Ευρυζωνικότητα, Διαδικτυακές Υπηρεσίες, Πράσινες Υπηρεσίες, Ηλεκτρονική Μάθηση, Τηλεργασία, Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση: Στην ενότητα αυτή θα συνεχίσουμε να μελετούμε τις διάφορες διαδικτυακά παρεχόμενες υπηρεσίες. Θα μιλήσουμε για τη τηλεργασία, για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την επικοινωνία. Η τηλεργασία είναι η εργασία που πραγματοποιείται μέσω της αξιοποίησης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, μακριά από τον παραδοσιακό χώρο εργασίας και χωρίς την καθημερινή μετακίνηση του εργαζομένου. Η τηλεργασία είναι βασικός παράγοντας στη σύγχρονη πρακτική για μίωση της κατανάλωσης ενέργειας και μίωση της ρίπασης της ατμόσφαιρας. Είναι μια απασχόληση, είτε μερική, είτε ολική απασχόληση, η οποία επιτρέπει στον εργαζόμενο να παράγει έργο καθημερινά, αποκλειστικά από το σπίτι του ή από κάποιο φυσικό χώρο που επιλέγει ο ίδιος, χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες που του προσφέρουν οι ευρυζωνικές συνδέσεις και οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών. Ας δούμε κάποιους παράλληλους όρους. Έχουμε τον όρο e-working ή teleworking στη διεθνή βιβλιογραφία με την έννοια της τηλεργασίας ή της εξ αποστάσεως εργασίας. Έχουμε και τον παράλληλο όρο telecommuting, όπου αναφέρεται σε εργασία από απόσταση χωρίς την καθημερινή μετακίνηση του εργαζόμενου, καθώς commuter είναι ο εργαζόμενος που μετακινείται καθημερινά σε κάποια απόσταση για να μεταβεί στον χώρο εργασίας του. Εδώ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η εξ αποστάσεως εργασία δεν είναι πάντα και τηλεργασία με την έννοια της ηλεκτρονικής παροχής του έργου. Η τηλεργασία είναι μία χωροχρονικά ευέλικτη εργασία. Περιλαμβάνει ποικιλία νέων πρακτικών εργασίας. Οι νέες αυτές μέθοδοι εργασίας περιλαμβάνουν ένα ευέλικτο ωράριο εργασίας για τον τηλεργαζόμενο, περιλαμβάνουν ευελιξία στην επιλογή του χώρου εργασίας, περιλαμβάνει ευελιξία στις διάφορες συμβάσεις εργασίας που έχει ο τηλεργαζόμενος, έχουν μερική ή ολική απασχόληση και τέλος έχουμε γενικότερα μία ευέλικτη πολιτική στην εργασία. Ας δούμε όμως ποια είναι αυτά τα επαγγέλματα που μπορεί να σκίσει ο τηλεργαζόμενος. Μια πρώτη ομάδα επαγγελμάτων είναι τα επαγγέλματα που αφορούν το εμπόριο και το μάρκετινγκ, είτε προϊόντων ή τηλεπιρυσιών. Είναι πάρα πολύ δημοφιλής και γνωστούς σε όλους μας οι διάφορες εφαρμογές τηλεμπορίου. Μια άλλη μεγάλη ομάδα επαγγελμάτων είναι τα χρηματοοικονομικά επαγγέλματα. Έχουμε τα διάφορα συστήματα υποστήριξης της κεφαλαγοράς, έχουμε δηλαδή χρηματιστήριο, έχουμε διάφορες φοροτεχνικές εργασίες που μπορούν να εκτελεστούν από απόσταση, έχουμε διάφορες χρηματοοικονομικές εφαρμογές, ασφάλειες κλπ. Μια άλλη ομάδα επαγγελμάτων είναι τα επαγγέλματα που αφορούν τη δημοσιογραφία, τα επαγγέλματα που αφορούν συγγραφικές εργασίες, παροχή συγγραφικού έργου. Έχουμε επίσης μια σειρά επαγγελμάτων που αφορούν τα σεμινάρια, τα εκπαιδευτικά σεμινάρια, τα διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα. Και πάλι στην περίπτωση αυτή μπορεί να βρίσκεται σε διαφορετικό χώρο ο τηλεργαζόμενος, που στην περίπτωση αυτή είναι και τηλεδιδάσκων, όπως έχουμε εξηγήσει περισσότερο σε προηγούμενη ενότητα. Μια άλλη ομάδα επαγγελμάτων είναι αυτή που αφορά την επιλογή και τη στελέχωση του προσωπικού και στη συνέχεια την κατάρτιση του προσωπικού και των στελεχών μιας επιχείρησης. Μια άλλη πολύ δημοφιλής ομάδα επαγγελμάτων είναι αυτή που σχετίζεται ειδικότερα με το διαδίκτυο και τις διάφορες διαδικτυακές εφαρμογές. Είναι λοιπόν επαγγελματίες που ασχολούνται είτε με την υλοποίηση διαφόρων ιστοχώρων, είτε με τη συντήρηση ή διατήρηση αυτών των ιστοχώρων, αλλά μιλάμε γενικότερα για διαδικτυακούς τόπους, μιλάμε για blogs, ιστολόγια, μιλούμε για διαδικτυακές πύλες, για portal, μιλάμε για διάφορες εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης ή διάφορες εφαρμογές επιστημονικής δικτύωσης, έχουμε διάφορες ψηφιακές βιβλιοθήκες υλικού, διάφορες ψηφιακές εγκυκλοπαίδιες που παρέχονται διαδικτυακά κλπ. Μια άλλη ομάδα επαγγελμάτων που μπορεί να τηλεργαστεί είναι τα επαγγέλματα που αφορούν τις πολυμεσικές εφαρμογές και ειδικότερα επαγγέλματα που αφορούν στο σχεδιασμό πολυμεσικών εφαρμογών είτε στην υλοποίηση πολυμεσικών εφαρμογών. Πολύ δημοφιλή είναι τα επαγγέλματα που ασχολούνται με την κινητή τηλεφωνία και ειδικότερα με την ανάπτυξη εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας που είναι μια κατεξοχή ομάδα επαγγελματιών που μπορεί να τηλεργαστεί. Τέλος επαγγελματίες που ασχολούνται με τις γραφικές τέχνες μπορούν να παράγουν πολύ εύκολα το έργο από το δικό τους ιδιαίτερο χώρο όπως για παράδειγμα μπορούν να ετοιμάσουν κάποιο κατάλογο, κάποια μπροσούρα, να σχεδιάσουν ένα πρόγραμμα κλπ. Στην περίπτωση επίσης των καλών τεχνών έχουμε την παροχή και την υποστήριξη της δημιουργίας του τηλεργαζόμενου. Μπορεί να συνθέσει ένα κομμάτι, να