Διάλεξη 3 / Διάλεξη 3 / Διάλεξη 3

Διάλεξη 3: και εσείς όταν θα πάτε σχολείο ή στο συλλογό σας είναι καλό να έχετε κανόνες για τους μαθητές σας. Θα διαπιστώσετε ότι οι αρχικοί κανόνες που βάλατε ίσως να συναντούν προβλήματα. Εδώ για παράδειγμα στον πρώτο κανόνα πριν πως στο Αμφιθέατρο κλείνω το κινητό. Διαπίστωσα ότι σε ένα τμήμα γύρ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Χατζόπουλος Δημήτριος (Επίκουρος Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού / Διδακτική της Παιδαγωγικής Γυμναστικής ΙΙ
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2014
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=19ce58cc
Απομαγνητοφώνηση
Διάλεξη 3: και εσείς όταν θα πάτε σχολείο ή στο συλλογό σας είναι καλό να έχετε κανόνες για τους μαθητές σας. Θα διαπιστώσετε ότι οι αρχικοί κανόνες που βάλατε ίσως να συναντούν προβλήματα. Εδώ για παράδειγμα στον πρώτο κανόνα πριν πως στο Αμφιθέατρο κλείνω το κινητό. Διαπίστωσα ότι σε ένα τμήμα γύρω στα 60 άτομα που έχω κάθε φορά στο Αμφιθέατρο θα υπάρξουν γύρω στα 5 με 6 άτομα τα οποία δεν το κάνουν αυτό το πράγμα. Σε αυτές τις περιπτώσεις εάν εσύ σαν δάσκαλος κάνεις τα στραβά μάτια στον κανόνα που έβαλες τότε θα αντιμετωπίσεις στην πορεία το πρόβλημα ότι και στους επόμενους κανόνες θα αρχίσουν τα παιδιά να μην τους εφαρμόζουν αφού σε αυτόν τον κανόνα δεν τον κάνει. Άρα λοιπόν εδώ εάν εσείς μπείτε μέσα σε ένα Αμφιθέατρο και δείτε έναν φοιτητή να διαβάζει ένα βιβλίο χωρίς να ενοχλεί κανέναν σε αυτή την περίπτωση ας σηκώσουν το χέρι πόσοι από εσάς δεν θα του έκαναν παρατήρηση μπαίνετε μέσα και βλέπετε έναν φοιτητή ο οποίος παίρνει ένα βιβλίο άσχετο με το αντικείμενο που έχεις να κάνεις και αντί να ακούει εσάς διαβάζει το βιβλίο. Κάτι ανάλογο ίσως θα συναντήσετε και στην πράξη πάτε να κάνετε μάθημα στα παιδιά κάτι να πείτε και το πιτσιρίκι βγάζει την ταμπλέτα του και αρχίζει και παίζει με την ταμπλέτα του. Δεν ενοχλεί κανέναν σε αυτή την περίπτωση λοιπόν εσείς θα ήθελα να σηκώσετε το χέρι πόσοι από εσάς δεν θα του κάνατε παρατήρηση οπότε ένας δύο τρεις τέσσερις πέντε τώρα θα πεις σε λίγο σε λίγο σε λίγο ένα το κρατούμενο ας πούμε τώρα ότι εγώ είμαι ερευνητής και γράφω στη μεγάλη μου έρευνα πήκα στο αμφιθέατρο και έκανα την έρευνα ότι από τα εβδομήντα άτομα μόνο πέντε άτομα είπανε ότι δεν θα κάνουν παρατήρηση σε κάποιον ο οποίος διαβάζει και δεν ενοχλεί και στη συνέχεια συνεχίζω άρα λοιπόν οι υπόλοιποι είναι αντίθετοι με αυτό το πράγμα οπότε και εμείς θα είμαστε θα το κάνουμε έτσι το συμπέρασμα που βγάζει ο ερευνητής είναι σωστό το συμπέρασμά του είναι ότι τα εξινταπέντε άτομα δεν θέλουν δεν θα το θα κάνανε παρατήρηση σε κάποιον ο οποίος διαβάζει την ώρα της διάλεξης είναι σωστό το συμπέρασμα που έβγαλα τι έχετε να πείτε γιατί θα δείτε στην πορεία θα διαβάζετε πάρα πολλές έρευνες θα πρέπει σιγά σιγά να αποκτήσετε κριτική σκέψη πως να βλέπετε αυτές τις έρευνες και στην τηλεόραστα ακούμε πολύ συχνά ανάλογες έρευνες τι έχετε να πείτε λοιπόν για το συμπέρασμα αυτού του ερευνητή συμφωνείτε με το με αυτή του τη διατύπωση το όνομά σου κριστίνα Αθέτησες εσύ θέμα δείγματος να ξέρεις όμως ότι υπάρχουνε στατιστικές μέθοδοι όπου μπορούνε για παράδειγμα από τη βήτα Αθηνών να εξάγουνε συμπεράσματα για το εκλογικό αποτέλεσμα όλοις της Ελλάδος οπότε αυτό είναι άλλο θέμα όμως υπάρχουνε μέθοδοι στατιστικές οπότε εκτός από αυτό εδώ καλό είναι να έχεις ένα μεγάλο δείγμα πες μου το όνομά σου Βάγια Εμείς τώρα είμαστε στις 70 και είπαμε ότι θα το έκαναν. Οι πέντε είπαν ότι μόνο πέντε δεν θα κάνουν παρατήρηση και οι υπόλοιποι εμείς όσους που είπαμε ότι το κάναμε. Είπατε ότι το κάνατε εδώ ακριβώς. Σωστά το είπε η Βάγια σε μια τέτοια έρευνα θα πρέπει να υπάρχει επίσης και η δυνατότητα να πεις πόσοι θα κάνατε παρατήρηση πόσοι δεν ξέρω δεν απαντώ άρα να έχετε στο μυαλό σας ένα το κρατούμενο ποια ερώτηση θα θέσεις πρώτα εάν εγώ έβαζα την ερώτηση πόσοι από εσάς θα του κάνατε παρατήρηση και να σηκώσετε τα χέρια θα είχα άλλο αποτέλεσμα ένα δύο ο αριθμός των ερωτήσεων η σειρά και ο αριθμός της συνέχεια των ερωτήσεων επίσης