: Ορίστε ένα φάσμα που τραβήξαμε με τους φασματογράφους, τη στιγμή της έκλειψης του ηλίου. Θα ήθελα να σας πω ότι τη στιγμή της έκλειψης του ηλίου, ο ήλιος μπορούν να κοιτάξουμε τον ήλιο με γυμνό οφθαλμό, όταν κοιτάξουμε, σηκώσουμε τα μάτια μας στον ουρανό, βλέπουμε έναν κατά μαύρο ήλιο. Είναι η σελήνη που έχει μπει μπροστά, η οποία ως ετερό φωτοσώμα δεν στέλνει φως προς εμάς. Έχει νυχτώσει αρκετά και φαίνονται και αστέρια στον ουρανό. Κατά εκείνη επομένως τη στιγμή, εμείς τραβήξαμε το φως και πήραμε τα χρώματα που εκπέμπει το ηλιακό στέμμα. Βλέπετε ότι υπάρχουν χρώματα που είναι όλα τα χρώματα της ήραιδας, αλλά και κάποια τοξάκια, γιατί είναι τοξάκια γιατί και ο ήλιος στην περιοχή που βλέπουμε είναι τμήμα κύκλου σε εκείνο το σημείο, οι χαμηλές περιοχές του. Αυτά τα τοξάκια, τα έντονα χρωματάκια που βλέπετε όπως κόκκινο, κίτρινο, πράσινο και μπλε, οφείλονται στην ύπαρξη χημικών στοιχείων στην ατμόσφαιρα του ηλίου. Ας κάνω ένα γηινό πείραμα, αν πάρετε έναν αναπτύρα και ρίξετε κόκκο σαλατιού πάνω στον αναπτύρα, κάθε φορά που θα πέφτει κόκκο σαλατιού στη φλόγα, θα εμφανίζεται ένα πολύ χαρακτηριστικό κίτρινο ηλεκτρικ χρώμα. Αν σταματήσετε να ρίχνετε αλάτι στη φλόγα των αναπτύρα, θα σταματήσει να υπάρχει αυτή η ηλεκτρικ φλόγα. Άρα το έδειο αυτής της κίτρινης ηλεκτρικς φλόγας είναι το αλάτι. Το αλάτι είναι το χημικό στοιχείο του ριουχονάτριου πολύ νωρίς, το 1873, ο Μπουνσεν διεπίσωσε ότι το κίτρινο χρώμα αφήλεται στον άτριο. Όποτε πειράξουμε τον άτριο, του δώσουμε ενέργεια δηλαδή, αυτό φωνάζει με μια χαρακτηριστική φωνή, ένα χαρακτηριστικό χρώμα κίτρινο. Αν πάρουμε αλάτι υδρογόνο, δεν υπάρχει βέβαια αυτό το πράγμα που λέω, και το ρίξουμε το υδρογόνο επάνω στη φλόγα του αναπτύρα, θα βγαίνει ένα κόκκινο χαρακτηριστικό χρώμα, που αφήλεται στον υδρογόνο. Το κόκκινο χαρακτηριστικό χρώμα του υδρογόνο, γιατί ο ήλιος, η ατμόσφαιρα το έχει αρκετό υδρογόνο. Ο ρίξ, το κίτρινο χαρακτηριστικό, γιατί και ο ήλιος επίσης έχει άτριο. Και αναφέρομαι στο κόκκινο, στο υδρογόνο, στον άτριο, επίσης υδρογόνο και μαγανίσιο. Και πού είναι η φλόγα του αναπτύρα, ο ήλιος. Με έναν δεύτερο φασματογράφο υψηλής ανάλυσης, όπως λέμε, τραβήξαμε και με μια επεξεργασία βρήκαμε τα στοιχεία που περιμέναμε να βρούμε, αλλά βρήκαμε και ένα στοιχείο. Είναι το λεγόμενο αργών 10, αυτό εδώ το στρογγυλάκι, το οποίο περιβάλλει ουσιαστικά τον ήλιο γύρω γύρω. Το αργών 10, το οποίο έχει χάσει εννιά ηλεκτρονία. Αυτό δεν έπρεπε να βρεθεί εκεί πέρα, μάλιστα όσες φορές ανοιχνεύθηκε ήταν με μεγάλη βεβαιότητα. Η πρώτη αναφορά που βρήκε, που αναφέρεται σε αυτό το στοιχείο με θεωρητικούς υπολογισμούς, είναι το 63 άνδημα με καλά από τον Μπέντ Εγγλεν. Ίσως είναι η πρώτη φορά που ανοιχνεύσαν με μεγάλη βεβαιότητα και αυτό, η ύπαρξη αυτού του στοιχείου, σηματοδοτεί ότι ο ήλιος βρίσκεται σε πολύ χαμηλή δραστηριότητα. Εδώ σας δείχνω το διάγραμμα, αυτό που είναι λίγο σαν καρδιογράφημα, φαίνεται η δραστηριότητα του ήλιου όποτε είναι στο μέγιστο και στο ελάχιστο. Παρατηρήστε ότι υπήρχε μία περίοδος, το 1640 μέχρι το 1720, όπου η δραστηριότητα του ήλιου ήταν μηδέν ή σχεδόν μηδέν. Κατά εκείνη την περίοδο πάδωναν οι ήλιοι στη βόρεια Ολλανδία, ο Τάμεσης και στη βόρεια Ιταλία, στις τέσσερις εποχές του Αντώνιου Βιβάλτη στο σημείο που αναφέρεται το κροτάλισμα των δοδιών στο κοντσέρτο για βιολί ο χειμώνας. Δεν θα το έγραφε ο Βιβάλτη αν δεν υπήρχε τόσο κρύο και δεν θα γραφόταν βέβαια το πείημα που θα αναφερόταν στο κροτάλισμα των δοδιών και στο πατινάζ επάνω στον πάγο. Μία τέτοια περίοδος που ονομάζεται μόντες μήνει το ελάχιστο μόντε, το βρήκε ο Μόντερ, πιθανώς να είμαστε στην αρχή ένας τέτοιου φαινομένου. Σας δείχνω και δύο φωτογραφίες. Η πρώτη φωτογραφία που γράφει 21.8 είναι τη στιγμή της έκλειψης, όπου είμαστε και πολύ τοιχοί διότι ακριβώς πάνω στο χείλος, αναφέρομαι αυτή η περιοχή, τη στιγμή της έκλειψης υπήρχαν δραστήριες περιοχές στον ήλιο και μας δώσαν πολύ ωραίες εικόνες δραστηριότητας. Μία εικόνα του ήλιου στον κόκκινο χρώμα στο στοιχείο σίδηρος που έχει χάσει μια ηλεκτρόνια, με θερμοκρασία 1 εκατομμύριο βαθμούς Κέλβιν και η αντίστοιχη φωτογραφία στον σίδηρο ο οποίος έχει χάσει 13 ηλεκτρόνια από τα 26 με θερμοκρασία 2 εκατομμύρια. Στην επόμενη θα δείτε την εναλλαγή των περιοχών με 1 εκατομμύριο και 2 εκατομμύρια, κυρίως η δραστήρια περιοχή είναι αυτή εδώ πέρα. Βλέπετε πόσο διαφορετική η εικόνα έχει σε θερμοκρασία 1 εκατομμύριο και 2 εκατομμύρια. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν και πέρα περιοχές αναμιμηγμένες με 1 εκατομμύριο και 2 εκατομμύρια βαθμούς. Για να σας δώσω λίγο την τάξη των διαστάσεων, ο κανόνας αυτός είναι 350 χιλιάδες χιλιόμετρα, συγκριτικά με την δραστήρια περιοχή, η οποία νομίζω είναι περίπου 400 χιλιάδες. Η υγεία είναι περίπου 12 χιλιάδες χιλιόμετρα. Αν το διέρεστε είναι 35 φορές περίπου. Κατά τη διάρκεια των προετοιμασιών των πειραμάτων και για τις δύο ομάδες, δύο μήνες πριν την έκλειψε, δέχθηκα και ένα μήνυμα στην προσωπική μου ηλεκτρονική ελλητογραφία. Κύριε Βούλγαρη, ονομάζομαι κ. Στάδε και σας τηλεφωνώ από τα κεντρικά γραφεία της ΝΑΣΑ. Παρακαλώ επικοινωνήστε στο τηλέφωνο μαζί μου. Επειδή δυο μέρες λόγω και της αλλαγής της ώρας ο ένας τηλεφωνούσε τον άλλο και δεν μπορούσαμε να βρεθούμε, τελικά επικοινωνήσαμε και ανέλαβα για λογαριασμό κατευθείαν των κεντρικών γραφείων της ΝΑΣΑ Science, την κατασκευή ενός φασματογράφου ο οποίος μπήκε σε ένα αεροπλάνο της ΝΑΣΑ το G3, το οποίο πέταξε κατά τη διάρκεια της έκλειψης ηλίου. Μάλιστα είχα και την ανησυχία διότι τα παράθυρα του αεροπλάνου επειδή παρεμβαίνουν στο φάσμα και ο φασματογράφος θα έδειχνε αλληωμένα τα χρώματα ας το πω έτσι. Ευτυχώς η εχωρία μου λήθηκε διότι στο αεροπλάνο αλλάξανε και τα φινιστρίνια του αεροπλάνου. Εδώ βλέπετε την κατασκευή των παραθύρων του αεροπλάνου ώστε να μην παρεμβαίνουν στα χρώματα που θα καταγράψει ο φασματογράφος. Και εδώ είναι η τοποθέτηση του φασματικός επίπεδου οπτικού συστήματος και μια φωτογραφία με τον φασματογράφο τον οποίον έχω ονομάσει Ίκαρο λίγες ώρες πριν την πτήσει κατά την έκληψη. Μάλιστα στις φωτογραφίες της Ευρυγόνιες που ψάξαμε στην ομάδα σε τρεις φωτογραφίες εντοπίσαμε το συγκεκριμένο αεροπλάδο του G3. Μετά η παρουσίαση των δεδομένων έγινε από τον διευθυντή του NASA Science τον Τόμα Στσιουρμπούχεν. Υπάρχει το σχετικό βίντεο στο διαδίκτυο. Μαζί μου είχα και ένα αντίγραφο του μηχανισμού των αντικηθήρων το οποίο βρήκα λίγο χρόνο από την προεδρυμασία των πειραμάτων. Τον στερέωσα πάρα πολύ καλά με tire-ups πάνω σε ένα μπαλκόνι και κάτω υπήρχε μια φωτογραφική μηχανή την οποία υπολόγησα έτσι ώστε να φωτογραφίσω τον μηχανισμό των αντικηθήρων ο οποίος προέβλεπε και ηλιακές εκκλήψεις αλλά και εκκλήψεις σελήνης ώστε να τον φωτογραφίσω ταυτόχρονα με την ολική έκλειψη ηλίου. Το αποτέλεσμα είναι αυτό όπως βλέπετε. Φυσικά ο μηχανολόγος του ουρανού αναφέρεται στον αρχείο κατασκευαστή πρέπει να είναι εξαιρετικός κατασκευαστής και κάτω είναι ό,τι έχει αναγνωστεί στον μηχανισμό από τις υπηγραφές «Από ζεφύρου περίσταται δε προς νότων και καταλήγουσι προς ατειλειότητη μέσε το δε χρώμα μέλλαν» περιγράφει το πώς κινείται η σκιά της σελήνης ή η σελήνη επάνω στον ηλιακό δίσκο. Έρχεται από τα δυτικά κατευθύνεται προς το νότο και τελικά καταλήγει προς την Ανατολή στο μέσο και το χρώμα αυτού σημαντικά μέλλαν μαύρο όπως είναι βέβαια μια έκλειψη ηλίου. Ήδη έχουμε ξεκινήσει να μετράμε τις ημέρες για την επόμενη έκλειψη της 2 Ιουλίου του 2019 όπως είπε και ο Νίκος. 504 και σήμερα είναι οι ημέρες, τις μετράω κάθε τόσο. Καλά λέω όταν τρελαίνονται. Υπάρχει το εξής, όποιος τολμήσει και δει μια έκλειψη ηλίου με το που θα τελειώσει τρέχει στους αστρονόμους και ρωτάει πότε είναι η επόμενη. Το λέω για να σας φύγει η περιέργεια ότι έχουμε μαζευτεί 11 που είμαστε περίεργοι με αυτό το φαινόμενο. Είναι κάτι πολύ μαγικό. Καταλαβαίνεις το πόσο ασήμαντος είσαι και το πόσο μεγαλείο έχεις γύρω σου στο σύμπαν. Και βέβαια θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και πολύ για την προσοχή σας. Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Προκαρύ για την παρουσιασία του. Είναι ενδιαφέρουσα. Ο επόμενος είναι ο κύριος Στάυρος Ουγιόμων. Είναι πτυχιούγος της ίδιος του Αριστορικού Πανεπιστήμιου της Αλνίκης. Όπως είχατε, ζήσει στην Αλνική και εργάζεται ως καθηγητής της Μέσης Υπέδεσης. Είναι πρόεδρος του Ομίλου Φύλων Αστρονομίδης της Αλνίκης. Ο κύριος του Κιόμπλου, επίσης, έχει μια εξωτερική αιτερότητα όταν είναι ο πρώτος Έλληνας που αντικάθισε υπερκενοφανή αστέρα από την Ελλάδα, έτσι, τον Ιούνιο του 2015 ως μέλος της ομάδας Ελλήνων κίνηγων υπερκενοφάνων. Στο πλαίσιο της αποστονής υπήρξε υπερθυνός πειράματος φασματοσκοπίας, συλληπώ ομάδα του ΨΕΙΝΑ. Έχει το λόγο. Σας ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστούμε για την όμορφη πρωτοβουλία και την πρόσκληση να έρθουμε στα όμορφα Γιαννητσά. Ευχαριστούμε και εσάς που είστε εδώ με τη σειρά σας. Όπως αγαφέρθηκε με ο πρόεδρος του Ομίλου Φύλων Αστρονομίας και είμαι ερασιτέχνης αστρονόμος εδώ και αρκετά χρόνια. Η αστρονομία είναι πολύ περίεργο να εξηγήσει κανείς γιατί μπορεί να συγκινήσει έναν άνθρωπο. Υπάρχουν διάφορα χόμπι τα οποία μπορεί να κάνει κάποιος, έτσι, αλλά η αστρονομία είναι πραγματικά, μπορεί να σε συγκινήσει πάρα πολύ. Ήταν μια μοναδική ευκαιρία να συνοδεύσω τους καθηγητές μου, τον κ. Συραδάκη και πολλούς αξιόλογους ερευνητές στην έκλειψη στην Αμερική. Ήταν η δεύτερη η οποία παρατήρησα, η πρώτη ήταν στην Κίνα. Η συγκεκριμένη έκλειψη που είδαμε ήταν πραγματικά εντυπωσιακή γιατί ήταν πραγματικά πεντακάθαρη. Σε αντίθεση με το Κάρμπον Ντέιλ που υπήρχε κάποιο θέμα το οποίο όμως ευτυχώς λύθηκε, η συγκεκριμένη έκλειψη ήταν πεντακάθαρη. Ήταν το πείραμα το συγκεκριμένο εδώ πέρα που λέγεται ηθμός λοιό. Είναι