: ΠΑΛΗΜΕΝΙΚΑ ΚΑΦΕΙΖΕΝΕΙ ΤΗΝΑ ΚΑΦΕΙΖΕΝΕΙ ΤΟΝ ΙΝΕΚΑ Καλησπέρα σας. Η ομιλία στα ελληνικά. Θέλω να είμαι όσο πιο άμεσως γίνεται μαζί σας. Από πολύ μικρή Λυγκία είχα πάθος με τεχνολογία. Με κέρδισε οι δυνατότητες που έδινε η τεχνολογία, οι ευκαιρίες και είχα και το προνόμιο να είμαι σε μια γενιά που οι υπολογιστές ακόμα ήταν προσωπικοί. Δεν υπήρχε σύνδεση δικτύου, ούτε καν το ίντερνετ ήταν άγνωστη λέξη. Ναι, ψάχναμε την πληροφορία εκτός ίντερνετ. Μπορεί να φαίνεται και να γελάτε πολύ, αλλά είναι μια πραγματικότητα. Και φορτώνουμε εφαρμογές μέσα από κασέτες. Έτσι ξεκινήσαμε. Πιστός σε αυτό το πάθος και ακολουθώντας το, στην πορεία μου την επαγγελματική, προσπάθησα να αναπτύξω τις κατάλληλες δεξιότητες και γνώση για να μπορέσω να αναπτύξω τις κατάλληλες προϋποθέσεις μέσα σε οργανισμούς για να ανθίσει και να αναπτύξουμε την καινοτομία. Δύσκολος πολλές φορές μοναχικός δρόμος για πολλούς και διαφορετικούς λόγους που θα πούμε στη συνέχεια της παρουσίασης. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια εξαιρετικά μεγάλη πιέση σε όλες τις επιχειρήσεις η οποία έρχεται από τις πολύ πολύ γρήγορες αλλαγές οι οποίες προέρχονται από τον ανταγωνισμό και από τις εξελίξεις και τις μικροοικονομικές αλλά και το κομμάτι των τεχνολογιών. Μιλάμε για έναν κόσμο που αλλάζει, μιλάμε για ο τρόπος σκέψης του κόσμου αλλάζει και παράλληλα αλλάζουν και οι δεξιότες που απαιτούνται για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε και να αναπτύξουμε την επόμενη μέρα. Και το πολύ σημαντικό είναι ότι παράλληλα με αυτές τις αλλαγές υπάρχει και η τέλεια τεχνολογική καταιγίδα η οποία προέρχεται από πολλές διαφορετικές περιοχές που αυτή τη στιγμή αλλάζουν τις σταθερές που είχαμε στην κοινωνία και στην αγορά. Η ρομποτική αλλάζει τον τρόπο που θα γίνεται η δουλειά. Το AI και το machine learning αλλάζει πάρα πολύ τον τρόπο που θα έχουμε τη δυνατότητα να εκτελεστεί και να μπορέσουμε να παίρνουμε αποφάσεις στην εργασία. Το blockchain αλλάζει άρδη το κομμάτι των οικονομικών συδικών και το κομμάτι του trust. Η τεχνολογία στο Internet of Things και το δικτύο των πραγμάτων αλλάζει εντελώς τον τρόπο που αντιλαμβάνουμε στο περιβάλλον και έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε διεπαφή μαζί του. Η cyber security αλλάζει εντελώς το κομμάτι της ιδιωτικότητας και το κομμάτι της εμπιστοσύνης και το κομμάτι του quantum computing θα κάνει εφικτό αυτό που δεν ήταν μέχρι σήμερα. Να μπορεί με τις δυνατότητες που θα έχεις επεξεργαστική ισχύ να μπορεί να αποκρυπτογραφίσει οτιδήποτε είναι κρυπτογραφημένο και να μπορεί να σπάσει οποιοδήποτε κώδικα που σήμερα δεν σπάει. Αυτές οι αλλαγές γίνονται ταυτόχρονα και δεν έχει να κάνει με το μακρινό μέλλον. Έχει να κάνει με το σήμερα και αυτό είναι που μπαίνουμε στην