καθοριστικός και τρία τι ερωτήσεις κάνω εάν θα δείτε στις έρευνες που βλέπουμε στα κανάλια ακολουθούν τέτοιες τακτικές και έτσι μανιπουλάρουν την κοινή γνώμη να κάναμε αυτήν εδώ την έρευνα και βγάλαμε αυτά τα συμπεράσματα θεωρώ λοιπόν ότι για εσάς είναι σημαντικό να αρχίσετε να σκέφτεστε αν η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε σε αυτήν την έρευνα ήταν η κατάλληλη και το είδατε εδώ σαν παράδειγμα ότι εγώ έκανα μια έρευνα και είπα τα 65 άτομα διαφωνούν, όμως δεν ρώτησα αν διαφωνούνε πράγματι ή τι θα κάνανε αυτά τα άτομα. Ωραία. Ας υποθέσουμε ότι κάποιος διαβάζει εφημερίδα την ώρα του μαθήματος. Πόσοι από εσάς θα του κάνατε παρατήρηση να σηκώσετε τα χέρια σας. Διαβάζει εφημερίδα ένας και εσείς πάτε να κάνετε μάθημα και αυτός διαβάζει εφημερίδα. Ρίξτε μια ματιά, σηκώστε τα χέρια σας, βλέπετε ότι υπάρχει το σύνολο εδώ που λέει όχι. Σηκώστε τα χέρια σας πόσοι θα κάνατε παρατήρηση σε κάποιον ο οποίος κοιμάται εκεί πέρα στην άκρη και ο άλλος χωρίς να εγώ να τον πάρω χαμπάρι κοιτάζει το κινητό του. Εάν εκεί πέρα κοιμάται χωρίς να ενοχλεί κανέναν και ο άλλος έχει το κινητό του εκεί πέρα πόσοι από εσάς θα του κάνατε παρατήρηση. Και αυτές τις δύο περιπτώσεις ήθελαν να τις ξεκαθαρίσουμε. Το κινητό μια και είναι αυτό που μας καίει πως θα κάνετε παρατήρηση σε αυτόν ο οποίος βλέπει το κινητό του και δεν ενοχλεί κανέναν και το κάνει και σποραδικά. Δέστε εδώ πέρα είναι λοιπόν γύρω στα 10 άτομα εφημερίδα όμως σηκώσατε όλοι σχεδόν το χέρι σας για το κινητό το οποίο είναι κάτι πιο διακριτικό δεν το κάνετε. Κάποιοι εδώ στα προηγούμενα τύματα γιατί στο κινητό δεν θα του κάνεις παρατήρηση και στην εφημερίδα θα του κάνεις. Ποιο είναι το σκεπτικό σου. Είναι κάτι που μπορεί να ενοχλείς και τον δίπλα και είναι σαν λοφτικό δώσει. Και οι δύο όμως θέλεις να πεις κάτι το όνομά σου. Χρύσα. Αυτό είναι άλλο καπέλο. Αυτό θα το πούμε στην πορεία. Αυτό είναι άλλο θέμα. Προσέξτε. Το όνομά σου. Νικολέτα. Αυτό είναι ένα φοβερό θέμα και όχι μόνο οι φοιτητές και οι δάσκαλοι. Άλλα λέμε ή πιστεύουμε ότι κάνουμε και μετά στην πράξη άλλα κάνουμε. Είναι θέμα εγκυρότητας. Όμως μην μπαίνουμε σε τέτοια θέματα. Λοιπόν το επιχείρημα από αν κατάλαβα καλά το επιχείρημα εδώ της Βάγιας ήταν ότι ξέρεις η εφημερίδα είναι κάτι έτσι μεγάλο και το βλέπω με το που μπαίνω αμέσως. Οπότε είναι σαν να προσβάλλει την εξουσία μου. Το κινητό είναι εκεί πέρα διακριτικό δεν πειράζει. Εάν εγώ περάσω στους μαθητές μου την αντίληψη της Σπαρτιάτικη ότι η κλοπή επιτρέπεται αρκεί να μη σε πιάσω. Διότι ορισμένοι άνθρωποι έχουν την αντίληψη ότι εντάξει μπορώ εγώ να έρθω εδώ και να κοιμηθώ, να κοιμηθώ τον βλέπω, να διαβάσω στο κινητό ή οτιδήποτε άλλο, αρκεί να μη με τσακώσει ο δάσκαλος. Εάν περάσετε μια τέτοια αντίληψη είναι σαν να περνάτε αυτό που λένε ότι ναι μπορείς να κλέψεις αρκεί να μη σε δει. Βλέπετε ότι ορισμένα πράγματα έχουν πολύ βάθος μέσα τους και διαμορφώνουν χαρακτήρες. Για να πάρει κανείς την παρουσία δεν αρκεί να είναι μόνο το σώμα του εδώ, θα πρέπει και να συμμετέχει διαφορετικά. Θα μπορούσε να πάρει και ένα αράντζο, να έρθει εδώ να βάλει ένα νι και να κοιμηθεί εκεί πέρα στην άκρη και να πει δεν ενοχλώ. Ή να πάρει το κινητό, τον υπολογιστή του και να κάνει διάφορες εργασίες και να του κάνω εγώ παρατήρηση και να μου πει μα δεν ενοχλώ κανέναν. Προσέξτε λοιπόν σε τι παγίδες μπορεί να πέσει ένας δάσκαλος εάν αρχίσει να επιχειρηματολογεί με αυτόν τον τρόπο αφού εντάξει δεν ενοχλείς δεν πειράζει μπορείς να είσαι και να παίρνεις την παρουσία σου. Η κοινωνία μας η ελληνική χαρακτηρίζεται από πολλές τέτοιες ανάλογες συμπεριφορές και το δεχόμαστε όλοι με το κινητό. Όταν πρωτοκατέβηκα από Γερμανία είμαι στο λεωφορείο, Αθήνα τώρα και έχω το λεωφορείο για να πάω από το αεροδρόμιο ξέρω εγώ κάπου στην Αθήνα. Και στη διαδρομή εκεί που είχε βλέπω δίπλα μου ένα παπάκι χωρίς κράνος φυσικά και μιλούσε στο κινητό όταν το είδα αυτό μου φάνηκε πάρα πολύ αστείο και το έβγαλα φωτογραφία. Στη συνέχεια κατάλαβα ότι σε αυτήν την κοινωνία αυτή η συμπεριφορά είναι αποδεκτή. Το ίδιο κατάλαβα βγαίνω