ένα φίλτρο στην ουσία το οποίο αποτελείται από πολλά πλακίδια τα οποία κατά κάποιο τρόπο δεν απορροφούν, δουλεύουν με κάποιο διαφορετικό τρόπο, αλλά αυτό που καταφέρνουν να κάνουν, αυτό που ανέφερε ο κ. Συραδάκη και ο κ. Βούλγαρης, απομονώνουν, κόβουν, φιλτράρουν, όποια λέξη σας βοηθά, να το καταλάβετε καλύτερα, μια πολύ μικρή περιοχή του φάσματος και συγκεκριμένα αυτή που αντιστοιχεί στο υδρογόνο, το υιονισμένο υδρογόνο, τη γραμμή ία. Αυτό σημαίνει ότι από όλο το φάσμα του ήλιου που είναι σε όλα τα χρώματα του ουρανίου τόξου και είναι πολύ έντονο, απομονώνει και παίρνει μόνο αυτό το οποίο είναι στο κόκκινο χρώμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πάρουμε μία φωτογραφία, είναι πραγματική φωτογραφία αυτή, όπως την λάβαμε με τη φωτογραφική μηχανή που είχα πάνω στο τηλεσκόπι εκείνη την ώρα. Το γύρο-γύρο που βλέπετε είναι η ατμόσφαιρα, η χρωμόσφαιρα, συγκεκριμένα βγάζει φωτογραφία και απομονώνει το υδρογόνο το οποίο βρίσκεται στη λεγόμενη χρωμόσφαιρα του ήλιου, έχει αρκετά μεγάλη θερμοκροσία η χρωμόσφαιρα, με αποτέλεσμα αυτές εδώ οι περιοχές που παρατηρείτε να είναι τα νέφη του υιονισμένου υδρογόνου, δηλαδή αν υπάρχει κάποια προεξοχή, δηλαδή υιονισμένου υδρογόνου το οποίο πετάγεται πάνω από την ατμόσφαιρα, την επιφάνεια αν θέλετε του ήλιου, φαίνεται εδώ πέρα. Το μαύρο μέρος ουσιακά που δεν φαίνεται τίποτα είναι μαύρο γιατί είναι μπροστά ακριβώς ο δίσκος της σελήνης. Στο σημείο από αυτό υπάρχει μια συγκριτική φωτογραφία, στην οποία ο Αριστοίπης Βούλγαρης έχει τοποθετήσει πάνω τα αποτελέσματα από ένα αντίστοιχο μηχάνημα που λέγεται κορονογράφισμα, όργανα, είναι επιστημονικό, το οποίο προκαλεί τεχνητές εκκλήψεις. Αυτό το συγκεκριμένο όργανο βρίσκεται στη Γαλλία, στα Πυρνία αν δεν κάνω λάθος, έχει τοποθετηθεί ο δίσκος μπροστά, έχει απομονώσει τον ήλιο και στην ουσία προκαλούν μια τεχνητία εκκληψη. Όχι όμως πάντοτε με την ίδια επιτυχία όσο γίνεται με το φυσικό το φαινόμενο. Και εδώ πέρα είναι άλλη μια συγκριτική φωτογραφία με την οποία μπορείτε να κάνετε το εξής. Στην ουσία μπορείτε να κάνετε λίγο, δεν είναι ξανά δόκιμος όρος, εδαφολογία, να δείτε λίγο το ανάγρυφο της Ελλήνης, γιατί στην ουσία το φως του ήλιου, καθώς διέρχεται και περνάει πάρα πολύ κοντά από την επιφάνεια της Ελλήνης, η επιφάνεια της Ελλήνης δεν είναι ομοιογενείς σε όλες τις σημείες, υπάρχουν κάποια όρη, κάποιες εξάρσεις, εδατικές εξάρσεις, κάπου υπάρχουν κάποιες κυλότητες, κυλάδες. Στο σημείο λοιπόν και στο χείλος που βρίσκεται η Σελήνη και ο Υιος, οι εδαυτικές εξάρσεις μπλοκάρουν κάποιες ακτίνες του ήλιου, ενώ όπου είναι λίγο πιο χαμηλά, τις επιτρέπουν να περάσουν πιο καλά. Οπότε βλέπουμε τις λεγόμενες χάνδρες του Μπέιλι, σε αυτά τα σημεία εδώ πέρα, υπάρχουν και οι εξάρσεις αλλά υπάρχουν κάποιοι σηματισμού που μοιάζουν με χάνδρες, με τις πενπύγες εγώ θα τις έλεγα. Και είναι και αυτές οι χαρακτηριστικές του εδάφους που υπάρχει μπροστά από τη Σελήνη. Εδώ πέρα ένα μικρό βιντεάκι, καθώς η Σελήνη κινείται μπροστά του δίσκοτου ήλιου, η εικόνα δεν είναι σταθερή, δηλαδή όταν εισέρχεται από τη μία μεριά είναι αρκετά σκροτεινά. Όταν πάει να βγει από την άλλη, αφήνει λίγο κενό, με αποτέλεσμα να βλέπουμε αυτήν εδώ τη συμπεριφορά, αυτήν την κινούμενη εικόνα, ένα πολύ μικρό βιντεάκι. Νομίζω ότι αυτά ήθελα να πω εγώ. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τον χρόνο σας και ξανά να ευχαριστήσω και όλη την ομάδα για την ευκαιρία που έχετε. Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Κουτιόμουλου. Έχω διαπιστώσει, κύριε καθηγητά, ότι οι προοδηγητές σας είναι δύο ώρες συνεργάτες σας και είναι πολύ καλό αυτό, δηλαδή συνεχίζεται η σχέση, μια πάρα πολύ καλή σχέση. Κύριε Κυσίνα Εραχιέως, είμαι εικαστικός και άσχατος οδογάφος, γνωστή για άνθρωποι και στις συνεργατικές της δουλειές, το έχω γραφώ, είναι μέρος στο Μοίλο Φύγων Αστρονομίας της Αλνίκης. Στα θέση της αποστροφή συγκρήξε και είναι ευθύνη δύο πειραμάδων φραγματοσοκοπίας στην κυριακή ομάδα του Carpoint Day. Η κυρία η Ραμπίδο Σίγουλο. Καλησπέρα και από μένα. Αρχικά να ευχαριστήσω πάρα πολύ τον κύριο Συραδάκη, τον κύριο Βούλγαρη, τον κύριο Κάντρο και τον κύριο Εικονόμου, που έχουμε δέχθηκαν στην ομάδα τους. Ήταν η πρώτη Ολικέκλη Ψηλίου που παρακολούθησα και στάνομαι αρκετά τυχερή που βρισκόμουνα σε αυτή την ομάδα. Εκτός από τα φάσματα που πήραμε στην Ολικέκλη Ψηλίου, τα πειράματα φραγματοσοκοπίας φυσικά, κάναμε και πειράματα που αφορούσαν με το White Light. Τι ακριβώς είναι ο Ουμ. Βλέπετε δύο φωτογραφίες. Η μία είναι αυτή εδώ πέρα και δεξιά είναι μια φωτογραφία που πήραμε κατά τη διάρκεια της Ολικής Έκλης Ψηλίου. Στα αριστερά βλέπετε μια φωτογραφία από έναν διάσημο αστροφωτογράφο για να καταλάβετε τι ακριβώς εννοούμε με τη φωτογράφηση στο Λευκό Φως. Ο Ήλιος είναι ένα πάρα πολύ φωτεινό αντικείμενο. Για να το παρατηρήσουμε, άμα έχει τύχει ποτέ να τον δείτε καθώς περπατάς