: Καλημέρα από τη Βιβλιοδίκη του Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Αλήθιζο να λύθηκε τώρα το πρόβλημα. Αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα μπορείτε να μας γράψετε στο τσάτ. Αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα μπορείτε να μου γράψετε τώρα στο τσάτ. Αν είναι όλα ok, προχωράμε. Αλήθιζο να λύθηκε τώρα το πρόβλημα. Αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα μπορείτε να μας γράψετε. Αλήθιζο να λύθηκε τώρα το πρόβλημα. Αν είναι όλα ok, προχωράμε. Αλήθιζο να λύθηκε τώρα το πρόβλημα. Αν είναι όλα ok, προχωράμε. Αλήθιζο να λύθηκε τώρα το πρόβλημα. Αν είναι όλα ok, προχωράμε. Πρώτη φορά το κάνουμε το εγχείρημα και ενώ όλα πήγαιναν καλά τώρα αυτό συνέβη. Καλημέρα εκ νέου. Σήμερα θα παρουσιάσουμε το Mendeley. Είναι η δεύτερη παρουσίαση μέσα στο μήνα. Η πρώτη ήταν την προηγούμενη εβδομάδα η οποία αφορούσε το ResearchGate. Κάποιοι από εσάς δεν είχαν τη δυνατότητα να την παρακολουθήσουν, αλλά θα έχουν τη δυνατότητα και σήμερα και αύριο και μεθαύριο να τη δουν ζωντανά. Αλλά πάνω απ' όλα αυτές οι παρουσιάσεις θα παραμένουν στη διάθεσή σας μέσα από το κανάλι μας στο YouTube. Να τις παρακολουθήσετε όποτε εσείς θελήσετε. Απλά τα live streaming δίνουν τη δυνατότητα των live απαντήσεων στο τέλος των παρουσιάσεων. Μέσα από αυτές τις παρουσιάσεις θέλουμε να δείξουμε στο κοινό ότι υπάρχουν δυνατότητες προβολής του προφίλ τους και δυνατότητες δικτύωσης τις οποίες δεν τις προσφέρει το Facebook. Είναι εργαλεία εξειδικευμένα τα οποία αναπτύχθηκαν τα τελευταία 4 με 5 χρόνια προκειμένου να ενισχύσουν τη συνεργασία ενάμεσα στους ακαδημαϊκούς και τους ερευνητές και ταυτόχρονα ο κάθε ερευνητής με τη συμμετοχή του μέσα σε αυτά τα εργαλεία να προβάλλει τη δουλειά του και να αναδειχτεί. Στην ουσία να προσφέρει στο κοινό πιο εύκολα αυτό που έχει ολοκληρώσει και μέσα από αυτή την προσφορά να λάβει τις αντίστοιχες αναφορές, τα αντίστοιχα citations τα οποία θα τον βοηθήσουν στο να εξελιχθεί ο ίδιος. Τα εργαλεία αυτά που θα παρουσιάσουμε αυτές τις ημέρες προσφέρουν και άλλες δυνατότητες οι οποίες οι δυνατότητες αυτές μπορούν να είναι και ιτεροβαρείς, κάποια εργαλεία μπορούν να δίνουν μεγαλύτερο βάρος στην αναζήτηση περιεχομένου και όχι τόσο στον τομέα της δικτύωσης. Εμείς θα τα εξετάσουμε όλα αυτά τα εργαλεία από την πλευρά της δικτύωσης. Κάποια στιγμή στο μέλλον θα επανέλθουμε για να παρουσιάσουμε και τις δυνατότητες αναζήτησης ή οργάνωσης που προσφέρουν. Απλά θέτω από τώρα το πλαίσιο προκειμένου να ξέρετε κι εσείς ότι έχουμε αυτή την λογική, τα εξετάσουμε από αυτή την προοπτική. Τώρα γιατί κάποιος να χρησιμοποιήσει το Mendeley γιατί να το εντάξει στην καθημερινή του εργασία. Καταρχήνα για να δημιουργήσει το ακαδημαϊκό του προφίλ. Πολλοί κάποιοι από εσάς έχουν δημιουργήσει ένα ακαδημαϊκό προφίλ, το οποίο να το παρουσιάζουν στην ειδική τους σελίδα στο διαδίκτυο ή να το έχουν εντάξει μέσα στην σελίδα του