: Λοιπόν, ξανά μαζί, χθες συμμετείχα σε μια ομιλία που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί με ένα τίτλο που θα θυμίζει το θεατρικό έργο «Χάσα με τη θεία στοπ». Σήμερα θα ήθελα να σε βασίλτε το δικό μου χώρο, το χρόνο, και να δούμε με πιο εκτενέστερα τη σημερινή ειση. Μιλάμε για τους δίδες δημοτικών βιβλιοθήκων. Οι δημοτικές βιβλιοθήκες γενικά αλλά και ειδικά, για τις οποίες μιλάμε σήμερα, αποτελούν κάποιους οργανισμούς οι οποίοι λειτουργούν και κάποια κοινωνικά-εκονομικά κριτήρια. Έχουν οι ροές, δηλαδή έχουν τις υλογές, έχουν το προσωπικό, περνάνε στην επεξερασία του υλικού και έχουν κροές ως υπηρεσίες στο κοινό. Κάτι στιγμή θα πρέπει να δουν, να μετρήσουν αυτές τις ροές και τις κροές να δουν τελικά τι έχουν επιτύχει. Η Unesco με την ύφλα κατά την ομπερέλα του ISO έχουν εκδόσει ένα πρότυπο το 2789 το 1994, το οποίο μάλιστα έχει ανανταωθεί, έχει γίνει ελληνικό πλέον 2789 το 2003, που καθορίζουν ποια στοιχεία πρέπει να συλλέγουν οι βιβλιοθήκες για να μετράνε τις εργασίες τους. Σε αυτό το πρότυπο η Unesco δημιουργεί τη δομή του ροτματολογίου το οποίο στέλνει στις επίσημες στατιστικές υπηρεσίες των κρατών, οι οποίες με τη σειρά τους, προσαρμοσμένο βέβαια στις ανάγκες της κάθε χώρας, συγκρίνονται τις πληροφορίες, που στη συνέχεια πάλι σε μια αντίστροφη ροή πηγαίνουν στη Unesco, η οποία τα δημοσιεύει στο Statistical Yearbook. Η δαστηγία που μαζεύονται θα υποστούν κάποια επεξεργασία και θα βγουν κάποιες παράμετρες που θα δείχνουν τι λένε αυτά τα στοιχεία. Οι παράμετρες που συνήθως χρησιμοποιούμε είναι μέση όρια τα ποσοστά και οι δίκτες. Εμείς είπα να μιλήσουμε για τους δίκτες. Οι δίκτες είναι ένας στατιστικός όρος, μια παράμετρος που μετράει τη διαχρονική εξέλιξη μιας υπηρεσίας μέσα σε μια διβλιοθήκη ή τη σχέση δύο ή περισσότερο μεταβλητό μεταξύ τους. Αυτό θα βοηθήσει βέβαια τις διβλιοθήκες να δούνε πώς λειτουργούν και αν θέλουν να προσαρμόσουν τις εργασίες τους στον επιτύχου τους στόχους τους. Υπάρχουν πολλά είδη δικτών, εμείς θα περιοριστούμε στους δύο. Είναι οι απλοί δίκτες και οι σύνθετοι. Οι απλοί δίκτες θυρίζονται σε πρωτογενή αριθμητικά δεδομένα, σαν αυτά που είπαμε ότι συλλέγουμε με τις οδηγίες της UNESCO, αλλά εκτιμούν μία μόνο μεταβλητή. Δηλαδή ένα φαινόμενο. Παράδειγμα, τους χάρη, πόσο είναι το ποσοστό των χριστών σε σχέση με το πληθυσμό στόχο. Αντίθετα, οι σύνθετοι δίκτες μπορούν να έχουν πολλές μεταβλητές μαζί και να διευκολούν συγκρίσεις μέσα σε μια διβλιοθήκη. Τώρα, ο σκοπός των δικτών, είπαμε να είναι να αξιολογήσουν, θα περνάω γρήγορα για να