ερώτηση γιατί πρέπει να δούμε σοβαρά και πρέπει να δούμε την καινοτομία σε επίπεδο κλίμακας. Η απάντηση είναι απλή. Κανένας δεν μας περιμένει. Τα πράγματα εξελίσσονται. Και παράλληλα έχει δείξει η αγορά, έχει τιμωρήσει ανελέητα τους οργανισμούς που έχουν καθυστερήσει. Τους οργανισμούς οι οποίοι δεν έχουν αντιληφθεί και έχουν δει υποτιμητικά ή δεν αντιλήφθηκαν πολύ νωρίς τις αλλαγές που υπήρχαν. Παραδείγματα πάρα πολλά. Ακόμα και σήμερα, εταιρίες που διαδαράσουν τις αξίες αγοράς και βλέπουν που μετασχηματίζονται, η αντίδραση των ανταγωνιστών είναι πραγματικά θλιβερές. Βλέπουμε τι γίνεται στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης με τις παραδοσιακές εταιρίες. Βλέπουμε τι γίνεται στο κομμάτι του ξενοδοχιακών υπηρεσιών με την Airbnb. Βλέπουμε το κομμάτι, τι γίνεται σε όλες τις περιοχές. Βλέπουμε αντιδράσεις τελεχών και βλέπουμε αντιδράσεις των ανταγωνιστών, οι οποίες είναι θλιβερές. Και το χειρότερο δεν είναι ότι είναι θλιβερές σαν ανάγνωση. Είναι ότι τις βρήκε και εντελώς απροετοίμαστες. Και αυτό θέλω να δούμε σήμερα σαν θέμα. Το θέμα της προετοιμασίας. Ο Κιάν έφερε κάτι πάρα πολύ σημαντικό πριν στην ομιλία του. Μίλησε για άσκηση. Μίλησε την απαραίτητη άσκηση που απαιτείται για να μπορούμε να δούμε το μέλλον, να ασκήσουμε τους μύς μας για το μέλλον. Το ίδιο ακριβώς ισχύει για την καινοτομία. Αν δεν επιχειρήσουμε στο μέλλον και δεν βέβουμε το μέλλον σήμερα, δεν επηρεάζει το σήμερα. Τι σημαίνει αυτό? Σημαίνει ότι μπορούμε να το αναβάλουμε. Αυτή η αναβολή δημιουργεί το μεγάλο πρόβλημα. Όπως πολύ έυστοχα τοποθεθεί και στην προηγούμενη παρουσίαση. Από την άλλη, όμως, έχουμε ανταγωνιστές, έχουμε πολύ μεγάλες εταιρείες, οι οποίες προσεγγίζουν το θέμα πάρα πολύ σωστά. Εδώ υπάρχει μια δήλωση ενός CEO πολύ μεγάλης εταιρείας, στο οποίο αναφέρει κατά την ανάπτυξη προς μετόχους και τη δήλωση μετά από πραγματικά ρεκόρ αποτελεσμάτων κερδοφορίας, ότι δεν είναι ευχαριστημένος για την εταιρεία που στρέχει και θέλει να έχει την ευελιξία που έχει μια εταιρεία νεοφή και να πάρει όλα τα πλεονεκτήματα. Ποιος το είπε αυτό? Το είπε μόλις το 2007 ο Jeff Bezos από την Amazon. Αυτό σημαίνει leadership. Αυτό σημαίνει ότι συνδέθηκε το κομμάτι της καινοτομίας, συνδέθηκε το κομμάτι της αλλαγής της εταιρείας μέσα στον οργανισμό, μέσα στην κουλτούρα. Αυτό είναι δεδομένο, όλοι θαυμάζουμε την Google, μα η Google τη θαυμάζουμε λόγω της καινοτομίας. Δεν ξέραμε την Google αν δεν ήταν καινοτόμα. Όλοι θαυμάζουμε την Apple, ισχύει το ίδιο. Σημαίνει ότι και όλα αυτά τα καινοτόμα προϊόντα προέρχονται μέσα από διαφορετικές καινοτομίες, άλλες οι οποίες είναι γραμμικές και άλλες οι οποίες είναι πραγματικά disrupted ή πολλές φορές είναι εντελώς άλλα καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα. Που