβάσουν τα παιδιά, η βιβλιοθήκη δημιουργεί τα βιβλιοπωλία για τα προτείνωμενα βιβλία ώστε να μπορούν να εξυπηρετηθούν όλοι οι αναγνώστες, οργανώνει όλες τις εκδηλώσεις που έχουν σχέση με το πρόγραμμα, αξιολογεί το πρόγραμμα κάθε χρόνο και κρατάει στατιστικά στοιχεία και επίσης προσφέρει βιβλία από τη συλλογή της σε όλα τα δημοτικά σχολεία που συμμετείχαν στο μαραθώνιο για ευλουτισμό των σχολικών βιβλιοθηκών τους. Προσφέρει το βιβλιοπωλείο Ευρυπίδης. Αποτελεί τη γέφυρα μεταξύ της βιβλιοθήκης και των εκδοτών αφού κάνει τις συνενοήσεις με τις δημόσια σχέσεις των εκδοτών και βρίσκει αυτούς που θα είναι οι χορηγοί. Χρησιμοποιεί το δημιουργικό του τμήμα για το καλλιτεχνικό στίσιμο και την αισθητικά άρτια παρουσίας των εντύπων και του προωθητικού υλικού του προγράμματος. Προσφέρει την εμπειρία του και τις γνώσεις του στους τρόπους και στις τεχνικές προσέγγισης του ιδιωτικού τομέα. Τι προσφέρουν οι εκδότες. Οι εκδότες προσφέρουν αντίτυπα των βιβλίων που είναι στο πρόγραμμα. Είναι χορηγοί των φυλαδίων προώθησης του προγράμματος. Προσφέρουν τους συγγραφείς και τους εικονογράφους για δωρεάν παρουσιάσεις στα σχολεία και στην παιδική βιβλιοθήκη. Είναι χορηγοί των δώρων των οικητών στη γιορτή της λήξης και στέλνουν δωρεά πολλούς νέους τίτλους στη βιβλιοθήκη μόλις κυκλοφορήσουν στο εμπόριο. Η υλοποίηση του προγράμματος δεν ήταν εύκολη δουλειά. Ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια το σχολείο ήταν πολύ επιφυλακτικά στο να πάρουν μέρος. Αρχικά οι βιβλιοθικονόμοι έπρεπε να αντιμετωπίσουν την καχυποψία των διευθυντών, των δασκάλων και των γονιών των μαθητών όσον αφορά στη συνεργασία της βιβλιοθήκης με το βιβλιοπωλείο. Θεωρούσαν ότι η βιβλιοθήκη εργαζόταν μόνο προς όφελος του βιβλιοπωλείου. Γι' αυτό πολλές φορές οι συγγραφείς κατά την επίσκεψή τους στα σχολεία, παραδείγματος χάρη, αντιμετωπίζονταν με απαξίωση και με απάθεια. Έπρεπε να ενθαρρύνουν τους δασκάλους να υποστηρίξουν το πρόγραμμα και να τους πείσουν ότι δεν θα εβιβάρινε την καθημερινή τους δραστηριότητα στο σχολείο. Στη συνέχεια έπρεπε να πείσουν και τους μαθητές για το ψυχαγωγικό χαρακτήρα του προγράμματος και ότι δεν θα τους φόρτωνε με επιπλέον εργασίες και ευθύνες. Από την άλλη έπρεπε να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του βιβλιοπωλίου, των εκδοτών και των συγγραφέων για το όλο εκχείρημα, γιατί υπάρχει φυσικά αυτή γνωστή προκατάλουψη για το δημόσιο τομέο ότι οτιδήποτε γίνεται, γίνεται χωρίς προγραμματισμό και χωρίς στόχους και συνέχεια. Και όλη αυτή η προσπάθεια έπρεπε να γίνει με ελάχιστο προϋπολογισμό από την πλευρά της βιβλιοθήκης. Η επιφυλακτικότητα από τα διαφορετικά μέρη δημιούργησε ένα κλίμα μηχανίας, το οποίο όμως γεφυρώθηκε με τη θετική συμπεριφορά, τη σκληρή δουλειά, τη συνέπεια και την εμπιστοσύνη που χτίστηκε με την πάραδο του χρόνου από την πλευρά της βιβλιοθήκης. Πιστεύουμε ότι η σταθερότητα και συνέχεια, δηλαδή ότι το πρόγραμμα τρέχει σε αιτήσια βάση και με την ίδια δυναμική επισυρά ετών, παίζει σημαντικό ρόλο και έχει δημιουργήσει ένα