περνάμε και να εξοδόμουμε χρόνο. Δίκτες βιβλιοθήκων έκριναν ότι πρέπει να υπάρχουν και οι UNESCO και οι EFLAM και εξέδωσαν το πρότυπο το 1620 του 1998, το οποίο αναθεωρήθηκε το 2003 και το οποίο σε ελληνική γλώσσα είναι το 1620sinα1 του 2005. Στο πρότυπο αυτό λένε ότι οι δίκτες αυτοί είναι για κάθε είδους βιβλιοθήκη. Αργότερα όμως ο ίδιος οργανισμός, οι ίδιοι οργανισμοί βγάλανε το πρότυπο 2818 το 2009, το οποίο είναι πρότυπο για την απόδοση των εθνικών βιβλιοθηκών. Πολύ σωστά, έχει υποστηριχθεί πολύ από την Εθνική Βιδιογραφία. Ίσως πρέπει να υπάρχουν ειδικοί δίκτες και για άλλες για λαϊδιβιβλιοθικών. Όμως οι δίκτες που πρέγονται στο 1620 κρίνονται πολύ κανοπητικοί για τις δημοτικές βιβλιοθήκες. Οι δίκτες τώρα που έχει η UNESCO είναι ένας απλός δίκτης. Έχει αυτή τη μορφή και παίρνει τις τιμές που εμείς θα τις δώσουμε. Δηλαδή είναι μια μεταβλητή Α προ μια μεταβλητή Β. Προχθές, πριν σας ανέφερα ότι μπορεί να είναι χρήστες σε σχέση με το στοχευόμενο κοινό, μπορεί να είναι δαπάνες για τη συλλογή, σε σχέση με τις συνολικές δαπάνες της βιβλιοθήκης και μέσα στο πρότυπο το 1620 θα βρείτε πλήθος τέτοιων συνδυασμών μεταβλητών. Αυτό μπορεί να είναι και σε ποσοστό. Ο ίδιος δίκτης μπορεί να είναι υπολογισμένο σε πίτη σε 100. Πώς χρησιμοποιούμε για να μην τρομάξετε με τη διαφάνιμα που ακολούθησε. Πώς τους χρησιμοποιούμε σε αυτούς τους δίκτες. Μπορούμε να τους χρησιμοποιήσουμε για να δούμε τη συνέχεια της ανάπτυξης μια βιβλιοθήκης συγκρίνοντας τους δίκτες από ένα χρόνο σε δεύτερο. Δηλαδή να συγκρίνουμε η χρονιά 1 προς τη χρονιά 0, η χρονιά 2 προς τη χρονιά 1. Είναι δηλαδή ένας αλυσιδοτός. Μπορούμε όμως να τη συγκρίνουμε και με έναν δίκτη που θα έχουμε τη σύγκριση της σημερινής χρονιάς με μια χρονιά βάση. Η χρονιά βάση είναι στην αρχαία της βιβλιοθήκης. Μπορεί να είναι η χρονιά που πρωτοιδρύθηκε. Μπορεί να είναι η χρονιά με την οποία είχε επιτύχει βασικούς τόκους. Είναι θέμα της βιβλιοθήκης. Οι σύνδετοι παραδείκτες μέσα στη λειτουργία της βιβλιοθήκης, υπάρχουν μεταβλητές, προηγουμένως εξήγησαν ότι είναι μεταβλητή, οι οποίες δεν εξέπτονται μόνο από τον εαυτό τους. Δηλαδή μπορούμε να βρήσουμε μόνο μια μεταβλητή. Εάν θέλουμε να πούμε, εάν οι χρήσες της βιβλιοθήκης έχουν ικανοποιηθεί από τη συλλογή, θα πρέπει να πούμε ότι εξαρτάται λοιπόν η ικανοποίηση της από το ύψος της συλλογής, αλλά εξαρτάται το ύψος της συλλογής στη συνέχεια από τη χρηματοδότηση που έχει η βιβλιοθήκη. Άρα, εδώ ερχόμαστε να πούμε ότι έχουμε την ανάγκη, την κατάρτιση σύνθετων δεικτών που θα θέχουν τη βραματική