Διάλεξη 3: Συμβουλή του ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΡΟΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚΟΡΔΑΤΑ, ΕΚ� Υπήρεση και το σεβασμό του ΣΤΑΤΟΣΚΒΟ στους χριστιανικούς αγίους τόπους, σ' οποίους αυτή η δέσμευση εφαρμόζεται και στα αντίστοια δικαιώματα των χριστιανικών κοινοτήτων εκεί, η Αγία Έδρα επιβεβαιώνει την συνεχιζόμενη δέσμευση της Καθολικής Εκκλησίας στο σεβασμό του παραπάνω ΣΤΑΤΟΣΚΒΟ και των ελόγων δικαιωμάτων. Στην Παράγραφο 2 ορίζεται η παραπάνω διάταξη θα εφαρμόζεται ανεξάρτητα από μιερμηνία, κόντρα λέτζεν, οποιουδήποτε άρθρο στη θεμελιώδη συμφωνία. Στην Παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου 4 ορίζεται το κράτος του Ισραήλ συμφωνεί με την Αγία Έδρα για την υποκρέωση συνεχούς σεβασμού και προστασίας του κατάλληλου χαρακτήρα, του δαίοντος χαρακτήρα των καθολικών ιερών χώρων, όπως ναών, μονών, θρησκευτικών κοινοτήτων, κοιμητηριών και παρόμοιων. Στην Παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου 4 ορίζεται το κράτος του Ισραήλ συμφωνεί με την Αγία Έδρα για τη συνεγγύη εγγύηση της ελευθερίας της καθολικής λατρείας. Στην Παράγραφο 1 του άρθρου 4 περιέχεται η δέσμευση του κράτους του Ισραήλ για τη διατήρηση και το σεβασμό του Στουάτου Σκβώ των χριστιανικών ιερών χώρων και των αντίστοιχων δικαιωμάτων των χριστιανικών κοινοτήτων. Τι παρατηρούμε εδώ, ότι η δέσμευση ενώ περιέχεται σε αυτή τη διεθνή Δημερή Συμφορία που ονομάζεται θεμιλιώδης συμφωνία μεταξύ Αγίας Έδρας και του κράτους του Ισραήλ και οποία αφορά την Καθολική Εκκλησία, εν τούτης η Αγία Έδρα κατορθώνει να επεκτείνει τη δέσμευση αυτή της διατήρησης και του σεβασμού του Στουάτου Σκβώ των χριστιανικών ιερών χώρων για όλες τις χριστιανικές κοινότητες πελαμβανομένης και της Ορθόδοξης Εκκλησίας, δηλαδή του Ορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολίμων. Η Αγία Έδρα επίσης δεσμεύεται διαρκώς για το σεβασμό του Ήλιου Στουάτου Σκβώ και των αντίστοιχων δικαιωμάτων των χριστιανικών κοινοτήτων στους Αγίους χώρους. Αυτή η διάταξη, η διεθνής διάταξη, είναι ιδιαίτερο σημαντική και για το Πατριαρχείο Ιεροσολίμων της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Διότι και το κράτος του Ισραήλ και η Αγία Έδρα αναγνωρίζουν το status quo και τα αντίστοιχα δικαιώματα των χριστιανικών κοινοτήτων. Ένας αναγνωρίζουν το status quo και του Ορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολίμων και των αντίστοιχων δικαιωμάτων του στους Αγίους χώρους. Στην Παράγραφο 3 το κράτος του Ισραήλ συμφωνεί με την Αγία Έδρα για την υποχρέωση του συνεχούς σεβασμού και της προστασίας των καθολικών ιερών χώρων. Εδώ πια επανέρχεται η συμφωνία στους καθολικούς ιερούς χώρους και συμφωνείται μεταξύ Αγία Έδρας και Ισραήλ ο σεβασμός και η προστασία του ιερού χαρακτήρα των καθολικών ιερών χώρων και αναφέρονται ενδεικτικά ναοί, μονές, μοναχικές κοινότητες. Στην Παράγραφο 4 περιέχεται η συμφωνία μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Αγίας Έδρας