γράψει, να δημιουργήσει ένα μικρό βίντεο, ένα ντοκιμαντέρ και όλο αυτό πάλι από το δικό του χώρο. Στην πράξη κάποιες δραστηριότητες που αφορούν γραμματιακή υποστήριξη υλοποιούνται μέσα από περιβάλλον τηλεργασίας. Μπορεί λοιπόν να έχει κάποιος τη γραμματιακή υποστήριξη σε ένα χώρο πολύ μακριά από τον προσωπικό χώρο του γραφείου. Ομάδες πληθυσμού και τηλεργασία. Για τη τηλεργασία πρέπει να πούμε ότι έχουν γίνει συγκεκριμένες ρυθμίσεις νομοθετικές και στο πλαίσιο το εθνικό, αλλά και στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχει δηλαδή συγκεκριμένο πλαίσιο νομοθετικό και ρυθμιστικό, που ρυθμίζει όλα τα θέματα που αφορούν την τηλεργασία. Επίσης υπάρχουν εθνικές γενικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας και μέσα σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικές παράγραφοι που αφορούν τις διάφορες μορφές της τηλεργασίας και προστατεύουν έτσι τα δικαιώματα του τηλεργαζόμενου πολίτη. Όμως ποιες είναι εκείνες οι ομάδες του πληθυσμού που είναι πιο κατάλληλες για να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα της τηλεργασίας. Κυρίως έχουμε τους κατοίκους των γεωγραφικά απομακρυσμένων περιοχών. Πρόκειται για κατοίκους που κατοικούν σε νησιά, κατοίκους ορεινών περιοχών, κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών και γενικότερα θα μπορούσαμε να πούμε τους κατοίκους των λιγότερο ευνοημένων περιοχών με την έννοια που δίνεται και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχουμε επίσης άτομα τα οποία μπορούν να αξιοποιήσουν την τηλεργασία την εποχή που έχουμε δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Εδώ μιλάμε για μια εποχικότητα. Έχουμε επίσης ομάδες του πληθυσμού που μπορούν να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα της τηλεργασίας για να αποκτήσουν ένα συμπληρωματικό εισόδημα πέρα από αυτό της κύριας εργασίας του. Για παράδειγμα αυτούς που ασχολούνται σε αγροτικές περιοχές, στις καλλιέργιες ή αυτούς που ασχολούνται με τον τουρισμό περισσότερο το καλοκαίρι. Μπορούν να κάνουν μια παράλληλη δράση τηλεργασίας το χειμώνα. Μια άλλη περίπτωση που ευνοείται πάρα πολύ από τα πλεονεκτήματα της τηλεργασίας είναι οι νεαρές μητέρες, οι οποίες συνήθως αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το χώρο εργασίας τους όταν έχουν μικρά παιδιά και στην περίπτωση αυτή η τηλεργασία τους δίνει την ευκαιρία να εξακολουθήσουν να ασκούν το επάγγελμά τους μέσα από το χώρο κατοικίας τους. Και τέλος πολύ σημαντικό είναι η δυνατότητα που έχουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες να τηλεργάζονται ισότημα με όλους τους υπόλοιπους πολίτες. Ποια είναι η τεχνολογία της τηλεργασίας. Για να μπορέσουμε να επιτύχουμε μια δράση τηλεργασίας θα πρέπει να συμμετέχουμε στις παρακάτω υπηρεσίες και εφαρμογές. Έχουμε τα εικονικά ιδιωτικά δίκτυα, virtual private networks. Θα πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα για βιντεοκλήσεις ή και για βιντεοδιασκέψεις, video conference ή teleconference. Θα πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα για εφαρμογές τεχνολογίας φωνής μέσα από το ίντερνετ, voice over IP. Τέλος είναι απαραίτητο να έχουμε οικιακή ευριζονική σύνδεση για να διασυνδέεται ο τηλεργαζόμενος με το εταιρικό του δίκτυο και επίσης να μπορεί να έχει πρόσβαση στα διάφορα ενδοεταιρικά δίκτυα τηλεφωνίας. Για μια επιτυχημένη τηλεργασία θα πρέπει ο τηλεργαζόμενος να έχει τον κατάλληλο φορητό τεχνολογικό εξοπλισμό και συνήθως πρέπει να έχει και πρόσβαση σε ασύρματα δίκτυα πέρα από την ενσύρματη σύνδεση, κυρίως να έχει διάφορες εναλλακτικές μεθόδους πρόσβασης στο διαδίκτυο. Και τέλος είναι πολύ σημαντικό να έχουμε πρόσβαση σε διάφορες υπηρεσίες που αφορούν το cloud computing. Για να δούμε όμως ποιες είναι οι διάφορες μορφές τηλεργασίας όπως έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια. Έχουν εξελιχθεί πραγματικά πολλές διαφορετικές μορφές τηλεργασίας που η κάθε μια υπόκειται σε διαφορετικές ιδιαιτερότητες και χαρακτηριστικά. Η τηλεργασία μπορεί να υλοποιείται από τον τηλεργαζόμενο στο σπίτι. Έχουμε τη home based teleworking. Μπορεί να υλοποιείται σε κάποιο περιφερειακό κέντρο. Η τηλεργασία μπορεί να υλοποιείται σε κάποιο υποκατάστημα της εταιρείας στην οποία εργάζεται ο τηλεργαζόμενος. Η τηλεργασία μπορεί να υλοποιείται από τον τηλεργαζόμενο εν κινήσει. Μπορεί επίσης να υλοποιείται σε εξειδικευμένα τηλεκέντρα. Μπορεί να υλοποιείται σε εξειδικευμένα αγροτικά τελεκέντρα, σε αγροτικές περιοχές. Και τέλος έχουμε την περίπτωση της διάσπαρτης τηλεργασίας ή offshore teleworking. Ας δούμε ειδικότερα κάθε μια από αυτές τις περιπτώσεις. Η τηλεργασία από το σπίτι είναι η πιο απλή, η πιο εύκολη περίπτωση τηλεργασίας και η περίπτωση που είναι πιο εύκολο να αργονοθεί από τον ίδιο τον τηλεργαζόμενο. Ο τηλεργαζόμενος παραμένει στο σπίτι του και αξιοποιεί τις ευρυζωνικές συνδέσεις, της τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών με τις κατάλληλες υπηρεσίες και εφαρμογές για να αποστείλει το έργο. Εργάζεται και παράγει αυτό το έργο είτε σε απευθεία σύνδεση, online, είτε εκτός σύνδεσης, offline και το αποστέλει όπου χρειάζεται. Ο τηλεργαζόμενος σε αυτή την περίπτωση μπορεί να εργάζεται είτε σε πλήρη απασχόληση είτε σε μερική απασχόληση και βέβαια μπορεί να έχει ένα ευέλικτο ωράριο. Ο τηλεργαζόμενος μπορεί να έχει είτε σύμβαση εργασίας με κάποια εταιρεία είτε μπορεί να είναι και ελεύθερος επαγγελματίας. Για να δούμε τώρα την τηλεργασία σε κάποιο περιφερειακό κέντρο. Ο τηλεργαζόμενος στην περίπτωση αυτή επιλέγει για μικρά ή για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα ως χώρο εργασίας ένα χώρο που βρίσκεται κοντά στο δικό του σπίτι. Στο χώρο αυτό παρέχονται ευριζωνικές συνδέσεις, διάφορες υπηρεσίες και εφαρμογές και μπορεί να έχει εύκολη φιλική σύνδεση με το διαδίκτυο πιθανόν με κάποια πολύ μικρή χρονομίστοση. Αυτό θα μπορούσε να είναι κάποιο καφέ που βρίσκεται κοντά στο σπίτι του, κάποια δημόσια βιβλιοθήκη ή κάποιος άλλος δημόσιας χώρος. Στην περίπτωση αυτή ο τηλεργαζόμενος εργάζεται και πάλι είτε σε πλήρη είτε σε μερική απασχόληση. Και βέβαια και πάλι θα μπορούσε είτε να εργάζεται με κάποια σύμβαση εργασίας, είτε να εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας. Αυτή είναι μια μορφή τηλεργασίας που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στους νέους. Τηλεργασίας σε υποκατάστημα μιας εταιρείας έχουμε το satellite teleworking. Στην περίπτωση αυτή ο τηλεργαζόμενος εργάζεται σε κάποιο υποκατάστημα της εταιρείας. Το υποκατάστημα αυτό βρίσκεται συνήθως σε πολύ μεγάλη απόσταση από το κεντρικό γραφείο της εταιρείας. Και στις περισσότερες των περιπτώσεων βρίσκεται σε μία άλλη χώρα ή ακόμη και σε κάποια άλλη Ήπειρο. Στην περίπτωση αυτή το υποκατάστημα αυτό της εταιρείας είναι απόλυτα εξοπλισμένο, με σύγχρονο ευριζωνικό εξοπλισμό και γίνεται χρήση της ηλεκτρονικής επικοινωνίας με το κεντρικό γραφείο. Ή θα μπορούσε να γίνεται χρήση της ηλεκτρονικής επικοινωνίας με διάφορα άλλα υποκαταστήματα της ίδιας εταιρείας, που βρίσκονται διασπαρμένα στην ίδια χώρα, σε άλλη χώρα ή ακόμη όπως είπαμε και σε κάποια άλλη Ήπειρο. Μια άλλη μορφή τηλεαργασίας που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στις μέρες μας, στις μέρες της παγκοσμιοποίησης, είναι η τηλεαργασία εν κινήσει. Ο αγγλικός όρος είναι nomadic, teleworking. Έχουμε λοιπόν τον τηλεεργαζόμενο που εξαιτίας του αντικειμένου της εργασίας του, χρειάζεται να βρίσκεται σε κινητικότητα. Είναι ένα σύγχρονος νομάδας λοιπόν, δεν έχει σταθερό χώρο εργασίας και χρειάζεται να μετακινείται συνεχώς. Μπορεί να εργάζεται σε διάφορα μέρη, περισσότερα από ένα μέρη μέσα στην ίδια εβδομάδα ή ακόμα και στην ίδια ημέρα. Θα μπορούσε να είναι για παράδειγμα ένας εμπορικός αντιπρόσωπος. Η επικοινωνία με την κεντρική εταιρεία διευκολύνεται στην περίπτωση αυτή με την αξιοποίηση τόσο των φορητών υπολογιστών που έχουν διαδικτυακή σύνδεση, με την αξιοποίηση των smartphone, των έξυπνων κινητών συσκευών τηλεφωνίας, με ασύρματη σύνδεση μέσω της κινητής τηλεφωνίας και διάφορα άλλα συστήματα όπως το GSM. Εργασία σε τηλεκέντρα, σε τελεσέντερ όπως ονομάζονται. Στην περίπτωση αυτή έχουμε οργανωμένα τηλεκέντρα, είναι χώροι συγκεκριμένοι στην περιφέρεια για το συγκεκριμένο σκοπό της τηλεργασίας που διαθέτουν την κατάλληλη ευριζονική υποδομή και τον κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Ο τηλεργαζόμενος παράγει το έργο του σε αυτά τα τηλεκέντρα. Είναι πολύ οργανωμένοι αυτοί οι χώροι, έχουν τη μορφή του γραφείου και συνήθως χρησιμοποιούνται από υπαλλήλους που ανήκουν σε διάφορες εταιρίες. Θα μπορούσαν βέβαια να αξιοποιούνται και από υπαλλήλους της ίδιας εταιρείας, οι οποίοι όμως ανήκουν σε διαφορετικούς τομείς εργασίας. Τα τηλεκέντρα αυτά αξιοποιούνται συνήθως και από αυτοαπασχολούμενους τηλεργαζόμενους, οι οποίοι παρέχουν κάποια βασική χρονομίστοση για να τα χρησιμοποιήσουν. Έχουμε την περίπτωση της τηλεεργασίας από τις τηλεαγρικίες, αν μεταφράσουμε το διεθνή όρο τελεκότατζις. Πρόκειται για κέντρα τηλεεργασίας, στη μορφή που εξηγήσαμε ακριβώς νωρίτερα για τηλεκέντρα, τα οποία όμως δεν βρίσκονται σε κάποια αστική περιοχή, αλλά βρίσκονται εγκατεστημένα σε άγωνες ή σε πολύ απομακρυσμένες περιοχές. Γι' αυτό χρησιμοποιούμε και τον όρο cottage. Ξεκίνησαν αυτά τα τελεκότατζις κυρίως από τις σκανδιναβικές χώρες και αυτό είναι κατανοητό γιατί στις χώρες αυτές έχουμε πολύ δυσμενείς και ρικές συνθήκες. Και οι δυσμενείς αυτές και ρικές συνθήκες δυσχαιρένουν τις μετακινήσεις των πολιτών. Οι τηλεαγρικίες λοιπόν, αυτά τα πολύ εξοπλισμένα αγροτικά τηλεκέντρα, στη συνέχεια επεκτάθηκαν και σε διάφορες άλλες χώρες της υπόλοιπης Ευρώπης. Ο στόχος αυτών των πολύ εξοπλισμένων τηλεκέντρων στην επαρχία ήταν να μεταφέρουν την τεχνολογία εχμής σε πολίτες από μακρισμένων περιοχών. Οι πολίτες αυτοί δεν θα