ραντεβού με ένα φίλο με μια φίλη και καθόμαστε εκεί να κουβεντιάσουμε και μου βγάζει το κινητό αμέσως το συμπέρασμα που έβγαλα γιατί σε μια άλλη κοινωνία όταν κάνεις κάτι τέτοιο είναι προσβολή. Ότι εντάξει ναι τα λέμε έχω εδώ. Εδώ όταν το είδα αυτό λέω άρα δεν ενδιαφέρονται αυτοί για μένα. Στο λεωφορείο δηλαδή ιδιαίτερα από μεγάλους ανθρώπους το συναντώ πολύ συχνά αντί να σου πει ιδιαίτερα από μεγάλους ανθρώπους και όχι από νέους αντί να σου πει συγνώμη να περάσω σε σπρώχνει και ούτε καν κοιτάζει. Καταλαβαίνετε ότι αυτά τα άτομα δεν έχουν αναπτύξει ορισμένες βασικές κοινωνικές ικανότητες για τις οποίες επίσης θα μιλήσουμε σήμερα. Άρα λοιπόν εδώ για το κινητό αυτό που εγώ ακολουθώ είναι ότι είτε για το βιβλίο είτε όλα αυτά εδώ ότι σε περίπτωση που κάποιος έχει κάποια ανάγκη δεν έχω κανένα πρόβλημα να βγει και έξω και να μιλήσει. Αν όμως διαπιστώσω ότι αυτό γίνεται σε μια σταθερή βάση τότε εκεί θα παίρνει την απουσία του. Για εργασίες είναι το μόνο τμήμα που δεν μου παρουσιάζει κάτι και αυτό είναι έκπληξη για μένα. Θα ήθελα να, κρίμα που δεν ήσαστε να βλέπατε τους άλλους οι οποίοι κάναν θεατρικά δρόμενα εδώ πέρα, αν λοιπόν θέλετε κάτι να παρουσιάσετε μπορείτε να το κάνετε την επόμενη φορά έστω για δύο λεπτά. Να πείτε για παράδειγμα σε ένα μαθητή σήκω και πήγαινε εκεί πέρα και να σας πει ο μαθητής όχι δεν πάω εγώ να πάει η Μαρία. Σε αυτήν την περίπτωση τι θα κάνατε εσείς πως θα το αντιμετωπίζατε αυτό το πρόβλημα. Τι θα έκανες σε αυτήν την περίπτωση. Το όνομά σου. Ελευθερία. Θα του έλεγα βιβλικά ότι δεν είναι η Μαρία που πάει. Όχι δεν κάνει φασαρία το παιδί. Ε μανία με τη φασαρία κολλήσατε εκεί. Θέλεις να κάνεις ομάδες τα παιδιά. Και του λες του Γιάννη, Γιάννη πήγαινε σε εκείνη την ομάδα και ο Γιάννης σου λέει δεν πάω να πάει η Μαρία. Φαντάζεσαι να κάνεις εκείνη τη στιγμή. Η γλώσσα του σώματος σου σε έχει καθαρήσει. Τι θα έκανες λοιπόν το όνομά σου. Ιωάννα. Ιωάννα την επόμενη φορά θα σηκώνεις το χέρι. Πες μου λοιπόν τι θα κάνεις. Θα μετακινήσω με τη Μαρία. Εντάξει. Δεν μιλάνε τα παιδιά είναι ήσυχα σαν κι εσάς. Δίπλα από την Δέμη. Έλα εδώ ρε. Έλα παιδάκι μου πάνε εκεί πέρα. Όχι εκεί μάαι έλα παιδάκι μου. Κάποια άλλη κάτι πιο πρωτότυπο κάτι το ονομάσου. Μαρία. Ίσως να βοηθήσεις και να βοηθήσεις και όλα σε εκείνη την ομάδα. Θεωρώ ότι είναι πολύ έξυπνο. Νίκη. Βλέπετε λοιπόν ότι με αυτούς τους τρόπους τον κερδίζεις τον άλλον. Έχεις κάτι να μάθεις. Αν όπως έχουμε βάσει με θέματα μεταξύ των παιδιών και μπορεί η Λύτη να συμβάλλει. Αυτό είναι το παραδειγίσμα στην τάξη. Σωστό και αυτό. Θα πέραμε στους καθηκάμπες. Δεν το συνέχιζα. Απλά μπορεί να έρθει και να δώσει το παιδί αυτούς με συναντιάριμα. Άρα λοιπόν τι σας προτείνω σε αυτές τις περιπτώσεις. Κοίταξε Γιάννη αυτή τη στιγμή έχεις δύο επιλογές. Είτε πηγαίνεις σε εκείνη την ομάδα και παίζεις μαζί μας και στο τέλος της ώρας βλέπουμε το πρόβλημα που υπάρχει. Είτε κάθεσαι στην άκρη και πάλι κάθεσαι στο τέλος της ώρας ασχολούμαστε με το πρόβλημα που υπάρχει. Αλλά όμως δεν μπορώ να ασχοληθώ με αυτό το πρόβλημα διότι πάντοτε το σύνολο έχει προτεραιότητα. Άρα θα πρέπει να κάνεις λίγη υπομονή. Και αφού τελειώσουνε τα παιδιά το παιχνίδι τους ή την ώρα που παίζουνε τα παιδιά τότε μπορείς να είσαι σε μια γωνιά μαζί του και να κουβεντιάσεις. Το θέμα είναι ότι πάρα πολλοί δάσκαλοι έχουνε πρόβλημα στο τι θα πούνε σε αυτή τη συζήτηση. Και αυτό οφείλεται στο ότι δεν εξασκούνται οι δάσκαλοι, δεν κάνουνε τέτοια σενάρια ώστε να είναι έτοιμοι για την πράξη. Μαθαίνετε ένα σωρό θεωρίες αλλά τι θα πω σε μια προσωπική συζήτηση. Οπότε πάρα πολλοί δάσκαλοι τα αποφεύγουνε. Σε μια συζήτηση λοιπόν, σε μια τέτοια περίπτωση, το πρώτο πράγμα που σας προτείνω να κάνετε είναι να ρωτήσετε το γιατί. Ποιο ήταν το πρόβλημα, το όνομά σου που είπε? Ανδρομάχη. Αυτό που είπε η Ανδρομάχη. Το πρώτο πράγμα που έχετε να κάνετε σε μια τέτοια συζήτηση είναι γιατί. Και το άλλο που ξέχασα, εάν εσύ πας και κάνεις αυτή τη συζήτηση έχοντας τον άλλον εδώ πέρα κάτω και εσύ είσαι από πάνω δεν υπάρχει περίπτωση να σου πει το γιατί. Άρα θα πρέπει να κατεβείς