για τη συνεχή εγγύηση της ελευθερίας της καθολικής λατρείας. Αυτό βεβαίως σαν διάταξη δεν θα ήταν εντελώς απαραίτητοι αν και καλό είναι να υπάρχει, δε θα ήταν και απαραίτητοι δεδομένο ότι το Ισραήλ δεσμεύεται από τις εθνείς συμβάσεις και διακηρύξεις οι οποίες έχει υπογράψει για την προστασία των ανθρωπινών δικαιωμάτων και ειδικότατα των θρησκευτικών ανθρωπινών δικαιωμάτων μεταξύ εκείνων μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και η ελευθερία της λατρείας και ειδικότερα της καθολικής λατρείας. Το άρθρο 5 της Θεμελιώδου Συμφανίας στην παράγραφο 1 ορίζει «Η Αγία Έδρα και το κράτος του Ισραήλ αναγνωρίζουν ότι και οι δύο έχουν συμφέρον στο να ευνοούν τα χριστιανικά προσκυνήματα στην Αγία Γη. Οποτεδήποτε ανακύπτει η ανάγκη συντονισμού. Οι αρμόδιες υπηρεσίες της εκκλησίας και του κράτους θα διαβολεύονται και θα συνεργάζονται όπως απαιτείται». Στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου 5 της Θεμελιώδου Συμφωνίας ορίζεται «το κράτος του Ισραήλ και η Αγία Έδρα εκφράζουν την ελπίδα όπως τα εν λόγω προσκυνήματα παρέχουν μια ευκαιρία για καλύτερη κατανόηση μεταξύ των προσκυνητών και του λαού και των θρησκευμάτων στο Ισραήλ». Στην παράγραφο 1 λοιπόν του άρθρου 5 τα δύο υψηλά συμβαλόμενα μέρη, Αγία Έδρα και κράτος Ισραήλ, αναγνωρίζουν το κοινό τους συμφέρον στο να ευνοούν τα χριστιανικά προσκυνήματα στην Αγία Γη. Προς αυτό το σκοπό συμφωνούν επίσης όταν υπάρχει ανάγκη συντονισμού μεταξύ τους να υπάρχει διαβούλευση και συνεργασία μεταξύ των αντίστοιχων υπερεσιών της Καθολικής Εκκλησίας και του κράτους του Ισραήλ. Στην παράγραφο 2 εκφράζεται η επιθυμία μεταξύ των δύο υψηλών συμβαλόμενων μέρων. Τα χριστιανικά προσκυνήματα στην Αγία Γη να δίνουν μια ευκαιρία καλύτερης κατανόησης μεταξύ των προσκυνητών και του λαού και των θρησκευμάτων στο κράτος του Ισραήλ. Πρέπει να παρατηρηθεί ότι τόσο στην παράγραφο 1 όσο και στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου 5 δεν γίνεται λόγος μόνο για καθολικά προσκυνήματα, για καθολικούς προσκυνητές στην Αγία Γη, αλλά αυτή η διεθνής συμφωνία μεταξύ Αγίας Έδρας και Κράτος του Ισραήλ καλύπτει γενικώς όλα τα χριστιανικά προσκυνήματα στην Αγία Γη, δηλαδή οποιοδήποτε χριστιανικών δογμάτων και όλους τους χριστιανούς προσκυνητές στην Αγία Γη οποιοδήποτε χριστιανικών δογμάτων. Το άρθρο 6 ορίζει η Αγία Έδρα και το Κράτος του Ισραήλ από κοινού επαναβεβαιώνουν το δικαίωμα της Καθολικής Εκκλησίας να ιδρύει, να διατηρεί και να διευθύνει σχολεία και οργανισμούς, μελέτης, δηλαδή εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των επιπέδων. Αυτό το δικαίωμα πρέπει να ασκείται σε αρμονία με τις αρμοδιότητες του κράτους στον τομέα της εκπαίδευσης. Στο άρθρο 6 περιλαμβάνεται το δικαίωμα της Καθολικής Εκκλησίας να ιδρύει, να διατηρεί και να διευθύνει σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των επιπέδων προσχολικής εκπαίδευσης, στοιχειόδους εκπαίδευσης, μέσης εκπαίδευσης, ενωτάτης εκπαίδευσης και όχι μόνον θρησκευτικά σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα θρησκευτικά, δηλαδή για τη δασκαλία της καθολικής θρησκείας, αλλά σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα κάθε είδους και όλων των επιπέδων. Υπό την επιφύλαξη βεβαίως ότι η Αγία Έδρα αναμβάνει την υποχρέωση με βάση το άρθρο 6 η Καθολική Εκκλησία να ιδρύει, να διατηρεί και να διευθύνει τα σχολεία και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των επιπέδων, σύμφωνα με τις αρμοδιότητες του κράτους του Ισραήλ στον τομέα της εκπαίδευσης. Στο άρθρο 7 ορίζεται ότι η Αγία Έδρα και το κράτος του Ισραήλ αναγνωρίζουν ένα κοινό συμφέρον στην προαγωγή και την ενθάριση των πολιτιστικών ανταλλαγών μεταξύ καθολικών οργανισμών παγκοσμίως και εκπαιδευτικών, πολιτιστικών και ερευνητικών οργανισμών στο Ισραήλ. Και στη διευκόλυση της πρόσβασης σε χειρόγραφα, ιστορικά έγγραφα και παρόμοια αρχιακά υλικά σε συμφωνία με τους εφαρμοστές νόμους και κανονιστικές πράξεις. Στο άρθρο λοιπόν επτά της θεμελιώδου συμφωνίας αναγνωρίζεται το κοινό συμφέρον των δύο υψηλά συμβαλόμενων μερών να προάγουν και να ενθαρρύνουν την πολιτιστική συνεργασία. Αφενός μεν μεταξύ καθολικών οργανισμών παγκοσμίως, αφετέρου δε μεταξύ εκπαιδευτικών, πολιτιστικών και ερευνητικών οργανισμών που βρίσκονται στο Ισραήλ. Αυτό είναι το πρώτο κοινό συμφέρον. Το δεύτερο κοινό συμφέρον το οποίο αναγνωρίζεται από το ίδιο άρθρο επτά είναι το κοινό συμφέρον στη διευκολύνση της πρόσβασης σε χειρόγραφα, ιστορικά έγγραφα και παρόμοια αρχαιακά υλικά. Υπό την επιφύλαξη βεβαίως ότι θα εφαρμόζονται οι προβλεπόμενοι νόμοι και κανονιστικές πράξεις του κράτους του Ισραήλ ή της Αγίας Έδρας εάν τα χειρόγραφα, τα ιστορικά έγγραφα και παρόμοια αρχαιακά υλικά βρίσκονται σε χώρους που εξουσιάζονται από καθολικούς οργανισμούς. Υπό την επιφύλαξη λοιπόν να τηρούνται οι προβλεπόμενοι νόμοι και κανονιστικές πράξεις. Το άρθρο 8 της Θεμελιώδου Συμφωνίας μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Αγίας Έδρας του 1993 ορίζει «το κράτος του Ισραήλ αναγνωρίζει ότι το δικαίωμα της καθολικής εκκλησίας είναι η ελευθερία έκφρασης, κατά ανάπτυξη των δραστηριοντήτων της, ασκείται επίσης μέσω ιδιόκτητων εκκλησιαστικών μέσων ενημέρωσης». Αυτό το δικαίωμα πρέπει να ασκείται σύμφωνα με τις αρμοδιότητες του κράτους στον τομέα των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Το άρθρο λοιπόν 8 εξυπωνοεί όπως άλλωστε προβλέπεται και από το Σύνταγμα του Ισραήλ καθώς και από τις σχετικές διεθνείς συμβάσεις και υποχρεώσεις τις οποίες έχει αναλάβει το κράτος του Ισραήλ ότι η Καθολική Εκκλησία έχει δικαίωμα στην ευθυρία της έκφρασης. Αυτό εξυπωνοείται στο άρθρο 8. Αλλά δεν είναι ο σκοπός αυτού του άρθρου να αναγνωρίσει αυτό το δικαίωμα. Ο σκοπός αυτού του άρθρου είναι να αναγνωρίσει ότι το δικαίωμα στην ευθυρία της έκφρασης Καθολική Εκκλησίας η εξαγωγή κατά την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της, ότι θα ασκείται και μέσω των ιδιόκτητων μέσων μαζικής ενημέρωσης