είχαν τη δυνατότητα να αποκτήσουν αυτές τις γνώσεις αλλά επίσης δεν θα είχαν ποτέ και τη δυνατότητα να προσληφθούν από εταιρίες που χρησιμοποιούν υψηλή τεχνολογίας και οι οποίες βρίσκονται σε απόσταση από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους. Ένα πολύ κλασικό παράδειγμα είναι τα αγροτικά τηλεκέντρα των εταιριών κινητής τηλεφωνίας στις Σκανδιναβικές χώρες. Και θα δούμε μια τελική μορφή τηλεργασίας, τη διάσπαρτη τηλεργασία με τον αγγλικό όρο offshore teleworking. Εδώ πρόκειται για μια παραλλαγή της τηλεργασίας μέσω των κινητών γραφείων, της εγκινήσει τηλεργασίας. Στην περίπτωση αυτή αφορά στη δημιουργία γραφείων, οργανωμένων χώρων γραφείων ανα τον κόσμο, τα οποία υλοποιούνται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ώστε να καλύπτουν τις διάφορες ειδικές ανάγκες μιας επιχείρησης. Όταν πάψουν να ισχύουν αυτές οι ανάγκες της επιχείρησης, τα συγκεκριμένα αυτά γραφεία διαλύονται και ξαναοργανώνονται σε ένα άλλο σημείο, όπου υπάρχει η νέα ανάγκη της εταιρείας. Από εκεί πήραν και τον τίτλο offshore. Οι τηλεργαζόμενοι αντίστοιχα μετατήθενται από τη μία περιοχή στην άλλη, από τη μία χώρα στην άλλη ή από τη μία Ήπειρο στην άλλη, σύμφωνα με τις ανάγκες της επιχείρησής τους, αλλά βεβαίως χρησιμοποιούν πάντα τον ίδιο εξοπλισμό. Εδώ πρέπει να πούμε ότι στην περίπτωση αυτή διαφοροποιούνται συνήθως οι υποδομές. Τα πλεονεκτήματα της τηλεργασίας είναι και περιβαλλοντικά. Ας δούμε ποια είναι τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα της τηλεργασίας. Η τηλεργασία είναι πολύ σημαντική για το κομμάτι της προστασίας του περιβάλλοντος. Προκαλεί μίωση της κυκλοφορίας και απομάκρυνση με όγκου οχυμάτων από τους δρόμους. Με τη τηλεργασία λοιπόν μειώνονται οι αέροι ρύποι. Έχουμε εξοικονόμηση των καυσίμων και των διάφορων ενεργιακών πόρων, καθώς αποφεύγεται η καθημερινή μετακίνηση του τηλεργαζόμενου. Έχουμε συνολικά μίωση λοιπόν της κατανάλωσης ενέργειας και φυσικά έχουμε αντίστοιχη μίωση και του αποτυπώματος του άνθρακα, του κάθε εργαζόμενου, γιατί αλλαχιστοποιείται η κατανάλωση ενέργειας με την καθημερινή μετακίνηση που αποτρέπουμε. Η τηλεργασία όμως έχει και αναπτυξιακά πλεονεκτήματα. Ένα βασικό πλεονέκτημα είναι η αύξηση της απασχόλησης απομονωμένων ομάδων, η αύξηση της δυνατότητας για απασχόληση ατόμων με ειδικές ανάγκες και η αύξηση της δυνατότητας για απασχόληση κατοίκων που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές. Επίσης έχουμε δυνατότητα για να αυξήσουμε την αυτοαπασχόληση ειδικών ομάδων του πληθυσμού και βέβαια έχουμε τη δυνατότητα για μερική απασχόληση ομάδων του πληθυσμού, όπως εξηγήσαμε νωρίτερα. Έχουμε εγγένη αύξηση της παραγωγικότητας λοιπόν και έχουμε ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, αλλά και ενίσχυση διαφόρων νέων επιχειρήσεων που μπορούν να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα της τηλεργασίας και να παραμείνουν στην περιφέρεια. Έχουμε το οικονομικό όφελος από τη μειωμένη ενεργειακή κατανάλωση και το μειωμένο κόστος από τη μετακίνηση την καθημερινή των εργαζομένων. Τέλος, όλες αυτές οι δυνατότητες που παρέχει η τηλεργασία μπορούν να αξιοποιηθούν περισσότερο στην περιφέρεια ώστε να ενδυναμώσουμε την οικονομική ανάπτυξη. Ποιες είναι όμως οι δυσκολίες για να υλοποιήσει ένας τηλεργαζόμενος την τηλεργασία. Πρώτα απ' όλα έχουμε τη μεγάλη δυσκολία της τεχνοφοβίας. Στην περίπτωση αυτή η τεχνοφοβία οφείλεται στην έλλειψη επαρκών γνώσεων πληροφορικής από τον τηλεργαζόμενο και έλλειψη γνώσεων στο πώς να αξιοποιήσει τις διάφορες σύγκρονες συσκευές, τις διάφορες ευριζονικές υπηρεσίες που έχει στη διάθεσή του. Μια άλλη δυσκολία είναι η έλλειψη επαρκών υλικοτεχνικών υποδομών για παράδειγμα της κατάλληλης ευριζονικής σύνδεσης και βέβαια ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα για τον τηλεργαζόμενο είναι όταν δεν έχει τη διαθέσιμη τεχνική υποστήριξη ώστε να μπορέσει να βρει λύσεις τα τεχνικά προβλήματα που μπορεί να εμφανιστούν. Μια άλλη δυσκολία είναι η έλλειψη του οργανωμένου εργασιακού περιβάλλοντος. Για πολλούς εργαζόμενους είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει αλληλεπίδραση με τους συναδέλφους τους. Οι συναδελφοί τους μπορούν να τους καθοδηγήσουν άμεσα και να τους υποστηρίξουν όταν έχουν κάποιο πρόβλημα πάνω στο κομμάτι της εργασίας τους. Άρα λοιπόν η απουσία αυτής της αλληλεπίδρασης και η απουσία της άμεσης καθοδήγησης είναι πολύ ανασταλτικός παράγοντας για κάποιους εργαζόμενους. Τέλος είναι δύσκολο να καταρτήσει κανείς ένα εργαζόμενο που εργάζεται από μακριά και βέβαια είναι πολύ δύσκολος και ο έλεγχος των τηλεργαζόμενων. Μια άλλη δυσκολία που περιλαμβάνει η τηλεργασία είναι η μονοτονία που μπορεί να αισθάνεται ο τηλεργαζόμενος από τη συνεχή παραμονή του στο χώρο του σπιτιού του. Και βέβαια παράλληλα υπάρχει και η αδυναμία να τεθούν σαφή όρια στο κομμάτι της εργασίας από την οικογενειακή ζωή. Αυτό είναι συνήθως μια