2018-06-18 Περιφερειακό Συμβούλιο1 - live /

: Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Εντάξει πω... beenek... Καθώς το δουλεύω το βρε Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
Μορφή:Video
Είδος:Συνεδριάσεις
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας 2018
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=8ls4fZiFIDI&list=PLs_UcEEHk-vxwSeEYRqrfbl7gMyRdSuCm
Απομαγνητοφώνηση
: Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Υπότιτλοι AUTHORWAVE Εντάξει πω... beenek... Καθώς το δουλεύω το βρε Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Παρακαλώ, κύριέ μου, ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Ευχαριστούμε. Κύριοι συμβουλίοι, κύριοι συνάδελφοι, εκτός ημέρων σας διάταξης θέλω την έγκριση του σώματος. Κυρία Ζίδρου, ελάτε. Για ένα θέμα πολύ τυπικό είναι μια απόβαση παράταση οραρίου λειτουργίας εμπορικών καταστημάτων της Κοζάνης. Είναι αυτό που λέμε για τη Λευκή Νύχτα. Προτείνεται η έκδοση απόβασης για παράταση οραρίου λειτουργίας εμπορικών καταστημάτων της Κοζάνης από 21 έως 24 μετά Μεσηβρία στην 3η Δεκαναέκτου του 2018. Στα πλαίσια της Λευκής Νύχτας. Ομόφωνα, κύριοι συνάδελφοι. Ναι. Άρα καταπληροψηφία εκτός του κ. Β. Εντάξει. Πάμε στο θέμα της ημερήσεας διάταξης. Αποστολή εισήγηση με θέμα πορεία υλοποίησης του επιχειρησιακού προγράμματος Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας 2014-2020 και πρόταση αναθεώρησης του προγράμματος. Ισχυτές ο κ. Κυρτσίδης. Ζήτησε ο κ. Κυρτσίδης να έχει ένα 30 λεπτο για να αναπτύξει όλη την αναθεώρηση. Και ο κ. Μουρατίδης 15 λεπτά και ειδικός αγορητής ο κ. Γιανακίδης. Μετά οι επικεφαλείς των παρατάξεων, ο Περιφεριάρχης και όποιος θέλει μπορεί να το αποθετηθεί. Δεν έχουμε ψηφοφορίες, απλά ενημέρωση για το επιχειρησιακό πρόγραμμα και τις αναθεωρήσεις που έχουμε. Κύριε Κυρτσίδη, ναι κύριε Νακί. Μια παράκληση λίγο. Ναι, ερώτηση στον κύριο Περιφεριάρχη πριν ξεκινήσουμε. Μετά την υπογραφή της θεσσινής συμφωνίας. Θέλω να ρωτήσω και το ψήφισμα της πλειοψηφίας που μεταφέρατε στον κύριο υπουργό εξωτερικών. Τι προτίθεστε να κάνετε ως Περιφερειακή Αρχή για να μπορέσει να γίνει πράξη αυτό το οποίο αποφασίστηκε από την πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου. Ναι κύριε Περιφερειαρχά. Κύριε Δωκή, οι δυνατότητες και εργοδεότητες που έχουμε εμείς όπως ξέρετε από το νόμο είναι πολύ συγκεκριμένες. Εμείς σε όλους τους τόνους και όπου μας δίδεται η δυνατότητα και σε όποια φόρα θα συμμετέχουμε γιατί συμμετέχουμε θα εκφράζουμε την αντίρρησή μας και ταυτόχρονα μαζί με τους πολίτες μας στη λογική όμως του δικαίου και της προοπτικής και της περιοχής μας αλλά και της γείτονος να μπορούμε να τεκμηριώνουμε τις απόφυσμες για συνύπαρξη των λαών. Οι δικητώσεις φανατισμού που διχάζουν τους λαούς οδηγούν σε αδιέξοδα και αν θέλετε αδικούν και τους πολίτες, τους πατριώτες Έλληνες που πιστεύουν σε αυτό το άδικο που επιχειρείται, κάποιοι να επενδύουν πολιτικά ή στιγμία με τον τρόπο που εκφράζονται με ακρότητας εκεί θα είμαστε αντίθετοι. Συγγνώμη λίγο, ίσως δεν κατανοήσατε το ρώτημά μου. Τι θα κάνετε για την