: Κυριακή, 25 Μαρτίου 2018, εθνική γιορτή για την Ελλάδα, χρόνια πολλά Σαββαταχού Έλληνες. Το Πανεπιστήμιο Πατρών Κυπόκης Πάτρας γιορτάζει. Βρισκόμαστε στο Συνεδριακό και Πολιτεστικό Κέντρο του Πανεπιστήμιου Πατρών, με αφορμή την υπέροχη παράσταση, που μόλις πριν λίγο ολοκληρώθηκε, ελεύθερη, πολυοδημμένη, σε σύνθεση του Γιάννη Μαρκόπουλου, που βασίστηκε φυσικά στο μόνιμο ποιήμα του Διονύσου Σολομού. Το AppWebTV, πανεπιστημιακό διεδεκτιακό κανάλι του Πανεπιστήμιου Πατρών, βρέθηκε στα παρασκήνια για να συναντήσει τον κύριο Γιάννη Μαρκόπουλο. Κύριε Μαρκόπουλε, καλησπέρα σας. Καλησπέρα σας. Χαίρομαι πολύ που σας γνωρίζω και είναι ιδιαίτερη τιμή αυτή η συνομιλία. Πέστε μου πώς είναι το πανεπιστήμιο σας, κανάλι, καλά, παίρνει πράγματα πολλά από όλη την περιφέρεια ή παίρνει και διάφορες εκδηλώσεις. Καλύπτουμε δημοσιογραφικά εκδηλώσεις κατά κόρων που συνδέονται με το Πανεπιστήμιο Πατρών, είτε επιστημονικού είτε όμως και πολιτιστικού περιεχομένου. Να σας καλωσορίσουμε στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας. Σας ευχαριστώ πολύ. Και στο συνεντριακό και πολιτιστικό κέντρο του Πανεπιστήμιου μας παρακολουθήσαμε μια καταπληκτική παράσταση, ελεύθερη πολιορκημένη, σε σύνθεση δική σας. Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια για την συγκεκριμένη παράσταση. Ο Σολομός έγραψε ένα έργο ολόκληρο το οποίο το άφησε ρήπια και το ξανάφιεχνε, το έφτιαχνε, το ξανάδουλε, δεν τον προσπαθούσε ανάλογα και με τα γεγονότα που έρχονταν από την Ελλάδα κάθε τόσο και τα λοιπά. Ξεκίνησα να το γράφω στη δεκαετία του, από το τέλος του 1965 μέχρι το 1977. Περίπου 12 χρόνια μου ηστίησα να το γράψω. Είχα συμβούλους μαζί μου τον περίφημο πολίτη, τον Νίκο Τουπολίτη, ο οποίος έχει κάνει τη πιο σημαντική εργασία πάνω στο Σολομό και έχει δημοσιεύσει και όλα τα χειρόγραφά του σε δύο μεγάλους τόμπους. Η παρουσία των ελεύθερων πολιορκημένων έγινε με εμένα στο Πανεπιστήμιο του Αριστοτελίου Πανεπιστήμιου. Μετά το ενορχίστρωσα, το ετοίμασα και με την εταιρεία ήθελα να το βγάλω σε δίσκο. Υπήρχαν πολλές αντιθέσεις, πολλές αντίθετοι κοινωνικοί άρχοντες δεν το θέλανε το έργο, φοβούνται ακόμη το Σολομό. Αλλά εργάστηκα πάρα πολύ και το ενορχίστρωσα. Δεν μου δόθηκε το τραγούδι σε ο Νίκος Ωξυλούρης, ο Λάκης ο Χαλκιάς και ο Κλοναρίδης και δεν έβρυκα χοροδεία παρά μόνο στην Πρέβεζα. Η οποία ξεκίνησε και ήρθε και έμεινα μέσα στο στούντιο για να το ετοιμάσουμε το έργο. Και επίσης δεν έβρυκα και έδωση να το παρουσιάσω και το παρουσίασα στο Παναθηναϊκό Γήπεδο. Προστά