στο επίπεδό του και να καθείς μαζί του σε μια ήσυχη γωνιά. Και πολύ σημαντικό να του δείχνεις ότι ενδιαφέρεσαι γι' αυτόν. Και όχι ότι θέλεις να τον ξεπετάξεις τα γρήγορα και ένα ψεύτικο ενδιαφέρον. Το πρώτο πράγμα γιατί. Το δεύτερο πράγμα, κάθισε και άκουσέ τον. Μη δείξεις, ναι, ναι, ναι καταλαβαίνω, ναι, ναι το ξέρω, όπως κάνω εγώ μερικές φορές. Λέτε εσείς κάτι και πριν τελειώσετε τσακ το λέω δήθεν ότι κατάλαβα και εσείς εννοούσατε κάτι άλλο. Εσείς λοιπόν θα μείνετε και θα τον ακούσετε. Στη συνέχεια μπορεί να σας πει αυτός, ξέρεις δεν θέλω να πάω στην άλλη την ομάδα γιατί εδώ σε αυτήν παίζει ο φίλος μου και μου αρέσει να παίζω μαζί του. Δείξτε του ότι καταλαβαίνετε τον λόγο. Ναι, είναι ωραίο να παίζεις με τον φίλο σου. Με αυτόν τον τρόπο τον κερδίζεις. Είναι πολύ σημαντικό αυτό. Αφού το κάνεις αυτό το πράγμα και τον έχεις κερδίσει με αυτήν τη συμπεριφορά, το επόμενο που έχεις να κάνεις είναι να τον ρωτήσεις, όχι να του πεις εσύ, να τον ρωτήσεις, με κάποιον τρόπο να τον οδηγήσεις στο να πει αυτός ποιες είναι οι συνέπειες της πράξης του. Εάν και οι υπόλοιποι μαθητές, που πράγματι υπάρχουν τέτοιοι μαθητές, θέλουν να παίζουν με τους φίλους τους, τότε θα είχαμε πρόβλημα κάθε φορά στο σχηματισμό ομάδων. Για παράδειγμα, καταλαβαίνεις ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει. Αυτό όμως δεν θα το πείτε εσείς. Γενικά σε μια συζήτηση, όταν μιλάτε με μαθητές, προσπαθήστε ποτέ μα ποτέ να μην τους πείτε εσείς ποια είναι η συνέπεια. Ποτέ. Έχουν το μυαλό για να καταλάβουν. Η συνέπεια για την τάξη και η συνέπεια για εσάς. Ποιο είναι το πρόβλημα που εμφανίζεται σε εμένα, όταν έχεις μια τέτοια συμπεριφορά. Το πρόβλημα είναι ότι, εάν εσύ αμφισβητήσεις την εξουσία μου με αυτή τη συμπεριφορά, αμέσως με φέρνεις σε δύσκολη θέση και δεν μπορώ να καθοδηγήσω το τμήμα. Θα υπάρχει χάος. Θα κάνει ο καθένας ό,τι θέλει. Αλλά αυτό, επαναλαμβάνω, εκεί είναι η μεγάλη διπλωματία. Δεν αρκεί για έναν καλό δάσκαλο να έχει τις γνώσεις, αλλά πρέπει να αποκτήσει και την εμπειρία της επαφής. Να ξέρετε ότι πάρα πολύ από εμάς τους καθηγητές, οι οποίοι περνάμε πολλές ώρες διαβάζοντας κάτι, και όχι μόνο σαν καθηγητές αλλά και σαν φοιτητές, αυτές τις ικανότητες δεν τις εξασκούμε. Και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, όταν μπαίνω μέσα στο τμήμα να λέω εσύ μιλάς έξω, εσύ εκείνο και πάει τελείωσε. Δημιουργώ μια απρόσωπη ατμόσφαιρα. Αυτό που προσπαθώ εγώ να κάνω εδώ στους φοιτητές των ΔΕΦΑ, είναι να προσπαθήσουν να φτιάξουν μια καλή ατμόσφαιρα, ώστε όταν θα μπαίνουν μέσα να κάνουν μάθημα να αισθάνονται όμορφα. Αυτή τη στιγμή εγώ περιμένω την ώρα, πότε θα έρθει η ώρα για να κάνω μάθημα σε εσάς. Δεν αισθάνομαι απειλή. Προσέξτε όμως τους δασκάλους, οι οποίοι δεν αισθάνονται άνετα, δεν κοιτάζουν τους άλλους τα μάτια, οι οποίοι κοιτάζουν κάτω, είναι έτσι φρυωμένοι. Το αποτέλεσμα είναι και η τάξη να βγάλει το ίδιο πράγμα. Και αυτός γίνεται διαβολικός κύκλος. Και στο τέλος κανένας τους δεν περνάει καλά. Στο τέλος, αφού λοιπόν σας πει και τις συνέπειες, πέστε υπάρχει κάποια λύση. Τι μπορούμε να κάνουμε σε αυτή την περίπτωση, για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Αφού καταλήξετε σε κάποια λύση, τα επόμενα δύο-τρία μαθήματα, εσείς, θα πρέπει να επιβραβεύετε, όχι μόνο αυτό το παιδί, αλλά και τα άλλα τα παιδιά. Μαρία πήγαινε εκεί, τσάκι Μαρία, μπράβο στην Μαρία που πήγε τόσο γρήγορα στην άλλη την ομάδα. Είναι πολύ σημαντικό, δεν θυμάμαι εδώ, σε αυτό το τήμα πρέπει να ήτανε, μπαίνει με μπουκαλάκι από εκεί και με μπουκαλάκι από εδώ. Ο ένας το παίρνει, ο άλλος δεν το παίρνει. Εσύ παρατήρησε και να του πεις του άλλου, πάρε το μπουκαλάκι σου, μπράβο στην Ευρυδίκη, που παίρνει το μπουκαλάκι και το πετάει στα σκουπίδια. Πολλές φορές οι δάσκαλοι έχουμε την κακιά συνήθεια να ασχολούμαστε μόνο με αυτόν εδώ το μαθητή, ο οποίος μου κάνει φασαρία. Τον άλλον εκεί που είναι ήσυχο το παιδάκι και δεν κάνει ποτέ φασαρία και πάντα μας ακούει, δεν ασχολούμαστε ποτέ. Σας προτείνω λοιπόν αυτές τις συμπεριφορές να πηγαίνετε και σε εκείνο το παιδάκι, το οποίο είναι ήσυχο και να μην περιμένετε να σας κάνει φασαρία για να πάτε εκεί. Πάρα πολύ δύσκολο. Γιατί? Γιατί έχουμε στο νου μας μόνο αυτούς οι οποίοι μας κάνουν τη ζημιά. Άρα από τη στιγμή που θα καταλήξετε σε κάποια λύση, δώστε του την ώρα του μαθήματος ανατροφοδότηση. Μπράβο που μπήκες τόσο γρήγορα στη σειρά. Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο μεγάλη εξουσία είναι αυτό το μπράβο και πόσο μεγάλη επίδραση έχετε στους μαθητές σας. Θα δείτε σε πάρα πολλά τμήματα ότι κάνουμε ομάδες και επιλέγουν ομάδες αυτές εδώ πέρα οι δύο, που είναι συνήθως οι καλές και παίρνουν τις επόμενες καλές, καλές, καλές και φτάνει στο τέλος και λένε δεν τη θέλουμε την ευρυδική, πάρτε την εσείς. Ακόμη και χωρίς αυτήν σας κερδίζουμε. Αυτά τα παιδιά μπορούν να σου δημιουργήσουν σοβαρό πρόβλημα αλλά και εσύ να τους δημιουργείς σοβαρό πρόβλημα στην εξέλιξη της προσωπικότητάς τους. Όπως και στους άλλους οι οποίοι επιλέγουν με αυτόν τον τρόπο. Άρα λοιπόν εδώ είναι πολύ σημαντικό να μπορείτε να πείτε γράψτε παιδιά σε μια έκθεση, συνεννοηθείτε με τη δασκάλα του τμήματος πως αισθάνεται κάποιος τον οποίο εμείς διαρκώς τον θεωρούμε ότι είναι άχρηστο. Όταν ήμουνα μικρός ήμουνα πολύ καλός στο ποδόσφαιρο και ήμουνα ένας από αυτούς οι οποίοι το κάνανε αυτό το πράγμα. Ποτέ δεν είχα συνειδητοποιήσει το πως θα αισθάνεται εκείνος εκεί τον οποίο βέβαια και τον υποτιμούσα κιόλας γιατί όποιος δεν ήξερε να παίζει μπάλα ήταν φλόρος. Αυτό ήταν το σκεπτικό μου. Και θα το συναντήσετε αυτό σε πολλά παιδάκια. Η κινητική ικανότητα των παιδιών καθορίζει την αξία τους μέσα στο τμήμα. Και θα το δείτε αυτό. Άρα λοιπόν ένας τρόπος είναι αυτός. Ένας άλλος τρόπος να μην κάνουν πάντα οι ίδιοι τις ομάδες αλλά δώστε τους με ποιον τρόπο κάνουμε ομάδες ότι θα πρέπει να κάνεις ισοδύναμες ομάδες και ότι ένα παιχνίδι αξίζει όταν υπάρχει αγωνία για το αποτέλεσμα και όχι όταν του ρίχνεις 10-0. Για παράδειγμα είδα το ματς σαλ και ρεάλ στο 20 λεπτο είχε φάει 2 γκολ. Δεν είχε νόημα ένα τέτοιο παιχνίδι να συνεχίσω να το βλέπω. Η διαφορά ήταν πολύ μεγάλη και όχι μόνο αυτό. Βλέπω ότι η Γερμανή ο προπονητής συνεχίζει με τον ίδιο τρόπο ότι εμείς θα παίξουμε έτσι ανοιχτά. Ένα τέτοιο παιχνίδι δεν ευχαριστεί κανέναν. Ο καθένας γράφει λοιπόν σε μια καρτέλα τις προτάσεις του για τις ομάδες οπότε σήμερα θα κάνουμε την ομάδα της Μάγδας. Για να δούμε λοιπόν οι ομάδες που προτείνει είναι ισοδύναμες και έτσι λύνεις το πρόβλημα και συμμετέχουν και τα παιδιά. Στο σχολείο θα συναντήσετε πάρα πολλές φορές διαφωνίες όπως και μεταξύ σας εδώ. Είναι πολύ σημαντικό να διδάξετε στους μαθητές σας βασικές ικανότητες και όχι μόνο στους μαθητές σας και στους φίλους σας και σε εμάς βέβαια. Οι ικανότητες αυτές είναι για να μπορέσεις να λύσεις μια διαφωνία. Να ξέρεις τι θέλει ο άλλος και τι αισθάνεται. Σας πληροφορώ ότι τις περισσότερες φορές όταν μαλώνουν δύο άτομα και τον ρωτήσεις ποια είναι η θέση του άλλου στο συγκεκριμένο θέμα, δεν την ξέρουν, γιατί ακούνε τα δικά τους. Άρα λοιπόν το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να ξέρεις ποια είναι η θέση του άλλου. Το δεύτερο, να ξέρεις ποια είναι οι δικές σου επιθυμίες. Στο σχολείο θα διαπιστώσετε όπως και εδώ στο Πανεπιστήμιο, υπάρχουν φοιτητές οι οποίοι έχουν τους αυλικούς τους και οι αυλικοί κάνουν αυτό που λέει ο ηγέτης. Αυτά τα άτομα έχουν προβληματική συμπεριφορά. Είναι σημαντικό να διδάξετε στους μαθητές σας, ότι αν θέλεις να έχεις μια καλή σχέση και να νιώθεις ευτυχία, να παίρνεις ευτυχία από αυτή τη σχέση, τότε είναι σημαντικό να έχεις και εσύ επιθυμίες και να συνειδητοποιείς ποιες είναι, γιατί δεν γίνεται να βαράει πάντα αυτό στο πέναλτι. Πολύ σημαντικό είναι να ξέρεις να μιλάς, να επιχειρηματολογείς. Το να σηκώνεσαι να φεύγεις από έναν καβγά ή να λες έλα ρε βάρα το εσύ το πέναλτι και κάθε φορά να υποχωρείς, δεν λύνει το πρόβλημα. Το αντίθετο, τα μαζεύεις όλα μέσα σου και κάποια στιγμή με το παραμικρό έρχεται η έκρηξη και λες μα πως αυτός είναι ήσυχο παιδάκι. Γιατί δεν το πρόσεξες ότι όλη την ώρα υποχωρούσε αυτό το παιδάκι και τα μάζευε, τα κρατούσε μέσα