απόφαση που πήρατε ως πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου. Συγγνώμη λίγο, ίσως δεν έγινε αντιληπτός. Η απόφαση φαντάζομαι που εισηγηθήκατε και πήρε η πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου ούτε ακραία στοιχεία έχει ούτε φανατισμούς ούτε απέναντι σε αυτά που είπατε. Άλλο θέμα, τι προτείνετε να κάνετε, υπάρχει κάτι συγκεκριμένο ή το αφήσαμε στην άκρη. Όπως Άννα, δεν ενημερωθήκατε βέβαια. Περιμέναμε καρτερικά να επιστρέψει η αντιπροσωπία ελληνική από τα Σκόπια. Είδαμε τον Υπουργό εξωτερικών και του επιδώσαμε το ψήφισμα, το οποίο ήταν ουσιαστικά το σχέδιο του ψηφίσματος γιατί η απόφαση δεν είχε καθορογραφεί ούτε έχει πάρει. Είπαμε ότι θα του αποστήλουμε και καθορογραμμένη την απόφαση όπως προβλέπουμε εδώ στη διαδικασία και μάλιστα του είπα να παραστούμε και στο Υπουργό αν χρειαστεί για να του θέσουμε τις απόψεις μας αναλυτικότητα. Αυτές είναι οι ενέργειες που μπορούμε να κάνουμε και σε αυτές θα κινηθούμε. Θέλω να σας ρωτήσω και κάτι άλλο. Συγγνώμη, κύριε Πρόεδρε. Θέλω να σας ρωτήσω κάτι άλλο. Χωρίστε. Πάνω στο ίδιο. Τι άλλη μου. Θέλω να σας ρωτήσω το εξής. Ως Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας δεν νιώσατε την ανάγκη όταν ο γείτον κ. Ζάιφ, ο Πρωθυπουργός, είπε για Μακεδόνες και Έλληνες που εμείς είμαστε Μακεδόνες να αποχωρίσετε και μείνατε εκεί να νομιμοποιήσετε αυτά. Καλά, ο κ. Τσίπρας είχε την απόφαση της βουλής του Τσίπρα, του κόμματός του και του κόμματός του Καμένου. Εσείς που είχατε την εντολή ότι μας εκφράζονται, όταν λέει ο Μακεδόνες δεν έπρεπε να αποχωρίσετε για να σηματοδοτήσετε διά της κοινήσεό σας ότι η Δυτική Μακεδονία, το Περιφερειακό Συμβούλιο είναι αντίθετο σε αυτά τα πράγματα που εκφράζονται εκεί. Ναι. Κύριε Δακή, εμείς παραβρεθήκαμε εκεί, είπαμε για πλούς λόγους παραβρεθήκαμε εκεί και νομίζω ότι την απόφαση και την εισήγηση του Περιφερειακού Συμβουλίου κατά πλειοψηφία που πήραμε την υλοποιήσαμε, κατά την τοποθέτηση ο κ. Ζαεφ ολοκλήρωσε την ομιλία του και αμέσως μετά να ξέρω ότι υπήρχε πρόσκληση και στον Περιφεράκι να μεταβεί στη γειτονοχώρα, πράγμα το οποίο δεν έκανε αποδεκτό, απεχώρησε και περίμενε πότε θα γυρίσει η ελληνική αντιπροσωπία για να επιδώσει το ψήφισμα στον κ. Κοτζιάκο. Τώρα τι θέλατε να κάνουμε εκείνη τη στιγμή, να κάνουμε θέμα, δηλαδή να σηκωθώ πάνω όρθος και να φωνάζω και να κάνω... Πώς να φωνάξετε, να αποχωρήσετε επιδεικτικά, θεωρώντας ότι φύγεται η οντότητα και η υπόσταση των ανθρώπων που εξυπηρετείται, των τρικουσίων χιλιάδων δυτικών Μακεδόνων. Αυτό τώρα είναι μια άποψη δική σας. Οφανώς γι' αυτό και τη λέω. Εγώ, κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να αναφερθώ, οπωσδήποτε, στα λυπηρά επεισόδια που έγιναν, στα πλαίσια μιας ειρηνικής διαδήλωσης με τα ΜΑΤ, με τα χημικά, κύριε Π. Περιφεριάρχα, με τους τραυματισμούς συμπολιτών μας και βέβαια αυτό των υπερβάλλων ζήλων που έδειξαν οι δυνάμεις καταστολής, γιατί έτσι τις ονομάζω, δεν μπορώ να τον κατανοήσω. Ήταν το συλλαλυτήριο βέβαια στη Βίγλα και κάποιοι πήγαν κάτω στον πισωδέρι 2,5 χιλιόμετρα πιο κάτω, 30 και χιλιόμετρα μακριά από τη συμφωνία