πανεπιστημίου ή του ερευνητικού κέντρου στο οποίο ανήκουν. Βέβαια αυτή η λογική σίγουρα είναι ορθή. Από την άλλη βέβαια δεν έχει το χαρακτήρα δικτύωσης, τον οποίο προσφέρουν αυτά τα εργαλεία. Είναι κάπως απομονωμένη. Θα το εξηγηθούμε στη συνέχεια για πως μπορεί να δικτυωθεί κάποιος, να δικτυώσει κάποιος το προφίλ του. Απλά είναι μια μεμονωμένη σελίδα, η οποία απλά μπορεί να αναζητηθεί μέσα από το Google. Από την άλλη πλευρά μπορεί να δικτυωθεί κάποιος ερευνητής μέσα από το Mendeley, να βρει συνεργάτες για να ολοκλώσει ένα project, για να ολοκλώσει μια ιδέα για δημοσίευση. Είναι συζητήσει θέματα μεθοδολογίας για τις έρευνες που έχει στο νου του. Ταυτόχρονα μπορεί να οργανώσει τη βιβλιογραφία του, είναι ένα κομμάτι που θα το δούμε σε άλλη παρουσίαση, να βρει βιβλιογραφία και να λαμβάνει ειδοποιήσεις ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του. Σε παρένθεση τα ενδιαφέροντά του βέβαια είναι και οι άνθρωποι τους οποίους έχει εντάξει στο ανθρωποδίκτυό του. Τέλος μπορεί μέσα από την πλατφόρμα αυτή να βρει και ευκαιρίες εργασίας που άπτοται των ενδιαφερόντων του. Τώρα γιατί χρησιμοποιούνται αυτές οι πλατφόρμες από τους ερευνητές. Μια έρευνα που δημοσιεύτηκε στο οπερτικό Nature με το τίτλο Online Collaboration Scientists and the Social Network το 2014, διενήργισε έρευνα πάνω σε ερευνητές για τον τρόπο με τον οποίο εχειρίζονται τα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook, το LinkedIn, το Academia, το ResearchGate, το Mendeley και το Twitter. Τους έθεσαν ερωτήματα για ποιο λόγο τα χρησιμοποιούν και αυτοί έδωσαν ανάλογες απαντήσεις. Στο συγκεκριμένο κύκλο, στο συγκεκριμένο γράφημα μας παρουσιάζει τις απαντήσεις που δόθηκαν για την πλατφόρμα Mendeley και όπως βλέπουμε οι απαντήσεις συγκεντρώθηκαν περισσότερο για να ανακαλύπτουν προτιμωνόμενες δημοσιεύσεις και σε δεύτερο επίπεδο για να διαμοιράσουν περιεχόμενο. Ο διαμοιρασμός περιεχόμενο εις οδυναμή με δικτύωση. Ταυτόχρονα σε δεύτερο και τρίτο επίπεδο μπήκαν από καθαρή περιέργεια ενώ παράλληλα το χρησιμοποιούσαν και σαν πύλη επικοινωνίας σε περίπτωση που κάποιος θέλει να τους βρει. Μιλάω για την απάντηση in case contacted. Έχει ενδιαφέρον κάποιος να επισκεφτεί το συγκεκριμένο άρθρο καθώς παρέχει έναν διαδραστικό πίνακα με τις απαντήσεις των ερευνητών αναεφαρμογή και αν πατήσετε σε κάθε μια εφαρμογή θα δείτε πως αυτό το γράφημα αναδιαμορφώνεται. Καταλήγοντας βέβαια στο facebook όπου σχεδόν όλες οι απαντήσεις συγκεντρώθηκαν στην απάντηση δεν το χρησιμοποιώ επαγγελματικά. Και προφανώς αυτός ήταν ο λόγος δημιουργίας και των άλλων εξειδικευμένων πλατφορμών εργαλείων. Αφού φτιάξουμε το προφίλ μας, κάνουμε την εγγραφή μας μέσα στο εργαλείο με τη λογική που έχουν όλες οι εγγραφές του register στα εργαλεία του διαδικτύου στη συνέχεια μπαίνουμε στη διαδικασία δικτύωσης. Να βρούμε τους ανθρώπους τους οποίους μας ενδιαφέρουν τους ανθρώπους τους οποίους υγούνται στον τομέα μας τους ανθρώπους με