αξία. Προηγουμένως, εξέχασα να σας πω ότι οι απλοί δείκτες, το είπα βέβαια με τον τύπο που σας έδειξα, αλλά ίσως δεν το τόνισα, χρησιμοποιούνται για να αξιολογήσουν την πορεία μιας και μόνος βιβλιοθήκης. Η UNESCO λέει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν αν οι βιβλιοθήκες βρίσκονται σε κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Αλλά όπως καταλαβαίνετε, ίδιο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον δεν υπάρχει μεταναξύ των συνοικιών μιας πόλης, όχι μιας πόλης με μια άλλη πόλη. Άρα, λοιπόν, εμείς θα πρέπει να φροντίσουμε να βρούμε ένα δίκτυ, ο οποίος θα έχει τη συνολική λειτουργία της βιβλιοθήκης. Άρα, ερχόμαστε στη κατάρτιση ενός σύνθετου δίκτυ, ο οποίος θα περιλαμβάνει το σύνολο των λειτουργιών της βιβλιοθήκης. Καπάτω, όλες τους δίκτυες που μπορούν να γίνουν σε μια βιβλιοθήκη. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι κατάρτισης ενός σύνθετου δίκτυ. Εγώ επέλεξα να σας παρουσιάσω τον απλούστερο, ο οποίος αναφέρεται στον κυρίδιο του ΩΣΑ του 2009, όπως μπορούμε να καταρρίσουμε σύνθετους δίκτυς. Είναι λοιπόν ένα σύνθετο δίκτυ στον ονομάδον δίκτυ πληροφόρησης, αυτό σημαίνει το ΔΕΤΠ, που είναι το σύνολο των δεικτών μιας βιβλιοθήκης όταν διαιρεθεί με το σύνολό τους. Αυτός ο δίκτυς, ο οποίος περιλαμβάνει το σύνολο των εργασιών μιας βιβλιοθήκης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συγκριθεί με μια δεύτερη βιβλιοθήκη. Εδώ λοιπόν έχουμε τον τρόπο, πώς δίκτυς σύγκρισης τον έχουμε ονομάσει, πώς μπορεί λοιπόν να έχουμε τη βιβλιοθήκη 1 και να τη συγκρίνουμε με τη βιβλιοθήκη 2. Αυτό όμως υπό τον όρο και πάλι ότι οι βιβλιοθήκες εξυπηρετούν κοινό με το ίδιο οικονομικό και οικονομικό περιβάλλον. Εάν θέλουμε να συγκρίνουμε βιβλιοθήκες που έχουν διαφορετικό κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και τις συνθήκες τις οικονομικές και τις κοινωνικές με τις οποίες λειτουργούν. Εδώ λοιπόν θα πρέπει να κατακτήσουμε ένα σύνθετο δίκτυ. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ποιες παραμέτρους θα βάλουμε μέσα στο δίκτυ. Εγώ έχω κάνει ένα ενδεικτικό δίκτυ, αυτός ο δίκτυς θα πρέπει να βγει από μια συνεργασία και από μια εθνική πολιτική πληροφόρησης. Εγώ μας πιστεύω ότι δεν μπορούμε να κάνουμε έναν σύνθετο δίκτυ αν δεν λάβουμε υπόψη μας στον δίκτυ πληροφόρησης ο οποίος ισχύει σε μια περιοχή. Η πληροφόρηση τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο εξαρτάται από τη τεχνολογία. Έτσι λοιπόν δεν θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε τη συμβολή της τεχνολογίας στην πληροφόρηση. Για το λόγο αυτό