της Καθολική Εκκλησίας. Βέβαια υπάρχει και μια επιφύλαξη, ότι η άσξη αυτού του δικαιώματος της Καθολική Εκκλησίας θα γίνεται σύμφωνα με τις αρμοδιότητες του κράτους στον τομέα των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Το άρθρο 9 της Θεμελιώδου Συμφωνίας μεταξύ Αγίας Έδρας και του Κράτους του Ισραήλ προβλέπει ότι η Αγία Έδρα και το Κράτος του Ισραήλ επιβεβαιώνουν από κοινού το δικαίωμα της Καθολική Εκκλησίας να αναπτύσσει τις φιλανθρωπικές δραστηριότητές της μέσω των δικών της οργανισμών για τη φροντίδα της υγείας και την κοινωνική πρόνοια. Αλλά αυτό το δικαίωμά της πρέπει να ασκείται σύμφωνα με τις αρμοδιότητες του κράτους σε αυτόν τον τομέα. Στο άρθρο 9 έχουμε αναγνώριση του δικαιώματος της Καθολική Εκκλησίας να αναπτύσσει τις φιλανθρωπικές της δραστηριότητες μέσω δικών της οργανισμών, φροντίδας υγείας και κοινωνικής πρόνοιας. Δηλαδή δεν έχουμε απλώς αναγνώριση του δικαιώματος της να αναπτύσσει φιλανθρωπικές δραστηριότητες, το οποίο εξυπονοείται, αλλά να αναπτύσσει αυτές τις φιλανθρωπικές δραστηριότητές της μέσω θεσμικά, δηλαδή μέσω οργανισμών δικών της για τη φροντίδα υγείας, νοσοκομεία και για την κοινωνική πρόνοια, παράδειγμα γυροκομεία. Και πάλι αυτό το δικαιωμά της τελεί υπό την επιφύλαξη ότι θα ασκείται σύμφωνα με τις αρμοδιδιότητες του κράτους σε αυτό τον τομέα. Πράγμα το οποίο είναι αυτονόητο γιατί προβλέπεται από το Σύνταγμα και από τους νόμους του κράτους του Ισραήλ. Το άρθρο 10 της Θεμελιώδου Συμφωνίας Αγίας Έδρας και Κράτους του Ισραήλ, στην παράραφο 1 ορίζει «Η Αγία Έδρα και το Κράτος του Ισραήλ από κοινού επιβεβαιώνουν το δικαίωμα της Καθολικής Εκκλησίας στην περιουσία». Στην παράραφο 2. Χωρίς βλάβη, χωρίς παραβίαση των δικαιωμάτων στα οποία στηρίζονται τα μέρη, πρώτον, η Αγία Έδρα και το Κράτος του Ισραήλ θα διαπραγματευτούν, με καλή πίστη, μια συνολική συμφωνία που να περιέχει λύσεις, αποδεκτές και στα δυο μέρη για άσαφοι, αριήθμιστα και αμφισβητούμενα ζητήματα που αφορούν την περιουσία, τα οικονομικά και δημοσιονομικά ζητήματα που σχετίζονται με την Καθολική Εκκλησία γενικά και με συγκεκριμένες καθολικές κοινότητες ή οργανισμούς. Δύο, για το σκοπό διεξαγωγής αυτών των διαπραγματεύσεων η μόνημη διμερής Επιτροπή Εργασίας θα διορίσει μία ή περισσότερες διμερής υποεπιτροπές ειδικών για να εμπελετήσουν τα ζητήματα και να υποβάλλουν προτάσεις. Τρία, τα μέρη σκοπεύουν να αρχίσουν αυτές τις διαπραγματεύσεις μέσα σε τρεις μήνες από την έναξη ισχύως αυτής της θεμελιώδου συμφωνίας και αποβλέπουν να επιτύχουν συμφωνία μέσα σε δύο χρόνια από την έναξη των διαπραγματεύσεων. Τέταρτον, κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτών των διαπραγματεύσεων θα αποφεύγονται δράσεις ασυμβίβαστες με αυτές τις δεσμεύσεις. Στο άρθρο λοιπόν 10 αναγνωρίζεται το δικαίωμα της καθολικής εκκλησίας στην περιουσία στην ενωμητάξη του Ισραήλ. Στην παράγραφο 2 υπάρχει μία αναφορά σε μία διαπραγμάτευση με καλή πίστη μεταξύ των δύο υψηλά συμβαλόμενων μερών για