θεσμό. Αυτά με την Παιδική Βιβλιοθήκη και συνεχίζουμε με την Βιβλιοθήκη του Αετοπούλου, η οποία έχει οργανώσει τη Λέσχη Ανάγνωσης Βιβλιοθήκης του Αετοπούλου, η οποία δημιουργήθηκε το 2007 και είναι η άλλη συνεργασία με το βιβλιοπωλείο Μικρός Κωραΐς. Η Λέσχη Ανάγνωσης δημιουργήθηκε, όπως είπαμε, το 2007 και υπήρχε ένα σταθερό κοινό στην Βιβλιοθήκη που δανειζότανε βιβλία και είχε διάθεση για συζήτηση και για προβληματισμό. Καθώς πιστεύουμε στη δύναμη της λογοτεχνίας και στην ανάγκη των ανθρώπων να έρθουν κοντά μέσα από ένα καλό λογοτεχνικό βιβλίο, αφού είχαμε και αφού είχαμε ήδη την εμπειρία του μαραθώνιου δύο χρόνια με το κοινό του που ήταν τα παιδιά σκεφτήκαμε μήπως να αργανώσουμε μια ομάδα ανάγνωσης για τους ενήλικες. Θεωρήσαμε όμως καλό να μην ξεκινήσουμε κάτι χωρίς υποστήριξη γιατί πιθανά να μη μας ωφελούσε και να δοκιμαζόταν όσο παίρνογε ο καιρός. Το βιβλιοπωλείο Κωραΐ στο άλλο μεγάλο και σύγχρονο βιβλιοπωλείο στο Χαλάτρι είχε μόλις ανοίξει ένα καινούριο χώρο το μικρό Κωραΐ και η ιδιοκτήτης ήταν πολύ δεκτική σε νέα ανοίγματα και σε συνεργασίες που είχαν σχέση με το βιβλίο. Η πρόταση για τη συνεργασία έφερε καρπούς και οδήγησε στη δημιουργία της Λέσκης Ανάγνωσης. Η βασική ομάδα ξεκίνησε από τα μέλη της βιβλιοθήκης. Οι συναντήσεις γίνονται μία τετάρτη το μήνα στο βιβλιοπωλείο ή στο αετοπούλιο και οργανώνονται από τη βιβλιοθήκη η οποία ειδοποιεί τα μέλη της ομάδας για την ημέρα, την ώρα το βιβλίο το συγγραφέ που θα παρευρεθεί και ενημερώνει την ιστοσελίδα του δήμου και το blog της Λέσκης. Επίσης καταθέτει τις προτάσεις τα μέλη για τα βιβλία που θα συζητηθούν αλλά λαμβάνει υπόψη της και τις προτάσεις των μελών. Σε γενικές γραμμές υπάρχει από το Σεπτέμβριο κάθε χρονιάς ένα πλάνο για τα βιβλία που θα διαβάσει η ομάδα μέσα στη χρονιά και αυτό βοηθάει στον προγραμματισμό και από τη μεριά του βιβλιοπωλείου αλλά και από τη μεριά των μελών που προετοιμάζουν καλύτερα το διάβασμά τους. Η Λέσκη είναι ανοιχτή για το κοινό και πάντα είναι προσκαλεσμένος ο συγγραφέας, ο μεταφραστής ή κάποιος ειδικός ο οποίος έχει και το ρόλο του συντονιστή της ομάδας. Τα μέλη της Λέσκης είναι ενθουσιασμένα γιατί γνωρίζουν σημαντικούς Έλληνες λογοτέχνες οι οποίοι είναι πρόθυμοι να έρθουν να συζητήσουν για το βιβλίο τους και να ακούσουν τα σχόλια των αναγνωστών. Όσο αφορά στην επιλογή των βιβλίων αυτά προτείνονται από τη βιβλιοθήκη και τα μέλη και είναι λογοτεχνικά βιβλία πλασικά ή σύμφωνα μυθιστολήματα. Δεν είναι κριτήριο η λίστα των ευπόλητων ούτε απαραίτητα οι νέες κυκλοφορίες. Τι προσφέρει η βιβλιοθήκη σε αυτή τη συνεργασία. Συμμετοχή των μελών της, προσφέρει τη βιβλιογραφική έρευνα, την οργάνωση των συναντήσεων και ενημέρωση των μελών με sms και με email, τη συνενόηση με τον εκδότητο συγγραφέ και το βιβλιοπωλείο. Τι προσφέρει το βιβλιοπωλείο μικρός κοραΐστ. Προσφέρει δύο αντίτυπα του επιλεγμένου βιβλίου που είναι για διάβασμα κάθε φορά. Φιλοξενεί την ομάδα ανάγνωσης. Δίνει εκπιτωτικά κουπώνια για αγορές στα μέλη και αποτελεί τη γέφυρα με τους εκδότες. Χρησιμοποιεί