που υπογραφότανε και οι διαταγές αυτές που είχαν να χτυπάνε στο ψαχνό, να ρίχνουν χημικά, θα πρέπει το Περιφερειακό Συμβούλιο, κύριοι συνάδελφοι, να βγάλει έστω μια ανακοίνωση που να καταδικάζει τις ενέργειες της αστυνομίας τουλάχιστον. Υπόσχεσαι, κύριε Μητσάνιδη. Κύριε Μητσάνιδη! Κύριε Μητσάνιδη! Κύριε Μητσάνιδη! Κύριε Μητσάνιδη! Κύριε Μητσάνιδη! Κύριε Μητσάνιδη! Κύριε Μητσάνιδη! Κύριε Μητσάνιδη! Κύριε Μητσάνιδη! Τι σχέση έχει το ένα με το άλλο, κύριε Γιάτσο, μπορείτε να μας δώσετε μια εξήγηση. Αυτό τώρα που σας είπε, τί με εξηγήσετε, ευχαριστούμε όλους εσάς. Δηλαδή, τι εννοείτε, κύριε Γιάτσο, για να δούμε, ανακαλέστε αυτό που είπατε γιατί θύγει το Περιφερειακό Συμβούλιο, όχι εμένα μόνο. Είμαι πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου, μήπως το ξεγνάς. Μήπως το ξεγνάς, κύριε Γιάτσο. Κοιτάξτε, προσέξτε τη συμπεριφορά σας, γιατί θα ελεχθεί η συμπεριφορά σας. Θα ελεχθεί η συμπεριφορά σας. Και ανακαλέστε πάραυτα. Τα πρέπει να αντρέπεστε. Γιατί δεν με κοιτάτε. Τι είναι αυτό. Όποιοι κατάλαβα, το κατάλαβα. Τι εννοείτε. Θέλετε να χαλάσουμε. Ναι, κύριε Κάτανα. Να απαντήσω λίγο, γιατί έχουμε τώρα δύο μέρες. Προσπαθούμε να αναμετρηθούμε ποιος αγαπάει πιο πολύ τη Μακεδονία. Όχι, όχι. Να απαντήσω λίγο. Δώστε μου ένα λεπτό. Ένα λεπτό, ένα λεπτό. Ηλία, μην το άνοιξε, παρακαλώ. Μην το άνοιξε. Μην το άνοιξε, γιατί θα ζητήσουμε ποιά λοιτόλογο. Ο Περβεριακής λέει, μην την άνοιξουμε αυτή τη συζήτηση. Εγώ ξανατονίζω να στείλουμε προς τα μέσα μαθητικής ενημέρωσης. Θέλω ομόφωνα το Περβεριακό Συμβούλιο. Αποφασίζουμε να καταδικάσουμε τα επεισόδια που δημιουργήθηκαν με τους ειρηνικούς διαδηλωτές στον Πεισοδέρη, τους τραυματισμούς που ήταν επ' ακόλουθο αυτών των επεισοδίων, σύμφωνα... Εγώ είπε προσωπικού θα αναπαντήσω, κύριε Πρόεδρε. Επιπροσωπικού. Μην δεις με διακοψηλία. Να καταδικάσουμε αυτά τα επεισόδια, να γράψουμε μια ανακοίνωση και για τον υπερβάλλοντο αζύλο των δυνάμεων των ΜΑΤ, που έστειλαν στο νοσοκομείο δεκαεφτά συμπολίτες μας. Έχω... Ήταν και αστυνομικοί. Έχω τη συνέννηση του σώματος. Όχι! Εντάξει, εντάξει. Το κλείνουμε εδώ. Δεν έχω τη συνέννηση. Το κλείνουμε εδώ. Επιπροσωπικού, κύριε Πρόεδρε. Επιπροσωπικού θέλω. Θέλω επίπροσωπικού, ναι. Επειδή έτυχε... Συγγνώμη, εγώ, παιδιά. Επειδή έτυχε... Επειδή... Επιπροσωπικού λίγο. Επειδή έτυχε κι εγώ να είμαι συνοδεύατος του περιφεράκησης της ΠΡΕΣΠΕΣ και επειδή ο κύριος Δακής μίλησε τι κάναμε και προσβάλαμε τους 300.000 δυτικομακεδόνες, κύριε Δακή, το 2012 με 2015, ήσταν μέλος της εκτελεστικής γραμματείας της Νέας Δημοκρατίας, επί Σαμαρά. Η θέση του Σαμαρά ήταν συνδετή ονομασία με γεγραφική προσορισμό. Φύγατε από μέλος! Παρετήθηκαν από μέλος! Κύριε Δακή, παρετήθηκαν από μέλος! Είχε και εθνότητα, είχε και γλώσσα! Εξηλία! Εξηλία! Είχε και εθνότητα, είχε και γλώσσα! Όχι! Αυτό λα το ξέρεις! Αυτό λα ξέρεις, γιατί αυτό ψήφισε! Αυτό ψήφισε και αυτό φύγες εκεί πέρα! Κύριε Γεριαντζικά, γιατί είστε εδώ και αφήνατε τον Ποκκά, θα γινάει και αδέντερο σπινάτες! Τι ήταν οι δύο προσορισμές εκεί μέσα! Κύριε Βούσδου, τελειώσαμε! Κόψτε το! Κύριε Κυρτσίδη, έχετε το λόγο