σε 22.000 κόσμο που κατέκρισαν όλοι να το ακούσουν. Αρνήθηκα εκείνη την εποχή και έβρυκα και τον Μπελάμου να περάσει ο Σολομός από λογοκρισία. Έκανα μια κοσμική λειτουργία, τότε την ονόμασα λαϊκή γιατί η λέξη λαϊκό τότε δεν ήταν τόσο διαδεδομένη και δεν είχε περάσει και σε διαφορετικές άλλες έννοιες. Μετά το αφαίρεσα και το έβαλα κοσμική λειτουργία. Δηλαδή του κόσμου. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάρα πολλές λειτουργίες κοινωνικές που γράφονται παγκόσμια. Μία από αυτές λέγεται και World Lietourgy κτλ. Το έργο θα παιχθεί τώρα αυτές τις μέρες στην Αυστραλία, στο Σίδνεϊ με τη συμφωνική του Σίδνεϊ με χοροδία. Έχει μεταφραστεί σε 50 γλώσσες ο Σολομός και μαζί με το Σίλερ που έχει πάρει ο Μπετόμεντε όλοι. Μαζί με το Σίλερ θεωρούνται οι σημαντικότεροι ποιητές του 19ου αιώνα. Και επίσης πρέπει να πω εδώ σήμερα ότι θα παιχθεί σε πολλές πόλεις της Ελλάδος αλλά κυρίως θα ηχογραφηθεί στο εξωτερικό. Βέβαια στα ελληνικά θα το πούνε εκτός από όλη την αφίεση που θα γίνει σε διάφορες γλώσσες. Και θα ηχογραφηθεί έτσι όπως ηχογραφήθηκε και το έργο μου «Λειτουργία του Ορφέα» και κυκλοφορεί παγκόσμια από την εταιρεία Νάξο. Θέλω να σας πω επίσης ότι βρέθηκα σε πολλά δύσκολα σημεία γιατί δεν ήθελα να κάνω μια, αν θέλετε, με την πίηση να κάνω μια μουσική η οποία θα έβγαινε μέσα από την πίηση. Εμπνεύστηκα περίως, κυρίως εμπνεύστηκα από τους αγώνες της νεολέας στην οποία συμμετείχα τότε στο Πολυτεχνείο και σε όλα αυτά τα θέματα, τα οποία ήταν πολύ ισχυρά. Πώς πήγαν αλλιώς δεν ξέρω αλλά εν πάση περιπτώσει ήταν μια κίνηση πάρα πολύ σημαντική και όπως βλέπετε πάλι ο Σολομός ευρίχεται παρόν σε όλα τα επίπεδα. Όπως και τώρα ακούσατε τις φράσεις που υπάρχουν μέσα στους ελεύθερους πολιορκημένους «Αραπιά σάτι», «Γάλλουν νους», «Βόλη Τουρκιά στο Πάγκλου», «Συμωρία της Ευρώπης» μαζί με τους Τούρκους εναντίον στο Μεσολόγγκ και ένα καλλιβάκι και σκεφτείτε και τον αγώνα που έδωσε η Ελλάδα. Είναι επίκαιρο το έργο αλλά θα αφήσω την επικαιρότητα. Έχω την εντύπωση ότι εγώ ταπεινώς πέρασα διαχρονικά το έργο μου πια σε πολλοί κόσμο, το ανεβάζει πάρα πολύ. Κόσμους το ανεβάζουν στη Γερμανία τώρα, το ανεβάζουν στα ελληνικά, το μαθαίνουν και το λένε. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Έχω μια υποχρός να ξανάρθω στη πανεπιστημιό σας εδώ. Με μεγάλη μας χαρά σας περιμένουμε με ανυπομονησία. Να κάνω μια διάλεξη την οποία έχω αναγγείλει τώρα προηγουμένως, θα την πούμε και από εδώ. Με είχαν καλέσει στην Οξφόντια και έκανα μια διάλεξη για τη μουσική, η μουσική ως θεραπενίδα τέχνης στις νέες κοινωνίες. Αυτό είναι και θα το κάνω και εκεί πέρα. Ανυπομονούμε για τη συγκεκριμένη διάλεξη. Η Παλίντωνη Σαρμονία που ακούστε σήμερα είναι μια ορχήστρα που έχει δηρηθεί εδώ και 25 χρόνια. Το κράτος ποτέ δεν τη βοήθησε, έκανε μπουζούκια ορχήστρα και της βοηθούσε κτλ. Είναι όμως άριστη μουσική και πρέπει να σας πω ότι στην Πάτρα βρήκα μεγάλη θαλπωρή και μεγάλη ευχαρίστηση γιατί έχετε μια χοροδία που δεν έχει η Αθήνα, που δεν έχει ολόκληρη η Ελλάδα. Είναι η Πολυφωνική Χοροδία με την οποία έκανα και τους ελεύθερους πολιορκημένους πριν από έξι μήνες στη περιοχή Χολαργού και Παπάγου και έπεται συνέχεια με τον κ. Φάνη Συνοδεινό ο οποίος αγαπάει το έργο, το προωθεί και το προχωρεί σε διάφορα μέρη. Είναι νομίζω και της εποχής αυτής και το θέλει και η νεολαία της Λάρισας, το θέλει η νεολαία της Λαμίας, το θέλουν όλοι αυτοί να το παίξουμε. Λομίζω ήταν μια καλή παράσταση. Ήταν υπέροχη η παράσταση. Το κοινό πραγματικά φάνηκε να πόλαψε τη συγκεκριμένη παράσταση. Φάνηκε και από την ανταπόκριση και την αύρα που είχε προς εσάς και σε όλους τους καλλιτέχνες. Και ένα μήνυμα που θέλετε να περάσετε κ. Μαρκόπουλε για την σήμερα Εθνική Εορτή 25 Μαρτίου 2018. Θα το περάσω τώρα. Αν ασχοληθεί η κυβέρνηση και οι αντιπολιτεύσεις και όλα τα κόμματα, αν ασχοληθούν πάρα πολύ με τον πολιτισμό και την πνευματική δύναμη που υπάρχει στη χώρα μας, να την αναγεννήσουν και να φύγουν από τη μέση οι διάφορες κακουχίες που έχει υποστείται τα τελευταία χρόνια από διαφόρους ανθρώπους οι οποίοι νομίζουν ότι μπορούν να ασχοληθούν με όλα τα θέματα και τον πολιτισμό και όλα αυτά, έχω την εντύπωση ότι θα φύγει ο λαϊκισμός και θα φύγει και αυτή η βαριά κληρονομιά μιας πολύ κακής ιστερίας επάνω στο τραγούδι, στη ζωγραφική, στην τέχνη, της γλυπτικής και πάντως την πίεση και όλα αυτά, να ξεκαθαρίσει λίγο το τοπίο. Νομίζω ότι το κλειδί είναι και ο Σολομός και η δική μου μουσική και τον άλλον και ένα δυο τριών συναδέλφων μου που αγωνίζόμαστε όλοι μαζί πως να καλυτερέψουμε το πρόσωπο της Ελλάδος από όλη αυτή την ασκήμια που έχει πέσει και στη μουσική αλλά και στη ζωγραφική και στην παιδεία πάρα πολύ και σε πολλά άλλα θέματα τα ξέρετε καλύτερα από εμένα. Είστε ένας πραγματικά πάρα πολύ σημαντικός συνθέτης, ένας πολύ σημαντικός άνθρωπος για την Ελλάδα και τιμή μας που το διαδικτυακό πανεπιστημιακό κανάλι σας φιλοξένησε. Κι εμένα είναι μεγάλη μου χαρά και να είστε καλά και προπαντός να προσέχετε τον εαυτό σας. Σας ευχαριστούμε πολύ. |