του. Άρα θα πρέπει όταν θα μιλήσεις εσύ με αυτό το παιδάκι να του πεις ότι είναι πολύ σημαντικό να μάθεις να επιχειρηματολογείς και να μην φεύγεις από την κατάσταση. Υπάρχει πάρα πολλής κόσμος ο οποίος δεν μπορεί τον καβγά με τίποτα και αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα με παιδιά τα οποία έχουν σοβαρά προβλήματα στο σπίτι τους. Όλη την ώρα μαλώνουν οι γονείς μεταξύ τους μπροστά στα παιδιά και αυτά είναι όλη την ώρα σε ένταση. Οπότε μαθαίνουν ότι όποιος φωνάζει πιο δυνατά ή όποιος είναι πιο δυνατός αυτός επιβάλλεται. Ή μπορούμε να σπάμε και ποτήρια και οτινάνα. Τέλος είναι πολύ σημαντικό να μάθει ότι ναι εγώ έχω τα επιχείρηματά μου, το όνομά σου, η Λένα έχει τα επιχείρηματά της, όμως δεν μπορώ να πείσω ούτε εγώ τη Λένα ούτε αυτή εμένα. Σε αυτή την περίπτωση η λύση που θα βρούμε θα είναι έξω από τις αρχικές μας θέσεις διαπραγμάτευση και συμβιβασμός. Πολλά παιδιά όπως και φοιτητές πολύ εύκολα θυμώνουν. Πολύ εύκολα χάνουν την ψυχρεμία τους. Σε αυτή την περίπτωση το θεωρώ σημαντικό εσείς να διδάξετε στους μαθητές σας ότι όταν κάνεις κάτι σε κατάσταση θυμού τότε αυτό είναι σίγουρα αναθασμένη απόφαση αυτή που έχεις πάρει. Άρα λοιπόν δώσε λίγο χρόνο στον εαυτό σου και τι μπορείς να κάνεις. Όταν σας πω και εγώ τώρα θα κλείσετε τα μάτια σας, θα βάλετε τα χέρια στα αυτιά σας, θα αδιάσετε το μυαλό σας και θα μετρήσετε μέχρι το έξι. Τώρα. Ένα, δύο, τρία, τέσσερα, πέντε, έξι. Τέλος. Θα διαπιστώσετε ότι όταν αδιάζετε έτσι κατά διαστήματα ή σε στιγμές έντασης το μυαλό σας στη συνέχεια θα βλέπετε τα πράγματα πολύ πιο καθαρά. Τεχνικές. Ακουμπήστε εδώ ή εδώ και αφού προσπαθείτε να νιώσετε τους χτύπους της καρδιάς σας. Κάντε το. Πέστε μέσα στον εαυτό σας και ακούστε. Αμέσως αυτό σε χαλαρώνει. Το ίδιο κάντε και με το να κάνετε εδώ στις γραμμές των χεριών σας. Περάστε τις και χαϊδέψτε το χέρι σας κάνοντας τις γραμμές. Χτύπα την μπάλα πέντε φορές. Έχεις μία μπάλα. Τώρα ας υποθέσουμε ότι είσαι έξω. Είναι σημαντικό σαν δάσκαλος να διδάξεις τους μαθητές σου τρόπους με τους οποίους θα μπορέσουν να ξεφύγουν λίγο από την κατάσταση της έντασης. Δεν θα ξεχάσω. Είμαι Γερμανία. Ο αδελφός μου είναι μικρός. Τα κάνει ακόμη επάνω του και έχουν αφήσει γονείς μου μία baby sitter η οποία ήταν 15-16 κάπου εκεί μια Γερμανίδα και κάπου βγήκανε. Μιλάμε αυτή είχε μαλώσει τότε με τον δικό της. Συμβαίνει αυτό για την κλεψίδρα. Για κάποιους να σας φαίνεται αυτό σιγά η κλεψίδρα σιγά με χαλαρώνει. Την παίρνει τηλέφωνο αυτός και της λέει είμαι από κάτω έλα να μιλήσουμε. Αυτή τρελά ερωτευμένη μαζί του. Εγώ μαζί της ερωτευμένος. Μου λέει Δημήτρη πρέπει να κατέβω κάτω. Μα της λέω τι εδώ τα έχει κάνει πάνω του μύριζε ο άλλος. Ποτέ δεν τον άλλαζε. Με είχε κερδίσει πάντα εγώ του άλλαζα τις πάνες. Λέω δεν γίνεται άσε που ζήλευα. Μου λέει κανένα πρόβλημα. Παίρνει δυο τρία έγχρωμα ρούχα τα βάζει στο πλυντήριο και μας βάζει και τους δυο εκεί πέρα. Τσάκ το πλυντήριο και αρχίζει και δοκιμάστε το μη να με έτσι. Σε δυο λεπτά λέει ανεβαίνω. Όσο εμείς καθόμασταν εκεί και το βλέπαμε. Σας φαίνονται αστεία όμως παρακολουθήστε μια φορά το πλυντήριο. Παρακολουθήστε το και θα δείτε ότι σε τραβάει. Και αυτό σε χαλαρώνει κιόλας. Πάρα πολύ από τους μαθητές οι οποίοι θα σας κάνουνε φασαρία είναι παιδιά τα οποία είναι περιθωριοποιημένα. Δεν έχουνε καλές σχέσεις με τους άλλους ή και δεν έχουν καμία σχέση με τους άλλους. Δεν θα ξεχάσω σε ένα διάλειμμα είναι ένα αγοράκι το οποίο οι άλλοι τα αποφεύγουνε και το δουλεύουνε πολλές φορές. Το αγοράκι είναι ντροπαλό. Περπατάει μόνο του. Και εσάς σας συμβουλεύω την ώρα της προπόνησης ή όταν έχετε μάθημα να παρατηρείτε. Θα μάθετε πάρα πολλά πράγματα και θα σας βοηθήσει πολύ αυτό όπως και εμάς. Μετά χρησιμοποιήστε αυτές τις πληροφορίες. Λοιπόν το παιδάκι περπατάει και σαν να βλέπω κάτι άλλο τρέχει. Παμ του ρίχνει μια κλουτσιά και ξαφανίζεται το παιδάκι κάνει μια. Και στη συνέχεια υποψιάζομαι ότι χαμογέλασε. Κάποιος του έδωσε σημασία. Η μεγαλύτερη τιμωρία για εμάς τους ανθρώπους είναι να είμαστε μόνοι μας. Να είμαστε το χειρότερο που μπορεί να μας συμβεί. Να νιώθουμε ότι όλοι οι άλλοι είναι εναντίον μας. Και αυτό θα το συναντήσετε σε παιδιά τα οποία θα σας κάνουν τη ζωή δύσκολη. Αυτά τα παιδιά συνήθως έχουν πρόβλημα στις κοινωνικές επαφές. Άρα θα πρέπει να μιλήσεις μαζί του. Τι να του πεις. Το πρώτο πράγμα. Εάν θέλεις να πλησιάσεις κάποιον με τον οποίο θεωρείς ότι μπορείς να γίνεις φίλος. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να πας εκεί. Τον όνομά σου. Γεια σου Βάσια. Τι κάνεις. Αλλά και εσύ σαν δάσκαλος πήγαινε στο διάλειμμα σε αυτόν που σου κάνει φασαρία. Και πες του. Γεια σου Δημήτρη. Πώς ήταν η μέρα σου σήμερα. Μην του πεις τίποτα για το μάθημα. Τι έκανε και τέτοια. Θα πάθει την πλάκα της ζωής του. Πρώτη φορά κάποιος ασχολείται μαζί του. Και μάλιστα όχι γιατί έκανε φασαρία αλλά γιατί ενδιαφέρεται γι' αυτό. Τι λέει ο Τζόι στα φυλλαράκια όταν την πέφτει σε κάποια. Ποιά ως βλέπει εδώ φυλλαράκια. Νικολέτα τι λέει ο Τζόι στα φυλλαράκια. Μπράβο. Μπράβο. Τι κάνεις. Πώς τα πας. Ε λοιπόν μπορεί να σας φαίνεται αστείο. Όμως είναι λίγα τα άτομα είτε αγόρι είτε κορίτσι. Το οποίο τολμά και θα πλησιάσει έναν ξένο παιδάκι και να του πει γεια σου έλα να παίξουμε ή τι κάνεις. Όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο λίγα άτομα έχουν αυτό το θάρρος. Για μένα που έπρεπε να αλλάζω πολύ συχναπόλης όπως και εδώ αναγκαστικά έπρεπε να εξασκήσω ανάλογες ικανότητες διότι διαφορετικά θα έπαιζα όλη την ώρα με τα στρατιωτάκια. Μου είχα αρχίσει να τρελαίνομαι. Δεν ήξερα τη γλώσσα. Τους έβλεπα που παίζανε μπάλα οπότε τι κάνω. Και του λέω συνήθως θερματοφύλακες δεν θέλει κανένας να καθήσει. Τους άσχετος μόνο βάζουνε. Αυτό βέβαια μην το πείτε σε κάποιους που είναι τρελή γιατί είναι λίγοι. Οπότε πηγαίνω και του λέω OK. Τσάκ και έτσι απέκτησα επαφή μαζί τους. Τόσα απλά είναι τα πράγματα. Θα δείτε ότι ο κόσμος φοβάται να πλησιάσει ο ένας τον άλλον. Άρα λοιπόν ένα γεια σου τι κάνεις. Δύο άκου αυτά που λέει. Πολύ σημαντικό. Παρακολουθήστε τη συζήτηση ιδίων μεγάλων ανθρώπων. Όχι μου πονάει αυτό, όχι μου πονάει εκείνο ο άλλος λέει ναι έχω καταρακτήρηση. Κανένας δεν ακούει κανέναν. Καταλαβαίνετε ότι κανένας τους δεν νιώθει τίποτα για τον άλλον. Είμαι με έναν φίλο μου έχω να του πω το πρόβλημά μου και ξαφνικά τι λέει αυτός. Πω πω την είδες αυτήν. Καταλαβαίνεις ότι αυτό το άτομο δεν ενδιαφέρεται για αυτά που έχεις να του πεις. Άρα λοιπόν μια σημαντική ικανότητα είναι να ακούμε αυτά που μας λένε οι άλλοι. Εύκολο να το λες αλλά δύσκολο να το εφαρμόσεις. Δέστε εδώ τη Μαφάλτα. Ποιος διαφάζει Μαφάλτα εδώ πέρα. Α μπράβο. Το όνομά σου. Χαρούλα. Γεια σου ρε Χαρούλα. Μιλάει εδώ ο Φελίπε και η Μαφάλτα βαριέται. Εδώ. Ναι πες μου κι άλλα. Να ξέρετε ότι δοκιμάστε αυτή τη συμπεριφορά και θα δείτε ότι θα κλέψετε την καρδιά του άλλου. Και αφού πάρεις την καρδιά του άλλου μπορείς με τώρα να την πατήσεις και να την κάνεις κομμάτια. Είναι πολύ σημαντικό αυτό και θα το διαπιστώσετε. Μετά μπορείτε να κάνετε ό,τι θέλετε. Να της τραβήξεις τα μαλλιά και να μη σου πει τίποτα. Games of Thrones όπου βλέπετε. Ένα άλλο μεγάλο μυστικό. Δώσε επιβράβευση. Ακόμη και αν έκανε κάτι λάθος δείξου ότι τον στηρίζεις. Και τέλος δείξε ότι δεν θα κάνεις κάθε φορά μόνο το δικό του. Δεν θα παίζεις μόνο τα δικά του παιχνίδια. Ανάμεσα σε φίλους αν θέλεις να κάνεις μια καλή σχέση θα παίξεις και το δικό σου το παιχνίδι συμβιβασμός. Εάν λοιπόν σας πέσει μία ερώτηση πως κάνουμε καινούριους φίλους. Ποιες είναι οι κοινωνικές ικανότητες που απαιτούνται. Είναι τόσο απλά. Όμως είναι δύσκολο να τα εφαρμόσουμε στην πράξη. Πολύ συχνά τα παιδιά επηρεαζόμενα ίσως από μεγάλους παίχτες όπως ο Καραγκούνης που είναι πολύ καλός παίχτης. Αλλά πέφτει πολύ εύκολα κάτω με το που τον ακουμπάς. Θα το συναντήσετε και εδώ ή να λένε ψέματα την ώρα του παιχνιδιού πέρασε η μπάλα την γραμμή είναι γκολ. Σε αυτή την περίπτωση ένας τρόπος για να διδάξετε το fair play είναι να τους δείξετε ποιες είναι οι συμπεριφορές οι επιθυμητές. Ότι ξέρεις όταν κερδίζουμε πανηγυρίζουμε. Τι είπες Ιωάννα. Ότι όταν κάνω για παράδειγμα ένα φάουλ σηκώνεις το χέρι και το παραδέχεσαι. Όταν