επί του θέματος! Έχετε το λόγο! Τι θέλετε κύριε Παρακαλητή? Κύριε Πρόεδρε! Σας παρακαλώ! Κύριε Βούσδου! Τέλος! Κύριε Κάτανα, δεν καταλαβαίνετε ότι δημιουργείται πρόβλημα στη συναιδρίαση! Ευκαιρία περιμένει! Τέλος! Κύριε Πρόεδρε, δίνετε το λόγο και μετά λέτε τέλος! Κύριε Πρόεδρε, δίνετε το λόγο και μετά λέτε τέλος! Κύριε Αλεξανδρή! Δεν θα δώσετε σε όλους το λόγο ή σε κανέναν! Αυτή είναι η αλήθεια! Να το πεις! Κύριε Βούσδου! Σας παρακαλώ! Η Ευρωπαϊκής Ένωση και του ΜΥΑΤΟΣ, αυτή ήταν η Αθόλυμπη εκεί πέρα, υπάρχει λόγο! Κύριε Βούσδου! Έτσι με εργατεί! Σε παρακαλώ! Η Αθόλυμπη χειρόκρατηθέ στους Αναγίστους! Τώρα ξέρω ότι βρήκε σε ευκαιρία, αλλά δεν φταίει ο Κάτανας φταίει! Πρόχωρουμε! Κύριε Μπαργαρίτη, είναι κάτι επιπροσωπικό! Είναι λάθος, τελείωσε, κλείστο! Ποιος είναι ο Κάτανας, ποιος είναι ο Κάτανας! Όλοι σπροσδίξτε! Του βρίζαμε! Εμείς που πήγαμε σαν παιδιά! Κύριε Πρόεδρε, κύριε Πρόεδρε! Μη ζητάτε το λόγο, κύριε Πόστο! Είστε ανεπίτρεπτος! Καθόλου λάθος! Σας παρακαλώ! Κύριε Αλεξανδρή! Κύριε Αλεξανδρή! Κύριε Αλεξανδρή! Γελάει ο Φως! Ο Φως του γελάει τώρα! Ο Φως του γελάει! Αυτό που είδα είναι ότι το έκανες, αλλά δεν θα τον κάνω! Τι να τον κάνω! Λοιπόν, ηρεμήστε, σας παρακαλώ! Ηρεμήστε! Κατεβάστε τα χέρια σας! Θα τελειώσετε ποτέ, κύριε Φως του! Λοιπόν, ήρεμα τώρα! Σταματήστε! Σταματήστε! Κατεβάστε τα χέρια! Κατέβασε το χέρι! Κατέβασε το χέρι, σας παρακαλώ! Επιπροσωπικού! Θα τελειώσετε, κύριε Αλεξανδρή! Επιπροσωπικού! Θα τελειώσετε ποτέ! Επιπροσωπικού! Είπες ότι τα χειροκράτησα! Σου έδινε κατασταθήριση! Κάντε τους υπάρασπίες, άκουσαν! Κατάλαβες τι έκανες, κύριε Κάτωνα! Κατάλαβες τι έκανες, κύριε Κάτωνα! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Διακοπή 5 λεπτά! Τι χαρακτηρίζει το επιχειρησιακό μας πρόγραμμα. Είναι προσαρμοσμένο στη στρατηγική Ευρώπη 2020. Είναι προσαρμοσμένο στο γενικότερο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον. Δίνει έμφαση στις ολοκληρωμένες παρεμβάσεις, σχέδια βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, όπως και ολοκληρωμένες χωρικές επενδύσεις, αντιμετωπίζει τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας και τέλος αντιμετωπίζει, στο μέγιστο δυνατό, τις ελλείψεις ανάγκες σε έργα υποδομής. Είναι ένα σύνθετο και ιδιαίτερα απαιτητικό πρόγραμμα. Δεν θα το χαρακτήριζα πρόγραμμα υποδομών. Είναι ένας συνδυασμός υποδομών και ανταγωνιστικότητας, περισσότερο ανταγωνιστικότητας και σε γενικές γραμμές, όπως είπε και ο κύριος Γιανακίδης, η υλοποίησή του κρίνεται ικανοποιητική, αλλά έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης, τα οποία θα αναλύσω λίγο παρακάτω. Ένα σημαντικό στοιχείο του προγράμματος είναι ότι δεν επιβαρύνεται από υπερβολικές, ανηλυμμένες υποχρεώσεις και δεσμεύσεις της προηγούμενης προγραμματικής περίοδος, 2007-2013. Μόλις 8% δεσμεύονται πόροι στη νέα προγραμματική περίοδο 14-20. Ένα πρόγραμμα, το οποίο έχει συνολικό προϋπολογισμό 340 εκατομμύρια, αναλύεται σε δύο ταμεία. Στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης 380 εκατομμύρια στην αρχή, 308 εκατομμύρια πλέον, 307 εκατομμύρια πριν από την τεχνική