ο δίκτυς αυτός θα πρέπει να ενισχύσει τον δυναμικό δίκτυ πληροφόρησης, όσα προτείνει διάφορους τρόπους υπολογισμού της τεχνολογίας, της επίδρασης της τεχνολογίας. Νομίζω ότι ο καλύτερος από όλους είναι αυτός που λέει πόσες διασυνδέσεις έχουμε στο διαδίκτυο ανάχιοι τους κατοίκους. Νομίζω ότι αυτός είναι ο δίκτυς που δείχνει την επαφή του κοινού με τη πληροφόρηση. Στη συνέχεια θα πρέπει να δώσουμε ένα δίκτυ να δούμε σε τι οικονομικό επίπεδο βρίσκεται όπου βρίσκονται οι κάτοικοι μιας της περιοχής στην οποία εξετάζομαι. Είναι ένας δίκτυς οικονομικής ευρωστίας. Υπάρχουν πολλές προτάσεις. Νομίζω ότι αυτή που θα πρέπει να επιλέξουμε είναι το κατακεφαλή εισόδημα που έχει μια περιοχή. Αυτό δείχνει σε τι επίπεδο βρίσκονται κατά μέσον όρον όλοι οι κάτοικοι. Η βιβλιογραφία λέει ότι οι βιβλιοθήκες ανήκουν στην εκπαίδευση. Άρα θα πρέπει κατά βάση να δούμε και το επίπεδο εκπαίδευσης των κατοίκων. Εγώ διαφωνώ. Το έβαλα όμως διότι, όπως σας είπα, ο δίκτυς που προτείνω είναι ενδεικτικός. Μια Επιτροπή Εθνική θα μπορούσε να πει τι θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει αυτός ο δίκτυς. Εμπεσβετώσει το έβαλα. Κάποιοι ζητάνε να μπουνε μέσα στο δίκτυ και οι πολιτιστικοί κατάστατες μιας περιοχής και λένε να το συγκρίνουμε με τις δαπάνες, τις πολιτιστικές που διοτίθεται σε μια περιοχή με το σύνολο της χώρας. Αυτό όμως πιστεύω ότι τελικώς εμπεριέχεται μέσα στο δίκτυ του κατακεφαλής οδύνατος. Απολουθώντας πάντα την απλή οδηγία του ΩΣΑ, ένας τέτοιος δίκτυς λοιπόν θα ήταν ο μέσος όρος των επιμέρους δικτών που αναφέρθηκαν. Άρα λοιπόν αυτός είναι ένα δικός δίκτυς πληροφόρησης, ο οποίος εμπεριέχει και τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες μιας περιοχής. Άρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη σύγκριση δύο επιπληρωτικών που βρίσκονται σε διαφορετικές περιοχές. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι με τον τρόπο αυτό θα μπορούσαμε να εντώσουμε τους δίκτυς των επιπληρωτικών και να εμπληκτήσουμε έναν δίκτυ περιφέρειας. Και να πούμε πώς παρουσιάζεται ένας δίκτυς, ότως ώστε να τον χρησιμοποιήσουμε για να συγκρίνουμε δύο διαφορετικές περιφέρειες. Εδώ σας έχω τον τύπο, ίσως πουράζει, αλλά με λίγα λόγια να σας πω, συγκρίνονται οι δίκτυς πληροφόρησης της μιας περιοχής με τον δίκτυ πληροφόρησης μιας δεύτερης. Ο δεύτερος παρανομαστής θα μπορούσε να είναι ο εθνικός δίκτυς πληροφόρησης. Έχουμε βάλει δηλαδή έναν δίκτυ εθνικού επιπέδου, με τον οποίο θα μπορούσαμε να συγκρίνουμε την κάθε περιοχή. Πώς βγαίνει βέβαια αυτός ο εθνικός δίκτυς, μπορεί να