σημαίνει καινοτομία σίγουρα είναι νέες ηθές, είναι η υλοποίηση νέων προϊόντων, είναι οι καινούριες λύσεις που δημιουργούνται στην αγορά, είναι καινούριες επιρεσίες, είναι καινούρια επιχειρηματικά μοντέλα, είναι καινούριες εταιρίες που δημιουργούνται σαν ευκαιρίες οι οποίες μας δημιουργούμε για να προσεγγίσουμε την αγορά στο μέλλον. Οπωσδήποτε είναι νέος τρόπος σκέψης, βγαίνουμε από τη λογική του μέσα προς τα έξω και δουλεύουμε πια οικοσυστημικά και έχουμε τη δυνατότητα να συνθέσουμε τις σκέψεις μας με άλλες ομάδες οι οποίες δεν είναι συμβατές μαζί μας, δεν έχουν τα ίδια μοτίβα σκέψης που έχουμε εμείς, κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ συχνό στις εταιρίες. Προσπαθούμε να αντιγράψουμε τα μοτίβα σκέψης μας στον κόσμο που δουλεύει μαζί μας. Θα δούμε αυτό είναι πολύ χρήσιμο αλλά είναι ταυτόχρονο και δίκο που μαχαίρει. Νέες στρατηγικές και οπωσδήποτε να φτιάξουμε νέα αξίας στους πελάτες μας. Η ερώτηση όμως εδώ που γίνεται γιατί μιλάμε για οργανισμούς, πως πραγματικά νιώθουν οι εταιρίες σήμερα για το κομμάτι της καινοτομίας. Η απάντηση είναι δεν νιώθουν πολύ άνετα. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και ο λόγος που δεν νιώθουν άνετα είναι ότι είναι πολύ μακριά από το μοντέλο που επιχειρούν σήμερα. Και εκεί ξεκινάει λιγάκι αυτό που θα έχετε ακούσει το κομμάτι το θεατρικό της καινοτομίας. Ότι όλοι είμαστε καινοτόμοι, το βάζουμε παντού μπροστά, αλλά αυτή τη στιγμή πάνω από το 90% των εχειρημάτων συγκενοτομίας αποτυχάνουν στην αγορά. Για ποιο λόγο? Για το λόγο ότι είναι τυχία γεγονότα. Δεν μπαίνουν μέσα από ένα σύστημα και δεν έχουν περάσει την κουλτούρα της εταιρείας και στη στρατηγική. Στη συνεχόμενη λογική. Είναι το δύσκολο. Το που σημαίνει ότι πάμε στην επόμενη ερώτηση, θα αφήσουμε το μέλλον των εταιρείων στην τύχη, σε τυχαία γεγονότα, σε περσόνες, στην ιδέα ενός ιδιοκτήτη εταιρείας που ξεκίνησε κάποια χρόνια μετά, πριν. Η απάντηση είναι όχι. Υπάρχει σύστημα πίσω από την καινοτομία και όλες οι εταιρείες, οι οποίες αυτή τη στιγμή έχουν εξαιρετική πορεία στην αγορά, υλοποιούν ένα σύστημα, το οποίο είναι δύσκολο να το κρυπτογραφίσεις, γιατί είναι το μυστικό τους στόπλο. Που σημαίνει, ειδικότερα και για τη χώρα μας, η οποία αυτή τη στιγμή βγήκε από μια μακροχρόνια κρίση, η μεταμόρφωση, η οποία απαιτείται από το κομμάτι των οργανισμών, δεν είναι απλά ένα σχήμα λόγου, είναι σημαντικό. Μεταμόρφωση χρειάζεται γιατί συνήθως αυτούς που ευνοεί η τύχη είναι οι προετοιμασμένοι. Το γνωρίζουμε το κλεισέ. Και βεβαίως αυτοί που είναι άτυχοι συνήθως είναι προετοίμαστοι. Συμπληρώνουν στο κλεισέ. Που σημαίνει ότι η λογική ότι πρέπει να έχουμε ένα σύστημα καινοτομίας είναι απαραίτητο. Αλλά η καινοτομία όμως είναι τόσο δύσκολη για τους οργανισμούς. Για ποιο λόγο