προσαρμογή και στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο 32 εκατομμύρια περίπου, 23,5 πριν από την τεχνική προσαρμογή. Θα πω παρακάτω τι είναι η τεχνική προσαρμογή. Εδώ βλέπουμε τη δομή του προγράμματος στους τρεις άξονες της Στρατηγικής Ευρώπη 2020. Δηλαδή, στην έξυπνη ανάπτυξη, που είναι οι πρώτοι τρεις άξονες και καλύπτουν το 15,2 του προγράμματος. Στην διατηρήσιμη ανάπτυξη, τέσσερις άξονες, κύριοι άξονες του προγράμματος που καλύπτουν, περίπου το 50% του προγράμματος και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, καλύπτουν το 33% του προγράμματος. Οι τέσσερις πρώτοι άξονες, οι τρεις δηλαδή της έξυπνης ανάπτυξης συν τον άξονα 4, είναι οι άξονες της Περιφερειακής Στρατηγικής για την έξυπνη εξειδίκευση, που βλέπουμε στις οποίες αντιστοιχούν περίπου στο 24% του προγράμματος. Αυτή είναι η συνολική πορεία, όπως βλέπουμε. Οι συμβάσεις στο 21% πληρωμένες περίπου στο 9,3%. Μεγαλύτερη απορρώβηση μεταξύ των δύο ταμείων παρατηρείται στο ευρωπαϊκό κοινωνικό ταμείο. Μεγαλύτερη απορρώβηση μεταξύ των δύο ταμείων παρατηρείται στο ευρωπαϊκό κοινωνικό ταμείο. Προβληματίζει. Είναι αυτό το οποίο βλέπετε σε αυτή τη διαφάνεια και είναι οι άξονες οι οποίοι σε όλα τα πεδία έχουν μηδέν. Για αυτούς τους άξονες θα κάνουμε μια σημαντική ανάλυση και μια συγκεκριμένη τεκμηρίωση, δηλαδή στον άξονα 1, στον άξονα 2, κυρίως και στον άξονα 3. Να δούμε τώρα την πορεία αναομάδα αξώνων, πρώτα για τους τρεις άξονες που αντιστοιχούν στην έξυπνη ανάπτυξη. Είναι οι άξονες 1, 2 και 3. Ο πρώτος άξονας ενίσχυση της έρευνας βλέπουμε ότι υλοποιείται κανονικά. Ήδη υπάρχουν τρεις, έχει ενεργοποιηθεί με τρεις προσκλήσεις ο συγκεκριμένος άξονας, εκ των οποίων οι δύο είναι προσκλήσεις που αφορούν ερευνητικές υποδομές και μια πρόσκληση η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά ενίσχυση συνεργασιών μεταξύ επιχειρήσεων και ερευνητικών φορέων σε τομείς της περιφερειακής στρατηγικής έξυπνης εξειδίκευσης. Ο άξονας προτεραιότητας ο δύο, ο οποίος είναι ο άξονας των ψηφιακών τεχνολογιών και είναι ο άξονας ο οποίος παρουσιάζει μηδέν και ουσιαστικά αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν ενεργοποιηθεί καμία απόλυτος δράσης σε συγκεκριμένο άξονα προτεραιότητας. Εδώ πρέπει να πούμε ότι η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας ήταν από τις πρώτες περιφέρειες που από το 2015 προχώρησε στο ψηφιακό αποτύπωμα της περιφέρειας. Έχουμε μια προφανώς καθυστέρηση, η οποία δεν οφείλεται στον περιφερειακό πρόγραμμα, αλλά οφείλεται σε μια καθυστέρηση των κεντρικών αρχών. Είχαμε καθυστέρηση στη σύσταση της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Πολιτικής και η πρώτη εγκύκλειοση, η οποία έχει σταλεί για εξειδίτευση δράσεων, είναι εγκύκλειοση του Απριλίου 2018. Ο άξονας προτεραιότητας 3, που είναι ο σημαντικότερος άξονας, βελτίωσε τη σανταγωνιστικότητα. Εδώ, όπως είπε και ο κ. Διωναχίδης, το μεγάλο μας πρόβλημα ήταν ο καθορισμός και η διάμιση φορέα διαχείρισης για δράσεις κρατικών ενισχύσεων. Πλέον έχουμε μια νομοθετική ρύθμιση με τον νόμο 48, που η συγκεκριμένη διαδικασία έχει υπαχθεί