ο αντίπαλος κάνει μια καλή ενέργεια τότε του λες μπράβο ρε. Μπράβο Σταύρο ακόμη και αν είναι αντίπαλός σου. Αφού λοιπόν δείξεις ποιες είναι οι επιθυμητές συμπεριφορές στη συνέχεια τους λες το τέλος της ώρας γράψτε σε ένα φύλλο χαρτί δύο επιθυμητές δύο συμπεριφορές. Που τις κάνατε μέσα στο παιχνίδι και δείχνουν ότι εσείς δείξατε fair play σε αυτή την περίπτωση. Θα διαπιστώσετε ότι μετά από τρία μαθήματα θα επηρεάσετε τους περισσότερους μαθητές. Λοιπόν στην ερώτηση πως θα διδάξετε το fair play στην τάξη σας. Πως θα διδάξει το fair play στην τάξη σου. Το όνομά σου. Έλληνα. Έλληνα. Μπορείς να πεις αυτά που είπα εγώ. Ο δάσκαλος λοιπόν αποτυχία. Αυτά που λέει δεν τα περνάει στους μαθητές του. Πάμε και για αυτό εδώ. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Εγώ σας λέω εδώ κάποια πράγματα. Όμως δεν σημαίνει ότι εγώ ξέρω τη μοναδική αλήθεια και δεν υπάρχει κάτι άλλο. Το θεωρώ πολύ σημαντικό οι φοιτητές να αρχίσουν από το πρώτο έτος να μπαίνουν εδώ σε αυτήν την ιστοσελίδα. Είναι η ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης. Εκεί υπάρχει η βάση δεδομένων σκόπους. Υπάρχει το sport disc που είναι ειδικευμένο για εμάς. Αλλά εκτός και της βιβλιοθήκης υπάρχει το google scholar. Εκεί βάζεις τη λέξη class management για παράδειγμα και βρίσκεις ένα σωρό τεχνικές. Ή βάζεις τη λέξη προπόνηση δύναμης σε παιδιά 10 ετών και βρίσκεις όλες τις. Μπαίνετε σε μία από αυτές τις βάσεις και εδώ ας πούμε google scholar. Μπαίνεις εδώ βάζεις τις λέξεις κλειδιά που σε ενδιαφέρουν και σου βγάζει αμέσως το άρθρο. Εσείς λοιπόν μπορείτε σε δύο εβδομάδες από τώρα να μου βρείτε μία εργασία με αυτό εδώ το θέμα και να μου το παραδώσετε. Ίσως κάποιοι από εσάς να θέλουν να κάνουν και τρεις διαφάνειες για να μας πούνε σε αυτό το άρθρο τι κάνανε. Θα έχετε και άλλες τέτοιες εργασίες για παράδειγμα στην πορεία θα ασχοληθούμε με εξάσκηση αντοχής, με εξάσκηση δύναμης. Θα πούμε σε περισσότερο πρακτικά θέματα. Ρίξτε το έτσι μια ματιά θα ξαφνιαστείτε από το πλούτο, το γνώσεο που θα βρείτε εκεί. Το επόμενο που είναι σημαντικό είναι ο καλός ο δάσκαλος διακρίνεται από το ότι όταν κάνει μάθημα στο τέλος του μαθήματος οι μαθητές του ξέρουν τι μάθανε. Σκεφτείτε για παράδειγμα εδώ εμείς σήμερα ασχοληθήκαμε τι θα κάνετε σε περίπτωση που ένας μαθητής σας πει ότι δεν θέλει να πάει στην ομάδα τι θα κάνεις στην περίπτωση αυτή. Ένας μαθητής δεν θέλει να πάει σε εκείνη την ομάδα που του λες τι θα κάνεις. Α θυμάσαι αυτά που είπανε οι άλλοι και όχι αυτά που είπα εγώ. Άρα ήτανε καλύτερη δασκάλα. Επίσης μάθαμε ποιες είναι οι κοινωνικές ικανότητες για την επίλυση διαφορών. Ασχοληθήκαμε προσωπικές συζητήσεις. Ποια είναι η πορεία σε μια προσωπική συζήτηση. Ασχοληθήκαμε με το πώς κάνουμε καινούριες φίλους. Ασχοληθήκαμε με τεχνικές αποκλιμάκωσης. Αυτό που κάνατε με το να αφουγκραστείτε τους χτύπους της καρδιάς σας. Μιλήσαμε για fair play και είπαμε και λίγα πράγματα για αναζήτηση βιβλιογραφίας. Φανταστείτε στα 12 χρόνια που ήσασταν στην εκπαίδευση πρωτοβάθμια δευτεροβάθμια. Φανταστείτε σε κάθε μία ώρα στο τέλος της ώρας να λέγατε εγώ έμαθα σήμερα αυτό. Στα 12 χρόνια οι μαθητές μας θα ήταν σα 9. Όμως αυτό δεν συμβαίνει γιατί οι δάσκαλοι έχουμε την τάση να διδάσκουμε πάρα πολλά πράγματα μέσα σε ένα μάθημα και στο τέλος να μην μένει τίποτα στους μαθητές μας. Εσείς όταν θα πάτε στο σχολείο ή στο σύλλογό σας θα πρέπει να βάλετε σαν στόχο σας να διδάξετε ένα πράγμα. Θα κάνετε και άλλα πράγματα ταυτόχρονα. Αλλά σε ένα δύο πράγματα θα δώσετε βαρύτητα και σε αυτά θα ξανακάνετε επανάληψη. Ένας δάσκαλος ο οποίος λέει πάρα πολλά πράγματα και φεύγουν οι φοιτητές χωρίς να έχουν μάθει τίποτα από αυτό. Δεν είναι καλός δάσκαλος. Σε εμένα αν φύγεις από εδώ και πεις ναι εγώ έμαθα σήμερα ότι ξέρεις υπάρχει αυτό στη βιβλιοθήκη και μπορώ έτσι να ψάξω, τότε είμαι πολύ καλός δάσκαλος. Σας κούρασα σήμερα λίγο παραπάνω αλλά για την επόμενη φορά κοιτάξτε τι σας έχω. Αυτό σημαίνει ότι και τα άτομα που δεν ήρθαν σήμερα πέστε τους να ρθούνε. Πιστεύω ότι είναι από τις αγαπημένες μου ταινίες. Καλά να περάσετε.