πρέπει κάτω από την ίδια στέχη να αναπτύσσουμε το μέλλον και παράλληλα να τρέχουμε το παρόν, που είναι η κινητήριος δύναμη της εταιρείας. Ο λόγος είναι ότι η καινοτομία και η πραγματική διαχείρηση της καινοτομίας είναι πάρα πάρα πολύ διαφορετική από τον τρόπο που επιχειρούμε και τρέχουμε τον οργανισμό σήμερα. Οργανισμός σήμερα δεν πρέπει να αποτύχει με τη λογική ότι αυτό είναι ρίσκο και μίωση κερδών. Η καινοτομία λέει ότι πρέπει να αποτύχουμε, είναι γνώση, αλλά πρέπει να το κάνουμε γρήγορα. Ο οργανισμός σήμερα μιλάει για αριστεία στην εκτέλεση των πραγμάτων, επαναληψιμότητα, μίωση των περητών κινήσεων και προβλεψιμότητα. Η καινοτομία μιλάει για γνώση. Γνώση, γνώση, γνώση. Κομμάτι της σταθερότητας έρχεται να προσεγγίζει η καινοτομία με το ρίσκο. Είναι βήμα στο μέλλον, είναι ένα betting στο future κομμάτι, το οποίο από μόνο του έχει μια αβεβαιότητα που σημαίνει έχει υποθέσεις και έχει αβεβαιότητα. Δεν μπορεί εύκολα ένας οργανισμός σήμερα να το χειριστεί κάτω από την ίδια στέγη. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Εκεί ακριβώς έρχεται η ουσία και πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και ειλικρινείς με τη νέα γενιά, η οποία είναι πάρα πολύ σημαντικό να απαιτήσει και να μπει μέσα σε αυτή τη διαδικασία γνώσης και μεταμόρφωσης που χρειάζονται οι οργανισμοί. Το άλλο σημαντικό κομμάτι στον οργανισμό δεν θέλει πολλές διαφορετικά από το κομμάτι των προϊόντων, των λύσεων. Δεν θέλει την πολυπικιλία. Θέλει να είναι τυποποιημένο. Όμως, η καινοτομία, επειδή έχει μια διαδικασία επένδυσης, πρέπει να έχει πολλά bits of future σε διαφορετικές περιοχές, όχι σε μία. Γιατί δεν γνωρίζεις αυτό που δεν γνωρίζεις. Είναι αυτό που λέω πάντα στις καινούριες ομάδες. Ποτέ δεν μπαίνουμε στη λογική της γνώσης. Ποτέ δεν μπαίνουμε στη λογική να απαντάμε με μερίδια αγοράς, να ζητάμε να εξέλ. Αυτά είναι τα innovation killers χαρακτηριστικά. Μέσα στις εταιρείες σήμερα ζούνε 5% ανθρώπιοι που δημιουργούν ιδέες, 10% οι οποίοι τις προθούν μέσα στον οργανισμό και 85% είναι οι καταστροφές ιδέων. Και δεν έχει να κάνει ότι υπάρχει καλός και κακός. Δεν γίνεται με κάποιο στόχο. Κανένας δεν θέλει μέσα στον οργανισμό να μην επιταχύνει την καινοτομία. Αλλά έχει να κάνει με το μοντέλο. Και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό να το αποδεχτούμε. Η λογική η οποία κρύβεται πίσω από αυτό είναι απλή. Είναι τόσο απλή. Αν θέλω κάτι να μείνει σε εσάς σήμερα έχει να κάνει με αυτό το σχήμα. Αυτό που κυνηγάμε στο κομμάτι της καινοτομίας και στην επόμενη μέρα είναι από τη στιγμή που υπάρχει μια ευκαιρία, πάντα η καμπύλη της καθαρότητας ευκαιρίες και τη δυνατότητα να είναι ξεκάθαρη ευκαιρία έρχεται στον χρόνο. Τέμνεται στον χρόνο. Ακριβώς εκεί λοιπόν που όλοι οι οργανισμοί νιώθουν καλά σήμερα