τους οποίους έχουμε γράψει κάποιες δημοσιεύσεις ή τους συμφυτητές μας στον πανεπιστήμιο. Η μηχανή αρχίζει σιγά σιγά όσο περισσότερους ανθρώπους κάνουμε follow μας δίνει περισσότερο feed ανθρώπων με τους οποίους μπορούμε να διασυνδεθούμε υποθέτει η μηχανή ότι οι άνθρωποι αυτοί τους οποίους μας προτείνει άπτονται των ενδιαφερόντων μας είτε γιατί οι φίλοι μας τους ακολουθούν είτε γιατί αναφέρονται σε κάποια από τις δημοσιεύσεις τις οποίες έχω εγώ αποθηκεύσει στην εφαρμογή. Η εφαρμογή μας δίνει τη δυνατότητα να ψάχνω και να αποθηκεύω δημοσιεύσεις επομένως ανατρέχει στους συγγραφείς των δημοσιεύσεων και μας τους προτείνει ως πιθανούς ανθρώπους τους οποίους μπορούμε να ακολουθούμε και να λαμβάνουμε τα νέα τους. Η λίστα αυτή αναδιαμορφώνεται κάθε φορά που μπαίνουμε μέσα αν πατήσω show more suggestions θα μας φέρει άλλα 4 άτομα και θα μεγαλώνει η λίστα προς τα κάτω. Στο πλάι βλέπουμε και άλλες δυνατότητες τις οποίες θα τις δούμε και παρακάτω εξειδικευμένα και καθώς κατεβαίνει κάτω η σελίδα θα δούμε και τα νέα των ανθρώπων τους οποίους έχουμε εντάξει στο δικτύο μας. Για παράδειγμα εάν επιλέξω τον πρώτο συγγραφέα να τον ακολουθήσω θα πατήσω follow και αμέσως θα λάβω κάποια το τελευταίο νέο δελευταία του δραστηριότητα σε αυτή την μπάρα ενημερώσεων. Αν κάποιος από τους ανθρώπους που έχω στο δικτύο μου κάνει κάτι καινούργιο θα μου φανεί πάλι εδώ. Παράλληλα αν κάποιος μας ακολουθεί εμάς στη δική του πιφάνια θα φανεί το δικό μας νέο. Για παράδειγμα αν κάνω μια νέα δημοσίευση και την προσθέσω στο προφίλ μου θα ενημερωθούν ταυτόχρονα όλοι οι άνθρωποι που με κάνουν follow. Η διαμόρφωση του προφίλ είναι πολύ απλή. Ο καθένας μπορεί να παραθέσει στοιχεία με βάση το πτυχίο του, το μεταπτυακό του, το διδακδωρικό του. Σε ποιο ινστιτούτο ή ακαδημαϊκό φορέα ανήκει τώρα. Και παράλληλα παρέχεται στους αναγνώστες το ID από το σκόπο και οι δημοσιεύσεις τις οποίες έχω αναρτήσει στο προφίλ μου. Επίσης μπορώ να προσθέσω και μια μικρή περιγραφή σε μορφή κειμένου για τα ενδιαφέροντά μου. Στην κορφή του προφίλ μου παρουσιάζεται ο δίκτης AIDS index και τα citations τα οποία έχω λάβει. Για κάποιους που δεν γνωρίζουν τι είναι ο δίκτης AIDS index, είναι ένας δίκτης ευρίας αποδοχής, που στην ουσία παρουσιάζει τις δυνατότητες, τη σημασία του έργου ενός ερευνητή. Ο συγκεκριμένος ερευνητής, για παράδειγμα, έχει AIDS index 2, που στην πραγματικότητα σημαίνει ότι από το σύνολο των δημοσιεύσεων του, 2 τουλάχιστον δημοσιεύσεις έχουν πάρει 2 ή περισσότερες αναφορές. Για παράδειγμα, εάν είχα γράψει 10 δημοσιεύσεις και όλες κοιμένονταν από 0 έως 1 αναφορά, θα είχα δίκτη AIDS index 1. Ενώ ένας άλλος, εάν είχε γράψει μόλις 2 δημοσιεύσεις και οι δύο του δημοσιεύσεις είχαν citations 2 και παραπάνω, αυτόματα αυτός με ξεπερνούσε στην κατάταξη λαμβάνοντας 2 AIDS index. Γεγονός που σηματοδοτεί ότι στον δίκτη αυτό έχει αφαιρεθεί η έννοια της παραγωγικότητας. Δεν τον ενδιαφέρει κατά πόσο παραγωγικός