και αυτό τις δημόσια σχέσεις του και προσφέρει το δημιουργικό του τμήμα, τους γραφίστες του, για τα φυλάδια της αφήσε στα πανώ και παρέχει την εμπειρία και τις γνώσεις τους τρόπους προσέγγισης του ιδιωτικού φορέα. Ποια είναι τα οφέλη για τη βιβλιοθήκη. Μέσα από αυτές τις δύο εμπειρίες που είχαμε βλέπουμε πόσο σημαντικές στάθηκαν οι συνεργασίες για τις βιβλιοθήκες, πόσα κέρδη προσκόμησαν και τα δύο μέρη και ιδιαίτερα πόσο οφελήθηκαν οι βιβλιοθήκες και τα ταξιώθηκαν στο κοινό τους. Αναφέραμε την προσφορά του κάθε μέρους της βιβλιοθήκης του βιβλιοπωλίου και διαπιστώνουμε ότι στην πορεία αυτών των χρόνων με την εμπειρία που έχουμε αποκτήσει από τα προγράμματα βλέπουμε ότι οι δύο βιβλιοθήκες έχουν γίνει ευρύτερα γνωστές στο χώρο του βιβλίου και έχουν αποκτήσει κύρος για την κοινωνική προσφορά τους. Κέρδησαν την εμπιστοσύνη του ιδιωτικού φορέα αλλά και την εμπιστοσύνη του αναγνωστικού κοινού. Οι νέες τεχνικές προσέγγισης ζωντανίψαν την βιβλιοθήκη και έφεραν νέο κοινό. Επίσης, πολλοί εθελοντές μας πλησίασαν για να προσφέρουν τη βοήθειά τους στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση νέων προγραμμάτων, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες. Τα οφέλη του κερδοσκοπικού οργανισμού στην προκειμένη σταδία τα δύο βιβλιοπωλία είναι μεγάλα. Παρέχουν κοινωνικό έργο. Οι δράσεις τους εμπλέκονται με τις ενέργειες του δήμου και έρχονται σε επαφή με τους δημότες αναγνώστες, όχι σαν πελάτες. Ανακυκλώνεται το ίδιο κοινό. Οι πελάτες γίνονται αναγνώστες και οι αναγνώστες πελάτες. Όσο αφορά στη λέση ανάγνωσης, η φιλοξενία της στον χώρο του βιβλιοπωλίου είναι πολύτιμη για την ενίσχυση του προφίλτου. Εξασφαλίζει την παρουσία συγγραφέων, οι οποίοι απολαμβάνουν τη συζήτηση, τα σχόλια, τις ερωτήσεις ενός λογοτεχνικά ανήσυχου και διαβασμένου κοινού, όπως είναι αυτό της ομάδας ανάγνωσης. Και από την πλευρά του μαραθώνιου τα παιδιά που πηγαίνουν στο βιβλιοπωλείο ξέρουν ακριβώς τι θα ζητήσουν βάσει του καταλόγου με τα προτεινόμενα βιβλία. Το βιβλιοπωλείο πια πλησιάζει το κοινό του με άλλη ιδιότητα. Με μια λέξη το κέρδος για τα βιβλιοπωλεία είναι η εξεκείωση του κοινού με αυτά. Το μέλλον και η βιωσιμότητα των βιβλιοθηκών έρχεται σίγουρα μέσα από συνεργασίες, είτε με κερδοσκοπικούς φορείς, βιβλιοπωλεία, εκδότηση, ιδρύματα, νομικά πρόσωπα, ιδιωτικού δικαίου, είτε μεταξύ τους. Το πρώτο βήμα είναι να βγούμε έξω από το κουτί, όπως είναι και η φιλοσοφία σήμερα του συνεδρίου, να κοινούμαστε με ευελιξία και να χρησιμοποιήσουμε την τεχνογνωσία μας και αυτά που έχουμε για να προσφέρουμε ποιοτικές και σύγχρονες υπηρεσίες στην κοινότητά μας. Αυτές είναι οι πρακτικές και η πολιτική που χρησιμοποιείται η βιβλιοθήκη του Αιτοπούλου Πολιστικού Κέντρου του Δήμου Χαλανδρίου. Γιατί η κοινότητα στην οποία απευθύνεται κάθε βιβλιοθήκη έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και πρέπει να προσπαθούμε να βρούμε ανάλογους τρόπους να την προσεγγίσουμε και ανάλογες πολιτικές συνεργασίας, να χρησιμοποιήσουμε τα χαρακτηριστικά της και τη δυναμική της. |