στο νόμο 48-38 του 2018. Υπολύπεται όμως κάποιων εγκρίσεων που αφορά τη σύσταση του Εποπτικού Συμβουλίου, επίσης τα υποδείγματα των επιχειρησιακών συμφωνιών, τα οποία πρέπει να λάβουμε υπόψη μας στη διαπραγμάτευση, η οποία πρέπει να γίνει με τον ΕΦΕΠΑΕ. Εδώ, αυτό το οποίο έχει κάνει το επιχειρησιακό πρόγραμμα έχει ήδη ενεργοποιήσει δράσεις χρηματοδοτικών εργαλείων, το ΤΕΠΙΚ2, και επίσης δράσεις στήριξης της περιφερειακής στρατηγικής για την έξυπνη εξειδίκευση. Η πορεία υλοποίησης τώρα των τεσσάρων αξώνων στη διατηρήσιμη ανάπτυξη. Οι άξονες 4, 5, 6 και 7. Ομαλή υλοποίηση, ο άξονας 4, 3 προσκλήσεις που αφορούν την ενεργειακή βελτίωση των δημοσίων κτιρίων. Αφορούν 3 προσκλήσεις, τα δημόσια σχολεία, τα κτίρια υγείας και τα λοιπά δημόσια κτίρια. Γενικά μπορούμε να πούμε ότι είναι ένας άξονας ο οποίος υλοποιείται κανονικά και άμεσα θα ενεργοποιηθεί και η δράση δέσμευσης του διουξηβίου του άνθρακα και αξιοποιήσεις του διουξηβίου του άνθρακα. Ο άξονας πρωτεραιότητας 5 που αφορά την κλιματική αλλαγή υλοποιείται κανονικά. Ο 6 ο οποίος είναι και ο μεγαλύτερος άξονας του προγράμματος. Ξεκινήσουμε από τις δράσεις ίδρυξης και Αποχέτευσης. Έχουμε ένα ικανοποιητικό αριθμό ενταγμένων πράξεων. Έχει ολοκληρωθεί όλος ο επιχειρησιακός σχεδιασμός που αφορά την τουριστική προβολή της περιφέρειας δικής Μακεδονίας. Επίσης, έχει ολοκληρωθεί το επιχειρησιακό σχέδιο για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και έχουν ολοκληρωθεί και όλα τα σχέδια για την βιώσιμα αστική ανάπτυξη που αφορούν τις πέντε αστικές περιοχές της περιφέρειας δικής Μακεδονίας. Επίσης, έχει ολοκληρωθεί και το επιχειρησιακό σχέδιο για τη βιοποικιλότητα. Ο άξονας Προτεραιόδας 7, που είναι ο άξονας των υποδομών αυτοκινητοδρόμων και οδικών αξώνων. Θα λέγαμε ότι γενικά και σε σχέση πάντοτε με τις προηγούμενες περιόδους θα περιμέναμε ότι είναι ένας άξονας ο οποίος όντως θα παρουσιάζει πολύ σημαντική απορρόφηση. Θα λέγαμε όμως ότι αυτή τη στιγμή υπολείπεται σημαντικά σε ό,τι αφορά την ιδιοποίηση. Και τέλος έχουμε τους τρεις άξονες, τους τέσσερις άξονες, χωρίς αποκλειμούς ανάπτυξη. Εδώ είναι οι δύο άξονες του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, ο άξονας 8 και ο άξονας 10 και οι δύο άξονες του ΕΤΠΑ, ο άξονας 9 και ο άξονας 11. Έχουμε κανονική υλοποίηση, θα πούμε, όχι κάτι ιδιαίτερα σημαντικό ή κάτι το οποίο πρέπει να τονίσουμε ή κάποιο σημείο στο οποίο κάποιος άξονας υπολείπεται σε σχέση με το βαθμό υλοποίησης του αυτή τη στιγμή. Και τέλος οι δύο άξονες της τεχνικής βοήθειας του προγράμματος. Προσπαθώ να είμαι όσο γίνεται πιο σύντομος για να περάσουμε και στο κύριο θέμα μας, το οποίο είναι η αναθεώρηση. Λοιπόν, θα δούμε λίγο τα προβλήματα υλοποίησης. Είπα και στην αρχή ότι το πρόγραμμα έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης. Τα περιθώρια όμως βελτίωσης είναι γεγονός ότι πρέπει να ακολουθούν όλη την πυραμίδα της διαχείρισης και αυτό σημαίνει εθνικές αρχές, ειδικές υπηρεσίες και τελική δικαιούχη. Καθώς και εξωγενείς παράγοντες, οι οποίοι μπορούν να επηρεάζουν άλλες φορές σημαντικά, άλλες φορές λιγότερο