υπολογιστεί αναλυτικά, όπως τον υπολογίζουμε για κάθε περιφέρεια, αλλά θα μπορούσε να γίνει και σαν μέσος όρος των δικτών πληροφόρησης των περιοχών της χώρας. Μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον δίκτυ, τον δυναμικό, για να συγκρίνουμε τις βιβλιοθήκες και την ανάπτυξή τους μεταξύ μιας περιοχής και μιας περιοχής που τη θεωρούμε ότι είναι περισσότερο ανεπτυγμένη μέσα στη χώρα. Σύντες είναι πρότυπα. Όταν κάνουμε ένα δίκτυ, μερικές φορές είναι αυτονόητο ποιο θα είναι το ιδανικό αποτέλεσμα. Δηλαδή όταν μετά με τους χρήστες σε σχέση με τον κληθισμό στόχο, το ιδανικό θα είναι να έχουμε ένα αποτέλεσμα ή τη μονάδα ως αποτέλεσμα. Σε αυτή την περίπτωση, όλοι οι κάτοικοι μιας περιοχής είναι χρήστες της βιβλιοθήκης. Άρα η βιβλιοθήκη έχει φτάσει στο ανώτετο σημείο απόδοσης. Αντίθετα, αν είναι μικρότερο εξαιμονάδος, δείχνει την απόσταση που έχει η βιβλιοθήκη από το να είναι ιδανική και μπορεί να τεθεί σαν στόχος της βιβλιοθήκης. Υπάρχουν όμως και δείχνες που δεν είναι οφθαμοφανές το καλύτερο αποτέλεσμα. Παραδείγμας χάρη, εάν έχουμε να συγκρίνουμε την πληροφορία που δίνει η βιβλιοθήκη σε ένα συγκεκριμένο τομέα γνώσης και το συγκρίνουμε πέστε με την παραγωγή, νεκροτική παραγωγή, δεν μπορεί ποτέ αυτός ο δείχνις να έχει την τιμή 1. Δεν μπορεί ένας ερευνητής, ένας επιστήμονας να ανακτήσει το σύνολο των δημοσιευμάτων. Θα μπορούσαμε, το λόγο παράδειγμα δεν το προτείνω, απλώς παράδειγμα είναι, διαβάζοντας τα βιβλία της κυρία Σασκανδάλη, θα δείτε ότι αν ξεκινήσουμε μια βιογραφική έρευνα με τη διαδοχική αναζήτηση από δημοσίδμα σε συντηροποσίδμα, είτε χρησιμοποιώντας τα στεητές ονείτεξ, τότε θα δούμε ότι έχουμε μια ανάπτυση που φτάνει περίπου στο 70% της παγκόσμιας παραγωγής. Ίσως, λοιπόν, αυτό το 0,7% που προκύπτει να είναι ένα πρότυπο, για να κάνουμε τη σύγκριση ενός δείκτης της βιβλιοθήκης για την καλύτερη απόδοση του. Εδώ είναι ένα δείκτης της περιφέρειας. Πώς, δηλαδή, η πληροφορία, ο κλάδος της πληροφορίας, οι πληροθήκες και όλες τις μανάδες πληροφόρησης συμβάλλουν στην οικονομία μιας περιοχής. Αυτό παρουσιάζεται σαν λόγος του δείκτη πληροφόρησης με το δείκτη ανάπτυξης της περιοχής. Ελπίζω ότι δεν σας κούρασα πολύ με τα μαθηματικά. Είναι μια, φαντάζομαι, ξέρω ότι πολλοί του τεθητονόμοι δεν είναι εξικαιωμένοι με τα μαθηματικά. Ελπίζω, όμως, ότι θα εξήγησα απλά και να σας δώσω να καταλάβετε ποιά είναι η συμβολή του κλάδου μας, που είναι πολύ σημαντική στην εποχή της ύφεσης, στην ανάπτυξη μιας περιοχής και την εθνική ακόμα. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. |