δυσκολία που προκύπτει από τον τηλεργαζόμενο όταν δεν έχει και ένα πολύ συγκεκριμένο εργασιακό χώρο μέσα στο χώρο της κατοικίας του. Μια άλλη δυσκολία είναι η ανάγκη για εφαρμογή εξειδικευμένων στρατηγικών διοίκησης. Θα πρέπει λοιπόν οι διοικούντες επιχειρήσεις με τηλεργαζόμενους να εξασκούν νέες σύγχρονες μεθόδους διοίκησης. Επίσης σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει και ιδιαιτερότητα στο εργασιακό αντικείμενο, το οποίο σε κάποιες περιπτώσεις όπως για παράδειγμα στις διάφορες γραμμές παραγωγής δεν μπορεί τελικά να προσφερθεί για τηλεργασία. Θα προχωρήσουμε τώρα και θα δούμε περισσότερα πράγματα για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τη διαδικτυακή υπηρεσία της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Να ξεκινήσουμε με έναν ορισμό. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση ή government στον αγγλικό όρο, είναι η εισαγωγή των τεχνολογιών της πληροφορικής και των υπολογιστών στη δημόσια διοίκηση και περιλαμβάνει τις νέες διοικητικές πρακτικές τις οποίες οι τεχνολογίες αυτές εισήγαγαν. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση δηλαδή είναι η χρήση και αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στις δημόσια διοικήσεις, αλλά πάντα σε συνδυασμό με νέες οργανωτικές αλλαγές και σε συνδυασμό με τις νέες δεξιότητες που έχει το προσωπικό. Υπάρχουν πολλοί παράλληλοι όροι για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Έχουμε τον όρο e-governance, παράλληλο όρο με το e-government. Ο όρος e-governance ορίζεται και αυτός ως ηλεκτρονική διακυβέρνηση, αλλά περιλαμβάνει περισσότερο το επίπεδο της διοίκησης από πάνω προς τα κάτω, δηλαδή από το διοικούντα σε σχέση με τις αποφάσεις. Στην πράξη όμως οι δύο όροι χρησιμοποιούνται κυρίως ταυτόσιμα. Έχουμε το κομμάτι του e-administration που είναι ηλεκτρονική διοίκηση και περιλαμβάνει και εγγένει το κομμάτι της ηλεκτρονικής διοίκησης, πέρα από το κομμάτι της κρατικής ηλεκτρονικής διοίκησης. Έχουμε τον όρο e-participation που αναφέρεται στην ηλεκτρονική συμμετοχή του πολίτη στα κοινά. Έχουμε επίσης τον όρο e-democracy που είναι ο όρος ηλεκτρονική δημοκρατία. Και έχουμε και τον όρο e-voting που είναι ηλεκτρονική ψηφοφορία, όπου δηλαδή ο πολίτης μπορεί να ψηφίζει, να επιλέγει μέσα από την αξιοποίηση των ευρυζωνικών συνδέσεων και των τηλεπικοινωνιών. Ποια είναι η στόχη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Η στόχη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι κυρίως η βελτίωση των δημόσια υπηρεσιών προς τους πολίτες. Παράλληλα όμως, στόχος της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι και η ενίσχυση των δημοκρατικών διαδικασιών. Είναι η ενίσχυση των διαδικασιών που στηρίζουν τις δημόσια πολιτικές. Είναι η αύξηση της αποδοτικότητας. Στόχος της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι η υλοποίηση δομικών αλλαγών, τόσο στην πολιτεία όσο και στις επιχειρήσεις. Και τέλος, ένας βασικός στόχος της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, δηλαδή της αξιοποίησης των ηλεκτρονικών μέσων, είναι η μείωση του λειτουργικού κόστους της πολιτείας και γενικά του κρατικού φορέα. Ας δούμε τώρα ποια είναι τα στάδια υλοποίησης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να φτάσουμε κατευθείαν σε ένα τελικό ολικό στάδιο ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Ξεκινούμε με απλά βήματα. Στο πρώτο στάδιο, είμαστε στο στάδιο της δημοσίευσης, το στάδιο publish, όπως λέγεται. Εδώ αξιοποιείται το διαδίκτυο, κυρίως για τη δημοσίευση πληροφοριών που αφορούν διαδικασίες ή για πληροφορίες που αφορούν περιεχόμενο, που αφορούν τους δημόσιους κρατικούς φορείς και είναι πάρα πολύ σημαντικό να διασφαλίζεται η τακτική ενημέρωση αυτών των διαδικτυακών τόπων. Σε ένα δεύτερο στάδιο, περνούμε στο στάδιο της αλληλεπίδρασης, στο στάδιο του interaction. Στην περίπτωση αυτή, αρχίζει να υπάρχει αλληλεπίδραση με τους πολίτες μέσω του διαδικτύου. Οι διαδικτυακοί, αυτοί οι τόποι λοιπόν των διαφόρων κρατικών φορέων προσφέρουν τη δυνατότητα στον πολίτη να επικοινωνήσει με τη σειρά του και να μην είναι απλώς θεατής και καταναλωτής των πληροφοριών. Στην περίπτωση αυτή του δεύτερου σταδίου, έχουμε αύξηση της πρόσβασης του πολίτη, έχουμε συνήθως και αυξημένη προσβασιμότητα. Και τέλος φτάνουμε στο τελευταίο στάδιο, όπου είναι το στάδιο της πλήρου συναλλαγής ή του transaction. Στην περίπτωση αυτή, έχουμε την πλήρη ηλεκτρονική διακυβέρνηση, όπου έχουμε πλέον υποδομές ταυτοποίησης του χρήστη που εισέρχεται μέσα στο διαδικτυακό τόπο ενός κρατικού φορέα. Έχουμε υψηλές υποδομές ασφάλειας για την επικοινωνία του χρήστη με το διαδικτυακό φορέα. Έχουμε τέλος διαφοροποίηση και αλλαγές των διαφόρων διαδικασιών που υπάρχουν μέχρι σήμερα, καθώς αυτές πλέον υλοποιούνται μέσα από το διαδίκτυο. Δεν έχουμε δηλαδή παράλληλες διαδικασίες, αλλά έχουμε διαδικασίες μόνο μέσα στο διαδίκτυο. Και τέλος έχουμε μια ολοκληρωμένη συναλλαγή του πολίτη και της επιχείρησης με τους κρατικούς φορείς μέσα από τους διαδικτυακούς τόπους. Ελεκτρονική διακυβέρνηση και Ευρωπαϊκή Ένωση Από το Δεκέμβριο του 2010, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι δημόσια αρχές των κρατών μελών εργάζονται για τη διεύρυνση αλλά και τη βελτίωση των προσφερόμενων διαδικτυακών υπηρεσιών. Πραγματοποιήθηκε μια πολύ μεγάλη έρευνα στο πλαίσιο της συγκριτικής έκθεσης του 2012 για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην Ευρώπη. Στην έρευνα αυτή συμμετείχαν 28.000 χρήστες του διαδικτύου. Οι χρήστες αυτοί προέρχονταν από 32 χώρες. Οι 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και επιπλέον 5 χώρες ακόμα, η Κροατία, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Ελβετία και η Τουρκία. Είναι πολύ ενδιαφέροντα τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας. Σχεδόν οι μισοί πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ποσοστό 46%, χρησιμοποιούν πλέον το διαδίκτυο για να βρουν δουλειά, για να συμβουλευτούν διάφορες δημόσιας βιβλιοθήκες, για να υποβάλλουν τη φορολογική τους δήλωση, χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να καταχωρήσουν τη γέννηση του παιδιού τους και χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να υποβάλλουν μία έτηση για διαβατήριο ή για διάφορες άλλες υπηρεσίες που αφορούν επικοινωνία με τους κρατικούς φορείς. Σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα, το 80% των ερωτηθέντων αναφέρουν ότι χάρη στις ηλεκτρονικές δημόσιας υπηρεσίες εξοικονομούν πολύτιμο χρόνο. Στην ίδια έρευνα φαίνεται ότι το 76%, δηλαδή περίπου 3 στους 4 ερωτηθέντες, απαντούν ότι τους αρέσει αυτή η ευελιξία που τους προσφέρουν οι ηλεκτρονικές δημόσιας υπηρεσίες, ενώ το 62% απαντά ότι οι ηλεκτρονικές δημόσιας υπηρεσίες τους βοηθούν να εξοικονομούν χρήματα, κυρίως από τις μετακινήσεις και τις χαμένες εργατόρες. Ωστόσο, οι χρήστες που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν περισσότερο ικανοποιημένοι σε μία κλίμακα με άριστα το 10 από τις ηλεκτρονικές τραπεζικές υπηρεσίες. Στις ηλεκτρονικές τραπεζικές υπηρεσίες βρίσκουμε το βαθμό ικανοποίησης 8,5 με άριστα το 10. Εδώ βλέπουμε ότι ο ιδιωτικός τομέας των τραπεζών συντελεί σε αυτό το αποτέλεσμα. Στη συνέχεια, δεύτερες έρχονται και αξιολογούνται οι ηλεκτρονικές αγορές με βαθμό ικανοποίησης 7,6 με άριστα το 10, ενώ οι ηλεκτρονικές δημόσιας υπηρεσίας έχουν βαθμό ικανοποίησης 6,5 με άριστα το 10. Οι δημοφιλείς υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είμαστε στην ίδια έρευνα και η δήλωση φόρου εισοδήματος από τους πολίτες διαδικτυακά, όπου αφορά το 73% των χρηστών που υποβάλλουν τη φορολογική τους δήλωση ηλεκτρονικά, εμφανίζεται ως η πιο δημοφιλής υπηρεσία. Ακολουθεί η δήλωση αλλαγής διεύθυνσης από τους πολίτες με ποσοστό 57%. Και τέλος, με ποσοστό 56% ακολουθεί η υπηρεσία της εγγραφής σε ένα ίδρυμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για απλές ή μεταπτυχιακές σπουδές και υποβολή αίτησης για κάποια σπουδαστική υποτροφία. Στην Ελλάδα υλοποιείται πλαίσιο παροχής των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και αλληλεπίδρασης με ηλεκτρονικά μέσα μεταξύ της δημόσιας διοικησης των πολιτών και των επιχειρήσεων. Αυτές οι μεταξύ τους σχέσεις ηλεκτρονικής διακυβέρνησης περιγράφονται ως G to G, από τα αρχικά government to government, δηλαδή ηλεκτρονική διακυβέρνηση μεταξύ των κρατικών φορέων. Έχουμε το G to C, δηλαδή government to citizen, ηλεκτρονική διακυβέρνηση μεταξύ της πολιτείας και του πολίτη, από την πολιτεία προς τον πολίτη και G to B, government to business, ηλεκτρονική διακυβέρνηση όπου έχουμε την πολιτεία προς τις επιχειρήσεις. Ηλεκτρονική διακυβέρνηση για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Μπορούμε να έχουμε στα πλαίσια της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ηλεκτρονικές συναλλαγές. Μπορούμε να έχουμε ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων. Ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων αλλά και ηλεκτρονική υποβολή των δικαιολογητικών. Μπορούμε να έχουμε ηλεκτρονική επικοινωνία των πολιτών και των επιχειρήσεων με τους διάφορους φορείς του δημοσίου. Μπορούμε να έχουμε ηλεκτρονικό πρωτόκολλο και παράλληλα μπορούμε μέσω του ηλεκτρονικού πρωτοκόλου να παρακολουθούμε και την πορεία μέσω του διαδικτύου. Υπάρχει πλαίσιο που καθιστά ικανές τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Υπάρχει πρόσβαση σε χρήσιμη και οργανωμένη πληροφορία των κρατικών φορέων μέσω των αντίστοιχων διαδικτυακών τους τόπων. Υπάρχει ακόμα μέσω της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης η δυνατότητα για ηλεκτρονική εγγραφή για πρόσβαση σε υπηρεσίες που παρέχονται από φορείς του δημόσιο τομέα τόσο των πολιτών όσο και των επιχειρήσεων. Υπάρχει η νομική και αποδεικτική ισχύς των ηλεκτρονικών εγγράφων. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση αξιοποιεί την ελεύθερη διάθεση των δημόσιων δεδομένων και τέλος θεσμοθετείται η διαρκή συμμετοχή στη βελτίωση τόσο των λειτουργιών όσο και των υπηρεσιών του κρατικού φορέα. Να δούμε τώρα τις δράσεις της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης προς τους φορείς του δημοσίου. Έχουμε ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες. Έχουμε δυνατότητα διακίνησης των ηλεκτρονικών εγγράφων μεταξύ των διαφόρων κρατικών υπηρεσιών. Οι διαδικτυακοί τόποι όλων των φορέων του δημόσιου τομέα αποτελούν πλέον αναπόσπαστο οργανικό κομμάτι της δομής του φορέα και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουμε και καθημερινή ενημέρωση τους. Υπάρχουν μητρώα για το σύνολο των υποδομών. Έχουμε τη δυνατότητα συνεργασίας με διάφορους άλλους φορείς του κρατικού τομέα και αυτό γίνεται για την περίπτωση της αποκοινού παροχής υπηρεσιών προς τον πολίτη ή τις επιχειρήσεις. Έχουμε ακόμα εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά αρχεία στους διάφορους κρατικούς φορείς. Υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα προστασίας αυτών των αρχείων αλλά και όλων των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που βρίσκονται αποθηκευμένα. Υπάρχουν διάφορες καινοτόμες υπηρεσίες που ακολουθούνται. Ένα απλό παράδειγμα είναι το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο στο οποίο οι πολίτες μπορούν να βλέπουν την πορεία της αίτησης που αφορά την υπόθεσή τους. Και έχουμε βέβαια την άμεση απλούστευση των διαδικασιών και την ανάπτυξη διάφορων ασφαλών υπηρεσιών της κατηγορίας G to G δηλαδή government to government ανάμεσα σε δύο κρατικές υπηρεσίες στην υπηρεσία του πολίτη πάντοτε, ανερώντας την απέτηση για παραγωγή του έντυπου πιστοποιητικού. Βρισκόμαστε δηλαδή στην φάση όπου οποιαδήποτε έντυπα από τους κρατικούς φορείς πρόκειται να καταργηθούν και να έχουμε πλέον πιστοποιημένα ψηφιακά πιστοποιητικά. Ποια είναι τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Έχουμε κυρίως μίωση της κυκλοφορίας και απομάκρυση των χυμάτων από τους δρόμους αφού αποτρέπεται η μετακίνηση του πολίτη προς τον κρατικό φορέα. Έχουμε μίωση λοιπόν των αερίων ρήπων, έχουμε εξοικονόμηση των καυσίμων και γενικότερα των ενεργειακών πόρων και καταλήγουμε σε μίωση της κατανάλωσης ενέργειας που είναι και το ζητούμενο. Έχουμε παράλληλα λοιπόν μίωση του αποτυπώματος του άνθρακα του πολίτη ο οποίος αποτρέπεται από τη μετακίνηση του προς την υπηρεσία του κρατικού φορέα. Ποια είναι όμως τα πλεονεκτήματα που υπάρχουν κατά την εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Ένα πρώτο πρόβλημα είναι η έλλειψη των ευριζωνικών υποδομών. Η έλλειψη αυτή αφορά τους πολίτες, αφορά τις επιχειρήσεις αλλά αφορά και τους ίδιους τους κρατικούς φορείς. Θα πρέπει λοιπόν να υπάρχουν ευριζωνικές υποδομές για όλους τους πολίτες κυρίως ώστε να μπορούν να εξασφαλίζουν πρόσβαση στις ηλεκτρονικές δημόσιας υπηρεσίες. Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητο να υπάρχει βελτίωση των ασύρματων ευριζωνικών υποδομών ώστε να υπάρχει ασύρματη σύνδεση στο διαδίκτυο σε όλη τη χώρα ακόμα και στις απομακρυσμένες περιοχές. Ένα άλλο πρόβλημα στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την επιτυχημένη εφαρμογή της είναι η έλλειψη της εμπιστοσύνης των χριστών, των πολιτών δηλαδή, και αυτό αφορά κυρίως την ασφάλεια των συναλλαγών. Οι πολίτες είναι ιδιαίτερα διστακτικοί όταν πρόκειται να καταχωρήσουν στο διαδίκτυο τα προσωπικά τους δεδομένα. Ένα άλλο πολύ σημαντικό πρόβλημα για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση όπως και για τις περισσότερες διαδικτυακά παρεχόμενες υπηρεσίες είναι η τεχνοφοβία των πολιτών. Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενες ενότητες είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να καταρρίψουμε το φόβο των πολιτών για τις νέες υπηρεσίες και συσκευές. Θα πρέπει να υπάρχει μια βελτίωση του επίπεδου ασφαλείας των υπηρεσιών ώστε αυτό να ενδυναμώσει τους πολίτες και να χρησιμοποιούν περισσότερο τις δράσεις της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και το επίπεδο της ασφαλείας θα πρέπει να είναι αυξημένο σε ένα επίπεδο 24-7 δηλαδή 24 ώρες το 24 ώρο και 7 ημέρες την εβδομάδα. Για να δούμε τώρα μερικές εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα. Ένα από τα πιο δημοφιλή προγράμματα είναι το πρόγραμμα Διάυγεια. Το πρόγραμμα Διάυγεια στοχεύει στην επίτευξη της μέγιστης δυνατής δημοσιότητας της κυβερνητικής πολιτικής αλλά και της κάθε είδους διοικητικής δραστηριότητας, στη διασφάλιση της διαφάνειας από όλους τους κρατικούς φορείς αλλά και στη λογοδοσία από την πλευρά των φορέων που ασκούν τη δημόσια εξουσία. Κάθε έγγραφο που παράγεται από οποιοδήποτε κρατικό φορέα για να είναι έγκυρο πρέπει να έχει αναρτηθεί στο πρόγραμμα της Διάυγειας, το διαδικτυακό τόπο της Διάυγειας και να έχει πάνω του τον αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης, το