σημαντικά, την υλοποίηση ενός επιχειρησιακού σχεδιασμού, όπως παραδείγματος χάρη θα μπορούσαμε να πούμε για το χρηματοδοτικό σύστημα, το οποίο άμεσα επηρεάζει την υλοποίηση ενός επιχειρησιακού προγράμματος, είτε αναφορικά με τις δράσεις επιχειρηματικότητες, είτε με την άμεση χρηματοδότηση των αναδόχων των έργων υποδομής. Λέκτηκε και προηγουμένως ότι ένα σοβαρό πρόβλημα είναι η καθυστέρηση στην εφαρμογή του 4412. Ναι, ήταν ένα σημαντικό πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίσαμε καθόλου τη διάρκεια του 2017 και αρχές του 2018. Πλέον δεν μπορούμε πλέον να το θεωρούμε ότι είναι πρόβλημα. Άρα, χρειάζεται επιτάχυνση σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες δημοπράτησης και εκτέλεσης των δημοσιών έργων. Δεύτερο σοβαρό πρόβλημα, η ιστέρηση στην λοποίηση των έργων σε αντίθεση με τις αρχικές προβλέψεις, που οφείλονται σε ένα μεγάλο ποσοστό στην δυσπραγία των αναδόχων, να χρηματοδοτήσουν τα έργα υποδομής. Τρίτο σημαντικό πρόβλημα, τα μεγάλα ποσοστά εκτώσεων, για τα οποία κινόμαστε, εξακολουθούμε να είμαστε μάρτυρες. Σε πολλές περιπτώσεις ποσοστά εκτός ονάνων του 60%. Αυτά δημιουργούν πρόβλημα στον αντιχειρησιακό σχεδιασμό γιατί για να καλυφθούν οι πόροι ενός άξονα εννιάς επενδυτικής προτεραιότητας χρειάζεται, απαιτούνται επαναλαμβανόμενες προσκλήσεις ή μεταφορά όρων, εφόσον έχουν καλυφθεί οι απαιτήσεις του άξονα ή των επενδυτικών προτεραιότητων. Επίσης, ένα σημαντικό πρόβλημα είναι ότι χρειάζεται περαιτέρω εκπαίδευση και κατάρτιση σε νέα θέματα τα οποία, μέχρι πρότεινος, οι τελικοί δικαιούχοι δεν είχαν να αντιμετωπίσουν, όπως είναι τα θέματα των κρατικών ενισχύσεων ακόμη και σε σχέση με τα έργα υποδοχές. Είναι ιδιαίτερα απαιτητικό το κομμάτι αυτό. Και τέλος, η λειτουργία των προβληπόμενων περιφερειακών μηχανισμών διακυβέρνησης και παρακολούθησης αστρατηρικών, όπως είναι ο μηχανισμός για τη διακυβέρνηση της περιφερειακής δρυς, του συστήματος διάγνωσης των αναγκών εργασίας, κλπ. Εδώ δεν θα σας κουράσω. Είναι όλα τα ενταγμένα έργα του προγράμματος μας, αναταμίωση κλπ. Και έρχομαι στη δεύτερη ενότητα που είναι η πρόταση της αναθεώρησης. Η αναθεώρηση γενικά αποτελεί μια στρατηγική επιλογή στην διαδικασία υλοποίησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων. Και ως στρατηγική επιλογή είναι άμεσα ή έμεσα εξαρτώμενη από μια σειρά πρωτοβουλίων. Μπορούμε να ονομάσουμε ως παράγοντες σημαντικούς αλλαγές στο πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον. Νέα δεδομένα που έχουν άμεση επίπτωση στην υλοποίηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων. Προποποίηση στην ομοθεσία ή εφαρμογή ή ολοκλήρωση κάποιων προγραμμάτων. Η ίδια υπορία των επιχειρησιακών προγραμμάτων, η οποία απαιτεί προσαρμογές, και όταν λέμε προσαρμογές εννοούμε μεταφορές αλλαγής στρατηγική και μεταφορές πόρων μεταξύ αξώνων ή επενδυτικών προτεραιοτήτων. Η ανάγκη επανεξέτασης του πλαισίου επίδοσης θα αναλυθεί στην επόμενη ενότητα. Και τέλος, τα αποτελέσματα και οι συστάσεις της αξιολόγησης που υφίσταται το κάθε επιχειρησιακό πρόγραμμα. Τώρα, ως διαδικασία ακολουθεί την τεχνική προσαρμογή