στον δρόμο, μπορεί να το κοιτάτε μετά από λίγη ώρα που να είναι τα μάτια σας. Φανταστείτε λοιπόν ένα τόσο φωτεινό αντικείμενο να το κοιτάτε μέσα από ένα τηλεσκόπι. Μπορεί να πάθετε μια μόνη μυδλάβη, μπορεί ακόμα και να τυφλωθείτε. Γι' αυτό ακριβώς το λόγο οι αστροφωτογράφοι και οι αστρονόμοι για να παρατηρήσουν τον ίδιο και να πάρουν τα δοταμένα που θέλουν να χρησιμοποιούν ειδικά φίλτρα έτσι ώστε να κόψουν το μεγαλύτερο μέρος της φωτεινότητάς τους. Τέτοια φίλτρα είναι απαραίτητα σε μια ολική έτλιψη ήλιου. Βλέπετε εδώ πέρα στα αριστερά το κατώτερο στρομό που μπορούμε να φωτογραφίσουμε είναι η φωτόσφαιρα. Βλέπετε εδώ πάνε και κάποιες γυλίδες. Η φωτογραφία ουσιαστικά δεν είναι από την ημέρα της έτλιψης όπως είπα. Και στα δεξιά βλέπετε μια φωτογραφία από την έτλιψη. Κατά τη διάρκεια της έτλιψης βγάζουμε αυτό το φίλτρο που θα σας δείξω και στη συνέχεια για να μπορέσουμε να φωτογραφίσουμε το στέμα του ή την ελικότητα. Η σελήνη μπαίνει μπροστά από τον ήλιο οπότε αποκόπτει και το μεγαλύτερο μέρος της φωτεινότητάς του και έτσι διαδιαζόμαστε το φίλτρο. Αυτές οι φωτογραφίες είναι από το carbon day, είναι από την ημέρα της έτλιψης. Οι κούτες που είδατε σε προηγούμενο βίντεο και φωτογραφίες είχαν μέσα τον εξοπλισμό. Ήταν μια αρκετά δύσκολη διαδικασία το να πάμε όλα αυτά τα πράγματα εκεί. Γιατί όλα αυτά τα πράγματα ήταν και αρκετά βαριά εκτός ότι ήταν και πάρα πολλά. Πόσο μάλλον να τα τοποθετήσουμε σωστά και να πάρουμε τα προτελέσματα που θέλαμε. Η φωτογράφιση έγινε μέσα από τηλεσκόπια, τα βλέπετε και στις φωτογραφίες. Τα τηλεσκόπια αυτά τοποθετήθηκαν πάνω σε ειδικές συμπερινές στηρίξεις. Γιατί δεν πήγαμε με ένα απλό τρίπονο να φωτογραφίσουμε. Οι στηρίξεις αυτές μπορούν να σηκώσουν αρκετό βάρος και φυσικά να ακολουθήσουν, μας δίνουν τη δυνατότητα να ακολουθήσουμε την κίνηση που φαίνεται, πως κάνει ο ήλιος πάνω στον ουρανό θόλο. Γιατί αν δεν είχαμε μια τέτοια στηρίξη, οι εικόνες που θα παίρναμε θα ήταν θολές. Πάνω πήγαν τα τηλεσκόπια, βλέπετε εδώ πέρα αυτό το πράγμα που μοιάζει με αλουμινόχαρτο, δεν είναι αλουμινόχαρτο, είναι το φίλτρο που σας είπα και κατά τη διάρκεια της ολικότητας το αφαιρούμε. Πίσω από το τηλεσκόπιο παίρνει η κάμερα που φωτογραφίζουμε και η οποία στη συνέχεια συνδέεται με τους υπολογιστές μας, με τα λάπτοχα μας και μέσω ειδικού προγράμματος καταφέραμε και πήραμε τα δεδαμένα μας. Στη συνέχεια ο κύριος Πλεξίδας θα σας δείξει τα δεδαμένα που πήραμε και θα σας εξηγήσει κάποια παραπάνω πράγματα. Ευχαριστώ πολύ. Ο επόμενος ο οποίος θέλει να μιλήσει, ο επόμενος συγγεντής είναι ο κύριος Πλεξίδας, είναι η Παγκαισμαντίας Ασφαλιστικός και Μεσολαβητής και Αδεσσέτης Αστρονόμος, είναι Κοστανγίτης, πρόεδρος του Σύλλογου Αστροαμίας Δυτικής Μακεδονίας, ο Σύλλογος Αντός Σοδικών Βασιλειούς και πληθυμένους στην χώρα, στο πλήρες της εποχής υπήρχε συγκεκριμένος γραμμάτός φορμοτογράφησης, στο εικόφος, στην υποομάδα που κάποτε είναι πληξιδεκτική. Καλησπέρα. Να ευχαριστήσω και εγώ από τη μεριά μου για την πρόσκληση και για την πολύ καλή αφήδιο οργάνωση. Την κάναμε και στην Κοζάνη, στην ένδοση επίσης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κοζάνης. Λοιπόν, χάρηκα πάρα πολύ που είδα και τον κ. Οικονόμου, που όπως αναφέραν και οι προηγούμενοι ομιλητές, ήταν καταλυτικός όσον αφορά τη φιλοξενία και όχι μόνο. Ήμουν τυχερός, πραγματικά, είμασταν όλοι πάρα πολύ τυχοί που ζήσαμε αυτό το εξαιρετικό φαινόμενο. Εγώ στη ζωή μου ήταν δεύτερη φορά που το έβλεβα και ελπίζω να δω κι άλλες. Να συνεχίσω λέγοντας τα που είπε η Χριστίνα. Καθώς λοιπόν ο δίσκος της σελήνης γλιστράει πάνω στο δίσκο του ήλιου, βλέπουμε έναν, μπορείτε, ελάχιστα ίσως λόγο απόσταση, φαίνονται ηλιακές κυλίδες. Καθώς λοιπόν φτάνει στο μαγικό σημείο να καλύψει απόλυτα ο σελινιακός δίσκος στον ηλιακό δίσκο, έχουμε την ολική έκλειψη. Αυτή η στιγμή της μαγίας των 2 λεπτών για το Carbondale που ήμασταν και των 2 λεπτών και 30 δευτερόλεπτα περίπου που διήρκυσε η ολικότητα ήταν στιγμή έξαψης για όλους μας. Βέβαια προαναφέρθηκε ότι στο Carbondale είχαμε, μέχρι και λίγα λεπτά πριν την έκλειψη, είχαμε συννεφιά. Φοβηθήκαμε όλοι πάρα πολύ, αλλά ως διαμαγίας τα σύννεφα χάθηκαν από τον ουρανό και είδαμε εξαιρετικά την έκλειψη. Και η θερμοκρασία που έπεσε και όλη αυτή η ατμόσφαιρα ήταν μοναδική. Είναι στιγμές που πραγματικά όλα αυτά έρχονται στο μυαλό και μας κάνουν να αισθανόμαστε ότι ήμασταν πολύ τυχεροί. Βλέπουμε πραγματικά το υπέροχο ηλιακός θέμα, βλέπουμε το μαγνητικό πεδίο του ήλιου. Είναι φωτογραφέ που τραβήξαμε στο Carbon Day. Μέσα από τη διαδικασία της φωτογράφησης και έρευνας το λευκό φως, ουσιαστικά και μετά και μαζί βέβαια και με την φασμοτοσκοπία, μαθαίνουμε πολύ καλά τη λειτουργία του ήλιου και τη δραστηριότητα του ήλιου, την εντακαετή δραστηριότητα και όχι μόνο. Αναφέρθηκαν οι προηγούμενοι μιλητές, εγώ δεν θέλω να σας κουράσω, θα δείξω την