πηγαίνουν και επιχειρούν. Το κακό είναι ότι είναι το χειρότερο μέρος της επιχειρήσεις γιατί είναι όλοι οι ανταγωνιστές εκεί ήδη. Που σημαίνει τι προσπαθούμε να κάνουμε με την καινοτομία. Προσπαθούμε όταν ακόμα τα πράγματα δεν είναι καθαρά για την αγορά να επιχειρήσουμε να έχουμε τη γνώση, το μοντέλο, το σύστημα στο οποίο να μπορούμε να επιχειρήσουμε. Και για να το απλοπίσουμε το συγκεκριμένο κομμάτι έχω υιοθετήσει ένα μοντέλο το οποίο προέρχεται από έναν ινδό γκουρού στο κομμάτι της καινοτομίας των τριών κουτιών. Γιατί είναι πάρα πολύ σημαντικό το απλό αυτόν τον τρόπο να το μεταφέρεις και μέσα στον οργανισμό. Να είναι πολύ κατανοητό. Τρία κουτιά. Τα τρία κουτιά που πρέπει ο οργανισμός σήμερα να αναπτύξει είναι το σήμερα, το αύριο και να αφήσει το παρελθόν. Που σημαίνει το κουτι 1, το κουτι 2 και το κουτι 3. Είναι εξαιρετικό αυτό να αρχίζει ο κόσμος να χρησιμοποιεί και το κομμάτι του box 1, box 2 μέσα στον οργανισμό. Αυτά τα τρία κουτιά λοιπόν είναι εξαιρετικά διαφορετικά μεταξύ τους. Το κουτι 1 είναι σήμερα η κινητήριος μηχανή μας. Είναι αυτή που παράγει το κέρδος. Είναι αυτή η οποία μας δίνει τη δυνατότητα να χτίσουμε για το μέλλον. Όμως είναι δικό μου αχέρι, γιατί όταν επικεντρωνόμαστε πάρα πολύ εκεί, δημιουργούμε όλη τη δομή μας για να υποστηρίζει το συγκεκριμένο μοντέλο. Δηλαδή, όλες οι δεξιότες που φέρουμε μέσα στον οργανισμό είναι για να καλύψουμε το σήμερα. Που σημαίνει ότι υπάρχει ένα δεύτερο κουτί που είναι το κομμάτι, τι πρέπει να αφήσουμε. Κακές πρακτικές, πράγματα που μας κρατάνε πίσω στον οργανισμό. Πάρα πολύ δύσκολο κουτί. Πρέπει να πάρουμε πολύ πολύ σοβαρές αποφάσεις. Πρέπει να σταματήσουμε διαδικασίες μέσα στον οργανισμό. Πιθανά υπηρεσίες ή δομές οι οποίες τρέχουν σήμερα. Και πάρει και το κουτί 3, το οποίο λέει τι θα αναπτύξω για την επόμενη μέρα, για την επόμενη πενταετία, δεκαετία. Εδώ γίνεται ένα λάθος. Η επόμενη δεκαετία στο μυαλό, ειδικά στην ελληνική αγορά, φαίνεται πολύ μακριά. Ο θέμα του χρόνου και της παράτασης του χρόνου είναι ένα περίεργο τρικ που γίνεται. Ειδικά στη δική μας αγορά. Για να επιχειρήσουμε και να υπάρχουμε στην αγορά σε 10 χρόνια και να μπορέσουμε να βγάλουμε τις υπηρεσίες που θα ξεκινήσουμε χθες. Το μέλλον χτίζεται από σήμερα με χτίσιμο για το αύριο. Απιστοσμένη υπάρχει μια μορφή επίγοντος στο συγκεκριμένο κομμάτι, το οποίο αυτές οι αλλαγές που υπάρχουν μέσα στην αγορά μας επιβάλλει να κινηθούμε πάρα πολύ γρήγορα. Στην καινοτομία δεν μπορεί, κανένας δεν βλέπει, δεν έχει μία μπάλα για άλλοι να δει το μέλλον. Δεν υπάρχουν αυτά. Υπάρχει μηθοδολογία, το οποίο πολύ συστηματικά παρακολουθείς αυτά που λέμε τα στενή μηνύματα, τις αλλαγές που γίνονται στην αγορά, τις αλλαγές τεχνολογίες και μέσα από αυτά επιχειρήσεις και μετατρέπεις το κομμάτι