είμαι, τον ενδιαφέρει κατά πόσο αυτό που γράφω έχει επίδραση. Και έχει επίδραση μέσα στον χρόνο. Γιατί μπορεί να συνεχίζω να γράφω, να έχω δύο πολύ σημαντικές δημοσιεύσεις με πολλές αναφορές, αλλά αυτές οι αναφορές θα πρέπει να έχουν και μια συνέχεια. Αλλιώς θα παραμείνω σε AIDS index δίκτη χαμηλό. Η πλατφόρμα του Mendeley δίνει στον εκάστρο το ερευνητή τη δυνατότητα να παρακολουθήσει τα στατιστικά των δημοσιεύσεων του. Όπως βλέπουμε αυτά αντλούνται από άλλα εργαλεία όπως το Σκόπος και το Science Direct. Μόνο το Mendeley από μόνο του κρατά στατιστικά στην κατηγορία Readers. Δηλαδή ποιοι ανέγνωσαν μέσα από την πλατφόρμα τις δημοσιεύσεις του. Όλοι οι άλλοι δίκτες αντλούνται από άλλα εργαλεία. Είναι ίσως η καρδιά του προφίλ κάθε ερευνητή. Για να δούμε τη σημαντικότητα του πέρα από το AIDS index θα ανατρέξουμε να δούμε τα στατιστικά του, να δούμε πόσες δημοσιεύσεις έχει κάνει αυτός ο ερευνητής, πόσες αναφορές έχει κάνει και πόσοι είναι οι άνθρωποι που τον διαβάζουν μέσα από αυτή την πλατφόρμα. Αλλά και ο ίδιος ο ερευνητής θέλει να δει ποια είναι η απειχησή του, θέλει να δει πόσο διαβάζεται το υλικό το οποίο δημοσιεύει και θέλει να δει πόσοι τον αναφέρουν. Γι' αυτό ο Άλλος θέλει να αναλωθεί σε δραστηριότητες εξωστρέφειας όπως είναι η δημιουργία ενός προφίλ στο Mendeley, στο ResearchGate. Στο κάτω μέρος της σελίδας μπορεί να δει και γραφικά ανάμενα τη διακύμανση των βιούς ή των σειτές που λαμβάνει. Όσον αφορά στη συνεργασία ο κάθε ερευνητής μπορεί να δημιουργήσει ομάδες με τις οποίες μπορεί να διαμοιραστεί υλικό. Θα δημιουργήσει ένα γκρουπ, θα του δώσει ένα όνομα και στο οποίο θα κάνει invite άλλα μέλη, άλλους χρήστες του Mendeley με τους οποίους θα διαμοιραστεί άρθρα. Στην περίπτωσή μας μπορεί ένας καθηγητής να θέλει να μοιράσει υλικό για μια εργασία, θα δημιουργήσει μια ομάδα, θα καλέσει δηλαδή τους φοιτητές του μέσα σε αυτήν την ομάδα και θα τους μοιράσει υλικό για ανάγνωση. Παράλληλα μπορούν και οι φοιτητές, εάν βρουν κάτι ενδιαφέρον, να το ανεβάσουν σε αυτήν την ομάδα και να το δουν όλοι. Επομένως αυτός ο χώρος γίνεται ένας χώρος πλέον συνεργασίας και διάχυσης υλικού. Τη χρήση αυτή μπορεί να δει και σε επίπεδο φοιτητή, όπου μια ομάδα φοιτητών έχουν αναλάβει μια συγκεκριμένη εργασία και αυτός ο χώρος μπορεί να αποτελέσει το κοινό χώρο ανάγνωσης και διαμοιρασμού του ενδιαφέροντος υλικού που έχουν συγκεντρώσει. Για κάποιον που σκέφτεται να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή πιο επαγγελματικά, μπορεί να αναζητήσει ανάλογα με το discipline, με το τομέα εργασίας του, το ενδιαφέροντος του, συγκεκριμένες τέσεις εργασίας οι οποίες αναρτώνται από διάφορους φορείς. Στην κορφή της σελίδας μπορούμε να δημιουργήσουμε job alerts, δηλαδή να μας έρχονται ενημερώσεις για συγκεκριμένα θεματικά πεδία ή να φιλομετρήσουμε τις αναρτήσεις με βάση τους εργοδότες ή τους φορείς οι οποίοι ψάχνουν εργαζόμενους. Φτάνοντας έτσι στο τέλος, αν μια