επόμενη σύνθεση, θα δείξουμε την πρώτη επαφή, θα δείξουμε όπως είναι στην πρώτη επαφή την ώρα που η σελήνη, ο σιλιακός δίσκος μπαίνει και καλύπτει σιγά σιγά τον ηλιακό δίσκο, θα δείξουμε τη φάση της ολικότητας και επίσης τη φάση που ουσιαστικά αρχίζει ο σιλιακός δίσκος να απομακρύνεται και να έχουμε ξανά μέρα. Εγώ να σας ευχαριστήσω από τη μεριά μου, η μία εικόνα είναι χίλες λέξεις. Θέλω να πω πάρα πάρα πολλά, να είμαστε καλά και να ζήσουμε κι άλλες ηλιακές εκκλήψεις. Ευχαριστώ πολύ. Καλησπέρα και από μένα. Μαζί θα δούμε ένα βιντεάκι, το οποίο έχει τραβήξει ο Νίκος ο Τζίνκας, για τον οποίο λίγα στοιχεία ακούσατε στην αρχή στην εκφώνηση των ονομάτων. Ωστόσο, θα πω ότι είναι φυσικό στο επάγγελμα και ήταν μέλος της υποομάδας του Κάρβουρντ. Θα σας περιγράψω τι θα δούμε. Θα δούμε ένα φαινόμενο το οποίο είναι γνωστό σαν τοουμπάντς. Μια ελληνική μετάφραση αποδίδει τον όρο ως «κοτεινές ζώνες». Αλλά, ωστόσο, αν κάποιος ενδιαφέρεται δεν θα το προέτρεφαν να χρησιμοποιήσει τον ελληνικό όρο, γιατί θα αποτελέσουμε ότι είναι εξαιρετικά ελληνικά. Και οι πληροφορίες που θα βρει δεν θα είναι αντιπροσωπευτικές, οπότε αν ο καθένας θέλει να ψάξει κάτι σχετικό θα το κάνει με τον όρο «σαν τοουμπάντς». Είναι σχετικά ένα όχι και τόσο γνωστό φαινόμενο. Έχουμε κάποιες πρώτες αναφορές των ένατου αιώνα σε ένα ελληνικό πλήμα και κάποιες άλλες αναφορές από ολικές εκλήψεις από διάφορους πληροφορίες. Τι είναι στην ουσία μου? Είναι κάποιες κινούμενες γραμμές οι οποίες είναι παράλληλες μεταξύ τους ή καλύτερα κινούμενες σκοιές παράλληλες μεταξύ τους και για να γίνουν αντιλητές χρειάζεται μια ελία και καθαρή επιφάνεια. Μια τέτοια επιφάνεια για παράδειγμα μπορεί να είναι μια κόλλα χαρτί. Στο συγκεκριμένο βιντεάκι ο Νίκος χρησιμοποίησε το καπώνος αυτοκινήτη. Δηλαδή αυτό που έκανε είναι να πλησιώσει μια κάμερα πάνω στον καπώτο του αυτοκινήτου και να αρχίσει να βιντεοσκοπεί το γεγονός της έκλειψης λίγο πριν και λίγο μετά. Αυτό που θα δείτε, πού οφείλεται τώρα αυτό, πού οφείλεται αυτό το φαινόμενο. Ένας λίγο επιστημονικά οφείλεται στις σκεδάσεις του ηλιακού φωτός στα ανώτερα τμήματα, στα τριβώτερα τμήματα της ατμόσφαιρας. Δηλαδή λίγα δευτερά λεπτά πριν και λίγο μετά την ολικότητα. Αυτό που συμβαίνει είναι ο ήλιος να συμπεριφέρεται σαν σημιακή πηγή φωτός και αυτό σε συνδυασμό με το φαινόμενο περίφλασσης του φωτός δημιουργεί αυτό το αποτέλεσμα, αυτές τις δραμές. Κάτι ανάλογο θα έχετε παρατηρήσει και στον ένατρο ανοιχτερινό ουρανό, αν έχετε δει τα αστέρια να τρεμοπέζουν το βράδυ. Ο λόγος είναι ο ίδιος, είναι ότι έχουν πολύ μικρή γωνιακή διάμετρο και συμβαίνει το φαινόμενο της περίφλασσης και γι' αυτό παρατρέπουν να τρεμοπέζουν. Τώρα θα δείτε το βιντεάκι. ΠΑΙΜΑΝΙΚΟΣΕΙΤΗΣ ΜΑΙΝΑΙΣΗΣΗΣΗΣΗΣΤΗΝΤΟΥΝΑ ΚΕΡΑΝΤΑΤΟΥΜΑΙΚΟΥΜΑΙΤΑΤΟΥΜΑΙΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣΗΣ Είναι σαν να περνάει κάτι μπροστά από την οθόνη, σαν να τρεμοπέζει, αυτό που κουνιέται. Τώρα ακόμα πιο έντονα, ελπίζει να φεύγονται. Στην ολικότητα θα πάψει εντελώς. Τώρα είναι η ολικότητα, totality. Δεν χρειάζεται να περιμένουμε, το ίδιο θα συμβεί και λίγο μετά την έτληψη, ελάχιστη δευτερόλεπτα. Ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Βασιλιάδο. Τη τελευταία ισχύτρια, η κυρία Νικολέτα Σπανιουκά, είναι ιδιωτικός μαγμανικός. Έχει μαγκάλα στιγμή ο δεύτερος μέρας του Ομίλου Βιώλου, μαζί της οδηγίστριας της Ακροδοχής, δηλαδή θα συμβεί ως μέρος της υποομάδας του Βασιλιάδου Σπανιουκά. Βασιλιάδο Σπανιουκά είναι ένας καθηγητής του Βασιλιάδου Σπανιουκά, ο οποίος κατέλαβε την έτληψη και την απέδωσε με εκπληκτικά φίλια και φωτογραφικά. Καλησπέρα. Σε αυτή τη φάση θα εκπληξώ λίγο τον κύριο Συραδάκη. Καλησπέρα. Θέλω να σας πω ότι ήμουν καθηγήτρια σε ένα σχολείο των Γιαννιτζών πριν από πέντε χρόνια. Στο τρίτο γυμνάσιο του Γιαννιτζών, με τότε διευθύντρια μου την κυρία Ελένη Πισμίση, η οποία είναι μαζί μας σήμερα, και στα πλαίσια των σχολικών προγραμμάτων κάναμε ένα πρόγραμμα εξάμινης διάρκειας με κάποια εξαιρετικά παιδιά, κάποια από αυτά σήμερα είναι φλητές, κάποια άλλα είναι τρίτη λυκείου, και με την εκκληκτή και αγαπητή συνάδελκο την κυρία Ανθούλα Ιωαννίδου επίσης, η οποία είναι σήμερα εδώ. Και τότε με τα παιδιά ασχοληθήκαμε με το Σύμπαν, το οποίο το προσεγγίσαμε με ένα project πέντε διαφορετικών σημείων, δηλαδή και αστρονομικά και διαστημικά και μέσω τέχνης και μέσω λογοτεχνίας και μέσω κινηματόγραφου και μέσω μουσικής και πολλών πραγμάτων. Εδώ είναι από την αντίστοιχη γιορτή που κάναμε τότε στο σχολείο, εδώ είναι από την παρουσίαση που κάναμε εδώ στο δημαρχείο σας, όταν παρουσιάστηκαν όλα τα προγράμματα όλων των σχολείων. Εδώ ο κ. Συραδάκης που μας δέχτηκε στο αστεροσκοπείο και ξανάγησε τα παιδιά μας στο μεγάλο τηλεσκόπιο του αστεροσκοπείου, με πολύ υπομονή να μιλάει και να φαντάζει στα μικρά παιδιά, σαν παραμυθάκι αλλά λέγοντας επιστημονικά πράγματα και τον ευχαριστώ για μια φορά ακόμα. Μετά φυσικά πήγαμε στον όμυλο φίλον αστρονομίας, δεν θα μπορούσε να λείπει ο όμυλος φίλον αστρονομίας και φυσικά τέλος στον πλανητάριο. Αυτά έτσι μια μικρή παρένθεση επειδή βρέθηκα σήμερα στα Γενιτσά. Τώρα, σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή μου σε αυτή την καλοκαιρινή εξόρμηση νιώθω πραγματικά μεγάλη εγκονομοσύνη που το έζησα. Είναι η δεύτερη φορά που βλέπω μια ολική έκλειψη γλύου, η πρώτη ήταν στην Κίνα του 2009, σαν απλή, έτσι απλώς ταξιδιώτης και παρατηρητής. Το καλοκαίρι μου δόθηκε όμως η ευκαιρία να ζήσω μια έκλειψη μέσα από όλες τις δραστηριότητες ενός μιας επιστημονικής ομάδας. Και ευχαριστώ ιδιαιτέρως τους φίλους αγαπημένους πια, τον κ. Σεραδάκη, τον Σπύρο, τον Αριστείδη, τον κ. Οικονόμου ιδιαιτέρως που μας φιλοξένησε με τόσο πολύ αγάπη στο σπίτι τους. Και από εκεί ύστερα συνεχίζουμε. Είμαστε στο Καρποντέιλ, νότια στο νότιο Ιλνόης. Αυτή είναι η περιοχή στην οποία παρατηρήσαμε το φαινόμενο. Βλέπουμε ότι είμαστε στην πρώτη μέρα που έχουμε πάει έναν πεντακάχαρο γρανό, μια πολύ ωραία περιοχή αγροτική, στην οποία ο υπεύθυνος του πανεπιστημίου και για όλα τα γεγονότα που συνόδευαν την έκληψη στο Καρποντέιλ, λόγω του ότι ήταν στη μέγιστη χρονική διάρκεια της ολικότητας, το Καρποντέιλ ήταν στην τιμητική του στην Αμερικάνη, σε αυτή τη μεγάλη έκληψη. Ο υπεύθυνος, ο καθηγητής, ο Μπομ Μπάιερ, είχε έναν μεταπτυχιακό φοιτητή του, τον Κρύστοφερ, ο οποίος ήταν πραγματικά σημαντικός βοηθός και όλα αυτά βεβαίως λόγω του κυρίου Οικονόμου. Είμασταν σε μια περιοχή με πάρα πολύ ζέστη, πάρα πολύ ήλιο, στις συνθήκες πολύ δύσκολες, εξαιρετικά δύσκολες δηλαδή λόγω της ζέστης, και ευτυχώς υπήρχε αυτό το κυόσκι στο οποίο μπορούσαμε να παίρνουμε να έχουμε λίγη αδροσιά. Τα παιδιά που στήσανε τα τηλεσκόπια όλη την ημέρα, δουλέψανε μέχρι αργά το απόγευμα, λέω δουλέψανε γιατί εγώ δεν έστισα τηλεσκόπιο, παρακολουθώ σε όλα τα συμβάντα, φωτογράφησα κάποια πράγματα και θα σας δείξω κάτι άλλο. Μας πήρε μέχρι αργά το απόγευμα, μας αποζημίωσε βέβαια ένα πολύ όμορφο ηλιοβασίλεμα, και κάποια στιγμή γυρίσαμε στο Πανεπιστήμιο και ξαναρχίσαμε την επόμενη μέρα. Η επόμενη μέρα πάλι μία από τα ίδια, μόνο με πολύ πιο έντονους ρυθμούς, εξαιρετικά καλές συνθήκες, εξαιρετικά καθαρός ορανός, πολύ δουλειά όμως μέχρι αργά το βράδυ, πεινασμένοι, αρκετά κουρασμένοι, ωστόσο όμως είχαν γίνει όλα όπως έπρεπε, όλα σωστά. Όλα τα μηχανήματα σωστά, ευθυγραμμήσεις κλπ κλπ. Μία εικόνα του νυχτυρινού ουρανού με τους υπέροχους ασθυρισμούς του καλοκαιριού, αλλά όμως με λίγα συννεφάκια. Αυτά τα συννεφάκια έκαναν την καρδιά μας να σφίγγεται. Και την ανυπομονησία μας βέβαια να μεγαλώνει, αλλά την καρδιά μας να σφίγγεται. Η επόμενη μέρα ήταν η μέρα της έκλειψης. Και ήρθαμε, αλλά ήρθαμε με λίγα σύννεφα. Αυτή είναι μια φωτογραφία του Αδριανού του Γολέμι, του γιατρού μας που είναι στην Κολωνία τώρα και βουλεύει στην Ίζα. Σύνθηση δύο φωτογραφιών. Καθώς περλούσε η ώρα και περιμέναμε να αρχίσει το φαινόμενο, τα σύννεφα αυξάνονταν. Περίπτω να σας πω ότι κοντάβαμε να σκάσουμε, δηλαδή να έχουμε κάνει χιλιάδες χιλιόμετρα, ετοιμασία, έξοδα, όλα αυτά και να μην το δούμε. Ήμασταν δηλαδή πάρα πολύ στεναχωρημένοι. Το φαινόμενο έχει αρχίσει, εξελίσσεται, τα σύννεφα μαζεύονται, άλλοτε μαζεύονται πολλά, άλλοτε φεύγουν. Μπορείτε να διαπιστώσετε ότι ήδη η φωτεινότητα έχει αρχίσει να πέφτει, δηλαδή βλέπετε ότι ήδη δεν είναι από το φως πεσμένο λόγω της σνεφιάς, είναι πεσμένο λόγω του ότι έχει αρχίσει να πέφτει η φωτεινότητα λόγω της έκλειψης. Παραδείγμα, τους χάρη με εδώ βλέπετε μια φωτογραφία, τη διαφορά που κάνει το φως ενός προβολέα αυτοκινήτου σε σχέση με το περιβάλλοντα χώρο. Το φαινόμενο εξελίσσεται, είμαστε λίγα λεπτά πριν την απόλυτη ολικότητα. Και φυσικά τα νέα μας, θα μου επιτρέψετε τον όρο τσατάλια. Έχει ήδη προχωρήσει πολύ και είμαστε στο να περιμένουμε από το σπύρο να δώσει το σύνθημα ότι αρχίζει η αντίστροφη μέκριση. Ως διαμαγείας, ξαφνικά αυτά τα σύνθετα φεύγουν. Δεν ξέρω πού. Είναι αυτό που είπε ο κ. Συραδάκης, οι διαφορές, οι μεταβολές στην ατμόσφαιρα και αρχίζει και καθαρίζει. Και στην κυριολεξία, 1,5 λεπτό πριν, έχει καθαρίσει και το πρώτο φάγμα. Είναι δηλαδή η τελευταία ακτίνα του ήλιου πριν ο δίσκος τις σελήνες καλύψει. Είναι το πρώτο διαμαρτάνιο ταχτιλίδι. Στη συνέχεια, η σελήνη καλύπτει πλήρως το δίσκο του ήλιου και αυτό που βλέπουμε είναι η ολικότητα. Αυτή τη φάση τη βλέπουμε για περίπου 2 λεπτά και 31 δευτερόλεπτα. Και όταν ολοκληρώνεται, λίγο πριν φύγει η σελήνη από το δίσκο του ήλιου, είναι το πρώτο φως που αρχίζει και ξεκίνεται. Είναι το δεύτερο διαμαρτάνιο ταχτιλίδι. Και σιγά σιγά, η μέρα, μάλλον το φως αρχίζει του ήλιου να βγαίνει. Σε συγγνώμη, ξέχασα να σας πω ότι στην προηγούμενη φάση βλέπουμε τον ήλιο πια και μόνο τότε, με τα μάτια μας. Χωρίς κλίκτρα, χωρίς τίποτα. Είναι η μοναδική περίπτωση στην οποία μπορούμε