ΑΔΑ. Μια άλλη δημοφιλής εφαρμογή ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα είναι το Εθνικό Τυπογραφείο. Το Εθνικό Τυπογραφείο λειτουργεί με τη νομική μορφή του ενιαίου διοικητικού τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών από κέντρωσης και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στον οποίο προίσταται μετακλητός ειδικός γραμματέας και υπάγεται απευθείας της αρμοδιότητας του Υπουργού. Εκεί δημοσιεύονται όλες οι αποφάσεις του κρατικού φορέα. Μια άλλη εφαρμογή ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ιδιαίτερα δημοφιλής στον ελληνικό χώρο είναι τα ΚΕΠ. Είναι τα κέντρα εξυπηρέτησης των πολιτών. Στα κέντρα αυτά ο πολίτης εξυπηρετείται τοπικά και δεν χρειάζεται να μεταβεί στις διάφορες υπηρεσίες του δημόσιο τομέα. Ο δικτυακός τόπος των ΚΕΠ έχει σχεδιαστεί και αναπτυχθεί για την ηλεκτρονική πληροφόρηση και εξυπηρέτηση του πολίτη από το σπίτι και από το γραφείο. Μια άλλη εφαρμογή ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα αφορά στο διαδικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων. Είναι www.gsis.gr. Οι πολίτες εξυπηρετούνται από το διαδικτυακό αυτό τόπο για την υποβολή των φορολογικών τους δηλώσεων, για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, για τα διάφορα επιδόματα θέρμασης, για διάφορα ηλεκτρονικά παράβολα κλπ. Από τον ίδιο διαδικτυακό τόπο οι επιχειρήσεις μπορούν να εξυπηρετηθούν όσον αφορά το φόρο προστηθέμενης αξίας στο ΦΠΑ, μπορούν να υποβάλλουν τα διάφορα στοιχεία τους, να υποβάλλουν έτοιμα για φορολογική ενημερότητα κλπ. Ας δούμε τέλος την ηλεκτρονική δημοκρατία, το η δημόκραση που είπαμε ότι είναι ένας παράλληλος όρος. Ο όρος αυτός αφορά την αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, για την ενημέρωση των πολιτών για τα διάφορα κρατικά θέματα και ζητήματα. Αφορά επίσης τη συμμετοχή των πολιτών μέσω της ευριζωνικότητας και των διαφόρων εφαρμογών, στις δημόσια διαβουλεύσεις που γίνονται και φυσικά τη συμμετοχή των πολιτών στο δημόσιο διάλογο. Περιλαμβάνει επίσης την έννοια των ηλεκτρονικών ψηφοφοριών, όταν αυτές μπορούν να επιτεχθούν μέσα από την αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Και τέλος η ηλεκτρονική δημοκρατία αναφέρεται στη συμμετοχή του πολίτη στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για τα διάφορα θέματα. Στο κομμάτι της ψυχαγωγίας και επικοινωνίας, όπου δηλαδή οι διαδικτυακές υπηρεσίες και εφαρμογές αξιοποιούνται, έχουμε πολλές εφαρμογές οι οποίες είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς σε όλους τους πολίτες και χρήστες του διαδικτύου. Έχουμε λοιπόν αξιοποίηση των ευριζονικών υπηρεσιών για παρακολούθηση ταινιών, συναυλειών και λοιπά. Έχουμε δηλαδή τις διάφορες δυνατότητες που αφορούν την παρακολούθηση βίντεο όταν το επιθυμεί ο χρήστης, και εφαρμογές διάφορες βίντεο on demand. Έχουμε την πολύ φιλική υπηρεσία της πραγματοποίησης τηλεφωνικών κλήσεων και κλήσεων βίντεο τηλεφωνίας μέσω του διαδικτύου. Και τέλος έχουμε τα διάφορα κοινωνικά δίκτυα μέσα από τους σχετικούς ιστότοπους και πόρταλ, που είναι τα διάφορα social network, που είναι ιδιαίτερα δημοφιλεί, όχι μόνο στους νέους, αλλά και στους πολίτες κάθε ηλικίας. Ιδιαίτερα για το κομμάτι των τηλεδιασκέψεων, μπορούμε να πούμε ότι έχουν και ιδιαίτερη περιβαλλοντική σημασία, γιατί οι τηλεδιασκέψεις με τις υπηρεσίες των δικτύων, αποτρέπουν την παραγωγή εκατοντάδων χιλιάδων τόνων βιοξυβίου του άνθρακα, που θα προκαλούσαν οι μετακινήσεις των ατόμων που συμμετείχαν σ' αυτές. Οι τηλεδιασκέψεις αποτελούν μια βιώσιμη εναλλακτική λύση, που αξιοποιεί τις ευριζονικές συνδέσεις, ιδιαίτερα για τα επαγγελματικά αεροπορικά ταξίδια, όπου στην περίπτωση αυτή προέχει περισσότερο η επικοινωνία και όχι η εμπειρία του ταξιδιού. Τα αεροπορικά ταξίδια σε αιτήσια βάση, επιβαρύνουν την παγκόσμια ρίπανση σε ποσοστό 2%. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε το παράδειγμα της έκρηξης του ηφαιστίου στην Ισλανδία, που εκδηλώθηκε αρκετά χρόνια πριν. Στην περίπτωση αυτή ηφαιστιακή σκόνη καθήλωσε τα αεροπλάνα όλων των αεροπορικών εταιριών στο δυτικό Ινυσφέριο και δεν υπήρχε η δυνατότητα της μετακίνησης με αεροπορικά. Έτσι λοιπόν μέσα σε μία εβδομάδα όταν προέκυψε αυτό το πρόβλημα, δημιουργήθηκαν 700 αίθουσες τηλεδιάσκεψης σε 124 χώρες του πλανήτη, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της μετακίνησης. Οι διαδικτυακά παρεχόμενες υπηρεσίες έχουμε δει ότι πειράζουν όλες τις πλευρές της κοινωνίας. Έχουμε ήδη συζητήσει το κομμάτι της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης και στη σημερινή ενότητα εξετάσαμε σε βάθος το κομμάτι της τηλεργασίας και της εφαρμογής των διαδικτυακά παρεχόμενων υπηρεσιών στην πολιτική και την καθημερινότητα του πολίτη. Σε επόμενη ενότητα θα παρακολουθήσουμε και θα εξετάσουμε σε βάθος τις διαδικτυακά παρεχόμενες υπηρεσίες όσον αφορά το οικονομικό γήγνεστε και την επιχειρηματικότητα. |