ομάδα βρίσκεται σε ερευνητικό στάδιο ή ακόμα και ένα άτομο διανεργεί μια έρευνα και θέλει να διαμοιράσει τα δεδομένα τα οποία έχει στη διάθεσή του άτομα, μπορεί να το κάνει με ένα upload αυτών των δεδομένων και να τα κάνει γνωστά στην ευρύτερη ακαδημαϊκή κοινότητα. Θα με ρωτήσει κάποιος από εσάς γιατί να το κάνει αυτό, γιατί να δώσει τα δεδομένα του. Μπορεί να θέλει να ψάξει ευκαιρίες συνεργασίας για την περαιτέρω αξιοποίηση αυτού του data set ή να θέλει απλά να αναγνωριστεί η δουλειά του, η δημοσίευση που έχει προέλθει από αυτά τα data να πάρει μια ακόμα αναφορά. Το καλύτερο θα ήταν για να νιώσει κάποιος εξασφαλισμένος να έχει ολοκληρώσει τη δημοσίευση του, να έχει ολοκληρώσει το μετατυγιακό του, το διδακτορικό του, το οποίο το έχει βασίσει πάνω σε αυτό το data set, να έχει κάνει τη δημοσίευση του και στη συνέχεια να τα δώσει αυτά τα δεδομένα, έτσι για να νιώσει και ούδιος σίγουρος ότι κάποιος δεν θα κλέψει την πρωτότυπη ιδέα ή δεν θα αφαιρέσει κάτι από τη λάμψη της μελλοντικής του δημοσίευσης, ή δεν θα του αφαιρέσει τη δυνατότητα δημοσίευσης. Λίγο πολύ αυτό ήταν το Mendeley, θα το μάθει κάποιος παίζοντας μαζί του, τόσο αυτό όσο και τα άλλα εργαλεία που παρουσιάσαμε και θα παρουσιάσουμε. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι όλα αυτά τα εργαλεία θέλουν χρόνο και για να τα μάθει κάποιος και για να τα συντηρήσει περισσότερο, γιατί αν κάποιος είναι πολύ δραστήριος και κάνει πολλές δημοσιεύσεις θα χρειαστεί να ενημερώνει και το προφίλ του. Φανταστείτε κάποιον να έχει ανοίξει 4-5 προφίλ σε διαφορετικές εφαρμογές, θα πρέπει να μπει στη διαδικασία να τις ενημερώνει σταδιακά όλες αυτές. Και αυτό απαιτεί επένδυση χρόνου. Αν καταλήξει σε μία εφαρμογή ή σε δύο, αυτό θα πρέπει να είναι, όχι επειδή αυτή η εφαρμογή παρέχει ένα τεράστιο σύνολο δυνατοτήτων ή παρέχει καλύτερα γραφικά. Θα πρέπει να δούμε ποια είναι η κοινότητα που κρύβεται πίσω από το εργαλείο, να δούμε πού κινούνται οι συνάδελφοί μας, πού κινούνται τα εξέχοντα πρόσωπα του χώρου μας, προκειμένου να τα ακολουθήσουμε, να ενταχθούμε σε αυτή την ομάδα, να ενταχθούμε σε αυτό το εργαλείο. Δεν έχει σημασία για μένα να ενταχθώ σε ένα άλλο εργαλείο, που αν κάνω μια αναζήτηση του ανθρώπου, του οποίου έχω διαβάσει όλη τη δουλειά, και να μην είναι αυτός μέσα σε αυτό το εργαλείο. Αυτά από εμένα. Θα ήθελα από εσάς να λάβω τις ερωτήσεις σας, αν υπάρχουν. Και στη συνέχεια, αν έχετε και άλλες ερωτήσεις που σας γεννηθούν αργότερα κατά τη χρήση του εργαλείου, μπορείτε να μας καλέσετε στο συγκεκριμένο τηλέφωνο, ή να μου στείλετε μήνυμα. Με πάση περιπτώση μπορούμε να έρθουμε σε επικοινωνία, για να λύσουμε τις απορίες σας. Αν έχετε κάποια πορεία, μπορείτε να τη γράψετε στο chat του YouTube. Βλέπω ότι δεν υπάρχει πορεία. Σας ευχαριστώ πολύ που συνδεθήκατε. Θα τα πούμε σε κάποια από τις επόμενες παρουσιάσεις και πάλι. Σας ευχαριστώ πολύ. Σας ευχαριστώ πολύ. Σας ευχαριστώ πολύ. Σας ευχαριστώ πολύ. |