του συνόλου των επιχειρησιακών προγραμμάτων, όπως αυτή εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Δεκέμβριο του 2017. Η διαδικασία της τεχνικής προσαρμογής έγινε στη λογική της επανεξέτασης, των κοδηλίων της πολιτικής συνεχής, αυτό το οποίο ονομάζουμε review close, και όπου ουσιαστικά συμπεριλήθηκαν όλα τα αποτελέσματα της κρίσης που εμφανίστηκαν στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες και δεν είχαν συμπεριληφθεί στα στατιστικά στοιχεία του 2007-2009. Η τεχνική προσαρμογή είχε σαν αποτέλεσμα την ισροή προσθέτων πόρων περίπου 1 δις για τη χώρα μας. Στην Βητική Μακεδονία η κατανομή είναι 7,4 εκατομμύρια συνολικά, 850 χιλιάδες στο ΕΤΠΑ και 6,5 εκατομμύρια στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Ακολουθεί επίσης τον εκτελεστητικό κανονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το άρθρο 30, όπου ουσιαστικά είναι υποχρέωση του επιχειρησιακού προγράμματος να παρουσιάσει αιτιολογημένη την τροποποίηση την οποία αιτείται και μάλιστα όταν μιλάμε για μετακίνηση πόρων, όταν μιλάμε για τροποποίηση επιχειρησιακών δικτών, πλαισίου επίδοσης, τροποποίηση των ειδικών στόχων κλπ. Τέλος, τις δύο εκκυκλίους, οι οποίες έχουν σταλεί από την Εθνική Αρχή Συντονισμού. Τώρα, οι βασικές κατευθύσεις της αναθεώρησης. Βασική κατεύθυση της αναθεώρησης είναι αλληλεγγύηση στρατηγική, η κύρια κατεύθυση είναι αλληλεγγύηση στρατηγική του προγράμματος και στη λογική της παρέμβασης. Τι εννοώ όταν λέμε λογική της παρέμβασης. Η λογική της παρέμβασης είναι μια έννοια που έχει σαχθεί στη νέα προγραμματική περίοδο. Και ουσιαστικά τι αποτυπώνει, αποτυπώνει τη σχέση μεταξύ αξώνων επενδυτικών προτεραιοτήτων, των ειδικών στόχων που αναφέρουμε, τους δείκτες αποτελέσματος τους οποίους χρησιμοποιούμε. Τώρα, στην περίπτωση που βλέπουμε ότι υπάρχουν κάποιες συνθήκες οι οποίες επηρεάζουν τη λογική της παρέμβασης του επιχειρησιακού προγράμματος, πρέπει να γίνουν κάποιες προσαρμογές πάνω σε αυτές τις τροποποιήσεις. Και τέτοιες συνθήκες που επηρεάζουν τη λογική της παρέμβασης είναι το γενικότερο μακροοικονομικό περιβάλλον, οι τυχόν τροποποιήσεις των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η δημιουργία νέων επενδυτικών προτεραιοτήτων, η ολοκλήρωση της προγραμματικής περιόδου και το κλείσιμο της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου 2007-2013, η οριστοποποίηση των προϋπολογισμών τοτιματοποιημένων έργων τα οποία μεταφέρονται στη βήτα φάση, ζητήματα καταλληλόπια στα οποία έχουν σχέση με τους επιχειρησιακούς δείκτες, η πιθανή αλλαγή που υπάρχει στο μείγμα πολιτικής και δράσεων και τέλος τακτοποίηση υπερδεσμεύσεων οι οποίες μπορεί να υπάρχουν είτε σε επίπεδο άξονα είτε σε επίπεδο επενδυτικής προτεραιότητας. Τώρα, επικαιροποιώντας αυτή τη λογική της παρέμβασης, εξετάζουμε πού οδηγεί αυτή η τροποποίηση. Οδηγεί στην εισαγωγή νέων επενδυτικών προτεραιοτήτων, στην χρηματοδότηση, στην χρηματοδοτική ενίσχυση ή αποδυνάμωση συγκεκριμένων θεματικών στόχων, αξώνων προτεραιότητας, μεταφορά πόρων μεταξύ επενδυτικών προτεραιοτήτων, αλλά προσοχή, δεν επηρεάζεται η θεματική συγκέντρωση.