να αντικρίσουμε τον ήλιο κατάματα. Από κει και ύστερα, η μέρα ξαναπαίρνει αυτά τα όμορφα χρώματα. Πριν ήταν εκείνο το μολυβί που περιέγραψε ο κύριος Συραδάκης αρχικά, εκείνο το απόκοσμο που προκαλεί χαρά, έξαψη, φόβο και όλα τα σχετικά. Είμαστε αποσβολωμένοι, το είδαμε. Και συνειδητοποιούμε τι είδαμε και αρχίζουμε να χορέψουμε, αρχίζουμε να τραγουδάμε, αρχίζουμε να πανηγυρίζουμε. Και το φως βέβαια επανέρχεται, η μέρα γίνεται ξανά μέρα. Τώρα θέλω να σας πω το εξής. Όλο αυτό το πράγμα που διήρκυσε σχεδόν μια μισή ώρα, το φωτογραφίσαμε και κάναμε μια τεχνική επεξεργασίας τσιγουμένων εικόνων, που λέγεται time-lapse. Όλο αυτό το πράγμα λοιπόν πήρε και μια μισή ώρα θα τη δείτε σε ένα λεπτό. Και εκείνα τα δυο μισή λεπτά που σας είπα της ολικότητας τα οποία εξαφανίστηκε, ο ήλιος φωνότανε λόγω της κάμερας μια μικρή κουκιδίτσα, είναι ένα βιντεάκι τριάς δευτερολέπτων, με την ίδια τεχνηγένια. Είναι ένα βιντεάκι τριάς δευτερολέπτων, με την ίδια τεχνηγένια. Είναι ένα βιντεάκι τριάς δευτερολέπτων, με την ίδια τεχνηγένια. Είναι ένα βιντεάκι τριάς δευτερολέπτων, με την ίδια τεχνηγένια. Σας ευχαριστούμε πολύ. Και εύκολα σε αυτή τη στιγμή να μπορέσετε να ζήσετε έναν τέτοιο φαινόμενο. Εγώ πατήσαμε ομολογία για την επιπρότυπο εκλουβή! Ευχαριστούμε πολύ βασιλίττα για την συζήτηση. Κύριε Σειραβάκη, αν έχετε την καλώσια να είναι και η ολοκληρώθηκαν οι παρουσίες και οι συνεργατές σας, θα μας πείτε τέτοιο μοναδικό. όπως είναι έτσι, να έχει ολοκληρώθηκε η παρουσία σας ή των συνεργατών σας, να μας πείτε τι θέλει που πέθατες. Ακόμα γίνεται η ανάλυση των εδομένων και πιστεύω ότι θα πουν μερικά καινούργια αποτελέσματα σε συνεργασία πάνω από τον Ήδιο Πάσχακο. Θέλω να σας ευχαριστήσω πραγματικά ξανά και ελπίζω να νιώσετε αυτό το ποιο νιώσαμε και εμείς εκεί στην Αθηνή Αμερική, για αυτές τις 7-8 μέρες που έφεραμε εκεί για να απολαύσουμε τα 2 λεπτά και τα 37 λεπτά. Θα σας ευχαριστήσω πολύ. Ευχαριστώ και σε εμάς να σας ευχαριστούμε όλους τους ομιλητές που με τις ωραίες τους εισηγήσεις μας έβαναν λίγο στο πόσμο αυτών της αστροφυσικής. Με τις σημαντικές παρατηρήσεις τους και με τις εμπειρίες τους, όσο και μας, λίγο μακριά, αρκετά μακριά στην Αμερική. Αν υπάρχει κάποια ερώτηση, στα γρήγορα όμως, γιατί έχουμε περάσει τον πρόοδο. Κύριε Συραδάκη, εσείς περάσατε πολύ ωραία, αλλά και εμείς περάσαμε εδώ πέρα πάρα πολύ ωραία. Σας ευχαριστούμε για αυτό το πράγμα. Ιδιαίτερα σας ευχαριστούμε που για δεύτερη φορά σας ασφιδοσύνουμε στο Ανοιχτό Δαϊκό Πανεπιστήμιο. Λέω αυτό γιατί παλιά ήμουν εγώ. Σας καλέσαμε. Μας δώσετε την ευκαιρία να θυμηθώ και εγώ μια μικρή παρατήρηση όταν ήμουν δάσκαλος στις αρχές του 80 και είχαμε μερικοί έκλειψεις ίδιου. Καπνίσαμε τα τζάνια μας και με τους μανιτές είδαμε τον ήλιο. Θέλω να ρωτήσω ότι οι φαινόμενα εκλήψεων έχουν παρατηρηθεί πέρα στ' άλλα συστήματα μέχρι το Σύμπαν και αν έχουν παρατηρηθεί εσείς με σκοπό να πάτε να τα παρατηρήσετε από φίλοι. Όπως ξέρετε έχουν ανοιχνευθεί, γνωρίζουμε, πριν σκιάτσανε τα πόδια τους εξωπλανήτα, δηλαδή αστέρια τα οποία έχουν εξωπλανήτα δύο από αυτούς. Είμαστε σίγουροι ότι εκεί συμβαίνουν εκλήψεις. Αλλά βέβαια για να πάμε εκεί το κοντινότερο ταξίδι θα είναι με ταχύτητα του φωτός 30 χρόνια. Με ταχύτητα του φωτός. Επίσης αν έχει δύσκολο με τα μέσα του εγκαθιέντον τώρα, αν κάποτε μπορούμε να διακτηριστούμε εκεί, ίσως. Να συμπληρώσω λίγο κι εγώ. Εγώ θα έρθω και λίγο πιο κοντά. Όχι, που στενά στο ηλιακό σύστημα δεν μπορούμε να δούμε ολική εκλήψη ηλίου όπως τη βλέπουμε από τη γη. Είναι μια σατανική συγκυρία το ότι η Σελήνη είναι σε τέτοια απόσταση που έχει τις ίδιες γωνιώδες διαστάσεις με τον ήλιο και έρχεται η κάλυψη περίπου 1 προς 1 ή 15% λίγο παραπάνω. Όπως υπάρχει σε όλους τους υπόλοιπους πλανήτες βλέπουμε δαχτυλιοειδείς εκλήψης. Στον άριο που υπάρχουν οι δορυφόροι ο Φόβος και ο Δήμος μπαίνουν προς τάχτον ήλιο αλλά είναι σαν δορυφόρος του αν και δεν μπορεί να κρύψει όλη την ηλιακό δύσκολο. Σε ευχαριστούμε πολύ. Λοιπόν, ως μέλος του ομίλου 10 δεν είναι πολύ φιλμό που πάρουμε κάτι Σάββατος στη Σαλονίκη, είναι ότι θα θέλαμε να αναφερθεί λίγο στην ομίγερη ότι μετά από πόσα χρόνια δεν θυμάται πως του μόνο δεν θα μπορεί να κρύψει όταν θα υπομακρυφθεί η Σελήνη τόσο που λέει ότι θα κρύψει η μαγεία. Επειδή μιλάω συνέχεια εγώ, να μην μιλάω μόνο εγώ. Η Σελήνη απόμακρύνεται τέσσερα εκατοστά το χρόνο, θυμάμαι καλά, εφτάνει το κέντρο ότι εγώ έχω μείνει στα τέσσερα. Το ξέρουμε επειδή υπάρχει ένα λέζερ, ένα ειδικό οπτικό στη Σελήνη, ένα λέζερ στέλνει μια ακτίνα στη Σελήνη και τυπάει το οπτικό. Κάποια στιγμή θα πρέπει να κάνουμε τις πράξεις για να κάνουμε την αναλογή, κάποια στιγμή θα βλέπουμε μόνο δαχτυλιοειδείς εκλείψει. Δηλαδή η Σελήνη θα έχει εκμακρυθεί τόσο και δεν θα μπορεί να καλύψει όλο τον ηλιακό δίσκο. Αυτή η στιγμή βέβαια είναι κάποια κατομμύρια χρόνια. Πριν από κάποια χρόνια θυμάμαι θα