να επιτύχουν μία συνολική συμφωνία για θέματα περιουσιακά, οικονομικά, δημοσιονομικά που αφορούν την καθολική εκκλησία γενικά ή συγκεκριμένες καθολικές κοινότητες ή οργανισμούς εφόσον αυτά τα ζητήματα είναι ασαφή, αριθμίστα και αμφισβητούμενα. Η Μόνιμη Δημερής Επιτροπή Εργασίας για να γίνουν αυτές οι διαπραγματεύσεις θα διορίσει μία ή περισσότερες Δημερής Υποεπιτροπές για να μελετήσουν τα ζητήματα και να υποβάλλουν τις προτάσεις τους. Ορίζετε επίσης στο τρίτο σημείο της δεύτερης παραγράφου το χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα πρέπει να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις που αφορούν το συγκεκριμένο σκοπό και το χρονικό διάσταμα μέσα στο οποίο πρέπει να ολοκληρωθούν. Δηλαδή κατά τη διάρκεια αυτών των διαπραγματεύσεων θα πρέπει να αποφεύγονται δράσεις ασυμβίβαστες με αυτές τις δεσμεύσεις, δράσεις είτε της μίας είτε της άλλης, είτε του ενός, είτε του άλλου από τα υψηλά συμβαρνόμενα μέρη. Το άρθρο 11 της Θεμελιώδου Συμφωνίας ορίζει «Η Αγία Έδρα και το Κράτος του Ισραήλ δηλώνουν την αντίστοιχη δεσμευσή τους για την προαγωγή της ελληνικής επίλυσης των συγκρούσεων μεταξύ κρατών και εθνών, αποκλειωμένης της βίας και της τρομοκρατίας από τη διεθνή ζωή». Στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρο 11 ορίζεται «Η Αγία Έδρα» ενώ διατηρεί σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να ασκεί την ηθική και πνευματική της δρασκαλία καθήκων. Θεωρεί ότι είναι κατάλληλο να υπενθυμίσει ότι αυτό το οποίο αποτελεί δικό της χαρακτήρα, αποτελεί πανεγυρική δέσμευση, να παραμένει επίσημη δέσμευση δηλαδή, να παραμένει τρίτη σε όλες τις απλώς κοσμικές συγκρούσεις, η οποία αρχή εφαρμόζεται ειδικά σε αμφισβητούμενα εδάθη και ακαθόριστα σύνορα. Στο άρθρο λοιπόν 11, η Αγία Έδρα και το κράτος του Ισραήλ ανέλαβαν τη δέσμευση να προάγουν την ειρνική επίλυση των συγκρούσεων μεταξύ κρατών και εθνών, με αποκλεισμό της βίας και της τρομοκρατίας από τη διεθνή ζωή. Γι' αυτό αυτή η δέσμευση έχει ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή της Μέσης Ανατολής και των σχέσεων μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Παλιστυνιακής αρχής. Στην Παράφοδιο η Αγία Έδρα ενώ διατηρεί το δικαίωμά της να ασκεί την ηθική και την πνευματική της διδασκαλία, εντούτοις δεσμεύεται να μην αναμειγνύεται σε κοσμικά ζητήματα, τα οποία αφορούν συγκεκριμένα αμφισβητούμενα εδάφη και αριθμίστα σύνορα. Δηλαδή η Αγία Έδρα αν λαμβάνει τη δέσμευση να παραμείνει ως τρίτος στην διαμάχη μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Παλιστυνιακής αρχής σε θέματα μεταξύ τους αμφισβητήσεων όσον αφορά εδάφη ή σύνορα. Το άρθρο 12 της Θεμελιώδου Συμφωνίας, στο οποίο θα αναφερθούμε στην επόμενη διάλεξη, την 4η των θεσμών ευρωπαϊκών λαών Δευτέρο έτους του Μεταπτυχιακού, αφορά διαπραγματεύσεις σε καλή πίστη μεταξύ Αγίας Έδρας και του κράτους του Ισραήλ. Αλλά επειδή τελείωσε ο χρόνος διακόπτουμε εδώ. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας. |