ενός ασάμψιον, το μετατρέπεις σε μία πραγματικότητα, το δοκιμάζεις συνέχεια, το τρέχεις και βλέπεις αν αυτό το πράγμα πραγματικά πηγαίνει εκεί που το έχεις φανταστεί, που σημαίνει η καινοτομία θέλει οπωσδήποτε πρώτα να την ορινευτείς και να την τοποθετήσεις. Δεν μπορείς να πας στην καινοτομία χωρίς όραμα. Δεν μπορείς να πας στην καινοτομία χωρίς να έχεις πει που θέλεις να πας. Μέσα λοιπόν από αυτή τη λογική, μέσα από το κομμάτι ενός πλάνου καινοτομίας, που υπάρχει στρατηγική, υπάρχει το κομμάτι, το πορφόλιο των πραγμάτων που θέλουμε να καινοτομίσουμε, υπάρχει διαδικασία, υπάρχει αλλαγή στο κομμάτι κουλτούρας, η οποία πρέπει να έχει συνοοργανισμός και είναι πάρα πολύ σημαντικό, στο κομμάτι των υποδομών και βεβαίως στο κομμάτι το πώς κάνω την καινοτομία και πότε την εκτελώ. Από τη δική μου εμπειρία και από τις πρακτικές που έχω δει στην αγορά, καταρχήν μερικές συμβουλές. Υπάρχει εξαιρετική ευκαιρία να χτίσετε την καριέρα σας αυτή τη στιγμή πάνω στο κομμάτι της καινοτομίας. Είναι τεράστιο κενό που υπάρχει στην αγορά και αυτή τη στιγμή θα υπάρξει ανάγκη από την αγορά. Άνθρωποι που να γνωρίζουν το κομμάτι της καινοτομίας. Η καινοτομία, προσπαθώ να πω, δεν είναι κάτι αυθοηρετικό, είναι επιστήμη, έχει τα δικά της εργαλεία τα οποία χρειαστήκαμε να κάτσουμε στο θρανείο για να τα μάθουμε, για να μπορούμε να αντιληφθούμε αυτό το νέο μοντέλο προσέγγισης και ανάπτυξης της καινοτομίας. Το δεύτερο σημαντικό κομμάτι είναι ανάπτυξη των δεξιοτήτων, προσέγγιση στα προβλήματα και όχι κατευθείαν στις λύσεις, πολύ συχνή σκέψη από τις νεοφείες εταιρίες και έχουμε τη δυνατότητα να μαθαίνουμε γρήγορα και να κάνουμε σκέιλ γρήγορα. Και το κομμάτι της επιχειρηματικότητας μπορεί να ζήσει μέσα πια στους οργανισμούς, μέσα στις εταιρίες. Μπορούμε να δημιουργήσουμε το δικό μας μοντέλο και να αναπτυχθούμε. Οι εταιρίες, κλείνοντας το τελευταίο σλάιντ, πρέπει να δημιουργήσουν νέες δομές, να δουν σοβαρά το κομμάτι της καινοτομίας, να δημιουργήσουν διεπιαφές, να ανοίξουν το οικοσύστημά τους που πια είναι ανοιχτό. Οι εταιρίες παλιά αναπτύσσαν την καινοτομία πολύ κλειστοφοβικά. Τώρα έχουν καταλάβει ότι ανοίγοντας τις διεπαφές με όλη την κοινότητα και με το κομμάτι της εκπαίδευσης και με το κομμάτι των νεοφυροεταιριών και με το κομμάτι των πελατών τους, αυτό έχει ένα απίστευτο βαθμό ανάπτυξης στο κομμάτι της καινοτομίας, που σημαίνει δείτε εταιρίες, προσεγγίσε το κομμάτι της ανοιχτής καινοτομίας και προσεγγίσετε ανθρώπους που έχουν τέτοιες διεπαφές. Και στο τέλος το κομμάτι του funding και το κομμάτι του investment στην καινοτομία είναι πάρα πολύ κοντά στη λογική που είναι τα VC, τα venture captors, που μοιράζουν το ρίσκο σε διαφορικές περιοχές. Αυτά, ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ πολύ. |