γίνονταν κάποιο φαινόμενο στον ίδιο και είχε έρθει στα σχολεία εντολή από το Υπουργείο Παιδεία, μου φαίνεται, λέει, μα θες να κλείσουν υπόστητε, μην μπορούν έξω όταν κοιτάξουν τον ίδιο. Ήταν στις 21 Μαρτίου του 2015. Στις 20 Μαρτίου του 2015 ήταν μέρα της ημερίας. Υπήρχε κατά σύντροση μια ολική έκλειψη ηλίου ορατή από τα μεγάλα ύψη, από την περιοχή του αρχιπελάγου στον Φερόε πάνω από τη Μεγάλη Βρετανία και του Σβάρμπαλ, όπου πήγανε ο κύριος Ούλανης και ο κύριος Σιραντάκης μαζί με την ομάδα του Πάσαφο και παρατηρήσαμε. Εγώ εκείνη τη μέρα βρισκόμουν στη Φλόρινα και είχε χιονίσει κιόλας. Βρισκόμουν για άλλη δουλειά δική μου σε σχολείο, σε γυμνάσιο, όπου κάναμε κάποιο πρόγραμμα για την ενέργεια με τα παιδιά. Επειδή λόγω του ψώνιου πάντα κουβαλάω τηλεσκόμιο μαζί μου, πρότεινα εκείνους τους καθηγητές, και έως σε λίγο θα έχουμε έκπληξη έξω. Από την Ελλάδα φαινόταν σαν μερική έκπληξη. Λέω να βγάλουμε τα παιδιά έξω με το τηλεσκόπιο. Το τηλεσκόπιο βέβαια ήταν κατάλληλα ρυθμισμένο, ώστε να μην προκαλέσει κανένα πρόβλημα. Λένε έχουμε εντολή από το Υπουργείο Παιδείας, όχι μόνο να μείνουμε μέσα, αλλά να κλείσουν και οι κουρτίνες και όλα αυτά. Πράγματα απίστετα. Είταν πραγματικόιτα. Έχουν επιστήμονες. Θα σας φανεί παράξενο και στη Γερμανία το υγειοίσχησε. Είναι πως θα το δει ο τέτοιος. Δηλαδή, αν το δουν με ένα πνεύμα υπερπροστασίας και φοβίας, καταλήγουν σε αυτό. Τα γυαλιά μαύρα είναι επικίνδυνα. Αυτά που είπατε προηγουμένως με το κερί και το γυαλί είναι επικίνδυνα. Παρ' όλα αυτά, όμως, υπάρχουν ειδικά γυαλιά, τα οποία είναι για την έκλειψη. Εγώ είχα μαζί μου αρκετά ζευγάρια από αυτά, για να δώσω τα παιδιά για να δουν. Επίσης, το γυαλί της ηλεκτροσυγκόλησης, το ρυθμός 14 και εκείνο είναι κατάλληλο. Ό,τι άλλο και κυρίως τα γυαλιά οι δύο είναι καταστροφικό. Είναι επικίνδυνο πάρα πολύ. Ο Νίσου Σπύρος, την μέρα εκείνη που όταν φέρθηκε, του Μάρτου του 2015, είχαμε στήσει στην Κεντρική Πατρία της Κοζάνης, στην Πιατινισκόπια, ένα ηλιακό και βίωμε θύτρα. Ακούγοντας την εντολή που μας φάτηκε παράλογη τελώς, εγώ δεν ήρθα για τη Γερμανία, παρ' όλα αυτά, εμείς είχαμε μεγάλη επίσκεψη κόσμου και μαθητών, υπήρξαν παιδευτικοί που παρέκαμψαν αυτή την εντολή. Τα παιδιά ήρθαν και έδινε έναν δικοσιακό χρονομέσο και σαν μερική έκλειψη. Σε οποιαδήποτε εγώ δεν γνώριζα για τη Γερμανία, είχα την ικανότητα ότι θα μάμουν πρωταφητές της, αυτόν ούτε του παρανοητισμού, γιατί ήταν παράλογο το που συνέχισα, τις χώρες κάνανε καμπάλις μήνες πριν για το πώς θα παρατηρήσουν την έκλειψη και τα παιδιά να γνωρίσουν τις δραστρονομίες τους στην επιστήμη. Και εμείς εδώ κρυφτείκαν οι χρήστες με κουρτίνες αδιανόητοι. Όταν υπάρχουν ανοιχτάνια λα, δεν νομίζω να υπάρχουν προβλήματα. Δεν υπάρχουν προβλήματα. Πάντως εκείνη τη μέρα εμείς ελικρουσιαστήκαμε και τα παιδιά μας αγκάλισαν. Ήμουν πολύ έντονος συγκριτής αυτού που έχει συμβεί, βρέθηκα σε ένα συνέδριο στη δραστρονομία της Κέρκυρα που έγινε και το συζητήσαμε έτσι. Όσο επηρευτικός το χώρο ήταν τροπή. Απλώς καταλαβαίνω ότι στον κλάβο της κυνηγότητας της σχολίας δεν είναι όλοι που θέλουν όλοι το μεράγγι της αστρονομίας. Οπότε ενδεκομένως ήταν κάποια λάθος χρήση κάποιου ακατάλληλο κουβού μέσου να δημιουργήσουν προβλήματα. Και αυτή ήταν η υπερβολή. Εγώ ήμουν στη Μεγάλη Παναγία της Χαλοκηδικής. Πρέπει να νομίζω ότι ήταν σχολικός ο κ. Γιώργος Πολυμπρόνης Καραγιωζίδης μέρος της δραστρονομίας που προσπαθούσε να μιλήσει με το υποργείο για να νόμιμα να παρακάμψουν. Φυσικά δεν υπήρχε η περίπτωση. Αλλά σε σχολείο που δεν υπήρχε κατάλληλες υποδομές, γρήγορα υπήρχε κάποιος ομολογητικός να γιδικάγια για θύσεις όταν ήταν επικίνδυνο. Αυτό θέλω να πιστεύω ότι είναι το πνεύμα. Τώρα, και αν τελευταίως νομίζω ότι είναι εφήβους, άμα τους πει κάτι ότι δεν το κάνουν, τα τρίτα αποτελέσματα του έχουν χάνει, έτσι. Και σαν το μέσο στο νομίες και το παρεμπιστήμα σε σαρνίχη, δηλαδή είχαμε φυσικό χειρουργείο, τώρα το έχω δηλειώσει για αναπάντηση. Το σύνολος, βέβαια, το μάτι έχει και τις δικές του ασφαλιστικές κλήτες, δηλαδή όσο και να προσπαθήσεις να κοιτάξεις στον ίδιο, θα κλείσαι. Βέβαια, δεν έπρεπε να κάνουμε και πειράματα. Οφείλω βέβαια να πω ότι στις μια έγκληψη του 1999, κάποιος πολεμνός ή μου μάνα, να θυμώνει κανέναν μεγάλης ηλικίας, τη φράθηκε από τα δύο ματιά, δηλαδή τη στιγμή της μερικής έγκληψης, πήρε μία σταγγόνα νερό, την έβαλε ανάμεσα στα δύο δάχτυλά του και το έπαλε στο μάτι για να προσπαθήσει να βρει καλύτερα. Η σταγγόνα που έβαλε στα δύο δάχτυλα είναι λιγματέρ του μάσχαμα. Η σταγγόνα νερό που έβαλε στον ίδιο, ανάμφισα δύο δάχτυλα, λιμνιούντιζε σαν φαγός, όπως πάρει ένα φαγό και το βάλει σε αρχαία στιγμή. Και ενίσχυσε ακόμα περισσότερο το ιδιακό φως που έπαιρνε το εβδομάδι του. Μάλιστα, η περιγραφή που λέει είναι ότι στην αρχή δεν κατάλαβα κάτι, το βράδυ είχα το αίσθημα του κάψου στα μάτια και από την επόμενη μέρα... |